abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215286182
Hoi :)

Ik weet niet zeker of dit hier hoort of bij R&P. Excuus hiervoor

Mijn moeder heeft waarschijnlijk niet meer zo lang. Super verdrietig, maar ze helpt me zo goed mogelijk voor te bereiden

Nu heb ik zelf gegoogled over wat je allemaal moet doen (moet je niet voor het slapen gaan doen btw) en het is een pittige lijst

Nu hebben mijn moeder en ik binnenkort een afspraak bij de notaris (of naja de notaris gaat naar mijn moeder). Die rol is een beetje vaag in mijn ogen. Ik heb al gegoogled en ik heb echt nog steeds geen flauw idee wat ze kan doen. Noem me dom, maar kan iemand het me uitleggen in Jip en Janneke-taal

Mijn tweede vraag is; ik ben psychisch labiel. De kans dat ik in de war raak is groot. Kan dan bijvoorbeeld Dela (daar is ze verzekerd) ook advies geven over hoe ik hulp kan krijgen bij alle regelzaken? Ik ga er vanuit dat ik wel dingen geregeld krijg, alleen stress levert bij mij nogal eens een psychose op. Dus ik wil voorbereid zijn in het geval dat

Alvast bedankt voor het meedenken. En ja ze leeft nog, weet ik, maar ik wil haar ontzorgen door zelf ook al voor te bereiden. Rare familiekronkel
  donderdag 17 oktober 2024 @ 03:46:26 #2
210150 Hiddendoe
https://www.youtube.com/watch?
pi_215286274
Het eerste wat je moet inzake een notaris, is letten op de prijzen die zo'n kantoor vraagt.
Ze zijn niet goedkoop.

Verder kan de Dela je wat meer uitleggen over dit soort zaken. Neem eerst contact met hun op.
pi_215286275
Wat een rot nieuws zeg,

Een notaris kan best zinvol zijn, oa voor: helpen met verduidelijking over nalatenschap, na haar overlijden. Aanpassingen hierop gebeuren via een testament (bij een notaris)

Maar zeker ook in de periode daarvoor: wie heeft zeggenschap over financiële en medische beslissingen als je moeder daar niet meer toe in staat is. Zeer verstandig om dit met haar en een notaris te bespreken. Alles wat ze hierover zou willen vastleggen kan via een levenstestament.

Sterkte.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_215286283
Afhankelijk van de omvang van nalatenschap is het een dure grap.
Ons heeft het, heb de akkoordverklaring nog niet binnen dus ik gok ietwat, zo’n 15.000 gekost.
pi_215286321
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 04:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Afhankelijk van de omvang van nalatenschap is het een dure grap.
Ons heeft het, heb de akkoordverklaring nog niet binnen dus ik gok ietwat, zo’n 15.000 gekost.
Je hebt het nu, neem ik aan, niet over het adviseren en opstellen van een testament en levenstestament, maar het afwikkelen van een nalatenschap? Hoop ik?
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_215286476
Waar zoek je precies hulp bij COTS?

De notaris is voor het afhandelen van de erfenis. En kan ook helpen bij het opstellen van een levenstestament voor je moeder (hoe wil zij de rest van haar leven inrichten, wanneer moet behandeling stop gezet worden etc).
De Dela (of andere uitvaartverzekering) is voor het afhandelen van de uitvaart.
Verder kan de huisarts meedenken op het gebied van haar welzijn. Bij voorbeeld (mocht ze dat willen) euthanasie.

Het is niet raar om daar nu al mee bezig te zijn. In tegenstelling, het is juist verstandig.
Je kunt nu samen met je moeder alles zo organiseren dat haar laatste wensen vervuld worden. En je kunt je samen voorbereiden op haar naderende dood.

Vergeet je niet voor jezelf te zorgen hierin? Zijn je hulpverleners op de hoogte?
Ook jij mag steun vragen!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_215286503
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 07:22 schreef Cat-astrophe het volgende:
Waar zoek je precies hulp bij COTS?

De notaris is voor het afhandelen van de erfenis. En kan ook helpen bij het opstellen van een levenstestament voor je moeder (hoe wil zij de rest van haar leven inrichten, wanneer moet behandeling stop gezet worden etc).
De Dela (of andere uitvaartverzekering) is voor het afhandelen van de uitvaart.
Verder kan de huisarts meedenken op het gebied van haar welzijn. Bij voorbeeld (mocht ze dat willen) euthanasie.

Het is niet raar om daar nu al mee bezig te zijn. In tegenstelling, het is juist verstandig.
Je kunt nu samen met je moeder alles zo organiseren dat haar laatste wensen vervuld worden. En je kunt je samen voorbereiden op haar naderende dood.

Vergeet je niet voor jezelf te zorgen hierin? Zijn je hulpverleners op de hoogte?
Ook jij mag steun vragen!
De Dela doet meer.

https://www.dela.nl/service-en-contact/voor-leden/voorelkaardesk
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 17 oktober 2024 @ 07:36:05 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215286530
COTS, bespreek ook met je moeder wat haar uitvaartwensen zijn en ga dan na bij Dela of dat gedekt wordt door haar verzekering. Heel vaak moet er nl bijbetaald worden voor zaken die niet in de polis vallen en die kosten kunnen soms best tegenvallen.

Je mag me altijd dm-en of taggen als je specifieke uitvaartvragen hebt.
(Ik heb een uitvaartonderneming.)

Dela biedt wel het eea aan hulp ook voor de afwikkeling, maar vaak is het wel zo dat na het eerste globale gratis advies de kosten rap oplopen. Ze hebben iig een checklist:
https://www.dela.nl/inspi(...)ap-voor-nabestaanden

Sterkte de komende tijd! 😘😘
pi_215286585
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 05:46 schreef Essebes het volgende:

[..]
Je hebt het nu, neem ik aan, niet over het adviseren en opstellen van een testament en levenstestament, maar het afwikkelen van een nalatenschap? Hoop ik?
Ja precies, maar omdat ik niet weet wat TS qua notaris mag gaan verwachten.
Als het puur opstellen is van testament of bijv een verklaring van erfrecht, ook dat kan samen gerust 2000 kosten.
  Moderator donderdag 17 oktober 2024 @ 08:06:59 #10
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_215286661
Notaris bekrachtigd afspraken en wensen aangaande juridische zaken. Dus levenstestament (tot hoever wil je moeder behandelingen doen en wie mag daarop keuzes maken) maar ook de afwikkeling van vermogensbestandsdelen en anderszins. Wat moet uitgesloten worden en wie krijgt wat op welke manier. Zodra je moeder geen keuzes meer kan maken maar nog niet is komen te overlijden, wie mag dan beslissingen nemen financieel. Je zult je verbazen hoeveel kinderen zomaar het huis verkocht hebben in het verleden, zonder zeggenschap van ouders. Daarom moeten deze dingen vastgelegd worden..
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_215286824
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 01:34 schreef ChildoftheStars het volgende:

Mijn moeder heeft waarschijnlijk niet meer zo lang. Super verdrietig, maar ze helpt me zo goed mogelijk voor te bereiden

Nu heb ik zelf gegoogled over wat je allemaal moet doen (moet je niet voor het slapen gaan doen btw) en het is een pittige lijst

Nu hebben mijn moeder en ik binnenkort een afspraak bij de notaris (of naja de notaris gaat naar mijn moeder). Die rol is een beetje vaag in mijn ogen. Ik heb al gegoogled en ik heb echt nog steeds geen flauw idee wat ze kan doen. Noem me dom, maar kan iemand het me uitleggen in Jip en Janneke-taal

Mijn tweede vraag is; ik ben psychisch labiel. De kans dat ik in de war raak is groot. Kan dan bijvoorbeeld Dela (daar is ze verzekerd) ook advies geven over hoe ik hulp kan krijgen bij alle regelzaken? Ik ga er vanuit dat ik wel dingen geregeld krijg, alleen stress levert bij mij nogal eens een psychose op. Dus ik wil voorbereid zijn in het geval dat

Alvast bedankt voor het meedenken. En ja ze leeft nog, weet ik, maar ik wil haar ontzorgen door zelf ook al voor te bereiden. Rare familiekronkel
Sterkte met de situatie.

Notaris is voor financiële juridische afwikkeling, paar dingen die je (moeder) mee kan nemen:

1) Is er een (levens)testament, zo niet, wil ze het anders afgewikkeld hebben dan de wettelijke manier, en zo ja, wat zou er in moeten komen te staan?
2) Is er een partner?
3) Is er een eigen huis/moet dat leeggeruimd worden en wil je dat laten doen?
4) Is er een levensverzekering of een ORV?
5) Er is een uitvaartverzekering; wat dekt die en is dat genoeg en hoe wil je ze het uitgevaard hebben?
7) Belangrijkste: wie wordt/is executeur testamentair.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 17-10-2024 09:12:46 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215286938
Mijn ervaring met notarissen is heel goed: ze regelen papierwerk (testament, verklaring van erfrecht), leggen uit wat je moet doen, zijn tussendoor bereikbaar voor vragen.

Is er iemand anders in de kring van je moeder die de zaken af kan handelen na haar overlijden? Zo iemand heet een executeur. Dat hoef jij niet te zijn, maar kan ook iemand zijn die geen erfgenaam is. Volgens mij kan het zelfs een notaris zijn. Dat is iets wat je kunt bespreken.

Ik heb twee keer het proces doorgemaakt. Ik vond het beide keren niet eenvoudig. Dat kwam door de omstandigheden. De eerste keer moest ik een huis verkopen in crisistijd en moest er een nieuw huis worden gevonden voor mijn broertje. De tweede keer was er sprake van schulden en moest ik alle schuldeisers in coronatijd benaderen.

Hoe lastig het voor jou gaat zijn is afhankelijk van de omstandigheden, maar het wordt hoe dan ook geregel. Zelfs als je daar normaliter goed in bent kan het lastig zijn omdat het emotioneel beladen is. Mijn advies zou zijn om nu al uit te zoeken hoe je hulp kunt krijgen bij regelzaken en niet te wachten tot het zover is.

Veel sterkte. :*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 10:01:49 #13
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215287284
Ik denk dat je echt iemand moet zoeken die jou hierbij helpt.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 11:09:25 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215287658
Wat een verdrietig nieuws, CotS.

Met Dela heb ik goede ervaringen. Hun uitvaartbegeleiders hebben ons twee keer heel goed door de fase van de uitvaart begeleid. Na het overlijden van mijn moeder heb ik ook alle andere dingen geregeld die na een overlijden geregeld moeten worden: op de site van Dela staat heel veel informatie en afvinklijsten waar je steeds weer naar terug kunt. Best handig.

De notaris kan je ook zeker helpen. Die kan de nabestaanden een paar zaken uit handen nemen. Daar hangt een prijskaartje aan, maar soms is het dat geld echt wel waard. Ik vond de notaris behulpzaam en kundig.

Er wordt hierboven een paar keer gesproken over een levenstestament, dat zou nog zaken kunnen regelen voor de fase tot aan het overlijden van je moeder. Ze kan iemand financiële volmacht geven, dan kan diegene namens haar financiële zaken regelen. Die volmacht houdt op als ze overlijdt. Het levenstestament kan ook aangeven wie in het geval dat ze zelf geen medische beslissingen meer kan nemen dat namens haar mag doen. Maar een levenstestament is daar niet noodzakelijk voor. Als je moeder nu al met bijv. haar huisarts en eventuele andere artsen haar wensen heeft besproken, dan is dat in principe leidend.

Bij alles is het de vraag of de verantwoordelijkheid van het regelen (financiële volmacht, uitvaart, nalatenschap) op jou neer moet komen. Wat je zelf al ziet aankomen: door alle verdriet en stress ga je dat waarschijnlijk gewoon niet trekken. En dat is heel begrijpelijk. Je kunt dus nu nog met je moeder bespreken en eventueel dus ook nu regelen wie dat in plaats van jou kan doen, of in ieder geval jou daar goed bij kan begeleiden.

Veel sterkte. :*
The love you take is equal to the love you make.
pi_215287844
Wat zijn jullie allemaal lief, dank jullie wel. O+ Ik heb nu een stuk beter beeld

Ik heb vragen opgeschreven voor de notaris en voor mijn moeder, waar ze de notaris voor wil precies. Ik bedoel we hebben geen ingewikkelde familie-situatie. Al weet ik dat ze door omstandigheden mijn broer zoveel mogelijk uit de erfenis wil sluiten.
Nu weet ik iig wat ik moet vragen bij dat gesprek. Mijn moeder zegt genoeg geld te hebben om dit te kunnen betalen en ik vertrouw haar

Ik heb gekeken idd op de site van Dela, volgens mij doen ze best veel. Ook hier beweert mijn moeder goed verzekerd te zijn en dat vertrouw ik. Daarnaast wil ze een heel eenvoudige uitvaart. Als het aan haar ligt ben ik er enkel bij. Ga het ook met haar erover hebben of dat mijn broer erbij mag zijn, ondanks alles is ze wel zijn moeder

Alle regelzaken komen in principe op mij neer. Ik moet binnenkort nog een keer (voor de derde keer) de site van Dela lezen (hun checklist e.d.)
Verder moet ik met mijn beste vriendin bespreken of ze me een beetje in de gaten wil houden. De hulpverleners zijn op de hoogte van de situatie, dus die kunnen me ook helpen en verder is het een kwestie van doorbikkelen.

En heel hard hopen dat ze toch wonder boven wonder ineens opknapt, maar ja, dat is misschien naïef.
pi_215287862
Wat verdrietig, COTS! Dat is heel naar nieuws en ik snap dat je je goed wil voorbereiden.
Ik ben zelf niet bekend met het notaristraject en de users hierboven wel, dus daar kan ik je geen tips over geven. Wel een paar praktische, die je heel wat kopzorgen kunnen schelen achteraf:

1. Zorg dat je inloggegevens van diverse diensten hebt, zodat je deze kan gaan opzeggen (al dan niet met overlijdenscertificaat paraat, maar inloggen betekent dat je ook makkelijker toegang hebt tot klantnummers ed)
- TV/internet
- mobiele telefonie
- bank? Dit is een beetje dubieus omdat je officiëel natuurlijk geen toegang mag hebben als je niet gemachtigd bent, maar het is toch fijn om dit achter de hand te hebben mocht je iets moeten opzoeken.
- kopie paspoort/BSN

2. Voor een overzicht van zaken die je moet gaan opzeggen vind ik zelf internetbankieren heel handig. Zo heb ik het ook met mijn oma geregeld: ik kan op haar omgeving, dus ik kan ook zien wat er allemaal afgeschreven wordt en wat er tzt. dus opgezegd moet worden. Bijv. zaken zoals donaties aan de kerk, tijdschriften, tv-gids, allemaal zaken die bij mij zelf (en bij jou misschien) niet spelen.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 11:44:07 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215287883
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zijn jullie allemaal lief, dank jullie wel. O+ Ik heb nu een stuk beter beeld

Ik heb vragen opgeschreven voor de notaris en voor mijn moeder, waar ze de notaris voor wil precies. Ik bedoel we hebben geen ingewikkelde familie-situatie. Al weet ik dat ze door omstandigheden mijn broer zoveel mogelijk uit de erfenis wil sluiten.
Nu weet ik iig wat ik moet vragen bij dat gesprek. Mijn moeder zegt genoeg geld te hebben om dit te kunnen betalen en ik vertrouw haar

Ik heb gekeken idd op de site van Dela, volgens mij doen ze best veel. Ook hier beweert mijn moeder goed verzekerd te zijn en dat vertrouw ik. Daarnaast wil ze een heel eenvoudige uitvaart. Als het aan haar ligt ben ik er enkel bij. Ga het ook met haar erover hebben of dat mijn broer erbij mag zijn, ondanks alles is ze wel zijn moeder

Alle regelzaken komen in principe op mij neer. Ik moet binnenkort nog een keer (voor de derde keer) de site van Dela lezen (hun checklist e.d.)
Verder moet ik met mijn beste vriendin bespreken of ze me een beetje in de gaten wil houden. De hulpverleners zijn op de hoogte van de situatie, dus die kunnen me ook helpen en verder is het een kwestie van doorbikkelen.

En heel hard hopen dat ze toch wonder boven wonder ineens opknapt, maar ja, dat is misschien naïef.
Dat geeft al het nodige overzicht.

De notaris kan vertellen dat je broer wettelijk recht heeft op een bepaald deel. Je moeder kan dan in haar testament aangeven naar wie ze wil dat de rest van de erfenis gaat.

CotS, hoe zit het met haar huis? Heeft ze een huurhuis of een koophuis?
pi_215287906
Mijn moeder heeft een belangrijke map waarin alles staat. Al haar abo's, mensen die ik moet bellen, al haar wensen, echt tot in de detail beschreven wat ze wil en wat ik moet doen. Ze heeft/doet echt haar best om het zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Haar pincode weet ik, haar inlog van de bank ook. Schrijf meteen op dat er geregeld kan worden of ik daar toegang toe kan krijgen zodat ik alles kan opzeggen en afzeggen.

Gelukkig heb ik dit alles ook het afgelopen jaar zonder veel emoties moeten doen (mijn oom en tante zijn afgelopen jaar overleden, toen heb ik mijn moeder deels geholpen)(gelukkig is een fout gekozen woord, maar jullie begrijpen me wel). Alleen mijn tante was gemakkelijk (erfenis weigeren, waarbij de rechtbank en gemeente nogal domme dingen deed) en oom (die had alles top geregeld, enige zorg waren de emoties van mijn moeder).
pi_215287909
Ik merk dat ik van dit topic rustiger word, dank jullie enorm!
Ik schrijf met jullie mee in mijn notities, reageren vind ik lastig, maar waardeer jullie echt enorm en ik schrijf alles wat ik moet vragen, onthouden en weten op.

Nogmaals dank
pi_215287934
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 11:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dat geeft al het nodige overzicht.

De notaris kan vertellen dat je broer wettelijk recht heeft op een bepaald deel. Je moeder kan dan in haar testament aangeven naar wie ze wil dat de rest van de erfenis gaat.

CotS, hoe zit het met haar huis? Heeft ze een huurhuis of een koophuis?
Ze heeft een huurwoning

We hebben al een bedrijf gevonden die het leeg kan halen en ik moet tegen die tijd ook nog even een bedrijf vinden die even met een klein vrachtwagentje kan komen voor haar boeken (die gaan naar mij) en wat meubels die ik graag wil hebben. De rest gaat naar dat leegruimbedrijf

Nu ik dit typ schrijf ik direct op dat de foto's naar mijn broer moeten, anders zou ik dat zo vergeten en meer van dat soort zaken.

Ik zorg gewoon dat ik een kladblok naast de laptop heb liggen, alles opschrijven wat mijn brein verzint aan vragen en klusjes
  donderdag 17 oktober 2024 @ 12:15:43 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288105
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 11:52 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ze heeft een huurwoning

We hebben al een bedrijf gevonden die het leeg kan halen en ik moet tegen die tijd ook nog even een bedrijf vinden die even met een klein vrachtwagentje kan komen voor haar boeken (die gaan naar mij) en wat meubels die ik graag wil hebben. De rest gaat naar dat leegruimbedrijf

Nu ik dit typ schrijf ik direct op dat de foto's naar mijn broer moeten, anders zou ik dat zo vergeten en meer van dat soort zaken.

Ik zorg gewoon dat ik een kladblok naast de laptop heb liggen, alles opschrijven wat mijn brein verzint aan vragen en klusjes
Kijk aan, dat heb je dus al geregeld.

Blij dat het rust geeft om nu dingen op een rij te zetten.

Je kunt nog aan de notaris vragen hoe het gaat met laten leegruimen, of je dit na de uitvaart al direct in gang kunt zetten of dat er eerst moet zijn vastgesteld dat jij de erfgenaam/executeur bent en dit mag doen. En vraag dan ook hoe de inventaris moet worden meegenomen in de opgave voor de erfbelasting. Die inventaris vertegenwoordigt wel een waarde en is deel van de erfenis.

Ik weet niet precies hoe dat zit, want bij mijn moeder ging dat anders. Toen ze overleed, had ze nog slechts een beperkt aantal spullen in het verzorgingshuis. Ik heb dat toen los geschat op een paar honderd euro.

Bewaar sowieso alle rekeningen en facturen goed voor o.a. de aangifte erfbelasting. (Toevoeging: want sommige kosten zijn aftrekbaar.)

Het doen van de aangifte voor de erfbelasting kan de notaris trouwens ook voor je regelen. Een neef van mij koos daarvoor, maar die tip kwam voor ons wat laat. Hij had nog wel de tip om de laatste aangifte inkomstenbelasting (ja, die moet ook nog) door een administratiekantoor te laten doen. Ik heb dat toen bij degene gedaan die hij daarvoor gebruikte, die kon ik de benodigde gegevens en papieren sturen en dat kwam allemaal ook in orde.

Voor aangifte erfbelasting en inkomstenbelasting heb je trouwens wel even de tijd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lienekien op 17-10-2024 12:26:46 ]
pi_215288185
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 12:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Kijk aan, dat heb je dus al geregeld.

Blij dat het rust geeft om nu dingen op een rij te zetten.

Je kunt nog aan de notaris vragen hoe het gaat met laten leegruimen, of je dit na de uitvaart al direct in gang kunt zetten of dat er eerst moet zijn vastgesteld dat jij de erfgenaam/executeur bent en dit mag doen. En vraag dan ook hoe de inventaris moet worden meegenomen in de opgave voor de erfbelasting. Die inventaris vertegenwoordigt wel een waarde en is deel van de erfenis.

Ik weet niet precies hoe dat zit, want bij mijn moeder ging dat anders. Toen ze overleed, had ze nog slechts een beperkt aantal spullen in het verzorgingshuis. Ik heb dat toen los geschat op een paar honderd euro.

Bewaar sowieso alle rekeningen en facturen goed voor o.a. de aangifte erfbelasting.

Het doen van de aangifte voor de erfbelasting kan de notaris trouwens ook voor je regelen. Een neef van mij koos daarvoor, maar die tip kwam voor ons wat laat. Hij had nog wel de tip om de laatste aangifte inkomstenbelasting (ja, die moet ook nog) door een administratiekantoor te laten doen. Ik heb dat toen bij degene gedaan die hij daarvoor gebruikte, die kon ik de benodigde gegevens en papieren sturen en dat kwam allemaal ook in orde.

Voor aangifte erfbelasting en inkomstenbelasting heb je trouwens wel even de tijd.
Ja, ik schrijf alles maar op en voor het gesprek order ik alle vragen en dingen tot een normale vragenlijst :) Hopelijk wordt de notaris niet horendol van al mijn vragen (en anders heeft ze pech).

Vragen over de belastingen heb ik ook genoteerd.

Dank je wel :*
pi_215288298
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 12:26 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ja, ik schrijf alles maar op en voor het gesprek order ik alle vragen en dingen tot een normale vragenlijst :) Hopelijk wordt de notaris niet horendol van al mijn vragen (en anders heeft ze pech).

Vragen over de belastingen heb ik ook genoteerd.

Misschien vindt de notaris het goed als je het gesprek opneemt.
Spoilers!
  donderdag 17 oktober 2024 @ 12:46:17 #24
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215288317
Neem je iemand mee naar de notaris? Twee weten achteraf meer dan één.
pi_215288324
Moet er ook niet het trouwboekje overlegd worden na overlijden / voor de uitvaart?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215288343
Dat opnemen ga ik vragen! Wat slim

En mijn moeder en ik gaan samen naar de notaris. Verder is er niemand, maar samen komen we er vast uit :)

En mijn moeder is ongehuwd en heeft geen partner
pi_215288384
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 12:47 schreef blomke het volgende:
Moet er ook niet het trouwboekje overlegd worden na overlijden / voor de uitvaart?
Wat is een trouwboekje?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zie email 27 oktober
pi_215288396
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 12:57 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat is een trouwboekje?

Sorry, trouwakte heeft juridische betekenis; trouwboekje niet. Overigens vroeg de begrafenisondernemer er wel naar.
pi_215288419
quote:

Ik heb gekeken idd op de site van Dela, volgens mij doen ze best veel. Ook hier beweert mijn moeder goed verzekerd te zijn en dat vertrouw ik.
Hmmm, daar heb ik helaas hele andere ervaringen in.

"Dela keert geen geld uit. Dela regelt en ontzorgt" , wat soms in de praktijk inhoudt dat ze hun contract tot de letter volgen en geen enkel initiafief meer doen. Kijk heel heel goed wat je rechten en plichten zijn en wat het inhoudt. Een basis uitvaart zit misschien helemaal in je verzekeringspakket, maar meestal wil je ietsje meer en dan kost dat meteen veel extra geld dat jij moet gaan ophoesten.

Dela doet tegenwoordig heel veel online. Ook de regie, presentatie, muziek en foto's die bij de uitvaart komen. Dat systeem is verschrikkelijk als je niet een beetje handing bent hierin. En je moet binnen een dagje iets paraat hebben. Rouwkaarten moet je binnen een paar uur af hebben, want anders kan de drukkerij ze niet op tijd maken en versturen. Dus als je al een idee hebt voor een rouwkaart, regel dat van te voren.

Er komt zo fok!ing veel gedoe op je af als het eenmaal zover is.

Ow ja: Weet de bank dat ze overleden is? Dan gaat de rekening op direct op slot. Dat is de bank wettelijk verplicht. Niemand kan er meer bij, ook jij niet. Weet dus van te voren waar welke financien afgehandeld moeten worden.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_215288530
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:02 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Ow ja: Weet de bank dat ze overleden is? Dan gaat de rekening op direct op slot. Dat is de bank wettelijk verplicht. Niemand kan er meer bij, ook jij niet. Weet dus van te voren waar welke financien afgehandeld moeten worden.
Verklaring van Erfrecht aanvragen, dat is ook zo. Maar goed, hiermee lopen we vooruit op de zaken.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 13:20:20 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288557
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 12:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Sorry, trouwakte heeft juridische betekenis; trouwboekje niet. Overigens vroeg de begrafenisondernemer er wel naar.
Trouwakte heb je nooit zelf, trouwboekje wel.

Bij mijn moeder werd er volgens mij inderdaad wel ergens naar gevraagd. Ik had het ook wel (stom toeval), maar kan me toch niet voorstellen dat het echt relevant was.
pi_215288580
quote:
Dan zal ze een testament moeten laten opstellen en dan nog heeft broer recht op zijn zgn. legitieme portie (wat beduidend minder is dan zijn erfdeel zou zijn) dus helemáál onterven zal niet gaan.

Als de verstandhouding met je broer erg slecht is, zou ik ook een levenstestament laten opstellen. Dan voorkom je dat je broer -om welke reden dan ook- bepaalde zaken blokkeert, op momenten waarin het meestal bijzonder slecht uitkomt (levenseinde, euthanasie b.v.).

Verder sluit ik me wat Dela betreft aan bij @Mr_Belvedere : ik neem aan dat je moeder een naturapolis heeft en dan heb je als nabestaande niet zoveel te vertellen hoe/waar de zaken geregeld worden (tenzij je die zaken als 'meerwerk' alsnog volledig zelf bijbetaalt).

De Belastingzaken zou ik me nu nog niet erg druk om maken: de aangifte Erfbelasting heb je 8 maanden te tijd voor (gerekend vanaf datum overlijden) en de aangifte Inkomstenbelasting zou ik laten verzorgen door een belastingconsulent (die kan uitstel aanvragen tot 1 mei van het volgende jaar). Dat geeft jou lucht en rust om je moeder waardig en mooi weg te brengen en vervolgens andere zaken te regelen (of laten regelen). Want er komt al genoeg op je af, ook na de crematie/begrafenis.

Sterkte met alles, geniet vooral nog van de tijd die jullie samen hebben, zonder al teveel stress van allerlei lijstjes (hoewel je wel goed bezig bent ^O^ ).

Hier in WGR kun je altijd terecht voor advies of een klankbord.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 13:24:04 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288589
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:02 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Hmmm, daar heb ik helaas hele andere ervaringen in.

"Dela keert geen geld uit. Dela regelt en ontzorgt" , wat soms in de praktijk inhoudt dat ze hun contract tot de letter volgen en geen enkel initiafief meer doen. Kijk heel heel goed wat je rechten en plichten zijn en wat het inhoudt. Een basis uitvaart zit misschien helemaal in je verzekeringspakket, maar meestal wil je ietsje meer en dan kost dat meteen veel extra geld dat jij moet gaan ophoesten.

Dela doet tegenwoordig heel veel online. Ook de regie, presentatie, muziek en foto's die bij de uitvaart komen. Dat systeem is verschrikkelijk als je niet een beetje handing bent hierin. En je moet binnen een dagje iets paraat hebben. Rouwkaarten moet je binnen een paar uur af hebben, want anders kan de drukkerij ze niet op tijd maken en versturen. Dus als je al een idee hebt voor een rouwkaart, regel dat van te voren.

Er komt zo fok!ing veel gedoe op je af als het eenmaal zover is.

Ik zou me over de Dela niet zoveel zorgen maken. Mijn ervaring is dat ze je steeds heel duidelijk laten weten hoeveel geld er beschikbaar is en wat de verschillende onderdelen kosten als ze met je doornemen wat de wensen zijn. En zo te lezen is de wens van moeder een heel kleine uitvaart. Het moet wel gek gaan als de uitvaartverzekering dat niet dekt.
pi_215288610
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Trouwakte heb je nooit zelf, trouwboekje wel.

Bij mijn moeder werd er volgens mij inderdaad wel ergens naar gevraagd. Ik had het ook wel (stom toeval), maar kan me toch niet voorstellen dat het echt relevant was.
Bij mijn moeder niet maar mijn vader was al 8 jaar eerder overleden (weet niet of dat verschil maakt, kan me niet herinneren dat het toen wel aan de orde was).

Belangrijker is (een uittreksel uit) de overlijdensakte en de verklaring van erfrecht. En een testament uiteraard (als dat er is).
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215288627
quote:

Je hebt het meerdere keren over vertrouwen. Na het overlijden is het verstandig om jezelf te beschermen en er niet klakkeloos vanuit te gaan dat e.e.a. goed geregeld is. Ook daar kan de notaris over adviseren.

Wat mij verder is opgevallen, is dat over het algemeen heel adequaat met nabestaanden wordt omgegaan. Wil je bijvoorbeeld financiële zaken met de bank afwikkelen, dan is er vaak een speciaal telefoonnummer. Dat helpt ook erg, vond ik.

En verder hoef je niet tevoren alles tot in de puntjes te weten. Het is nogal wat wat er op je afkomt. Misschien is het beter om dat te nemen zoals het komt, stap voor stap, en nu in ieder geval al te zorgen dat je iemand hebt voor steun en begeleiding. Ik kon lichtelijk in paniek raken als ik een mail van de internetprovider kreeg over een kastje dat nog moest worden geretourneerd, een kastje dat ik niet kon vinden. Mijn lief kon op zo'n moment het belang daarvan in perspectief plaatsen.

Ondanks alle begrip en steun die je kunt krijgen, is het wel belangrijk dát je de zaakjes netjes afwikkelt. Je wilt voorkomen dat je zelf in de problemen raakt. Daarom zou ik je persoonlijke situatie ook met de notaris bespreken. Wij hebben bijv. de optie besproken om de erfenis te weigeren. Dat klinkt mij niet in de oren als iets wat op jou van toepassing is, maar het kan geen kwaad om scenario's door te lopen en manieren waarop je jezelf kunt beschermen.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 13:31:13 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288636
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:27 schreef r_one het volgende:

[..]
Bij mijn moeder niet maar mijn vader was al 8 jaar eerder overleden (weet niet of dat verschil maakt, kan me niet herinneren dat het toen wel aan de orde was).

Belangrijker is (een uittreksel uit) de overlijdensakte en de verklaring van erfrecht. En een testament uiteraard (als dat er is).
Een testament is uiteraard relevant, maar die hoef je volgens mij nooit ergens te overleggen.

De overlijdensakte krijg je van de uitvaartbegeleider.
pi_215288649
Mijn moeder wil het idd erg klein. Ze wil dat ik er ben, verder niemand. (al licht ik mijn broer wel in en als hij wil is hij wat mij betreft welkom. Het is ook zijn moeder).

En idd ivm met mijn broer voor de zekerheid notaris. Ik heb een zeer neutrale en amper een band met mijn broer. Ik gun hem heus wel zijn deel, maar wel dat het eerlijk geregeld wordt en zwart-op-wit voelt gewoon fijner.

Vooral hoe dat met de bank moet ik een grote zorg, die staat ook op mijn vragenlijst aan de notaris.

-O- pffft stress dit, nu al :) maar goed, beter nu die antwoorden zoeken dan wanneer ik in rouw ben
pi_215288659
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vooral hoe dat met de bank moet ik een grote zorg, die staat ook op mijn vragenlijst aan de notaris.
Waar maak je je zorgen over? De bank vond ik misschien nog wel het eenvoudigst, mede omdat die een nabestaandendesk had.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 13:34:23 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288667
Ik zie in mijn mail dat de notaris bij verzoek om verklaring van erfrecht na overlijden van mijn moeder verzocht om akte van overlijden, kopie identiteitsbewijs (van mijzelf) en indien aanwezig trouwboekje.

Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
pi_215288672
Sterkte. Ik heb geen aanvullingen v.w.b. het juridisch deel bij de notaris. In bredere context: geef en gun jezelf de tijd om e.e.a. ook praktisch voor te bereiden. Als ze is overleden, wat wordt dan jouw rol en is dat wel mogelijk met jouw belastbaarheid? In eerdere topics van jou ben je nogal van de lijstjes had ik begrepen. Een lijstje wat je kan/moet ondernemen bij haar overlijden kan denk ik geen kwaad. Dat geeft steun en houvast.
pi_215288673
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waar maak je je zorgen over? De bank vond ik misschien nog wel het eenvoudigst, mede omdat die een nabestaandendesk had.
Nou, hoe doe ik dat met haar laatste rekeningen
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Ik bedoel, haar laatste financiën moet ik toch kunnen regelen...
pi_215288687
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef Justinn het volgende:
Sterkte. Ik heb geen aanvullingen v.w.b. het juridisch deel bij de notaris. In bredere context: geef en gun jezelf de tijd om e.e.a. ook praktisch voor te bereiden. Als ze is overleden, wat wordt dan jouw rol en is dat wel mogelijk met jouw belastbaarheid? In eerdere topics van jou ben je nogal van de lijstjes had ik begrepen. Een lijstje wat je kan/moet ondernemen bij haar overlijden kan denk ik geen kwaad. Dat geeft steun en houvast.
Ik ben idd bezig met zulke lijsten. Sommige praktisch rondom het overlijden, maar ook domme dingen als "hoe vier je kerst alleen" (ja, dat lijstje moest ik van mijn moeder maken) . Ik beperkt me tot maximaal vijf lijstjes. Na het gesprek met de notaris weet ik weer wat meer voor op de belangrijke lijstjes
  donderdag 17 oktober 2024 @ 13:43:42 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288744
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Als erfgenaam/executeur krijg je toegang, als je de benodigde papieren hebt, w.o. de akte van overlijden (die krijg je dus van de uitvaartverzorger) en de verklaring van erfrecht (via de notaris).

Meer informatie: https://www.consumentenbo(...)ening-en-overlijden#

Je zorg is waarschijnlijk dat je misschien niet zelf genoeg geld hebt om bepaalde kosten eerst voor te schieten. Is dat zo?
pi_215288785
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als erfgenaam/executeur krijg je toegang, als je de benodigde papieren hebt, w.o. de akte van overlijden (die krijg je dus van de uitvaartverzorger) en de verklaring van erfrecht (via de notaris).

Meer informatie: https://www.consumentenbo(...)ening-en-overlijden#

Je zorg is waarschijnlijk dat je misschien niet zelf genoeg geld hebt om bepaalde kosten eerst voor te schieten. Is dat zo?
Dat ook idd. En ook (oh en dit is een schandalige gedachte) dat alle kosten voor mijn rekening komen mijn broer wel krijgt, maar niks betaalt.

Ik schrijf even op dat ik executeur word, gebeurt ook wel, zodat ik het allemaal kan regelen.

Ik ga de link even goed lezen
pi_215288823
quote:

[..]
Zo'n beetje het eerste wat je doet na het overlijden is dat doorgeven aan de bank zodat de rekening wordt geblokkeerd. Daar heb je documenten voor nodig die je eerst moet krijgen. Daarna wordt de bankrekening op jouw naam overgezet en kun je e.e.a. gaan betalen.

Ik heb het hier zelf moeilijk mee gehad. Wij hebben de erfenis van mijn moeder beneficiair aanvaard, zoals dat heet, zodat ik de erfenis wel kon afwikkelen maar niet voor eventuele schulden op zou draaien. De verhuurder van de woning van mijn moeder eiste dat ik de huur betaalde en de woning opzegde en leegruimde, maar dat kon ik niet doen voor andere zaken waren geregeld. Ik wilde de verhuurder best eerst van mijn eigen geld betalen, maar dat was formeel gezien onnodig en onverstandig.

Juist voor dit soort zaken vond ik het fijn om tussendoor de notaris even te kunnen bellen. En uiteindelijk is er eigenlijk niet eens zoveel contact met de notaris nodig geweest. Eén gesprek na het overlijden was al heel verhelderend.
pi_215288850
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:47 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Dat ook idd. En ook (oh en dit is een schandalige gedachte) dat alle kosten voor mijn rekening komen mijn broer wel krijgt, maar niks betaalt.

Ik schrijf even op dat ik executeur word, gebeurt ook wel, zodat ik het allemaal kan regelen.

Ook dat kun je bespreken met de notaris, want het is vast niet zo dat het betalen van die kosten voor jouw rekening komt (d.w.z. jouw erfdeel). In ons geval ging het zo: eerst mocht ik van het saldo bepaalde zaken betalen (bijv. de uitvaartondernemer en degene die het huis leeghaalde), de rest van het geld ging naar de schuldeisers en wat er evt. overbleef ging naar mij en mijn broertje.

Mijn broertje heeft mij na het overlijden een volmacht gegeven om de zaken af te wikkelen. Het is goed om nu al vast te leggen dat jij de afwikkeling kunt doen zonder je broer.
pi_215288928
Dank jullie voor alle tips en meedenken met vragen

Ik weet even niet hoe inhoudelijk te reageren nu. Sorry, mijn hoofd loopt even over

Ik ben jullie dankbaar
  donderdag 17 oktober 2024 @ 14:07:19 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288950
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:47 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Wat Claudia ook schrijft: regel met je moeder en de notaris dat jij alles kunt regelen zonder dat je daarvoor je broer nodig hebt. Volgens mij is dat deels geregeld als jij tot executeur wordt benoemd, maar ik weet niet of dat alles betreft. Net als igv Claudia had mijn broer mij een volmacht gegeven, maar daar moet je broer dan wel aan willen meewerken en als je dat kunt vermijden doordat je moeder het goed laat vastleggen in haar testament, dan is dat de beste weg.

Kosten die nog moeten worden gemaakt na het overlijden, komen in mindering op de totale erfenis. Stel dat je broer inderdaad alleen zijn wettelijk deel krijgt, dan wordt de hoogte van dat wettelijk deel pas bepaald als de hoogte van de totale erfenis vaststaat.

Ik weet niet of het een overweging waard is om je moeder jou een bedrag te laten schenken. Dan heb je dat tot je beschikking voor die eventuele kosten. Als je moeder binnen 6 maanden na schenking overlijdt, dan telt die schenking nog wel mee als deel van de erfenis. Dat is in de praktijk niet zo ingewikkeld. Maar je moeder moet het willen en jij moet het een goed idee vinden om dat bedrag op je rekening te hebben staan.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 14:08:48 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288959
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:04 schreef ChildoftheStars het volgende:

Ik weet even niet hoe inhoudelijk te reageren nu. Sorry, mijn hoofd loopt even over

Ik ben jullie dankbaar
Laat het bezinken. Dit topic blijft er wel.

Belangrijkste is dat je een paar goede vragen hebt voor de notaris.
pi_215288978
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:04 schreef ChildoftheStars het volgende:

Ik ben jullie dankbaar
:*

Het belangrijkste is al gedaan: het gesprek met de notaris is geregeld. Jij maakt nu een vragenlijst, dat is alles wat je hoeft te doen.

En je bent al zoveel beter geïnformeerd en voorbereid dan ik indertijd was. Mijn ouders overleden plotseling. Dat komt vaak voor en ook dan komt het goed. Lastig vond ik vooral dat ik in de regelmodus moet terwijl ik het liefst een deken over me heentrok en de situatie negeerde.
pi_215289003
O+ dank jullie!

Knuffel :*

Nu ga ik even compleet me op wat anders richten. Niet uit ondankbaarheid, maar ik heb het even nodig
pi_215289236
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Een testament is uiteraard relevant, maar die hoef je volgens mij nooit ergens te overleggen.
Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.
quote:
De overlijdensakte krijg je van de uitvaartbegeleider.
Klopt (en die weer van de gemeente).
.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 15:03:28 #53
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215289266
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:55 schreef r_one het volgende:

[..]
Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.
[..]
Klopt (en die weer van de gemeente).
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.
pi_215289286
quote:

[..]
Ter geruststelling: de eerste 3 maanden na overlijden kunnen schuldeisers géén vorderingen incasseren. Dat geeft jou de tijd om dan een Verklaring van Erfrecht te regelen (waarna jij gemachtigd bent op de bankrekening van je moeder, als je die VvE aan de bank toestuurt, vaak al binnen 24 uur).

Een andere, pragmatische oplossing is eerst de VvE regelen en pas dan de bank inlichten dat moeder overleden is (hoewel dat wettelijk niet is toegestaan maar banken doen daar niet zo moeilijk over).

Hoe dan ook, de rekeningen hoef je niet uit je eigen middelen te betalen (moeder had immers voldoende geld, las ik).

Zo. En nou lekker gaan chillen meid! *O*
.
pi_215289293
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 15:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.
Uiteraard. Wat er niet is, is er niet.
.
pi_215289479
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.
pi_215289489
quote:

[..]
Wellicht kan je het voorschieten later uit de erfenis terughalen? Of kan je nu al bij haar rekeningen als gevolmachtigde?
pi_215289513
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zo'n beetje het eerste wat je doet na het overlijden is dat doorgeven aan de bank zodat de rekening wordt geblokkeerd. Daar heb je documenten voor nodig die je eerst moet krijgen. Daarna wordt de bankrekening op jouw naam overgezet en kun je e.e.a. gaan betalen.
Niet mijn ervaring; zou niet de bank informeren. Rekening werd na overleg VvE een "erfgenamen van (Naam overledene) rekening".

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 17-10-2024 15:40:36 ]
  donderdag 17 oktober 2024 @ 15:35:37 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215289563
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 15:26 schreef blomke het volgende:

[..]
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.
Dan schrijft de gemeente het overlijden in het trouwboekje.

Maar dat is inmiddels wel achterhaald.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 17:33:03 #60
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215290379
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik zie in mijn mail dat de notaris bij verzoek om verklaring van erfrecht na overlijden van mijn moeder verzocht om akte van overlijden, kopie identiteitsbewijs (van mijzelf) en indien aanwezig trouwboekje.

Voor de notaris zal het mss een eerste mogelijkheid tot inzicht geven in een huwelijkspartner en of er kinderen zijn. Maar dat is wel iets van vroeger, tegenwoordig heb je zelf de keuze of je wel of niet trouwboekje wil, omdat je ervoor moet betalen.
Je kunt het overlijden van iemand aan laten tekenen op het gemeentehuis, maar ik vraag dan wel zelf om een stempel erbij, want dat gebeurt lang niet altijd. Je kunt het net zo goed zelf doen. :+
pi_215290390
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 15:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Niet mijn ervaring; zou niet de bank informeren. Rekening werd na overleg VvE een "erfgenamen van (Naam overledene) rekening".
Er is mij nadrukkelijk geadviseerd om niet uit naam van mijn moeder betalingen te doen. Wat is er mis met een "erfgenamen van x"-rekening? Dan kun je toch betalingen doen?
pi_215290418
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 17:36 schreef Claudia_x het volgende:
Er is mij nadrukkelijk geadviseerd om niet uit naam van mijn moeder betalingen te doen. Wat is er mis met een "erfgenamen van x"-rekening? Dan kun je toch betalingen doen?
@Claudia_x
Ja, dat kan en daar is niks mis mee. Maar het duurt een tijd voordat ie omgezet is, nl. de VvE moet bij e bank liggen.

[ Bericht 74% gewijzigd door blomke op 17-10-2024 17:46:22 ]
  donderdag 17 oktober 2024 @ 17:42:43 #63
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215290439
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 17:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maar in het geval van je moeder was er sprake van schulden.
Als er zeker weten geen sprake is van schulden kan het soms echt veel eenvoudiger zijn om de bank niet te informeren, gewoon alles af te wikkelen en pas dan de bank te informeren. Soms heb je dan helemaal niet eens een verklaring van erfrecht nodig namelijk, als het saldo laag genoeg is.
Dan kom je met alleen de akte van overlijden ook echt een heel eind. Maar ook daar kan de notaris over informeren.

Maar COTS zou ook nu samen met moeder naar de bank kunnen gaan en er een en/of rekening van maken. Dan kan zij er hoe dan ook altijd gewoon bij en doet ze niks dat niet mag. (Dus niet machtigen, maar echt mede-rekeninghouder).
pi_215290454
Wat ook wel fijn is om te weten, bijna alle mensen die je gaat spreken na een overlijden zijn superaardig en behulpzaam.

De uitvaartondernemer, de notaris, de huisarts, de mensen bij de bank en na een tijdje zelfs de afdeling erven van de belastingdienst.

Domme vragen bestaan niet zeggen ze en in tijden van onzekerheid kan je beter heel veel vragen bij die mensen ipv het plaatje zelf in te vullen.
Hell To The Liars
pi_215290792
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 17:44 schreef Droopie het volgende:
Wat ook wel fijn is om te weten, bijna alle mensen die je gaat spreken na een overlijden zijn superaardig en behulpzaam.

De uitvaartondernemer, de notaris, de huisarts, de mensen bij de bank en na een tijdje zelfs de afdeling erven van de belastingdienst.

Domme vragen bestaan niet zeggen ze en in tijden van onzekerheid kan je beter heel veel vragen bij die mensen ipv het plaatje zelf in te vullen.
Dat zou super fijn zijn
O+
pi_215290804
Veel slimme dingen hier gezegd! Ik heb notities gemaakt en vragen opgeschreven en Veel gegoogled

Omdat ik erg dyslectisch ben en moeite heb met "lange" teksten lezen vanaf een scherm helpt een vriendin me daar ook mee

Ik ben jullie allen dankbaar voor het advies en de lieve woorden
pi_215290814
Over de huur: Wettelijk eindigt de huur aan het eind van de tweede volle maand na het overlijden.
Dus overlijden ergens in oktober -> huur eindigt 31 december
De verhuurder kan je niet dwingen om eerder weg te wezen, de verhuurder kan wel zeggen dat je de huur pas per eind december op mag zeggen.

Kosten voor huur en begrafenis *komen ten laste van de overledene* (oftewel: ten laste van de erfenis, niet ten laste van de erfgenamen!)

Dat betekent dat de bank mag betalen vanaf de geblokkeerde bankrekening. Moeten ze wel de rekening ontvangen en zien dat het hiervoor is. Daar is dus die nabestaandenhelpdesk voor. Dit soort rekeningen stuur je daarheen en zij zorgen voor de betaling. Strikt genomen heb je daar GEEN verklaring van erfrecht voor nodig (want het heeft niks te maken met het erfrecht). Maar daar heb je weinig aan wanneer de bank er toch op staat om die verklaring te zien.

Het kan in jouw geval best handig zijn om de nabestaandenhelpdesk van de bank van je moeder alvast op te zoeken en even te kijken of zij informatie online hebben staan waar jij wat aan hebt. En je kan ze ook best even bellen en vragen of ze je willen voorlichten, meestal zitten op zo'n helpdesk de wat empathischere medewerkers en zonder dat ze aan een callcenterklok zijn vastgebonden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215290841
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 18:29 schreef sigme het volgende:
Over de huur: Wettelijk eindigt de huur aan het eind van de tweede volle maand na het overlijden.
Dus overlijden ergens in oktober -> huur eindigt 31 december
De verhuurder kan je niet dwingen om eerder weg te wezen, de verhuurder kan wel zeggen dat je de huur pas per eind december op mag zeggen.

Kosten voor huur en begrafenis *komen ten laste van de overledene* (oftewel: ten laste van de erfenis, niet ten laste van de erfgenamen!)

Dat betekent dat de bank mag betalen vanaf de geblokkeerde bankrekening. Moeten ze wel de rekening ontvangen en zien dat het hiervoor is. Daar is dus die nabestaandenhelpdesk voor. Dit soort rekeningen stuur je daarheen en zij zorgen voor de betaling. Strikt genomen heb je daar GEEN verklaring van erfrecht voor nodig (want het heeft niks te maken met het erfrecht). Maar daar heb je weinig aan wanneer de bank er toch op staat om die verklaring te zien.

Het kan in jouw geval best handig zijn om de nabestaandenhelpdesk van de bank van je moeder alvast op te zoeken en even te kijken of zij informatie online hebben staan waar jij wat aan hebt. En je kan ze ook best even bellen en vragen of ze je willen voorlichten, meestal zitten op zo'n helpdesk de wat empathischere medewerkers en zonder dat ze aan een callcenterklok zijn vastgebonden.
Oooooh oké! Dat is handig om te weten

In twee maanden moet het leegruimen goed moeten komen...

Ik moet echt nog beter googlelen blijkt
pi_215290879
De website van de bank ziet er duidelijk uit.
Ik begrijp het en dat komt wel goed

Er begint zich een concreet plan te vormen in mijn hoofd

Voorbereiden geeft wel rust in de bol (en verdriet en angst, maar dat zijn de R&P-tak van sport ;) )
pi_215291270
Over die notaris: mensen gaan prima dood zonder ooit een notaris bezocht te hebben en alle erfregels rondom de afhandeling daarna gelden ook zonder voorgaand notarisbezoek en voor de afhandeling van de erfenis heb je ook al niet per se een notaris nodig.

Niettemin kan een notaris heel nuttig zijn, ook bij standaardzaken. Je hebt een notaris nodig als je af wil wijken van de standaard én dit juridisch afdwingbaar wil laten zijn.

Een notaris kan een levenstestament vastleggen, daarin kan geregeld worden dat JIJ medische zaken en/of financiele zaken mag regelen/besluiten terwijl je moeder nog leeft. Ze hoeft daarvoor ook niet halfdood te zijn, of wilsonbekwaam ofzo; jij kan voor alles gemachtigd worden terwijl zij alles ook nog prima zelf kan en mag. Maar dat gaat dus over de periode voordat ze overlijdt.
Zie ook dit topic: WGR / Volledige volmacht - iemand ervaring mee?

Nadat ze is overleden zijn er zaken af te handelen (altijd) en is er eventueel een erfenis (te verdelen).
Als je moeder geen testament opmaakt hebben je broertje en jij elk recht op de helft van de erfenis. Maar dat mogen jullie ook anders verdelen; het is een recht, geen plicht. Jullie moeder kan daar ook best een briefje over achterlaten waarin staat hoe zij dat zou willen. Maar daar hoeven jullie je dan niet aan te houden van de wet.

Een notaris is nodig wanneer je moeder wil dat de verdeling van de erfenis afdwingbaar anders is dan 50/50.
Bijvoorbeeld als ze een deel aan iemand anders dan jou/je broertje wil nalaten. Of een andere verdeling tussen jullie twee.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215291698
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 19:02 schreef sigme het volgende:
Over die notaris: mensen gaan prima dood zonder ooit een notaris bezocht te hebben
100% eens, in de eerste week moet je contact hebben met de uitvaartondernemer, de bank en de uitkeringsinstantie...

Doe je dat, dan komt de rest tzt echt wel goed.

Misschien is voor TS een idee om gewoon aan de notaris te vragen, wat moet Ik regelen en de zaken die de notaris met haar moeder gaat bespreken ter kennis geving aannemen.

Dan vraag je, mag ik u bellen als ze overleden is en ik advies nodig heb, dan zullen ze uiteraard ja zeggen en dan komt dat wel.
Hell To The Liars
  donderdag 17 oktober 2024 @ 19:41:28 #72
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_215291773
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 01:34 schreef ChildoftheStars het volgende:

Op mijn dela kan je al een hoop zaken omtrent de begrafenis of crematie regelen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  donderdag 17 oktober 2024 @ 19:45:56 #73
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215291832
Ja, je kunt doodgaan zonder notaris, maar het is kennelijk de wens van moeder dat broer van TS er zoveel mogelijk buiten gehouden wordt, dus dan is dichttimmeren mbv de notaris wel aan de orde. Als TS de afhandeling op zich gaat nemen, dan kan ze maar beter sterk staan tegenover haar broer die het er misschien niet mee eens is.
pi_215291896
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 19:45 schreef Lienekien het volgende:
Ja, je kunt doodgaan zonder notaris, maar het is kennelijk de wens van moeder dat broer van TS er zoveel mogelijk buiten gehouden wordt, dus dan is dichttimmeren mbv de notaris wel aan de orde. Als TS de afhandeling op zich gaat nemen, dan kan ze maar beter sterk staan tegenover haar broer die het er misschien niet mee eens is.
Misschien. Maar misschien kan dit alles ook wel bereikt worden zonder notaris.
Het is zaak om daar goed over na te denken, liefst zoveel mogelijk voordat die notaris een huisbezoek aflegt.
Wat is de wens, wat kán er via een notaris geregeld worden, wat wíl je via de notaris regelen.

Het is namelijk ook zonde van de tijd en de energie om de laatste delen van je leven bezig te zijn met dit soort best negatieve dingen, en om tijd kwijt te zijn aan de raadselachtige notaristaal waarin de wensen vervolgens zijn vastgelegd. Natuurlijk is dat de moeite waard als het belangrijk genoeg is.

Maar dat is dus de vraag die moeder zichzelf moet stellen - is dat wat ze via een notaris kan regelen belangrijk genoeg om het via een notaris te gaan regelen?
pi_215291986
begreep ik nu dat je moeder graag een kleine uitvaart wil? Met jou, zonder je broer? Verder niemand?

Zie je dat zelf zitten? Hoe ziet je moeder dat voor zich? Persoonlijk lijkt me dat echt vreselijk en zou ik dan liever iets anders creëeren voor mezelf en de mensen die voor mij belangrijk zijn.
pi_215292051
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 17:41 schreef blomke het volgende:

[..]
@:Claudia_x
Ja, dat kan en daar is niks mis mee. Maar het duurt een tijd voordat ie omgezet is, nl. de VvE moet bij e bank liggen.
Is dat een probleem dan?
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 17:42 schreef BE het volgende:

[..]
Maar in het geval van je moeder was er sprake van schulden.
Als er zeker weten geen sprake is van schulden kan het soms echt veel eenvoudiger zijn om de bank niet te informeren, gewoon alles af te wikkelen en pas dan de bank te informeren. Soms heb je dan helemaal niet eens een verklaring van erfrecht nodig namelijk, als het saldo laag genoeg is.
Dan kom je met alleen de akte van overlijden ook echt een heel eind. Maar ook daar kan de notaris over informeren.

Maar COTS zou ook nu samen met moeder naar de bank kunnen gaan en er een en/of rekening van maken. Dan kan zij er hoe dan ook altijd gewoon bij en doet ze niks dat niet mag. (Dus niet machtigen, maar echt mede-rekeninghouder).
Dat klopt, mijn moeder had schulden en wij hebben de erfenis beneficiair aanvaard. Situaties kunnen om diverse redenen uiteenlopen. Er zijn diverse criteria voor banken om wel of geen verklaring van erfrecht te vragen (hoogte van het saldo is er een van). Er zijn ook aparte regels voor bijv. iemand machtigen of een en/of-rekening hebben (zoals je zelf al aangeeft). En misschien zijn er specifieke problemen die je wilt voorkomen. In mijn geval ging dat om schulden, maar het kan bijv. ook gaan om mot tussen erfgenamen.

Dat kan het ingewikkeld maken. Daarom zou ik het eenvoudig houden: maak gebruik van het advies van de notaris of de nabestaandendesk van je bank. Zoals eerder al is gezegd, zijn die mensen meestal behulpzaam en lief. Ik heb gemerkt dat mensen van de nabestaandendesk zijn getraind om om te gaan met klanten die met een overlijden te maken hebben.

En wat voor mij een behulpzame regel was: in geval van twijfel niets doen en eerst advies inwinnen.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 20:08:23 #77
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215292105
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 19:52 schreef sigme het volgende:

[..]
Misschien. Maar misschien kan dit alles ook wel bereikt worden zonder notaris.
Het is zaak om daar goed over na te denken, liefst zoveel mogelijk voordat die notaris een huisbezoek aflegt.
Wat is de wens, wat kán er via een notaris geregeld worden, wat wíl je via de notaris regelen.

Het is namelijk ook zonde van de tijd en de energie om de laatste delen van je leven bezig te zijn met dit soort best negatieve dingen, en om tijd kwijt te zijn aan de raadselachtige notaristaal waarin de wensen vervolgens zijn vastgelegd. Natuurlijk is dat de moeite waard als het belangrijk genoeg is.

Maar dat is dus de vraag die moeder zichzelf moet stellen - is dat wat ze via een notaris kan regelen belangrijk genoeg om het via een notaris te gaan regelen?
De wens is dat broer zo min mogelijk erfenis krijgt. Hoe zou je dat zonder notaris/testament willen regelen?

Ik denk juist dat het rust geeft om dit te laten vastleggen.
pi_215292300
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 18:29 schreef sigme het volgende:
Hier vroeg de begrafenisondernemer toch echt, bij het allereerste gesprek een dag na overlijden van moeder, een handtekening van een van de erfgenamen (als opdrachtgever, met hoofdelijke aansprakelijkheid om ook de rekening te voldoen).

Geen handtekening, geen uitvaart!
.
pi_215292326
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]
De wens is dat broer zo min mogelijk erfenis krijgt. Hoe zou je dat zonder notaris/testament willen regelen?

Ik denk juist dat het rust geeft om dit te laten vastleggen.
Het kan prima zo zijn dat deze wens juist juridisch vastgelegd moet worden - bijvoorbeeld omdat anders een uitkeringsinstantie kan eisen dat broer z'n rechtmatige deel claimt.

Het kan ook inderdaad zo zijn dat het niet om zo'n reden "noodzakelijk" is maar dat het veel rust geeft.

Allemaal prima redenen om het via een notaris en een testament te regelen.
Maar daar gaat het dus om; om de afweging te maken of de wensen via een testament geregeld moeten worden ofdat er andere opties zijn om diezelfde wensen uit te voeren.
pi_215292369
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:22 schreef r_one het volgende:

[..]
Hier vroeg de begrafenisondernemer toch echt, bij het allereerste gesprek een dag na overlijden van moeder, een handtekening van een van de erfgenamen (als opdrachtgever, met hoofdelijke aansprakelijkheid om ook de rekening te voldoen).

Oh. Maar dat heeft niks te maken met de juridische regel dat die rekening (juridisch!) ten laste komt van de overledene. Dus van de te verdelen erfenis mag worden afgetrokken voordat de erfenis verdeeld wordt.

Dat de begrafenisondernemer iemand anders wil kunnen aanspreken voor betaling staat daar los van. Dat mag die persoon dus vervolgens verhalen op de erfenis.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 20:30:16 #81
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215292389
quote:

[..]

Hier kan @BE ook nog wel iets over zeggen.

Degene die tekent is idd aansprakelijk, maar je kunt zo kort na een overlijden nog geen zekerheid hebben wie wel of niet erfgenaam is.
pi_215292570
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:28 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh. Maar dat heeft niks te maken met de juridische regel dat die rekening (juridisch!) ten laste komt van de overledene. Dus van de te verdelen erfenis mag worden afgetrokken voordat de erfenis verdeeld wordt.

Dat de begrafenisondernemer iemand anders wil kunnen aanspreken voor betaling staat daar los van. Dat mag die persoon dus vervolgens verhalen op de erfenis.
Erfbelastingtechnisch heb je helemaal gelijk. Ik dacht dat je doelde op de verhaalmogelijkheid van de begrafenisondernemer.
.
pi_215292603
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:30 schreef Lienekien het volgende:
Degene die tekent is idd aansprakelijk, maar je kunt zo kort na een overlijden nog geen zekerheid hebben wie wel of niet erfgenaam is.
Er is (doorgaans) toch iemand die de begrafenisondernemer inschakelt, al was het maar om het stoffelijk overschot over te brengen, te verzorgen en en op te baren. Dan gaat het balletje al rollen.
.
pi_215292714
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:47 schreef r_one het volgende:

[..]
Erfbelastingtechnisch heb je helemaal gelijk. Ik dacht dat je doelde op de verhaalmogelijkheid van de begrafenisondernemer.
Mijn voornaamste punt is dat de betaling van huur & begrafenis gewoon vanaf de bankrekening van de overledene gedaan *mag* worden. Wie er welke aanspraak heeft op erfenis maakt daarvoor niet uit - die kosten mogen eerst van die erfenis worden afgetrokken.

Gezien het feit dat moeder verzekerd is en een kleine uitvaart wil zal betaling van die uitvaart waarschijnlijk gedaan kunnen worden zonder dat iemand hoeft bij te lappen, dus daarvoor is het dan niet aan de orde.

Houden we over de huur, en die mag dus ook betaald worden van moeders geld zonder dat rekening gehouden hoeft te worden met de (verdeling van) de erfenis. Als iemand die betaling voorschiet, bijvoorbeeld omdat de bank van de overledene moeilijk doet, dan moet die schuld dus ook worden afgetrokken van 'de te verdelen erfenis'.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 21:17:49 #85
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215292931
quote:

[..]

Klopt, want ik kan die rekening niet naar de bank sturen, dat moet een opdrachtgever doen. En die kan de bank vragen de nota te betalen, ook al is de rekening geblokkeerd. Die rekening gaat voor alles uit in die zin.

Overigens kan ‘eenieder die het lijk onder zich heeft’ de opdracht geven. (Niet mijn woorden). Dat hoeft geen erfgenaam te zijn.
Ben je dat niet kan een bank wel vragen om iets meer informatie als je de rekening instuurt.
Want degene die tekent is verantwoordelijk voor het betalen van de rekening.
Maar zoals Sigme zegt, hij mag altijd betaald worden uit de nalatenschap.

(Zijn ook wel rechtszaken over geweest hoor, ongehuwde partner die de uitvaart regelt waarbij de erfgenamen het niet eens zijn over de gemaakte kosten, want minder erfenis etc. :’) )

[ Bericht 9% gewijzigd door BE op 17-10-2024 21:23:30 ]
pi_215293361
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 21:17 schreef BE het volgende:

[..]
Klopt, want ik kan die rekening niet naar de bank sturen, dat moet een opdrachtgever doen. En die kan de bank vragen de nota te betalen, ook al is de rekening geblokkeerd. Die rekening gaat voor alles uit in die zin.

Overigens kan ‘eenieder die het lijk onder zich heeft’ de opdracht geven. (Niet mijn woorden). Dat hoeft geen erfgenaam te zijn.
Ben je dat niet kan een bank wel vragen om iets meer informatie als je de rekening instuurt.
Want degene die tekent is verantwoordelijk voor het betalen van de rekening.
Maar zoals Sigme zegt, hij mag altijd betaald worden uit de nalatenschap.

(Zijn ook wel rechtszaken over geweest hoor, ongehuwde partner die de uitvaart regelt waarbij de erfgenamen het niet eens zijn over de gemaakte kosten, want minder erfenis etc. :’) )
Maar even voor de duidelijkheid: jouw rekening valt dan toch ook niet onder de "termijn van beraad" van 3 maanden? Of toch wel?
.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 22:08:09 #87
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215293543
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 21:52 schreef r_one het volgende:

[..]
Maar even voor de duidelijkheid: jouw rekening valt dan toch ook niet onder de "termijn van beraad" van 3 maanden? Of toch wel?
Nee, de meeste uitvaartondernemers sturen de nota 2-3 weken na de uitvaart met een betalingstermijn van 14 of 30 dagen.
pi_215293700
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 22:08 schreef BE het volgende:

[..]
Nee, de meeste uitvaartondernemers sturen de nota 2-3 weken na de uitvaart met een betalingstermijn van 14 of 30 dagen.
En als die niet betaald wordt, aan wie stuur je dan de aanmaning? Aan de opdrachtgever toch?
En als die het geld niet heeft (b.v. bijstandsuitkering of klein AOW-tje) en de bank werkt niet mee (nog geen VvE bijvoorbeeld)?
.
pi_215294152
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 22:19 schreef r_one het volgende:

[..]
En als die niet betaald wordt, aan wie stuur je dan de aanmaning? Aan de opdrachtgever toch?
En als die het geld niet heeft (b.v. bijstandsuitkering of klein AOW-tje) en de bank werkt niet mee (nog geen VvE bijvoorbeeld)?
Jouw boekhouding kent geen postje dubieuze debiteuren? :D
zie email 27 oktober
pi_215294156
Gaat dit nog over de vraag van TS?
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:36:55 #91
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215295089
Oh nee, sorry Sigme, je hebt gelijk! o

Laatste antwoord op r_one:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Idd, naar de opdrachtgever, hij/zij is verantwoordelijk voor de betaling.
En als die niet betaald heb ik pech... Ik wacht inmiddels al weer 3 maanden op een nota van ruim 6000 euro.
Er bleken schulden op te duiken, er is een flinke verzekering, maar ook een erfgename die zelf ook het eea aan problematiek heeft dus het sleept zich voort.
Ik kan een incassotraject opstarten, maar iets met een kale kip. Dus ik wacht nog heel even.

(Wat in dit geval jammer is, is dat met een Akte van Cessie, door de opdrachtgever getekend, ik wel een uitvaartverzekering kan incasseren namens de opdrachtgever. Maar deze verzekering is een levensverzekering met een flink bedrag en die mogen daarom niet aan mij uitkeren. Echt balen, want er is uiteindelijk dus wel geld...)
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:53:56 #92
364037 ChildoftheStars
pi_215295172
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:00 schreef Irri-tante het volgende:
begreep ik nu dat je moeder graag een kleine uitvaart wil? Met jou, zonder je broer? Verder niemand?

Zie je dat zelf zitten? Hoe ziet je moeder dat voor zich? Persoonlijk lijkt me dat echt vreselijk en zou ik dan liever iets anders creëeren voor mezelf en de mensen die voor mij belangrijk zijn.
klopt... mijn moeder haar beeld is dat ik naar de crematie ga met een taxi, haar as op een strooiveldje gooi, taxi naar huis en klaar

Dat vind ik lastig naar mijn broer en haar kennissen toe. Sowieso kan ik mijn broer niet uitsluiten. Zelf zou ik ook graag mijn beste vriendin erbij hebben, gewoon iemand om tegenaan te janken

maar goed, even niet aan denken, last van waterlanders
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:30:00 #93
3499 Claudia_x
pi_215295346
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 07:53 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
klopt... mijn moeder haar beeld is dat ik naar de crematie ga met een taxi, haar as op een strooiveldje gooi, taxi naar huis en klaar

Dat vind ik lastig naar mijn broer en haar kennissen toe. Sowieso kan ik mijn broer niet uitsluiten. Zelf zou ik ook graag mijn beste vriendin erbij hebben, gewoon iemand om tegenaan te janken

Zo herkenbaar… Ik dacht beide keren dat ik het heb moeten regelen meer aan anderen dan aan mezelf. Ik weet niet of ik het anders had gedaan, maar ik kijk er met een rotgevoel op terug.

Ik vond de suggestie van sigme om na te denken over waar je nu tijd aan wil besteden goed. Vergeet de emotionele kant niet; de praktische zaken zijn er later ook nog.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:37:23 #94
364037 ChildoftheStars
pi_215295393
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 08:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zo herkenbaar… Ik dacht beide keren dat ik het heb moeten regelen meer aan anderen dan aan mezelf. Ik weet niet of ik het anders had gedaan, maar ik kijk er met een rotgevoel op terug.

Ik vond de suggestie van sigme om na te denken over waar je nu tijd aan wil besteden goed. Vergeet de emotionele kant niet; de praktische zaken zijn er later ook nog.
Knuffel :* ik begrijp dat rotgevoel wel ja...

Ja jullie hebben gelijk. Sowieso ga ik regelmatig gezellig langs, kopje thee doen. En ik wijs haar er vaak op dat ze nu nog leeft en leuke dingen moet doen wat in haar macht ligt.
Ik zorg echt dat we veel leuke en gezellige momenten hebben :)
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:15:59 #95
43653 sigme
Veraan
pi_215295625
quote:

[..]

Probeer aan haar te vragen of ze het belangrijk vindt dat het klein gehouden wordt.
Als jij vraagt of je niet voor jouw steun wat mensen erbij mag vragen, zegt ze dan dat ze dat echt niet wil hebben?
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:16:16 #96
38824 Droopie
pi_215295628
quote:

[..]

De uitvaart is niet alleen voor je moeder he, het is een mengelmoes van zaken waar iedereen zich prettig bij moet voelen.

Je moeder kan die druk wel op jouw schouders leggen, maar het is voor iedereen belangerijk dat de uitvaart een helende werking heeft.

Dus ik zou sowieso iemand meenemen als je daar behoefte aan hebt.

De as krijg je pas na 30 dagen, dus het uitstrooien zal later pas plaatsvinden.

Aangezien rouw voor iedereen anders is, moet je doen waar jij je prettig bij voelt op zo'n uitvaart.
Hell To The Liars
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:20:30 #97
364037 ChildoftheStars
pi_215295663
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 09:15 schreef sigme het volgende:

[..]
Probeer aan haar te vragen of ze het belangrijk vindt dat het klein gehouden wordt.
Als jij vraagt of je niet voor jouw steun wat mensen erbij mag vragen, zegt ze dan dat ze dat echt niet wil hebben?
Ze vindt het zonde geld en wil niet dat ik emotioneel te diep ga. Het is uit bescherming van mij.
En de dynamiek tussen mijn broer, moeder en mij is nogal ingewikkeld. Ook hij er niet bij is uit bescherming. Alleen ik kan dat echt niet maken
Een hele dienst en zo zie ik ook niet zitten trouwens, dus ik weet nog niet wat ik met haar kennissen moet. Die licht ik sowieso zin
Mijn beste vriendin erbij vindt ze helemaal prima.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:27:58 #98
43653 sigme
Veraan
pi_215295720
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 09:20 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ze vindt het zonde geld en wil niet dat ik emotioneel te diep ga. Het is uit bescherming van mij.
En de dynamiek tussen mijn broer, moeder en mij is nogal ingewikkeld. Ook hij er niet bij is uit bescherming. Alleen ik kan dat echt niet maken
Een hele dienst en zo zie ik ook niet zitten trouwens, dus ik weet nog niet wat ik met haar kennissen moet. Die licht ik sowieso zin
Mijn beste vriendin erbij vindt ze helemaal prima.
Ok. Voor de duidelijkheid: een handjevol mensen dat aansluit kost geen geld. Gewoon niks. Niet 'een paar euro meer voor de koffie', het maakt voor de verzekering gewoon niet uit of je voor 2 personen koffie neemt, of nul, of 15.

Ik ben ook bij crematies geweest zonder enige vorm van dienst - dat is niet verplicht en moet je vooral niet doen als je dat niet wil.
In stilte of met een mopje muziek even naar de kist kijken, en zo je wil het wegrijden daarvan (hoeft niet, maar dat is dus iets wat je kan kiezen; zie je de kist wegrijden of loop je weg terwijl de kist rustig op z'n plek staat).

Er *hoeft* niemand een praatje te houden. Ook niet de begrafenisondernemer die even zegt wie het is. Kan wel, hoeft niet, en het is ook niet raar om dat *niet* te doen terwijl er wel een handvol mensen even verzameld is in die ruimte. In een crematorium kom je daarna terecht in een koffieruimte. Ook daar hoeft niks georganiseerd te worden - er is koffie/thee (standaard) en een half uurtje tijd en daarna gaat ieder zijns weegs.

-edit- het lijkt mij VRESELIJK om die route door een crematorium in m'n uppie of alleen met 1 vriendin te moeten maken. Dan nog liever *geen* uitvaart.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:38:34 #99
3499 Claudia_x
pi_215295829
Voor mijn moeders afscheid kregen we een stukje van de receptiezaal. Er was geen programma, er waren geen toespraken. Mijn tante wilde bepaalde muziek draaien, maar verder was het alleen bij elkaar zitten en praten over waar we zin in hadden.

Bij mijn vader was er voor de uitvaart gelegenheid om naar zijn kist te komen en afscheid te nemen. Daar hebben veel mensen gebruik van gemaakt die niet naar de uitvaart kwamen. Ik was er niet de hele tijd bij. Met zoiets kun je gelegenheid aan anderen bieden om afscheid te nemen zonder zelf druk te voelen.

Je kunt ook met je moeder afspreken dat je na haar overlijden wil bepalen waar jij behoefte aan hebt. Het is maar net wat jullie fijn vinden. De een wil alles hebben geregeld, de ander neemt het liever zoals het komt. Zoals ik al zei heb ik zelf nooit de gelegenheid gehad om met mijn ouders tevoren zaken te regelen. Ik weet ook niet of dat het makkelijker zou hebben gemaakt voor mij.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:53:42 #100
364037 ChildoftheStars
pi_215297073
Ik heb het gelezen, weet het eventjes niet te beantwoorden. Net uit het diepst van mijn ziel zitten snikken bij de psycholoog (naast mijn moeder ligt er ook een vriendin op sterven. Het is eventjes veel voor een labiel mens). En ik begin nu weer.

Even een kop thee, ik waardeer, leer en neem alles mee wat jullie schrijven. Alleen het is nu eventjes teveel
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:04:56 #101
18685 Essebes
Blond
pi_215297152
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 12:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dat opnemen ga ik vragen! Wat slim

En mijn moeder en ik gaan samen naar de notaris. Verder is er niemand, maar samen komen we er vast uit :)

En mijn moeder is ongehuwd en heeft geen partner
Niet om je te laten schrikken, naar toen mijn ouders met mij samen naar de notaris wilden om levenstestament en testament te bespreken mocht ik van de notaris niet bij het gesprek zijn. Was wel sneu, want zeker mijn moeder vertrouwde op de vragen die ik had voorbereid. Maar goed, had te maken met een veiligheidsinbouw vanuit de notaris dat mij ouders echt hun eigen wensen op tafel legde en dat niemand daar op wilde beïnvloeden.

We waren alle drie onaangenaam verrast, maar ze was duidelijk…geen anderen bij het gesprek.
(Roos Vonk)
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:06:13 #102
364037 ChildoftheStars
pi_215297160
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 12:04 schreef Essebes het volgende:

[..]
Niet om je te laten schrikken, naar toen mijn ouders met mij samen naar de notaris wilden om levenstestament en testament te bespreken mocht ik van de notaris niet bij het gesprek zijn. Was wel sneu, want zeker mijn moeder vertrouwde op de vragen die ik had voorbereid. Maar goed, had te maken met een veiligheidsinbouw vanuit de notaris dat mij ouders echt hun eigen wensen op tafel legde en dat niemand daar op wilde beïnvloeden.

We waren alle drie onaangenaam verrast, maar ze was duidelijk…geen anderen bij het gesprek.
Oh... oké, dan ben ik niet helemaal verrast als dat gebeurt. Bedankt voor de waarschuwing
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:19:04 #103
364037 ChildoftheStars
pi_215297327
Even kort met mijn moeder gebeld. Tzt mail ik haar mijn vragen zodat zij die kan stellen
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:25:40 #104
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215297422
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 11:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb het gelezen, weet het eventjes niet te beantwoorden. Net uit het diepst van mijn ziel zitten snikken bij de psycholoog (naast mijn moeder ligt er ook een vriendin op sterven. Het is eventjes veel voor een labiel mens). En ik begin nu weer.

Even een kop thee, ik waardeer, leer en neem alles mee wat jullie schrijven. Alleen het is nu eventjes teveel
Ik realiseer me dat dit topic vooral over de zakelijke kant gaat en dat jij natuurlijk met veel verdriet zit. Het is heel begrijpelijk dat het je zo aangrijpt.

Een virtuele arm om je heen. :*
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:16:20 #105
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215298457
*wis* Al gezegd ;)
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:20:20 #106
62881 r_one
R1
pi_215298489
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 07:36 schreef BE het volgende:
Oh nee, sorry Sigme, je hebt gelijk! o

Laatste antwoord op r_one:
SPOILER
Helder. En punt.

(het was niet mijn intentie het topic te kapen)
.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:30:19 #107
364037 ChildoftheStars
pi_215298587
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 12:25 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik realiseer me dat dit topic vooral over de zakelijke kant gaat en dat jij natuurlijk met veel verdriet zit. Het is heel begrijpelijk dat het je zo aangrijpt.

Een virtuele arm om je heen. :*

En zakelijk is fijn. Alleen soms is het eventjes heftig. Heb veel geleerd en genoteerd
Zakelijk is wel "gemakkelijk" emotioneel gezien

Maar goed... hoort bij het leven en zoals ik zei: er ligt ook een vriendin op sterven. Dat allemaal samen maakt dat het eventjes nat wordt op de wangen (en net de tranen opgemaakt, slaapje gedaan en nu een maskertje. Even voor mezelf zorgen)
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:59:06 #108
93489 Mr_Belvedere
pi_215341581
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:17 schreef blomke het volgende:

Verklaring van Erfrecht aanvragen, dat is ook zo. Maar goed, hiermee lopen we vooruit op de zaken.
Ik meldde het enkel even vanuit mijn ervaring. Toen mijn vader overleed kregen we te horen de alle automatische machtigingen gewoon door zouden gaan. Geen enkel probleem! En dat gingen ze dus niet... en dan heb je dingen uit te leggen aan bedrijven terwijl men op dat moment andere dingen aan z'n hoofd heeft.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:03:15 #109
93489 Mr_Belvedere
pi_215341614
quote:

Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden
Ik zou even laten uitzoeken of ze (en indirect jij) überhaupt iets moet betalen. Kort gezegd Als het huurcontract op haar naam staat en ze is er niet meer, valt er ook niets te halen. Klinkt even hard nu, maar kan ook een hoop gedoe schelen. Excuses als ik te bot overkom.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:07:14 #110
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215341653
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:03 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ik zou even laten uitzoeken of ze (en indirect jij) überhaupt iets moet betalen. Kort gezegd Als het huurcontract op haar naam staat en ze is er niet meer, valt er ook niets te halen. Klinkt even hard nu, maar kan ook een hoop gedoe schelen. Excuses als ik te bot overkom.
Is dat zo? Komt een evt. rekening van de verhuurder niet bij de erven terecht?

Lijkt me toch niet dat de verhuurder die kosten nergens zou kunnen verhalen.

Edit:

quote:
Huren en recht

Mijn moeder huurde van een woningcorporatie en is enkele weken terug overleden. De huur is opgezegd. Bij de inspectie kwam de opzichter met een lijst van werkzaamheden die gedaan moesten worden in het huis. Ook de tuin moest leeg. Toen we daarmee bezig waren zei een buurvrouw dat nabestaanden niet meer verantwoordelijk zijn voor herstelwerk. Dit zou wettelijk veranderd zijn. Klopt dat?

Helaas niet. Als er na het overlijden van de huurder geen bewoners in het huis achterblijven, zijn de erfgenamen verantwoordelijk voor de correcte oplevering aan de verhuurder. Alleen als de erfenis door alle erfgenamen is verworpen, zijn herstelwerk en de daaraan verbonden kosten voor rekening van de verhuurder.
Bron en rest van de tekst:
https://www.woonbond.nl/f(...)-woning-herstellen/#

[ Bericht 19% gewijzigd door Lienekien op 22-10-2024 17:12:44 ]
  dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:12:20 #111
62881 r_one
R1
pi_215346576
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 16:59 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Ik meldde het enkel even vanuit mijn ervaring. Toen mijn vader overleed kregen we te horen de alle automatische machtigingen gewoon door zouden gaan. Geen enkel probleem! En dat gingen ze dus niet... en dan heb je dingen uit te leggen aan bedrijven terwijl men op dat moment andere dingen aan z'n hoofd heeft.
Valt mee. Een "klant is overleden" moet volstaan:
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 15:07 schreef r_one het volgende:
Ter geruststelling: de eerste 3 maanden na overlijden kunnen schuldeisers géén vorderingen incasseren.
.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 11:32:47 #112
43653 sigme
Veraan
pi_215349216
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 23:12 schreef r_one het volgende:

[..]
[..]

In de praktijk vond ik het ook enorm meevallen, echt alle bedrijven die ik heb gebeld/aangeschreven reageerden snel en meewerkend. Nergens iets van 'bewijs' te hoeven geven. Ook berucht lastige opzeggers als loterijen en goede doelen: geen enkel probleem.

Van een enkel bedrijf kreeg ik zelfs een handgeschreven condoleancekaartje opgestuurd in reactie op mijn bellen.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 11:44:06 #113
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215349313
Ik lees de post van Mr_Belvedere anders. Hij praat over automatische machtigingen die na het melden van het overlijden bij de bank nog drie maanden zouden doorlopen, maar wat niet gebeurde. Ja, dan heb je nog wel iets te regelen met de bedrijven die wel hun geld hadden moeten krijgen.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 11:49:19 #114
364037 ChildoftheStars
pi_215349358
Poeh... raak wel een beetje in paniek van dit alles...

Voor het gesprek aan mail ik mijn moeder al mijn vragen en dingen. Als ik niet bij het gesprek mag zijn kan zij achter die dingen aan.

Het is zoveel allemaal...
  woensdag 23 oktober 2024 @ 11:55:16 #115
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215349404
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 11:49 schreef ChildoftheStars het volgende:

Voor het gesprek aan mail ik mijn moeder al mijn vragen en dingen. Als ik niet bij het gesprek mag zijn kan zij achter die dingen aan.

Volgens mij is er na je vorige reactie niet iets genoemd dat reden van je paniek zou kunnen zijn, of vergis ik me?

Als het je weer aanvliegt als je dit topic leest: hou het bij het lijstje met punten dat je al hebt. Je bent al voorbereid.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 11:58:51 #116
505241 Kissingbird
pi_215349438
quote:

O+
Ligt ook aan de notaris, kunnen jullie vooraf vragen ook ;) dan heb je al meer duidelijkheid..
Mocht hier gewoon erbij zijn bij het voorgesprek waarbij mijn pa alles kenbaar maakte. Mocht ook erbij zijn toen het document was opgesteld en het lezen, daarna moest ik wel weg..
Werd het nog eens met hem 1 op 1 doorgenomen om zeker te weten dat hij erachter stond allemaal.
Tekenen moet je sowieso alleen doen.
Smile, it's free therapy.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 12:40:31 #117
364037 ChildoftheStars
pi_215349733
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 11:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Volgens mij is er na je vorige reactie niet iets genoemd dat reden van je paniek zou kunnen zijn, of vergis ik me?

Als het je weer aanvliegt als je dit topic leest: hou het bij het lijstje met punten dat je al hebt. Je bent al voorbereid.
Nee... alleen lees even alles door en denk hoe moet ik dit alles doen... maar goed... iedereen moet dit kunnen, dus ik ook. En misschien heb ik een beetje een emotionele bui ;)

quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 11:58 schreef Kissingbird het volgende:

[..]
O+
Ligt ook aan de notaris, kunnen jullie vooraf vragen ook ;) dan heb je al meer duidelijkheid..
Mocht hier gewoon erbij zijn bij het voorgesprek waarbij mijn pa alles kenbaar maakte. Mocht ook erbij zijn toen het document was opgesteld en het lezen, daarna moest ik wel weg..
Werd het nog eens met hem 1 op 1 doorgenomen om zeker te weten dat hij erachter stond allemaal.
Tekenen moet je sowieso alleen doen.
Dat scheelt :) ach het geeft rust om haar de vragen te mailen voor de zekerheid.

We gaan het meemaken
  woensdag 23 oktober 2024 @ 14:34:41 #118
93489 Mr_Belvedere
pi_215350679
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 17:07 schreef Lienekien het volgende:

Is dat zo? Komt een evt. rekening van de verhuurder niet bij de erven terecht?

Lijkt me toch niet dat de verhuurder die kosten nergens zou kunnen verhalen.

https://www.woonbond.nl/f(...)-woning-herstellen/#
I stand corrected. Mijn excuses voor eventuele verwarring hierin.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 23 oktober 2024 @ 14:37:36 #119
93489 Mr_Belvedere
pi_215350691
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 11:44 schreef Lienekien het volgende:

Ik lees de post van Mr_Belvedere anders. Hij praat over automatische machtigingen die na het melden van het overlijden bij de bank nog drie maanden zouden doorlopen, maar wat niet gebeurde. Ja, dan heb je nog wel iets te regelen met de bedrijven die wel hun geld hadden moeten krijgen.
In ons geval werd onder andere de energierekening automatisch afgeschreven van de bankrekening van mijn vader. Toen de bank meldde dat het rekeningnummer geblokkeerd zou worden, werd ons beloofd dat de automatische afschrijvingen wel gewoon door gingen. Dat gingen ze dus niet en werd mijn moeder geconfronteerd met een boze energiemaatschappij. Daar zijn we natuurlijk wel snel uit gekomen, maar leuk was op dat moment anders.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mr_Belvedere op 23-10-2024 14:49:30 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 23 oktober 2024 @ 14:47:33 #120
93489 Mr_Belvedere
pi_215350771
quote:

Het valt echt wel mee, als je maar een soort van draaiboekje/plan maakt.

Op het moment van.. zeg maar dat het gebeurd .. staat je hoofd naar helemaal niets of naar van alles. .. en dat is HELEMAAL OK. Niemand zou moeten en kunnen bepalen hoe jij je dan voelt. En als in die emotionele rollercoaster je een draaiboekje hebt dan is dat alleen maar erg handig denk ik.

Mijn moeder stond er niet alleen (de hele buurt was er voor haar, net als de rest van de familie) voor en mijn vader had alles heel goed genoteerd en bijgehouden. Dat zorgde ervoor dat die vervelende dingen enorm efficiënt werden geregeld. En ik kan me helemaal voorstellen dat als je en niemand hebt om te helpen en je geen idee hebt wat je allemaal moet uitzoeken, dat je dan helemaal het spoor bijster raakt, terwijl je hoofd eigenlijk naar hele andere emoties zou moeten gaan.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 23 oktober 2024 @ 14:49:32 #121
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215350789
Tip, los van notariszaken.

Zorg dat je met je vingerafdruk in haar telefoon komt, de codes van haar telefoon en DigiD weet.

Verder moet ze de notaris vooral vragen of het testament noodzakelijk is als ze in een huurwoning woont, dat zal vooral van haar vermogen afhangen.
Als dat primair de boedel is, en voldoende geld voor de uitvaart dan kan ze het geld voor de notaris misschien beter houden, hoef je tzt ook geen kosten te maken voor een verklaring van erfrecht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 23 oktober 2024 @ 14:51:19 #122
93489 Mr_Belvedere
pi_215350805
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2024 23:12 schreef r_one het volgende:

Mja.. ik weet het niet meer de precieze details uit mijn hoofd, maar mijn moeder was redelijk in paniek toen. Het was gelukkig wel snel opgelost ja.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  woensdag 23 oktober 2024 @ 14:55:39 #123
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215350859
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 14:37 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
In ons geval werd onder andere de energierekening automatisch afgeschreven van de bankrekening van mijn vader. Toen de bank meldde dat het rekeningnummer geblokkeerd zou worden, werd ons beloofd dat de automatische afschrijvingen wel gewoon door gingen. Dat gingen ze dus niet en werd mijn moeder geconfronteerd met een boze energiemaatschappij. Daar zijn we natuurlijk wel snel uit gekomen, maar leuk was op dat moment anders.
Dat klopt dus niet. Dan krijg je er onnodig gedoe bij.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 14:55:46 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215350861
Een goed overzicht van abonnementen die opgezegd moeten worden, verzekeringen waarvan geclaimd kan worden (indien bestaand), en andere zaken die opgezegd moeten worden (uitkering lijfrente en dergelijke), zijn vooral belangrijk.

En een adressenlijst van mensen die eventueel een overlijdensbericht moeten krijgen (al dan niet met uitnodiging voor de uitvaart zelf).
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 23 oktober 2024 @ 14:59:23 #125
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215350912
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 14:49 schreef Leandra het volgende:
Tip, los van notariszaken.

Zorg dat je met je vingerafdruk in haar telefoon komt, de codes van haar telefoon en DigiD weet.

Verder moet ze de notaris vooral vragen of het testament noodzakelijk is als ze in een huurwoning woont, dat zal vooral van haar vermogen afhangen.
Als dat primair de boedel is, en voldoende geld voor de uitvaart dan kan ze het geld voor de notaris misschien beter houden, hoef je tzt ook geen kosten te maken voor een verklaring van erfrecht.
Bij mijn weten wordt de DigiD vrij snel na het overlijden geblokkeerd. Dat is een van de meldingen die automatisch gaan. Waarvoor zou het nog zin hebben daar in te kunnen?

En volgens mij is het zoveel mogelijk uitsluiten van de broer van TS een belangrijk doel van moeder.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 15:10:48 #126
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215351019
Blijkbaar is er zoiets als een nabestaandenmachtiging, dan kun je nog wel iets doen via de Digid.

https://www.belastingdien(...)igen%20inloggegevens.

Ik lees dat je dan de inkomstenbelasting nog online kunt doen, maar dat je er dan geen hulp van de belastingdienst bij kunt krijgen. Dat kan alleen als je de papieren versie invult en als je daarmee naar de balie gaat.

Ik heb dit dus door een administratiekantoor laten doen. Kostte me in 2022 ¤72,50.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 15:33:49 #127
364037 ChildoftheStars
pi_215351184
Dank jullie O+

Lees alles mee! Alleen ik heb er geen vragen over op het moment
  woensdag 23 oktober 2024 @ 15:43:28 #128
43653 sigme
Veraan
pi_215351252
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 14:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Bij mijn weten wordt de DigiD vrij snel na het overlijden geblokkeerd. Dat is een van de meldingen die automatisch gaan. Waarvoor zou het nog zin hebben daar in te kunnen?

En volgens mij is het zoveel mogelijk uitsluiten van de broer van TS een belangrijk doel van moeder.
Klopt, en alle instanties die zijn aangesloten op digid krijgen ook bericht van dat overlijden en starten daarmee automatisch overlijdensprocessen op aan hun kant. Dus bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank (voor OAW) en pensioenfondsen, die weten er direct van en doen hun ding.

De belastingdienst wil een contactpersoon en die moet de aangifte van de nog niet afgesloten belastingjaren doen voor de overledene. De BD (krijgt ook z'n seintje via digid) stuurt daarover een brief naar het huisadres van de overledene met daarin een optie om zelf een contactpersoon op te geven; als niemand reageert wijzen ze iemand aan als ze in het BRP bloedverwanten vinden. Ze kiezen dan willekeurig een van de kinderen - dat kan onhandig zijn.

De contactpersoon is degene aan wie de BD de post stuurt, maar de gemachtigde om aangifte te doen (dat waar Lienekien naar verwijst) hoeft NIET de contactpersoon te zijn (en wordt dat ook niet alleen maar door die machtiging: de post blijft naar de contactpersoon gestuurd worden).
Leuker konden ze het niet maken, makkelijker wel maar dat deden ze niet.

Wel heeft ook de belastingdienst een nabestaandenhelpdesk met redelijk geduldige en meelevende medewerkers. Zorg dat je in elk geval het BSN van de overledene paraat hebt en dan heb je voldoende aanknopingspunten om in gesprek te gaan wanneer dat nodig is.
  woensdag 23 oktober 2024 @ 16:05:51 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215351403
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 14:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wij konden dit voorjaar met de DigiD van mijn vader nog gewoon de aangifte IB doen, 3 of 4 maanden na zijn overlijden.

Ook als dat niet (meer) digitaal had gekund was het wel handig dat we de aangiftes van voorgaande jaren konden inzien/downloaden.

SPOILER
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:51:46 #130
478905 Schanu
pi_215371413
Geen inhoudelijke toevoegingen, maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen, wat een moeilijke tijd moet dit voor je zijn.
  vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:53:46 #131
364037 ChildoftheStars
pi_215371427
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 14:51 schreef Schanu het volgende:
Geen inhoudelijke toevoegingen, maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen, wat een moeilijke tijd moet dit voor je zijn.
Dank je wel O+
  dinsdag 5 november 2024 @ 13:25:57 #132
364037 ChildoftheStars
pi_215482966
Update

Gesprek met de notaris gehad. Die neemt alle regelzaken op zich. Zeker omdat de kans groot is dat ik dan de kliniek in rol en het is gewoon fijn dat alle zaken mij uit handen genomen wordt.
Het was een fijne vrouw en een fijn gesprek. Ik weet nu wat ik moet doen als mijn moeder overlijdt (notaris bellen. Dela bellen).

Ook nog (zonder notaris) over euthanasie gesproken. Dat was een pittig gesprek, veel denkwerk geeft dat. Of ik erbij wil zijn of niet... denk dat ik dat wel wil, want ik houd van haar en wil haar dat niet alleen laten doen.

En ook besproken (zonder notaris) wat er met mij moet gebeuren. Klinkt heel stom, maar een vriendin van mij die terminaal ziek is en mijn moeder die ook terminaal is zijn "mijn mantelzorgers". Verder heb ik geen mensen in de buurt die de rol op zich kunnen nemen. En bij mantalzorg moet je denken aan spullen naar de kliniek brengen als ik opgenomen wordt (en vuilnis wegbrengen dan en de leegtrekken)(wat die vriendin deed) en iemand die me een beetje temt als ik compleet van de kook raak (moeder) en die me dan regelmatig opzoekt (moeder).
Allemaal super egoïstisch om mee bezig te zijn, maar het hoort er helaas wel bij. Zelf heb ik zoiets van red me wel, maar mijn moeder heeft er slapeloze nachten van. Alleen ik heb gewoon geen oplossing hiervoor...

En nu ben ik weer een jankbek
  dinsdag 5 november 2024 @ 13:32:08 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215483026
Ik denk dat het juist heel goed is dat je je realiseert wat voor effect op jou gaat hebben en dat je dan juist de (mantel)zorg nodig hebt die dan niet meer beschikbaar is.

Het handigst zou zijn om nu (wellicht samen met moeder en die vriendin) te kijken naar alternatieve (mantel)zorg voor jou, of begeleiding waardoor je het ook redt.

Dat je zo goed weet wat er mis zal gaan is juist heel goed, want dan kunnen jullie nu proberen bij te sturen zodat er tegen die tijd de steun is die je nodig hebt, dat scheelt je moeder waarschijnlijk ook slapeloze nachten ;)

Ik vind het juist heel goed en knap zoals jullie erin staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 5 november 2024 @ 13:36:56 #134
364037 ChildoftheStars
pi_215483085
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 13:32 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het juist heel goed is dat je je realiseert wat voor effect op jou gaat hebben en dat je dan juist de (mantel)zorg nodig hebt die dan niet meer beschikbaar is.

Het handigst zou zijn om nu (wellicht samen met moeder en die vriendin) te kijken naar alternatieve (mantel)zorg voor jou, of begeleiding waardoor je het ook redt.

Dat je zo goed weet wat er mis zal gaan is juist heel goed, want dan kunnen jullie nu proberen bij te sturen zodat er tegen die tijd de steun is die je nodig hebt, dat scheelt je moeder waarschijnlijk ook slapeloze nachten ;)

Ik vind het juist heel goed en knap zoals jullie erin staan.
-O-
heb al een berichtje richting de begeleiding gedaan, dat we het hierover moeten hebben. Dan komt er vast wel wat uit. Die vriendin is echt te ziek hiervoor. En mijn moeder weet ook niet zo snel een oplossing.
Begeleiding heeft iig bericht en we gaan er samen naar kijken...

Dank je O+
  dinsdag 5 november 2024 @ 14:07:47 #135
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215483334
Er komt vast een oplossing. Het is nog niet zo ver.

dinsdag 5 november 2024 @ 14:16:34 #136
364037 ChildoftheStars
pi_215483391
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 14:07 schreef Lienekien het volgende:
Er komt vast een oplossing. Het is nog niet zo ver.

Daarom, ben ook weer rustig :)
  Moderator dinsdag 5 november 2024 @ 15:25:58 #137
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_215483851
Logisch dat je hierover nadenkt CoS. Je kan ook altijd het maatschappelijk werk inzetten voor iets als een maatje buiten je hulp om. Voor zover mij bekend is zijn dergelijke organisaties wel te vinden ;) !
  dinsdag 5 november 2024 @ 15:41:54 #138
-1 #ANONIEM
pi_215483955
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 15:25 schreef Rene het volgende:
Logisch dat je hierover nadenkt CoS. Je kan ook altijd het maatschappelijk werk inzetten voor iets als een maatje buiten je hulp om. Voor zover mij bekend is zijn dergelijke organisaties wel te vinden ;) !
Ik werk voor zo'n organisatie O+
Voor het professionele heb je idd maatschappelijk werk.

Soms is nl een problematiek te groot en verwijzen wij door naar maatschappelijk werk.

Andersom gebeurt het ook dat woningbouw, maatschappelijk werk of bijvoorbeeld de gemeente mensen met ons in contact brengt.

Zijn allemaal korte lijntjes die we met elkaar hebben.

Dat is er vast en zeker in het hoge noorden ook ;)

Heelveel sterkte met alles :*
  Moderator dinsdag 5 november 2024 @ 15:46:49 #139
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_215484003
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 november 2024 15:41 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ik werk voor zo'n organisatie O+
Voor het professionele heb je idd maatschappelijk werk.

Soms is nl een problematiek te groot en verwijzen wij door naar maatschappelijk werk.

Andersom gebeurt het ook dat woningbouw, maatschappelijk werk of bijvoorbeeld de gemeente mensen met ons in contact brengt.

Zijn allemaal korte lijntjes die we met elkaar hebben.

Dat is er vast en zeker in het hoge noorden ook ;)

Heelveel sterkte met alles :*
Dat weet ik wel zeker ;) !
  dinsdag 5 november 2024 @ 15:54:57 #140
364037 ChildoftheStars
pi_215484081
Haha gelukkig maar voor ons Noorderlingen

Bespreek dit eerst met mijn begeleiding en als dat moeilijk is voor hen ga ik naar het WIJ-team.

Er is vast wel een oplossing voor

Ik heb een goede vriendenkring. Alleen degene die het meest dichtbij wonen is anderhalf uur reizen, beetje onhandig
  dinsdag 5 november 2024 @ 16:03:00 #141
-1 #ANONIEM
pi_215484141
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 15:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
Haha gelukkig maar voor ons Noorderlingen

Bespreek dit eerst met mijn begeleiding en als dat moeilijk is voor hen ga ik naar het WIJ-team.

Er is vast wel een oplossing voor

Ik heb een goede vriendenkring. Alleen degene die het meest dichtbij wonen is anderhalf uur reizen, beetje onhandig
Ik werk dus in zo'n WIJ-team :D

Die gaan je vast en zeker goed (op weg) kunnen helpen mocht dat nodig zijn tzt ;)
  dinsdag 5 november 2024 @ 16:07:14 #142
364037 ChildoftheStars
pi_215484177
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 16:03 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ik werk dus in zo'n WIJ-team :D

Die gaan je vast en zeker goed (op weg) kunnen helpen mocht dat nodig zijn tzt ;)
Ah oké, had ik niet helemaal goed begrepen. Sorry!

Maar goed... spannende tijden
  dinsdag 5 november 2024 @ 20:14:01 #143
482856 Irri-tante
pi_215486956
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 14:16 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Daarom, ben ook weer rustig :)
Deze vraag kan misschien kwetsend over komen, maar is absoluut niet zo bedoeld. Alleen maar helpend.

Ben je handelingsbekwaam als je in crisis bent? Kan je zelf beslissingen nemen over jezelf en over je financiën?
Volgens mij was je ooit met budgetbeheer bezig, maar ik weet niet of dit vrijwillig is.

Je zou kunnen nadenken over een mentor en/of bewindvoerder. Een bewindvoerder gaat over je financiën.

Een mentor is wettelijk vertegenwoordiger en belangenbehartiger. Wanneer je zelf niet in staat bent om beslissingen te nemen is de mentor bevoegd te beslissen over verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. Een mentor is adviseur en vertrouwenspersoon voor alle andere persoonlijke zaken.

Let op: het gaat alleen als jij niet handelingsbekwaam bent. Het klinkt heel zwaar, maar het kan ook zijn dat een mentor je helpt om samen een beslissing te nemen of jou ondersteunt zodat je zelf een beslissing mag nemen. Niet alles wordt uit handen genomen. Juist niet!

Als je meer informatie wil mag en altijd berichtje sturen.

Het heeft misschien niets met het overlijden van je moeder te maken. Maar als je je nu zorgen maakt over je welzijn dan is het toch goed om over na te denken
  dinsdag 5 november 2024 @ 20:34:49 #144
364037 ChildoftheStars
pi_215487313
Dit soort zorg heb ik al idd! Zelfstandig waar het kan en steun waar het moet

Ik word goed in de gaten gehouden. En in het ergste geval een IBS of RM. Dat heb ik al een paar keer meegemaakt.

Dit zijn dingen die ik ook echt met de hulpverleners moet bespreken

Sowieso al voor vrijdag een gesprek gepland hierover
  dinsdag 5 november 2024 @ 20:35:34 #145
364037 ChildoftheStars
pi_215487328
En om mij te kwetsen moet je harder je best doen ;)
Je bent gewoon reëel :*
  donderdag 26 februari 2026 @ 15:43:14 #146
364037 ChildoftheStars
pi_220207107
Update

Mijn moeder zit in een euthanasietraject
Dus ik lees dit topic nog even door
Ook kijk ik naar de "to do list" van de overheid

Als het goed is regelt de notaris veel dingen. Bel eerst de uitvaartondernemer en de notaris. Dan bel ik mijn broer en ga ik alles regelen

Nu lees ik alles terug en stel nog eventuele vragen :)
  donderdag 26 februari 2026 @ 15:53:19 #147
261630 marsan
"D'oh!"
pi_220207154
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 15:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Update

Mijn moeder zit in een euthanasietraject
Dus ik lees dit topic nog even door
Ook kijk ik naar de "to do list" van de overheid

Als het goed is regelt de notaris veel dingen. Bel eerst de uitvaartondernemer en de notaris. Dan bel ik mijn broer en ga ik alles regelen

Nu lees ik alles terug en stel nog eventuele vragen :)
Sterkte iig
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
  donderdag 26 februari 2026 @ 19:03:02 #148
43653 sigme
Veraan
pi_220208129
Ach Child :* Sterkte
  vrijdag 27 februari 2026 @ 18:13:52 #149
470039 Firuze60
pi_220213352
Och, lees dit topic nu pas. Heel veel sterkte, ChildoftheStars. :*
  donderdag 5 maart 2026 @ 18:55:19 #150
451216 DoubleDip
pi_220266526
Sterkte TS. Misschien ken je het al, maar hier nog 2 linkjes van de Consumentenbond. De eerste wat te doen als ze net is overleden. De tweede wat te doen na de uitvaart. Met concrete stappen. Hopelijk is het bruikbaar voor je.

Regelen direct na overlijden t/m de uitvaart: https://www.consumentenbo(...)lan-uitvaart-regelen

Regelen na de uitvaart: https://www.consumentenbond.nl/erven-schenken/na-de-uitvaart

Ik hoop dat je kunt of nog hebt kunnen genieten van jullie laatste tijd samen. Dat is het belangrijkste. De rest komt later.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')