Het grote verschil is dat de wetten zonne- en windenergie sterk aanmoedigen en kernenergie sterk ontmoedigen.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bureaucratie de schuld geven is wel makkelijk.
Uiteindelijk moet kernenergie 100% veilig zijn omdat de gevolgen groot(schalig) kunnen zijn als het misgaat, dus logisch dat er hoge eisen aan gesteld worden.
Dan maar wat "bureaucratie".
Een meltdown van een windmolen is dan ook wat minder ernstig dan in een kerncentrale.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat de wetten zonne- en windenergie sterk aanmoedigen en kernenergie sterk ontmoedigen.
Ik bedoel, als straks onze energievoorziening het een gedeelte van de tijd niet goed meer doet, dan vind ik dat toch een grootschalig gevolg.
Dat is ooit 1x flink misgegaan, bij een belachelijk onveilige Russische reactor van de eerste generatie. Bij een moderne centrale is de kans daarop 0%.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een meltdown van een windmolen is dan ook wat minder ernstig dan in een kerncentrale.
Vrij strikte controle op de nucleaire sector lijkt mij vrij verstandig.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het grote verschil is dat de wetten zonne- en windenergie sterk aanmoedigen en kernenergie sterk ontmoedigen.
Ik bedoel, als straks onze energievoorziening het een gedeelte van de tijd niet goed meer doet, dan vind ik dat toch een grootschalig gevolg.
Liever een windmolenpark dan een kerncentrale naast je achtertuin?quote:Op maandag 17 juni 2024 11:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vrij strikte controle op de nucleaire sector lijkt mij vrij verstandig.
Ook al omdat het track record voor het daadwerkelijk voldoen aan de afspraken niet echt briljant is…
De geschiedenis toont aan dat er altijd wel een scenario bestaat waar engineers geen rekening mee houden.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is ooit 1x flink misgegaan, bij een belachelijk onveilige Russische reactor van de eerste generatie. Bij een moderne centrale is de kans daarop 0%.
Alles dat afbreekt kan schade veroorzaken, een afgebroken windmolen maakt echter geen hele provincie onleefbaar.quote:En een 100 meter lang blad van een windmolen dat afbreekt en wordt weggeslingerd kan veel schade aanrichten. Daarom zou je die dingen moeten verbieden in de buurt van mensen.
Vals dilemma.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Liever een windmolenpark dan een kerncentrale naast je achtertuin?
Incidentje in Japan gemist met vrij grote materiële en maatschappelijke schade?quote:Op maandag 17 juni 2024 11:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is ooit 1x flink misgegaan, bij een belachelijk onveilige Russische reactor van de eerste generatie. Bij een moderne centrale is de kans daarop 0%.
En een 100 meter lang blad van een windmolen dat afbreekt en wordt weggeslingerd kan veel schade aanrichten. Daarom zou je die dingen moeten verbieden in de buurt van mensen.
Ben wel benieuwd bij wel gelijk speelveld voor hem dit allemaal goed geregeld gaat worden.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:40 schreef Basp1 het volgende:
Wat vervelend al die wetten die burgers beschermen tegen radioactief afval, wetten die bedrijven verplichten om heel voorzichtig met radioactief materiaal om te gaan, wetten die het non proliferatie proberen te borgen, enz ..
Kerncentrales hebben net een uitstekende historie op het gebied van veiligheid. Bij Three Mile Island en Fukushima, de andere twee incidenten, was er niets aan de hand.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De geschiedenis toont aan dat er altijd wel een scenario bestaat waar engineers geen rekening mee houden.
Overigens ben ik het met je eens dat moderne kerncentrales vanuit veiligheid ontworpen zijn en de kans op een incident heel klein is. Toch is goede controle / toezicht nodig, ook bij "recycling".
[..]
Alles dat afbreekt kan schade veroorzaken, een afgebroken windmolen maakt echter geen hele provincie onleefbaar.
verplicht windmolens in beton inbedden bij het afvoeren het moet wel een gelijk speelveld bij afval afvoeren blijven.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd bij wel gelijk speelveld voor hem dit allemaal goed geregeld gaat worden.
En op een trein die maximaal 30km/u rijdt natuurlijk.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
verplicht windmolens in beton inbedden bij het afvoeren het moet wel een gelijk speelveld bij afval afvoeren blijven.
Je draait het weer om. We hebben het daar net heel uitgebreid over gehad. Ik heb geen enkel probleem met de wetgeving over radioactief afval.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:40 schreef Basp1 het volgende:
Wat vervelend al die wetten die burgers beschermen tegen radioactief afval, wetten die bedrijven verplichten om heel voorzichtig met radioactief materiaal om te gaan, wetten die het non proliferatie proberen te borgen, enz ..
Kerncentrales krijgen ook geld toe. Geen enkele kerncentrale was ooit winstgevend, er is altijd geld achteraan gegaan.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je draait het weer om. We hebben het daar net heel uitgebreid over gehad. Ik heb geen enkel probleem met de wetgeving over radioactief afval.
Met een "gelijk speelveld" bedoel ik alleen de subsidies en de bevoorrechte positie van zon en wind. Daar krijg je geld op toe en die mag je overal bouwen.
En maak de wetten voor chemische uitstoot maar gelijk aan de wetten waar een kerncentrale aan moet voldoen, dan zijn we mooi van al die chemiebedrijven af.
bron: https://reneweconomy.com.au/nuclear-energy-is-never-profitable-new-study-slams-nuclear-power-business-case-49596/quote:The report published by the German Institute for Economic Research (known as DIW Berlin) reviewed the development of 674 nuclear power plants built since 1951, finding that none of the plants was built using 'private capital under competitive conditions'.
"The results showed that in all cases, an investment would generate significant financial losses. The (weighted) average net present value was around minus 4.8 billion euros," the study says.
"Even in the best case, the net present value was approximately minus 1.5 billion euros. The authors included conservative assumptions with high electricity prices, low capital costs, and specific investment. Considering all assumptions regarding the uncertain parameters, nuclear energy is never profitable."
The report authors are also pessimistic about the future of nuclear power, concluding that nuclear power will remain unprofitable into the foreseeable future.
quote:Op maandag 17 juni 2024 11:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En op een trein die maximaal 30km/u rijdt natuurlijk.
En allemaal protesten bij spoorwegovergangen, door de kernlobby.
Correctie: op kernenergie kreeg je in de jaren 70 geld toe. Dat is al lang niet meer zo.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Kerncentrales krijgen ook geld toe. Geen enkele kerncentrale was ooit winstgevend, er is altijd geld achteraan gegaan.
Je kan tot in den eeuwigheid blijven wijzen naar wind en zon, het verandert het scenario voor kernenergie niet.
[..]
bron: https://reneweconomy.com.au/nuclear-energy-is-never-profitable-new-study-slams-nuclear-power-business-case-49596/
Nogmaals, kerncentrales zijn allemaal gesubsidieerd, er is er niet één die zelf z'n broek kan ophouden of winst maakt. Dat negeer je en ondertussen wijs je naar zon en wind, wat niet het onderwerp is.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Correctie: op kernenergie kreeg je in de jaren 70 geld toe. Dat is al lang niet meer zo.
Maar inderdaad, er valt nog niet tegen de opwekking van energie met fossiele brandstoffen te concurreren.
Nee, ik zeg alleen dat ze geen van allen kunnen concurreren met een kolencentrale voor basislast of een aardgascentrale voor piekbelasting.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nogmaals, kerncentrales zijn allemaal gesubsidieerd, er is er niet één die zelf z'n broek kan ophouden of winst maakt. Dat negeer je en ondertussen wijs je naar zon en wind, wat niet het onderwerp is.
Windmolens, die parken worden al volop ontwikkeld en blijken vrij snel te wennen.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Liever een windmolenpark dan een kerncentrale naast je achtertuin?
Welke kerncentrale waar in het westen wordt daadwerkelijk zonder staatssteun ontwikkeld, gebouwd en geëxploiteerd?quote:Op maandag 17 juni 2024 11:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Correctie: op kernenergie kreeg je in de jaren 70 geld toe. Dat is al lang niet meer zo.
Vette pech dan voor de fossiele industrie dat ze uitgefaseerd worden.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, ik zeg alleen dat ze geen van allen kunnen concurreren met een kolencentrale voor basislast of een aardgascentrale voor piekbelasting.
Ja, dus dan moet je de alternatieven gaan subsidiëren (wat we nu doen voor zon en wind) of de stroomprijs variabel maken (lees: meestal veel duurder).quote:Op maandag 17 juni 2024 12:02 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vette pech dan voor de fossiele industrie dat ze uitgefaseerd worden.
Ja, de mensen die de vorige generatie hebben gebouwd zijn met pensioen en er komen ieder jaar weer nieuwe regels bij waar ze ook aan moeten voldoen. En je hebt natuurlijk nog veel NIMBY. Die dingen zie je mooi terug in de grafiek.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waar de prijs van windenergie per MWe juist fors is gedaald, schiet het bij kerncentrales steeds verder omhoog.
[ afbeelding ]
Gemist dat er al miljarden op de plank liggen voor kernenergie en daar nog vele bij gaan komen?quote:Op maandag 17 juni 2024 12:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dus dan moet je de alternatieven gaan subsidiëren (wat we nu doen voor zon en wind) of de stroomprijs variabel maken (lees: meestal veel duurder).
Gemist wat ik hierboven allemaal gepost heb?quote:Op maandag 17 juni 2024 12:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Gemist dat er al miljarden op de plank liggen voor kernenergie en daar nog vele bij gaan komen?
Kerncentrales in het westen draaien op subsidie.
hoe bedoel je, niets aan de hand? nog steeds heeft fukushima een 20 km zone waar je niet in mag.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kerncentrales hebben net een uitstekende historie op het gebied van veiligheid. Bij Three Mile Island en Fukushima, de andere twee incidenten, was er niets aan de hand.
Ja, omdat radioactiviteit zo makkelijk te meten is kun je zeggen: "Kijk eens wat een enorme radioactieve wolk!" Verder heeft dat weinig impact. Maar als er bij een chemieconcern zoals DOW of DSM een incident is, is dat vele malen moeilijker te meten, terwijl dat regelmatig gebeurt en de gezondheidsrisico's veel groter zijn.
De fossiele industrie staat bol van de subsidiesquote:Op maandag 17 juni 2024 12:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gemist wat ik hierboven allemaal gepost heb?
