Niet om je te laten schrikken, naar toen mijn ouders met mij samen naar de notaris wilden om levenstestament en testament te bespreken mocht ik van de notaris niet bij het gesprek zijn. Was wel sneu, want zeker mijn moeder vertrouwde op de vragen die ik had voorbereid. Maar goed, had te maken met een veiligheidsinbouw vanuit de notaris dat mij ouders echt hun eigen wensen op tafel legde en dat niemand daar op wilde beïnvloeden.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 12:51 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dat opnemen ga ik vragen! Wat slim
En mijn moeder en ik gaan samen naar de notaris. Verder is er niemand, maar samen komen we er vast uit
En mijn moeder is ongehuwd en heeft geen partner
Oh... oké, dan ben ik niet helemaal verrast als dat gebeurt. Bedankt voor de waarschuwingquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:04 schreef Essebes het volgende:
[..]
Niet om je te laten schrikken, naar toen mijn ouders met mij samen naar de notaris wilden om levenstestament en testament te bespreken mocht ik van de notaris niet bij het gesprek zijn. Was wel sneu, want zeker mijn moeder vertrouwde op de vragen die ik had voorbereid. Maar goed, had te maken met een veiligheidsinbouw vanuit de notaris dat mij ouders echt hun eigen wensen op tafel legde en dat niemand daar op wilde beïnvloeden.
We waren alle drie onaangenaam verrast, maar ze was duidelijk…geen anderen bij het gesprek.
Ik realiseer me dat dit topic vooral over de zakelijke kant gaat en dat jij natuurlijk met veel verdriet zit. Het is heel begrijpelijk dat het je zo aangrijpt.quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 11:53 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb het gelezen, weet het eventjes niet te beantwoorden. Net uit het diepst van mijn ziel zitten snikken bij de psycholoog (naast mijn moeder ligt er ook een vriendin op sterven. Het is eventjes veel voor een labiel mens). En ik begin nu weer.
Even een kop thee, ik waardeer, leer en neem alles mee wat jullie schrijven. Alleen het is nu eventjes teveel
quote:Op vrijdag 18 oktober 2024 07:36 schreef BE het volgende:
Oh nee, sorry Sigme, je hebt gelijk! o
Laatste antwoord op r_one:Helder. En punt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(het was niet mijn intentie het topic te kapen)r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
Dank je welquote:Op vrijdag 18 oktober 2024 12:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik realiseer me dat dit topic vooral over de zakelijke kant gaat en dat jij natuurlijk met veel verdriet zit. Het is heel begrijpelijk dat het je zo aangrijpt.
Een virtuele arm om je heen.
Ik meldde het enkel even vanuit mijn ervaring. Toen mijn vader overleed kregen we te horen de alle automatische machtigingen gewoon door zouden gaan. Geen enkel probleem! En dat gingen ze dus niet... en dan heb je dingen uit te leggen aan bedrijven terwijl men op dat moment andere dingen aan z'n hoofd heeft.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:17 schreef blomke het volgende:
Verklaring van Erfrecht aanvragen, dat is ook zo. Maar goed, hiermee lopen we vooruit op de zaken.
Ik zou even laten uitzoeken of ze (en indirect jij) überhaupt iets moet betalen. Kort gezegd Als het huurcontract op haar naam staat en ze is er niet meer, valt er ook niets te halen. Klinkt even hard nu, maar kan ook een hoop gedoe schelen. Excuses als ik te bot overkom.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden
Is dat zo? Komt een evt. rekening van de verhuurder niet bij de erven terecht?quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 17:03 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ik zou even laten uitzoeken of ze (en indirect jij) überhaupt iets moet betalen. Kort gezegd Als het huurcontract op haar naam staat en ze is er niet meer, valt er ook niets te halen. Klinkt even hard nu, maar kan ook een hoop gedoe schelen. Excuses als ik te bot overkom.
Bron en rest van de tekst:quote:Huren en recht
Mijn moeder huurde van een woningcorporatie en is enkele weken terug overleden. De huur is opgezegd. Bij de inspectie kwam de opzichter met een lijst van werkzaamheden die gedaan moesten worden in het huis. Ook de tuin moest leeg. Toen we daarmee bezig waren zei een buurvrouw dat nabestaanden niet meer verantwoordelijk zijn voor herstelwerk. Dit zou wettelijk veranderd zijn. Klopt dat?
Helaas niet. Als er na het overlijden van de huurder geen bewoners in het huis achterblijven, zijn de erfgenamen verantwoordelijk voor de correcte oplevering aan de verhuurder. Alleen als de erfenis door alle erfgenamen is verworpen, zijn herstelwerk en de daaraan verbonden kosten voor rekening van de verhuurder.
Valt mee. Een "klant is overleden" moet volstaan:quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 16:59 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Ik meldde het enkel even vanuit mijn ervaring. Toen mijn vader overleed kregen we te horen de alle automatische machtigingen gewoon door zouden gaan. Geen enkel probleem! En dat gingen ze dus niet... en dan heb je dingen uit te leggen aan bedrijven terwijl men op dat moment andere dingen aan z'n hoofd heeft.
quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:07 schreef r_one het volgende:
Ter geruststelling: de eerste 3 maanden na overlijden kunnen schuldeisers géén vorderingen incasseren.
In de praktijk vond ik het ook enorm meevallen, echt alle bedrijven die ik heb gebeld/aangeschreven reageerden snel en meewerkend. Nergens iets van 'bewijs' te hoeven geven. Ook berucht lastige opzeggers als loterijen en goede doelen: geen enkel probleem.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 23:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Valt mee. Een "klant is overleden" moet volstaan:
[..]
Volgens mij is er na je vorige reactie niet iets genoemd dat reden van je paniek zou kunnen zijn, of vergis ik me?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Poeh... raak wel een beetje in paniek van dit alles...
Voor het gesprek aan mail ik mijn moeder al mijn vragen en dingen. Als ik niet bij het gesprek mag zijn kan zij achter die dingen aan.
Het is zoveel allemaal...
quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Voor het gesprek aan mail ik mijn moeder al mijn vragen en dingen. Als ik niet bij het gesprek mag zijn kan zij achter die dingen aan.
Het is zoveel allemaal...
Nee... alleen lees even alles door en denk hoe moet ik dit alles doen... maar goed... iedereen moet dit kunnen, dus ik ook. En misschien heb ik een beetje een emotionele buiquote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij is er na je vorige reactie niet iets genoemd dat reden van je paniek zou kunnen zijn, of vergis ik me?
Als het je weer aanvliegt als je dit topic leest: hou het bij het lijstje met punten dat je al hebt. Je bent al voorbereid.
Dat scheeltquote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:58 schreef Kissingbird het volgende:
[..]![]()
Ligt ook aan de notaris, kunnen jullie vooraf vragen ookdan heb je al meer duidelijkheid..
Mocht hier gewoon erbij zijn bij het voorgesprek waarbij mijn pa alles kenbaar maakte. Mocht ook erbij zijn toen het document was opgesteld en het lezen, daarna moest ik wel weg..
Werd het nog eens met hem 1 op 1 doorgenomen om zeker te weten dat hij erachter stond allemaal.
Tekenen moet je sowieso alleen doen.
I stand corrected. Mijn excuses voor eventuele verwarring hierin.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 17:07 schreef Lienekien het volgende:
Is dat zo? Komt een evt. rekening van de verhuurder niet bij de erven terecht?
Lijkt me toch niet dat de verhuurder die kosten nergens zou kunnen verhalen.
https://www.woonbond.nl/f(...)-woning-herstellen/#
In ons geval werd onder andere de energierekening automatisch afgeschreven van de bankrekening van mijn vader. Toen de bank meldde dat het rekeningnummer geblokkeerd zou worden, werd ons beloofd dat de automatische afschrijvingen wel gewoon door gingen. Dat gingen ze dus niet en werd mijn moeder geconfronteerd met een boze energiemaatschappij. Daar zijn we natuurlijk wel snel uit gekomen, maar leuk was op dat moment anders.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:44 schreef Lienekien het volgende:
Ik lees de post van Mr_Belvedere anders. Hij praat over automatische machtigingen die na het melden van het overlijden bij de bank nog drie maanden zouden doorlopen, maar wat niet gebeurde. Ja, dan heb je nog wel iets te regelen met de bedrijven die wel hun geld hadden moeten krijgen.
Het valt echt wel mee, als je maar een soort van draaiboekje/plan maakt.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 11:49 schreef ChildoftheStars het volgende:
Mja.. ik weet het niet meer de precieze details uit mijn hoofd, maar mijn moeder was redelijk in paniek toen. Het was gelukkig wel snel opgelost ja.quote:Op dinsdag 22 oktober 2024 23:12 schreef r_one het volgende:
Valt mee. Een "klant is overleden" moet volstaan:
Dat klopt dus niet. Dan krijg je er onnodig gedoe bij.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:37 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
In ons geval werd onder andere de energierekening automatisch afgeschreven van de bankrekening van mijn vader. Toen de bank meldde dat het rekeningnummer geblokkeerd zou worden, werd ons beloofd dat de automatische afschrijvingen wel gewoon door gingen. Dat gingen ze dus niet en werd mijn moeder geconfronteerd met een boze energiemaatschappij. Daar zijn we natuurlijk wel snel uit gekomen, maar leuk was op dat moment anders.
Bij mijn weten wordt de DigiD vrij snel na het overlijden geblokkeerd. Dat is een van de meldingen die automatisch gaan. Waarvoor zou het nog zin hebben daar in te kunnen?quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:49 schreef Leandra het volgende:
Tip, los van notariszaken.
Zorg dat je met je vingerafdruk in haar telefoon komt, de codes van haar telefoon en DigiD weet.
Verder moet ze de notaris vooral vragen of het testament noodzakelijk is als ze in een huurwoning woont, dat zal vooral van haar vermogen afhangen.
Als dat primair de boedel is, en voldoende geld voor de uitvaart dan kan ze het geld voor de notaris misschien beter houden, hoef je tzt ook geen kosten te maken voor een verklaring van erfrecht.
Klopt, en alle instanties die zijn aangesloten op digid krijgen ook bericht van dat overlijden en starten daarmee automatisch overlijdensprocessen op aan hun kant. Dus bijvoorbeeld de Sociale Verzekeringsbank (voor OAW) en pensioenfondsen, die weten er direct van en doen hun ding.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bij mijn weten wordt de DigiD vrij snel na het overlijden geblokkeerd. Dat is een van de meldingen die automatisch gaan. Waarvoor zou het nog zin hebben daar in te kunnen?
En volgens mij is het zoveel mogelijk uitsluiten van de broer van TS een belangrijk doel van moeder.
Wij konden dit voorjaar met de DigiD van mijn vader nog gewoon de aangifte IB doen, 3 of 4 maanden na zijn overlijden.quote:Op woensdag 23 oktober 2024 14:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bij mijn weten wordt de DigiD vrij snel na het overlijden geblokkeerd. Dat is een van de meldingen die automatisch gaan. Waarvoor zou het nog zin hebben daar in te kunnen?
En volgens mij is het zoveel mogelijk uitsluiten van de broer van TS een belangrijk doel van moeder.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank je welquote:Op vrijdag 25 oktober 2024 14:51 schreef Schanu het volgende:
Geen inhoudelijke toevoegingen, maar wil je wel heel erg veel sterkte wensen, wat een moeilijke tijd moet dit voor je zijn.
quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:32 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat het juist heel goed is dat je je realiseert wat voor effect op jou gaat hebben en dat je dan juist de (mantel)zorg nodig hebt die dan niet meer beschikbaar is.
Het handigst zou zijn om nu (wellicht samen met moeder en die vriendin) te kijken naar alternatieve (mantel)zorg voor jou, of begeleiding waardoor je het ook redt.
Dat je zo goed weet wat er mis zal gaan is juist heel goed, want dan kunnen jullie nu proberen bij te sturen zodat er tegen die tijd de steun is die je nodig hebt, dat scheelt je moeder waarschijnlijk ook slapeloze nachten
Ik vind het juist heel goed en knap zoals jullie erin staan.
Daarom, ben ook weer rustigquote:Op dinsdag 5 november 2024 14:07 schreef Lienekien het volgende:
Er komt vast een oplossing. Het is nog niet zo ver.
Ik werk voor zo'n organisatiequote:Op dinsdag 5 november 2024 15:25 schreef Rene het volgende:
Logisch dat je hierover nadenkt CoS. Je kan ook altijd het maatschappelijk werk inzetten voor iets als een maatje buiten je hulp om. Voor zover mij bekend is zijn dergelijke organisaties wel te vinden!
Dat weet ik wel zekerquote:Op dinsdag 5 november 2024 15:41 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik werk voor zo'n organisatie![]()
Voor het professionele heb je idd maatschappelijk werk.
Soms is nl een problematiek te groot en verwijzen wij door naar maatschappelijk werk.
Andersom gebeurt het ook dat woningbouw, maatschappelijk werk of bijvoorbeeld de gemeente mensen met ons in contact brengt.
Zijn allemaal korte lijntjes die we met elkaar hebben.
Dat is er vast en zeker in het hoge noorden ook
Heelveel sterkte met alles
Ik werk dus in zo'n WIJ-teamquote:Op dinsdag 5 november 2024 15:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
Haha gelukkig maar voor ons Noorderlingen
Bespreek dit eerst met mijn begeleiding en als dat moeilijk is voor hen ga ik naar het WIJ-team.
Er is vast wel een oplossing voor
Ik heb een goede vriendenkring. Alleen degene die het meest dichtbij wonen is anderhalf uur reizen, beetje onhandig
Ah oké, had ik niet helemaal goed begrepen. Sorry!quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:03 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik werk dus in zo'n WIJ-team![]()
Die gaan je vast en zeker goed (op weg) kunnen helpen mocht dat nodig zijn tzt
Deze vraag kan misschien kwetsend over komen, maar is absoluut niet zo bedoeld. Alleen maar helpend.quote:Op dinsdag 5 november 2024 14:16 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Daarom, ben ook weer rustig
Sterkte iigquote:Op donderdag 26 februari 2026 15:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Update
Mijn moeder zit in een euthanasietraject
Dus ik lees dit topic nog even door
Ook kijk ik naar de "to do list" van de overheid
Als het goed is regelt de notaris veel dingen. Bel eerst de uitvaartondernemer en de notaris. Dan bel ik mijn broer en ga ik alles regelen
Nu lees ik alles terug en stel nog eventuele vragen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |