Je hebt het nu, neem ik aan, niet over het adviseren en opstellen van een testament en levenstestament, maar het afwikkelen van een nalatenschap? Hoop ik?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 04:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Afhankelijk van de omvang van nalatenschap is het een dure grap.
Ons heeft het, heb de akkoordverklaring nog niet binnen dus ik gok ietwat, zo’n 15.000 gekost.
De Dela doet meer.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 07:22 schreef Cat-astrophe het volgende:
Waar zoek je precies hulp bij COTS?
De notaris is voor het afhandelen van de erfenis. En kan ook helpen bij het opstellen van een levenstestament voor je moeder (hoe wil zij de rest van haar leven inrichten, wanneer moet behandeling stop gezet worden etc).
De Dela (of andere uitvaartverzekering) is voor het afhandelen van de uitvaart.
Verder kan de huisarts meedenken op het gebied van haar welzijn. Bij voorbeeld (mocht ze dat willen) euthanasie.
Het is niet raar om daar nu al mee bezig te zijn. In tegenstelling, het is juist verstandig.
Je kunt nu samen met je moeder alles zo organiseren dat haar laatste wensen vervuld worden. En je kunt je samen voorbereiden op haar naderende dood.
Vergeet je niet voor jezelf te zorgen hierin? Zijn je hulpverleners op de hoogte?
Ook jij mag steun vragen!
Ja precies, maar omdat ik niet weet wat TS qua notaris mag gaan verwachten.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 05:46 schreef Essebes het volgende:
[..]
Je hebt het nu, neem ik aan, niet over het adviseren en opstellen van een testament en levenstestament, maar het afwikkelen van een nalatenschap? Hoop ik?
Sterkte met de situatie.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 01:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hoi
Ik weet niet zeker of dit hier hoort of bij R&P. Excuus hiervoor
Mijn moeder heeft waarschijnlijk niet meer zo lang. Super verdrietig, maar ze helpt me zo goed mogelijk voor te bereiden
Nu heb ik zelf gegoogled over wat je allemaal moet doen (moet je niet voor het slapen gaan doen btw) en het is een pittige lijst
Nu hebben mijn moeder en ik binnenkort een afspraak bij de notaris (of naja de notaris gaat naar mijn moeder). Die rol is een beetje vaag in mijn ogen. Ik heb al gegoogled en ik heb echt nog steeds geen flauw idee wat ze kan doen. Noem me dom, maar kan iemand het me uitleggen in Jip en Janneke-taal
Mijn tweede vraag is; ik ben psychisch labiel. De kans dat ik in de war raak is groot. Kan dan bijvoorbeeld Dela (daar is ze verzekerd) ook advies geven over hoe ik hulp kan krijgen bij alle regelzaken? Ik ga er vanuit dat ik wel dingen geregeld krijg, alleen stress levert bij mij nogal eens een psychose op. Dus ik wil voorbereid zijn in het geval dat
Alvast bedankt voor het meedenken. En ja ze leeft nog, weet ik, maar ik wil haar ontzorgen door zelf ook al voor te bereiden. Rare familiekronkel
Dat geeft al het nodige overzicht.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zijn jullie allemaal lief, dank jullie wel.Ik heb nu een stuk beter beeld
Ik heb vragen opgeschreven voor de notaris en voor mijn moeder, waar ze de notaris voor wil precies. Ik bedoel we hebben geen ingewikkelde familie-situatie. Al weet ik dat ze door omstandigheden mijn broer zoveel mogelijk uit de erfenis wil sluiten.
Nu weet ik iig wat ik moet vragen bij dat gesprek. Mijn moeder zegt genoeg geld te hebben om dit te kunnen betalen en ik vertrouw haar
Ik heb gekeken idd op de site van Dela, volgens mij doen ze best veel. Ook hier beweert mijn moeder goed verzekerd te zijn en dat vertrouw ik. Daarnaast wil ze een heel eenvoudige uitvaart. Als het aan haar ligt ben ik er enkel bij. Ga het ook met haar erover hebben of dat mijn broer erbij mag zijn, ondanks alles is ze wel zijn moeder
Alle regelzaken komen in principe op mij neer. Ik moet binnenkort nog een keer (voor de derde keer) de site van Dela lezen (hun checklist e.d.)
Verder moet ik met mijn beste vriendin bespreken of ze me een beetje in de gaten wil houden. De hulpverleners zijn op de hoogte van de situatie, dus die kunnen me ook helpen en verder is het een kwestie van doorbikkelen.
En heel hard hopen dat ze toch wonder boven wonder ineens opknapt, maar ja, dat is misschien naïef.
Ze heeft een huurwoningquote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat geeft al het nodige overzicht.
De notaris kan vertellen dat je broer wettelijk recht heeft op een bepaald deel. Je moeder kan dan in haar testament aangeven naar wie ze wil dat de rest van de erfenis gaat.
CotS, hoe zit het met haar huis? Heeft ze een huurhuis of een koophuis?
Kijk aan, dat heb je dus al geregeld.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ze heeft een huurwoning
We hebben al een bedrijf gevonden die het leeg kan halen en ik moet tegen die tijd ook nog even een bedrijf vinden die even met een klein vrachtwagentje kan komen voor haar boeken (die gaan naar mij) en wat meubels die ik graag wil hebben. De rest gaat naar dat leegruimbedrijf
Nu ik dit typ schrijf ik direct op dat de foto's naar mijn broer moeten, anders zou ik dat zo vergeten en meer van dat soort zaken.
Ik zorg gewoon dat ik een kladblok naast de laptop heb liggen, alles opschrijven wat mijn brein verzint aan vragen en klusjes
Ja, ik schrijf alles maar op en voor het gesprek order ik alle vragen en dingen tot een normale vragenlijstquote:Op donderdag 17 oktober 2024 12:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kijk aan, dat heb je dus al geregeld.
Blij dat het rust geeft om nu dingen op een rij te zetten.
Je kunt nog aan de notaris vragen hoe het gaat met laten leegruimen, of je dit na de uitvaart al direct in gang kunt zetten of dat er eerst moet zijn vastgesteld dat jij de erfgenaam/executeur bent en dit mag doen. En vraag dan ook hoe de inventaris moet worden meegenomen in de opgave voor de erfbelasting. Die inventaris vertegenwoordigt wel een waarde en is deel van de erfenis.
Ik weet niet precies hoe dat zit, want bij mijn moeder ging dat anders. Toen ze overleed, had ze nog slechts een beperkt aantal spullen in het verzorgingshuis. Ik heb dat toen los geschat op een paar honderd euro.
Bewaar sowieso alle rekeningen en facturen goed voor o.a. de aangifte erfbelasting.
Het doen van de aangifte voor de erfbelasting kan de notaris trouwens ook voor je regelen. Een neef van mij koos daarvoor, maar die tip kwam voor ons wat laat. Hij had nog wel de tip om de laatste aangifte inkomstenbelasting (ja, die moet ook nog) door een administratiekantoor te laten doen. Ik heb dat toen bij degene gedaan die hij daarvoor gebruikte, die kon ik de benodigde gegevens en papieren sturen en dat kwam allemaal ook in orde.
Voor aangifte erfbelasting en inkomstenbelasting heb je trouwens wel even de tijd.
Misschien vindt de notaris het goed als je het gesprek opneemt.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 12:26 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja, ik schrijf alles maar op en voor het gesprek order ik alle vragen en dingen tot een normale vragenlijstHopelijk wordt de notaris niet horendol van al mijn vragen (en anders heeft ze pech).
Vragen over de belastingen heb ik ook genoteerd.
Dank je wel
Wat is een trouwboekje?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 12:47 schreef blomke het volgende:
Moet er ook niet het trouwboekje overlegd worden na overlijden / voor de uitvaart?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zie email 27 oktober
Sorry, trouwakte heeft juridische betekenis; trouwboekje niet. Overigens vroeg de begrafenisondernemer er wel naar.quote:
Hmmm, daar heb ik helaas hele andere ervaringen in.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb gekeken idd op de site van Dela, volgens mij doen ze best veel. Ook hier beweert mijn moeder goed verzekerd te zijn en dat vertrouw ik.
Verklaring van Erfrecht aanvragen, dat is ook zo. Maar goed, hiermee lopen we vooruit op de zaken.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:02 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Ow ja: Weet de bank dat ze overleden is? Dan gaat de rekening op direct op slot. Dat is de bank wettelijk verplicht. Niemand kan er meer bij, ook jij niet. Weet dus van te voren waar welke financien afgehandeld moeten worden.
Trouwakte heb je nooit zelf, trouwboekje wel.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 12:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Sorry, trouwakte heeft juridische betekenis; trouwboekje niet. Overigens vroeg de begrafenisondernemer er wel naar.
Dan zal ze een testament moeten laten opstellen en dan nog heeft broer recht op zijn zgn. legitieme portie (wat beduidend minder is dan zijn erfdeel zou zijn) dus helemáál onterven zal niet gaan.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb vragen opgeschreven voor de notaris en voor mijn moeder, waar ze de notaris voor wil precies. Ik bedoel we hebben geen ingewikkelde familie-situatie. Al weet ik dat ze door omstandigheden mijn broer zoveel mogelijk uit de erfenis wil sluiten.
Nu weet ik iig wat ik moet vragen bij dat gesprek. Mijn moeder zegt genoeg geld te hebben om dit te kunnen betalen en ik vertrouw haar
Ik zou me over de Dela niet zoveel zorgen maken. Mijn ervaring is dat ze je steeds heel duidelijk laten weten hoeveel geld er beschikbaar is en wat de verschillende onderdelen kosten als ze met je doornemen wat de wensen zijn. En zo te lezen is de wens van moeder een heel kleine uitvaart. Het moet wel gek gaan als de uitvaartverzekering dat niet dekt.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:02 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Hmmm, daar heb ik helaas hele andere ervaringen in.
"Dela keert geen geld uit. Dela regelt en ontzorgt" , wat soms in de praktijk inhoudt dat ze hun contract tot de letter volgen en geen enkel initiafief meer doen. Kijk heel heel goed wat je rechten en plichten zijn en wat het inhoudt. Een basis uitvaart zit misschien helemaal in je verzekeringspakket, maar meestal wil je ietsje meer en dan kost dat meteen veel extra geld dat jij moet gaan ophoesten.
Dela doet tegenwoordig heel veel online. Ook de regie, presentatie, muziek en foto's die bij de uitvaart komen. Dat systeem is verschrikkelijk als je niet een beetje handing bent hierin. En je moet binnen een dagje iets paraat hebben. Rouwkaarten moet je binnen een paar uur af hebben, want anders kan de drukkerij ze niet op tijd maken en versturen. Dus als je al een idee hebt voor een rouwkaart, regel dat van te voren.
Er komt zo fok!ing veel gedoe op je af als het eenmaal zover is.
Ow ja: Weet de bank dat ze overleden is? Dan gaat de rekening op direct op slot. Dat is de bank wettelijk verplicht. Niemand kan er meer bij, ook jij niet. Weet dus van te voren waar welke financien afgehandeld moeten worden.
Bij mijn moeder niet maar mijn vader was al 8 jaar eerder overleden (weet niet of dat verschil maakt, kan me niet herinneren dat het toen wel aan de orde was).quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Trouwakte heb je nooit zelf, trouwboekje wel.
Bij mijn moeder werd er volgens mij inderdaad wel ergens naar gevraagd. Ik had het ook wel (stom toeval), maar kan me toch niet voorstellen dat het echt relevant was.
Je hebt het meerdere keren over vertrouwen. Na het overlijden is het verstandig om jezelf te beschermen en er niet klakkeloos vanuit te gaan dat e.e.a. goed geregeld is. Ook daar kan de notaris over adviseren.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zijn jullie allemaal lief, dank jullie wel.Ik heb nu een stuk beter beeld
Ik heb gekeken idd op de site van Dela, volgens mij doen ze best veel. Ook hier beweert mijn moeder goed verzekerd te zijn en dat vertrouw ik. Daarnaast wil ze een heel eenvoudige uitvaart. Als het aan haar ligt ben ik er enkel bij. Ga het ook met haar erover hebben of dat mijn broer erbij mag zijn, ondanks alles is ze wel zijn moeder
Alle regelzaken komen in principe op mij neer. Ik moet binnenkort nog een keer (voor de derde keer) de site van Dela lezen (hun checklist e.d.)
Verder moet ik met mijn beste vriendin bespreken of ze me een beetje in de gaten wil houden. De hulpverleners zijn op de hoogte van de situatie, dus die kunnen me ook helpen en verder is het een kwestie van doorbikkelen.
En heel hard hopen dat ze toch wonder boven wonder ineens opknapt, maar ja, dat is misschien naïef.
Een testament is uiteraard relevant, maar die hoef je volgens mij nooit ergens te overleggen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Bij mijn moeder niet maar mijn vader was al 8 jaar eerder overleden (weet niet of dat verschil maakt, kan me niet herinneren dat het toen wel aan de orde was).
Belangrijker is (een uittreksel uit) de overlijdensakte en de verklaring van erfrecht. En een testament uiteraard (als dat er is).
Waar maak je je zorgen over? De bank vond ik misschien nog wel het eenvoudigst, mede omdat die een nabestaandendesk had.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vooral hoe dat met de bank moet ik een grote zorg, die staat ook op mijn vragenlijst aan de notaris.
Nou, hoe doe ik dat met haar laatste rekeningenquote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waar maak je je zorgen over? De bank vond ik misschien nog wel het eenvoudigst, mede omdat die een nabestaandendesk had.
Ik ben idd bezig met zulke lijsten. Sommige praktisch rondom het overlijden, maar ook domme dingen als "hoe vier je kerst alleen" (ja, dat lijstje moest ik van mijn moeder maken) . Ik beperkt me tot maximaal vijf lijstjes. Na het gesprek met de notaris weet ik weer wat meer voor op de belangrijke lijstjesquote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef Justinn het volgende:
Sterkte. Ik heb geen aanvullingen v.w.b. het juridisch deel bij de notaris. In bredere context: geef en gun jezelf de tijd om e.e.a. ook praktisch voor te bereiden. Als ze is overleden, wat wordt dan jouw rol en is dat wel mogelijk met jouw belastbaarheid? In eerdere topics van jou ben je nogal van de lijstjes had ik begrepen. Een lijstje wat je kan/moet ondernemen bij haar overlijden kan denk ik geen kwaad. Dat geeft steun en houvast.
Als erfgenaam/executeur krijg je toegang, als je de benodigde papieren hebt, w.o. de akte van overlijden (die krijg je dus van de uitvaartverzorger) en de verklaring van erfrecht (via de notaris).quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nou, hoe doe ik dat met haar laatste rekeningen
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Ik bedoel, haar laatste financiën moet ik toch kunnen regelen...
Dat ook idd. En ook (oh en dit is een schandalige gedachte) dat alle kosten voor mijn rekening komen mijn broer wel krijgt, maar niks betaalt.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als erfgenaam/executeur krijg je toegang, als je de benodigde papieren hebt, w.o. de akte van overlijden (die krijg je dus van de uitvaartverzorger) en de verklaring van erfrecht (via de notaris).
Meer informatie: https://www.consumentenbo(...)ening-en-overlijden#
Je zorg is waarschijnlijk dat je misschien niet zelf genoeg geld hebt om bepaalde kosten eerst voor te schieten. Is dat zo?
Zo'n beetje het eerste wat je doet na het overlijden is dat doorgeven aan de bank zodat de rekening wordt geblokkeerd. Daar heb je documenten voor nodig die je eerst moet krijgen. Daarna wordt de bankrekening op jouw naam overgezet en kun je e.e.a. gaan betalen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Ook dat kun je bespreken met de notaris, want het is vast niet zo dat het betalen van die kosten voor jouw rekening komt (d.w.z. jouw erfdeel). In ons geval ging het zo: eerst mocht ik van het saldo bepaalde zaken betalen (bijv. de uitvaartondernemer en degene die het huis leeghaalde), de rest van het geld ging naar de schuldeisers en wat er evt. overbleef ging naar mij en mijn broertje.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat ook idd. En ook (oh en dit is een schandalige gedachte) dat alle kosten voor mijn rekening komen mijn broer wel krijgt, maar niks betaalt.
Ik schrijf even op dat ik executeur word, gebeurt ook wel, zodat ik het allemaal kan regelen.
Ik ga de link even goed lezen
Wat Claudia ook schrijft: regel met je moeder en de notaris dat jij alles kunt regelen zonder dat je daarvoor je broer nodig hebt. Volgens mij is dat deels geregeld als jij tot executeur wordt benoemd, maar ik weet niet of dat alles betreft. Net als igv Claudia had mijn broer mij een volmacht gegeven, maar daar moet je broer dan wel aan willen meewerken en als je dat kunt vermijden doordat je moeder het goed laat vastleggen in haar testament, dan is dat de beste weg.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat ook idd. En ook (oh en dit is een schandalige gedachte) dat alle kosten voor mijn rekening komen mijn broer wel krijgt, maar niks betaalt.
Ik schrijf even op dat ik executeur word, gebeurt ook wel, zodat ik het allemaal kan regelen.
Ik ga de link even goed lezen
Laat het bezinken. Dit topic blijft er wel.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dank jullie voor alle tips en meedenken met vragen
Ik weet even niet hoe inhoudelijk te reageren nu. Sorry, mijn hoofd loopt even over
Ik ben jullie dankbaar
quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dank jullie voor alle tips en meedenken met vragen
Ik weet even niet hoe inhoudelijk te reageren nu. Sorry, mijn hoofd loopt even over
Ik ben jullie dankbaar
Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een testament is uiteraard relevant, maar die hoef je volgens mij nooit ergens te overleggen.
Klopt (en die weer van de gemeente).quote:De overlijdensakte krijg je van de uitvaartbegeleider.
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.
[..]
Klopt (en die weer van de gemeente).
Ter geruststelling: de eerste 3 maanden na overlijden kunnen schuldeisers géén vorderingen incasseren. Dat geeft jou de tijd om dan een Verklaring van Erfrecht te regelen (waarna jij gemachtigd bent op de bankrekening van je moeder, als je die VvE aan de bank toestuurt, vaak al binnen 24 uur).quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Uiteraard. Wat er niet is, is er niet.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
Wellicht kan je het voorschieten later uit de erfenis terughalen? Of kan je nu al bij haar rekeningen als gevolmachtigde?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Niet mijn ervaring; zou niet de bank informeren. Rekening werd na overleg VvE een "erfgenamen van (Naam overledene) rekening".quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo'n beetje het eerste wat je doet na het overlijden is dat doorgeven aan de bank zodat de rekening wordt geblokkeerd. Daar heb je documenten voor nodig die je eerst moet krijgen. Daarna wordt de bankrekening op jouw naam overgezet en kun je e.e.a. gaan betalen.
Dan schrijft de gemeente het overlijden in het trouwboekje.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:26 schreef blomke het volgende:
[..]
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.
Voor de notaris zal het mss een eerste mogelijkheid tot inzicht geven in een huwelijkspartner en of er kinderen zijn. Maar dat is wel iets van vroeger, tegenwoordig heb je zelf de keuze of je wel of niet trouwboekje wil, omdat je ervoor moet betalen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik zie in mijn mail dat de notaris bij verzoek om verklaring van erfrecht na overlijden van mijn moeder verzocht om akte van overlijden, kopie identiteitsbewijs (van mijzelf) en indien aanwezig trouwboekje.
Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
Er is mij nadrukkelijk geadviseerd om niet uit naam van mijn moeder betalingen te doen. Wat is er mis met een "erfgenamen van x"-rekening? Dan kun je toch betalingen doen?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Niet mijn ervaring; zou niet de bank informeren. Rekening werd na overleg VvE een "erfgenamen van (Naam overledene) rekening".
@Claudia_xquote:Op donderdag 17 oktober 2024 17:36 schreef Claudia_x het volgende:
Er is mij nadrukkelijk geadviseerd om niet uit naam van mijn moeder betalingen te doen. Wat is er mis met een "erfgenamen van x"-rekening? Dan kun je toch betalingen doen?
Maar in het geval van je moeder was er sprake van schulden.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 17:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is mij nadrukkelijk geadviseerd om niet uit naam van mijn moeder betalingen te doen. Wat is er mis met een "erfgenamen van x"-rekening? Dan kun je toch betalingen doen?
Dat zou super fijn zijnquote:Op donderdag 17 oktober 2024 17:44 schreef Droopie het volgende:
Wat ook wel fijn is om te weten, bijna alle mensen die je gaat spreken na een overlijden zijn superaardig en behulpzaam.
De uitvaartondernemer, de notaris, de huisarts, de mensen bij de bank en na een tijdje zelfs de afdeling erven van de belastingdienst.
Domme vragen bestaan niet zeggen ze en in tijden van onzekerheid kan je beter heel veel vragen bij die mensen ipv het plaatje zelf in te vullen.
Oooooh oké! Dat is handig om te wetenquote:Op donderdag 17 oktober 2024 18:29 schreef sigme het volgende:
Over de huur: Wettelijk eindigt de huur aan het eind van de tweede volle maand na het overlijden.
Dus overlijden ergens in oktober -> huur eindigt 31 december
De verhuurder kan je niet dwingen om eerder weg te wezen, de verhuurder kan wel zeggen dat je de huur pas per eind december op mag zeggen.
Kosten voor huur en begrafenis *komen ten laste van de overledene* (oftewel: ten laste van de erfenis, niet ten laste van de erfgenamen!)
Dat betekent dat de bank mag betalen vanaf de geblokkeerde bankrekening. Moeten ze wel de rekening ontvangen en zien dat het hiervoor is. Daar is dus die nabestaandenhelpdesk voor. Dit soort rekeningen stuur je daarheen en zij zorgen voor de betaling. Strikt genomen heb je daar GEEN verklaring van erfrecht voor nodig (want het heeft niks te maken met het erfrecht). Maar daar heb je weinig aan wanneer de bank er toch op staat om die verklaring te zien.
Het kan in jouw geval best handig zijn om de nabestaandenhelpdesk van de bank van je moeder alvast op te zoeken en even te kijken of zij informatie online hebben staan waar jij wat aan hebt. En je kan ze ook best even bellen en vragen of ze je willen voorlichten, meestal zitten op zo'n helpdesk de wat empathischere medewerkers en zonder dat ze aan een callcenterklok zijn vastgebonden.
100% eens, in de eerste week moet je contact hebben met de uitvaartondernemer, de bank en de uitkeringsinstantie...quote:Op donderdag 17 oktober 2024 19:02 schreef sigme het volgende:
Over die notaris: mensen gaan prima dood zonder ooit een notaris bezocht te hebben
Op mijn dela kan je al een hoop zaken omtrent de begrafenis of crematie regelenquote:Op donderdag 17 oktober 2024 01:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hoi
Ik weet niet zeker of dit hier hoort of bij R&P. Excuus hiervoor
Mijn moeder heeft waarschijnlijk niet meer zo lang. Super verdrietig, maar ze helpt me zo goed mogelijk voor te bereiden
Nu heb ik zelf gegoogled over wat je allemaal moet doen (moet je niet voor het slapen gaan doen btw) en het is een pittige lijst
Nu hebben mijn moeder en ik binnenkort een afspraak bij de notaris (of naja de notaris gaat naar mijn moeder). Die rol is een beetje vaag in mijn ogen. Ik heb al gegoogled en ik heb echt nog steeds geen flauw idee wat ze kan doen. Noem me dom, maar kan iemand het me uitleggen in Jip en Janneke-taal
Mijn tweede vraag is; ik ben psychisch labiel. De kans dat ik in de war raak is groot. Kan dan bijvoorbeeld Dela (daar is ze verzekerd) ook advies geven over hoe ik hulp kan krijgen bij alle regelzaken? Ik ga er vanuit dat ik wel dingen geregeld krijg, alleen stress levert bij mij nogal eens een psychose op. Dus ik wil voorbereid zijn in het geval dat
Alvast bedankt voor het meedenken. En ja ze leeft nog, weet ik, maar ik wil haar ontzorgen door zelf ook al voor te bereiden. Rare familiekronkel
Misschien. Maar misschien kan dit alles ook wel bereikt worden zonder notaris.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 19:45 schreef Lienekien het volgende:
Ja, je kunt doodgaan zonder notaris, maar het is kennelijk de wens van moeder dat broer van TS er zoveel mogelijk buiten gehouden wordt, dus dan is dichttimmeren mbv de notaris wel aan de orde. Als TS de afhandeling op zich gaat nemen, dan kan ze maar beter sterk staan tegenover haar broer die het er misschien niet mee eens is.
Is dat een probleem dan?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 17:41 schreef blomke het volgende:
[..]
@:Claudia_x
Ja, dat kan en daar is niks mis mee. Maar het duurt een tijd voordat ie omgezet is, nl. de VvE moet bij e bank liggen.
Dat klopt, mijn moeder had schulden en wij hebben de erfenis beneficiair aanvaard. Situaties kunnen om diverse redenen uiteenlopen. Er zijn diverse criteria voor banken om wel of geen verklaring van erfrecht te vragen (hoogte van het saldo is er een van). Er zijn ook aparte regels voor bijv. iemand machtigen of een en/of-rekening hebben (zoals je zelf al aangeeft). En misschien zijn er specifieke problemen die je wilt voorkomen. In mijn geval ging dat om schulden, maar het kan bijv. ook gaan om mot tussen erfgenamen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 17:42 schreef BE het volgende:
[..]
Maar in het geval van je moeder was er sprake van schulden.
Als er zeker weten geen sprake is van schulden kan het soms echt veel eenvoudiger zijn om de bank niet te informeren, gewoon alles af te wikkelen en pas dan de bank te informeren. Soms heb je dan helemaal niet eens een verklaring van erfrecht nodig namelijk, als het saldo laag genoeg is.
Dan kom je met alleen de akte van overlijden ook echt een heel eind. Maar ook daar kan de notaris over informeren.
Maar COTS zou ook nu samen met moeder naar de bank kunnen gaan en er een en/of rekening van maken. Dan kan zij er hoe dan ook altijd gewoon bij en doet ze niks dat niet mag. (Dus niet machtigen, maar echt mede-rekeninghouder).
De wens is dat broer zo min mogelijk erfenis krijgt. Hoe zou je dat zonder notaris/testament willen regelen?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 19:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Misschien. Maar misschien kan dit alles ook wel bereikt worden zonder notaris.
Het is zaak om daar goed over na te denken, liefst zoveel mogelijk voordat die notaris een huisbezoek aflegt.
Wat is de wens, wat kán er via een notaris geregeld worden, wat wíl je via de notaris regelen.
Het is namelijk ook zonde van de tijd en de energie om de laatste delen van je leven bezig te zijn met dit soort best negatieve dingen, en om tijd kwijt te zijn aan de raadselachtige notaristaal waarin de wensen vervolgens zijn vastgelegd. Natuurlijk is dat de moeite waard als het belangrijk genoeg is.
Maar dat is dus de vraag die moeder zichzelf moet stellen - is dat wat ze via een notaris kan regelen belangrijk genoeg om het via een notaris te gaan regelen?
Hier vroeg de begrafenisondernemer toch echt, bij het allereerste gesprek een dag na overlijden van moeder, een handtekening van een van de erfgenamen (als opdrachtgever, met hoofdelijke aansprakelijkheid om ook de rekening te voldoen).quote:Op donderdag 17 oktober 2024 18:29 schreef sigme het volgende:
Kosten voor huur en begrafenis *komen ten laste van de overledene* (oftewel: ten laste van de erfenis, niet ten laste van de erfgenamen!)
Het kan prima zo zijn dat deze wens juist juridisch vastgelegd moet worden - bijvoorbeeld omdat anders een uitkeringsinstantie kan eisen dat broer z'n rechtmatige deel claimt.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:08 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De wens is dat broer zo min mogelijk erfenis krijgt. Hoe zou je dat zonder notaris/testament willen regelen?
Ik denk juist dat het rust geeft om dit te laten vastleggen.
Oh. Maar dat heeft niks te maken met de juridische regel dat die rekening (juridisch!) ten laste komt van de overledene. Dus van de te verdelen erfenis mag worden afgetrokken voordat de erfenis verdeeld wordt.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Hier vroeg de begrafenisondernemer toch echt, bij het allereerste gesprek een dag na overlijden van moeder, een handtekening van een van de erfgenamen (als opdrachtgever, met hoofdelijke aansprakelijkheid om ook de rekening te voldoen).
Geen handtekening, geen uitvaart!
Hier kan @BE ook nog wel iets over zeggen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Hier vroeg de begrafenisondernemer toch echt, bij het allereerste gesprek een dag na overlijden van moeder, een handtekening van een van de erfgenamen (als opdrachtgever, met hoofdelijke aansprakelijkheid om ook de rekening te voldoen).
Erfbelastingtechnisch heb je helemaal gelijk. Ik dacht dat je doelde op de verhaalmogelijkheid van de begrafenisondernemer.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh. Maar dat heeft niks te maken met de juridische regel dat die rekening (juridisch!) ten laste komt van de overledene. Dus van de te verdelen erfenis mag worden afgetrokken voordat de erfenis verdeeld wordt.
Dat de begrafenisondernemer iemand anders wil kunnen aanspreken voor betaling staat daar los van. Dat mag die persoon dus vervolgens verhalen op de erfenis.
Er is (doorgaans) toch iemand die de begrafenisondernemer inschakelt, al was het maar om het stoffelijk overschot over te brengen, te verzorgen en en op te baren. Dan gaat het balletje al rollen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:30 schreef Lienekien het volgende:
Degene die tekent is idd aansprakelijk, maar je kunt zo kort na een overlijden nog geen zekerheid hebben wie wel of niet erfgenaam is.
Mijn voornaamste punt is dat de betaling van huur & begrafenis gewoon vanaf de bankrekening van de overledene gedaan *mag* worden. Wie er welke aanspraak heeft op erfenis maakt daarvoor niet uit - die kosten mogen eerst van die erfenis worden afgetrokken.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:47 schreef r_one het volgende:
[..]
Erfbelastingtechnisch heb je helemaal gelijk. Ik dacht dat je doelde op de verhaalmogelijkheid van de begrafenisondernemer.
Klopt, want ik kan die rekening niet naar de bank sturen, dat moet een opdrachtgever doen. En die kan de bank vragen de nota te betalen, ook al is de rekening geblokkeerd. Die rekening gaat voor alles uit in die zin.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:22 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar even voor de duidelijkheid: jouw rekening valt dan toch ook niet onder de "termijn van beraad" van 3 maanden? Of toch wel?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 21:17 schreef BE het volgende:
[..]
Klopt, want ik kan die rekening niet naar de bank sturen, dat moet een opdrachtgever doen. En die kan de bank vragen de nota te betalen, ook al is de rekening geblokkeerd. Die rekening gaat voor alles uit in die zin.
Overigens kan ‘eenieder die het lijk onder zich heeft’ de opdracht geven. (Niet mijn woorden). Dat hoeft geen erfgenaam te zijn.
Ben je dat niet kan een bank wel vragen om iets meer informatie als je de rekening instuurt.
Want degene die tekent is verantwoordelijk voor het betalen van de rekening.
Maar zoals Sigme zegt, hij mag altijd betaald worden uit de nalatenschap.
(Zijn ook wel rechtszaken over geweest hoor, ongehuwde partner die de uitvaart regelt waarbij de erfgenamen het niet eens zijn over de gemaakte kosten, want minder erfenis etc. :’) )
Nee, de meeste uitvaartondernemers sturen de nota 2-3 weken na de uitvaart met een betalingstermijn van 14 of 30 dagen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 21:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar even voor de duidelijkheid: jouw rekening valt dan toch ook niet onder de "termijn van beraad" van 3 maanden? Of toch wel?
En als die niet betaald wordt, aan wie stuur je dan de aanmaning? Aan de opdrachtgever toch?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 22:08 schreef BE het volgende:
[..]
Nee, de meeste uitvaartondernemers sturen de nota 2-3 weken na de uitvaart met een betalingstermijn van 14 of 30 dagen.
Jouw boekhouding kent geen postje dubieuze debiteuren?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 22:19 schreef r_one het volgende:
[..]
En als die niet betaald wordt, aan wie stuur je dan de aanmaning? Aan de opdrachtgever toch?
En als die het geld niet heeft (b.v. bijstandsuitkering of klein AOW-tje) en de bank werkt niet mee (nog geen VvE bijvoorbeeld)?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Idd, naar de opdrachtgever, hij/zij is verantwoordelijk voor de betaling.
En als die niet betaald heb ik pech... Ik wacht inmiddels al weer 3 maanden op een nota van ruim 6000 euro.
Er bleken schulden op te duiken, er is een flinke verzekering, maar ook een erfgename die zelf ook het eea aan problematiek heeft dus het sleept zich voort.
Ik kan een incassotraject opstarten, maar iets met een kale kip. Dus ik wacht nog heel even.
(Wat in dit geval jammer is, is dat met een Akte van Cessie, door de opdrachtgever getekend, ik wel een uitvaartverzekering kan incasseren namens de opdrachtgever. Maar deze verzekering is een levensverzekering met een flink bedrag en die mogen daarom niet aan mij uitkeren. Echt balen, want er is uiteindelijk dus wel geld...)
klopt... mijn moeder haar beeld is dat ik naar de crematie ga met een taxi, haar as op een strooiveldje gooi, taxi naar huis en klaarquote:Op donderdag 17 oktober 2024 20:00 schreef Irri-tante het volgende:
begreep ik nu dat je moeder graag een kleine uitvaart wil? Met jou, zonder je broer? Verder niemand?
Zie je dat zelf zitten? Hoe ziet je moeder dat voor zich? Persoonlijk lijkt me dat echt vreselijk en zou ik dan liever iets anders creëeren voor mezelf en de mensen die voor mij belangrijk zijn.
Zo herkenbaar… Ik dacht beide keren dat ik het heb moeten regelen meer aan anderen dan aan mezelf. Ik weet niet of ik het anders had gedaan, maar ik kijk er met een rotgevoel op terug.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
klopt... mijn moeder haar beeld is dat ik naar de crematie ga met een taxi, haar as op een strooiveldje gooi, taxi naar huis en klaar
Dat vind ik lastig naar mijn broer en haar kennissen toe. Sowieso kan ik mijn broer niet uitsluiten. Zelf zou ik ook graag mijn beste vriendin erbij hebben, gewoon iemand om tegenaan te janken
maar goed, even niet aan denken, last van waterlanders
Knuffelquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 08:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo herkenbaar… Ik dacht beide keren dat ik het heb moeten regelen meer aan anderen dan aan mezelf. Ik weet niet of ik het anders had gedaan, maar ik kijk er met een rotgevoel op terug.
Ik vond de suggestie van sigme om na te denken over waar je nu tijd aan wil besteden goed. Vergeet de emotionele kant niet; de praktische zaken zijn er later ook nog.
Probeer aan haar te vragen of ze het belangrijk vindt dat het klein gehouden wordt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
klopt... mijn moeder haar beeld is dat ik naar de crematie ga met een taxi, haar as op een strooiveldje gooi, taxi naar huis en klaar
Dat vind ik lastig naar mijn broer en haar kennissen toe. Sowieso kan ik mijn broer niet uitsluiten. Zelf zou ik ook graag mijn beste vriendin erbij hebben, gewoon iemand om tegenaan te janken
De uitvaart is niet alleen voor je moeder he, het is een mengelmoes van zaken waar iedereen zich prettig bij moet voelen.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ze vindt het zonde geld en wil niet dat ik emotioneel te diep ga. Het is uit bescherming van mij.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 09:15 schreef sigme het volgende:
[..]
Probeer aan haar te vragen of ze het belangrijk vindt dat het klein gehouden wordt.
Als jij vraagt of je niet voor jouw steun wat mensen erbij mag vragen, zegt ze dan dat ze dat echt niet wil hebben?
Ok. Voor de duidelijkheid: een handjevol mensen dat aansluit kost geen geld. Gewoon niks. Niet 'een paar euro meer voor de koffie', het maakt voor de verzekering gewoon niet uit of je voor 2 personen koffie neemt, of nul, of 15.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 09:20 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ze vindt het zonde geld en wil niet dat ik emotioneel te diep ga. Het is uit bescherming van mij.
En de dynamiek tussen mijn broer, moeder en mij is nogal ingewikkeld. Ook hij er niet bij is uit bescherming. Alleen ik kan dat echt niet maken
Een hele dienst en zo zie ik ook niet zitten trouwens, dus ik weet nog niet wat ik met haar kennissen moet. Die licht ik sowieso zin
Mijn beste vriendin erbij vindt ze helemaal prima.
Niet om je te laten schrikken, naar toen mijn ouders met mij samen naar de notaris wilden om levenstestament en testament te bespreken mocht ik van de notaris niet bij het gesprek zijn. Was wel sneu, want zeker mijn moeder vertrouwde op de vragen die ik had voorbereid. Maar goed, had te maken met een veiligheidsinbouw vanuit de notaris dat mij ouders echt hun eigen wensen op tafel legde en dat niemand daar op wilde beïnvloeden.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 12:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dat opnemen ga ik vragen! Wat slim
En mijn moeder en ik gaan samen naar de notaris. Verder is er niemand, maar samen komen we er vast uit
En mijn moeder is ongehuwd en heeft geen partner
Oh... oké, dan ben ik niet helemaal verrast als dat gebeurt. Bedankt voor de waarschuwingquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:04 schreef Essebes het volgende:
[..]
Niet om je te laten schrikken, naar toen mijn ouders met mij samen naar de notaris wilden om levenstestament en testament te bespreken mocht ik van de notaris niet bij het gesprek zijn. Was wel sneu, want zeker mijn moeder vertrouwde op de vragen die ik had voorbereid. Maar goed, had te maken met een veiligheidsinbouw vanuit de notaris dat mij ouders echt hun eigen wensen op tafel legde en dat niemand daar op wilde beïnvloeden.
We waren alle drie onaangenaam verrast, maar ze was duidelijk…geen anderen bij het gesprek.
Ik realiseer me dat dit topic vooral over de zakelijke kant gaat en dat jij natuurlijk met veel verdriet zit. Het is heel begrijpelijk dat het je zo aangrijpt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 11:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb het gelezen, weet het eventjes niet te beantwoorden. Net uit het diepst van mijn ziel zitten snikken bij de psycholoog (naast mijn moeder ligt er ook een vriendin op sterven. Het is eventjes veel voor een labiel mens). En ik begin nu weer.
Even een kop thee, ik waardeer, leer en neem alles mee wat jullie schrijven. Alleen het is nu eventjes teveel
quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:36 schreef BE het volgende:
Oh nee, sorry Sigme, je hebt gelijk! o
Laatste antwoord op r_one:Helder. En punt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(het was niet mijn intentie het topic te kapen)r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
Dank je welquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik realiseer me dat dit topic vooral over de zakelijke kant gaat en dat jij natuurlijk met veel verdriet zit. Het is heel begrijpelijk dat het je zo aangrijpt.
Een virtuele arm om je heen.
Ik meldde het enkel even vanuit mijn ervaring. Toen mijn vader overleed kregen we te horen de alle automatische machtigingen gewoon door zouden gaan. Geen enkel probleem! En dat gingen ze dus niet... en dan heb je dingen uit te leggen aan bedrijven terwijl men op dat moment andere dingen aan z'n hoofd heeft.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:17 schreef blomke het volgende:
Verklaring van Erfrecht aanvragen, dat is ook zo. Maar goed, hiermee lopen we vooruit op de zaken.
Ik zou even laten uitzoeken of ze (en indirect jij) überhaupt iets moet betalen. Kort gezegd Als het huurcontract op haar naam staat en ze is er niet meer, valt er ook niets te halen. Klinkt even hard nu, maar kan ook een hoop gedoe schelen. Excuses als ik te bot overkom.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden
Is dat zo? Komt een evt. rekening van de verhuurder niet bij de erven terecht?quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 17:03 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ik zou even laten uitzoeken of ze (en indirect jij) überhaupt iets moet betalen. Kort gezegd Als het huurcontract op haar naam staat en ze is er niet meer, valt er ook niets te halen. Klinkt even hard nu, maar kan ook een hoop gedoe schelen. Excuses als ik te bot overkom.
Bron en rest van de tekst:quote:Huren en recht
Mijn moeder huurde van een woningcorporatie en is enkele weken terug overleden. De huur is opgezegd. Bij de inspectie kwam de opzichter met een lijst van werkzaamheden die gedaan moesten worden in het huis. Ook de tuin moest leeg. Toen we daarmee bezig waren zei een buurvrouw dat nabestaanden niet meer verantwoordelijk zijn voor herstelwerk. Dit zou wettelijk veranderd zijn. Klopt dat?
Helaas niet. Als er na het overlijden van de huurder geen bewoners in het huis achterblijven, zijn de erfgenamen verantwoordelijk voor de correcte oplevering aan de verhuurder. Alleen als de erfenis door alle erfgenamen is verworpen, zijn herstelwerk en de daaraan verbonden kosten voor rekening van de verhuurder.
Valt mee. Een "klant is overleden" moet volstaan:quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 16:59 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ik meldde het enkel even vanuit mijn ervaring. Toen mijn vader overleed kregen we te horen de alle automatische machtigingen gewoon door zouden gaan. Geen enkel probleem! En dat gingen ze dus niet... en dan heb je dingen uit te leggen aan bedrijven terwijl men op dat moment andere dingen aan z'n hoofd heeft.
quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:07 schreef r_one het volgende:
Ter geruststelling: de eerste 3 maanden na overlijden kunnen schuldeisers géén vorderingen incasseren.
In de praktijk vond ik het ook enorm meevallen, echt alle bedrijven die ik heb gebeld/aangeschreven reageerden snel en meewerkend. Nergens iets van 'bewijs' te hoeven geven. Ook berucht lastige opzeggers als loterijen en goede doelen: geen enkel probleem.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 23:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Valt mee. Een "klant is overleden" moet volstaan:
[..]
Volgens mij is er na je vorige reactie niet iets genoemd dat reden van je paniek zou kunnen zijn, of vergis ik me?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Poeh... raak wel een beetje in paniek van dit alles...
Voor het gesprek aan mail ik mijn moeder al mijn vragen en dingen. Als ik niet bij het gesprek mag zijn kan zij achter die dingen aan.
Het is zoveel allemaal...
quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Voor het gesprek aan mail ik mijn moeder al mijn vragen en dingen. Als ik niet bij het gesprek mag zijn kan zij achter die dingen aan.
Het is zoveel allemaal...
Nee... alleen lees even alles door en denk hoe moet ik dit alles doen... maar goed... iedereen moet dit kunnen, dus ik ook. En misschien heb ik een beetje een emotionele buiquote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij is er na je vorige reactie niet iets genoemd dat reden van je paniek zou kunnen zijn, of vergis ik me?
Als het je weer aanvliegt als je dit topic leest: hou het bij het lijstje met punten dat je al hebt. Je bent al voorbereid.
Dat scheeltquote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:58 schreef Kissingbird het volgende:
[..]![]()
Ligt ook aan de notaris, kunnen jullie vooraf vragen ookdan heb je al meer duidelijkheid..
Mocht hier gewoon erbij zijn bij het voorgesprek waarbij mijn pa alles kenbaar maakte. Mocht ook erbij zijn toen het document was opgesteld en het lezen, daarna moest ik wel weg..
Werd het nog eens met hem 1 op 1 doorgenomen om zeker te weten dat hij erachter stond allemaal.
Tekenen moet je sowieso alleen doen.
I stand corrected. Mijn excuses voor eventuele verwarring hierin.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 17:07 schreef Lienekien het volgende:
Is dat zo? Komt een evt. rekening van de verhuurder niet bij de erven terecht?
Lijkt me toch niet dat de verhuurder die kosten nergens zou kunnen verhalen.
https://www.woonbond.nl/f(...)-woning-herstellen/#
In ons geval werd onder andere de energierekening automatisch afgeschreven van de bankrekening van mijn vader. Toen de bank meldde dat het rekeningnummer geblokkeerd zou worden, werd ons beloofd dat de automatische afschrijvingen wel gewoon door gingen. Dat gingen ze dus niet en werd mijn moeder geconfronteerd met een boze energiemaatschappij. Daar zijn we natuurlijk wel snel uit gekomen, maar leuk was op dat moment anders.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:44 schreef Lienekien het volgende:
Ik lees de post van Mr_Belvedere anders. Hij praat over automatische machtigingen die na het melden van het overlijden bij de bank nog drie maanden zouden doorlopen, maar wat niet gebeurde. Ja, dan heb je nog wel iets te regelen met de bedrijven die wel hun geld hadden moeten krijgen.
Het valt echt wel mee, als je maar een soort van draaiboekje/plan maakt.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Mja.. ik weet het niet meer de precieze details uit mijn hoofd, maar mijn moeder was redelijk in paniek toen. Het was gelukkig wel snel opgelost ja.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 23:12 schreef r_one het volgende:
Valt mee. Een "klant is overleden" moet volstaan:
Dat klopt dus niet. Dan krijg je er onnodig gedoe bij.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:37 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
In ons geval werd onder andere de energierekening automatisch afgeschreven van de bankrekening van mijn vader. Toen de bank meldde dat het rekeningnummer geblokkeerd zou worden, werd ons beloofd dat de automatische afschrijvingen wel gewoon door gingen. Dat gingen ze dus niet en werd mijn moeder geconfronteerd met een boze energiemaatschappij. Daar zijn we natuurlijk wel snel uit gekomen, maar leuk was op dat moment anders.
Bij mijn weten wordt de DigiD vrij snel na het overlijden geblokkeerd. Dat is een van de meldingen die automatisch gaan. Waarvoor zou het nog zin hebben daar in te kunnen?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:49 schreef Leandra het volgende:
Tip, los van notariszaken.
Zorg dat je met je vingerafdruk in haar telefoon komt, de codes van haar telefoon en DigiD weet.
Verder moet ze de notaris vooral vragen of het testament noodzakelijk is als ze in een huurwoning woont, dat zal vooral van haar vermogen afhangen.
Als dat primair de boedel is, en voldoende geld voor de uitvaart dan kan ze het geld voor de notaris misschien beter houden, hoef je tzt ook geen kosten te maken voor een verklaring van erfrecht.
Klopt, en alle instanties die zijn aangesloten op digid krijgen ook bericht van dat overlijden en starten daarmee automatisch overlijdensprocessen op aan hun kant. Dus bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank (voor OAW) en pensioenfondsen, die weten er direct van en doen hun ding.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bij mijn weten wordt de DigiD vrij snel na het overlijden geblokkeerd. Dat is een van de meldingen die automatisch gaan. Waarvoor zou het nog zin hebben daar in te kunnen?
En volgens mij is het zoveel mogelijk uitsluiten van de broer van TS een belangrijk doel van moeder.
Wij konden dit voorjaar met de DigiD van mijn vader nog gewoon de aangifte IB doen, 3 of 4 maanden na zijn overlijden.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bij mijn weten wordt de DigiD vrij snel na het overlijden geblokkeerd. Dat is een van de meldingen die automatisch gaan. Waarvoor zou het nog zin hebben daar in te kunnen?
En volgens mij is het zoveel mogelijk uitsluiten van de broer van TS een belangrijk doel van moeder.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank je welquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:51 schreef Schanu het volgende:
Geen inhoudelijke toevoegingen, maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen, wat een moeilijke tijd moet dit voor je zijn.
quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:32 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het juist heel goed is dat je je realiseert wat voor effect op jou gaat hebben en dat je dan juist de (mantel)zorg nodig hebt die dan niet meer beschikbaar is.
Het handigst zou zijn om nu (wellicht samen met moeder en die vriendin) te kijken naar alternatieve (mantel)zorg voor jou, of begeleiding waardoor je het ook redt.
Dat je zo goed weet wat er mis zal gaan is juist heel goed, want dan kunnen jullie nu proberen bij te sturen zodat er tegen die tijd de steun is die je nodig hebt, dat scheelt je moeder waarschijnlijk ook slapeloze nachten
Ik vind het juist heel goed en knap zoals jullie erin staan.
Daarom, ben ook weer rustigquote:Op dinsdag 5 november 2024 14:07 schreef Lienekien het volgende:
Er komt vast een oplossing. Het is nog niet zo ver.
Ik werk voor zo'n organisatiequote:Op dinsdag 5 november 2024 15:25 schreef Rene het volgende:
Logisch dat je hierover nadenkt CoS. Je kan ook altijd het maatschappelijk werk inzetten voor iets als een maatje buiten je hulp om. Voor zover mij bekend is zijn dergelijke organisaties wel te vinden!
Dat weet ik wel zekerquote:Op dinsdag 5 november 2024 15:41 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik werk voor zo'n organisatie![]()
Voor het professionele heb je idd maatschappelijk werk.
Soms is nl een problematiek te groot en verwijzen wij door naar maatschappelijk werk.
Andersom gebeurt het ook dat woningbouw, maatschappelijk werk of bijvoorbeeld de gemeente mensen met ons in contact brengt.
Zijn allemaal korte lijntjes die we met elkaar hebben.
Dat is er vast en zeker in het hoge noorden ook
Heelveel sterkte met alles
Ik werk dus in zo'n WIJ-teamquote:Op dinsdag 5 november 2024 15:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
Haha gelukkig maar voor ons Noorderlingen
Bespreek dit eerst met mijn begeleiding en als dat moeilijk is voor hen ga ik naar het WIJ-team.
Er is vast wel een oplossing voor
Ik heb een goede vriendenkring. Alleen degene die het meest dichtbij wonen is anderhalf uur reizen, beetje onhandig
Ah oké, had ik niet helemaal goed begrepen. Sorry!quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:03 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik werk dus in zo'n WIJ-team![]()
Die gaan je vast en zeker goed (op weg) kunnen helpen mocht dat nodig zijn tzt
Deze vraag kan misschien kwetsend over komen, maar is absoluut niet zo bedoeld. Alleen maar helpend.quote:Op dinsdag 5 november 2024 14:16 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Daarom, ben ook weer rustig
Sterkte iigquote:Op donderdag 26 februari 2026 15:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Update
Mijn moeder zit in een euthanasietraject
Dus ik lees dit topic nog even door
Ook kijk ik naar de "to do list" van de overheid
Als het goed is regelt de notaris veel dingen. Bel eerst de uitvaartondernemer en de notaris. Dan bel ik mijn broer en ga ik alles regelen
Nu lees ik alles terug en stel nog eventuele vragen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |