abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 april 2024 @ 22:31:09 #201
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213377001
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja en salderen gaat verdwijnen. Daar ging het om.

Heb je misschien dezelfde cursus Fokken gevolgd als zwolsboy?
Wanneer gaat salderen dan verdwijnen ? En leg uit, waar gaat het hier dan nog wel over of om ?
Ik laat de projectering op de persoon voor jouw rekening.

Maar goed beter om het weer gaan hebben over alleen de "Energietarieven" wat dat ook moge zijn dan bespreken hoe dat op welke wijze en intentie wordt toegepast.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_213378396
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 22:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wij doen bijna alle wassen in het weekend. Juist omdat er dan meestal gelegenheid is om de was overdag te draaien en (bij droog weer) buiten op te hangen. Maar wij komen niet verder dan 4 wasjes per week, die dus regelmatig allemaal op één dag worden gedaan.
Tja, ik heb hier een kind van 0, 1 en 3 tegelijk gehad. Je wil het niet, maar die leeftijd betekent wel dat je soms kinderen meerdere setjes kleren per dag aan hebben, in plaats van een setje meerdere dagen. Dan red je het niet met alleen het weekend.

Maar goed, ik heb nu geen tijd, maar zal binnenkort eens kijken of ik bronnen achter dat cijfer van de Vlaamse overheid kan vinden. Als je echt in de buurt komt van die 68% ipv 28% door een accu, is dat zodra de saldering er af is eigenlijk een no-brainer. En misschien moet je dan wel de grote groep voor zijn en hem hebben hangen voor het afschaffen van die regeling.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213378418
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 20:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja ik laat die data allemaal binnen komen in Home Assistant, en die maakt dus die berekening al. Dus wat een accu doet kan ik daar ook vrij makkelijk uit afleiden.
Same Here. Accu heeft nog geen economisch nut.
pi_213378498
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 07:38 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Same Here. Accu heeft nog geen economisch nut.
Ik heb voor de lol ook eens een berekening gemaakt met de gegevens over een jaar. Met excel kan je makkelijk een voorspelling maken.
Als ik vorig jaar een accu pakket van 20kw had gehad, dan had ik vanaf eind april tot oktober zo goed als geen stroom van het net nodig gehad, met 15 kw iets meer, met 10kw vallen er toch wel wat grote gaten in april, mei en sept/okt. Maar eigenlijk nog niet zo groot om het verschil tussen 10 en 20kw accu's te verantwoorden.
Gezien de kosten daarvan en dat je in de wintermaanden wanneer ik veel verbruik door stoken op electra is te er inderdaad totaal geen economisch nut van een accu zolang we salderen, zelfs niet met de terugleverkosten.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_213379545
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 07:54 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ik heb voor de lol ook eens een berekening gemaakt met de gegevens over een jaar. Met excel kan je makkelijk een voorspelling maken.
Als ik vorig jaar een accu pakket van 20kw had gehad, dan had ik vanaf eind april tot oktober zo goed als geen stroom van het net nodig gehad, met 15 kw iets meer, met 10kw vallen er toch wel wat grote gaten in april, mei en sept/okt. Maar eigenlijk nog niet zo groot om het verschil tussen 10 en 20kw accu's te verantwoorden.
Gezien de kosten daarvan en dat je in de wintermaanden wanneer ik veel verbruik door stoken op electra is te er inderdaad totaal geen economisch nut van een accu zolang we salderen, zelfs niet met de terugleverkosten.
Houd je in deze Excel ook rekening met (ont)laadvermogen en laad verlies?
pi_213379617
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 09:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Houd je in deze Excel ook rekening met (ont)laadvermogen en laad verlies?
ja en ja, laad verlies neem ik 5%.
Als ik met de huidige getallen reken en de terugleverkosten van eneco neem (11,5 cent) als reken voorbeeld dan bespaar ik met een 5kw accu ongeveer 200 euro per jaar, met een 10kw accu 270 euro, met een 20kw accu 300.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_213379941
8.5 cent terug per kWh vanmiddag _O_ @Elan
pi_213380049
Het wordt er zo niet transparanter op voor mij als redelijke leek. Ons 1jaars contract met Eneco loopt 10 juli af. Verlengen betekent terugleverkosten, die mail heb ik al gehad van ze.
Essent berekent deze echter nog niet maar dat contract gaat dan pas 10 juli in en in die 2 maanden kan nog van alles gebeuren.

Ik ga eens kijken wat er in de kleine lettertjes staat van Essent.

Wel interessant om eens te berekenen hoeveel we nu eigenlijk echt terugleveren en wat we daarvan zelf zouden kunnen gebruiken. Wellicht met wat kleine aanpassingen kan die berekening gunstiger worden.

Maar die gasprijs zakt nog steeds niet he? Wij verbruiken iets minder dan 1000 kuub gas per jaar dus die prijs is nog wel interessant voor ons.
  woensdag 1 mei 2024 @ 10:56:30 #209
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_213380196
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 10:44 schreef exode het volgende:
Het wordt er zo niet transparanter op voor mij als redelijke leek. Ons 1jaars contract met Eneco loopt 10 juli af. Verlengen betekent terugleverkosten, die mail heb ik al gehad van ze.
Essent berekent deze echter nog niet maar dat contract gaat dan pas 10 juli in en in die 2 maanden kan nog van alles gebeuren.

Wel interessant om eens te berekenen hoeveel we nu eigenlijk echt terugleveren en wat we daarvan zelf zouden kunnen gebruiken. Wellicht met wat kleine aanpassingen kan die berekening gunstiger worden.

Maar die gasprijs zakt nog steeds niet he? Wij verbruiken iets minder dan 1000 kuub gas per jaar dus die prijs is nog wel interessant voor ons.
Wij zijn 4 juli klaar bij Eneco. Gaan dan over naar United consumers. Wel vaste terugleverkosten maar niet die variabele. Dat was in onze situatie voordeliger. Ook door de overstapbonus die hoger is dan die teruglever kosten :P

(3600 verbruik, 3400 opwek waarvan 40% direct verbruik en dan nog 700 kuub gas).
  woensdag 1 mei 2024 @ 11:03:08 #210
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_213380279
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 10:31 schreef Wereldgozer het volgende:
8.5 cent terug per kWh vanmiddag _O_ @:elan
Eneco hier is in een nog gullere bui. :P Ze hebben ook wel de inkoopvergoeding voor elektriciteit per vandaag iets verlaagd.
  zondag 12 mei 2024 @ 16:20:27 #211
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213537846
Alle leveranciers hebben inmiddels terugleverkosten? (voor de nieuwe contracten)
pi_213538089
quote:
6s.gif Op woensdag 1 mei 2024 11:03 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Eneco hier is in een nog gullere bui. :P Ze hebben ook wel de inkoopvergoeding voor elektriciteit per vandaag iets verlaagd.
[ afbeelding ]
Die overheidsvergoedingen gaan netto right, saldeer je weg.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213538133
quote:
1s.gif Op zondag 12 mei 2024 16:20 schreef RamboDirk het volgende:
Alle leveranciers hebben inmiddels terugleverkosten? (voor de nieuwe contracten)
Nee
pi_213538175
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 10:44 schreef exode het volgende:

Bij de Mediamarkt kon je tot 3 jaar nog als je zonnepanelen had. Of dat nu nog zo is, weet ik niet.
pi_213542015
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2024 10:31 schreef Wereldgozer het volgende:
8.5 cent terug per kWh vanmiddag _O_ @:elan
Rijke boi
U MAD?
pi_213542657
quote:
0s.gif Op zondag 12 mei 2024 22:22 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Rijke boi
Was vandaag te laat met de wasmachine en droger

Gvd
pi_213542662
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 14 mei 2024 @ 02:50:39 #218
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_213554794
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2024 19:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik had dat in mijn vorige huis met de koelkast in de keuken, en in het huidige huis heb ik mijn wasmachine en droger vervangen. Die waren beiden uit 2008, en heb ik in 2021 vervangen voor nieuwe apparaten. Dat verschil was wel te merken ja.
haha ja klopt! Ik had een 10 jaar oude koelkast van Goldstar. Die verbruikte ruim 300 Watt. Dat was een dubbeldeurs van ongeveer 1m80 hoog. Toen een nog grotere gekocht niet lang geleden, een Samsung. Ik moest echt lachen toen ik zag wat die verbruikte. Ding is 2m10 hoog. Het verbruik? 50 watt! :D
Gevaccineerd.
pi_213579119
Via Gaslicht de meest interessante aanbieding nu voor ons, United Consumers:

Gas 1,17 (zitten tegen de 1000 kuub verbruik per jaar)
Electriciteit: Zolang salderen nog bestaat komt ons verbruik op 0. Terugleverkosten 175 per jaar.

Korting 250 op jaarbasis, dan gaan we minder betalen dan nu via Eneco.

Ik lees wel dat de App niet zo goed is als die van bijvorrbeeld Eneco. Dus dat wordt wel zelf het verbruik goed monitoren.
  vrijdag 17 mei 2024 @ 08:09:07 #220
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213589775
Heb even zitten kijken, naar mn huidige leverancier (Engie). Daar betaal ik nu 106 euro leveringskosten per jaar en dat wordt 327 bij eventuele verlenging ivm de zonnepanelen.

Het wordt interessant wat daar gaat gebeuren nu salderen toch weer afgeschaft gaat worden.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_213590113
quote:
19s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 08:09 schreef Notorious_Roy het volgende:
Heb even zitten kijken, naar mn huidige leverancier (Engie). Daar betaal ik nu 106 euro leveringskosten per jaar en dat wordt 327 bij eventuele verlenging ivm de zonnepanelen.

Het wordt interessant wat daar gaat gebeuren nu salderen toch weer afgeschaft gaat worden.
Pas in 2027, dus daar gaat nu niets mee gebeuren denk ik.
  Moderator vrijdag 24 mei 2024 @ 09:34:16 #222
382129 crew  Donna
pi_213664264
Mijn contract loopt begin aug. af. Is het verstandig om nog even te wachten met vastzetten/overstappen? In de zomer zijn de tarieven vaak wat lager toch?
pi_213665858
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 09:34 schreef Donna het volgende:
Mijn contract loopt begin aug. af. Is het verstandig om nog even te wachten met vastzetten/overstappen? In de zomer zijn de tarieven vaak wat lager toch?
Kun je weinig van zeggen, een paar maanden terug waren de de tarieven een stuk gunstiger.
Zit in dezelfde situatie, ik wacht nog even.
Maar het is een gok, prijzen kunnen ook hoger worden.
pi_213699534
Essent verlaagt stroomtarief met 35 procent, klanten zonder zonnepanelen zijn beter af

https://emea01.safelinks.(...)Tb%2FI%3D&reserved=0
  maandag 27 mei 2024 @ 17:36:12 #225
247418 benjamin15
Aan het typen...
pi_213703306
Ik heb een bijzondere vraag, en ik hoop dat iemand die voor mij kan beantwoorden voordat ik mijn woningbouw corporatie in ga lichten. Het zit als volgt, ik heb 32 zonnepanelen en een warmtepomp van de woningbouwvereniging (ze zaten er al op voordat ik hier kwam wonen. En u denkt natuurlijk 32?? Ja 32. Het zijn rijtjeshuizen die van voor naar achter aan beide zeiden zijn bedekt met panelen) nu moet ik vanaf juli een behoorlijke bedrag per maand gaan betalen voor teruglevering. Ik betaal dus servicekosten voor de panelen en dan ook nog extra energie kosten (er over heen)

Nu heb ik een heel simpel idee, maar weet niet als dit ook mag vandaar mijn post. Mag ik er een paar stekkers eruit trekken? Zodat de helft van de panelen maar werken?

Beetje gek wel. Maar kan mij zo 800 euro schelen op jaarbasis.
Binge-watcher
pi_213703355
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 08:38 schreef Horsemen het volgende:
Essent verlaagt stroomtarief met 35 procent, klanten zonder zonnepanelen zijn beter af

https://emea01.safelinks.(...)Tb%2FI%3D&reserved=0
Bij 4mwh terugleververing betaal je 44,69¤ per maand afval heffing
  Moderator maandag 27 mei 2024 @ 17:54:15 #227
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213703419
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:44 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Bij 4mwh terugleververing betaal je 44,69¤ per maand afval heffing
Tenzij modelcontract :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213703859
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Tenzij modelcontract :P
Oui, maar het kan nu nog even uit om te salderen ;)

Maar modelcontract aanvraag gaat er idd uit
  dinsdag 28 mei 2024 @ 01:06:30 #229
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213707983
quote:
0s.gif Op maandag 27 mei 2024 17:36 schreef benjamin15 het volgende:
Ik heb een bijzondere vraag, en ik hoop dat iemand die voor mij kan beantwoorden voordat ik mijn woningbouw corporatie in ga lichten. Het zit als volgt, ik heb 32 zonnepanelen en een warmtepomp van de woningbouwvereniging (ze zaten er al op voordat ik hier kwam wonen. En u denkt natuurlijk 32?? Ja 32. Het zijn rijtjeshuizen die van voor naar achter aan beide zeiden zijn bedekt met panelen) nu moet ik vanaf juli een behoorlijke bedrag per maand gaan betalen voor teruglevering. Ik betaal dus servicekosten voor de panelen en dan ook nog extra energie kosten (er over heen)

Nu heb ik een heel simpel idee, maar weet niet als dit ook mag vandaar mijn post. Mag ik er een paar stekkers eruit trekken? Zodat de helft van de panelen maar werken?

Beetje gek wel. Maar kan mij zo 800 euro schelen op jaarbasis.
Wanneer die panelen alleen voor gebruik en via de eigen "meter" zijn aangesloten, kan niemand je verplichten ze in werking te hebben. De servicekosten al of niet werkend, zullen ongewijzigd bijven.

Puur formeel, check bij de WBV of uitzetten, schadelijk is voor (monitor)werking van de totale installatie (die immers in bruikleen is). Ik vermoed dat je met 32 panelen, geen "stekkers" zult hebben maar meerdere schakelaars (installatie-automaten)..
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_213718573
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 09:34 schreef Donna het volgende:
quote:
Energieprijzen lopen weer op: stap nu over
De energietarieven zijn nu nog laag, maar ze lopen binnenkort weer op. Door de spanningen in het Midden-Oosten en de oorlog in Oekraïne blijft de markt prikkelbaar. Op de groothandelsmarkt zijn de gasprijzen de afgelopen tijd fors gestegen. Het is dus een kwestie van tijd dat energiecontracten ook duurder worden.

Ben Woldring adviseert mensen om niet te lang te wachten met overstappen: “Bij het goedkoopste jaarcontract betaalt u op dit moment ¤ 1,24 per kuub gas en ¤ 0,27 per kilowattuur stroom. Dat is minder dan vorig jaar, toen we nog een prijsplafond hadden. Veel Nederlanders hebben vorig jaar zomer, zodra dat kon, weer een contract voor een jaar afgesloten. Die contracten lopen de komende weken af. Wacht niet tot september met overstappen. Bij een aantal leveranciers kunt u er ook voor kiezen om uw nieuwe gas- en stroomtarieven pas over drie maanden in laten gaan. Dan zit u uw lopende contract, als dat gunstig is, tot het einde uit. Daarnaast bieden veel leveranciers op dit moment hoge kortingen aan.”
Kreeg dit in de mail vandaag van www.gaslicht.com en heb maar besloten nu een nieuw contract af te sluiten voor een jaar bij BudgetEnergie.
@Donna
  woensdag 29 mei 2024 @ 17:04:36 #231
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_213724275
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 23:46 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
[..]
Kreeg dit in de mail vandaag van www.gaslicht.com en heb maar besloten nu een nieuw contract af te sluiten voor een jaar bij BudgetEnergie.
@:donna
Wel knap dat ze nu al weten wat de markt de komende maanden gaat doen.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 29 mei 2024 @ 17:40:44 #232
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_213724590
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 17:04 schreef zalkc het volgende:

[..]
net als afgelopen kerst, tijdens de Top2000 elke keer de reclame om je tarieven te bevriezen... euh ja leuk idee, maar de prijzen daalden nog een tijdje door.

ze geven als excuus wel aan dat mensen uit hun vaste contracten komen, maar omdat energiebedrijven nu bezig zijn om de kosten van panelen aan te passen worden de kale tarieven elektra ook lager.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_213724675
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 17:04 schreef zalkc het volgende:

[..]
Tja, de trend op de groothandelsmarkt is omhoog...
De consumententarieven volgen met een vertraging.

Anyway, het is altijd een beetje een gok. Soms zit het mee, soms zit het tegen :7
Heb nu weer voor een jaar zekerheid tegen een redelijk tarief met een mooie aanmeldpremie.
En gratis stroom
Van 1 april t/m 31 augustus ontvang je ieder weekend van 12.00 tot 17.00 uur gratis stroom. Je betaalt wel energiebelasting over je stroomverbruik.

[ Bericht 8% gewijzigd door Klepper272 op 29-05-2024 17:59:27 ]
pi_213724688
quote:
99s.gif Op woensdag 29 mei 2024 17:40 schreef Nizno het volgende:

[..]
net als afgelopen kerst, tijdens de Top2000 elke keer de reclame om je tarieven te bevriezen... euh ja leuk idee, maar de prijzen daalden nog een tijdje door.

ze geven als excuus wel aan dat mensen uit hun vaste contracten komen, maar omdat energiebedrijven nu bezig zijn om de kosten van panelen aan te passen worden de kale tarieven elektra ook lager.
Kan jij mij garanderen dat de prijzen de komende maanden lager zijn?
pi_213724712
Ook wel bijzonder dat Eneco mij wil laten verlengen vanaf 10 juli maar wel alle voorstellen zonder terugleverkosten zijn.....Die laten ze pas 10 juni zien, 30 dagen voor afloop contract.
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 29 mei 2024 @ 18:00:20 #236
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_213724737
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 17:55 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Kan jij mij garanderen dat de prijzen de komende maanden lager zijn?
nee maar zij ook niet dat het omhoog gaat doordat mensen nu uit hun vaste contracten komen, want zoals ik al zei zijn de leveranciers nu ook bezig met aanpassen van de paneelkosten waardoor prijzen van stroom omlaag gaan

zie hier bijv een nieuwsbericht
https://www.maxmeldpunt.n(...)t-35-procent-omlaag/
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_213724798
quote:
99s.gif Op woensdag 29 mei 2024 18:00 schreef Nizno het volgende:

[..]
nee maar zij ook niet dat het omhoog gaat doordat mensen nu uit hun vaste contracten komen, want zoals ik al zei zijn de leveranciers nu ook bezig met aanpassen van de paneelkosten waardoor prijzen van stroom omlaag gaan

zie hier bijv een nieuwsbericht
https://www.maxmeldpunt.n(...)t-35-procent-omlaag/
Essent, een van de 3 grote energieleveranciers, verlaagt per 1 juli het stroomtarief met 35 procent voor ruim 1 miljoen huishoudens met een variabel energiecontract'

Uit hetzelfde bericht ;)

Anyway, het is altijd een beetje een gok. Soms zit het mee, soms zit het tegen :7
Heb nu weer voor een jaar zekerheid tegen een redelijk tarief met een mooie aanmeldpremie.
En gratis stroom
Van 1 april t/m 31 augustus ontvang je ieder weekend van 12.00 tot 17.00 uur gratis stroom. Je betaalt wel energiebelasting over je stroomverbruik.
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:21:48 #238
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213730174
Het houdt niet op

https://www.nu.nl/economi(...)len-en-laadpaal.html

quote:
Grootverbruikers van het stroomnet zouden twee keer zoveel netwerkkosten moeten betalen, vindt netbeheerder Enexis. Het gaat dan om huishoudens die veel elektriciteit verbruiken door hun warmtepomp en elektrische auto's, maar ook door het opwekken van stroom met zonnepanelen.
'grootverbruikers' :') ! !
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
  Moderator donderdag 30 mei 2024 @ 09:49:14 #239
16180 crew  CoolGuy
pi_213730357
quote:
10s.gif Op donderdag 30 mei 2024 09:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
Het houdt niet op

https://www.nu.nl/economi(...)len-en-laadpaal.html
[..]
'grootverbruikers' :') ! !
Dat is wel geinig, want het lijkt mij dat er afstemming is (geweest) met energieleveranciers. De prijs die je betaald is tot 10.000 kWh. Of nou ja, in ieder geval bij Engie staat dat in het contract, ik zou Eneco en in een lang verleden Essent contracten die ik heb gehad moeten terug zoeken om te kijken of die specificatie daar ook bij staat. Dat is al heel lang zo, en die 10.000 kWh hoort ook een netbeheerderstarief bij.

Nu komen veruit de meeste mensen natuurlijk nooit aan de 10.000 kWh, ook niet als je een warmtepomp hebt en ook niet als je elektrisch rijdt (als je ook nog zonnepanelen hebt). Dus je blijft dan onder die 10.000 kWh.

Dit is weer pure geldklopperij, maar, je houdt dat toch niet tegen.

Edit; ik kan het niet terug vinden. Ik zou zweren dat ik ergens die 'tot maximaal 10.000 kWh' heb zien staan, maar het kan ook goed zijn dat dat betrekking had op wat je aan energiebelasting betaald.
  donderdag 30 mei 2024 @ 10:29:56 #240
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213730774
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 09:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is wel geinig, want het lijkt mij dat er afstemming is (geweest) met energieleveranciers. De prijs die je betaald is tot 10.000 kWh. Of nou ja, in ieder geval bij Engie staat dat in het contract, ik zou Eneco en in een lang verleden Essent contracten die ik heb gehad moeten terug zoeken om te kijken of die specificatie daar ook bij staat. Dat is al heel lang zo, en die 10.000 kWh hoort ook een netbeheerderstarief bij.

Nu komen veruit de meeste mensen natuurlijk nooit aan de 10.000 kWh, ook niet als je een warmtepomp hebt en ook niet als je elektrisch rijdt (als je ook nog zonnepanelen hebt). Dus je blijft dan onder die 10.000 kWh.

Dit is weer pure geldklopperij, maar, je houdt dat toch niet tegen.

Edit; ik kan het niet terug vinden. Ik zou zweren dat ik ergens die 'tot maximaal 10.000 kWh' heb zien staan, maar het kan ook goed zijn dat dat betrekking had op wat je aan energiebelasting betaald.
Volgens mij liggen de cijfers voor grootverbruik gewoon vast

Volgens de Elektriciteitsweg ben je een grootverbruiker als je een aansluiting hebt die groter is dan 3x80 Ampère (vanaf 100.000 kWh)
  FOK!fotograaf zaterdag 1 juni 2024 @ 11:03:32 #241
842 Zorro
Z
pi_213752379
Wat te doen?
Ik zit nu bij budgetenergie op variabel tarief. Met 12 zonnepanelen. En een Ferrarismeter.
Wegens variabel tarief elke maand meterstanden doorgeven. Tot nu toe niets aan de hand, maar ik zie nu aankomen met het zonnigere weer dat er maanden met een negatief stroomverbruik aankomen. Gaan ze daarover stuiteren?

En dan misschien beter een vast contract nemen voor wellicht zelfs 3 jaar omdat ze nu bij het verlengvoorstel zeggen dat de teruglevering op 0 geschat wordt. Panelen zijn netjes aangemeld bij energieleveren.nl dus het is hun probleem lijkt me. Of kunnen ze daar nog op terugkomen aan de hand van meterstanden (over een heel jaar kom ik op een vrij normaal, ietwat zuinig stroomgebruik uit met mijn panelen. Ja ik gebruikte nogal veel blijkbaar... maar netto wordt het nu dus gewoon een zuinig gezin, niet een negatief verbruik of een belachelijk laag verbruik over een jaar of zo)?

Overstappen naar een andere leverancier durf ik sowieso niet omdat ze dan misschien slimme meters gaan verplichten, of is dat niet zo?

Lang verhaal kort:
- Is het verstandig om vast te zetten zodat ik geen negatieve verbruik meer heb (over een zonnige maand is dat wel zo, over een jaar niet) of maakt dat niet uit?
- Kan je met overstappen verplicht worden een slimme meter te nemen?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  zaterdag 1 juni 2024 @ 11:58:24 #242
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_213752807
quote:
6s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 11:03 schreef Zorro het volgende:
Wat te doen?
Ik zit nu bij budgetenergie op variabel tarief. Met 12 zonnepanelen. En een Ferrarismeter.
Wegens variabel tarief elke maand meterstanden doorgeven. Tot nu toe niets aan de hand, maar ik zie nu aankomen met het zonnigere weer dat er maanden met een negatief stroomverbruik aankomen. Gaan ze daarover stuiteren?
Mijn advies: maken dat je wegkomt bij BudgetEnergie. Ik heb twee jaar achter elkaar discussie gehad over het doorgeven van de meterstanden en het juist vastleggen daarvan. En elk jaar bezwaar moeten maken tegen de afrekening. Dat ze misschien een van de goedkoopste leveranciers zijn compenseren ze dan ook met een slechte klantenservice, het niet inhoudelijk (kunnen) beantwoorden van vragen en ronduit foutieve antwoorden geven.
Om een antwoord op je eerste vraag te geven: met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid krijg je dus of de meterstanden niet goed ingevuld/doorgegeven of je kunt bij de jaarafrekening alles nog eens goed nalopen en een discussie opstarten. :)

(Uiteraard zijn er vast ook mensen die wel tevreden afnemer zijn bij BudgetEnergie maar ik blijf er ver bij uit de buurt.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_213756842
Al jarenlang klant bij Vattenfall. Zonder panelen.
Na discussie aan de keukentafel besloten:
- afgelopen 1 jaar vast ¤ 0,28 en gas ¤ 1,379 en ¤ 173,- per maand.
Daarvan verwacht ik een forse teruggave gezien verbruik.

Nieuw per 1 julij : 1 jaar vast: ¤ 25,5 en 1,343 en ¤ 146,86 pm.
25% korting op tarief electriciteit.

Jaarverbruik: om en nabij 2193 kWh en 636 m3
pi_213757287
Contract met United Consumer geannuleerd en per 10 juli Vattenfal afgesloten via gaslicht.

Gas iets duurder, terugleverkosten lager, actiekorting hoger en met name de slechte reviews over inzicht in verbruik.

Gas ¤ 1,23
Electriciteit ¤ 0,29 maar met salderen voor ons niet interessant want we komen dan op een verbruik van 0 kwh.
¤200 actiekorting.

Terugleverkosten op jaarbasis in principe ¤215, maar dat moet minder worden. We leverden volgens Eneco 1501 kwh terug op jaarbasis, de staffel van Vattenfal is vanaf 2000 kwh gerekend nu. Als we onder de 1499 kwh terugleveren komen, betalen we ¤139 terugleverkosten. Dus de moeite om goed op te letten.
pi_213757406
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 11:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]
Mijn advies: maken dat je wegkomt bij BudgetEnergie. Ik heb twee jaar achter elkaar discussie gehad over het doorgeven van de meterstanden en het juist vastleggen daarvan. En elk jaar bezwaar moeten maken tegen de afrekening. Dat ze misschien een van de goedkoopste leveranciers zijn compenseren ze dan ook met een slechte klantenservice, het niet inhoudelijk (kunnen) beantwoorden van vragen en ronduit foutieve antwoorden geven.
Om een antwoord op je eerste vraag te geven: met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid krijg je dus of de meterstanden niet goed ingevuld/doorgegeven of je kunt bij de jaarafrekening alles nog eens goed nalopen en een discussie opstarten. :)

(Uiteraard zijn er vast ook mensen die wel tevreden afnemer zijn bij BudgetEnergie maar ik blijf er ver bij uit de buurt.)
Geen slimme meter ?
  zaterdag 1 juni 2024 @ 20:46:43 #246
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213757487
Sinds vandaag is dit contract ingegaan bij Greenchoice, 3 jaar vast, best blij mee. :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 21:03:50 #247
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_213757758
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 20:46 schreef monkyyy het volgende:
Sinds vandaag is dit contract ingegaan bij Greenchoice, 3 jaar vast, best blij mee. :)

SPOILER
Vindt de stroom niet heel goedkoop, gas ziet er wel gunstig uit
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_213758275
Ah, ja, mijn jaarcontract bij Vattenfall loopt eind deze maand af. Voor het jaarcontract altijd variabel gezeten maar kan de variabele tarieven niet vinden.
Aanbod voor een jaar vast met 25% korting op elektra:
0,255340 per kwh
1,343233 per m³

Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas

Ik weet het nog niet.

Energiebelasting op gas is 70 cent per kuub geworden :') Je kan besparen tot je een ons weegt, maar betalen zal je :')

Edit:
Variabele prijzen gevonden:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541

Meh, weet het nog steeds niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mushanga71 op 01-06-2024 21:43:08 ]
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_213758721
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 19:31 schreef AnneX het volgende:
Al jarenlang klant bij Vattenfall. Zonder panelen.
Na discussie aan de keukentafel besloten:
- afgelopen 1 jaar vast ¤ 0,28 en gas ¤ 1,379 en ¤ 173,- per maand.
Daarvan verwacht ik een forse teruggave gezien verbruik.

Nieuw per 1 julij : 1 jaar vast: ¤ 25,5 en 1,343 en ¤ 146,86 pm.
25% korting op tarief electriciteit.

Jaarverbruik: om en nabij 2193 kWh en 636 m3
Hier ook jarenlang bij Vattenfall en al langere tijd variabel, geen zonnepanelen. Onlangs bericht gekregen van vaste terugleverkosten per 1 juli 2024, niet omdat ik zonnepanelen heb, maar er misschien wel over denk, volgens de brief.
Daarin staat o.a. aangegeven dat ze de kosten voor terugleveren uit de variabele leveringstarieven voor stroom gaan halen en dat dat voordeel voor mij op kan gaan leveren. Maar er staat niet bij welk voordeel dat zal zijn. Als dat een lager variabel tarief is per 1 juli (of later) en misschien daaraan gekoppeld ook lager tarief voor een vast contract wacht ik nog wel even wat dat gaat doen.
pi_213758758
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 21:50 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Hier ook jarenlang bij Vattenfall en al langere tijd variabel, geen zonnepanelen. Onlangs bericht gekregen van vaste terugleverkosten per 1 juli 2024, niet omdat ik zonnepanelen heb, maar er misschien wel over denk, volgens de brief.
Daarin staat o.a. aangegeven dat ze de kosten voor terugleveren uit de variabele leveringstarieven voor stroom gaan halen en dat dat voordeel voor mij op kan gaan leveren. Maar er staat niet bij welk voordeel dat zal zijn. Als dat een lager variabel tarief is per 1 juli (of later) en misschien daaraan gekoppeld ook lager tarief voor een vast contract wacht ik nog wel even wat dat gaat doen.
Oh, die brief. Die kreeg ik zakelijk en ligt inmiddels in stukjes in de prullenbak omdat ik dacht dat het alleen over zonnepanelen en de terugleverkosten ging :@

Dan wacht ik nog even met vastzetten. Denk ik...
If they say
pi_213758955
Ja, ik wilde die brief eerst ook gelijk in de papierbak gooien, maar toch even doorgelezen, ook omdat Eneco eerder bekend maakte dat klanten zonder panelen minder gaan betalen. Dus dat hoopte ik ook in deze brief van Vattenfall te lezen, maar er staat alleen erg vaag "dat het voordeel op kan leveren". Welk voordeel moeten we dan nog maar zien.
pi_213759173
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 22:04 schreef Soulfreak het volgende:
Ja, ik wilde die brief eerst ook gelijk in de papierbak gooien, maar toch even doorgelezen, ook omdat Eneco eerder bekend maakte dat klanten zonder panelen minder gaan betalen. Dus dat hoopte ik ook in deze brief van Vattenfall te lezen, maar er staat alleen erg vaag "dat het voordeel op kan leveren". Welk voordeel moeten we dan nog maar zien.
Heb net zitten zoeken op de site maar daar zijn ze ook onduidelijk.
Mijn contract loopt op 1 juli af dus dan wacht ik tot er meer duidelijkheid komt en dat zal vast wel voor 1 juli zijn. Beetje zonde als ik het nu vastzet en de prijzen dan misschien zakken.
If they say
pi_213764837
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 21:28 schreef Mushanga71 het volgende:
Ah, ja, mijn jaarcontract bij Vattenfall loopt eind deze maand af. Voor het jaarcontract altijd variabel gezeten maar kan de variabele tarieven niet vinden.
0,255340 per kwh
1,343233 per m³

Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas

Ik weet het nog niet.

Energiebelasting op gas is 70 cent per kuub geworden :') Je kan besparen tot je een ons weegt, maar betalen zal je :')

Edit:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541

Even een ego-quote

Had eerder in de mail moeten kijken :')

Als ik niet vast zet, ga ik variabel het volgende betalen:
Stroom: ¤ 0,273127 inclusief 25% korting.
Gas: ¤ 1,213884
Vaste leveringskosten per maand voor stroom is 8,99 geworden en voor gas 4,99.

Gasverbruik tot de winter zal niet veel zijn, scheelt wel bijna 13 cent per kuub.
Stroom echter, gebruiken we nu wel meer vanwege de mobiele airco`s. En das 1,8 cent duurder per kwh.

Maakt de keuze er niet echt makkelijker op :')
Jammer dat er niet gehusseld kan worden. Dan koos ik de elektraprijs van het vaste contract en de gasprijs van het variabele :P
If they say
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 2 juni 2024 @ 13:58:00 #254
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_213765018
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 13:27 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Even een ego-quote

Had eerder in de mail moeten kijken :')

Als ik niet vast zet, ga ik variabel het volgende betalen:
Stroom: ¤ 0,273127 inclusief 25% korting.
Gas: ¤ 1,213884
Vaste leveringskosten per maand voor stroom is 8,99 geworden en voor gas 4,99.

Gasverbruik tot de winter zal niet veel zijn, scheelt wel bijna 13 cent per kuub.
Stroom echter, gebruiken we nu wel meer vanwege de mobiele airco`s. En das 1,8 cent duurder per kwh.

Maakt de keuze er niet echt makkelijker op :')
Jammer dat er niet gehusseld kan worden. Dan koos ik de elektraprijs van het vaste contract en de gasprijs van het variabele :P
gooi je je elektra naar een andere maatschappij
pi_213765161
quote:
99s.gif Op zondag 2 juni 2024 13:58 schreef Nizno het volgende:

[..]
Coolblue 29 cent.

Variabel is gewoon duurder dan 1 jaar vast.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_213765311
quote:
99s.gif Op zondag 2 juni 2024 13:58 schreef Nizno het volgende:

[..]
Dan ben ik mijn korting kwijt :{ Ga ik dus niet doen.
If they say
pi_213775642
quote:
0,255340 per kwh
1,343233 per m³

Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas

Ik weet het nog niet.

Edit:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541

Gasprijzen zijn echt nog veel te hoog.

Ik moet binnenkort weer verlengen maar werd niet vrolijk van huidige tarieven.
pi_213775672
quote:
0,255340 per kwh
1,343233 per m³

Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas

Ik weet het nog niet.

Edit:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541

Warmtepomp geen optie?
Dat gaat echt veel schelen (obv dynamische tarieven). En het verschil wordt in de toekomst alleen maar groter.

Hier ook zo'n 1900m3 vervangen door 4500kwh.
Scheelt 1300-1500 per jaar incl vastrecht gas.

Tot 2027 kunnen we nog alles salderen maar daarna scheelt het dus ook veel geld.

Enige voorwaarde is vloerverwarming...
pi_213775802
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2024 13:03 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Warmtepomp geen optie?
Dat gaat echt veel schelen (obv dynamische tarieven). En het verschil wordt in de toekomst alleen maar groter.

Tot 2027 kunnen we nog alles salderen maar daarna scheelt het dus ook veel geld.

Ik zit er nu echt over te denken.

Ik zit ook op een kleine 2000 m3 / jaar.

Ga dit jaar nieuwe kozijnen plaatsen, dus volgens mij zou ik dan met een tweede maatregel ook nog extra subsidie krijgen voor een warmtepomp. CV-ketel van mij is ook al 20 jaar dus het mag ook wel.

Maar toch. :(
pi_213775898
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 13:17 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik zit er nu echt over te denken.

Ik zit ook op een kleine 2000 m3 / jaar.

Ga dit jaar nieuwe kozijnen plaatsen, dus volgens mij zou ik dan met een tweede maatregel ook nog extra subsidie krijgen voor een warmtepomp. CV-ketel van mij is ook al 20 jaar dus het mag ook wel.

Maar toch. :(
Wat houdt je tegen?
Warmtepomp krijg je sowieso subsidie voor, beetje nette prijs is 10k incl subsidie. Die kun je evt lenen van warmtefonds.
pi_213776035
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 13:28 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Wat houdt je tegen?
Warmtepomp krijg je sowieso subsidie voor, beetje nette prijs is 10k incl subsidie. Die kun je evt lenen van warmtefonds.
Zit al met 3 kleine kinderen, een ramvol huis, en binnenkort de kozijnen. Ik moet zaken wel wat gefaseerd aanpakken anders heb ik gedonder.
pi_213776174
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 13:00 schreef skrn het volgende:

[..]
Gasprijzen zijn echt nog veel te hoog.

Ik moet binnenkort weer verlengen maar werd niet vrolijk van huidige tarieven.
Zakelijk zitten we dynamisch en de prijs nú is 34 cent. Tel daar de 70 cent energiebelasting bij op en het is al 1,04 euro. Die energiebelasting is exorbitant :{

quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2024 13:03 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Warmtepomp geen optie?

Zo, dat scheelt!
Hier helaas niet mogelijk. Tussenwoning en ik heb daar geen ruimte voor. Als het woningtechnisch had gekund, was dat zeker een optie geweest.
Hybride ketel hetzelfde: geen ruimte of hij moet boven het bad.

Hoorde van de liandermannetjes laatst dat iedereen van het gas af, een utopie is. Vandaar dat onze wijk nieuwe gasleidingen krijgt :')
Maar als van het gas af kan, dan is dat natuurlijk helemaal prima.
If they say
pi_213776193
Gas wordt weer duurder inderdaad voor de consument. Nu zo rond 1,25/1,30 per kuub. Dat hakt er behoorlijk in op de jaarlijkse rekening.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_213776288
We hebben inderdaad in onze wijk ook net nieuwe gasleidingen.

Ik : ja maar we moeten toch van het gas af?
Monteur : eerst mij keihard uitlachen. Daarna : we denken dat het allemaal niet zo snel gaat.

Ik zie het ook niet gebeuren, woon in een wijk met allerlei oude arbeiderswoninkjes van 70m2. Die huizen zijn net 4 meter breed. Moet elk huis dan een warmtepomp? En dat voor zeg 1000m3 te besparen voor elk huisje. Zie het allemaal niet gebeuren eerlijk gezegd.

Tarieven dus. Warmtepomp zou kunnen hoor maar ja, zeg dat nieuwe regering opeens die gasbelasting drastisch gaat verlagen, dan is het weer voor niets.
pi_213776600
Ja hier zijn de huizen wel iets groter, wij verwarmen 264m2 met een warmtepomp! Vorige bewoner klaagde over de hoge energieprijzen, daar hebben wij geen last van haha !
pi_213776621
quote:
6s.gif Op maandag 3 juni 2024 14:08 schreef skrn het volgende:
We hebben inderdaad in onze wijk ook net nieuwe gasleidingen.

Ik : ja maar we moeten toch van het gas af?
Monteur : eerst mij keihard uitlachen. Daarna : we denken dat het allemaal niet zo snel gaat.

Ik zie het ook niet gebeuren, woon in een wijk met allerlei oude arbeiderswoninkjes van 70m2. Die huizen zijn net 4 meter breed. Moet elk huis dan een warmtepomp? En dat voor zeg 1000m3 te besparen voor elk huisje. Zie het allemaal niet gebeuren eerlijk gezegd.

Tarieven dus. Warmtepomp zou kunnen hoor maar ja, zeg dat nieuwe regering opeens die gasbelasting drastisch gaat verlagen, dan is het weer voor niets.
Echt he, hier ook. Hadden de monteurs iig weer wat te lachen :D
De regering kan vanalles willen, het moet ook kúnnen en daar loopt het mank.
Er is hier écht nergens plek voor een warmtepomp en daar was de gemeente ook achter. Volgende optie: warmtenet. Maar das afgeschoten door Vattenfall. Daar is onze jaren 70 wijk niet geschikt voor.

Ik zie wel waar het schip strandt. Voorlopig betaal ik me wel blauw aan gas al weet ik nog steeds niet of ik voor vast of variabel ga.
If they say
pi_213776640
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 14:49 schreef Sport_Life het volgende:
Ja hier zijn de huizen wel iets groter, wij verwarmen 264m2 met een warmtepomp! Vorige bewoner klaagde over de hoge energieprijzen, daar hebben wij geen last van haha !
Als het idd kán, dan is het wmb een uitgemaakte zaak: warmtepomp en zonnepanelen :Y
If they say
pi_213777643
AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De Europese gasprijs is maandag flink gestegen na onverwachte storingen in de aanvoer van gas uit Noorwegen. Volgens de Noorse netbeheerder Gassco kan er geen gas worden geleverd uit de grote productiefaciliteit Nyhamna.

Tegelijkertijd is de aanvoer van gas naar de Britse Easington terminal gedaald tot nul. Gassco liet weten dat Nyhamna en Easington in ieder geval tot woensdag niet beschikbaar zijn. Een oorzaak van de storingen werd niet gegeven.

"De onverwachte storingen in Noorwegen onderstrepen opnieuw het risico van de afhankelijkheid van Europa van de import van gas", zegt Ole Hansen, hoofd van de afdeling grondstoffenstrategie bij Saxo Bank. Noorwegen is de grootste leverancier van aardgas aan Europa geworden sinds het wegvallen van Russisch gas door de invasie van Oekraïne.
Hittegolf

Volgens Hansen is de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) naar Europa de afgelopen weken afgenomen, terwijl de vraag naar lng vanuit Azië juist is toegenomen. Dat komt door de hittegolf in de regio waardoor het brandstofverbruik voor koeling sterk is gestegen. De concurrentie om gas tussen Europa en Azië drijft de prijzen volgens hem ook op.

Op de toonaangevende gasbeurs in Amsterdam steeg de prijs maandagochtend met ruim 8 procent tot 37,10 euro per megawattuur. De gasprijs laat al drie maanden op rij een stijging zien. In mei werd de brandstof 18 procent duurder.
  maandag 3 juni 2024 @ 17:26:46 #269
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_213777737
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 20:39 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Geen slimme meter ?
Zeker wel. Maar los daarvan kom je niet verder dan de klantenservice die
- vaak gebrekkig Nederlands spreekt of de vraag niet begrijpt
- verkeerde of zelfs foutieve informatie verstrekt
- inhoudelijk geen verstand heeft van het product dat ze verkopen.
In combinatie met een foute jaarafrekening voor mij genoeg 'red flags'.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator maandag 3 juni 2024 @ 17:27:31 #270
16180 crew  CoolGuy
pi_213777742
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 14:53 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Echt he, hier ook. Hadden de monteurs iig weer wat te lachen :D
De regering kan vanalles willen, het moet ook kúnnen en daar loopt het mank.
Er is hier écht nergens plek voor een warmtepomp en daar was de gemeente ook achter. Volgende optie: warmtenet. Maar das afgeschoten door Vattenfall. Daar is onze jaren 70 wijk niet geschikt voor.

Ik zie wel waar het schip strandt. Voorlopig betaal ik me wel blauw aan gas al weet ik nog steeds niet of ik voor vast of variabel ga.
Het wordt er ook allemaal niet makkelijker op qua keuzes maken.
pi_213778084
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 17:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Het wordt er ook allemaal niet makkelijker op qua keuzes maken.
Nope, hoewel ik door bericht van @Klepper272 toch weer naar een jaar vast neig.

Wat was het leven eigenlijk makkelijk voor alle crises. Dat besef komt pas als het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend is :{
If they say
  Moderator maandag 3 juni 2024 @ 18:21:17 #272
16180 crew  CoolGuy
pi_213778167
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 18:10 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Nope, hoewel ik door bericht van @:Klepper272 toch weer naar een jaar vast neig.

Wat was het leven eigenlijk makkelijk voor alle crises. Dat besef komt pas als het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend is :{
Ja, eens. Maar goed, we hebben het er toch mee te doen, zo is het helaas.

Overigens, jij woont in een jaren 70 huis en je verbruikt 4300 kWh én 1900 m3 gas? Dat gas kan ik me iets bij voorstellen, aangezien het niet optimaal geisoleerd zal zijn, en wellicht is het ook wel een wat groter huis. Maar 4300 kWh komt mij als 'vreemd' voor, puur om de simpele reden dat mijn verbruik op jaar ook 4300 kWh is (nu nog, daar gaat over een dikke week verandering in komen want EV), maar ik heb een warmtepomp en geen gas.

Edit, ik besef me nu dat dat niet helemaal eerlijk is want ik heb natuurlijk ook nog direct eigen verbruik van de zonnepanelen, en als ik dat er bij reken dan zijn we al aan de 7000 kWh dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
pi_213778946
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 18:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, eens. Maar goed, we hebben het er toch mee te doen, zo is het helaas.

Overigens, jij woont in een jaren 70 huis en je verbruikt 4300 kWh én 1900 m3 gas? Dat gas kan ik me iets bij voorstellen, aangezien het niet optimaal geisoleerd zal zijn, en wellicht is het ook wel een wat groter huis. Maar 4300 kWh komt mij als 'vreemd' voor, puur om de simpele reden dat mijn verbruik op jaar ook 4300 kWh is (nu nog, daar gaat over een dikke week verandering in komen want EV), maar ik heb een warmtepomp en geen gas.

Edit, ik besef me nu dat dat niet helemaal eerlijk is want ik heb natuurlijk ook nog direct eigen verbruik van de zonnepanelen, en als ik dat er bij reken dan zijn we al aan de 7000 kWh dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
Erg he en ik heb niet eens een laadpaal :D Het is wel een woning van 128m2 maar dan is het idd nog best veel.
Heb zo'n metertje gekocht waarmee je het verbruik meet. Koelkast, 25 jaar oud, verbruikt al ruim 815 kwh en dan heb ik nog niet gemeten tijdens hitte. Zal wel meer zijn dan.
Plus de 2 mobiele airco's een en een magnetron die dagelijks gebruikt wordt.
Oh, en een keukenboiler. Volgens mij verbruikt die ook best veel. Scheelt wél op het gasverbruik.

En eerlijk, ik let niet echt op mn verbruik :@
If they say
  Moderator maandag 3 juni 2024 @ 19:38:56 #274
16180 crew  CoolGuy
pi_213779128
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 19:28 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Erg he en ik heb niet eens een laadpaal :D Het is wel een woning van 128m2 maar dan is het idd nog best veel.
Heb zo'n metertje gekocht waarmee je het verbruik meet. Koelkast, 25 jaar oud, verbruikt al ruim 815 kwh en dan heb ik nog niet gemeten tijdens hitte. Zal wel meer zijn dan.
Plus de 2 mobiele airco's een en een magnetron die dagelijks gebruikt wordt.
Oh, en een keukenboiler. Volgens mij verbruikt die ook best veel. Scheelt wél op het gasverbruik.

En eerlijk, ik let niet echt op mn verbruik :@
Ik lette daar ook nooit op, tót ik een P1 meter kocht, jaren geleden, en toen begon ik er wel op te letten.

Wacht wat? 815 kWh in 1 jaar? Dat is 2,23 kWh per dag. Ik heb hier 2 koelkasten waarvan 1 zonder vriezer en 1 met vriezer. Die laatste is een Amerikaans model, dus met van die dubbele deuren, en die is echt niet het zuinigste, maar die heeft tot letterlijk nú, sinds 1 januari dit jaar 117,7 kWh verbruikt. Dit is de 154e dag van het jaar dus dat komt neer op 0,76 kWh per dag.

Niet helemaal eerlijk want als het warm wordt stijgt dat verbruik uiteraard, maar ik heb het bijgehouden sinds hij staat, en dat was september 2021, en het verbruik in al die tijd is 414,57 kWh. Dus 815 kWh is imho enorm, maar de vraag is even in hoeveel tijd dat was.
pi_213779508
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 19:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik lette daar ook nooit op, tót ik een P1 meter kocht, jaren geleden, en toen begon ik er wel op te letten.

Wacht wat? 815 kWh in 1 jaar? Dat is 2,23 kWh per dag. Ik heb hier 2 koelkasten waarvan 1 zonder vriezer en 1 met vriezer. Die laatste is een Amerikaans model, dus met van die dubbele deuren, en die is echt niet het zuinigste, maar die heeft tot letterlijk nú, sinds 1 januari dit jaar 117,7 kWh verbruikt. Dit is de 154e dag van het jaar dus dat komt neer op 0,76 kWh per dag.

Niet helemaal eerlijk want als het warm wordt stijgt dat verbruik uiteraard, maar ik heb het bijgehouden sinds hij staat, en dat was september 2021, en het verbruik in al die tijd is 414,57 kWh. Dus 815 kWh is imho enorm, maar de vraag is even in hoeveel tijd dat was.
Dit is ook een Amerikaanse koelkast, onder 3 vrieslades en boven het koelgedeelte, totaal 503 liter. Samsung cool tech plus maar zo te lezen verbruikt mijne écht extreem veel :X
Ik heb 26 dagen gemeten en het verbruik was 58 kwh. Dan kom ik op 814 uit maar dat was van 4 mei 12u tm 30 mei 12u.
Hij is 24 jaar oud, en doet het nog prima. Kwaliteit blijkbaar maar qua gebruik... :X
Zo'n meter is best een eye-opener. Jouw post trouwens ook :)
Had wel een nieuwe op het oog, verbruik van ruim 400 kwh, dus misschien toch maar eens van mijn oudje afscheid nemen.

Keek net bij Vattenfall en mijn jaarafrekening is binnen. 4284 khw en 1636m3 gas. Ik krijg iets van 200 euro terug. Ze hadden het verbruik op 1900 gezet, nu dus lager maar dat pas ik wel aan. Hou niet zo van bijbetalen.
If they say
  Moderator maandag 3 juni 2024 @ 20:09:58 #276
16180 crew  CoolGuy
pi_213779601
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 20:04 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Dit is ook een Amerikaanse koelkast, onder 3 vrieslades en boven het koelgedeelte, totaal 503 liter. Samsung cool tech plus maar zo te lezen verbruikt mijne écht extreem veel :X
Ik heb 26 dagen gemeten en het verbruik was 58 kwh. Dan kom ik op 814 uit maar dat was van 4 mei 12u tm 30 mei 12u.
Hij is 24 jaar oud, en doet het nog prima. Kwaliteit blijkbaar maar qua gebruik... :X
Had wel een nieuwe op het oog, verbruik van ruim 400 kwh, dus misschien toch maar eens van mijn oudje afscheid nemen.

Keek net bij Vattenfall en mijn jaarafrekening is binnen. 4284 khw en 1636m3 gas. Ik krijg iets van 200 euro terug. Ze hadden het verbruik op 1900 gezet, nu dus lager maar dat pas ik wel aan. Hou niet zo van bijbetalen.
Ik zou het type op moeten zoeken om terug te halen wat het jaarverbruik volgens opgave was, maar ik heb dus rechts de koelkast, en dan links is volledig vriezer, maar geen idee wat de totale inhoud is.

Ik zal eens even gaan kijken of ik iets kan vinden qua sticker.
  Moderator maandag 3 juni 2024 @ 20:34:40 #277
16180 crew  CoolGuy
pi_213779998
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 20:04 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]

Oke, gevonden. Het is een Etna (doe ik nooit meer) AKV178RVS. Is niet meer te koop (uiteraard) maar hier nog een link https://www.keukenloods.nl/akv178rvs.html

Daar staat dat vriesgedeelte 177 liter is, en het koelgedeelte 339 liter, en energieklasse E. 343 kWh per jaar verbruik. Dat klopt niet, want ik kom aan 414,61 kWh sinds hij staat, en dat is sinds september 2021...dat kan niet kloppen. Maar zelfs als het 343 kWh per jaar zou zijn is dat nog altijd minder dan de helft van wat jouw koelkast verbruikt.

Maar wat het zou kunnen zijn...dit is een No Frost apparaat. Want anders moet je gaan ontdooien X keer per jaar, en als je dat niet doet gaat hij ook steeds meer verbruiken. Maar bij No Frost hoef je daadwerkelijk nooit te ontdooien want er is 0 ijsvorming. Misschien heeft die van jou dat niet (gok ik) en dan zal daar wellicht ook wel een verschil zitten.

Edit: doh, ik besef ineens waarom die cijfers niet kloppen. Ik heb de koelkast vanaf ik dit huis kocht ja, die is in dit huis nieuw gekomen, maar de stekker die er tussen zit zit er dus niét vanaf toen op, dus dat verklaart wel. :)
pi_213780401
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 20:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oke, gevonden. Het is een Etna (doe ik nooit meer) AKV178RVS. Is niet meer te koop (uiteraard) maar hier nog een link https://www.keukenloods.nl/akv178rvs.html

Daar staat dat vriesgedeelte 177 liter is, en het koelgedeelte 339 liter, en energieklasse E. 343 kWh per jaar verbruik. Dat klopt niet, want ik kom aan 414,61 kWh sinds hij staat, en dat is sinds september 2021...dat kan niet kloppen. Maar zelfs als het 343 kWh per jaar zou zijn is dat nog altijd minder dan de helft van wat jouw koelkast verbruikt.

Maar wat het zou kunnen zijn...dit is een No Frost apparaat. Want anders moet je gaan ontdooien X keer per jaar, en als je dat niet doet gaat hij ook steeds meer verbruiken. Maar bij No Frost hoef je daadwerkelijk nooit te ontdooien want er is 0 ijsvorming. Misschien heeft die van jou dat niet (gok ik) en dan zal daar wellicht ook wel een verschil zitten.

Edit: doh, ik besef ineens waarom die cijfers niet kloppen. Ik heb de koelkast vanaf ik dit huis kocht ja, die is in dit huis nieuw gekomen, maar de stekker die er tussen zit zit er dus niét vanaf toen op, dus dat verklaart wel. :)
Verbruik wat aangegeven wordt, zal sowieso niet altijd kloppen. Bedoel, wat is gemiddeld? Omgevingstemperatuur telt ook mee. Ik ga nooit zo af op verbruik.
Waarom geen Etna meer?
Ik heb deze:
Samsung cool tech plus
SR-L62 8EV, met no-frost ;) Dat is echt zó handig, ik wil nóóit meer zonder.
Deze wil ik:
https://www.bol.com/nl/nl(...)rt/9300000011594806/
Of deze
https://sterkwitgoed.nl/product/siemens-kf96naxea/
Weet wel wat ik mooi vind :D
If they say
  Moderator maandag 3 juni 2024 @ 21:05:26 #279
16180 crew  CoolGuy
pi_213780536
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 20:58 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Verbruik wat aangegeven wordt, zal sowieso niet altijd kloppen. Bedoel, wat is gemiddeld? Omgevingstemperatuur telt ook mee. Ik ga nooit zo af op verbruik.
Waarom geen Etna meer?
Ik heb deze:
Samsung cool tech plus
SR-L62 8EV, met no-frost ;) Dat is echt zó handig, ik wil nóóit meer zonder.
Deze wil ik:
https://www.bol.com/nl/nl(...)rt/9300000011594806/
Of deze
https://sterkwitgoed.nl/product/siemens-kf96naxea/
Weet wel wat ik mooi vind :D
Precies, heel veel factoren tellen mee. Maar nu weet ik nog steeds niet in welk tijdsbestek die 8xx kWh gemeten zijn. :P

Ik heb hem gekocht als een van de laatste, zo niet het laatste apparaat toen ik dit huis kocht. Ik had al zo veel geld uitgegeven, en ik besefte ineens dat ik nog een koelvriescombi moest. Normaal gesproken ben ik niet echt van de budgetmerken, en als ik er nu een had moeten kopen had ik iets anders gekocht, maar dat is niet meer dan pure waanzin, want -12 graden is -12 graden he, welk merk er ook op de deur staat. Noem het snobbisme, want dat is in principe gewoon wat het is. ;)
pi_213780778
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 21:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Precies, heel veel factoren tellen mee. Maar nu weet ik nog steeds niet in welk tijdsbestek die 8xx kWh gemeten zijn. :P

Ik heb hem gekocht als een van de laatste, zo niet het laatste apparaat toen ik dit huis kocht. Ik had al zo veel geld uitgegeven, en ik besefte ineens dat ik nog een koelvriescombi moest. Normaal gesproken ben ik niet echt van de budgetmerken, en als ik er nu een had moeten kopen had ik iets anders gekocht, maar dat is niet meer dan pure waanzin, want -12 graden is -12 graden he, welk merk er ook op de deur staat. Noem het snobbisme, want dat is in principe gewoon wat het is. ;)
Dan ben ik ook een snob want ik ga toch weer voor een samsung, smeg, lg of siemens :P
Ik weet niet, die budget merken. Zie nu ook een haier, amico? wiggo en die zijn een stuk goedkoper. Dan vraag ik me toch af, zal met kwaliteit te maken hebben? En natuurlijk oude merken dus ervaring met koelkasten en hoe het moet. Die nieuwe merken moeten zich nog bewijzen, kan vanalles mis mee zijn. En bij budget moet er gewoon iéts zijn waarom ze goedkoper zijn.

Koelkast verbruikte 58 kwh in 26 dagen, dat komt op 814 kwh in een jaar. En dan moet de zomer nog komen. Denk ik wel dat ie rond de 850 kwh verbruikt😳
If they say
  Moderator maandag 3 juni 2024 @ 21:31:46 #281
16180 crew  CoolGuy
pi_213780864
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 21:25 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Dan ben ik ook een snob want ik ga toch weer voor een samsung, smeg, lg of siemens :P
Ik weet niet, die budget merken. Zie nu ook een haier, amico? wiggo en die zijn een stuk goedkoper. Dan vraag ik me toch af, zal met kwaliteit te maken hebben? En natuurlijk oude merken dus ervaring met koelkasten en hoe het moet. Die nieuwe merken moeten zich nog bewijzen, kan vanalles mis mee zijn. En bij budget moet er gewoon iéts zijn waarom ze goedkoper zijn.

Koelkast verbruikte 58 kwh in 26 dagen, dat komt op 814 kwh in een jaar. En dan moet de zomer nog komen. Denk ik wel dat ie rond de 850 kwh verbruikt😳
Ja, dan zit je echt aan 2,23 kWh per 24 uur, dat is echt heel erg veel.
  maandag 3 juni 2024 @ 21:39:25 #282
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213780951
Als je een koelkast of vriezer moet hebben: Liebherr.... De Miele koelkasten zijn ook omgelabelde Liebherr koelkasten ;)
Daarbij kon ik op het tafelmodel vriezertje dat we in de garage hebben staan bij Liebherr 7 jaar garantie krijgen, plus dat ze modellen hebben die in lagere temperaturen kunnen dan standaard.

Even ter info zeg maar (8>

Overigens hebben wij 2 koelvriescombinaties omdat de heren graag een Amerikaanse koelkast wilden en ik dat absoluut niet zag zitten, en ik toen zei nog liever 2 koelvriescombinaties, of een koelkast en een vrieskast naast elkaar te willen zetten dan een Amerikaanse koelkast te kopen, waarschijnlijk nog goedkoper ook, zowel in prijs als in stroomverbruik.
Dat ze niet naast elkaar staan maar ieder in een andere hoek van de keuken is een ander verhaal :+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213780974
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 21:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dan zit je echt aan 2,23 kWh per 24 uur, dat is echt heel erg veel.
Tijd voor een nieuwe dus :+
If they say
pi_213781014
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 21:39 schreef Leandra het volgende:
Als je een koelkast of vriezer moet hebben: Liebherr.... De Miele koelkasten zijn ook omgelabelde Liebherr koelkasten ;)
Daarbij kon ik op het tafelmodel vriezertje dat we in de garage hebben staan bij Liebherr 7 jaar garantie krijgen, plus dat ze modellen hebben die in lagere temperaturen kunnen dan standaard.

Even ter info zeg maar (8>

Overigens hebben wij 2 koelvriescombinaties omdat de heren graag een Amerikaanse koelkast wilden en ik dat absoluut niet zag zitten, en ik toen zei nog liever 2 koelvriescombinaties, of een koelkast en een vrieskast naast elkaar te willen zetten dan een Amerikaanse koelkast te kopen, waarschijnlijk nog goedkoper ook, zowel in prijs als in stroomverbruik.
Dat ze niet naast elkaar staan maar ieder in een andere hoek van de keuken is een ander verhaal :+
Nóg een merk erbij :D
Ik wil sowieso een Amerikaanse en dan ook nog met het vriesgedeelte onder. Ik kan niet zo goed bukken en in de vriezer hoef ik minder vaak te zijn dan in de koeling.

En daar gaat mijn snobisme want ik zag deze
https://www.bol.com/nl/nl(...)oductImage#open=true
Nóóit van dat merk gehoord _O-
If they say
  Moderator maandag 3 juni 2024 @ 21:55:41 #285
16180 crew  CoolGuy
pi_213781146
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 21:44 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Nóg een merk erbij :D
Ik wil sowieso een Amerikaanse en dan ook nog met het vriesgedeelte onder. Ik kan niet zo goed bukken en in de vriezer hoef ik minder vaak te zijn dan in de koeling.

En daar gaat mijn snobisme want ik zag deze
https://www.bol.com/nl/nl(...)oductImage#open=true
Nóóit van dat merk gehoord _O-
Ik dacht dat HiSense het vroegere Philips was maar zeker weet ik dit niet.

Edit: zo te zien toch niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door CoolGuy op 03-06-2024 22:00:48 ]
pi_213781219
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 21:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik dacht dat HiSense het vroegere Philips was maar zeker weet ik dit niet.
Google zegt Chinees. Laat ik daar nou niet echt vertrouwen in hebben :@

Dat was een ninja edit :D Dat dus. Chinees :P
If they say
  maandag 3 juni 2024 @ 22:11:41 #287
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213781309
Ik zou twee van deze naast elkaar zetten, en dat de deuren ieder een andere kant op openen:
https://www.liebherr-home(...)aties/cnsdb-5223-22/

Verbruikt 128 kWh per jaar, dus samen 256 kWh.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_213781427
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 22:11 schreef Leandra het volgende:
Ik zou twee van deze naast elkaar zetten, en dat de deuren ieder een andere kant op openen:
https://www.liebherr-home(...)aties/cnsdb-5223-22/

Verbruikt 128 kWh per jaar, dus samen 256 kWh.
Gaat niet passen. Hij komt tussen een muur en de keukenplank. Die ruimte is 85cm en de koelkast die ik nu heb, is 82cm.
Als ik één van deze neem,
https://www.bol.com/nl/nl(...)053294741/#open=true
https://www.bol.com/nl/nl(...)0_11.15.ProductImage
want die vind ik echt O+ dan moet er een stukje van de plank af. Of een nieuwe want ik hou minder ruimte over. Ik zit daar vaak, brood smeren, werken... Één van 82cm prop ik er zo tussen. Nu moet ik wachten tot het wordt aangepast :@
If they say
pi_213870359
Ik kan binnenkort ook mijn energiecontract weer verlengen. Wat is jullie advies, lekker nog even de zomer uitzitten of nu al vastleggen voor meerdere jaren?

Wat is de verwachte tendens deze zomer?
  dinsdag 11 juni 2024 @ 15:21:10 #290
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_213870388
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik kan binnenkort ook mijn energiecontract weer verlengen. Wat is jullie advies, lekker nog even de zomer uitzitten of nu al vastleggen voor meerdere jaren?

Wat is de verwachte tendens deze zomer?
We verwachten een enorm sneeuwfront uit het noorden dus ik zou het vastzetten voor 10 jaar.

Met andere woorden. Je weet het niet. Het voordeel van vastzetten is dat je X periode zekerheid hebt, het nadeel is dat het misschien verder zakt en je dus 'te duur' uit bent.
pi_213870405
quote:
81s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:21 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
We verwachten een enorm sneeuwfront uit het noorden dus ik zou het vastzetten voor 10 jaar.

Met andere woorden. Je weet het niet. Het voordeel van vastzetten is dat je X periode zekerheid hebt, het nadeel is dat het misschien verder zakt en je dus 'te duur' uit bent.
Ik hoef alleen maar de trend te weten. :)
pi_213870444
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Het kan het komende jaar vriezen en het kan dooien. Wie het weet mag het zeggen….
Er zijn zoveel (on-) zekerheden dat het echt alle kanten op kan.
pi_213870614
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2024 15:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijs
Hier wat leesvoer en trek zelf je conclusie ;)
pi_213871755
Nog meer leesvoer:
https://www.nu.nl/economi(...)ren-zo-duur-uit.html

Het voelt best wel casino-achtig de laatste tijd. Vast zetten of niet, het blijft een gok :+
If they say
  Moderator donderdag 20 juni 2024 @ 12:01:19 #295
16180 crew  CoolGuy
pi_213982894
Engie (maar vast wel meer energieboeren) heeft een aardigheidje, dat als je je auto laadt op momenten waarop het goedkoop is, dan krijg je 3ct per kWh.

Dus daar heb ik me voor aangemeld, want ik heb de auto toch al staan, en ik heb een fiks overschot aan zonnestroom op jaarbasis. Dat overschot zal nu met de EV een stuk lager worden gok ik (al heb ik nog geen boete voorlopig) én ik pak 3ct per kWh, én ik krijg de stroom naar de auto vergoed van mijn werkgever, dus als ik laad op zonnestroom pak ik 30+3ct terwijl het me niks kost op dat moment. ^O^
pi_213984389
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 12:01 schreef CoolGuy het volgende:
Engie (maar vast wel meer energieboeren) heeft een aardigheidje, dat als je je auto laadt op momenten waarop het goedkoop is, dan krijg je 3ct per kWh.

Dus daar heb ik me voor aangemeld, want ik heb de auto toch al staan, en ik heb een fiks overschot aan zonnestroom op jaarbasis. Dat overschot zal nu met de EV een stuk lager worden gok ik (al heb ik nog geen boete voorlopig) én ik pak 3ct per kWh, én ik krijg de stroom naar de auto vergoed van mijn werkgever, dus als ik laad op zonnestroom pak ik 30+3ct terwijl het me niks kost op dat moment. ^O^
Die 3 ct per kWh ga je waarschijnlijk nog wel energiebelasting en btw over moeten betalen.

Goh, heb je een elektrische auto?
Dat wisten we nog niet. :7
Maar leuk voor je, veel plezier ermee!
  Moderator donderdag 20 juni 2024 @ 14:42:00 #297
16180 crew  CoolGuy
pi_213984436
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 14:37 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Die 3 ct per kWh ga je waarschijnlijk nog wel energiebelasting en btw over moeten betalen.

Goh, heb je een elektrische auto?
Dat wisten we nog niet. :7
Maar leuk voor je, veel plezier ermee!
Dat gaan we zien, je kunt elke 5 euro laten uitbetalen, dus ik gok dat als daar zou staan precies 5 euro, en ik zou zeggen uitbetalen, dat ik dan 5 euro gestort krijg, en niet minder. Of nou ja, ik zie nergens iets staan van dat daar nog iets vanaf gaat.

Maar goed, dat kan iedereen met een EV + Engie natuurlijk.
pi_213984494
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 14:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat gaan we zien, je kunt elke 5 euro laten uitbetalen, dus ik gok dat als daar zou staan precies 5 euro, en ik zou zeggen uitbetalen, dat ik dan 5 euro gestort krijg, en niet minder. Of nou ja, ik zie nergens iets staan van dat daar nog iets vanaf gaat.

Maar goed, dat kan iedereen met een EV + Engie natuurlijk.

Ik heb nl bij Budget Energie een nieuw contract afgesloten met oa deze extras.
En gratis stroom :P

Daar stond het igg wel heel duidelijk bij vermeld.
  Moderator donderdag 20 juni 2024 @ 14:56:15 #299
16180 crew  CoolGuy
pi_213984565
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2024 14:48 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ik heb nl bij Budget Energie een nieuw contract afgesloten met oa deze extras.
En gratis stroom :P

Daar stond het igg wel heel duidelijk bij vermeld.
Ja maar dat is volgens mij niet hetzelfde. Dit wordt gedaan (zogenaamd?) om je aan te moedigen niét op piekmomenten te laden. En als je dat doet dan krijg je voor elke kWh 3ct, maar dan moet je wel 'slim laden', zoals zij het noemen.

https://www.engie.nl/prod(...)telde-vragen#starten hier staan nogal wat vragen en antwoorden, maar daar staat niks bij dat er nog geld af gaat van die 3ct. Maar het doel is dan schijnbaar ook vooral om het net in balans te houden.

Wat ik nu zie staan in de app komt overeen met het totaalbedrag van vandaag, want 21 kWh x 3ct = 63ct, en dat bedrag zie ik dan ook staan voor vandaag.
pi_213991157
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 22:17 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Heb net zitten zoeken op de site maar daar zijn ze ook onduidelijk.
Mijn contract loopt op 1 juli af dus dan wacht ik tot er meer duidelijkheid komt en dat zal vast wel voor 1 juli zijn. Beetje zonde als ik het nu vastzet en de prijzen dan misschien zakken.
Intussen iets meer duidelijk

In mijn Vattenfall account staat nu een brief met datum 21 juni (morgen) met nieuwe variabele tarieven voor stroom per 1 augustus.

quote:
Uw stroomtarieven gaan omlaag
Uw vaste en variabele leveringskosten voor stroom gaan omlaag. Dit komt doordat we de kosten
voor zonnepanelen vanaf 1 juli niet meer doorberekenen in de stroomtarieven. Uw stroomtarieven
gaan daarom omlaag.
Mijn nieuwe variabele tarief met 25% blijven loont korting wordt dan vanaf 1 augustus ¤ 0,241093, het huidige tarief is ¤ 0,273127. En de vaste leveringskosten gaan omlaag van ¤8,99 naar ¤7,99

Aanbod voor vast contract 1 jaar stond sinds vorige week op ¤ 0,253253 en ook ¤7,99 vast leveringskosten, even kijken of dat ook nog wat lager wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')