abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213321873
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 12:21 schreef exode het volgende:
Ik ben wel erg benieuwd hoe het eruit gaat zien. Ga je die kosten op dagbasis zien? Of pas bij je eindafrekening.

Wij wekken op jaarbasis ongeveer 3000 kwh op, we vebruiken daarvan iets van 1000 kwh direct, de rest leveren we dus terug.
Met salderen komen we ongeveer op 0 uit. Over die 2000 kwh gaan kosten berekend worden.

Dat wordt de mobiele airco laten loeien op zonnige dagen in de zomer ;)
Zolang je tarief voor inkoop hoger is dan de terugleverkosten, ben je dan vooral jezelf financieel pijn aan het doen natuurlijk. Ik denk dat het een paar cent wordt, de terugleverkosten. De huidige terugleververgoeding is volgens mij 11ct, daar zullen ze ruim onder moeten blijven. Kom je op 3/4ct per kWh oid. Is salderen nog veek goedkoper dan opmaken en in de winter inkopen.

Maar goed, ik heb mijn zonnepanelen nooit om financiële redenen genomen, best kans dat er voor 2026 al een accu aan hangt. Die worden steeds goedkoper.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_213321999
De huidige terugleververgoeding is voor mij bij Eneco ¤0.05 (vast contract tot eind okt dit jaar), dus heel veel lager kan het niet meer worden.
pi_213322043
Ik hoop vooral dat de gasprijs wat daalt, Eneco biedt me 1,26 aan. Dus ik wacht nog af.
Nog 1 winter met de huidige isolatie etc, volgend voorjaar hopelijk een grote verbouwing inclusief isolatie en vloerverwarming in de woonkamer. Dan is de uitbouw ook geschikt voor zonnepanelen en een buitenunit voor airco op de kinder slaapkamers. Dan is ons verbruik meteen anders.

Ik zie dat alle grote aanbieders die terugleverkosten gaan berekenen maar de hoogte nog onbekend is. We gaan zien wanneer die getallen bekend worden.
pi_213322133
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 13:12 schreef vlindertje89 het volgende:
De huidige terugleververgoeding is voor mij bij Eneco ¤0.05 (vast contract tot eind okt dit jaar), dus heel veel lager kan het niet meer worden.
Ah, ik dacht dat het 11 cent was, maar ik zie dat het bij mij sinds afgelopen zomer 9 cent is. Maar misschien gaat de terugleververgoeding met deze plannen ook wel iets omhoog, zie nu dat ze deze zomer hiermee willen starten met vaste contracten, dus tarieven zijn er nog niet: https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 13:27:17 #80
236264 crew  capricia
pi_213322143
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 11:36 schreef Hanca het volgende:
Net een bericht van Eneco over terugleververgoedingen. De genoemde datum in het bericht is de afloopdatum van mijn vaste contract, volgens mij gaan ze dit per direct invoeren:
[..]
Dus geen hoger vastrecht of vast bedrag per maand, maar echt betalen per kWh.
Heb het mailtje ook gehad.
Met deze opmerking:
quote:
Wat verandert er voor jou?

Je hebt een vast contract met vaste tarieven. Deze tarieven lopen af op 7 september 2026. Daarom verandert er op dit moment niets. Door deze wijziging is wel ons Voorwaardenoverzicht aangepast. Daarom informeren we je hierover.
Blij dat ik nog even op de oude voet door kan salderen zonder extra kosten. Want het wordt er allemaal niet overzichtelijker op.

En ja, wij gaan de EV dan maar gewoon gebruiken als extra stroomopslag. De kWh-en worden toch terug betaald door de WG. Beetje zoals CG.

Maar wat een bomen in dit bos, zeg.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213322166
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 13:27 schreef capricia het volgende:

[..]
En ja, wij gaan de EV dan maar gewoon gebruiken als extra stroomopslag.
Dan zou ik toch eerst kijken hoeveel slijtage dit aan je auto-accu oplevert...

Voor 3-5.000 euro heb je tegenwoordig al een prima accu.
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 13:43:32 #82
236264 crew  capricia
pi_213322253
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 13:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan zou ik toch eerst kijken hoeveel slijtage dit aan je auto-accu oplevert...

Voor 3-5.000 euro heb je tegenwoordig al een prima accu.
Is dat interessant dan? Ik stel toch in wanneer hij mag laden en hoe snel. Dat wordt dan overdag en niet meer snachts.

Ik begrijp je verhaal over slijtage niet helemaal. Het management van de auto is modern genoeg, neem ik aan.
Nu hang ik hem meestal aan een snellader als ik boodschappen doe. Dat zal ik straks niet meer doen, maar eerst mijn eigen kWh gebruiken.

[ Bericht 8% gewijzigd door capricia op 25-04-2024 13:51:57 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 25 april 2024 @ 13:55:52 #83
29278 crew  Nizno
Versie 4.5
pi_213322347
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 13:43 schreef capricia het volgende:

[..]
Is dat interessant dan? Ik stel toch in wanneer hij mag laden en hoe snel. Dat wordt dan overdag en niet meer snachts.

Ik begrijp je verhaal over slijtage niet helemaal. Het management van de auto is modern genoeg, neem ik aan.
Nu hang ik hem meestal aan een snellader als ik boodschappen doe. Dat zal ik straks niet meer doen, maar eerst mijn eigen kWh gebruiken.
ik vermoed dat Hanca dacht dat je ook de kWhs die je in de auto stopt overdag voor je huis 's avonds wilde gebruiken.

Maar als ik dit van je lees vermoed ik dat jij puur de energie van je panelen in de auto wilt mikken
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 13:58:26 #84
236264 crew  capricia
pi_213322364
quote:
99s.gif Op donderdag 25 april 2024 13:55 schreef Nizno het volgende:

[..]
ik vermoed dat Hanca dacht dat je ook de kWhs die je in de auto stopt overdag voor je huis 's avonds wilde gebruiken.

Maar als ik dit van je lees vermoed ik dat jij puur de energie van je panelen in de auto wilt mikken
Ah zo! :D
Excuus als ik onduidelijk was.

Ja. De kWh van de panelen in de leasewagen mikken. Die krijg je dan weer terug van je WG voor pak hem beet 40 cent per kwh.
Dus dat je zo goed als niets teruglevert.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213322541
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 13:58 schreef capricia het volgende:

[..]
Ah zo! :D
Excuus als ik onduidelijk was.

Ja. De kWh van de panelen in de leasewagen mikken. Die krijg je dan weer terug van je WG voor pak hem beet 40 cent per kwh.
Dus dat je zo goed als niets teruglevert.
Ja, ik dacht dat jij het plan had wat de politiek wel eens oppert: je auto overdag volladen en dan 's avonds je tv op de accu van je auto ipv uit het stroomnet. Klinkt leuk, maar je slijt de accu van een auto van pakweg 40k die alleen heel duur vervangen kan worden, terwijl je voor 4k een thuisaccu kan kopen. Ik heb dat daarom altijd een dom plan gevonden.
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 14:41:45 #86
236264 crew  capricia
pi_213322648
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 14:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, ik dacht dat jij het plan had wat de politiek wel eens oppert: je auto overdag volladen en dan 's avonds je tv op de accu van je auto ipv uit het stroomnet. Klinkt leuk, maar je slijt de accu van een auto van pakweg 40k die alleen heel duur vervangen kan worden, terwijl je voor 4k een thuisaccu kan kopen. Ik heb dat daarom altijd een dom plan gevonden.
Denk dat de leasemaatschappij daar ook niet mee akkoord zal gaan. Bovendien is de auto nog niet bidirectioneel.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 17:26:53 #87
236264 crew  capricia
pi_213323902
De mensen die hebben geïnvesteerd in een warmtepomp, en in dus een groot aantal panelen, zijn wel echt de Sjaak hiermee hè. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 17:29:27 #88
236264 crew  capricia
pi_213323918
Die antwoorden van Eneco op X zijn ook best schimmig..

twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 17:51:33 #89
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213324076
'Eneco' belde mij een week geleden ofzo op via zo'n belkantoor toen ik in de auto zat. Ja ik was weg gegaan bij Eneco, en nu 'mocht hij mij van Eneco een 3jarig contract aanbieden als ik terug kwam'.

Hoezo mag je dat? Je zei net dat je werkte bij Eneco, maar dat is dus niet zo? Jawel jawel, uhuh... En wat zijn dan de tarieven? Nou die zijn 27ct. Ah ja, en de vaste kosten, ja iets van 15 of 16 euro per maand. Ah ja, en als ik morgen naar Eneco bel en ik stel deze vraag dan krijg ik hetzelfde te horen? Ja, nee, dan moet u naar dit nummer bellen. Aha, maar jij werkte toch bij Eneco? Foutje, want dit nummer is niet van Eneco he. En de terugleverkosten? Ja, 'daar waren ze nog niet over uit'. Ik zeg en als ik dan dat contract neem, en jullie zijn er wel uit, ben ik dan veilig of niet? Nee, dat geldt dan ook voor u. Toen schoot ik in de lach, en hij vroeg me waarom ik lachte.

Ik zeg nou ik ging weg en dat was allemaal prima, maar nu ineens uit de goedheid van jullie hart bieden jullie me ineens een 3jarig contract aan, jullie weten zogenaamd nog niet wat jullie mensen gaan vragen, maar ondertussen hang ik wel als ik ja zou zeggen en volgende week komen jullie met 'dit gaan de kosten zijn'. Dus nee ik kom niet terug, ik hoef geen 3jarig contract van jullie en liegen mag niet he.

Ja nee, 'dat snapte hij dan wel'. Einde gesprek.

Want natuurlijk willen ze klanten met panelen nu voor 3 jaar binnen halen, want immers, die gaan allemaal dik moeten betalen, want dán kan het ineens wel, als het voor hun portemonnee gunstig is. Is niks mis mee, maar kom daar dan eerlijk voor uit in plaats van dit soort lulverhaaltjes.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213324084
Lekker he dat de eerste kamer even goede sier wilde maken met de saldering laten bestaan.

Nu verzint elke leverancier een eigen truuk om de zaak te traineren. Feitelijk is de regeling dus in een keer afgeschaft en bovendien weet niemand meer waar die aan toe is omdat de cowboys zelf maar wat verzinnen.
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 17:55:25 #91
236264 crew  capricia
pi_213324096
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 17:53 schreef qajariaq het volgende:
Lekker he dat de eerste kamer even goede sier wilde maken met de saldering laten bestaan.

Nu verzint elke leverancier een eigen truuk om de zaak te traineren. Feitelijk is de regeling dus in een keer afgeschaft en bovendien weet niemand meer waar die aan toe is omdat de cowboys zelf maar wat verzinnen.
Ja. In dit licht bezien was dat plan van Rob Jetten heel zo slecht nog niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 25 april 2024 @ 17:55:36 #92
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213324098
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 17:26 schreef capricia het volgende:
De mensen die hebben geïnvesteerd in een warmtepomp, en in dus een groot aantal panelen, zijn wel echt de Sjaak hiermee hè. :{
Die mensen, met kennelijk voldoende investeringsruimte en mogelijkheden daartoe, zijn imo nog steeds goed bezig.

Hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat mensen niet zijn gaan investeren met onmisbaar geld en dat iemand dat vooral wil doen/deed om allereerst goed of op grond van zelf interesse; bezig te zijn.
Een beetje als meer willen betalen voor producten die minder belastend zijn voor de (eigen) omgeving of die bijdragen aan het welzijn elders. Dat het financieel minder goed uitpakt dan een onbetrouwbaar sujet ze valselijk mee overtuigde, is verder van alle tijden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 18:00:56 #93
16180 crew  CoolGuy
pi_213324135
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 17:26 schreef capricia het volgende:
Dat ligt aan hoe je het bekijkt. Stel ik moet 50 euro per maand terugleverboete betalen. Dat komt neer op 600 euro per jaar. Maar ik krijg per jaar 800 euro terug. Dan krijg ik dan dus nog 200 euro terug. Met andere woorden, een heel jaar energie kost me dan nog steeds -200 euro.
pi_213324172
quote:
12s.gif Op donderdag 25 april 2024 17:55 schreef Vallon het volgende:

[..]
Die mensen, met kennelijk voldoende investeringsruimte en mogelijkheden daartoe, zijn imo nog steeds goed bezig.

Hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat mensen niet zijn gaan investeren met onmisbaar geld en dat iemand dat vooral wil doen/deed om allereerst goed of op grond van zelf interesse; bezig te zijn.
Een beetje als meer willen betalen voor producten die minder belastend zijn voor de (eigen) omgeving of die bijdragen aan het welzijn elders. Dat het financieel minder goed uitpakt dan een onbetrouwbaar sujet ze valselijk mee overtuigde, is verder van alle tijden.
Ik ben toch echt elektrisch gaan stoken omdat het voordeliger was. En dat is het waarschijnlijk nog steeds maar als de markt een beetje op het wilde westen gaat lijken dan weet niemand waar die aan toe is en dat is nooit goed, zeker niet in een transitie.

Ja, ik kan het (nog) betalen maar dat lijkt me geen reden dat je voor het lapje gehouden mag worden. De eerste kamer neem ik het kwalijk dat ze ondoordacht een wet torpedeerden en de leveranciers neem ik het kwalijk dat ze aan alle kanten zelf mazen in de wet weten te knippen. Kennelijk komen ze daar mee weg want de politiek wil er niet nog eens de handen aan branden.
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 18:06:03 #95
236264 crew  capricia
pi_213324180
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 18:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat ligt aan hoe je het bekijkt. Stel ik moet 50 euro per maand terugleverboete betalen. Dat komt neer op 600 euro per jaar. Maar ik krijg per jaar 800 euro terug. Dan krijg ik dan dus nog 200 euro terug. Met andere woorden, een heel jaar energie kost me dan nog steeds -200 euro.
Je weet niet hoeveel je straks moet betalen. Die extra 600 euro in jouw voorbeeld is extra ten opzichte van nu. En bovenop je investering.
Ik vraag me af met hoe veel jaar de TVT gaat toenemen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 18:06:58 #96
16180 crew  CoolGuy
pi_213324190
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 18:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Je weet niet hoeveel je straks moet betalen. Die extra 600 euro in jouw voorbeeld is extra ten opzichte van nu. En bovenop je investering.
Ik vraag me af met hoe veel jaar de TVT gaat toenemen.
De TVT van wat? Die panelen? Die heb ik er niet op gelegd, maar als ik de opbrengst over de jaren heen afzet tegen wat die installatie gekost heeft dan is die investering al terug.
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 18:07:45 #97
236264 crew  capricia
pi_213324199
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 18:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
De TVT van wat? Die panelen? Die heb ik er niet op gelegd, maar als ik de opbrengst over de jaren heen afzet tegen wat die installatie gekost heeft dan is die investering al terug.
TVT van de hele investering van een electrische warmtepomp en panelen. Alles bij elkaar.

Provincie Utrecht adviseert overigens om deze investering dan ook helemaal niet meer te doen.

quote:
In de provincie Utrecht worden tijdelijk gasgeneratoren neergezet. Ook krijgen woningeigenaren het advies om een hybride warmtepomp aan te schaffen in plaats van een volledig elektrische pomp.
https://vastgoedactueel.n(...)0en%20de%20provincie.

[ Bericht 33% gewijzigd door capricia op 25-04-2024 18:16:02 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 18:16:08 #98
16180 crew  CoolGuy
pi_213324279
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 18:07 schreef capricia het volgende:

[..]
TVT van de hele investering van een warmtepomp en panelen. Alles bij elkaar.
Oh geen idee. Die pomp vervangen heeft me 6200 euro gekost netto, maar dat kost een vakantie ook (in ons geval) dus dat is niet een bedrag waar ik moord en brand over schreeuw. Het is uiteraard veel geld, dat zonder meer, maar als ik meer dan dat kan uitgeven aan een vakantie van 12 dagen. dan moet ik niet moeilijk gaan doen over dat bedrag waar ik 24/7 mijn gehele huis (alle verdiepingen, alle ruimtes) mee warm hou én warm water van heb.
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 18:18:30 #99
236264 crew  capricia
pi_213324292
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 18:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Oh geen idee. Die pomp vervangen heeft me 6200 euro gekost netto, maar dat kost een vakantie ook (in ons geval) dus dat is niet een bedrag waar ik moord en brand over schreeuw. Het is uiteraard veel geld, dat zonder meer, maar als ik meer dan dat kan uitgeven aan een vakantie van 12 dagen. dan moet ik niet moeilijk gaan doen over dat bedrag waar ik 24/7 mijn gehele huis (alle verdiepingen, alle ruimtes) mee warm hou én warm water van heb.
Het is gewoon zo jammer dat al die boetes en kosten nu in de zakken van de energiemaatschappijen verdwijnen.
Zo slecht was die regeling van Jetten niet. En dan kwam er ieg een gedeelte van dat geld bij de staat terecht (belasting). Die dat nu op een andere manier moet zien te compenseren. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 25 april 2024 @ 19:03:31 #100
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213324797
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 18:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ik ben toch echt elektrisch gaan stoken omdat het voordeliger was. En dat is het waarschijnlijk nog steeds maar als de markt een beetje op het wilde westen gaat lijken dan weet niemand waar die aan toe is en dat is nooit goed, zeker niet in een transitie.

Ja, ik kan het (nog) betalen maar dat lijkt me geen reden dat je voor het lapje gehouden mag worden. De eerste kamer neem ik het kwalijk dat ze ondoordacht een wet torpedeerden en de leveranciers neem ik het kwalijk dat ze aan alle kanten zelf mazen in de wet weten te knippen. Kennelijk komen ze daar mee weg want de politiek wil er niet nog eens de handen aan branden.
Zeker eensch dat het unfair is en zo aanvoelt. Anderzijds kan je stellen, dat je alvast klaar bent voor waar het naartoe zal gaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')