abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213833944
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_213833946
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:02 schreef Qarrad het volgende:
[ x ]

Dit zijn weer eens wat andere beelden dan juichen om dode mensen.

Mooie opsteker dit voor heel Israël. Volgens mij is het ook weer een heel goed opgebouwde actie geweest net als tegen het Al-Shifaaziekenhuis.

[ x ]

_O_
IDFGoden _O_ _O_ _O_
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  zaterdag 8 juni 2024 @ 14:19:19 #3
131800 Tarado
capô de fusca
pi_213833964
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:01 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Het laat weer zien dat onschuldige Palestijnen niet bestaan. 8 maanden lang vastgehouden tussen de "vluchtelingen"
Mwa, het laat vooral zien hoe moeilijk die operatie is en dat Hamas goed misbruik maakt van hun eigen bevolking. Natuurlijk hebben ze handlangers, maar het blijft moeilijk om nee te zeggen tegen triggerhappy fanaten.
  zaterdag 8 juni 2024 @ 14:20:11 #4
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_213833982
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:18 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Goh, nu zijn vege lijf op het spel staat kan Netanyahu ineens wel precieze operaties uitvoeren om gijzelaars te redden. Goed gespeeld Bibi
Wat ik zo lees is er heel wat voorbereiding en tijd aan de reddingsactie vooraf geweest.
Het is niet ‘ineens’ gedaan.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_213834008
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:20 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat ik zo lees is er heel wat voorbereiding en tijd aan de reddingsactie vooraf geweest.
Het is niet ‘ineens’ gedaan.
Het zal ongetwijfeld al even achter de hand zijn gehouden maar om het uit te voeren net voordat Gantz de coalitie wil opblazen is natuurlijk niet toevallig.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_213834041
*O* *O* *O* *O*
Intolerant voor intolerantie
pi_213834056
Ik ben erg blij dat Noa Argamani vrij is, zij werd toch wel een beetje het gezicht van de gegijzelden, dat filmpje dat ze werd ontvoerd met pure angst en wanhoop staat me nog zeer bij.

Hoop dat ze nog velen anderen kunnen bevrijden.
pi_213834067
Jeetje. Gijzelaars bevrijd. Heel erg fijn. Heb nachten slecht geslapen om de gijzeling van mensen die ik niet ken.
  zaterdag 8 juni 2024 @ 14:35:42 #9
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213834126
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:24 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Het zal ongetwijfeld al even achter de hand zijn gehouden maar om het uit te voeren net voordat Gantz de coalitie wil opblazen is natuurlijk niet toevallig.
Ja joh, ze hebben de gijzelaars steeds lekker niet bevrijd terwijl ze het wel konden omdat Bibi het tegenhield.

Complottheorie much?
  zaterdag 8 juni 2024 @ 14:55:10 #10
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213834313
twitter

Zaten inderdaad weken aan voorbereiding in. Per verrassing erin, op twee aparte locaties in Nuseyrat de gijzelaars bevrijden en dan onder zware dekking vanuit de lucht en door artillerie eruit. Dat laatste zal de nodige slachtoffers aan Palestijnse kant hebben opgeleverd.
pi_213834326
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:55 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Geen idee wat je wil bereiken met zulk laag gedrag.
Jodenhaat tolereren we niet, Palestijnenhaat ook niet, simpel. Als men niet in staat is om normaal te discussiëren, dan zoeken ze maar een ander platform.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 8 juni 2024 @ 14:58:38 #12
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_213834341
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:57 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Jodenhaat tolereren we niet, Palestijnenhaat ook niet, simpel. Als men niet in staat is om normaal te discussiëren, dan zoeken ze maar een ander platform.
_O_
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_213834365
Een wat uitgebreider artikel over de operatie en wat er aan vooraf ging: https://www.ynet.co.il/news/article/bkr9oawha#autoplay

In het Hebreeuws dus google translate nodig.
pi_213834385
Ik vraag me weleens af hoe de retoriek van Netanyahu hier ontvangen zou worden in de bestrijding van de mocro-mafia.
pi_213834396
Ze zijn in leven en in goede gezondheid ondanks de genocide van Israel
Er is goed voor ze gezorgd ondanks voedsel gebrek en dat zegt veel over Palestijnen

Free Palestine🇵🇸
pi_213834400
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 15:01 schreef Beathoven het volgende:
Ik vraag me weleens af hoe de retoriek van Netanyahu hier ontvangen zou worden in de bestrijding van de mocro-mafia.
Voorbeeld? want dit is wat vaag zo.
pi_213834403
Mooie dag vandaag. Blijkt maar weer dat stoppen geen goed idee is. hup Israël :) _O_
pi_213834429
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 15:00 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Het is geen palestijnenhaat. het is zionisme islamismehaat, en dan mag het gewoon volgens jullie eigen logica *O*.
Je kan er een andere verpakking omheen wikkelen, maar als ik het Joodse volk barbaren noem dan ben ik een antisemiet. Als je dat doet bij het Palestijnse volk idem.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 8 juni 2024 @ 15:07:57 #19
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_213834434
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 15:02 schreef AudiTT het volgende:
Ze zijn in leven en in goede gezondheid ondanks de genocide van Israel
Er is goed voor ze gezorgd ondanks voedsel gebrek en dat zegt veel over Palestijnen

Free Palestine🇵🇸
Ze lijken inderdaad in relatief goede conditie te zijn. Gezien de nieuwsverslaving van de Israëlische samenleving zullen we ongetwijfeld nog veel gaan horen over hun behandeling tijdens de gevangenschap.
pi_213834435
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 15:03 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Voorbeeld? want dit is wat vaag zo.
Je vindt de vraagstelling wat Bibi zou doen om de Mocromaffia uit te roeien vaag?
  zaterdag 8 juni 2024 @ 15:11:06 #21
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213834459
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:31 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Dit gaat over de West Bank, kolonisten en de ondersteuning door het leger. Je weet wel, dat moreelste leger van de wereld.
[..]
Is hij teruggefloten door zijn collega's dan? Heeft hij een andere functie gekregen? Of geldt dan wel een sec individuele verantwoordelijkheid, maar is het collectief straffen van de Palestijnen dan wel weer normaal en logisch. Zoals je in je quote hieronder zo begrijpelijk vindt.
[..]
Ja en in Irak was 95 procent van het volk dol op Saddam.
Het ging hier overal een aanval van burgers, niet het leger. En hoe worden de Palestijnen collectief gestraft?
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 14:39 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens HR, even een TR gemacht. Want je Palestijnen-haat gaat weer nergens over.
Hmm.

Een TR zetten omdat ik een statistiek benoem die in vele media is besproken. Raar, maar doe vooral wat je niet laten kunt.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213834465
Volgens mij moet je maar net geluk hebben als gegijzelde. Er is geen eenduidige wijze van behandelen vanuit Hamas. De ene keer worden ze verrot getrapt en geslagen en de andere keer zie je dat ze eigenlijk kerngezond zijn en soms zelfs vriendelijk zijn behandeld.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 8 juni 2024 @ 15:14:56 #23
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213834496
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 15:12 schreef Mutant01 het volgende:
Volgens mij moet je maar net geluk hebben als gegijzelde. Er is geen eenduidige wijze van behandelen vanuit Hamas. De ene keer worden ze verrot getrapt en geslagen en de andere keer zie je dat ze eigenlijk kerngezond zijn en soms zelfs vriendelijk zijn behandeld.
Hmm.

Mwah, mensen op een gewelddadige manier ontvoeren en vervolgens voor acht maanden gijzelen zou ik niet 'vriendelijk behandelen' willen noemen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213834502
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 15:07 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je vindt de vraagstelling wat Bibi zou doen om de Mocromaffia uit te roeien vaag?
Ja, ik snap je niet. Bedoel je dat de mocro maffia terreuracties in israel gaat plegen?
pi_213834505
quote:
14s.gif Op zaterdag 8 juni 2024 15:11 schreef HowardRoark het volgende:
Het ging hier overal een aanval van burgers, niet het leger. En hoe worden de Palestijnen collectief gestraft?
Het gaat om een aanval van burgers met ondersteuning/bescherming van het Israëlische leger. En de vraag hoe Palestijnen collectief bestraft worden: misschien even wat luchtbeelden bekijken van de Palestijnse gebieden en dan met name Gaza. Verder ga je niet in op wat ik zeg, je zoekt de nuance op bij de uitspraken van Israelische officials, maar weigert dat te doen in het geval van Palestijnen.

quote:
Hmm.

Een TR zetten omdat ik een statistiek benoem die in vele media is besproken. Raar, maar doe vooral wat je niet laten kunt.
De TR is niet gezet vanwege het dubieuze stukje statistiek, maar vanwege de conclusie die je eraan verbindt. Namelijk Palestijnen zijn barbaars volk.
Allah Al Watan Al Malik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')