Alles behalve fossiele brandstof centrales draait op subsidies.
quote:
quote:Globally, fossil fuel subsidies were $7 trillion or 7.1 percent of GDP in 2022, reflecting a $2 trillion increase since 2020 due to government support from surging energy prices.
quote:Op maandag 17 juni 2024 12:15 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
hoe bedoel je, niets aan de hand? nog steeds heeft fukushima een 20 km zone waar je niet in mag.
Kortom, al die subsidies gelijk trekken of afschaffen.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De fossiele industrie staat bol van de subsidies
[..]
[..]
Oh, gelukkig toch progressie in je berichten. Want eerder ontkende je nog dat kerncentrales op subsidie draaien.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gemist wat ik hierboven allemaal gepost heb?
Alles behalve fossiele brandstof centrales draait op subsidies.
Ah, jij weet al wat die bedrijven en de regering hebben afgesproken?quote:Op maandag 17 juni 2024 12:27 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh, gelukkig toch progressie in je berichten. Want eerder ontkende je nog dat kerncentrales op subsidie draaien.
En dan nu nog even inlezen over hoe het bijvoorbeeld bij moderne windparken gaat en we komen ergens.
Kun je ons dan eens een recent artikel geven dat men geld toe krijgt bij zon en wind en dat ze die nog overal zomaar mogen bouwen.quote:Op maandag 17 juni 2024 11:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
Met een "gelijk speelveld" bedoel ik alleen de subsidies en de bevoorrechte positie van zon en wind. Daar krijg je geld op toe en die mag je overal bouwen.
quote:Op maandag 17 juni 2024 12:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kun je ons dan eens een recent artikel geven dat men geld toe krijgt bij zon en wind en dat ze die nog overal zomaar mogen bouwen.
Waarom moet ik altijd met de bewijzen komen?quote:Op zondag 16 juni 2024 15:58 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Vattenvall vangt 660 miljoen alleen al voor het park Wieringenmeer tot 2035.
Die draaien dus gewoon op subsidie!
[..]
https://ijsselmeerverenig(...)0Nederlandse%20staat.
Heb geen zin om het voor al die andere parken uit te zoeken maar die zullen echt geenslechtere deals hebben afgesproken
https://eenvandaag.avrotr(...)matig%20te%20belonen.
Dan word kernenergie onbetaalbaar.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kortom, al die subsidies gelijk trekken of afschaffen.
Zon en wind ook.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan word kernenergie onbetaalbaar.
Nou ja, waar denk jij dat de gereserveerde miljarden voor kernenergie voor bestemd zijn?quote:Op maandag 17 juni 2024 12:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, jij weet al wat die bedrijven en de regering hebben afgesproken?
Ik roep niets jij roept juist dit:quote:Op maandag 17 juni 2024 12:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het wordt weer frustrerend, jullie roepen maar wat en ik moet bewijzen dat het niet klopt. Ik ben er weer klaar mee.
Een voorbeeld over een besluit van 10 jaar oud.quote:Op maandag 17 juni 2024 12:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
[..]
Waarom moet ik altijd met de bewijzen komen?
Die kunnen 6 tot 7 cent per kWh uit de voeten. Bij kernenergie moet er sprake zijn van een inkomstentarief van 15 cent per kWh. Wat heeft jouw voorkeur? Dure of goedkope stroom?quote:
Dat stel je maar klopt het ook? En hoe verhouden die mogelijke subsidies zich tegenover wat er voor kerncentrales nodig is?quote:
Bron?quote:Op maandag 17 juni 2024 12:58 schreef Falco het volgende:
[..]
Die kunnen 6 tot 7 cent per kWh uit de voeten. Bij kernenergie moet er sprake zijn van een inkomstentarief van 15 cent per kWh. Wat heeft jouw voorkeur? Dure of goedkope stroom?
quote:Op maandag 17 juni 2024 15:16 schreef Falco het volgende:
[..]
https://www.change.inc/en(...)verbodig-maakt-40786
Ik lees wel dit in jouw link, echter de prijs van 7 cent/kWh en 15 cent/kWh kom ik nergens tegen.quote:Mix van elektriciteit nodig
Maar hoewel er steeds vaker overschotten zijn van groene stroom, zullen er altijd periodes zijn dat de zon niet schijnt en het windstil is, de zogeheten ‘Dunkelflaute’. Een combinatie van de Duitse woorden ‘Dunkelheit’ (duisternis) en ‘Flaute’ (weinig wind). Op dat soort momenten dreigt een tekort aan elektriciteit te ontstaan. Voor die periodes is kernenergie nodig, stelde TNO in 2022 in een onderzoek. Anders komen we niet van kolen en gas af. Volgens het NPE bestaat de Nederlandse elektriciteitsproductie straks dan ook uit een mix van wind-, zonne- en kernenergie en waterstof.
Www.rvo.nl/sdequote:Op maandag 17 juni 2024 15:23 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[..]
Ik lees wel dit in jouw link, echter de prijs van 7 cent/kWh en 15 cent/kWh kom ik nergens tegen.
Helder?quote:Geen kernenergie maar batterijen
Nederland kan ook met batterijen en waterstof periodes zonder zon en wind doorkomen, bleek eerder uit onderzoek van netbeheerder TenneT. Ook roepen alle experts dat burgers en bedrijven vooral stroom moeten gaan verbruiken als die wordt opgewekt.
“Dunkelflautes hoef je niet op te vangen met kernenergie. Dat kan ook met waterstof en grootschalige opslag. Zo kun je ook prijsschommelingen voorkomen”, zegt Wilko Schuijff van Eneco.
Quote het even uit dat artikel.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:26 schreef Falco het volgende:
[..]
Www.rvo.nl/sde
Hier kun je vinden voor welk inkomstentarief je een duurzaam energieproject kunt exploiteren met een garantiesubsidie vanuit de staar.
In de tekst van change.inc staat dat kerncentrales 2 tot 3x zo duur zijn.
Wilco staat met de voeten in de klei en heeft dagelijks te maken met dit onderwerp. Hij werkt immers bij Eneco.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:29 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Quote het even uit dat artikel.
Hoe kom je aan die 7 cent en 15 cent?
Oh, die batterijen en opslaan in waterstof is gratis?
En ene Wilco weet het beter dan TNO?
Nu helder?quote:Allergoedkoopst
“Zon en wind zijn niet alleen duurzaam, maar ook nog eens het allergoedkoopste”, zei Wijnand van Hooff, algemeen directeur van Holland Solar tijdens het congres ‘Toekomst van Solar’ in Den Haag. De branchevereniging voor de Nederlandse zonne-energiesector denkt dan ook dat kernenergie de concurrentie met zon en wind qua prijs niet meer aankan. “Kernenergie is ongeveer twee tot drie keer zo duur als zonne-energie”, zegt Van Hooff.
We hebben tussen dag en nacht op dit moment nog altijd een flink verschil in stroomverbruik zitten hoe ga je dat met atoomstroom dat niet makkelijk te schakelen is dan willen opvangen?quote:Op maandag 17 juni 2024 15:29 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Oh, die batterijen en opslaan in waterstof is gratis?
Nou, dan kunnen we TNO wel opdoeken.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:33 schreef Falco het volgende:
[..]
Wilco staat met de voeten in de klei en heeft dagelijks te maken met dit onderwerp. Hij werkt immers bij Eneco.
[..]
Nu helder?
https://www.agro-chemie.nl/nieuws/44119/quote:“Voor de maatschappij is het veel goedkoper om enkele kerncentrales te bouwen dan als overheid alleen nieuwe opwek uit wind en zon te blijven stimuleren”, zegt hoogleraar energie & economie Machiel Mulder in het Dagblad van het Noorden. Alleen wind op land is goedkoper dan kernenergie, maar dat heeft ingrijpende gevolgen voor het landschap en het welzijn van omwonenden. Om net zo veel stroom te leveren als een kerncentrale zijn 4.400 windturbines nodig.
Professor Mulder benadrukt dat ook investeerders in kerncentrales subsidie nodig hebben om de investering winstgevend te maken. Maar ze zijn wel goedkoper dan wind op zee of zonneparken. Ze leveren 24 uur per dag stroom, ook als het niet waait of donker is. “De subsidie per eenheid stroom is aanzienlijk lager dan wat investeerders in hernieuwbare technologieën – en met name zonne-energie – nodig hebben.”
Energiemix
Mulder hoopt dat de resultaten uit het onderzoek politici en beleidsmakers helpt om de juiste keuzes te maken voor een betaalbaar nieuw en CO2-vrij energiesysteem. “Het gaat om de mix. Wind en zon zijn prachtig, maar kernenergie is voor de betaalbaarheid verstandig als aanvulling.”
Het Nederlands kabinet noemde in het coalitieakkoord kernenergie al een mogelijke aanvulling op de Nederlandse energiemix. Daarom blijft de kerncentrale in Borssele langer open dan eerder gepland en wordt de bouw van twee nieuwe centrales voorbereid. De Europese Commissie gaf kernenergie recent een groen label onder de ‘EU taxonomie’, een inventarisatie van duurzame economische activiteiten die nodig zijn om de klimaatdoelen te halen. De EU wil haar energietransitie versnellen vanwege de hoge prijzen van fossiele brandstoffen en om de energievoorziening minder afhankelijk te maken van schurkenstaten.
Met slimme meters en AI kun je dat in de toekomst prima regelen.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We hebben tussen dag en nacht op dit moment nog altijd een flink verschil in stroomverbruik zitten hoe ga je dat met atoomstroom dat niet makkelijk te schakelen is dan willen opvangen?
Ach Wijnand , algemeen directeur van Holland Solar. Dat klinkt inderdaad als een zeer onafhankelijke deskundige en zijn onderbouwing is uitermate sterkquote:Op maandag 17 juni 2024 15:33 schreef Falco het volgende:
[..]
Wilco staat met de voeten in de klei en heeft dagelijks te maken met dit onderwerp. Hij werkt immers bij Eneco.
[..]
Nu helder?
Slimme meters toekomst ja zo kan dat daarna ook door de windmolen en waterstof generatie lobby gezegd worden.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Met slimme meters en AI kun je dat in de toekomst prima regelen.![]()
En er is natuurlijk sprake van een energiemix, dus de laatste kWh kun je wel regelen door een biomassa centrale bij te regelen.
Hoe ga jij het energiegat vullen in de winter met windstille perioden?
Hoeveel komen die situaties daadwerkelijk voor? En in hoeverre is dat niet op te vangen met slimme meters en AI?quote:Op maandag 17 juni 2024 15:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Hoe ga jij het energiegat vullen in de winter met windstille perioden?
Momenteel bijna dagelijks.quote:Op maandag 17 juni 2024 19:30 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoeveel komen die situaties daadwerkelijk voor? En in hoeverre is dat niet op te vangen met slimme meters en AI?
https://www.agro-chemie.n(...)a-en-van-het-gas-af/quote:Biomassa en gascentrales nodig
Zowel mét als zķnder kernenergie blijft echter een energiegat over dat moet worden overbrugd. Dat energiegat is volgens schattingen van energieprofessor Wim Turkenburg van de Universiteit Utrecht zo'n 400TW in 2050: "Een eenvoudige rekensom leert dat je met alleen zon en wind die je in Nederland opwekt, en groene waterstof - waarbij heel veel energie verloren gaat - maar ongeveer de helft van de energievraag in 2050 kan dekken."
Turkenburg stelt dat zonder kernenergie en met groene waterstof een aanvullende grootschalige inzet van biomassa- en gascentrales met CO2-opslag nodig zal zijn om het energiegat te dichten
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)egen-naar-17-procentquote:
Waaruit blijkt in dat verder interessante artikel dat we bijna dagelijks last hebben windstille periodes?quote:Op maandag 17 juni 2024 19:53 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)egen-naar-17-procent
Kom eens wat vaker buiten ipv mijn woorden te verdraaien.quote:Op maandag 17 juni 2024 20:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waaruit blijkt in dat verder interessante artikel dat we bijna dagelijks last hebben windstille periodes?
Maar goed, jij zal het wel beter weten dan TNO.quote:Mix van elektriciteit nodig
Maar hoewel er steeds vaker overschotten zijn van groene stroom, zullen er altijd periodes zijn dat de zon niet schijnt en het windstil is, de zogeheten 'Dunkelflaute'. Een combinatie van de Duitse woorden 'Dunkelheit' (duisternis) en 'Flaute' (weinig wind). Op dat soort momenten dreigt een tekort aan elektriciteit te ontstaan. Voor die periodes is kernenergie nodig, stelde TNO in 2022 in een onderzoek. Anders komen we niet van kolen en gas af. Volgens het NPE bestaat de Nederlandse elektriciteitsproductie straks dan ook uit een mix van wind-, zonne- en kernenergie en waterstof.
Het snelle schakelen daar heb je batterijen voor, vervolgens kun je met gas allicht wat rustiger schakelen.quote:Op maandag 17 juni 2024 20:52 schreef Klepper272 het volgende:
Aantal GW opgewekt met wind en zon tijdens moment van piekvraag in GW per dag in Duitsland, januari 2017
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dunkelflaute
Zie hier een voorbeeld hoe grillig de opbrengst is van zon/windenergie.
Wil je die grilligheid opvangen dan zal je een gigantische overcapaciteit moeten hebben als je geen gebruik meer maakt van fossiele energie.
Dan is hernieuwbare energie opeens niet meer zo goedkoop.
Fossiel gaat uit gefaseerd worden.quote:Op maandag 17 juni 2024 20:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het snelle schakelen daar heb je batterijen voor, vervolgens kun je met gas allicht wat rustiger schakelen.
10ct of minder per kwh.. Nee niet gratis, maar fossiel uitgefaseerd, als er geen alternatief is dan gaat dat niet.quote:Op maandag 17 juni 2024 20:59 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Fossiel gaat uit gefaseerd worden.
En batterijen zijn ook niet gratis.
Je doet het geweldig, maar het is nog steeds dat zij maar wat roepen en wij het moeten bewijzen. De enige die wat op heeft gezocht is @Basp1 . Ze zijn totaal niet geīnteresseerd in nieuwe dingen leren en gaan hun visie onder geen enkele omstandigheid aanpassen. Het is een verloren zaak om hierover met ze te discussiëren.quote:Op maandag 17 juni 2024 20:59 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Fossiel gaat uit gefaseerd worden.
En batterijen zijn ook niet gratis.
Goed verhaal, met als voorbeeld de Concorde.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:16 schreef Basp1 het volgende:
Lekker bewust naief positief rekenen om maar je initiële investering voor elkaar te krijgen en daarna in de grote sunk cost fallacy terecht komen..
Die alternatieven zijn er al in de vorm van gascentrales en kernenergie uit Frankrijk. Let wel: bestaande kerncentrales zou ik gewoon lekker laten doordraaien totdat ze einde levensduur zijn. Is niet ideaal, maar hoort en past allemaal om in 2030 de duurzaamheidsdoelstellingen te kunnen behalen. Daarnaast wordt er flink aan de werk getimmerd aan Europese interconnectors, zodat we nog meer Noorse hydro stroom ontvangen of Britse windenergie. En uiteraard heb je nu een enorme toename van accu opslag.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 14:06 schreef Klepper272 het volgende:
Economische schade van geen of te weinig energie hebben kan veel groter zijn.
Bekijk mijn post#169 nog eens goed, dan zie je hoe verstandig het is om alleen op die alternatieven te vertrouwen.
Vooral die mensen geloven die jaren geleden beweerden dat de energie transitie geen probleem was. Of ze noemden het een mooie uitdaging![]()
We zitten nu al met ca 10.000 bedrijven op de wachtlijst voor een elektriciteitsaansluiting.
Gascentrales mogen straks niet meer. Ik kijk een stuk verder dan 2030.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 14:28 schreef Falco het volgende:
[..]
Die alternatieven zijn er al in de vorm van gascentrales en kernenergie uit Frankrijk. Let wel: bestaande kerncentrales zou ik gewoon lekker laten doordraaien totdat ze einde levensduur zijn. Is niet ideaal, maar hoort en past allemaal om in 2030 de duurzaamheidsdoelstellingen te kunnen behalen. Daarnaast wordt er flink aan de werk getimmerd aan Europese interconnectors, zodat we nog meer Noorse hydro stroom ontvangen of Britse windenergie.
quote:Op dinsdag 18 juni 2024 14:58 schreef Basp1 het volgende:
Dat argument van wind afhankelijk zijn is natuurlijk ook net zo'n nadeel bij veel andere vormen van energieopwekking dat we afhankelijk zijn van de brandstof leveranciers.![]()
En het argument dat bedrijven op een wachtlijst staan komt dit omdat we te weinig stroom kunnen leveren of omdat de noodzakelijke netwerk verzwaring nog lang niet gerealiseerd is?
https://www.nucleairforum.be/topics/alles-over-uraniumquote:De hoge energiedichtheid van uranium maakt het ook gemakkelijker om er een grote voorraad van aan te leggen dan van olie, kolen of gas. België heeft een permanente voorraad (verrijkt) uranium voor ongeveer 2 jaar. Sommige EU-landen hebben zelfs een voorraad uranium voor 5 tot 10 jaar. Zo'n grote voorraad is onmogelijk te bereiken met steenkool, olie en zeker gas, vanwege de enorme volumes die nodig zijn. Daardoor is uranium veel minder afhankelijk van marktverstoringen door geopolitieke spanningen dan kolen, olie of gas.
Tja , het was een aardig plan.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 15:12 schreef Basp1 het volgende:
Als we gewoon van de utopisten het desertec plan hadden gevolgd zouden we verder op weg zijn. Maar omdat we niet afhankelijk willen zijn van zuidelijke landen zijn er andere keuzes gemaakt.
quote:Op dinsdag 18 juni 2024 14:28 schreef Falco het volgende:
[..]
Die alternatieven zijn er al in de vorm van gascentrales en kernenergie uit Frankrijk. Let wel: bestaande kerncentrales zou ik gewoon lekker laten doordraaien totdat ze einde levensduur zijn. Is niet ideaal, maar hoort en past allemaal om in 2030 de duurzaamheidsdoelstellingen te kunnen behalen. Daarnaast wordt er flink aan de werk getimmerd aan Europese interconnectors, zodat we nog meer Noorse hydro stroom ontvangen of Britse windenergie. En uiteraard heb je nu een enorme toename van accu opslag.
We hadden dan ook veel eerder moeten beginnen. Maar ja, met de VVD aan de macht...quote:Op dinsdag 18 juni 2024 14:06 schreef Klepper272 het volgende:
Economische schade van geen of te weinig energie hebben kan veel groter zijn.
Bekijk mijn post#169 nog eens goed, dan zie je hoe verstandig het is om alleen op die alternatieven te vertrouwen.
Vooral die mensen geloven die jaren geleden beweerden dat de energie transitie geen probleem was. Of ze noemden het een mooie uitdaging![]()
We zitten nu al met ca 10.000 bedrijven op de wachtlijst voor een elektriciteitsaansluiting.
VVD is meer voor biomassa centralesquote:Op dinsdag 18 juni 2024 19:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
We hadden dan ook veel eerder moeten beginnen. Maar ja, met de VVD aan de macht...
heel snel 6 kerncentrales gaan bouwenquote:Op dinsdag 18 juni 2024 15:57 schreef Klepper272 het volgende:
Denk dat veel mensen niet beseffen wat de energietransitie inhoud.
We moeten van nu 120 TWh naar ca 290 TWH in ca 25 jaar.
Daar heb ik weinig hoop op , we zullen wat hogerop moeten gaan zitten en dat geeft nietsquote:Op dinsdag 18 juni 2024 15:18 schreef Klepper272 het volgende:
Toch wel een prettig gevoel dat we Nederland nog droog kunnen malen als het allemaal wat tegenzit.
Moet je dit ook nog uitzoeken?quote:Op zondag 16 juni 2024 09:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Die zonne- en windenergie zijn alleen goedkoop als de zon flink schijnt of als het hard waait. De opslag is duurder dan de kerncentrales. Dus in plaats van goedkope energie te leveren, maken zon en wind investeren in energie onrendabel.
De vrije markt is er niet in geīnteresseerd of er altijd 230 volt uit jouw stopcontact komt, die willen zoveel mogelijk geld vangen. Andere prioriteiten. Dus zolang iedereen maar lukraak energie produceert en er niemand de touwtjes in handen heeft, wordt het allemaal steeds instabieler. En die mooie warmtepomp van jou gaat niet werken als het voltage uit jouw stopcontact ergens tussen de 0 en 500 volt is.
quote:Op dinsdag 18 juni 2024 23:01 schreef qajariaq het volgende:
Wat ik in deze discussie nog mis is de hoeveelheid (economisch) winbare uranium op de wereld en welke landen die voorraad beheren. Niet om het een of ander maar kiezen voor een atoomcentrale doe je voor minimaal vijftig jaar wil het nog een beetje rendabel zijn. Je wilt er niet tegenaan lopen dat je na twintig jaar domweg afhankelijk bent van een land waar je geen zaken mee wilt doen of dat de prijzen naar een ongekend niveau zijn gestegen.
Er zijn dan wel weer allerlei opwekkingstechnieken verzonnen maar er wordt dan niet bij vermeld dat die serieus veel duurder zijn.
https://eduweb.eeni.tbm.tudelft.nl/TB141E/?uraniumquote:Naast de bewezen primaire en secundaire uraniumvoorraden, wordt de nog niet bewezen voorraad uranium in de vorm van winbare ertsen geschat op een totaal van circa 35 miljoen ton uranium. Bij het huidige tempo van exploitatie en eindgebruik (ca. 50.000 ton per jaar), zouden we daarmee nog eeuwen gebruik kunnen maken van uranium als energiebron.
quote:
quote:Op donderdag 30 mei 2024 15:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel accu's moet je in de zomer opladen om het in de winter warm te hebben? Oh, wacht, dat laten we over aan de markt. Die gaat niet betalen voor een stabiel stroomnet. De markt is er ook helemaal niet in geīnteresseerd of er altijd 230 volt uit jouw stopcontact komt. Die willen spullen verkopen.
In België zijn er nog steeds veel mensen met een grote aardolietank in hun achtertuin. Dan kunnen ze zelf hun warmte opwekken. Met een grote generator kun je zo ook zelf je eigen elektriciteit opwekken. Dat is op zich natuurlijk wel veel duurder dan de elektriciteit die je zonnepanelen in de zomer opwekken, maar ja.
Of, je kunt die elektriciteit natuurlijk zelf omzetten in waterstof. Dat is niet zo moeilijk, dat knutsel je zo in elkaar (wel oppassen met het grote explosiegevaar). Maar ja, die waterstof is wel erg lastig op te slaan. Hij vereist veel meer ruimte dan die aardolietank, voor dezelfde energie-inhoud. Dus dan moet je er eigenlijk zelf olie van maken. Dat kan, je kunt een grote pomp installeren, die lucht opzuigt en daar de CO2 uithalen. Nou is dat maar 0,04% van de lucht, dus je moet grote ventilatoren gebruiken. Die CO2 breek je af tot koolstof en zuurstof, en dan kun je die koolstof weer samenvoegen met de waterstof tot methaan. En die kun je dan polymeriseren tot olie. En dat past dan mooi in die tank in de achtertuin!
Er zijn genoeg bedrijven die je alle daarvoor benodigde apparatuur willen verkopen. Maar het is dan natuurlijk wel goedkoper om dat met de hele wijk te doen. En de hoeveelheid elektriciteit die je daarvoor nodig hebt, is nogal groot, dus dan kun je beter met het hele dorp of stad alle boeren in de omgeving uitkopen en hun grond vol zetten met zonnepanelen en windmolens.
Maar die zonnepanelen en windmolens zijn goedkoper dan zo'n e-fuel installatie, dus het is dan al snel makkelijker om gewoon meer boeren uit te kopen en meer zonnepanelen en windmolens aan te leggen. En steeds meer en grotere accu's, natuurlijk.
Een Tesla Megapack 2 XL kan zo'n 4 MWh opslaan, voor 1,3 miljoen Euro. Dat is ongeveer 1% van een gemiddelde aardgascentrale (~400 MW) per uur. En die aardgascentrale hoef je niet eerst op te laden.
En ja, al die grond met zonnepanelen en windmolens zijn ook niet goedkoop en nemen veel ruimte in. Laten we eens kijken hoeveel zonnepanelen we nodig hebben om die aardgascentrale te vervangen. We gaan uit van goede panelen, met een maximale opbrengst van 200 Watt per vierkante meter. Onder optimale omstandigheden levert 1 Wp 0,85 kWh op per jaar. Dat is voor 200 Watt dus 170 kWh, of 19 Watt per uur. Je hebt dus 210526 vierkante meter zonnepanelen nodig, oftewel 460 * 460 meter. Dat is niet verkeerd. Met windmolens kom je op een vergelijkbaar getal uit, maar je krijgt er maar net 4 op dat oppervlak.
En dan komen we weer terug bij het probleem hoe we die energie in de zomer gaan opslaan voor in de winter. En ja, e-fuel maken is toch wel heel duur. Dus wat nou, als we een vierkante kilometer vol zetten met windmolens en zonnepanelen? Ok, dan is de maximale opbrengst wel vele malen wat we nodig hebben, maar als het dan somber en windstil weer is, dan heb je toch nog een beetje. Met een accu die drie dagen kan overbruggen kom je dan een heel eind. Je zult dan af en toe stroomstoringen hebben, maar dan komt er toch voor meer dan 99% van de tijd 230 volt uit je stopcontact.
Een accu die drie dagen 400 MW kan leveren, heeft dan een capaciteit van 28800 MWh. Dat zijn 7200 Megapacks, die samen 9.360 miljoen Euro kosten, of ruim 9 miljard. Ze passen op een oppervlakte van minimaal 323 * 323 meter, maar als je er ook tussendoor wilt kunnen rijden en stroomkabels aan wilt kunnen leggen is dat ongeveer het dubbele. We gaan er voor het gemak dus van uit, dat die onder de zonnepanelen zitten. En dat is dan nog zonder de grond, zonnepanelen en windmolens. Maar die zijn naar verhouding goedkoop. En laten we zeggen dat we 50% korting krijgen op de Megapacks, dan zijn we voor 5 miljard Euro klaar.
Als je dat hebt uitgerekend en je eens flink achter je oren hebt gekrabd, dan wil je dat ook vergelijken met een kerncentrale. Een moderne, Franse EPR reactor produceert 1650 MW. Een kerncentrale bevat tussen de 1 en de 5 van zulke reactoren. Een gemiddelde centrale met 3 reactors beslaat een oppervlakte van ongeveer 1,6 vierkante kilometer. Dus we gaan dan uit van een centrale met 2 reactoren. Dat is dan 3300 MW voor 1 vierkante kilometer.
Als je dat met zon en wind wilt doen, heb je ongeveer 8 keer zo veel nodig als we hierboven hebben uitgerekend, op 8 vierkante kilometer. Dus een slordige 40 miljard Euro, met apparatuur die geen 60 jaar meegaat en die in tegenstelling tot die kerncentrale niet altijd het gevraagde vermogen levert. Ok, je hebt altijd onderhoud, dus die kerncentrale moet ook iedere 5 jaar of zo tijdelijk een reactor uitzetten voor onderhoud en het bijvullen van de brandstof.
En voor 40 miljard kun je een heel luxueuze kerncentrale bouwen
Bij het huidige gebruik is er dus voor bijna 60 jaar voorraad. Als er meer van die dingen gebouwd gaan worden zal er vrij rap een probleem ontstaan. En dan ga je er nog ven aan voorbij dat die voorraad voor een aanzienlijk deel in landen zit waar je mogelijk geen zaken mee wilt doen (nu of in de toekomst).quote:Op dinsdag 18 juni 2024 23:31 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[..]
https://eduweb.eeni.tbm.tudelft.nl/TB141E/?uranium
Die 60 jaar zal geen enkel probleem zijn.
Alleen Australië samen met Canada zijn al goed voor ongeveer de helft van de wereldvoorraad.
Lezen is moeilijk schijnbaar, in de quote staat duidelijk dat er voor eeuwen genoeg is.quote:Op dinsdag 18 juni 2024 23:56 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bij het huidige gebruik is er dus voor bijna 60 jaar voorraad. Als er meer van die dingen gebouwd gaan worden zal er vrij rap een probleem ontstaan. En dan ga je er nog ven aan voorbij dat die voorraad voor een aanzienlijk deel in landen zit waar je mogelijk geen zaken mee wilt doen (nu of in de toekomst).
Klopt hoor de Europese nucleaire sector is momenteel erg afhankelijk van Rusland. Klanten van Borssele sponsoren Poetin…quote:Op dinsdag 18 juni 2024 23:56 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Bij het huidige gebruik is er dus voor bijna 60 jaar voorraad. Als er meer van die dingen gebouwd gaan worden zal er vrij rap een probleem ontstaan. En dan ga je er nog ven aan voorbij dat die voorraad voor een aanzienlijk deel in landen zit waar je mogelijk geen zaken mee wilt doen (nu of in de toekomst).
Toon het maar aan deze beweringen.quote:Op woensdag 19 juni 2024 07:39 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt hoor de Europese nucleaire sector is momenteel erg afhankelijk van Rusland. Klanten van Borssele sponsoren Poetin…
En het punt van het economisch en energetisch rendabel winbare uranium is ook zeer terecht. Daar ga je gewoon tegen problemen aanlopen voor het eind van de economische levensduur van een nieuwe centrale.
https://www.nucleairneder(...)iumwinning-opheffen/quote:De Zweedse minister van Klimaat en Milieu Romina Pourmokhtari heeft aangekondigd een onderzoek te starten om het verbod op uraniumwinning in het land op te heffen. De stap werd verwelkomd door het Australische Aura Energy, dat uranium hoopt te winnen als bijproduct in het Häggån polymetallisch project in Zweden waarvan het de eigenaar is.
Nee.quote:Op woensdag 19 juni 2024 09:48 schreef Basp1 het volgende:
Ondanks toezeggingen blijft Urenco Almelo Russisch uranium verrijken
15 februari 2024
Genoeg bron voor de bewering van Karel?
Het is een vergunning voor onbestraald uranium, maar Laka maakt ervan dat het bestraald en verrijkt uranium is.quote:Volgens de woordvoerder van Urenco, in Tubantia, loopt de route van het uranium vanuit Frankrijk via Rusland, omdat het in Rusland omgezet moet worden in uraniumhexafluoride (UF6), voordat het door Urenco verrijkt kan worden. De vergunning heeft het over "onbestraald" uranium, maar aangezien het EDF, de Franse exploitant van kerncentrales, over veel opgewerkt uranium beschikt, en Rosatom, het Russische staatskernenergiebedrijf, de enige partij is die dit opgewerkt uranium converteert naar UF6, gaat Laka er van uit dat dit transport opgewerkt (bestraald en verwerkt) verrijkt uranium betreft. Het is opmerkelijk dat EDF er dan kennelijk voor kiest Urenco dit opgewerkte uranium te laten herverrijken. Want waarom laten ze dat Rosatom niet in één moeite door doen?
Zweden is zeker geen schurkenstaat maar het feit dat ze de wining eerder al verboden hebben maakt de levering voor de komende 60 jaar niet bepaald gegarandeerd natuurlijk. Zweden heeft sowieso weinig zin in Europese wiebelpolitiek wat betreft energie.quote:Op woensdag 19 juni 2024 09:47 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
https://www.nucleairneder(...)iumwinning-opheffen/
Goed nieuws, nog meer voorraad uranium. Van een zeer betrouwbare Europese partner.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |