abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215311232
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 17:47 schreef Hanca het volgende:
Jij doet dus alsof belasting betalen een familie-geheel is (betalen jullie over je familie-inkomen?)...
Maar het is ook zo dat mensen familie georiënteerd zijn. En opgeteld betaal je inderdaad over je familie inkomen.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 17:47 schreef Hanca het volgende:
En die laatste moet bij schenken/erven dus betalen, er is geen enkele sprake van dubbele belasting.
Het maakt mij weinig uit hoe je het beestje noemt, punt is dat je nogmaals afrekent bij een schenking aan je kroost, ik vind dat bij vermogens die niet excessief zijn een lullige belasting.

Vind ik dat je wel belasting zou moeten betalen buiten je familie? Nee ook niet eigenlijk.
Letterlijk het enige wat veranderd is wie het geld op naam heeft staan. Waarom moet de overheid zich met die verdeling bemoeien? Puur om geld op te halen? Belast dan maar inkomen en vermogen en via de BTW.

Alle transacties moet de overheid maar weer aan meedingen, misschien is dat gewoon niet zo normaal, dat bij ieder dingetje dat je doet het collectief ook een graantje moet hebben.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215311244
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 17:56 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar het is ook zo dat mensen familie georiënteerd zijn. En opgeteld betaal je inderdaad over je familie inkomen.
[..]
Het maakt mij weinig uit hoe je het beestje noemt, punt is dat je nogmaals afrekent bij een schenking aan je kroost, ik vind dat bij vermogens die niet excessief zijn een lullige belasting.

Vind ik dat je wel belasting zou moeten betalen buiten je familie? Nee ook niet eigenlijk.
Letterlijk het enige wat veranderd is wie het geld op naam heeft staan. Waarom moet de overheid zich met die verdeling bemoeien? Puur om geld op te halen? Belast dan maar inkomen en vermogen en via de BTW.

Alle transacties moet de overheid maar weer aan meedingen, misschien is dat gewoon niet zo normaal, dat bij ieder dingetje dat je doet het collectief ook een graantje moet hebben.
Deze discussie is al wel geweest, dus dit is mijn laatste offtopic post hierover hier, maar bedenk wel dat je met dit standpunt pleit voor een hoger dan nodige inkomstenbelasting. Daar ben ik op tegen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215311248
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 17:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Deze discussie is al wel geweest, dus dit is mijn laatste offtopic post hierover hier, maar bedenk wel dat je met dit standpunt pleit voor een hoger dan nodige inkomstenbelasting.
Hoger dan nodig.... Hoger dan nodig..
Je kunt het systeem heel complex maken en over ieder ditje en datje een belasting heffen, dat maakt het systeem niet efficiënt of rechtvaardig. Dus, onnodig duur? Je kijkt niet naar de systeemkosten, je maakt het complex en juist duur.

Maar inderdaad, je inkomstenbelasting kan 5% zakken, maar je huppeldekutje ditje datje gaat 6% omhoog.
Gratis geld bestaat niet.

En alles beinvloedt incentives van mensen. Hoge overdrachtsbelasting? Mensen zijn dan minder geneigd zaken aan te kopen en verkopen. Tjah, dan blijft het meer bij dezelfde mensen hangen ook al zou men graag met elkaar ruilen (dat is economische schade).

Het lijkt mij een gezondere zaak als onroerende zaken gewoon jaarlijks een OZB belasting betalen. Dan worden goederen tenminste nog bij de juiste personen gealloceerd.

Alle belastingen die transacties eigenlijk ontmoedigen zijn veelal een slechte zaak. Maar dat alles geld kost snap ik, maar bottem line, wat genereerd inkomen en waar kunnen we nou daadwerkelijk shit van betalen? Kapitaal en arbeid.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  Moderator dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:49:31 #79
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215338787
:D ohja er is een onderwerp wat ik nog moeilijker vind dan de woningmarkt. Erfgedoe :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:56:48 #80
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215338840
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2024 17:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan betaal je al een fors deel van je inkomen aan de belastingdienst, wil je je nageslacht op weg helpen komen ze nog een keer halen.

Het klopt dat het kind daar weinig voor heeft hoeven doen, maar waarom moet iedereen eraan meedelen als men hun kroost wat wilt nalaten?

Ik vind zeker de zaken die generaties in de familie worden opgebouwd mooie dingen.
Het voor diegene die erft niet relevant hoe vaak en hoeveel er in het verleden belasting over betaald is: hij heeft er immers niks voor hoeven doen.

En jij zou het een goed idee vinden om het nog wat makkelijker te maken om vermogen te kunnen oppotten binnen families? Enig idee hoe je de balans tussen vermogende families en arme sloebers binnen een paar generaties volledig scheef trekt, voor zover dat nog niet het geval is?

Daarnaast: zonder, of met lagere, erfbelasting zouden de andere belastingen omhoog moeten. Heb je dat liever? Is dat eerlijker?
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:13:27 #81
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215338946
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 10:56 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het voor diegene die erft niet relevant hoe vaak en hoeveel er in het verleden belasting over betaald is: hij heeft er immers niks voor hoeven doen.

En jij zou het een goed idee vinden om het nog wat makkelijker te maken om vermogen te kunnen oppotten binnen families? Enig idee hoe je de balans tussen vermogende families en arme sloebers binnen een paar generaties volledig scheef trekt, voor zover dat nog niet het geval is?

Daarnaast: zonder, of met lagere, erfbelasting zouden de andere belastingen omhoog moeten. Heb je dat liever? Is dat eerlijker?
Het zijn vooral de randgevallen die rare zaken opleveren, bijvoorbeeld als mensen jong overlijden en nog thuiswonende kinderen hebben, en de situatie door de erfbelasting onmogelijk financierbaar is door de kinderen. Waardoor ze bijvoorbeeld een huis verliezen, en het bedrag dat ze na verkoop van het huis terugkrijgen, dankzij de belasting, te laag is om een nieuw huis te kopen. Ofzo.

Dan heb je het niet over het oppotten van geld, maar over je nageslacht achterlaten met problemen.

Dat zijn lastige grensgevallen waar ouders nog iets meer zorgdragen voor hun kinderen dan wettelijk nodig zou moeten zijn. Al zie je dat wel veel tegenwoordig omdat de jeugd langer thuis blijft wonen.
pi_215339126
quote:
Wat is nou het probleem dat er vermogensongelijkheid is? Dat zet juist aan tot competitie en ondernemingsdrang.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:45:12 #83
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215339148
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 11:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat is nou het probleem dat er vermogensongelijkheid is? Dat zet juist aan tot competitie en ondernemingsdrang.
Ik zeg nergens dat vermogensongelijkheid per se slecht is.
Huilen dan.
pi_215339154
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 11:45 schreef Isdatzo het volgende:

Ik zeg nergens dat vermogensongelijkheid per se slecht is.
Wat wil je dan hiermee zeggen:

quote:

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:47:25 #85
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215339159
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 11:42 schreef blomke het volgende:

[..]
Mwah, als je het vereenvoudigd tot 2 families de één klotst het geld over de balk (A) de ander heeft het krap (B). Dat is al 10 generaties zo zonder dat daarvoor familie A uberhaupt hoeft te werken, beetje beleggen en het blijft groeien. Familie B kan doen wat het wil maar begint met de schuld van ouders dus elk beetje extra verdiensten moet in schulden gepompt worden. Welke familie zou hierdoor gaan ondernemen en of de competitie aangaan.

Iets met dubbeltjes die geen kwartjes worden.
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:51:14 #86
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215339184
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 11:46 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat wil je dan hiermee zeggen:
[..]

Dat een te grote vermogensongelijkheid wel een probleem is. Dat kan leiden tot sociale spanningen, beperkte economische mobiliteit, en kan de economische groei vertragen.

Het is vanuit economisch perspectief onwenselijk om vermogen oneindig op te kunnen potten (wat gebeurt bij de belachelijk rijke families) waardoor dat vermogen de facto uit de economie onttrokken wordt.
Huilen dan.
  Moderator dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:53:07 #87
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215339205
Ben echt blij dat ik geen kinderen heb (en niet wil) :D

Bestaat er eigenlijk de mogelijk dat er echt heelmaal geen wettelijke erfgenamen zijn? En wat gebeurt er dan?
pi_215339483
quote:
88s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 11:53 schreef Bosbeetle het volgende:
Ben echt blij dat ik geen kinderen heb (en niet wil) :D
Mijn idee ook! Zou gesubsidieerd moeten worden.

quote:
88s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 11:53 schreef Bosbeetle het volgende:
Bestaat er eigenlijk de mogelijk dat er echt heelmaal geen wettelijke erfgenamen zijn? En wat gebeurt er dan?
Dan gaat het naar de staat. Dat horrorscenario hebben wij voorkomen, door in de erfenis alle familie uit te sluiten en de boedel na te laten aan goede doelen.
pi_215339613
quote:
88s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 11:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Mwah, als je het vereenvoudigd tot 2 families de één klotst het geld over de balk (A) de ander heeft het krap (B). Dat is al 10 generaties zo zonder dat daarvoor familie A uberhaupt hoeft te werken, beetje beleggen en het blijft groeien. Familie B kan doen wat het wil maar begint met de schuld van ouders dus elk beetje extra verdiensten moet in schulden gepompt worden. Welke familie zou hierdoor gaan ondernemen en of de competitie aangaan.

Iets met dubbeltjes die geen kwartjes worden.
Eens geld maakt geld; dat is gewoon een feit. Om het terug te trekken naar dit topic; vanochtend op nu.nl woningen in de stad Utrecht zijn 18,4% meer waard geworden in 1 jaar tijd! Dat betekent dus dat de gemiddelde(!) huizenbezitter in Utrecht in één jaar tijd (op papier) 100.000,- rijker is geworden. Dat is echt bizar en niet bij te benen voor mensen die geen huis bezitten. De scheefgroei wordt op deze wijze heel snel heel veel groter...
pi_215341332
quote:

[..]

Ja is eerlijker, dat familie kapitaal heeft een lid van de familie veel meer band mee dan willekeurig figuur in Nederland.

Je gaat zoiets niet herverdelen als 80% van het land in hetzelfde schuitje zit. Daarnaast is het maar de vraag of familiekapitaal op deze manier belasten geprefereerd zou moeten worden boven vermogensbelasting.

En ipv belasting omhoog zou minder belasting ook weleens leuk zijn. Efficiënte kleine overheid is beter.
  Moderator dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:54:09 #91
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215341541
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 16:30 schreef ludovico het volgende:
Efficiënte kleine overheid is beter.
Ik heb zo veel liever een effectieve overheid, dan een efficiënte.
pi_215341597
quote:

[..]
Ja is eerlijker, dat familie kapitaal heeft een lid van de familie veel meer band mee dan willekeurig figuur in Nederland.
Nee hoor, je hebt geen idee hoe innig mijn band is met het kapitaal van jouw familie. Belasting betalen, dus.
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:06:25 #93
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_215341645
quote:
Efficiënte kleine overheid is beter.
inderdaad

https://www.telegraaf.nl/(...)-ze-hebben-geen-idee

quote:
88s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 16:54 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
je weet niet eens wat een effectieve overheid is
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:33:04 #94
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215341883
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:06 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
inderdaad

https://www.telegraaf.nl/(...)-ze-hebben-geen-idee
[..]
je weet niet eens wat een effectieve overheid is
Een overheid waarbij het beoogde effect meer telt dan de hoeveelheid geld/tijd die het kost. Je zou hopen dat efficiënt en effectief hand in hand lopen, maar als geld of tijd gemaximaliseerd wordt gebeurt precies dat en word waarom zaken gedaan worden vaak niet meer in acht genomen.
  Moderator dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:34:44 #95
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215341905
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 12:51 schreef zatoichi het volgende:

[..]
Eens geld maakt geld; dat is gewoon een feit. Om het terug te trekken naar dit topic; vanochtend op nu.nl woningen in de stad Utrecht zijn 18,4% meer waard geworden in 1 jaar tijd! Dat betekent dus dat de gemiddelde(!) huizenbezitter in Utrecht in één jaar tijd (op papier) 100.000,- rijker is geworden. Dat is echt bizar en niet bij te benen voor mensen die geen huis bezitten. De scheefgroei wordt op deze wijze heel snel heel veel groter...
Is de gemiddelde huizenprijs in Utrecht inmiddels al 543.000 :o
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:39:08 #96
323876 michaelmoore
pi_215341970
quote:
88s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Een overheid waarbij het beoogde effect meer telt dan de hoeveelheid geld/tijd die het kost. Je zou hopen dat efficiënt en effectief hand in hand lopen, maar als geld of tijd gemaximaliseerd wordt gebeurt precies dat en word waarom zaken gedaan worden vaak niet meer in acht genomen.
het te beogen effect is al onderwerp van discussie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  Moderator dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:41:18 #97
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_215341986
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
het te beogen effect is al onderwerp van discussie
Klopt maar je verwacht dat een regering dat duidt.
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:51:58 #98
323876 michaelmoore
pi_215342560
quote:
88s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Groen Links ?
pi_215343066
quote:
88s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:41 schreef Bosbeetle het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 18:51 schreef michaelmoore het volgende:

Groen Links ?
GL zit niet in de regering en de regering is niet synoniem voor de overheid, overheid is niet synoniem voor de NL-staat, NL-staat is niet synoniem voor de NL-samenleving. Over het topic; ik denk niet dat overheden het probleem van de woningnood (gaan) oplossen.
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:39:55 #100
323876 michaelmoore
pi_215343083
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 19:39 schreef blomke het volgende:
de regering is niet synoniem voor de overheid, overheid is niet synoniem voor de NL-staat
8)7 8)7 :W
pi_215343756
quote:
88s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 16:54 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik heb liever 20 kilo goud dan 1 kilo.

Maar als je een kilo goud hebt dan hou ik mezelf ook aanbevolen.
pi_215343764
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:01 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Nee hoor, je hebt geen idee hoe innig mijn band is met het kapitaal van jouw familie. Belasting betalen, dus.
Ghehehe
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:32:25 #103
323876 michaelmoore
pi_215343798
quote:
88s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
het effectieve van het verbieden van benzine motoren is niet economisch niet efficient
pi_215344194
Er zijn dingen van waarde anders dan de economie bijvoorbeeld het milieu of dat mensen een betaalbare woning hebben. Dat verhoogt ook indirect de economie ook al kost het geld. Ook OV, meer treinen.

Zo worden huizen bijvoorbeeld meer waard met de Lelylijn. Dan heb je ook station Emmeloord en Urk (op zondag gesloten) en daar kan je dan woningen bouwen. En in Drachten maak je dan een vinexwijk en flats erbij en dan zo door naar Groningen. En dan van groningen via stadskanaal en het asielzoekerscentrum naar Emmen zo door Drenthe zegmaar en dat ook allemaal volzetten met Vinexwijken zoals 'Hunebedstad' of zo of 'Keti Kotistad' voor linkse mensen . zijn die weer blij. En dan zeg maar ook een trein van Rotterdam Centraal dan via Barendrecht IKEA zo naar Oud Beijerland zegmaar en daar allemaal vinexwijk en flats van maken. En dan door via Numansdorp met ook een vinex wijk erbij zo naar zeeland naar renesse hoef je neit met de auto om naar het strand te gaan ook. En die hoeft maar een keer per uur te gaan vanaf oud beijerland want daar woont nu toch niemand.

Dan worden de huizen minder waard maar krijg je wel meer arbeid en minder daklozen ook
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:24:22 #105
323876 michaelmoore
pi_215344502
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 21:08 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Er zijn dingen van waarde anders dan de economie bijvoorbeeld het milieu of dat mensen een betaalbare woning hebben. Dat verhoogt ook indirect de economie ook al kost het geld. Ook OV, meer treinen.

Zo worden huizen bijvoorbeeld meer waard met de Lelylijn. Dan heb je ook station Emmeloord en Urk (op zondag gesloten) en daar kan je dan woningen bouwen. En in Drachten maak je dan een vinexwijk en flats erbij en dan zo door naar Groningen. En dan van groningen via stadskanaal en het asielzoekerscentrum naar Emmen zo door Drenthe zegmaar en dat ook allemaal volzetten met Vinexwijken zoals 'Hunebedstad' of zo of 'Keti Kotistad' voor linkse mensen . zijn die weer blij. En dan zeg maar ook een trein van Rotterdam Centraal dan via Barendrecht IKEA zo naar Oud Beijerland zegmaar en daar allemaal vinexwijk en flats van maken. En dan door via Numansdorp met ook een vinex wijk erbij zo naar zeeland naar renesse hoef je neit met de auto om naar het strand te gaan ook. En die hoeft maar een keer per uur te gaan vanaf oud beijerland want daar woont nu toch niemand.

Dan worden de huizen minder waard maar krijg je wel meer arbeid en minder daklozen ook

Je kunt blijven bouwen dat haal je niet in
we moeten ook ruimte maken voor moskeeen , niet alleen vinex wijken met super geisoleerde huizen
pi_215347001
quote:

Niemand zit echt op de Lelylijn te wachten. Ja, Amsterdammers maar laat die lekker in hun eigen rotzooi koken voor ze de rest verpesten
pi_215347006
quote:

Van Groningen naar Emmen en dan door naar Drenthe, kijk even naar de Nederlandse kaart ipv de Ierse...

Een treinverbinding naar Emmen heeft geen meerwaarde.

Wanneer komt je volgende podcast
  woensdag 23 oktober 2024 @ 03:05:10 #108
323876 michaelmoore
pi_215347200
quote:
Zo worden huizen bijvoorbeeld meer waard met de Lelylijn. Dan heb je ook station Emmeloord en Urk (op zondag gesloten) en daar kan je dan woningen bouwen
dit is waar , ook omdat dan ook airport lelystad open kan , zeer nuttige airport
niet alles moet in de Randstad gebouwd worden

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 24-10-2024 12:20:48 ]
pi_215355635
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 00:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Niemand zit echt op de Lelylijn te wachten. Ja, Amsterdammers maar laat die lekker in hun eigen rotzooi koken voor ze de rest verpesten
Niet iedereen kan of wil auto rijden.
pi_215356456
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 11:51 schreef Isdatzo het volgende:
Het is vanuit economisch perspectief onwenselijk om vermogen oneindig op te kunnen potten (wat gebeurt bij de belachelijk rijke families) waardoor dat vermogen de facto uit de economie onttrokken wordt.
Stel het familiekapitaal zit in (een) onderneming, of als grootaandeelhouder. Dan kan je toch niet stellen dat dat vermogen de facto uit de economie onttrokken is?

Voor het kapitalistische systeem, is juist (familie) kapitaal nodig voor de investeringen, vernieuwing en de arbeid.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 24-10-2024 17:46:39 ]
pi_215358644
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 21:32 schreef pedaalemmerzak het volgende:

[..]
Niet iedereen kan of wil auto rijden.
Die mensen hebben ook niets tussen Groningen en Emmen te zoeken voor de investering die je verlangt. Helemaal niet voor het "wil" kamp.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 22:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Stel het familiekapitaal zit in (een) onderneming, of als grootaandeelhouder. Dan kan je toch niet stellen dat at vermogen de facto uit de economie onttrokken is?

Voor het kapitalistische systeem, is juist (familie) kapitaal nodig voor de investeringen, vernieuwing en de arbeid.
Als het stil staat in box 3, dan is het onttrokken. Aandelen etc is al lang geen echt investeren in bedrijven meer. Verder is dit offtopic
pi_215360686
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 01:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Die mensen hebben ook niets tussen Groningen en Emmen te zoeken voor de investering die je verlangt. Helemaal niet voor het "wil" kamp.
Dus mensen zonder rijbewijs mogen van jou niet in een ruraal, goedkoper gebied wonen en moeten maar hutjemutje in de peperdure randstad wonen met bijbehorende peperdure huren? Dit terwijl mensen zonder rijbewijs al gemiddeld een lager inkomen hebben dan met rijbewijs. Lekker asociaal.
  Moderator / Redactie FP donderdag 24 oktober 2024 @ 12:00:08 #113
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_215360717
Volgende week 2 bezichtigingen gepland, 1 in Oosterhout en 1 in Dorst *O*
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Moderator donderdag 24 oktober 2024 @ 12:10:57 #114
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215360791
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 01:20 schreef investeerdertje het volgende:
Verder is dit offtopic
dit dus.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215368513
quote:
Kamer wil meer hypotheken met langere looptijd: ’Kan voor een starter zo’n 200 euro per maand schelen’

Den Haag - Om de maandlasten voor huizenkopers te verlagen, moet minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting) bij banken erop aandringen dat zij hypotheken met een langere looptijd gaan verstrekken. Die oproep doet de Tweede Kamer aan de BBB-bewindsvrouw.

Onder aanvoering van de VVD vraagt de Kamer Keijzer om in gesprek te gaan met de financiële sector, om erop aan te dringen dat zij langer lopende hypotheken gaan verstrekken. VVD-Kamerlid Peter de Groot denkt aan hypotheken van 40 jaar voor starters en 35 jaar voor ’middengroepen tot 35 jaar’. Zijn oproep aan Keijzer kan rekenen op steun van in ieder geval PvdA/GL en PVV.

Nu bieden banken vaak een hypotheek van maximaal 30 jaar. „Hypotheken zijn nu standaard 30 jaar, maar een starter met een hele carrière voor zich betaalt die misschien veel liever wat minder snel terug.” De Groot denkt dat langer lopende hypotheken kunnen helpen om een koophuis bereikbaar te maken voor starters, die door de hoge huizenprijzen nu vaak achter het net vissen: „Het kan voor een starter zo’n 200 euro per maand in de portemonnee schelen.”
Wat een bijzonder verstandig plan bij zo'n groot woning tekort. Het enige gevolg zal zijn dat de prijzen nog harder stijgen.

https://www.telegraaf.nl/(...)ro-per-maand-schelen
pi_215368715
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 08:00 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Wat een bijzonder verstandig plan bij zo'n groot woning tekort. Het enige gevolg zal zijn dat de prijzen nog harder stijgen.

Dat lijkt me niet, aangezien toetsinkomen, toetsrente en woonquote niet veranderen. Je maximale hypotheeklast blijft dus gelijk, alleen betaal je 40 jaar rente ipv 30 jaar.

De reden dat banken hem nu op 30 jaar zetten is vooral omdat je na 30 jaar geen recht op hypotheekrenteaftrek meer hebt.

Verder eens dat het een onzinnig plan is.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 08:55:12 #117
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_215368731
Zo hard als de huizenprijzen nu stijgen daar valt bijna niet tegenop te sparen. Als je samen bent is het misschien nog een keer te overzien maar voor een alleenstaande ziet het er niet best uit.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_215368768
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 08:52 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Dat lijkt me niet, aangezien toetsinkomen, toetsrente en woonquote niet veranderen. Je maximale hypotheeklast blijft dus gelijk, alleen betaal je 40 jaar rente ipv 30 jaar.

De reden dat banken hem nu op 30 jaar zetten is vooral omdat je na 30 jaar geen recht op hypotheekrenteaftrek meer hebt.

Je woonquote is toch gebaseerd op je maandlast? En die wordt lager als je het uitsmeert over 40 jaar i.p.v. 30 jaar.

Of zeg ik nu iets heel doms?
pi_215368772
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 08:52 schreef Lichtloper het volgende:

Waarom werd dan tot pak-em-beet 2003 massaal de aflossingsvrije hypotheek gepromoot en verkocht als zijnde "het beste hypotheekproduct"??
pi_215368783
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 09:01 schreef Halcon het volgende:
Dat klopt. Het is een soort van uitgestelde betaling. Met als gevolg dat er meer hypotheek opgenomen kan worden, meer overboden en hogere prijzen.
In de TK zijn ze blijkbaar niet op de hoogte van het feit dat de schaarste zo hoog is dat hoogte van de hypotheek, de koopprijs bepaald.
pi_215368802
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 09:02 schreef blomke het volgende:

[..]
Waarom werd dan tot pak-em-beet 2003 massaal de aflossingsvrije hypotheek gepromoot en verkocht als zijnde "het beste hypotheekproduct"??
Ja, zelfs gespaard geld werd vaak in een verpand beleggingsdepot o.i.d. gedumpt.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:10:32 #122
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215368819
quote:

[..]
Marketing, het werd de mensen verkocht onder de mom maximaal van de HRA gebruik te kunnen maken en lage maandlasten te hebben.
pi_215368824
quote:

[..]
Omdat je dan volledige renteaftrek had en men het concept van een woning die onder water staat qua hypotheek nog niet kende.

quote:

[..]
Je woonquote is toch gebaseerd op je maandlast? En die wordt lager als je het uitsmeert over 40 jaar i.p.v. 30 jaar.

Woonquote wordt gebaseerd op toetsrente, die verandert niet als de hypotheek langer loopt. :)
Maar uiteindelijk wordt er wel gekeken naar verantwoorde maandlast, alleen als die alsnog op 30 jaar getoetst wordt heb je er niet zoveel aan.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 09:12:45 #124
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215368830
quote:

[..]

Hoe langer de looptijd, hoe meer je onder de streep betaald aan rente. Door mijn Hypotheek met een looptijd van 20 jaar in 10 jaar af te lossen heb ik tienduizenden euros aan rente bespaard.
pi_215368915
- 1 beweer ik helemaal niet dat dat wel kan. 2. dat taggen om aandacht te krijgen gaat niet in je voordeel uitpakken en 3. deze hele act is dezelfde ondanks de andere username dus kap met dat offtopic gedoe in dit topic -

[ Bericht 86% gewijzigd door CoolGuy op 25-10-2024 10:19:11 ]
pi_215369056
quote:

[..]

Top ik wil mijn woning verkopen in mei dus dit soort domme prijsexploderende ideeën mogen blijven komen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215369105
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 09:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Top ik wil mijn woning verkopen in mei dus dit soort domme prijsexploderende ideeën mogen blijven komen.
Ja!

Koop je ook een andere, aan dat prijsexploderende effect onderhevige, woning terug?

On topic: als de TK met een goed idee wil komen, zouden ze beter kunnen kijken naar de volledige afschaffing van de HRA voor bestaande hypotheken.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 25-10-2024 11:31:12 ]
pi_215369142
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 09:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Marketing, het werd de mensen verkocht onder de mom maximaal van de HRA gebruik te kunnen maken en lage maandlasten te hebben.
Ook simpel te marketen natuurlijk als het het product is waarbij je op moment van afsluiten de laagst mogelijke maandlasten had en al de rest latere zorgen waren.
pi_215369149
quote:

[..]

Het is de miljoenste maatregel die voor een bepaalde groep die zoekende is op de woningmarkt gunstig is en ten koste gaat van andere groepen op diezelfde markt zonder dat er iets gedaan wordt aan het onderliggende probleem: (véél) te weinig woningen.

In dit geval gunstig voor jonge starters, ongunstig voor de rest want prijsopdrijvend effect. En dan is het vanwege het prijsopdrijvend effect ook alleen maar gunstig voor jonge starters die nú een huis willen kopen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_215369157
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 09:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik weet niet of het dom is. Dat suggereert dat ze niet beter weten. In werkelijkheid is het kwaad opzet om de prijzen nog verder op te blazen voor de VVD-achterban.
pi_215369179
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 09:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hoe langer de looptijd, hoe meer je onder de streep betaald aan rente. Door mijn Hypotheek met een looptijd van 20 jaar in 10 jaar af te lossen heb ik tienduizenden euros aan rente bespaard.
Zo lang kijken veel mensen niet vooruit natuurlijk. Paar maanden vooruit kijken is vaak al teveel gevraagd. Anders zou Klarna geen business model hebben.
pi_215369830
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 10:19 schreef Halcon het volgende:
Zo lang kijken veel mensen niet vooruit natuurlijk. Paar maanden vooruit kijken is vaak al teveel gevraagd. Anders zou Klarna geen business model hebben.
Ook dat klopt.

Maar blijkbaar zijn "ze" in politiek Den Haag ook niet zo, dat ze verder kijken dan de zetelwinst (of: liever niet: verlies) bij de komende TK-verkiezingen.

Tijd dat de zaken eens zakelijk en analytisch worden aangepakt, i.p.v. het "pappen-en-nathouden" gedoe van de laatste decennia.
pi_215369858
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 10:14 schreef Confetti het volgende:

[..]
Ik weet niet of het dom is. Dat suggereert dat ze niet beter weten.
Zo ongeveer de definitie van domheid.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 10:14 schreef Confetti het volgende:
In werkelijkheid is het kwaad opzet om de prijzen nog verder op te blazen voor de VVD-achterban.
HRA en andere huursubsidiemaatregelen bestaan al of zijn opgericht onder kabinet Den Uyl en volgende centrum-linkse kabinetten (Van Agt / Kok /Lubbers).
pi_215370024
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 10:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja!

Koop je ook een andere, aan dat prijsexploderende effect onderhevige, woning terug?

Reeds nieuwbouw gekocht in december 2023 met oplevering volgend jaar herfst. Dus ik hoef niet duurder terug te kopen en prijzen die de atmosfeer in gaan en rentes die kelderen zijn ideaal voor mij.
quote:
On topic: als de TK met een goed idee wil komen, zouden ze beter kunnen kijken naar de volledige afschaffing van de HRA voor bestaande hypotheken.
Ze zouden de duur verder kunnen beperken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_215370441
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Ze zouden de duur verder kunnen beperken.
Van de HRA dus! Een looptijd van een hypotheek ligt contractueel vast.
pi_215370448
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Reeds nieuwbouw gekocht in december 2023 met oplevering volgend jaar herfst.
Bijna 2 jaar? Wordt het een paleis of zoiets?
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:13:20 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215370547
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 12:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Anderhalf tot 2 jaar tussen verkoop en oplevering is vrij standaard voor projectbouw.
Als hij een paleis gekocht had was het waarschijnlijk zelfbouw en dat gaat een stuk rapper.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215370561
quote:

[..]
Da’s bij projectmatige nieuwbouw niet zo gek hoor, zeker als je achteraan in de bouwvolgorde van het project zit. Wij kochten in september 2020, gingen een van de laatste dagen van december 2020 naar de notaris en oktober 2022 was de oplevering.
pi_215370583
Bouwdepot voor nieuwbouw is (in elk geval bij Florius) ook niet voor niets met een looptijd van 24 maanden
pi_215370647
quote:

[..]
Start bouw is pas onlangs geweest.
pi_215371171
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 12:58 schreef blomke het volgende:

[..]
Van de HRA dus! Een looptijd van een hypotheek ligt contractueel vast.
De looptijd van je rente vast periode ligt vast...
Ik heb nog een ouderwetse echte aflossingsvrije hypotheek met Rente periode, zonder contract periode.
De reden dat (veel) mensen in 30 jaar aflossen is omdat je anders niet de HRA mag genieten....
Hoef je dus niet veel voor te doen, alleen maar de HRA vrijgeven ook over 40 of 50 jaar aflossen en de markt doet vanzelf de rest.

Of sta gewoon weer aflossingsvrij toe, dan is een koper nog goedkoper uit (immers aflossen is "out of pocket" erg duur) .... maar dat hebben we juist recent een "halt" toe geroepen.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:32:22 #142
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_215371219
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 14:26 schreef namliam het volgende:

[..]
De looptijd van je rente vast periode ligt vast...
Ik heb nog een ouderwetse echte aflossingsvrije hypotheek met Rente periode, zonder contract periode.
De reden dat (veel) mensen in 30 jaar aflossen is omdat je anders niet de HRA mag genieten....
Hoef je dus niet veel voor te doen, alleen maar de HRA vrijgeven ook over 40 of 50 jaar aflossen en de markt doet vanzelf de rest.

Of sta gewoon weer aflossingsvrij toe, dan is een koper nog goedkoper uit (immers aflossen is "out of pocket" erg duur) .... maar dat hebben we juist recent een "halt" toe geroepen.
De aflossingsvrije hypotheek bestaat ook nog steeds, was zelfs even populair in combinatie met de lage rente een tijdje terug.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_215371235
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 14:32 schreef zalkc het volgende:

[..]
De aflossingsvrije hypotheek bestaat ook nog steeds, was zelfs even populair in combinatie met de lage rente een tijdje terug.
Bestaat nog steeds, maar je mag de rente niet aftrekken van de belasting box 1
  Moderator vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:57:00 #144
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_215371446
quote:

[..]
Klopt. Scheelt enorm. Blij dat we de helft aflossingsvrij hebben. Dag gecombineerd met slechts de helft van het huis gefinancieerd is er ook geen haan die ernaar kraait
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_215371820
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 13:17 schreef Doedezemaar het volgende:
Bouwdepot voor nieuwbouw is (in elk geval bij Florius) ook niet voor niets met een looptijd van 24 maanden
Dus vooraf 2 jaar rente betalen, zonder er te wonen?
pi_215371830
quote:

[..]
Ja, wij hebben 'm nog van 22 jaar geleden....overigens over die vast 30 (of: 40) jaar looptijd: kan je natuurlijk altijd inkorten door extra af te lossen. Dus eigenlijk is ie max. 30 jaar. Maar eigenlijk ook niet; als je een aflossingsvrije hebt, loopt ie door.
pi_215371865
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 15:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja, wij hebben 'm nog van 22 jaar geleden....overigens over die vast 30 (of: 40) jaar looptijd: kan je natuurlijk altijd inkorten door extra af te lossen. Dus eigenlijk is ie max. 30 jaar. Maar eigenlijk ook niet; als je een aflossingsvrije hebt, loopt ie door.
Nououou, hij loopt meestal niet zomaar door. :D Over het algemeen moet je dan toch echt verlengen of intern oversluiten en wordt de betaalbaarheid opnieuw getoetst.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 15:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Over het gedeelte dat al benut is uit je bouwdepot wel ja.
pi_215371896
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 15:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Yup, dat hoort erbij. De bank geeft wel een rentevergoeding over het nog niet gebruikte deel van het bouwdepot, de voorwaarden daarvoor verschillen per bank. Zo werd bij ons bij Florius die vergoeding bovenop het bouwdepot gestort. We moesten in de financieringsopzet ook laten zien dat we die dubbele lasten konden dragen.
pi_215372006
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 15:50 schreef Doedezemaar het volgende:
Zo werd bij ons bij Florius die vergoeding bovenop het bouwdepot gestort.
Hoe verzinnen ze het zeg. Stel ik heb een spaardeposito en de rente-uitkering moet verplicht bij het spaartegoed worden opgeteld gedurende de rest van de looptijd...dan wijs je toch ook naar je voorhoofd. Zoiets kan zeker alleen bij een verplichte tussenpersoon worden afgesloten??

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 25-10-2024 16:18:31 ]
pi_215372011
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 15:43 schreef Bami het volgende:

Nououou, hij loopt meestal niet zomaar door. :D Over het algemeen moet je dan toch echt verlengen of intern oversluiten en wordt de betaalbaarheid opnieuw getoetst.

Ach, ach, ach..... wat errug. Heb je 30 jaar de rente betaald, carrière gemaakt, inkomensstijging meegemaakt, je huis in waarde verviervoudigd en dan zou de hypotheek plotseling problemen gaan geven.. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')