Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een testament is uiteraard relevant, maar die hoef je volgens mij nooit ergens te overleggen.
Klopt (en die weer van de gemeente).quote:De overlijdensakte krijg je van de uitvaartbegeleider.
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 14:55 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet echt overleggen nee maar in de Verklaring van Erfrecht werd ernaar verwezen en eruit geciteerd.
[..]
Klopt (en die weer van de gemeente).
Ter geruststelling: de eerste 3 maanden na overlijden kunnen schuldeisers géén vorderingen incasseren. Dat geeft jou de tijd om dan een Verklaring van Erfrecht te regelen (waarna jij gemachtigd bent op de bankrekening van je moeder, als je die VvE aan de bank toestuurt, vaak al binnen 24 uur).quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nou, hoe doe ik dat met haar laatste rekeningen
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Ik bedoel, haar laatste financiën moet ik toch kunnen regelen...
Uiteraard. Wat er niet is, is er niet.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Of de notaris heeft geconstateerd dat er geen testament is en vermeldt dat in de verklaring van erfrecht.
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
Wellicht kan je het voorschieten later uit de erfenis terughalen? Of kan je nu al bij haar rekeningen als gevolmachtigde?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:35 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nou, hoe doe ik dat met haar laatste rekeningen
Ze heeft geen borg voor haar woning, dus als er iets stuk is moet dat op haar kosten gerepareerd worden, hoe komt dat van haar rekening af.
Ik bedoel, haar laatste financiën moet ik toch kunnen regelen...
Niet mijn ervaring; zou niet de bank informeren. Rekening werd na overleg VvE een "erfgenamen van (Naam overledene) rekening".quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo'n beetje het eerste wat je doet na het overlijden is dat doorgeven aan de bank zodat de rekening wordt geblokkeerd. Daar heb je documenten voor nodig die je eerst moet krijgen. Daarna wordt de bankrekening op jouw naam overgezet en kun je e.e.a. gaan betalen.
Dan schrijft de gemeente het overlijden in het trouwboekje.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:26 schreef blomke het volgende:
[..]
De uitvaartondernemer nam dat mee naar het stadhuis voor de aangifte van overlijden.
Voor de notaris zal het mss een eerste mogelijkheid tot inzicht geven in een huwelijkspartner en of er kinderen zijn. Maar dat is wel iets van vroeger, tegenwoordig heb je zelf de keuze of je wel of niet trouwboekje wil, omdat je ervoor moet betalen.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 13:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik zie in mijn mail dat de notaris bij verzoek om verklaring van erfrecht na overlijden van mijn moeder verzocht om akte van overlijden, kopie identiteitsbewijs (van mijzelf) en indien aanwezig trouwboekje.
Ik vermoed omdat het trouwboekje inzage kan geven in de nazaten (kinderen). Aanvulling: nee, ze hebben geen scan gezien van de pagina met de kinderen. Dus het blijft voor mij een vraag wat ze met het trouwboekje doen.
Er is mij nadrukkelijk geadviseerd om niet uit naam van mijn moeder betalingen te doen. Wat is er mis met een "erfgenamen van x"-rekening? Dan kun je toch betalingen doen?quote:Op donderdag 17 oktober 2024 15:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Niet mijn ervaring; zou niet de bank informeren. Rekening werd na overleg VvE een "erfgenamen van (Naam overledene) rekening".
@Claudia_xquote:Op donderdag 17 oktober 2024 17:36 schreef Claudia_x het volgende:
Er is mij nadrukkelijk geadviseerd om niet uit naam van mijn moeder betalingen te doen. Wat is er mis met een "erfgenamen van x"-rekening? Dan kun je toch betalingen doen?
Maar in het geval van je moeder was er sprake van schulden.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 17:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is mij nadrukkelijk geadviseerd om niet uit naam van mijn moeder betalingen te doen. Wat is er mis met een "erfgenamen van x"-rekening? Dan kun je toch betalingen doen?
Dat zou super fijn zijnquote:Op donderdag 17 oktober 2024 17:44 schreef Droopie het volgende:
Wat ook wel fijn is om te weten, bijna alle mensen die je gaat spreken na een overlijden zijn superaardig en behulpzaam.
De uitvaartondernemer, de notaris, de huisarts, de mensen bij de bank en na een tijdje zelfs de afdeling erven van de belastingdienst.
Domme vragen bestaan niet zeggen ze en in tijden van onzekerheid kan je beter heel veel vragen bij die mensen ipv het plaatje zelf in te vullen.
Oooooh oké! Dat is handig om te wetenquote:Op donderdag 17 oktober 2024 18:29 schreef sigme het volgende:
Over de huur: Wettelijk eindigt de huur aan het eind van de tweede volle maand na het overlijden.
Dus overlijden ergens in oktober -> huur eindigt 31 december
De verhuurder kan je niet dwingen om eerder weg te wezen, de verhuurder kan wel zeggen dat je de huur pas per eind december op mag zeggen.
Kosten voor huur en begrafenis *komen ten laste van de overledene* (oftewel: ten laste van de erfenis, niet ten laste van de erfgenamen!)
Dat betekent dat de bank mag betalen vanaf de geblokkeerde bankrekening. Moeten ze wel de rekening ontvangen en zien dat het hiervoor is. Daar is dus die nabestaandenhelpdesk voor. Dit soort rekeningen stuur je daarheen en zij zorgen voor de betaling. Strikt genomen heb je daar GEEN verklaring van erfrecht voor nodig (want het heeft niks te maken met het erfrecht). Maar daar heb je weinig aan wanneer de bank er toch op staat om die verklaring te zien.
Het kan in jouw geval best handig zijn om de nabestaandenhelpdesk van de bank van je moeder alvast op te zoeken en even te kijken of zij informatie online hebben staan waar jij wat aan hebt. En je kan ze ook best even bellen en vragen of ze je willen voorlichten, meestal zitten op zo'n helpdesk de wat empathischere medewerkers en zonder dat ze aan een callcenterklok zijn vastgebonden.
100% eens, in de eerste week moet je contact hebben met de uitvaartondernemer, de bank en de uitkeringsinstantie...quote:Op donderdag 17 oktober 2024 19:02 schreef sigme het volgende:
Over die notaris: mensen gaan prima dood zonder ooit een notaris bezocht te hebben
Op mijn dela kan je al een hoop zaken omtrent de begrafenis of crematie regelenquote:Op donderdag 17 oktober 2024 01:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hoi
Ik weet niet zeker of dit hier hoort of bij R&P. Excuus hiervoor
Mijn moeder heeft waarschijnlijk niet meer zo lang. Super verdrietig, maar ze helpt me zo goed mogelijk voor te bereiden
Nu heb ik zelf gegoogled over wat je allemaal moet doen (moet je niet voor het slapen gaan doen btw) en het is een pittige lijst
Nu hebben mijn moeder en ik binnenkort een afspraak bij de notaris (of naja de notaris gaat naar mijn moeder). Die rol is een beetje vaag in mijn ogen. Ik heb al gegoogled en ik heb echt nog steeds geen flauw idee wat ze kan doen. Noem me dom, maar kan iemand het me uitleggen in Jip en Janneke-taal
Mijn tweede vraag is; ik ben psychisch labiel. De kans dat ik in de war raak is groot. Kan dan bijvoorbeeld Dela (daar is ze verzekerd) ook advies geven over hoe ik hulp kan krijgen bij alle regelzaken? Ik ga er vanuit dat ik wel dingen geregeld krijg, alleen stress levert bij mij nogal eens een psychose op. Dus ik wil voorbereid zijn in het geval dat
Alvast bedankt voor het meedenken. En ja ze leeft nog, weet ik, maar ik wil haar ontzorgen door zelf ook al voor te bereiden. Rare familiekronkel
Misschien. Maar misschien kan dit alles ook wel bereikt worden zonder notaris.quote:Op donderdag 17 oktober 2024 19:45 schreef Lienekien het volgende:
Ja, je kunt doodgaan zonder notaris, maar het is kennelijk de wens van moeder dat broer van TS er zoveel mogelijk buiten gehouden wordt, dus dan is dichttimmeren mbv de notaris wel aan de orde. Als TS de afhandeling op zich gaat nemen, dan kan ze maar beter sterk staan tegenover haar broer die het er misschien niet mee eens is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |