Is dat een probleem dan?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 17:41 schreef blomke het volgende:
[..]
@:Claudia_x
Ja, dat kan en daar is niks mis mee. Maar het duurt een tijd voordat ie omgezet is, nl. de VvE moet bij e bank liggen.
Dat klopt, mijn moeder had schulden en wij hebben de erfenis beneficiair aanvaard. Situaties kunnen om diverse redenen uiteenlopen. Er zijn diverse criteria voor banken om wel of geen verklaring van erfrecht te vragen (hoogte van het saldo is er een van). Er zijn ook aparte regels voor bijv. iemand machtigen of een en/of-rekening hebben (zoals je zelf al aangeeft). En misschien zijn er specifieke problemen die je wilt voorkomen. In mijn geval ging dat om schulden, maar het kan bijv. ook gaan om mot tussen erfgenamen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 17:42 schreef BE het volgende:
[..]
Maar in het geval van je moeder was er sprake van schulden.
Als er zeker weten geen sprake is van schulden kan het soms echt veel eenvoudiger zijn om de bank niet te informeren, gewoon alles af te wikkelen en pas dan de bank te informeren. Soms heb je dan helemaal niet eens een verklaring van erfrecht nodig namelijk, als het saldo laag genoeg is.
Dan kom je met alleen de akte van overlijden ook echt een heel eind. Maar ook daar kan de notaris over informeren.
Maar COTS zou ook nu samen met moeder naar de bank kunnen gaan en er een en/of rekening van maken. Dan kan zij er hoe dan ook altijd gewoon bij en doet ze niks dat niet mag. (Dus niet machtigen, maar echt mede-rekeninghouder).
De wens is dat broer zo min mogelijk erfenis krijgt. Hoe zou je dat zonder notaris/testament willen regelen?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 19:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Misschien. Maar misschien kan dit alles ook wel bereikt worden zonder notaris.
Het is zaak om daar goed over na te denken, liefst zoveel mogelijk voordat die notaris een huisbezoek aflegt.
Wat is de wens, wat kán er via een notaris geregeld worden, wat wíl je via de notaris regelen.
Het is namelijk ook zonde van de tijd en de energie om de laatste delen van je leven bezig te zijn met dit soort best negatieve dingen, en om tijd kwijt te zijn aan de raadselachtige notaristaal waarin de wensen vervolgens zijn vastgelegd. Natuurlijk is dat de moeite waard als het belangrijk genoeg is.
Maar dat is dus de vraag die moeder zichzelf moet stellen - is dat wat ze via een notaris kan regelen belangrijk genoeg om het via een notaris te gaan regelen?
Hier vroeg de begrafenisondernemer toch echt, bij het allereerste gesprek een dag na overlijden van moeder, een handtekening van een van de erfgenamen (als opdrachtgever, met hoofdelijke aansprakelijkheid om ook de rekening te voldoen).quote:Op donderdag 17 oktober 2024 18:29 schreef sigme het volgende:
Kosten voor huur en begrafenis *komen ten laste van de overledene* (oftewel: ten laste van de erfenis, niet ten laste van de erfgenamen!)
Het kan prima zo zijn dat deze wens juist juridisch vastgelegd moet worden - bijvoorbeeld omdat anders een uitkeringsinstantie kan eisen dat broer z'n rechtmatige deel claimt.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De wens is dat broer zo min mogelijk erfenis krijgt. Hoe zou je dat zonder notaris/testament willen regelen?
Ik denk juist dat het rust geeft om dit te laten vastleggen.
Oh. Maar dat heeft niks te maken met de juridische regel dat die rekening (juridisch!) ten laste komt van de overledene. Dus van de te verdelen erfenis mag worden afgetrokken voordat de erfenis verdeeld wordt.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Hier vroeg de begrafenisondernemer toch echt, bij het allereerste gesprek een dag na overlijden van moeder, een handtekening van een van de erfgenamen (als opdrachtgever, met hoofdelijke aansprakelijkheid om ook de rekening te voldoen).
Geen handtekening, geen uitvaart!
Hier kan @BE ook nog wel iets over zeggen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Hier vroeg de begrafenisondernemer toch echt, bij het allereerste gesprek een dag na overlijden van moeder, een handtekening van een van de erfgenamen (als opdrachtgever, met hoofdelijke aansprakelijkheid om ook de rekening te voldoen).
Erfbelastingtechnisch heb je helemaal gelijk. Ik dacht dat je doelde op de verhaalmogelijkheid van de begrafenisondernemer.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh. Maar dat heeft niks te maken met de juridische regel dat die rekening (juridisch!) ten laste komt van de overledene. Dus van de te verdelen erfenis mag worden afgetrokken voordat de erfenis verdeeld wordt.
Dat de begrafenisondernemer iemand anders wil kunnen aanspreken voor betaling staat daar los van. Dat mag die persoon dus vervolgens verhalen op de erfenis.
Er is (doorgaans) toch iemand die de begrafenisondernemer inschakelt, al was het maar om het stoffelijk overschot over te brengen, te verzorgen en en op te baren. Dan gaat het balletje al rollen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:30 schreef Lienekien het volgende:
Degene die tekent is idd aansprakelijk, maar je kunt zo kort na een overlijden nog geen zekerheid hebben wie wel of niet erfgenaam is.
Mijn voornaamste punt is dat de betaling van huur & begrafenis gewoon vanaf de bankrekening van de overledene gedaan *mag* worden. Wie er welke aanspraak heeft op erfenis maakt daarvoor niet uit - die kosten mogen eerst van die erfenis worden afgetrokken.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:47 schreef r_one het volgende:
[..]
Erfbelastingtechnisch heb je helemaal gelijk. Ik dacht dat je doelde op de verhaalmogelijkheid van de begrafenisondernemer.
Klopt, want ik kan die rekening niet naar de bank sturen, dat moet een opdrachtgever doen. En die kan de bank vragen de nota te betalen, ook al is de rekening geblokkeerd. Die rekening gaat voor alles uit in die zin.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar even voor de duidelijkheid: jouw rekening valt dan toch ook niet onder de "termijn van beraad" van 3 maanden? Of toch wel?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 21:17 schreef BE het volgende:
[..]
Klopt, want ik kan die rekening niet naar de bank sturen, dat moet een opdrachtgever doen. En die kan de bank vragen de nota te betalen, ook al is de rekening geblokkeerd. Die rekening gaat voor alles uit in die zin.
Overigens kan ‘eenieder die het lijk onder zich heeft’ de opdracht geven. (Niet mijn woorden). Dat hoeft geen erfgenaam te zijn.
Ben je dat niet kan een bank wel vragen om iets meer informatie als je de rekening instuurt.
Want degene die tekent is verantwoordelijk voor het betalen van de rekening.
Maar zoals Sigme zegt, hij mag altijd betaald worden uit de nalatenschap.
(Zijn ook wel rechtszaken over geweest hoor, ongehuwde partner die de uitvaart regelt waarbij de erfgenamen het niet eens zijn over de gemaakte kosten, want minder erfenis etc. :’) )
Nee, de meeste uitvaartondernemers sturen de nota 2-3 weken na de uitvaart met een betalingstermijn van 14 of 30 dagen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 21:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar even voor de duidelijkheid: jouw rekening valt dan toch ook niet onder de "termijn van beraad" van 3 maanden? Of toch wel?
En als die niet betaald wordt, aan wie stuur je dan de aanmaning? Aan de opdrachtgever toch?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 22:08 schreef BE het volgende:
[..]
Nee, de meeste uitvaartondernemers sturen de nota 2-3 weken na de uitvaart met een betalingstermijn van 14 of 30 dagen.
Jouw boekhouding kent geen postje dubieuze debiteuren?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 22:19 schreef r_one het volgende:
[..]
En als die niet betaald wordt, aan wie stuur je dan de aanmaning? Aan de opdrachtgever toch?
En als die het geld niet heeft (b.v. bijstandsuitkering of klein AOW-tje) en de bank werkt niet mee (nog geen VvE bijvoorbeeld)?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Idd, naar de opdrachtgever, hij/zij is verantwoordelijk voor de betaling.
En als die niet betaald heb ik pech... Ik wacht inmiddels al weer 3 maanden op een nota van ruim 6000 euro.
Er bleken schulden op te duiken, er is een flinke verzekering, maar ook een erfgename die zelf ook het eea aan problematiek heeft dus het sleept zich voort.
Ik kan een incassotraject opstarten, maar iets met een kale kip. Dus ik wacht nog heel even.
(Wat in dit geval jammer is, is dat met een Akte van Cessie, door de opdrachtgever getekend, ik wel een uitvaartverzekering kan incasseren namens de opdrachtgever. Maar deze verzekering is een levensverzekering met een flink bedrag en die mogen daarom niet aan mij uitkeren. Echt balen, want er is uiteindelijk dus wel geld...)
klopt... mijn moeder haar beeld is dat ik naar de crematie ga met een taxi, haar as op een strooiveldje gooi, taxi naar huis en klaarquote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:00 schreef Irri-tante het volgende:
begreep ik nu dat je moeder graag een kleine uitvaart wil? Met jou, zonder je broer? Verder niemand?
Zie je dat zelf zitten? Hoe ziet je moeder dat voor zich? Persoonlijk lijkt me dat echt vreselijk en zou ik dan liever iets anders creëeren voor mezelf en de mensen die voor mij belangrijk zijn.
Zo herkenbaar… Ik dacht beide keren dat ik het heb moeten regelen meer aan anderen dan aan mezelf. Ik weet niet of ik het anders had gedaan, maar ik kijk er met een rotgevoel op terug.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
klopt... mijn moeder haar beeld is dat ik naar de crematie ga met een taxi, haar as op een strooiveldje gooi, taxi naar huis en klaar
Dat vind ik lastig naar mijn broer en haar kennissen toe. Sowieso kan ik mijn broer niet uitsluiten. Zelf zou ik ook graag mijn beste vriendin erbij hebben, gewoon iemand om tegenaan te janken
maar goed, even niet aan denken, last van waterlanders
Knuffelquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 08:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo herkenbaar… Ik dacht beide keren dat ik het heb moeten regelen meer aan anderen dan aan mezelf. Ik weet niet of ik het anders had gedaan, maar ik kijk er met een rotgevoel op terug.
Ik vond de suggestie van sigme om na te denken over waar je nu tijd aan wil besteden goed. Vergeet de emotionele kant niet; de praktische zaken zijn er later ook nog.
Probeer aan haar te vragen of ze het belangrijk vindt dat het klein gehouden wordt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
klopt... mijn moeder haar beeld is dat ik naar de crematie ga met een taxi, haar as op een strooiveldje gooi, taxi naar huis en klaar
Dat vind ik lastig naar mijn broer en haar kennissen toe. Sowieso kan ik mijn broer niet uitsluiten. Zelf zou ik ook graag mijn beste vriendin erbij hebben, gewoon iemand om tegenaan te janken
De uitvaart is niet alleen voor je moeder he, het is een mengelmoes van zaken waar iedereen zich prettig bij moet voelen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ze vindt het zonde geld en wil niet dat ik emotioneel te diep ga. Het is uit bescherming van mij.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 09:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Probeer aan haar te vragen of ze het belangrijk vindt dat het klein gehouden wordt.
Als jij vraagt of je niet voor jouw steun wat mensen erbij mag vragen, zegt ze dan dat ze dat echt niet wil hebben?
Ok. Voor de duidelijkheid: een handjevol mensen dat aansluit kost geen geld. Gewoon niks. Niet 'een paar euro meer voor de koffie', het maakt voor de verzekering gewoon niet uit of je voor 2 personen koffie neemt, of nul, of 15.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 09:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ze vindt het zonde geld en wil niet dat ik emotioneel te diep ga. Het is uit bescherming van mij.
En de dynamiek tussen mijn broer, moeder en mij is nogal ingewikkeld. Ook hij er niet bij is uit bescherming. Alleen ik kan dat echt niet maken
Een hele dienst en zo zie ik ook niet zitten trouwens, dus ik weet nog niet wat ik met haar kennissen moet. Die licht ik sowieso zin
Mijn beste vriendin erbij vindt ze helemaal prima.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |