Of zo u wil een andere vertaling:quote:Want ik had tot henlieden gezegd: Indien het goed is in uw ogen, brengt mijn loon, en zo niet, laat het na. En zij hebben mijn loon gewogen, dertig zilverlingen.
Hoe dan ook, net als bij de passiebloem (zie sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #72:Zwellen hun groen donker dicht ):quote:Ik zei tegen hun leiders: ‘Als u wilt, geef mij dan mijn loon. Maar doe het alleen als u het echt wilt.’ Toen telden zij dertig kleine zilveren munten uit als mijn loon.
Zo dus ook met de judaspenning.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 13:17 schreef sigme het volgende:
Overijverige christenen hebben wel eens de neiging om werkelijk overal verwijzingen naar hun heilige verhaal in te zien, en zo ook met deze bloem
Die witjes zijn dominant, je moet alle witbloeiers uittrekken voordat ze je zwakke paarsjes bevruchten. Anders krijgen de paarsen witbloeiend zaad. In hun hauwtjes.quote:Op zondag 7 april 2024 17:44 schreef Kanaroe het volgende:
Een vriend van mij is plantenkweker en vroeg mij ooit om uit te kijken naar de witte judaspenning.
Ik zag ergens een plant en verzamelde de 'hauwtjes' voor hem.
Maar om de een of andere reden hoefde hij ze toen niet meer, en nu staat mijn tuin er vol mee![]()
Ik heb nu voor mezelf paarse judaspenning zaad uit een bos meegenomen en hoop dat de paarse het in mijn tuin gaat overnemen van de witte!
De naaktslakjes eten mijn zaailingen op, maar ik houd vol hoor
Compleet & Duidelijkquote:Op zondag 7 april 2024 16:58 schreef sigme het volgende:
De Judaspenning
[ afbeelding ]
Na de bloei vormt die hauwtjes (jaja, zo leer je nog eens wat, droge zaaddoos).
[ afbeelding ]
Als ze droog zijn zien ze er zo uit:
[ afbeelding ]
----------------
Goed. Het is net Pasen geweest dus ieders bijbelkennis zal wel weer wat opgefrist zijn. Tenminste dat stuk van de kruisiging en de wederopstanding enzo. Even voor de opfrisserij: Jezus wordt verraden aan de Romeinen en die spijkeren hem aan het kruis en dan gaat Jezus dood en daarna weer niet.
Maar nu gaat het even om dat eerste stuk: Jezus wordt verraden. Door wie? Nou, door Judas. En daarover zegt de statenvertaling:
Judas aan het woord, Zacharia 11:12
[..]
Of zo u wil een andere vertaling:
[..]
Hoe dan ook, net als bij de passiebloem (zie sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #72:Zwellen hun groen donker dicht ):
[..]
Zo dus ook met de judaspenning.
In de zilverachtige muntachtige hauwtjes zien ze zilverlingen. In zilverlingen zien ze Judas. Judaszilverling was waarschijnlijk net iets te veel van het goede, penning is ook een mooi woord voor een munt en dan hebben we de Judaspenning te pakken.
Aha, bedankt voor je tip!quote:Op zondag 7 april 2024 18:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Die witjes zijn dominant, je moet alle witbloeiers uittrekken voordat ze je zwakke paarsjes bevruchten. Anders krijgen de paarsen witbloeiend zaad. In hun hauwtjes.
Leuke plant! Blijft 'ie in de winter overeind of sterft de Judaspenning dan helemaal af?quote:Op zondag 7 april 2024 16:58 schreef sigme het volgende:
De Judaspenning
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
----------------
Goed. Het is net Pasen geweest dus ieders bijbelkennis zal wel weer wat opgefrist zijn. Tenminste dat stuk van de kruisiging en de wederopstanding enzo. Even voor de opfrisserij: Jezus wordt verraden aan de Romeinen en die spijkeren hem aan het kruis en dan gaat Jezus dood en daarna weer niet.
Maar nu gaat het even om dat eerste stuk: Jezus wordt verraden. Door wie? Nou, door Judas. En daarover zegt de statenvertaling:
[..]
[..]
Hoe dan ook, net als bij de passiebloem (zie sigme in F&F / Bloemen/planten in je eigen tuin #72:Zwellen hun groen donker dicht ):
[..]
In de zilverachtige muntachtige hauwtjes zien ze zilverlingen. In zilverlingen zien ze Judas. Judaszilverling was waarschijnlijk net iets te veel van het goede, penning is ook een mooi woord voor een munt en dan hebben we de Judaspenning te pakken.
In de winter is het compleet weg.quote:Op zondag 7 april 2024 19:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Leuke plant! Blijft 'ie in de winter overeind of sterft de Judaspenning dan helemaal af?
Dus het is je toch zelf gelukt!quote:Op zondag 7 april 2024 16:49 schreef Seven. het volgende:
Druk geweest!
Deze knoeperd van een varen verplaatst. Dit monster stond voorheen in de zijtuin in de schaduw maar sinds de tuin geruimd is, krijgt dat stuk tuin volle zon. En dat trekt zo een koningsvaren niet. Dus uurtje graven, m'n man heeft 'm uiteindelijk losgewoeld en toen zei hij: te zwaar om te verplaatsen. Dus ik heb de hele plant uit het gat gerold, toen het plantgat dieper gemaakt en de kruiwagen in het gat gezet. Varen terug gerold en toen naar z'n nieuwe huis in de halfschaduw gereden. Ik denk dat deze kluit iets van 80cm bij 50cm is.
Een deel van mijn judaspenningen:quote:Op zondag 7 april 2024 16:58 schreef sigme het volgende:
De Judaspenning
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
----------------
[..]
[..]
[..]
Ik heb er een in de tuin, maar die is nog niet fotowaardig.quote:Om te beginnen is het een boom met een legende: de judasboom zou de boom zijn waaraan Judas Iskariot zich na zijn verraad van Jezus heeft verhangen. Dat geeft toch iets andere associaties dan een knotwilg of een esdoorn. Waarschijnlijk klopt het verhaal niet en is de naam judasboom een verbastering van Judea’s boom. Judea is de streek waarin de judasboom veelvuldig voorkomt. Bron
Yes, ik stond er zelf ook van te kijken!quote:Op zondag 7 april 2024 20:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dus het is je toch zelf gelukt!![]()
Je moest eens weten wat ik allemaal met touw, dikke takken en rollen voor elkaar krijg.
Da's makkelijk te omzeilen: ik heb 'em heel klein gekocht.quote:Op zondag 7 april 2024 21:30 schreef Seven. het volgende:
Judasboom staat op m'n wensenlijstje maar ik mag van mezelf niks groots kopen.
quote:Op zondag 7 april 2024 21:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Da's makkelijk te omzeilen: ik heb 'em heel klein gekocht.
Wow die boom!quote:Op zondag 7 april 2024 20:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een deel van mijn judaspenningen:
[ afbeelding ]
Wisten jullie dat er ook een judasboom is? Die bloeit eveneens op dit moment en is wonderschoon. Plaatje van het internet:
[ afbeelding ]
Bijzonder is dat de boom bloeit zonder blad:
[ afbeelding ]
Over de herkomst schrijft Romke van de Kaa:
[..]
Ik heb er een in de tuin, maar die is nog niet fotowaardig.
Nu je het zegt! Ik heb sowieso nog geen slakkenvraat gezien.quote:Op zondag 7 april 2024 21:40 schreef Blues het volgende:
[..]
Wow die boom!
De slakken hebben jouw Judasbladeren nog niet gevonden zie ik
Ik was al verbaasd dat jullie allemaal wel wind hadden die ik niet bemerkte, maar geen slakkenquote:Op zondag 7 april 2024 21:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nu je het zegt! Ik heb sowieso nog geen slakkenvraat gezien.
Wilde wingerd volgens mij. En hop maar daar kom je nooit meer vanafquote:Op zondag 7 april 2024 22:47 schreef SV-tje het volgende:
Vandaag weer even een foto van de hedera tegen de schutting in de schaduw vs schutting in de zon.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Beide op hetzelfde moment geplant.
Ik twijfel er nu aan om een andere klimplant tegen de schutting in de zon te zetten. Is er een groenblijvende klimplant die goed tegen zon kan en snel groeit? Een andere oplossing is een druppelslang langs de klimop voor het stuk wat we nog moeten aanplanten en wat we moeten gaan bijplanten.
Wilde wingerd verliest zijn blad in de winter toch? Nooit meer vanaf komen is prima, staat aan de kant van de weg, zit een fundering tussen die kant en de tuin.quote:Op zondag 7 april 2024 22:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wilde wingerd volgens mij. En hop maar daar kom je nooit meer vanaf.
Klopt, wilde wingerd is bladverliezend.quote:Op zondag 7 april 2024 22:51 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Wilde wingerd verliest zijn blad in de winter toch? Nooit meer vanaf komen is prima, staat aan de kant van de weg, zit een fundering tussen die kant en de tuin.
En ik lees net dat hop in de winter afsterft, dus die valt ook af. Ik kom nu niet veel verder dan vuurdoorn, die zat hier tegen de zijgevel (zelfde stand tov de zon als de schutting), maar ik heb hier vanaf mijn jeugd al minder mee ivm de doorns.quote:Op zondag 7 april 2024 23:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Klopt, wilde wingerd is bladverliezend.
En die groeit ook langzaam. Er zijn wel wat groenblijvende clematissen, en dan nog Toscaanse Jasmijn.quote:Op zondag 7 april 2024 23:15 schreef SV-tje het volgende:
[..]
En ik lees net dat hop in de winter afsterft, dus die valt ook af. Ik kom nu niet veel verder dan vuurdoorn, die zat hier tegen de zijgevel (zelfde stand tov de zon als de schutting), maar ik heb hier vanaf mijn jeugd al minder mee ivm de doorns.
Kamperfoelie, clematis?quote:Op zondag 7 april 2024 22:47 schreef SV-tje het volgende:
Vandaag weer even een foto van de hedera tegen de schutting in de schaduw vs schutting in de zon.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Beide op hetzelfde moment geplant.
Ik twijfel er nu aan om een andere klimplant tegen de schutting in de zon te zetten. Is er een groenblijvende klimplant die goed tegen zon kan en snel groeit? Een andere oplossing is een druppelslang langs de klimop voor het stuk wat we nog moeten aanplanten en wat we moeten gaan bijplanten.
Die groeit niet zo snel toch?quote:Op zondag 7 april 2024 23:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
En die groeit ook langzaam. Er zijn wel wat groenblijvende clematissen, en dan nog Toscaanse Jasmijn.
Passiebloem is semi-wintergroen. De bladeren vallen wel af, maar pas als de nieuwe verschijnen. In de praktijk heb je wel even een kale schutting. En ik merk dat de passiebloem in mijn huidige tuin het blad minder goed behoudt dan in de vorige tuin, ik vermoed vanwege de wind. Daarnaast hecht de passiebloem zich niet zelf, dus je moet gaas monteren.quote:Op zondag 7 april 2024 23:15 schreef SV-tje het volgende:
[..]
En ik lees net dat hop in de winter afsterft, dus die valt ook af. Ik kom nu niet veel verder dan vuurdoorn, die zat hier tegen de zijgevel (zelfde stand tov de zon als de schutting), maar ik heb hier vanaf mijn jeugd al minder mee ivm de doorns.
Ook aan de onderkant dik en weelderig? Bij mijn clematis is de onderkant karig en zit aan de bovenkant een dikke bos. Dat was in m'n vorige tuin ook zo, maar tegen een schutting gericht op het zuiden is dat misschien anders. Dan zit je er wel weer mee dat clematis een bosplant is en het liefst met de voeten koel staat en met 't hoofd in de zon. En het is handig een clematis te kiezen die niet gevoelig is voor verwelkingsziekte.quote:Op maandag 8 april 2024 09:21 schreef Vanyel het volgende:
Clematis groeit hier vanaf de buurman over de schutting. Bizar dik en weelderig, we zetten er elk jaar de heggenschaar in om het een beetje in toom te houden.
Je kunt ook bij wijze van experiment een paar kamperfoelies plaatsen tussendoor.quote:Op maandag 8 april 2024 09:03 schreef SV-tje het volgende:
Ik heb het gevoel dat de genoemde opties heel goed zijn voor de binnenkant van de tuin (waar ik een aantal ook al voor had opgeschreven).
Maar dat we aan de buitenkant toch maar moeten proberen de hedera de eerste een a twee jaar vochtig genoeg te houden. Daar moet echt een groene wand ontstaan zodat je de schutting niet ziet. Maar hoeft verder niet “mooi” met bloemen ofzo. Men komt er met 50-80km per uur voorbij dus het moet vooral niet te breed zijn en wat kunnen hebben.
Hoeveel zon komt er?quote:Op maandag 8 april 2024 12:45 schreef DWMLion het volgende:
Wij zijn bezig met onze verhoogde border die we een mediteraans tintje willen geven. Hebben nu twee dwergpalmen staan maar willen ook nog iets voor op de bodem wat vast en winterhard is. Zelf waren we aan het denken voor een mix van lavendel en siergrassen. In eerste instantie wilden we ook een oleander op stam tussen de palmen in voor wat kleur, maar we twijfelen hier nog over. Hebben jullie nog ideeën hoe we onze border kunnen indelen?
[ link | afbeelding ]
De eis van wintergroen staat in de vergunning van de schutting dus kunnen en willen we niet loslaten. Wilde wingerd heb ik aan de andere kant van de tuin staan (maar wil nog niet echt) bij het hek richten het militair complex. Vind hem namelijk inderdaad wel mooi. Maar dan vind ik het zonde om mooie en duurdere planten aan de buitenkant te zetten waar niemand ze echt ziet. Gaat om meerdere keren 25 meter dus het is niet dat je met een paar planten klaar bent.quote:Op maandag 8 april 2024 14:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt ook bij wijze van experiment een paar kamperfoelies plaatsen tussendoor.
Ik tipte kamperfoelie niet omdat de plant mooi is, maar je eis dat de klimplant wintergroen moet zijn zorgt ervoor dat er weinig opties overblijven. Als je die eis loslaat, is wilde wingerd een optie: zelfhechtend, houdt van zon, groeit hard. Ook daar zou je mee kunnen expertimeren door tussendoor wat te planten. Sterker nog, de combinatie wingerd-klimop is fraai.
[ afbeelding ]
Als ik nu kijk naar de wilde wingerd van de buren, dan zie ik dat die pas net is begonnen uit te lopen. Je zit dus wel een tijd met een kale schutting, voor zover klimop het niet overneemt.
Klimhortensia een optie?quote:Op maandag 8 april 2024 15:03 schreef SV-tje het volgende:
[..]
De eis van wintergroen staat in de vergunning van de schutting dus kunnen en willen we niet loslaten. Wilde wingerd heb ik aan de andere kant van de tuin staan (maar wil nog niet echt) bij het hek richten het militair complex. Vind hem namelijk inderdaad wel mooi. Maar dan vind ik het zonde om mooie en duurdere planten aan de buitenkant te zetten waar niemand ze echt ziet. Gaat om meerdere keren 25 meter dus het is niet dat je met een paar planten klaar bent.
Wat ik zo snel terugzie is deze niet wintergroen.quote:
Misschien Stauntonia Hexaphylla/Aardappelpruim.quote:Op maandag 8 april 2024 15:03 schreef SV-tje het volgende:
[..]
De eis van wintergroen staat in de vergunning van de schutting dus kunnen en willen we niet loslaten. Wilde wingerd heb ik aan de andere kant van de tuin staan (maar wil nog niet echt) bij het hek richten het militair complex. Vind hem namelijk inderdaad wel mooi. Maar dan vind ik het zonde om mooie en duurdere planten aan de buitenkant te zetten waar niemand ze echt ziet. Gaat om meerdere keren 25 meter dus het is niet dat je met een paar planten klaar bent.
Er zijn wintergrone varieteiten.quote:Op maandag 8 april 2024 15:50 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Wat ik zo snel terugzie is deze niet wintergroen.
Dankje voor het meedenken! De linker palm zal zo'n 4u zon per dag hebben (voornamelijk de bladeren), de rechter palm heeft de hele dag de zon. Dus de border heeft voor meer dan de helft de zon erop staan (behalve niet uiterst links daarom hebben we die palm ook wat opgeschoven). Het water geven is geen probleem, daar zorg ik wel voor. De oleander zou ik kunnen afdekken in de winter als dit nodig zou zijn, maar twijfel of dit gaat passen tussen de twee palmen. De agapanthussen zien er vrolijk uit met hun paarse kleur! De kerrieplant zou ook een optie kunnen zijn tov de lavendel.quote:Op maandag 8 april 2024 14:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoeveel zon komt er?
Als er genoeg zon komt, is lavendel zeker een optie. Voordeel is ook dat je je niet hoeft te bekommeren om water geven, iets waar je rekening mee moet houden gezien je verhoogde border.
Oleander kan, maar is niet echt winterhard in ons klimaat. Het moet niet te hard gaan vriezen. Bovendien zul je oleander flink water bij moeten geven. Ik combineer palm en oleander zelf met agapanthus (Afrikaanse lelie). Agapanthus kan beter tegen droogte, maar is net als oleander niet echt winterhard. Je kunt het proberen. Bij mij gaat het in de koude kas goed en daar vriest het wel eens licht.
Een van m'n agapanthussen:
[ afbeelding ]
Andere opties: kerrieplant en wilde marjolein. Die redden het zeker. Kerrieplant ziet er exotisch uit en heeft grijs blad, wat voor contrast zorgt. Supermakkelijke plant, heel droogteresistent, groeit lekker, is goed te snoeien. Eigenlijk is kerrieplant een makkelijkere plant dan lavendel, want lavendel moet je met beleid snoeien.
[ afbeelding ]
Let wel: dit zijn allemaal zonminnende planten. Als er nauwelijks zon in dat deel van de tuin komt, dan is een andere plantenselectie nodig.
Je kunt wilde wingerd stekken. En je kunt die tussen klimop planten waardoor je hebt voldaan aan de eis van wintergroen. Dat levert je denk ik alleen geen echt voordeel op t.o.v. de huidige situatie, althans niet vanuit vergunningsperspectief.quote:Op maandag 8 april 2024 15:03 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Zeg niet te makkelijk dat water geven geen probleem is! Oleander schijnt dorstig te zijn. Ik kan het je niet uit ervaring vertellen, want ik haat water geven en probeer het te vermijden door weinig in potten te zetten en alleen droogteresistente planten in potten te doen.quote:Op maandag 8 april 2024 16:21 schreef DWMLion het volgende:
[..]
Dankje voor het meedenken! De linker palm zal zo'n 4u zon per dag hebben (voornamelijk de bladeren), de rechter palm heeft de hele dag de zon. Dus de border heeft voor meer dan de helft de zon erop staan (behalve niet uiterst links daarom hebben we die palm ook wat opgeschoven). Het water geven is geen probleem, daar zorg ik wel voor. De oleander zou ik kunnen afdekken in de winter als dit nodig zou zijn, maar twijfel of dit gaat passen tussen de twee palmen. De agapanthussen zien er vrolijk uit met hun paarse kleur! De kerrieplant zou ook een optie kunnen zijn tov de lavendel.
Wat vindt je van het idee met het gras te werken om de bodem wat meer te bedekken en toch mediteraans aan te doen? (bijvoorbeeld blauw schapengras).
Ja, in het begin moet je die best wat water geven. Hier in Portugal staan ze langs de kant van de weg en die krijgen geen water en doen het goed terwijl het in de zomer hier heel erg droog is.quote:Op maandag 8 april 2024 16:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeg niet te makkelijk dat water geven geen probleem is! Oleander schijnt dorstig te zijn. Ik kan het je niet uit ervaring vertellen, want ik haat water geven en probeer het te vermijden door weinig in potten te zetten en alleen droogteresistente planten in potten te doen.Oleander staat bij mij in de volle grond, vochtige volle grond, en dat gaat goed.
Denk ook dat ik voor de laagbloeiers ga. De oleander wordt te uitbundig tussen de palmen. Vind trouwens die kleurencombinatie op de laatste foto erg leuk met die vetplanten. Weet niet hoe die zich houden in de winter of vochtig weer.quote:Op maandag 8 april 2024 16:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zeg niet te makkelijk dat water geven geen probleem is! Oleander schijnt dorstig te zijn. Ik kan het je niet uit ervaring vertellen, want ik haat water geven en probeer het te vermijden door weinig in potten te zetten en alleen droogteresistente planten in potten te doen.Oleander staat bij mij in de volle grond, vochtige volle grond, en dat gaat goed.
Je hebt wel een punt dat wat formaat betreft oleander misschien niet ideaal is. Vaste planten klinken aantrekkelijker. Blauw schapengras klinkt als een goed idee: kleurcontrast, droogteresistent. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ben fan van siergras. Combineert denk ik goed met agapanthus. Als je voor iets minder riskants wilt gaan dan agapanthus, dan is achillea millefolium (duizendblad) misschien een optie:
[ afbeelding ]
Ik weet niet of dat mediterraan genoeg voor je is, maar ik vind zelf bloemen vrolijker dan alleen maar siergrassen en palmen. Oregano (wilde marjolein) zou dus ook kunnen. Veel meer soorten bloemen zijn een optie, bijvoorbeeld zonnehoedjes en trommelstokjes, maar misschien raken we dan te veel van het mediterrane thema. Je kunt ook nog denken aan allerlei soorten vetplanten- sommige bloeien leuk.
[ afbeelding ]
Ik heb zelf verschillende vetplanten, o.a. sempervivum en verschillende soorten sedum. Een deel groeit op een ombouw. Gaat heel goed. Op de ombouw heb ik gecombineerd met mossteenbreek. Dat doet het ook erg goed, zelfs in de halfschaduw. Het zijn planten die van schrale, kalkrijke grond houden; je zou de grond daar wat op aan kunnen passen.quote:Op maandag 8 april 2024 20:53 schreef DWMLion het volgende:
[..]
Denk ook dat ik voor de laagbloeiers ga. De oleander wordt te uitbundig tussen de palmen. Vind trouwens die kleurencombinatie op de laatste foto erg leuk met die vetplanten. Weet niet hoe die zich houden in de winter of vochtig weer.
Ben wel nog niet uit hoe ik ze wil planten, in "vlak" vorm of zigzaggend door de border, en hoeveel je nodig hebt van ieder soort.
Ah kijk, blauw schapengras, lavendel en wilde marjolein komen in beide pakketten terug. Klaar is kees.quote:Op maandag 8 april 2024 21:34 schreef Doedezemaar het volgende:
Voor inspiratie voor borders kun je ook kijken wat aanbieders van borderpakketten zoal bedacht hebben. Zo hier 2 Mediterrane https://roovershof.nl/mediterraan-borderpakket-groot-plgpmg en https://roovershof.nl/mediterraan-borderpakket-klein-plgpmk, daar zie je ook hoe je ze neerzet
Geen idee, ik zie alleen de bovenkant.quote:Op maandag 8 april 2024 14:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ook aan de onderkant dik en weelderig? Bij mijn clematis is de onderkant karig en zit aan de bovenkant een dikke bos. Dat was in m'n vorige tuin ook zo, maar tegen een schutting gericht op het zuiden is dat misschien anders. Dan zit je er wel weer mee dat clematis een bosplant is en het liefst met de voeten koel staat en met 't hoofd in de zon. En het is handig een clematis te kiezen die niet gevoelig is voor verwelkingsziekte.
Ik zou eens kijken of je het muurtje kunt aansmeren en witten. Oleander is matig winterhard.quote:Op maandag 8 april 2024 12:45 schreef DWMLion het volgende:
Wij zijn bezig met onze verhoogde border die we een mediteraans tintje willen geven. Hebben nu twee dwergpalmen staan maar willen ook nog iets voor op de bodem wat vast en winterhard is. Zelf waren we aan het denken voor een mix van lavendel en siergrassen. In eerste instantie wilden we ook een oleander op stam tussen de palmen in voor wat kleur, maar we twijfelen hier nog over. Hebben jullie nog ideeën hoe we onze border kunnen indelen?
[ link | afbeelding ]
Bedoel je met het eerste stuk tuin, het stuk aan het water?quote:Op maandag 8 april 2024 21:45 schreef Claudia_x het volgende:
Mag ik jullie vragen om mee te denken? Ik ben de contouren van de tuin en de borders steeds wat aan het aanpassen. Vorig jaar heb ik een aantal borderranden afgezet met steentjes. Op zich aardig, maar ik heb steeds het idee dat er wat ontbreekt, iets om het eerste stuk van de tuin mee te onderscheiden van de rest. Ik zit steeds te denken aan het toevoegen van een border of een (lage) haag, maar de ruimtelijkheid staat me ook wel aan en gras is onderhoudsarm (want robotmaaier). Iemand een suggestie?
[ afbeelding ]
Nee, juist niet. Het stuk aan het begin van de foto. Dat is bij het huis / het terras.quote:Op maandag 8 april 2024 23:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bedoel je met het eerste stuk tuin, het stuk aan het water?
Aan deze kant van het huis weinig. Het is een ondiepe sloot en de sloot loopt dood. Aan de andere kant van het huis is een groter water met veel pleziervaart. Daar zwemmen we altijd.quote:Mooi plaatje weer.
Komen er wel eens bootjes voorbij?
Zitten een paar leuke planten bij, hier kan ik wel mee aan de slag bij de lokale plantenzaak.quote:Op maandag 8 april 2024 21:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ah kijk, blauw schapengras, lavendel en wilde marjolein komen in beide pakketten terug. Klaar is kees.
Die muur hebben we speciaal gekocht voor de kleur steenquote:Op maandag 8 april 2024 23:03 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik zou eens kijken of je het muurtje kunt aansmeren en witten. Oleander is matig winterhard.
https://www.directplant.nl/tuintips/mediterrane-tuin/
Ik ben benieuwd! Is dit voor je biodiverse haag, of een ander deel van je tuin?quote:Op dinsdag 9 april 2024 09:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik ga vanmiddag 192 planten ophalen bij een kweker. Het bestellen ging bijzonder moeizaam, ik hoop dat het is goed gegaan. En ik hoop dat het in de auto past![]()
Deze week komen er nog 8 planten per post binnen en volgende week nog 50. Dan ben ik compleet en kan het grote aanplanten beginnen.
Zo'n 80% is voor de haag, 10% is voor schaduwbeplanting langs onze oprit en de rest is voor de rest van de tuinquote:Op dinsdag 9 april 2024 11:50 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd! Is dit voor je biodiverse haag, of een ander deel van je tuin?
Ik heb even niet meer scherp wat voor haag je hebt. Bij mijn haag van hondsroos snoei ik genadeloos en dat gaat goed. De haag is compact en aan de gewenste kant strak. Bij m'n ligusterhaag moet ik wel her en der wat stutten. De planten van die haag waren hoger toen ik ze kocht. De haag valt wat meer uit elkaar en ik heb nog niet gesnoeid. Het stutten heeft weinig uitgehaald, want ik heb dat niet serieus genoeg gedaan. Ik denk dat ik ook daar maar ga voor snoeien.quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:56 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben in het najaar een heg geplant tussen de voortuinen van de buren en onszelf. Aangezien het nogal veel en flink gewaaid heeft, is deze wel een beetje overgeheld, en dan uiteraard in de richting van de tuin van de buren.
Ik denk erover om hier een paar paaltjes tussen te slaan, daar ijzerdraad tussen te spannen en op deze manier de heg wat recht te zetten. Tevens snoeien, zodat hij even wat lager is en minder wind vangt. Zou dat een goede oplossing zijn?
Het gaat om deze haag:quote:Op dinsdag 9 april 2024 12:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb even niet meer scherp wat voor haag je hebt. Bij mijn haag van hondsroos snoei ik genadeloos en dat gaat goed. De haag is compact en aan de gewenste kant strak. Bij m'n ligusterhaag moet ik wel her en der wat stutten. De planten van die haag waren hoger toen ik ze kocht. De haag valt wat meer uit elkaar en ik heb nog niet gesnoeid. Het stutten heeft weinig uitgehaald, want ik heb dat niet serieus genoeg gedaan. Ik denk dat ik ook daar maar ga voor snoeien.
Hiervan heb ik een aantal hier en daar staan - als papaver of hortensia hoger worden en/of gaan ‘dweilen’ - makkelijk prikken in de grond en opnieuw te gebruiken.quote:Op dinsdag 9 april 2024 12:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het gaat om deze haag:
[ afbeelding ]
Het is een veldesdoorn. Om het snoeien maak ik me ook het minste zorgen, maar vrijwel de hele haag is helemaal schuin gaan staan, en dat moet ik echt wat rechtzetten, want het hangt nu over het gras van de buren.
Dat vind ik ook nog wel een goed idee, dank je.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:32 schreef AnneX het volgende:
[..]
Hiervan heb ik een aantal hier en daar staan - als papaver of hortensia hoger worden en/of gaan ‘dweilen’ - makkelijk prikken in de grond en opnieuw te gebruiken.
Die kan je toch gebruiken totdat de planten sterker zijn geworteld.
https://www.welkoop.nl/na(...)8EAQYAyABEgLoR_D_BwE
Opmerking: niet de zg. goedkope van de chinees! Foute boel hackwise.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat vind ik ook nog wel een goed idee, dank je.
Ik wil op zich ook best paaltjes slaan en een ijzerdraadje spannen, maar paaltjes moeten dan alweer vrij dik zijn, en ik ben bang de wortels dan te beschadigen. Ik ga deze eens opzoeken.
Ik ga eigenlijk nooit voor goedkope alternatieven van de chineesquote:Op dinsdag 9 april 2024 13:38 schreef AnneX het volgende:
[..]
Opmerking: niet de zg. goedkope van de chinees! Foute boel hackwise.
Deze moet ik nog kopen voor m'n hemelsleutel! Moet ik snel doen, want nu hangt-ie nog niet.quote:Op dinsdag 9 april 2024 13:32 schreef AnneX het volgende:
[..]
Hiervan heb ik een aantal hier en daar staan - als papaver of hortensia hoger worden en/of gaan ‘dweilen’ - makkelijk prikken in de grond en opnieuw te gebruiken.
Die kan je toch gebruiken totdat de planten sterker zijn geworteld.
https://www.welkoop.nl/na(...)8EAQYAyABEgLoR_D_BwE
Herkenbaar, die fase. Ik heb onze voortuin uiteindelijk in drie fases gekocht. Gewoon iedere keer wat bijgehaald. Dat dan uitgezet op de grond. Dat zorgde er dan weer voor dat er kwartjes vielen over wat er nog ontbrak/wat er anders moest. Die zaken heb ik dan weer bijgehaald en toegevoegd. Uiteindelijk werd het daarmee (redelijk) compleet.quote:Op dinsdag 9 april 2024 12:05 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zo'n 80% is voor de haag, 10% is voor schaduwbeplanting langs onze oprit en de rest is voor de rest van de tuin
Ik heb niet heel veel overzicht meer om eerlijk te zijn. Ik bleef maar uitzoeken, vergelijken en uitbreiden. Ik heb uiteindelijk maar gewoon de knoop doorgehakt en gekocht wat ik wel wist. Voor de rest zie ik het wel.
Ik ga eerst de planten in de rest van de tuin plaatsen en alvast wat langs de oprit. Daarna beplant ik gefaseerd de windsingel. Eerst eetbaar schaduw, dan eetbaar zon, dan het deel met kardoen/artisjok/alliums/hyssops, etc.
Zoiets ga ik ook doen. Ik ben nu ook de dingen die in de achtertuin missen aan het aanvullen. Het is natuurlijk ook een illusie dat zo'n tuin ooit af is. Blijven verbeteren is ook een deel van de lol.quote:Op dinsdag 9 april 2024 16:08 schreef Tuindier het volgende:
[..]
Herkenbaar, die fase. Ik heb onze voortuin uiteindelijk in drie fases gekocht. Gewoon iedere keer wat bijgehaald. Dat dan uitgezet op de grond. Dat zorgde er dan weer voor dat er kwartjes vielen over wat er nog ontbrak/wat er anders moest. Die zaken heb ik dan weer bijgehaald en toegevoegd. Uiteindelijk werd het daarmee (redelijk) compleet.
Als je dat niet wilt zou ik niet aan tuinieren beginnen.quote:Op dinsdag 9 april 2024 17:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het kwam trouwens goed bij de kweker. Behalve dat ik met mijn blote hand in een naaktslak greep
Ik ben aan veel beesten gewend geraakt, maar naaktslakken? Huuu.quote:Op dinsdag 9 april 2024 17:24 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als je dat niet wilt zou ik niet aan tuinieren beginnen.
Te laatquote:Op dinsdag 9 april 2024 17:24 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Als je dat niet wilt zou ik niet aan tuinieren beginnen.
Hedera gewoon laten gaan, die hebben niet echt de neiging om te gaan vertakken na het snoeien. Ze lopen gewoon opnieuw uit.quote:Op dinsdag 9 april 2024 20:32 schreef PzKpfw het volgende:
De vlinderstruiken voor ca. 3 weken terug gesnoeid van ~1,5m terug naar 30cm maar ze zijn nu alweer onherkenbaar en tenminste alweer verdubbeld qua hoogte. Was ook 'bang' dat ik mijn hortensia's te ver had terug geknipt want ik had ze nog beneden alle nieuwe knoppen afgeknipt maar ze lopen nu toch massaal weer uit.![]()
Zit alleen nog met m'n hedera's aan de schutting. Qua hoogte zijn ze er al maar ik wil ze nog wat voller hebben. Denk dat ik ze daarvoor bijna helemaal onderaan weer moet afknippen zodat ie van daaruit nieuwe uitlopers gaat maken. Maar vraag me af hoe lang het daarna weer zal duren voordat deze op hoogte zijn..
Je kan de top er uit knippen, dan heb je meer kans dat er zijtakken gevormd worden waardoor t voller wordtquote:Op dinsdag 9 april 2024 20:32 schreef PzKpfw het volgende:
De vlinderstruiken voor ca. 3 weken terug gesnoeid van ~1,5m terug naar 30cm maar ze zijn nu alweer onherkenbaar en tenminste alweer verdubbeld qua hoogte. Was ook 'bang' dat ik mijn hortensia's te ver had terug geknipt want ik had ze nog beneden alle nieuwe knoppen afgeknipt maar ze lopen nu toch massaal weer uit.![]()
Zit alleen nog met m'n hedera's aan de schutting. Qua hoogte zijn ze er al maar ik wil ze nog wat voller hebben. Denk dat ik ze daarvoor bijna helemaal onderaan weer moet afknippen zodat ie van daaruit nieuwe uitlopers gaat maken. Maar vraag me af hoe lang het daarna weer zal duren voordat deze op hoogte zijn..
Hedera laten gaan, komt vanzelf.quote:Op dinsdag 9 april 2024 20:32 schreef PzKpfw het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sneu tuintje heeft wel echt aandacht nodig.Dit weekend weer verder.
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
Misschien heb jij ook mutantpissebedden, net als ik. Die vertonen in mijn kas dit verwerpelijke gedrag. Al jaren.quote:Op woensdag 10 april 2024 10:05 schreef Tuindier het volgende:
Mijn zaailingen in de kas lijken 1 voor 1 op opgegeten te worden, vermoedelijk door slakken. Een aan plantjes is ook niet opgegeten, maar wel is het steeltje onder de blaadjes doorgebeten, met de blaadjes er nog los rondom. Een beetje jammer is het wel.
Ook van onderuit?quote:Op woensdag 10 april 2024 08:22 schreef Puala het volgende:
[..]
Je kan de top er uit knippen, dan heb je meer kans dat er zijtakken gevormd worden waardoor t voller wordt
Hoeveel zon krijgt dat stuk is de hamvraag.quote:Op vrijdag 12 april 2024 19:55 schreef Tuindier het volgende:
Vorig jaar hebben we de achtertuin aangeplant, en bijna alles is goed aangeslagen. Het enige dat nog niet zo werkt, is de (smalle) border naar het terras met een pergola. Ik wilde dat juist lekker uitbundig beplant hebben, maar de planten doen het niet lekker. Een van de rozen is dood, de rozemarijn is een scharminkel geworden, en een aantal andere planten komt niet eens meer op.
e border krijgt aan het einde van de middag flink zon, maar heeft in de ochtend volle schaduw en 's middags schaduw van de Esdoorn die er naast staat.
Heeft iemand een idee wat ik hier in kan zetten? De border is ongeveer 50cm breed, en een meter of 5 lang. Er staat ook nog een schutting naast, dus ik denk dat het ook nog relatief droog is.
Foto (van vorig jaar):
Gelderse roos zou wel eens een leuk alternatief kunnen zijn voor je rozen. Verder Rhododendron, mahonie struik, witte kornoelje, Skimmia.quote:Op vrijdag 12 april 2024 19:55 schreef Tuindier het volgende:
Vorig jaar hebben we de achtertuin aangeplant, en bijna alles is goed aangeslagen. Het enige dat nog niet zo werkt, is de (smalle) border naar het terras met een pergola. Ik wilde dat juist lekker uitbundig beplant hebben, maar de planten doen het niet lekker. Een van de rozen is dood, de rozemarijn is een scharminkel geworden, en een aantal andere planten komt niet eens meer op.
De border krijgt aan het einde van de middag flink zon, maar heeft in de ochtend volle schaduw en 's middags schaduw van de Esdoorn die er naast staat.
Heeft iemand een idee wat ik hier in kan zetten? De border is ongeveer 50cm breed, en een meter of 5 lang. Er staat ook nog een schutting naast, dus ik denk dat het ook nog relatief droog is.
Foto (van vorig jaar):
Doet je vrouwenmantel het nog? Ik zou denken aan schaduwplanten zoals vrouwenmantel in combinatie met heuchera, varens, Kaukasisch vergeet-mij-nietje. Wil je een heester, dan kun je denken aan hortensia of rhododendron. Wil je iets snelgroeiends, dan doet een vlier het misschien wel. De roodbladige is fraai. Oh, en camellia als vervanging van je roos!quote:Op vrijdag 12 april 2024 19:55 schreef Tuindier het volgende:
De border krijgt aan het einde van de middag flink zon, maar heeft in de ochtend volle schaduw en 's middags schaduw van de Esdoorn die er naast staat.
Foto (van vorig jaar):
Dit hebben wij gedaan met onze haagbeuk, werkt prima!quote:Op dinsdag 9 april 2024 11:56 schreef miss_sly het volgende:
Wij hebben in het najaar een heg geplant tussen de voortuinen van de buren en onszelf. Aangezien het nogal veel en flink gewaaid heeft, is deze wel een beetje overgeheld, en dan uiteraard in de richting van de tuin van de buren.
Ik denk erover om hier een paar paaltjes tussen te slaan, daar ijzerdraad tussen te spannen en op deze manier de heg wat recht te zetten. Tevens snoeien, zodat hij even wat lager is en minder wind vangt. Zou dat een goede oplossing zijn?
Doe je dat ook 's avonds? Schijnt nu wel de tijd van het jaar te zijn om het te doen, maar vermoedelijk hebben ze al wel plenty eitjes gelegd vanwege het zachte natte weerquote:Op woensdag 10 april 2024 10:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik maak van slakken (naakt of met huisje) vinden een sport, mijn mening is als ik je kan zien, kan een vogel dat ook, en ga je de kliko in. (in de hoop dat ze op een mooie gftbult vol met groen terecht komen). Ik moet zeggen dat ik er vrij goed in geworden ben, weet steeds beter hun favoriete plekken (aan de onderkant van bladeren en in het groen van de bolplanten en achter latjes die aan de muur bevestigd zitten)
Heb je zo erg last van slakken dat je van ze af wil? Hier is doorgaans in een bepaalde periode wel slakkenvraat, maar de meeste planten herstellen en de planten die het niet doen vervang ik door andere. Nooit meer hosta’s voor mij.quote:Op vrijdag 12 april 2024 22:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Doe je dat ook 's avonds? Schijnt nu wel de tijd van het jaar te zijn om het te doen, maar vermoedelijk hebben ze al wel plenty eitjes gelegd vanwege het zachte natte weer.Vandaag geleerd dat slakken rustig weer terug glibberen naar waar ze vandaan komen. Dus ik denk dat ik ze aan de overkant van de sloot uit moet zetten
.
Aan de andere kant wil ik ook egels en vogels lokken in mijn tuin, en die zijn gek op slakken.
Haagje is zeker een goed idee. Je tuin is prachtig maar omdat alles in 1 oogopslag te overzien is, niet echt verrassend. Om er een mooie coulissenwerking in te krijgen op een brede oppervlakte, die bovendien recht doet aan zo'n mooi weids uitzicht (ook vanuit het bad) is best lastig.quote:Op maandag 8 april 2024 23:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nee, juist niet. Het stuk aan het begin van de foto. Dat is bij het huis / het terras.
[..]
Aan deze kant van het huis weinig. Het is een ondiepe sloot en de sloot loopt dood. Aan de andere kant van het huis is een groter water met veel pleziervaart. Daar zwemmen we altijd.
Nog niet ondervonden zelf want eerste seizoen. M'n hosta's zijn momenteel nog ongeschonden. Maar de buren klagen steen en been. Of zij zijn gewoon enorme pietlutten, dat kan ookquote:Op vrijdag 12 april 2024 22:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je zo erg last van slakken dat je van ze af wil? Hier is doorgaans in een bepaalde periode wel slakkenvraat, maar de meeste planten herstellen en de planten die het niet doen vervang ik door andere. Nooit meer hosta’s voor mij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We hebben dus ook amper iets gesnoeid, behalve de vlinderstruiken. Maar de rest (her)ken ik niet, dus hadden we ook geen idee wat het is, wanneer en hoe je het moet snoeien...
De vrouwenmantel heb ik nog niet terug gezien, dat is het rare dus ook. Ik zie nu vooral de narcissen, tijm, de agapanthus die weer begint te groeien en de toscaanse jasmijn. Ik las online wel iets over dat het lastig is om borders die alleen middagzon hebben goed aan te planten, omdat het daarmee ineens heel warm wordt in de zomer zodra de zon er op komt, wat schaduwplanten weer niet leuk vinden.quote:Op vrijdag 12 april 2024 22:06 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Doet je vrouwenmantel het nog? Ik zou denken aan schaduwplanten zoals vrouwenmantel in combinatie met heuchera, varens, Kaukasisch vergeet-mij-nietje. Wil je een heester, dan kun je denken aan hortensia of rhododendron. Wil je iets snelgroeiends, dan doet een vlier het misschien wel. De roodbladige is fraai. Oh, en camellia als vervanging van je roos!
En wat een heerlijke tuin heb je toch!
quote:Op zaterdag 13 april 2024 10:23 schreef Piles het volgende:
Vanaf januari in ons nieuwe huis (zie K&W / Piles heeft een baby én kluskoopwoning #1 ). Geen idee wat er allemaal in de tuin staat, maar alles wordt nu groen
Plaatjes in de spoiler. Ik ben benieuwd of jullie wat namen kunnen koppelen aan de struiken&plantenWat een heerlijk groene tuin! Ik zie zo snel in ieder geval magnolia, skimmia, hortensias, een fruitboompje, sneeuwbal, en naast je groene kliko een herfstanemoon. Probeer eens een plant-identificatie app, die werken zeker bij bloeiende planten behoorlijk goed.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We hebben dus ook amper iets gesnoeid, behalve de vlinderstruiken. Maar de rest (her)ken ik niet, dus hadden we ook geen idee wat het is, wanneer en hoe je het moet snoeien...
Vanaf januari in ons nieuwe huis (zie K&W / Piles heeft een baby én kluskoopwoning #1 ). Geen idee wat er allemaal in de tuin staat, maar alles wordt nu groen
Plaatjes in de spoiler. Ik ben benieuwd of jullie wat namen kunnen koppelen aan de struiken&plantenAh, leuke tuin hebben jullie!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We hebben dus ook amper iets gesnoeid, behalve de vlinderstruiken. Maar de rest (her)ken ik niet, dus hadden we ook geen idee wat het is, wanneer en hoe je het moet snoeien...![]()
Aanvullend op het lijstje van tuindier: vrouwenmantel, kersenboom, hosta, meidoorn denk ik, Japanse esdoorn.
En wat @Tuindier zegt: plantnet downloaden.
Resistance is futile.
Oh kijk eens. De akelei begint al te bloeien.quote:Op zaterdag 13 april 2024 12:42 schreef Blues het volgende:
Mooi Tuindier![]()
M'n voorpostzegel gaat als een speer![]()
![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Kan idd, daar zit de watermeter onder.quote:Op zaterdag 13 april 2024 12:45 schreef AnneX het volgende:
[..]
Oh kijk eens. De akelei begint al te bloeien.
Bedenk mij, dat je een pot met iets bloeiends kunt zetten op de plaat!?
#brainscheet
Ik adviseer je wat round upquote:Op zaterdag 13 april 2024 12:42 schreef Blues het volgende:
Mooi en lekker veel @:Piles![]()
Ik zoek bijna dagelijks op m'n plantnet app, werkt geweldig!
M'n voorpostzegel gaat als een speer![]()
![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Haha, ik doe dat altijd zonder middelen, gewoon een beetje wegschrapen met de schep. Tis maar een klein stukkie en wil geen vervuilende troep gebuikenquote:
Niet meer last dan dat ik er af toe wat vind en wegdoe, en dat is voldoende om inderdaad de planten laten overleven.quote:Op vrijdag 12 april 2024 22:25 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heb je zo erg last van slakken dat je van ze af wil? Hier is doorgaans in een bepaalde periode wel slakkenvraat, maar de meeste planten herstellen en de planten die het niet doen vervang ik door andere. Nooit meer hosta’s voor mij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ok. Slechts 2 verwisseld. Daar komen jullie wel uit.
quote:Op zaterdag 13 april 2024 15:44 schreef AnneX het volgende:
Aangeharkt en opgeruimd![]()
Voor en Na:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Onder spoiler de huidige statusAchter en Voor:Dit is zo satisfying.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ok. Slechts 2 verwisseld. Daar komen jullie wel uit.Volgens mij heb je er daslook staan. Vogelmelk heeft sprieterig/grasachtig blad dat heel snel rommelig wordt. En je vergeet-me-nietjes zijn spectaculair.
Camassia bloeit bij-na. Bij de buurvrouw is-ie wat verder:
[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 13-04-2024 17:46:35 ]I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Nou, precies! Ik denk dat het een haagje in een halve boogvorm moet worden. Maar neem ik dan een strakke of een wilde haag? Hoog of laag? Wintergroen of bladverliezend? Of toch geen heesters maar bijvoorbeeld hoge siergrassen? Ik weet het niet, argh.quote:Op vrijdag 12 april 2024 22:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Haagje is zeker een goed idee. Je tuin is prachtig maar omdat alles in 1 oogopslag te overzien is, niet echt verrassend. Om er een mooie coulissenwerking in te krijgen op een brede oppervlakte, die bovendien recht doet aan zo'n mooi weids uitzicht (ook vanuit het bad) is best lastig.
Stroompjes zijn geweldig. In theorie. In de praktijk is het een blokkade voor de maaier en groeit-ie steeds in no-time dicht.quote:Eigenlijk heb je al genoeg water maar een mini stroompje zou het ook heel mooi op kunnen breken. En ik denk dat je met een herhaling van zetten ook heel ver kunt komen: wat voor meerstammige boom of struik heb je daar solitair staan? Nog zo één aan de linkerkant op een zichtlijn strategisch geschikte plek.
In mijn vorige tuin strooide ik korrels om m'n (slakresistente!) hosta's te beschermen. Deed ik dat niet, dan werden ze helemaal opgegeten. Het is niet zo dat ik me druk maakte om wat imperfect blad. Als bij je buren ook planten verdwijnen door de slakken, dan snap ik wel waarom ze er steen en been over klagen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 22:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nog niet ondervonden zelf want eerste seizoen. M'n hosta's zijn momenteel nog ongeschonden. Maar de buren klagen steen en been. Of zij zijn gewoon enorme pietlutten, dat kan ook.
Hmm, de planten die nog staan, zijn zonminnende en droogtetolerante planten. Interessant, vooral omdat je niet zou verwachten dat deze planten bij zo weinig zon gedijen.quote:Op zaterdag 13 april 2024 10:32 schreef Tuindier het volgende:
[..]
De vrouwenmantel heb ik nog niet terug gezien, dat is het rare dus ook. Ik zie nu vooral de narcissen, tijm, de agapanthus die weer begint te groeien en de toscaanse jasmijn. Ik las online wel iets over dat het lastig is om borders die alleen middagzon hebben goed aan te planten, omdat het daarmee ineens heel warm wordt in de zomer zodra de zon er op komt, wat schaduwplanten weer niet leuk vinden.
Enerzijds is er misschien weinig water vanwege de schutting en boom, maar anderzijds watert het terras wel (onder andere) af in deze border. Hoewel die er dan weer niet echt heel nat uit ziet.
Dit is hoe het er nu bij staat, en de vergelijking met vorig jaar (tijdens een andere periode):![]()
quote:Op zaterdag 13 april 2024 15:44 schreef AnneX het volgende:
Aangeharkt en opgeruimd![]()
Voor en Na:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Onder spoiler de huidige statusAchter en Voor:Mooiiii die varenkrullen en de zwarte tulpSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ok. Slechts 2 verwisseld. Daar komen jullie wel uit.![]()
Hard gewerkt![]()
Plaatjes in de spoiler. Ik ben benieuwd of jullie wat namen kunnen koppelen aan de struiken&plantenWat een fijne, groene tuin! Ik zie een shitload aan geraniums. En wat zevenblad.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We hebben dus ook amper iets gesnoeid, behalve de vlinderstruiken. Maar de rest (her)ken ik niet, dus hadden we ook geen idee wat het is, wanneer en hoe je het moet snoeien...I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Waarom gebruik je koemest korrels? Dat is stikstof en eigenlijk alleen goed voor gras. Beter pakje een ouderwetse 12-10-18 en af en toe bitterzout.quote:Op zaterdag 13 april 2024 20:07 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb voor deze zomer een oplossing bedacht voor de rij bijna compleet kale glansmispels, ik gooi er een berg eenjarige klimmers doorheen die de takken als klimsteun kunnen gebruiken. Het is echt de afscheiding tussen ons terras en de achterom van de buurhuizen, dus het moet in de zomermaanden wel een beetje dicht zijn. En dan hopen dat ze nog bijtrekken, anders moeten ze er echt uit.
Geen kunstmest in mijn tuinquote:Op zaterdag 13 april 2024 20:22 schreef halfway het volgende:
[..]
Waarom gebruik je koemest korrels? Dat is stikstof en eigenlijk alleen goed voor gras. Beter pakje een ouderwetse 12-10-18 en af en toe bitterzout.
Dat mag en is een keuze, maar ook jij moet alle essentiële voedingstoffen binnen krijgen om gezond te worden en blijven.quote:
Hoge siergrassen knip je wel af in het vroege voorjaar en dan duurt het tot juni/juli voor het echt weer mooi uitloopt. Hoge haag zou ik niet direct doen, dat breekt je weidse uitzicht. En verder naar net wat je wil bereiken met je haag. Ikzelf kies met hagen altijd voor de vogeltjes.quote:Op zaterdag 13 april 2024 17:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, precies! Ik denk dat het een haagje in een halve boogvorm moet worden. Maar neem ik dan een strakke of een wilde haag? Hoog of laag? Wintergroen of bladverliezend? Of toch geen heesters maar bijvoorbeeld hoge siergrassen? Ik weet het niet, argh.
[..]
Stroompjes zijn geweldig. In theorie. In de praktijk is het een blokkade voor de maaier en groeit-ie steeds in no-time dicht.
Ik heb er trouwens een gouden regen staan. Die wil ik solitair houden.
Mijn vaders as ligt onder de gouden regen. Daarom wil ik er maar een.quote:Op zaterdag 13 april 2024 23:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoge siergrassen knip je wel af in het vroege voorjaar en dan duurt het tot juni/juli voor het echt weer mooi uitloopt. Hoge haag zou ik niet direct doen, dat breekt je weidse uitzicht. En verder naar net wat je wil bereiken met je haag. Ikzelf kies met hagen altijd voor de vogeltjes.
Maar wat te denken van niet 1 maar 2 solitaire gouden regens? En dan niet perfect symmetrisch plaatsen, maar een beetje speelser, zeker 5m tussen laten zitten. Door de herhaling, wordt je tuin optisch niet kleiner, maar je breekt het wel wat op.
Verder: een pergola breekt natuurlijk mooi op, maar dat is wel behoorlijk radicaal en indien niet goed uitgevoerd verziekt het je mooie weidse uitzicht. Maar als je zoiets goed uitdoktert, dan kan het wel echt iets toevoegen.
Verder zou je ook nog een optisch trucje kunnen doen door het oog naar de horizon te trekken met een (slingerend) pad.
Ik weet niet of het per gras verschilt maar het mijne zit nu al flink in de lift, dat dit niet lang meer voor er weer serieuze bossen staan.quote:Op zaterdag 13 april 2024 23:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoge siergrassen knip je wel af in het vroege voorjaar en dan duurt het tot juni/juli voor het echt weer mooi uitloopt.
We hebben hier 2 mooie pampasgrassen staan, mar kon het niet over mn hart verkrijgen om de oude pluimen af te knippen: de mussen gingen er helemaal los op als nestmateriaalquote:Op zaterdag 13 april 2024 23:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoge siergrassen knip je wel af in het vroege voorjaar en dan duurt het tot juni/juli voor het echt weer mooi uitloopt.
Dat zie ik inderdaad ook bij al mijn siergras, ook het hoge. Al met al is het denk ik maar een maandje niks geweest.quote:Op zondag 14 april 2024 00:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik weet niet of het per gras verschilt maar het mijne zit nu al flink in de lift, dat dit niet lang meer voor er weer serieuze bossen staan.
Dat zie ik inderdaad ook bij al mijn siergras, ook het hoge. Al met al is het denk ik maar een maandje niks geweest.quote:Op zondag 14 april 2024 00:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik weet niet of het per gras verschilt maar het mijne zit nu al flink in de lift, dat dit niet lang meer voor er weer serieuze bossen staan.
Heb je geum wel eens gesplitst? Mijn ervaring met geum is dat je dat moet doen omdat de plant anders verdwijnt.quote:Op zondag 14 april 2024 00:28 schreef AnneX het volgende:
Dank Allen. Dat staat ook inderdaad in het Tuinplan 2022 😂, die ik inmiddels heb opgegraven.
Daslook, nou klein maar fijn en in ieder geval doet het eindelijk wat ik in mijn hoofd had.
Verder zitten er eindelijk mini bloemknopjes in de boerenhortensia, die vorig jaar Niks deden.
En de geum, die jaren rijkelijk bloeiden lijkt dit jaar minder door niet terug te komen.
Prachtig plekje voor je vaderquote:Op zaterdag 13 april 2024 23:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn vaders as ligt onder de gouden regen. Daarom wil ik er maar een.
Oh die dus. Geen ervaring maar hele leuke struik, heb ik ook nog naar zitten kijken voor de gemengde haag (maar ik weet niet meer of deze hoog genoeg wordt, bij voorkeur 3-4 meter voor ons).quote:Op zondag 14 april 2024 08:24 schreef Claudia_x het volgende:
Iemand ervaring met struikganzenrik? Ik geloof dat ik dit wel wat vind als informeel haagje:
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 14 april 2024 03:06 schreef Piles het volgende:
[..]
We hebben hier 2 mooie pampasgrassen staan, mar kon het niet over mn hart verkrijgen om de oude pluimen af te knippen: de mussen gingen er helemaal los op als nestmateriaal![]()
Pluimen zijn nu kaal, dus heb het oude gisteren pas afgeknipt
Pijpenstrootje is hier echt nog maar 10cm. Maar dit is ook nog geen volwassen plant, maar eens kijken hoe zich dat gaat ontwikkelen dan.quote:Op zondag 14 april 2024 00:31 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Deze potentilla wordt niet zo hoog inderdaad.quote:Op zondag 14 april 2024 08:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Oh die dus. Geen ervaring maar hele leuke struik, heb ik ook nog naar zitten kijken voor de gemengde haag (maar ik weet niet meer of deze hoog genoeg wordt, bij voorkeur 3-4 meter voor ons).
Ja, ik had er een paar geplant als scherm en die gingen maar niet de hoogte in en leken te kwakkelen. Dat was in een border in het gazon. Ik weet niet wat het probleem was, te nat of te winderig of beide. Op een andere plek in de tuin heb ik een bamboehaag staan, wat meer beschut en iets hoger. Die groeit goed.quote:Op zondag 14 april 2024 08:48 schreef Vanyel het volgende:
Ik heb een bamboe waar ik wel vrolijk van word, max 3 m hoog, maar die moet weg en nu twijfel ik of ik daar wat van in de voortuin zet. Vind het wel mooi spul en het geluid in de wind ook fijn. Misschien niet een streep maar gewoon een pluk, voor de hoogte. Er staat nog praktisch niks hoogs in nu.
Werd jouwe niks omdat ie niet groeide?
Boogje: sowieso prachtig idee om je vaders plekje in de spotlight te zetten. En al is het maar een ruwe schets, dan nog ziet het er al een stuk interessanter uit door 1 simpel element toe te voegen.quote:Op zondag 14 april 2024 08:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Deze potentilla wordt niet zo hoog inderdaad.
Ik had zoiets in gedachten:
[ afbeelding ]
Dus op de plek van de halfronde, rode lijn een lage haag. Op deze manier krijg de gedenkboom wat meer een afgezonderde plek. Op de overige plekken (groene cirkel, blauwe cirkel, paarse pijl) komen trouwens andere vaasvormige heesters terug. Ik heb dus herhaling van de vorm.
Wat denk je? Ik weet het nog steeds niet.Wat m'n eigen tuin betreft kan ik zo'n twijfelkont zijn. Misschien valt een lage haag wat weg in de ruimte en kan ik beter voor strategisch geplaatst hoog siergras kiezen. Ik heb bamboe overwogen, maar bamboe heb ik al eens geprobeerd en dat werd niks.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik weet in ieder geval wel dat ik er geen gewone border van maak (nu), want ik heb mezelf voorgenomen om prioriteit te geven aan het onderhoudsarmer maken van de tuin. Dus dan komt het al gauw aan op siergrassen, heesters of grote vaste planten.quote:Op zondag 14 april 2024 09:10 schreef Seven. het volgende:
En al met al is beplanting makkelijk aangepast natuurlijk dus als het je toch niet bevalt: er is met tuinieren altijd een weg terug.
Wij hebben Osmanthus burkwoodii waarvan we een haagje gemaakt hadden, inmiddels zijn ze door de hovenier door voor- en zijtuin verspreid, ik vind ze geweldig omdat ze weelderig kunnen groeien maar ook wat strakker gehouden kunnen worden en ze bloeien nu al wekenquote:Op zondag 14 april 2024 09:15 schreef Claudia_x het volgende:
Mocht iemand anders nog suggesties hebben voor heesters/haagjes: kom maar door! Ik ga nu de tuin in.
Zo! Dat advies zou ik intrekken en zeker niet verspreiden.quote:Op zondag 14 april 2024 08:31 schreef Seven. het volgende:
[..]![]()
Voor de hondenbezitters onder ons: vogels zijn ook gek op hondenhaar als nestmateriaal. Dus lekker borstelen en buiten in een ruif stoppen.
Dit kwam (vrij onverwacht) uit groot onderzoek naar de mezensterfte van een paar jaar geleden, waar toen de buxusmotbestrijding verdacht werd.quote:Mezen gebruiken honden-en kattenharen om hun nest te bekleden. Door de behandeling van honden en katten met diergeneesmiddelen tegen vlooien en teken blijken deze haren insecticiden te bevatten. Op deze manier worden de kale jongen blootgesteld aan insecticiden en nemen ze deze stoffen op. In totaal zou in maximaal 97% van het aantal keren dat in de jonge mezen nu toegestane insecticiden zijn gevonden dit gerelateerd kunnen worden aan contaminatie via haren met diergeneesmiddelen. Daarmee lijkt de ‘haarroute’ de meest waarschijnlijke route waardoor jonge koolmezen insecticiden binnen krijgen. Deze route is nog niet eerder beschreven. Voor gewasbeschermingsmiddelen die via het voedsel in de mezen komen is dat 58%.
bron https://www.clm.nl/nieuws(...)an-koolmezensterfte/
Deden de mijne in het begin ook niet, die zijn in een superdroge zomer geplant. Toen een natte tijd, flink gesnoeid (lees alle dunne en te korte bij de grond geknipt) en alle nieuwe scheuten groeiden in no time tot de gewenste lengte. Als een bamboestengel stopt met groeien, is ie klaar. Wil je je bamboe hoger, moet je het hebben van de nieuwe scheuten, de oude blijven op eerder bereikte hoogte.quote:Op zondag 14 april 2024 09:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, ik had er een paar geplant als scherm en die gingen maar niet de hoogte in en leken te kwakkelen. Dat was in een border in het gazon. Ik weet niet wat het probleem was, te nat of te winderig of beide. Op een andere plek in de tuin heb ik een bamboehaag staan, wat meer beschut en iets hoger. Die groeit goed.
quote:Op zondag 14 april 2024 10:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Zo! Dat advies zou ik intrekken en zeker niet verspreiden.
Er zijn weinig honden die niet behandeld worden tegen vlooien...
[..]
Dit kwam (vrij onverwacht) uit groot onderzoek naar de mezensterfte van een paar jaar geleden, waar toen de buxusmotbestrijding verdacht werd.
Volledige onderzoeksrapport:
https://www.clm.nl/public(...)buxusmotbestrijding/
quote:Op zaterdag 13 april 2024 23:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn vaders as ligt onder de gouden regen. Daarom wil ik er maar een.
quote:Op zondag 14 april 2024 10:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Zo! Dat advies zou ik intrekken en zeker niet verspreiden.
Er zijn weinig honden die niet behandeld worden tegen vlooien...
[..]
Dit kwam (vrij onverwacht) uit groot onderzoek naar de mezensterfte van een paar jaar geleden, waar toen de buxusmotbestrijding verdacht werd.
Volledige onderzoeksrapport:
https://www.clm.nl/public(...)buxusmotbestrijding/
niet zozeer tegen vlooien, maar wel tegen teken.quote:Op zondag 14 april 2024 11:29 schreef Elleska het volgende:
Worden honden dan zoveel behandeld tegen vlooien? onze katten niet, alleen als ze vlooien hebben en dat is in 10 jaar tijd maar 1x voorgekomen. Dat haar gaat elk voorjaar in de vetblokhouder voor nestmateriaal.
Ik heb het na 4 jaar opgegeven.quote:Op zondag 14 april 2024 10:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Deden de mijne in het begin ook niet, die zijn in een superdroge zomer geplant. Toen een natte tijd, flink gesnoeid (lees alle dunne en te korte bij de grond geknipt) en alle nieuwe scheuten groeiden in no time tot de gewenste lengte. Als een bamboestengel stopt met groeien, is ie klaar. Wil je je bamboe hoger, moet je het hebben van de nieuwe scheuten, de oude blijven op eerder bereikte hoogte.
Mooi dingske !quote:Op zondag 14 april 2024 17:19 schreef sigme het volgende:
De fruitbomen hebben er zin an![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En we hebben een nieuw grasmaaiertje gekocht; op een accu.
Ik heb 'm gister voor het eerst uitgelaten en vind het een briljant apparaatje.
Het lijkt wel een speelgoedding, maar het weegt niks, maakt weinig lawaai, maait wel echt en doet verbazend veel op 1 acculading.
[ afbeelding ]
Best druk geweest stiekem.quote:Op zondag 14 april 2024 21:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn lijf werkt niet zo mee momenteel maar er is de laatste dagen toch wel het een en ander de grond in gegaan.
- 2 kiwi's die over de pergola mogen groeien
- een ontbrekende zomerframboos is eindelijk aangevuld
- we misten nog een boom in het boomgaardje, daar staat nu een kers
- de kruidenborder is aangevuld met peterselie, 2 tijm, 2 oregano en hopmarjolein.
- in de windsingel is een stukje van de eetbare schaduwtuin aangelegd met daslook, eeuwig moes en eeuwige krulkool.
Vooral opletten dat er geen plastic netten in verwerkt zijn.quote:Op zondag 14 april 2024 21:49 schreef Seven. het volgende:
Ik ben op zoek naar graszoden. Nooit eerder gedaan. Wat is een fatsoenlijke prijs, zijn er tips en tricks voor het zelf leggen, hoe lang van tevoren bestellen? Waar moet ik rekening mee houden?
Dat vind ik zo’n fijne klus altijd, kanten afsteken!quote:Op zondag 14 april 2024 20:22 schreef Blues het volgende:
[..]
Mooi dingske !
En mooie foto's.
Ik vandaag ook voor het eerst sinds ergens november of zo? gemaaid en kanten afgestoken, hebben we meteen weer een iets breder pad met 4 rijen steentjes ipv overwoekerde 3. Meteen een paar merels lekkere vette wormen aan het trekken
De eerste keer dat ik dat deed was ik verrast over hoe 'strak' ons grasveldje daarvan werdquote:Op zondag 14 april 2024 21:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat vind ik zo’n fijne klus altijd, kanten afsteken!
Die heermoes? Echt niet normaal he!quote:Op zondag 14 april 2024 21:57 schreef Claudia_x het volgende:
Ik weet dat ik het hier vaak over paardenstaarten heb, maar die dingen blijven me verwonderen. Haal ik ‘s ochtends paardenstaarten weg, kijk ik aan het einde van de middag op dezelfde plek: staan er weer wat van minstens 5 centimeter hoog. Ongelooflijk.
Waarom zoden en niet zaaien?quote:Op zondag 14 april 2024 21:49 schreef Seven. het volgende:
Ik ben op zoek naar graszoden. Nooit eerder gedaan. Wat is een fatsoenlijke prijs, zijn er tips en tricks voor het zelf leggen, hoe lang van tevoren bestellen? Waar moet ik rekening mee houden?
Ik probeer er bewondering voor op te brengen, maar de haat overwint steeds.quote:Op zondag 14 april 2024 22:12 schreef Blues het volgende:
[..]
Die heermoes? Echt niet normaal he!
Bij ons ook. OVERAL!
Ah, dat is dus gewoon het hippe onkruid van het moment. Ik verwonderde me er ook al over hoeveel het was.quote:Op zondag 14 april 2024 22:12 schreef Blues het volgende:
[..]
Bij ons ook. OVERAL!
Bij mij is ook altijd alles een tikje later dan op veel andere plekken. Ik heb me erbij neergelegdquote:Op maandag 15 april 2024 09:07 schreef Bosbeetle het volgende:
ik heb het idee dat bij ons alles langzamer gaat. Onze blauwe regen bloeit nog niet (vorig jaar kreeg hij alleen wat blad, lijkt het dit jaar weer op) maar die staat ook pas een dik jaar, en is verplant dus wellicht heeft die nog een jaartje nodig. We hebben ook sierui, die staan overal in de buurt met een knop op 50cm en bij ons nergens een knop behalve 1 met een stengel van 5 cm. Het enige wat blijkbaar een goed idee was, was de kamperfoelie op een plek waar niets het deed (voor het huis weinig water weinig zon) en die lijkt het prima naar zijn zin te hebben.
Toch altijd een beetje afwachten dat tuinieren.
Ik heb het beidequote:Op maandag 15 april 2024 08:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik probeer er bewondering voor op te brengen, maar de haat overwint steeds.
Kan het niet zijn dat er vanuit de bouw zooi ligt in die hoek? Of dat er hele slechte/zanderige grond ligt? Je zou kunnen overwegen om een stuk af te graven en er een paar zakken tuinaarde neer te mikken om te kijken of dat verschil maakt.quote:Op maandag 15 april 2024 09:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Bij mij is ook altijd alles een tikje later dan op veel andere plekken. Ik heb me erbij neergelegd
Dit jaar had ik niet alleen voor het eerst een paar bloesems in de pruimenboom, maar in de appelboom heb ik nu ontzettend veel bloesemsZiet er zo mooi uit. We waren een weekend weg en toen zijn zowel de appelboom als de sarcococca ontploft met bloemetjes
Maar goed, vanmiddag weer code geel, het begint alweer heel hard te waaien. en ik vrees voor mijn mooie tuin weer.
Overigens wil de kamperfoelie bij mij niet groeien. Maar hij staat voor een stuk schutting waar eigenlijk niets groeit: hedera, bamboe, kamperfoelie, alles gaat er dood. Ik heb er nu een klimhortensia gezet, maar die ziet er al niet goed uit, terwijl de plant die ik tegelijkertijd kocht en op een andere plek plantte er een stuk beter uitziet. Ik vrees dat ik voor dat stuk tuin verder moet zoeken naar planten die het daar wel wensen te doen.
Ik betwijfel het, ik denk echt dat het door de ligging komt en de constante en vaak hele harde wind die erdoorheen gaat. Het is het pad langs het huis naar de achterkant. Het is er door de wind ook wel een stuk droger dan in de rest van de tuin, daar zou ik wel goed op kunnen letten. En alles wat er is geplant, is geplant met vruchtbare aanplantgrond; er is dus wel al aan grondverbetering gedaan.quote:Op maandag 15 april 2024 10:48 schreef Puala het volgende:
[..]
Kan het niet zijn dat er vanuit de bouw zooi ligt in die hoek? Of dat er hele slechte/zanderige grond ligt? Je zou kunnen overwegen om een stuk af te graven en er een paar zakken tuinaarde neer te mikken om te kijken of dat verschil maakt.
Wil je een klimmer of vooral groens?quote:Op maandag 15 april 2024 10:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik betwijfel het, ik denk echt dat het door de ligging komt en de constante en vaak hele harde wind die erdoorheen gaat. Het is het pad langs het huis naar de achterkant. Het is er door de wind ook wel een stuk droger dan in de rest van de tuin, daar zou ik wel goed op kunnen letten. En alles wat er is geplant, is geplant met vruchtbare aanplantgrond; er is dus wel al aan grondverbetering gedaan.
Beide, eigenlijk. Deels wil ik de schutting graag bedekken, maar wat lager en aan de andere kant van het pad kan ik ook nog wat gebruiken.quote:
Ik bedek schuttingen vaak met een fijne plant er voor ipv een klimmer. Zelf heb ik nu taxus en laurier er voor gezet. Maar heb van het weekend ook glansmispel, olijfwilg, liguster en deutzia gekocht om er voor te zetten. Meeste is groenblijvend dus in de winter ook leuk.quote:Op maandag 15 april 2024 13:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Beide, eigenlijk. Deels wil ik de schutting graag bedekken, maar wat lager en aan de andere kant van het pad kan ik ook nog wat gebruiken.
Overigens lijkt de akelei het daar op zich wel oké te doen.
mooi, ik wou al wat glansmispel halen.quote:Op maandag 15 april 2024 13:16 schreef Doedezemaar het volgende:
Bij de Aldi vanaf woensdag wintergroene heesters voor een klein prijsje https://www.aldi.nl/aanbi(...)467-1-0.article.html
Mooie schutting overigens!quote:Op zaterdag 13 april 2024 10:32 schreef Tuindier het volgende:
[..]
De vrouwenmantel heb ik nog niet terug gezien, dat is het rare dus ook. Ik zie nu vooral de narcissen, tijm, de agapanthus die weer begint te groeien en de toscaanse jasmijn. Ik las online wel iets over dat het lastig is om borders die alleen middagzon hebben goed aan te planten, omdat het daarmee ineens heel warm wordt in de zomer zodra de zon er op komt, wat schaduwplanten weer niet leuk vinden.
Enerzijds is er misschien weinig water vanwege de schutting en boom, maar anderzijds watert het terras wel (onder andere) af in deze border. Hoewel die er dan weer niet echt heel nat uit ziet.
Dit is hoe het er nu bij staat, en de vergelijking met vorig jaar (tijdens een andere periode):![]()
Zit er niet toevalligs iets geks of vies in de grond? Normaal gek bedoel ik dan, verontreiniging ofzo.quote:Op maandag 15 april 2024 09:45 schreef miss_sly het volgende:
Overigens wil de kamperfoelie bij mij niet groeien. Maar hij staat voor een stuk schutting waar eigenlijk niets groeit: hedera, bamboe, kamperfoelie, alles gaat er dood. Ik heb er nu een klimhortensia gezet, maar die ziet er al niet goed uit, terwijl de plant die ik tegelijkertijd kocht en op een andere plek plantte er een stuk beter uitziet. Ik vrees dat ik voor dat stuk tuin verder moet zoeken naar planten die het daar wel wensen te doen.
Ik heb een zitkuil overwogen hier, maar dat zou helaas een zwembad worden. Leuk hoor, bijna in de Waddenzee en ook niet ver van de Noordzee wonen, wind is hier echt een probleem.quote:Op maandag 15 april 2024 15:02 schreef Vanyel het volgende:
Onze tuin ligt trouwens net wat dieper dan de straat, met de straat op west-noordwest. Dat scheelt echt veel wind. Merk ik vooral altijd als jullie het over wind in de tuin hebben. Dat begint hier pas voelbaar te worden als het voor jullie irritant is.
Veel sneller resultaat, ik zou het wel fijn vinden als onze zoon deze zomer nog door de tuin kan rennen.quote:
Dat kan ook nog wel met zaaien.quote:Op maandag 15 april 2024 19:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Veel sneller resultaat, ik zou het wel fijn vinden als onze zoon deze zomer nog door de tuin kan rennen.
Oh wat jammer! Wat komt er voor in de plaats? En wat heb je met de auto oude kas gedaan?quote:Op maandag 15 april 2024 16:00 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik heb een zitkuil overwogen hier, maar dat zou helaas een zwembad worden. Leuk hoor, bijna in de Waddenzee en ook niet ver van de Noordzee wonen, wind is hier echt een probleem.
De kas is inmiddels zelfs weg, dat ging niet lekker met al die wind. Ander type kas is in bestelling. Was een duur grapje waar we echt geen dag van hebben kunnen genieten.
Ja, maar minimaal 2-3 weken niet belopen en ook daarna moet je nog een flinke periode voorzichtig zijn, terwijl onze kleine van 3 niets liever wil dan met zijn fiets rondcrossenquote:
Hier bloeit blauwe regen nog lang niet.quote:Op maandag 15 april 2024 09:07 schreef Bosbeetle het volgende:
ik heb het idee dat bij ons alles langzamer gaat. Onze blauwe regen bloeit nog niet (vorig jaar kreeg hij alleen wat blad, lijkt het dit jaar weer op) maar die staat ook pas een dik jaar, en is verplant dus wellicht heeft die nog een jaartje nodig. We hebben ook sierui, die staan overal in de buurt met een knop op 50cm en bij ons nergens een knop behalve 1 met een stengel van 5 cm. Het enige wat blijkbaar een goed idee was, was de kamperfoelie op een plek waar niets het deed (voor het huis weinig water weinig zon) en die lijkt het prima naar zijn zin te hebben.
Toch altijd een beetje afwachten dat tuinieren.
De fiere pinksterblom. Leuk blommetje.quote:Op maandag 15 april 2024 22:08 schreef Claudia_x het volgende:
Koekoek!
[ afbeelding ]
De eerste van het jaar, gisteren gespot.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 15 april 2024 22:33 schreef AnneX het volgende:
[..]
De fiere pinksterblom. Leuk blommetje.De pinksterbloemen zijn er al langer. Dit is een koekoeksbloem.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aardige wetenswaardigheden in de Wikipediapagina die je deelt! ‘t Is een leerzaam topic.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Wat een geruststelling wellicht komt die van mij dan ook nogquote:Op maandag 15 april 2024 22:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hier bloeit blauwe regen nog lang niet.
En anders eventueel toch wat typische haagplanten die je heel strak snoeit? Denk bijvoorbeeld aan laurier. Vlier groeit ook lekker snel en laat zich goed snoeien.quote:Op dinsdag 16 april 2024 09:32 schreef miss_sly het volgende:
[ afbeelding ]
Het gaat om dit stuk schutting. @:Claudia_x het staat pal op het noorden. Er waait dus vrijwel constant een westenwind doorheen. Het lijkt echt wel een windval, want het waait daar altijd nog net iets harder dan elders. Op de voorgrond zie je nog net de bamboe die helemaal kaal is. Er tegenover aan de andere kant van het pad staat ook een bamboe die het ietsje beter doet, maar ook niet echt goed. Die is niet helemaal kaal.
Rechts van het pad wil ik niet te veel hoge planten, omdat ze dan voor het raam staan. Links wil ik graag de schutting uit het zicht werken met klimplanten. Hedera en kamperfoelie zijn geen succes. De klimnortensia is twee weken geleden geplant, dus wie weet gaat die het wel heel goed doen. Aan het einde van het pad, een beetje beschut door de weigelia, doet de akebia het dit jaar best aardig, overigens. De clematis Apple Blossom die nog ietsje verderop staat, heeft er ook moeite mee.
Wat ik nog zou willen, is een blauwe of gouden regen boven de ramen van de uitbouw laten groeien vanaf een pilaar bij de voordeur, maar ik weet niet of dat op deze plek gaat lukkt.
Je kunt ze met loof er nog aan ergens neerleggen/bewaren, ze halen hun energie uit de bladeren, dus laat dat er aan zitten. Alleen koppen (net onder de bloem afknippen)dus.quote:Op woensdag 17 april 2024 13:43 schreef Radegast het volgende:
Wanneer moet je tulpenbollen weer uit de grond halen? De bloemblaadjes zijn er allemaal af, ik heb de paar bovenste centimeters afgeknipt zoals dat blijkbaar moet dus nu staan er een hoop zielige lelijke groene stokjes in de tuin. Ziet er niet uit. Moet je wachten tot 'ie helemaal afsterft?
Van laurier heb ik toch vaak gelezen dat ze niet zo van wind houden, dus die heb ik helemaal niet in de tuin. De kamperfoelie staat er al drie jaar en is in die tijd amper gegroeid.quote:Op dinsdag 16 april 2024 16:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En anders eventueel toch wat typische haagplanten die je heel strak snoeit? Denk bijvoorbeeld aan laurier. Vlier groeit ook lekker snel en laat zich goed snoeien.
Ik vermoed dat de factor tijd ook nog wat gaat doen. Veel planten hebben hier wel 3 jaar nodig om imposant te worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor mijn kamperfoelie. Passiebloem heeft er nog langer over gedaan.
Ik heb de moed opgegeven met heermoes.quote:Op zondag 14 april 2024 22:12 schreef Blues het volgende:
[..]
Bij ons ook. OVERAL!
Jij hebt water achter je huis toch? Kun je daarmee niet je tuin bewateren?quote:Op woensdag 17 april 2024 14:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Van laurier heb ik toch vaak gelezen dat ze niet zo van wind houden, dus die heb ik helemaal niet in de tuin. De kamperfoelie staat er al drie jaar en is in die tijd amper gegroeid.
Ik heb wel door de nieuwe klimhortensia ontdekt dat het er echt heel erg droog is. Ik wist dat wel, maar niet dat het zoo droog is als het blijkt te zijn. Door de wind, natuurlijk. Dus ik zal er in ieder geval iets van een druppeldarm ofzo neer gaan leggen, zodat we daar vaker water kunnen geven.
Dat slootje? Nee, dat is niet echt een optie. Staat vaker leeg dan dat er iets in staat, en bovendien ligt dat nog een 18 meter van de plek waar het water moet zijn.quote:Op woensdag 17 april 2024 15:04 schreef Puala het volgende:
[..]
Jij hebt water achter je huis toch? Kun je daarmee niet je tuin bewateren?
Druppeldarm vind ik overigens wel geniaal
Jammer! Ik had bij mn vorige huis een goeie sloot liggen en daar een pomp aan vast, die druppelde een 200m slang vol in de tuin.quote:Op woensdag 17 april 2024 15:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat slootje? Nee, dat is niet echt een optie. Staat vaker leeg dan dat er iets in staat, en bovendien ligt dat nog een 18 meter van de plek waar het water moet zijn.
Dat zou inderdaad wel heel goed zijn. Onze sloot is vooral mooi voor de planten die er in voorjaar en zomer instaan. En een fijne oversteek voor de kattenquote:Op woensdag 17 april 2024 15:10 schreef Puala het volgende:
[..]
Jammer! Ik had bij mn vorige huis een goeie sloot liggen en daar een pomp aan vast, die druppelde een 200m slang vol in de tuin.
Wist ik niet, dat laurier niet tegen wind kan. Dat verbaast me wel, want het is zo’n sterke plant. Maar in dat geval zou ik het ook niet proberen, nee.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Van laurier heb ik toch vaak gelezen dat ze niet zo van wind houden, dus die heb ik helemaal niet in de tuin. De kamperfoelie staat er al drie jaar en is in die tijd amper gegroeid.
Ik heb wel door de nieuwe klimhortensia ontdekt dat het er echt heel erg droog is. Ik wist dat wel, maar niet dat het zoo droog is als het blijkt te zijn. Door de wind, natuurlijk. Dus ik zal er in ieder geval iets van een druppeldarm ofzo neer gaan leggen, zodat we daar vaker water kunnen geven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 19 april 2024 14:32 schreef AnneX het volgende:
Nu ook officieel een mail dat mijntuin.org wordt beëindigd per 31 mei. 😢
Jammer hoor. Het mailtje met tuintaken ga ik missen.Zeker jammer. Dit moet toch te vermarkten zijn, zou je denken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Kook ook niet zo. 😎quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb de planten voor de lage haag binnen. M'n gezin is alleen niet zo enthousiast over mijn idee. Wat vinden jullie?
[ afbeelding ]
Ik snap 'em nog niet. Wat bedoel je met 'de lijn van de border rechts volgen'?quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:52 schreef AnneX het volgende:
[..]
Kook ook niet zo. 😎
De vorm / lijn in ieder geval niet. Misschien - omdat je nu vanaf boven kijkt - een lijn van elders in de tuin volgen. Van de border links of rechts.
En vanaf de grond dat het als een ‘zichtlijn’ werkt. Weet even geen andere beschrijving.
Edit: bijv. de lijn van de border rechts volgen. 😇
Nu een ‘blokkade’…Dan wordt het zicht geleid…richting polder.
Ah ja, nu snap ik het.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:00 schreef AnneX het volgende:
De stenen border rechts heeft een bocht naar rechts. )
De geplande haag een bocht naar links. (
Dan zou ik eerder ) ) doen. 😉
Dan vervolg je trouwens ook de lijn van de border in het midden, onder op de foto.
Precies wat ik ook dacht, dat ziet er een stuk vloeiender uit denk ik.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:00 schreef AnneX het volgende:
De stenen border rechts heeft een bocht naar rechts. )
De geplande haag een bocht naar links. (
Dan zou ik eerder ) ) doen. 😉
Dan vervolg je trouwens ook de lijn van de border in het midden, onder op de foto.
Wel slim om het zo uit te zetten en dan een van bovenaf-foto te makenquote:Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb de planten voor de lage haag binnen. M'n gezin is alleen niet zo enthousiast over mijn idee. Wat vinden jullie?
[ afbeelding ]
Ik vind het juist wel leuk als die haag een andere lijn volgt, eigenlijk. Deze vind ik minder dan de eerste.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:18 schreef Claudia_x het volgende:
Zoiets? Ik moet bekennen dat ik het nog niet zie.
[ afbeelding ]
Voor mij is het een onrustig beeld en het ‘sluit’ het zicht op de tuin op.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het juist wel leuk als die haag een andere lijn volgt, eigenlijk. Deze vind ik minder dan de eerste.
Heeft de haag een bepaalde doel?quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
Het idee was om een soort hofje te creëren rondom de gouden regen (de heester in de kleine cirkel), om het grasveld op te breken en om wat meer dieptewerking in de tuin te krijgen.quote:
Als je een hofje wil creëren, is je eerste opzet beter. De gouden regen als middelpunt van twee halve cirkels. Je zou hem voor een speels effect aan de onderkant weer wat naar buiten kunnen laten lopen. Dus meer een flauwe s-vorm.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het idee was om een soort hofje te creëren rondom de gouden regen (de heester in de kleine cirkel), om het grasveld op te breken en om wat meer dieptewerking in de tuin te krijgen.
Ik zet het haagje ook gerust elders of op een heel andere manier neer als dat beter werkt.
De zon valt op dat stuk best mee. Daar komt ochtendzon en (na)middagzon. Dus er komt wel zon, maar niet op het heetst van de dag, dan is er schaduw. Het is daar denk ik echt de wind die de planten uitdroogt.quote:Op woensdag 17 april 2024 21:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wist ik niet, dat laurier niet tegen wind kan. Dat verbaast me wel, want het is zo’n sterke plant. Maar in dat geval zou ik het ook niet proberen, nee.
En is het dan niet een idee om op zoek te gaan naar droogteresistente planten? Hoeveel zon krijgt dat stuk tuin?
Ik wacht op een nieuwe fotoquote:Op zaterdag 20 april 2024 17:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je een hofje wil creëren, is je eerste opzet beter. De gouden regen als middelpunt van twee halve cirkels. Je zou hem voor een speels effect aan de onderkant weer wat naar buiten kunnen laten lopen. Dus meer een flauwe s-vorm.
Ik zou de ronding dan spiegelen aan dat rechtse perkjequote:Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Weet je wel hoe hard het waait en hoe koud het is?![]()
Zoiets?
[ afbeelding ]
Klinkt als een slim plan. Ik denk dat je qua heesters dan uitkomt bij de olijfwilg en osmanthus (hebben we hier beiden staan) of taxus. Misschien nog struikklimop erbij, een beetje echt een windbrekend bosje maken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De zon valt op dat stuk best mee. Daar komt ochtendzon en (na)middagzon. Dus er komt wel zon, maar niet op het heetst van de dag, dan is er schaduw. Het is daar denk ik echt de wind die de planten uitdroogt.
Ik ga op zoek naar een paar grotere, groenblijvende heesters die goed tegen wind kunnen. Die zet ik op de kop en in de border waarin ook de kersenboom staat. De kersenboom is een laagstam en heel jong, dus die houdt voorlopig weinig wind tegen. Ik heb er vorig najaar een weigelia gepant, maar ook als heel jonge plant, dus die moet voorlopig ook nog vooral groeien. Dus ik wil daar een al grotere heester bij zetten. En dan groenblijvend, zodat deze altijd goed genoeg gevuld is om echt wat wind tegen te houden.
Je bedoelt even groot maken? Dat kan ik wel nog even proberen. Morgen!quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:02 schreef maily het volgende:
[..]
Ik zou de ronding dan spiegelen aan dat rechtse perkje
Dus een beetje meer naar rechts ook.
Dat is een mooi water achter je tuin, ik hoef je adres niet te weten, maar je woont erg landelijk zo te zien? Kijk je uit op agrarisch land?quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zoiets?
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je bedoelt even groot maken? Dat kan ik wel nog even proberen. Morgen!
(Ik gebruik er de touwtje-aan-de-heester-truc voor zodat het een perfecte cirkel wordt.)
Zoiets. Ik zou hem aan de onderkant wat langer maken, net als boven. Op die manier maak je een hofje, met een doorlopende lijn, waardoor je meteen een looplijn maakt.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zoiets?
[ afbeelding ]
Taxus ben ik geen fan van. Olijfwilg heb ik hier al staan, en die doet het inderdaad goed, dus daar zat ik ook aan te denken. Ik vind die osmanthus ook wel een goede optie. De Burkwoodii vind ik een mooie vaieteit, maar die groeit kennelijk niet zo heel snel. Er is een snelgroeiende varieteit, maar die vind ik wel minder mooi.quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:07 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Klinkt als een slim plan. Ik denk dat je qua heesters dan uitkomt bij de olijfwilg en osmanthus (hebben we hier beiden staan) of taxus. Misschien nog struikklimop erbij, een beetje echt een windbrekend bosje maken.
Als je een al wat grotere heester haalt, dan wel bij voorkeur van een kweker waar hij al goed in de wind heeft kunnen groeien.
Mooie foto's!!quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:43 schreef sigme het volgende:
Koud, hagelbuien, regen. Maar als de zon schijnt is er toch al vanalles te bewonderen hier.
De walnoot bloeit en krijgt bladeren; als ze net ontluiken zijn de bladeren rood.
[ afbeelding ]
Zo ook de verse blaadjes van de wilde wingerd:
[ afbeelding ]
De ranonkel bloeit nog altijd; dat loopt wel op z'n end maar de appelbes staat al klaar om in bloei te komen
[ afbeelding ]
Deze waarvan ik elk jaar opnieuw vergeten ben hoe die heet, met de mooie blauwe bloemetjes. De rode wederik erachter woekert vrolijk voort, die probeer ik ieder jaar ongeveer uit te roeien en dan hebben we een redelijk evenwicht. Daarachter een helleborus en een paar gele tulpen.
[ afbeelding ]
De vaste korenbloem is ook al bijna aan bloeien toe
[ afbeelding ]
De rododendrons zijn al begonnen; de lichtgele met de roze op de achtergrond
[ afbeelding ]
De roze met de gele op de achtergrond
[ afbeelding ]
En last but not least; de horrortulp is dit jaar vrij lief'lijk, en bovendien geflankeerd door een handvol horrorzusjes.
Achter het hekje komt ook steeds meer bloei, dat was een gemengd pakket ooit, met daslook, zomerklokje en nog zo was van dat uiïge spul.
[ afbeelding ]
Ik vind het juist erg leuk. Had ik nog niet eerder gezegd geloof ik.quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
Burkwoodii hebben wij hier, hij bloeit op dit moment al een paar weken erg fraai, ik vind het ook de mooiste. Ik ben ook geen fan van Taxus, maar soms heb je een dergelijke robuuste en dichte heester nodig, ik hoop het hier te kunnen vermijden, maar hou ‘m in m’n achterhoofd voor als andere heesters het toch niet goed gaan doen hierquote:Op zaterdag 20 april 2024 18:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Taxus ben ik geen fan van. Olijfwilg heb ik hier al staan, en die doet het inderdaad goed, dus daar zat ik ook aan te denken. Ik vind die osmanthus ook wel een goede optie. De Burkwoodii vind ik een mooie vaieteit, maar die groeit kennelijk niet zo heel snel. Er is een snelgroeiende varieteit, maar die vind ik wel minder mooi.
Ik ga mijn kweker eens vragen wat voor formaten hij van beide kan leveren.
Planten moet zorgvuldig gekozen, helaas. Goed om te weten dat taxus het goed doet hier, maar als het niet hoeft, hoef ik hem niet.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:10 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Burkwoodii hebben wij hier, hij bloeit op dit moment al een paar weken erg fraai, ik vind het ook de mooiste. Ik ben ook geen fan van Taxus, maar soms heb je een dergelijke robuuste en dichte heester nodig, ik hoop het hier te kunnen vermijden, maar hou ‘m in m’n achterhoofd voor als andere heesters het toch niet goed gaan doen hier
Hier doet de beukenhaag ook nog niet veel, groot contrast met de haagbeuk van de buren. De groene beukenhaag die er al ruim een jaar staat begint nu deels wat uit te lopen, de nieuwe rode doet nog niks.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:14 schreef Seven. het volgende:
Wij zitten met smart te wachten tot de beukhaag uitloopt. Bizar hoeveel verschil daar in kan zitten, onderweg naar mijn werk zie ik hagen die al helemaal in het blad zitten, bij ons zijn ze er 2 van de 40 in blad.
Ik kijk uit op een strookje weiland, daarachter natuurgebied en daarachter de skyline van Amsterdam. De biologische boer heeft recentelijk een kippencamper aangeschaft, dus die staat zo nu en dan aan de overkant van het water. Dat is een leuke afwisseling op de koeien (die ik dit jaar nog niet buiten heb gezien) en de weidevogels.quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:23 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dat is een mooi water achter je tuin, ik hoef je adres niet te weten, maar je woont erg landelijk zo te zien? Kijk je uit op agrarisch land?
Dat soort lange bermen langs waterkanten zijn perfect voor bijvoorbeeld Bunzings etc om te scharrelen en echt lange kanalen worden ook wel gebruikt als vaste vliegroute voor vleermuizen.
Edit; ben dus mild jaloers 😄
Zeg ik niet elk jaar tegen je dat het een boshyacint is?quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:43 schreef sigme het volgende:
Koud, hagelbuien, regen. Maar als de zon schijnt is er toch al vanalles te bewonderen hier.
De walnoot bloeit en krijgt bladeren; als ze net ontluiken zijn de bladeren rood.
[ afbeelding ]
Zo ook de verse blaadjes van de wilde wingerd:
[ afbeelding ]
De ranonkel bloeit nog altijd; dat loopt wel op z'n end maar de appelbes staat al klaar om in bloei te komen
[ afbeelding ]
Deze waarvan ik elk jaar opnieuw vergeten ben hoe die heet, met de mooie blauwe bloemetjes. De rode wederik erachter woekert vrolijk voort, die probeer ik ieder jaar ongeveer uit te roeien en dan hebben we een redelijk evenwicht. Daarachter een helleborus en een paar gele tulpen.
[ afbeelding ]
De vaste korenbloem is ook al bijna aan bloeien toe
[ afbeelding ]
De rododendrons zijn al begonnen; de lichtgele met de roze op de achtergrond
[ afbeelding ]
De roze met de gele op de achtergrond
[ afbeelding ]
En last but not least; de horrortulp is dit jaar vrij lief'lijk, en bovendien geflankeerd door een handvol horrorzusjes.
Achter het hekje komt ook steeds meer bloei, dat was een gemengd pakket ooit, met daslook, zomerklokje en nog zo wat van dat uiïge spul.
[ afbeelding ]
Dat ga ik morgen ook nog even proberen, maar ik denk dat dit hem toch wel wordt wat vorm betreft.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:01 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik vind het juist erg leuk. Had ik nog niet eerder gezegd geloof ik.
Misschien zou ik hem een meter of 2 dieper de tuin in plaatsen.
Ik ben wel fan geworden van taxus. Maar het is geen vergevingsgezinde haag, dus ik wil er niet aan beginnen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:10 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Burkwoodii hebben wij hier, hij bloeit op dit moment al een paar weken erg fraai, ik vind het ook de mooiste. Ik ben ook geen fan van Taxus, maar soms heb je een dergelijke robuuste en dichte heester nodig, ik hoop het hier te kunnen vermijden, maar hou ‘m in m’n achterhoofd voor als andere heesters het toch niet goed gaan doen hier
Ik vind dit idee het leukste! Hooguit de cirkel ietsje klein maken, dus de haag richting rechts. Maar eigenlijk vind ik deze vorm het meest logisch, gevoelsmatig dan….quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
Wij hebben hem ook. Leuke boom inderdaad. We hebben dit jaar een stuk top verwijderd in de hoop dat hij breder en voller wordt.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:20 schreef Seven. het volgende:
Ik zag een hele mooie struik van zeker 2 meter hoog in de voortuin van een huis een paar honderd meter bij ons vandaan. Er lag allemaal grond tegen de stam. Dus later nog langs gereden en vastgesteld dat het gaat om een eucalyptus met de plantnet app. De voortuin lag er een beetje rommelig bij in verband met een verhuizing aldus de 3 aanwezige bouwvakkers.
1. Deze gaat nu definitief op mijn heesterlijstje.
2. Ik overweeg om een briefje in de bus te doen met vraag of ze ff bericht willen doen als ze toevallig van plan waren om de voortuin te ruimen.
Wat een werkquote:Op zaterdag 20 april 2024 20:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik kon vandaag helaas niet het geplande stuk van de windsingel aanplanten dus heb me op de oprit gestort.
[ afbeelding ]
500 moorden op baby esdoorns later:
[ afbeelding ]
Een deel van bovenstaande planten komen van Kwekerij Arborealis. Zij kweken zo veel mogelijk biologisch en zijn turfvrij en duurzaam en allesOok veel voedselbosplanten en inheemse planten. Ik ben fan.
quote:Op zaterdag 20 april 2024 20:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Die esdoorns hierquote:
Jemig, jullie hebben ook een behoorlijk stuk tuin te gaan, zeg. Leuk!quote:Op zaterdag 20 april 2024 20:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik kon vandaag helaas niet het geplande stuk van de windsingel aanplanten dus heb me op de oprit gestort.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit heeft bijna de hele dag schaduw. Ook hier wil ik veel inheems, wintergroen en een lange bloeiboog. Beplanting:
- Judaspenning
- Salomonszegel (inheems)
- helloborus
- Kaukasisch vergeet-me-nietje
- Smalbladig longkruid (inheems)
- vrouwenmantel
- 2 soorten heuchera
- 2 soorten kruipend zenegroen (1 inheems)
- 3 soorten varen (allen inheems)
- struikklimop
We moeten nog een rolluik verwijderen en dan kunnen heuchera apple crisp en struikhedera Simone ook de grond in. Dan heb ik nog zo'n 3 meter over maar dat wordt aangeplant als de laadpaal verplaatst is en de warmtepomp en schutting geplaatst.
Een deel van bovenstaande planten komen van Kwekerij Arborealis. Zij kweken zo veel mogelijk biologisch en zijn turfvrij en duurzaam en allesOok veel voedselbosplanten en inheemse planten. Ik ben fan.
De tuin is zo'n 1100 vierkante meter. 350 m2 achtertuin is vorig jaar afgekomen, op de oprit na (die nu dus half af is). Verder hebben we nog 300 m2 grasveld en 100 m2 moestuin. Plus dan nog de windsingel van 145m2. En wat paden, oprit, slootkant, bosje 1 en een bosje 2.quote:Op zaterdag 20 april 2024 20:35 schreef Smallish het volgende:
[..]
Jemig, jullie hebben ook een behoorlijk stuk tuin te gaan, zeg. Leuk!
Klinkt als een fijne plek!quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kijk uit op een strookje weiland, daarachter natuurgebied en daarachter de skyline van Amsterdam. De biologische boer heeft recentelijk een kippencamper aangeschaft, dus die staat zo nu en dan aan de overkant van het water. Dat is een leuke afwisseling op de koeien (die ik dit jaar nog niet buiten heb gezien) en de weidevogels.
Had ik al gezegd dat ik laatst een dode vleermuis had gevonden?Dat is meteen de eerste keer geweest dat ik er een zag.
Dit is een beukenhaag. En die van jou is al behoorlijk op weg!quote:Op zaterdag 20 april 2024 20:03 schreef AnneX het volgende:
@:Seven Geen idee of het beukhaag of haagbeuk is.
Dit stukje links bij ons is ieder jaar het eerst.
De tweede > 2 meter vangt de ochtendzon, rechts van ons huis.
(Buurman is zijn huis aan het schilderen en moet daarvoor op ons grint staan.
vandaar de ronde tafel van zijn plek)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Volgens mij is beuk altijd later dan haagbeuk (wat volgens mij een vorm van berk is). Ik vind beuken wel mooier.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:54 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Hier doet de beukenhaag ook nog niet veel, groot contrast met de haagbeuk van de buren. De groene beukenhaag die er al ruim een jaar staat begint nu deels wat uit te lopen, de nieuwe rode doet nog niks.
Tikje off topic, maar midden in het centrum van 1 vd 4 grote steden zie ik ze ook elke avond vliegen in de zomer. Heel tof!quote:Op zaterdag 20 april 2024 20:46 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Klinkt als een fijne plek!
Heb je toevallig een foto gemaakt van de vleermuis of kun je vertellen waar je het dier hebt gevonden (bijvoorbeeld onder een zonnewering, of in een schuurtje)?
Boven dit soort wateren, langs de rand van de bebouwing, vliegen in de warmen maanden (vanaf mei tot augustus) in principe iedere avond vleermuizen. In de donkere uren zou je dan eens met een goede zaklamp boven het water kunnen schijnen, grote kans dat je ze ziet vliegen.
Beukenhaag kan serieus hoog worden. Deze is 30 meter hoog.quote:Op zaterdag 20 april 2024 21:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Volgens mij is beuk altijd lager dan haagbeuk (wat volgens mij een vorm van berk is). Ik vind beuken wel mooier.
Als je maar handschoenen aandoetquote:Op zaterdag 20 april 2024 20:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vond stinkende gouwe in de bak langs fe oprit. Die passen niet in het plan dus ik heb ze uitgegraven en opgepot.
Zal ik ze ergens anders neerzetten of als onkruid beschouwen en weggooien?
Ik vind het superleuk zo! Mooie verdeling, mooie vorm. Waarom liggen ze dwars?quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
Autocorrect. LaTer.quote:Op zaterdag 20 april 2024 21:25 schreef Seven. het volgende:
[..]
Beukenhaag kan serieus hoog worden. Deze is 30 meter hoog.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 19 april 2024 14:32 schreef AnneX het volgende:
Nu ook officieel een mail dat mijntuin.org wordt beëindigd per 31 mei. 😢
Jammer hoor. Het mailtje met tuintaken ga ik missen.Ik heb me ingeschreven op Gardeners World nieuwsbrief, met volgens mij wekelijks 'jobs for the weekend'.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Goh, enorm giftig blijkbaar bij aanraking. Mijn huid raakt al snel geïrriteerd dus ik ga dat risico niet nemen. Ik kan in de moestuin niet eens met korte mouwen een courgette plukken zonder twee dagen jeuk te hebben.quote:
Kijk vooral uit voor het gele melksap!!! Hardnekkige vlekken .....quote:Op zaterdag 20 april 2024 22:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Goh, enorm giftig blijkbaar bij aanraking. Mijn huid raakt al snel geïrriteerd dus ik ga dat risico niet nemen. Ik kan in de moestuin niet eens met korte mouwen een courgette plukken zonder twee dagen jeuk te hebben.
Die gaan dus gewoon weg
quote:Op zaterdag 20 april 2024 22:33 schreef maily het volgende:
[..]
Kijk vooral uit voor het gele melksap!!! Hardnekkige vlekken .....
quote:Op zaterdag 20 april 2024 22:38 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Daar heb ik meters en meters van staan naast het pad langs het huis, die ruk ik eens in de zoveel tijd allemaal ineens uit en dan loop ik een week met gele handen. Nog nooit last van gehad maar ik zal de volgende keer ook maar handschoenen aan doen dan.
Ik heb een foto gemaakt inderdaad. Zal die morgen delen.quote:Op zaterdag 20 april 2024 20:46 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Klinkt als een fijne plek!
Heb je toevallig een foto gemaakt van de vleermuis of kun je vertellen waar je het dier hebt gevonden (bijvoorbeeld onder een zonnewering, of in een schuurtje)?
Boven dit soort wateren, langs de rand van de bebouwing, vliegen in de warmen maanden (vanaf mei tot augustus) in principe iedere avond vleermuizen. In de donkere uren zou je dan eens met een goede zaklamp boven het water kunnen schijnen, grote kans dat je ze ziet vliegen.
Ik heb veel stinkende gouwe en prijs me ermee gelukkig als zijnde het overheersende onkruid.quote:Op zaterdag 20 april 2024 20:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vond stinkende gouwe in de bak langs fe oprit. Die passen niet in het plan dus ik heb ze uitgegraven en opgepot.
Zal ik ze ergens anders neerzetten of als onkruid beschouwen en weggooien?
Loopeenden worden daar commercieel voor ingezet.quote:Op zondag 21 april 2024 10:15 schreef Seven. het volgende:
Ik zag een filmpje op insta: schijnbaar zijn eenden gek op slakken! En in tegenstelling tot kippen, zijn ze niet geneigd te graven en krabben.
Ik kan ze niet in de tuin houden want op z'n best komt er een mini vogelvijvertje. Maar ik zie wel potentie voor een aantal mensen hier.
Als ik voor een nachthok en voer zorg met open verbinding naar de sloot achter ons huis, blijven ze dan terugkomen? Of zijn het meer nomaden die op een gegeven moment niet meer terugkomen?quote:Op zondag 21 april 2024 10:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Loopeenden worden daar commercieel voor ingezet.
Mijn ganzen lopen niet weg in elk geval, ook al kunnen ze dat wel.quote:Op zondag 21 april 2024 10:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als ik voor een nachthok en voer zorg met open verbinding naar de sloot achter ons huis, blijven ze dan terugkomen? Of zijn het meer nomaden die op een gegeven moment niet meer terugkomen?
Goed gelukt, slim van het hekwerk.quote:Op zondag 21 april 2024 10:18 schreef sigme het volgende:
Ik vind je eerste plan voor het haagje het leukst, @:claudia_x Een soort rotonde
Bij alle foto's van gister vergat ik nog die ene waar ik eigenlijk voor kwam
Onder de rozen langs de schuur hebben we het lang zwart gehouden omdat er lelijk pierig gras groeide wat dan in de rozen klom. Vorig jaar heb ik er lievervrouwebedstro, maarts viooltje en nog een bodembedekker, die het onder de walnoot allemaal goed doen, naartoe getransplanteerd en dat is erg mooi geworden.
[ afbeelding ]
Het hekwerk eroverheen verhindert de honden daar te gaan liggen.
Als ze daar genoeg slakken en ander lekkers te vinden is kan je ze niet terug lokken met voer.quote:Op zondag 21 april 2024 10:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als ik voor een nachthok en voer zorg met open verbinding naar de sloot achter ons huis, blijven ze dan terugkomen? Of zijn het meer nomaden die op een gegeven moment niet meer terugkomen?
Hmm, misschien eens kijken hoe ik de wilde eenden zo gek krijg dat ze regelmatig op bezoek komen dan.quote:Op zondag 21 april 2024 12:11 schreef Elleska het volgende:
[..]
Als ze daar genoeg slakken en ander lekkers te vinden is kan je ze niet terug lokken met voer.
En loopeenden zijn niet inheems dus ik weet niet of het wel een goed idee is om ze vrij te laten want ze kruisen met onze gewone wilde eenden.
Tractor.quote:Op zaterdag 20 april 2024 21:19 schreef Seven. het volgende:
Vandaag flink gegraven. Ik had echt overkill aan struikspirea (het zijn er blijkbaar 8), welke ik op Facebook op gratis af te halen had gezet. Ook de boswilg mocht naar een nieuw huisje. En ik had nog wat loten in de tuin gevonden: zomereik, acacia en nog één die me ontschoten is. Alleen de forsythia's heb ik nog niet uitgegraven. Ik wilde ze eigenlijk houden maar ik heb er domweg geen ruimte voor tijdens de renovatie.
M'n Duitse collega komt morgen met een aanhanger om alles in 1 keer op te halen. Dus ze gaan emigreren.
Ik denk alleen dat hij de 5 boerenjasmijn niet meeneemt want licht giftig. Misschien dat ik er daar zelf nog 1 van achter hou, leuke struiken!
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Leuk! Ik ben zo'n fan van lievevrouwebedstro. Groeit lekker dicht, het blad is frisgroen en mooi van vorm en de bloemetjes zijn fraai.quote:Op zondag 21 april 2024 10:18 schreef sigme het volgende:
Ik vind je eerste plan voor het haagje het leukst, @:claudia_x Een soort rotonde
Bij alle foto's van gister vergat ik nog die ene waar ik eigenlijk voor kwam
Onder de rozen langs de schuur hebben we het lang zwart gehouden omdat er lelijk pierig gras groeide wat dan in de rozen klom. Vorig jaar heb ik er lievervrouwebedstro, maarts viooltje en nog een bodembedekker, die het onder de walnoot allemaal goed doen, naartoe getransplanteerd en dat is erg mooi geworden.
[ afbeelding ]
Het hekwerk eroverheen verhindert de honden daar te gaan liggen.
[ Bericht 17% gewijzigd door Claudia_x op 21-04-2024 16:24:28 ]I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Op zondag 21 april 2024 16:17 schreef Claudia_x het volgende:
Nou, het haagje is geplant. Ik ben er blij mee.
[ afbeelding ]
Vijf jaar geleden:
[ afbeelding ]
@:hatseflats22: dit is het dode vleermuisje. Het lag bij ons op het terras, pal achter ons huis.Veel beter zo Claudia! Benieuwd hoe dit er over 2-3 jaar uitziet, maar nu al een verbetering door de zichtlijnen wat op te breken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
Kraaiachtigen zijn ook dol op slakken. En die vogels zijn wat makkelijker te lokken. Een pot pindakaas, nog net bereikbaar voor de veelvraat, doet wonderen.quote:Op zondag 21 april 2024 13:19 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hmm, misschien eens kijken hoe ik de wilde eenden zo gek krijg dat ze regelmatig op bezoek komen dan.
Ja, de pindakaas wordt bezocht door kraaien, eksters, gaaien, kauwen, koolmezen, roodborstjes en een eekhoorntje. En 1 keer een specht gezien. Maar ik krijg niet de indruk dat de kraaien hier ook op slakkenjacht zijnquote:Op zondag 21 april 2024 16:49 schreef z80 het volgende:
[..]
Kraaiachtigen zijn ook dol op slakken. En die vogels zijn wat makkelijker te lokken. Een pot pindakaas, nog net bereikbaar voor de veelvraat, doet wonderen.
Enig nadeel. Eksters zijn ook dol op slakken, en pindakaas. Maar bij mij een niet geliefde gast.
En het ruikt zo lekker!quote:Op zondag 21 april 2024 16:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Leuk! Ik ben zo'n fan van lievevrouwebedstro. Groeit lekker dicht, het blad is frisgroen en mooi van vorm en de bloemetjes zijn fraai.
Daar zou ik me ook gelukkig mee prijzen! Hier helaas vooral veel grassen, brandnetels en distel. Ja en die esdoorns dan maar die zijn zo makkelijk te verwijderen, die tellen nauwelijks mee. Overigens worden ze hier wel serieus groot als je er niets mee doet.quote:Op zondag 21 april 2024 01:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb veel stinkende gouwe en prijs me ermee gelukkig als zijnde het overheersende onkruid.
Samen met hondsdraf is het wat ik hier het meest uittrek. Oh ja, misschien dat kleine eikjes in aantallen wel meer zijn. Esdoorn heb ik hier ook maar daar doe ik niks aan; die halen de 20 cm niet op eigen kracht, geen omkijken naar.
quote:Op zondag 21 april 2024 16:17 schreef Claudia_x het volgende:
Nou, het haagje is geplant. Ik ben er blij mee.
[ afbeelding ]
Vijf jaar geleden:
[ afbeelding ]
@:hatseflats22: dit is het dode vleermuisje. Het lag bij ons op het terras, pal achter ons huis.NiceSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is het net zo als het oorspronkelijke plan?
Spoilers!
Ja.quote:Op zondag 21 april 2024 18:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
NiceIs het net zo als het oorspronkelijke plan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |