Heb net zitten zoeken op de site maar daar zijn ze ook onduidelijk.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 22:04 schreef Soulfreak het volgende:
Ja, ik wilde die brief eerst ook gelijk in de papierbak gooien, maar toch even doorgelezen, ook omdat Eneco eerder bekend maakte dat klanten zonder panelen minder gaan betalen. Dus dat hoopte ik ook in deze brief van Vattenfall te lezen, maar er staat alleen erg vaag "dat het voordeel op kan leveren". Welk voordeel moeten we dan nog maar zien.
Even een ego-quotequote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:28 schreef Mushanga71 het volgende:
Ah, ja, mijn jaarcontract bij Vattenfall loopt eind deze maand af. Voor het jaarcontract altijd variabel gezeten maar kan de variabele tarieven niet vinden.
Aanbod voor een jaar vast met 25% korting op elektra:
0,255340 per kwh
1,343233 per m³
Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas
Ik weet het nog niet.
Energiebelasting op gas is 70 cent per kuub gewordenJe kan besparen tot je een ons weegt, maar betalen zal je
Edit:
Variabele prijzen gevonden:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541
Meh, weet het nog steeds niet.
gooi je je elektra naar een andere maatschappijquote:Op zondag 2 juni 2024 13:27 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Even een ego-quote
Had eerder in de mail moeten kijken![]()
Als ik niet vast zet, ga ik variabel het volgende betalen:
Stroom: ¤ 0,273127 inclusief 25% korting.
Gas: ¤ 1,213884
Vaste leveringskosten per maand voor stroom is 8,99 geworden en voor gas 4,99.
Gasverbruik tot de winter zal niet veel zijn, scheelt wel bijna 13 cent per kuub.
Stroom echter, gebruiken we nu wel meer vanwege de mobiele airco`s. En das 1,8 cent duurder per kwh.
Maakt de keuze er niet echt makkelijker op![]()
Jammer dat er niet gehusseld kan worden. Dan koos ik de elektraprijs van het vaste contract en de gasprijs van het variabele
Coolblue 29 cent.quote:Op zondag 2 juni 2024 13:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
gooi je je elektra naar een andere maatschappij
Dan ben ik mijn korting kwijtquote:Op zondag 2 juni 2024 13:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
gooi je je elektra naar een andere maatschappij
Gasprijzen zijn echt nog veel te hoog.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:28 schreef Mushanga71 het volgende:
Ah, ja, mijn jaarcontract bij Vattenfall loopt eind deze maand af. Voor het jaarcontract altijd variabel gezeten maar kan de variabele tarieven niet vinden.
0,255340 per kwh
1,343233 per m³
Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas
Ik weet het nog niet.
Energiebelasting op gas is 70 cent per kuub gewordenJe kan besparen tot je een ons weegt, maar betalen zal je
Edit:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541
Warmtepomp geen optie?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:28 schreef Mushanga71 het volgende:
0,255340 per kwh
1,343233 per m³
Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas
Ik weet het nog niet.
Edit:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541
Ik zit er nu echt over te denken.quote:Op maandag 3 juni 2024 13:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Warmtepomp geen optie?
Dat gaat echt veel schelen (obv dynamische tarieven). En het verschil wordt in de toekomst alleen maar groter.
Hier ook zo'n 1900m3 vervangen door 4500kwh.
Scheelt 1300-1500 per jaar incl vastrecht gas.
Tot 2027 kunnen we nog alles salderen maar daarna scheelt het dus ook veel geld.
Enige voorwaarde is vloerverwarming...
Wat houdt je tegen?quote:Op maandag 3 juni 2024 13:17 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik zit er nu echt over te denken.
Ik zit ook op een kleine 2000 m3 / jaar.
Ga dit jaar nieuwe kozijnen plaatsen, dus volgens mij zou ik dan met een tweede maatregel ook nog extra subsidie krijgen voor een warmtepomp. CV-ketel van mij is ook al 20 jaar dus het mag ook wel.
Maar toch.
Zit al met 3 kleine kinderen, een ramvol huis, en binnenkort de kozijnen. Ik moet zaken wel wat gefaseerd aanpakken anders heb ik gedonder.quote:Op maandag 3 juni 2024 13:28 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Wat houdt je tegen?
Warmtepomp krijg je sowieso subsidie voor, beetje nette prijs is 10k incl subsidie. Die kun je evt lenen van warmtefonds.
Zakelijk zitten we dynamisch en de prijs nú is 34 cent. Tel daar de 70 cent energiebelasting bij op en het is al 1,04 euro. Die energiebelasting is exorbitantquote:Op maandag 3 juni 2024 13:00 schreef skrn het volgende:
[..]
Gasprijzen zijn echt nog veel te hoog.
Ik moet binnenkort weer verlengen maar werd niet vrolijk van huidige tarieven.
Zo, dat scheelt!quote:Op maandag 3 juni 2024 13:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Warmtepomp geen optie?
Dat gaat echt veel schelen (obv dynamische tarieven). En het verschil wordt in de toekomst alleen maar groter.
Hier ook zo'n 1900m3 vervangen door 4500kwh.
Scheelt 1300-1500 per jaar incl vastrecht gas.
Tot 2027 kunnen we nog alles salderen maar daarna scheelt het dus ook veel geld.
Enige voorwaarde is vloerverwarming...
Echt he, hier ook. Hadden de monteurs iig weer wat te lachenquote:Op maandag 3 juni 2024 14:08 schreef skrn het volgende:
We hebben inderdaad in onze wijk ook net nieuwe gasleidingen.
Ik : ja maar we moeten toch van het gas af?
Monteur : eerst mij keihard uitlachen. Daarna : we denken dat het allemaal niet zo snel gaat.
Ik zie het ook niet gebeuren, woon in een wijk met allerlei oude arbeiderswoninkjes van 70m2. Die huizen zijn net 4 meter breed. Moet elk huis dan een warmtepomp? En dat voor zeg 1000m3 te besparen voor elk huisje. Zie het allemaal niet gebeuren eerlijk gezegd.
Tarieven dus. Warmtepomp zou kunnen hoor maar ja, zeg dat nieuwe regering opeens die gasbelasting drastisch gaat verlagen, dan is het weer voor niets.
Als het idd kán, dan is het wmb een uitgemaakte zaak: warmtepomp en zonnepanelenquote:Op maandag 3 juni 2024 14:49 schreef Sport_Life het volgende:
Ja hier zijn de huizen wel iets groter, wij verwarmen 264m2 met een warmtepomp! Vorige bewoner klaagde over de hoge energieprijzen, daar hebben wij geen last van haha !
Zeker wel. Maar los daarvan kom je niet verder dan de klantenservice diequote:
Het wordt er ook allemaal niet makkelijker op qua keuzes maken.quote:Op maandag 3 juni 2024 14:53 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Echt he, hier ook. Hadden de monteurs iig weer wat te lachen![]()
De regering kan vanalles willen, het moet ook kúnnen en daar loopt het mank.
Er is hier écht nergens plek voor een warmtepomp en daar was de gemeente ook achter. Volgende optie: warmtenet. Maar das afgeschoten door Vattenfall. Daar is onze jaren 70 wijk niet geschikt voor.
Ik zie wel waar het schip strandt. Voorlopig betaal ik me wel blauw aan gas al weet ik nog steeds niet of ik voor vast of variabel ga.
Nope, hoewel ik door bericht van @Klepper272 toch weer naar een jaar vast neig.quote:Op maandag 3 juni 2024 17:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het wordt er ook allemaal niet makkelijker op qua keuzes maken.
Ja, eens. Maar goed, we hebben het er toch mee te doen, zo is het helaas.quote:Op maandag 3 juni 2024 18:10 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Nope, hoewel ik door bericht van @:Klepper272 toch weer naar een jaar vast neig.
Wat was het leven eigenlijk makkelijk voor alle crises. Dat besef komt pas als het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend is
Erg he en ik heb niet eens een laadpaalquote:Op maandag 3 juni 2024 18:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, eens. Maar goed, we hebben het er toch mee te doen, zo is het helaas.
Overigens, jij woont in een jaren 70 huis en je verbruikt 4300 kWh én 1900 m3 gas? Dat gas kan ik me iets bij voorstellen, aangezien het niet optimaal geisoleerd zal zijn, en wellicht is het ook wel een wat groter huis. Maar 4300 kWh komt mij als 'vreemd' voor, puur om de simpele reden dat mijn verbruik op jaar ook 4300 kWh is (nu nog, daar gaat over een dikke week verandering in komen want EV), maar ik heb een warmtepomp en geen gas.
Edit, ik besef me nu dat dat niet helemaal eerlijk is want ik heb natuurlijk ook nog direct eigen verbruik van de zonnepanelen, en als ik dat er bij reken dan zijn we al aan de 7000 kWh dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
Ik lette daar ook nooit op, tót ik een P1 meter kocht, jaren geleden, en toen begon ik er wel op te letten.quote:Op maandag 3 juni 2024 19:28 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Erg he en ik heb niet eens een laadpaalHet is wel een woning van 128m2 maar dan is het idd nog best veel.
Heb zo'n metertje gekocht waarmee je het verbruik meet. Koelkast, 25 jaar oud, verbruikt al ruim 815 kwh en dan heb ik nog niet gemeten tijdens hitte. Zal wel meer zijn dan.
Plus de 2 mobiele airco's een en een magnetron die dagelijks gebruikt wordt.
Oh, en een keukenboiler. Volgens mij verbruikt die ook best veel. Scheelt wél op het gasverbruik.
En eerlijk, ik let niet echt op mn verbruik
Dit is ook een Amerikaanse koelkast, onder 3 vrieslades en boven het koelgedeelte, totaal 503 liter. Samsung cool tech plus maar zo te lezen verbruikt mijne écht extreem veelquote:Op maandag 3 juni 2024 19:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik lette daar ook nooit op, tót ik een P1 meter kocht, jaren geleden, en toen begon ik er wel op te letten.
Wacht wat? 815 kWh in 1 jaar? Dat is 2,23 kWh per dag. Ik heb hier 2 koelkasten waarvan 1 zonder vriezer en 1 met vriezer. Die laatste is een Amerikaans model, dus met van die dubbele deuren, en die is echt niet het zuinigste, maar die heeft tot letterlijk nú, sinds 1 januari dit jaar 117,7 kWh verbruikt. Dit is de 154e dag van het jaar dus dat komt neer op 0,76 kWh per dag.
Niet helemaal eerlijk want als het warm wordt stijgt dat verbruik uiteraard, maar ik heb het bijgehouden sinds hij staat, en dat was september 2021, en het verbruik in al die tijd is 414,57 kWh. Dus 815 kWh is imho enorm, maar de vraag is even in hoeveel tijd dat was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |