Maar heel weinig. Een kilo uranium bevat net zoveel energie als een paar miljoen kilo kolen of olie.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daar tegenover kosten kerncentrales altijd geld…
Dat is gewoon niet waar. Er is niet voor niets in alle gevallen voor kernenergie altijd gigantische staatssteun nodig. Kerncentrales draaien op gigantische staatssteun en anders niet.quote:
Dat werkt alleen als je compleet afscheid neemt van de energiemarkt en accepteert dat stroom veel duurder wordt dan nodig.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je een kerncentrale hebt zou ik die gewoon maximaal laten produceren als de wind hard waait en/of de zon goed schijnt. Dan gaan die andere aanbieders vanzelf failliet.
Want waarom moet die kerncentrale dan minder gaan produceren? Zet maar een deel van de zonnepanelen of windmolens uit. Die veroorzaken tenslotte ook het probleem.
Het ABP investeert gewoonquote:Op zondag 16 juni 2024 11:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is wel heel selectief.
Het ABP wil laten zien hoe groen ze zijn.
[..]
Naar het energiesysteem van morgen
[..]
Ze gaan de overheid ieder jaar een miljoen hiervoor betalen, maar er staat verder niet in welke garanties ze van de overheid gaan krijgen. Aan die waterstoffabriek gaan ze in ieder geval geen geld verdienen.
De centrales en opslag van afval (waar jij niet in geloofd) kosten natuurlijk niets.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar heel weinig. Een kilo uranium bevat net zoveel energie als een paar miljoen kilo kolen of olie.
Nog altijd? Heb wat gezocht maar kan het niet vinden.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
Wat er nu aan de hand is, is dat die windparken op zee gegarandeerd minimaal 7 cent krijgen per kilowatt.
Nee, de kerncentrale legt het altijd af tegen de windturbine en zonne-energie. Lees je eens in over merit order enzo. Als het hard waait is het niet rendabel om dure opwek te hebben. Kolencentrales slaan niet voor niets de noodklok nu.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je een kerncentrale hebt zou ik die gewoon maximaal laten produceren als de wind hard waait en/of de zon goed schijnt. Dan gaan die andere aanbieders vanzelf failliet.
Want waarom moet die kerncentrale dan minder gaan produceren? Zet maar een deel van de zonnepanelen of windmolens uit. Die veroorzaken tenslotte ook het probleem.
De consequentie van het bouwen van vier kerncentrales is dat de energiebelasting voor huishoudens met 4 cent per kwh verhoogd moet worden voor 15 jaar. Kost ieder huishouden dan zo'n 160 euro per jaar uitgaande van een stroomverbruik van 4000 kWh per jaar.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat werkt alleen als je compleet afscheid neemt van de energiemarkt en accepteert dat stroom veel duurder wordt dan nodig.
Maar dat lijkt mij geen zinnige keuze.
ik vrees dat de economisch meest voordelig en eenvoudigste manier het gaat winnenquote:Op zondag 16 juni 2024 11:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je het echt mooi wil doen sla je duurzame stroom op in accu's en waterbekkens, en van de rest maak je waterstof of ammoniak waar je de gascentrales op stookt.
en welke manier dat is , dat zal mij als consument de reet roestenquote:Op zondag 16 juni 2024 11:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Met vier vierkante kilometer, helemaal bedekt met accu's, zonnepanelen en windmolens kun je 1 kernreactor vervangen. Dat is al duurder dan die kerncentrale en gaat maar een kwart van de tijd mee. Dus niet alleen ga je zo het hele land vol zetten, maar het is minstens vier keer zo duur.
We kunnen ook verder bouwen op zee en de overgebleven vissers failliet laten gaan. Maar dan moeten we nog steeds een berg accu's ergens neerzetten.
Heb gevraagd bij de gemeente of ik het kwijt zou mogen maar de ambtenaar vond het wat grootschalig.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
We kunnen ook verder bouwen op zee en de overgebleven vissers failliet laten gaan. Maar dan moeten we nog steeds een berg accu's ergens neerzetten.
Beetje het probleem dus wat Borssele ook heeft met de plannen voor nieuwe kerncentrales aldaar?quote:Op zondag 16 juni 2024 14:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Heb gevraagd bij de gemeente of ik het kwijt zou mogen maar de ambtenaar vond het wat grootschalig.
Ik zou zoveel mogelijk plekken aanwijzen voor batterijen waar het tamelijk uit het zicht is of past bij de bebouwde omgeving.quote:Op zondag 16 juni 2024 14:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Beetje het probleem dus wat Borssele ook heeft met de plannen voor nieuwe kerncentrales aldaar?
Gigantischquote:Op zondag 16 juni 2024 12:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar. Er is niet voor niets in alle gevallen voor kernenergie altijd gigantische staatssteun nodig. Kerncentrales draaien op gigantische staatssteun en anders niet.
Dat is echt een verschil met de duurzame energiebronnen.
Prima, dan komen er geen kerncentrales.quote:Op zondag 16 juni 2024 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het heeft niet echt veel nut om er over te discussiëren.
Tussen 2u30 en 9u20 verbruikte ik nauwelijks stroom, nou dan zal mijn energierekening bijzonder laag zijn.quote:Op zondag 16 juni 2024 15:04 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Gigantisch
Laat mij eens betrouwbare cijfers zien hoeveel de Nederlandse staat aan subsidie uitgekeerd heeft voor het in bedrijf houden van de kerncentrale in Borssele in het jaar 2022 en 2023.
Goed verhaal, jij hebt dus geen cijfers.quote:Op zondag 16 juni 2024 15:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tussen 2u30 en 9u20 verbruikte ik nauwelijks stroom, nou dan zal mijn energierekening bijzonder laag zijn.
Jij stelt beroerde vragen.quote:Op zondag 16 juni 2024 15:07 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Goed verhaal, jij hebt dus geen cijfers.
Lastig he, iets beweren en het niet kunnen aantonen met feiten.quote:Op zondag 16 juni 2024 15:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Jij stelt beroerde vragen.
Om nog even open te kunnen blijven moet de centrale overgenomen worden van de huidige eigenaren, dat zegt al wat https://www.omroepzeeland(...)erncentrale-borsselequote:Op zondag 16 juni 2024 15:04 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Gigantisch
Laat mij eens betrouwbare cijfers zien hoeveel de Nederlandse staat aan subsidie uitgekeerd heeft voor het in bedrijf houden van de kerncentrale in Borssele in het jaar 2022 en 2023.
Je beweert dus wat maar je hebt geen cijfers?quote:Op zondag 16 juni 2024 15:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Om nog even open te kunnen blijven moet de centrale overgenomen worden van de huidige eigenaren, dat zegt al wat https://www.omroepzeeland(...)erncentrale-borssele
En ook nog een leuk geintje van een al 25 jaar gesloten centrale dit jaar, daar moet nog een kleine 200 miljoen aan subsidie bij om hem ook daadwerkelijk te kunnen slopen https://nos.nl/artikel/25(...)den-dankzij-overname
Verder zijn recente cijfers over de bedrijfsvoering van deze ene centrale matig te vinden. Wat wel duidelijk is, is dat ook naar verwachting het ontmantelingsfonds onvoldoende gevuld zal zijn om alle kosten te dragen, dus ook daar mag de belastingbetaler weer flink in bij gaan storten.
Vattenvall vangt 660 miljoen alleen al voor het park Wieringenmeer tot 2035.quote:Op zondag 16 juni 2024 11:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je insinueert nou dat windmolens nog steeds op subsidie draaien. Dat is gewoon niet waar. Het is wel waar voor kerncentrales.
https://ijsselmeerverenig(...)0Nederlandse%20staat.quote:Windmolens zijn lucratief, omdat producenten zoals het Zweedse Vattenfall in Nederland subsidie ontvangen op duurzaam opgewekte stroom. Als het park af is, zal Vattenfall in vijftien jaar tijd maximaal ruim 660 miljoen euro aan subsidie ontvangen van de Nederlandse staat. Die subsidie komt uit de zogeheten ODE (voor Opslag Duurzame Energie), die particulieren, bedrijven en andere kleine verbruikers bovenop hun energierekening betalen.
Het is juist wel heel relevant om ook recentere parken te bekijken. Je linkt naar een park waar tien jaar geleden de subsidie voor is toegekend terwijl dat voor nieuwe grote parken op zee in principe niet meer het geval is.quote:Op zondag 16 juni 2024 15:58 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Vattenvall vangt 660 miljoen alleen al voor het park Wieringenmeer tot 2035.
Die draaien dus gewoon op subsidie!
[..]
https://ijsselmeerverenig(...)0Nederlandse%20staat.
Heb geen zin om het voor al die andere parken uit te zoeken maar die zullen echt geenslechtere deals hebben afgesproken
https://eenvandaag.avrotr(...)matig%20te%20belonen.
Goed verhaal, tot 2035 draaien die dingen gewoon nog op subsidiequote:Op zondag 16 juni 2024 16:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is juist wel heel relevant om ook recentere parken te bekijken. Je linkt naar een park waar tien jaar geleden de subsidie voor is toegekend terwijl dat voor nieuwe grote parken op zee in principe niet meer het geval is.
Windenergie is deels nog een techniek in ontwikkeling en keuzes van 10 jaar terug zouden nu niet meer zo gemaakt worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |