abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 oktober 2024 @ 15:10:48 #126
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215351019
Blijkbaar is er zoiets als een nabestaandenmachtiging, dan kun je nog wel iets doen via de Digid.

https://www.belastingdien(...)igen%20inloggegevens.

Ik lees dat je dan de inkomstenbelasting nog online kunt doen, maar dat je er dan geen hulp van de belastingdienst bij kunt krijgen. Dat kan alleen als je de papieren versie invult en als je daarmee naar de balie gaat.

Ik heb dit dus door een administratiekantoor laten doen. Kostte me in 2022 ¤72,50.
The love you take is equal to the love you make.
pi_215351184
Dank jullie O+

Lees alles mee! Alleen ik heb er geen vragen over op het moment
pi_215351252
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 14:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Bij mijn weten wordt de DigiD vrij snel na het overlijden geblokkeerd. Dat is een van de meldingen die automatisch gaan. Waarvoor zou het nog zin hebben daar in te kunnen?

En volgens mij is het zoveel mogelijk uitsluiten van de broer van TS een belangrijk doel van moeder.
Klopt, en alle instanties die zijn aangesloten op digid krijgen ook bericht van dat overlijden en starten daarmee automatisch overlijdensprocessen op aan hun kant. Dus bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank (voor OAW) en pensioenfondsen, die weten er direct van en doen hun ding.

De belastingdienst wil een contactpersoon en die moet de aangifte van de nog niet afgesloten belastingjaren doen voor de overledene. De BD (krijgt ook z'n seintje via digid) stuurt daarover een brief naar het huisadres van de overledene met daarin een optie om zelf een contactpersoon op te geven; als niemand reageert wijzen ze iemand aan als ze in het BRP bloedverwanten vinden. Ze kiezen dan willekeurig een van de kinderen - dat kan onhandig zijn.

De contactpersoon is degene aan wie de BD de post stuurt, maar de gemachtigde om aangifte te doen (dat waar Lienekien naar verwijst) hoeft NIET de contactpersoon te zijn (en wordt dat ook niet alleen maar door die machtiging: de post blijft naar de contactpersoon gestuurd worden).
Leuker konden ze het niet maken, makkelijker wel maar dat deden ze niet.

Wel heeft ook de belastingdienst een nabestaandenhelpdesk met redelijk geduldige en meelevende medewerkers. Zorg dat je in elk geval het BSN van de overledene paraat hebt en dan heb je voldoende aanknopingspunten om in gesprek te gaan wanneer dat nodig is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 23 oktober 2024 @ 16:05:51 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215351403
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2024 14:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Bij mijn weten wordt de DigiD vrij snel na het overlijden geblokkeerd. Dat is een van de meldingen die automatisch gaan. Waarvoor zou het nog zin hebben daar in te kunnen?

En volgens mij is het zoveel mogelijk uitsluiten van de broer van TS een belangrijk doel van moeder.
Wij konden dit voorjaar met de DigiD van mijn vader nog gewoon de aangifte IB doen, 3 of 4 maanden na zijn overlijden.

Ook als dat niet (meer) digitaal had gekund was het wel handig dat we de aangiftes van voorgaande jaren konden inzien/downloaden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215371413
Geen inhoudelijke toevoegingen, maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen, wat een moeilijke tijd moet dit voor je zijn.
pi_215371427
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2024 14:51 schreef Schanu het volgende:
Geen inhoudelijke toevoegingen, maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen, wat een moeilijke tijd moet dit voor je zijn.
Dank je wel O+
pi_215482966
Update

Gesprek met de notaris gehad. Die neemt alle regelzaken op zich. Zeker omdat de kans groot is dat ik dan de kliniek in rol en het is gewoon fijn dat alle zaken mij uit handen genomen wordt.
Het was een fijne vrouw en een fijn gesprek. Ik weet nu wat ik moet doen als mijn moeder overlijdt (notaris bellen. Dela bellen).

Ook nog (zonder notaris) over euthanasie gesproken. Dat was een pittig gesprek, veel denkwerk geeft dat. Of ik erbij wil zijn of niet... denk dat ik dat wel wil, want ik houd van haar en wil haar dat niet alleen laten doen.

En ook besproken (zonder notaris) wat er met mij moet gebeuren. Klinkt heel stom, maar een vriendin van mij die terminaal ziek is en mijn moeder die ook terminaal is zijn "mijn mantelzorgers". Verder heb ik geen mensen in de buurt die de rol op zich kunnen nemen. En bij mantalzorg moet je denken aan spullen naar de kliniek brengen als ik opgenomen wordt (en vuilnis wegbrengen dan en de leegtrekken)(wat die vriendin deed) en iemand die me een beetje temt als ik compleet van de kook raak (moeder) en die me dan regelmatig opzoekt (moeder).
Allemaal super egoïstisch om mee bezig te zijn, maar het hoort er helaas wel bij. Zelf heb ik zoiets van red me wel, maar mijn moeder heeft er slapeloze nachten van. Alleen ik heb gewoon geen oplossing hiervoor...

En nu ben ik weer een jankbek
  dinsdag 5 november 2024 @ 13:32:08 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215483026
Ik denk dat het juist heel goed is dat je je realiseert wat voor effect op jou gaat hebben en dat je dan juist de (mantel)zorg nodig hebt die dan niet meer beschikbaar is.

Het handigst zou zijn om nu (wellicht samen met moeder en die vriendin) te kijken naar alternatieve (mantel)zorg voor jou, of begeleiding waardoor je het ook redt.

Dat je zo goed weet wat er mis zal gaan is juist heel goed, want dan kunnen jullie nu proberen bij te sturen zodat er tegen die tijd de steun is die je nodig hebt, dat scheelt je moeder waarschijnlijk ook slapeloze nachten ;)

Ik vind het juist heel goed en knap zoals jullie erin staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215483085
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 13:32 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het juist heel goed is dat je je realiseert wat voor effect op jou gaat hebben en dat je dan juist de (mantel)zorg nodig hebt die dan niet meer beschikbaar is.

Het handigst zou zijn om nu (wellicht samen met moeder en die vriendin) te kijken naar alternatieve (mantel)zorg voor jou, of begeleiding waardoor je het ook redt.

Dat je zo goed weet wat er mis zal gaan is juist heel goed, want dan kunnen jullie nu proberen bij te sturen zodat er tegen die tijd de steun is die je nodig hebt, dat scheelt je moeder waarschijnlijk ook slapeloze nachten ;)

Ik vind het juist heel goed en knap zoals jullie erin staan.
-O-
heb al een berichtje richting de begeleiding gedaan, dat we het hierover moeten hebben. Dan komt er vast wel wat uit. Die vriendin is echt te ziek hiervoor. En mijn moeder weet ook niet zo snel een oplossing.
Begeleiding heeft iig bericht en we gaan er samen naar kijken...

Dank je O+
  dinsdag 5 november 2024 @ 14:07:47 #135
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215483334
Er komt vast een oplossing. Het is nog niet zo ver.

:*
The love you take is equal to the love you make.
pi_215483391
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 14:07 schreef Lienekien het volgende:
Er komt vast een oplossing. Het is nog niet zo ver.

:*
Daarom, ben ook weer rustig :)
  Moderator dinsdag 5 november 2024 @ 15:25:58 #137
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_215483851
Logisch dat je hierover nadenkt CoS. Je kan ook altijd het maatschappelijk werk inzetten voor iets als een maatje buiten je hulp om. Voor zover mij bekend is zijn dergelijke organisaties wel te vinden ;) !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_215483955
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 15:25 schreef Rene het volgende:
Logisch dat je hierover nadenkt CoS. Je kan ook altijd het maatschappelijk werk inzetten voor iets als een maatje buiten je hulp om. Voor zover mij bekend is zijn dergelijke organisaties wel te vinden ;) !
Ik werk voor zo'n organisatie O+
Voor het professionele heb je idd maatschappelijk werk.

Soms is nl een problematiek te groot en verwijzen wij door naar maatschappelijk werk.

Andersom gebeurt het ook dat woningbouw, maatschappelijk werk of bijvoorbeeld de gemeente mensen met ons in contact brengt.

Zijn allemaal korte lijntjes die we met elkaar hebben.

Dat is er vast en zeker in het hoge noorden ook ;)

Heelveel sterkte met alles :*
  Moderator dinsdag 5 november 2024 @ 15:46:49 #139
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_215484003
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 november 2024 15:41 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ik werk voor zo'n organisatie O+
Voor het professionele heb je idd maatschappelijk werk.

Soms is nl een problematiek te groot en verwijzen wij door naar maatschappelijk werk.

Andersom gebeurt het ook dat woningbouw, maatschappelijk werk of bijvoorbeeld de gemeente mensen met ons in contact brengt.

Zijn allemaal korte lijntjes die we met elkaar hebben.

Dat is er vast en zeker in het hoge noorden ook ;)

Heelveel sterkte met alles :*
Dat weet ik wel zeker ;) !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_215484081
Haha gelukkig maar voor ons Noorderlingen

Bespreek dit eerst met mijn begeleiding en als dat moeilijk is voor hen ga ik naar het WIJ-team.

Er is vast wel een oplossing voor

Ik heb een goede vriendenkring. Alleen degene die het meest dichtbij wonen is anderhalf uur reizen, beetje onhandig
pi_215484141
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 15:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
Haha gelukkig maar voor ons Noorderlingen

Bespreek dit eerst met mijn begeleiding en als dat moeilijk is voor hen ga ik naar het WIJ-team.

Er is vast wel een oplossing voor

Ik heb een goede vriendenkring. Alleen degene die het meest dichtbij wonen is anderhalf uur reizen, beetje onhandig
Ik werk dus in zo'n WIJ-team :D

Die gaan je vast en zeker goed (op weg) kunnen helpen mocht dat nodig zijn tzt ;)
pi_215484177
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2024 16:03 schreef mascara-klodder het volgende:

[..]
Ik werk dus in zo'n WIJ-team :D

Die gaan je vast en zeker goed (op weg) kunnen helpen mocht dat nodig zijn tzt ;)
Ah oké, had ik niet helemaal goed begrepen. Sorry!

Maar goed... spannende tijden
pi_215486956
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2024 14:16 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Daarom, ben ook weer rustig :)
Deze vraag kan misschien kwetsend over komen, maar is absoluut niet zo bedoeld. Alleen maar helpend.

Ben je handelingsbekwaam als je in crisis bent? Kan je zelf beslissingen nemen over jezelf en over je financiën?
Volgens mij was je ooit met budgetbeheer bezig, maar ik weet niet of dit vrijwillig is.

Je zou kunnen nadenken over een mentor en/of bewindvoerder. Een bewindvoerder gaat over je financiën.

Een mentor is wettelijk vertegenwoordiger en belangenbehartiger. Wanneer je zelf niet in staat bent om beslissingen te nemen is de mentor bevoegd te beslissen over verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. Een mentor is adviseur en vertrouwenspersoon voor alle andere persoonlijke zaken.

Let op: het gaat alleen als jij niet handelingsbekwaam bent. Het klinkt heel zwaar, maar het kan ook zijn dat een mentor je helpt om samen een beslissing te nemen of jou ondersteunt zodat je zelf een beslissing mag nemen. Niet alles wordt uit handen genomen. Juist niet!

Als je meer informatie wil mag en altijd berichtje sturen.

Het heeft misschien niets met het overlijden van je moeder te maken. Maar als je je nu zorgen maakt over je welzijn dan is het toch goed om over na te denken
pi_215487313
Dit soort zorg heb ik al idd! Zelfstandig waar het kan en steun waar het moet

Ik word goed in de gaten gehouden. En in het ergste geval een IBS of RM. Dat heb ik al een paar keer meegemaakt.

Dit zijn dingen die ik ook echt met de hulpverleners moet bespreken

Sowieso al voor vrijdag een gesprek gepland hierover
pi_215487328
En om mij te kwetsen moet je harder je best doen ;)
Je bent gewoon reëel :*
pi_220207107
Update

Mijn moeder zit in een euthanasietraject
Dus ik lees dit topic nog even door
Ook kijk ik naar de "to do list" van de overheid

Als het goed is regelt de notaris veel dingen. Bel eerst de uitvaartondernemer en de notaris. Dan bel ik mijn broer en ga ik alles regelen

Nu lees ik alles terug en stel nog eventuele vragen :)
pi_220207154
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2026 15:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Update

Mijn moeder zit in een euthanasietraject
Dus ik lees dit topic nog even door
Ook kijk ik naar de "to do list" van de overheid

Als het goed is regelt de notaris veel dingen. Bel eerst de uitvaartondernemer en de notaris. Dan bel ik mijn broer en ga ik alles regelen

Nu lees ik alles terug en stel nog eventuele vragen :)
Sterkte iig
"You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons."
pi_220208129
Ach Child :* Sterkte
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_220213352
Och, lees dit topic nu pas. Heel veel sterkte, ChildoftheStars. :*
pi_220266526
Sterkte TS. Misschien ken je het al, maar hier nog 2 linkjes van de Consumentenbond. De eerste wat te doen als ze net is overleden. De tweede wat te doen na de uitvaart. Met concrete stappen. Hopelijk is het bruikbaar voor je.

Regelen direct na overlijden t/m de uitvaart: https://www.consumentenbo(...)lan-uitvaart-regelen

Regelen na de uitvaart: https://www.consumentenbond.nl/erven-schenken/na-de-uitvaart

Ik hoop dat je kunt of nog hebt kunnen genieten van jullie laatste tijd samen. Dat is het belangrijkste. De rest komt later.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')