abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215088481
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 11:02 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Hier ga je wat mij betreft te kort door de bocht. Want mijn kind zit niet lekker in haar vel en wil niet naar school, tenzij ze daar voldoende uitgedaagd wordt. Dus het is voor mij niet 'eerst het een en dan het ander' of 'blij en vol vertrouwen en pas daarna uitgedaagd'. Uitgedaagd worden - of, zoals de orthopedagoog zegt: 'aan mogen staan'- is bij ons een basisbehoefte. Prul slaapt heel, heel slecht in de laatste maand als ze niks met haar hoofd heeft gedaan, huilt dan veel, wil 's ochtends niet naar school en zit niet lekker in haar vel. Dat vind ik net zo goed het allerbelangrijkste voor haar...maar uitdaging is daarvoor een voorwaarde. Geen doel op zich.
Volgens mij zei ik dat ook niet. Ik zei dat het voor mijn kind niet relevant is, zie ook wat @Elleska zegt.
De tweede paragraaf was niet bedoeld als beschrijving van elk ander kind maar enkel om aan te geven dat ik het belang van uitdaging in het algemeen heus wel snap.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 25 september 2024 @ 12:25:26 #57
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_215089011
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 19:19 schreef Gogo83 het volgende:

[..]
Ik heb bij mijn volwassen iq-test niet hoeven lezen, was allemaal mondeling of met plaatjes/blokjes.
Uit nieuwsgierigheid, waarom heb je jezelf laten testen als volwassene?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_215093603
Hier een kind dat over het algemeen goed in haar vel zit. Ze is een aanpasser en zal zich op school niet snel laten horen.
Ze is al haar hele leven een slechte slaper en lijkt bij meer uitdaging beter in te slapen.

Daarover gesproken. Ze doet thuis heel graag schoolwerkjes. Als ze een werkboek mee naar huis krijgt maakt ze alles weer opnieuw of bij schrijven blijft ze het overtrekken etc. Boekjes die ik haar kocht van zo leuk is oefenen en mijn oefenboek op afwasbaar papier vindt ze ook top. Dan kocht ik een boekje voor een oudere leeftijd.
Hebben jullie wellicht nog tips voor dit soort boekjes die ik nog niet ken?
pi_215093875
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 21:29 schreef Nolita het volgende:
Hier een kind dat over het algemeen goed in haar vel zit. Ze is een aanpasser en zal zich op school niet snel laten horen.
Ze is al haar hele leven een slechte slaper en lijkt bij meer uitdaging beter in te slapen.

Daarover gesproken. Ze doet thuis heel graag schoolwerkjes. Als ze een werkboek mee naar huis krijgt maakt ze alles weer opnieuw of bij schrijven blijft ze het overtrekken etc. Boekjes die ik haar kocht van zo leuk is oefenen en mijn oefenboek op afwasbaar papier vindt ze ook top. Dan kocht ik een boekje voor een oudere leeftijd.
Hebben jullie wellicht nog tips voor dit soort boekjes die ik nog niet ken?
Misschien vindt ze Loco Mini of Maxi dan leuk om te doen? Bij ons hebben ze heel veel boekjes bij de bieb daarvan (en de dozen) om te lenen.
pi_215093881
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 06:44 schreef Groofskenhonderdtwee het volgende:

[..]
Het hangt natuurlijk allemaal samen met elkaar, dat is ook wel lastig natuurlijk.

Ik herken ook je spoiler. Vaak herken ik niet heel erg wat hier geschreven wordt. Dat is bijzonder, want wat er in veel boeken geschreven wordt herken ik wel. Ik lijk me er op een andere manier toe te verhouden.
Kan je dit iets meer uitleggen? Ik herken mijn kinderen namelijk ook best goed in een aantal boeken, daarom ben ik heel benieuwd wat je juist niet herkent in dit topic. Ik (wij?) deel hier misschien niet alles, wat een ander beeld geeft?
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 25 september 2024 @ 21:54:28 #61
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215093925
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 21:50 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Misschien vindt ze Loco Mini of Maxi dan leuk om te doen? Bij ons hebben ze heel veel boekjes bij de bieb daarvan (en de dozen) om te lenen.
@Nolita: die heeft onze bieb ook. En wij hebben om deze reden een abonnement op de bobo gehad en nu op de Donald Duck Junior. Staan strips in, maar ook puzzeltjes enzo.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_215094226
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 21:54 schreef Tink89 het volgende:

[..]
@:Nolita: die heeft onze bieb ook. En wij hebben om deze reden een abonnement op de bobo gehad en nu op de Donald Duck Junior. Staan strips in, maar ook puzzeltjes enzo.
Huh echt, dan mag je me even appen waar dan. Toen L laatst een piccolo wilde gaven ze aan dat ze niets meer hadden, alleen houten puzzels. :o
Geen idee of ze het wat vindt, onze mini loco ligt al een tijd onaangeroerd in de kast, maar de boekjes zijn ook niet meer passend nu dus kan het eens proberen.
Doe boeken is ze idd ook fan van, maar het schoolse trekt haar ook.
pi_215095596
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 21:50 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Kan je dit iets meer uitleggen? Ik herken mijn kinderen namelijk ook best goed in een aantal boeken, daarom ben ik heel benieuwd wat je juist niet herkent in dit topic. Ik (wij?) deel hier misschien niet alles, wat een ander beeld geeft?
Fijn dat je hierop doorvraagt. Moeilijk wel om goed te verwoorden. Ik lees niet heel vaak mee, maar als ik meelees, gaat het over of leerkrachten er wel of niet bekend mee zijn, hoe iedereen meedenkt in waar de kinderen nou didactisch staan, over testen, over de cognitieve uitdaging die ze nodig hebben, over thuis van zich af reageren....

Ik geloof dat ik het didactisch gebeuren op school een beetje zie als iets waar ze doorheen moeten. al dan niet verveeld. Ik kijk nooit naar hun schoolwerk, alsof het me niet zo interesseert wat ze goed of fout hebben, of geleerd hebben. Een soort basisvertrouwen in en acceptatie van dat dat er gewoon bijhoort ofzo.

Ik hou me bezig met hoe en waar ze creatief met opdrachten om kunnen gaan, over hoe autonoom ze kunnen en mogen zijn (veel letterlijke en figuurlijke bewegingsvrijheid doet ze goed), en of er voldoende geruststelling, troost en escapemogelijkheden zijn.

Ze hebben alledrie geen gedragsproblemen (of emotionele of psychische problemen), dus er lijkt ook geen noodzaak om verder ... Ze zijn over het algemeen vrolijk en levenslustig. Ze praten met mij over hun gevoelens en kunnen goed verwoorden wat ze dwarszit, als dat aan de orde is.

Dat gezegd hebbende heb ik zelf geen makkelijk leven gehad, en is dat nooit gezien. Dat blijft een zorg. Maar ik praatte niet over mijn binnenwereld, leek ook vrolijk en levenslustig (was ik op een bepaalde manier ook wel oprecht), dus tsja...

Het is complex, en misschien zou ik wel veel meer ... (ja wat dan, geen idee, ik weet het nu, hou het in de gaten vanuit dat perspectief en hoop hoop hoop dat zij het makkelijker zullen hebben).
pi_215099516
@Groofskenhonderdtwee bedankt voor je uitleg! Ik snap nu beter wat je bedoelt en in grote lijnen zitten we er denk ik wel hetzelfde in. Ik hecht ook geen waarde aan cijfers en werkboekjes an sich. Bij de oudste was ik op een gegeven moment zelfs blij dat hij een keer een onvoldoende haalde. Hij is nogal perfectionistisch en dacht werkelijk dat de wereld zou vergaan als hij een keer 1 foutje maakte bij bijv. topografie. Nu merkte hij dat er niemand boos werd en hij gaf ook eerlijk toe dat hij er maar 1x naar gekeken had en dat dat dus niet genoeg was. Heel fijne ervaring voor hem :Y. Hij verveelde zich ook op school, maar heeft zich er op zich prima doorheen geslagen.

Bij de jongste heb ik me ook erg geamuseerd hoe inventief hij was in groep 3 om veilig leren lezen te omzeilen. Hij vond die opdrachten onwijs stom en zorgde dus dat het leek alsof hij hard aan het werk was. De leerkrachten hadden niks door (hij nam deze juffen ook niet zo serieus en kwam overal mee weg - ik weet nog steeds niet of ik het geniaal moet vinden of respectloos, allebei een beetje denk ik :@).

Maar puntje bij paaltje moest hij natuurlijk wel leren lezen. Dat vlotte totaal niet en hij kwam ook steeds slechter in zijn vel te zitten. Dat leidde tot diagnose ernstige dyslexie, maar wel een didactische voorsprong op alle andere vlakken van ca. 1,5 jaar. En daar moet school wel iets mee doen als ze willen dat hij niet uitvalt, hij was echt ongelukkig op school. Gelukkig had hij vorig jaar een juf die hem echt goed zag en aanvoelde. Wat een verademing. Er is ook externel hulp ingeschakeld, omdat school het zelf niet redde. Nu loopt het wat beter, ligt er een plan voor de komende twee jaar en ik hoop heel erg dat er een stijgende lijn gaat komen.

Het maakt me vooral verdrietig dat hij nog behoorlijk wat jaren door een schoolsysteem moet wat hem gewoon slecht ligt (de manier van leren bedoel ik dan). En ik probeer wel de leerkrachten van school in te laten zien dat het ook anders zou kunnen, als ze daarvoor open staan. Dat helpt niet alleen onze zoon, maar ook andere kinderen zoals hij.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215100377
Bij ons ligt nu inderdaad de optie op tafel om na de herfstvakantie te versnellen van groep 6 naar 7. Sowieso eerst maar even laten bezinken en vooral kijken hoe onze dame er zelf in staat.

School heeft eigenlijk geen enkele twijfel of ze het aan kan. Cognitief zeker, en ook qua 'klik' met de eventueel nieuwe groep denken ze dat het prima zal gaan (haar huidige juf had die klas vorig jaar, dus kent die leerlingen goed).
Ook de eventueel nieuwe meneer staat er zeker voor open en ziet geen bezwaren.

Iemand nog specifieke afwegingen / tips / ervaringen om aan te denken? Alles is welkom :)
pi_215100611
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 18:01 schreef twist02 het volgende:
Bij ons ligt nu inderdaad de optie op tafel om na de herfstvakantie te versnellen van groep 6 naar 7. Sowieso eerst maar even laten bezinken en vooral kijken hoe onze dame er zelf in staat.

School heeft eigenlijk geen enkele twijfel of ze het aan kan. Cognitief zeker, en ook qua 'klik' met de eventueel nieuwe groep denken ze dat het prima zal gaan (haar huidige juf had die klas vorig jaar, dus kent die leerlingen goed).
Ook de eventueel nieuwe meneer staat er zeker voor open en ziet geen bezwaren.

Iemand nog specifieke afwegingen / tips / ervaringen om aan te denken? Alles is welkom :)
Wat wordt het plan in groep 7? Want ‘gewoon met de groep meedoen’ gaat voor de kerst ook alweer te traag.
Hoe oud is ze ook alweer?

En: ga maar vast een lijstje maken met open dagen van middelbare scholen in de buurt. In groep 7 mag je daar namelijk al snel aan gaan denken…
pi_215102984
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 18:24 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Wat wordt het plan in groep 7? Want ‘gewoon met de groep meedoen’ gaat voor de kerst ook alweer te traag.
Hoe oud is ze ook alweer?

En: ga maar vast een lijstje maken met open dagen van middelbare scholen in de buurt. In groep 7 mag je daar namelijk al snel aan gaan denken…
Ja, dat zijn precies de dingen die we nog verder helder willen krijgen inderdaad. Dit was echt vooral een eerste gesprek over de optie om te versnellen, en hoe wij daar eventueel in staan.

Ze is 9 nu (van mei). Vanavond ook met 'r over gehad; ze staat er zeker wel voor open, maar vindt vooral het sociale stukje (nieuwe klas/kinderen) heel erg spannend. Dat dachten wij ook al wel, dat dat de grootste uitdaging is. Of haar beste vriendin daadwerkelijk gaat versnellen zal dus minimaal wel meespelen, vermoed ik.

De IB'er is echt heel tof, dus die gaat ook nog met 'r praten O+ en verder nu maar vooral veel vragen bedenken en verzamelen, en daar vervolgens de antwoorden op zien te krijgen. Dan kunnen we op basis daarvan hopelijk een gedegen beslissing maken...

Maar dan komen dingen als een middelbare school inderdaad opeens wel heel snel dichterbij ja :X
pi_215107412
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 22:13 schreef twist02 het volgende:

[..]
Maar dan komen dingen als een middelbare school inderdaad opeens wel heel snel dichterbij ja :X
Ik ben blij dat wij de open dagen bij de oudste de afgelopen 2 jaar al hebben gehad. We hebben natuurlijk bij die bezoeken ook de specifieke behoeften van onze jongste meegenomen. Zeker nu hij ook gaat versnellen is dat fijn. Eigenlijk zien wij 2 reële opties voor hem. Op die scholen wordt vooral projectmatig gewerkt waarbij ruimte is voor creativiteit. De ene school is alleen vwo, de andere is mavo-havo-vwo, waarbij pas in het jaar 3/4 je examenniveau bepaald wordt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215109234
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 13:43 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Ik ben blij dat wij de open dagen bij de oudste de afgelopen 2 jaar al hebben gehad. We hebben natuurlijk bij die bezoeken ook de specifieke behoeften van onze jongste meegenomen. Zeker nu hij ook gaat versnellen is dat fijn. Eigenlijk zien wij 2 reële opties voor hem. Op die scholen wordt vooral projectmatig gewerkt waarbij ruimte is voor creativiteit. De ene school is alleen vwo, de andere is mavo-havo-vwo, waarbij pas in het jaar 3/4 je examenniveau bepaald wordt.
Ja, kan ik me voorstellen ja, dat dat fijn is :Y

We hebben hier in de buurt sowieso 3 scholengemeenschappen zitten, alledrie écht heel dichtbij (lees: hooguit een km ofzo :+ ), dus schat wel in dat daar zeker opties in zijn.
Ook verschillend qua schoolsysteem, grootte, speciale klassen e.d. Maar ze bieden sowieso allemaal wel iets van een extra/plus programma aan weet ik.

Maar het hele idee is nog wel even schakelen; van net begonnen in groep 6 naar oriënteren op middelbare scholen :o

[ Bericht 2% gewijzigd door twist02 op 27-09-2024 16:38:26 ]
pi_215109359
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 16:31 schreef twist02 het volgende:

[..]
Ja, kan ik me voorstellen ja, dat dat fijn is :Y

We hebben hier in de buurt sowieso 3 scholengemeenschappen zitten, alledrie écht heel dichtbij (lees: hooguit een km ofzo :+ ), dus schat wel in dat daar zeker opties in zijn.
Ook verschillend qua schoolsysteem, grootte, speciale klassen e.d. Maar ze bieden sowieso allemaal wel iets van een extra/plus programma aan weet ik.

Maar het hele idee is nog wel even schakelen; van net begonnen in groep 6 naar oriënteren op middelbare scholen :o
Bizar is dat laatste hè! Snelcursus opvoeden/ouderschap… het is niet zomaar even iets.
pi_215109731
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 16:47 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Bizar is dat laatste hè! Snelcursus opvoeden/ouderschap… het is niet zomaar even iets.
Ja, dat zal voor jullie nog een tandje sterker geweest zijn met Sjaak! :o Las wat dingen terug; hij zit inmiddels in het 2e jaar al?
Hij is 9,5/bijna 10 nu, toch? Volgens mij schelen die van ons maar een paar maanden, als ik het me goed herinner.
pi_215110378
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 16:47 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ik was toevallig vandaag aan het googlen naar een dergelijke cursus i.r.t. hb. :+ Soms heb ik het gevoel dat het allemaal te veel wordt voor me. Sowieso in combinatie met al 6,5 jaar slecht slapen (vanochtend werd hij om 5 uur weer wakker met (naar zeggen) buikpijn). Het constante ‘aan’ staan, alle vragen, niet stoppen waar andere kinderen wel stoppen, alles op school etc. Het vergt allemaal extra veel energie. Klinkt dat herkenbaar hier? Of ben ik de enige? 🙃
Protège moi de mes désirs.
pi_215111849
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 17:39 schreef twist02 het volgende:

[..]
Ja, dat zal voor jullie nog een tandje sterker geweest zijn met Sjaak! :o Las wat dingen terug; hij zit inmiddels in het 2e jaar al?
Hij is 9,5/bijna 10 nu, toch? Volgens mij schelen die van ons maar een paar maanden, als ik het me goed herinner.
Hij is 9,5 ja, van maart 2015. Hij zit nu in het tweede jaar.
Hij heeft besloten vanaf nu geen klassen meer over te slaan, zegt hij ^O^
pi_215111870
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 18:54 schreef arvensis het volgende:

[..]
Ik was toevallig vandaag aan het googlen naar een dergelijke cursus i.r.t. hb. :+ Soms heb ik het gevoel dat het allemaal te veel wordt voor me. Sowieso in combinatie met al 6,5 jaar slecht slapen (vanochtend werd hij om 5 uur weer wakker met (naar zeggen) buikpijn). Het constante ‘aan’ staan, alle vragen, niet stoppen waar andere kinderen wel stoppen, alles op school etc. Het vergt allemaal extra veel energie. Klinkt dat herkenbaar hier? Of ben ik de enige? 🙃
Oh, zeker klinkt dat herkenbaar. Ik heb inmiddels een klein groepje andere moeders van uhb-kinderen waar ik veel contact mee heb via Whatsapp. Daar kunnen we klagen/trots zijn/twijfelen/vragen stellen en wordt het begrepen. In ‘de echte wereld’ worden dit soort dingen vaak niet erkend en ook niet herkend. Het is zó fijn om dit groepje te hebben!
pi_215111916
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 21:48 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Hij is 9,5 ja, van maart 2015. Hij zit nu in het tweede jaar.
Hij heeft besloten vanaf nu geen klassen meer over te slaan, zegt hij ^O^
Hahaha, oh wat een heerlijke uitspraak ook! :D
pi_215112452
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 12:25 schreef avotar het volgende:

[..]
Uit nieuwsgierigheid, waarom heb je jezelf laten testen als volwassene?
Lang verhaal kort: ik zat in een patroon van iedere paar jaar een burn-out/bore-out. Toen het vermoeden ontstond dat mijn zoon hb is en ik er veel over ging lezen, heb ik mezelf laten testen omdat ik wilde weten of dit een puzzelstukje was wat nog niet op zijn plek lag. Dat bleek zo te zijn. Heb ook begeleiding gehad rondom de test en sindsdien heb ik al een aantal keuzes gemaakt op werkgebied die ik nu anders maakte dan in het verleden. In de hoop dat dat patroon dat ik hierboven beschrijf doorbroken wordt. :)
pi_215112563
quote:

[..]
Nee, zeker niet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215113657
quote:

[..]
Nee hoor, herkenbaar wel. Ik vind vooral de combinatie met een jonger kind pittig. Nou hebben wij ook wel een mal leeftijdsverschil, maar ik moet voortdurend schakelen tussen de emotionele behoeftes van de oudste (die ook nauwelijks een uit-knop heeft, veel gedachte, veel gevoelens) en de praktische zorg voor de dreumes (door overigens ook energie voor 10 heeft). Ik vind die afwisseling leuk en ik ga er ook beter op dan alleen maar zorgen voor een kleintje, maar er is wat weinig ruimte voor ons.

Qua school merk ik nu, na 5 weken middelbare, al een behoorlijk verschil. Deze school heeft geen speciale hb-voorzieningen maar hij doet tweetalig gymnasium en wordt in het reguliere programma prima uitgedaagd (alle vakken in het Engels, elke week portfolio-opdrachten etc.). Ik merk dat hij zonder morren aan zijn huiswerk begint en hij zelf aangeeft dat de dagen zóveel sneller gaan dan op de basisschool. Hij vindt eigenlijk alle lessen wel leuk en boeiend. Zo leuk om te zien O+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_215113858
quote:

[..]
Duidelijk niet de enige.

Dat begon al toen mini amper wilde slapen, zeker overdag niet en de nachten ook niet te lang. Maar wel veel aandacht nodig in de wakker-tijd

Hier is dat zo gebleven tot einde basisschool. Zelfs als ik overdag alleen thuis was, dan was ik aan het denken wat voor kind ik thuis zou krijgen. En wat ik daar dan weer mee moest.

Aan het begin van de eerste klas hielden we ons hart vast. Ik stond echt strak. In de loop van het jaar bleek keer op keer dat alles gewoon oke was. Toen merkte ik pas hoeveel energie de basisschool gekost had, voor allebei. Dat heeft afgelopen schooljaar mijn hoofd flink bezig gehouden. Ik heb opeens ruimte voor mezelf, dat was toch heel erg gek na zoveel jaar.
pi_215113860
Verkeerde plek. Sorry!

[ Bericht 59% gewijzigd door Cathmar op 28-09-2024 08:36:00 ]
Met een meidenkwartet
  zaterdag 28 september 2024 @ 08:50:15 #81
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215114038
Je bent niet de enige. Ik vind het heftig ook, en dan heb ik twee hb'ers.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_215114835
De slapeloze nachten zijn echt killing idd. Dat trekt mentaal een enorme wissel op je. En op je relatie. Er is veel onbegrip ook, als je vertelt dat je kind van 5 nog steeds elke nacht huilend/schreeuwend wakker wordt, of bij jou in bed slaapt. Dus vertel ja maar niks meer.

Nu de kinderen ouder zijn, is dat hoofdstuk godzijdank afgesloten (tenzij ziek oid). Al schiet ik nog steeds direct in de stress als ik ‘s nachts een kind hoor. Zou dat ooit overgaan?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215114875
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:55 schreef Phaidra het volgende:
De slapeloze nachten zijn echt killing idd. Dat trekt mentaal een enorme wissel op je. En op je relatie. Er is veel onbegrip ook, als je vertelt dat je kind van 5 nog steeds elke nacht huilend/schreeuwend wakker wordt, of bij jou in bed slaapt. Dus vertel ja maar niks meer.

Nu de kinderen ouder zijn, is dat hoofdstuk godzijdank afgesloten (tenzij ziek oid). Al schiet ik nog steeds direct in de stress als ik ‘s nachts een kind hoor. Zou dat ooit overgaan?
Dat gaat ooit over, maar kan wel even duren, zeg ik uit ervaring. Middels is het bij mij over, maar kind is ook al 15.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_215115184
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 19% gewijzigd door Hupje op 28-09-2024 17:21:52 ]
pi_215115354
Oh, die nachten zijn herkenbaar. Al ruim 3 jaar geen normale nacht slaap gehad, tenzij ik buiten de deur slaap (nu 3x gedaan ofzo). Altijd behoefte aan nabijheid rondom slapen. Nu zijn we inmiddels zo ver dat ik op een eigen bed op haar kamer kan slapen en dat zij in haar eigen bed blijft. Eerst moest ze altijd tegen mij aanliggen. Maar ik moet daar hele kleine stapjes in zetten. Ben soms ook zo jaloers op ouders die ‘gewoon normaal slapende’ kinderen hebben. :(

Hier heeft peuter een werkboekje gekregen bij de gastouder, onder het mom ‘we moeten haar bezig zien te houden tot juli’. Ze vindt het fantastisch en ze doet die werkbladen gewoon heel goed. Groepjes maken van x aantal, kleuren op nummer, lijnen trekken tussen dezelfde figuren. Gastouder staat er iedere keer versteld van.
  zaterdag 28 september 2024 @ 12:29:31 #86
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_215115796
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 08:23 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Duidelijk niet de enige.

Dat begon al toen mini amper wilde slapen, zeker overdag niet en de nachten ook niet te lang. Maar wel veel aandacht nodig in de wakker-tijd

Hier is dat zo gebleven tot einde basisschool. Zelfs als ik overdag alleen thuis was, dan was ik aan het denken wat voor kind ik thuis zou krijgen. En wat ik daar dan weer mee moest.

Aan het begin van de eerste klas hielden we ons hart vast. Ik stond echt strak. In de loop van het jaar bleek keer op keer dat alles gewoon oke was. Toen merkte ik pas hoeveel energie de basisschool gekost had, voor allebei. Dat heeft afgelopen schooljaar mijn hoofd flink bezig gehouden. Ik heb opeens ruimte voor mezelf, dat was toch heel erg gek na zoveel jaar.
Fijn om te lezen dat het goed komt, al duurt het voor ons nog even tot de oudste klaar is met de basisschool (nu in groep 3).

Hier is het verder nogal dramatisch thuis: kinderen (5 en 2) met allebei een zeer sterke mening. Slapen is altijd een ‘strijd’. Als ik het er met vrienden over heb, verklaren ze ons voor gek. Ik krijg ze niet uitgelegd dat onze kinderen gewoon heel anders zijn. Dat is soms wel lastig om los te laten al weet ik rationeel wel dat ik daar niets om moet geven.

Verder zijn we wel stappen aan het maken qua hulp maar tot nu toe weinig effect op het gedrag thuis: een plusklas 1x in de week, psycholoog, binnenkort een test.

Helaas vindt de juf van groep 3 dat alle kinderen in dezelfde mal moeten passen. Onze dochter gaat momenteel niet graag naar school, komt bijna altijd te laat. De juf geeft ons het gevoel dat we slechte ouders zijn. Die begrijpt er helemaal niets van dat we elke ochtend een ‘strijd’ hebben om te zorgen dat ze op school komt. En dat trucjes of beloningen niet werken (of maximaal 1x).

Jammer is dat.

Wat ook nog speelt is dat de psycholoog aangeeft dat mijn dochter al die kenmerken van mij heeft. Ik maak nu ook een soort ontdekkingsreis mee omdat ik besef dat ik anders ben dan anderen. Ergens wist ik dat allang. Helaas was daar vroeger geen oog voor en kreeg ik meestal een pak slaag als ik iets anders deed dan normaal of ik werd genegeerd. Pijnlijk om daar aan te denken. Maar geeft me in ieder geval wel de drive om onze kinderen anders op te voeden.
pi_215115845
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:29 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Fijn om te lezen dat het goed komt, al duurt het voor ons nog even tot de oudste klaar is met de basisschool (nu in groep 3).

Helaas vindt de juf van groep 3 dat alle kinderen in dezelfde mal moeten passen. Onze dochter gaat momenteel niet graag naar school, komt bijna altijd te laat. De juf geeft ons het gevoel dat we slechte ouders zijn. Die begrijpt er helemaal niets van dat we elke ochtend een ‘strijd’ hebben om te zorgen dat ze op school komt. En dat trucjes of beloningen niet werken (of maximaal 1x).

Deze combi.. op de basisschool werd hij gezien als probleem om op te lossen. De oplossing was een vast pakket. Dat dit kind toevallig wat meer emotionele ondersteuning nodig had kwam niet ter sprake tot...
SPOILER
Toen had hij opeens zomaar extra hulp(PMT), al was dat los van het hb verhaal en bleef de standaard oplossing gevolgd worden. |:(

Nu op het VO wordt hij gewoon gezien als kind, mini-puber met al zijn streken. Hb is geen probleem, maar juist een pre om ruimte te krijgen voor je eigen projecten. En dat is echt 1-op-1 maatwerk, op dit moment 2 uur per week. Gewoon gezien worden al mens ipv een wandelend probleem O+

Mijn jongste lijkt echt op mijn man. Het is soms grappig om te zien dat D iets doet, mijn man raar opkijkt en ik weet dat man hetzelfde zou doen. :D
pi_215116334
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:55 schreef Phaidra het volgende:

Ik weet niet hoe lang het voor jou geleden is. Bij mij is gebeurt het nog af en toe, nachtelijke issues, al is de hoge frequentie er al wel 4 jaar of zo af.
Ik word zelfs als we met zijn tweeën weg zijn zonder kinderen nog wel eens wakker omdat ik (zeker weten!!!) mijn kind hoor.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 28 september 2024 @ 16:51:38 #89
319308 Tink89
To live is to dance
pi_215118146
Mijn jongste slaapt nu ruim een jaar door (tenzij weer oorontsteking), maar nog word ik regelmatig wakker omdat ik hem denk te horen.
pi_215118468
Maar is slecht slapen dan zo typisch voor slimme / hoogbegaafde kinderen? :?
Sorry als dat een domme vraag is, maar ik snap het verband niet :@
pi_215118517
Slecht slapen kan iedereen natuurlijk. Maar je kunt bijvoorbeeld slecht slapen omdat je zo veel nog wilt overdenken en dus niet de rust in je hoofd krijgt om te gaan slapen. Natuurkundige vragen enz krijg ik altijd de laatste minuut voor de lamp uit gaat gesteld :D Heeft ie dan de hele dag over nagedacht. En dat stopt dan dus niet als het bedtijd is. Dan is er minder afleiding, dus meer denktijd.
pi_215118583
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 17:15 schreef twist02 het volgende:
Maar is slecht slapen dan zo typisch voor slimme / hoogbegaafde kinderen? :?
Sorry als dat een domme vraag is, maar ik snap het verband niet :@
Minder slaap nodig hebben dan gemiddeld als baby/peuter is wel iets wat vaak op de lijst staat bij ‘vroege kenmerken van hoogbegaafdheid’. ‘Een druk hoofd’ hebben bij kinderen/jongeren/volwassenen ook.

Het is niet zo dat ieder hb-kind er last van heeft, maar het komt wel vaker dan gemiddeld voor.
pi_215118655
Ah oké, ja zo snap ik 'm wel inderdaad! :Y

Slapen heeft hier als baby/dreumes ook wel veel moeite gekost ja, bij allebei. En dat hyperalert zijn bij elk geluidje (uit angst dat er misschien eentje wakker is) is helaas ook herkenbaar :')
Maar dat wijt ik eigenlijk altijd vooral aan mezelf, omdat ze objectief gezien nu echt wel goed slapen :P
pi_215120123
L heeft meer slaap nodig dan gemiddeld. Momenteel sturen we hem in het weekend naar boven om te rusten/lezen als zijn broertje van 2jaar gaat slapen en meestal valt hij dan ook in slaap. Anders is hij smiddags zo moe dat hij niet meer voor rede vatbaar is. Het gaat alweer een stuk beter dan de eerste schoolweek dus wie weet kunnen we binnenkort weer zonder.

Hij kan tegenwoordig meestal zelf in slaap vallen en slaapt in eigen bed. Als baby-peuter had hij geen rust om zelf in slaap te komen alsof hij zichzelf geen tijd gunde om te slapen. En nog steeds is het zo dat hij direct aan staat als hij wakker wordt, ook midden in de nacht waardoor ik ook altijd alert ben want ik weet nooit wat hij nu weer in zijn hoofd haalt.
pi_215120443
D heeft een grote broer. Waar broer met anderhalf jaar oud overging naar 1 slaapje overdag (beetje laat), ging D toen van 1 naar 0 slaapjes. Hij had gewoon geen rust in zijn lijf/hoofd. Wilde overal bij zijn, dingen zien.

Iets na die anderhalf jaar hadden we wel een slaapprobleem. D werd elke 45 minuten in de nacht wakker en had onze schoot nodig om in slaap te komen. Dat liep zo de spuigaten uit, dat we hem hebben laten huilen. Wel een aai over zijn bol, maar geen contact verder. Na 3 dagen sliep hij prima door en was het ons duidelijk dat hij ook een goede eigen wil had :@

Sindsdien is alleen het in slaap komen lastig, als hij overdag meer wordt gestimuleerd/uitgedaagd hoe beter dat gaat.
pi_215121764
N slaapt wel laat- vanaf 4 jaar meestal pas om 21.30. Niet omdat ze moeilijke vragen stelt of te rusteloos is, ze is gewoon een avondmens. ‘s Ochtends wordt ze meestal rond 7.30 wakker, dus gelukkig niet te vroeg. Ze vindt het ook nog steeds fijn om bij ons te slapen, maar dat is gewoon gezellig. Dus slaapproblemen hebben we niet, maar wel een stuk latere bedtijd dan andere kinderen hebben op deze leeftijd.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_215133250
quote:

[..]
Ik wilde hier nog even op terugkomen. Er zijn groepen ouders die bij elkaar komen. Als je zoekt op Peers4Parents kan je die vinden. Hier komen ouders 8-10 keer bij elkaar om iedere keer over een ander thema te praten.
Daarnaast zijn er op best wat plekken wat hb-café’s of andere samenkomsten voor ouders. Soms door ouders georganiseerd, soms door Pharos.
pi_215134156
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2024 13:47 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe lang het voor jou geleden is. Bij mij is gebeurt het nog af en toe, nachtelijke issues, al is de hoge frequentie er al wel 4 jaar of zo af.
Ik word zelfs als we met zijn tweeën weg zijn zonder kinderen nog wel eens wakker omdat ik (zeker weten!!!) mijn kind hoor.
Het is nu zo'n 3-4 jaar geleden dat het van elke nacht wakker langzaam naar bijna elke nacht doorslapen ging. Al zijn er nog wel terugvallen in drukke/spannende periodes.

SPOILER
De jongste kan wel aangeven dat hij bij het inslapen nog heel druk in zijn hoofd is. Sinds een jaartje gaan we voor het slapen altijd een rondje wandelen met hem buiten, dat helpt hem heel goed om met een leger hoofd te gaan slapen. Daarnaast blijven we altijd nog even 10-15 min bij hem liggen, dat heeft hij echt nodig om hem te helpen met afschakelen. Hij zegt dat het vervolgens alsnog wel 20-30 minuten duurt voor hij in slaap valt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215138325
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2024 07:08 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ik wilde hier nog even op terugkomen. Er zijn groepen ouders die bij elkaar komen. Als je zoekt op Peers4Parents kan je die vinden. Hier komen ouders 8-10 keer bij elkaar om iedere keer over een ander thema te praten.
Daarnaast zijn er op best wat plekken wat hb-café’s of andere samenkomsten voor ouders. Soms door ouders georganiseerd, soms door Pharos.
Dankjewel! Hier heb ik zeker wat aan.
Ik ben nu vooral opzoek naar een peergroup voor U. Hier in de regio is helaas vrij weinig aanbod voor zijn leeftijd (6).
pi_215139430
Nou, onze dame lijkt zelf zeker wel open te staan voor een versnelling van groep 6 naar 7.

De eerste reactie toen ik uitlegde dat school het had geopperd bestond uit grote ogen en een trillend onderlipje.
Maar dat hadden we ook wel verwacht, gezien haar karakter ;)

Inmiddels lijkt ze gewend te zijn aan het idee en wordt ze eigenlijk alleen maar enthousiaster.
Ze heeft ook al een 1-op-1 gesprek gehad met de IB'er, wat ze heel fijn vond. Dus later deze week gaan we met z'n drieën nog een keer met de IB'er in gesprek, zodat we nog wat meer kunnen doorvragen naar de precieze invulling van beide scenario's (in groep 6 blijven of versnellen naar 7)

Ben wel benieuwd waar we op uit gaan komen en hoe het verder gaat..!
pi_215176621
Nou, de knoop is doorgehakt: na de herfstvakantie door naar groep 7!

Fijne gesprekken gehad met school waaruit wel duidelijk geworden is dat er goed over nagedacht is en er ook echt wel een plan ligt :)

Zelf is ze inmiddels helemaal enthousiast en lijkt ook opeens nog lekkerder in d'r vel te zitten, dus da's sowieso al wel een goed teken O+
pi_215177412
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 14:33 schreef twist02 het volgende:
Nou, de knoop is doorgehakt: na de herfstvakantie door naar groep 7!

Fijne gesprekken gehad met school waaruit wel duidelijk geworden is dat er goed over nagedacht is en er ook echt wel een plan ligt :)

Zelf is ze inmiddels helemaal enthousiast en lijkt ook opeens nog lekkerder in d'r vel te zitten, dus da's sowieso al wel een goed teken O+
Wat tof dat zo’n beslissing gelijk effect heeft O+ . Dan weet je dus ook al dat het voor nu de juiste beslissing is *O*
pi_215177555
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2024 16:33 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Wat tof dat zo’n beslissing gelijk effect heeft O+ . Dan weet je dus ook al dat het voor nu de juiste beslissing is *O*
Nou, dat dus! :Y
Ik weet dat het geen garanties geeft voor hoe ze in die groep gaat landen enzo, maar die krijg je sowieso niet.

En had niet het idee dat ze niet lekker in d'r vel zat, maar ze is toch opeens vrolijker, opener met wat ze deelt/zegt, bijdehanter enzo O+
Geeft toch wel aan dat ze zich toch nog steeds meer aanpast/inhoudt dan wij soms doorhebben denk ik...
pi_215281436
Simon gaat sinds een paar weken naar een projectklas 1x in de week. De juf van de projectklas doet elke keer een Grej Of The Day. Wat ik me afvroeg is, of daar echt een goed of fout antwoord uitkomt?

De projectjuf had nl. in haar bericht in Parro verteld wat het goede antwoord was op de Grei Of The Day van vorige week. Terwijl Simon en ik samen serieus hadden gekeken en gezocht naar het antwoord en daar een heel mooi en passend iets bij vonden, was dat antwoord blijkbaar fout. Simon zat er verder niet mee, misschien meer mijn eigen frustratie :+
pi_215281736
U. heeft vanochtend de KIQT gedaan. Hij vond het een hele leuke ochtend!

SPOILER
pi_215281804
Tolstoi, ik ken het niet. Wat zijn dat voor vragen?

arvensis, ik kan me voorstellen dat dat even moet landen :*.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_215282150
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 16:59 schreef arvensis het volgende:

SPOILER
Succes! De uitdaging zal zijn om hem te blijven uitdagen. Je ziet regelmatig bij kinderen met bovenmatige intelligentie dat alles ze makkelijk af gaat, ze weinig moeite hoeven te doen en dan problemen krijgen als ze een keer ergens wel moeite voor moeten, of een fout maken, omdat ze dat niet gewend zijn.
Maar dat is eigenlijk ook waar men hier het meeste mee bezig is geloof ik. Zorgen dat er uitdaging op school is, en hoe dat ook buiten school te regelen.
pi_215282659
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 17:05 schreef Phaidra het volgende:
Tolstoi, ik ken het niet. Wat zijn dat voor vragen?
Het zijn een soort raadsels, waar de kinderen dan zelf op zoek moeten gaan voor een antwoord.

Voorbeelden:
de grootste lamp die er is
een vliegende rugbybal
verkruimelde rots
pi_215283012
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 16:28 schreef TolstoiFan het volgende:
Simon gaat sinds een paar weken naar een projectklas 1x in de week. De juf van de projectklas doet elke keer een Grej Of The Day. Wat ik me afvroeg is, of daar echt een goed of fout antwoord uitkomt?

De projectjuf had nl. in haar bericht in Parro verteld wat het goede antwoord was op de Grei Of The Day van vorige week. Terwijl Simon en ik samen serieus hadden gekeken en gezocht naar het antwoord en daar een heel mooi en passend iets bij vonden, was dat antwoord blijkbaar fout. Simon zat er verder niet mee, misschien meer mijn eigen frustratie :+
Soms komt er een goed/fout antwoord uit, maar het gaat vooral over hoe je tot je antwoord komt. Sjaak vond het altijd erg leuk om uit te zoeken wat het antwoord zou kunnen zijn.
En soms kwam hij er niet uit, dan is het ook goed om te leren hoe hij daarmee om kon gaan.

quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 16:59 schreef arvensis het volgende:

SPOILER
Oef, heftig hè, om dat cijfertje dan te hebben. Alsof je het dan niet meer kunt ontkennen oid, ik vind het moeilijk onder woorden te brengen. Maar inderdaad, neem de tijd om het te verwerken.

[ Bericht 0% gewijzigd door MevrouwCactus op 17-10-2024 09:19:16 ]
  Moderator donderdag 17 oktober 2024 @ 13:22:32 #110
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_215288576
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 16:28 schreef TolstoiFan het volgende:

Ja! Grej of the day gaat eigenlijk om een microlesje over dingen die buiten de reguliere lesstof om gaan. Het raadsel is daarbij een soort opwarmertje om alvast creatief na te denken :s)
En de volgende keer krijg je dus een leuke mini les over het "goede" antwoord!
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')