Je hebt het nu, neem ik aan, niet over het adviseren en opstellen van een testament en levenstestament, maar het afwikkelen van een nalatenschap? Hoop ik?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 04:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Afhankelijk van de omvang van nalatenschap is het een dure grap.
Ons heeft het, heb de akkoordverklaring nog niet binnen dus ik gok ietwat, zo’n 15.000 gekost.
De Dela doet meer.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 07:22 schreef Cat-astrophe het volgende:
Waar zoek je precies hulp bij COTS?
De notaris is voor het afhandelen van de erfenis. En kan ook helpen bij het opstellen van een levenstestament voor je moeder (hoe wil zij de rest van haar leven inrichten, wanneer moet behandeling stop gezet worden etc).
De Dela (of andere uitvaartverzekering) is voor het afhandelen van de uitvaart.
Verder kan de huisarts meedenken op het gebied van haar welzijn. Bij voorbeeld (mocht ze dat willen) euthanasie.
Het is niet raar om daar nu al mee bezig te zijn. In tegenstelling, het is juist verstandig.
Je kunt nu samen met je moeder alles zo organiseren dat haar laatste wensen vervuld worden. En je kunt je samen voorbereiden op haar naderende dood.
Vergeet je niet voor jezelf te zorgen hierin? Zijn je hulpverleners op de hoogte?
Ook jij mag steun vragen!
Ja precies, maar omdat ik niet weet wat TS qua notaris mag gaan verwachten.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 05:46 schreef Essebes het volgende:
[..]
Je hebt het nu, neem ik aan, niet over het adviseren en opstellen van een testament en levenstestament, maar het afwikkelen van een nalatenschap? Hoop ik?
Sterkte met de situatie.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 01:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hoi
Ik weet niet zeker of dit hier hoort of bij R&P. Excuus hiervoor
Mijn moeder heeft waarschijnlijk niet meer zo lang. Super verdrietig, maar ze helpt me zo goed mogelijk voor te bereiden
Nu heb ik zelf gegoogled over wat je allemaal moet doen (moet je niet voor het slapen gaan doen btw) en het is een pittige lijst
Nu hebben mijn moeder en ik binnenkort een afspraak bij de notaris (of naja de notaris gaat naar mijn moeder). Die rol is een beetje vaag in mijn ogen. Ik heb al gegoogled en ik heb echt nog steeds geen flauw idee wat ze kan doen. Noem me dom, maar kan iemand het me uitleggen in Jip en Janneke-taal
Mijn tweede vraag is; ik ben psychisch labiel. De kans dat ik in de war raak is groot. Kan dan bijvoorbeeld Dela (daar is ze verzekerd) ook advies geven over hoe ik hulp kan krijgen bij alle regelzaken? Ik ga er vanuit dat ik wel dingen geregeld krijg, alleen stress levert bij mij nogal eens een psychose op. Dus ik wil voorbereid zijn in het geval dat
Alvast bedankt voor het meedenken. En ja ze leeft nog, weet ik, maar ik wil haar ontzorgen door zelf ook al voor te bereiden. Rare familiekronkel
Dat geeft al het nodige overzicht.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zijn jullie allemaal lief, dank jullie wel.Ik heb nu een stuk beter beeld
Ik heb vragen opgeschreven voor de notaris en voor mijn moeder, waar ze de notaris voor wil precies. Ik bedoel we hebben geen ingewikkelde familie-situatie. Al weet ik dat ze door omstandigheden mijn broer zoveel mogelijk uit de erfenis wil sluiten.
Nu weet ik iig wat ik moet vragen bij dat gesprek. Mijn moeder zegt genoeg geld te hebben om dit te kunnen betalen en ik vertrouw haar
Ik heb gekeken idd op de site van Dela, volgens mij doen ze best veel. Ook hier beweert mijn moeder goed verzekerd te zijn en dat vertrouw ik. Daarnaast wil ze een heel eenvoudige uitvaart. Als het aan haar ligt ben ik er enkel bij. Ga het ook met haar erover hebben of dat mijn broer erbij mag zijn, ondanks alles is ze wel zijn moeder
Alle regelzaken komen in principe op mij neer. Ik moet binnenkort nog een keer (voor de derde keer) de site van Dela lezen (hun checklist e.d.)
Verder moet ik met mijn beste vriendin bespreken of ze me een beetje in de gaten wil houden. De hulpverleners zijn op de hoogte van de situatie, dus die kunnen me ook helpen en verder is het een kwestie van doorbikkelen.
En heel hard hopen dat ze toch wonder boven wonder ineens opknapt, maar ja, dat is misschien naïef.
Ze heeft een huurwoningquote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat geeft al het nodige overzicht.
De notaris kan vertellen dat je broer wettelijk recht heeft op een bepaald deel. Je moeder kan dan in haar testament aangeven naar wie ze wil dat de rest van de erfenis gaat.
CotS, hoe zit het met haar huis? Heeft ze een huurhuis of een koophuis?
Kijk aan, dat heb je dus al geregeld.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:52 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ze heeft een huurwoning
We hebben al een bedrijf gevonden die het leeg kan halen en ik moet tegen die tijd ook nog even een bedrijf vinden die even met een klein vrachtwagentje kan komen voor haar boeken (die gaan naar mij) en wat meubels die ik graag wil hebben. De rest gaat naar dat leegruimbedrijf
Nu ik dit typ schrijf ik direct op dat de foto's naar mijn broer moeten, anders zou ik dat zo vergeten en meer van dat soort zaken.
Ik zorg gewoon dat ik een kladblok naast de laptop heb liggen, alles opschrijven wat mijn brein verzint aan vragen en klusjes
Ja, ik schrijf alles maar op en voor het gesprek order ik alle vragen en dingen tot een normale vragenlijstquote:Op donderdag 17 oktober 2024 12:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kijk aan, dat heb je dus al geregeld.
Blij dat het rust geeft om nu dingen op een rij te zetten.
Je kunt nog aan de notaris vragen hoe het gaat met laten leegruimen, of je dit na de uitvaart al direct in gang kunt zetten of dat er eerst moet zijn vastgesteld dat jij de erfgenaam/executeur bent en dit mag doen. En vraag dan ook hoe de inventaris moet worden meegenomen in de opgave voor de erfbelasting. Die inventaris vertegenwoordigt wel een waarde en is deel van de erfenis.
Ik weet niet precies hoe dat zit, want bij mijn moeder ging dat anders. Toen ze overleed, had ze nog slechts een beperkt aantal spullen in het verzorgingshuis. Ik heb dat toen los geschat op een paar honderd euro.
Bewaar sowieso alle rekeningen en facturen goed voor o.a. de aangifte erfbelasting.
Het doen van de aangifte voor de erfbelasting kan de notaris trouwens ook voor je regelen. Een neef van mij koos daarvoor, maar die tip kwam voor ons wat laat. Hij had nog wel de tip om de laatste aangifte inkomstenbelasting (ja, die moet ook nog) door een administratiekantoor te laten doen. Ik heb dat toen bij degene gedaan die hij daarvoor gebruikte, die kon ik de benodigde gegevens en papieren sturen en dat kwam allemaal ook in orde.
Voor aangifte erfbelasting en inkomstenbelasting heb je trouwens wel even de tijd.
Misschien vindt de notaris het goed als je het gesprek opneemt.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 12:26 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja, ik schrijf alles maar op en voor het gesprek order ik alle vragen en dingen tot een normale vragenlijstHopelijk wordt de notaris niet horendol van al mijn vragen (en anders heeft ze pech).
Vragen over de belastingen heb ik ook genoteerd.
Dank je wel
Wat is een trouwboekje?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 12:47 schreef blomke het volgende:
Moet er ook niet het trouwboekje overlegd worden na overlijden / voor de uitvaart?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zie email 27 oktober
Sorry, trouwakte heeft juridische betekenis; trouwboekje niet. Overigens vroeg de begrafenisondernemer er wel naar.quote:
Hmmm, daar heb ik helaas hele andere ervaringen in.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb gekeken idd op de site van Dela, volgens mij doen ze best veel. Ook hier beweert mijn moeder goed verzekerd te zijn en dat vertrouw ik.
Verklaring van Erfrecht aanvragen, dat is ook zo. Maar goed, hiermee lopen we vooruit op de zaken.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:02 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Ow ja: Weet de bank dat ze overleden is? Dan gaat de rekening op direct op slot. Dat is de bank wettelijk verplicht. Niemand kan er meer bij, ook jij niet. Weet dus van te voren waar welke financien afgehandeld moeten worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |