De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder
[..] Het laat weer zien dat onschuldige Palestijnen niet bestaan. 8 maanden lang vastgehouden tussen de "vluchtelingen"
Mwa, het laat vooral zien hoe moeilijk die operatie is en dat Hamas goed misbruik maakt van hun eigen bevolking. Natuurlijk hebben ze handlangers, maar het blijft moeilijk om nee te zeggen tegen triggerhappy fanaten.
[..] Wat ik zo lees is er heel wat voorbereiding en tijd aan de reddingsactie vooraf geweest. Het is niet ‘ineens’ gedaan.
Het zal ongetwijfeld al even achter de hand zijn gehouden maar om het uit te voeren net voordat Gantz de coalitie wil opblazen is natuurlijk niet toevallig.
Ik ben erg blij dat Noa Argamani vrij is, zij werd toch wel een beetje het gezicht van de gegijzelden, dat filmpje dat ze werd ontvoerd met pure angst en wanhoop staat me nog zeer bij.
[..] Het zal ongetwijfeld al even achter de hand zijn gehouden maar om het uit te voeren net voordat Gantz de coalitie wil opblazen is natuurlijk niet toevallig.
Ja joh, ze hebben de gijzelaars steeds lekker niet bevrijd terwijl ze het wel konden omdat Bibi het tegenhield.
Zaten inderdaad weken aan voorbereiding in. Per verrassing erin, op twee aparte locaties in Nuseyrat de gijzelaars bevrijden en dan onder zware dekking vanuit de lucht en door artillerie eruit. Dat laatste zal de nodige slachtoffers aan Palestijnse kant hebben opgeleverd.
[..] Geen idee wat je wil bereiken met zulk laag gedrag.
Jodenhaat tolereren we niet, Palestijnenhaat ook niet, simpel. Als men niet in staat is om normaal te discussiren, dan zoeken ze maar een ander platform.
[..] Jodenhaat tolereren we niet, Palestijnenhaat ook niet, simpel. Als men niet in staat is om normaal te discussiren, dan zoeken ze maar een ander platform.
Ze zijn in leven en in goede gezondheid ondanks de genocide van Israel Er is goed voor ze gezorgd ondanks voedsel gebrek en dat zegt veel over Palestijnen
Op zaterdag 8 juni 2024 15:01 schreef Beathoven het volgende: Ik vraag me weleens af hoe de retoriek van Netanyahu hier ontvangen zou worden in de bestrijding van de mocro-mafia.
[..] Het is geen palestijnenhaat. het is zionisme islamismehaat, en dan mag het gewoon volgens jullie eigen logica .
Je kan er een andere verpakking omheen wikkelen, maar als ik het Joodse volk barbaren noem dan ben ik een antisemiet. Als je dat doet bij het Palestijnse volk idem.
Op zaterdag 8 juni 2024 15:02 schreef AudiTT het volgende: Ze zijn in leven en in goede gezondheid ondanks de genocide van Israel Er is goed voor ze gezorgd ondanks voedsel gebrek en dat zegt veel over Palestijnen
Free Palestine🇵🇸
Ze lijken inderdaad in relatief goede conditie te zijn. Gezien de nieuwsverslaving van de Isralische samenleving zullen we ongetwijfeld nog veel gaan horen over hun behandeling tijdens de gevangenschap.
[..] Dit gaat over de West Bank, kolonisten en de ondersteuning door het leger. Je weet wel, dat moreelste leger van de wereld. [..] Is hij teruggefloten door zijn collega's dan? Heeft hij een andere functie gekregen? Of geldt dan wel een sec individuele verantwoordelijkheid, maar is het collectief straffen van de Palestijnen dan wel weer normaal en logisch. Zoals je in je quote hieronder zo begrijpelijk vindt. [..] Ja en in Irak was 95 procent van het volk dol op Saddam.
Het ging hier overal een aanval van burgers, niet het leger. En hoe worden de Palestijnen collectief gestraft?
quote:
Op zaterdag 8 juni 2024 14:39 schreef Mutant01 het volgende: Overigens HR, even een TR gemacht. Want je Palestijnen-haat gaat weer nergens over.
Hmm.
Een TR zetten omdat ik een statistiek benoem die in vele media is besproken. Raar, maar doe vooral wat je niet laten kunt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Volgens mij moet je maar net geluk hebben als gegijzelde. Er is geen eenduidige wijze van behandelen vanuit Hamas. De ene keer worden ze verrot getrapt en geslagen en de andere keer zie je dat ze eigenlijk kerngezond zijn en soms zelfs vriendelijk zijn behandeld.
Op zaterdag 8 juni 2024 15:12 schreef Mutant01 het volgende: Volgens mij moet je maar net geluk hebben als gegijzelde. Er is geen eenduidige wijze van behandelen vanuit Hamas. De ene keer worden ze verrot getrapt en geslagen en de andere keer zie je dat ze eigenlijk kerngezond zijn en soms zelfs vriendelijk zijn behandeld.
Hmm.
Mwah, mensen op een gewelddadige manier ontvoeren en vervolgens voor acht maanden gijzelen zou ik niet 'vriendelijk behandelen' willen noemen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op zaterdag 8 juni 2024 15:11 schreef HowardRoark het volgende: Het ging hier overal een aanval van burgers, niet het leger. En hoe worden de Palestijnen collectief gestraft?
Het gaat om een aanval van burgers met ondersteuning/bescherming van het Isralische leger. En de vraag hoe Palestijnen collectief bestraft worden: misschien even wat luchtbeelden bekijken van de Palestijnse gebieden en dan met name Gaza. Verder ga je niet in op wat ik zeg, je zoekt de nuance op bij de uitspraken van Israelische officials, maar weigert dat te doen in het geval van Palestijnen.
quote:
Hmm.
Een TR zetten omdat ik een statistiek benoem die in vele media is besproken. Raar, maar doe vooral wat je niet laten kunt.
De TR is niet gezet vanwege het dubieuze stukje statistiek, maar vanwege de conclusie die je eraan verbindt. Namelijk Palestijnen zijn barbaars volk.
[..] Vast. maar het zal mij persoonlijk worst zijn of jij anti-semitisch bent of niet, leef je uit, laat maar zien hoe men echt denkt in de islamitische wereld .
Hoe meer mensen als jij vrij mogen spreken hoe meer mensen inzien hoe gevaarlijk de islam is.
Thanks .
Ja klopt, het is namelijk heel gevaarlijk hoe ik pleit voor gelijkwaardigheid, nuance en respect. Maar vooral ook pleit voor zo min mogelijk onschuldige slachtoffers.
Op zaterdag 8 juni 2024 15:12 schreef Mutant01 het volgende: Volgens mij moet je maar net geluk hebben als gegijzelde. Er is geen eenduidige wijze van behandelen vanuit Hamas. De ene keer worden ze verrot getrapt en geslagen en de andere keer zie je dat ze eigenlijk kerngezond zijn en soms zelfs vriendelijk zijn behandeld.
Wie is er kerngezond en vriendelijk behandeld dan?
[..] Ja klopt, het is namelijk heel gevaarlijk hoe ik pleit voor gelijkwaardigheid, nuance en respect.
Eeeuwwww.
Sure, heel geloofwaardig.
Gelukkig zie ik tegenwoordig onder bijna elke tweet de term Taqiyya voorbij komen, mensen hebben geleerd en zien in dat alles geoorloofd is als islamist.
Het heeft even geduurd maar door de debiel fanatieke aanhang voor Palestijnen is Nederland eindelijk op de hoogte.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum Get woke, go broke!
[..] Het gaat om een aanval van burgers met ondersteuning/bescherming van het Isralische leger. En de vraag hoe Palestijnen collectief bestraft worden: misschien even wat luchtbeelden bekijken van de Palestijnse gebieden en dan met name Gaza. Verder ga je niet in op wat ik zeg, je zoekt de nuance op bij de uitspraken van Israelische officials, maar weigert dat te doen in het geval van Palestijnen.
Dat werd toevallig beweerd door een man ja, het is dus een claim, geen bewijs.
quote:
Op zaterdag 8 juni 2024 15:16 schreef Mutant01 het volgende: [..] De TR is niet gezet vanwege het dubieuze stukje statistiek, maar vanwege de conclusie die je eraan verbindt. Namelijk Palestijnen zijn barbaars volk.
Als 75% van de Palestijnen, 7 oktober goedkeurt kun je toch spreken van barbarisme? Of vind jij zo'n statistiek normaal?
[..] Wie is er kerngezond en vriendelijk behandeld dan?
Aan het begin werden er, ik zeg zo uit mijn hoofd bij de eerste onderhandelingen, wat ouderen vrijgelaten die naar eigen zeggen prima waren behandeld. Daar zijn volgens mij ook wat interviews / beelden van.
Gelukkig zie ik tegenwoordig onder bijna elke tweet de term Taqiyya voorbij komen, mensen hebben geleerd en zien in dat alles geoorloofd is als islamist.
Het heeft even geduurd maar door de debiel fanatieke aanhang voor Palestijnen is Nederland eindelijk op de hoogte.
Ah ja, was het vergeten. De moslim is een leugenaar.
[..] Ja klopt, het is namelijk heel gevaarlijk hoe ik pleit voor gelijkwaardigheid, nuance en respect. Maar vooral ook pleit voor zo min mogelijk onschuldige slachtoffers.
Eeeuwwww.
Hmm.
Net kwam je nog met een quote van Ben-Gvir die iets idioots zei, om vervolgens te concluderen dat de hele regering van Isral alleen maar fascisten kent. Dit noem jij nuance? Hou toch op joh.
Zelf geregeld allerlei rare uitspraken te doen over Isral om vervolgens meteen te gaan jammeren als er aan de hand van een statistiekje wordt benoemd hoe de Palestijnse samenleving in elkaar zit.
Op zaterdag 8 juni 2024 15:25 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende: Sommige mensen doen wel heel weinig moeite om te verhullen dat ze eigenlijk alleen gedreven worden door islamofobie.
'Islamofobie'
🤡
Haha.
Op zaterdag 8 juni 2024 15:25 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende: Sommige mensen doen wel heel weinig moeite om te verhullen dat ze eigenlijk alleen gedreven worden door islamofobie.
Islamofobie is alleen al een leugen, niemand is IRRATIONEEL bang voor de islam, angst voor de grootste doodscultus ter wereld is volkomen rationeel.
Dus je betoog begon alweer met een bewezen leugen .
[..] Dit is op de West Bank veelvuldig aan de orde. Zie ook de website Israel Policy Forum. [..] Net zoals 90 procent voor Saddam koos enzo. Nee dar zijn rare percentages inderdaad.. hmmm. Zet je aan het denken.
Maar goed, kijkend naar de uitspraken van een democratisch gelegitimeerde regering, mogen we Israeliers dan ook barbaren vinden?
Dat mag, maar niet 75% van de Isralische samenleving steunt Ben-Gvir, eerder 5% of zo. Kortom, er is geen gedegen reden om zo'n uitspraak te doen. Als nu 75% van de Isralirs hem had gesteund, had je een punt.
Op zaterdag 8 juni 2024 14:23 schreef HowardRoark het volgende: Een afkeer hebben van Palestijnen is helaas vrij begrijpelijk. We hebben het hier over een volk waarvan velen al meer dan een eeuw Joden aanvalt, Isral wil vernietigen en waarvan driekwart (!) 7 oktober goedkeurt. Hoe kun je in hemelsnaam sympathie hebben voor zulke barbaren?
Driekwart van de Palestijnen in de West Bank en Gaza vond de aanval op de bezetter prima. Dat is niet hetzelfde als driekwart vond het prima dat vrouwen en kinderen wreed werden afgeslacht.
Uit die peiling waar die 72% vandaan komt waar jij het over hebt. Uit deze peiling zeggen dezelfde Palestijnen ook het volgende: The majority (84%) said it allows taking soldiers prisoners. But the vast majority (78%) said it does not allow attacks on or the killing of civilians women and children in their homes
[..] Dat mag, maar niet 75% van de Isralische samenleving steunt Ben-Gvir, eerder 5% of zo. Kortom, er is geen gedegen reden om zo'n uitspraak te doen. Als nu 75% van de Isralirs hem had gesteund, had je een punt.
Dat weet je helemaal niet. We weten alleen dat deze regering in het zadel is geholpen door het Isralische volk en dat deze regering, waaronder Ben Gvir, uiterst rare uitspraken doet. Dus ja alleen al op basis daarvan zouden we volgens je manier van redeneren lekker moeten generaliseren.
[..] Driekwart van de Palestijnen in de West Bank en Gaza vond de aanval op de bezetter prima. Dat is niet hetzelfde als driekwart vond het prima dat vrouwen en kinderen wreed werden afgeslacht.
Uit die peiling waar die 72% vandaan komt waar jij het over hebt. Uit deze peiling zeggen dezelfde Palestijnen ook het volgende: The majority (84%) said it allows taking soldiers prisoners. But the vast majority (78%) said it does not allow attacks on or the killing of civilians women and children in their homes
De bezetter?
En deze uitkomsten zijn nogal tegenstrijdig natuurlijk.
[..] Dat weet je helemaal niet. We weten alleen dat deze regering in het zadel is geholpen door het Isralische volk en dat deze regering, waaronder Ben Gvir, uiterst rare uitspraken doet. Dus ja alleen al op basis daarvan zouden we volgens je manier van redeneren lekker moeten generaliseren.
Een coalitie wordt gesmeed door politici, niet door het volk.
En deze uitkomsten zijn nogal tegenstrijdig natuurlijk.
Zo zien zij dat. Gn idee hoe ze er bijkomen.
Ik vind die uitkomsten niet zo tegenstrijdig. IDF wordt massaal gesteund maar daarmee is niet meteen steun voor het doden van Palestijnse peuters of kleuters.
En deze uitkomsten zijn nogal tegenstrijdig natuurlijk. [..] Een coalitie wordt gesmeed door politici, niet door het volk.
Een coalitie heeft een meerderheid nodig om representatief te zijn. Los daarvan, laten we Ome Netanyahu niet vrijpleiten van zijn dubieuze uitspraken in heden en verleden.
Laten we zo zeggen, denk dat we meer kunnen zeggen over de denkwijze van Isralirs, vanwege het vermeend democratische karakter, dan over de denkwijze van de Palestijnen. Dus dan snijden je uitspraken over Palestijnen al helemaal geen hout.
[..] Een coalitie heeft een meerderheid nodig om representatief te zijn. Los daarvan, laten we Ome Netanyahu niet vrijpleiten van zijn dubieuze uitspraken in heden en verleden.
Laten we zo zeggen, denk dat we meer kunnen zeggen over de denkwijze van Isralirs, vanwege het vermeend democratische karakter, dan over de denkwijze van de Palestijnen. Dus dan snijden je uitspraken over Palestijnen al helemaal geen hout.
Een meerderheid bij een coalitie wordt natuurlijk gevormd door verscheidene partijen. Je kunt dus niet n partij aangrijpen en doen alsof heel een land die partij steunt. CU heeft hier in Nederland in de regering gezeten, toch kun je niet zeggen dat veel of alle Nederlanders achter deze partij staan.
[..] Een meerderheid bij een coalitie wordt natuurlijk gevormd door verscheidene partijen. Je kunt dus niet n partij aangrijpen en doen alsof heel een land die partij steunt. CU heeft hier in Nederland in de regering gezeten, toch kun je niet zeggen dat veel of alle Nederlanders achter deze partij staan.
Nee, maar je kan wel zeggen dat het CU het land representeert. Zeker als de overige partijen niets met de walgelijke uitspraken doen en het dus kennelijk ook de normaalste zaak van de wereld vinden. Althans, kijkend naar je manier van redeneren he. Want ik heb het nadrukkelijk over de regering gehad. Netanyahu is geen haar beter dan Ben Gvir. Als je dat dacht.
[..] Het gaat om een aanval van burgers met ondersteuning/bescherming van het Isralische leger. En de vraag hoe Palestijnen collectief bestraft worden: misschien even wat luchtbeelden bekijken van de Palestijnse gebieden en dan met name Gaza. Verder ga je niet in op wat ik zeg, je zoekt de nuance op bij de uitspraken van Israelische officials, maar weigert dat te doen in het geval van Palestijnen. [..] De TR is niet gezet vanwege het dubieuze stukje statistiek, maar vanwege de conclusie die je eraan verbindt. Namelijk Palestijnen zijn barbaars volk.
Dat zijn het ook. Die mening kun je heel goed hebben, en ook heel goed verdedigen.
Nou ja, ze spelen zoals altijd als agressor het slachtoffer, en gezien de massale steun op brandhaarden als de UvA werkt die tactiek blijkbaar.
En de Nederlandse pers, vooral de NOS, werkt er dagelijks met alle liefde aan mee. En dan vragen ze zich nog steeds af waarom men minder belastinggeld naar die propaganda-bende wil .
Wederom, bijna grappig als het niet zo intriest was.....
“One of the most complicated hostage rescue missions in history.”
The operation to rescue the hostages from Nusayrat was named "Summer Seeds" and is defined by the IDF as one of the most complex ever for hostage rescue.
The hostages were held in a heavily civilian populated area, above ground, in buildings of 3-4 stories.
The forces stormed the two separate targets where the hostages were held, with Noa held on the first floor and Andrey, Shlomi, and Almog on the third floor of another building, hundreds of meters apart.
Hamas moved the four hostages from apartment to apartment, and the concern was that if the forces only stormed one building, the terrorists would escape with the hostages in the second building.
The Air Force gathered intelligence from the air in the last few days, and the IDF and Shin Bet created conditions to reach the targets without the terrorists shooting the hostages first, which was key to the operation's success.
The models built by the Yamam (Israel's counter-terrorism unit) reminded senior military officials of the models established for the Entebbe operation, with buildings, streets, and small areas for practice.
The main problem was in the apartment where Andrey, Almog, and Shlomi were held, and where Yamam fighter Arnon Zamora was killed.
The rescue took place under heavy fire, and during the disengagement, dozens of terrorists with RPGs and machine guns ran through the alleys towards the targets.
As a result, uninvolved Gazan civilians were also killed in the dense fire exchange. The military said, "The difference between success and failure in such an operation is a hair's breadth, and we relied on exceptional technology from the Intelligence and Shin Bet. Without ground activity and maneuvering in the Gazan area, it would not have been possible to succeed in such operations."
The IDF also noted that the rescue was made possible by Commander Zamora's heroism. "Shin Bet and Intelligence Directorate fighters entered the lion's den in the refugee camp and dismantled houses in areas where we hadn't maneuvered," they said. "This is bravery on the level of Judah Maccabee. The operation was planned for weeks with drills, rescue plans, and fires executed, alongside scenarios of cases and responses."
The forces simultaneously broke into the two houses with special weapons developed for the operation. Immediately after extracting the hostages, the forces began to withdraw while fighting dozens of terrorists, but a vehicle with the three hostages got stuck and came under heavy fire. Division 98 forces jumped in to assist in the vehicle rescue battle, and rescue helicopters entered deep into the strip in daylight.
Three brigades participated in the rescue battle, during which Zamora was also evacuated to the hospital: Brigade 7, Paratroopers, and Kfir with Flotilla 13, along with other special forces. "The fire plan that was executed was focused but extremely powerful," the IDF added. "The cooperation with Shin Bet and Yamam rose to several levels into a single operational system, under the direction of the Shin Bet chief and the Chief of Staff. Four keys to the operation: deception, surprise, determination, and power."
To maintain the secrecy of the operation, thousands of soldiers in the brigades that participated in the rescue were unaware of the nature of the operation before it happened to preserve the element of surprise.
Only a handful of commanders were exposed to the operation yesterday, at various levels. These forces were positioned at the correct launch points without revealing the secret.
During the operation, soldiers were also lightly injured, mainly from shrapnel.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Op zaterdag 8 juni 2024 16:39 schreef Ulx het volgende: Nog steeds geen reactie van de UN, UNRWA of Antonio Guterrez. Typisch.
Wat heeft UNRWA hiermee te maken dan? Toch niet omdat de gijzelaars in de buurt van een UNRWA school gevonden zijn? UNRWA heeft sinds de oorlog vaak geen invloed op zijn gebouwen meer en er zaten in de school (niet in de buurt) 6.000 vluchtelingen. Dus ik ben benieuwd wat je bedoeld
[..] Wat heeft UNRWA hiermee te maken dan? Toch niet omdat de gijzelaars in de buurt van een UNRWA school gevonden zijn? UNRWA heeft sinds de oorlog vaak geen invloed op zijn gebouwen meer en er zaten in de school (niet in de buurt) 6.000 vluchtelingen. Dus ik ben benieuwd wat je bedoeld
UNRWA runt dat kamp.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Elke overheidsgebouw, school, kinderopvang en de helft van de huizen zit volgens IDF aangesloten op een tunnel. Hamas kan zich door de tunnels begeven zonder dat iemand het ziet of er invloed op heeft. Dan lijkt het me niet zo gek dat niet iedereen weet dat er mensen op 3 hoog achter opgesloten zitten. Jij?
Uiteraard vliegen de complottheorien ook weer laag vandaag, want Amerikaanse troepen zouden hebben geholpen bij de bevrijding en bla.
Vanuit welke kant worden die berichten over Amerikaanse troepen verspreid? De Amerikaanse woordvoerder van Biden was er kien op om direct Amerikaanse betrokkenheid te claimen bij het uitschakelen van de Iraanse raketten en drones. Het moet nu gezocht worden bij de anti israel kant?
[..] Elke overheidsgebouw, school, kinderopvang en de helft van de huizen zit volgens IDF aangesloten op een tunnel. Hamas kan zich door de tunnels begeven zonder dat iemand het ziet of er invloed op heeft. Dan lijkt het me niet zo gek dat niet iedereen weet dat er mensen op 3 hoog achter opgesloten zitten. Jij?
Hoe is de informatie dan bij Shin Bet terechtgekomen? Het zal geen Hamashole zijn geweest die de boel heeft verlinkt.
Hoe Isral zich tot nu altijd staande weet te houden in een zee van Arabische landen, en dan ook nog dit soort acties weet uit te voeren is wel echt ongekend. En ja ze krijgen hulp, maar dat krijgen ook zoveel Arabische landen.
Op zaterdag 8 juni 2024 17:33 schreef LaDaDiDa het volgende: Hoe Isral zich tot nu altijd staande weet te houden in een zee van Arabische landen, en dan ook nog dit soort acties weet uit te voeren is wel echt ongekend. En ja ze krijgen hulp, maar dat krijgen ook zoveel Arabische landen.
Scheelt wel dat die Arabische landen vrij incompetent zijn.
Op zaterdag 8 juni 2024 17:33 schreef LaDaDiDa het volgende: Hoe Isral zich tot nu altijd staande weet te houden in een zee van Arabische landen, en dan ook nog dit soort acties weet uit te voeren is wel echt ongekend. En ja ze krijgen hulp, maar dat krijgen ook zoveel Arabische landen.
Al die jongeren die de dood in worden gejaagd , maar daar staat bij stil
[..] Fantastisch dat het is gelukt. En heel verdrietig dat Hamas de gijzelaars tussen de burgerbevolking gevangen houdt. 'Ongekend wreed,' zou ik zeggen.
Hamas die zich verstopt achter de Palestijnse burgers is niet bepaald “ongekend”….
[..] Elke overheidsgebouw, school, kinderopvang en de helft van de huizen zit volgens IDF aangesloten op een tunnel. Hamas kan zich door de tunnels begeven zonder dat iemand het ziet of er invloed op heeft. Dan lijkt het me niet zo gek dat niet iedereen weet dat er mensen op 3 hoog achter opgesloten zitten. Jij?
Volgens de cijfers van IDF zijn er 80 tunnels opgeruimd op de grens tussen Egypte en Gaza en dat was het aantal vorige week toen die hele sector nog niet onder controle was. Dat is een tunnel per 175 meter.
Al is het de helft, dan is het nog waanzinnig veel. Overal aan die grens zouden er dan twee moeten zijn gemiddeld binnen iemands gezichtsveld. Er is geen enkele manier waarop mensen niet allerlei activiteit zien overal in dat gebied.
Wil dat zeggen dat elke Gazaan een bloeddorstige antisemiet is? Niet per se, want zoals eerder gezegd is het in een dictatuur niet mogelijk om in te grijpen zoals elders op de wereld. Je mond opentrekken kan dodelijk zijn.
4 vrij en een kolere hoeveelheid schijt hamas stukdood. Thats the price.
Top.
Niet alleen Hamas, ook gewoon mensen die naar de markt gingen. Volgens Hamas zijn het er natuurlijk honderden, voor het grootste deel vrouwen en kinderen. Tientallen burgers lijkt me realistischer.
[..] Niet alleen Hamas, ook gewoon mensen die naar de markt gingen. Volgens Hamas zijn het er natuurlijk honderden, voor het grootste deel vrouwen en kinderen. Tientallen burgers lijkt me realistischer.
Tientallen Hamas strijders die dus in dat vluchtelingenkamp zaten, met honderden meer op weg ernaartoe, en dat ding staat dus onder het bewind van UNWRA?
[..] Vanuit welke kant worden die berichten over Amerikaanse troepen verspreid? De Amerikaanse woordvoerder van Biden was er kien op om direct Amerikaanse betrokkenheid te claimen bij het uitschakelen van de Iraanse raketten en drones. Het moet nu gezocht worden bij de anti israel kant?
het is te verwachten Hamas is Iran en die hebben schijt aan de bevolking
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Het is wel weer ongelofelijk hoe de NOS verslaggeving doet over dit conflict :"Ja Isral heeft gijzelaars bevrijd maar kijk eens hoe zielig de Palestijnen zijn" NEE KUT hoe komen die gijzelaars daar in de eerste plaats, wat een gekleurde onzin die NOS
[ Bericht 0% gewijzigd door doeterniettoe1985 op 08-06-2024 18:25:37 ]
Op zaterdag 8 juni 2024 18:11 schreef Confetti het volgende: Het wordt steeds evidenter dat de gegijzelden door 'gewone' Palestijnen worden vastgehouden in opdracht van Hamas. Ze worden helemaal niet door Hamas leden at gunpoint vastgehouden, anders waren ze allang doodgeschoten bij het begin van de actie.
Het is tijd om de genade los te laten en ze op de knien te krijgen. Ook voor hun eigen bestwil.
Die Palestijnen daar hebben zoals @Qarrad terecht aangeeft denk ik helemaal geen vrije wil (meer). Dat maakt het des te ingewikkelder
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Op zaterdag 8 juni 2024 18:11 schreef Confetti het volgende: Het wordt steeds evidenter dat de gegijzelden door 'gewone' Palestijnen worden vastgehouden in opdracht van Hamas. Ze worden helemaal niet door Hamas leden at gunpoint vastgehouden, anders waren ze allang doodgeschoten bij het begin van de actie.
Dit weet de hele wereld al maanden, hopelijk. Al sinds de eerste deal dat gijzelaars werden vrijgelaten.
[..] Die Palestijnen daar hebben zoals @:qarrad terecht aangeeft denk ik helemaal geen vrije wil (meer). Dat maakt het des te ingewikkelder
Het is denk ik een combi ook. De informatie en educatie is ook in handen van Hamas, de realiteit is dat Isral zelf ook niet veel positieve ervaringen heeft opgeleverd plus nog eens het feit dat het in Gaza een dictatuur is.
De laatste jaren waren er trouwens meer positieve initiatieven zoals het groeiend aantal werkvergunningen voor Gazanen. Dat is ook een van de redenen voor de actie van Hamas, dat kon natuurlijk niet hebben dat er meer en meer mensen achter kwamen dat aan de andere kant van het hek ook maar normale mensen woonden vooral.
[..] Die Palestijnen daar hebben zoals @:qarrad terecht aangeeft denk ik helemaal geen vrije wil (meer). Dat maakt het des te ingewikkelder
Het gekke is dat dat vluchtelingenkamp dus blijkbaar krioelt van de Hamas figuren terwijl het zogenaamd UNWRA zou zijn die daar de scepter zou zwaaien.
Op zaterdag 8 juni 2024 18:02 schreef Qarrad het volgende: 't Wordt weer gezellig op straat her en der, met peaceful mensenmassa's die het bloedbad van Nuseirat condemnen.
Het is niet de modus operandi van hamas om willekeurige families te dwingen om gijzelaars vast te houden. Meestal zijn het families van strijders of families in het netwerk van hamas.
De gijzelaars zaten bij de "gewone onschuldige burgers" opgesloten. Hamas had gewoon hun verlies kunnen nemen en pas op de plaats maken. Deden ze niet, het was Hamas die het vuur opende terwijl ze zich tussen de burgers bevonden. En terugschieten mag de IDF gewoon. Daarnaast zijn ze bij de IDF wel zo getraind dat ze eerder schieten op iemand met een wapen dan op iemand zonder, gewoon omdat degene mt wapen gevaarlijker is. Hoewel er in de chaos van alles kan gebeuren. Shit happens. En als tientallen Hamassholes aan het schieten zijn in een enorm vuurgevecht en toch raken ze slechts n IDF soldaat moet je afvragen hoe goed hun schutterskunsten zijn. Want ik denk dat ze dan gewoon op full-auto zijn gaan sprayen. Burgers be damned.
Het is altijd keihard janken wanneer ze "vluchtelingenkampen" bombarderen, maar zie hier wat voor mensen er zitten.
Zwijnen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing For all who deny the struggle, the triumphant overcome Met zwijgen kruist men de duivel
Weet je wat ik triest vind? Dat er users zijn hier die doorgaan met de eeuwige Isral/ moslim/ Hamas discussie en geen woord over hoe fijn het is dat deze gijzelaars bevrijd zijn. Er kan never nooit iets positiefs vanaf. Meteen alleen maar weer die eeuwige zinloze discussie.
[..] Volgens de cijfers van IDF zijn er 80 tunnels opgeruimd op de grens tussen Egypte en Gaza en dat was het aantal vorige week toen die hele sector nog niet onder controle was. Dat is een tunnel per 175 meter.
Al is het de helft, dan is het nog waanzinnig veel. Overal aan die grens zouden er dan twee moeten zijn gemiddeld binnen iemands gezichtsveld. Er is geen enkele manier waarop mensen niet allerlei activiteit zien overal in dat gebied.
Wil dat zeggen dat elke Gazaan een bloeddorstige antisemiet is? Niet per se, want zoals eerder gezegd is het in een dictatuur niet mogelijk om in te grijpen zoals elders op de wereld. Je mond opentrekken kan dodelijk zijn.
Niet om te zuigen of te trollen maar hoeveel van die 80 tunnels zou Hamas nog gebruikt hebben om te smokkelen? Dat er gesmokkeld werd dat staat vast. Alleen Egypte heeft in iirc 2015 meer dan 3.000 woningen geruimd en de hele grensregio schoongemaakt om daarna de tunnels aan hun kant op te blazen. Zou het niet logisch zijn als een deel van die 80 tunnels al jaren niet meer in gebruik waren? En wat moet Hamas met zoveel tunnels, een paar tunnels om te smokkelen is voldoende of is meer echt beter?
Ik vind het mooi hoe die paar extreme dieharders het nodig hebben om terroristen en gijzelnemers 'gewone onschuldige Palestijnse burgers' te noemen. Ik vraag me bijna af wat een pasgeboren baby dan is.
[..] Niet om te zuigen of te trollen maar hoeveel van die 80 tunnels zou Hamas nog gebruikt hebben om te smokkelen? Dat er gesmokkeld werd dat staat vast. Alleen Egypte heeft in iirc 2015 meer dan 3.000 woningen geruimd en de hele grensregio schoongemaakt om daarna de tunnels aan hun kant op te blazen. Zou het niet logisch zijn als een deel van die 80 tunnels al jaren niet meer in gebruik waren? En wat moet Hamas met zoveel tunnels, een paar tunnels om te smokkelen is voldoende of is meer echt beter?
het is een heel koninkrijk diep onder de woestijn
als men dit niet opruimt dan gaat er een volgende keer komen met nog meer gijzelaars die nog beter is voorbereid en nog meer moeite gaat kosten om op te ruimen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Op zaterdag 8 juni 2024 19:35 schreef opgebaarde het volgende: Ik vind het mooi hoe die paar extreme dieharders het nodig hebben om terroristen en gijzelnemers 'gewone onschuldige Palestijnse burgers' te noemen. Ik vraag me bijna af wat een pasgeboren baby dan is.
Waarom vind je het zo lastig te accepteren dat het verschil tussen 'burger' en 'terrorist' in de Gazastrook flinterdun is?
Ook eerder vrijgekomen gijzelaars gaven al aan door gewone families gevangen te zijn gehouden en zelfs van familie naar familie te zijn verplaatst. Dan kun je volhouden dat dit terroristen zijn, maar dit zijn dezelfde mensen die staan te jammeren en brullen in het puin na een paar bombardementen en waar we in de Westerse media dan vele tranentrekkers van moeten lezen.
[..] Waarom vind je het zo lastig te accepteren dat het verschil tussen 'burger' en 'terrorist' in de Gazastrook flinterdun is?
Ook eerder vrijgekomen gijzelaars gaven al aan door gewone families gevangen te zijn gehouden en zelfs van familie naar familie te zijn verplaatst. Dan kun je volhouden dat dit terroristen zijn, maar dit zijn dezelfde mensen die staan te jammeren en brullen in het puin na een paar bombardementen en waar we in de Westerse media dan vele tranentrekkers van moeten lezen.
Zou jij hier in Nederland, Duitsland, Europa, Amerika of waar dan ook een moordende terrorist of een familie die iemand gegijzeld houdt een 'gewone onschuldige burger' noemen?
[..] Waarom vind je het zo lastig te accepteren dat het verschil tussen 'burger' en 'terrorist' in de Gazastrook flinterdun is?
@oblo beschrijft hierboven iets anders, namelijk families van strijders De grens tussen goed en kwaad en leider en volger (al dan niet noodgedwongen) is erg moeilijk in dit soort langdurige conflictgebieden. Zeker in een doodscultus-dictatuur.
Je kunt vermijden slachtoffers te maken maar bij dit soort bevrijdingsacties is het toch gewoon evident dat je veel bijkomende schade in de vorm van kapotte mensenlevens krijgt. Het is helaas niet anders, oorlog is diepe ellende en zeker met hoe Hamas zich verdedigt
[..] Zou jij hier in Nederland, Duitsland, Europa, Amerika of waar dan ook een moordende terrorist of een familie die iemand gegijzeld houdt een 'gewone onschuldige burger' noemen?
Nou dan.
Welke andere samenleving verkiest een terreurgroepering tot hun leiders, heeft een paar procent van de bevolking die zelf terrorist zijn, waarvan er driekwart terrorisme steunt en over 90% antisemitisme overtuigingen omarmd en een groot streven is het vernietigen van het land waar men naast leeft? Nergens h, dit zien we alleen terug bij de Palestijnen.
Laten we dus niet doen alsof de Palestijnse samenleving te vergelijken valt met willekeurige landen, waar terrorisme gelukkig beperkt is of zelfs niet bestaan. In de Palestijnse samenleving is het een groot onderdeel van de cultuur, normen en waarden.
[..] Welke andere samenleving verkiest een terreurgroepering tot hun leiders, heeft een paar procent van de bevolking die zelf terrorist zijn, waarvan er driekwart terrorisme steunt en over 90% antisemitisme overtuigingen omarmd en een groot streven is het vernietigen van het land waar men naast leeft. Nergens h, dit zien we alleen terug bij de Palestijnen.
Laten we dus niet doen alsof de Palestijnse samenleving te vergelijken valt met willekeurige landen, waar terrorisme gelukkig beperkt is of zelfs niet bestaan. In de Palestijnse samenleving is het een groot onderdeel van de cultuur, normen en waarden.
Was jij niet degene die zei dat de Palestijnen als volk niet bestaan en gewoon Arabieren zijn, zelfde volk als in Jordani en Egypte? Dat ze qua cultuur, normen en waarden hetzelfde zijn? Ik heb het je eens zien posten.
[..] @:oblo beschrijft hierboven iets anders, namelijk families van strijders De grens tussen goed en kwaad en leider en volger (al dan niet noodgedwongen) is erg moeilijk in dit soort langdurige conflictgebieden. Zeker in een doodscultus-dictatuur.
Je kunt vermijden slachtoffers te maken maar bij dit soort bevrijdingsacties is het toch gewoon evident dat je veel bijkomende schade in de vorm van kapotte mensenlevens krijgt. Het is helaas niet anders, oorlog is diepe ellende en zeker met hoe Hamas zich verdedigt
Tja, het verhaal blijft in principe hetzelfde, dit zijn mensen die in de Westerse media worden afgeschilderd als onschuldige, zielige, burgers, zodra er bombardement in hun straat is.
[..] Welke andere samenleving verkiest een terreurgroepering tot hun leiders, heeft een paar procent van de bevolking die zelf terrorist zijn, waarvan er driekwart terrorisme steunt en over 90% antisemitisme overtuigingen omarmd en een groot streven is het vernietigen van het land waar men naast leeft. Nergens h, dit zien we alleen terug bij de Palestijnen.
Jaja.
En dezelfde samenleving wordt anderzijds decennia als honden opgesloten op een klein gebied, om de paar jaar gebombardeerd, weggejaagd en vernederd, door een democratische regering nota bene? Door een land waarvan een groot deel van de burgers in het leger heeft gezeten dat hiervoor verantwoordelijk is....
Dan is volgens jouw simpele werkelijkheid dat andersom evengoed een direct gevolg en breed gedragen onderdeel van de Isralische cultuur, normen en waarden.
[..] Was jij niet degene die zei dat de Palestijnen als volk niet bestaan en gewoon Arabieren zijn, zelfde volk als in Jordani en Egypte? Dat ze qua cultuur, normen en waarden hetzelfde zijn? Ik heb het je eens zien posten.
En dezelfde samenleving wordt anderzijds decennia als honden opgesloten op een klein gebied, om de paar jaar gebombardeerd, weggejaagd en vernederd, door een democratische regering nota bene? Door een land waarvan een groot deel van de burgers in het leger heeft gezeten dat hiervoor verantwoordelijk is....
Dan is volgens jouw simpele werkelijkheid dat andersom evengoed een direct gevolg en breed gedragen onderdeel van de Isralische cultuur, normen en waarden.
Vermoeiende, holle retoriek...
Hier zit je natuurlijk helemaal mis. Je draait gevolg en oorzaak om.
De beveiliging rondom de Gazastrook en de bombardementen zijn een reactie op het Palestijnse terrorisme. Niet andersom.
Op zaterdag 8 juni 2024 19:30 schreef MissButterflyy het volgende: Weet je wat ik triest vind? Dat er users zijn hier die doorgaan met de eeuwige Isral/ moslim/ Hamas discussie en geen woord over hoe fijn het is dat deze gijzelaars bevrijd zijn. Er kan never nooit iets positiefs vanaf. Meteen alleen maar weer die eeuwige zinloze discussie.
Vind je het gek als je 24/7 alleen maar hiermee bezig bent en als alternatief waarschijnlijk riool X door aan het spitten bent.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
[..] Zeker met het koloniseren op de Westelijke Jordaanoever laait het geweld vaker op. Da’s toch alles behalve een Palestijns fenomeen.
Het geweld laaide ook op zonder Joden op de Westelijke Jordaanoever. Dat Isral daar berhaupt nu de dienst uitmaakt komt weer voort uit een zoveelste oorlog, waarbij Arabische buurlanden Isral wilden vernietigen.
[..] Het geweld laaide ook op zonder Joden op de Westelijke Jordaanoever. Dat Isral daar berhaupt nu de dienst uitmaakt komt weer voort uit een zoveelste oorlog, waarbij Arabische buurlanden Isral wilden vernietigen.
Het huidige opeisen van land heeft daar niets mee te maken. Kolonisten die land van een ander innemen en soms zelf het slopen van woningen.
Niet fout, en, door een terroristische dictatuur die z'n eigen burgers als slachtvee gebruikt, gedwongen worden fout te zijn. Zijn 2 verschillende dingen.
[..] Zeker met het koloniseren op de Westelijke Jordaanoever laait het geweld vaker op. Da’s toch alles behalve een Palestijns fenomeen.
De controverse rondom de Westelijke Jordaanoever begon in 1950 met de annexatie door Jordanie. Die daar in weze niks te zoeken hadden. Dus net als voor de rest van dat hele gebied geldt: 'Who has claim?'.
En dan zijn we al weer een paar duizend jaar terug in de tijd.
[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 08-06-2024 22:07:56 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
[..] Tientallen Hamas strijders die dus in dat vluchtelingenkamp zaten, met honderden meer op weg ernaartoe, en dat ding staat dus onder het bewind van UNWRA?
Waarom kunnen de 'Palestijnen' niet ergens anders naar uitwijken? De moslimwereld is zo groot. Iedereen tevreden. Kunnen ze daar fijn eerwraak plegen. Trots na de huwelijksnacht het beddengoed met bloedvlekken showen om iedereen te laten zien dat je dochter nog maagd was. Gezellig met zoutzuur gooien wanneer een vrouw je afwijst. En al die andere achterlijke middeleeuwse shit. Waarom maken ze het zo moeilijk voor zichzelf?
Bij de actie werden Isralische troepen beschoten door Hamas. Isral vuurde terug met onder meer hevige luchtaanvallen. Daarbij kwamen tientallen Palestijnen om, onder wie vrouwen en kinderen.
[..] Oh ja, die onschuldige Palestijnse vrouwen en kinderen die de gijzelaars vasthielden...
En het blijft bijzonder hoe erg Hamas het vindt dat er vrouwen en kinderen omkomen. Daar hadden ze op 7 oktober namelijk geen problemen mee.
Niet alleen dat, een aantal van die lui hebben nadat de vrouwen zijn gedood er nog sex mee gehad ook. Maar ja dat valt waarschijnlijk onder "gewapend verzet"
[..] Niet alleen dat, een aantal van die lui hebben nadat de vrouwen zijn gedood er nog sex mee gehad ook. Maar ja dat valt waarschijnlijk onder "gewapend verzet"
De zionistische vijand bestrijden met de paarsgepunte lans
[..] De controverse rondom de Westelijke Jordaanoever begon in 1950 met de annexatie door Jordanie. Die daar in weze niks te zoeken hadden. Dus net als voor de rest van dat hele gebied geldt: 'Who has claim?'.
En dan zijn we al weer een paar duizend jaar terug in de tijd.
In zoverre kan die claim nu gedaan worden omdat het gezien wordt als internationaal erkend Palestijns grondgebied. Dan ga je met koloniseren al de mist in.
[..] Als n kant (de Palestijnen) iedere keer opnieuw begint, hebben natuurlijk niet beide kanten er schuld aan.
Nou was 7 oktober weer een geweldige escalatie natuurlijk, maar om nou te doen of de kolonisten politiek van de extreem rechtse regering van Isral nou zo geweldloos was.
Op zaterdag 8 juni 2024 22:53 schreef Glazenmaker het volgende: maar om nou te doen of de kolonisten politiek van de extreem rechtse regering van Isral nou zo geweldloos was.
Hoeveel Palestijnen hebben ze afgeslacht? 1200 in n dag?
[..] Hoeveel Palestijnen hebben ze afgeslacht? 1200 in n dag?
Jarenlang een paar per maand telt aardig op hoor.
Om nog maar te zwijgen over de dagelijkse pesterijen en huisuitzettingen. Of is mensen bestelen en dakloos maken niet gewelddadig als er niemand te begraven is.
Hamas koos ervoor op 7 oktober om >200 onschuldige mensen te gijzelen.
Hamas koos ervoor om gijzelaars te verbergen tussen burgers, ook nadat Isral militair Gaza binnenviel.
Hamas koos ervoor gijzelaars 245 dagen gevangen te houden, ook na tienduizenden burgerslachtoffers in Gaza.
Hamas koos ervoor om tijdens de bevrijdingsactie in dichtbevolkt gebied het Isralische leger voluit aan te vallen, met alle gevolgen van dien.
Hamas kiest ervoor ook nu geen nieuwe gijzelaars vrij te laten: dit zou de snelste weg zijn naar een staakt-het-vuren en veiligheid voor Gazanen.
Is het overdreven Hamas steeds zo expliciet te benoemen? Helaas niet! Het verbaast mij iedere dag opnieuw hoe vele media, ngo’s, demonstranten, politici en internationale organisaties dit nalaten. En stilzwijgend accepteren dat Hamas nu eenmaal zo handelt.
Kritiek op de Isralische regering mag en is soms terecht, maar laten we de beschuldigende vinger altijd allereerst in de belangrijkste richting wijzen: naar de terroristen van #Hamas (en daarachter het Iraanse regime).
Nazi Duitsland veroverde heel Europa, Hamas stelt in vergelijking niks voor. Totaal andere omstandigheden en een andere tijd. Enige gelijkenis is dat beide een dictatuur zijn. Maar die heb je wel veel meer.
Yep. Hamas staat natuurlijk 0.0 kritiek en persvrijheid toe. Beelden van Palestijnen die Hamas uitkafferen worden niet gefilmd, komen niet op tv/internet. Met als gevolg dat mensen alleen het leed van de bevolking zien en denken Isral bad.
En als dan iemand wil komen filmen en praten over hoe de Palestijnen onder "Isral" lijden mag je cameraploeg meteen naar binnen. Met als gevolg nog meer illusie.
En als Isral dan door Hamas in een positie zoals de huidige komt: massaal protesten en verontwaardiging, en geen enkele mediaoutlet/politici/publiek figuur die z'n vingers gaat branden aan de waarheid.
De eerste details van het leven van de gijzelaars in Gaza komen via Isralische media naar buiten. Ze moesten onder meer verplicht de Koran lezen en de islam bestuderen. De bevrijde Almog, Noa, Andrey en Shlomi verklaarden na hun bevrijding zaterdag tegen medici dat ze 'gehersenspoeld' werden in gevangenschap, in verschillende woningen van Palestijnse families. De vier zeggen vaak van appartement te zijn gewisseld.
De 26-jarige Noa Argamani zegt ook dat ze zo nu en dan naar buiten mocht om een frisse neus te halen, maar dan wel in een islamitisch gewaad om niet herkend te kunnen worden door de Isralirs die de strook vanaf een afstand continu in de gaten houden. Af en toe mocht ze een douche nemen, meldt Ynet. Ze lag naar eigen zeggen op een dun matras, in een kleine ruimte en werd permanent bewaakt door gewapende mannen.
Na zo'n acht maanden in een uitzichtloze situatie te hebben gezeten, waarbij een appartementengebouw waar ze werd vastgehouden ook een keer werd geraakt door een Isralische raket, hoorde ze zaterdag plots geklop op de deur: "Hier is het Isralische leger, wij zijn hier om u te redden."
Argamani praatte weinig en huilde veel in stilte, laat ze weten. Ze kreeg weinig te eten en zegt wat Arabisch te hebben geleerd, maar vond het 'heel fijn om weer Hebreeuws te horen', zo liet ze weten toen premier Benjamin Netanyahu haar opbelde na de operatie. "Welkom thuis", zei hij. "Je zult het misschien niet geloven, maar we zijn je nooit vergeten." Niet veel later werd de twintiger die tijdens het Nova-muziekfestival werd ontvoerd ter hereniging naar haar doodzieke moeder gebracht.
De 21-jarige Almog Meir was zaterdag op de Isralische radiozender Kan te horen en 'bedankte iedereen'. "Het volk Isral leeft. Het gaat nu goed met mij, mijn familie steunt me. Bedankt voor alles."
De eerste details van het leven van de gijzelaars in Gaza komen via Isralische media naar buiten. Ze moesten onder meer verplicht de Koran lezen en de islam bestuderen. De bevrijde Almog, Noa, Andrey en Shlomi verklaarden na hun bevrijding zaterdag tegen medici dat ze 'gehersenspoeld' werden in gevangenschap, in verschillende woningen van Palestijnse families. De vier zeggen vaak van appartement te zijn gewisseld.
De 26-jarige Noa Argamani zegt ook dat ze zo nu en dan naar buiten mocht om een frisse neus te halen, maar dan wel in een islamitisch gewaad om niet herkend te kunnen worden door de Isralirs die de strook vanaf een afstand continu in de gaten houden. Af en toe mocht ze een douche nemen, meldt Ynet. Ze lag naar eigen zeggen op een dun matras, in een kleine ruimte en werd permanent bewaakt door gewapende mannen.
Na zo'n acht maanden in een uitzichtloze situatie te hebben gezeten, waarbij een appartementengebouw waar ze werd vastgehouden ook een keer werd geraakt door een Isralische raket, hoorde ze zaterdag plots geklop op de deur: "Hier is het Isralische leger, wij zijn hier om u te redden."
Argamani praatte weinig en huilde veel in stilte, laat ze weten. Ze kreeg weinig te eten en zegt wat Arabisch te hebben geleerd, maar vond het 'heel fijn om weer Hebreeuws te horen', zo liet ze weten toen premier Benjamin Netanyahu haar opbelde na de operatie. "Welkom thuis", zei hij. "Je zult het misschien niet geloven, maar we zijn je nooit vergeten." Niet veel later werd de twintiger die tijdens het Nova-muziekfestival werd ontvoerd ter hereniging naar haar doodzieke moeder gebracht.
De 21-jarige Almog Meir was zaterdag op de Isralische radiozender Kan te horen en 'bedankte iedereen'. "Het volk Isral leeft. Het gaat nu goed met mij, mijn familie steunt me. Bedankt voor alles."
Krijg de indruk dat ze enigszins geluk heeft gehad met waar ze vastgehouden is. Het komt op mij niet over als dat ze ernstig mishandelt is, maar misschien is dit nog niet het hele verhaal. Je weet ook dat er gijzelaars zijn, geweest, die het beroerder hebben of hadden.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
[..] Krijg de indruk dat ze enigszins geluk heeft gehad met waar ze vastgehouden is. Het komt op mij niet over als dat ze ernstig mishandelt is, maar misschien is dit nog niet het hele verhaal. Je weet ook dat er gijzelaars zijn, geweest, die het beroerder hebben of hadden.
Geen idee hoe die mensen het echt hebben gehad, maar het verbaast mij vooral dat de mensen die net bevrijd zijn uit een maandenlange horror omwille van hun eigen welzijn niet volledig buiten de publiciteit worden gehouden. En tevens vind ik het vreemd dat Netanyahu gelijk aan de lijn hangt, nog meer druk, lijkt mij niet gezond.
[..] Geen idee hoe die mensen het echt hebben gehad, maar het verbaast mij vooral dat de mensen die net bevrijd zijn uit een maandenlange horror omwille van hun eigen welzijn niet volledig buiten de publiciteit worden gehouden. En tevens vind ik het vreemd dat Netanyahu gelijk aan de lijn hangt, nog meer druk, lijkt mij niet gezond.
Maar goed, ik heb er ook niet voor geleerd.
Natuurlijk komt dit Netanyanu politiek gezien goed uit.
[..] Geen idee hoe die mensen het echt hebben gehad, maar het verbaast mij vooral dat de mensen die net bevrijd zijn uit een maandenlange horror omwille van hun eigen welzijn niet volledig buiten de publiciteit worden gehouden. En tevens vind ik het vreemd dat Netanyahu gelijk aan de lijn hangt, nog meer druk, lijkt mij niet gezond.
Maar goed, ik heb er ook niet voor geleerd.
Een belletje is zo gemaakt, voor de broodnodige PR.
Een ander geval zou het zijn als hij er meteen bovenop staat met een groep fotografen er rond om heen. Daar zie ik hem ook zo voor aan.
Desalniettemin - positieve is wel dat er nu meer aandacht is gekomen sinds deze hele nasleep van 7 oktober j.l. voor alle psychische impact en gezondheid. Niet alleen bij soldaten maar ook de bevolking. Dat is een verbetering met de jaren, voor de toch wat harde 'ieder-maakt-het-mee' maatschappij.
[..] Uiteraard, maar dan ng, ik vind het vrij bizar.
Misschien willen ze ook wel hun verhaal doen. Ik denk dat we het ons niet kunnen voorstellen omdat we zoiets hier niet hebben meegemaakt. Het zou hier anders ook een media spektakel zijn denk ik.
[..] Misschien willen ze ook wel hun verhaal doen. Ik denk dat we het ons niet kunnen voorstellen omdat we zoiets hier niet hebben meegemaakt. Het zou hier anders ook een media spektakel zijn denk ik.
Ik oordeel niet over de gegijzelden, maar ik weet vrij zeker dat mensen die net een half jaar gegijzeld zijn in Nederland volledig afgeschermd zouden worden van de media.
Blijkbaar is het niet mogelijk om een verschil te mogen zien tussen gijzelaars die beestachtig zijn behandeld en gijzelaars die minder zijn mishandeld. De wereld is namelijk zwart-wit en alles is binair.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
Ik moet zeggen dat ik het soms wel een apart gevoel blijf vinden dat, in de dagen werkende daar, 'dus misschien ergens een gijzelaar had kunnen opmerken; of zo dicht bij had kunnen zijn.. De gedachte alleen al maakt mij bijna gek, dat je eigenlijk dus bij het zien van de weg van de post in Deir al Balah naar het noorden via de Eddin straat, zo alleen al dus een dozijn extra ogen nodig gehad zou moeten hebben: want ergens zijn ze dus, en als.. als dan?
Enfin, wie kan het zeggen, voor de 100+ overige gegijzelden heb ik niets meer over dan hoop, dat ze op een dag weer vrij kunnen zijn.
[..] Ik oordeel niet over de gegijzelden, maar ik weet vrij zeker dat mensen die net een half jaar gegijzeld zijn in Nederland volledig afgeschermd zouden worden van de media.
Dit is gewoon een succesverhaal voor de regering, en die heeft het broodnodig dat er een keer wat positiefs naar buiten komt. Het geeft weer legitimiteit aan de acties die worden uitgevoerd in Gaza in hun ogen.
Het kille verhaal lijkt er gewoon op dat de acties in Gaza niet minder gaan worden, maar dat er nog harder wordt geprobeerd om meer gijzelaars te bevrijden, met alle gevolgen van dien. En alles gaat nog langer duren. Of er gebeurd een wonder en de partijen komen tot een oplossing voor een staakt het vuren, maar dat kan nog wel eens verder weg zijn geraakt.
Niet dat ik de bevrijding niet toe juich, ben blij voor hun en hun families, maar als ze een maand later met een staakt het vuren waren vrijgekomen was het voor mij ook dikke prima.
[..] Dit is gewoon een succesverhaal voor de regering, en die heeft het broodnodig dat er een keer wat positiefs naar buiten komt. Het geeft weer legitimiteit aan de acties die worden uitgevoerd in Gaza in hun ogen.
Het kille verhaal lijkt er gewoon op dat de acties in Gaza niet minder gaan worden, maar dat er nog harder wordt geprobeerd om meer gijzelaars te bevrijden, met alle gevolgen van dien. En alles gaat nog langer duren. Of er gebeurd een wonder en de partijen komen tot een oplossing voor een staakt het vuren, maar dat kan nog wel eens verder weg zijn geraakt.
Niet dat ik de bevrijding niet toe juich, ben blij voor hun en hun families, maar als ze een maand later met een staakt het vuren waren vrijgekomen was het voor mij ook dikke prima.
En de top van HAMAS zit in 5 sterren hotels in QATAR de filpijnse serveersters achterna
Ze geven geen zier om de bevolking van GAZA , die gaat HAMAS allemaal opofferen en Israel gaat door tot ze daar een regering geinstalleerd hebben en de laaste gijzelaar terug is
Israel had GAZA nooit terug moeten geven in 2005 , het eerste wat HAMAS (Iran) deed was ruzie maken met FATAH en ze eruit bonjouren
[..] En de top van HAMAS zit in 5 sterren hotels in QATAR de filpijnse serveersters achterna
Buiten een vergezocht causaal verband ontgaat het mijn compleet wat je daarmee wil zeggen wat op mijn stelling betrekking heeft.
X - Niets te maken met succes voor beleid Israel X - Niets te maken met de verwachting dat dit de operatie in Gaza niet zal verkorten O - In de verte misschien iets in de zijlijn met een mogelijk bestand, maar ik zie niet iets wat een argument kan zijn dat er wat veranderd is. X - niets te maken met dat het ook mooi zou zijn als straks alle gijzelaars weer vrij en bij hun familie zijn.
Ook na je laatste edit zie ik nog steeds niet de koppeling tussen deze posts. Het leest eerder als dat je je eigen mening ventileert
[..] Buiten een vergezocht causaal verband ontgaat het mijn compleet wat je daarmee wil zeggen wat op mijn stelling betrekking heeft.
X - Niets te maken met succes voor beleid Israel X - Niets te maken met de verwachting dat dit de operatie in Gaza niet zal verkorten O - In de verte misschien iets in de zijlijn met een mogelijk bestand, maar ik zie niet iets wat een argument kan zijn dat er wat veranderd is. X - niets te maken met dat het ook mooi zou zijn als straks alle gijzelaars weer vrij en bij hun familie zijn.
Er is niets positief te melden dat klopt Ik zie ook geen andere oplossing voor dit smerige spel tussen religies
Een bestand zal er nooit komen , Israel moet weer een regering daar neer zetten of ze nu willen of niet, anders komt HAMAS (Iran ) terug en begint deze ellende weer overnieuw , maar dan met het neerzetten van een nuclear raketten arenaal
HAMAS (Iran) mag niet opnieuw een ondergronds leger gaan bouwen daar
[..] Ik oordeel niet over de gegijzelden, maar ik weet vrij zeker dat mensen die net een half jaar gegijzeld zijn in Nederland volledig afgeschermd zouden worden van de media.
Geen idee. Misschien willen ze ook zelf hun verhaal kwijt.
[..] Geen idee. Misschien willen ze ook zelf hun verhaal kwijt.
Inderdaad, doet mij denken aan dat verhaal van die kinderen van Ruinerwold. Volgensmij ging de media daar boven op en waren er ook kinderen vanuit dat gezin die graag hun verhaal kwijt wilden.
Nu is het in dit geval dan geen voorbeeld van een gijzeling door een staat/terroristisch groepering - maar het opgroeien in een zeer disfunctionele gezinssituatie / onttrekking aan de maatschappij en het basis wenselijke voor de ontwikkeling.
Welke andere samenleving verkiest een terreurgroepering tot hun leiders, heeft een paar procent van de bevolking die zelf terrorist zijn, waarvan er driekwart terrorisme steunt en over 90% antisemitisme overtuigingen omarmd en een groot streven is het vernietigen van het land waar men naast leeft? Nergens h, dit zien we alleen terug bij de Palestijnen.
Ik begrijp het doel van jou en Ulx wel. Als iemand het beeld van bruut moordende verkrachtende kindermoordenaars oo het netvlies heeft en alle Gazanen worden net zoals die moordende verkrachtende terrorist ook 'brave onschuldige burgers' genoemd, dan verdwijnt elke grens. Dan is die zwaargewonde kleuter ook geen mens meer. Iedereen mag veel leed aangedaan worden. Trek het nog een beetje verder en heb het over Palestijnen in plaats van Gazanen en je hebt er nog een paar miljoen terroristen bij, ineens kan die 'brave onschuldige burgers' in de west bank ook niks verkeerds aangedaan worden.
Goed strategie hoor, dat eindeloos herhalen werkt. Het klopt niet, maar het werkt wel.
[ Bericht 3% gewijzigd door opgebaarde op 09-06-2024 08:51:55 ]
[..] En de top van HAMAS zit in 5 sterren hotels in QATAR de filpijnse serveersters achterna
Interessant filmpje van minister buitenlandse zaken Saudi Arabi waarin hij uitlegt waarom ze niets moeten hebben Qatar. De Saudi’s hebben natuurlijk ook boter op hun hoofd wat betreft het e.e.a., maar goed.
[..] En waar is de rest om Isral te veroordelen omdat ze geen consessies doen? Terwijl het boegbeeld van de gegijzelden is vrijgelaten?
Israel moet doorgaan tot HAMAS weg is en daar blijven helaas , baas blijven of dood gaan , er is geen keus Weer weg gaan uit GAZA net als in 2005, dat kan echt niet
Iran gaat er ogenblikkelijk weer lopen stoken
alle tunnels moeten volgestort met zand en beton en mogen nooit meer open
Booo-fucking-hooo. Straks radicaliseren die onschuldige kindertjes. Of zo. Marc Dutroux zal wel balen dat hij niet zo slim was zich voor te doen als arts of journalist.
Iran is inderdaad een van de axes of evil Het stenigen van overspelige vrouwen is niet echt van deze tijd
samen met Noord Korea , Rusland begint er nu ook bij te komen
Dat mens is gestoord Dat al die internationale organisaties als VN en UNHCR door Iran onder tafel worden geschoffeld is ongeloofelijk Francesca Albanese, speciale VN-rapporteur oPt
[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 09-06-2024 11:38:16 ]
Hoezo buitenlandse troepen? De idf heeft die helemaal niet nodig.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Ik mag hopen dat mijn regering zoveel moeite zou doen om mij of mijn geliefden vrij te krijgen. In Europa zijn we meer van appeasementpolitiek, met alle risico’s van dien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Haar geestelijke gesteldheid interesseert me geen flikker. Maar als dit het standpunt van de VN is dan stellen ze dat je gijzelaars nooit mag bevrijden. De volledig omgekeerde wereld.
Tja, deze vrouw is al meermaals betrapt op controversile uitlatingen ('Joden hebben te veel invloed', 'de Joodse lobby' etc.). Het is gezien haar anti-Isral en antiwesterse houding is het ook niet zo vreemd dat ze erg populair is in de pro-Palestijnse, antizionistische en antisemitische fuikjes op de socials.
Mocht het waar zijn dan zijn de acties van Isral tegen al jazeera ook te begrijpen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Booo-fucking-hooo. Straks radicaliseren die onschuldige kindertjes. Of zo. Marc Dutroux zal wel balen dat hij niet zo slim was zich voor te doen als arts of journalist.
Vind jij het moeilijk om je voor te stellen dat de lijn tussen schuldig en onschuldig niet scherp is? Ik niet. Ik wil best geloven dat de meerderheid van de bevolking anti-westers en anti-Isral is. Uit onderzoek blijkt bovendien dat een kleine meerderheid het geweld van Hamas steunt. Maar een substantile minderheid steunt dat geweld niet. Dikke kans dat journalisten en doktoren oververtegenwoordigd zijn in die groep.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
[..] Het enge is dat deze links- en islamofasistische clubs hiermee zullen doorgaan en niet worden aangepakt. Ze komen er gewoon mee weg, net zoals de media en de jodenjagers in de straten.
Het is duidelijk wie aan de verkeerde kant van de geschiedenis staat.
Ik zou de VN niet links willen noemen. Maar die club is wel overgenomen door allerlei onfrisse regimes.
Ze is al eerder dit jaar aangepakt door enkele Europese landen - ze werd door Frankrijk en Duitsland aangepakt op haar jodenhaat, maar dat had geen gevolgen. Benieuwd of er nu wel wordt ingegrepen. Tot die tijd gaat er wat mij betreft geen cent meer naar UNRWA.
twitter
[..] Ik zou de VN niet links willen noemen. Maar die club is wel overgenomen door allerlei onfrisse regimes.
Ze is al eerder dit jaar aangepakt door enkele Europese landen - ze werd door Frankrijk en Duitsland aangepakt op haar jodenhaat, maar dat had geen gevolgen. Benieuwd of er nu wel wordt ingegrepen. Tot die tijd gaat er wat mij betreft geen cent meer naar UNRWA.
[..] Ik zou de VN niet links willen noemen. Maar die club is wel overgenomen door allerlei onfrisse regimes.
Op zondag 9 juni 2024 09:19 schreef michaelmoore het volgende: Iran is inderdaad een van de axes of evil Het stenigen van overspelige vrouwen is niet echt van deze tijd
samen met Noord Korea , Rusland begint er nu ook bij te komen
Als PAlestina echt als land erkend wordt, dan kan die er ook direct bij.
Een land dat, net als Noord-Korea, bestaat om zijn buurman te vernietigen.
[..] Credit is where it's due, zoals de Zweden zeggen.
Hij doet het wel. Dat andere, kansloze wijf roert nog even in de open wond die gijzelaars heet.
Het is nogal opvallend dat een organisatie die de mond vol heeft over oorlogsmisdaden zwijgt over het feit dat het ontvoeren van burgers gewoon een keiharde oorlogsmisdaad is. Dit bericht is een lafhartig slap niemendalletje. Zelfs hier probeert deze mislukte dweil nog wat the bothsideren, met zijn release of all hostages.
Op zaterdag 8 juni 2024 22:15 schreef Beaurealis het volgende: Waarom kunnen de 'Palestijnen' niet ergens anders naar uitwijken? De moslimwereld is zo groot. Iedereen tevreden. Kunnen ze daar fijn eerwraak plegen. Trots na de huwelijksnacht het beddengoed met bloedvlekken showen om iedereen te laten zien dat je dochter nog maagd was. Gezellig met zoutzuur gooien wanneer een vrouw je afwijst. En al die andere achterlijke middeleeuwse shit. Waarom maken ze het zo moeilijk voor zichzelf?
Binnen de Islamtische wereld bestaan er twee concepten genaamd 'dar al-Islam' (huis van de Islam) en 'dar al-Harb' (huis van de oorlog). In het wereldbeeld van een aanzienlijk deel van de moslims betreft het eerste deel gebied dat men heeft veroverd en daardoor nu Islamitisch grondgebied is, het tweede betreft gebied dat men nog moet of kan veroveren. En als een gebied verloren is gegaan dat ooit onder het huis van de Islam heeft gevallen, moet men het terugveroveren.
Wat hier dan nog extra een rol speelt is dat dit gebied ook als heilig wordt gezien in de Islam. Vooral Jerusalem is een heilige stad en daarnaast Joden worden binnen de bepaalde takken van de Islam ook als een religieuze vijand gezien.
Dit is ook waarom de Palestijnen zo breed worden gesteund door de Islamtische wereld, terwijl men niet omkijkt naar de Oeigoeren of Islamtische Soedanezen. De Palestijnen worden gezien als martelaren voor het terugveroveren van Islamitisch grondgebied en het verslaan van het Joodse volk.
Het probleem is dat er in net iets te veel Islamtische kringen, weinig tot geen zelfreflectie is. Deze mensen hebben simpelweg niet door dat hun religie de jongste van de drie monothestische godsdiensten is en zich met erg veel dwang en geweld heeft verspreid (net zoals het Christendom trouwens). De claim dat waar Isral zich nu bevindt, 'Islamitisch grondgebied' zou zijn, klopt natuurlijk niet. Immers, Alvorens de Islam daar arriveerde was waren Joden en Christenen er al.
Het Westen had de potentile problemen met de Islam ook veel eerder moeten aanpakken en pakweg een eeuw geleden dit gebied eens flink onder handen moeten nemen, te beginnen met de Al-Aqsamoskee. Dan had de Islam misschien ook wel een ontwikkeling kunnen doormaken zoals het Christendom en was het gebied nu een stuk vrediger en minder primitief.
[..] Binnen de Islamtische wereld bestaan er twee concepten genaamd 'dar al-Islam' (huis van de Islam) en 'dar al-Harb' (huis van de oorlog). In het wereldbeeld van een aanzienlijk deel van de moslims betreft het eerste deel gebied dat men heeft veroverd en daardoor nu Islamitisch grondgebied is, het tweede betreft gebied dat men nog moet of kan veroveren. En als een gebied verloren is gegaan dat ooit onder het huis van de Islam heeft gevallen, moet men het terugveroveren.
Wat hier dan nog extra een rol speelt is dat dit gebied ook als heilig wordt gezien in de Islam. Vooral Jerusalem is een heilige stad en daarnaast Joden worden binnen de bepaalde takken van de Islam ook als een religieuze vijand gezien.
Dit is ook waarom de Palestijnen zo breed worden gesteund door de Islamtische wereld, terwijl men niet omkijkt naar de Oeigoeren of Islamtische Soedanezen. De Palestijnen worden gezien als martelaren voor het terugveroveren van Islamitisch grondgebied en het verslaan van het Joodse volk.
Het probleem is dat er in net iets te veel Islamtische kringen, weinig tot geen zelfreflectie is. Deze mensen hebben simpelweg niet door dat hun religie de jongste van de drie monothestische godsdiensten is en zich met erg veel dwang en geweld heeft verspreid (net zoals het Christendom trouwens). De claim dat waar Isral zich nu bevindt, 'Islamitisch grondgebied' zou zijn, klopt natuurlijk niet. Immers, Alvorens de Islam daar arriveerde was waren Joden en Christenen er al.
Het Westen had de potentile problemen met de Islam ook veel eerder moeten aanpakken en pakweg een eeuw geleden dit gebied eens flink onder handen moeten nemen, te beginnen met de Al-Aqsamoskee. Dan had de Islam misschien ook wel een ontwikkeling kunnen doormaken zoals het Christendom en was het gebied nu een stuk vrediger en minder primitief.
Het antwoord is een stuk makkelijker dan dit stukje framing. Namelijk de Palestijnen wonen daar en er is geen enkele reden voor andere Islamitische landen om hun eigen land af te staan om een nieuw land te creren. Sterker nog, die bereidheid was er ook niet in het Westen ten aanzien van de staat Israel. De Engelsen hadden ook een stuk land kunnen weggeven, of de Nederlanders.
En dit zijn dan de mensen die worden verkocht in sommige Westerse media als 'journalisten'. Zo'n individu wordt zonder problemen uitgenodigd bij Nieuwsuur of bij de NRC gebruikt als bron voor een van hun pro-Palestijnse artikelen.
En dit zijn dan de mensen die worden verkocht in sommige Westerse media als 'journalisten'. Zo'n individu wordt zonder problemen uitgenodigd bij Nieuwsuur of bij de NRC gebruikt als bron voor een van hun pro-Palestijnse artikelen.
Ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld van een artikel van Nieuwsuur of NRC waarvoor deze journalist is aangehaald?
[..] Het antwoord is een stuk makkelijker dan dit stukje framing. Namelijk de Palestijnen wonen daar en er is geen enkele reden voor andere Islamitische landen om hun eigen land af te staan om een nieuw land te creren. Sterker nog, die bereidheid was er ook niet in het Westen ten aanzien van de staat Israel. De Engelsen hadden ook een stuk land kunnen weggeven, of de Nederlanders.
Dat zal best. Joden wonen er ook. En toch vindt men in de anti-Isralische kringen dat die maar naar Polen moeten.
Trouwens, er woonden ook etnische Grieken en Armenen in Turkije, Jezidi's in Syri en uiteraard vele Joden en Christenen in de hele Islamtische wereld. Hiervan zijn grote delen etnisch gezuiverd of verdreven. Laten we nu niet doen alsof moslims een respect hebben voor wie ergens woont.
Hoe denk je berhaupt dat de Islam zich heeft verspreid vanuit Saoedi-Arabi naar de rest van de Arabische en Islamtische wereld? Nou, niet met respect voor de bevolkingen die er woonden, het was of bekeren of ophoepelen.
[..] Ik ben wel benieuwd naar een voorbeeld van een artikel van Nieuwsuur of NRC waarvoor deze journalist is aangehaald?
Zeg ik dat dit dan al is gebeurd? Nee h, maar men zou het wel zo doen. Deze media vallen namelijk meer dan eens terug op Al Jazeera als bron. En dat doen wel meer media zoals bijvoorbeeld de Volkskrant en de NOS. Dit terwijl het natuurlijk al veel langer bekend is dat Al Jazeera anti-Isral en antiwesterse sentimenten in hun berichtgeving heeft.
[..] Het antwoord is een stuk makkelijker dan dit stukje framing. Namelijk de Palestijnen wonen daar en er is geen enkele reden voor andere Islamitische landen om hun eigen land af te staan om een nieuw land te creren. Sterker nog, die bereidheid was er ook niet in het Westen ten aanzien van de staat Israel. De Engelsen hadden ook een stuk land kunnen weggeven, of de Nederlanders.
Als dit waar is is het zoveelste voorbeeld van de stiekeme dubbelrol die een hoop Palestijnen vervullen. Jammer dat westerse media daar zo opzichtig in trappen.
[..] Zeg ik dat dit dan al is gebeurd? Nee h, maar men zou het wel zo doen. Deze media vallen namelijk meer dan eens terug op Al Jazeera als bron. En dat doen wel meer media zoals bijvoorbeeld de Volkskrant en de NOS. Dit terwijl het natuurlijk al veel langer bekend is dat Al Jazeera anti-Isral en antiwesterse sentimenten in hun berichtgeving heeft.
Deze verdachtmaking concreet maken voor NRC en Nieuwsuur etc lukt dus niet, snel schakelen dan maar naar Al-Jazeera.
[..] Als dit waar is is het zoveelste voorbeeld van de stiekeme dubbelrol die een hoop Palestijnen vervullen. Jammer dat westerse media daar zo opzichtig in trappen.
Het is een redelijk heterdaadje als een gijzelaar uit je woning wordt gehaald.
Wat ga je als excuus verzinnen "Oh, verrek. Zat die ook hier? Ik dacht al dat ik de afgelopen maanden rare geluiden hoorde. Geen idee hoe ze hier kwam!"
[..] Het is een redelijk heterdaadje als een gijzelaar uit je woning wordt gehaald.
Wat ga je als excuus verzinnen "Oh, verrek. Zat die ook hier? Ik dacht al dat ik de afgelopen maanden rare geluiden hoorde. Geen idee hoe ze hier kwam!"
"Maar agent, ik kocht haar eerlijk op de markt hoor! Kon ik toch niet weten dat ze gestolen was?"
[..] Ja helder, maar dus niet voor NRC of Nieuwsuur, dat is dus holle retoriek.
Al Jazeera is een van de verslagkaders voor onderandere het AP en Reuters, wat weer de bronnen zijn voor NRC en Nieuwsuur - dus ergens zit er wel een verbintenis. Het is allemaal nieuws.
Edit: En het is ook heel gebruikelijk om mensen voor de Nederlandse media, in dat verslagkader, ook uit te nodigen voor een live-verbinding of (zoals nu vaker gebeurde) een opgenomen stukje. In dat hypothetische kader kn het voorkomen dat deze man als journalist (of verslaglegger) wordt aangehaald (als bron) voor de betreffende media.
Ik vind dit toch wel een beetje een propaganda blunder van Hamas en de Palestina gezinden hoor. Medelijden proberen op te wekken voor de arme journalisten en doktoren van de wereld die niks fouts hadden gedaan behalve maandenlang wat onschuldige mensen gijzelen. En zelfs in de tranentrekkende stukken nog moeten toegeven dat het leger de nog niet volwassen kinderen levend achterliet.
De komende maanden kan Isral weer terugverwijzen als er weer eens een ambu de lucht ingaat.
[..] Ja helder, maar dus niet voor NRC of Nieuwsuur, dat is dus holle retoriek.
Het betreft juist verre van holle retoriek. Zoals ik dus al had aangegeven vallen zulke media geregeld terug op een outlet als Al-Jazeera, omdat dit in progressief liberale dan wel progressief linkse kringen, als legitieme media wordt gezien.
[..] Hoezo buitenlandse troepen? De idf heeft die helemaal niet nodig.
Iemand poste gisteren een tweet van iemand met een opstijgende blackhawk bij de Amerikaanse pier. De humanitaire pier zou door de bezetter en Amerikanen zijn gebruikt om Palestijnen af te slachten. Vertrouw Amerikanen nooit! Blah blah.
Ik zou niet weten waarom de VS zo'n enorm politiek risico zou willen lopen terwijl Isral zelf ook genoeg special forces en helikopters heeft. Maar de verdachtmaking is weer de lucht in gegooid en dat is genoeg.
[..] Iemand poste gisteren een tweet van iemand met een opstijgende blackhawk bij de Amerikaanse pier. De humanitaire pier zou door de bezetter en Amerikanen zijn gebruikt om Palestijnen af te slachten. Vertrouw Amerikanen nooit! Blah blah.
Ik zou niet weten waarom de VS zo'n enorm politiek risico zou willen lopen terwijl Isral zelf ook genoeg special forces en helikopters heeft. Maar de verdachtmaking is weer de lucht in gegooid en dat is genoeg.
Natuurlijk. Heb je niet gemerkt dat het "rhaahahahahahaaaaaaahongersnoooooood!!!" nieuws ontzettend is afgezwakt de laatste paar weken? Met dit soort verhaaltjes hebben ze een goede reden de pier te beschieten zodat er minder voedsel binnenkomt zodat er weer "Isral hongert on uit" geroepen kan worden.
[..] Haar geestelijke gesteldheid interesseert me geen flikker. Maar als dit het standpunt van de VN is dan stellen ze dat je gijzelaars nooit mag bevrijden. De volledig omgekeerde wereld.
Had ik niet gezien, je hebt gelijk. Schandelijk dat Nederland jaarlijkse honderden miljoenen uitgeeft aan het sponsoren van deze terreurverheerlijkende organisatie. Ik denk dat we eruit moeten stappen.
Hmmm... ik lees 210 doden en 400 mensen gewond tijdens deze operatie. Begint er op te lijken dat het toch niet zo'n precieze en goede operatie was. Ik neem mijn complimenten terug.
Op zondag 9 juni 2024 12:39 schreef Ronald-Koeman het volgende: Hmmm... ik lees 210 doden en 400 mensen gewond tijdens deze operatie. Begint er op te lijken dat het toch niet zo'n precieze en goede operatie was. Ik neem mijn complimenten terug.
Dit zijn de cijfers van Hamas, wat er dus van klopt is een tweede.
Bovendien had men ook zelf de gijzelaars vrij kunnen laten, dan waren er geen slachtoffers gevallen.
Op zondag 9 juni 2024 12:40 schreef HowardRoark het volgende: Tja, dat antisemitisme binnen Islamtische kringen een groot probleem is wordt wederom benadrukt.
[..] Is deze persoon nu door Isral opgepakt of tijdens de bevrijdingsactie gedood?
Doodgeschoten, samen met zijn vrouw en zijn/haar vader. De IDF neemt geen risico dat ze ineens een granaat trekken of iets dergelijks. Je moet echt in je blote reet staan wil je een kans hebben als de deur wordt ingetrapt, maar zelfs dan hebben de gijzelnemers weinig kans het er levend vanaf te brengen.
[..] Doodgeschoten, samen met zijn vrouw en zijn/haar vader. De IDF neemt geen risico dat ze ineens een granaat trekken of iets dergelijks. Je moet echt in je blote reet staan wil je een kans hebben als de deur wordt ingetrapt, maar zelfs dan hebben de gijzelnemers weinig kans het er levend vanaf te brengen.
Tsja, daar kan ik niet om rouwen, als je je zo schijnheilig vertoond op tv.
Of niet iedereen deelt de mening dat voor het bevrijden van vier gijzelaars alles geoorloofd is. Zoals het ombrengen van honderden burgers die ergens in de buurt waren
[..] Doodgeschoten, samen met zijn vrouw en zijn/haar vader. De IDF neemt geen risico dat ze ineens een granaat trekken of iets dergelijks. Je moet echt in je blote reet staan wil je een kans hebben als de deur wordt ingetrapt, maar zelfs dan hebben de gijzelnemers weinig kans het er levend vanaf te brengen.
Op zondag 9 juni 2024 12:46 schreef opgebaarde het volgende: Of niet iedereen deelt de mening dat voor het bevrijden van vier gijzelaars alles geoorloofd is. Zoals het ombrengen van honderden burgers die ergens in de buurt waren
Dat is niet ok als dat zo blijkt te zijn. Maar laten we maar even de feiten afwachten, en of er echt 200 onschuldige burgers bij zijn omgekomen.
Op zondag 9 juni 2024 12:39 schreef Ronald-Koeman het volgende: Hmmm... ik lees 210 doden en 400 mensen gewond tijdens deze operatie. Begint er op te lijken dat het toch niet zo'n precieze en goede operatie was. Ik neem mijn complimenten terug.
Hoezo? Het doel was de gijzelaars vrij te krijgen en de gijzelnemers uit te schakelen. Dat is toch prima gelukt?
Je kunt de IDF niet kwalijk nemen dat Hamassers ineens met machinegeweren en raketwerpers gaat schieten op de reddingsteams. Die hadden ook gewoon hun verlies kunnen nemen. Hadden ze alleen maar aan de onschuldige burgers moeten uitleggen waarom ze maandenlang doorgingen om er met de staart tussen de benen vandoor te gaan bij zo'n actie. Maar ja, da's hun probleem.
Op zondag 9 juni 2024 12:46 schreef opgebaarde het volgende: Of niet iedereen deelt de mening dat voor het bevrijden van vier gijzelaars alles geoorloofd is. Zoals het ombrengen van honderden burgers die ergens in de buurt waren
Als ze gijzelaars vasthouden zijn ze niet onschuldig.
Als ze dit niet willen is het heel simpel, gijzel en verkracht geen onschuldige mensen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing For all who deny the struggle, the triumphant overcome Met zwijgen kruist men de duivel
Is voor het tegenhouden van zo'n bevrijdingsactie dan wel alles geoorloofd?
Op zondag 9 juni 2024 12:40 schreef HowardRoark het volgende: Tja, dat antisemitisme binnen Islamtische kringen een groot probleem is wordt wederom benadrukt.
Neem het ze eens kwalijk. (De IDF-troepen).
Ik denk niet dat het welzijn van de gijzelnemers hoog op de prioriteitenlijst stond, zal ik maar zeggen.
En de media moet ophouden (echt OPHOUDEN) met de cijfers van Hamas op te dreunen. Zonet ook weer op het nieuws, "het dodental loopt op". Volgens wie? Verifieer nou eerst voordat je mogelijk propaganda loopt na te praten.
Ik heb het vermoeden dat het dodental helemaal niet zo hoog ligt. Zou ook niet weten hoe dat zo hoog zou moeten oplopen.
[..] Dat is niet ok als dat zo blijkt te zijn. Maar laten we maar even de feiten afwachten, en of er echt 200 onschuldige burgers bij zijn omgekomen.
Eens, eerst afwachten totdat de stofwolken opgetrokken zijn en iemand met verstand er iets zinnigs over kan zeggen. In principe zou dat bij zo'n Albanese ook te verwachten moeten zijn, dat zij enigszins een reel beeld heeft van de situatie ter plaatsen
Ik denk niet dat het welzijn van de gijzelnemers hoog op de prioriteitenlijst stond, zal ik maar zeggen.
En de media moet ophouden (echt OPHOUDEN) met de cijfers van Hamas op te dreunen. Zonet ook weer op het nieuws, "het dodental loopt op". Volgens wie? Verifieer nou eerst voordat je mogelijk propaganda loopt na te praten.
Ik heb het vermoeden dat het dodental helemaal niet zo hoog ligt. Zou ook niet weten hoe dat zo hoog zou moeten oplopen.
Wat ik zo lees is de media er helemaal niet zo mee bezig nu. Alleen nu.nl heeft nog een artikel wat de Isralische kant en de Palestijnse kant beschrijft. Er wordt niks klakkeloos overgenomen. Er staat dat het nog onduidelijk is hoeveel doden en gewonden er zijn. En dat is toch zo? Verder is er vooral aandacht voor de bevrijde gijzelaars.
[..] Wat staat er in dat bericht? Ik spreek geen Arabisch. Ik zie alleen een varken wat Abbas moet voorstellen, die blijkbaar heult met de VS.
Aan het logo te zien juigen ze de Moslimbroederschap toe, dus Abbas zal het denk ik niet zijn. Ik ben geen immense kenner maar vrij vertaald zal er staan: Diegene zijn weggenomen (door God?) die goed luisterden (red. naar ons)
Verder valt wel duidelijk in de cartoon op te maken dat ze Noa afbeelden, met de Coca Cola (de VS) als mede bevrijder in de hand, is mijn invulling.
Verder hebben ze de moeder van Hugo als inspiratiebron gebruikt denk ik.
[ Bericht 11% gewijzigd door HannahVrede op 09-06-2024 13:30:41 ]
Blij dat ik dat vod al een half jaar geleden opgezegd heb zeg..
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Nou, de IDF arriveert bij de locatie, omsingelt de gebouwen, gaat naar binnen, trapt de deur in, schiet gijzelnemers dood en bevrijdt gijzelaars. Tot dan is er niet veel aan de hand. Gewoon normaal.
Dan komt Hamas in actie en gaat schieten op de voertuigen om de bevrijding alsnog te stoppen. Maar ze zaten wel tussen de burgers. En ze weten dat ze door te gaan schieten er teruggeschoten zal gaan worden. Kortom, zij brengen moedwillig die burgers in gevaar. Als ze niets doen is er geen enorme schietpartij, maar staan ze wel te boek al slappe lafbekken die de gijzelaars dus gewoon laten lopen bij de eerste tegenslag.
Mijn vraag: was de poging tot het stoppen van de bevrijdingsactie geoorloofd? En waarom?
[..] Iemand poste gisteren een tweet van iemand met een opstijgende blackhawk bij de Amerikaanse pier. De humanitaire pier zou door de bezetter en Amerikanen zijn gebruikt om Palestijnen af te slachten. Vertrouw Amerikanen nooit! Blah blah.
De andere kant van het verhaal wordt hiermee impliciet ook mooi duidelijk gemaakt door de Palestijnen zelf. Het vluchtelingenkamp achter de humanitaire corridor wordt, betaald door de Westerse wereld, keihard misbruikt om de gijzelaars te verstoppen. Men waande zich onkwetsbaar vanuit hun vermeende slachtofferschap
Vind het vreselijk dat er zoveel mensen bij zijn omgekomen maar de rot zit ongelooflijk diep daar
En aan wie ligt dat?? Ze hadden zich ook netjes over kunnen geven ipv een guerilla-shitzooi te starten op dat moment
[..] De andere kant van het verhaal wordt hiermee impliciet ook mooi duidelijk gemaakt door de Palestijnen zelf. Het vluchtelingenkamp achter de humanitaire corridor wordt, betaald door de Westerse wereld, keihard misbruikt om de gijzelaars te verstoppen. Men waande zich onkwetsbaar vanuit hun vermeende slachtofferschap
Vind het vreselijk dat er zoveel mensen bij zijn omgekomen maar de rot zit ongelooflijk diep daar
Maar zijn er ook daadwerkelijk honderden burgers dood? Ik las vanmorgen nog ergens dat het gebruikelijke "betrouwbare" hamas ministerie van gezondheid nog niks had gezegd. Kan zomaar zijn dat de claim van honderden weer van dezelfde club was die 500 doden in het zelf aangevallen ziekenhuis claimde.
[..] Nou, de IDF arriveert bij de locatie, omsingelt de gebouwen, gaat naar binnen, trapt de deur in, schiet gijzelnemers dood en bevrijdt gijzelaars. Tot dan is er niet veel aan de hand. Gewoon normaal.
Dan komt Hamas in actie en gaat schieten op de voertuigen om de bevrijding alsnog te stoppen. Maar ze zaten wel tussen de burgers. En ze weten dat ze door te gaan schieten er teruggeschoten zal gaan worden. Kortom, zij brengen moedwillig die burgers in gevaar. Als ze niets doen is er geen enorme schietpartij, maar staan ze wel te boek al slappe lafbekken die de gijzelaars dus gewoon laten lopen bij de eerste tegenslag.
Mijn vraag: was de poging tot het stoppen van de bevrijdingsactie geoorloofd? En waarom?
Van wat ik begreep lanceerde idf meerdere luchtaanvallen om de aandacht af te leiden en zijn tegelijkertijd twee eenheden de gebouwen ingegaan om de gijzelaars te bevrijden. Bij die luchtaanvallen daar zouden die burgerslachtoffers bij omgekomen zijn en niet zozeer bij de bevrijding van de vier gijzelaars. Maar allemaal onbevestigd natuurlijk
[..] Maar zijn er ook daadwerkelijk honderden burgers dood? Ik las vanmorgen nog ergens dat het gebruikelijke "betrouwbare" hamas ministerie van gezondheid nog niks had gezegd. Kan zomaar zijn dat de claim van honderden weer van dezelfde club was die 500 doden in het zelf aangevallen ziekenhuis claimde.
Al zijn het er 20. Als dat je geliefde is is dat ook het einde van je wereld en vreselijk. Had het vermeden kunnen worden? Ja, door Hamas. Einde verhaal lijkt mij.
[..] Van wat ik begreep lanceerde idf meerdere luchtaanvallen om de aandacht af te leiden en zijn tegelijkertijd twee eenheden de gebouwen ingegaan om de gijzelaars te bevrijden. Bij die luchtaanvallen daar zouden die burgerslachtoffers bij omgekomen zijn en niet zozeer bij de bevrijding van de vier gijzelaars. Maar allemaal onbevestigd natuurlijk
De luchtaanvallen zijn pas gedaan nadat Hamasleden met raketwerpers en ander zwaar spul probeerden de bevrijding te stoppen. De aandacht afleiden doe je niet door in de buurt van je doel dingen op te blazen. Dan kies je een doel een stuk verderop, zodat Hamasleden daarheen gaan om poolshoogte te nemen.
Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag: Was het geoorloofd dat Hamas dat berhaupt probeerde, gezien de risico's voor de burgerbevolking?
[..] Dat mens is gestoord Dat al die internationale organisaties als VN en UNHCR door Iran onder tafel worden geschoffeld is ongeloofelijk Francesca Albanese, speciale VN-rapporteur oPt [ afbeelding ]
twitter
When the student is ready, the teacher will appear. When the student is truly ready, the teacher will disappear.
[..] De andere kant van het verhaal wordt hiermee impliciet ook mooi duidelijk gemaakt door de Palestijnen zelf. Het vluchtelingenkamp achter de humanitaire corridor wordt, betaald door de Westerse wereld, keihard misbruikt om de gijzelaars te verstoppen. Men waande zich onkwetsbaar vanuit hun vermeende slachtofferschap
Correct me if I'm wrong, in dat vluchtelingenkamp staan flats en honderden zoniet duizenden stenen gebouwen. Men woont daar al decennia
[..] Correct me if I'm wrong, in dat vluchtelingenkamp staan flats en honderden zoniet duizenden stenen gebouwen. Men woont daar al decennia
Ja klopt. Maar jij kunt ook vluchtelingenstatus krijgen. Als een Palestijn met die status jou adopteert heb jij ook recht op terugkeer naar iets in Isral.
SPOILER
[..] Van wat ik begreep lanceerde idf meerdere luchtaanvallen om de aandacht af te leiden en zijn tegelijkertijd twee eenheden de gebouwen ingegaan om de gijzelaars te bevrijden. Bij die luchtaanvallen daar zouden die burgerslachtoffers bij omgekomen zijn en niet zozeer bij de bevrijding van de vier gijzelaars. Maar allemaal onbevestigd natuurlijk
Volgens mij waren er inderdaad meerdere afleidingsmanoeuvres voor de inval, maar is het gros van de beschietingen en luchtsteun ingezet om de aftocht te dekken. Daarbij zullen de meeste slachtoffers gevallen zijn.
Daarnaast was er nog extra actie nodig toen een vluchtvoertuig vast kwam te zitten na bestookt te zijn en het daardoor in brand vloog. Op dat scenario was ook gerekend, dus de middelen stonden klaar en waren paraat.
Er was geen enkele manier waarop dit geweldloos afgehandeld had kunnen worden (anders dan wanneer Hamas de gijzelaars inderdaad vrijgelaten had) dus dit is allemaal gewoon een afweging geweest waarbij ook het signaal ("Wij gaan tot het uiterste om onze mensen eruit te krijgen, de levens van jullie bevolking zijn daaraan ondergeschikt en daarin zijn we meedogenloos") een factor geweest zal zijn.
Daarom zal het veel Israli's echt worst zijn hoe hard men nu moord en brand schreeuwt aan Palestijnse kant: dat was precies het punt.
[..] Volgens mij waren er inderdaad meerdere afleidingsmanoeuvres voor de inval, maar is het gros van de beschietingen en luchtsteun ingezet om de aftocht te dekken. Daarbij zullen de meeste slachtoffers gevallen zijn.
Daarnaast was er nog extra actie nodig toen een vluchtvoertuig vast kwam te zitten na bestookt te zijn en het daardoor in brand vloog. Op dat scenario was ook gerekend, dus de middelen stonden klaar en waren paraat.
Er was geen enkele manier waarop dit geweldloos afgehandeld had kunnen worden (anders dan wanneer Hamas de gijzelaars inderdaad vrijgelaten had) dus dit is allemaal gewoon een afweging geweest waarbij ook het signaal ("Wij gaan tot het uiterste om onze mensen eruit te krijgen, de levens van jullie bevolking zijn daaraan ondergeschikt en daarin zijn we meedogenloos") een factor geweest zal zijn.
Daarom zal het veel Israli's echt worst zijn hoe hard men nu moord en brand schreeuwt aan Palestijnse kant: dat was precies het punt.
Moet zeggen dat de Israli eerder in de oorlog niet heel erg handig waren in hun framing en PR naar buiten toe, maar dit slim doen. En terecht wmb
Laatst implodeerde die cijfers ook ineens volledig omtrent vrouwelijke slachtoffers.
Het is het standaard verhaaltje. Geradicaliseerde en ronduit vijandige Staarsomroepen van Nederland, Engeland etc. nemen weer klakkeloos de cijfers over van de zogenaamde 'Palestijnse autoriteiten'. En ergens onderin vermelden ze dat de 'autoriteiten' geen onderscheid maken tussen Hamas en burgers.
Maar wel in chocoladeletters overal waar het past de cijfers van Hamas uitprinten. Nog los van de vraag wiens schuld het nou daadwerkelijk is.
Ziekenhuis praktijken all over again. De 500 doden die toen gerapporteerd werden zijn ze nog steeds aan het zoeken
Valt het je trouwens op dat je echt niemand meer daarover hoort nu bleek dat het ene Hamas raket was? Echt totale stilte.
“Burgers” zoals de journalist die bijkluste als Hamas gijzelaar-vasthouder bedoel je? Of “burgers” die op wacht stonden en de tegenaanval inzette toen bleek dat IDF de gijzelaars kwamen redden?
[..] De luchtaanvallen zijn pas gedaan nadat Hamasleden met raketwerpers en ander zwaar spul probeerden de bevrijding te stoppen. De aandacht afleiden doe je niet door in de buurt van je doel dingen op te blazen. Dan kies je een doel een stuk verderop, zodat Hamasleden daarheen gaan om poolshoogte te nemen.
Maar je geeft geen antwoord op mijn vraag: Was het geoorloofd dat Hamas dat berhaupt probeerde, gezien de risico's voor de burgerbevolking?
Ik ga je weer teleurstellen. Hamas geeft geen kut om 'gewone onschuldige burgers'. Zelfs nog een stuk minder dan IDF om die 'gewone onschuldige Palestijnse burgers' geeft. Ik weet niet wat jouw definitie van geoorloofd is, het is raar om dat woord in deze context te gebruiken
[..] Ziekenhuis praktijken all over again. De 500 doden die toen gerapporteerd werden zijn ze nog steeds aan het zoeken
Valt het je trouwens op dat je echt niemand meer daarover hoort nu bleek dat het ene Hamas raket was? Echt totale stilte.
Met niemand bedoel je Hamas? Dat zijn onredelijke lui inderdaad. Aan de westerse kant hebben we iedereen in en van de media er over gehoord. De ene na de andere mea culpa werd de wereld in geslingerd. En daarna in elk bericht over gaza dat MoH iets beweert maar dat het op de en of andere onbekende reden niet onafhankelijk geverifieerd kan worden.
[..] Of een andere goocheltruc met aantallen die blijkbaar maar n kant op werkt: voor elke Isralische gijzelaar eist Hamas tientallen Palestijnen terug.
Maar als er voor een bevrijdingsactie tientallen Palestijnen omkomen voor elke gijzelaar, dan zijn alle verhoudingen zoek volgens datzelfde Hamas.
[..] Met niemand bedoel je Hamas? Dat zijn onredelijke lui inderdaad. Aan de westerse kant hebben we iedereen in en van de media er over gehoord. De ene na de andere mea culpa werd de wereld in geslingerd. En daarna in elk bericht over gaza dat MoH iets beweert maar dat het op de en of andere onbekende reden niet onafhankelijk geverifieerd kan worden.
Kan je een paar links delen van de media die allemaal publiekelijk vermelden dat ze het bij het foute eind hadden?