abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213373604
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 17:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die EV vind ik niet zo boeiend, maar je wordt nu 'gedwongen' om overdag je vaatwasser, wasmachine, droger, etc aan te zetten, maar dat is lastig als je niet thuis bent (al kan het wel met uitgestelde start maar dan moeten je apparaten die functie wel hebben).

Dus zodra de zon onder is gaan je lampen aan, je hebt eventueel in warme nachten de airco aan, je kijkt TV, je kunt alsnog in de avond de was doen, etc.

Allemaal die stroom trek je normaal gesproken uit het net, in de avond/nacht. Als je een accu neerzet komt die stroom uit je accu, en dus hoef je niks uit het net te trekken. Dat gaat natuurlijk niet 'standaard' op in de winter, want daarvoor zijn de dagen te donker (uitzonderingen daargelaten), maar grofweg 8 a 9 maanden in het jaar kun je dit zo doen.

Echter zijn accu's daar nu nog te duur voor. Als je 8 maanden doet zijn dat 240 nachten ongeveer, nou, dat x 3kwh per avond/nacht en dan zit je aan 720 kWh op een heel jaar gezien die je niét uit het net hoeft te trekken. Reken je met 5 kWh die je in een nacht verbruikt (zeg je zet een of meerdere airco's aan), dan zit je al aan 1200 kWh die je niét uit het net hoeft te trekken.

Echter, als je dat dan x gemiddeld (in mijn geval) 26,5ct doet, dan kom je dus aan een besparing van zo'n 191 tot 318 euro per jaar. Maar daarmee verdien je die accu (vooralsnog) niet terug, dus heeft het nog geen zin, maar zodra het wel zin heeft, met of zonder subsidie, dan komt er hier een. 10 Kwh incl installatie heb je al voor zo'n 5700 euro, dus bij een besparing van 318 euro per jaar duurt het bijna 18 jaar voor je dat ding hebt terug verdiend.

Dat zet dus nog geen zoden aan de dijk. Nog niet.
Ik kijk wel naar een accu. Niet om economische, puur om milieutechnische redenen. Denk dat ik binnen nu en 2 jaar wel een accu heb hangen.

Maar wat de overheid dus eigenlijk moet doen: salderingsregeling afschaffen en accu's subsideren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 30 april 2024 @ 17:57:01 #177
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213373747
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 16:34 schreef Klepper272 het volgende:
Dan vergeten veel mensen ook nog de ruim 630 euro vermindering energie belasting die mensen terug krijgen terwijl ze in sommige gevallen helemaal geen energiebelasting betalen, hoe krom kunnen sommige regelingen wel niet zijn.

Bijvoorbeeld mensen die volledig salderen en full electric zijn.
Mensen die een extra belasting op het netwerk zijn, maar effectief geen cent eraan bijdragen.
Strikt genomen zouden aansluiting en transport altijd door iedereen moeten worden betaald.
Het is dan ook helder wat voorzieningen kosten.

Dat qua uitvoering gekozen is om de energiebelasting als "onvoorwaardelijke tegemoetkoming" fiscaal via elektriciteitsfactuur te verwerken, maakt dingen voor meerdere uitleg vatbaar.
Als pure "toeslag", zou het duidelijker geweest zijn dat elk (particulier) aangesloten huishouden die ¤630/jaar kreeg overgemaakt. Nadeel is/wordt dat het geld mogelijk voor heel iets anders gaat worden rondgepompt en voor issues zorgt. Belasting heffen en daar in allerlei vormen vrijstelling op geven zonder dat het ongelijkheid veroorzaakt, is best heel ingewikkeld.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_213373832
quote:
12s.gif Op dinsdag 30 april 2024 17:57 schreef Vallon het volgende:

[..]
Strikt genomen zouden aansluiting en transport altijd door iedereen moeten worden betaald.
Het is dan ook helder wat voorzieningen kosten.

Dat qua uitvoering gekozen is om de energiebelasting als "onvoorwaardelijke tegemoetkoming" fiscaal via elektriciteitsfactuur te verwerken, maakt dingen voor meerdere uitleg vatbaar.
Als pure "toeslag", zou het duidelijker geweest zijn dat elk (particulier) aangesloten huishouden die ¤630/jaar kreeg overgemaakt. Nadeel is/wordt dat het geld mogelijk voor heel iets anders gaat worden rondgepompt en voor issues zorgt. Belasting heffen en daar in allerlei vormen vrijstelling op geven zonder dat het ongelijkheid veroorzaakt, is best heel ingewikkeld.
630¤/prijsplafond kwh's

Dan kan je vrij eenvoudig per kWh toekennen toch
  Moderator dinsdag 30 april 2024 @ 18:09:51 #179
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213373845
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 17:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik kijk wel naar een accu. Niet om economische, puur om milieutechnische redenen. Denk dat ik binnen nu en 2 jaar wel een accu heb hangen.

Maar wat de overheid dus eigenlijk moet doen: salderingsregeling afschaffen en accu's subsideren.
Ik kijk ook naar een accu, ik heb de voorbereidingen daarvoor in huis ook al getroffen, maar ik doe het dan vooral vanuit het idee dat elke kwh die ik niet hoef te betalen aan die boeven er één is, en los daarvan ook omdat interessant/hobby.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_213373951
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
630¤/prijsplafond kwh's

Dan kan je vrij eenvoudig per kWh toekennen toch
Maar het was niet de bedoeling dat mensen die meer gebruiken (en vaak grotere huizen hebben) meer terugkregen dan mensen die minder dan zo'n plafond gebruiken. Daarom is dit gekozen, een soort verzilverbare heffingskorting.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213373969
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar het was niet de bedoeling dat mensen die meer gebruiken (en vaak grotere huizen hebben) meer terugkregen dan mensen die minder dan zo'n plafond gebruiken. Daarom is dit gekozen, een soort verzilverbare heffingskorting.
Ik verbruik netto niets, krijg alles.
pi_213373985
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik verbruik netto niets, krijg alles.
Maar de vermindering energiebelasting is sinds 2001, een wet uit 2000. Dat was voor de zonnepanelen. Daar voor waren het belastingvrije voeten die juist het armere deel van de bevolking met kleinere huizen niet volledig konden gebruiken.
pi_213374103
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar de vermindering energiebelasting is sinds 2001, een wet uit 2000. Dat was voor de zonnepanelen. Daar voor waren het belastingvrije voeten die juist het armere deel van de bevolking met kleinere huizen niet volledig konden gebruiken.
Ja en nu zou je het imho naar een voet moeten brengen, die tijden zijn niet meer
pi_213374135
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, deze wetgeving mag inmiddels wel eens aangepast worden. Tijden veranderen.
Dat je vermindering energiebelasting krijgt terwijl je geen energiebelasting betaalt is imho nogal krom.

Ik kan ook geen hypotheekrente aftrekken als ik geen hypotheekrente betaal.
  dinsdag 30 april 2024 @ 18:48:34 #185
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213374182
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 17:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als jij een accu van 10kWh hebt kom je daar gemiddeld genomen makkelijk 24 uur mee toe, veel mensen wellicht zelfs 5kWh, dus niks 'minuten'. Voor de winter hoeft dat ding niets te doen, even een heldere dag waarop die accu alsnog vol gaat (en die zijn er) daargelaten.

Het gaat niet om de winter, het gaat om de avonden/nachten in het grootste deel van het jaar die je met een accu kunt opvangen, en dan dus niet in de winter. Dus dat ie het nog geen dag volhoudt is onzin, en voor de winter is die accu niet bedoeld.
OK helder dat we dan - als vaker :* - soebatten om een zienswijze. Dat het jou hier niet gaat om de winter en je limieten aanbrengt op gebruiks(duur)hoeveelheden, is dan afbakenen van de (eigen)zinnigheid.

De helft van het jaar is die accu buiten mogelijk "pieken" te kunnen afdempen, energietechnisch niet echt nuttig.
Blijft over de 6 maanden waarin iemands energiegebruik, voorjaar/zomer, sws al wat minder zal zijn en het nut van een accu daarvoor imo beperkt zal zijn. Dat een accu andere gebruiksmogelijkheden geeft, om bv het energiegedrag niet aan te hoeven passen, laat ik voor wie dat heel zinnig vindt.

De capaciteit van een (betaalbare) thuisaccu zal imo niet veel meer zijn dan iemand perse in de voorjaarsavond of zomernacht aan energie gebruikt. Ik mag glad aannemen dat iemand overdag wel de slurpers als droger/wasmachine/boiler/sudderoven zal aanzetten. Mensen die slapen onder het genot van een airco, de terrasverwarming of de quooker gestookte jacuzzi willen kunnen aanzetten, hebben natuurlijk ook hun gebruikspunt.

Een grotere accu neerzetten dan voor een avond/nacht nodig is, lijkt mij weinig zinvol omdat die dan leegverbruikte accu, de daarop volgende dag wel moet kunnen worden volgeladen. Voor het laden zal extra paneelcapaciteit moeten zijn en het (ont)laden daarvan - vanwege registratie - achter de slimme meter blijft.

Een thuisaccu is natuurlijk wel erg leuk om ook te kunnen doen/hebben maar financieel weinig zinnig wanneer het feitelijk voordeel daarvan simpel kan worden gesaldeerd in de oneindige accu van het stroomnet.
pi_213374239
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja en nu zou je het imho naar een voet moeten brengen, die tijden zijn niet meer
Ik vind het hele energie goedkoper maken door minder belasting te heffen nogal uit de tijd. We zijn nu meer van 'de vervuiler betaalt'. Dus gewoon die hele korting opheffen en teruggeven via een (verzilverbare?) korting op de belasting op inkomen.
pi_213374256
quote:
12s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:48 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik mag glad aannemen dat iemand overdag wel de slurpers als droger/wasmachine/boiler/sudderoven zal aanzetten.
Je kent het concept werken, waarbij je dus niet thuis bent? Dan kun je wijzen op een timer, maar wat als je kinderen hebt en dus meerdere wassen op een dag wil draaien?
  Moderator dinsdag 30 april 2024 @ 19:08:21 #188
16180 crew  CoolGuy
pi_213374398
quote:

[..]
OK helder dat we dan - als vaker :* - soebatten om een zienswijze. Dat het jou hier niet gaat om de winter en je limieten aanbrengt op gebruiks(duur)hoeveelheden, is dan afbakenen van de (eigen)zinnigheid.

De helft van het jaar is die accu buiten mogelijk "pieken" te kunnen afdempen, energietechnisch niet echt nuttig.
Blijft over de 6 maanden waarin iemands energiegebruik, voorjaar/zomer, sws al wat minder zal zijn en het nut van een accu daarvoor imo beperkt zal zijn. Dat een accu andere gebruiksmogelijkheden geeft, om bv het energiegedrag niet aan te hoeven passen, laat ik voor wie dat heel zinnig vindt.

De capaciteit van een (betaalbare) thuisaccu zal imo niet veel meer zijn dan iemand perse in de voorjaarsavond of zomernacht aan energie gebruikt. Ik mag glad aannemen dat iemand overdag wel de slurpers als droger/wasmachine/boiler/sudderoven zal aanzetten. Mensen die slapen onder het genot van een airco, de terrasverwarming of de quooker gestookte jacuzzi willen kunnen aanzetten, hebben natuurlijk ook hun gebruikspunt.

Een grotere accu neerzetten dan voor een avond/nacht nodig is, lijkt mij weinig zinvol omdat die dan leegverbruikte accu, de daarop volgende dag wel moet kunnen worden volgeladen. Voor het laden zal extra paneelcapaciteit moeten zijn en het (ont)laden daarvan - vanwege registratie - achter de slimme meter blijft.

Een thuisaccu is natuurlijk wel erg leuk om ook te kunnen doen/hebben maar financieel weinig zinnig wanneer het feitelijk voordeel daarvan simpel kan worden gesaldeerd in de oneindige accu van het stroomnet.
Een accu ter grootte van een paar kwh is in geen enkele situatie geschikt voor 'de gehele winter'. Dat roepen terwijl dat om te beginnen helemaal niet de zin is van een accu, want daar is ie niet groot genoeg voor, is een gebruik toeschrijven aan een accu die daar niet voor geschikt is en dan zeggen 'zinloos' is een beetje bijzonder.

Een accu is voor de avond en nacht. Niet voor een gehele winter. En als ik dan op een avond en nacht tot de zon weer op gaat 5 kwh verbruikt heeft en ik kan dat 240 nachten doen dan heb ik dié kWhs niet uit het net getrokken.
Nee, hij is nu nog niet zinnig, tenzij ik het zinnig vind om de energieboer zo min mogelijk geld te hoeven geven, want dan koop ik er een.
pi_213374503
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Een accu ter grootte van een paar kwh is in geen enkele situatie geschikt voor 'de gehele winter'. Dat roepen terwijl dat om te beginnen helemaal niet de zin is van een accu, want daar is ie niet groot genoeg voor, is een gebruik toeschrijven aan een accu die daar niet voor geschikt is en dan zeggen 'zinloos' is een beetje bijzonder.

Een accu is voor de avond en nacht. Niet voor een gehele winter. En als ik dan op een avond en nacht tot de zon weer op gaat 5 kwh verbruikt heeft en ik kan dat 240 nachten doen dan heb ik dié kWhs niet uit het net getrokken.
Nee, hij is nu nog niet zinnig, tenzij ik het zinnig vind om de energieboer zo min mogelijk geld te hoeven geven, want dan koop ik er een.
Volgens de Vlaamse overheid ga je trouwens met een accu van 28% zelfgebruik naar 68% zelfgebruik: https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/thuisbatterij

Vind ik wel heel optimistische cijfers, maar als dit zo is wordt een accu wel heel interessant.
  Moderator dinsdag 30 april 2024 @ 19:21:06 #190
16180 crew  CoolGuy
pi_213374576
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens de Vlaamse overheid ga je trouwens met een accu van 28% zelfgebruik naar 68% zelfgebruik: https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/thuisbatterij

Vind ik wel heel optimistische cijfers, maar als dit zo is wordt een accu wel heel interessant.
Maar of dat zo is in jouw situatie kom je alleen maar proefondervindelijk achter. :P
pi_213374662
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar of dat zo is in jouw situatie kom je alleen maar proefondervindelijk achter. :P
Klopt , we gaan het merken. Ik houd al jaren mijn energieverbruik per maand bij in excel, sinds ik zonnepanelen heb ook het deel wat ik zelf verbruik van mijn opgewekte energie en het deel dat ik teruglever. Ik zou dus vrij precies het verschil van een accu moeten kunnen berekenen, als ik hem eenmaal heb.
pi_213374909
quote:

[..]

Ja en salderen gaat verdwijnen. Daar ging het om.

Heb je misschien dezelfde cursus Fokken gevolgd als zwolsboy?
pi_213374935
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik vind het hele energie goedkoper maken door minder belasting te heffen nogal uit de tijd. We zijn nu meer van 'de vervuiler betaalt'. Dus gewoon die hele korting opheffen en teruggeven via een (verzilverbare?) korting op de belasting op inkomen.
Nee, ik ben tegen. Het moet gaan om een basisbehoefte te vervullen. De vervuiler betaald is dan prima, maar dat betekend dat als je überhaupt geen belasting betaald je het gewoon niet moet krijgen. Dus ook niet op je inkomen.
  Moderator dinsdag 30 april 2024 @ 20:00:58 #194
16180 crew  CoolGuy
pi_213375198
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 19:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt , we gaan het merken. Ik houd al jaren mijn energieverbruik per maand bij in excel, sinds ik zonnepanelen heb ook het deel wat ik zelf verbruik van mijn opgewekte energie en het deel dat ik teruglever. Ik zou dus vrij precies het verschil van een accu moeten kunnen berekenen, als ik hem eenmaal heb.
Ja ik laat die data allemaal binnen komen in Home Assistant, en die maakt dus die berekening al. Dus wat een accu doet kan ik daar ook vrij makkelijk uit afleiden.
pi_213376145
quote:
Daar komen nog de KWh's bij die je zonder accu in de winter terug levert. Daar krijg je zonder accu 15 ct voor maar die zelfde KWh neem je een uurtje later weer af voor 35 ct. Alleen in december voegt die accu eigenlijk niet toe, de andere wintermaanden nog wel iets.

Maar inderdaad moet je de capaciteit van je accu laten afhangen van wat je in een voorjaarnacht op maakt of zelfs iets minder nog.

Die teruggave van belasting is al geen 630 meer, die wordt al afgebouwd. Je mag het ook beschouwen als compensatie voor je vaste lasten.
pi_213376236
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 21:08 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Daar komen nog de KWh's bij die je zonder accu in de winter terug levert. Daar krijg je zonder accu 15 ct voor maar die zelfde KWh neem je een uurtje later weer af voor 35 ct. Alleen in december voegt die accu eigenlijk niet toe, de andere wintermaanden nog wel iets.

Maar inderdaad moet je de capaciteit van je accu laten afhangen van wat je in een voorjaarnacht op maakt of zelfs iets minder nog.

Die teruggave van belasting is al geen 630 meer, die wordt al afgebouwd. Je mag het ook beschouwen als compensatie voor je vaste lasten.
quote:
De energiebelastingvermindering (vaste korting op de belastingen) stijgt in 2024 met ¤ 34,53 (6%) van ¤ 596,86 naar ¤ 631,39 (incl. btw).
https://www.eigenhuis.nl/(...)ing/energiebelasting
  dinsdag 30 april 2024 @ 21:32:52 #197
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213376465
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 18:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je kent het concept werken, waarbij je dus niet thuis bent? Dan kun je wijzen op een timer, maar wat als je kinderen hebt en dus meerdere wassen op een dag wil draaien?
In de nacht en laat staan overdag meer twee wassen doen, lijkt mij idd ook niet de droom van een energiearm gezinsleven.
  dinsdag 30 april 2024 @ 21:53:04 #198
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213376641
quote:

[..]

Ik riep dan ook niet, laat staan in die context maar maakte juist in mijn reactie duidelijk dat voor de winter een accu als optimalisatie geen zin heeft en hoog nuttig is om een dag/avond te overbruggen.
Nogmaals, in ons land en ook energiekosten systematiek heeft een accu voor (t)huishoudens nauwelijks een functie buiten dat het machtig leuk spelen met technologie is

Dat je de energieboer minder geld wilt "geven" om tegelijkertijd de verkoper van de aangeprezen accu(installatie) daarvan te laten profiteren, is dan vooral een "keuze" die gedreven is als wens van mogelijkheden in eigen omstandigheden.
  Moderator dinsdag 30 april 2024 @ 21:55:48 #199
16180 crew  CoolGuy
pi_213376666
quote:
12s.gif Op dinsdag 30 april 2024 21:53 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik riep dan ook niet, laat staan in die context maar maakte juist in mijn reactie duidelijk dat voor de winter een accu als optimalisatie geen zin heeft en hoog nuttig is om een dag/avond te overbruggen.
Nogmaals, in ons land en ook energiekosten systematiek heeft een accu voor (t)huishoudens nauwelijks een functie buiten dat het machtig leuk spelen met technologie is

Dat je de energieboer minder geld wilt "geven" om tegelijkertijd de verkoper van de aangeprezen accu(installatie) daarvan te laten profiteren, is dan vooral een "keuze" die gedreven is als wens van mogelijkheden in eigen omstandigheden.
Ja natuurlijk is dat laatste zo. Dat is toch precies wat ik zeg. Als je de mogelijkheid niet hebt houdt sowieso alles op, dus dat is een open deur intrappen.
pi_213376774
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 april 2024 21:32 schreef Vallon het volgende:

[..]
In de nacht en laat staan overdag meer twee wassen doen, lijkt mij idd ook niet de droom van een energiearm gezinsleven.
Wij doen bijna alle wassen in het weekend. Juist omdat er dan meestal gelegenheid is om de was overdag te draaien en (bij droog weer) buiten op te hangen. Maar wij komen niet verder dan 4 wasjes per week, die dus regelmatig allemaal op één dag worden gedaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')