abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215289003
O+ dank jullie!

Knuffel :*

Nu ga ik even compleet me op wat anders richten. Niet uit ondankbaarheid, maar ik heb het even nodig
pi_215289236
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Een testament is uiteraard relevant, maar die hoef je volgens mij nooit ergens te overleggen.
Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.
quote:
De overlijdensakte krijg je van de uitvaartbegeleider.
Klopt (en die weer van de gemeente).
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 15:03:28 #53
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215289266
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:55 schreef r_one het volgende:

[..]
Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.
[..]
Klopt (en die weer van de gemeente).
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.
The love you take is equal to the love you make.
pi_215289286
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Nou, hoe doe ik dat met haar laatste rekeningen
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Ik bedoel, haar laatste financiën moet ik toch kunnen regelen...
Ter geruststelling: de eerste 3 maanden na overlijden kunnen schuldeisers géén vorderingen incasseren. Dat geeft jou de tijd om dan een Verklaring van Erfrecht te regelen (waarna jij gemachtigd bent op de bankrekening van je moeder, als je die VvE aan de bank toestuurt, vaak al binnen 24 uur).

Een andere, pragmatische oplossing is eerst de VvE regelen en pas dan de bank inlichten dat moeder overleden is (hoewel dat wettelijk niet is toegestaan maar banken doen daar niet zo moeilijk over).

Hoe dan ook, de rekeningen hoef je niet uit je eigen middelen te betalen (moeder had immers voldoende geld, las ik).

Zo. En nou lekker gaan chillen meid! *O*
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215289293
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 15:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.
Uiteraard. Wat er niet is, is er niet.
.
pi_215289479
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215289489
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Nou, hoe doe ik dat met haar laatste rekeningen
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Ik bedoel, haar laatste financiën moet ik toch kunnen regelen...
Wellicht kan je het voorschieten later uit de erfenis terughalen? Of kan je nu al bij haar rekeningen als gevolmachtigde?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215289513
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zo'n beetje het eerste wat je doet na het overlijden is dat doorgeven aan de bank zodat de rekening wordt geblokkeerd. Daar heb je documenten voor nodig die je eerst moet krijgen. Daarna wordt de bankrekening op jouw naam overgezet en kun je e.e.a. gaan betalen.
Niet mijn ervaring; zou niet de bank informeren. Rekening werd na overleg VvE een "erfgenamen van (Naam overledene) rekening".

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 17-10-2024 15:40:36 ]
  donderdag 17 oktober 2024 @ 15:35:37 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215289563
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 15:26 schreef blomke het volgende:

[..]
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.
Dan schrijft de gemeente het overlijden in het trouwboekje.

Maar dat is inmiddels wel achterhaald.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 17:33:03 #60
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215290379
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik zie in mijn mail dat de notaris bij verzoek om verklaring van erfrecht na overlijden van mijn moeder verzocht om akte van overlijden, kopie identiteitsbewijs (van mijzelf) en indien aanwezig trouwboekje.

Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
Voor de notaris zal het mss een eerste mogelijkheid tot inzicht geven in een huwelijkspartner en of er kinderen zijn. Maar dat is wel iets van vroeger, tegenwoordig heb je zelf de keuze of je wel of niet trouwboekje wil, omdat je ervoor moet betalen.
Je kunt het overlijden van iemand aan laten tekenen op het gemeentehuis, maar ik vraag dan wel zelf om een stempel erbij, want dat gebeurt lang niet altijd. Je kunt het net zo goed zelf doen. :+
pi_215290390
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 15:30 schreef blomke het volgende:

[..]
Niet mijn ervaring; zou niet de bank informeren. Rekening werd na overleg VvE een "erfgenamen van (Naam overledene) rekening".
Er is mij nadrukkelijk geadviseerd om niet uit naam van mijn moeder betalingen te doen. Wat is er mis met een "erfgenamen van x"-rekening? Dan kun je toch betalingen doen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_215290418
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 17:36 schreef Claudia_x het volgende:
Er is mij nadrukkelijk geadviseerd om niet uit naam van mijn moeder betalingen te doen. Wat is er mis met een "erfgenamen van x"-rekening? Dan kun je toch betalingen doen?
@Claudia_x
Ja, dat kan en daar is niks mis mee. Maar het duurt een tijd voordat ie omgezet is, nl. de VvE moet bij e bank liggen.

[ Bericht 74% gewijzigd door blomke op 17-10-2024 17:46:22 ]
  donderdag 17 oktober 2024 @ 17:42:43 #63
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215290439
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 17:36 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Maar in het geval van je moeder was er sprake van schulden.
Als er zeker weten geen sprake is van schulden kan het soms echt veel eenvoudiger zijn om de bank niet te informeren, gewoon alles af te wikkelen en pas dan de bank te informeren. Soms heb je dan helemaal niet eens een verklaring van erfrecht nodig namelijk, als het saldo laag genoeg is.
Dan kom je met alleen de akte van overlijden ook echt een heel eind. Maar ook daar kan de notaris over informeren.

Maar COTS zou ook nu samen met moeder naar de bank kunnen gaan en er een en/of rekening van maken. Dan kan zij er hoe dan ook altijd gewoon bij en doet ze niks dat niet mag. (Dus niet machtigen, maar echt mede-rekeninghouder).
pi_215290454
Wat ook wel fijn is om te weten, bijna alle mensen die je gaat spreken na een overlijden zijn superaardig en behulpzaam.

De uitvaartondernemer, de notaris, de huisarts, de mensen bij de bank en na een tijdje zelfs de afdeling erven van de belastingdienst.

Domme vragen bestaan niet zeggen ze en in tijden van onzekerheid kan je beter heel veel vragen bij die mensen ipv het plaatje zelf in te vullen.
Hell To The Liars
pi_215290792
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 17:44 schreef Droopie het volgende:
Wat ook wel fijn is om te weten, bijna alle mensen die je gaat spreken na een overlijden zijn superaardig en behulpzaam.

De uitvaartondernemer, de notaris, de huisarts, de mensen bij de bank en na een tijdje zelfs de afdeling erven van de belastingdienst.

Domme vragen bestaan niet zeggen ze en in tijden van onzekerheid kan je beter heel veel vragen bij die mensen ipv het plaatje zelf in te vullen.
Dat zou super fijn zijn
O+
pi_215290804
Veel slimme dingen hier gezegd! Ik heb notities gemaakt en vragen opgeschreven en Veel gegoogled

Omdat ik erg dyslectisch ben en moeite heb met "lange" teksten lezen vanaf een scherm helpt een vriendin me daar ook mee

Ik ben jullie allen dankbaar voor het advies en de lieve woorden
pi_215290814
Over de huur: Wettelijk eindigt de huur aan het eind van de tweede volle maand na het overlijden.
Dus overlijden ergens in oktober -> huur eindigt 31 december
De verhuurder kan je niet dwingen om eerder weg te wezen, de verhuurder kan wel zeggen dat je de huur pas per eind december op mag zeggen.

Kosten voor huur en begrafenis *komen ten laste van de overledene* (oftewel: ten laste van de erfenis, niet ten laste van de erfgenamen!)

Dat betekent dat de bank mag betalen vanaf de geblokkeerde bankrekening. Moeten ze wel de rekening ontvangen en zien dat het hiervoor is. Daar is dus die nabestaandenhelpdesk voor. Dit soort rekeningen stuur je daarheen en zij zorgen voor de betaling. Strikt genomen heb je daar GEEN verklaring van erfrecht voor nodig (want het heeft niks te maken met het erfrecht). Maar daar heb je weinig aan wanneer de bank er toch op staat om die verklaring te zien.

Het kan in jouw geval best handig zijn om de nabestaandenhelpdesk van de bank van je moeder alvast op te zoeken en even te kijken of zij informatie online hebben staan waar jij wat aan hebt. En je kan ze ook best even bellen en vragen of ze je willen voorlichten, meestal zitten op zo'n helpdesk de wat empathischere medewerkers en zonder dat ze aan een callcenterklok zijn vastgebonden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215290841
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 18:29 schreef sigme het volgende:
Over de huur: Wettelijk eindigt de huur aan het eind van de tweede volle maand na het overlijden.
Dus overlijden ergens in oktober -> huur eindigt 31 december
De verhuurder kan je niet dwingen om eerder weg te wezen, de verhuurder kan wel zeggen dat je de huur pas per eind december op mag zeggen.

Kosten voor huur en begrafenis *komen ten laste van de overledene* (oftewel: ten laste van de erfenis, niet ten laste van de erfgenamen!)

Dat betekent dat de bank mag betalen vanaf de geblokkeerde bankrekening. Moeten ze wel de rekening ontvangen en zien dat het hiervoor is. Daar is dus die nabestaandenhelpdesk voor. Dit soort rekeningen stuur je daarheen en zij zorgen voor de betaling. Strikt genomen heb je daar GEEN verklaring van erfrecht voor nodig (want het heeft niks te maken met het erfrecht). Maar daar heb je weinig aan wanneer de bank er toch op staat om die verklaring te zien.

Het kan in jouw geval best handig zijn om de nabestaandenhelpdesk van de bank van je moeder alvast op te zoeken en even te kijken of zij informatie online hebben staan waar jij wat aan hebt. En je kan ze ook best even bellen en vragen of ze je willen voorlichten, meestal zitten op zo'n helpdesk de wat empathischere medewerkers en zonder dat ze aan een callcenterklok zijn vastgebonden.
Oooooh oké! Dat is handig om te weten

In twee maanden moet het leegruimen goed moeten komen...

Ik moet echt nog beter googlelen blijkt
pi_215290879
De website van de bank ziet er duidelijk uit.
Ik begrijp het en dat komt wel goed

Er begint zich een concreet plan te vormen in mijn hoofd

Voorbereiden geeft wel rust in de bol (en verdriet en angst, maar dat zijn de R&P-tak van sport ;) )
pi_215291270
Over die notaris: mensen gaan prima dood zonder ooit een notaris bezocht te hebben en alle erfregels rondom de afhandeling daarna gelden ook zonder voorgaand notarisbezoek en voor de afhandeling van de erfenis heb je ook al niet per se een notaris nodig.

Niettemin kan een notaris heel nuttig zijn, ook bij standaardzaken. Je hebt een notaris nodig als je af wil wijken van de standaard én dit juridisch afdwingbaar wil laten zijn.

Een notaris kan een levenstestament vastleggen, daarin kan geregeld worden dat JIJ medische zaken en/of financiele zaken mag regelen/besluiten terwijl je moeder nog leeft. Ze hoeft daarvoor ook niet halfdood te zijn, of wilsonbekwaam ofzo; jij kan voor alles gemachtigd worden terwijl zij alles ook nog prima zelf kan en mag. Maar dat gaat dus over de periode voordat ze overlijdt.
Zie ook dit topic: WGR / Volledige volmacht - iemand ervaring mee?

Nadat ze is overleden zijn er zaken af te handelen (altijd) en is er eventueel een erfenis (te verdelen).
Als je moeder geen testament opmaakt hebben je broertje en jij elk recht op de helft van de erfenis. Maar dat mogen jullie ook anders verdelen; het is een recht, geen plicht. Jullie moeder kan daar ook best een briefje over achterlaten waarin staat hoe zij dat zou willen. Maar daar hoeven jullie je dan niet aan te houden van de wet.

Een notaris is nodig wanneer je moeder wil dat de verdeling van de erfenis afdwingbaar anders is dan 50/50.
Bijvoorbeeld als ze een deel aan iemand anders dan jou/je broertje wil nalaten. Of een andere verdeling tussen jullie twee.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_215291698
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 19:02 schreef sigme het volgende:
Over die notaris: mensen gaan prima dood zonder ooit een notaris bezocht te hebben
100% eens, in de eerste week moet je contact hebben met de uitvaartondernemer, de bank en de uitkeringsinstantie...

Doe je dat, dan komt de rest tzt echt wel goed.

Misschien is voor TS een idee om gewoon aan de notaris te vragen, wat moet Ik regelen en de zaken die de notaris met haar moeder gaat bespreken ter kennis geving aannemen.

Dan vraag je, mag ik u bellen als ze overleden is en ik advies nodig heb, dan zullen ze uiteraard ja zeggen en dan komt dat wel.
Hell To The Liars
  donderdag 17 oktober 2024 @ 19:41:28 #72
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_215291773
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 01:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hoi :)

Ik weet niet zeker of dit hier hoort of bij R&P. Excuus hiervoor

Mijn moeder heeft waarschijnlijk niet meer zo lang. Super verdrietig, maar ze helpt me zo goed mogelijk voor te bereiden

Nu heb ik zelf gegoogled over wat je allemaal moet doen (moet je niet voor het slapen gaan doen btw) en het is een pittige lijst

Nu hebben mijn moeder en ik binnenkort een afspraak bij de notaris (of naja de notaris gaat naar mijn moeder). Die rol is een beetje vaag in mijn ogen. Ik heb al gegoogled en ik heb echt nog steeds geen flauw idee wat ze kan doen. Noem me dom, maar kan iemand het me uitleggen in Jip en Janneke-taal

Mijn tweede vraag is; ik ben psychisch labiel. De kans dat ik in de war raak is groot. Kan dan bijvoorbeeld Dela (daar is ze verzekerd) ook advies geven over hoe ik hulp kan krijgen bij alle regelzaken? Ik ga er vanuit dat ik wel dingen geregeld krijg, alleen stress levert bij mij nogal eens een psychose op. Dus ik wil voorbereid zijn in het geval dat

Alvast bedankt voor het meedenken. En ja ze leeft nog, weet ik, maar ik wil haar ontzorgen door zelf ook al voor te bereiden. Rare familiekronkel
Op mijn dela kan je al een hoop zaken omtrent de begrafenis of crematie regelen
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  donderdag 17 oktober 2024 @ 19:45:56 #73
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215291832
Ja, je kunt doodgaan zonder notaris, maar het is kennelijk de wens van moeder dat broer van TS er zoveel mogelijk buiten gehouden wordt, dus dan is dichttimmeren mbv de notaris wel aan de orde. Als TS de afhandeling op zich gaat nemen, dan kan ze maar beter sterk staan tegenover haar broer die het er misschien niet mee eens is.
pi_215291896
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 19:45 schreef Lienekien het volgende:
Ja, je kunt doodgaan zonder notaris, maar het is kennelijk de wens van moeder dat broer van TS er zoveel mogelijk buiten gehouden wordt, dus dan is dichttimmeren mbv de notaris wel aan de orde. Als TS de afhandeling op zich gaat nemen, dan kan ze maar beter sterk staan tegenover haar broer die het er misschien niet mee eens is.
Misschien. Maar misschien kan dit alles ook wel bereikt worden zonder notaris.
Het is zaak om daar goed over na te denken, liefst zoveel mogelijk voordat die notaris een huisbezoek aflegt.
Wat is de wens, wat kán er via een notaris geregeld worden, wat wíl je via de notaris regelen.

Het is namelijk ook zonde van de tijd en de energie om de laatste delen van je leven bezig te zijn met dit soort best negatieve dingen, en om tijd kwijt te zijn aan de raadselachtige notaristaal waarin de wensen vervolgens zijn vastgelegd. Natuurlijk is dat de moeite waard als het belangrijk genoeg is.

Maar dat is dus de vraag die moeder zichzelf moet stellen - is dat wat ze via een notaris kan regelen belangrijk genoeg om het via een notaris te gaan regelen?
pi_215291986
begreep ik nu dat je moeder graag een kleine uitvaart wil? Met jou, zonder je broer? Verder niemand?

Zie je dat zelf zitten? Hoe ziet je moeder dat voor zich? Persoonlijk lijkt me dat echt vreselijk en zou ik dan liever iets anders creëeren voor mezelf en de mensen die voor mij belangrijk zijn.
pi_215292051
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 17:41 schreef blomke het volgende:

[..]
@:Claudia_x
Ja, dat kan en daar is niks mis mee. Maar het duurt een tijd voordat ie omgezet is, nl. de VvE moet bij e bank liggen.
Is dat een probleem dan?
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 17:42 schreef BE het volgende:

[..]
Maar in het geval van je moeder was er sprake van schulden.
Als er zeker weten geen sprake is van schulden kan het soms echt veel eenvoudiger zijn om de bank niet te informeren, gewoon alles af te wikkelen en pas dan de bank te informeren. Soms heb je dan helemaal niet eens een verklaring van erfrecht nodig namelijk, als het saldo laag genoeg is.
Dan kom je met alleen de akte van overlijden ook echt een heel eind. Maar ook daar kan de notaris over informeren.

Maar COTS zou ook nu samen met moeder naar de bank kunnen gaan en er een en/of rekening van maken. Dan kan zij er hoe dan ook altijd gewoon bij en doet ze niks dat niet mag. (Dus niet machtigen, maar echt mede-rekeninghouder).
Dat klopt, mijn moeder had schulden en wij hebben de erfenis beneficiair aanvaard. Situaties kunnen om diverse redenen uiteenlopen. Er zijn diverse criteria voor banken om wel of geen verklaring van erfrecht te vragen (hoogte van het saldo is er een van). Er zijn ook aparte regels voor bijv. iemand machtigen of een en/of-rekening hebben (zoals je zelf al aangeeft). En misschien zijn er specifieke problemen die je wilt voorkomen. In mijn geval ging dat om schulden, maar het kan bijv. ook gaan om mot tussen erfgenamen.

Dat kan het ingewikkeld maken. Daarom zou ik het eenvoudig houden: maak gebruik van het advies van de notaris of de nabestaandendesk van je bank. Zoals eerder al is gezegd, zijn die mensen meestal behulpzaam en lief. Ik heb gemerkt dat mensen van de nabestaandendesk zijn getraind om om te gaan met klanten die met een overlijden te maken hebben.

En wat voor mij een behulpzame regel was: in geval van twijfel niets doen en eerst advies inwinnen.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 20:08:23 #77
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215292105
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 19:52 schreef sigme het volgende:

[..]
Misschien. Maar misschien kan dit alles ook wel bereikt worden zonder notaris.
Het is zaak om daar goed over na te denken, liefst zoveel mogelijk voordat die notaris een huisbezoek aflegt.
Wat is de wens, wat kán er via een notaris geregeld worden, wat wíl je via de notaris regelen.

Het is namelijk ook zonde van de tijd en de energie om de laatste delen van je leven bezig te zijn met dit soort best negatieve dingen, en om tijd kwijt te zijn aan de raadselachtige notaristaal waarin de wensen vervolgens zijn vastgelegd. Natuurlijk is dat de moeite waard als het belangrijk genoeg is.

Maar dat is dus de vraag die moeder zichzelf moet stellen - is dat wat ze via een notaris kan regelen belangrijk genoeg om het via een notaris te gaan regelen?
De wens is dat broer zo min mogelijk erfenis krijgt. Hoe zou je dat zonder notaris/testament willen regelen?

Ik denk juist dat het rust geeft om dit te laten vastleggen.
pi_215292300
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 18:29 schreef sigme het volgende:
Hier vroeg de begrafenisondernemer toch echt, bij het allereerste gesprek een dag na overlijden van moeder, een handtekening van een van de erfgenamen (als opdrachtgever, met hoofdelijke aansprakelijkheid om ook de rekening te voldoen).

Geen handtekening, geen uitvaart!
.
pi_215292326
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:08 schreef Lienekien het volgende:

[..]
De wens is dat broer zo min mogelijk erfenis krijgt. Hoe zou je dat zonder notaris/testament willen regelen?

Ik denk juist dat het rust geeft om dit te laten vastleggen.
Het kan prima zo zijn dat deze wens juist juridisch vastgelegd moet worden - bijvoorbeeld omdat anders een uitkeringsinstantie kan eisen dat broer z'n rechtmatige deel claimt.

Het kan ook inderdaad zo zijn dat het niet om zo'n reden "noodzakelijk" is maar dat het veel rust geeft.

Allemaal prima redenen om het via een notaris en een testament te regelen.
Maar daar gaat het dus om; om de afweging te maken of de wensen via een testament geregeld moeten worden ofdat er andere opties zijn om diezelfde wensen uit te voeren.
pi_215292369
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:22 schreef r_one het volgende:

[..]
Hier vroeg de begrafenisondernemer toch echt, bij het allereerste gesprek een dag na overlijden van moeder, een handtekening van een van de erfgenamen (als opdrachtgever, met hoofdelijke aansprakelijkheid om ook de rekening te voldoen).

Oh. Maar dat heeft niks te maken met de juridische regel dat die rekening (juridisch!) ten laste komt van de overledene. Dus van de te verdelen erfenis mag worden afgetrokken voordat de erfenis verdeeld wordt.

Dat de begrafenisondernemer iemand anders wil kunnen aanspreken voor betaling staat daar los van. Dat mag die persoon dus vervolgens verhalen op de erfenis.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 20:30:16 #81
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215292389
quote:

[..]

Hier kan @BE ook nog wel iets over zeggen.

Degene die tekent is idd aansprakelijk, maar je kunt zo kort na een overlijden nog geen zekerheid hebben wie wel of niet erfgenaam is.
pi_215292570
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:28 schreef sigme het volgende:

[..]
Oh. Maar dat heeft niks te maken met de juridische regel dat die rekening (juridisch!) ten laste komt van de overledene. Dus van de te verdelen erfenis mag worden afgetrokken voordat de erfenis verdeeld wordt.

Dat de begrafenisondernemer iemand anders wil kunnen aanspreken voor betaling staat daar los van. Dat mag die persoon dus vervolgens verhalen op de erfenis.
Erfbelastingtechnisch heb je helemaal gelijk. Ik dacht dat je doelde op de verhaalmogelijkheid van de begrafenisondernemer.
.
pi_215292603
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:30 schreef Lienekien het volgende:
Degene die tekent is idd aansprakelijk, maar je kunt zo kort na een overlijden nog geen zekerheid hebben wie wel of niet erfgenaam is.
Er is (doorgaans) toch iemand die de begrafenisondernemer inschakelt, al was het maar om het stoffelijk overschot over te brengen, te verzorgen en en op te baren. Dan gaat het balletje al rollen.
.
pi_215292714
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:47 schreef r_one het volgende:

[..]
Erfbelastingtechnisch heb je helemaal gelijk. Ik dacht dat je doelde op de verhaalmogelijkheid van de begrafenisondernemer.
Mijn voornaamste punt is dat de betaling van huur & begrafenis gewoon vanaf de bankrekening van de overledene gedaan *mag* worden. Wie er welke aanspraak heeft op erfenis maakt daarvoor niet uit - die kosten mogen eerst van die erfenis worden afgetrokken.

Gezien het feit dat moeder verzekerd is en een kleine uitvaart wil zal betaling van die uitvaart waarschijnlijk gedaan kunnen worden zonder dat iemand hoeft bij te lappen, dus daarvoor is het dan niet aan de orde.

Houden we over de huur, en die mag dus ook betaald worden van moeders geld zonder dat rekening gehouden hoeft te worden met de (verdeling van) de erfenis. Als iemand die betaling voorschiet, bijvoorbeeld omdat de bank van de overledene moeilijk doet, dan moet die schuld dus ook worden afgetrokken van 'de te verdelen erfenis'.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 21:17:49 #85
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215292931
quote:

[..]

Klopt, want ik kan die rekening niet naar de bank sturen, dat moet een opdrachtgever doen. En die kan de bank vragen de nota te betalen, ook al is de rekening geblokkeerd. Die rekening gaat voor alles uit in die zin.

Overigens kan ‘eenieder die het lijk onder zich heeft’ de opdracht geven. (Niet mijn woorden). Dat hoeft geen erfgenaam te zijn.
Ben je dat niet kan een bank wel vragen om iets meer informatie als je de rekening instuurt.
Want degene die tekent is verantwoordelijk voor het betalen van de rekening.
Maar zoals Sigme zegt, hij mag altijd betaald worden uit de nalatenschap.

(Zijn ook wel rechtszaken over geweest hoor, ongehuwde partner die de uitvaart regelt waarbij de erfgenamen het niet eens zijn over de gemaakte kosten, want minder erfenis etc. :’) )

[ Bericht 9% gewijzigd door BE op 17-10-2024 21:23:30 ]
pi_215293361
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 21:17 schreef BE het volgende:

[..]
Klopt, want ik kan die rekening niet naar de bank sturen, dat moet een opdrachtgever doen. En die kan de bank vragen de nota te betalen, ook al is de rekening geblokkeerd. Die rekening gaat voor alles uit in die zin.

Overigens kan ‘eenieder die het lijk onder zich heeft’ de opdracht geven. (Niet mijn woorden). Dat hoeft geen erfgenaam te zijn.
Ben je dat niet kan een bank wel vragen om iets meer informatie als je de rekening instuurt.
Want degene die tekent is verantwoordelijk voor het betalen van de rekening.
Maar zoals Sigme zegt, hij mag altijd betaald worden uit de nalatenschap.

(Zijn ook wel rechtszaken over geweest hoor, ongehuwde partner die de uitvaart regelt waarbij de erfgenamen het niet eens zijn over de gemaakte kosten, want minder erfenis etc. :’) )
Maar even voor de duidelijkheid: jouw rekening valt dan toch ook niet onder de "termijn van beraad" van 3 maanden? Of toch wel?
.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 22:08:09 #87
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215293543
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 21:52 schreef r_one het volgende:

[..]
Maar even voor de duidelijkheid: jouw rekening valt dan toch ook niet onder de "termijn van beraad" van 3 maanden? Of toch wel?
Nee, de meeste uitvaartondernemers sturen de nota 2-3 weken na de uitvaart met een betalingstermijn van 14 of 30 dagen.
pi_215293700
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 22:08 schreef BE het volgende:

[..]
Nee, de meeste uitvaartondernemers sturen de nota 2-3 weken na de uitvaart met een betalingstermijn van 14 of 30 dagen.
En als die niet betaald wordt, aan wie stuur je dan de aanmaning? Aan de opdrachtgever toch?
En als die het geld niet heeft (b.v. bijstandsuitkering of klein AOW-tje) en de bank werkt niet mee (nog geen VvE bijvoorbeeld)?
.
pi_215294152
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 22:19 schreef r_one het volgende:

[..]
En als die niet betaald wordt, aan wie stuur je dan de aanmaning? Aan de opdrachtgever toch?
En als die het geld niet heeft (b.v. bijstandsuitkering of klein AOW-tje) en de bank werkt niet mee (nog geen VvE bijvoorbeeld)?
Jouw boekhouding kent geen postje dubieuze debiteuren? :D
zie email 27 oktober
pi_215294156
Gaat dit nog over de vraag van TS?
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:36:55 #91
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215295089
Oh nee, sorry Sigme, je hebt gelijk! o

Laatste antwoord op r_one:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Idd, naar de opdrachtgever, hij/zij is verantwoordelijk voor de betaling.
En als die niet betaald heb ik pech... Ik wacht inmiddels al weer 3 maanden op een nota van ruim 6000 euro.
Er bleken schulden op te duiken, er is een flinke verzekering, maar ook een erfgename die zelf ook het eea aan problematiek heeft dus het sleept zich voort.
Ik kan een incassotraject opstarten, maar iets met een kale kip. Dus ik wacht nog heel even.

(Wat in dit geval jammer is, is dat met een Akte van Cessie, door de opdrachtgever getekend, ik wel een uitvaartverzekering kan incasseren namens de opdrachtgever. Maar deze verzekering is een levensverzekering met een flink bedrag en die mogen daarom niet aan mij uitkeren. Echt balen, want er is uiteindelijk dus wel geld...)
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 07:53:56 #92
364037 ChildoftheStars
pi_215295172
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 20:00 schreef Irri-tante het volgende:
begreep ik nu dat je moeder graag een kleine uitvaart wil? Met jou, zonder je broer? Verder niemand?

Zie je dat zelf zitten? Hoe ziet je moeder dat voor zich? Persoonlijk lijkt me dat echt vreselijk en zou ik dan liever iets anders creëeren voor mezelf en de mensen die voor mij belangrijk zijn.
klopt... mijn moeder haar beeld is dat ik naar de crematie ga met een taxi, haar as op een strooiveldje gooi, taxi naar huis en klaar

Dat vind ik lastig naar mijn broer en haar kennissen toe. Sowieso kan ik mijn broer niet uitsluiten. Zelf zou ik ook graag mijn beste vriendin erbij hebben, gewoon iemand om tegenaan te janken

maar goed, even niet aan denken, last van waterlanders
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:30:00 #93
3499 Claudia_x
pi_215295346
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 07:53 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
klopt... mijn moeder haar beeld is dat ik naar de crematie ga met een taxi, haar as op een strooiveldje gooi, taxi naar huis en klaar

Dat vind ik lastig naar mijn broer en haar kennissen toe. Sowieso kan ik mijn broer niet uitsluiten. Zelf zou ik ook graag mijn beste vriendin erbij hebben, gewoon iemand om tegenaan te janken

Zo herkenbaar… Ik dacht beide keren dat ik het heb moeten regelen meer aan anderen dan aan mezelf. Ik weet niet of ik het anders had gedaan, maar ik kijk er met een rotgevoel op terug.

Ik vond de suggestie van sigme om na te denken over waar je nu tijd aan wil besteden goed. Vergeet de emotionele kant niet; de praktische zaken zijn er later ook nog.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:37:23 #94
364037 ChildoftheStars
pi_215295393
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 08:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zo herkenbaar… Ik dacht beide keren dat ik het heb moeten regelen meer aan anderen dan aan mezelf. Ik weet niet of ik het anders had gedaan, maar ik kijk er met een rotgevoel op terug.

Ik vond de suggestie van sigme om na te denken over waar je nu tijd aan wil besteden goed. Vergeet de emotionele kant niet; de praktische zaken zijn er later ook nog.
Knuffel :* ik begrijp dat rotgevoel wel ja...

Ja jullie hebben gelijk. Sowieso ga ik regelmatig gezellig langs, kopje thee doen. En ik wijs haar er vaak op dat ze nu nog leeft en leuke dingen moet doen wat in haar macht ligt.
Ik zorg echt dat we veel leuke en gezellige momenten hebben :)
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:15:59 #95
43653 sigme
Veraan
pi_215295625
quote:

[..]

Probeer aan haar te vragen of ze het belangrijk vindt dat het klein gehouden wordt.
Als jij vraagt of je niet voor jouw steun wat mensen erbij mag vragen, zegt ze dan dat ze dat echt niet wil hebben?
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:16:16 #96
38824 Droopie
pi_215295628
quote:

[..]

De uitvaart is niet alleen voor je moeder he, het is een mengelmoes van zaken waar iedereen zich prettig bij moet voelen.

Je moeder kan die druk wel op jouw schouders leggen, maar het is voor iedereen belangerijk dat de uitvaart een helende werking heeft.

Dus ik zou sowieso iemand meenemen als je daar behoefte aan hebt.

De as krijg je pas na 30 dagen, dus het uitstrooien zal later pas plaatsvinden.

Aangezien rouw voor iedereen anders is, moet je doen waar jij je prettig bij voelt op zo'n uitvaart.
Hell To The Liars
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:20:30 #97
364037 ChildoftheStars
pi_215295663
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 09:15 schreef sigme het volgende:

[..]
Probeer aan haar te vragen of ze het belangrijk vindt dat het klein gehouden wordt.
Als jij vraagt of je niet voor jouw steun wat mensen erbij mag vragen, zegt ze dan dat ze dat echt niet wil hebben?
Ze vindt het zonde geld en wil niet dat ik emotioneel te diep ga. Het is uit bescherming van mij.
En de dynamiek tussen mijn broer, moeder en mij is nogal ingewikkeld. Ook hij er niet bij is uit bescherming. Alleen ik kan dat echt niet maken
Een hele dienst en zo zie ik ook niet zitten trouwens, dus ik weet nog niet wat ik met haar kennissen moet. Die licht ik sowieso zin
Mijn beste vriendin erbij vindt ze helemaal prima.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:27:58 #98
43653 sigme
Veraan
pi_215295720
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 oktober 2024 09:20 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ze vindt het zonde geld en wil niet dat ik emotioneel te diep ga. Het is uit bescherming van mij.
En de dynamiek tussen mijn broer, moeder en mij is nogal ingewikkeld. Ook hij er niet bij is uit bescherming. Alleen ik kan dat echt niet maken
Een hele dienst en zo zie ik ook niet zitten trouwens, dus ik weet nog niet wat ik met haar kennissen moet. Die licht ik sowieso zin
Mijn beste vriendin erbij vindt ze helemaal prima.
Ok. Voor de duidelijkheid: een handjevol mensen dat aansluit kost geen geld. Gewoon niks. Niet 'een paar euro meer voor de koffie', het maakt voor de verzekering gewoon niet uit of je voor 2 personen koffie neemt, of nul, of 15.

Ik ben ook bij crematies geweest zonder enige vorm van dienst - dat is niet verplicht en moet je vooral niet doen als je dat niet wil.
In stilte of met een mopje muziek even naar de kist kijken, en zo je wil het wegrijden daarvan (hoeft niet, maar dat is dus iets wat je kan kiezen; zie je de kist wegrijden of loop je weg terwijl de kist rustig op z'n plek staat).

Er *hoeft* niemand een praatje te houden. Ook niet de begrafenisondernemer die even zegt wie het is. Kan wel, hoeft niet, en het is ook niet raar om dat *niet* te doen terwijl er wel een handvol mensen even verzameld is in die ruimte. In een crematorium kom je daarna terecht in een koffieruimte. Ook daar hoeft niks georganiseerd te worden - er is koffie/thee (standaard) en een half uurtje tijd en daarna gaat ieder zijns weegs.

-edit- het lijkt mij VRESELIJK om die route door een crematorium in m'n uppie of alleen met 1 vriendin te moeten maken. Dan nog liever *geen* uitvaart.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:38:34 #99
3499 Claudia_x
pi_215295829
Voor mijn moeders afscheid kregen we een stukje van de receptiezaal. Er was geen programma, er waren geen toespraken. Mijn tante wilde bepaalde muziek draaien, maar verder was het alleen bij elkaar zitten en praten over waar we zin in hadden.

Bij mijn vader was er voor de uitvaart gelegenheid om naar zijn kist te komen en afscheid te nemen. Daar hebben veel mensen gebruik van gemaakt die niet naar de uitvaart kwamen. Ik was er niet de hele tijd bij. Met zoiets kun je gelegenheid aan anderen bieden om afscheid te nemen zonder zelf druk te voelen.

Je kunt ook met je moeder afspreken dat je na haar overlijden wil bepalen waar jij behoefte aan hebt. Het is maar net wat jullie fijn vinden. De een wil alles hebben geregeld, de ander neemt het liever zoals het komt. Zoals ik al zei heb ik zelf nooit de gelegenheid gehad om met mijn ouders tevoren zaken te regelen. Ik weet ook niet of dat het makkelijker zou hebben gemaakt voor mij.
  vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:53:42 #100
364037 ChildoftheStars
pi_215297073
Ik heb het gelezen, weet het eventjes niet te beantwoorden. Net uit het diepst van mijn ziel zitten snikken bij de psycholoog (naast mijn moeder ligt er ook een vriendin op sterven. Het is eventjes veel voor een labiel mens). En ik begin nu weer.

Even een kop thee, ik waardeer, leer en neem alles mee wat jullie schrijven. Alleen het is nu eventjes teveel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')