SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
Even de balans opmaken na +900 dagen. Wel achter paywall, dus die moet je even omzeilen.quote:Ukraine is now struggling to survive, not to win
Russia is slicing through Ukrainian defences in parts of the battlefield
“AFTER 970 days of war,” said Lloyd Austin, America’s defence secretary, visiting Kyiv on October 21st, “Putin has not achieved one single strategic objective.” In public, Mr Austin offered certitude, confidence and clarity: “Moscow will never prevail in Ukraine.” In private, his colleagues in the Pentagon, Western officials and many Ukrainian commanders are increasingly concerned about the direction of the war and Ukraine’s ability to hold back Russian advances over the next six months...
Je verwacht het niet in een oorlog hequote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:05 schreef Vvdjemoeder het volgende:
160000 nieuw oekrainse kannonenvoer naar het front
Vraag me af of hoe makkelijk dat gaat.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:05 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Vrij makkelijk, je krijgt een oproep en dan meld je je bij de dichtstbijzijnde kazerne en ga je de molen in, doe je dat niet word je opgepakt en ga je alsnog/naar de cel.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Vraag me af of hoe makkelijk dat gaat.
In theorie kan die 160k vast nog wel, maar hoe ze dat getal in de praktijk gaan bereiken. Je weet het niet hé, misschien blijft het wel op de helft.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:14 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Vrij makkelijk, je krijgt een oproep en dan meld je je bij de dichtstbijzijnde kazerne en ga je de molen in, doe je dat niet word je opgepakt en ga je alsnog/naar de cel.
1 waar haal je die vandaan?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 20:05 schreef Vvdjemoeder het volgende:
Je bent zeker een trouwe luisteraar van Arend Jan Boekesteijn. Die vindt het ook allemaal "vreselijk, vreselijk, echt vreselijk".quote:
Topictitel slaat meer op de standvastigheid en steun van Westerse landen. Die doen echt het minimale en laten Oekraïne lekker spartelen en bloeden terwijl de Russische dictatuur deze Europese democratie platwalst.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 19:52 schreef havanagila het volgende:
Leuke titel. Voor een land dat stand houdt tegen een dictatuur.
Dat is het toch ook gewoon?quote:Op woensdag 30 oktober 2024 21:59 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Je bent zeker een trouwe luisteraar van Arend Jan Boekesteijn. Die vindt het ook allemaal "vreselijk, vreselijk, echt vreselijk".
Geen idee wie dat is en de laatste keer dat ik naar de radio luisterde was er nog ijshockey bij langs de lijnquote:Op woensdag 30 oktober 2024 21:59 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Je bent zeker een trouwe luisteraar van Arend Jan Boekesteijn. Die vindt het ook allemaal "vreselijk, vreselijk, echt vreselijk".
Oorlog is vreselijkquote:Op woensdag 30 oktober 2024 22:13 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat is het toch ook gewoon?
Bier mobiliseren was nog nooit zo leuk.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 22:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
Oorlog is vreselijk
Dat er een nieuwe ligting komt als je door de oude heengebrand bent vind ik niet echt bijzonder
Waarom? Ik zag de laatste 20 jaar een legio aan EU-lidstaten + VS met veel wapengekletter neerdalen in Afghanistan, Libië, Irak en een legio aan andere landen omdat het bondgenoten van elkaar zijn. Het binnenvallen en uit elkaar rijten van landen is hartstikke normaal geworden door het imperiale buitenlandse beleid van de VS, Rusland en Israël. We mogen in onze handen knijpen dat hopelijk niet meer landen dit destructieve gedrag gaan imiteren want het is al lang en breed genormaliseerd.quote:Op woensdag 30 oktober 2024 00:57 schreef Vis1980 het volgende:
Schietschijven inzetten uit Noord-Korea, dan weet je toch dondersgoed dat je de schurk bent in dit verhaal.
JA rusland kan de oorlogseconomie niet meer stilzetten , of rusland moet voortijdig failiet gaanquote:Op donderdag 31 oktober 2024 08:06 schreef Aether het volgende:
Europa wil opschalen voor oorlogsscenario met Rusland:’Iron Dome’, inlichtingendienst en noodpakketten
https://archive.is/zS6kC
Brussel wil ons klaarstomen voor hybride aanvallen, sabotage en erger: oorlog. Oud-president Sauli Niinistö van gidsland Finland heeft in kaart gebracht wat nodig is. Zo moeten we allemaal minimaal 72 uur op eigen houtje kunnen overleven tijdens een noodsituatie, moet er worden nagedacht over een Europese ’Iron Dome’ én is er behoefte aan een EU-inlichtingendienst.
ja Rutte he, die is van , la maar waaaienquote:Op donderdag 31 oktober 2024 05:46 schreef AFA2022 het volgende:
Snap de afwachtende houding van het Westen niet. Ga als de bliksem met alles wat je hebt Oekraine helpen, anders heb je straks nog veel grotere problemenen... Echt triest om te zien hoe Oekraine letterlijk doodbloed.
ja noord Korea heeft nog zatquote:Op woensdag 30 oktober 2024 22:37 schreef sp3c het volgende:
En ja ik denk hetzelfde als iemand weer over nieuw Russisch kanonnenvoer begint
maar als we niets doen dan wordt het nog veel vreselijkerquote:
Oeh wat zijn we bang. Rusland gaat hooguit de hybride aanvallen opvoeren, maar oorlog gaat er nooit in zitten. Poëtische weet zelf ook wel dat ie dat niet wint.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 08:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
JA rusland kan de oorlogseconomie niet meer stilzetten , of rusland moet voortijdig failiet gaan
de soldaten zijn er ,tanks worden gebouwd , drones gekocht , ervaring is er genoeg , de oorlogszuchtige vriend NK is aan het opstoken
Putin gaat door , via moldova naar de kust van de zwarte zee , en de Baltische staten naar de oostzee, , kaliningrad bevrijden, Putin is dol op zeekust , zo heeft ie nu ook die haven in Syrie in handen
Rusland gaat kapot, maar sneller als we Putin een handje helpen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 09:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Oeh wat zijn we bang. Rusland gaat hooguit de hybride aanvallen opvoeren, maar oorlog gaat er nooit in zitten. Poëtische weet zelf ook wel dat ie dat niet wint.
Wat een volstrekt hysterisch toontje in dat stuk. Typisch Telegraaf, het vod onder de Nederlandse dagbladenquote:Op donderdag 31 oktober 2024 08:06 schreef Aether het volgende:
Europa wil opschalen voor oorlogsscenario met Rusland:’Iron Dome’, inlichtingendienst en noodpakketten
Brussel wil ons klaarstomen voor hybride aanvallen, sabotage en erger: oorlog. Oud-president Sauli Niinistö van gidsland Finland heeft in kaart gebracht wat nodig is. Zo moeten we allemaal minimaal 72 uur op eigen houtje kunnen overleven tijdens een noodsituatie, moet er worden nagedacht over een Europese ’Iron Dome’ én is er behoefte aan een EU-inlichtingendienst.
Dat is een van de zeer weinige users hier die kan uitzoomen om het geheel te overzien en die in staat is zelfstandig een mening te vormenquote:Op donderdag 31 oktober 2024 05:39 schreef mascara-klodder het volgende:
Op Peppert reageren is ook ding
Met whataboutisms en Kremlinretoriek?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 09:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is een van de zeer weinige users hier die kan uitzoomen om het geheel te overzien en die in staat is zelfstandig een mening te vormen
Worden er dan ook massaal mensen in busjes gegooid die daarna verdwijnen?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 09:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar als we niets doen dan wordt het nog veel vreselijker
Gast, we weten nu wel dat jij het begrip "dienstplicht" niet snapt, dat hoef je niet iedere keer te etaleren.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:00 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Worden er dan ook massaal mensen in busjes gegooid die daarna verdwijnen?
Wat ze in Georgië aan het doen zijn bevalt me ook helemaal niks.. dat gaat de kant van Wit-Rusland op.. hopelijk kunnen de Georgiërs daar een stokje voor steken.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 09:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Oeh wat zijn we bang. Rusland gaat hooguit de hybride aanvallen opvoeren, maar oorlog gaat er nooit in zitten. Poëtische weet zelf ook wel dat ie dat niet wint.
Voor het plebs in Oekraïne ja. De rest koopt ze af. Dat kennen we.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gast, we weten nu wel dat jij het begrip "dienstplicht" niet snapt, dat hoef je niet iedere keer te etaleren.
nou met een paar honderduizend soldatwn van Noord Korea en NATO zonder de USA weet ik dat niet zo netquote:Op donderdag 31 oktober 2024 09:12 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
dat gebeurt alleen in Ruzzia , rn Wit Rusland vooralsnogquote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:00 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Worden er dan ook massaal mensen in busjes gegooid die daarna verdwijnen?
Denk jij dat de zoon van medvedev wel ergens het kanonnenvoer uithangt ofzo?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:09 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Voor het plebs in Oekraïne ja. De rest koopt ze af. Dat kennen we.
quote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Denk jij dat de zoon van medvedev wel ergens het kanonnenvoer uithangt ofzo?
En dat orangeman, waar je ongetwijfeld een grote fan van bent, vietnam oproep via trucjes heeft kunnen ontlopen?quote:
De elite zonen die gaan op vakantie naar Thailand en Indiaquote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:12 schreef ExTec het volgende:
[..]
Denk jij dat de zoon van medvedev wel ergens het kanonnenvoer uithangt ofzo?
Het maakt mij niet zoveel uit wat hij of Medveden doen of wat hun kinderen doen. Mijn punt is gemaakt.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
En dat orangeman, waar je ongetwijfeld een grote fan van bent, vietnam oproep via trucjes heeft kunnen ontlopen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heel veel sambal
Je punt is een open deur.quote:
Als het aan mij ligt hadden we allang boots on the ground gehad. Of planes in the sky, beter eigenlijk.quote:Eigenlijk een beetje mede door jou.
Inderdaad. Is niet gebeurd hè?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:29 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je punt is een open deur.
[..]
Als het aan mij ligt hadden we allang boots on the ground gehad. Of planes in the sky, beter eigenlijk.
Ja, allemaal heel erg te vergelijken met een schurkenstaat als Noord-Korea... De burgers worden in die landen allemaal hetzelfde behandeld.....quote:Op donderdag 31 oktober 2024 01:55 schreef Peppert het volgende:
[..]
Waarom? Ik zag de laatste 20 jaar een legio aan EU-lidstaten + VS met veel wapengekletter neerdalen in Afghanistan, Libië, Irak en een legio aan andere landen omdat het bondgenoten van elkaar zijn. Het binnenvallen en uit elkaar rijten van landen is hartstikke normaal geworden door het imperiale buitenlandse beleid van de VS, Rusland en Israël. We mogen in onze handen knijpen dat hopelijk niet meer landen dit destructieve gedrag gaan imiteren want het is al lang en breed genormaliseerd.
Maar de zuigende putin fan hier, die blijkbaar handenwrijvend zit toe te kijken hoe een volk afgeslacht wordt bestaat het wel om mij de schuld te geven van dat er niks gebeurt? Hoe werkt dat?quote:
Knap dat je het uit je vingers krijgt. De enige die al letterlijk 1000+(!) topics aan het geilen is op "dooie ruZzen" ben jij.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar de zuigende putin fan hier, die blijkbaar handenwrijvend zit toe te kijken hoe een volk afgeslacht wordt bestaat het wel om mij de schuld te geven van dat er niks gebeurt? Hoe werkt dat?
Geen picogram historisch perspectief, snapt dienstplicht niet, en dat in de praktijk er altijd wel mensen zijn die zich er aan onttrekken, dat is blijkbaar "slecht", tot dat die er op gewezen wordt dat z'n opperhoofd MAGAt dat ook deed, en dan is het natuurlijk niet slecht? Hoe werkt dat?
Ben je gewoon overal 'tegen' ofzo, a'la een 4 jarige kleuter?
Dus? Heb ik soms ergens gezegd dat ik een peacenik hippy ben ofzo? Nee toch?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:47 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Knap dat je het uit je vingers krijgt. De enige die al letterlijk 1000+(!) topics aan het geilen is op "dooie ruZzen" ben jij.
Ja, en jij success als orangeman daar land en leuke dingen gaat doen zoals een verbod op moslims, ofzoquote:Succes met de nasleep van de ruski mir na volgende week.
Dit is om de rus bevoliking samen te trekken in de prinsenregio's. Want de potemkinsteden hebben niet genoeg mensen meer om de facades overeind te houden. Dus verbieden we volkssport nummer 1, zuipen gewoon in de achterliggende shitholes, gaan ze vanzelf naar de plekken waar ze wel kunnen zuipen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:20 schreef oheng het volgende:
Plotseling, zonder reden, gaat rusland (het land dat gebouwd is op goedkope vodka om de bevolking dociel te houden) *ineens* de alcoholverkoop geleidelijk beperken tot 2 uren per dag.
RIA: Health Ministry expert and Duma supports idea to restrict alcohol sales in regions
Nederland is ook wel erg fragiel wat dat betreft.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 08:06 schreef Aether het volgende:
En in andere landen werkt dat niet zo?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:38 schreef Candymannetje het volgende:
Ze hoeven alleen maar te zorgen dat er een paar dagen geen stroom en internet is en het hele land ligt in puin.
Stuk minder.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
En in andere landen werkt dat niet zo?
Nee. Ja, tenzij je NL graag wil vergelijken met een afrikaans sub-sahara land ofzo.quote:
Wel waar man, doe nou niet alsof je alles beter weet.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:45 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee. Ja, tenzij je NL graag wil vergelijken met een afrikaans sub-sahara land ofzo.
Ik heb te maken met kantoren van houston tot aan zuid-korea en heel veel kantoren er tussenin.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:49 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wel waar man, doe nou niet alsof je alles beter weet.
Ik zit wekelijks in het buitenland en dingen werken daar echt anders dan hier.
En de maatschappij beperkt zich tot de kantoren waar jij mee te maken hebt?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik heb te maken met kantoren van houston tot aan zuid-korea en heel veel kantoren er tussenin.
Van onze oosterburen valt ons steevast op dat ze heel erg veel bellen. Klassiek met elkaar ouwehoeren, ipv de vele andere middelen die we tot onze beschikking hebben.
Maar telefoons werken ook op stroom.
Ik zie geen reden om aan te nemen dat het wegvallen van stroom zoveel erger is hier, dan in bv. frankrijk, of zweden, of duitsland.
Dingen werken daar precies zoals hier. Onze eerste levensbehoeften zijn niet anders dan die van hun. Onze Westerse samenleving zorgt voor meer overgewicht, wat ervoor zorgt dat we niet eens omvallen als we een paar dagen niet eten. En onze drinkwatervoorzieningen zijn ook redelijk vergelijkbaar dan die van onze buren. Het is jammer dat we een paar dagen vakantie moeten opnemen omdat het kantoor gesloten is, maar dat zorgt niet voor een dermate zware ontwrichting van de maatschappij dat we massaal winkels of onze buren gaan beroven omdat we aan de rand van de afgrond staan.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:49 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Wel waar man, doe nou niet alsof je alles beter weet.
Ik zit wekelijks in het buitenland en dingen werken daar echt anders dan hier.
Nou werk ik voor een grote Duitse tokoquote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik heb te maken met kantoren van houston tot aan zuid-korea en heel veel kantoren er tussenin.
Van onze oosterburen valt ons steevast op dat ze heel erg veel bellen. Klassiek met elkaar ouwehoeren, ipv de vele andere middelen die we tot onze beschikking hebben.
Maar telefoons werken ook op stroom.
Ik zie geen reden om aan te nemen dat het wegvallen van stroom zoveel erger is hier, dan in bv. frankrijk, of zweden, of duitsland.
Het geeft me zicht om de mate van digitalisering.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:58 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
En de maatschappij beperkt zich tot de kantoren waar jij mee te maken hebt?
Same here. Indrukwekkend hoe achterlijk dat land is geworden door zoveel jaar merkel.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:00 schreef xpompompomx het volgende:
Zo kun je ons hoofdkantoor zelfs nog faxen
De timing is, net als met de Oekrainsche aanval op Tsetsjenie, ontzettend verdacht. Is dit gelieerd aan de drone aanval op de alcohol destilleerderijen cq brandstof productie? Hoewel alcohol zeer eenvoudig te produceren is.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:30 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dit is om de rus bevoliking samen te trekken in de prinsenregio's. Want de potemkinsteden hebben niet genoeg mensen meer om de facades overeind te houden. Dus verbieden we volkssport nummer 1, zuipen gewoon in de achterliggende shitholes, gaan ze vanzelf naar de plekken waar ze wel kunnen zuipen.
Ik zit iedere week fysiek in het buitenland en doe mee aan de maatschappij daar.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:05 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het geeft me zicht om de mate van digitalisering.
Toen ik verleden jaar in frankrijk was, kon ik met mijn NL pas gewoon pinnen. Maar toen ik van mijn franse rekening geld op wilde nemen, kon dat niet 1-2-3. Want waar ik dat deed, was niet mijn vestiging.
Toen moesten ze in dat kantoor BELLEN naar mijn vestiging voor ik mijn knaken kreeg.
Weetjewel; met zo'n telefoon die stroom nodig heeft om te werken.
Dus zelfs een mindere mate van digitalisering, geeft je 0,0 garantie op dat je beter vaart in geval er geen stroom is.
Ik weet dat NL verder is dan een hoop landen qua digitalisering. En ik geloof ook dat je buitenland piemol groter is dan die van mijquote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:48 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik zit iedere week fysiek in het buitenland en doe mee aan de maatschappij daar.
Momenteel enkel in Belgie en Duitsland.
Dus ik zie hoe mensen leven, betalen en hoe ze voorbereid zijn.
Wie zou het dan beter weten?
We zijn het dichtsbevolkste land van de EU en het meest gedigitaliseerde.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:56 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik weet dat NL verder is dan een hoop landen qua digitalisering. En ik geloof ook dat je buitenland piemol groter is dan die van mij
Toch ben ik niet van mening dat wij het zoveel slechter zouden doen dan de landen om ons heen.
Lijkt Rusland wel.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:09 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
Voor het plebs in Oekraïne ja. De rest koopt ze af. Dat kennen we.
Andere 3e wereld landen als in Afrika en Rusland, bedoel je?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:43 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Stuk minder.
Nederland is erg afhankelijk van stroom en internet, dat is in andere landen een stuk minder.
Alles is hier zo veel mogelijk geautomatiseerd, wel lekker efficient maar ook kwetsbaar.
Goede actie!quote:Het Openbaar Ministerie van Oekraïne heeft de Russische soldaat Mykola Senenko aangeklaagd voor de verkrachting van een vrouw in de regio Cherson in 2022. De krant The Kyiv Independent had eerder twee Russische soldaten geïdentificeerd die betrokken waren bij de verkrachting van twee vrouwen tijdens de bezetting van de regio's Kiev en Cherson in maart 2022, waaronder Senenko.
De bevindingen vormden de basis voor de documentaire van The Kyiv Independent over Russisch seksueel geweld in bezette delen van Oekraïne, He Came Back, die verkrijgbaar is in het Engels en Oekraïens.
Volgens de Oekraïense vertegenwoordiger bij de Verenigde Naties, Sergej Kyslytsya, gebruikt Rusland seksueel geweld als wapen tegen burgers en krijgsgevangenen. De procureur-generaal van Oekraïne heeft bijna 300 gevallen van seksueel geweld door Russische strijdkrachten geregistreerd sinds het begin van de grootschalige oorlog.
Kyslytsya zegt dat meer dan 50 procent van de bevrijde gevangenen het slachtoffer is geworden van martelingen, verkrachting of andere vormen van seksueel geweld. Oekraïne is een pilotprogramma gestart om noodfinanciële herstelbetalingen te verstrekken aan slachtoffers van seksueel geweld, ondersteund door de Global Survivors Fund.
Hmm. Ik ben het wel met Candymannetje eens. Nederland is nou eenmaal verregaand geautomatiseerd. Kijk maar eens in je portemonnee, hoeveel cash zit daar nog in. Of denk aan je GSM. Die dingen zijn anno 2024 bijna een eerste levensbehoefte geworden, en dat is nog afgezien van de 'leuke' dingen je er mee kan doen. Je hebt ze gewoon bijna overal voor nodig.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Andere 3e wereld landen als in Afrika en Rusland, bedoel je?
Volgens mij de eerste keer dat wij het eens zijnquote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hmm. Ik ben het wel met Candymannetje eens. Nederland is nou eenmaal verregaand geautomatiseerd. Kijk maar eens in je portemonnee, hoeveel cash zit daar nog in. Of denk aan je GSM. Die dingen zijn anno 2024 bijna een eerste levensbehoefte geworden, en dat is nog afgezien van de 'leuke' dingen je er mee kan doen. Je hebt ze gewoon bijna overal voor nodig.
Dit.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:30 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hmm. Ik ben het wel met Candymannetje eens. Nederland is nou eenmaal verregaand geautomatiseerd. Kijk maar eens in je portemonnee, hoeveel cash zit daar nog in. Of denk aan je GSM. Die dingen zijn anno 2024 bijna een eerste levensbehoefte geworden, en dat is nog afgezien van de 'leuke' dingen je er mee kan doen. Je hebt ze gewoon bijna overal voor nodig.
PLUS ME DAN JONGUH.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:31 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Volgens mij de eerste keer dat wij het eens zijn
quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:54 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
O sorry, hopelijk heb ik het nu goed gemaakt door je te plussen en te quoten
Ik vind het niet erg aannemelijk dat er veel mensen zijn in ons omringende landen die zonder stroom leven.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:01 schreef Candymannetje het volgende:
Het begint met mensen die gratis willen winkelen maar supermarkten worden niet meer bevoorraad en er kunnen geen betalingen meer plaats vinden.
In onze buurlanden is de dekking van stroom en internet wat minder dus zijn ze meer voorbereid op storingen.
Issue is niet of het lastig is, is het. Stelling was dat wij NL het zoveel slechter zouden hebben dan de rest. Op onze voorkeur van digitaal betalen na, denk ik dat niet.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:30 schreef xpompompomx het volgende:
Hmm. Ik ben het wel met Candymannetje eens.
Ik werk in de logistiek. (toevallig ool mbt het supermarktwezenquote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:01 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
We zijn het dichtsbevolkste land van de EU en het meest gedigitaliseerde.
Binnen 24 uur breekt de pleuris uit hier denk ik.
Het begint met mensen die gratis willen winkelen maar supermarkten worden niet meer bevoorraad en er kunnen geen betalingen meer plaats vinden.
In onze buurlanden is de dekking van stroom en internet wat minder dus zijn ze meer voorbereid op storingen.
Niet zo heel lang geleden was er een landelijke(?) pin storing. De chaos die er toen al was..quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:48 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dit.
What could possibly go wrong?
Dan is de term chaos wel erg aan inflatie onderhevigquote:Op donderdag 31 oktober 2024 18:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet zo heel lang geleden was er een landelijke(?) pin storing. De chaos die er toen al was..
Ben je in een supermarkt geweest toen? Het zal je verbazen hoe weinig mensen nog cash op zak hebben en dus niets meer konden kopen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 18:26 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dan is de term chaos wel erg aan inflatie onderhevig
Ja. En hier komen ze dan een paar uur later terug. Onhandig maar om dat nu chaos te noemen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 18:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ben je in een supermarkt geweest toen? Het zal je verbazen hoe weinig mensen nog cash op zak hebben en dus niets meer konden kopen.
Ik vond het een chaotisch tafereel en als het dus langer dan een paar uur duurt heb je als land zeker wel een probleem.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 18:29 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ja. En hier komen ze dan een paar uur later terug. Onhandig maar om dat nu chaos te noemen.
Ik snap ook niet waarom we ons zo kwetsbaar hebben laten maken.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 18:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet zo heel lang geleden was er een landelijke(?) pin storing. De chaos die er toen al was..
Reactie/trauma op twee wereldoorlogen? Weet het ook niet hoor, maar geloof wel dat het rol speelt.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 18:53 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet waarom we ons zo kwetsbaar hebben laten maken.
Beetje naief wel, Nederland is ook wel enorm gedigitaliseerd.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:00 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Reactie/trauma op twee wereldoorlogen? Weet het ook niet hoor, maar geloof wel dat het rol speelt.
Ja dom, ik las het in een iets (nou veel grotere haha) context.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:01 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Beetje naief wel, Nederland is ook wel enorm gedigitaliseerd.
Oostenrijk zit niet bij nato hequote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:07 schreef Perrin het volgende:
Zou dit voor de hele NAVO gelden?
[ x ]
Oh verdomd, dat realiseerde ik me idd niet. Wel lollig dat 85% verwacht dat we ze verdedigen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oostenrijk zit niet bij nato he
Stelletje kwasten daar, niet willen helpen maar wel verwachten geholpen te wordenquote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Oh verdomd, dat realiseerde ik me idd niet.
De EU heeft ook gewoon een verdedigingspact.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Stelletje kwasten daar, niet willen helpen maar wel verwachten geholpen te worden
quote:Het Verdrag van Lissabon bevat een clausule inzake collectieve verdediging (artikel 42, lid 7, van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU)) binnen de regels van het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid van de Europese Unie (EU). Wanneer een EU-lidstaat op zijn grondgebied gewapenderhand wordt aangevallen, moeten de andere EU-lidstaten te hulp schieten en met alle mogelijke middelen bijstand bieden. Deze verplichtingen komen overeen met de verplichtingen die de EU-lidstaten hebben als lid van de NAVO.
Omdat pinnen veel en veel en veel beter is dan cash. We leven in 2024, niet in 1500quote:Op donderdag 31 oktober 2024 18:53 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
We zijn zo verwend geraakt door welvaart en vrede dat we ons onzekerdere tijden niet eens meer kunnen voorstellen.. Maatschappelijke veerkracht en het vermogen schokken op te vangen zijn ook belangrijk.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:06 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat pinnen veel en veel en veel beter is dan cash. We leven in 2024, niet in 1500
Het heeft veel voordelen, maar wees niet blind voor de nadelen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:06 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat pinnen veel en veel en veel beter is dan cash. We leven in 2024, niet in 1500
Door gemak en de gedachte dat alles maar geautomatiseerd moet worden (en natuurlijk draadloos voorzien van accu en motor) ook al is dat helemaal nergens voor nodig, want da's zo lekker modern e goed voor de verkoop. Uiteindelijk kom je dan uit bij gekheid zoals fietsen met simkaart en koelkasten met wifi.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 18:53 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
airco met wifi, cvketel met wifiquote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Door gemak en de gedachte dat alles maar geautomatiseerd moet worden (en natuurlijk draadloos voorzien van accu en motor) ook al is dat helemaal nergens voor nodig, want da's zo lekker modern e goed voor de verkoop. Uiteindelijk kom je dan uit bij gekheid zoals fietsen met simkaart en koelkasten met wifi.
wifi met wifiquote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
airco met wifi, cvketel met wifi
Wasmachines met wifi zijn er ookquote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Door gemak en de gedachte dat alles maar geautomatiseerd moet worden (en natuurlijk draadloos voorzien van accu en motor) ook al is dat helemaal nergens voor nodig, want da's zo lekker modern e goed voor de verkoop. Uiteindelijk kom je dan uit bij gekheid zoals fietsen met simkaart en koelkasten met wifi.
Als “we” niet meer willen escaleren doen “we” er in ieder geval goed aan ons voor te bereiden om massa’s vluchtelingen die nog komen gaan op te vangen. Maar ook wat dat betreft wordt er niks meer gedaan. Dat wordt nog wat.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 21:13 schreef Perrin het volgende:
Ondertussen bestookt Rusland een grote Oekraïense stad met clustermunitie. We staan erbij en kijken ernaar.
[ x ]
En dan, bibberend onder onze tafel, hopen dat Poetin stopt bij de grenzen van Oekraïne.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 21:24 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Als “we” niet meer willen escaleren doen “we” er in ieder geval goed aan ons voor te bereiden om massa’s vluchtelingen die nog komen gaan op te vangen. Maar ook wat dat betreft wordt er niks meer gedaan. Dat wordt nog wat.
Schurkenstaat is natuurlijk een zeer subjectieve begrip uit de vocabulaire van Bush II (de man die beweerde dat een zekere land massavernietigingswapens bezat en de hele Engelstalige media-imperium verspreidde het als de waarheid van het jaar en het gevolg was honderdduizenden doden in het land). Waarom is het niet te vergelijken? Ik sta open voor voor andere zienswijzen en zal het accepteren als het in mijn ogen goed en gedegen argumenten zijn. Hoe zit het met Groot-Brittannië: was het een schurkenstaat toen tientallen Britse jongens in Irak stierven? Hoe zit het met de Polen? KJU is noch arm noch wanhopig en stuurt die troepen met een reden naar het buitenland. Wat er toe doet is wat de Russen hem geven. Ik zou speculeren dat het iets met wapens te maken heeft maar dat is ook niet meer dan wilde speculatie. Het is vervelend hoeveel FOK!kers het framen alsof coalitieoorlog ongekend is. Toevallig verafschuw ik het idee om dienstplichtigen te sturen om in buitenlandse oorlogen te vechten, maar NK is niet de eerste, en zal ook niet de laatste zijn die dat doet.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 10:37 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja, allemaal heel erg te vergelijken met een schurkenstaat als Noord-Korea... De burgers worden in die landen allemaal hetzelfde behandeld.....
Ja mensen sneuvelen nog wel eens in een oorlog, maar dat is niets te vergelijken bij de gevolgen van een fout maken, waarbij je hele familie in een strafkamp wordt gezet en de bevolking geleerd wordt dat de leider een soort God is, die nooit hoeft te pissen e.d. Dan kun je wel gaan kijken naar dat andere landen ook wel eens niet lief zijn, maar in Noord-Korea is de hele structuur zo ingericht en geen incidenten.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 21:43 schreef Peppert het volgende:
[..]
Schurkenstaat is natuurlijk een zeer subjectieve begrip. Waarom is het niet te vergelijken? Ik sta open voor voor andere zienswijzen en zal het accepteren als het in mijn ogen goed en gedegen argumenten zijn. Hoe zit het Groot-Brittannië: was het een schurkenstaat toen tientallen Britse jongens in Irak stierven? Hoe zit het met de Polen? KJU is noch arm noch wanhopig en stuurt die troepen met een reden naar het buitenland. Wat er toe doet is wat de Russen hem geven. Ik zou speculeren dat het iets met wapens te maken heeft maar dat is ook niet meer dan wilde speculatie. Het is vervelend hoeveel FOK!kers het framen alsof coalitieoorlog ongekend is. Toevallig verafschuw ik het idee om dienstplichtigen te sturen om in buitenlandse oorlogen te vechten, maar NK is niet de eerste, en ze zullen ook niet de laatste zijn die dat doen.
We zijn verloren, of zie jij dat Zuid-as volk of al die "coaches" knokken voor ons landquote:Op donderdag 31 oktober 2024 21:26 schreef Perrin het volgende:
[..]
En dan, bibberend onder onze tafel, hopen dat Poetin stopt bij de grenzen van Oekraïne.
De Noord-Koreanen zijn niet de enige die zich schuldig maken aan strafkampen. Als dat de definitie is van een schurkenstaat dan moet die lijst een heel stuk langer gaan worden en niet exclusief voor spleetogen en orcs worden gereserveerd. Dan kom je ook op een andere probleem uit: wat zijn strafkampen? Wie gaat die definitie invullen? Jij en Ik? Nee toch.. Je hebt tal van Europese, Afrikaanse en Aziatische landen die meewerkten aan Amerikaanse strafkampen in het kader van 'War on Terror': volgens een onderzoek door de Brown Universiteit was het project dat we liefkozend 'War on Terror' noemen goed voor 4,5 miljoen directe en indirecte doden. Het begrip schurkenstaat is een zweep ontstaan uit de Bush doctrine (neoconservatieve imperialisme) om mee te slaan en landen door het slijk te halen, maar het is verre van een objectieve begrip.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 21:47 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja mensen sneuvelen nog wel eens in een oorlog, maar dat is niets te vergelijken bij de gevolgen van een fout maken, waarbij je hele familie in een strafkamp wordt gezet en de bevolking geleerd wordt dat de leider een soort God is, die nooit hoeft te pissen e.d. Dan kun je wel gaan kijken naar dat andere landen ook wel eens niet lief zijn, maar in Noord-Korea is de hele structuur zo ingericht en geen incidenten.
quote:Miljoenen doden door 'Amerikaanse oorlogen' na 9/11
Meer dan 4,5 miljoen mensen zijn omgekomen door oorlogen waarbij de Verenigde Staten betrokken waren sinds de terroristische aanslagen van 11 september 2001 (9/11). Dat is de conclusie van een studie van het Cost of War-project van Brown University in Providence, in de staat Rhode Island. Brown is een van de acht Amerikaanse topuniversiteiten die tezamen bekendstaan als de Ivy League.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)nse-oorlogen-na-9-11
De Amerikanen hebben ook duizenden Japanse Amerikanen geïnterneerd in wo2quote:Op donderdag 31 oktober 2024 21:56 schreef Peppert het volgende:
[..]
De Noord-Koreanen zijn niet de enige die zich schuldig maken aan strafkampen. Als dat de definitie is van een schurkenstaat dan moet die lijst een heel stuk langer gaan worden. Dan kom je ook op een andere probleem uit: wat zijn strafkampen? Je hebt tal van Europese, Afrikaanse en Aziatische landen die meewerkten aan Amerikaanse strafkampen in het kader van 'War on Terror': volgens een onderzoek door de Brown Universiteit was het project dat we liefkozend 'War on Terror' noemen goed voor 4,5 miljoen directe en indirecte doden. Het begrip schurkenstaat is een zweep ontstaan uit de Bush doctrine (neoconservatieve imperialisme) om mee te slaan en landen door het slijk te halen, maar het is verre van een objectieve begrip.
https://en.wikipedia.org/wiki/CIA_black_sites
[..]
Met een Nederlandse regering die niks voor elkaar krijgt en alleen maar bezig is met intern gebakkelei. En een verzwakt en verdeeld Engeland, Duitsland en Frankrijk. En straks Trump aan de macht in de VS.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 21:54 schreef halfway het volgende:
[..]
We zijn verloren, of zie jij dat Zuid-as volk of al die "coaches" knokken voor ons land
Ja, alsof ik daar fan van was. Ook zo'n mooi rechts fabeltje, die oorlogen daar. En ja, onder het mom 'war on terror' heeft men in de wereld een hoop toegestaan. Daarom vond ik het ook zo apart om in NL een noodwet in het leven te roepen tegen vluchtelingen, met de insteek meer te kunnen doen zonder al te veel verantwoording af te hoeven leggen. En inderdaad zo hebben meer landen wel dingen gedaan die niet kunnen. In Noord-Korea gaat het om 24/7 onderdrukking van het hele volk en dat al decennia lang. Je kunt heel mooi net gaan doen alsof de VS en Nederland net zo erg zijn, maar dan moet je misschien toch eens een bezoekje brengen aan Noord-Korea.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 21:56 schreef Peppert het volgende:
[..]
De Noord-Koreanen zijn niet de enige die zich schuldig maken aan strafkampen. Als dat de definitie is van een schurkenstaat dan moet die lijst een heel stuk langer gaan worden. Dan kom je ook op een andere probleem uit: wat zijn strafkampen? Je hebt tal van Europese, Afrikaanse en Aziatische landen die meewerkten aan Amerikaanse strafkampen in het kader van 'War on Terror': volgens een onderzoek door de Brown Universiteit was het goed voor 4,5 miljoen directe en indirecte doden. Het begrip schurkenstaat is een zweep om mee te slaan en landen door het slijk te halen, maar het is verre van een objectieve begrip.
[..]
Dus jij vind dat we Rusland, China en NK de kans moeten geven om onze fouten te herhalen?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 21:56 schreef Peppert het volgende:
[..]
De Noord-Koreanen zijn niet de enige die zich schuldig maken aan strafkampen. Als dat de definitie is van een schurkenstaat dan moet die lijst een heel stuk langer gaan worden en niet exclusief voor spleetogen en orcs worden gereserveerd. Dan kom je ook op een andere probleem uit: wat zijn strafkampen? Wie gaat die definitie invullen? Jij en Ik? Nee toch.. Je hebt tal van Europese, Afrikaanse en Aziatische landen die meewerkten aan Amerikaanse strafkampen in het kader van 'War on Terror': volgens een onderzoek door de Brown Universiteit was het project dat we liefkozend 'War on Terror' noemen goed voor 4,5 miljoen directe en indirecte doden. Het begrip schurkenstaat is een zweep ontstaan uit de Bush doctrine (neoconservatieve imperialisme) om mee te slaan en landen door het slijk te halen, maar het is verre van een objectieve begrip.
[..]
Het zijn geen fouten. Het is bewust beleid. Heel soms krijgen we een paar jaar later wat van de vuiligheid te horen, maar vaak maken overheden het pas 30 jaar later openbaar want dan denken mensen het is zo lang geleden: next. De tijd haar werk laten doen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 22:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus jij vind dat we Rusland, China en NK de kans moeten geven om onze fouten te herhalen?
Ontwijken van de vraag. Maar het is ook lastig goed weerwoord te geven als je zelf met een whataboutisme komt.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 22:43 schreef Peppert het volgende:
[..]
Het zijn geen fouten. Het is bewust beleid. Heel soms krijgen we een paar jaar later wat van de vuiligheid te horen, maar vaak maken overheden het pas 30 jaar later openbaar want dan denken mensen het is zo lang geleden: next. De tijd haar werk laten doen.
quote:Op donderdag 31 oktober 2024 22:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus jij vind dat we Rusland, China en NK de kans moeten geven om onze fouten "bewust beleid" te herhalen?
tot op heden doen ze niet mee, het zijn nu nog waarnemersquote:Op donderdag 31 oktober 2024 23:08 schreef LushiM het volgende:
'Het is niet zo dat westerse leiders helemaal niet hebben gereageerd. Onder anderen NAVO-topman Mark Rutte noemde de inzet een "significante escalatie". De Amerikaanse president Joe Biden zei dat Oekraïne moet "terugslaan" als Noord-Koreaanse militairen het grondgebied van het land betreden, meldt persbureau Reuters.'
Dus we hebben gemeld dat het een significante escalatie is en Amerika heeft gezegd dat Oekraine zelf moet terugslaan.. Dat nu.nl dit durft te melden als 'Het is niet zo dat westerse leiders helemaal niet hebben gereageerd'![]()
![]()
Of het moet sarcasme zijn van nu.nl maar dat zie ik nooit
quote:31 okt 2024 om 09:44
Update: 5 uur geleden
Noord-Koreaanse troepen met Russische militaire uniformen en wapens naderen de Oekraïense grens. De Verenigde Staten spreken van "ernstige, ontregelende stappen", terwijl Oekraïne deze ontwikkeling al eerder had verwacht.
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky sprak vorige week de verwachting uit dat Noord-Koreaanse troepen vanaf afgelopen zondag of maandag al zouden meevechten. Daar is nog steeds geen sprake van.
Maar de NAVO houdt er ook serieus rekening mee dat Rusland Noord-Koreaanse troepen gaat inzetten op Oekraïens grondgebied. "
Dat is een volgende stap in de 'escalatieladder'. Het is het grootste buitenlandse element dat Rusland tot nog toe heeft ingezet in de oorlog.
En de eerste keer dat een buitenlandse staat officieel troepen stuurt voor actieve deelname", zei defensieminister Ruben Brekelmans eerder.
Zijn ambtgenoot Austin zegt de ontwikkelingen in de gaten te houden. "We moeten voorkomen dat Rusland deze Noord-Koreaanse troepen inzet.
Als Rutte en Biden dit echt gezegd hebben hoop ik dat Rusland Oekraine snel geheel inneemt, dat scheelt een hoop Oekrainse doden.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 23:08 schreef LushiM het volgende:
'Het is niet zo dat westerse leiders helemaal niet hebben gereageerd. Onder anderen NAVO-topman Mark Rutte noemde de inzet een "significante escalatie". De Amerikaanse president Joe Biden zei dat Oekraïne moet "terugslaan" als Noord-Koreaanse militairen het grondgebied van het land betreden, meldt persbureau Reuters.'
Dus we hebben gemeld dat het een significante escalatie is en Amerika heeft gezegd dat Oekraine zelf moet terugslaan.. Dat nu.nl dit durft te melden als 'Het is niet zo dat westerse leiders helemaal niet hebben gereageerd'![]()
![]()
Of het moet sarcasme zijn van nu.nl maar dat zie ik nooit
Zorgwekkend. Zelf heb ik dat idee ook wel een beetje wat betreft de Baltische Staten. Het is allemaal een hoop geschreeuw( soms dat nog niet eens) maar weinig wol lijkt het. Dat is geen best signaal om af te geven aan agressieve landen met kwade bedoelingen toch.quote:Op vrijdag 1 november 2024 05:55 schreef AFA2022 het volgende:
De afwachtende houding is geen goed signaal van het Westen. China kijkt met een schuin oog mee en zal uiteindelijk Taiwan inlijven. Het Westen doet toch niets als ze tegenover een echte leger staan zullen ze denken. Zit zelfs te denken dat als de Baltische Staten worden aangevallen door Rusland, dat we dan alsnog niets doen (ook al zitten ze in de Navo).
ja. En dat noem je chaos?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 18:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ben je in een supermarkt geweest toen? Het zal je verbazen hoe weinig mensen nog cash op zak hebben en dus niets meer konden kopen.
Hetzelfde kun je ook bereiken met het bevriezen van de frontlijn, zoals in Korea.quote:Op vrijdag 1 november 2024 01:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als Rutte en Biden dit echt gezegd hebben hoop ik dat Rusland Oekraine snel geheel inneemt, dat scheelt een hoop Oekrainse doden.
De Baltische Staten is ook weinig wol.quote:Op vrijdag 1 november 2024 07:21 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Zorgwekkend. Zelf heb ik dat idee ook wel een beetje wat betreft de Baltische Staten. Het is allemaal een hoop geschreeuw( soms dat nog niet eens) maar weinig wol lijkt het. Dat is geen best signaal om af te geven aan agressieve landen met kwade bedoelingen toch.![]()
Ik vrees echt dat Trump de grote man gaat worden in de VS. (Hoe dan!)
Dan gaat het er echt niet goed uitzien.
Klopt, maar dan moet je daarop aansturen en niet maar dom wapens blijven pompen, zelf helemaal niets doen en maar ach en wee roepen, dat is walgeijk, cynisch en misdadig.quote:Op vrijdag 1 november 2024 08:48 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Hetzelfde kun je ook bereiken met het bevriezen van de frontlijn, zoals in Korea.
Dan stop je ook het aantal doden.
De Koreaanse oorlog had achteraf ook wel twee jaar eerder kunnen stoppen. Dat had die frontlijn in Korea niet veranderd, maar wel ontzettend veel doden nog gescheeld.
Strategisch kun je er wat voor zeggen dat we Rusland proberen uit te putten tegen relatief weinig kosten en risico.quote:Op vrijdag 1 november 2024 09:07 schreef Breekfast het volgende:
Vanuit de Amerikaanse verkiezingen kun je de terughoudende reactie van de VS nog wel begrijpen. En als Trump wordt herkozen dan is het sowieso einde verhaal voor Oekraïne.
Maar als Harris wordt gekozen dan zou het mij verbazen als men op dezelfde halfslachtige manier verder gaat als nu. Het heeft geen enkele zin en verlengt alleen maar het lijden van de Oekraïense bevolking. We geven Oekraïne net genoeg om door te blijven vechten, niet om te winnen.
Het wordt tijd om ofwel all-in te gaan qua wapensteun, of dan maar een deal te sluiten waarbij je grote delen van Oekraïne weggeeft aan Rusland (als Poetin überhaupt open staat voor een deal).
De 1e optie is natuurlijk de betere.
Is Tallinn nou echt een derde wereld oorlog en nuclear armageddon waard? Miljoenen doden?quote:Op vrijdag 1 november 2024 07:21 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Zorgwekkend. Zelf heb ik dat idee ook wel een beetje wat betreft de Baltische Staten. Het is allemaal een hoop geschreeuw( soms dat nog niet eens) maar weinig wol lijkt het. Dat is geen best signaal om af te geven aan agressieve landen met kwade bedoelingen toch.![]()
Ik vrees echt dat Trump de grote man gaat worden in de VS. (Hoe dan!)
Dan gaat het er echt niet goed uitzien.
Zou me niks verbazen. De wonden van de zachte heelmeesters in het Westen gaan steeds harder stinken.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:16 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Is Tallinn nou echt een derde wereld oorlog en nuclear armageddon waard? Miljoenen doden?
En Riga of Vilnius?
Best aannemelijk dat Poetin de proef op de som neemt, zeker met China en die andere dictatuurlanden aan haar zijde.
De Oekraïners hebben de EU + VS achter zich. De teller staat op ruim 200 miljard dollar die richting Oekraïne is gepompt. Wij stervelingen kunnen niet eens bevatten hoeveel geld een miljard is. Hoeveel vrachtwagens met biljetten van 500 euro zijn dat? Ik heb geen idee. De Russen moeten het doen met kleine landen als Noord-Korea en Wit-Rusland (de enige partijen die bewezen betekenisvolle steun aan Moskou hebben geleverd retoriek of anderzins). Alle klokken staan op groen voor Oekraïne als het gaat om industriële en technologische macht die ze aan hun zijde hebben inclusief wat men in monetaire middelen kan opbrengen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 10:51 schreef Perrin het volgende:
Poetin heeft iig wél betrouwbare en toegewijde partners deze oorlog.
Zelensky moet het met de magere en tegenwoordig erg afwezige steun van de onbetrouwbare Europeanen en Amerikanen doen.
[ x ]
200 miljard dollar aan oud materieel dat voor veel te veel geld in de boeken kwam. En sinds begin dit jaar is dat ook grotendeels opgedroogd.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:21 schreef Peppert het volgende:
De teller staat op ruim 200 miljard dollar die richting Oekraïne is gepompt.
Een paar landen gaan in dat scenario zeker ingrijpen: de Baltische landen zelf, Polen, de Scandinavische landen, Roemenië, Frankrijk en het VK. De VS onder Harris ook. Onder de extreem zwakke Bondskanselier Scholz zie ik Duitsland alleen maar praten, net als Nederland.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:16 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Is Tallinn nou echt een derde wereld oorlog en nuclear armageddon waard? Miljoenen doden?
En Riga of Vilnius?
Best aannemelijk dat Poetin de proef op de som neemt, zeker met China en die andere dictatuurlanden aan haar zijde. Vooral als hij "beloond" wordt voor haar slachtpartij in Oekraine.
De autocraten in deze wereld zien dat ook. Straks met Trump hebben ze dé kans.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:30 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Een paar landen gaan in dat scenario zeker ingrijpen: de Baltische landen zelf, Polen, de Scandinavische landen, Roemenië, Frankrijk en het VK. De VS onder Harris ook. Onder de extreem zwakke Bondskanselier Scholz zie ik Duitsland alleen maar praten, net als Nederland.
Het enige waar concreet wat over te zeggen valt is het geld dat direct naar de oekrainse staatskas gaat, om bv pensioenen te betalen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:21 schreef Peppert het volgende:
De teller staat op ruim 200 miljard dollar die richting Oekraïne is gepompt.
Precies. Lekker je afschreven zut voor de hoofdprijs in de boeken zetten en dan jezelf op de borst kloppen dat je zoveel hebt gedaan voor een mede-democratie die wordt platgewalst in Europa.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het enige waar concreet wat over te zeggen valt is het geld dat direct naar de oekrainse staatskas gaat, om bv pensioenen te betalen.
Over materiel valt niks te zeggen, want bv noorwegen wat al haar artillerie heeft gestuurd, hangt daar geen prijs aan, NL doet dat bv ook niet, en de VS rekent doodleuk de nieuwprijs voor een 40 jaar oude humvee.
NL contributie is immens, ivm met hoe klein land we zijn.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:30 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Onder de extreem zwakke Bondskanselier Scholz zie ik Duitsland alleen maar praten, net als Nederland.
Klopt, maar ik denk niet dat we ons leger sturen als Poetin Litouwen aanvalt bijvoorbeeld. In dit land wordt te veel gepraat.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:35 schreef ExTec het volgende:
[..]
NL contributie is immens, ivm met hoe klein land we zijn.
Niet in de laatste plaats omdat we 2 keer doorbraken hebben geforceerd, leveren van PzH2000 en F-16s. En we hebben 10tallen zo niet 100en tanks geleverd, terwijl we die zelf niet eens hebben.
Ik snap dat als 'we' hier klagen, dat we dat doen over 'het westen'. Strikt genomen klopt dat ook.
Maar dan heb je het over "de VS en DE".
En ons leger is grotendeels wegbezuinigd. Net als dat van veel andere Europese landen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:44 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk niet dat we ons leger sturen als Poetin Litouwen aanvalt bijvoorbeeld. In dit land wordt te veel gepraat.
Ondertussen janken we in dit land als defensie wat meer geluidsoverlast veroorzaakt met trainingen.quote:
Gelukkig is men wat dit betreft wel wakker geworden. Wel meer dan 20 jaar te laat helaas.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
En ons leger is grotendeels wegbezuinigd. Net als dat van veel andere Europese landen.
Denk dat dat wel meevalt hoor. Maar logischerwijs zal NL dat alleen doen in een brede coalitie, en wat natuurlijk niet helpt is een VS die constant alles veto'd.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:44 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Klopt, maar ik denk niet dat we ons leger sturen als Poetin Litouwen aanvalt bijvoorbeeld. In dit land wordt te veel gepraat.
Nog gekker is dat ze de VS om toestemming vragen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Denk dat dat wel meevalt hoor. Maar logischerwijs zal NL dat alleen doen in een brede coalitie, en wat natuurlijk niet helpt is een VS die constant alles veto'd.
Zie voorbeeld:
[ x ]
Dus jij denkt dat polen eigenlijk niet wil, en dat probeert te verbloemen door toestemming te vragen waar dat sowieso niet noodzakelijk is?quote:Op vrijdag 1 november 2024 12:10 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nog gekker is dat ze de VS om toestemming vragen.
Somebody stop me! No really, please somebody stop me.![]()
In Europa is het niet veel beter.quote:Op vrijdag 1 november 2024 12:18 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat polen eigenlijk niet wil, en dat probeert te verbloemen door toestemming te vragen waar dat sowieso niet noodzakelijk is?
Het leek mij dat op dit punt het constante op de rem hangen, escalatie-angst, soms gewoon openlijke sabotage van de VS al genoeg de revue is gepasseerd,
Maar jij bent een van die mensen die het verraderlijke gedrag van de VS nog steeds niet onder ogen durft te zien?
En we leggen ze geen strobreed in de weg. Het is nauwelijks nog onderwerp van gesprek in de Westerse politiek.quote:Op vrijdag 1 november 2024 12:18 schreef oheng het volgende:
Voorbeeldje van wat de russen iedere dag doen in o.a. Kherson. Eerst schieten ze een willekeurig huis in brand, om vervolgens de brandweer aan te vallen. Er zijn inmiddels duizenden video's van de "human safari".
[ x ]
Op je ongegronde insinuatie, neu.quote:
Dat hoeft ook nietquote:
Doe ik het ook voorquote:Dus jij denkt dat polen eigenlijk niet wil, en dat probeert te verbloemen door toestemming te vragen waar dat sowieso niet noodzakelijk is?
https://www.msn.com/nl-nl(...)&noservertelemetry=1quote:Rusland verwacht snel akkoord over defensiesamenwerking met Iran
In een overeenkomst tussen Iran en Rusland die "in de nabije toekomst" getekend zal worden, staan ook afspraken over nauwere defensiesamenwerking. Dat heeft de Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov gezegd. Het "verdrag over een veelomvattend strategisch partnerschap" zal volgens de minister een belangrijke rol krijgen in de banden tussen de twee landen.
Lavrov zei dat het niet lang meer zal duren voor het contract ondertekend wordt. Vermoedelijk komt de Iraanse president Masoud Pezeshkian volgens de Russen nog dit jaar naar Moskou. "Dit zal de wens van de partijen voor nauwere samenwerking op het gebied van defensie en interactie in het belang van vrede en veiligheid op regionale en wereldwijde niveaus bevestigen", aldus Lavrov. Hoe de nauwere defensiesamenwerking er in de praktijk uitziet, meldde hij niet.
In juni sloot de Russische president Vladimir Poetin al een "veelomvattend" verdrag met Noord-Korea. Ook dat ging onder meer over militaire samenwerking. Alles duidt erop dat er inmiddels duizenden Noord-Koreanen in Rusland voorbereid worden om mee te vechten tegen Oekraïne, al is dat nog niet bevestigd door Moskou of Pyongyang.
https://www.welingelichte(...)sland-en-noord-koreaquote:De samenwerking tussen Rusland en Noord-Korea in de strijd tegen Oekraïne is niet de zorg van China, heeft een Chinese woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken vrijdag gezegd.
Vorige maand werd duidelijk dat duizenden Noord-Koreaanse soldaten voor Rusland gaan strijden tegen Oekraïne. "Noord-Korea en Rusland zijn twee onafhankelijke soevereine staten. Hoe ze bilaterale relaties ontwikkelen, is hun eigen zaak", zei de woordvoerder. De positie van China blijft dezelfde, aldus de woordvoerder. Die is dat Moskou en Kyiv "moeten werken aan een politieke oplossing voor de crisis in Oekraïne".
Koersk
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky had donderdagavond nog tegen een Zuid-Koreaanse televisiezender gezegd dat hij verrast is door "de stilte van China" over de inzet van Noord-Koreaanse militairen. China is de belangrijkste handelspartner van zowel Noord-Korea als Rusland. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Antony Blinken zei donderdag dat zo'n 8000 Noord-Koreaanse soldaten al in Koersk zijn, de Russische grensregio waar Oekraïne is binnengevallen. Volgens hem zijn in totaal ongeveer 10.000 soldaten uit Noord-Korea in Rusland.
Trump zet de oliekraan wagenwijd open om de VS economie te laten groeien. Net als in 2016.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
De autocraten in deze wereld zien dat ook. Straks met Trump hebben ze dé kans.
Ze zitten daar te ver om ze te martelen en te verkrachten, dus dan maar op deze manier.quote:Op vrijdag 1 november 2024 12:18 schreef oheng het volgende:
Voorbeeldje van wat de russen iedere dag doen in o.a. Kherson. Eerst schieten ze een willekeurig huis in brand, om vervolgens de brandweer aan te vallen. Er zijn inmiddels duizenden video's van de "human safari".
[ x ]
Ik begrijp die Elon wel. Die wil ook niet bang zijn voor elke slok thee gedurende de rest van zijn leven.quote:
Bovendien heeft die transnationale schatrijke elite meer met elkaar gemeen dan met het 'gewone volk'. Die snappen elkaar en elkaars belangen uitstekend.quote:Op vrijdag 1 november 2024 14:32 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik begrijp die Elon wel. Die wil ook niet bang zijn voor elke slok thee gedurende de rest van zijn leven.
Hij heeft/had immers wel wat goed te maken na zijn (impulsieve?) keuze Oekraine in eerste instantie te helpen.
Het gewone volk laat zich graag gebruiken/misbruiken als ze er wat dollars of roebels voor krijgen. Dus ik snap ze ergens wel, eigenlijk.quote:Op vrijdag 1 november 2024 14:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bovendien heeft die transnationale schatrijke elite meer met elkaar gemeen dan met het 'gewone volk'. Die snappen elkaar en elkaars belangen uitstekend.
...zand in de ogen strooien en mag zich druk maken om immigranten terwijl mensen als Trump, Poetin en Musk gezellig met elkaar bellen en onderling de wereld verdelen. En ook niet te vergeten is dat onze eigen Milders stralend van trots in de Doema stond.quote:Op vrijdag 1 november 2024 14:39 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het gewone volk laat zich graag gebruiken/misbruiken als ze er wat dollars of roebels voor krijgen. Dus ik snap ze ergens wel, eigenlijk.
Minimaal oorlogsmisdaden dit toch?quote:Op vrijdag 1 november 2024 12:18 schreef oheng het volgende:
[ x ]
IoT in je huishoudelijke apparaten. Werkelijk nergens voor nodig.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:21 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ehh ja?quote:Op vrijdag 1 november 2024 15:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Minimaal oorlogsmisdaden dit toch?
En als het op zo'n grote schaal gebeurd, is dit dan niet een misdaad tegen de menselijkheid omdat het tegen first responders is?
Het aparte is dat we in 2008 en 2014 al twee waarschuwingen gehad hebben maar het bleef maar tam met investeringen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:55 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gelukkig is men wat dit betreft wel wakker geworden. Wel meer dan 20 jaar te laat helaas.
dan kunnen we nu bezig gaan met robotica, drones en laserquote:Op vrijdag 1 november 2024 11:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
En ons leger is grotendeels wegbezuinigd. Net als dat van veel andere Europese landen.
nou ze zijn er toch al ??quote:Op vrijdag 1 november 2024 11:44 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
.quote:Litouwen (eFP)
Defensie levert een bijdrage aan de versterkte militaire aanwezigheid van de NAVO in Litouwen, de zogeheten enhanced Forward Presence.
Het gaat om 270 militairen voor een multinationale battlegroup. Het bataljon waarvan Nederland deel uitmaakt staat onder Duitse leiding en is gestationeerd in Rukla.
quote:Hoeveel Nederlandse militairen zijn er in Litouwen?
De zo'n 300 Nederlandse militairen maken deel uit van een multinationale 'battlegroup', met onder anderen Noren, Duitsers en Belgen.
Ze zitten in Litouwen om de oostflank van de NAVO te helpen beschermen.1 jun 2024
Duitsland heeft onder invloed van Rusland haar kerncentrales gesloten en de aanleg van Nordstream goedgekeurdquote:Op vrijdag 1 november 2024 11:30 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Een paar landen gaan in dat scenario zeker ingrijpen: de Baltische landen zelf, Polen, de Scandinavische landen, Roemenië, Frankrijk en het VK. De VS onder Harris ook. Onder de extreem zwakke Bondskanselier Scholz zie ik Duitsland alleen maar praten, net als Nederland.
Economische crisisjaren en daarnaast Obama aan de macht. Na Trump is wel duidelijk geworden dat we niet meer blind kunnen vertrouwen op steun vanuit Amerika.quote:Op vrijdag 1 november 2024 15:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het aparte is dat we in 2008 en 2014 al twee waarschuwingen gehad hebben maar het bleef maar tam met investeringen.
Nederland zit namens de NAVO al een behoorlijk tijdje in Litouwen inderdaad.quote:Op vrijdag 1 november 2024 16:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou ze zijn er toch al ??
[..]
"Wat is er nou mis met een paar bonkige leernichten die mekaar aftrekken in een blokhut?"quote:Op vrijdag 1 november 2024 16:46 schreef Perrin het volgende:
Nieuwe FSB kalender voor 2025 is gedropt. Totally not gay.
[ x ]
New York Timesquote:As Russia Advances, U.S. Fears Ukraine Has Entered a Grim Phase
Weapons supplies are no longer Ukraine’s main disadvantage, American military officials say.
American military and intelligence officials have concluded that the war in Ukraine is no longer a stalemate as Russia makes steady gains, and the sense of pessimism in Kyiv and Washington is deepening.
The dip in morale and questions about whether American support will continue pose their own threat to Ukraine’s war effort. Ukraine is losing territory in the east, and its forces inside Russia have been partially pushed back.
The Ukrainian military is struggling to recruit soldiers and equip new units. The number of its soldiers killed in action, about 57,000, is half of Russia’s losses but still significant for the much smaller country.
Russia’s shortages of soldiers and supplies have also grown worse, Western officials and other experts said. And its gains in the war have come at great cost.
If U.S. support for Ukraine remains strong until next summer, Kyiv could have an opportunity to take advantage of Russia’s weaknesses and expected shortfalls in soldiers and tanks, American officials say.
U.S. government analysts concluded this summer that Russia was unlikely to make significant gains in Ukraine in the coming months, as its poorly trained forces struggled to break through Ukrainian defenses. But that assessment proved wrong.
Russian troops have advanced in the Donbas region of eastern Ukraine. They have clawed back more than a third of the territory that Ukrainian forces seized in a surprise offensive in the Kursk region of western Russia this year. The number of Russian drone strikes across Ukraine has increased from 350 in July to 750 in August and 1,500 in September.
“The situation is tense,” said a Ukrainian major stationed near Kursk who goes by the call sign Grizzly. “We are constantly losing previously occupied positions, the enemy has an advantage in men and artillery, and we are trying to hold the line.”
Gone is the Russian force that repeatedly stumbled as it invaded Ukraine in 2022. The Russian military, according to a senior U.S. military official, has evolved and is “on the march.”
As a result, some American intelligence agencies and military officials are pessimistic about Ukraine’s ability to stop Russian advances as Kyiv tries to find ways to build up forces exhausted by nearly three years of war.
Still, Russia has fallen short of its own goals. Most notably, it has not been able to take the city of Pokrovsk, a logistics hub for Ukrainian forces. And independent experts say Russia’s shortages of radar, armored vehicles and, most critically, troops will come to a head next year.
The most important immediate development for Ukraine, however, will not be on the battlefield but at the ballot box in the United States. Former President Donald J. Trump and Vice President Kamala Harris have laid out very different visions for future American support.
Mr. Trump has promised to bring the war to a quick end, and his running mate, Senator JD Vance, has outlined a peace plan that looks a lot like one advanced by President Vladimir V. Putin of Russia.
Ms. Harris, on the other hand, has vowed to fight on, warning that if Russia was not stopped in Ukraine, its forces could attack NATO.
The election, and its uncertain outcome, is weighing heavily on Ukrainians.
After a meeting with President Volodymyr Zelensky in Kyiv last week, American officials said the Ukrainian leader looked worn and stressed, anxious about his troops’ battlefield setbacks as well as the U.S. elections.
“It’s a very tough fight, and it’s a tough slog,” Defense Secretary Lloyd J. Austin III told reporters traveling with him to Ukraine last week.
In Ukraine, morale is eroding in the face of the Russian drive and a fear that Western support and the flow of supplies are coming to an end.
“It is very difficult at the front now,” said Yevhen Strokan, a senior lieutenant and commander of a combat drone platoon in the 206th Territorial Defense Battalion. “There is a lack of everything, there are few people, there are more Russians and they have more weapons.”
The pessimism extends to Western capitals.
“Everyone is feeling bad across the board,” said Frederick W. Kagan, a scholar with the American Enterprise Institute who has advised the U.S. military. “It has been a very long, hard year and the Russians are still grinding forward.”
But Russia, Dr. Kagan said, is trying to suggest its victory is as inevitable as it was in World War II.
“The Russians would like you to believe this is 1944 on the eastern front,” he said. “It isn’t.”
Ukraine’s Problems
Earlier this year, Ukrainian troops were struggling with shortages of ammunition supplies amid U.S. delays in approving more assistance.
Even after Congress approved more aid in April, Ukrainian officials have complained that the arms flowed too slowly, making it hard to resupply the front lines.
“This is the rule of the war,” Mr. Zelensky said this week. “Because you have to count on very specific things in very concrete time, otherwise you can’t manage this situation, you cannot manage defending lines, you can’t secure people, you can’t prepare for the winter.”
On Tuesday, Jake Sullivan, President Biden’s national security adviser, and Andriy Yermak, a top adviser to Mr. Zelensky, met for two hours in Washington. They discussed the Biden administration’s plans to speed artillery systems, armored vehicles and air defense ammunition to Ukraine before the end of the year.
But American military officials say weapons supplies are no longer Ukraine’s main disadvantage.
Ukraine has sharply narrowed Russia’s artillery advantage, U.S. officials said, and Ukrainian soldiers have used explosive drones to lay waste to Russian armored vehicles.
Ukraine’s biggest shortcoming now is troops, U.S. officials said.
Ukrainian officials have struggled to put in place a military draft that brings in enough troops. The country has hesitated to lower the conscription age, worried about the long-term demographic impact. Ukraine has limited itself to what one official called a more “democratic and measured” response to the shortage of troops, but as a result it is running low on soldiers.
Ukraine has used cellphone numbers, email addresses and other electronic means to get additional people to register for the military, U.S. officials said. It has also used more coercive means — like dragging people from concert halls — to find and enlist people eligible for the draft.
While many have signed up for the military out of patriotism, not enough have joined. And Ukraine’s failure to give its soldiers any real breaks from the fighting has discouraged people from serving.
The Pentagon assesses that Ukraine has enough soldiers to fight for six to 12 more months, one official said. After that, he said, it will face a steep shortage.
Ukraine diverted some of its newly created brigades to support the incursion in Kursk instead of using them as originally planned to defend eastern and southern Ukraine or to build up reserves for an expected counteroffensive in 2025, Pentagon officials say.
“They’re working hard to bring more people on board,” Mr. Austin told reporters traveling with him, when asked about the troop shortages. “They’ve got to train those people. They have to regenerate combat power.”
In his meeting with Mr. Zelensky in Kyiv, Mr. Austin underscored the importance of not only defending Pokrovsk and Kursk, but also of “force regeneration and recruitment,” a senior Pentagon official said.
In a separate meeting with their Ukrainian counterparts, Mr. Austin, Christopher G. Cavoli, the top U.S. general in Europe, and other commanders discussed military planning for the winter and the kind of arms and munitions that the United States may send in the next five months, the senior Pentagon official said, speaking on the condition of anonymity to discuss confidential discussions.
In an impassioned speech in Kyiv, Mr. Austin condemned naysayers who might seek to end the conflict on Moscow’s terms. He said there was “no silver bullet” to turn the tide of the war in Ukraine’s favor.
“What matters is the way that Ukraine fights back,” Mr. Austin said. “And what matters is staying focused on what works.”
He added, “Moscow will never prevail in Ukraine.”
Staggering Losses
A possible opening for Ukraine might be Russia’s low supply of armored vehicles.
To offset its losses of advanced tanks, Russia tapped its huge stocks of far older tanks. But Ukrainian drones have destroyed many of Russia’s armored vehicles, particularly older models.
As a result, U.S. military officials say, Russia has relied on small infantry units to advance in eastern Ukraine. But American officials believe that many of the battlefields have become “a meat grinder” for Russian soldiers.
Mark Rutte, NATO’s new secretary general, said on Monday that more than 600,000 Russian soldiers have been killed or injured since the start of the war. Those losses are behind North Korea’s deployment of about 10,000 troops to Russia, forces that Moscow wants to use to help push Ukraine out of Kursk, U.S. officials say.
A senior American military official said the decision to bring in those forces was “ill-conceived and desperate.”
Other Western diplomats dispute that the development is a sign of desperation and say it is a move meant to scare the West. Whatever the motivation, U.S. officials acknowledge that Russia is finding more troops and continues to sign up 25,000 to 30,000 new contracted recruits per month.
Russia’s success is partly a result of a shifting recruiting message, as it now relentlessly tells would-be soldiers that the war in Ukraine is really a fight against NATO, U.S. officials said. Russian bonuses have also drastically increased.
By combining these strategies, Mr. Putin may not need to order a politically unpopular broad draft, U.S. military and intelligence officials say.
But Russia’s resources “are finite, and Putin cannot reckon with these costs indefinitely,” the Institute for the Study of War said in a report on Sunday.
Russia’s heavy recruiting has caused other problems. In brief remarks on Monday, Mr. Putin acknowledged a labor shortage. The Institute for the Study of War has repeatedly highlighted reports of industrial factories having to compete with the military, which offers robust bonuses to potential recruits.
Russia has increased its production of missiles, but elsewhere its defense industry is struggling, particularly to build new radar systems. And despite the Russian advances this year, the Ukrainians have continued to thwart some of Moscow’s bigger plans.
Ukraine deflected Russia’s drive to Pokrovsk, pushing the forces southwest of the city.
Oleksandr Shyrshyn, a 30-year-old battalion commander, said it seemed as though Ukraine’s partners had lost interest in the war and were more concerned about relations with Moscow “than justice.”
But despite that, many Ukrainians are not giving up. “Fighting is our only way out,” he said.
Tja en hoe zou dat nu kunnen? Als ik Zelensky was zou ik alle Oekraïners oproepen om het land te verlaten. Laat de Russen maar werkelijk aan de grenzen van de Navo staan. Het westen heeft BEWUST totaal gefaald.quote:
Yup, tijd om het land aan Poetin te geven, zoals de VS en de EU blijkbaar voorstaan.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:10 schreef fjs het volgende:
[..]
Tja en hoe zou dat nu kunnen? Als ik Zelensky was zou ik alle Oekraïners oproepen om het land te verlaten. Laat de Russen maar werkelijk aan de grenzen van de Navo staan. Het westen heeft BEWUST totaal gefaald.
En kom later ook niet met morele vingertjes als er ergens weer iets gebeurt in eigen land of een ander land.
Het is allemaal nep en het westen heeft gewoon schijt aan alles.
Ik denk zelfs dat als Rusland het westen aanvalt dat een hele grote groep mensen (waaronder politici) met de rode loper staan. Het is echt waanzin.
Laten we eerlijk zijn, de tendens is en was in de hele samenleving niet anders he. Ik zit zelf ondertussen al dik 20 jaar hier op Fok! en ben ondertussen 30+ jaar militair. Maar als ik in al die afgelopen jaren ook maar iets zei over de ongebreidelde onverantwoorde bezuinigingen op defensie was hoongelach mijn deel en moest er vooral niet gezanikt worden want er bestond geen dreiging meer en defensie was compleet overbodig. Het was maar beter dat defensie opgeheven werd en dat het geld maar in iets "nuttigers" gestopt moest worden. Ook hier op Fok! heb ik daar ellenlange discussies over lopen voeren, als je dan zei dreiging Rusland/China zat iedereen te lachen want dat was allemaal maar onzin...quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:10 schreef fjs het volgende:
Tja en hoe zou dat nu kunnen? Als ik Zelensky was zou ik alle Oekraïners oproepen om het land te verlaten. Laat de Russen maar werkelijk aan de grenzen van de Navo staan. Het westen heeft BEWUST totaal gefaald.
En kom later ook niet met morele vingertjes als er ergens weer iets gebeurt in eigen land of een ander land.
Ik denk zelfs dat als Rusland het westen aanvalt dat een hele grote groep mensen (waaronder politici) met de rode loper staan. Het is echt waanzin.
Nu is het bibberend wachten tot Rusland en China de boel daadwerkelijk overnemen. En hopen dat ze eerst rustig Oost-Europa verslinden. Wat een puinhoop.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, de tendens is en was in de hele samenleving niet anders he. Ik zit zelf ondertussen al dik 20 jaar hier op Fok! en ben ondertussen 30+ jaar militair. Maar als ik in al die afgelopen jaren ook maar iets zei over de ongebreidelde onverantwoorde bezuinigingen op defensie was hoongelach mijn deel en moest er vooral niet gezanikt worden want er bestond geen dreiging meer en defensie was compleet overbodig. Het was maar beter dat defensie opgeheven werd en dat het geld maar in iets "nuttigers" gestopt moest worden. Ook hier op Fok! heb ik daar ellenlange discussies over lopen voeren, als je dan zei dreiging Rusland/China zat iedereen te lachen want dat was allemaal maar onzin...
Nou ja, we zien het. En nu is het simpelweg te laat om het been op tijd bij te trekken. Jammer maar helaas.
Dit soort topics zijn met de kennis van nu altijd wel aardig om terug te lezen:quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:24 schreef Perrin het volgende:
Nu is het bibberend wachten tot Rusland en China de boel daadwerkelijk overnemen. En hopen dat ze eerst rustig Oost-Europa verslinden. Wat een puinhoop.
Ik val in herhaling.. maar dit soort politici hebben daar aan bij gedragen :quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn, de tendens is en was in de hele samenleving niet anders he. Ik zit zelf ondertussen al dik 20 jaar hier op Fok! en ben ondertussen 30+ jaar militair. Maar als ik in al die afgelopen jaren ook maar iets zei over de ongebreidelde onverantwoorde bezuinigingen op defensie was hoongelach mijn deel en moest er vooral niet gezanikt worden want er bestond geen dreiging meer en defensie was compleet overbodig. Het was maar beter dat defensie opgeheven werd en dat het geld maar in iets "nuttigers" gestopt moest worden. Ook hier op Fok! heb ik daar ellenlange discussies over lopen voeren, als je dan zei dreiging Rusland/China zat iedereen te lachen want dat was allemaal maar onzin...
Nou ja, we zien het. En nu is het simpelweg te laat om het been op tijd bij te trekken. Jammer maar helaas.
Correct. Pang Pang Pechtold... Wat een kneuzenopmerking was dat van hem...quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik val in herhaling.. maar dit soort politici hebben daar aan bij gedragen :
[ x ]
Als ''bruto, netto, winst, marge en omzet'' je enige drijfveren zijn dan is defensie maar een vervelend blok aan je been ja..
Berichten dat Rusland in 2030 klaar zou zijn om navo direct te confronteren worden -nog steeds- weggehoond.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit soort topics zijn met de kennis van nu altijd wel aardig om terug te lezen:
NWS / Defensie kan grondgebied niet meer verdedigen
OOR / Aantal F35's
NWS / NAVO is kansloos tegenover Rusland
NWS / Oorlog tussen Armenië en Azerbeidzjan? #5 Bijna vrede, toch?
Domme kortzichtige managers hebben de winkel onbewaakt achtergelaten.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik val in herhaling.. maar dit soort politici hebben daar aan bij gedragen :
[ x ]
Als ''bruto, netto, winst, marge en omzet'' je enige drijfveren zijn dan is defensie maar een vervelend blok aan je been ja..
Nou nou das ook wat overdreven. Als je ziet wat de Duitsers van oorlogsindustrie opstartten in een paar jaar tijd, en dat was 1 land, wat zou de hele navo met VS dan wel niet kunnen doen?quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sinds 1989 het standaard mantra...quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:49 schreef Lospedrosa het volgende:
Nou nou das ook wat overdreven. Als je ziet wat de Duitsers van oorlogsindustrie opstartten in een paar jaar tijd, en dat was 1 land, wat zou de hele navo met VS dan wel niet kunnen doen?
Je moet er alleen heel veel voor opgeven.
Maar zo ver is het nog lang niet.
Ja je hebt gelijk hoor maar een grote oorlog in de toekomst is onvermijdelijk. Je hoopt alleen dat je daar een beetje fatsoenlijk voor de dag kan komen.quote:
Wordt veel gezegd maar Trump laat niet de navo los.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:55 schreef Straatcommando. het volgende:
En als Trump wint is het nog maar de vraag hoeverre je daar van kan spreken,
Je hebt Starhopper zelfs aan je zijdequote:Op vrijdag 1 november 2024 19:34 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit soort topics zijn met de kennis van nu altijd wel aardig om terug te lezen:
NWS / Defensie kan grondgebied niet meer verdedigen
OOR / Aantal F35's
NWS / NAVO is kansloos tegenover Rusland
NWS / Oorlog tussen Armenië en Azerbeidzjan? #5 Bijna vrede, toch?
Zo dramatisch is het ook allemaal weer niet. Het innemen van heel Oekraïne gaat echt niet gebeuren, ze kunnen zich altijd nog terugtrekken achter de Dnjepr in het negatiefste scenario.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:10 schreef fjs het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel meevalt. Wij hebben middelen genoeg om (snel) raketten en tanks te bouwen maar dan wordt het wel eens tijd dat men stopt met slap ouwehoeren en de handjes eens gaan wapperen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
@Nikonlover @Starhopper voert dan ook gewoon een act op.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:05 schreef xpompompomx het volgende:
Je hebt Starhopper zelfs aan je zijde
Misschien kunnen we als Europa wel een "Amerikaatje" doen. Iedereen jarenlang een beetje laten knokken, wat wapens verschepen en als iedereen zo'n beetje uitgeput is ineens op komen dagen met onmeunig veel troepen om de boel schoon te vegen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:12 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel meevalt. Wij hebben middelen genoeg om (snel) raketten en tanks te bouwen maar dan wordt het wel eens tijd dat men stopt met slap ouwehoeren en de handjes eens gaan wapperen.
Overal piept en kraakt het maar "het valt wel wat mee"...quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:12 schreef Joppiez het volgende:
Ik denk dat dat wel meevalt. Wij hebben middelen genoeg om (snel) raketten en tanks te bouwen maar dan wordt het wel eens tijd dat men stopt met slap ouwehoeren en de handjes eens gaan wapperen.
Misschien hoop je bijna dat de Russen pogen navogebied in te trekken. Dat we de oorlogsindustrie eens full gass geven, de dienstplicht onvoeren en alle weigeraars naar Argentinië ofzo verbannen, kan Europa gelijk wat doen aan die radicalen wat nu echt belachelijke vormen begint aan te nemen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:12 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ik vind dat allemaal niet zo interessant... Bejaarden die vochten met scheppen, ondeugdelijke munitie, ontploffende howitzers en weet ik het wat voor hihao berichten we voorbij hebben zien komen. Maar ondertussen gaat de vuurwals gestaag verder.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:14 schreef oheng het volgende:
We kunnen wel klagen over het NL leger en de beeldvorming in de samenleving, maar in rusland hebben ze soms ook hele rare ideeen over het leger.
Er zijn ook klachten over de rantsoenen van hun fijne collega's.
Is het probleem niet simpelweg dat we de productieniveaus van wapens naar dergelijke lage niveaus hebben teruggebracht dat het heropstarten van dergelijke productie steeds moeilijker wordt.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:12 schreef Joppiez het volgende:
[..]
En beweert een navo generaal dat we Rusland als navo momenteel niet aankunnen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vind dat allemaal niet zo interessant... Bejaarden die vochten met scheppen, ondeugdelijke munitie, ontploffende howitzers en weet ik het wat voor hihao berichten we voorbij hebben zien komen. Maar ondertussen gaat de vuurwals gestaag verder.
We komen in oorlog met China.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Is het probleem niet simpelweg dat we de productieniveaus van wapens naar dergelijke lage niveaus hebben teruggebracht dat het heropstarten van dergelijke productie steeds moeilijker wordt.
Daarbij moeten we ook meenemen dat door het verplaatsen van industriële productie capaciteit richting China er gewoon ontzettend veel basiscapaciteit verdwenen is.
China – 31,6% van de wereldwijde industriële productie.
Dit dus, wat voor maakindustrie hebben we hier nou nog? Als we straks de laatste boeren, vissers en Tata het land hebben uitgejaagd kunnen we alleen nog maar DEI coaches en aanverwante onzin baantjes die nul komma nul gevechtskracht genereren op de mat brengen...quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:20 schreef BlaZ het volgende:
Is het probleem niet simpelweg dat we de productieniveaus van wapens naar dergelijke lage niveaus hebben teruggebracht dat het heropstarten van dergelijke productie steeds moeilijker wordt.
Daarbij moeten we ook meenemen dat door het verplaatsen van industriële productie capaciteit richting China er gewoon ontzettend veel basiscapaciteit verdwenen is.
Er zijn een paar mensen erg rijk van geworden. Is ook wat waard.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit dus, wat voor maakindustrie hebben we hier nou nog? Als we straks de laatste boeren, vissers en Tata het land hebben uitgejaagd kunnen we alleen nog maar DEI coaches en aanverwante onzin baantjes die nul komma nul gevechtskracht genereren op de mat brengen...
Maar we kunnen wel hele goede excelsheets bouwen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dit dus, wat voor maakindustrie hebben we hier nou nog? Als we straks de laatste boeren, vissers en Tata het land hebben uitgejaagd kunnen we alleen nog maar DEI coaches en aanverwante onzin baantjes die nul komma nul gevechtskracht genereren op de mat brengen...
LinkedIn coaches presteren misschien ook goed in loopgraven.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Maar we kunnen wel hele goede excelsheets bouwen.
En berekenen waarom het mis ging.
Denk ik
Geloof je dat oprecht dan?quote:Op vrijdag 1 november 2024 19:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Berichten dat Rusland in 2030 klaar zou zijn om navo direct te confronteren worden -nog steeds- weggehoond.
5 jaar is lang in een land dat een oorlogseconomie heeft en haar kinderen leert dat het westen moet en zal vallen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:30 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Geloof je dat oprecht dan?
Zo'n beetje al het moderne gepantserde materieel is de puin in geschoten en ze gebruiken nu al tanks uit het jaar 0.
Dat valt lastig te rijmen met een aanval op Navo imo.
Ja behalve dat dat helemaal niet waar is en je reinste propoganda en daar de oorlogsindustrie wel op volle toeren draait.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:30 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Zo'n beetje al het moderne gepantserde materieel is de puin in geschoten en ze gebruiken nu al tanks uit het jaar 0.
Op zich is dat allemaal geen probleem, maar als je op militair gebied niks kunt doen, is het zaak je niet in allerlei conflicten te mengen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die gasten kun je omscholen tot hulzendraaiers, of granatentelers. Weet ik veel. Maar dan moet je ze wel verplicht om gaan scholen op straffe van "anders in een bloemetjespak met de buks op den vijand af".quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:23 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is rap herbouwd, zeker als China en anderen meehelpen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:30 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in. Ik weet niet hoe lang hitler precies deed over het optuigen van zijn oorlogsmachine maar dat was ook vrij snel na WO 1.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:32 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
5 jaar is lang in een land dat een oorlogseconomie heeft en haar kinderen leert dat het westen moet en zal vallen.
De luxe om te vechten in een conflict naar keuze hebben we niet meer. Dat was een leuk idee met dat expeditionair en vredesmissie optreden, toen konden we kiezen of we wel of niet mee wilden doen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:33 schreef BlaZ het volgende:
Op zich is dat allemaal geen probleem, maar als je op militair gebied niks kunt doen, is het zaak je niet in allerlei conflicten te mengen.
En snel een nette brief aan Poetin en Xi schrijven of ze ons tenminste een beetje met rust willen laten.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Op zich is dat allemaal geen probleem, maar als je op militair gebied niks kunt doen, is het zaak je niet in allerlei conflicten te mengen.
Dat is nergens op gebaseerd. We komen we steeds dichter bij een vrede waarbij Oekraïne terrein dient op te geven, maar dat betekent niet het einde van het land.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:31 schreef Discombobulate het volgende:
Ik denk dat Oekraine wel verloren is, maar ik geloof echt niet dat Poetin voorbij de NAVO grenzen gaat.
Geloven is een groot woord maar het is nog steeds de tendens dat de verliezen enorm zijn?quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja behalve dat dat helemaal niet waar is en je reinste propoganda en daar de oorlogsindustrie wel op volle toeren draait.
Snap niet dat je zoiets nog steeds gelooft.
Zolang we hun rommel blijven kopen en naar hun pijpen blijven dansen zal dat nog best eens een deal kunnen zijn.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een snel een nette brief aan Poetin en Xi schrijven of ze ons tenminste een beetje met rust willen laten.
In welke fabriek dan?quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:35 schreef AgLarrr het volgende:
Die gasten kun je omscholen tot hulzendraaiers, of granatentelers. Weet ik veel. Maar dan moet je ze wel verplicht om gaan scholen op straffe van "anders in een bloemetjespak met de buks op den vijand af".
Hopelijk ook naar traditionele chinese kwaliteit danquote:Op vrijdag 1 november 2024 20:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is rap herbouwd, zeker als China en anderen meehelpen.
Einde van het land is wat te fanatiek geïnterpreteerd.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is nergens op gebaseerd. We komen we steeds dichter bij een vrede waarbij Oekraïne terrein dient op te geven, maar dat betekent niet het einde van het land.
Er is zelfs een indicatie dat zoiets mogelijk zou zijn in de toekomst: een uitgebreide Oekraïnse verdedigingslinie precies op de grenzen van de Donbas.
Jawel maar zeker niet alles is er doorgedraaid. Zeker niet de luchtmacht, zeevloot, en alle lange afstandsraketten. Bovendien maken ze meer tanks momenteel dan de hele navo bij elkaar.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Geloven is een groot woord maar het is nog steeds de tendens dat de verliezen enorm zijn?
Prachtig toekomstbeeld, zo angstig kwispelend naar de autocratische bullebakken in de wereld.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:39 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Zolang we hun rommel blijven kopen en naar hun pijpen blijven dansen zal dat nog best eens een deal kunnen zijn.
Afgaande op de gepubliceerde commentaren over het begin van het conflict denk ik dat een diplomatieke oplossing mogelijk geweest was. Het punt is met name dat een vrede in 2022 niet zo enorm verschillend van een vrede nu zou zijn (opgave Donbas/Krim).quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een snel een nette brief aan Poetin en Xi schrijven of ze ons tenminste een beetje met rust willen laten.
Aangezien Oekraïne geen Navo-lid was, was interventie in dit conflict niet noodzakelijk, maar dat is op zich geen ramp, dat is altijd een keuze die gemaakt kan worden. Het probleem zit hem er eerder in dat zo'n keuze gemaakt wordt terwijl je militaire capaciteiten niet op orde zijn. De keuze lijkt te worden gemaakt op basis van idealisme en ideologie en niet op basis van rationalisme en werkelijke capaciteit.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
De luxe om te vechten in een conflict naar keuze hebben we niet meer. Dat was een leuk idee met dat expeditionair en vredesmissie optreden, toen konden we kiezen of we wel of niet mee wilden doen.
Dat lijkt me erg zwart, wit. Je kunt bijvoorbeeld ook gewoon neutraal blijven en dan juist je militaire capaciteit uitbreiden zodoende toekomstige militaire actie van Rusland onschadelijk te kunnen maken.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Prachtig toekomstbeeld, zo angstig kwispelend naar de autocratische bullebakken in de wereld.
Hopend dat ze ons wat lekkere kruimels toewerpen.
Maar ik hoef geen roebelsquote:1 Euro is gelijk aan
106,46 Russische roebel
1 nov, 19:49 UTC · Disclaimer
ik heb zo het idee dat men in Polen deze oorlog wel heel precies aan het bekijken is hoe er grote slagen te maken zijnquote:Op vrijdag 1 november 2024 20:43 schreef Lospedrosa het volgende:
Tis toch niet voor niks dat de navo zo terughoudend is als het op reageren afgaat.
Eerlijk gezegd durf ik er wel op te wedden dat als deze hele teringzooi nog langer gaat duren op gegeven moment Polen zich er ook mee gaat bemoeien daar in Oekraine. Eens kijken wat de bondgenoten dan doen..quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb zo het idee dat men in Polen deze oorlog wel heel precies aan het bekijken is hoe er grote slagen te maken zijn
Ik denk dat Polen net zo graag oorlog wil als wij, oftewel helemaal niet.quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb zo het idee dat men in Polen deze oorlog wel heel precies aan het bekijken is hoe er grote slagen te maken zijn
https://www.bnr.nl/nieuws(...)werking-intensiverenquote:Op vrijdag 1 november 2024 21:09 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik denk dat Polen net zo graag oorlog wil als wij, oftewel helemaal niet.
en wij maar moeilijk doen met 2 procentquote:Internationaal•24 okt 17:45•Aangepast op 25 okt 15:05
Zuid-Korea en Polen intensiveren militaire samenwerking
Auteurs: BNR Webredactie en Tobias Pardoen
Zuid-Korea en Polen gaan de samenwerking op defensiegebied intensiveren, zo meldt Persbureau Reuters.
De Zuid-Koreaanse president Yoon Suk Yeol en de Poolse president Andrzej Duda willen vóór het einde van het jaar een nieuw contract sluiten voor de export van K2-tanks naar Polen.
Mondiale veiligheid in gevaar
De twee leiders hebben stevige kritiek geuit op de vermeende inzet van Noord-Koreaanse troepen door Rusland voor de oorlog in Oekraïne.
Yoon noemt het een 'provocatie die de veiligheid in de regio en wereldwijd bedreigt'. Zuid-Korea en de VS beweren dat Noord-Korea 3000 troepen naar Rusland heeft gestuurd voor mogelijke inzet in Oekraïne, maar het Kremlin wijst deze claims van de hand als 'nepnieuws'.
Ook Noord-Korea ontkent betrokken te zijn bij de oorlog in Oekraïne. De geruchten daarover zijn 'ongegrond', zo stelt een Noord-Koreaanse VN-vertegenwoordiger.
quote:Pools defensiebudget naar 5 procent, 'alleen nog maar het modernste wapentuig'
Christiaan Paauwe correspondent Midden- en Oost-Europa
Polen investeert komend jaar nog meer in de krijgsmacht.
Waar het land in 2024 4 procent van het bbp reserveerde voor Defensie (twee keer de norm die NAVO-landen hebben afgesproken als minimum), gaat Polen in 2025 naar bijna 5 procent.
Waarom zou Polen dat doen? Dan is artikel 5 in het geval van aanvallen op Polen ineens ook niet meer geldig aangezien Polen de aggressor is. Polen is wel al bezig met verdedigingswerken aan de grens met Oekraïne.quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:06 schreef Haags het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd durf ik er wel op te wedden dat als deze hele teringzooi nog langer gaat duren op gegeven moment Polen zich er ook mee gaat bemoeien daar in Oekraine. Eens kijken wat de bondgenoten dan doen..
als ze NK in Oekraine bezig zien dan gaat het losquote:Op vrijdag 1 november 2024 21:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Waarom zou Polen dat doen? Dan is artikel 5 in het geval van aanvallen op Polen ineens ook niet meer geldig aangezien Polen de aggressor is. Polen is wel al bezig met verdedigingswerken aan de grens met Oekraïne.
Polen bereid zich er wel wat beter op voorquote:Op vrijdag 1 november 2024 21:09 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Polen bereid zich er wel wat beter op voorquote:Op vrijdag 1 november 2024 21:09 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Zo zal Rusland het ook zien, maar de rest van Europa ziet buitenlandse troepen van een dictator meevechten in een oorlog op Europees grondgebiedquote:Op vrijdag 1 november 2024 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik snap niet wat het uitmaakt dat er wat N-Koreanen de Russen helpen.
So what?
Snap je ook niet wat het Poetin uitmaakt of er troepen uit NAVO-landen de Oekraïners helpen?quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
So what?
die kimmie is nog gekker dan zijn vriendke Vladimirquote:Op vrijdag 1 november 2024 21:29 schreef Lospedrosa het volgende:
So what?
Waarom niet? De Russische imperiale gedachte houdt weinig rekening met relatief recent opgetekende NAVO-scheidslijnen, en vanaf Polen (naar het westen dus) is er pas echt wat oorlogsbuit te vinden die zo'n oorlogsmachine een beetje kan motiveren en verder laten aandikken.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:31 schreef Discombobulate het volgende:
Ik denk dat Oekraine wel verloren is, maar ik geloof echt niet dat Poetin voorbij de NAVO grenzen gaat.
Het probleem is dat zowel Vladimir als Kim helemaal niet aangeeft wat men nu eigenlijk wil , dat het niet bij Oekraine zal blijven dat is wel duidelijkquote:Op vrijdag 1 november 2024 21:46 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Waarom niet? De Russische imperiale gedachte houdt weinig rekening met relatief recent opgetekende NAVO-scheidslijnen, en vanaf Polen (naar het westen dus) is er pas echt wat oorlogsbuit te vinden die zo'n oorlogsmachine een beetje kan motiveren en verder laten aandikken.
Jawel maar dat gebeurt toch ook? In geheime missies zijn i.i.g. de Britten allang aanwezig. De Amerikanen vast ook, al dan niet met Intel maar ook ontheground wel.quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:36 schreef Perrin het volgende:
[..]
Snap je ook niet wat het Poetin uitmaakt of er troepen uit NAVO-landen de Oekraïners helpen?
Het lijkt me vrij duidelijk wat ze willen, onuitwisbaar de geschiedenisboeken ingaan. En voor Putin dan nog iets meer dan voor Kim, die al de heilige opdracht had om de heerschappij van de familiedynastie eeuwig te laten voortbestaan. Wat verwacht je precies van dergelijke figuren, een overzichtelijke shortlist van geografische gebieden waar ze volgens historische geschriften recht op hebben (en genoegen mee nemen)?quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het probleem is dat zowel Vladimir als Kim helemaal niet aangeeft wat men nu eigenlijk wil , dat het niet bij Oekraine zal blijven dat is wel duidelijk
Denk dat ze hebben gezegd:quote:Op vrijdag 1 november 2024 21:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het probleem is dat zowel Vladimir als Kim helemaal niet aangeeft wat men nu eigenlijk wil , dat het niet bij Oekraine zal blijven dat is wel duidelijk
net als Stalinquote:Op vrijdag 1 november 2024 21:58 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Het lijkt me vrij duidelijk wat ze willen, onuitwisbaar de geschiedenisboeken ingaan.
Zou een pijnlijke nederlaag voor het Westen zijn. Had Zelensky dit drie jaar geleden aangeboden dan had dat een hoop bloedvergieten gescheeld. Zo zie je maar, economische kracht != militaire kracht.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is nergens op gebaseerd. We komen we steeds dichter bij een vrede waarbij Oekraïne terrein dient op te geven, maar dat betekent niet het einde van het land.
Er is zelfs een indicatie dat zoiets mogelijk zou zijn in de toekomst: een uitgebreide Oekraïnse verdedigingslinie precies op de grenzen van de Donbas.
nee Putin wil veel meer dan Oekraine, die wil de USSR herstellen en dan meerquote:Op vrijdag 1 november 2024 22:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zou een pijnlijke nederlaag voor het Westen zijn. Had Zelensky dit drie jaar geleden aangeboden dan had dat een hoop bloedvergieten gescheeld. Zo zie je maar, economische kracht != militaire kracht.
Welnee, wat zou hij daarmee moeten?quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee Putin wil veel meer dan Oekraine
Het is geen nederlaag als je niet "echt" meedoet.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:03 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Zou een pijnlijke nederlaag voor het Westen zijn. Had Zelensky dit drie jaar geleden aangeboden dan had dat een hoop bloedvergieten gescheeld. Zo zie je maar, economische kracht != militaire kracht.
Ik hoop dat je sarcastisch bent.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:06 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het is geen nederlaag als je niet "echt" meedoet.
[ afbeelding ]
De geschiedenis in gaan. Dat is wat hij wil, dat komt elke keer weer naar voren bij z'n achterlijk lange colleges over Russische geschiedenisquote:
Dat ben ik zekerquote:
Inderdaad. En volgens mij kan men zich wel terecht de vraag stellen of het daadwerkelijk een kwestie van laksheid, decadentie of bureaucratie is dat die dreiging nu al 2 jaar zo halfslachtig beantwoord wordt.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:00 schreef fjs het volgende:
Alles met alles. Ik zie in Europa totaal niet de urgentie om over te gaan op, of te starten met een oorlogsindustrie. Terwijl Rusland dit al lang aan het doen is. Denk je werkelijk dat Rusland straks stopt bij Oekraïne? Dan ben je ongelooflijk naïef en verdien je niet beter.
Onze leiders zijn ongelooflijk zwak en zitten straks op de eerste boot naar Amerika als het losbreekt.
Een hoop negatief denken misschien maar mooier kan ik het momenteel niet maken.
Welnee, hij lult maar wat. Misschien zou hij de Baltische staten nog terug willen maar dieper in Europa heeft hij echt geen belangstelling voor. Het Poetin-regime is geen Pinky and the Brain. Hij is ook wel bekend met imperial overstretch.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:07 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
De geschiedenis in gaan. Dat is wat hij wil, dat komt elke keer weer naar voren bij z'n achterlijk lange colleges over Russische geschiedenis
Moldavië, Georgië, Armenië en nog wat andere gebieden in bijvoorbeeld Finland staan echt nog wel op zijn verlanglijstje.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Welnee, hij lult maar wat. Misschien zou hij de Baltische staten nog terug willen maar dieper in Europa heeft hij echt geen belangstelling voor. Het Poetin-regime is geen Pinky and the Brain. Hij is ook wel bekend met imperial overstretch.
Dat ben ik zekerquote:
Willen en doen zijn twee verschillende dingen he. Het is een raspoetinoppertunist.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Welnee, hij lult maar wat. Misschien zou hij de Baltische staten nog terug willen maar dieper in Europa heeft hij echt geen belangstelling voor. Het Poetin-regime is geen Pinky and the Brain. Hij is ook wel bekend met imperial overstretch.
Dat ze allebei kenttergek zijn dat is wel duidelijk, dus of er een redenatie of doel achter zit , dat weet niemandquote:Op vrijdag 1 november 2024 22:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
De kansen geven we hem inderdaad zeker.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:17 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat ben ik zeker
[..]
Willen en doen zijn twee verschillende dingen he. Het is een raspoetinoppertunist.
En wij geven die opportunities.
De nood is niet hoog genoeg.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:37 schreef phpmystyle het volgende:
Wat ik oprecht bijzonder vind, en niet zo goed begrijp is dat Oekraiene al ongeveer 3 jaar in oorlog is, en dat wij ontzettend veel (lege) toezeggingen doen. Maar dat het in al die tijd niet is gelukt om capaciteit te bouwen om wapens, voertuigen, en munitie te produceren.
Het verhaal over "supply chain", human resource en andere blablabla vind ik geen argument. 80 jaar geleden kon het Westen (maar ook de Duitsers) veel sneller overgaan tot massale productie van militaire middelen. En nu in de moderne tijd lukt dat zelfs na 3 jaar nog niet.
Ik wel, omdat je dat moet verkopen aan de bevolking en dan komt het in eens heel dicht bij.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:37 schreef phpmystyle het volgende:
Wat ik oprecht bijzonder vind, en niet zo goed begrijp is dat Oekraiene al ongeveer 3 jaar in oorlog is, en dat wij ontzettend veel (lege) toezeggingen doen. Maar dat het in al die tijd niet is gelukt om capaciteit te bouwen om wapens, voertuigen, en munitie te produceren.
Het verhaal over "supply chain", human resource en andere blablabla vind ik geen argument. 80 jaar geleden kon het Westen (maar ook de Duitsers) veel sneller overgaan tot massale productie van militaire middelen. En nu in de moderne tijd lukt dat zelfs na 3 jaar nog niet.
Nee, absoluut niet. De Chinezen hebben ook 30 jaar nodig om een miljoenenstad te bouwen. Vergis je niet. Je gaat niks opknappen in Oekraïne in minder dan een generatie. Zelfs Gaza (een klein strookje land) heeft een forse 10 jaar nodig om opgebouwd te worden als men een beetje vlot doorwerkt en de materialen en arbeid vrij snel tot hun beschikking staat (onwaarschijnlijk) dus tel nog maar 10 jaar bij op. Vergeet de onontplofte bommen niet. Hoeveel liggen onder de grond en in rivieren en weet ik veel wat? Cambodia, Laos en Vietnam hebben nog miljoenen onontplofte bommen onder de grond zitten 50 jaar nadat ze werden plat gebombardeerd door de VS. Hell, vrouwen krijgen nog steeds gehandicapte kinderen in de landen vanwege de napalm waar de Amerikanen de landen mee hebben volgepompt.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is rap herbouwd, zeker als China en anderen meehelpen.
Putin is geen communist en beziet eerder de USSR als een zwak systeem. Hij kijkt eerder terug naar het Russische Rijk van voor de USSR.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee Putin wil veel meer dan Oekraine, die wil de USSR herstellen en dan meer
Wat moet je verkopen?quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik wel, omdat je dat moet verkopen aan de bevolking en dan komt het in eens heel dicht bij.
De laatste veteranen van wo2 doen ook zo ondertussen hun ogen dicht. We leren het nooit
Kon 'het westen' dat 80 jaar geleden wel? De VS konden het na Pearl Harbor, maar welke wezenlijke oorlogsindustrie hebben Europese landen (buiten Duitsland) precies opgebouwd tussen 1930-1945?quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:37 schreef phpmystyle het volgende:
Putin heeft het moment dat Gorbatsjov de USSR liet klappen als de grootste tragedie uit de historie bestempeltquote:Op vrijdag 1 november 2024 22:43 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Putin is geen communist en beziet eerder de USSR als een zwak systeem. Hij kijkt eerder terug naar het Russische Rijk van voor de USSR.
quote:Poetin: Sovjet-instorting is een 'echte tragedie'
In zijn jaarlijkse toespraak over de staat van de natie op maandag noemde de Russische president Vladimir Poetin de ineenstorting van het Sovjet-imperium "de grootste geopolitieke catastrofe van de eeuw."
quote:De Russische president Vladimir Poetin vertelde het volk maandag dat de ineenstorting van het Sovjet-imperium "de grootste geopolitieke catastrofe van de eeuw" was en separatistische bewegingen in Rusland had aangewakkerd.
In zijn jaarlijkse toespraak tot het parlement en de belangrijkste politieke leiders van het land zei Poetin dat de val van de Sovjet-Unie ook een tragedie voor de Russen was.
"Allereerst is het de moeite waard om te erkennen dat de ondergang van de Sovjet-Unie de grootste geopolitieke catastrofe van de eeuw was," zei Poetin. "
Wat het Russische volk betreft, werd het een echte tragedie.
Tientallen miljoenen van onze medeburgers en landgenoten bevonden zich buiten de grenzen van het Russische grondgebied.
Zeker, maar "wij" als in dit topic zijn sowieso al bovengemiddeld geïnteresseerd in dit conflict en dat gaat niet voor iedereen op. Die zien enkel geld die kant op gaan, of in ieder geval geld "verkeerd" uitgegeven worden.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat moet je verkopen?
Ik heb het gewoon over enkele fabrieken voor het maken van infanterie vehicles, artillerie, en tanks.
Het is wat anders als we het hebben over overschakelen naar een oorlogseconomie. Dat is lastig.
Ongetwijfeld.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:45 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeker, maar "wij" als in dit topic zijn sowieso al bovengemiddeld geïnteresseerd in dit conflict en dat gaat niet voor iedereen op. Die zien enkel geld die kant op gaan, of in ieder geval geld "verkeerd" uitgegeven worden.
wij hebben ons geld uitgegeven aan stikstof en het redden van het wereld klimaatquote:Op vrijdag 1 november 2024 22:49 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ongetwijfeld.
Maar ik blijf het bijzonder vinden -en onverklaarbaar- dat wij, en met wij bedoel ik Europese landen geen fabrieken hebben opgezet in de voorbije jaren om zelf materiaal te produceren.
Zoek ff op wat er in de USSR, VK, USA is gebeurd. Vergeleken met nu is dat nog geen 2%quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:44 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Kon 'het westen' dat 80 jaar geleden wel? De VS konden het na Pearl Harbor, maar welke wezenlijke oorlogsindustrie hebben Europese landen (buiten Duitsland) precies opgebouwd tussen 1930-1945?
Maar KIM heeft de allergrootste van de hele wereldquote:Op vrijdag 1 november 2024 22:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zoek ff op wat er in de USSR, VK, USA is gebeurd. Vergeleken met nu is dat nog geen 2%
Eh, ja.. wat wil je hier precies mee zeggen? Rusland zelf valt af als huidige agressor, de UK is geen gebonden lid van de EU, en de VS haalde ik al aan als enige partij die nog wel een oorlogsindustrie kon opbouwen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:55 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zoek ff op wat er in de USSR, VK, USA is gebeurd. Vergeleken met nu is dat nog geen 2%
De landen die je noemt zijn allemaal in meer of mindere mate geïndustrialiseerd, en bezitten over enorme financiële mogelijkheden om snel grootschalige productie op te starten. Zeker landen als Duitsland en Frankrijk.quote:Op vrijdag 1 november 2024 23:10 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
De (tegen)vraag was dus: Welk wezenlijk economisch militair tegenwicht konden landen als Frankrijk, Belgie, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Nederland, Belgie, Portugal, (Polen, Tsjechie, Hongarije, Joegoslavie) zelf bieden voorafgaand aan WO2? Vrij weinig... en dat lijkt binnen de huidige unie niet veel beter te zijn.
ja pak maar een paar autofabrieken in wolfsburgquote:Op vrijdag 1 november 2024 23:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De landen die je noemt zijn allemaal in meer of mindere mate geïndustrialiseerd, en bezitten over enorme financiële mogelijkheden om snel grootschalige productie op te starten. Zeker landen als Duitsland en Frankrijk.
5 dagen werken vinden we al lastig.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat moet je verkopen?
Ik heb het gewoon over enkele fabrieken voor het maken van infanterie vehicles, artillerie, en tanks.
Het is wat anders als we het hebben over overschakelen naar een oorlogseconomie. Dat is lastig.
Ik ben het ook met je eens dat ze het nu zouden (moeten) kunnen op basis van moderne statistieken, maar wilde alleen aantonen dat het historisch gezien geen vanzelfsprekendheid is.quote:Op vrijdag 1 november 2024 23:16 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
De landen die je noemt zijn allemaal in meer of mindere mate geïndustrialiseerd, en bezitten over enorme financiële mogelijkheden om snel grootschalige productie op te starten. Zeker landen als Duitsland en Frankrijk.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op vrijdag 1 november 2024 22:43 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat moet je verkopen?
waarom ze die in ukraine bouwen begrijp ik nietquote:24.840 weergaven 26 okt 2024
De algemeen directeur van de Duitse militaire onderneming Rheinmetall, Armin Papperger, kondigde de start aan van de werkzaamheden in Oekraïne, de eerste fabriek voor de productie van Duitse Lynx-infanteriegevechtsvoertuigen.
Het is vermeldenswaard dat veel experts dit betwijfelen, omdat het openen van een fabriek in de huidige situatie behoorlijk riskant is.
Mogelijk bevinden de fabrieken zich in de buurlanden. Volgens Papperger zal binnenkort ook een tweede militaire fabriek operationeel zijn.
De productie van de eerste tien Lynx-infanteriegevechtsvoertuigen zal naar verwachting eind dit jaar beginnen.
Rheinmetall is ook van plan een fabriek te openen voor de productie van buskruit, munitie en luchtverdedigingssystemen.
Eerder werd de opening gemeld van een gezamenlijke Oekraïens-Duitse Rheinmetall-onderneming voor de reparatie van Marder 1A3 infanteriegevechtsvoertuigen en Leopard 1A5-tanks.
Dat klopt allemaal ja. En ja onze defensie stelt op het moment niet veel voor, jarenlang roofbouw op gepleegd enz. Weinig infrastructuur enz. Dat is allemaal een politieke keuze geweest. Er valt ook wel wat van te zeggen of het slim is je tot de tand toe te bewapenen als bij wijze van spreken je (over)buurman dat ook niet doet.quote:Op vrijdag 1 november 2024 20:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
En wanneer wordt volgens jou dat overlevingsinstinct opgewekt? Zodra de eerste wasmachines verdwijnen uit het Ruhrgebiet?quote:Op vrijdag 1 november 2024 23:48 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat klopt allemaal ja. En ja onze defensie stelt op het moment niet veel voor, jarenlang roofbouw op gepleegd enz. Weinig infrastructuur enz. Dat is allemaal een politieke keuze geweest. Er valt ook wel wat van te zeggen of het slim is je tot de tand toe te bewapenen als bij wijze van spreken je (over)buurman dat ook niet doet.
Maargoed, ik geloof er wel in dat een politieke keuze daar snel verandering in kan brengen. In (west) Europa is genoeg potentie te vinden om in korte tijdsbestek een militaire industrie van jewelste op te tuigen maar daarvoor is wel een flinke dosis overlevingsinstinct bij nodig.
Zodra de Russische tanks NAVO gebied binnenrollen. Het is niet andersquote:Op vrijdag 1 november 2024 23:56 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
En wanneer wordt volgens jou dat overlevingsinstinct opgewekt? Zodra de eerste wasmachines verdwijnen uit het Ruhrgebiet?
Ik begrijp niet dat ze dat niet al jaren doenquote:Op vrijdag 1 november 2024 23:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
[..]
waarom ze die in ukraine bouwen begrijp ik niet
Je hoeft je echt niet tot de tand toe te bewapenen, het belangrijkste is wat mij betreft dat je internationale pretenties passen bij de keuzes die je maakt op defensiegebied.quote:Op vrijdag 1 november 2024 23:48 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat klopt allemaal ja. En ja onze defensie stelt op het moment niet veel voor, jarenlang roofbouw op gepleegd enz. Weinig infrastructuur enz. Dat is allemaal een politieke keuze geweest. Er valt ook wel wat van te zeggen of het slim is je tot de tand toe te bewapenen als bij wijze van spreken je (over)buurman dat ook niet doet.
Maargoed, ik geloof er wel in dat een politieke keuze daar snel verandering in kan brengen. In (west) Europa is genoeg potentie te vinden om in korte tijdsbestek een militaire industrie van jewelste op te tuigen maar daarvoor is wel een flinke dosis overlevingsinstinct bij nodig.
Ja, en dan ga je vroeg of laat gewoon ingelijfd worden door iemand die wel een leger heeft.quote:Op zaterdag 2 november 2024 00:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Je hoeft je echt niet tot de tand toe te bewapenen, het belangrijkste is wat mij betreft dat je internationale pretenties passen bij de keuzes die je maakt op defensiegebied.
We kunnen ook kiezen het leger af te schaffen net als Costa Rica en ons verder nergens mee te bemoeien bij wijze van spreke.
je kunt ook zelf een kogel door je hersen panschieten en je dochter laten verkrachtenquote:Op zaterdag 2 november 2024 00:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
We kunnen ook kiezen het leger af te schaffen net als Costa Rica en ons verder nergens mee te bemoeien bij wijze van spreke.
Helemaal eens. Maar daarom zie ik dat ook als enige voordeel van een nieuwe presidentschap van Trump. Dat hij kan dienen als een soort 'sloopkogel', waardoor wij (Europa) echt moeten. Harris zorgt er misschien wel voor dat wij opnieuw in slaap vallen. Terwijl wij ook met Harris minder afhankelijk moeten worden van Amerika.quote:Op vrijdag 1 november 2024 23:48 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |