Trouwakte heb je nooit zelf, trouwboekje wel.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 12:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Sorry, trouwakte heeft juridische betekenis; trouwboekje niet. Overigens vroeg de begrafenisondernemer er wel naar.
Dan zal ze een testament moeten laten opstellen en dan nog heeft broer recht op zijn zgn. legitieme portie (wat beduidend minder is dan zijn erfdeel zou zijn) dus helemáál onterven zal niet gaan.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb vragen opgeschreven voor de notaris en voor mijn moeder, waar ze de notaris voor wil precies. Ik bedoel we hebben geen ingewikkelde familie-situatie. Al weet ik dat ze door omstandigheden mijn broer zoveel mogelijk uit de erfenis wil sluiten.
Nu weet ik iig wat ik moet vragen bij dat gesprek. Mijn moeder zegt genoeg geld te hebben om dit te kunnen betalen en ik vertrouw haar
Ik zou me over de Dela niet zoveel zorgen maken. Mijn ervaring is dat ze je steeds heel duidelijk laten weten hoeveel geld er beschikbaar is en wat de verschillende onderdelen kosten als ze met je doornemen wat de wensen zijn. En zo te lezen is de wens van moeder een heel kleine uitvaart. Het moet wel gek gaan als de uitvaartverzekering dat niet dekt.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:02 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Hmmm, daar heb ik helaas hele andere ervaringen in.
"Dela keert geen geld uit. Dela regelt en ontzorgt" , wat soms in de praktijk inhoudt dat ze hun contract tot de letter volgen en geen enkel initiafief meer doen. Kijk heel heel goed wat je rechten en plichten zijn en wat het inhoudt. Een basis uitvaart zit misschien helemaal in je verzekeringspakket, maar meestal wil je ietsje meer en dan kost dat meteen veel extra geld dat jij moet gaan ophoesten.
Dela doet tegenwoordig heel veel online. Ook de regie, presentatie, muziek en foto's die bij de uitvaart komen. Dat systeem is verschrikkelijk als je niet een beetje handing bent hierin. En je moet binnen een dagje iets paraat hebben. Rouwkaarten moet je binnen een paar uur af hebben, want anders kan de drukkerij ze niet op tijd maken en versturen. Dus als je al een idee hebt voor een rouwkaart, regel dat van te voren.
Er komt zo fok!ing veel gedoe op je af als het eenmaal zover is.
Ow ja: Weet de bank dat ze overleden is? Dan gaat de rekening op direct op slot. Dat is de bank wettelijk verplicht. Niemand kan er meer bij, ook jij niet. Weet dus van te voren waar welke financien afgehandeld moeten worden.
Bij mijn moeder niet maar mijn vader was al 8 jaar eerder overleden (weet niet of dat verschil maakt, kan me niet herinneren dat het toen wel aan de orde was).quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Trouwakte heb je nooit zelf, trouwboekje wel.
Bij mijn moeder werd er volgens mij inderdaad wel ergens naar gevraagd. Ik had het ook wel (stom toeval), maar kan me toch niet voorstellen dat het echt relevant was.
Je hebt het meerdere keren over vertrouwen. Na het overlijden is het verstandig om jezelf te beschermen en er niet klakkeloos vanuit te gaan dat e.e.a. goed geregeld is. Ook daar kan de notaris over adviseren.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 11:39 schreef ChildoftheStars het volgende:
Wat zijn jullie allemaal lief, dank jullie wel.Ik heb nu een stuk beter beeld
Ik heb vragen opgeschreven voor de notaris en voor mijn moeder, waar ze de notaris voor wil precies. Ik bedoel we hebben geen ingewikkelde familie-situatie. Al weet ik dat ze door omstandigheden mijn broer zoveel mogelijk uit de erfenis wil sluiten.
Nu weet ik iig wat ik moet vragen bij dat gesprek. Mijn moeder zegt genoeg geld te hebben om dit te kunnen betalen en ik vertrouw haar
Ik heb gekeken idd op de site van Dela, volgens mij doen ze best veel. Ook hier beweert mijn moeder goed verzekerd te zijn en dat vertrouw ik. Daarnaast wil ze een heel eenvoudige uitvaart. Als het aan haar ligt ben ik er enkel bij. Ga het ook met haar erover hebben of dat mijn broer erbij mag zijn, ondanks alles is ze wel zijn moeder
Alle regelzaken komen in principe op mij neer. Ik moet binnenkort nog een keer (voor de derde keer) de site van Dela lezen (hun checklist e.d.)
Verder moet ik met mijn beste vriendin bespreken of ze me een beetje in de gaten wil houden. De hulpverleners zijn op de hoogte van de situatie, dus die kunnen me ook helpen en verder is het een kwestie van doorbikkelen.
En heel hard hopen dat ze toch wonder boven wonder ineens opknapt, maar ja, dat is misschien naïef.
Een testament is uiteraard relevant, maar die hoef je volgens mij nooit ergens te overleggen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Bij mijn moeder niet maar mijn vader was al 8 jaar eerder overleden (weet niet of dat verschil maakt, kan me niet herinneren dat het toen wel aan de orde was).
Belangrijker is (een uittreksel uit) de overlijdensakte en de verklaring van erfrecht. En een testament uiteraard (als dat er is).
Waar maak je je zorgen over? De bank vond ik misschien nog wel het eenvoudigst, mede omdat die een nabestaandendesk had.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:32 schreef ChildoftheStars het volgende:
Vooral hoe dat met de bank moet ik een grote zorg, die staat ook op mijn vragenlijst aan de notaris.
Nou, hoe doe ik dat met haar laatste rekeningenquote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Waar maak je je zorgen over? De bank vond ik misschien nog wel het eenvoudigst, mede omdat die een nabestaandendesk had.
Ik ben idd bezig met zulke lijsten. Sommige praktisch rondom het overlijden, maar ook domme dingen als "hoe vier je kerst alleen" (ja, dat lijstje moest ik van mijn moeder maken) . Ik beperkt me tot maximaal vijf lijstjes. Na het gesprek met de notaris weet ik weer wat meer voor op de belangrijke lijstjesquote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef Justinn het volgende:
Sterkte. Ik heb geen aanvullingen v.w.b. het juridisch deel bij de notaris. In bredere context: geef en gun jezelf de tijd om e.e.a. ook praktisch voor te bereiden. Als ze is overleden, wat wordt dan jouw rol en is dat wel mogelijk met jouw belastbaarheid? In eerdere topics van jou ben je nogal van de lijstjes had ik begrepen. Een lijstje wat je kan/moet ondernemen bij haar overlijden kan denk ik geen kwaad. Dat geeft steun en houvast.
Als erfgenaam/executeur krijg je toegang, als je de benodigde papieren hebt, w.o. de akte van overlijden (die krijg je dus van de uitvaartverzorger) en de verklaring van erfrecht (via de notaris).quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nou, hoe doe ik dat met haar laatste rekeningen
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Ik bedoel, haar laatste financiën moet ik toch kunnen regelen...
Dat ook idd. En ook (oh en dit is een schandalige gedachte) dat alle kosten voor mijn rekening komen mijn broer wel krijgt, maar niks betaalt.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als erfgenaam/executeur krijg je toegang, als je de benodigde papieren hebt, w.o. de akte van overlijden (die krijg je dus van de uitvaartverzorger) en de verklaring van erfrecht (via de notaris).
Meer informatie: https://www.consumentenbo(...)ening-en-overlijden#
Je zorg is waarschijnlijk dat je misschien niet zelf genoeg geld hebt om bepaalde kosten eerst voor te schieten. Is dat zo?
Zo'n beetje het eerste wat je doet na het overlijden is dat doorgeven aan de bank zodat de rekening wordt geblokkeerd. Daar heb je documenten voor nodig die je eerst moet krijgen. Daarna wordt de bankrekening op jouw naam overgezet en kun je e.e.a. gaan betalen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Ook dat kun je bespreken met de notaris, want het is vast niet zo dat het betalen van die kosten voor jouw rekening komt (d.w.z. jouw erfdeel). In ons geval ging het zo: eerst mocht ik van het saldo bepaalde zaken betalen (bijv. de uitvaartondernemer en degene die het huis leeghaalde), de rest van het geld ging naar de schuldeisers en wat er evt. overbleef ging naar mij en mijn broertje.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat ook idd. En ook (oh en dit is een schandalige gedachte) dat alle kosten voor mijn rekening komen mijn broer wel krijgt, maar niks betaalt.
Ik schrijf even op dat ik executeur word, gebeurt ook wel, zodat ik het allemaal kan regelen.
Ik ga de link even goed lezen
Wat Claudia ook schrijft: regel met je moeder en de notaris dat jij alles kunt regelen zonder dat je daarvoor je broer nodig hebt. Volgens mij is dat deels geregeld als jij tot executeur wordt benoemd, maar ik weet niet of dat alles betreft. Net als igv Claudia had mijn broer mij een volmacht gegeven, maar daar moet je broer dan wel aan willen meewerken en als je dat kunt vermijden doordat je moeder het goed laat vastleggen in haar testament, dan is dat de beste weg.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:47 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat ook idd. En ook (oh en dit is een schandalige gedachte) dat alle kosten voor mijn rekening komen mijn broer wel krijgt, maar niks betaalt.
Ik schrijf even op dat ik executeur word, gebeurt ook wel, zodat ik het allemaal kan regelen.
Ik ga de link even goed lezen
Laat het bezinken. Dit topic blijft er wel.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dank jullie voor alle tips en meedenken met vragen
Ik weet even niet hoe inhoudelijk te reageren nu. Sorry, mijn hoofd loopt even over
Ik ben jullie dankbaar
quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:04 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dank jullie voor alle tips en meedenken met vragen
Ik weet even niet hoe inhoudelijk te reageren nu. Sorry, mijn hoofd loopt even over
Ik ben jullie dankbaar
Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een testament is uiteraard relevant, maar die hoef je volgens mij nooit ergens te overleggen.
Klopt (en die weer van de gemeente).quote:De overlijdensakte krijg je van de uitvaartbegeleider.
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.
[..]
Klopt (en die weer van de gemeente).
Ter geruststelling: de eerste 3 maanden na overlijden kunnen schuldeisers géén vorderingen incasseren. Dat geeft jou de tijd om dan een Verklaring van Erfrecht te regelen (waarna jij gemachtigd bent op de bankrekening van je moeder, als je die VvE aan de bank toestuurt, vaak al binnen 24 uur).quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Uiteraard. Wat er niet is, is er niet.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
Wellicht kan je het voorschieten later uit de erfenis terughalen? Of kan je nu al bij haar rekeningen als gevolmachtigde?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Niet mijn ervaring; zou niet de bank informeren. Rekening werd na overleg VvE een "erfgenamen van (Naam overledene) rekening".quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo'n beetje het eerste wat je doet na het overlijden is dat doorgeven aan de bank zodat de rekening wordt geblokkeerd. Daar heb je documenten voor nodig die je eerst moet krijgen. Daarna wordt de bankrekening op jouw naam overgezet en kun je e.e.a. gaan betalen.
Dan schrijft de gemeente het overlijden in het trouwboekje.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:26 schreef blomke het volgende:
[..]
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.
Voor de notaris zal het mss een eerste mogelijkheid tot inzicht geven in een huwelijkspartner en of er kinderen zijn. Maar dat is wel iets van vroeger, tegenwoordig heb je zelf de keuze of je wel of niet trouwboekje wil, omdat je ervoor moet betalen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik zie in mijn mail dat de notaris bij verzoek om verklaring van erfrecht na overlijden van mijn moeder verzocht om akte van overlijden, kopie identiteitsbewijs (van mijzelf) en indien aanwezig trouwboekje.
Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |