abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213930285
quote:
10s.gif Op zondag 16 juni 2024 11:44 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daar tegenover kosten kerncentrales altijd geld…
Maar heel weinig. Een kilo uranium bevat net zoveel energie als een paar miljoen kilo kolen of olie.
pi_213930397
Wat er nu aan de hand is, is dat die windparken op zee gegarandeerd minimaal 7 cent krijgen per kilowatt. Dus als het hard waait, is dat goed verdienen. De distributeurs hebben dan een groot probleem, want die moeten 230 volt leveren, geen 300 of meer. Die moeten dus hun eigen centrales uit gaan zetten, waardoor zij minder verdienen. En hetzelfde heb je met zonnepanelen via de salderingsregeling. Gratis geld!
pi_213930410
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 11:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar heel weinig.
Dat is gewoon niet waar. Er is niet voor niets in alle gevallen voor kernenergie altijd gigantische staatssteun nodig. Kerncentrales draaien op gigantische staatssteun en anders niet.
Dat is echt een verschil met de duurzame energiebronnen.
pi_213930443
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je een kerncentrale hebt zou ik die gewoon maximaal laten produceren als de wind hard waait en/of de zon goed schijnt. Dan gaan die andere aanbieders vanzelf failliet.

Want waarom moet die kerncentrale dan minder gaan produceren? Zet maar een deel van de zonnepanelen of windmolens uit. Die veroorzaken tenslotte ook het probleem.
Dat werkt alleen als je compleet afscheid neemt van de energiemarkt en accepteert dat stroom veel duurder wordt dan nodig.
Maar dat lijkt mij geen zinnige keuze.
  zondag 16 juni 2024 @ 12:07:47 #55
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_213930446
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 11:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is wel heel selectief.

Het ABP wil laten zien hoe groen ze zijn.
[..]
Naar het energiesysteem van morgen
[..]
Ze gaan de overheid ieder jaar een miljoen hiervoor betalen, maar er staat verder niet in welke garanties ze van de overheid gaan krijgen. Aan die waterstoffabriek gaan ze in ieder geval geen geld verdienen.
Het ABP investeert gewoon :')
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 16 juni 2024 @ 12:08:28 #56
pi_213930451
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 11:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar heel weinig. Een kilo uranium bevat net zoveel energie als een paar miljoen kilo kolen of olie.
De centrales en opslag van afval (waar jij niet in geloofd) kosten natuurlijk niets.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_213930499
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 12:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
Wat er nu aan de hand is, is dat die windparken op zee gegarandeerd minimaal 7 cent krijgen per kilowatt.
Nog altijd? Heb wat gezocht maar kan het niet vinden.

Overigens zal voor kernenergie door de exploitant ook zo'n garantieprijs bedongen worden. Voor Hinkley Point C komt dat uit boven de 100 pond per mHh. Lijkt me dat dat in Nederland niet heel anders zal zijn.
  zondag 16 juni 2024 @ 13:31:16 #58
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_213931534
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je een kerncentrale hebt zou ik die gewoon maximaal laten produceren als de wind hard waait en/of de zon goed schijnt. Dan gaan die andere aanbieders vanzelf failliet.

Want waarom moet die kerncentrale dan minder gaan produceren? Zet maar een deel van de zonnepanelen of windmolens uit. Die veroorzaken tenslotte ook het probleem.
Nee, de kerncentrale legt het altijd af tegen de windturbine en zonne-energie. Lees je eens in over merit order enzo. Als het hard waait is het niet rendabel om dure opwek te hebben. Kolencentrales slaan niet voor niets de noodklok nu.

Maar ik zie het al, geen fan van de vrije markt dus. Zijn al die kernenergieliefhebbers verkapte communisten ofzo?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 16 juni 2024 @ 13:40:16 #59
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_213931672
quote:
10s.gif Op zondag 16 juni 2024 12:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat werkt alleen als je compleet afscheid neemt van de energiemarkt en accepteert dat stroom veel duurder wordt dan nodig.
Maar dat lijkt mij geen zinnige keuze.
De consequentie van het bouwen van vier kerncentrales is dat de energiebelasting voor huishoudens met 4 cent per kwh verhoogd moet worden voor 15 jaar. Kost ieder huishouden dan zo'n 160 euro per jaar uitgaande van een stroomverbruik van 4000 kWh per jaar.

Ik schat in dat de helft van de CAPEX van vier kerncentrales betaald zal worden door de overheid.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 16 juni 2024 @ 14:32:33 #60
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_213932458
quote:
7s.gif Op zondag 16 juni 2024 11:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Als je het echt mooi wil doen sla je duurzame stroom op in accu's en waterbekkens, en van de rest maak je waterstof of ammoniak waar je de gascentrales op stookt.
ik vrees dat de economisch meest voordelig en eenvoudigste manier het gaat winnen

quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 11:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Met vier vierkante kilometer, helemaal bedekt met accu's, zonnepanelen en windmolens kun je 1 kernreactor vervangen. Dat is al duurder dan die kerncentrale en gaat maar een kwart van de tijd mee. Dus niet alleen ga je zo het hele land vol zetten, maar het is minstens vier keer zo duur.

We kunnen ook verder bouwen op zee en de overgebleven vissers failliet laten gaan. Maar dan moeten we nog steeds een berg accu's ergens neerzetten.
en welke manier dat is , dat zal mij als consument de reet roesten
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_213932668
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 11:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
We kunnen ook verder bouwen op zee en de overgebleven vissers failliet laten gaan. Maar dan moeten we nog steeds een berg accu's ergens neerzetten.
Heb gevraagd bij de gemeente of ik het kwijt zou mogen maar de ambtenaar vond het wat grootschalig.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213932705
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 14:43 schreef ludovico het volgende:

[..]
Heb gevraagd bij de gemeente of ik het kwijt zou mogen maar de ambtenaar vond het wat grootschalig.
Beetje het probleem dus wat Borssele ook heeft met de plannen voor nieuwe kerncentrales aldaar?
pi_213932744
quote:
10s.gif Op zondag 16 juni 2024 14:45 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Beetje het probleem dus wat Borssele ook heeft met de plannen voor nieuwe kerncentrales aldaar?
Ik zou zoveel mogelijk plekken aanwijzen voor batterijen waar het tamelijk uit het zicht is of past bij de bebouwde omgeving.
Bij ieder trafo huisje kan een kleine batterij, bijvoorbeeld, dat zijn allemaal kleine druppeltjes maar die kun je natuurlijk simultaan aansturen.
Gezamenlijk kun je dan in ieder geval de avondpiek van consumentenstroom behappen. Daar zijn de batterijen uitermate geschikt voor, naast net-stabilisatie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213933110
Het heeft niet echt veel nut om er over te discussiëren.
pi_213933152
quote:
10s.gif Op zondag 16 juni 2024 12:05 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat is gewoon niet waar. Er is niet voor niets in alle gevallen voor kernenergie altijd gigantische staatssteun nodig. Kerncentrales draaien op gigantische staatssteun en anders niet.
Dat is echt een verschil met de duurzame energiebronnen.
Gigantisch

Laat mij eens betrouwbare cijfers zien hoeveel de Nederlandse staat aan subsidie uitgekeerd heeft voor het in bedrijf houden van de kerncentrale in Borssele in het jaar 2022 en 2023.
  zondag 16 juni 2024 @ 15:04:34 #66
pi_213933153
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het heeft niet echt veel nut om er over te discussiëren.
Prima, dan komen er geen kerncentrales.
  zondag 16 juni 2024 @ 15:05:58 #67
pi_213933183
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 15:04 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Gigantisch

Laat mij eens betrouwbare cijfers zien hoeveel de Nederlandse staat aan subsidie uitgekeerd heeft voor het in bedrijf houden van de kerncentrale in Borssele in het jaar 2022 en 2023.
Tussen 2u30 en 9u20 verbruikte ik nauwelijks stroom, nou dan zal mijn energierekening bijzonder laag zijn.
pi_213933209
quote:
10s.gif Op zondag 16 juni 2024 15:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Tussen 2u30 en 9u20 verbruikte ik nauwelijks stroom, nou dan zal mijn energierekening bijzonder laag zijn.
Goed verhaal, jij hebt dus geen cijfers.
  zondag 16 juni 2024 @ 15:07:56 #69
pi_213933222
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 15:07 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Goed verhaal, jij hebt dus geen cijfers.
Jij stelt beroerde vragen.
pi_213933260
quote:
7s.gif Op zondag 16 juni 2024 15:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Jij stelt beroerde vragen.
Lastig he, iets beweren en het niet kunnen aantonen met feiten.
pi_213933943
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 15:04 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Gigantisch

Om nog even open te kunnen blijven moet de centrale overgenomen worden van de huidige eigenaren, dat zegt al wat https://www.omroepzeeland(...)erncentrale-borssele

En ook nog een leuk geintje van een al 25 jaar gesloten centrale dit jaar, daar moet nog een kleine 200 miljoen aan subsidie bij om hem ook daadwerkelijk te kunnen slopen https://nos.nl/artikel/25(...)den-dankzij-overname

Verder zijn recente cijfers over de bedrijfsvoering van deze ene centrale matig te vinden. Wat wel duidelijk is, is dat ook naar verwachting het ontmantelingsfonds onvoldoende gevuld zal zijn om alle kosten te dragen, dus ook daar mag de belastingbetaler weer flink in bij gaan storten.
pi_213934102
quote:
2s.gif Op zondag 16 juni 2024 15:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Om nog even open te kunnen blijven moet de centrale overgenomen worden van de huidige eigenaren, dat zegt al wat https://www.omroepzeeland(...)erncentrale-borssele

En ook nog een leuk geintje van een al 25 jaar gesloten centrale dit jaar, daar moet nog een kleine 200 miljoen aan subsidie bij om hem ook daadwerkelijk te kunnen slopen https://nos.nl/artikel/25(...)den-dankzij-overname

Verder zijn recente cijfers over de bedrijfsvoering van deze ene centrale matig te vinden. Wat wel duidelijk is, is dat ook naar verwachting het ontmantelingsfonds onvoldoende gevuld zal zijn om alle kosten te dragen, dus ook daar mag de belastingbetaler weer flink in bij gaan storten.
Je beweert dus wat maar je hebt geen cijfers?
pi_213934590
quote:
7s.gif Op zondag 16 juni 2024 11:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Je insinueert nou dat windmolens nog steeds op subsidie draaien. Dat is gewoon niet waar. Het is wel waar voor kerncentrales.
Vattenvall vangt 660 miljoen alleen al voor het park Wieringenmeer tot 2035.
Die draaien dus gewoon op subsidie!

quote:
Windmolens zijn lucratief, omdat producenten zoals het Zweedse Vattenfall in Nederland subsidie ontvangen op duurzaam opgewekte stroom. Als het park af is, zal Vattenfall in vijftien jaar tijd maximaal ruim 660 miljoen euro aan subsidie ontvangen van de Nederlandse staat. Die subsidie komt uit de zogeheten ODE (voor Opslag Duurzame Energie), die particulieren, bedrijven en andere kleine verbruikers bovenop hun energierekening betalen.
https://ijsselmeerverenig(...)0Nederlandse%20staat.
Heb geen zin om het voor al die andere parken uit te zoeken maar die zullen echt geen ;) slechtere deals hebben afgesproken ;)
https://eenvandaag.avrotr(...)matig%20te%20belonen.
pi_213935306
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 15:58 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Vattenvall vangt 660 miljoen alleen al voor het park Wieringenmeer tot 2035.
Die draaien dus gewoon op subsidie!
[..]
https://ijsselmeerverenig(...)0Nederlandse%20staat.
Heb geen zin om het voor al die andere parken uit te zoeken maar die zullen echt geen ;) slechtere deals hebben afgesproken ;)
https://eenvandaag.avrotr(...)matig%20te%20belonen.
Het is juist wel heel relevant om ook recentere parken te bekijken. Je linkt naar een park waar tien jaar geleden de subsidie voor is toegekend terwijl dat voor nieuwe grote parken op zee in principe niet meer het geval is.

Windenergie is deels nog een techniek in ontwikkeling en keuzes van 10 jaar terug zouden nu niet meer zo gemaakt worden.
pi_213935734
quote:
10s.gif Op zondag 16 juni 2024 16:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is juist wel heel relevant om ook recentere parken te bekijken. Je linkt naar een park waar tien jaar geleden de subsidie voor is toegekend terwijl dat voor nieuwe grote parken op zee in principe niet meer het geval is.

Windenergie is deels nog een techniek in ontwikkeling en keuzes van 10 jaar terug zouden nu niet meer zo gemaakt worden.
Goed verhaal, tot 2035 draaien die dingen gewoon nog op subsidie :7
pi_213936529
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 16:40 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Goed verhaal, tot 2035 draaien die dingen gewoon nog op subsidie :7
Volgens mij ontkent ook niemand dat er subsidie is gestoken in windmolens.
Maar volgens mij gaat dit topic over kernenergie en is het relevanter hoeveel subsidie daar in gestoken gaat worden, het nieuwe kabinet trekt er heel wat miljarden voor uit en we weten nu al dat dat te weinig zal zijn.
pi_213936670
Als er één manier van stroomopwekking afhankelijk is van subsidies (bijvoorbeeld in de vorm van een gegarandeerde minimale stroomprijs), dan is het kernenergie.

Niet alleen bij de bouw, ook bij de afbraak en lang daarna.
Kijk alleen maar wat het onderzoek in het voortraject nu al kost, nog voor er een schep de grond in is gegaan.

Dat geeft verder niet, daar zijn subsidies voor. Dat is een keuze die je maakt als politiek.

Maar in een topic over kernenergie over subsidie beginnen en dan wijzen in de richting van andere vormen van opwekking is wat ongepast.
pi_213936872
quote:
10s.gif Op zondag 16 juni 2024 17:18 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Volgens mij ontkent ook niemand dat er subsidie is gestoken in windmolens.
Maar volgens mij gaat dit topic over kernenergie en is het relevanter hoeveel subsidie daar in gestoken gaat worden, het nieuwe kabinet trekt er heel wat miljarden voor uit en we weten nu al dat dat te weinig zal zijn.
Ach, al die beweringen en aannames van jou kunnen we niet zoveel mee.
Vraag je om feiten en onderbouwing dan geef je niet thuis.
pi_213937129
quote:
7s.gif Op zondag 16 juni 2024 15:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]
Prima, dan komen er geen kerncentrales.
Ah, ik wist niet dat jij daar over gaat. Wat zijn je criteria voor goedkeuring? Laat me eens raden: die zijn er niet.
pi_213937171
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 17:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als er één manier van stroomopwekking afhankelijk is van subsidies (bijvoorbeeld in de vorm van een gegarandeerde minimale stroomprijs), dan is het kernenergie.

Niet alleen bij de bouw, ook bij de afbraak en lang daarna.
Kijk alleen maar wat het onderzoek in het voortraject nu al kost, nog voor er een schep de grond in is gegaan.

Dat geeft verder niet, daar zijn subsidies voor. Dat is een keuze die je maakt als politiek.

Maar in een topic over kernenergie over subsidie beginnen en dan wijzen in de richting van andere vormen van opwekking is wat ongepast.
Als we nu om te beginnen eens al die subsidies voor zonne- en windenergie nou eens afschaffen, dan wordt het al snel een heel ander verhaal, want dan gaan al die exploitanten failliet. Dan heb je nog de keuze tussen kolen en kernenergie, met aardgas voor de pieken. Eigenlijk net zoals nu.
pi_213937348
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 18:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als we nu om te beginnen eens al die subsidies voor zonne- en windenergie nou eens afschaffen, dan wordt het al snel een heel ander verhaal, want dan gaan al die exploitanten failliet. Dan heb je nog de keuze tussen kolen en kernenergie, met aardgas voor de pieken. Eigenlijk net zoals nu.
Dit klopt gewoon niet. Tenzij je wel de subsidies voor duurzame energie afschaft en niet die voor kernenergie maar dat zou een wat rare vergelijking zijn, toch?
pi_213937365
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 17:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is ook een gevoelig onderwerp waardoor de markt een risico premie incalculeert op de rentes vanwege het risico dat de overheid ze even vroegtijdig sluit.

Daarnaast komt er zoveel stroom vanaf dat de algehele stroomprijs zakt. Marginaal komt het allemaal uit dus verstandig om die kernreactor aan te zetten, echter, door die verlaagde prijs haal je die gemaakte kosten niet meer terug.

In die zin is het nog maar de vraag of het maatschappelijk wel geld kost, daarnaast, CO2 uitstoot zit niet in de som.

De EU is ook voor, de doelstellingen van 2050 zijn heel wat straffer dan mensen zien, denk ik.
pi_213937375
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 17:53 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ach, al die beweringen en aannames van jou kunnen we niet zoveel mee.
Vraag je om feiten en onderbouwing dan geef je niet thuis.
Je vroeg om iets wat zo specifiek is dat het niet te achterhalen is, aangezien de jaarverslagen niet zo diep gaan. Borssele heeft gegarandeerde afzet tegen een vaste prijs (zoals het subsidiesysteem voor een windpark) aan een aantal aandeelhouders (vooral Zeeuwse gemeenten en de provincie aldaar), die schieten daarbij natuurlijk in aangezien de marktprijs over het algemeen lager is.
pi_213937388
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 18:12 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, ik wist niet dat jij daar over gaat. Wat zijn je criteria voor goedkeuring? Laat me eens raden: die zijn er niet.
Laten we ermee beginnen dat zo'n centrale zich van bouw tot en met eindverwerking van het kernafval zichzelf moet bedruipen. Dat is toch niet meer dan redelijk?
  zondag 16 juni 2024 @ 19:17:33 #85
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_213937898
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 18:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Godver, wat een ongekende domheid. Ben je communist of niet?
pi_213939328
quote:
2s.gif Op zondag 16 juni 2024 19:17 schreef Falco het volgende:

[..]
Godver, wat een ongekende domheid. Ben je communist of niet?
Goed. Vertel eens hoe de vrije markt er voor gaat zorgen dat er altijd 230 volt uit je stopcontact komt. Dat moet dan een makkelijke vraag zijn.
pi_213939350
quote:
10s.gif Op zondag 16 juni 2024 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Laten we ermee beginnen dat zo'n centrale zich van bouw tot en met eindverwerking van het kernafval zichzelf moet bedruipen. Dat is toch niet meer dan redelijk?
Geen probleem. Maar dan moet dat wel in een gelijk speelveld. Dus niemand subsidies en geen wetten die het ene bevorderen en het andere moeilijkmaken.
pi_213939570
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 20:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Geen probleem. Maar dan moet dat wel in een gelijk speelveld. Dus niemand subsidies en geen wetten die het ene bevorderen en het andere moeilijkmaken.
Dus gewoon weer het kernafval dumpen in zee. Die wetten tegen vervuiling maken het wel heel moeilijk. 8-)
pi_213939690
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 21:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dus gewoon weer het kernafval dumpen in zee. Die wetten tegen vervuiling maken het wel heel moeilijk. 8-)
Dat is iets heel anders. Laat de wetten over radioactief afval maar hoe ze nu zijn, dat is prima. Met CANDU reactors of Franse recycling mag dat geen probleem zijn.
pi_213942186
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2024 20:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Mooi, dan zijn we er uit. De kernlobby zal het jammer vinden maar het was toch al goed geld achter slecht geld aangooien.
pi_213942408
quote:
10s.gif Op zondag 16 juni 2024 23:49 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Mooi, dan zijn we er uit. De kernlobby zal het jammer vinden maar het was toch al goed geld achter slecht geld aangooien.
Je hebt geen flauw idee hoe het werkt.
pi_213943544
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 00:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je hebt geen flauw idee hoe het werkt.
Nou leg het publiek dan maar eens uit hoe het gratis recyclen in Frankrijk zou werken en waarom ze alsnog een nieuw bad van 1.2 miljard erbij moeten bouwen..

Focus: France seeks strategy as nuclear waste site risks saturation point
pi_213943838
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 09:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Nou leg het publiek dan maar eens uit hoe het gratis recyclen in Frankrijk zou werken en waarom ze alsnog een nieuw bad van 1.2 miljard erbij moeten bouwen..

Focus: France seeks strategy as nuclear waste site risks saturation point
Tja, Frankrijk heeft maar 1 zo'n fabriek en er zijn er maar een paar in de hele wereld.

Bij de oudere centrales (zoals Borssele) wordt het Uranium eerst verrijkt van 0,5% (zo komt het uit de grond) tot 3%. Daarmee verspil je dus meteen zo'n 83%. Daarbij komt veel middelradioactief afval vrij (afgewerkt uranium U238), zoals te zien was op het plaatje. En aan het einde van de rit, als je pas 10% van de brandstof hebt gebruikt, zitten er te veel elementen in die wel neutronen absorberen maar niet splijten. En dan wordt het weggegooid. In totaal wordt dus maar zo'n 2% van het uranium gebruikt om energie op te wekken. Dat is natuurlijk een hele grote verspilling.

In de recyclingfabriek lossen ze de brandstofstaven op en halen ze de verschillende stoffen er uit. Sommige stoffen, zoals plutonium, kun je ook gebruiken voor de verrijking in plaats van U235. De stoffen die neutronen absorberen gooi je weg (dat is dus het hoogradioactieve afval) en je doet er wat onverrijkt uranium bij. Je hoeft het uranium dan alleen de eerste keer te verrijken en hebt in totaal maar ~10% afval, in plaats van ~98%. (En natuurlijk wat lichtradioactief afval van de gebruikte instrumenten, verpakkingen en hulpstoffen.)

Kortom, dat scheelt een grote hoop in de hoeveelheid afval. En omdat kernenergie weer overal in de belangstelling staat als het enige CO2 vrije alternatief dat betrouwbaar werkt, probeert iedereen zo weinig mogelijk afval te produceren. Door het te recyclen. En die ene fabriek kan dat niet aan.

Wat helemaal Groen zou zijn, is als wij zelf ook zo'n fabriek zouden bouwen. Die heb je ook snel genoeg terugverdiend.
pi_213943943
Borselle gebruikt verrijkt uranium waarvoor weer speciale verrijkingsfabrieken nodig zijn.

Heel leuk dat je hier ook nog een opwerkingsfabriek wilt bouwen hoeveel kost dat grapje weer?
pi_213944012
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 10:09 schreef Basp1 het volgende:
Borselle gebruikt verrijkt uranium waarvoor weer speciale verrijkingsfabrieken nodig zijn.

Heel leuk dat je hier ook nog een opwerkingsfabriek wilt bouwen hoeveel kost dat grapje weer?
Nee, geen opwerkingsfabriek. Een recyclingfabriek. Zodat ze vanuit de hele EU afgewerkte brandstofstaven kunnen aanbieden. Verrijken wil je zo weinig mogelijk doen, recyclen zo veel mogelijk.

En ja, dat kost wel wat miljardjes. Maar daarmee kun je dus de hoeveelheid middel- en hoogradioactief afval tientallen keren zo klein maken en heb je dus ook in totaal maar een paar procent van het nu gebruikte uranium nodig.
pi_213944135
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 10:21 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, geen opwerkingsfabriek. Een recyclingfabriek. Zodat ze vanuit de hele EU afgewerkte brandstofstaven kunnen aanbieden. Verrijken wil je zo weinig mogelijk doen, recyclen zo veel mogelijk.

En ja, dat kost wel wat miljardjes. Maar daarmee kun je dus de hoeveelheid middel- en hoogradioactief afval tientallen keren zo klein maken en heb je dus ook in totaal maar een paar procent van het nu gebruikte uranium nodig.
De benaming recyclingfabrieken is niets meer dan een moderne naam voor herverrijkingsfabriek, maar klinkt minder ernstig, je trapt met beide voeten in veel marketing geneuzel die de nuclaire lobby opgezet heeft.

Het hoogradioactief afval blijft ervan af komen en daar moeten we een duurzame opslag voor een erg lange tijd voor bouwen.
pi_213944219
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 10:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De benaming recyclingfabrieken is niets meer dan een moderne naam voor herverrijkingsfabriek, maar klinkt minder ernstig, je trapt met beide voeten in veel marketing geneuzel die de nuclaire lobby opgezet heeft.

Het hoogradioactief afval blijft ervan af komen en daar moeten we een duurzame opslag voor een erg lange tijd voor bouwen.
Klopt en daarnaast blijft er bv Plutonium over met een nogal negatieve marktwaarde (lees, daar moet nog een keer flink geld achteraan) en zijn we ook in dit proces weer medeafhankelijk van Rusland. Allemaal briljante ideeën weer.
pi_213944221
Er zijn twee verschillende processen: verrijken en recyclen.

Bij verrijken wordt met centrifuges het zwaardere U238 gescheiden van het lichtere U235. Want in natuurlijk uranium zit maar 0,5% U235 en dat is te weinig om de kernreactie op gang te brengen in de meeste kerncentrales (CANDU kan dat wel). Je gooit 83% van het zwaardere U238 weg, zodat er in het uranium dat overblijft ~3% U235 zit.

Dan gaat het de reactor in en wordt ~10% van het uranium (zowel het U235 als het U238) omgezet in andere elementen, waaronder plutonium. Dit levert de energie op.

Bij recyclen los je de afgewerkte brandstofstaaf op in zuur en splits je hem in de verschillende elementen. Voornamelijk uranium, plutonium en onbruikbaar afval. Dat laatste is minder dan 10% van het totaal. Je voegt er nieuw uranium aan toe, wat je niet hoeft te verrijken, want daar kun je het plutonium voor gebruiken.

Dan maak je er een mooie, nieuwe brandstofstaaf van, die weer terug de reactor in kan.
pi_213944328
In Frankrijk zijn er naar 4 reactoren gecertificeerd voor volledig gerecyclede uranium brandstof staaf gebruik. Hier doen alsof het al totaal goedlopende technologie is, in mijn opinie totaal niet realistisch.

Share
Unit 2 of the Cruas-Meysse nuclear power plant in south-eastern France was recently restarted with its first full core of recycled uranium fuel
pi_213944369
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:01 schreef Basp1 het volgende:
In Frankrijk zijn er naar 4 reactoren gecertificeerd voor volledig gerecyclede uranium brandstof staaf gebruik. Hier doen alsof het al totaal goedlopende technologie is, in mijn opinie totaal niet realistisch.

Share
Unit 2 of the Cruas-Meysse nuclear power plant in south-eastern France was recently restarted with its first full core of recycled uranium fuel
Ja, waarom laten we die brandstofstaven voor Borssele ook niet recyclen? Omdat je dan van alles moet aanpassen en er eindeloos veel wetten zijn waar je dan opnieuw van aan moet tonen dat het daar aan voldoet. Dat kost heel veel geld en tijd. En dus blijven we op de oude manier doorsukkelen. Terwijl het probleem vooral de bureaucratie is.

Tot voor kort was het motto van kerncentrales ook: zorg dat je niet in de publiciteit komt, want dat geeft veel problemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')