SPOILER: Kun je stoppen met 1 product bij een leverancier en de andere er wel houden?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Protège moi de mes désirs.
quote:Op zondag 7 april 2024 22:23 schreef arvensis het volgende:
![]()
Weet iemand waarom er verschil zit in de leveringskosten?
Ja, dit zijn de twee contracten die ik als verlengaanbod heb gekregen. Bij het jaarcontract is het vaste leveringstarief ¤179,88. Bij een dynamisch contract is het ¤107,88.quote:Op maandag 8 april 2024 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gaat dit over dezelfde periode? De vaste leverkosten worden namelijk per jaar aangepast.
Leverkosten zijn ook dynamisch bij het dynamische contract, die gaan dus ook stijgen en dalen. Daarom nu dat lagere bedrag, maar of dat lager blijft is niet te zeggen.quote:Op maandag 8 april 2024 10:30 schreef arvensis het volgende:
Mijn vraag uit het vorige topic ook even hier.
[..]
[..]
Ja, dit zijn de twee contracten die ik als verlengaanbod heb gekregen. Bij het jaarcontract is het vaste leveringstarief ¤179,88. Bij een dynamisch contract is het ¤107,88.
Je hebt geen gas toch?quote:Op maandag 8 april 2024 10:39 schreef arvensis het volgende:
Nu weet ik nog steeds niet welke van de twee ik moet kiezen.
Ik schrik van die vaste leverkosten.quote:Op maandag 8 april 2024 10:39 schreef arvensis het volgende:
Nu weet ik nog steeds niet welke van de twee ik moet kiezen.
Bedoel je echt dynamisch, of variabel? Dat is namelijk niet hetzelfde.quote:Op maandag 8 april 2024 10:30 schreef arvensis het volgende:
Mijn vraag uit het vorige topic ook even hier.
[..]
[..]
Ja, dit zijn de twee contracten die ik als verlengaanbod heb gekregen. Bij het jaarcontract is het vaste leveringstarief ¤179,88. Bij een dynamisch contract is het ¤107,88.
Dynamisch.quote:Op maandag 8 april 2024 12:28 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Bedoel je echt dynamisch, of variabel? Dat is namelijk niet hetzelfde.
De salderingsregeling wordt volgens mij wel kalt gesteld met zo een dynamisch contract (?). Behalve fiscaaltechnisch.quote:Op maandag 8 april 2024 15:00 schreef vlindertje89 het volgende:
Dan gok ik dat zij liever hebben dat jij met je zonnepanelen een dynamisch contract afsluit dan een vast contract, en dat ze daarom de vaste leverkosten per maand een stuk hoger maken voor het vaste contract.
elektra is toch overal richting de 0,25 gegaan?quote:Op dinsdag 9 april 2024 08:28 schreef Kreator het volgende:
(elektra is van 0,39 naar 0,33 gezakt in die tijd)
Kennelijk niet overal.quote:Op dinsdag 9 april 2024 09:45 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
elektra is toch overal richting de 0,25 gegaan?
Ook bij energiedirect als je vergelijkt via gaslicht.com bijvoorbeeld.quote:
Ik hang aan je lippen, maar dat is vermoedelijk alleen voor nieuwe klanten.quote:Op dinsdag 9 april 2024 09:55 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ook bij energiedirect als je vergelijkt via gaslicht.com bijvoorbeeld.
Ja, overstappen is dan vaak wat voordeliger puur op tarieven gekeken (dus niet de vaste kosten etc). Als ik voor mijn data zoek bij andere aanbieders dan mijn huidige dan kom ik bv Mega tegen (even los van of dat een aanbieder is waar je bij wil zitten), en dan zit je op 25,6 en 26ct dal/normaal.quote:Op dinsdag 9 april 2024 10:05 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik hang aan je lippen, maar dat is vermoedelijk alleen voor nieuwe klanten.
[ afbeelding ]
Da's waar ook, zo vreemd dat je als bestaande klant dan een slechter aanbod krijgt elke keer. Ik stap om die reden eigenlijk ieder jaar wel over.quote:Op dinsdag 9 april 2024 10:05 schreef Kreator het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
dit is variabele prijzen die je nu huidig hebt zeker?quote:Op dinsdag 9 april 2024 10:05 schreef Kreator het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee? Dit is het aanbod dat ik krijg voor een jaar vast zeker? Waarbij ik dan een jaar niet weg kan? Met zekerheid dat ik blijf?quote:Op dinsdag 9 april 2024 12:25 schreef Nizno het volgende:
[..]
dit is variabele prijzen die je nu huidig hebt zeker?
waarbij je dus nu op elk moment weg kan en de maatschappij dus niet zeker is hoe lang je blijft?
das wel heel bijzonder. Zelfs eneco vattenfall en essent zijn nog goedkoper via hun eigen sitesquote:Op dinsdag 9 april 2024 13:23 schreef Kreator het volgende:
[..]
Nee? Dit is het aanbod dat ik krijg voor een jaar vast zeker? Waarbij ik dan een jaar niet weg kan? Met zekerheid dat ik blijf?
Als je naar je eigen energiemaatschappij belt, krijg je ook korting alsof je nieuw bent. Wel gek dat het vaak zo moet.quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:02 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Da's waar ook, zo vreemd dat je als bestaande klant dan een slechter aanbod krijgt elke keer. Ik stap om die reden eigenlijk ieder jaar wel over.
Niet altijd, al vaak genoeg geprobeerd op die manier.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je naar je eigen energiemaatschappij belt, krijg je ook korting alsof je nieuw bent. Wel gek dat het vaak zo moet.
Is tegenwoordig een stuk minder relevant. Bij kabelmaatschappijen zijn ze ook niet meer zo happig met het geven aan hoge kortingen voor bestaande klanten.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je naar je eigen energiemaatschappij belt, krijg je ook korting alsof je nieuw bent. Wel gek dat het vaak zo moet.
Valt wel mee toch? De 3 goedkoopste alternatieven volgens gaslicht:quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:35 schreef Nizno het volgende:
[..]
das wel heel bijzonder. Zelfs eneco vattenfall en essent zijn nog goedkoper via hun eigen sites
gaslicht heeft vaak goedkopere tarieven omdat zij bulkinkoop doen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:08 schreef Kreator het volgende:
[..]
Valt wel mee toch? De 3 goedkoopste alternatieven volgens gaslicht:
[ afbeelding ]
(Eneco en essent zijn vergelijkbaar)
Ik snap het niet.quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:10 schreef Nizno het volgende:
[..]
gaslicht heeft vaak goedkopere tarieven omdat zij bulkinkoop doen.
daarom zeg ik ook via de eigen sites van die drie
dat ik je energieleverancier niet snap, als op de sites van de drie grotere leveranciers al goedkopere tarieven staan dan wat ze jou als bestaande klant aanbieden, kunnen ze dan nog mensen bij zich houden?quote:
Ja, dan snap ik waarom ik je niet snap. Als ik naar de website van Vattenval ga, ben ik duurder uit dan via Gaslicht.comquote:Op dinsdag 9 april 2024 16:13 schreef Nizno het volgende:
[..]
dat ik je energieleverancier niet snap, als op de sites van de drie grotere leveranciers al goedkopere tarieven staan dan wat ze jou als bestaande klant aanbieden, kunnen ze dan nog mensen bij zich houden?
Als ik nu een contract heb bij EnergieDirect en zij komen met 0.334 0.331 en 1.227quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:17 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ja, dan snap ik waarom ik je niet snap. Als ik naar de website van Vattenval ga, ben ik duurder uit dan via Gaslicht.com
Dus dat is duurder dan wat ik nu heb bij EnergieDirect. En dus snap ik wel dat ze mij als klant kunnen houden en snap ik niet wat je punt is.
(ik doe niet moeilijk, ik snap echt je punt niet. Weet je zeker dat je goed zit te kijken?)
douche jij thuis? Zit je ergens in het midden? Heb je blokverwarmingquote:Op woensdag 10 april 2024 23:16 schreef Knipoogje het volgende:
[ afbeelding ]
Verbruik ik nu werkelijk zo weinig of verbruikt iedereen nu zoveelGewoon 1p huishouden in een 100m2 energielabel C appartement met inductiekookplaat. Dit geeft Eneco elke maand als overzichtje.
Week 1 a 2 dagen vanuit huis. Douche thuis, zit op hoek in middenverdieping (2app per verdieping). Wel grote raampartijen op noorden en oosten.quote:Op donderdag 11 april 2024 05:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
douche jij thuis? Zit je ergens in het midden? Heb je blokverwarming
Hier een 2p huishouden.quote:Op woensdag 10 april 2024 23:16 schreef Knipoogje het volgende:
[ afbeelding ]
Verbruik ik nu werkelijk zo weinig of verbruikt iedereen nu zoveelGewoon 1p huishouden in een 100m2 energielabel C appartement met inductiekookplaat. Dit geeft Eneco elke maand als overzichtje.
Ik had afgelopen maand ook 19m3 verbruikt.quote:Op woensdag 10 april 2024 23:16 schreef Knipoogje het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb in maart 8 m³ aan gebruik.quote:Op woensdag 10 april 2024 23:16 schreef Knipoogje het volgende:
[ afbeelding ]
Die overzichtjes vind ik ook altijd verwonderlijk.quote:Op woensdag 10 april 2024 23:16 schreef Knipoogje het volgende:
[ afbeelding ]
Mooi is dat he. Ik heb in dat overzicht altijd staan dat ons stroomverbruik ongeveer gelijk is (of meer) dan 5 personen, maar dat ding houdt er dan geen rekening mee dat wij geen gas hebben, dus dat overzichtje zegt voor ons niks.quote:Op donderdag 11 april 2024 09:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die overzichtjes vind ik ook altijd verwonderlijk.
Ik zit met een 5 persoons huishouden in een rijtjeshuis qua gas altijd onder een appartement en qua electriciteit altijd tussen een 1 en 2 persoons huishouden in, terwijl ik altijd thuis ben en dankzij mijn ziekte het huis altijd minimaal op 21 graden heb.
Dit was maart:
[ afbeelding ]
Ja, dan wijk je wel fors af. En dat ik thuis qua electriciteit het wel zuiniger voor elkaar heb kan ik wel geloven, al heb ik tegenwoordig voor alle 3 de kinderen een wat oudere PC staan die toch redelijk veel aan staan.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Mooi is dat he. Ik heb in dat overzicht altijd staan dat ons stroomverbruik ongeveer gelijk is (of meer) dan 5 personen, maar dat ding houdt er dan geen rekening mee dat wij geen gas hebben, dus dat overzichtje zegt voor ons niks.
Ja geinig. Engie spreekt over het aantal personen:quote:Op donderdag 11 april 2024 10:10 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ook wel leuk dat jullie ook hele andere resultaten hebben voor gemiddeld aantal kWh en m3 per soort huishouden of woning.
[ afbeelding ]
Vattenfall
Zegt helemaal niets. Zo'n staatje. Hier warmtenet dus GJ's. En verders alles electrisch. Die staatjes krijg ik ook van Eneco. Ik kan er verders weinig mee.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:13 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja geinig. Engie spreekt over het aantal personen:
[ afbeelding ]
Nee dat zeg ik net, dat zegt ook helemaal niks. Het is leuk dat ze dat mee sturen, maar ik gebruik meer stroom (al valt het wel mee schijnbaar, want het is meer dan 3 personen hoewel wij met 3 personen zijn) maar minder dan 4 personen, maar dat staatje wat Engie geeft gaat uit van een 'met-gas-situatie', oftewel, die 321 die zij zeggen voor 3 personen is in een situatie waar mensen ook nog gas gebruiken.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Zegt helemaal niets. Zo'n staatje. Hier warmtenet dus GJ's. En verders alles electrisch. Die staatjes krijg ik ook van Eneco. Ik kan er verders weinig mee.
Geinig, volgens dat staatje gebruik ik 4 m3 water teveel voor 3 personen.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:22 schreef Hanca het volgende:
Het nibud heeft ook staatjes, per jaar:
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/kosten-energie-water/
Maar daar zit ik met zo'n 500m3 gas en 2100KwH (zonder zonnepanelen) ook onder een flat en tussen een 1 en 2 persoonshuishouden in. Ik vraag me altijd af hoe mensen het voor elkaar krijgen zoveel te gebruiken...
Iedereen die zijn EV thuis oplaadt, trekt het gemiddelde behoorlijk omhoog. Verbruik je zo 3.500 kWh per jaar meer.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:22 schreef Hanca het volgende:
Maar daar zit ik met zo'n 500m3 gas en 2100kWh (zonder zonnepanelen) ook onder een flat en tussen een 1 en 2 persoonshuishouden in. Ik vraag me altijd af hoe mensen het voor elkaar krijgen zoveel te gebruiken...
Maar deze staatjes worden al jaren er bij geleverd en ik zit er al jaren fors onder. Het aantal thuis opladende EV-bezitters was een jaar of 6-8 geleden echt niet zo significant. En de zonnepanelenbezitters trekken het weer naar beneden.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Iedereen die zijn EV thuis oplaadt, trekt het gemiddelde behoorlijk om hoog.
Ik heb geen idee hoe vaak het bijgewerkt wordt, die staatjes.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar deze staatjes worden al jaren er bij geleverd en ik zit er al jaren fors onder. Het aantal thuis opladende EV-bezitters was een jaar of 6-8 geleden echt niet zo significant. En de zonnepanelenbezitters trekken het weer naar beneden.
Dat hebben wij met hoe mensen in staat zijn zo weinig te gebruiken. Wij zitten hier - na reeds ingeperkt - op het dubbele. Nu weet ik hoe dat komt omdat wij en zij dingen doen die zij en wij niet of anders doen.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:22 schreef Hanca het volgende:
Maar daar zit ik met zo'n 500m3 gas en 2100kWh (zonder zonnepanelen) ook onder een flat en tussen een 1 en 2 persoonshuishouden in. Ik vraag me altijd af hoe mensen het voor elkaar krijgen zoveel te gebruiken...
15 kuub water? Dat is echt heel weinig.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:19 schreef qajariaq het volgende:
Ik gebruik aan stroom net ietsje meer dan volgens het staatje, zeg 5% meer dan die opgave. Ik heb dus een serieus groot aquarium wat inderdaad het nodig kost aan verwarming en verlichting, met name in de winter. Echter heb ik geen gas, ik verwarm elektrisch. In die zin gebruik ik dus echt belachelijk weinig.
Met water zou ik 68 m3 per jaar moeten gebruiken. Ondanks dat ik iets van vijf liter per dag in het aquarium mik is mijn verbruik in werkelijkheid onder de 15 m3 per jaar.
Ja, ik ben redelijk bewust gebruiker van water en energie, kort douchen en niet dagelijks bijvoorbeeld. Dat die gemiddelden echter zo hoog uitkomen verbaasd me behoorlijk. In de meeste huishoudens valt dus nog behoorlijk wat 'winst' te behalen.
Laten we eens per week inschatting maken.quote:Op donderdag 11 april 2024 13:55 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
15 kuub water? Dat is echt heel weinig.
Het lijkt mij zomaar dat een wasmachine in 1 week meer gebruikt dan 20 liter ook als je ze maar 1x per week aan hebt, laat staan 20 liter voor die 2 apparaten bij elkaar. Daarnaast, 4x per week douchen met 15 liter water per keer gaan de meeste mensen niet voor hun plezier doen denk ik.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:09 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Laten we eens per week inschatting maken.
Douchen 4 x15 liter (doe ik niet dagelijks)
WC 35 x 5 liter?
was/vaatwas 20 liter
drinken/maaltijd 25 liter
visen/planten 35 liter
Dan kom je op een kleine 300 liter per week en dat is dan in de buurt van 15 kuub per jaar als je ook wel eens op vakantie bent.
Ga je recreatief douchen en in de regen je gazon water geven dan loopt het wel snel op.
Heb je eigen verwarming?quote:Op donderdag 11 april 2024 08:15 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Week 1 a 2 dagen vanuit huis. Douche thuis, zit op hoek in middenverdieping (2app per verdieping). Wel grote raampartijen op noorden en oosten.
Vorig jaar 3jr tarief bij Eneco afgesloten voor 1.30 pm3.
Het vervangen van mijn keuken (koelkast enzo) deed echt wel iets voor mn elektra verbruik. Ook de aan domotica gekoppelde thermostaat deed dat toen ik nog gas had.quote:Op donderdag 11 april 2024 10:22 schreef Hanca het volgende:
Ik had dat in mijn vorige huis met de koelkast in de keuken, en in het huidige huis heb ik mijn wasmachine en droger vervangen. Die waren beiden uit 2008, en heb ik in 2021 vervangen voor nieuwe apparaten. Dat verschil was wel te merken ja.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het vervangen van mijn keuken (koelkast enzo) deed echt wel iets voor mn elektra verbruik. Ook de aan domotica gekoppelde thermostaat deed dat toen ik nog gas had.
Ja, ik heb toevallig vandaag ontdekt wat 3 kleine koelkasten van eind jaren 90 aan stroom vreten (niet bij mij thuis, de soos van de kerk). Alleen die 3 kleine koelkasten gebruiken bijna net zo veel als mijn hele huishouden. Dan denk je als jeugd het leuk te doen met 3 ooit gratis gekregen koelkasten, kosten ze honderden euro's per jaar.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het vervangen van mijn keuken (koelkast enzo) deed echt wel iets voor mn elektra verbruik. Ook de aan domotica gekoppelde thermostaat deed dat toen ik nog gas had.
Ja, serieus, de koelkast die wij moesten vervangen was dezelfde periode. Een nieuwe er in zetten was nagenoeg gratis daardoor.quote:Op donderdag 11 april 2024 20:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik heb toevallig vandaag ontdekt wat 3 kleine koelkasten van eind jaren 90 aan stroom vreten (niet bij mij thuis, de soos van de kerk). Alleen die 3 kleine koelkasten gebruiken bijna net zo veel als mijn hele huishouden. Dan denk je als jeugd het leuk te doen met 3 ooit gratis gekregen koelkasten, kosten ze honderden euro's per jaar.
Ik heb daarom 3j vast Greenchoice gekozen. Mij maken ze niet gekquote:Op woensdag 24 april 2024 15:48 schreef Claudia_x het volgende:
Vandaag hebben we een bericht gehad dat Oxxio ook een terugleverboete gaat introduceren voor zonnepanelen. Dat wordt dus wéér zoeken naar een nieuwe leverancier.
Dus geen hoger vastrecht of vast bedrag per maand, maar echt betalen per kWh.quote:Heb je zonnepanelen of ga je deze aanschaffen?
Vanaf 24 juni 2026 halen we de terugleverkosten uit het stroomtarief. Vanaf dat moment betaal je voor je teruggeleverde stroom een tarief per kWh. Dit geldt ook voor de teruggeleverde stroom die je saldeert. Verbruik je je opgewekte stroom direct, dan betaal je daar geen terugleverkosten over. Het kan zijn dat je meer of minder voordeel hebt dan je gewend bent. Dit hangt af van het aantal kWh stroom dat je jaarlijks teruglevert en verbruikt.
- Je mag nog steeds de stroom die je teruglevert wegstrepen tegen de stroom die je afneemt.
- Verbruik je meer dan je teruglevert? Dan betaal je voor dat verbruik het afgesproken stroomtarief.
- Lever je meer stroom terug dan je van ons afneemt? Dan ontvang je nog steeds een terugleververgoeding.
Je wilt vast weten wat de terugleverkosten zijn. En wat dit betekent voor je termijnbedrag. Je ontvangt minimaal 30 dagen voor 24 juni 2026 een persoonlijk bericht met je nieuwe tarieven, de terugleverkosten en je terugleververgoeding. Je hoeft nu niets te doen. Op 24 juni 2026 zie je in de Eneco app en Mijn Eneco een advies voor je termijnbedrag.
Wij zitten daar tot 4 juli. Eind mei maar eens kijken of we blijven of maar weer wat anders gaan kiezen..quote:Op woensdag 24 april 2024 18:22 schreef exode het volgende:
Eneco gaat ook terugleverkosten rekenen. Ons huidige contract loopt 10 juli af....
Was al aan het rondkijken, maar de gasprijzen zijn weer lekker gestegen sinds 2 weken geleden. Toen was het nog 1,16 en nu 1,26 (Bij Eneco iig).
Wij gaan dus nog even wachten, hopelijk zakken ze weer voor 10 juli.
Terugleverkosten, maar ook terugleververgoeding?quote:Op donderdag 25 april 2024 11:36 schreef Hanca het volgende:
Net een bericht van Eneco over terugleververgoedingen. De genoemde datum in het bericht is de afloopdatum van mijn vaste contract, volgens mij gaan ze dit per direct invoeren:
[..]
Dus geen hoger vastrecht of vast bedrag per maand, maar echt betalen per kWh.
Ja. Bij alle andere leveranciers die terugleverkosten rekenen krijg je ook nog steeds een vergoeding.quote:Op donderdag 25 april 2024 11:48 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Terugleverkosten, maar ook terugleververgoeding?
Heh?
Dat heeft geen zin, want als je die 2000 kwh op loeit heb je ze niet meer om mee te salderen.quote:Op donderdag 25 april 2024 12:21 schreef exode het volgende:
Ik ben wel erg benieuwd hoe het eruit gaat zien. Ga je die kosten op dagbasis zien? Of pas bij je eindafrekening.
Wij wekken op jaarbasis ongeveer 3000 kwh op, we vebruiken daarvan iets van 1000 kwh direct, de rest leveren we dus terug.
Met salderen komen we ongeveer op 0 uit. Over die 2000 kwh gaan kosten berekend worden.
Dat wordt de mobiele airco laten loeien op zonnige dagen in de zomer
I know.....quote:Op donderdag 25 april 2024 12:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat heeft geen zin, want als je die 2000 kwh op loeit heb je ze niet meer om mee te salderen.
Wij doen dat al qua wasmachine/droger/vaatwasser, etc.quote:Op donderdag 25 april 2024 12:22 schreef exode het volgende:
[..]
I know.....
Maar ik vermoed dat mensen het wel zo gaan 'oplossen'. Ik moet zeggen dat wij sowieso proberen rekening te houden met wassen draaien etc, maar het is lastig in de praktijk.
Het wordt er niet gemakkelijker op...quote:Op donderdag 25 april 2024 11:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja. Bij alle andere leveranciers die terugleverkosten rekenen krijg je ook nog steeds een vergoeding.
Als voorbeeld: je wekt 3500kWh op, daarvan gebruik je 500kWh gelijk zelf. Je totale verbruik is 2700kWh. Dan betaal je dus over 3000kWh terugleverkosten en krijg je over 800kWh een terugleververgoeding. Die terugleverkosten zullen dan als het goed is per kWh wel altijd lager zijn dan de terugleververgoeding.
Ik vind het eigenlijk wel een elegante oplossing die zelf gebruiken van je eigen stroom stimuleert. Afhankelijk van de terugleverkostprijs kunnen dan zelfs batterijen financieel aantrekkelijk worden. Stroom die je saldeert kost je dan ook een bepaald (ik neem aan vrij laag) bedrag.
Zolang je tarief voor inkoop hoger is dan de terugleverkosten, ben je dan vooral jezelf financieel pijn aan het doen natuurlijk. Ik denk dat het een paar cent wordt, de terugleverkosten. De huidige terugleververgoeding is volgens mij 11ct, daar zullen ze ruim onder moeten blijven. Kom je op 3/4ct per kWh oid. Is salderen nog veek goedkoper dan opmaken en in de winter inkopen.quote:Op donderdag 25 april 2024 12:21 schreef exode het volgende:
Ik ben wel erg benieuwd hoe het eruit gaat zien. Ga je die kosten op dagbasis zien? Of pas bij je eindafrekening.
Wij wekken op jaarbasis ongeveer 3000 kwh op, we vebruiken daarvan iets van 1000 kwh direct, de rest leveren we dus terug.
Met salderen komen we ongeveer op 0 uit. Over die 2000 kwh gaan kosten berekend worden.
Dat wordt de mobiele airco laten loeien op zonnige dagen in de zomer
Ah, ik dacht dat het 11 cent was, maar ik zie dat het bij mij sinds afgelopen zomer 9 cent is. Maar misschien gaat de terugleververgoeding met deze plannen ook wel iets omhoog, zie nu dat ze deze zomer hiermee willen starten met vaste contracten, dus tarieven zijn er nog niet: https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/quote:Op donderdag 25 april 2024 13:12 schreef vlindertje89 het volgende:
De huidige terugleververgoeding is voor mij bij Eneco ¤0.05 (vast contract tot eind okt dit jaar), dus heel veel lager kan het niet meer worden.
Heb het mailtje ook gehad.quote:Op donderdag 25 april 2024 11:36 schreef Hanca het volgende:
Net een bericht van Eneco over terugleververgoedingen. De genoemde datum in het bericht is de afloopdatum van mijn vaste contract, volgens mij gaan ze dit per direct invoeren:
[..]
Dus geen hoger vastrecht of vast bedrag per maand, maar echt betalen per kWh.
Blij dat ik nog even op de oude voet door kan salderen zonder extra kosten. Want het wordt er allemaal niet overzichtelijker op.quote:Wat verandert er voor jou?
Je hebt een vast contract met vaste tarieven. Deze tarieven lopen af op 7 september 2026. Daarom verandert er op dit moment niets. Door deze wijziging is wel ons Voorwaardenoverzicht aangepast. Daarom informeren we je hierover.
Dan zou ik toch eerst kijken hoeveel slijtage dit aan je auto-accu oplevert...quote:Op donderdag 25 april 2024 13:27 schreef capricia het volgende:
[..]
En ja, wij gaan de EV dan maar gewoon gebruiken als extra stroomopslag.
Is dat interessant dan? Ik stel toch in wanneer hij mag laden en hoe snel. Dat wordt dan overdag en niet meer snachts.quote:Op donderdag 25 april 2024 13:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zou ik toch eerst kijken hoeveel slijtage dit aan je auto-accu oplevert...
Voor 3-5.000 euro heb je tegenwoordig al een prima accu.
ik vermoed dat Hanca dacht dat je ook de kWhs die je in de auto stopt overdag voor je huis 's avonds wilde gebruiken.quote:Op donderdag 25 april 2024 13:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat interessant dan? Ik stel toch in wanneer hij mag laden en hoe snel. Dat wordt dan overdag en niet meer snachts.
Ik begrijp je verhaal over slijtage niet helemaal. Het management van de auto is modern genoeg, neem ik aan.
Nu hang ik hem meestal aan een snellader als ik boodschappen doe. Dat zal ik straks niet meer doen, maar eerst mijn eigen kWh gebruiken.
Ah zo!quote:Op donderdag 25 april 2024 13:55 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik vermoed dat Hanca dacht dat je ook de kWhs die je in de auto stopt overdag voor je huis 's avonds wilde gebruiken.
Maar als ik dit van je lees vermoed ik dat jij puur de energie van je panelen in de auto wilt mikken
Ja, ik dacht dat jij het plan had wat de politiek wel eens oppert: je auto overdag volladen en dan 's avonds je tv op de accu van je auto ipv uit het stroomnet. Klinkt leuk, maar je slijt de accu van een auto van pakweg 40k die alleen heel duur vervangen kan worden, terwijl je voor 4k een thuisaccu kan kopen. Ik heb dat daarom altijd een dom plan gevonden.quote:Op donderdag 25 april 2024 13:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah zo!![]()
Excuus als ik onduidelijk was.
Ja. De kWh van de panelen in de leasewagen mikken. Die krijg je dan weer terug van je WG voor pak hem beet 40 cent per kwh.
Dus dat je zo goed als niets teruglevert.
Denk dat de leasemaatschappij daar ook niet mee akkoord zal gaan. Bovendien is de auto nog niet bidirectioneel.quote:Op donderdag 25 april 2024 14:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik dacht dat jij het plan had wat de politiek wel eens oppert: je auto overdag volladen en dan 's avonds je tv op de accu van je auto ipv uit het stroomnet. Klinkt leuk, maar je slijt de accu van een auto van pakweg 40k die alleen heel duur vervangen kan worden, terwijl je voor 4k een thuisaccu kan kopen. Ik heb dat daarom altijd een dom plan gevonden.
Ja. In dit licht bezien was dat plan van Rob Jetten heel zo slecht nog niet.quote:Op donderdag 25 april 2024 17:53 schreef qajariaq het volgende:
Lekker he dat de eerste kamer even goede sier wilde maken met de saldering laten bestaan.
Nu verzint elke leverancier een eigen truuk om de zaak te traineren. Feitelijk is de regeling dus in een keer afgeschaft en bovendien weet niemand meer waar die aan toe is omdat de cowboys zelf maar wat verzinnen.
Die mensen, met kennelijk voldoende investeringsruimte en mogelijkheden daartoe, zijn imo nog steeds goed bezig.quote:Op donderdag 25 april 2024 17:26 schreef capricia het volgende:
De mensen die hebben geïnvesteerd in een warmtepomp, en in dus een groot aantal panelen, zijn wel echt de Sjaak hiermee hè.
Dat ligt aan hoe je het bekijkt. Stel ik moet 50 euro per maand terugleverboete betalen. Dat komt neer op 600 euro per jaar. Maar ik krijg per jaar 800 euro terug. Dan krijg ik dan dus nog 200 euro terug. Met andere woorden, een heel jaar energie kost me dan nog steeds -200 euro.quote:Op donderdag 25 april 2024 17:26 schreef capricia het volgende:
De mensen die hebben geïnvesteerd in een warmtepomp, en in dus een groot aantal panelen, zijn wel echt de Sjaak hiermee hè.
Ik ben toch echt elektrisch gaan stoken omdat het voordeliger was. En dat is het waarschijnlijk nog steeds maar als de markt een beetje op het wilde westen gaat lijken dan weet niemand waar die aan toe is en dat is nooit goed, zeker niet in een transitie.quote:Op donderdag 25 april 2024 17:55 schreef Vallon het volgende:
[..]
Die mensen, met kennelijk voldoende investeringsruimte en mogelijkheden daartoe, zijn imo nog steeds goed bezig.
Hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat mensen niet zijn gaan investeren met onmisbaar geld en dat iemand dat vooral wil doen/deed om allereerst goed of op grond van zelf interesse; bezig te zijn.
Een beetje als meer willen betalen voor producten die minder belastend zijn voor de (eigen) omgeving of die bijdragen aan het welzijn elders. Dat het financieel minder goed uitpakt dan een onbetrouwbaar sujet ze valselijk mee overtuigde, is verder van alle tijden.
Je weet niet hoeveel je straks moet betalen. Die extra 600 euro in jouw voorbeeld is extra ten opzichte van nu. En bovenop je investering.quote:Op donderdag 25 april 2024 18:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat ligt aan hoe je het bekijkt. Stel ik moet 50 euro per maand terugleverboete betalen. Dat komt neer op 600 euro per jaar. Maar ik krijg per jaar 800 euro terug. Dan krijg ik dan dus nog 200 euro terug. Met andere woorden, een heel jaar energie kost me dan nog steeds -200 euro.
De TVT van wat? Die panelen? Die heb ik er niet op gelegd, maar als ik de opbrengst over de jaren heen afzet tegen wat die installatie gekost heeft dan is die investering al terug.quote:Op donderdag 25 april 2024 18:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Je weet niet hoeveel je straks moet betalen. Die extra 600 euro in jouw voorbeeld is extra ten opzichte van nu. En bovenop je investering.
Ik vraag me af met hoe veel jaar de TVT gaat toenemen.
TVT van de hele investering van een electrische warmtepomp en panelen. Alles bij elkaar.quote:Op donderdag 25 april 2024 18:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
De TVT van wat? Die panelen? Die heb ik er niet op gelegd, maar als ik de opbrengst over de jaren heen afzet tegen wat die installatie gekost heeft dan is die investering al terug.
https://vastgoedactueel.n(...)0en%20de%20provincie.quote:In de provincie Utrecht worden tijdelijk gasgeneratoren neergezet. Ook krijgen woningeigenaren het advies om een hybride warmtepomp aan te schaffen in plaats van een volledig elektrische pomp.
Oh geen idee. Die pomp vervangen heeft me 6200 euro gekost netto, maar dat kost een vakantie ook (in ons geval) dus dat is niet een bedrag waar ik moord en brand over schreeuw. Het is uiteraard veel geld, dat zonder meer, maar als ik meer dan dat kan uitgeven aan een vakantie van 12 dagen. dan moet ik niet moeilijk gaan doen over dat bedrag waar ik 24/7 mijn gehele huis (alle verdiepingen, alle ruimtes) mee warm hou én warm water van heb.quote:Op donderdag 25 april 2024 18:07 schreef capricia het volgende:
[..]
TVT van de hele investering van een warmtepomp en panelen. Alles bij elkaar.
Het is gewoon zo jammer dat al die boetes en kosten nu in de zakken van de energiemaatschappijen verdwijnen.quote:Op donderdag 25 april 2024 18:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh geen idee. Die pomp vervangen heeft me 6200 euro gekost netto, maar dat kost een vakantie ook (in ons geval) dus dat is niet een bedrag waar ik moord en brand over schreeuw. Het is uiteraard veel geld, dat zonder meer, maar als ik meer dan dat kan uitgeven aan een vakantie van 12 dagen. dan moet ik niet moeilijk gaan doen over dat bedrag waar ik 24/7 mijn gehele huis (alle verdiepingen, alle ruimtes) mee warm hou én warm water van heb.
Zeker eensch dat het unfair is en zo aanvoelt. Anderzijds kan je stellen, dat je alvast klaar bent voor waar het naartoe zal gaan.quote:Op donderdag 25 april 2024 18:05 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik ben toch echt elektrisch gaan stoken omdat het voordeliger was. En dat is het waarschijnlijk nog steeds maar als de markt een beetje op het wilde westen gaat lijken dan weet niemand waar die aan toe is en dat is nooit goed, zeker niet in een transitie.
Ja, ik kan het (nog) betalen maar dat lijkt me geen reden dat je voor het lapje gehouden mag worden. De eerste kamer neem ik het kwalijk dat ze ondoordacht een wet torpedeerden en de leveranciers neem ik het kwalijk dat ze aan alle kanten zelf mazen in de wet weten te knippen. Kennelijk komen ze daar mee weg want de politiek wil er niet nog eens de handen aan branden.
En dat is?quote:Op donderdag 25 april 2024 19:03 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zeker eensch dat het unfair is en zo aanvoelt. Anderzijds kan je stellen, dat je alvast klaar bent voor waar het naartoe zal gaan.
Probleem was dat er in de wet geen verbod op dit soort praktijken zat. Had Jetten dat er in gestopt en nog een voordeeltje voor huizen met lagere inkomens die net aan zonnepanelen toe zijn, was de wet er wel geweest.quote:Op donderdag 25 april 2024 17:53 schreef qajariaq het volgende:
Lekker he dat de eerste kamer even goede sier wilde maken met de saldering laten bestaan.
Nu verzint elke leverancier een eigen truuk om de zaak te traineren. Feitelijk is de regeling dus in een keer afgeschaft en bovendien weet niemand meer waar die aan toe is omdat de cowboys zelf maar wat verzinnen.
Volledig gasloos. Wie nu nog een gasstel koopt om op te koken is wat mij betreft echt wel absurd bezig, los van het feit dat het ook zonder zonnepanelen veel goedkoper is om elektrisch te koken. Stoken is een afweging, maar ik denk dat je het nog wel terug verdient.quote:
Elektrificatie; omdat fossiel eindig is en (puur technisch) waterstof als energiebron geen betere optie is.quote:
Voorlopig gaat de provincie Utrecht het gas weer promoten.quote:Op donderdag 25 april 2024 19:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volledig gasloos. Wie nu nog een gasstel koopt om op te koken is wat mij betreft echt wel absurd bezig, los van het feit dat het ook zonder zonnepanelen veel goedkoper is om elektrisch te koken. Stoken is een afweging, maar ik denk dat je het nog wel terug verdient.
https://vastgoedactueel.n(...)0en%20de%20provincie.quote:In de provincie Utrecht worden tijdelijk gasgeneratoren neergezet. Ook krijgen woningeigenaren het advies om een hybride warmtepomp aan te schaffen in plaats van een volledig elektrische pomp.
Niet door de prijs, maar gewoon omdat de overheid 20 jaar te laat begonnen is met het versterken van het stroomnet. Dat zegt niet dat het financieel gunstiger is.quote:Op donderdag 25 april 2024 19:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Voorlopig gaat de provincie Utrecht het gas weer promoten.
[..]
https://vastgoedactueel.n(...)0en%20de%20provincie.
Dat hoeft elkaar niet te bijten. Wij zitten gasloos, op het warmtenet. Maar genoeg mensen hier (die dus ook warmte hadden) die alsnog gekozen hebben voor een warmtepomp. En zich na jaren van het warmtenet hebben laten afsluiten.quote:Op donderdag 25 april 2024 19:19 schreef Hanca het volgende:
De hoofdreden waarom ik nog niet naar warmtepompen kijk is trouwens omdat de gemeente 3 jaar geleden onze wijk heeft aangewezen om eventueel over te gaan op een warmtenet. Maar dat was met een hoop vraagtekens en op het laatste kaartje stond niks meer.
Klopt, maar voor ik die keuze maak wil ik dan wel iets weten over het warmtenet. Als je net een warmtepomp hebt en daarna merkt dat de buurt over gaat op een vrij gunstig warmtenet is dat wel echt balen, natuurlijk. Zeker omdat een warmtepomp ook met onderhoud en vervangingskosten komt.quote:Op donderdag 25 april 2024 19:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hoeft elkaar niet te bijten. Wij zitten gasloos, op het warmtenet. Maar genoeg mensen hier (die dus ook warmte hadden) die alsnog gekozen hebben voor een warmtepomp. En zich na jaren van het warmtenet hebben laten afsluiten.
Dan kan je altijd nog over op het warmtenet als je wp versleten is.quote:Op donderdag 25 april 2024 19:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar voor ik die keuze maak wil ik dan wel iets weten over het warmtenet. Als je net een warmtepomp hebt en daarna merkt dat de buurt over gaat op een vrij gunstig warmtenet is dat wel echt balen, natuurlijk. Zeker omdat een warmtepomp ook met onderhoud en vervangingskosten komt.
Jetten heeft/had als plan dat alle warmtenetten vanaf 2025 in meerderheid publiek bezit zijn. Ik weet dat het meest recente warmtenet hier ook gewoon voor de meerderheid van de gemeente is.quote:Op donderdag 25 april 2024 20:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan kan je altijd nog over op het warmtenet als je wp versleten is.
Mijn grootste bezwaar tegen een warmtenet is dat het een gedwongen winkelnering is. Je hebt geen keuze wie je leverancier is. Er is dus een reëel kans dat na vijf jaar dat gunstige warmtenet opeens niet zo gunstig meer is. Eigenlijk zouden dergelijke netten in handen moeten zijn van een soort VVE. Dat de gebruikers dus ook de eigenaar zijn.
Zal overal wel een soort van van NMDA NietMeerDanAndsers constructie worden.quote:Op donderdag 25 april 2024 19:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet door de prijs, maar gewoon omdat de overheid 20 jaar te laat begonnen is met het versterken van het stroomnet. Dat zegt niet dat het financieel gunstiger is.
Ik hoor en zie hierin de (semi)Overheid als enige zaak/taak gelastigde wat ook onbedoelde verspreiding van ongelijkheid voorkomt.quote:Op donderdag 25 april 2024 20:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dan kan je altijd nog over op het warmtenet als je wp versleten is.
Mijn grootste bezwaar tegen een warmtenet is dat het een gedwongen winkelnering is. Je hebt geen keuze wie je leverancier is. Er is dus een reëel kans dat na vijf jaar dat gunstige warmtenet opeens niet zo gunstig meer is. Eigenlijk zouden dergelijke netten in handen moeten zijn van een soort VVE. Dat de gebruikers dus ook de eigenaar zijn.
Dat glasvezel gaf ik alleen toestemming om het aan te leggen zonder verdere verplichting. Dat heeft dus jaren ongebruikt in de meterkast gehangenquote:Op donderdag 25 april 2024 20:40 schreef Hanca het volgende:
En over gaan op een warmtenet nadat je de initiële aansluiting hebt gemist is misschien niet zo makkelijk, net zoiets als het glasvezel: eenmalig gratis.
Het wordt wel een stuk meer: 11,5ctquote:Op donderdag 25 april 2024 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zolang je tarief voor inkoop hoger is dan de terugleverkosten, ben je dan vooral jezelf financieel pijn aan het doen natuurlijk. Ik denk dat het een paar cent wordt, de terugleverkosten. De huidige terugleververgoeding is volgens mij 11ct, daar zullen ze ruim onder moeten blijven. Kom je op 3/4ct per kWh oid. Is salderen nog veek goedkoper dan opmaken en in de winter inkopen.
Maar goed, ik heb mijn zonnepanelen nooit om financiële redenen genomen, best kans dat er voor 2026 al een accu aan hangt. Die worden steeds goedkoper.
En ze laten de andere tarieven dalen. Vind ik best een vriendelijke manier om heel eerlijk te zijn.quote:Op maandag 29 april 2024 14:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt wel een stuk meer: 11,5ct
https://www.ad.nl/economi(...)-11-5-cent~a3de4836/
De terugleververgoeding gaat wel naar 14,5ct, waardoor je nog net winst maakt als je meer energie op wekt dan je gebruikt.
Gelijk gebruiken (of opslaan in een batterij voor 's avonds) wordt wel een stuk interessanter.
quote:Maar goed, ik zit nog goed t/m juni 2026 goed. Dit weekend mijn jaaropgaaf gehad, krijg 750 euro terug van de 1900 die ik had betaald (en dan heb ik nog een abonnement op Toon en onderhoud van de CV ketel via Eneco, dat kost al 190 euro). Gas was 960 euro, stroom -12 euro, met name door de teruggave energie. Nieuwe maandbedrag: 97 euro.
Niet per se - je betaalt immers die 11.5 cent over álle teruggeleverde kWh, maar krijgt die 14.5 cent alleen voor de kWh die je netto teruglevert.quote:Op maandag 29 april 2024 14:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt wel een stuk meer: 11,5ct
https://www.ad.nl/economi(...)-11-5-cent~a3de4836/
De terugleververgoeding gaat wel naar 14,5ct, waardoor je nog net winst maakt als je meer energie op wekt dan je gebruikt.
Ik ben niet zo'n rekenwonder.quote:Op maandag 29 april 2024 19:17 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Niet per se - je betaalt immers die 11.5 cent over álle teruggeleverde kWh, maar krijgt die 14.5 cent alleen voor de kWh die je netto teruglevert.
Dus bv:
Gebruik op de meter - 1500 kWh
Teruglevering - 2500 kWh
Betaal je ¤0 voor je afgenomen kWh, ¤287,5 voor je teruggeleverde kWh en krijg je ¤145 voor je netto teruggeleverde kWh. Onderaan de streep sta je dan dus op -¤142,5.
Bij huidige situatie met mijn teruglevertarief is de rekensom met zelfde getallen:
¤0 betalen voor afgenomen kWh, ¤50 terugkrijgen voor netto teruggeleverde kWh. Onderaan de streep sta je dan dus op +¤50. Een verschil van ¤192,5 dus wat je ongunstiger uit bent dan in huidige situatie.
Ik zit tot eind oktober nog goed. Dan weer opnieuw kijken wat dan het gunstigste is.
Ik bedoelde natuurlijk dat meer opwekken dan gebruiken je geen geld kost, wat wel zo zou zijn als de terugleververgoeding op 9 ct was gebleven. Dat het per saldo geld kost voor mensen met zonnepanelen is duidelijk en lijkt me ook precies de bedoeling.quote:Op maandag 29 april 2024 19:17 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Niet per se - je betaalt immers die 11.5 cent over álle teruggeleverde kWh, maar krijgt die 14.5 cent alleen voor de kWh die je netto teruglevert.
Dus bv:
Gebruik op de meter - 1500 kWh
Teruglevering - 2500 kWh
Betaal je ¤0 voor je afgenomen kWh, ¤287,5 voor je teruggeleverde kWh en krijg je ¤145 voor je netto teruggeleverde kWh. Onderaan de streep sta je dan dus op -¤142,5.
Bij huidige situatie met mijn teruglevertarief is de rekensom met zelfde getallen:
¤0 betalen voor afgenomen kWh, ¤50 terugkrijgen voor netto teruggeleverde kWh. Onderaan de streep sta je dan dus op +¤50. Een verschil van ¤192,5 dus wat je ongunstiger uit bent dan in huidige situatie.
Ik zit tot eind oktober nog goed. Dan weer opnieuw kijken wat dan het gunstigste is.
Dat is natuurlijk niet waar: bij afschaffen van salderen leveren de opgewekte kWh's een paar cent op en kost je ingekochte energie gewoon je tarief (zo'n 35ct, momenteel). Nu zal het gros van je opgewekte energie je 11,5ct kosten, maar ook een besparing doen van die 35ct. Je hebt dus gewoon nog een fors voordeel van salderen.quote:Op maandag 29 april 2024 19:29 schreef qajariaq het volgende:
Salderen zou rustig aan afgebouwd worden. Ondanks dat het nog steeds bestaat officieel is het feitelijk in één klap afgeschaft.
Klopt. Ze rekenen dat het teruglevertarief een gemiddeld huishouden 350 euro per jaar zou kosten, maar een deel daarvan krijg je terug met lagere tarieven.quote:Op maandag 29 april 2024 19:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n rekenwonder.
Maar stel je verbruikt 2500 op de meter en je levert 2500 terug. Wat wordt de rekensom dan? 287,50?
Nu is het 0.
Is dat ergens te controleren? Of is dat omdat Eneco dat zegt.quote:Op maandag 29 april 2024 19:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Ze rekenen dat het teruglevertarief een gemiddeld huishouden 350 euro per jaar zou kosten, maar een deel daarvan krijg je terug met lagere tarieven.
Ik had dit jaar nog geen heel jaar zonnepanelen, dus hoeveel het mij zou kosten kan ik niet uitrekenen.
Dat is omdat eneco dat zegt, natuurlijk. Hoe die tarieven zijn opgebouwd en wat hun winstmarge is, gooien ze echt niet online. Maar als zij dat niet doen, doet een ander met ditzelfde systeem het wel en prijzen ze zichzelf de markt uit.quote:Op maandag 29 april 2024 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat ergens te controleren? Of is dat omdat Eneco dat zegt.
Promoten is een groot woord.quote:Op donderdag 25 april 2024 19:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Voorlopig gaat de provincie Utrecht het gas weer promoten.
[..]
https://vastgoedactueel.n(...)0en%20de%20provincie.
Klopt inderdaad!quote:Op maandag 29 april 2024 19:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n rekenwonder.
Maar stel je verbruikt 2500 op de meter en je levert 2500 terug. Wat wordt de rekensom dan? 287,50?
Nu is het 0.
Modelcontract en fixed.quote:Op maandag 29 april 2024 19:29 schreef qajariaq het volgende:
Contract tot najaar 2025. Tot die tijd betaal ik ongeveer niets. Tegen die tijd maar eens zien of er een kleine betaalbare accu te krijgen is. Maar zelfs dan moet ik nog wel flink bijbetalen om de winter door te komen.
Salderen zou rustig aan afgebouwd worden. Ondanks dat het nog steeds bestaat officieel is het feitelijk in één klap afgeschaft. Wel even schrikken dat ik vanaf volgend jaar weer flink voor energie moet gaan betalen met elektrische verwarming.
Dat het met 6 cent daalt kun je gewoon checken? Immers dat zie je terug in het aanbod. Kan je gewoon checken.quote:Op maandag 29 april 2024 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dat ergens te controleren? Of is dat omdat Eneco dat zegt.
Ja. En een week (of maand) later is het weer 6 cent duurder.quote:Op maandag 29 april 2024 22:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat het met 6 cent daalt kun je gewoon checken? Immers dat zie je terug in het aanbod. Kan je gewoon checken.
Is dat niet overal zo? Of het nu Albert Heijn is of een makelaar, een autodealer of de groenteboer.quote:Op maandag 29 april 2024 23:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. En een week (of maand) later is het weer 6 cent duurder.
Hoe ga je die daling checken? Je moet Eneco gewoon op zijn mooie blauwe ogen geloven.
Wassen neus dus.quote:Op maandag 29 april 2024 23:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Is dat niet overal zo? Of het nu Albert Heijn is of een makelaar, een autodealer of de groenteboer.
Hoezo maken we ons hier zo ontzettend druk over op dit forum? Je checkt als je een nieuwe fiets koopt toch ook niet de inkoop?
Ook benieuwd naar. Toen ik vorige maand zelf opzoek was werd ik er niet veel wijzer van.quote:Op maandag 29 april 2024 22:11 schreef Bastoenie het volgende:
Maar welke leverancier kun je nu het beste pakken dan met zonnepanelen en een kleine 1000kwh aan teruglevering? Vindt nergens een goed antwoord.
Mag niet tussendoor gewijzigd worden, tenzij je op variabel staat.quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:29 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb bericht gehad dat ik met Oxxio ook moet gaan betalen voor teruglevering en ben nu eens verder gaan kijken aangezien het de komende maanden de juiste tijd voormij is om eventueel over te stappen.
Als ik nu een jaarcontract afsluit met bijvoorbeeld essent, kan ik er dan vanuit gaan dat ik zeker het komende jaar geen teruglever kosten heb of kunnen ze die regels tussendoor wijzigen?
Je contract wordt niet gewijzigd, dus je hebt dan inderdaad gedurende je contracttermijn geen terugleverkosten. Bij eneco gaat het nu ook alleen op voor nieuwe contracten en klanten met een variabel contract.quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:29 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb bericht gehad dat ik met Oxxio ook moet gaan betalen voor teruglevering en ben nu eens verder gaan kijken aangezien het de komende maanden de juiste tijd voormij is om eventueel over te stappen.
Als ik nu een jaarcontract afsluit met bijvoorbeeld essent, kan ik er dan vanuit gaan dat ik zeker het komende jaar geen teruglever kosten heb of kunnen ze die regels tussendoor wijzigen?
Ik had de voorwaarden van het modelcontract al eens door gelezen. Daar staat echt niets in wat een terugleververgoeding verhinderd. Of ik moet er al overheen gelezen hebben.quote:
Tot energiebedrijven een slimme meter als voorwaarde stellen bij een nieuw contract, dat verwacht ik eigenlijk binnen een jaar wel in de contracten te zien.quote:
Een modelcontract mag geen extra kosten bevatten: https://www.novavolt.nl/o(...)j-het-modelcontract/quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:57 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik had de voorwaarden van het modelcontract al eens door gelezen. Daar staat echt niets in wat een terugleververgoeding verhinderd. Of ik moet er al overheen gelezen hebben.
Dat is dus een dynamisch contract, hoewel uiteindelijk eerlijker zal dat vaak niet voordeliger zijn voor panelen bezitters.quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een modelcontract mag geen extra kosten bevatten: https://www.novavolt.nl/o(...)j-het-modelcontract/
Ik moet het nog zien of ze dat hard kunnen maken.quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tot energiebedrijven een slimme meter als voorwaarde stellen bij een nieuw contract, dat verwacht ik eigenlijk binnen een jaar wel in de contracten te zien.
Natuurlijk kunnen ze dat hard maken. Als ze kunnen weigeren om (langdurige) contracten te geven aan zonnepanelenbezitters, wat sommige aanbieders de laatste tijd deden, kunnen ze dat ook aan mensen die geen slimme meter hebben. Je kunt natuurlijk wel altijd een modelcontract afsluiten.quote:Op dinsdag 30 april 2024 09:16 schreef Zorro het volgende:
[..]
Ik moet het nog zien of ze dat hard kunnen maken.
En dan nog, iedere maand dat de oude meter hangt is winst.
De ACM zegt dat het niet mag, de ACM stelt dat contract vast.quote:Op dinsdag 30 april 2024 08:57 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik had de voorwaarden van het modelcontract al eens door gelezen. Daar staat echt niets in wat een terugleververgoeding verhinderd. Of ik moet er al overheen gelezen hebben.
Het modelcontract is een variabel contract, geen dynamisch contract.quote:Op dinsdag 30 april 2024 09:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat is dus een dynamisch contract, hoewel uiteindelijk eerlijker zal dat vaak niet voordeliger zijn voor panelen bezitters.
Je hebt gelijk, op de link staat echter dat het dynamische tarieven betreft. Andere links hebben het allemaal over variabel.quote:Op dinsdag 30 april 2024 10:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het modelcontract is een variabel contract, geen dynamisch contract.
Duidelijkquote:Op dinsdag 30 april 2024 10:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, op de link staat echter dat het dynamische tarieven betreft. Andere links hebben het allemaal over variabel.
Klopt, maar dat is nou ook met het probleem: net als iedereen met zonnepanelen lever jij vooral energie op het moment dat het goedkoop is (tot soms zelfs negatieve prijzen) en gebruik jij het op het moment dat de energie duur is.quote:Op dinsdag 30 april 2024 10:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Leuk idee hoor, dat stimuleren om zoveel mogelijk opwek direct te verbruiken, maar dat gaat met een warmtepomp toch echt niet op. Nauwelijks zon afgelopen winter en zeker niet op de momenten dat mijn warmtepomp het huis op temperatuur moet houden.
Excuus, ik pakte de eerste link waar minister Jetten werd geciteerd over de kosten in een modelcontract, ik zie nu dat die link op andere gebieden idd wat afwijkt.quote:Op dinsdag 30 april 2024 10:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, op de link staat echter dat het dynamische tarieven betreft. Andere links hebben het allemaal over variabel.
Je krijgt dus een beperkt bedrag (+-35 - 14,5 = +-20 ct) voor wat je terug levert en betaald de volle hap (+-35 ct) voor wat je afneemt. Dat was dus de beoogde eindsituatie van de salderingsregeling waarbij ook in een reëele terugleververgoeding voorzien was.quote:Op maandag 29 april 2024 19:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar: bij afschaffen van salderen leveren de opgewekte kWh's een paar cent op en kost je ingekochte energie gewoon je tarief (zo'n 35ct, momenteel). Nu zal het gros van je opgewekte energie je 11,5ct kosten, maar ook een besparing doen van die 35ct. Je hebt dus gewoon nog een fors voordeel van salderen.
Het is vooral het zoveelste voorbeeld van een overheid die halverwege de wedstrijd de spelregels veranderd waardoor miljoenen mensen de dupe zijn. Want laten we wel wezen, de overheid lijdt aan een enorme vorm van schizofrenie - tot voor kort kreeg je mega subsidie als je je huis verduurzaamt (inclusief zonnepanelen), om vervolgens nu de energiemaatschappijen carte blanche te geven elke zonnepaneleneigenaar honderden euro's uit de zak te kloppen onder het mom van "onbalanskosten" - terwijl ze 2 decennia de tijd hebben gehad hun achterhaalde business model het raam uit te gooien en zelf te transitioneren naar een energiepartner ipv een energieboer.quote:
Er is nooit beloofd dat de salderingsregeling eeuwig zou zijn. Sterker: vanaf het begin was duidelijk dat die eindig zou zijn. Het is het zoveelste voorbeeld van dat mensen denken dat ze ergens recht op hebben, zonder dat dat ergens op gebaseerd is.quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is vooral het zoveelste voorbeeld van een overheid die halverwege de wedstrijd de spelregels veranderd waardoor miljoenen mensen de dupe zijn.
Het is ongeveer een halvering van de salderingsregeling. Een prima afbouwpad, dus. Uiteindelijk zal hij een keer wel helemaal verdwijnen, want hij is onhoudbaar.quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:19 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je krijgt dus een beperkt bedrag (+-35 - 14,5 = +-20 ct) voor wat je terug levert en betaald de volle hap (+-35 ct) voor wat je afneemt. Dat was dus de beoogde eindsituatie van de salderingsregeling waarbij ook in een reëele terugleververgoeding voorzien was.
En ja, als je meer opwekt dan je gebruikt in een jaar krijg je nog minder.
Het komt er simpelweg op neer dat als je zonnepanelen neemt je niet meer panelen moet nemen dan de capaciteit die je maximaal gelijk kunt gebruiken. Mensen die 100% van hun jaarverbruik of nog meer gaan leggen of hebben gelegd zijn gewoon het bokje.quote:Op dinsdag 30 april 2024 10:09 schreef Doedezemaar het volgende:
Leuk idee hoor, dat stimuleren om zoveel mogelijk opwek direct te verbruiken, maar dat gaat met een warmtepomp toch echt niet op. Nauwelijks zon afgelopen winter en zeker niet op de momenten dat mijn warmtepomp het huis op temperatuur moet houden.
Het is zonder meer waar dat als je panelen hebt die net je baseload dekken dat je dan het meest efficient van je panelen gebruikt maakt. Immers zal je dan alle opgewekte stroom zelf gebruiken. Echter heb je dan aan een paneel wel genoeg en dat is weer ongunstig om aan te schaffen en hoewel een volgend paneel minder efficient is zal het zeker nog wel uit kunnen, temeer omdat de installatiekosten per paneel lager worden.quote:Op dinsdag 30 april 2024 12:41 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Het komt er simpelweg op neer dat als je zonnepanelen neemt je niet meer panelen moet nemen dan de capaciteit die je maximaal gelijk kunt gebruiken. Mensen die 100% van hun jaarverbruik of nog meer gaan leggen of hebben gelegd zijn gewoon het bokje.
Over mensen die hun capaciteit hebben afgestemd op een warmtepomp zullen we het maar helemaal niet hebben.
En als het al waar is dat de standaard tarieven hierdoor gaan dalen kan je in verschillende situaties misschien wel beter af zijn zonder panelen dan met aangezien de terugverdientijd hierdoor nog verder zal toenemen.
Even los van een bedrijfsmodel, lijkt mij het aantal panelen dat het eigen jaarverbruik gaat afdekken icm te salderen; het optimum. In de zomer/dag inpompen om het in de winter/nacht te verbruiken.quote:Op dinsdag 30 april 2024 13:23 schreef qajariaq het volgende:
...
Geen flauw idee wat nu het optimum is, dat zal ook afhangen van de huidige prijs van panelen en de stroomprijs. Omdat die bedragen nogal aan wijzigingen onderhevig zijn wordt het erg lastig om je eigen optimum te verzinnen.
...
Zolang iemand het eigen jaarverbruik kan salderen, is het stroomnetwerk als bijna gratis accu (betaalt door wie geen panelen heeft), de goedkoopste accu dan één die fysiek thuis staand nog niet eens het een dagje en laat staan tot de winter het volhoudt.quote:...
De accu komt hierdoor ook weer in het zicht, de capaciteit hoeft niet meer te zijn wat je gemiddeld in een voorjaars/najaarsnacht gebruikt of wat je in de winter nog op het net stopt.
...
Dat eerste is onzin en dat 2e hoeft dan ook niet.quote:Op dinsdag 30 april 2024 14:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Even los van een bedrijfsmodel, lijkt mij het aantal panelen dat het eigen jaarverbruik gaat afdekken icm te salderen; het optimum. In de zomer/dag inpompen om het in de winter/nacht te verbruiken.
[..]
Zolang iemand het eigen jaarverbruik kan salderen, is het stroomnetwerk als bijna gratis accu (betaalt door wie geen panelen heeft), de goedkoopste accu dan één die fysiek thuis staand nog niet eens het een dagje en laat staan tot de winter het volhoudt.
Jij had nog niet begrepen dat salderen naar de letter nog wel bestaat maar dat de leveranciers dat feitelijk grotendeels hebben te weten torpederen?quote:Op dinsdag 30 april 2024 14:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Even los van een bedrijfsmodel, lijkt mij het aantal panelen dat het eigen jaarverbruik gaat afdekken icm te salderen; het optimum. In de zomer/dag inpompen om het in de winter/nacht te verbruiken.
[..]
Zolang iemand het eigen jaarverbruik kan salderen, is het stroomnetwerk als bijna gratis accu (betaalt door wie geen panelen heeft), de goedkoopste accu dan één die fysiek thuis staand nog niet eens het een dagje en laat staan tot de winter het volhoudt.
Joh, de afbouw salderingsregeling is al voor de 2 keer uitgesteld. Dat is een onbetrouwbare overheid!quote:Op dinsdag 30 april 2024 11:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het is vooral het zoveelste voorbeeld van een overheid die halverwege de wedstrijd de spelregels veranderd waardoor miljoenen mensen de dupe zijn. Want laten we wel wezen, de overheid lijdt aan een enorme vorm van schizofrenie - tot voor kort kreeg je mega subsidie als je je huis verduurzaamt (inclusief zonnepanelen), om vervolgens nu de energiemaatschappijen carte blanche te geven elke zonnepaneleneigenaar honderden euro's uit de zak te kloppen onder het mom van "onbalanskosten" - terwijl ze 2 decennia de tijd hebben gehad hun achterhaalde business model het raam uit te gooien en zelf te transitioneren naar een energiepartner ipv een energieboer.
Bedrijven zoals Eneco doen aan greenwashing maar zijn natuurlijk helemaal niet uit op het verduurzamen van hun operatie. Er moet gewoon geld verdiend worden voor de aandeelhouders, en dit is het zoveelste geintje wat ze onder auspicien van de overheid flikken.
Zolang Essent enkel de gratis extras als 50 euro bespaartegoed *woohoee* afpakt en overstap lokkertjes niet uitkeert heb ik er nog geen last van.quote:Op dinsdag 30 april 2024 14:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Jij had nog niet begrepen dat salderen naar de letter nog wel bestaat maar dat de leveranciers dat feitelijk grotendeels hebben te weten torpederen?
Dat is dus onzin, dan heb je echt het systeem dat eneco en anderen nu gaan gebruiken niet begrepen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 14:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Jij had nog niet begrepen dat salderen naar de letter nog wel bestaat maar dat de leveranciers dat feitelijk grotendeels hebben te weten torpederen?
Hoe dan getorperdeerd ?quote:Op dinsdag 30 april 2024 14:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je hebt toch niks aan lagere tarieven zolang je kunt salderen?quote:Op maandag 29 april 2024 19:52 schreef Hanca het volgende:
Klopt. Ze rekenen dat het teruglevertarief een gemiddeld huishouden 350 euro per jaar zou kosten, maar een deel daarvan krijg je terug met lagere tarieven.
Ligt er aan, als je minder opwekt dan je verbruikt wel.quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:23 schreef Nuff het volgende:
[..]
Je hebt toch niks aan lagere tarieven zolang je kunt salderen?
Leg uit, wat is daar onzinnig aan.quote:Op dinsdag 30 april 2024 14:23 schreef CoolGuy het volgende:
..]
"Even los van een bedrijfsmodel, lijkt mij het aantal panelen dat het eigen jaarverbruik gaat afdekken icm te salderen; het optimum. In de zomer/dag inpompen om het in de winter/nacht te verbruiken."
Dat eerste is onzin en dat 2e hoeft dan ook niet.
Die post duidt duidelijk op het dikgedukte stuk. En dat een normale accu nog geen dagverbruik kan opvangen is inderdaad onzin.quote:
Ben je nou met opzet op een ander deel aan het focussen dan het deel wat ik overduidelijk dikgedrukt had gezet en waar mijn opmerking op gericht was?quote:
Dit ziet er inderdaad wat dat betreft wel vreemd uit, mijn jaaropgaaf van afgelopen zondag:quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:34 schreef Klepper272 het volgende:
Dan vergeten veel mensen ook nog de ruim 630 euro vermindering energie belasting die mensen terug krijgen terwijl ze in sommige gevallen helemaal geen energiebelasting betalen, hoe krom kunnen sommige regelingen wel niet zijn.
Bijvoorbeeld mensen die volledig salderen en full electric zijn.
Mensen die een extra belasting op het netwerk zijn, maar effectief geen cent eraan bijdragen.
Excuses, Dat vette had ik niet gezien, iets met mijn browser die met een favlet alleen platte tekst doorliet.quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ben je nou met opzet op een ander deel aan het focussen dan het deel wat ik overduidelijk dikgedrukt had gezet en waar mijn opmerking op gericht was?
Als jij een accu van 10kWh hebt kom je daar gemiddeld genomen makkelijk 24 uur mee toe, veel mensen wellicht zelfs 5kWh, dus niks 'minuten'. Voor de winter hoeft dat ding niets te doen, even een heldere dag waarop die accu alsnog vol gaat (en die zijn er) daargelaten.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:16 schreef Vallon het volgende:
[..]
Excuses, Dat vette had ik niet gezien, iets met mijn browser die met een favlet alleen platte tekst doorliet.
En dan nog schiet ik in een kramp wanneer iets wordt afgedaan met onzinnig zonder dat op inhoud verder toe te lichten. Wat is dan onzinnig aan "nog niet eens het een dagje en laat staan tot de winter het volhoudt" als opgetekend in samenhang met (bijna) gratis salderen. ?
Een thuisaccu lijkt mij alleen maar een functie te hebben om kortdurend - dwz minuten tot hooguit een dag - (piek)gebruik af te dempen. Sec technisch wel zaak om het gebruik van die accu, achter de eigen "meter" te houden omdat een huishouden anders alsnog krijgt te maken met (terug)leveren.
Het is niet voor niets dat zowel in Duitsland als België de thuisaccu echt gemeengoed is met zonnepanelen. In Duitsland staan 1,1 miljoen thuisaccu's. Gewoon om de stroom van overdag als je aan het werk bent, 's avonds in je inductieplaat, tv, vaatwasser en eventueel zelfs je EV te stoppen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als jij een accu van 10kWh kom je daar gemiddeld genomen makkelijk 24 uur mee toe, veel mensen wellicht zelfs 5kWh, dus niks 'minuten'. Voor de winter hoeft dat ding niets te doen, even een heldere dag waarop die accu alsnog vol gaat (en die zijn er) daargelaten.
Het gaat niet om de winter, het gaat om de avonden/nachten in het grootste deel van het jaar die je met een accu kunt opvangen, en dan dus niet in de winter. Dus dat ie het nog geen dag volhoudt is onzin, en voor de winter is die accu niet bedoeld.
Die EV vind ik niet zo boeiend, maar je wordt nu 'gedwongen' om overdag je vaatwasser, wasmachine, droger, etc aan te zetten, maar dat is lastig als je niet thuis bent (al kan het wel met uitgestelde start maar dan moeten je apparaten die functie wel hebben).quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat zowel in Duitsland als België de thuisaccu echt gemeengoed is met zonnepanelen. In Duitsland staan 1,1 miljoen thuisaccu's. Gewoon om de stroom van overdag als je aan het werk bent, 's avonds in je inductieplaat, tv, vaatwasser en eventueel zelfs je EV te stoppen.
Ik kijk wel naar een accu. Niet om economische, puur om milieutechnische redenen. Denk dat ik binnen nu en 2 jaar wel een accu heb hangen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die EV vind ik niet zo boeiend, maar je wordt nu 'gedwongen' om overdag je vaatwasser, wasmachine, droger, etc aan te zetten, maar dat is lastig als je niet thuis bent (al kan het wel met uitgestelde start maar dan moeten je apparaten die functie wel hebben).
Dus zodra de zon onder is gaan je lampen aan, je hebt eventueel in warme nachten de airco aan, je kijkt TV, je kunt alsnog in de avond de was doen, etc.
Allemaal die stroom trek je normaal gesproken uit het net, in de avond/nacht. Als je een accu neerzet komt die stroom uit je accu, en dus hoef je niks uit het net te trekken. Dat gaat natuurlijk niet 'standaard' op in de winter, want daarvoor zijn de dagen te donker (uitzonderingen daargelaten), maar grofweg 8 a 9 maanden in het jaar kun je dit zo doen.
Echter zijn accu's daar nu nog te duur voor. Als je 8 maanden doet zijn dat 240 nachten ongeveer, nou, dat x 3kwh per avond/nacht en dan zit je aan 720 kWh op een heel jaar gezien die je niét uit het net hoeft te trekken. Reken je met 5 kWh die je in een nacht verbruikt (zeg je zet een of meerdere airco's aan), dan zit je al aan 1200 kWh die je niét uit het net hoeft te trekken.
Echter, als je dat dan x gemiddeld (in mijn geval) 26,5ct doet, dan kom je dus aan een besparing van zo'n 191 tot 318 euro per jaar. Maar daarmee verdien je die accu (vooralsnog) niet terug, dus heeft het nog geen zin, maar zodra het wel zin heeft, met of zonder subsidie, dan komt er hier een. 10 Kwh incl installatie heb je al voor zo'n 5700 euro, dus bij een besparing van 318 euro per jaar duurt het bijna 18 jaar voor je dat ding hebt terug verdiend.
Dat zet dus nog geen zoden aan de dijk. Nog niet.
Strikt genomen zouden aansluiting en transport altijd door iedereen moeten worden betaald.quote:Op dinsdag 30 april 2024 16:34 schreef Klepper272 het volgende:
Dan vergeten veel mensen ook nog de ruim 630 euro vermindering energie belasting die mensen terug krijgen terwijl ze in sommige gevallen helemaal geen energiebelasting betalen, hoe krom kunnen sommige regelingen wel niet zijn.
Bijvoorbeeld mensen die volledig salderen en full electric zijn.
Mensen die een extra belasting op het netwerk zijn, maar effectief geen cent eraan bijdragen.
630¤/prijsplafond kwh'squote:Op dinsdag 30 april 2024 17:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Strikt genomen zouden aansluiting en transport altijd door iedereen moeten worden betaald.
Het is dan ook helder wat voorzieningen kosten.
Dat qua uitvoering gekozen is om de energiebelasting als "onvoorwaardelijke tegemoetkoming" fiscaal via elektriciteitsfactuur te verwerken, maakt dingen voor meerdere uitleg vatbaar.
Als pure "toeslag", zou het duidelijker geweest zijn dat elk (particulier) aangesloten huishouden die ¤630/jaar kreeg overgemaakt. Nadeel is/wordt dat het geld mogelijk voor heel iets anders gaat worden rondgepompt en voor issues zorgt. Belasting heffen en daar in allerlei vormen vrijstelling op geven zonder dat het ongelijkheid veroorzaakt, is best heel ingewikkeld.
Ik kijk ook naar een accu, ik heb de voorbereidingen daarvoor in huis ook al getroffen, maar ik doe het dan vooral vanuit het idee dat elke kwh die ik niet hoef te betalen aan die boeven er één is, en los daarvan ook omdat interessant/hobby.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kijk wel naar een accu. Niet om economische, puur om milieutechnische redenen. Denk dat ik binnen nu en 2 jaar wel een accu heb hangen.
Maar wat de overheid dus eigenlijk moet doen: salderingsregeling afschaffen en accu's subsideren.
Maar het was niet de bedoeling dat mensen die meer gebruiken (en vaak grotere huizen hebben) meer terugkregen dan mensen die minder dan zo'n plafond gebruiken. Daarom is dit gekozen, een soort verzilverbare heffingskorting.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
630¤/prijsplafond kwh's
Dan kan je vrij eenvoudig per kWh toekennen toch
Ik verbruik netto niets, krijg alles.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar het was niet de bedoeling dat mensen die meer gebruiken (en vaak grotere huizen hebben) meer terugkregen dan mensen die minder dan zo'n plafond gebruiken. Daarom is dit gekozen, een soort verzilverbare heffingskorting.
Maar de vermindering energiebelasting is sinds 2001, een wet uit 2000. Dat was voor de zonnepanelen. Daar voor waren het belastingvrije voeten die juist het armere deel van de bevolking met kleinere huizen niet volledig konden gebruiken.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:26 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik verbruik netto niets, krijg alles.
Ja en nu zou je het imho naar een voet moeten brengen, die tijden zijn niet meerquote:Op dinsdag 30 april 2024 18:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar de vermindering energiebelasting is sinds 2001, een wet uit 2000. Dat was voor de zonnepanelen. Daar voor waren het belastingvrije voeten die juist het armere deel van de bevolking met kleinere huizen niet volledig konden gebruiken.
Tja, deze wetgeving mag inmiddels wel eens aangepast worden. Tijden veranderen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar de vermindering energiebelasting is sinds 2001, een wet uit 2000. Dat was voor de zonnepanelen. Daar voor waren het belastingvrije voeten die juist het armere deel van de bevolking met kleinere huizen niet volledig konden gebruiken.
OK helder dat we dan - als vakerquote:Op dinsdag 30 april 2024 17:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als jij een accu van 10kWh hebt kom je daar gemiddeld genomen makkelijk 24 uur mee toe, veel mensen wellicht zelfs 5kWh, dus niks 'minuten'. Voor de winter hoeft dat ding niets te doen, even een heldere dag waarop die accu alsnog vol gaat (en die zijn er) daargelaten.
Het gaat niet om de winter, het gaat om de avonden/nachten in het grootste deel van het jaar die je met een accu kunt opvangen, en dan dus niet in de winter. Dus dat ie het nog geen dag volhoudt is onzin, en voor de winter is die accu niet bedoeld.
Ik vind het hele energie goedkoper maken door minder belasting te heffen nogal uit de tijd. We zijn nu meer van 'de vervuiler betaalt'. Dus gewoon die hele korting opheffen en teruggeven via een (verzilverbare?) korting op de belasting op inkomen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja en nu zou je het imho naar een voet moeten brengen, die tijden zijn niet meer
Je kent het concept werken, waarbij je dus niet thuis bent? Dan kun je wijzen op een timer, maar wat als je kinderen hebt en dus meerdere wassen op een dag wil draaien?quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:48 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik mag glad aannemen dat iemand overdag wel de slurpers als droger/wasmachine/boiler/sudderoven zal aanzetten.
Een accu ter grootte van een paar kwh is in geen enkele situatie geschikt voor 'de gehele winter'. Dat roepen terwijl dat om te beginnen helemaal niet de zin is van een accu, want daar is ie niet groot genoeg voor, is een gebruik toeschrijven aan een accu die daar niet voor geschikt is en dan zeggen 'zinloos' is een beetje bijzonder.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:48 schreef Vallon het volgende:
[..]
OK helder dat we dan - als vaker- soebatten om een zienswijze. Dat het jou hier niet gaat om de winter en je limieten aanbrengt op gebruiks(duur)hoeveelheden, is dan afbakenen van de (eigen)zinnigheid.
De helft van het jaar is die accu buiten mogelijk "pieken" te kunnen afdempen, energietechnisch niet echt nuttig.
Blijft over de 6 maanden waarin iemands energiegebruik, voorjaar/zomer, sws al wat minder zal zijn en het nut van een accu daarvoor imo beperkt zal zijn. Dat een accu andere gebruiksmogelijkheden geeft, om bv het energiegedrag niet aan te hoeven passen, laat ik voor wie dat heel zinnig vindt.
De capaciteit van een (betaalbare) thuisaccu zal imo niet veel meer zijn dan iemand perse in de voorjaarsavond of zomernacht aan energie gebruikt. Ik mag glad aannemen dat iemand overdag wel de slurpers als droger/wasmachine/boiler/sudderoven zal aanzetten. Mensen die slapen onder het genot van een airco, de terrasverwarming of de quooker gestookte jacuzzi willen kunnen aanzetten, hebben natuurlijk ook hun gebruikspunt.
Een grotere accu neerzetten dan voor een avond/nacht nodig is, lijkt mij weinig zinvol omdat die dan leegverbruikte accu, de daarop volgende dag wel moet kunnen worden volgeladen. Voor het laden zal extra paneelcapaciteit moeten zijn en het (ont)laden daarvan - vanwege registratie - achter de slimme meter blijft.
Een thuisaccu is natuurlijk wel erg leuk om ook te kunnen doen/hebben maar financieel weinig zinnig wanneer het feitelijk voordeel daarvan simpel kan worden gesaldeerd in de oneindige accu van het stroomnet.
Volgens de Vlaamse overheid ga je trouwens met een accu van 28% zelfgebruik naar 68% zelfgebruik: https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/thuisbatterijquote:Op dinsdag 30 april 2024 19:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een accu ter grootte van een paar kwh is in geen enkele situatie geschikt voor 'de gehele winter'. Dat roepen terwijl dat om te beginnen helemaal niet de zin is van een accu, want daar is ie niet groot genoeg voor, is een gebruik toeschrijven aan een accu die daar niet voor geschikt is en dan zeggen 'zinloos' is een beetje bijzonder.
Een accu is voor de avond en nacht. Niet voor een gehele winter. En als ik dan op een avond en nacht tot de zon weer op gaat 5 kwh verbruikt heeft en ik kan dat 240 nachten doen dan heb ik dié kWhs niet uit het net getrokken.
Nee, hij is nu nog niet zinnig, tenzij ik het zinnig vind om de energieboer zo min mogelijk geld te hoeven geven, want dan koop ik er een.
Maar of dat zo is in jouw situatie kom je alleen maar proefondervindelijk achter.quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens de Vlaamse overheid ga je trouwens met een accu van 28% zelfgebruik naar 68% zelfgebruik: https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/thuisbatterij
Vind ik wel heel optimistische cijfers, maar als dit zo is wordt een accu wel heel interessant.
Klopt , we gaan het merken. Ik houd al jaren mijn energieverbruik per maand bij in excel, sinds ik zonnepanelen heb ook het deel wat ik zelf verbruik van mijn opgewekte energie en het deel dat ik teruglever. Ik zou dus vrij precies het verschil van een accu moeten kunnen berekenen, als ik hem eenmaal heb.quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar of dat zo is in jouw situatie kom je alleen maar proefondervindelijk achter.
Ja en salderen gaat verdwijnen. Daar ging het om.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:48 schreef Vallon het volgende:
[..]
OK helder dat we dan - als vaker- soebatten om een zienswijze. Dat het jou hier niet gaat om de winter en je limieten aanbrengt op gebruiks(duur)hoeveelheden, is dan afbakenen van de (eigen)zinnigheid.
De helft van het jaar is die accu buiten mogelijk "pieken" te kunnen afdempen, energietechnisch niet echt nuttig.
Blijft over de 6 maanden waarin iemands energiegebruik, voorjaar/zomer, sws al wat minder zal zijn en het nut van een accu daarvoor imo beperkt zal zijn. Dat een accu andere gebruiksmogelijkheden geeft, om bv het energiegedrag niet aan te hoeven passen, laat ik voor wie dat heel zinnig vindt.
De capaciteit van een (betaalbare) thuisaccu zal imo niet veel meer zijn dan iemand perse in de voorjaarsavond of zomernacht aan energie gebruikt. Ik mag glad aannemen dat iemand overdag wel de slurpers als droger/wasmachine/boiler/sudderoven zal aanzetten. Mensen die slapen onder het genot van een airco, de terrasverwarming of de quooker gestookte jacuzzi willen kunnen aanzetten, hebben natuurlijk ook hun gebruikspunt.
Een grotere accu neerzetten dan voor een avond/nacht nodig is, lijkt mij weinig zinvol omdat die dan leegverbruikte accu, de daarop volgende dag wel moet kunnen worden volgeladen. Voor het laden zal extra paneelcapaciteit moeten zijn en het (ont)laden daarvan - vanwege registratie - achter de slimme meter blijft.
Een thuisaccu is natuurlijk wel erg leuk om ook te kunnen doen/hebben maar financieel weinig zinnig wanneer het feitelijk voordeel daarvan simpel kan worden gesaldeerd in de oneindige accu van het stroomnet.
Nee, ik ben tegen. Het moet gaan om een basisbehoefte te vervullen. De vervuiler betaald is dan prima, maar dat betekend dat als je überhaupt geen belasting betaald je het gewoon niet moet krijgen. Dus ook niet op je inkomen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het hele energie goedkoper maken door minder belasting te heffen nogal uit de tijd. We zijn nu meer van 'de vervuiler betaalt'. Dus gewoon die hele korting opheffen en teruggeven via een (verzilverbare?) korting op de belasting op inkomen.
Ja ik laat die data allemaal binnen komen in Home Assistant, en die maakt dus die berekening al. Dus wat een accu doet kan ik daar ook vrij makkelijk uit afleiden.quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt , we gaan het merken. Ik houd al jaren mijn energieverbruik per maand bij in excel, sinds ik zonnepanelen heb ook het deel wat ik zelf verbruik van mijn opgewekte energie en het deel dat ik teruglever. Ik zou dus vrij precies het verschil van een accu moeten kunnen berekenen, als ik hem eenmaal heb.
Daar komen nog de KWh's bij die je zonder accu in de winter terug levert. Daar krijg je zonder accu 15 ct voor maar die zelfde KWh neem je een uurtje later weer af voor 35 ct. Alleen in december voegt die accu eigenlijk niet toe, de andere wintermaanden nog wel iets.quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:08 schreef CoolGuy het volgende:
Een accu is voor de avond en nacht. Niet voor een gehele winter. En als ik dan op een avond en nacht tot de zon weer op gaat 5 kwh verbruikt heeft en ik kan dat 240 nachten doen dan heb ik dié kWhs niet uit het net getrokken.
Nee, hij is nu nog niet zinnig, tenzij ik het zinnig vind om de energieboer zo min mogelijk geld te hoeven geven, want dan koop ik er een.
quote:Op dinsdag 30 april 2024 21:08 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Daar komen nog de KWh's bij die je zonder accu in de winter terug levert. Daar krijg je zonder accu 15 ct voor maar die zelfde KWh neem je een uurtje later weer af voor 35 ct. Alleen in december voegt die accu eigenlijk niet toe, de andere wintermaanden nog wel iets.
Maar inderdaad moet je de capaciteit van je accu laten afhangen van wat je in een voorjaarnacht op maakt of zelfs iets minder nog.
Die teruggave van belasting is al geen 630 meer, die wordt al afgebouwd. Je mag het ook beschouwen als compensatie voor je vaste lasten.
https://www.eigenhuis.nl/(...)ing/energiebelastingquote:De energiebelastingvermindering (vaste korting op de belastingen) stijgt in 2024 met ¤ 34,53 (6%) van ¤ 596,86 naar ¤ 631,39 (incl. btw).
In de nacht en laat staan overdag meer twee wassen doen, lijkt mij idd ook niet de droom van een energiearm gezinsleven.quote:Op dinsdag 30 april 2024 18:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kent het concept werken, waarbij je dus niet thuis bent? Dan kun je wijzen op een timer, maar wat als je kinderen hebt en dus meerdere wassen op een dag wil draaien?
Ik riep dan ook niet, laat staan in die context maar maakte juist in mijn reactie duidelijk dat voor de winter een accu als optimalisatie geen zin heeft en hoog nuttig is om een dag/avond te overbruggen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Een accu ter grootte van een paar kwh is in geen enkele situatie geschikt voor 'de gehele winter'. Dat roepen terwijl dat om te beginnen helemaal niet de zin is van een accu, want daar is ie niet groot genoeg voor, is een gebruik toeschrijven aan een accu die daar niet voor geschikt is en dan zeggen 'zinloos' is een beetje bijzonder.
Ja natuurlijk is dat laatste zo. Dat is toch precies wat ik zeg. Als je de mogelijkheid niet hebt houdt sowieso alles op, dus dat is een open deur intrappen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 21:53 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik riep dan ook niet, laat staan in die context maar maakte juist in mijn reactie duidelijk dat voor de winter een accu als optimalisatie geen zin heeft en hoog nuttig is om een dag/avond te overbruggen.
Nogmaals, in ons land en ook energiekosten systematiek heeft een accu voor (t)huishoudens nauwelijks een functie buiten dat het machtig leuk spelen met technologie is
Dat je de energieboer minder geld wilt "geven" om tegelijkertijd de verkoper van de aangeprezen accu(installatie) daarvan te laten profiteren, is dan vooral een "keuze" die gedreven is als wens van mogelijkheden in eigen omstandigheden.
Wij doen bijna alle wassen in het weekend. Juist omdat er dan meestal gelegenheid is om de was overdag te draaien en (bij droog weer) buiten op te hangen. Maar wij komen niet verder dan 4 wasjes per week, die dus regelmatig allemaal op één dag worden gedaan.quote:Op dinsdag 30 april 2024 21:32 schreef Vallon het volgende:
[..]
In de nacht en laat staan overdag meer twee wassen doen, lijkt mij idd ook niet de droom van een energiearm gezinsleven.
Wanneer gaat salderen dan verdwijnen ? En leg uit, waar gaat het hier dan nog wel over of om ?quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja en salderen gaat verdwijnen. Daar ging het om.
Heb je misschien dezelfde cursus Fokken gevolgd als zwolsboy?
Tja, ik heb hier een kind van 0, 1 en 3 tegelijk gehad. Je wil het niet, maar die leeftijd betekent wel dat je soms kinderen meerdere setjes kleren per dag aan hebben, in plaats van een setje meerdere dagen. Dan red je het niet met alleen het weekend.quote:Op dinsdag 30 april 2024 22:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wij doen bijna alle wassen in het weekend. Juist omdat er dan meestal gelegenheid is om de was overdag te draaien en (bij droog weer) buiten op te hangen. Maar wij komen niet verder dan 4 wasjes per week, die dus regelmatig allemaal op één dag worden gedaan.
Same Here. Accu heeft nog geen economisch nut.quote:Op dinsdag 30 april 2024 20:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja ik laat die data allemaal binnen komen in Home Assistant, en die maakt dus die berekening al. Dus wat een accu doet kan ik daar ook vrij makkelijk uit afleiden.
Ik heb voor de lol ook eens een berekening gemaakt met de gegevens over een jaar. Met excel kan je makkelijk een voorspelling maken.quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Same Here. Accu heeft nog geen economisch nut.
Houd je in deze Excel ook rekening met (ont)laadvermogen en laad verlies?quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:54 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik heb voor de lol ook eens een berekening gemaakt met de gegevens over een jaar. Met excel kan je makkelijk een voorspelling maken.
Als ik vorig jaar een accu pakket van 20kw had gehad, dan had ik vanaf eind april tot oktober zo goed als geen stroom van het net nodig gehad, met 15 kw iets meer, met 10kw vallen er toch wel wat grote gaten in april, mei en sept/okt. Maar eigenlijk nog niet zo groot om het verschil tussen 10 en 20kw accu's te verantwoorden.
Gezien de kosten daarvan en dat je in de wintermaanden wanneer ik veel verbruik door stoken op electra is te er inderdaad totaal geen economisch nut van een accu zolang we salderen, zelfs niet met de terugleverkosten.
ja en ja, laad verlies neem ik 5%.quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Houd je in deze Excel ook rekening met (ont)laadvermogen en laad verlies?
Wij zijn 4 juli klaar bij Eneco. Gaan dan over naar United consumers. Wel vaste terugleverkosten maar niet die variabele. Dat was in onze situatie voordeliger. Ook door de overstapbonus die hoger is dan die teruglever kostenquote:Op woensdag 1 mei 2024 10:44 schreef exode het volgende:
Het wordt er zo niet transparanter op voor mij als redelijke leek. Ons 1jaars contract met Eneco loopt 10 juli af. Verlengen betekent terugleverkosten, die mail heb ik al gehad van ze.
Essent berekent deze echter nog niet maar dat contract gaat dan pas 10 juli in en in die 2 maanden kan nog van alles gebeuren.
Ik ga eens kijken wat er in de kleine lettertjes staat van Essent.
Wel interessant om eens te berekenen hoeveel we nu eigenlijk echt terugleveren en wat we daarvan zelf zouden kunnen gebruiken. Wellicht met wat kleine aanpassingen kan die berekening gunstiger worden.
Maar die gasprijs zakt nog steeds niet he? Wij verbruiken iets minder dan 1000 kuub gas per jaar dus die prijs is nog wel interessant voor ons.
Eneco hier is in een nog gullere bui.quote:Op woensdag 1 mei 2024 10:31 schreef Wereldgozer het volgende:
8.5 cent terug per kWh vanmiddag@:elan
Die overheidsvergoedingen gaan netto right, saldeer je weg.quote:Op woensdag 1 mei 2024 11:03 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Eneco hier is in een nog gullere bui.Ze hebben ook wel de inkoopvergoeding voor elektriciteit per vandaag iets verlaagd.
[ afbeelding ]
Neequote:Op zondag 12 mei 2024 16:20 schreef RamboDirk het volgende:
Alle leveranciers hebben inmiddels terugleverkosten? (voor de nieuwe contracten)
Bij de Mediamarkt kon je tot 3 jaar nog als je zonnepanelen had. Of dat nu nog zo is, weet ik niet.quote:Op woensdag 1 mei 2024 10:44 schreef exode het volgende:
Het wordt er zo niet transparanter op voor mij als redelijke leek. Ons 1jaars contract met Eneco loopt 10 juli af. Verlengen betekent terugleverkosten, die mail heb ik al gehad van ze.
Essent berekent deze echter nog niet maar dat contract gaat dan pas 10 juli in en in die 2 maanden kan nog van alles gebeuren.
Ik ga eens kijken wat er in de kleine lettertjes staat van Essent.
Wel interessant om eens te berekenen hoeveel we nu eigenlijk echt terugleveren en wat we daarvan zelf zouden kunnen gebruiken. Wellicht met wat kleine aanpassingen kan die berekening gunstiger worden.
Maar die gasprijs zakt nog steeds niet he? Wij verbruiken iets minder dan 1000 kuub gas per jaar dus die prijs is nog wel interessant voor ons.
Rijke boiquote:Op woensdag 1 mei 2024 10:31 schreef Wereldgozer het volgende:
8.5 cent terug per kWh vanmiddag@:elan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
haha ja klopt! Ik had een 10 jaar oude koelkast van Goldstar. Die verbruikte ruim 300 Watt. Dat was een dubbeldeurs van ongeveer 1m80 hoog. Toen een nog grotere gekocht niet lang geleden, een Samsung. Ik moest echt lachen toen ik zag wat die verbruikte. Ding is 2m10 hoog. Het verbruik? 50 watt!quote:Op donderdag 11 april 2024 19:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik had dat in mijn vorige huis met de koelkast in de keuken, en in het huidige huis heb ik mijn wasmachine en droger vervangen. Die waren beiden uit 2008, en heb ik in 2021 vervangen voor nieuwe apparaten. Dat verschil was wel te merken ja.
Pas in 2027, dus daar gaat nu niets mee gebeuren denk ik.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 08:09 schreef Notorious_Roy het volgende:
Heb even zitten kijken, naar mn huidige leverancier (Engie). Daar betaal ik nu 106 euro leveringskosten per jaar en dat wordt 327 bij eventuele verlenging ivm de zonnepanelen.
Het wordt interessant wat daar gaat gebeuren nu salderen toch weer afgeschaft gaat worden.
Kun je weinig van zeggen, een paar maanden terug waren de de tarieven een stuk gunstiger.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:34 schreef Donna het volgende:
Mijn contract loopt begin aug. af. Is het verstandig om nog even te wachten met vastzetten/overstappen? In de zomer zijn de tarieven vaak wat lager toch?
Bij 4mwh terugleververing betaal je 44,69¤ per maand afval heffingquote:Op maandag 27 mei 2024 08:38 schreef Horsemen het volgende:
Essent verlaagt stroomtarief met 35 procent, klanten zonder zonnepanelen zijn beter af
https://emea01.safelinks.(...)Tb%2FI%3D&reserved=0
Tenzij modelcontractquote:Op maandag 27 mei 2024 17:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bij 4mwh terugleververing betaal je 44,69¤ per maand afval heffing
Wanneer die panelen alleen voor gebruik en via de eigen "meter" zijn aangesloten, kan niemand je verplichten ze in werking te hebben. De servicekosten al of niet werkend, zullen ongewijzigd bijven.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:36 schreef benjamin15 het volgende:
Ik heb een bijzondere vraag, en ik hoop dat iemand die voor mij kan beantwoorden voordat ik mijn woningbouw corporatie in ga lichten. Het zit als volgt, ik heb 32 zonnepanelen en een warmtepomp van de woningbouwvereniging (ze zaten er al op voordat ik hier kwam wonen. En u denkt natuurlijk 32?? Ja 32. Het zijn rijtjeshuizen die van voor naar achter aan beide zeiden zijn bedekt met panelen) nu moet ik vanaf juli een behoorlijke bedrag per maand gaan betalen voor teruglevering. Ik betaal dus servicekosten voor de panelen en dan ook nog extra energie kosten (er over heen)
Nu heb ik een heel simpel idee, maar weet niet als dit ook mag vandaar mijn post. Mag ik er een paar stekkers eruit trekken? Zodat de helft van de panelen maar werken?
Beetje gek wel. Maar kan mij zo 800 euro schelen op jaarbasis.
quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:34 schreef Donna het volgende:
Mijn contract loopt begin aug. af. Is het verstandig om nog even te wachten met vastzetten/overstappen? In de zomer zijn de tarieven vaak wat lager toch?
Kreeg dit in de mail vandaag van www.gaslicht.com en heb maar besloten nu een nieuw contract af te sluiten voor een jaar bij BudgetEnergie.quote:Energieprijzen lopen weer op: stap nu over
De energietarieven zijn nu nog laag, maar ze lopen binnenkort weer op. Door de spanningen in het Midden-Oosten en de oorlog in Oekraïne blijft de markt prikkelbaar. Op de groothandelsmarkt zijn de gasprijzen de afgelopen tijd fors gestegen. Het is dus een kwestie van tijd dat energiecontracten ook duurder worden.
Ben Woldring adviseert mensen om niet te lang te wachten met overstappen: “Bij het goedkoopste jaarcontract betaalt u op dit moment ¤ 1,24 per kuub gas en ¤ 0,27 per kilowattuur stroom. Dat is minder dan vorig jaar, toen we nog een prijsplafond hadden. Veel Nederlanders hebben vorig jaar zomer, zodra dat kon, weer een contract voor een jaar afgesloten. Die contracten lopen de komende weken af. Wacht niet tot september met overstappen. Bij een aantal leveranciers kunt u er ook voor kiezen om uw nieuwe gas- en stroomtarieven pas over drie maanden in laten gaan. Dan zit u uw lopende contract, als dat gunstig is, tot het einde uit. Daarnaast bieden veel leveranciers op dit moment hoge kortingen aan.”
Wel knap dat ze nu al weten wat de markt de komende maanden gaat doen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 23:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[..]
Kreeg dit in de mail vandaag van www.gaslicht.com en heb maar besloten nu een nieuw contract af te sluiten voor een jaar bij BudgetEnergie.
@:donna
net als afgelopen kerst, tijdens de Top2000 elke keer de reclame om je tarieven te bevriezen... euh ja leuk idee, maar de prijzen daalden nog een tijdje door.quote:Op woensdag 29 mei 2024 17:04 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wel knap dat ze nu al weten wat de markt de komende maanden gaat doen.
Tja, de trend op de groothandelsmarkt is omhoog...quote:Op woensdag 29 mei 2024 17:04 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wel knap dat ze nu al weten wat de markt de komende maanden gaat doen.
Kan jij mij garanderen dat de prijzen de komende maanden lager zijn?quote:Op woensdag 29 mei 2024 17:40 schreef Nizno het volgende:
[..]
net als afgelopen kerst, tijdens de Top2000 elke keer de reclame om je tarieven te bevriezen... euh ja leuk idee, maar de prijzen daalden nog een tijdje door.
ze geven als excuus wel aan dat mensen uit hun vaste contracten komen, maar omdat energiebedrijven nu bezig zijn om de kosten van panelen aan te passen worden de kale tarieven elektra ook lager.
nee maar zij ook niet dat het omhoog gaat doordat mensen nu uit hun vaste contracten komen, want zoals ik al zei zijn de leveranciers nu ook bezig met aanpassen van de paneelkosten waardoor prijzen van stroom omlaag gaanquote:Op woensdag 29 mei 2024 17:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Kan jij mij garanderen dat de prijzen de komende maanden lager zijn?
Essent, een van de 3 grote energieleveranciers, verlaagt per 1 juli het stroomtarief met 35 procent voor ruim 1 miljoen huishoudens met een variabel energiecontract'quote:Op woensdag 29 mei 2024 18:00 schreef Nizno het volgende:
[..]
nee maar zij ook niet dat het omhoog gaat doordat mensen nu uit hun vaste contracten komen, want zoals ik al zei zijn de leveranciers nu ook bezig met aanpassen van de paneelkosten waardoor prijzen van stroom omlaag gaan
zie hier bijv een nieuwsbericht
https://www.maxmeldpunt.n(...)t-35-procent-omlaag/
'grootverbruikers'quote:Grootverbruikers van het stroomnet zouden twee keer zoveel netwerkkosten moeten betalen, vindt netbeheerder Enexis. Het gaat dan om huishoudens die veel elektriciteit verbruiken door hun warmtepomp en elektrische auto's, maar ook door het opwekken van stroom met zonnepanelen.
Dat is wel geinig, want het lijkt mij dat er afstemming is (geweest) met energieleveranciers. De prijs die je betaald is tot 10.000 kWh. Of nou ja, in ieder geval bij Engie staat dat in het contract, ik zou Eneco en in een lang verleden Essent contracten die ik heb gehad moeten terug zoeken om te kijken of die specificatie daar ook bij staat. Dat is al heel lang zo, en die 10.000 kWh hoort ook een netbeheerderstarief bij.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
Het houdt niet op
https://www.nu.nl/economi(...)len-en-laadpaal.html
[..]
'grootverbruikers'! !
Volgens mij liggen de cijfers voor grootverbruik gewoon vastquote:Op donderdag 30 mei 2024 09:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is wel geinig, want het lijkt mij dat er afstemming is (geweest) met energieleveranciers. De prijs die je betaald is tot 10.000 kWh. Of nou ja, in ieder geval bij Engie staat dat in het contract, ik zou Eneco en in een lang verleden Essent contracten die ik heb gehad moeten terug zoeken om te kijken of die specificatie daar ook bij staat. Dat is al heel lang zo, en die 10.000 kWh hoort ook een netbeheerderstarief bij.
Nu komen veruit de meeste mensen natuurlijk nooit aan de 10.000 kWh, ook niet als je een warmtepomp hebt en ook niet als je elektrisch rijdt (als je ook nog zonnepanelen hebt). Dus je blijft dan onder die 10.000 kWh.
Dit is weer pure geldklopperij, maar, je houdt dat toch niet tegen.
Edit; ik kan het niet terug vinden. Ik zou zweren dat ik ergens die 'tot maximaal 10.000 kWh' heb zien staan, maar het kan ook goed zijn dat dat betrekking had op wat je aan energiebelasting betaald.
Mijn advies: maken dat je wegkomt bij BudgetEnergie. Ik heb twee jaar achter elkaar discussie gehad over het doorgeven van de meterstanden en het juist vastleggen daarvan. En elk jaar bezwaar moeten maken tegen de afrekening. Dat ze misschien een van de goedkoopste leveranciers zijn compenseren ze dan ook met een slechte klantenservice, het niet inhoudelijk (kunnen) beantwoorden van vragen en ronduit foutieve antwoorden geven.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 11:03 schreef Zorro het volgende:
Wat te doen?
Ik zit nu bij budgetenergie op variabel tarief. Met 12 zonnepanelen. En een Ferrarismeter.
Wegens variabel tarief elke maand meterstanden doorgeven. Tot nu toe niets aan de hand, maar ik zie nu aankomen met het zonnigere weer dat er maanden met een negatief stroomverbruik aankomen. Gaan ze daarover stuiteren?
Geen slimme meter ?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 11:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Mijn advies: maken dat je wegkomt bij BudgetEnergie. Ik heb twee jaar achter elkaar discussie gehad over het doorgeven van de meterstanden en het juist vastleggen daarvan. En elk jaar bezwaar moeten maken tegen de afrekening. Dat ze misschien een van de goedkoopste leveranciers zijn compenseren ze dan ook met een slechte klantenservice, het niet inhoudelijk (kunnen) beantwoorden van vragen en ronduit foutieve antwoorden geven.
Om een antwoord op je eerste vraag te geven: met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid krijg je dus of de meterstanden niet goed ingevuld/doorgegeven of je kunt bij de jaarafrekening alles nog eens goed nalopen en een discussie opstarten.![]()
(Uiteraard zijn er vast ook mensen die wel tevreden afnemer zijn bij BudgetEnergie maar ik blijf er ver bij uit de buurt.)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
quote:Op zaterdag 1 juni 2024 20:46 schreef monkyyy het volgende:
Sinds vandaag is dit contract ingegaan bij Greenchoice, 3 jaar vast, best blij mee.
Vindt de stroom niet heel goedkoop, gas ziet er wel gunstig uitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
Hier ook jarenlang bij Vattenfall en al langere tijd variabel, geen zonnepanelen. Onlangs bericht gekregen van vaste terugleverkosten per 1 juli 2024, niet omdat ik zonnepanelen heb, maar er misschien wel over denk, volgens de brief.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 19:31 schreef AnneX het volgende:
Al jarenlang klant bij Vattenfall. Zonder panelen.
Na discussie aan de keukentafel besloten:
- afgelopen 1 jaar vast ¤ 0,28 en gas ¤ 1,379 en ¤ 173,- per maand.
Daarvan verwacht ik een forse teruggave gezien verbruik.
Nieuw per 1 julij : 1 jaar vast: ¤ 25,5 en 1,343 en ¤ 146,86 pm.
25% korting op tarief electriciteit.
Jaarverbruik: om en nabij 2193 kWh en 636 m3
Oh, die brief. Die kreeg ik zakelijk en ligt inmiddels in stukjes in de prullenbak omdat ik dacht dat het alleen over zonnepanelen en de terugleverkosten gingquote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:50 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Hier ook jarenlang bij Vattenfall en al langere tijd variabel, geen zonnepanelen. Onlangs bericht gekregen van vaste terugleverkosten per 1 juli 2024, niet omdat ik zonnepanelen heb, maar er misschien wel over denk, volgens de brief.
Daarin staat o.a. aangegeven dat ze de kosten voor terugleveren uit de variabele leveringstarieven voor stroom gaan halen en dat dat voordeel voor mij op kan gaan leveren. Maar er staat niet bij welk voordeel dat zal zijn. Als dat een lager variabel tarief is per 1 juli (of later) en misschien daaraan gekoppeld ook lager tarief voor een vast contract wacht ik nog wel even wat dat gaat doen.
Heb net zitten zoeken op de site maar daar zijn ze ook onduidelijk.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 22:04 schreef Soulfreak het volgende:
Ja, ik wilde die brief eerst ook gelijk in de papierbak gooien, maar toch even doorgelezen, ook omdat Eneco eerder bekend maakte dat klanten zonder panelen minder gaan betalen. Dus dat hoopte ik ook in deze brief van Vattenfall te lezen, maar er staat alleen erg vaag "dat het voordeel op kan leveren". Welk voordeel moeten we dan nog maar zien.
Even een ego-quotequote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:28 schreef Mushanga71 het volgende:
Ah, ja, mijn jaarcontract bij Vattenfall loopt eind deze maand af. Voor het jaarcontract altijd variabel gezeten maar kan de variabele tarieven niet vinden.
Aanbod voor een jaar vast met 25% korting op elektra:
0,255340 per kwh
1,343233 per m³
Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas
Ik weet het nog niet.
Energiebelasting op gas is 70 cent per kuub gewordenJe kan besparen tot je een ons weegt, maar betalen zal je
Edit:
Variabele prijzen gevonden:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541
Meh, weet het nog steeds niet.
gooi je je elektra naar een andere maatschappijquote:Op zondag 2 juni 2024 13:27 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Even een ego-quote
Had eerder in de mail moeten kijken![]()
Als ik niet vast zet, ga ik variabel het volgende betalen:
Stroom: ¤ 0,273127 inclusief 25% korting.
Gas: ¤ 1,213884
Vaste leveringskosten per maand voor stroom is 8,99 geworden en voor gas 4,99.
Gasverbruik tot de winter zal niet veel zijn, scheelt wel bijna 13 cent per kuub.
Stroom echter, gebruiken we nu wel meer vanwege de mobiele airco`s. En das 1,8 cent duurder per kwh.
Maakt de keuze er niet echt makkelijker op![]()
Jammer dat er niet gehusseld kan worden. Dan koos ik de elektraprijs van het vaste contract en de gasprijs van het variabele
Coolblue 29 cent.quote:Op zondag 2 juni 2024 13:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
gooi je je elektra naar een andere maatschappij
Dan ben ik mijn korting kwijtquote:Op zondag 2 juni 2024 13:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
gooi je je elektra naar een andere maatschappij
Gasprijzen zijn echt nog veel te hoog.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:28 schreef Mushanga71 het volgende:
Ah, ja, mijn jaarcontract bij Vattenfall loopt eind deze maand af. Voor het jaarcontract altijd variabel gezeten maar kan de variabele tarieven niet vinden.
0,255340 per kwh
1,343233 per m³
Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas
Ik weet het nog niet.
Energiebelasting op gas is 70 cent per kuub gewordenJe kan besparen tot je een ons weegt, maar betalen zal je
Edit:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541
Warmtepomp geen optie?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:28 schreef Mushanga71 het volgende:
0,255340 per kwh
1,343233 per m³
Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas
Ik weet het nog niet.
Edit:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541
Ik zit er nu echt over te denken.quote:Op maandag 3 juni 2024 13:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Warmtepomp geen optie?
Dat gaat echt veel schelen (obv dynamische tarieven). En het verschil wordt in de toekomst alleen maar groter.
Hier ook zo'n 1900m3 vervangen door 4500kwh.
Scheelt 1300-1500 per jaar incl vastrecht gas.
Tot 2027 kunnen we nog alles salderen maar daarna scheelt het dus ook veel geld.
Enige voorwaarde is vloerverwarming...
Wat houdt je tegen?quote:Op maandag 3 juni 2024 13:17 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik zit er nu echt over te denken.
Ik zit ook op een kleine 2000 m3 / jaar.
Ga dit jaar nieuwe kozijnen plaatsen, dus volgens mij zou ik dan met een tweede maatregel ook nog extra subsidie krijgen voor een warmtepomp. CV-ketel van mij is ook al 20 jaar dus het mag ook wel.
Maar toch.
Zit al met 3 kleine kinderen, een ramvol huis, en binnenkort de kozijnen. Ik moet zaken wel wat gefaseerd aanpakken anders heb ik gedonder.quote:Op maandag 3 juni 2024 13:28 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Wat houdt je tegen?
Warmtepomp krijg je sowieso subsidie voor, beetje nette prijs is 10k incl subsidie. Die kun je evt lenen van warmtefonds.
Zakelijk zitten we dynamisch en de prijs nú is 34 cent. Tel daar de 70 cent energiebelasting bij op en het is al 1,04 euro. Die energiebelasting is exorbitantquote:Op maandag 3 juni 2024 13:00 schreef skrn het volgende:
[..]
Gasprijzen zijn echt nog veel te hoog.
Ik moet binnenkort weer verlengen maar werd niet vrolijk van huidige tarieven.
Zo, dat scheelt!quote:Op maandag 3 juni 2024 13:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Warmtepomp geen optie?
Dat gaat echt veel schelen (obv dynamische tarieven). En het verschil wordt in de toekomst alleen maar groter.
Hier ook zo'n 1900m3 vervangen door 4500kwh.
Scheelt 1300-1500 per jaar incl vastrecht gas.
Tot 2027 kunnen we nog alles salderen maar daarna scheelt het dus ook veel geld.
Enige voorwaarde is vloerverwarming...
Echt he, hier ook. Hadden de monteurs iig weer wat te lachenquote:Op maandag 3 juni 2024 14:08 schreef skrn het volgende:
We hebben inderdaad in onze wijk ook net nieuwe gasleidingen.
Ik : ja maar we moeten toch van het gas af?
Monteur : eerst mij keihard uitlachen. Daarna : we denken dat het allemaal niet zo snel gaat.
Ik zie het ook niet gebeuren, woon in een wijk met allerlei oude arbeiderswoninkjes van 70m2. Die huizen zijn net 4 meter breed. Moet elk huis dan een warmtepomp? En dat voor zeg 1000m3 te besparen voor elk huisje. Zie het allemaal niet gebeuren eerlijk gezegd.
Tarieven dus. Warmtepomp zou kunnen hoor maar ja, zeg dat nieuwe regering opeens die gasbelasting drastisch gaat verlagen, dan is het weer voor niets.
Als het idd kán, dan is het wmb een uitgemaakte zaak: warmtepomp en zonnepanelenquote:Op maandag 3 juni 2024 14:49 schreef Sport_Life het volgende:
Ja hier zijn de huizen wel iets groter, wij verwarmen 264m2 met een warmtepomp! Vorige bewoner klaagde over de hoge energieprijzen, daar hebben wij geen last van haha !
Zeker wel. Maar los daarvan kom je niet verder dan de klantenservice diequote:
Het wordt er ook allemaal niet makkelijker op qua keuzes maken.quote:Op maandag 3 juni 2024 14:53 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Echt he, hier ook. Hadden de monteurs iig weer wat te lachen![]()
De regering kan vanalles willen, het moet ook kúnnen en daar loopt het mank.
Er is hier écht nergens plek voor een warmtepomp en daar was de gemeente ook achter. Volgende optie: warmtenet. Maar das afgeschoten door Vattenfall. Daar is onze jaren 70 wijk niet geschikt voor.
Ik zie wel waar het schip strandt. Voorlopig betaal ik me wel blauw aan gas al weet ik nog steeds niet of ik voor vast of variabel ga.
Nope, hoewel ik door bericht van @Klepper272 toch weer naar een jaar vast neig.quote:Op maandag 3 juni 2024 17:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het wordt er ook allemaal niet makkelijker op qua keuzes maken.
Ja, eens. Maar goed, we hebben het er toch mee te doen, zo is het helaas.quote:Op maandag 3 juni 2024 18:10 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Nope, hoewel ik door bericht van @:Klepper272 toch weer naar een jaar vast neig.
Wat was het leven eigenlijk makkelijk voor alle crises. Dat besef komt pas als het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend is
Erg he en ik heb niet eens een laadpaalquote:Op maandag 3 juni 2024 18:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, eens. Maar goed, we hebben het er toch mee te doen, zo is het helaas.
Overigens, jij woont in een jaren 70 huis en je verbruikt 4300 kWh én 1900 m3 gas? Dat gas kan ik me iets bij voorstellen, aangezien het niet optimaal geisoleerd zal zijn, en wellicht is het ook wel een wat groter huis. Maar 4300 kWh komt mij als 'vreemd' voor, puur om de simpele reden dat mijn verbruik op jaar ook 4300 kWh is (nu nog, daar gaat over een dikke week verandering in komen want EV), maar ik heb een warmtepomp en geen gas.
Edit, ik besef me nu dat dat niet helemaal eerlijk is want ik heb natuurlijk ook nog direct eigen verbruik van de zonnepanelen, en als ik dat er bij reken dan zijn we al aan de 7000 kWh dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
Ik lette daar ook nooit op, tót ik een P1 meter kocht, jaren geleden, en toen begon ik er wel op te letten.quote:Op maandag 3 juni 2024 19:28 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Erg he en ik heb niet eens een laadpaalHet is wel een woning van 128m2 maar dan is het idd nog best veel.
Heb zo'n metertje gekocht waarmee je het verbruik meet. Koelkast, 25 jaar oud, verbruikt al ruim 815 kwh en dan heb ik nog niet gemeten tijdens hitte. Zal wel meer zijn dan.
Plus de 2 mobiele airco's een en een magnetron die dagelijks gebruikt wordt.
Oh, en een keukenboiler. Volgens mij verbruikt die ook best veel. Scheelt wél op het gasverbruik.
En eerlijk, ik let niet echt op mn verbruik
Dit is ook een Amerikaanse koelkast, onder 3 vrieslades en boven het koelgedeelte, totaal 503 liter. Samsung cool tech plus maar zo te lezen verbruikt mijne écht extreem veelquote:Op maandag 3 juni 2024 19:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik lette daar ook nooit op, tót ik een P1 meter kocht, jaren geleden, en toen begon ik er wel op te letten.
Wacht wat? 815 kWh in 1 jaar? Dat is 2,23 kWh per dag. Ik heb hier 2 koelkasten waarvan 1 zonder vriezer en 1 met vriezer. Die laatste is een Amerikaans model, dus met van die dubbele deuren, en die is echt niet het zuinigste, maar die heeft tot letterlijk nú, sinds 1 januari dit jaar 117,7 kWh verbruikt. Dit is de 154e dag van het jaar dus dat komt neer op 0,76 kWh per dag.
Niet helemaal eerlijk want als het warm wordt stijgt dat verbruik uiteraard, maar ik heb het bijgehouden sinds hij staat, en dat was september 2021, en het verbruik in al die tijd is 414,57 kWh. Dus 815 kWh is imho enorm, maar de vraag is even in hoeveel tijd dat was.
Ik zou het type op moeten zoeken om terug te halen wat het jaarverbruik volgens opgave was, maar ik heb dus rechts de koelkast, en dan links is volledig vriezer, maar geen idee wat de totale inhoud is.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:04 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dit is ook een Amerikaanse koelkast, onder 3 vrieslades en boven het koelgedeelte, totaal 503 liter. Samsung cool tech plus maar zo te lezen verbruikt mijne écht extreem veel![]()
Ik heb 26 dagen gemeten en het verbruik was 58 kwh. Dan kom ik op 814 uit maar dat was van 4 mei 12u tm 30 mei 12u.
Hij is 24 jaar oud, en doet het nog prima. Kwaliteit blijkbaar maar qua gebruik...![]()
Zo'n meter is best een eye-opener. Jouw post trouwens ook![]()
Had wel een nieuwe op het oog, verbruik van ruim 400 kwh, dus misschien toch maar eens van mijn oudje afscheid nemen.
Keek net bij Vattenfall en mijn jaarafrekening is binnen. 4284 khw en 1636m3 gas. Ik krijg iets van 200 euro terug. Ze hadden het verbruik op 1900 gezet, nu dus lager maar dat pas ik wel aan. Hou niet zo van bijbetalen.
Oke, gevonden. Het is een Etna (doe ik nooit meer) AKV178RVS. Is niet meer te koop (uiteraard) maar hier nog een link https://www.keukenloods.nl/akv178rvs.htmlquote:Op maandag 3 juni 2024 20:04 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dit is ook een Amerikaanse koelkast, onder 3 vrieslades en boven het koelgedeelte, totaal 503 liter. Samsung cool tech plus maar zo te lezen verbruikt mijne écht extreem veel![]()
Ik heb 26 dagen gemeten en het verbruik was 58 kwh. Dan kom ik op 814 uit maar dat was van 4 mei 12u tm 30 mei 12u.
Hij is 24 jaar oud, en doet het nog prima. Kwaliteit blijkbaar maar qua gebruik...![]()
Zo'n meter is best een eye-opener. Jouw post trouwens ook![]()
Had wel een nieuwe op het oog, verbruik van ruim 400 kwh, dus misschien toch maar eens van mijn oudje afscheid nemen.
Keek net bij Vattenfall en mijn jaarafrekening is binnen. 4284 khw en 1636m3 gas. Ik krijg iets van 200 euro terug. Ze hadden het verbruik op 1900 gezet, nu dus lager maar dat pas ik wel aan. Hou niet zo van bijbetalen.
Verbruik wat aangegeven wordt, zal sowieso niet altijd kloppen. Bedoel, wat is gemiddeld? Omgevingstemperatuur telt ook mee. Ik ga nooit zo af op verbruik.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, gevonden. Het is een Etna (doe ik nooit meer) AKV178RVS. Is niet meer te koop (uiteraard) maar hier nog een link https://www.keukenloods.nl/akv178rvs.html
Daar staat dat vriesgedeelte 177 liter is, en het koelgedeelte 339 liter, en energieklasse E. 343 kWh per jaar verbruik. Dat klopt niet, want ik kom aan 414,61 kWh sinds hij staat, en dat is sinds september 2021...dat kan niet kloppen. Maar zelfs als het 343 kWh per jaar zou zijn is dat nog altijd minder dan de helft van wat jouw koelkast verbruikt.
Maar wat het zou kunnen zijn...dit is een No Frost apparaat. Want anders moet je gaan ontdooien X keer per jaar, en als je dat niet doet gaat hij ook steeds meer verbruiken. Maar bij No Frost hoef je daadwerkelijk nooit te ontdooien want er is 0 ijsvorming. Misschien heeft die van jou dat niet (gok ik) en dan zal daar wellicht ook wel een verschil zitten.
Edit: doh, ik besef ineens waarom die cijfers niet kloppen. Ik heb de koelkast vanaf ik dit huis kocht ja, die is in dit huis nieuw gekomen, maar de stekker die er tussen zit zit er dus niét vanaf toen op, dus dat verklaart wel.
Precies, heel veel factoren tellen mee. Maar nu weet ik nog steeds niet in welk tijdsbestek die 8xx kWh gemeten zijn.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:58 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Verbruik wat aangegeven wordt, zal sowieso niet altijd kloppen. Bedoel, wat is gemiddeld? Omgevingstemperatuur telt ook mee. Ik ga nooit zo af op verbruik.
Waarom geen Etna meer?
Ik heb deze:
Samsung cool tech plus
SR-L62 8EV, met no-frostDat is echt zó handig, ik wil nóóit meer zonder.
Deze wil ik:
https://www.bol.com/nl/nl(...)rt/9300000011594806/
Of deze
https://sterkwitgoed.nl/product/siemens-kf96naxea/
Weet wel wat ik mooi vind
Dan ben ik ook een snob want ik ga toch weer voor een samsung, smeg, lg of siemensquote:Op maandag 3 juni 2024 21:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies, heel veel factoren tellen mee. Maar nu weet ik nog steeds niet in welk tijdsbestek die 8xx kWh gemeten zijn.![]()
Ik heb hem gekocht als een van de laatste, zo niet het laatste apparaat toen ik dit huis kocht. Ik had al zo veel geld uitgegeven, en ik besefte ineens dat ik nog een koelvriescombi moest. Normaal gesproken ben ik niet echt van de budgetmerken, en als ik er nu een had moeten kopen had ik iets anders gekocht, maar dat is niet meer dan pure waanzin, want -12 graden is -12 graden he, welk merk er ook op de deur staat. Noem het snobbisme, want dat is in principe gewoon wat het is.
Ja, dan zit je echt aan 2,23 kWh per 24 uur, dat is echt heel erg veel.quote:Op maandag 3 juni 2024 21:25 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dan ben ik ook een snob want ik ga toch weer voor een samsung, smeg, lg of siemens![]()
Ik weet niet, die budget merken. Zie nu ook een haier, amico? wiggo en die zijn een stuk goedkoper. Dan vraag ik me toch af, zal met kwaliteit te maken hebben? En natuurlijk oude merken dus ervaring met koelkasten en hoe het moet. Die nieuwe merken moeten zich nog bewijzen, kan vanalles mis mee zijn. En bij budget moet er gewoon iéts zijn waarom ze goedkoper zijn.
Koelkast verbruikte 58 kwh in 26 dagen, dat komt op 814 kwh in een jaar. En dan moet de zomer nog komen. Denk ik wel dat ie rond de 850 kwh verbruikt😳
Tijd voor een nieuwe dusquote:Op maandag 3 juni 2024 21:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dan zit je echt aan 2,23 kWh per 24 uur, dat is echt heel erg veel.
Nóg een merk erbijquote:Op maandag 3 juni 2024 21:39 schreef Leandra het volgende:
Als je een koelkast of vriezer moet hebben: Liebherr.... De Miele koelkasten zijn ook omgelabelde Liebherr koelkasten
Daarbij kon ik op het tafelmodel vriezertje dat we in de garage hebben staan bij Liebherr 7 jaar garantie krijgen, plus dat ze modellen hebben die in lagere temperaturen kunnen dan standaard.
Even ter info zeg maar![]()
Overigens hebben wij 2 koelvriescombinaties omdat de heren graag een Amerikaanse koelkast wilden en ik dat absoluut niet zag zitten, en ik toen zei nog liever 2 koelvriescombinaties, of een koelkast en een vrieskast naast elkaar te willen zetten dan een Amerikaanse koelkast te kopen, waarschijnlijk nog goedkoper ook, zowel in prijs als in stroomverbruik.
Dat ze niet naast elkaar staan maar ieder in een andere hoek van de keuken is een ander verhaal
Ik dacht dat HiSense het vroegere Philips was maar zeker weet ik dit niet.quote:Op maandag 3 juni 2024 21:44 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Nóg een merk erbij![]()
Ik wil sowieso een Amerikaanse en dan ook nog met het vriesgedeelte onder. Ik kan niet zo goed bukken en in de vriezer hoef ik minder vaak te zijn dan in de koeling.
En daar gaat mijn snobisme want ik zag deze
https://www.bol.com/nl/nl(...)oductImage#open=true
Nóóit van dat merk gehoord
Google zegt Chinees. Laat ik daar nou niet echt vertrouwen in hebbenquote:Op maandag 3 juni 2024 21:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik dacht dat HiSense het vroegere Philips was maar zeker weet ik dit niet.
Gaat niet passen. Hij komt tussen een muur en de keukenplank. Die ruimte is 85cm en de koelkast die ik nu heb, is 82cm.quote:Op maandag 3 juni 2024 22:11 schreef Leandra het volgende:
Ik zou twee van deze naast elkaar zetten, en dat de deuren ieder een andere kant op openen:
https://www.liebherr-home(...)aties/cnsdb-5223-22/
Verbruikt 128 kWh per jaar, dus samen 256 kWh.
We verwachten een enorm sneeuwfront uit het noorden dus ik zou het vastzetten voor 10 jaar.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 15:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik kan binnenkort ook mijn energiecontract weer verlengen. Wat is jullie advies, lekker nog even de zomer uitzitten of nu al vastleggen voor meerdere jaren?
Wat is de verwachte tendens deze zomer?
Ik hoef alleen maar de trend te weten.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 15:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
We verwachten een enorm sneeuwfront uit het noorden dus ik zou het vastzetten voor 10 jaar.
Met andere woorden. Je weet het niet. Het voordeel van vastzetten is dat je X periode zekerheid hebt, het nadeel is dat het misschien verder zakt en je dus 'te duur' uit bent.
Het kan het komende jaar vriezen en het kan dooien. Wie het weet mag het zeggen….quote:Op dinsdag 11 juni 2024 15:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik hoef alleen maar de trend te weten.
https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijsquote:Op dinsdag 11 juni 2024 15:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik hoef alleen maar de trend te weten.
Die 3 ct per kWh ga je waarschijnlijk nog wel energiebelasting en btw over moeten betalen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 12:01 schreef CoolGuy het volgende:
Engie (maar vast wel meer energieboeren) heeft een aardigheidje, dat als je je auto laadt op momenten waarop het goedkoop is, dan krijg je 3ct per kWh.
Dus daar heb ik me voor aangemeld, want ik heb de auto toch al staan, en ik heb een fiks overschot aan zonnestroom op jaarbasis. Dat overschot zal nu met de EV een stuk lager worden gok ik (al heb ik nog geen boete voorlopig) én ik pak 3ct per kWh, én ik krijg de stroom naar de auto vergoed van mijn werkgever, dus als ik laad op zonnestroom pak ik 30+3ct terwijl het me niks kost op dat moment.
Dat gaan we zien, je kunt elke 5 euro laten uitbetalen, dus ik gok dat als daar zou staan precies 5 euro, en ik zou zeggen uitbetalen, dat ik dan 5 euro gestort krijg, en niet minder. Of nou ja, ik zie nergens iets staan van dat daar nog iets vanaf gaat.quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:37 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Die 3 ct per kWh ga je waarschijnlijk nog wel energiebelasting en btw over moeten betalen.
Goh, heb je een elektrische auto?
Dat wisten we nog niet.![]()
Maar leuk voor je, veel plezier ermee!
Ik heb nl bij Budget Energie een nieuw contract afgesloten met oa deze extras.quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat gaan we zien, je kunt elke 5 euro laten uitbetalen, dus ik gok dat als daar zou staan precies 5 euro, en ik zou zeggen uitbetalen, dat ik dan 5 euro gestort krijg, en niet minder. Of nou ja, ik zie nergens iets staan van dat daar nog iets vanaf gaat.
Maar goed, dat kan iedereen met een EV + Engie natuurlijk.
Ja maar dat is volgens mij niet hetzelfde. Dit wordt gedaan (zogenaamd?) om je aan te moedigen niét op piekmomenten te laden. En als je dat doet dan krijg je voor elke kWh 3ct, maar dan moet je wel 'slim laden', zoals zij het noemen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:48 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik heb nl bij Budget Energie een nieuw contract afgesloten met oa deze extras.
Heb nu weer voor een jaar zekerheid tegen een redelijk tarief met een mooie aanmeldpremie.
En gratis stroom![]()
Van 1 april t/m 31 augustus ontvang je ieder weekend van 12.00 tot 17.00 uur gratis stroom. Je betaalt wel energiebelasting over je stroomverbruik.
Daar stond het igg wel heel duidelijk bij vermeld.
Intussen iets meer duidelijkquote:Op zaterdag 1 juni 2024 22:17 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Heb net zitten zoeken op de site maar daar zijn ze ook onduidelijk.
Mijn contract loopt op 1 juli af dus dan wacht ik tot er meer duidelijkheid komt en dat zal vast wel voor 1 juli zijn. Beetje zonde als ik het nu vastzet en de prijzen dan misschien zakken.
Mijn nieuwe variabele tarief met 25% blijven loont korting wordt dan vanaf 1 augustus ¤ 0,241093, het huidige tarief is ¤ 0,273127. En de vaste leveringskosten gaan omlaag van ¤8,99 naar ¤7,99quote:Uw stroomtarieven gaan omlaag
Uw vaste en variabele leveringskosten voor stroom gaan omlaag. Dit komt doordat we de kosten
voor zonnepanelen vanaf 1 juli niet meer doorberekenen in de stroomtarieven. Uw stroomtarieven
gaan daarom omlaag.
Volgens mij kan dat wel scherper als je de aanmeldkorting meerekent. Aanmeldkortingen van 350 euro momenteel.quote:Op donderdag 20 juni 2024 22:06 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Intussen iets meer duidelijk
In mijn Vattenfall account staat nu een brief met datum 21 juni (morgen) met nieuwe variabele tarieven voor stroom per 1 augustus.
[..]
Mijn nieuwe variabele tarief met 25% blijven loont korting wordt dan vanaf 1 augustus ¤ 0,241093, het huidige tarief is ¤ 0,273127. En de vaste leveringskosten gaan omlaag van ¤8,99 naar ¤7,99
Aanbod voor vast contract 1 jaar stond sinds vorige week op ¤ 0,253253 en ook ¤7,99 vast leveringskosten, even kijken of dat ook nog wat lager wordt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |