abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 oktober 2024 @ 13:20:20 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288557
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 12:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Sorry, trouwakte heeft juridische betekenis; trouwboekje niet. Overigens vroeg de begrafenisondernemer er wel naar.
Trouwakte heb je nooit zelf, trouwboekje wel.

Bij mijn moeder werd er volgens mij inderdaad wel ergens naar gevraagd. Ik had het ook wel (stom toeval), maar kan me toch niet voorstellen dat het echt relevant was.
The love you take is equal to the love you make.
pi_215288580
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb vragen opgeschreven voor de notaris en voor mijn moeder, waar ze de notaris voor wil precies. Ik bedoel we hebben geen ingewikkelde familie-situatie. Al weet ik dat ze door omstandigheden mijn broer zoveel mogelijk uit de erfenis wil sluiten.
Nu weet ik iig wat ik moet vragen bij dat gesprek. Mijn moeder zegt genoeg geld te hebben om dit te kunnen betalen en ik vertrouw haar
Dan zal ze een testament moeten laten opstellen en dan nog heeft broer recht op zijn zgn. legitieme portie (wat beduidend minder is dan zijn erfdeel zou zijn) dus helemáál onterven zal niet gaan.

Als de verstandhouding met je broer erg slecht is, zou ik ook een levenstestament laten opstellen. Dan voorkom je dat je broer -om welke reden dan ook- bepaalde zaken blokkeert, op momenten waarin het meestal bijzonder slecht uitkomt (levenseinde, euthanasie b.v.).

Verder sluit ik me wat Dela betreft aan bij @Mr_Belvedere : ik neem aan dat je moeder een naturapolis heeft en dan heb je als nabestaande niet zoveel te vertellen hoe/waar de zaken geregeld worden (tenzij je die zaken als 'meerwerk' alsnog volledig zelf bijbetaalt).

De Belastingzaken zou ik me nu nog niet erg druk om maken: de aangifte Erfbelasting heb je 8 maanden te tijd voor (gerekend vanaf datum overlijden) en de aangifte Inkomstenbelasting zou ik laten verzorgen door een belastingconsulent (die kan uitstel aanvragen tot 1 mei van het volgende jaar). Dat geeft jou lucht en rust om je moeder waardig en mooi weg te brengen en vervolgens andere zaken te regelen (of laten regelen). Want er komt al genoeg op je af, ook na de crematie/begrafenis.

Sterkte met alles, geniet vooral nog van de tijd die jullie samen hebben, zonder al teveel stress van allerlei lijstjes (hoewel je wel goed bezig bent ^O^ ).

Hier in WGR kun je altijd terecht voor advies of een klankbord.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 13:24:04 #33
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288589
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:02 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Hmmm, daar heb ik helaas hele andere ervaringen in.

"Dela keert geen geld uit. Dela regelt en ontzorgt" , wat soms in de praktijk inhoudt dat ze hun contract tot de letter volgen en geen enkel initiafief meer doen. Kijk heel heel goed wat je rechten en plichten zijn en wat het inhoudt. Een basis uitvaart zit misschien helemaal in je verzekeringspakket, maar meestal wil je ietsje meer en dan kost dat meteen veel extra geld dat jij moet gaan ophoesten.

Dela doet tegenwoordig heel veel online. Ook de regie, presentatie, muziek en foto's die bij de uitvaart komen. Dat systeem is verschrikkelijk als je niet een beetje handing bent hierin. En je moet binnen een dagje iets paraat hebben. Rouwkaarten moet je binnen een paar uur af hebben, want anders kan de drukkerij ze niet op tijd maken en versturen. Dus als je al een idee hebt voor een rouwkaart, regel dat van te voren.

Er komt zo fok!ing veel gedoe op je af als het eenmaal zover is.

Ow ja: Weet de bank dat ze overleden is? Dan gaat de rekening op direct op slot. Dat is de bank wettelijk verplicht. Niemand kan er meer bij, ook jij niet. Weet dus van te voren waar welke financien afgehandeld moeten worden.
Ik zou me over de Dela niet zoveel zorgen maken. Mijn ervaring is dat ze je steeds heel duidelijk laten weten hoeveel geld er beschikbaar is en wat de verschillende onderdelen kosten als ze met je doornemen wat de wensen zijn. En zo te lezen is de wens van moeder een heel kleine uitvaart. Het moet wel gek gaan als de uitvaartverzekering dat niet dekt.
pi_215288610
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Trouwakte heb je nooit zelf, trouwboekje wel.

Bij mijn moeder werd er volgens mij inderdaad wel ergens naar gevraagd. Ik had het ook wel (stom toeval), maar kan me toch niet voorstellen dat het echt relevant was.
Bij mijn moeder niet maar mijn vader was al 8 jaar eerder overleden (weet niet of dat verschil maakt, kan me niet herinneren dat het toen wel aan de orde was).

Belangrijker is (een uittreksel uit) de overlijdensakte en de verklaring van erfrecht. En een testament uiteraard (als dat er is).
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_215288627
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zijn jullie allemaal lief, dank jullie wel. O+ Ik heb nu een stuk beter beeld

Ik heb vragen opgeschreven voor de notaris en voor mijn moeder, waar ze de notaris voor wil precies. Ik bedoel we hebben geen ingewikkelde familie-situatie. Al weet ik dat ze door omstandigheden mijn broer zoveel mogelijk uit de erfenis wil sluiten.
Nu weet ik iig wat ik moet vragen bij dat gesprek. Mijn moeder zegt genoeg geld te hebben om dit te kunnen betalen en ik vertrouw haar

Ik heb gekeken idd op de site van Dela, volgens mij doen ze best veel. Ook hier beweert mijn moeder goed verzekerd te zijn en dat vertrouw ik. Daarnaast wil ze een heel eenvoudige uitvaart. Als het aan haar ligt ben ik er enkel bij. Ga het ook met haar erover hebben of dat mijn broer erbij mag zijn, ondanks alles is ze wel zijn moeder

Alle regelzaken komen in principe op mij neer. Ik moet binnenkort nog een keer (voor de derde keer) de site van Dela lezen (hun checklist e.d.)
Verder moet ik met mijn beste vriendin bespreken of ze me een beetje in de gaten wil houden. De hulpverleners zijn op de hoogte van de situatie, dus die kunnen me ook helpen en verder is het een kwestie van doorbikkelen.

En heel hard hopen dat ze toch wonder boven wonder ineens opknapt, maar ja, dat is misschien naïef.
Je hebt het meerdere keren over vertrouwen. Na het overlijden is het verstandig om jezelf te beschermen en er niet klakkeloos vanuit te gaan dat e.e.a. goed geregeld is. Ook daar kan de notaris over adviseren.

Wat mij verder is opgevallen, is dat over het algemeen heel adequaat met nabestaanden wordt omgegaan. Wil je bijvoorbeeld financiële zaken met de bank afwikkelen, dan is er vaak een speciaal telefoonnummer. Dat helpt ook erg, vond ik.

En verder hoef je niet tevoren alles tot in de puntjes te weten. Het is nogal wat wat er op je afkomt. Misschien is het beter om dat te nemen zoals het komt, stap voor stap, en nu in ieder geval al te zorgen dat je iemand hebt voor steun en begeleiding. Ik kon lichtelijk in paniek raken als ik een mail van de internetprovider kreeg over een kastje dat nog moest worden geretourneerd, een kastje dat ik niet kon vinden. Mijn lief kon op zo'n moment het belang daarvan in perspectief plaatsen.

Ondanks alle begrip en steun die je kunt krijgen, is het wel belangrijk dát je de zaakjes netjes afwikkelt. Je wilt voorkomen dat je zelf in de problemen raakt. Daarom zou ik je persoonlijke situatie ook met de notaris bespreken. Wij hebben bijv. de optie besproken om de erfenis te weigeren. Dat klinkt mij niet in de oren als iets wat op jou van toepassing is, maar het kan geen kwaad om scenario's door te lopen en manieren waarop je jezelf kunt beschermen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 13:31:13 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288636
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:27 schreef r_one het volgende:

[..]
Bij mijn moeder niet maar mijn vader was al 8 jaar eerder overleden (weet niet of dat verschil maakt, kan me niet herinneren dat het toen wel aan de orde was).

Belangrijker is (een uittreksel uit) de overlijdensakte en de verklaring van erfrecht. En een testament uiteraard (als dat er is).
Een testament is uiteraard relevant, maar die hoef je volgens mij nooit ergens te overleggen.

De overlijdensakte krijg je van de uitvaartbegeleider.
pi_215288649
Mijn moeder wil het idd erg klein. Ze wil dat ik er ben, verder niemand. (al licht ik mijn broer wel in en als hij wil is hij wat mij betreft welkom. Het is ook zijn moeder).

En idd ivm met mijn broer voor de zekerheid notaris. Ik heb een zeer neutrale en amper een band met mijn broer. Ik gun hem heus wel zijn deel, maar wel dat het eerlijk geregeld wordt en zwart-op-wit voelt gewoon fijner.

Vooral hoe dat met de bank moet ik een grote zorg, die staat ook op mijn vragenlijst aan de notaris.

-O- pffft stress dit, nu al :) maar goed, beter nu die antwoorden zoeken dan wanneer ik in rouw ben
pi_215288659
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vooral hoe dat met de bank moet ik een grote zorg, die staat ook op mijn vragenlijst aan de notaris.
Waar maak je je zorgen over? De bank vond ik misschien nog wel het eenvoudigst, mede omdat die een nabestaandendesk had.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 13:34:23 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288667
Ik zie in mijn mail dat de notaris bij verzoek om verklaring van erfrecht na overlijden van mijn moeder verzocht om akte van overlijden, kopie identiteitsbewijs (van mijzelf) en indien aanwezig trouwboekje.

Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
pi_215288672
Sterkte. Ik heb geen aanvullingen v.w.b. het juridisch deel bij de notaris. In bredere context: geef en gun jezelf de tijd om e.e.a. ook praktisch voor te bereiden. Als ze is overleden, wat wordt dan jouw rol en is dat wel mogelijk met jouw belastbaarheid? In eerdere topics van jou ben je nogal van de lijstjes had ik begrepen. Een lijstje wat je kan/moet ondernemen bij haar overlijden kan denk ik geen kwaad. Dat geeft steun en houvast.
pi_215288673
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:33 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Waar maak je je zorgen over? De bank vond ik misschien nog wel het eenvoudigst, mede omdat die een nabestaandendesk had.
Nou, hoe doe ik dat met haar laatste rekeningen
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Ik bedoel, haar laatste financiën moet ik toch kunnen regelen...
pi_215288687
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef Justinn het volgende:
Sterkte. Ik heb geen aanvullingen v.w.b. het juridisch deel bij de notaris. In bredere context: geef en gun jezelf de tijd om e.e.a. ook praktisch voor te bereiden. Als ze is overleden, wat wordt dan jouw rol en is dat wel mogelijk met jouw belastbaarheid? In eerdere topics van jou ben je nogal van de lijstjes had ik begrepen. Een lijstje wat je kan/moet ondernemen bij haar overlijden kan denk ik geen kwaad. Dat geeft steun en houvast.
Ik ben idd bezig met zulke lijsten. Sommige praktisch rondom het overlijden, maar ook domme dingen als "hoe vier je kerst alleen" (ja, dat lijstje moest ik van mijn moeder maken) . Ik beperkt me tot maximaal vijf lijstjes. Na het gesprek met de notaris weet ik weer wat meer voor op de belangrijke lijstjes
  donderdag 17 oktober 2024 @ 13:43:42 #43
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288744
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Als erfgenaam/executeur krijg je toegang, als je de benodigde papieren hebt, w.o. de akte van overlijden (die krijg je dus van de uitvaartverzorger) en de verklaring van erfrecht (via de notaris).

Meer informatie: https://www.consumentenbo(...)ening-en-overlijden#

Je zorg is waarschijnlijk dat je misschien niet zelf genoeg geld hebt om bepaalde kosten eerst voor te schieten. Is dat zo?
pi_215288785
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als erfgenaam/executeur krijg je toegang, als je de benodigde papieren hebt, w.o. de akte van overlijden (die krijg je dus van de uitvaartverzorger) en de verklaring van erfrecht (via de notaris).

Meer informatie: https://www.consumentenbo(...)ening-en-overlijden#

Je zorg is waarschijnlijk dat je misschien niet zelf genoeg geld hebt om bepaalde kosten eerst voor te schieten. Is dat zo?
Dat ook idd. En ook (oh en dit is een schandalige gedachte) dat alle kosten voor mijn rekening komen mijn broer wel krijgt, maar niks betaalt.

Ik schrijf even op dat ik executeur word, gebeurt ook wel, zodat ik het allemaal kan regelen.

Ik ga de link even goed lezen
pi_215288823
quote:

[..]
Zo'n beetje het eerste wat je doet na het overlijden is dat doorgeven aan de bank zodat de rekening wordt geblokkeerd. Daar heb je documenten voor nodig die je eerst moet krijgen. Daarna wordt de bankrekening op jouw naam overgezet en kun je e.e.a. gaan betalen.

Ik heb het hier zelf moeilijk mee gehad. Wij hebben de erfenis van mijn moeder beneficiair aanvaard, zoals dat heet, zodat ik de erfenis wel kon afwikkelen maar niet voor eventuele schulden op zou draaien. De verhuurder van de woning van mijn moeder eiste dat ik de huur betaalde en de woning opzegde en leegruimde, maar dat kon ik niet doen voor andere zaken waren geregeld. Ik wilde de verhuurder best eerst van mijn eigen geld betalen, maar dat was formeel gezien onnodig en onverstandig.

Juist voor dit soort zaken vond ik het fijn om tussendoor de notaris even te kunnen bellen. En uiteindelijk is er eigenlijk niet eens zoveel contact met de notaris nodig geweest. Eén gesprek na het overlijden was al heel verhelderend.
pi_215288850
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:47 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]
Dat ook idd. En ook (oh en dit is een schandalige gedachte) dat alle kosten voor mijn rekening komen mijn broer wel krijgt, maar niks betaalt.

Ik schrijf even op dat ik executeur word, gebeurt ook wel, zodat ik het allemaal kan regelen.

Ook dat kun je bespreken met de notaris, want het is vast niet zo dat het betalen van die kosten voor jouw rekening komt (d.w.z. jouw erfdeel). In ons geval ging het zo: eerst mocht ik van het saldo bepaalde zaken betalen (bijv. de uitvaartondernemer en degene die het huis leeghaalde), de rest van het geld ging naar de schuldeisers en wat er evt. overbleef ging naar mij en mijn broertje.

Mijn broertje heeft mij na het overlijden een volmacht gegeven om de zaken af te wikkelen. Het is goed om nu al vast te leggen dat jij de afwikkeling kunt doen zonder je broer.
pi_215288928
Dank jullie voor alle tips en meedenken met vragen

Ik weet even niet hoe inhoudelijk te reageren nu. Sorry, mijn hoofd loopt even over

Ik ben jullie dankbaar
  donderdag 17 oktober 2024 @ 14:07:19 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288950
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:47 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Wat Claudia ook schrijft: regel met je moeder en de notaris dat jij alles kunt regelen zonder dat je daarvoor je broer nodig hebt. Volgens mij is dat deels geregeld als jij tot executeur wordt benoemd, maar ik weet niet of dat alles betreft. Net als igv Claudia had mijn broer mij een volmacht gegeven, maar daar moet je broer dan wel aan willen meewerken en als je dat kunt vermijden doordat je moeder het goed laat vastleggen in haar testament, dan is dat de beste weg.

Kosten die nog moeten worden gemaakt na het overlijden, komen in mindering op de totale erfenis. Stel dat je broer inderdaad alleen zijn wettelijk deel krijgt, dan wordt de hoogte van dat wettelijk deel pas bepaald als de hoogte van de totale erfenis vaststaat.

Ik weet niet of het een overweging waard is om je moeder jou een bedrag te laten schenken. Dan heb je dat tot je beschikking voor die eventuele kosten. Als je moeder binnen 6 maanden na schenking overlijdt, dan telt die schenking nog wel mee als deel van de erfenis. Dat is in de praktijk niet zo ingewikkeld. Maar je moeder moet het willen en jij moet het een goed idee vinden om dat bedrag op je rekening te hebben staan.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 14:08:48 #49
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215288959
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:04 schreef ChildoftheStars het volgende:

Ik weet even niet hoe inhoudelijk te reageren nu. Sorry, mijn hoofd loopt even over

Ik ben jullie dankbaar
Laat het bezinken. Dit topic blijft er wel.

Belangrijkste is dat je een paar goede vragen hebt voor de notaris.
pi_215288978
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:04 schreef ChildoftheStars het volgende:

Ik ben jullie dankbaar
:*

Het belangrijkste is al gedaan: het gesprek met de notaris is geregeld. Jij maakt nu een vragenlijst, dat is alles wat je hoeft te doen.

En je bent al zoveel beter geïnformeerd en voorbereid dan ik indertijd was. Mijn ouders overleden plotseling. Dat komt vaak voor en ook dan komt het goed. Lastig vond ik vooral dat ik in de regelmodus moet terwijl ik het liefst een deken over me heentrok en de situatie negeerde.
pi_215289003
O+ dank jullie!

Knuffel :*

Nu ga ik even compleet me op wat anders richten. Niet uit ondankbaarheid, maar ik heb het even nodig
pi_215289236
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Een testament is uiteraard relevant, maar die hoef je volgens mij nooit ergens te overleggen.
Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.
quote:
De overlijdensakte krijg je van de uitvaartbegeleider.
Klopt (en die weer van de gemeente).
.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 15:03:28 #53
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215289266
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 14:55 schreef r_one het volgende:

[..]
Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.
[..]
Klopt (en die weer van de gemeente).
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.
pi_215289286
quote:

[..]
Ter geruststelling: de eerste 3 maanden na overlijden kunnen schuldeisers géén vorderingen incasseren. Dat geeft jou de tijd om dan een Verklaring van Erfrecht te regelen (waarna jij gemachtigd bent op de bankrekening van je moeder, als je die VvE aan de bank toestuurt, vaak al binnen 24 uur).

Een andere, pragmatische oplossing is eerst de VvE regelen en pas dan de bank inlichten dat moeder overleden is (hoewel dat wettelijk niet is toegestaan maar banken doen daar niet zo moeilijk over).

Hoe dan ook, de rekeningen hoef je niet uit je eigen middelen te betalen (moeder had immers voldoende geld, las ik).

Zo. En nou lekker gaan chillen meid! *O*
.
pi_215289293
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 15:03 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.
Uiteraard. Wat er niet is, is er niet.
.
pi_215289479
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215289489
quote:

[..]
Wellicht kan je het voorschieten later uit de erfenis terughalen? Of kan je nu al bij haar rekeningen als gevolmachtigde?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215289513
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:50 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Zo'n beetje het eerste wat je doet na het overlijden is dat doorgeven aan de bank zodat de rekening wordt geblokkeerd. Daar heb je documenten voor nodig die je eerst moet krijgen. Daarna wordt de bankrekening op jouw naam overgezet en kun je e.e.a. gaan betalen.
Niet mijn ervaring; zou niet de bank informeren. Rekening werd na overleg VvE een "erfgenamen van (Naam overledene) rekening".

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 17-10-2024 15:40:36 ]
  donderdag 17 oktober 2024 @ 15:35:37 #59
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_215289563
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 15:26 schreef blomke het volgende:

[..]
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.
Dan schrijft de gemeente het overlijden in het trouwboekje.

Maar dat is inmiddels wel achterhaald.
  donderdag 17 oktober 2024 @ 17:33:03 #60
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_215290379
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik zie in mijn mail dat de notaris bij verzoek om verklaring van erfrecht na overlijden van mijn moeder verzocht om akte van overlijden, kopie identiteitsbewijs (van mijzelf) en indien aanwezig trouwboekje.

Voor de notaris zal het mss een eerste mogelijkheid tot inzicht geven in een huwelijkspartner en of er kinderen zijn. Maar dat is wel iets van vroeger, tegenwoordig heb je zelf de keuze of je wel of niet trouwboekje wil, omdat je ervoor moet betalen.
Je kunt het overlijden van iemand aan laten tekenen op het gemeentehuis, maar ik vraag dan wel zelf om een stempel erbij, want dat gebeurt lang niet altijd. Je kunt het net zo goed zelf doen. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')