Wanneer gaat salderen dan verdwijnen ? En leg uit, waar gaat het hier dan nog wel over of om ?quote:Op dinsdag 30 april 2024 19:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja en salderen gaat verdwijnen. Daar ging het om.
Heb je misschien dezelfde cursus Fokken gevolgd als zwolsboy?
Tja, ik heb hier een kind van 0, 1 en 3 tegelijk gehad. Je wil het niet, maar die leeftijd betekent wel dat je soms kinderen meerdere setjes kleren per dag aan hebben, in plaats van een setje meerdere dagen. Dan red je het niet met alleen het weekend.quote:Op dinsdag 30 april 2024 22:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wij doen bijna alle wassen in het weekend. Juist omdat er dan meestal gelegenheid is om de was overdag te draaien en (bij droog weer) buiten op te hangen. Maar wij komen niet verder dan 4 wasjes per week, die dus regelmatig allemaal op één dag worden gedaan.
Same Here. Accu heeft nog geen economisch nut.quote:Op dinsdag 30 april 2024 20:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja ik laat die data allemaal binnen komen in Home Assistant, en die maakt dus die berekening al. Dus wat een accu doet kan ik daar ook vrij makkelijk uit afleiden.
Ik heb voor de lol ook eens een berekening gemaakt met de gegevens over een jaar. Met excel kan je makkelijk een voorspelling maken.quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Same Here. Accu heeft nog geen economisch nut.
Houd je in deze Excel ook rekening met (ont)laadvermogen en laad verlies?quote:Op woensdag 1 mei 2024 07:54 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik heb voor de lol ook eens een berekening gemaakt met de gegevens over een jaar. Met excel kan je makkelijk een voorspelling maken.
Als ik vorig jaar een accu pakket van 20kw had gehad, dan had ik vanaf eind april tot oktober zo goed als geen stroom van het net nodig gehad, met 15 kw iets meer, met 10kw vallen er toch wel wat grote gaten in april, mei en sept/okt. Maar eigenlijk nog niet zo groot om het verschil tussen 10 en 20kw accu's te verantwoorden.
Gezien de kosten daarvan en dat je in de wintermaanden wanneer ik veel verbruik door stoken op electra is te er inderdaad totaal geen economisch nut van een accu zolang we salderen, zelfs niet met de terugleverkosten.
ja en ja, laad verlies neem ik 5%.quote:Op woensdag 1 mei 2024 09:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Houd je in deze Excel ook rekening met (ont)laadvermogen en laad verlies?
Wij zijn 4 juli klaar bij Eneco. Gaan dan over naar United consumers. Wel vaste terugleverkosten maar niet die variabele. Dat was in onze situatie voordeliger. Ook door de overstapbonus die hoger is dan die teruglever kostenquote:Op woensdag 1 mei 2024 10:44 schreef exode het volgende:
Het wordt er zo niet transparanter op voor mij als redelijke leek. Ons 1jaars contract met Eneco loopt 10 juli af. Verlengen betekent terugleverkosten, die mail heb ik al gehad van ze.
Essent berekent deze echter nog niet maar dat contract gaat dan pas 10 juli in en in die 2 maanden kan nog van alles gebeuren.
Ik ga eens kijken wat er in de kleine lettertjes staat van Essent.
Wel interessant om eens te berekenen hoeveel we nu eigenlijk echt terugleveren en wat we daarvan zelf zouden kunnen gebruiken. Wellicht met wat kleine aanpassingen kan die berekening gunstiger worden.
Maar die gasprijs zakt nog steeds niet he? Wij verbruiken iets minder dan 1000 kuub gas per jaar dus die prijs is nog wel interessant voor ons.
Eneco hier is in een nog gullere bui.quote:Op woensdag 1 mei 2024 10:31 schreef Wereldgozer het volgende:
8.5 cent terug per kWh vanmiddag@:elan
Die overheidsvergoedingen gaan netto right, saldeer je weg.quote:Op woensdag 1 mei 2024 11:03 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Eneco hier is in een nog gullere bui.Ze hebben ook wel de inkoopvergoeding voor elektriciteit per vandaag iets verlaagd.
[ afbeelding ]
Neequote:Op zondag 12 mei 2024 16:20 schreef RamboDirk het volgende:
Alle leveranciers hebben inmiddels terugleverkosten? (voor de nieuwe contracten)
Bij de Mediamarkt kon je tot 3 jaar nog als je zonnepanelen had. Of dat nu nog zo is, weet ik niet.quote:Op woensdag 1 mei 2024 10:44 schreef exode het volgende:
Het wordt er zo niet transparanter op voor mij als redelijke leek. Ons 1jaars contract met Eneco loopt 10 juli af. Verlengen betekent terugleverkosten, die mail heb ik al gehad van ze.
Essent berekent deze echter nog niet maar dat contract gaat dan pas 10 juli in en in die 2 maanden kan nog van alles gebeuren.
Ik ga eens kijken wat er in de kleine lettertjes staat van Essent.
Wel interessant om eens te berekenen hoeveel we nu eigenlijk echt terugleveren en wat we daarvan zelf zouden kunnen gebruiken. Wellicht met wat kleine aanpassingen kan die berekening gunstiger worden.
Maar die gasprijs zakt nog steeds niet he? Wij verbruiken iets minder dan 1000 kuub gas per jaar dus die prijs is nog wel interessant voor ons.
Rijke boiquote:Op woensdag 1 mei 2024 10:31 schreef Wereldgozer het volgende:
8.5 cent terug per kWh vanmiddag@:elan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
haha ja klopt! Ik had een 10 jaar oude koelkast van Goldstar. Die verbruikte ruim 300 Watt. Dat was een dubbeldeurs van ongeveer 1m80 hoog. Toen een nog grotere gekocht niet lang geleden, een Samsung. Ik moest echt lachen toen ik zag wat die verbruikte. Ding is 2m10 hoog. Het verbruik? 50 watt!quote:Op donderdag 11 april 2024 19:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik had dat in mijn vorige huis met de koelkast in de keuken, en in het huidige huis heb ik mijn wasmachine en droger vervangen. Die waren beiden uit 2008, en heb ik in 2021 vervangen voor nieuwe apparaten. Dat verschil was wel te merken ja.
Pas in 2027, dus daar gaat nu niets mee gebeuren denk ik.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 08:09 schreef Notorious_Roy het volgende:
Heb even zitten kijken, naar mn huidige leverancier (Engie). Daar betaal ik nu 106 euro leveringskosten per jaar en dat wordt 327 bij eventuele verlenging ivm de zonnepanelen.
Het wordt interessant wat daar gaat gebeuren nu salderen toch weer afgeschaft gaat worden.
Kun je weinig van zeggen, een paar maanden terug waren de de tarieven een stuk gunstiger.quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:34 schreef Donna het volgende:
Mijn contract loopt begin aug. af. Is het verstandig om nog even te wachten met vastzetten/overstappen? In de zomer zijn de tarieven vaak wat lager toch?
Bij 4mwh terugleververing betaal je 44,69¤ per maand afval heffingquote:Op maandag 27 mei 2024 08:38 schreef Horsemen het volgende:
Essent verlaagt stroomtarief met 35 procent, klanten zonder zonnepanelen zijn beter af
https://emea01.safelinks.(...)Tb%2FI%3D&reserved=0
Tenzij modelcontractquote:Op maandag 27 mei 2024 17:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bij 4mwh terugleververing betaal je 44,69¤ per maand afval heffing
Wanneer die panelen alleen voor gebruik en via de eigen "meter" zijn aangesloten, kan niemand je verplichten ze in werking te hebben. De servicekosten al of niet werkend, zullen ongewijzigd bijven.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:36 schreef benjamin15 het volgende:
Ik heb een bijzondere vraag, en ik hoop dat iemand die voor mij kan beantwoorden voordat ik mijn woningbouw corporatie in ga lichten. Het zit als volgt, ik heb 32 zonnepanelen en een warmtepomp van de woningbouwvereniging (ze zaten er al op voordat ik hier kwam wonen. En u denkt natuurlijk 32?? Ja 32. Het zijn rijtjeshuizen die van voor naar achter aan beide zeiden zijn bedekt met panelen) nu moet ik vanaf juli een behoorlijke bedrag per maand gaan betalen voor teruglevering. Ik betaal dus servicekosten voor de panelen en dan ook nog extra energie kosten (er over heen)
Nu heb ik een heel simpel idee, maar weet niet als dit ook mag vandaar mijn post. Mag ik er een paar stekkers eruit trekken? Zodat de helft van de panelen maar werken?
Beetje gek wel. Maar kan mij zo 800 euro schelen op jaarbasis.
quote:Op vrijdag 24 mei 2024 09:34 schreef Donna het volgende:
Mijn contract loopt begin aug. af. Is het verstandig om nog even te wachten met vastzetten/overstappen? In de zomer zijn de tarieven vaak wat lager toch?
Kreeg dit in de mail vandaag van www.gaslicht.com en heb maar besloten nu een nieuw contract af te sluiten voor een jaar bij BudgetEnergie.quote:Energieprijzen lopen weer op: stap nu over
De energietarieven zijn nu nog laag, maar ze lopen binnenkort weer op. Door de spanningen in het Midden-Oosten en de oorlog in Oekraïne blijft de markt prikkelbaar. Op de groothandelsmarkt zijn de gasprijzen de afgelopen tijd fors gestegen. Het is dus een kwestie van tijd dat energiecontracten ook duurder worden.
Ben Woldring adviseert mensen om niet te lang te wachten met overstappen: “Bij het goedkoopste jaarcontract betaalt u op dit moment ¤ 1,24 per kuub gas en ¤ 0,27 per kilowattuur stroom. Dat is minder dan vorig jaar, toen we nog een prijsplafond hadden. Veel Nederlanders hebben vorig jaar zomer, zodra dat kon, weer een contract voor een jaar afgesloten. Die contracten lopen de komende weken af. Wacht niet tot september met overstappen. Bij een aantal leveranciers kunt u er ook voor kiezen om uw nieuwe gas- en stroomtarieven pas over drie maanden in laten gaan. Dan zit u uw lopende contract, als dat gunstig is, tot het einde uit. Daarnaast bieden veel leveranciers op dit moment hoge kortingen aan.”
Wel knap dat ze nu al weten wat de markt de komende maanden gaat doen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 23:46 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
[..]
Kreeg dit in de mail vandaag van www.gaslicht.com en heb maar besloten nu een nieuw contract af te sluiten voor een jaar bij BudgetEnergie.
@:donna
net als afgelopen kerst, tijdens de Top2000 elke keer de reclame om je tarieven te bevriezen... euh ja leuk idee, maar de prijzen daalden nog een tijdje door.quote:Op woensdag 29 mei 2024 17:04 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wel knap dat ze nu al weten wat de markt de komende maanden gaat doen.
Tja, de trend op de groothandelsmarkt is omhoog...quote:Op woensdag 29 mei 2024 17:04 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wel knap dat ze nu al weten wat de markt de komende maanden gaat doen.
Kan jij mij garanderen dat de prijzen de komende maanden lager zijn?quote:Op woensdag 29 mei 2024 17:40 schreef Nizno het volgende:
[..]
net als afgelopen kerst, tijdens de Top2000 elke keer de reclame om je tarieven te bevriezen... euh ja leuk idee, maar de prijzen daalden nog een tijdje door.
ze geven als excuus wel aan dat mensen uit hun vaste contracten komen, maar omdat energiebedrijven nu bezig zijn om de kosten van panelen aan te passen worden de kale tarieven elektra ook lager.
nee maar zij ook niet dat het omhoog gaat doordat mensen nu uit hun vaste contracten komen, want zoals ik al zei zijn de leveranciers nu ook bezig met aanpassen van de paneelkosten waardoor prijzen van stroom omlaag gaanquote:Op woensdag 29 mei 2024 17:55 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Kan jij mij garanderen dat de prijzen de komende maanden lager zijn?
Essent, een van de 3 grote energieleveranciers, verlaagt per 1 juli het stroomtarief met 35 procent voor ruim 1 miljoen huishoudens met een variabel energiecontract'quote:Op woensdag 29 mei 2024 18:00 schreef Nizno het volgende:
[..]
nee maar zij ook niet dat het omhoog gaat doordat mensen nu uit hun vaste contracten komen, want zoals ik al zei zijn de leveranciers nu ook bezig met aanpassen van de paneelkosten waardoor prijzen van stroom omlaag gaan
zie hier bijv een nieuwsbericht
https://www.maxmeldpunt.n(...)t-35-procent-omlaag/
'grootverbruikers'quote:Grootverbruikers van het stroomnet zouden twee keer zoveel netwerkkosten moeten betalen, vindt netbeheerder Enexis. Het gaat dan om huishoudens die veel elektriciteit verbruiken door hun warmtepomp en elektrische auto's, maar ook door het opwekken van stroom met zonnepanelen.
Dat is wel geinig, want het lijkt mij dat er afstemming is (geweest) met energieleveranciers. De prijs die je betaald is tot 10.000 kWh. Of nou ja, in ieder geval bij Engie staat dat in het contract, ik zou Eneco en in een lang verleden Essent contracten die ik heb gehad moeten terug zoeken om te kijken of die specificatie daar ook bij staat. Dat is al heel lang zo, en die 10.000 kWh hoort ook een netbeheerderstarief bij.quote:Op donderdag 30 mei 2024 09:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
Het houdt niet op
https://www.nu.nl/economi(...)len-en-laadpaal.html
[..]
'grootverbruikers'! !
Volgens mij liggen de cijfers voor grootverbruik gewoon vastquote:Op donderdag 30 mei 2024 09:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is wel geinig, want het lijkt mij dat er afstemming is (geweest) met energieleveranciers. De prijs die je betaald is tot 10.000 kWh. Of nou ja, in ieder geval bij Engie staat dat in het contract, ik zou Eneco en in een lang verleden Essent contracten die ik heb gehad moeten terug zoeken om te kijken of die specificatie daar ook bij staat. Dat is al heel lang zo, en die 10.000 kWh hoort ook een netbeheerderstarief bij.
Nu komen veruit de meeste mensen natuurlijk nooit aan de 10.000 kWh, ook niet als je een warmtepomp hebt en ook niet als je elektrisch rijdt (als je ook nog zonnepanelen hebt). Dus je blijft dan onder die 10.000 kWh.
Dit is weer pure geldklopperij, maar, je houdt dat toch niet tegen.
Edit; ik kan het niet terug vinden. Ik zou zweren dat ik ergens die 'tot maximaal 10.000 kWh' heb zien staan, maar het kan ook goed zijn dat dat betrekking had op wat je aan energiebelasting betaald.
Mijn advies: maken dat je wegkomt bij BudgetEnergie. Ik heb twee jaar achter elkaar discussie gehad over het doorgeven van de meterstanden en het juist vastleggen daarvan. En elk jaar bezwaar moeten maken tegen de afrekening. Dat ze misschien een van de goedkoopste leveranciers zijn compenseren ze dan ook met een slechte klantenservice, het niet inhoudelijk (kunnen) beantwoorden van vragen en ronduit foutieve antwoorden geven.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 11:03 schreef Zorro het volgende:
Wat te doen?
Ik zit nu bij budgetenergie op variabel tarief. Met 12 zonnepanelen. En een Ferrarismeter.
Wegens variabel tarief elke maand meterstanden doorgeven. Tot nu toe niets aan de hand, maar ik zie nu aankomen met het zonnigere weer dat er maanden met een negatief stroomverbruik aankomen. Gaan ze daarover stuiteren?
Geen slimme meter ?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 11:58 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Mijn advies: maken dat je wegkomt bij BudgetEnergie. Ik heb twee jaar achter elkaar discussie gehad over het doorgeven van de meterstanden en het juist vastleggen daarvan. En elk jaar bezwaar moeten maken tegen de afrekening. Dat ze misschien een van de goedkoopste leveranciers zijn compenseren ze dan ook met een slechte klantenservice, het niet inhoudelijk (kunnen) beantwoorden van vragen en ronduit foutieve antwoorden geven.
Om een antwoord op je eerste vraag te geven: met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid krijg je dus of de meterstanden niet goed ingevuld/doorgegeven of je kunt bij de jaarafrekening alles nog eens goed nalopen en een discussie opstarten.![]()
(Uiteraard zijn er vast ook mensen die wel tevreden afnemer zijn bij BudgetEnergie maar ik blijf er ver bij uit de buurt.)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
quote:Op zaterdag 1 juni 2024 20:46 schreef monkyyy het volgende:
Sinds vandaag is dit contract ingegaan bij Greenchoice, 3 jaar vast, best blij mee.
Vindt de stroom niet heel goedkoop, gas ziet er wel gunstig uitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
Hier ook jarenlang bij Vattenfall en al langere tijd variabel, geen zonnepanelen. Onlangs bericht gekregen van vaste terugleverkosten per 1 juli 2024, niet omdat ik zonnepanelen heb, maar er misschien wel over denk, volgens de brief.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 19:31 schreef AnneX het volgende:
Al jarenlang klant bij Vattenfall. Zonder panelen.
Na discussie aan de keukentafel besloten:
- afgelopen 1 jaar vast ¤ 0,28 en gas ¤ 1,379 en ¤ 173,- per maand.
Daarvan verwacht ik een forse teruggave gezien verbruik.
Nieuw per 1 julij : 1 jaar vast: ¤ 25,5 en 1,343 en ¤ 146,86 pm.
25% korting op tarief electriciteit.
Jaarverbruik: om en nabij 2193 kWh en 636 m3
Oh, die brief. Die kreeg ik zakelijk en ligt inmiddels in stukjes in de prullenbak omdat ik dacht dat het alleen over zonnepanelen en de terugleverkosten gingquote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:50 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Hier ook jarenlang bij Vattenfall en al langere tijd variabel, geen zonnepanelen. Onlangs bericht gekregen van vaste terugleverkosten per 1 juli 2024, niet omdat ik zonnepanelen heb, maar er misschien wel over denk, volgens de brief.
Daarin staat o.a. aangegeven dat ze de kosten voor terugleveren uit de variabele leveringstarieven voor stroom gaan halen en dat dat voordeel voor mij op kan gaan leveren. Maar er staat niet bij welk voordeel dat zal zijn. Als dat een lager variabel tarief is per 1 juli (of later) en misschien daaraan gekoppeld ook lager tarief voor een vast contract wacht ik nog wel even wat dat gaat doen.
Heb net zitten zoeken op de site maar daar zijn ze ook onduidelijk.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 22:04 schreef Soulfreak het volgende:
Ja, ik wilde die brief eerst ook gelijk in de papierbak gooien, maar toch even doorgelezen, ook omdat Eneco eerder bekend maakte dat klanten zonder panelen minder gaan betalen. Dus dat hoopte ik ook in deze brief van Vattenfall te lezen, maar er staat alleen erg vaag "dat het voordeel op kan leveren". Welk voordeel moeten we dan nog maar zien.
Even een ego-quotequote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:28 schreef Mushanga71 het volgende:
Ah, ja, mijn jaarcontract bij Vattenfall loopt eind deze maand af. Voor het jaarcontract altijd variabel gezeten maar kan de variabele tarieven niet vinden.
Aanbod voor een jaar vast met 25% korting op elektra:
0,255340 per kwh
1,343233 per m³
Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas
Ik weet het nog niet.
Energiebelasting op gas is 70 cent per kuub gewordenJe kan besparen tot je een ons weegt, maar betalen zal je
Edit:
Variabele prijzen gevonden:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541
Meh, weet het nog steeds niet.
gooi je je elektra naar een andere maatschappijquote:Op zondag 2 juni 2024 13:27 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Even een ego-quote
Had eerder in de mail moeten kijken![]()
Als ik niet vast zet, ga ik variabel het volgende betalen:
Stroom: ¤ 0,273127 inclusief 25% korting.
Gas: ¤ 1,213884
Vaste leveringskosten per maand voor stroom is 8,99 geworden en voor gas 4,99.
Gasverbruik tot de winter zal niet veel zijn, scheelt wel bijna 13 cent per kuub.
Stroom echter, gebruiken we nu wel meer vanwege de mobiele airco`s. En das 1,8 cent duurder per kwh.
Maakt de keuze er niet echt makkelijker op![]()
Jammer dat er niet gehusseld kan worden. Dan koos ik de elektraprijs van het vaste contract en de gasprijs van het variabele
Coolblue 29 cent.quote:Op zondag 2 juni 2024 13:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
gooi je je elektra naar een andere maatschappij
Dan ben ik mijn korting kwijtquote:Op zondag 2 juni 2024 13:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
gooi je je elektra naar een andere maatschappij
Gasprijzen zijn echt nog veel te hoog.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:28 schreef Mushanga71 het volgende:
Ah, ja, mijn jaarcontract bij Vattenfall loopt eind deze maand af. Voor het jaarcontract altijd variabel gezeten maar kan de variabele tarieven niet vinden.
0,255340 per kwh
1,343233 per m³
Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas
Ik weet het nog niet.
Energiebelasting op gas is 70 cent per kuub gewordenJe kan besparen tot je een ons weegt, maar betalen zal je
Edit:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541
Warmtepomp geen optie?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 21:28 schreef Mushanga71 het volgende:
0,255340 per kwh
1,343233 per m³
Jaarverbruik
4300 kwh
1950 kuub gas
Ik weet het nog niet.
Edit:
Stroom ¤ 0,274065
Gas ¤ 1,288541
Ik zit er nu echt over te denken.quote:Op maandag 3 juni 2024 13:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Warmtepomp geen optie?
Dat gaat echt veel schelen (obv dynamische tarieven). En het verschil wordt in de toekomst alleen maar groter.
Hier ook zo'n 1900m3 vervangen door 4500kwh.
Scheelt 1300-1500 per jaar incl vastrecht gas.
Tot 2027 kunnen we nog alles salderen maar daarna scheelt het dus ook veel geld.
Enige voorwaarde is vloerverwarming...
Wat houdt je tegen?quote:Op maandag 3 juni 2024 13:17 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik zit er nu echt over te denken.
Ik zit ook op een kleine 2000 m3 / jaar.
Ga dit jaar nieuwe kozijnen plaatsen, dus volgens mij zou ik dan met een tweede maatregel ook nog extra subsidie krijgen voor een warmtepomp. CV-ketel van mij is ook al 20 jaar dus het mag ook wel.
Maar toch.
Zit al met 3 kleine kinderen, een ramvol huis, en binnenkort de kozijnen. Ik moet zaken wel wat gefaseerd aanpakken anders heb ik gedonder.quote:Op maandag 3 juni 2024 13:28 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Wat houdt je tegen?
Warmtepomp krijg je sowieso subsidie voor, beetje nette prijs is 10k incl subsidie. Die kun je evt lenen van warmtefonds.
Zakelijk zitten we dynamisch en de prijs nú is 34 cent. Tel daar de 70 cent energiebelasting bij op en het is al 1,04 euro. Die energiebelasting is exorbitantquote:Op maandag 3 juni 2024 13:00 schreef skrn het volgende:
[..]
Gasprijzen zijn echt nog veel te hoog.
Ik moet binnenkort weer verlengen maar werd niet vrolijk van huidige tarieven.
Zo, dat scheelt!quote:Op maandag 3 juni 2024 13:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Warmtepomp geen optie?
Dat gaat echt veel schelen (obv dynamische tarieven). En het verschil wordt in de toekomst alleen maar groter.
Hier ook zo'n 1900m3 vervangen door 4500kwh.
Scheelt 1300-1500 per jaar incl vastrecht gas.
Tot 2027 kunnen we nog alles salderen maar daarna scheelt het dus ook veel geld.
Enige voorwaarde is vloerverwarming...
Echt he, hier ook. Hadden de monteurs iig weer wat te lachenquote:Op maandag 3 juni 2024 14:08 schreef skrn het volgende:
We hebben inderdaad in onze wijk ook net nieuwe gasleidingen.
Ik : ja maar we moeten toch van het gas af?
Monteur : eerst mij keihard uitlachen. Daarna : we denken dat het allemaal niet zo snel gaat.
Ik zie het ook niet gebeuren, woon in een wijk met allerlei oude arbeiderswoninkjes van 70m2. Die huizen zijn net 4 meter breed. Moet elk huis dan een warmtepomp? En dat voor zeg 1000m3 te besparen voor elk huisje. Zie het allemaal niet gebeuren eerlijk gezegd.
Tarieven dus. Warmtepomp zou kunnen hoor maar ja, zeg dat nieuwe regering opeens die gasbelasting drastisch gaat verlagen, dan is het weer voor niets.
Als het idd kán, dan is het wmb een uitgemaakte zaak: warmtepomp en zonnepanelenquote:Op maandag 3 juni 2024 14:49 schreef Sport_Life het volgende:
Ja hier zijn de huizen wel iets groter, wij verwarmen 264m2 met een warmtepomp! Vorige bewoner klaagde over de hoge energieprijzen, daar hebben wij geen last van haha !
Zeker wel. Maar los daarvan kom je niet verder dan de klantenservice diequote:
Het wordt er ook allemaal niet makkelijker op qua keuzes maken.quote:Op maandag 3 juni 2024 14:53 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Echt he, hier ook. Hadden de monteurs iig weer wat te lachen![]()
De regering kan vanalles willen, het moet ook kúnnen en daar loopt het mank.
Er is hier écht nergens plek voor een warmtepomp en daar was de gemeente ook achter. Volgende optie: warmtenet. Maar das afgeschoten door Vattenfall. Daar is onze jaren 70 wijk niet geschikt voor.
Ik zie wel waar het schip strandt. Voorlopig betaal ik me wel blauw aan gas al weet ik nog steeds niet of ik voor vast of variabel ga.
Nope, hoewel ik door bericht van @Klepper272 toch weer naar een jaar vast neig.quote:Op maandag 3 juni 2024 17:27 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het wordt er ook allemaal niet makkelijker op qua keuzes maken.
Ja, eens. Maar goed, we hebben het er toch mee te doen, zo is het helaas.quote:Op maandag 3 juni 2024 18:10 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Nope, hoewel ik door bericht van @:Klepper272 toch weer naar een jaar vast neig.
Wat was het leven eigenlijk makkelijk voor alle crises. Dat besef komt pas als het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend is
Erg he en ik heb niet eens een laadpaalquote:Op maandag 3 juni 2024 18:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, eens. Maar goed, we hebben het er toch mee te doen, zo is het helaas.
Overigens, jij woont in een jaren 70 huis en je verbruikt 4300 kWh én 1900 m3 gas? Dat gas kan ik me iets bij voorstellen, aangezien het niet optimaal geisoleerd zal zijn, en wellicht is het ook wel een wat groter huis. Maar 4300 kWh komt mij als 'vreemd' voor, puur om de simpele reden dat mijn verbruik op jaar ook 4300 kWh is (nu nog, daar gaat over een dikke week verandering in komen want EV), maar ik heb een warmtepomp en geen gas.
Edit, ik besef me nu dat dat niet helemaal eerlijk is want ik heb natuurlijk ook nog direct eigen verbruik van de zonnepanelen, en als ik dat er bij reken dan zijn we al aan de 7000 kWh dus die vergelijking gaat niet helemaal op.
Ik lette daar ook nooit op, tót ik een P1 meter kocht, jaren geleden, en toen begon ik er wel op te letten.quote:Op maandag 3 juni 2024 19:28 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Erg he en ik heb niet eens een laadpaalHet is wel een woning van 128m2 maar dan is het idd nog best veel.
Heb zo'n metertje gekocht waarmee je het verbruik meet. Koelkast, 25 jaar oud, verbruikt al ruim 815 kwh en dan heb ik nog niet gemeten tijdens hitte. Zal wel meer zijn dan.
Plus de 2 mobiele airco's een en een magnetron die dagelijks gebruikt wordt.
Oh, en een keukenboiler. Volgens mij verbruikt die ook best veel. Scheelt wél op het gasverbruik.
En eerlijk, ik let niet echt op mn verbruik
Dit is ook een Amerikaanse koelkast, onder 3 vrieslades en boven het koelgedeelte, totaal 503 liter. Samsung cool tech plus maar zo te lezen verbruikt mijne écht extreem veelquote:Op maandag 3 juni 2024 19:38 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik lette daar ook nooit op, tót ik een P1 meter kocht, jaren geleden, en toen begon ik er wel op te letten.
Wacht wat? 815 kWh in 1 jaar? Dat is 2,23 kWh per dag. Ik heb hier 2 koelkasten waarvan 1 zonder vriezer en 1 met vriezer. Die laatste is een Amerikaans model, dus met van die dubbele deuren, en die is echt niet het zuinigste, maar die heeft tot letterlijk nú, sinds 1 januari dit jaar 117,7 kWh verbruikt. Dit is de 154e dag van het jaar dus dat komt neer op 0,76 kWh per dag.
Niet helemaal eerlijk want als het warm wordt stijgt dat verbruik uiteraard, maar ik heb het bijgehouden sinds hij staat, en dat was september 2021, en het verbruik in al die tijd is 414,57 kWh. Dus 815 kWh is imho enorm, maar de vraag is even in hoeveel tijd dat was.
Ik zou het type op moeten zoeken om terug te halen wat het jaarverbruik volgens opgave was, maar ik heb dus rechts de koelkast, en dan links is volledig vriezer, maar geen idee wat de totale inhoud is.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:04 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dit is ook een Amerikaanse koelkast, onder 3 vrieslades en boven het koelgedeelte, totaal 503 liter. Samsung cool tech plus maar zo te lezen verbruikt mijne écht extreem veel![]()
Ik heb 26 dagen gemeten en het verbruik was 58 kwh. Dan kom ik op 814 uit maar dat was van 4 mei 12u tm 30 mei 12u.
Hij is 24 jaar oud, en doet het nog prima. Kwaliteit blijkbaar maar qua gebruik...![]()
Zo'n meter is best een eye-opener. Jouw post trouwens ook![]()
Had wel een nieuwe op het oog, verbruik van ruim 400 kwh, dus misschien toch maar eens van mijn oudje afscheid nemen.
Keek net bij Vattenfall en mijn jaarafrekening is binnen. 4284 khw en 1636m3 gas. Ik krijg iets van 200 euro terug. Ze hadden het verbruik op 1900 gezet, nu dus lager maar dat pas ik wel aan. Hou niet zo van bijbetalen.
Oke, gevonden. Het is een Etna (doe ik nooit meer) AKV178RVS. Is niet meer te koop (uiteraard) maar hier nog een link https://www.keukenloods.nl/akv178rvs.htmlquote:Op maandag 3 juni 2024 20:04 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dit is ook een Amerikaanse koelkast, onder 3 vrieslades en boven het koelgedeelte, totaal 503 liter. Samsung cool tech plus maar zo te lezen verbruikt mijne écht extreem veel![]()
Ik heb 26 dagen gemeten en het verbruik was 58 kwh. Dan kom ik op 814 uit maar dat was van 4 mei 12u tm 30 mei 12u.
Hij is 24 jaar oud, en doet het nog prima. Kwaliteit blijkbaar maar qua gebruik...![]()
Zo'n meter is best een eye-opener. Jouw post trouwens ook![]()
Had wel een nieuwe op het oog, verbruik van ruim 400 kwh, dus misschien toch maar eens van mijn oudje afscheid nemen.
Keek net bij Vattenfall en mijn jaarafrekening is binnen. 4284 khw en 1636m3 gas. Ik krijg iets van 200 euro terug. Ze hadden het verbruik op 1900 gezet, nu dus lager maar dat pas ik wel aan. Hou niet zo van bijbetalen.
Verbruik wat aangegeven wordt, zal sowieso niet altijd kloppen. Bedoel, wat is gemiddeld? Omgevingstemperatuur telt ook mee. Ik ga nooit zo af op verbruik.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, gevonden. Het is een Etna (doe ik nooit meer) AKV178RVS. Is niet meer te koop (uiteraard) maar hier nog een link https://www.keukenloods.nl/akv178rvs.html
Daar staat dat vriesgedeelte 177 liter is, en het koelgedeelte 339 liter, en energieklasse E. 343 kWh per jaar verbruik. Dat klopt niet, want ik kom aan 414,61 kWh sinds hij staat, en dat is sinds september 2021...dat kan niet kloppen. Maar zelfs als het 343 kWh per jaar zou zijn is dat nog altijd minder dan de helft van wat jouw koelkast verbruikt.
Maar wat het zou kunnen zijn...dit is een No Frost apparaat. Want anders moet je gaan ontdooien X keer per jaar, en als je dat niet doet gaat hij ook steeds meer verbruiken. Maar bij No Frost hoef je daadwerkelijk nooit te ontdooien want er is 0 ijsvorming. Misschien heeft die van jou dat niet (gok ik) en dan zal daar wellicht ook wel een verschil zitten.
Edit: doh, ik besef ineens waarom die cijfers niet kloppen. Ik heb de koelkast vanaf ik dit huis kocht ja, die is in dit huis nieuw gekomen, maar de stekker die er tussen zit zit er dus niét vanaf toen op, dus dat verklaart wel.
Precies, heel veel factoren tellen mee. Maar nu weet ik nog steeds niet in welk tijdsbestek die 8xx kWh gemeten zijn.quote:Op maandag 3 juni 2024 20:58 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Verbruik wat aangegeven wordt, zal sowieso niet altijd kloppen. Bedoel, wat is gemiddeld? Omgevingstemperatuur telt ook mee. Ik ga nooit zo af op verbruik.
Waarom geen Etna meer?
Ik heb deze:
Samsung cool tech plus
SR-L62 8EV, met no-frostDat is echt zó handig, ik wil nóóit meer zonder.
Deze wil ik:
https://www.bol.com/nl/nl(...)rt/9300000011594806/
Of deze
https://sterkwitgoed.nl/product/siemens-kf96naxea/
Weet wel wat ik mooi vind
Dan ben ik ook een snob want ik ga toch weer voor een samsung, smeg, lg of siemensquote:Op maandag 3 juni 2024 21:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Precies, heel veel factoren tellen mee. Maar nu weet ik nog steeds niet in welk tijdsbestek die 8xx kWh gemeten zijn.![]()
Ik heb hem gekocht als een van de laatste, zo niet het laatste apparaat toen ik dit huis kocht. Ik had al zo veel geld uitgegeven, en ik besefte ineens dat ik nog een koelvriescombi moest. Normaal gesproken ben ik niet echt van de budgetmerken, en als ik er nu een had moeten kopen had ik iets anders gekocht, maar dat is niet meer dan pure waanzin, want -12 graden is -12 graden he, welk merk er ook op de deur staat. Noem het snobbisme, want dat is in principe gewoon wat het is.
Ja, dan zit je echt aan 2,23 kWh per 24 uur, dat is echt heel erg veel.quote:Op maandag 3 juni 2024 21:25 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Dan ben ik ook een snob want ik ga toch weer voor een samsung, smeg, lg of siemens![]()
Ik weet niet, die budget merken. Zie nu ook een haier, amico? wiggo en die zijn een stuk goedkoper. Dan vraag ik me toch af, zal met kwaliteit te maken hebben? En natuurlijk oude merken dus ervaring met koelkasten en hoe het moet. Die nieuwe merken moeten zich nog bewijzen, kan vanalles mis mee zijn. En bij budget moet er gewoon iéts zijn waarom ze goedkoper zijn.
Koelkast verbruikte 58 kwh in 26 dagen, dat komt op 814 kwh in een jaar. En dan moet de zomer nog komen. Denk ik wel dat ie rond de 850 kwh verbruikt😳
Tijd voor een nieuwe dusquote:Op maandag 3 juni 2024 21:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dan zit je echt aan 2,23 kWh per 24 uur, dat is echt heel erg veel.
Nóg een merk erbijquote:Op maandag 3 juni 2024 21:39 schreef Leandra het volgende:
Als je een koelkast of vriezer moet hebben: Liebherr.... De Miele koelkasten zijn ook omgelabelde Liebherr koelkasten
Daarbij kon ik op het tafelmodel vriezertje dat we in de garage hebben staan bij Liebherr 7 jaar garantie krijgen, plus dat ze modellen hebben die in lagere temperaturen kunnen dan standaard.
Even ter info zeg maar![]()
Overigens hebben wij 2 koelvriescombinaties omdat de heren graag een Amerikaanse koelkast wilden en ik dat absoluut niet zag zitten, en ik toen zei nog liever 2 koelvriescombinaties, of een koelkast en een vrieskast naast elkaar te willen zetten dan een Amerikaanse koelkast te kopen, waarschijnlijk nog goedkoper ook, zowel in prijs als in stroomverbruik.
Dat ze niet naast elkaar staan maar ieder in een andere hoek van de keuken is een ander verhaal
Ik dacht dat HiSense het vroegere Philips was maar zeker weet ik dit niet.quote:Op maandag 3 juni 2024 21:44 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Nóg een merk erbij![]()
Ik wil sowieso een Amerikaanse en dan ook nog met het vriesgedeelte onder. Ik kan niet zo goed bukken en in de vriezer hoef ik minder vaak te zijn dan in de koeling.
En daar gaat mijn snobisme want ik zag deze
https://www.bol.com/nl/nl(...)oductImage#open=true
Nóóit van dat merk gehoord
Google zegt Chinees. Laat ik daar nou niet echt vertrouwen in hebbenquote:Op maandag 3 juni 2024 21:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik dacht dat HiSense het vroegere Philips was maar zeker weet ik dit niet.
Gaat niet passen. Hij komt tussen een muur en de keukenplank. Die ruimte is 85cm en de koelkast die ik nu heb, is 82cm.quote:Op maandag 3 juni 2024 22:11 schreef Leandra het volgende:
Ik zou twee van deze naast elkaar zetten, en dat de deuren ieder een andere kant op openen:
https://www.liebherr-home(...)aties/cnsdb-5223-22/
Verbruikt 128 kWh per jaar, dus samen 256 kWh.
We verwachten een enorm sneeuwfront uit het noorden dus ik zou het vastzetten voor 10 jaar.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 15:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik kan binnenkort ook mijn energiecontract weer verlengen. Wat is jullie advies, lekker nog even de zomer uitzitten of nu al vastleggen voor meerdere jaren?
Wat is de verwachte tendens deze zomer?
Ik hoef alleen maar de trend te weten.quote:Op dinsdag 11 juni 2024 15:21 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
We verwachten een enorm sneeuwfront uit het noorden dus ik zou het vastzetten voor 10 jaar.
Met andere woorden. Je weet het niet. Het voordeel van vastzetten is dat je X periode zekerheid hebt, het nadeel is dat het misschien verder zakt en je dus 'te duur' uit bent.
Het kan het komende jaar vriezen en het kan dooien. Wie het weet mag het zeggen….quote:Op dinsdag 11 juni 2024 15:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik hoef alleen maar de trend te weten.
https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijsquote:Op dinsdag 11 juni 2024 15:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik hoef alleen maar de trend te weten.
Die 3 ct per kWh ga je waarschijnlijk nog wel energiebelasting en btw over moeten betalen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 12:01 schreef CoolGuy het volgende:
Engie (maar vast wel meer energieboeren) heeft een aardigheidje, dat als je je auto laadt op momenten waarop het goedkoop is, dan krijg je 3ct per kWh.
Dus daar heb ik me voor aangemeld, want ik heb de auto toch al staan, en ik heb een fiks overschot aan zonnestroom op jaarbasis. Dat overschot zal nu met de EV een stuk lager worden gok ik (al heb ik nog geen boete voorlopig) én ik pak 3ct per kWh, én ik krijg de stroom naar de auto vergoed van mijn werkgever, dus als ik laad op zonnestroom pak ik 30+3ct terwijl het me niks kost op dat moment.
Dat gaan we zien, je kunt elke 5 euro laten uitbetalen, dus ik gok dat als daar zou staan precies 5 euro, en ik zou zeggen uitbetalen, dat ik dan 5 euro gestort krijg, en niet minder. Of nou ja, ik zie nergens iets staan van dat daar nog iets vanaf gaat.quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:37 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Die 3 ct per kWh ga je waarschijnlijk nog wel energiebelasting en btw over moeten betalen.
Goh, heb je een elektrische auto?
Dat wisten we nog niet.![]()
Maar leuk voor je, veel plezier ermee!
Ik heb nl bij Budget Energie een nieuw contract afgesloten met oa deze extras.quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat gaan we zien, je kunt elke 5 euro laten uitbetalen, dus ik gok dat als daar zou staan precies 5 euro, en ik zou zeggen uitbetalen, dat ik dan 5 euro gestort krijg, en niet minder. Of nou ja, ik zie nergens iets staan van dat daar nog iets vanaf gaat.
Maar goed, dat kan iedereen met een EV + Engie natuurlijk.
Ja maar dat is volgens mij niet hetzelfde. Dit wordt gedaan (zogenaamd?) om je aan te moedigen niét op piekmomenten te laden. En als je dat doet dan krijg je voor elke kWh 3ct, maar dan moet je wel 'slim laden', zoals zij het noemen.quote:Op donderdag 20 juni 2024 14:48 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik heb nl bij Budget Energie een nieuw contract afgesloten met oa deze extras.
Heb nu weer voor een jaar zekerheid tegen een redelijk tarief met een mooie aanmeldpremie.
En gratis stroom![]()
Van 1 april t/m 31 augustus ontvang je ieder weekend van 12.00 tot 17.00 uur gratis stroom. Je betaalt wel energiebelasting over je stroomverbruik.
Daar stond het igg wel heel duidelijk bij vermeld.
Intussen iets meer duidelijkquote:Op zaterdag 1 juni 2024 22:17 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Heb net zitten zoeken op de site maar daar zijn ze ook onduidelijk.
Mijn contract loopt op 1 juli af dus dan wacht ik tot er meer duidelijkheid komt en dat zal vast wel voor 1 juli zijn. Beetje zonde als ik het nu vastzet en de prijzen dan misschien zakken.
Mijn nieuwe variabele tarief met 25% blijven loont korting wordt dan vanaf 1 augustus ¤ 0,241093, het huidige tarief is ¤ 0,273127. En de vaste leveringskosten gaan omlaag van ¤8,99 naar ¤7,99quote:Uw stroomtarieven gaan omlaag
Uw vaste en variabele leveringskosten voor stroom gaan omlaag. Dit komt doordat we de kosten
voor zonnepanelen vanaf 1 juli niet meer doorberekenen in de stroomtarieven. Uw stroomtarieven
gaan daarom omlaag.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |