Top ik wil mijn woning verkopen in mei dus dit soort domme prijsexploderende ideeën mogen blijven komen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 08:00 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Wat een bijzonder verstandig plan bij zo'n groot woning tekort. Het enige gevolg zal zijn dat de prijzen nog harder stijgen.
https://www.telegraaf.nl/(...)ro-per-maand-schelen
Ja!quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Top ik wil mijn woning verkopen in mei dus dit soort domme prijsexploderende ideeën mogen blijven komen.
Ook simpel te marketen natuurlijk als het het product is waarbij je op moment van afsluiten de laagst mogelijke maandlasten had en al de rest latere zorgen waren.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Marketing, het werd de mensen verkocht onder de mom maximaal van de HRA gebruik te kunnen maken en lage maandlasten te hebben.
Het is de miljoenste maatregel die voor een bepaalde groep die zoekende is op de woningmarkt gunstig is en ten koste gaat van andere groepen op diezelfde markt zonder dat er iets gedaan wordt aan het onderliggende probleem: (véél) te weinig woningen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 08:00 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Wat een bijzonder verstandig plan bij zo'n groot woning tekort. Het enige gevolg zal zijn dat de prijzen nog harder stijgen.
https://www.telegraaf.nl/(...)ro-per-maand-schelen
Ik weet niet of het dom is. Dat suggereert dat ze niet beter weten. In werkelijkheid is het kwaad opzet om de prijzen nog verder op te blazen voor de VVD-achterban.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Top ik wil mijn woning verkopen in mei dus dit soort domme prijsexploderende ideeën mogen blijven komen.
Zo lang kijken veel mensen niet vooruit natuurlijk. Paar maanden vooruit kijken is vaak al teveel gevraagd. Anders zou Klarna geen business model hebben.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:12 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoe langer de looptijd, hoe meer je onder de streep betaald aan rente. Door mijn Hypotheek met een looptijd van 20 jaar in 10 jaar af te lossen heb ik tienduizenden euros aan rente bespaard.
Ook dat klopt.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:19 schreef Halcon het volgende:
Zo lang kijken veel mensen niet vooruit natuurlijk. Paar maanden vooruit kijken is vaak al teveel gevraagd. Anders zou Klarna geen business model hebben.
Zo ongeveer de definitie van domheid.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:14 schreef Confetti het volgende:
[..]
Ik weet niet of het dom is. Dat suggereert dat ze niet beter weten.
HRA en andere huursubsidiemaatregelen bestaan al of zijn opgericht onder kabinet Den Uyl en volgende centrum-linkse kabinetten (Van Agt / Kok /Lubbers).quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:14 schreef Confetti het volgende:
In werkelijkheid is het kwaad opzet om de prijzen nog verder op te blazen voor de VVD-achterban.
Reeds nieuwbouw gekocht in december 2023 met oplevering volgend jaar herfst. Dus ik hoef niet duurder terug te kopen en prijzen die de atmosfeer in gaan en rentes die kelderen zijn ideaal voor mij.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 10:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja!
Koop je ook een andere, aan dat prijsexploderende effect onderhevige, woning terug?
Ze zouden de duur verder kunnen beperken.quote:On topic: als de TK met een goed idee wil komen, zouden ze beter kunnen kijken naar de volledige afschaffing van de HRA voor bestaande hypotheken.
Van de HRA dus! Een looptijd van een hypotheek ligt contractueel vast.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ze zouden de duur verder kunnen beperken.
Bijna 2 jaar? Wordt het een paleis of zoiets?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Reeds nieuwbouw gekocht in december 2023 met oplevering volgend jaar herfst.
Anderhalf tot 2 jaar tussen verkoop en oplevering is vrij standaard voor projectbouw.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Bijna 2 jaar? Wordt het een paleis of zoiets?
Da’s bij projectmatige nieuwbouw niet zo gek hoor, zeker als je achteraan in de bouwvolgorde van het project zit. Wij kochten in september 2020, gingen een van de laatste dagen van december 2020 naar de notaris en oktober 2022 was de oplevering.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Start bouw is pas onlangs geweest.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:59 schreef blomke het volgende:
[..]
De looptijd van je rente vast periode ligt vast...quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 12:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Van de HRA dus! Een looptijd van een hypotheek ligt contractueel vast.
De aflossingsvrije hypotheek bestaat ook nog steeds, was zelfs even populair in combinatie met de lage rente een tijdje terug.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:26 schreef namliam het volgende:
[..]
De looptijd van je rente vast periode ligt vast...
Ik heb nog een ouderwetse echte aflossingsvrije hypotheek met Rente periode, zonder contract periode.
De reden dat (veel) mensen in 30 jaar aflossen is omdat je anders niet de HRA mag genieten....
Hoef je dus niet veel voor te doen, alleen maar de HRA vrijgeven ook over 40 of 50 jaar aflossen en de markt doet vanzelf de rest.
Of sta gewoon weer aflossingsvrij toe, dan is een koper nog goedkoper uit (immers aflossen is "out of pocket" erg duur) .... maar dat hebben we juist recent een "halt" toe geroepen.
Bestaat nog steeds, maar je mag de rente niet aftrekken van de belasting box 1quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:32 schreef zalkc het volgende:
[..]
De aflossingsvrije hypotheek bestaat ook nog steeds, was zelfs even populair in combinatie met de lage rente een tijdje terug.
Klopt. Scheelt enorm. Blij dat we de helft aflossingsvrij hebben. Dag gecombineerd met slechts de helft van het huis gefinancieerd is er ook geen haan die ernaar kraaitquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:32 schreef zalkc het volgende:
[..]
De aflossingsvrije hypotheek bestaat ook nog steeds, was zelfs even populair in combinatie met de lage rente een tijdje terug.
Dus vooraf 2 jaar rente betalen, zonder er te wonen?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 13:17 schreef Doedezemaar het volgende:
Bouwdepot voor nieuwbouw is (in elk geval bij Florius) ook niet voor niets met een looptijd van 24 maanden
Ja, wij hebben 'm nog van 22 jaar geleden....overigens over die vast 30 (of: 40) jaar looptijd: kan je natuurlijk altijd inkorten door extra af te lossen. Dus eigenlijk is ie max. 30 jaar. Maar eigenlijk ook niet; als je een aflossingsvrije hebt, loopt ie door.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:32 schreef zalkc het volgende:
[..]
Nououou, hij loopt meestal niet zomaar door.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 15:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, wij hebben 'm nog van 22 jaar geleden....overigens over die vast 30 (of: 40) jaar looptijd: kan je natuurlijk altijd inkorten door extra af te lossen. Dus eigenlijk is ie max. 30 jaar. Maar eigenlijk ook niet; als je een aflossingsvrije hebt, loopt ie door.
Over het gedeelte dat al benut is uit je bouwdepot wel ja.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 15:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus vooraf 2 jaar rente betalen, zonder er te wonen?
Yup, dat hoort erbij. De bank geeft wel een rentevergoeding over het nog niet gebruikte deel van het bouwdepot, de voorwaarden daarvoor verschillen per bank. Zo werd bij ons bij Florius die vergoeding bovenop het bouwdepot gestort. We moesten in de financieringsopzet ook laten zien dat we die dubbele lasten konden dragen.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 15:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus vooraf 2 jaar rente betalen, zonder er te wonen?
Hoe verzinnen ze het zeg. Stel ik heb een spaardeposito en de rente-uitkering moet verplicht bij het spaartegoed worden opgeteld gedurende de rest van de looptijd...dan wijs je toch ook naar je voorhoofd. Zoiets kan zeker alleen bij een verplichte tussenpersoon worden afgesloten??quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 15:50 schreef Doedezemaar het volgende:
Zo werd bij ons bij Florius die vergoeding bovenop het bouwdepot gestort.
Ach, ach, ach..... wat errug. Heb je 30 jaar de rente betaald, carrière gemaakt, inkomensstijging meegemaakt, je huis in waarde verviervoudigd en dan zou de hypotheek plotseling problemen gaan geven..quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 15:43 schreef Bami het volgende:
Nououou, hij loopt meestal niet zomaar door.Over het algemeen moet je dan toch echt verlengen of intern oversluiten en wordt de betaalbaarheid opnieuw getoetst.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |