abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213944435
Bureaucratie de schuld geven is wel makkelijk.

Uiteindelijk moet kernenergie 100% veilig zijn omdat de gevolgen groot(schalig) kunnen zijn als het misgaat, dus logisch dat er hoge eisen aan gesteld worden.

Dan maar wat "bureaucratie".
pi_213944501
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bureaucratie de schuld geven is wel makkelijk.

Uiteindelijk moet kernenergie 100% veilig zijn omdat de gevolgen groot(schalig) kunnen zijn als het misgaat, dus logisch dat er hoge eisen aan gesteld worden.

Dan maar wat "bureaucratie".
Het grote verschil is dat de wetten zonne- en windenergie sterk aanmoedigen en kernenergie sterk ontmoedigen.

Ik bedoel, als straks onze energievoorziening het een gedeelte van de tijd niet goed meer doet, dan vind ik dat toch een grootschalig gevolg.
pi_213944548
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het grote verschil is dat de wetten zonne- en windenergie sterk aanmoedigen en kernenergie sterk ontmoedigen.

Ik bedoel, als straks onze energievoorziening het een gedeelte van de tijd niet goed meer doet, dan vind ik dat toch een grootschalig gevolg.
Een meltdown van een windmolen is dan ook wat minder ernstig dan in een kerncentrale.

pi_213944574
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een meltdown van een windmolen is dan ook wat minder ernstig dan in een kerncentrale.
Dat is ooit 1x flink misgegaan, bij een belachelijk onveilige Russische reactor van de eerste generatie. Bij een moderne centrale is de kans daarop 0%.

En een 100 meter lang blad van een windmolen dat afbreekt en wordt weggeslingerd kan veel schade aanrichten. Daarom zou je die dingen moeten verbieden in de buurt van mensen.
pi_213944576
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Vrij strikte controle op de nucleaire sector lijkt mij vrij verstandig.
Ook al omdat het track record voor het daadwerkelijk voldoen aan de afspraken niet echt briljant is…
pi_213944583
quote:
10s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:36 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Vrij strikte controle op de nucleaire sector lijkt mij vrij verstandig.
Ook al omdat het track record voor het daadwerkelijk voldoen aan de afspraken niet echt briljant is…
Liever een windmolenpark dan een kerncentrale naast je achtertuin?
pi_213944593
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat is ooit 1x flink misgegaan, bij een belachelijk onveilige Russische reactor van de eerste generatie. Bij een moderne centrale is de kans daarop 0%.
De geschiedenis toont aan dat er altijd wel een scenario bestaat waar engineers geen rekening mee houden.

Overigens ben ik het met je eens dat moderne kerncentrales vanuit veiligheid ontworpen zijn en de kans op een incident heel klein is. Toch is goede controle / toezicht nodig, ook bij "recycling".

quote:
En een 100 meter lang blad van een windmolen dat afbreekt en wordt weggeslingerd kan veel schade aanrichten. Daarom zou je die dingen moeten verbieden in de buurt van mensen.
Alles dat afbreekt kan schade veroorzaken, een afgebroken windmolen maakt echter geen hele provincie onleefbaar.
pi_213944598
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Vals dilemma.

Geen van beiden hoeven in of naast iemands achtertuin.
Wind blijkt op zee doen we al jaren. Het vol zetten van polders met windmolens heeft minder mijn voorkeur.
pi_213944601
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:35 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Incidentje in Japan gemist met vrij grote materiële en maatschappelijke schade?
pi_213944602
Wat vervelend al die wetten die burgers beschermen tegen radioactief afval, wetten die bedrijven verplichten om heel voorzichtig met radioactief materiaal om te gaan, wetten die het non proliferatie proberen te borgen, enz ..
pi_213944615
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:40 schreef Basp1 het volgende:
Wat vervelend al die wetten die burgers beschermen tegen radioactief afval, wetten die bedrijven verplichten om heel voorzichtig met radioactief materiaal om te gaan, wetten die het non proliferatie proberen te borgen, enz ..
Ben wel benieuwd bij wel gelijk speelveld voor hem dit allemaal goed geregeld gaat worden.
pi_213944632
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De geschiedenis toont aan dat er altijd wel een scenario bestaat waar engineers geen rekening mee houden.

Overigens ben ik het met je eens dat moderne kerncentrales vanuit veiligheid ontworpen zijn en de kans op een incident heel klein is. Toch is goede controle / toezicht nodig, ook bij "recycling".
[..]
Alles dat afbreekt kan schade veroorzaken, een afgebroken windmolen maakt echter geen hele provincie onleefbaar.
Kerncentrales hebben net een uitstekende historie op het gebied van veiligheid. Bij Three Mile Island en Fukushima, de andere twee incidenten, was er niets aan de hand.

Ja, omdat radioactiviteit zo makkelijk te meten is kun je zeggen: "Kijk eens wat een enorme radioactieve wolk!" Verder heeft dat weinig impact. Maar als er bij een chemieconcern zoals DOW of DSM een incident is, is dat vele malen moeilijker te meten, terwijl dat regelmatig gebeurt en de gezondheidsrisico's veel groter zijn.
pi_213944640
quote:
10s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ben wel benieuwd bij wel gelijk speelveld voor hem dit allemaal goed geregeld gaat worden.
verplicht windmolens in beton inbedden bij het afvoeren het moet wel een gelijk speelveld bij afval afvoeren blijven. _O-
pi_213944658
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]
verplicht windmolens in beton inbedden bij het afvoeren het moet wel een gelijk speelveld bij afval afvoeren blijven. _O-
En op een trein die maximaal 30km/u rijdt natuurlijk.

En allemaal protesten bij spoorwegovergangen, door de kernlobby.
pi_213944683
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:40 schreef Basp1 het volgende:
Je draait het weer om. We hebben het daar net heel uitgebreid over gehad. Ik heb geen enkel probleem met de wetgeving over radioactief afval.

Met een "gelijk speelveld" bedoel ik alleen de subsidies en de bevoorrechte positie van zon en wind. Daar krijg je geld op toe en die mag je overal bouwen.

En maak de wetten voor chemische uitstoot maar gelijk aan de wetten waar een kerncentrale aan moet voldoen, dan zijn we mooi van al die chemiebedrijven af.
pi_213944691
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je draait het weer om. We hebben het daar net heel uitgebreid over gehad. Ik heb geen enkel probleem met de wetgeving over radioactief afval.

Met een "gelijk speelveld" bedoel ik alleen de subsidies en de bevoorrechte positie van zon en wind. Daar krijg je geld op toe en die mag je overal bouwen.

En maak de wetten voor chemische uitstoot maar gelijk aan de wetten waar een kerncentrale aan moet voldoen, dan zijn we mooi van al die chemiebedrijven af.
Kerncentrales krijgen ook geld toe. Geen enkele kerncentrale was ooit winstgevend, er is altijd geld achteraan gegaan.

Je kan tot in den eeuwigheid blijven wijzen naar wind en zon, het verandert het scenario voor kernenergie niet.
Kernenergie draait op subsidie, verlies en schulden.

Dat hoeft niet erg te zijn, je kan als overheid zeggen "we garanderen die 15 cent per kWh". Maar stroom zal dan ook niet goedkoop worden. Je haalt ook alle incentive weg bij de industrie om die kosten omlaag te brengen.

quote:
The report published by the German Institute for Economic Research (known as DIW Berlin) reviewed the development of 674 nuclear power plants built since 1951, finding that none of the plants was built using 'private capital under competitive conditions'.

"The results showed that in all cases, an investment would generate significant financial losses. The (weighted) average net present value was around minus 4.8 billion euros," the study says.

"Even in the best case, the net present value was approximately minus 1.5 billion euros. The authors included conservative assumptions with high electricity prices, low capital costs, and specific investment. Considering all assumptions regarding the uncertain parameters, nuclear energy is never profitable."

The report authors are also pessimistic about the future of nuclear power, concluding that nuclear power will remain unprofitable into the foreseeable future.
bron: https://reneweconomy.com.au/nuclear-energy-is-never-profitable-new-study-slams-nuclear-power-business-case-49596/

[ Bericht 19% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-06-2024 11:56:29 ]
pi_213944717
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En op een trein die maximaal 30km/u rijdt natuurlijk.

En allemaal protesten bij spoorwegovergangen, door de kernlobby.

pi_213944724
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Je mist de grap geloof ik.
pi_213944742
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Kerncentrales krijgen ook geld toe. Geen enkele kerncentrale was ooit winstgevend, er is altijd geld achteraan gegaan.

Je kan tot in den eeuwigheid blijven wijzen naar wind en zon, het verandert het scenario voor kernenergie niet.
[..]
bron: https://reneweconomy.com.au/nuclear-energy-is-never-profitable-new-study-slams-nuclear-power-business-case-49596/

Correctie: op kernenergie kreeg je in de jaren 70 geld toe. Dat is al lang niet meer zo.

Maar inderdaad, er valt nog niet tegen de opwekking van energie met fossiele brandstoffen te concurreren.
pi_213944753
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je mist de grap geloof ik.
Nee hoor, maar ik moest die filmpjes toch ergens bij posten :)
pi_213944759
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:55 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Correctie: op kernenergie kreeg je in de jaren 70 geld toe. Dat is al lang niet meer zo.

Maar inderdaad, er valt nog niet tegen de opwekking van energie met fossiele brandstoffen te concurreren.
Nogmaals, kerncentrales zijn allemaal gesubsidieerd, er is er niet één die zelf z'n broek kan ophouden of winst maakt. Dat negeer je en ondertussen wijs je naar zon en wind, wat niet het onderwerp is.
pi_213944770
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nogmaals, kerncentrales zijn allemaal gesubsidieerd, er is er niet één die zelf z'n broek kan ophouden of winst maakt. Dat negeer je en ondertussen wijs je naar zon en wind, wat niet het onderwerp is.
Nee, ik zeg alleen dat ze geen van allen kunnen concurreren met een kolencentrale voor basislast of een aardgascentrale voor piekbelasting.
pi_213944781
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Windmolens, die parken worden al volop ontwikkeld en blijken vrij snel te wennen.
Met een kerncentrale zit je eerst nog 5 jaar vol gezeik, daarna 15 jaar overlast van het bouwen. Plus dat de ruimtelijke impact veel groter is (zo’n centrale past niet op het lokale bedrijventerrein zullen we maar zeggen…).
pi_213944812
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:55 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Welke kerncentrale waar in het westen wordt daadwerkelijk zonder staatssteun ontwikkeld, gebouwd en geëxploiteerd?
pi_213944824
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 11:58 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, ik zeg alleen dat ze geen van allen kunnen concurreren met een kolencentrale voor basislast of een aardgascentrale voor piekbelasting.
Vette pech dan voor de fossiele industrie dat ze uitgefaseerd worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')