abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 april 2024 @ 22:37:37 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213185700
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 22:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je zo erg last van slakken dat je van ze af wil? Hier is doorgaans in een bepaalde periode wel slakkenvraat, maar de meeste planten herstellen en de planten die het niet doen vervang ik door andere. Nooit meer hosta’s voor mij.
Nog niet ondervonden zelf want eerste seizoen. M'n hosta's zijn momenteel nog ongeschonden. Maar de buren klagen steen en been. Of zij zijn gewoon enorme pietlutten, dat kan ook :P .
Resistance is futile.
pi_213188734
Vanaf januari in ons nieuwe huis (zie K&W / Piles heeft een baby én kluskoopwoning #1 ). Geen idee wat er allemaal in de tuin staat, maar alles wordt nu groen :D
Plaatjes in de spoiler. Ik ben benieuwd of jullie wat namen kunnen koppelen aan de struiken&planten :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We hebben dus ook amper iets gesnoeid, behalve de vlinderstruiken. Maar de rest (her)ken ik niet, dus hadden we ook geen idee wat het is, wanneer en hoe je het moet snoeien...
pi_213188828
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 april 2024 22:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Doet je vrouwenmantel het nog? Ik zou denken aan schaduwplanten zoals vrouwenmantel in combinatie met heuchera, varens, Kaukasisch vergeet-mij-nietje. Wil je een heester, dan kun je denken aan hortensia of rhododendron. Wil je iets snelgroeiends, dan doet een vlier het misschien wel. De roodbladige is fraai. Oh, en camellia als vervanging van je roos!

En wat een heerlijke tuin heb je toch!
De vrouwenmantel heb ik nog niet terug gezien, dat is het rare dus ook. Ik zie nu vooral de narcissen, tijm, de agapanthus die weer begint te groeien en de toscaanse jasmijn. Ik las online wel iets over dat het lastig is om borders die alleen middagzon hebben goed aan te planten, omdat het daarmee ineens heel warm wordt in de zomer zodra de zon er op komt, wat schaduwplanten weer niet leuk vinden.
Enerzijds is er misschien weinig water vanwege de schutting en boom, maar anderzijds watert het terras wel (onder andere) af in deze border. Hoewel die er dan weer niet echt heel nat uit ziet.

Dit is hoe het er nu bij staat, en de vergelijking met vorig jaar (tijdens een andere periode):
pi_213189045
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 10:23 schreef Piles het volgende:
Vanaf januari in ons nieuwe huis (zie K&W / Piles heeft een baby én kluskoopwoning #1 ). Geen idee wat er allemaal in de tuin staat, maar alles wordt nu groen :D
Plaatjes in de spoiler. Ik ben benieuwd of jullie wat namen kunnen koppelen aan de struiken&planten :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We hebben dus ook amper iets gesnoeid, behalve de vlinderstruiken. Maar de rest (her)ken ik niet, dus hadden we ook geen idee wat het is, wanneer en hoe je het moet snoeien...
Wat een heerlijk groene tuin! Ik zie zo snel in ieder geval magnolia, skimmia, hortensias, een fruitboompje, sneeuwbal, en naast je groene kliko een herfstanemoon. Probeer eens een plant-identificatie app, die werken zeker bij bloeiende planten behoorlijk goed.
  zaterdag 13 april 2024 @ 11:34:28 #105
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213189428
quote:
SPOILER
Ah, leuke tuin hebben jullie! O+

Aanvullend op het lijstje van tuindier: vrouwenmantel, kersenboom, hosta, meidoorn denk ik, Japanse esdoorn.

En wat @Tuindier zegt: plantnet downloaden ^O^ .
Resistance is futile.
pi_213190104
Mooi en lekker veel @Piles O+
Ik zoek bijna dagelijks op m'n plantnet app, werkt geweldig!

M'n voorpostzegel gaat als een speer *O* >:O

[ Bericht 10% gewijzigd door Blues op 13-04-2024 12:49:03 ]
pi_213190119
Pffft…even pauzeren van schoffelen van de paden. Al is het maar 40 meter?
In de zon. In een hemdje inmiddels. En ingesmeerd. *O*
Foto’s volgen.
pi_213190134
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 12:42 schreef Blues het volgende:
Mooi Tuindier O+

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Oh kijk eens. De akelei begint al te bloeien.

Bedenk mij, dat je een pot met iets bloeiends kunt zetten op de plaat!?
#brainscheet
pi_213190203
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 12:45 schreef AnneX het volgende:

[..]
Oh kijk eens. De akelei begint al te bloeien.

Bedenk mij, dat je een pot met iets bloeiends kunt zetten op de plaat!?
#brainscheet
Kan idd, daar zit de watermeter onder.
Eens in de tig jaar verf ik die plank.

Ja AkeleiX komt overal op.

Ik had m'n quote veranderd want bedoelde Piles en zei Tuindier ;)

Bonus akeleiX achtertuin bij Slakkie.

[ Bericht 12% gewijzigd door Blues op 13-04-2024 13:02:22 ]
  zaterdag 13 april 2024 @ 13:04:42 #110
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213190284
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 12:42 schreef Blues het volgende:
Mooi en lekker veel @:Piles O+
Ik zoek bijna dagelijks op m'n plantnet app, werkt geweldig!

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ik adviseer je wat round up
pi_213190534
Ook lekker groen @Blues!

Het hoekje bij de peer begint inmiddels ook lekker knus te worden. De bamboe is van de buren.

De botanische tulpjes onder de magnolia fleuren de boel op:
pi_213190653
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 13:04 schreef RamboDirk het volgende:

Ik adviseer je wat round up
Haha, ik doe dat altijd zonder middelen, gewoon een beetje wegschrapen met de schep. Tis maar een klein stukkie en wil geen vervuilende troep gebuiken ;)
Hoeft voor mij niet zo spic en span ook. Hou niet zo van 'netjes' en aangeharkt ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Blues op 13-04-2024 13:52:36 ]
pi_213191209
De ene hovenier ging hier ook meteen met iets spuiten op de bestrating, ik heb ‘m heel duidelijk gezegd dat ik dat nooit meer wil zien.
Ik ben klaar met het snoeien van de hagen, maar wat zien onze glansmispels er treurig uit zeg, aan de meesten zit echt geen enkel blad meer. Ik heb de neiging om ze meteen te (laten)vervangen. Onze hagen doen het sowieso echt niet goed, op een paar struiken na dan. Er is gesnoeid, gewied en bemest met koemestkorrels, dat moet het dan maar even zijn.
Gisteren bij de Vomar nog een dwergappelboompje meegenomen, hij staat al in de grond.
Er bloeit vanalles nu, de tuin zit ook echt vol met allerlei insecten en vooral veel lieveheersbeestjes.
  Moderator zaterdag 13 april 2024 @ 14:57:07 #114
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_213191295
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2024 22:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je zo erg last van slakken dat je van ze af wil? Hier is doorgaans in een bepaalde periode wel slakkenvraat, maar de meeste planten herstellen en de planten die het niet doen vervang ik door andere. Nooit meer hosta’s voor mij.
Niet meer last dan dat ik er af toe wat vind en wegdoe, en dat is voldoende om inderdaad de planten laten overleven.

De Rhodo heeft het meeste last
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_213191558
Aangeharkt en opgeruimd :@
Voor en Na:

Onder spoiler de huidige statusAchter en Voor:
SPOILER
Ok. Slechts 2 verwisseld. Daar komen jullie wel uit.
pi_213192555
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 15:44 schreef AnneX het volgende:
Voor en Na:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
SPOILER
Dit is zo satisfying. O+ Volgens mij heb je er daslook staan. Vogelmelk heeft sprieterig/grasachtig blad dat heel snel rommelig wordt. En je vergeet-me-nietjes zijn spectaculair. O+

Camassia bloeit bij-na. Bij de buurvrouw is-ie wat verder:

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 13-04-2024 17:46:35 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213192580
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 april 2024 22:35 schreef Seven. het volgende:

[..]
Haagje is zeker een goed idee. Je tuin is prachtig maar omdat alles in 1 oogopslag te overzien is, niet echt verrassend. Om er een mooie coulissenwerking in te krijgen op een brede oppervlakte, die bovendien recht doet aan zo'n mooi weids uitzicht (ook vanuit het bad) is best lastig.
Nou, precies! Ik denk dat het een haagje in een halve boogvorm moet worden. Maar neem ik dan een strakke of een wilde haag? Hoog of laag? Wintergroen of bladverliezend? Of toch geen heesters maar bijvoorbeeld hoge siergrassen? Ik weet het niet, argh.

quote:
Eigenlijk heb je al genoeg water maar een mini stroompje zou het ook heel mooi op kunnen breken. En ik denk dat je met een herhaling van zetten ook heel ver kunt komen: wat voor meerstammige boom of struik heb je daar solitair staan? Nog zo één aan de linkerkant op een zichtlijn strategisch geschikte plek.
Stroompjes zijn geweldig. In theorie. In de praktijk is het een blokkade voor de maaier en groeit-ie steeds in no-time dicht.

Ik heb er trouwens een gouden regen staan. Die wil ik solitair houden.
pi_213192703
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 april 2024 22:37 schreef Seven. het volgende:

[..]
Nog niet ondervonden zelf want eerste seizoen. M'n hosta's zijn momenteel nog ongeschonden. Maar de buren klagen steen en been. Of zij zijn gewoon enorme pietlutten, dat kan ook :P .
In mijn vorige tuin strooide ik korrels om m'n (slakresistente!) hosta's te beschermen. Deed ik dat niet, dan werden ze helemaal opgegeten. Het is niet zo dat ik me druk maakte om wat imperfect blad. Als bij je buren ook planten verdwijnen door de slakken, dan snap ik wel waarom ze er steen en been over klagen.

In mijn huidige tuin heb ik me voorgenomen om niet meer aan continue oorlogsvoering te doen. Jacobsladder is opgegeten en doodgegaan door slakken. Oké, jammer, probeer ik een andere plant. En inmiddels weet ik dat er prima alternatieven zijn voor hosta's die door de slakken met rust worden gelaten.
pi_213192841
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2024 10:32 schreef Tuindier het volgende:

[..]
De vrouwenmantel heb ik nog niet terug gezien, dat is het rare dus ook. Ik zie nu vooral de narcissen, tijm, de agapanthus die weer begint te groeien en de toscaanse jasmijn. Ik las online wel iets over dat het lastig is om borders die alleen middagzon hebben goed aan te planten, omdat het daarmee ineens heel warm wordt in de zomer zodra de zon er op komt, wat schaduwplanten weer niet leuk vinden.
Enerzijds is er misschien weinig water vanwege de schutting en boom, maar anderzijds watert het terras wel (onder andere) af in deze border. Hoewel die er dan weer niet echt heel nat uit ziet.

Dit is hoe het er nu bij staat, en de vergelijking met vorig jaar (tijdens een andere periode):

Hmm, de planten die nog staan, zijn zonminnende en droogtetolerante planten. Interessant, vooral omdat je niet zou verwachten dat deze planten bij zo weinig zon gedijen.

Ik zou hemelsleutel wel aandurven. En allium is misschien nog een idee.
pi_213193349
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 15:44 schreef AnneX het volgende:
Voor en Na:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
SPOILER
Mooiiii die varenkrullen en de zwarte tulp O+
Hard gewerkt :%
pi_213193354
quote:
SPOILER
Wat een fijne, groene tuin! Ik zie een shitload aan geraniums. En wat zevenblad.
pi_213194876
Ik heb voor deze zomer een oplossing bedacht voor de rij bijna compleet kale glansmispels, ik gooi er een berg eenjarige klimmers doorheen die de takken als klimsteun kunnen gebruiken. Het is echt de afscheiding tussen ons terras en de achterom van de buurhuizen, dus het moet in de zomermaanden wel een beetje dicht zijn. En dan hopen dat ze nog bijtrekken, anders moeten ze er echt uit.
pi_213195206
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 20:07 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik heb voor deze zomer een oplossing bedacht voor de rij bijna compleet kale glansmispels, ik gooi er een berg eenjarige klimmers doorheen die de takken als klimsteun kunnen gebruiken. Het is echt de afscheiding tussen ons terras en de achterom van de buurhuizen, dus het moet in de zomermaanden wel een beetje dicht zijn. En dan hopen dat ze nog bijtrekken, anders moeten ze er echt uit.
Waarom gebruik je koemest korrels? Dat is stikstof en eigenlijk alleen goed voor gras. Beter pakje een ouderwetse 12-10-18 en af en toe bitterzout.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_213195411
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 20:22 schreef halfway het volgende:

[..]
Waarom gebruik je koemest korrels? Dat is stikstof en eigenlijk alleen goed voor gras. Beter pakje een ouderwetse 12-10-18 en af en toe bitterzout.
Geen kunstmest in mijn tuin :{w
pi_213196480
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2024 20:33 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Geen kunstmest in mijn tuin :{w
Dat mag en is een keuze, maar ook jij moet alle essentiële voedingstoffen binnen krijgen om gezond te worden en blijven.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')