Uit een whatsappgesprek met mijn contactpersoon van het schoonmaakbedrijf blijkt dat de huurder op 3 juli al tegen haar heeft gezegd dat de deuren vervangen zouden worden.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Nou dat is duidelijk, niet betalen. Het lijkt erop dat de nieuwe bewoners hun wensenlijstje hebben doorgemaild maar er ontbreekt mooi een handtekening.
Het lijkt mij gebruikelijk, zo heb ik het de vijf keer meegemaakt toen ik/wij, een huurwoning bezem vrij gingen opleveren, dat je een finale kwijting krijgt met handtekening en zo is het klaar/goed?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:07 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Uit een whatsappgesprek met mijn contactpersoon van het schoonmaakbedrijf blijkt dat de huurder op 3 juli al tegen haar heeft gezegd dat de deuren vervangen zouden worden.
Als ik dit lees, zou ik het op deze zaken gooien:quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:28 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ze hebben dertig dagen de tijd. Alles daarna is jammerdebammer (dit is trouwens als ze het willen verrekenen met de borg).
Lees hier meer:
https://www.juridischloke(...)osten-van-mij-vragen
Waar staat dat van die 30 dagen? Borg is volgens hun overigens niet betaald (ik kan dat niet controleren - mijn moeder heeft helaas een hoop spullen weggegooid, ze heeft dementie).quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:28 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ze hebben dertig dagen de tijd. Alles daarna is jammerdebammer (dit is trouwens als ze het willen verrekenen met de borg).
Lees hier meer:
https://www.juridischloke(...)osten-van-mij-vragen
Dat staat onder het kopje borg. Heb dat dit jaar uitgezocht toen mijn vriendin haar appartement moest opleveren en we een tijd lang niets hoorden. Precies op dag 31 een mail gestuurd met deadline, en op de deadline werd de borg volledig terugbetaald. Er staat op die site ook meerdere voorbeeldbrieven, en je kan ze vaak ook even bellen om te zien of ze je kunnen helpen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 16:06 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Waar staat dat van die 30 dagen? Borg is volgens hun overigens niet betaald (ik kan dat niet controleren - mijn moeder heeft helaas een hoop spullen weggegooid, ze heeft dementie).
Er is wel een voorinspectie geweest, nu je dat zo zegt. Naar aanleiding daarvan heb ik met het schoonmaakbedrijf afgesproken dat zij de punten daarvan zouden aanpakken. Bij de eindinspectie vond de verhuurder nog niet alles naar wens, zoals in dat rapport staat. Hierin staan overigens weer heel andere dingen dan bij de eindinspectie (niks over deuren bv).quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ik dit lees, zou ik het op deze zaken gooien:
- er is geen voorinspectie geweest, alleen eindinspectie. Er mogen dus geen uren in rekening worden gebracht, alleen materiaalkosten;
- er hoeft niet betaald te worden voor slijtage door normaal gebruik. De deuren zaten er vermoedelijk al heel lang in en waren daarom aan vervanging toe. Tenzij die deuren echt vernield waren, lijkt vervanging van de deuren me niet voor jullie rekening te komen.
Als je deze kosten van het totaal aftrekt, dan scheelt dat aanzienlijk.
Dan wordt het al iets lastiger. Dan heb je dus wel de kans gehad om zaken te herstellen, maar dan is dat kennelijk niet voldoende gebeurd.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 16:10 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Er is wel een voorinspectie geweest, nu je dat zo zegt. Naar aanleiding daarvan heb ik met het schoonmaakbedrijf afgesproken dat zij de punten daarvan zouden aanpakken. Bij de eindinspectie vond de verhuurder nog niet alles naar wens, zoals in dat rapport staat. Hierin staan overigens weer heel andere dingen dan bij de eindinspectie (niks over deuren bv).
[ afbeelding ]
De flat is trouwens uit 2016 en was nieuw toen mijn moeder er ging wonen.
Klopt, maar dat hebben we dus na de eindinspectie op 3 juli alsnog laten doen. En daarna hebben ze niets meer laten horen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 16:46 schreef Lienekien het volgende:
Dan wordt het al iets lastiger. Dan heb je dus wel de kans gehad om zaken te herstellen, maar dan is dat kennelijk niet voldoende gebeurd.
Even advocaat van de duivel: toen hadden jullie twee keer de kans gehad om de gebreken te herstellen, dus twee keer de kans gehad om te voorkomen dat e.e.a. op jullie kosten door de verhuurder hersteld zou worden.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 16:49 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Klopt, maar dat hebben we dus na de eindinspectie op 3 juli alsnog laten doen. En daarna hebben ze niets meer laten horen.
Klopt, dat ging om de dingen uit de eindinspectie. Dus met name schoonmaken van sommige dingen en gaatjes netter dichtmaken. Over de voorinspectie is toen niet meer gesproken.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 16:53 schreef Lienekien het volgende:
Even advocaat van de duivel: toen hadden jullie twee keer de kans gehad om de gebreken te herstellen, dus twee keer de kans gehad om te voorkomen dat e.e.a. op jullie kosten door de verhuurder hersteld zou worden.
Dat is dan dus weer afgezien van die 5 deuren die vervangen zijn.
Nu volg ik het niet meer.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 17:05 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Klopt, dat ging om de dingen uit de eindinspectie. Dus met name schoonmaken van sommige dingen en gaatjes netter dichtmaken. Over de voorinspectie is toen niet meer gesproken.
Volgordequote:
En heb je de punten van de eindinspectie, de opdrachtbon, en een checklist van die werkzaamheden?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 17:47 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Volgorde
1 voorinspectie (huis was toen nog gemeubileerd)
2 bedrijf haalt huis leeg en pakt de punten van de voorinspectie aan
3 eindinspectie
4 bedrijf maakt meer schoon en pakt de verbeterpunten uit de eindinspectie aan
5 stilte gedurende 3 maanden
6 rekening van 1800 euro
Zo duidelijker?
Alles staat hier in het topic.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 17:50 schreef Notorious_Roy het volgende:
En heb je de punten van de eindinspectie, de opdrachtbon, en een checklist van die werkzaamheden?
Of geloof je dat bedrijf op hun blauwe ogen?
Dan had je dus verwacht dat ze na punt 4 contact met je zouden hebben opgenomen als het nog niet goed was?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 17:47 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Volgorde
1 voorinspectie (huis was toen nog gemeubileerd)
2 bedrijf haalt huis leeg en pakt de punten van de voorinspectie aan
3 eindinspectie
4 bedrijf maakt meer schoon en pakt de verbeterpunten uit de eindinspectie aan
5 stilte gedurende 3 maanden
6 rekening van 1800 euro
Zo duidelijker?
Ja, inderdaad, na punt 4 hoorde ik niets meer, daarom ging ik ervan uit dat alles naar tevredenheid opgelost was.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:33 schreef Lienekien het volgende:
Dan had je dus verwacht dat ze na punt 4 contact met je zouden hebben opgenomen als het nog niet goed was?
Ik denk dat het een keer ophoudt met de huurder zelf de gelegenheid bieden om dingen op te lossen.
En zijn die duidelijk en overtuigend genoeg om als (tegen)bewijs te dienen? B.v. de deuren, die zijn zichtbaar netjes overgeschilderd?quote:
Het zijn telefoonfoto's, dus niet erg gedetailleerd. Ze laten vooral zien dat alles schoon is.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:07 schreef r_one het volgende:
En zijn die duidelijk en overtuigend genoeg om als (tegen)bewijs te dienen? B.v. de deuren, die zijn zichtbaar netjes overgeschilderd?
En de deuren?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 20:55 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Het zijn telefoonfoto's, dus niet erg gedetailleerd. Ze laten vooral zien dat alles schoon is.
Daar heb ik geen foto's van.quote:
Dus je kunt niet hard maken dat ze netjes overgeschilderd zijn. Heeft dat schoonmaakbedrijf dat überhaupt wel gedaan (kan het me haast niet voorstellen)?quote:
Dat kan ik inderdaad niet, en ik denk ook niet dat ze geschilderd hebben. Alleen vind ik het wel vreemd dat ik na hun laatste bezoek (op 3 juli) niets meer gehoord heb. Het verhuurbedrijf heeft niet laten weten dat de deuren niet aan hun eisen voldeden, noch ons voor andere dingen in gebreke gesteld. En nu komt dus ineens die rekening, met een opdrachtbon die niet door ons getekend is, maar wel namens mijn moeder is verzonden.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 23:13 schreef r_one het volgende:
Dus je kunt niet hard maken dat ze netjes overgeschilderd zijn. Heeft dat schoonmaakbedrijf dat überhaupt wel gedaan (kan het me haast niet voorstellen)?
Die opdracht hebben wij inderdaad nooit gegeven en die is ook niet ondertekend. Daarom denk ik ook dat ze gewoon proberen de kosten die ze voor de nieuwe huurder hebben gemaakt op ons te verhalen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 23:54 schreef Queller het volgende:
Ik zou om te beginnen gaan voor de Gekke Henkie-methode; dat je geen idee hebt wie er opdracht heeft gegeven, maar dat jouw moeder het zeker niet is geweest. Dat jullie na de xx-controle alle openstaande punten hebben laten verhelpen / opgelost, dus dat je vermoed dat er een foutje is gemaakt. Dat je ervan uit gaat dat ze dat corrigeren en dat je ze er veel succes mee wenst.
Nog een vraagje aan jouquote:Op donderdag 31 oktober 2024 23:13 schreef r_one het volgende:
Dus je kunt niet hard maken dat ze netjes overgeschilderd zijn. Heeft dat schoonmaakbedrijf dat überhaupt wel gedaan (kan het me haast niet voorstellen)?
Maar je hebt er wél voor getekend, op het rapport van de eindinspectie.quote:Op vrijdag 1 november 2024 09:33 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat kan ik inderdaad niet, en ik denk ook niet dat ze geschilderd hebben.
Ik sluit me volledig bij deze woorden van Lienekien aan:quote:Alleen vind ik het wel vreemd dat ik na hun laatste bezoek (op 3 juli) niets meer gehoord heb. Het verhuurbedrijf heeft niet laten weten dat de deuren niet aan hun eisen voldeden,
quote:Op donderdag 31 oktober 2024 19:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan had je dus verwacht dat ze na punt 4 contact met je zouden hebben opgenomen als het nog niet goed was?
Ik denk dat het een keer ophoudt met de huurder zelf de gelegenheid bieden om dingen op te lossen.
Okee, dat snap ik. Ik vraag me alleen af of ze zonder verdere berichtgeving ineens met een rekening mogen komen waar dingen opstaan die niet in het rapport van de eindinspectie staan.quote:Op vrijdag 1 november 2024 09:46 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar je hebt er wél voor getekend, op het rapport van de eindinspectie.
[..]
Ik sluit me volledig bij deze woorden van Lienekien aan:
[..]
Ik weet niet wat er allemaal aan gaten en gaatjes in de deuren zaten en of dat überhaupt nog reparabel was. Maar normaal gesproken kunnen ze niet zomaar nieuwe deuren bij de huurder in rekening brengen nee. Ook de verhuurder is gebonden aan het opleveringsrapport en kan daar niet eenzijdig alsnog van afwijken.quote:Op vrijdag 1 november 2024 09:45 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Nog een vraagje aan jou
Zij hebben in de eindinspectie gezegd dat de deuren moesten worden geschilderd. Als dat inderdaad niet is gedaan, mogen ze dan zomaar nieuwe deuren laten plaatsen? Het lijkt me dat ze eventueel alsnog geschilderd zouden moeten worden op onze kosten, maar niet vervangen. Bovendien is er bij de eindinspectie sprake van 2 deuren (waarvan eentje niet aangevinkt) en ze hebben 5 deuren vervangen.
Dat is inderdaad een goed advies, dank je welquote:Op vrijdag 1 november 2024 09:55 schreef r_one het volgende:
Ik zou proberen er in goed overleg met verhuurder uit te komen als ik jou was om tot een kostenverdeling te komen. Afspraken wel schriftelijk vast laten leggen en tegen finale kwijting!
Neem zelf de eerste stap (heb je al een punt voorsprong ), doe een eenmalig aanbod "uit coulance" van b.v. ¤ 500 (even slikken dan maar), niet verder onderhandelbaar, take it or leave it, om "uit de impasse te komen".quote:Op vrijdag 1 november 2024 09:59 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een goed advies, dank je wel
Dank je welquote:Op vrijdag 1 november 2024 10:04 schreef r_one het volgende:
Neem zelf de eerste stap (heb je al een punt voorsprong ), doe een eenmalig aanbod "uit coulance" van b.v. ¤ 500 (even slikken dan maar), niet verder onderhandelbaar, take it or leave it, om "uit de impasse te komen".
Happen ze niet toe, dan mogen ze in rechte gaan vorderen. Denk niet dat de rechter jou 5 nieuwe deuren laat betalen en dat weten zij ook wel (maar proberen kunnen ze het).
Succes!
(en vergeet de 'finale kwijting' niet!)
Screendump(s) bewaren en confronteer de verhuurder daar maar mee (want wat heeft gaatjes vullen en overschilderen dan nog voor zin?)quote:Op donderdag 31 oktober 2024 14:07 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Uit een whatsappgesprek met mijn contactpersoon van het schoonmaakbedrijf blijkt dat de huurder op 3 juli al tegen haar heeft gezegd dat de deuren vervangen zouden worden.
Een vriend van ons is jurist en heeft inmiddels aangeboden ons te helpenquote:Op vrijdag 1 november 2024 14:03 schreef Lizayra het volgende:
Wat bij bedrijven soms ook helpt, is bluffen met een advocaat. Dus: "ik heb dit even met mijn advocaat overlegd en die zei dat dit en dat niet is toegestaan".
En schade door een rekje oplossen door een gloednieuwe deur houdt denk ik voor de rechter geen stand. Plamuren en verven was ook prima geweest.
Wat me ook opvalt is de datum van reparatie of vervanging. Omdat de nieuwe bewoners de sleutel al hadden is niet meer na te gaan of er door hen ook schade is gemaakt met de verhuizing. Daarom is alle schade, buiten het eindinspectierapport, niet aan je moeder te verwijten.
Gaat het om een sociale huurwoning dan zal er van borg geen sprake zijn.
Jawel, ik was bij beide inspecties. Er is bij geen van beide iets vermeld over deuren vervangen, alleen over het dichtmaken van de gaatjes (en het overschilderen).quote:Op vrijdag 1 november 2024 15:20 schreef SacreCoeur het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat je niet bij de eindinspectie was (als ik het goed begrijp?).
Normaal (althans bij ons) gaat het zo dat je er met de voor en eindinspectie bent.
Eerst komt er een voorinspectie met iemand waar je van huurt en krijg je punten te horen die niet in orde zijn of anders moeten en krijg je tot de eindinspectie de tijd dit aan te pakken.
Dan loop je samen met de verhuurder een rondje en als iets niet klopt krijg je dit te horen en kun je gelijk in discussie als iets bijvoorbeeld niet op de lijst stond. Daarna zet je beide een handtekening en klaar.
Dat er nieuwe bewoner inzitten maakt niet uit hoor. Als zij foto's hebben gemaakt van de staat op het moment dat ze introkken (of de verhuuder zelf want meestal is er ook weer een inspectie met nieuwe bewoners) en ze hebben niet getekend voor een overname van bepaalde schade is alsnog de vorige bewoner aansprakelijk. Wij moesten bij onze huurwoning 8 jaar geleden ook tekenen of we het eens waren met bepaalde gaatjes of niet.
En bij de eindinspectie ook getekend? want dat hoort normaal gesproken wel.quote:Op vrijdag 1 november 2024 15:38 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Jawel, ik was bij beide inspecties. Er is bij geen van beide iets vermeld over deuren vervangen, alleen over het dichtmaken van de gaatjes (en het overschilderen).
Ja, door mij en door degene die de inspectie deed.quote:Op vrijdag 1 november 2024 16:08 schreef SacreCoeur het volgende:
En bij de eindinspectie ook getekend? want dat hoort normaal gesproken wel.
Want dan is het gewoon klaar en hebben ze pech.
Nou dan is het klaar, simpel.quote:Op vrijdag 1 november 2024 16:12 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ja, door mij en door degene die de inspectie deed.
Dat lijkt me niet zo'n goed ideequote:Op vrijdag 1 november 2024 16:14 schreef SacreCoeur het volgende:
Nou dan is het klaar, simpel.
Ik zou de rekening negeren in dat geval.
Waarom niet? er is toch getekend door beide partijen tijdens de eindinspectie, dan is het toch gewoon afgerond?quote:
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Je geeft een aantal goede punten mee, over de deuren en de vrieslade (ik ben op die laatste tijdens beide inspecties niet gewezen). Ik denk ook dat ze zwak(ker) staan doordat ze ons niet eerst in gebreke hebben gesteld en daarnaast allerlei zaken hebben laten uitvoeren die niet in de eindinspectie stonden.quote:Op zaterdag 2 november 2024 09:59 schreef HannahVrede het volgende:
Jurisprudentie omtrent deze zaken leert dat er pas vervanging kan worden gedaan als er onherstelbare schade zich heeft voorgedaan aan het gehuurde (en gezien de leeftijd van het huis met deuren uit 2016 is slijtage waarschijnlijk niet van toepassing)
Dus ik vind een combinatie van wat @:r_one zegt en @:SacreCoeur een goede en dat is: een brief opstellen waarin je aangeeft dat bij de eindinspectie is getekend voor de zaken die op papier werden vermeld als te moeten herstellen en aangeven dat er, op gronden van een al gepasseerde sleuteloverdracht tijdens de inspectie rondes, geen aansprakelijkheid kan worden vastgesteld op grote schadepost en die niet zichtbaar zijn vastgesteld in de inspectie rondes - in dit geval zijn dat dus de 5 deuren.
Ook vermelden dat er geen ingebrekestelling is gestuurd na de laatste inspectieronde (dat is toch ook een eerste stap voor vordering van een aanzienlijke naheffing en te betwisten bedrag) en vooralsnog aanbieden om voor de mogelijkhe afhandeling van finale kwijtschelding in gesprek te willen. (Noem nog geen bedrag maar 500 euro zou een uiterste kunnen zijn.)
Ik denk namelijk dat meteen je uitkoop bedrag noemen hier een sprong te hoog is. Het verhuurdersbelang lag hier kennelijk hoger dan de juiste afwikkeling, gezien de snelle sleuteloverdracht. Gebreken hadden destijds door de huurder, vóór over verhuizen, moeten worden vermeld.
Nog even over die vriezer- of ijskastlade: als dat al is opgetekend als huisraad aangeboden bij het gehuurde, dan is met 7 jaar gebruik toch een barst of dergelijke niet meer nahefbaar. Met dat soort posten gaat de rechter ook hoogstwaarschijnlijk niet in mee - met een redelijkheidstoets zal een plastic onderdeel met dagelijks gebruik en toestelduur met hoge kans op vervanging toch echt niet worden doorberekend. Al met al horen dat soort zaken bij goed verhuurderschap: voornamelijk het administratief weten wat de juiste aanhef is en vastlegging van regels, vóór je iemand kan vorderen een naheffingsaanslag te betalen.
Het ging om 2 of 3 gaatjes in de deur van de berging (aan de binnenkant) waar een rekje had gehangen. In de woonkamer heeft een dranger gehangen, die gaatjes zaten ergens bovenin de deur.quote:Op zaterdag 2 november 2024 16:25 schreef Gia het volgende:
In eerste instantie hebben ze het over 2 deuren bijwerken. Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de nieuwe bewoners niet accepteren hoe die 2 deuren eruit zien. Verhuurder besluit dan deze te vervangen. Maar dan zit je met verschillende deuren, dus besluiten ze alle deuren te vervangen. Dit kunnen ze niet op jullie afwentelen. Echt niet.
Jij hoeft hier niets aan te tonen. Wie eist, bewijst. Zij kunnen dit niet aantonen dus hebben geen poot om op te staan.quote:Wat jij zegt over schade na het inleveren van de sleutels is natuurlijk ook waar, daar kunnen wij niet over aantonen.
Is ook, maar zoals ik het hoor, wilde de nieuwe bewoner dit niet. Aangezien het maanden later is gedaan.quote:Op zaterdag 2 november 2024 16:54 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Het ging om 2 of 3 gaatjes in de deur van de berging (aan de binnenkant) waar een rekje had gehangen. In de woonkamer heeft een dranger gehangen, die gaatjes zaten ergens bovenin de deur.
Dus gaatjes (nog netter?) dichten en overschilderen lijkt me logischer dan compleet nieuwe deuren plaatsen.
Gezien de prijs van de deuren zou vervangen goedkoper zijn dan overschilderen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 09:45 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Nog een vraagje aan jou
Zij hebben in de eindinspectie gezegd dat de deuren moesten worden geschilderd. Als dat inderdaad niet is gedaan, mogen ze dan zomaar nieuwe deuren laten plaatsen? Het lijkt me dat ze eventueel alsnog geschilderd zouden moeten worden op onze kosten, maar niet vervangen. Bovendien is er bij de eindinspectie sprake van 2 deuren (waarvan eentje niet aangevinkt) en ze hebben 5 deuren vervangen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |