abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 19:07:29 #101
236264 crew  capricia
pi_213324860
quote:
14s.gif Op donderdag 25 april 2024 19:03 schreef Vallon het volgende:

[..]
Zeker eensch dat het unfair is en zo aanvoelt. Anderzijds kan je stellen, dat je alvast klaar bent voor waar het naartoe zal gaan.
En dat is?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213324888
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 17:53 schreef qajariaq het volgende:
Lekker he dat de eerste kamer even goede sier wilde maken met de saldering laten bestaan.

Nu verzint elke leverancier een eigen truuk om de zaak te traineren. Feitelijk is de regeling dus in een keer afgeschaft en bovendien weet niemand meer waar die aan toe is omdat de cowboys zelf maar wat verzinnen.
Probleem was dat er in de wet geen verbod op dit soort praktijken zat. Had Jetten dat er in gestopt en nog een voordeeltje voor huizen met lagere inkomens die net aan zonnepanelen toe zijn, was de wet er wel geweest.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213324916
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 19:07 schreef capricia het volgende:

[..]
En dat is?
Volledig gasloos. Wie nu nog een gasstel koopt om op te koken is wat mij betreft echt wel absurd bezig, los van het feit dat het ook zonder zonnepanelen veel goedkoper is om elektrisch te koken. Stoken is een afweging, maar ik denk dat je het nog wel terug verdient.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 25 april 2024 @ 19:13:46 #104
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213324984
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 19:07 schreef capricia het volgende:

[..]
En dat is?
Elektrificatie; omdat fossiel eindig is en (puur technisch) waterstof als energiebron geen betere optie is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 19:16:09 #105
236264 crew  capricia
pi_213325007
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 19:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volledig gasloos. Wie nu nog een gasstel koopt om op te koken is wat mij betreft echt wel absurd bezig, los van het feit dat het ook zonder zonnepanelen veel goedkoper is om elektrisch te koken. Stoken is een afweging, maar ik denk dat je het nog wel terug verdient.
Voorlopig gaat de provincie Utrecht het gas weer promoten.

quote:
In de provincie Utrecht worden tijdelijk gasgeneratoren neergezet. Ook krijgen woningeigenaren het advies om een hybride warmtepomp aan te schaffen in plaats van een volledig elektrische pomp.
https://vastgoedactueel.n(...)0en%20de%20provincie.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213325030
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 19:16 schreef capricia het volgende:

[..]
[..]
Niet door de prijs, maar gewoon omdat de overheid 20 jaar te laat begonnen is met het versterken van het stroomnet. Dat zegt niet dat het financieel gunstiger is.
pi_213325048
De hoofdreden waarom ik nog niet naar warmtepompen kijk is trouwens omdat de gemeente 3 jaar geleden onze wijk heeft aangewezen om eventueel over te gaan op een warmtenet. Maar dat was met een hoop vraagtekens en op het laatste kaartje stond niks meer.
  Moderator donderdag 25 april 2024 @ 19:22:06 #108
236264 crew  capricia
pi_213325077
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 19:19 schreef Hanca het volgende:
De hoofdreden waarom ik nog niet naar warmtepompen kijk is trouwens omdat de gemeente 3 jaar geleden onze wijk heeft aangewezen om eventueel over te gaan op een warmtenet. Maar dat was met een hoop vraagtekens en op het laatste kaartje stond niks meer.
Dat hoeft elkaar niet te bijten. Wij zitten gasloos, op het warmtenet. Maar genoeg mensen hier (die dus ook warmte hadden) die alsnog gekozen hebben voor een warmtepomp. En zich na jaren van het warmtenet hebben laten afsluiten.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213325108
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 19:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat hoeft elkaar niet te bijten. Wij zitten gasloos, op het warmtenet. Maar genoeg mensen hier (die dus ook warmte hadden) die alsnog gekozen hebben voor een warmtepomp. En zich na jaren van het warmtenet hebben laten afsluiten.
Klopt, maar voor ik die keuze maak wil ik dan wel iets weten over het warmtenet. Als je net een warmtepomp hebt en daarna merkt dat de buurt over gaat op een vrij gunstig warmtenet is dat wel echt balen, natuurlijk. Zeker omdat een warmtepomp ook met onderhoud en vervangingskosten komt.
pi_213326304
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 19:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, maar voor ik die keuze maak wil ik dan wel iets weten over het warmtenet. Als je net een warmtepomp hebt en daarna merkt dat de buurt over gaat op een vrij gunstig warmtenet is dat wel echt balen, natuurlijk. Zeker omdat een warmtepomp ook met onderhoud en vervangingskosten komt.
Dan kan je altijd nog over op het warmtenet als je wp versleten is.

Mijn grootste bezwaar tegen een warmtenet is dat het een gedwongen winkelnering is. Je hebt geen keuze wie je leverancier is. Er is dus een reëel kans dat na vijf jaar dat gunstige warmtenet opeens niet zo gunstig meer is. Eigenlijk zouden dergelijke netten in handen moeten zijn van een soort VVE. Dat de gebruikers dus ook de eigenaar zijn.
pi_213326393
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 20:35 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Mijn grootste bezwaar tegen een warmtenet is dat het een gedwongen winkelnering is. Je hebt geen keuze wie je leverancier is. Er is dus een reëel kans dat na vijf jaar dat gunstige warmtenet opeens niet zo gunstig meer is. Eigenlijk zouden dergelijke netten in handen moeten zijn van een soort VVE. Dat de gebruikers dus ook de eigenaar zijn.
Jetten heeft/had als plan dat alle warmtenetten vanaf 2025 in meerderheid publiek bezit zijn. Ik weet dat het meest recente warmtenet hier ook gewoon voor de meerderheid van de gemeente is.

En over gaan op een warmtenet nadat je de initiële aansluiting hebt gemist is misschien niet zo makkelijk, net zoiets als het glasvezel: eenmalig gratis.
  donderdag 25 april 2024 @ 21:00:35 #112
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213326728
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 19:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet door de prijs, maar gewoon omdat de overheid 20 jaar te laat begonnen is met het versterken van het stroomnet. Dat zegt niet dat het financieel gunstiger is.
Zal overal wel een soort van van NMDA NietMeerDanAndsers constructie worden.

Het positieve daarvan is dat voorzien in energie meer een beschikbaarheid, dan een verdienmodel gaat zijn.
Onder de lat maakt het qua eigen kosten dan weinig tot geen verschil, welk systeem men gebruikt.
Puur overstappen of mee te verleiden op grond van alleen (belasting)financiën, zou niet van toepassing moeten zijn en voorkomt ook een kat in de zak.

Probleem als met veel verbeteringen, is dat een hoogwaardiger distributienet meer kost dan een simpele(r) infrastructuur, die allerlei van zichzelf versterkende nadelen gaat veroorzaken.
De remmende vooruitgang ontstaat - zoals we zien - dat naarmate een infrastructuur aantrekkelijker wordt gemaakt, die ook zwaarder/vaker belast zal worden. Ik vrees dat de "stroomnet" discussie nog wel een generatie (of twee) deel zal uitmaken van de dagelijkse zorgen.

Hierbij hoop ik wel dat er voor elk individu een soort van onvoorwaardelijke vrijstelling is omdat elke burger wmb recht heeft op voldoende energie(gebruik) om het bestaan hier vorm te geven.
Mensen die meer willen verbruiken dan voor het individu zelf noodzakelijk is, betalen dan in verhouding (en gelet hun inkomen/vermogen) daarvoor dan een meerprijs. Wat dan noodzakelijk is, is voer voor een consumenten discussie.
  donderdag 25 april 2024 @ 21:32:24 #113
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213327246
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2024 20:35 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Ik hoor en zie hierin de (semi)Overheid als enige zaak/taak gelastigde wat ook onbedoelde verspreiding van ongelijkheid voorkomt.
Best heel lastig omdat tal van haaks op elkaar bestaand belangen als haalbaarheid moeten worden opgelost.
De tot elkaar veroordeelde leden in een "VvE" hebben, zoals menig appartementseigenaar weet, niet per definitie dezelfde interesses, zienswijzen en/of (eigen)belangen.
pi_213331418
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 20:40 schreef Hanca het volgende:
En over gaan op een warmtenet nadat je de initiële aansluiting hebt gemist is misschien niet zo makkelijk, net zoiets als het glasvezel: eenmalig gratis.
Dat glasvezel gaf ik alleen toestemming om het aan te leggen zonder verdere verplichting. Dat heeft dus jaren ongebruikt in de meterkast gehangen

Zo simpel is het niet om een gemiddeld huis aan te sluiten op een WN. De ketel zit vaak boven dus zal je gehele verwarming om moeten gooien. Dat kan wel maar gaat voor hoop inregelwerk zorgen en mogelijk ruisende buizen omdat er opeens veel meer water door moet of je moet al buizen gaan vervangen.
pi_213362509
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 12:51 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zolang je tarief voor inkoop hoger is dan de terugleverkosten, ben je dan vooral jezelf financieel pijn aan het doen natuurlijk. Ik denk dat het een paar cent wordt, de terugleverkosten. De huidige terugleververgoeding is volgens mij 11ct, daar zullen ze ruim onder moeten blijven. Kom je op 3/4ct per kWh oid. Is salderen nog veek goedkoper dan opmaken en in de winter inkopen.

Maar goed, ik heb mijn zonnepanelen nooit om financiële redenen genomen, best kans dat er voor 2026 al een accu aan hangt. Die worden steeds goedkoper.
Het wordt wel een stuk meer: 11,5ct
https://www.ad.nl/economi(...)-11-5-cent~a3de4836/

De terugleververgoeding gaat wel naar 14,5ct, waardoor je nog net winst maakt als je meer energie op wekt dan je gebruikt.

Gelijk gebruiken (of opslaan in een batterij voor 's avonds) wordt wel een stuk interessanter.

Maar goed, ik zit nog goed t/m juni 2026 goed. Dit weekend mijn jaaropgaaf gehad, krijg 750 euro terug van de 1900 die ik had betaald (en dan heb ik nog een abonnement op Toon en onderhoud van de CV ketel via Eneco, dat kost al 190 euro). Gas was 960 euro, stroom -12 euro, met name door de teruggave energie. Nieuwe maandbedrag: 97 euro.

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanca op 29-04-2024 14:10:22 ]
pi_213363114
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 14:05 schreef Hanca het volgende:

[..]

De terugleververgoeding gaat wel naar 14,5ct, waardoor je nog net winst maakt als je meer energie op wekt dan je gebruikt.

Gelijk gebruiken (of opslaan in een batterij voor 's avonds) wordt wel een stuk interessanter.
En ze laten de andere tarieven dalen. Vind ik best een vriendelijke manier om heel eerlijk te zijn.
quote:
Maar goed, ik zit nog goed t/m juni 2026 goed. Dit weekend mijn jaaropgaaf gehad, krijg 750 euro terug van de 1900 die ik had betaald (en dan heb ik nog een abonnement op Toon en onderhoud van de CV ketel via Eneco, dat kost al 190 euro). Gas was 960 euro, stroom -12 euro, met name door de teruggave energie. Nieuwe maandbedrag: 97 euro.
pi_213364903
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 14:05 schreef Hanca het volgende:

[..]

Niet per se - je betaalt immers die 11.5 cent over álle teruggeleverde kWh, maar krijgt die 14.5 cent alleen voor de kWh die je netto teruglevert.

Dus bv:
Gebruik op de meter - 1500 kWh
Teruglevering - 2500 kWh
Betaal je ¤0 voor je afgenomen kWh, ¤287,5 voor je teruggeleverde kWh en krijg je ¤145 voor je netto teruggeleverde kWh. Onderaan de streep sta je dan dus op -¤142,5.

Bij huidige situatie met mijn teruglevertarief is de rekensom met zelfde getallen:
¤0 betalen voor afgenomen kWh, ¤50 terugkrijgen voor netto teruggeleverde kWh. Onderaan de streep sta je dan dus op +¤50. Een verschil van ¤192,5 dus wat je ongunstiger uit bent dan in huidige situatie.

Ik zit tot eind oktober nog goed. Dan weer opnieuw kijken wat dan het gunstigste is.
pi_213365019
Contract tot najaar 2025. Tot die tijd betaal ik ongeveer niets. Tegen die tijd maar eens zien of er een kleine betaalbare accu te krijgen is. Maar zelfs dan moet ik nog wel flink bijbetalen om de winter door te komen.

Salderen zou rustig aan afgebouwd worden. Ondanks dat het nog steeds bestaat officieel is het feitelijk in één klap afgeschaft. Wel even schrikken dat ik vanaf volgend jaar weer flink voor energie moet gaan betalen met elektrische verwarming.
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 19:33:55 #119
236264 crew  capricia
pi_213365060
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 19:17 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]
Niet per se - je betaalt immers die 11.5 cent over álle teruggeleverde kWh, maar krijgt die 14.5 cent alleen voor de kWh die je netto teruglevert.

Dus bv:
Teruglevering - 2500 kWh
Betaal je ¤0 voor je afgenomen kWh, ¤287,5 voor je teruggeleverde kWh en krijg je ¤145 voor je netto teruggeleverde kWh. Onderaan de streep sta je dan dus op -¤142,5.

Bij huidige situatie met mijn teruglevertarief is de rekensom met zelfde getallen:
¤0 betalen voor afgenomen kWh, ¤50 terugkrijgen voor netto teruggeleverde kWh. Onderaan de streep sta je dan dus op +¤50. Een verschil van ¤192,5 dus wat je ongunstiger uit bent dan in huidige situatie.

Ik zit tot eind oktober nog goed. Dan weer opnieuw kijken wat dan het gunstigste is.
Ik ben niet zo'n rekenwonder.
Maar stel je verbruikt 2500 op de meter en je levert 2500 terug. Wat wordt de rekensom dan? 287,50?
Nu is het 0.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213365122
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 19:17 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Dus bv:
Teruglevering - 2500 kWh

Ik bedoelde natuurlijk dat meer opwekken dan gebruiken je geen geld kost, wat wel zo zou zijn als de terugleververgoeding op 9 ct was gebleven. Dat het per saldo geld kost voor mensen met zonnepanelen is duidelijk en lijkt me ook precies de bedoeling.

Ik ben zelf enecoklant met zonnepanelen, maar ik vind dit echt een heel erg nette methode. Stimuleren van het gebruik van je eigen energie ben ik heel erg voor.
pi_213365195
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 19:29 schreef qajariaq het volgende:

Salderen zou rustig aan afgebouwd worden. Ondanks dat het nog steeds bestaat officieel is het feitelijk in één klap afgeschaft.
Dat is natuurlijk niet waar: bij afschaffen van salderen leveren de opgewekte kWh's een paar cent op en kost je ingekochte energie gewoon je tarief (zo'n 35ct, momenteel). Nu zal het gros van je opgewekte energie je 11,5ct kosten, maar ook een besparing doen van die 35ct. Je hebt dus gewoon nog een fors voordeel van salderen.
pi_213365255
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 19:33 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben niet zo'n rekenwonder.
Maar stel je verbruikt 2500 op de meter en je levert 2500 terug. Wat wordt de rekensom dan? 287,50?
Nu is het 0.
Klopt. Ze rekenen dat het teruglevertarief een gemiddeld huishouden 350 euro per jaar zou kosten, maar een deel daarvan krijg je terug met lagere tarieven.

Ik had dit jaar nog geen heel jaar zonnepanelen, dus hoeveel het mij zou kosten kan ik niet uitrekenen.
  Moderator maandag 29 april 2024 @ 20:02:19 #123
236264 crew  capricia
pi_213365361
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 19:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt. Ze rekenen dat het teruglevertarief een gemiddeld huishouden 350 euro per jaar zou kosten, maar een deel daarvan krijg je terug met lagere tarieven.

Ik had dit jaar nog geen heel jaar zonnepanelen, dus hoeveel het mij zou kosten kan ik niet uitrekenen.
Is dat ergens te controleren? Of is dat omdat Eneco dat zegt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213365423
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 20:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Is dat ergens te controleren? Of is dat omdat Eneco dat zegt.
Dat is omdat eneco dat zegt, natuurlijk. Hoe die tarieven zijn opgebouwd en wat hun winstmarge is, gooien ze echt niet online. Maar als zij dat niet doen, doet een ander met ditzelfde systeem het wel en prijzen ze zichzelf de markt uit.
  maandag 29 april 2024 @ 21:46:12 #125
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_213366701
quote:
1s.gif Op donderdag 25 april 2024 19:16 schreef capricia het volgende:

[..]
[..]
Promoten is een groot woord.
Protège moi de mes désirs.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')