abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 5 juli 2019 @ 13:00:09 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187764165
💐🌸💮🌹🌺🌻🌼🌷⚘🌱🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘🍀🍁🍂🍃🍇

Hier verder *O*
Resistance is futile.
pi_187764335
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 12:49 schreef AnneX het volgende:

[..]

Deze walnotenboom ( van een vorige bewoner) staat sinds 30 jaar bij de buren in een postzegeltuin, dus bijna in onze tuin.
De buurman onderhoudt hem prima met ieder jaar takken snoeien voor lucht en licht in de kruin.
De boom zal prima passen bij jullie. Alleen even rekening houden met toekomstig formaat, schaduw etc.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sodeju, wat is die groot.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187764398
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 21:50 schreef Claudia_x het volgende:

Een positieve noot: mijn passiebloemstek heeft al een bloem!
Ik heb nu ook een passiebloemstek O+

Het latijnse 'passio' betekent 'ik lijd'.

De lijdenstijd van Jezus heet ook wel de passietijd. Die duurde van de intocht in Jeruzalem tot de herrijzenis (daartussenin wordt 'ie verraden, gevangen genomen, gegeseld, gekruisigd en gaat nog dood ook).

Overijverige christenen hebben wel eens de neiging om werkelijk overal verwijzingen naar hun heilige verhaal in te zien, en zo ook met deze bloem:

Komt 'ie:
De tien bloembladen staan symbool voor de 10 apostelen. Omdat de bloem 10 bloembladen heeft moesten er 2 apostelen niet meetellen, anders past 't niet. Petrus verloochende Jezus en Judas verried hem, daarom zitten die niet in de bloem.

Er zijn 72 kroondraden, evenveel als de doornen in de doornenkroon. Ik heb niet kunnen vinden hoe men heeft vastgesteld dat er destijds 72 doornen aan de kroon zaten. Misschien aan de hand van de bloem, zou zomaar kunnen ;).

De drie stampers vertegenwoordigen de drie spijkers waarmee iemand aan het kruis genageld werd (elke hand 1, en 1 door de twee voeten).

Het blad staat voor de speer die in Jezus’ zijde werd gestoken.

Vijf meeldraden voor vijf wonden. Even tellen: ik denk dat dat moeten zijn: 1 gat in elke hand, 1 gat in elke voet, en dan die lelijke speerwond in z'n zij van die porrende Romeinse soldaat.

De donkere vlekken onder de bladeren zijn de 33 zilverlingen die Judas als beloning kreeg voor het verraden van Jezus.

Na één dag verwelken de bloemen al, gelijk de tijd dat Jezus aan het kruis hing voor hij stierf.

En als kersje op de taart: de bloembladen vallen niet af maar sluiten zich weer over het vruchtbeginsel. Dit staat voor de wijsheid die verborgen ligt in het mysterie van het kruis.

Jaja. Eens zien of ik m'n passiebloem aan de praat krijg, dan zal ik van mijn eerste bloem de boel eens natellen :D.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 05-07-2019 13:23:30 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Spellchecker vrijdag 5 juli 2019 @ 13:18:12 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187764408
quote:
11s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 13:13 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Sodeju, wat is die groot.
Inderdaad ..... en de wortels zitten dus ook in de tuin van @AnneX ......
pi_187764448
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 13:17 schreef sigme het volgende:


Het latijnse 'passio' betekent 'ik lijd'.

*knip*
Briljant! Je zou er haast gelovig om worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187764457
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 13:18 schreef maily het volgende:

[..]

Inderdaad ..... en de wortels zitten dus ook in de tuin van @:AnneX ......
De boomspiegel is zo groot als de kruin, zegt men toch. O-)
Ws is inmiddels een evenwicht bereikt: het gras doet het dit jaar 🤪 ( vaak mos ) de heg is schouderhoog.

Wat een weetjes over de passiebloem (8>
pi_187764460
Er zijn best een aantal soorten walnoot, waaronder ook kleinblijvende sierversies die geen eetbare walnoten opleveren. Die zijn er dan ook weer met rood blad.

Mijn walnoten zijn forse bomen geworden, in maar tien jaar tijd. Maar ik ken ze ook wel die na decennia nog kleine rotboompjes zijn, ze hebben het naar 't zin of niet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Spellchecker vrijdag 5 juli 2019 @ 13:22:55 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187764474
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 13:22 schreef AnneX het volgende:

[..]

De boomspiegel is zo groot als de kruin, zegt men toch. O-)
Ws is inmiddels een evenwicht bereikt: het gras doet het dit jaar 🤪 ( vaak mos ) de heg is schouderhoog.

Wat een weetjes over de passiebloem (8>
:Y
  vrijdag 5 juli 2019 @ 13:34:30 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187764639
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 13:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb nu ook een passiebloemstek O+

Het latijnse 'passio' betekent 'ik lijd'.

De lijdenstijd van Jezus heet ook wel de passietijd. Die duurde van de intocht in Jeruzalem tot de herrijzenis (daartussenin wordt 'ie verraden, gevangen genomen, gegeseld, gekruisigd en gaat nog dood ook).

Overijverige christenen hebben wel eens de neiging om werkelijk overal verwijzingen naar hun heilige verhaal in te zien, en zo ook met deze bloem:
[ afbeelding ]
Komt 'ie:
De tien bloembladen staan symbool voor de 10 apostelen. Omdat de bloem 10 bloembladen heeft moesten er 2 apostelen niet meetellen, anders past 't niet. Petrus verloochende Jezus en Judas verried hem, daarom zitten die niet in de bloem.

Er zijn 72 kroondraden, evenveel als de doornen in de doornenkroon. Ik heb niet kunnen vinden hoe men heeft vastgesteld dat er destijds 72 doornen aan de kroon zaten. Misschien aan de hand van de bloem, zou zomaar kunnen ;).

De drie stampers vertegenwoordigen de drie spijkers waarmee iemand aan het kruis genageld werd (elke hand 1, en 1 door de twee voeten).

Het blad staat voor de speer die in Jezus’ zijde werd gestoken.

Vijf meeldraden voor vijf wonden. Even tellen: ik denk dat dat moeten zijn: 1 gat in elke hand, 1 gat in elke voet, en dan die lelijke speerwond in z'n zij van die porrende Romeinse soldaat.

De donkere vlekken onder de bladeren zijn de 33 zilverlingen die Judas als beloning kreeg voor het verraden van Jezus.

Na één dag verwelken de bloemen al, gelijk de tijd dat Jezus aan het kruis hing voor hij stierf.

En als kersje op de taart: de bloembladen vallen niet af maar sluiten zich weer over het vruchtbeginsel. Dit staat voor de wijsheid die verborgen ligt in het mysterie van het kruis.

Jaja. Eens zien of ik m'n passiebloem aan de praat krijg, dan zal ik van mijn eerste bloem de boel eens natellen :D.
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_187764677
@AnneX , die boom is echt zo groot! :D
Wel mooi O+

Verder lurk ik gewoon mee en geniet van al jullie mooie tuinen O+
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_187765237
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 12:32 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oeh, cool! Mijn ouders hebben altijd een halve kruiwagen vol uit 1 boom!
[..]

Mijn ervaring is dat ze het in de regel echt supergoed doen, ik merk zelden verschil tussen supermarkt planten en die van een Intratuin. Frambraam! :9~ . Dat klinkt echt goed zeg!
Nou ik vond het ook wel goed klinken, ik ben meer van de bramen dan frambozen dus dit leek mij wel wat
pi_187765533
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 13:17 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb nu ook een passiebloemstek O+

Het latijnse 'passio' betekent 'ik lijd'.

Wat cool. Dat krijg je als je geen internet hebt om de tijd te doden, dan ga je bloemblaadjes natellen en daar symbolische betekenis aan hangen...
pi_187767550
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 14:22 schreef Goitske het volgende:

[..]

Nou ik vond het ook wel goed klinken, ik ben meer van de bramen dan frambozen dus dit leek mij wel wat
Ik dacht dat die dingen braamboos heetten. Of is dan dan weer wat anders?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_187767595
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 17:17 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ik dacht dat die dingen braamboos heetten. Of is dan dan weer wat anders?
Volgens internet frambraam als ik de officiële naam google
pi_187768167
Even alle 3 in een grote pot gezet even nieuwe bakken erbij halen. Ik kan ze bij ons niet in de volle grond zetten


Voor de kinderen er even bij gezet wat het is welke kleur de vruchten horen te hebben
pi_187770255
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 18:10 schreef Goitske het volgende:
Even alle 3 in een grote pot gezet even nieuwe bakken erbij halen. Ik kan ze bij ons niet in de volle grond zetten

[ afbeelding ]
Voor de kinderen er even bij gezet wat het is welke kleur de vruchten horen te hebben
beetje oppassen bij het watergeven zo dichtbij de stopcontacten met kapotte deksels :p
pi_187770303
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:18 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

beetje oppassen bij het watergeven zo dichtbij de stopcontacten met kapotte deksels :p
Scherp :D

Die walnootboom _O_

Hiernaast in de tuin van de geslachte laurier staat een hazelaar (hazelnootboom :? ) regelmatig als de noten er in zitten worden ze gekraakt door vliegensvlugge eekhoorns die je bijna niet ziet en de eksters die de noten flink kunnen kraken. Wat een herrie is het dan O+

En mijn ooievaarsbek is megaontploft :D
pi_187770362
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:22 schreef Bluezz het volgende:

Hiernaast in de tuin van de geslachte laurier staat een hazelaar (hazelnootboom :? ) regelmatig als de noten er in zitten worden ze gekraakt door vliegensvlugge eekhoorns die je bijna niet ziet en de eksters die de noten flink kunnen kraken. Wat een herrie is het dan O+

Wat gaaf! Ben benieuwd of ik die ook ga zien. Hoe weet je wanneer je de noten van de bomen kunt halen? Of moet je wachten tot ze zelf vallen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187770694
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:18 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

beetje oppassen bij het watergeven zo dichtbij de stopcontacten met kapotte deksels :p
Stroom is er af ;)
pi_187772582
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 20:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat gaaf! Ben benieuwd of ik die ook ga zien. Hoe weet je wanneer je de noten van de bomen kunt halen? Of moet je wachten tot ze zelf vallen?
September/Oktober staat in mijntuinorgie dat ze rijp zijn om te eten, ze hangen hiernaast dan nog veel in de boom maar er vallen er op den duur ook een heleboel vanzelf uit.
Ook een leuk geluid als het heel stil is 's avonds :D
  vrijdag 5 juli 2019 @ 23:23:23 #21
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_187772940
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 17:20 schreef Goitske het volgende:

[..]

Volgens internet frambraam als ik de officiële naam google
Taybes is het meer bekend onder
Ik raad je wel aan om de planten in aparte potten te doen
De frambraam geeft vruchten op takken van vorig jaar dus FF flink vetmesten die plant wil je volgend jaar al oogsyent.
Mijn eerste oogst is dit jaar 500g geworden.
Heb afgelopen week alle uitgebloeide takken verwijderd om ruimte te geven voor de takken die volgend jaar oogst moeten oplevert.

Hier een week voor de oogst. Frambraam of taybes.

Ze zijn heel lekker maar ik heb ze ingevroren maak en jam van.
Wat ik overhoudt meng ik met eigen frambozen en maak ik jam van.
De framboos stond samen met de braam in de pot en heet het verloren van de braam. Daarom raad ik een plant per pot aan. :P

De braam kan ik over 2 weken pas oogsten.

Enkele dagen terug genomen. Als je inzoomt zie je linksboven in een verdwaalde framboos. Verder onrijpe bramen.

En ja die stamroos is ziek en inmiddels kort gesnoeid.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_187775739
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 23:23 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

Taybes is het meer bekend onder
Ik raad je wel aan om de planten in aparte potten te doen
De frambraam geeft vruchten op takken van vorig jaar dus FF flink vetmesten die plant wil je volgend jaar al oogsyent.
Mijn eerste oogst is dit jaar 500g geworden.
Heb afgelopen week alle uitgebloeide takken verwijderd om ruimte te geven voor de takken die volgend jaar oogst moeten oplevert.
[ afbeelding ]
Hier een week voor de oogst. Frambraam of taybes.

Ze zijn heel lekker maar ik heb ze ingevroren maak en jam van.
Wat ik overhoudt meng ik met eigen frambozen en maak ik jam van.
De framboos stond samen met de braam in de pot en heet het verloren van de braam. Daarom raad ik een plant per pot aan. :P

De braam kan ik over 2 weken pas oogsten.
[ afbeelding ]
Enkele dagen terug genomen. Als je inzoomt zie je linksboven in een verdwaalde framboos. Verder onrijpe bramen.

En ja die stamroos is ziek en inmiddels kort gesnoeid.
Is de planning ook maar moet even de bakken halen en dit staat beter dan die winkel potjes. Heb gelijk mest er bij in gedaan om een goede start te geven

En moet nog even stokken halen om stevigheid te geven als ze groter zijn.

Die van jou zijn echt mooi!
  zaterdag 6 juli 2019 @ 09:41:10 #23
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187775945
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 23:23 schreef Erosjuhhh het volgende:

[..]

Taybes is het meer bekend onder
Ik raad je wel aan om de planten in aparte potten te doen
De frambraam geeft vruchten op takken van vorig jaar dus FF flink vetmesten die plant wil je volgend jaar al oogsyent.
Mijn eerste oogst is dit jaar 500g geworden.
Heb afgelopen week alle uitgebloeide takken verwijderd om ruimte te geven voor de takken die volgend jaar oogst moeten oplevert.
[ afbeelding ]
Hier een week voor de oogst. Frambraam of taybes.

Ze zijn heel lekker maar ik heb ze ingevroren maak en jam van.
Wat ik overhoudt meng ik met eigen frambozen en maak ik jam van.
De framboos stond samen met de braam in de pot en heet het verloren van de braam. Daarom raad ik een plant per pot aan. :P

De braam kan ik over 2 weken pas oogsten.
[ afbeelding ]
Enkele dagen terug genomen. Als je inzoomt zie je linksboven in een verdwaalde framboos. Verder onrijpe bramen.

En ja die stamroos is ziek en inmiddels kort gesnoeid.
Mooie planten.
pi_187776197
Leuk topic! Wij proberen langzamerhand onze relatief strakke tuin wat wilder te maken met wilde bloeiers en bessen etc. Gisteren een strookje groen weggehaald en vol gezet met allemaal kleuren wilde vaste bloemen, alleen die hebben nog even tijd nodig.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 13% gewijzigd door Patroon op 06-07-2019 11:46:32 ]
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_187777579
Is die klimplant mss een klimhortensia?

Leuke foto's! Leuk zo'n wildstrook.
pi_187777699
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 12:01 schreef Bluezz het volgende:
Is die klimplant mss een klimhortensia?

Leuke foto's! Leuk zo'n wildstrook.
Thnx, dat moet een beetje onze afscheiding van ons achterterras worden. Als alles wat netter is zal ik eens wat overzichtsfoto's maken.

Dat zou heel goed kunnen, als ik de bloem bekijk en vergelijk op internet is het idd een klimhortensia. ^O^
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_187778206
Wij zijn een border aan het maken in onze tuin.
We hebben een deel bestrating weggehaald en zijn daar nu het witte zand aan het weghalen.

Nu hebben wij een walnotenboom in de tuin staan en op die plek zitten enorm veel wortels. We proberen zo goed als het gaat de wortels te sparen maarja dat gele zand moet er toch uit. Zijn die bomen een beetje sterk wat dat betreft?
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 6 juli 2019 @ 16:10:56 #28
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187780657
@Patroon, leuke tuin! Je wijnbes O+
Resistance is futile.
pi_187780744
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 16:10 schreef Seven. het volgende:
@:patroon, leuke tuin! Je wijnbes O+
thnx! Ja die oogst is in 1 jaar wel tig keer verdubbeld, vorig jaar waren het 2-3 takken ofzo :D

We hebben nu een nieuwe tuinset gemaakt (die op dit moment in de beits wordt gezet) maar MissPatron wil nu die picknick tafel weg doen, terwijl ik hem eigenlijk wel wil houden om allemaal potten op te zetten...ga hem denk gewoon in het gras zetten en vol gooien met bloemen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zaterdag 6 juli 2019 @ 16:26:11 #30
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187780883
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 16:16 schreef Patroon het volgende:

[..]

thnx! Ja die oogst is in 1 jaar wel tig keer verdubbeld, vorig jaar waren het 2-3 takken ofzo :D

We hebben nu een nieuwe tuinset gemaakt (die op dit moment in de beits wordt gezet) maar MissPatron wil nu die picknick tafel weg doen, terwijl ik hem eigenlijk wel wil houden om allemaal potten op te zetten...ga hem denk gewoon in het gras zetten en vol gooien met bloemen.
Leuk idee!
Resistance is futile.
pi_187781878
Het (mot-) regent lekker hier *O* Goed voor de tuin O+
  zaterdag 6 juli 2019 @ 18:56:09 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187783318
Wij hebben nu een vogelvijvertje:



Morgen eens aanklungelen met het groenstrookje ernaast. Daarvoor ben ik van plan om de overcrowded bak er boven leeg te trekken.

Zie hier de overcrowded bak. De ijzeren bal zie je amper meer, de carex en helleborussen strijden om hun plek en bovendien verdwijnt het leuke effect van de verschillende hoogten van de bakken.






Het plan: alle helleborussen naar de groenstrook naast de vijver.

Alle carexen een niveautje hoger, daar haal ik een berg maagdenpalm weg zodat de carex daar naartoe kan. Dan is de overcrowded bak 100% leeg, alleen dat roestding blijft. Ik wil in die bak dan weer maagdenpalm zetten en de varens, zodat die ook beter tot hun recht komen.

Het vogelvoer uit de hoogste bak gaat een paar meter naar voren, dichterbij de vijver en dichter bij m'n overkapping met daybed en slaapkamer. Kan ik beter vogeltjes loeren O+ .

Of zal ik toch de helleborussen naar de achterste bak doen? Daar hebben ze wel meer ruimte. Even denken nog.. op zich zou het wel mooi staan met m'n stamroos en Annabelle. En dan de carex naast de vijver. Hmm, zou misschien ook wel beter staan met het grind.

Choices, choices...
Resistance is futile.
  zaterdag 6 juli 2019 @ 19:05:05 #33
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187783436
Nog een dilemma. Deze bak staat onder een boom. Je ziet ze niet maar tussen de carex en de prachtriet tegen de schutting, groeit salomonszegel. Deze leuke plantjes zouden een meter hoog worden maar ze doen het daar niet zoals verwacht. Het gevolg is dat ik de hele zomer tegen dit saaie geheel aankijk.



Ik dacht eerst: bolboompje erin. Maar een boompje onder een boom vind ik raar.

Dus ik zoek nog iets leuks dat wit bloeit, goed tegen schaduw kan en dat 1 tot 2 meter hoog wordt.

Ik dacht aan foxglove (ken de NL naam niet), ik zag z'n paarse neef in de UK vaak aan bosranden staan dus ik vermoed dat deze wel van schaduw houdt.



Maar misschien zijn er betere opties? De salomonszegel ga ik mogelijk ook verplaatsen morgen.

Eind van de zomer gaat m'n prachtriet bloeien (als het goed is).
Resistance is futile.
pi_187783536
Die stenen speelplaats heeft nog steeds veel stenen maar wel al iets minder.

Het begon ineens te plenzen. Dus de rest ruim ik morgen wel even op.
Die tuin gaan we nog wel een keer helemaal aanpakken. (Waarschijnlijk volgend jaar) maar for the time being.. Iig way plantjes.


Kent iemand deze webshop?
https://www.baldur-nederland.nl
Ik wil daar graag iets bestellen maar weet niet of die betrouwbaar is.

[ Bericht 10% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 06-07-2019 19:24:00 ]
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 6 juli 2019 @ 19:21:52 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187783640
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 19:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Die stenen speelplaats heeft nog steeds veel stenen maar wel al iets minder.

Het begon ineens te plenzen. Dus de rest ruim ik morgen wel even op.

[ afbeelding ]

Kent iemand deze webshop?
https://www.baldur-nederland.nl
Ik wil daar graag iets bestellen maar weet niet of die betrouwbaar is.
Ziet er leuk uit zeg! Wat is die plant op stam vooraan?

Geen ervaring met deze webshop, helaas.
Resistance is futile.
pi_187783648
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 19:21 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ziet er leuk uit zeg! Wat is die plant op stam vooraan?

Geen ervaring met deze webshop, helaas.
Hortensia op stam de pinky winky :) heb er voor ook twee staan maar dat zijn twee limelights O+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187783856
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 19:05 schreef Seven. het volgende:
Ik dacht aan foxglove (ken de NL naam niet), ik zag z'n paarse neef in de UK vaak aan bosranden staan dus ik vermoed dat deze wel van schaduw houdt.
Digitalis. In het Nederlands noemen we het vingerhoedskruid. En die kan idd heel prima tegen schaduw.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187784454
Die ga ik onthouden voor in mijn voortuin.
I solemnly swear i'm up to no good
  zaterdag 6 juli 2019 @ 20:36:21 #39
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187784534
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 19:41 schreef sigme het volgende:

[..]

Digitalis. In het Nederlands noemen we het vingerhoedskruid. En die kan idd heel prima tegen schaduw.
Dank. Weer een goed excuus om ff langs intratuin te gaan :P .
Resistance is futile.
pi_187785446
Denk eraan dat vingerhoedskruid tamelijk giftig is. Niet combineren met grazende kinderen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187786186
Ah lama dan.. Ook niet handig met een hond haha.
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 7 juli 2019 @ 08:11:34 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187790754
Ik lees net dat salomonszegel vaak aan slootkanten voorkomt, dus ik denk dat m'n salomonszegel naar m'n vijverrand gaat verhuizen.
Resistance is futile.
  zondag 7 juli 2019 @ 09:16:18 #43
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187791021
@Patroon leuke tuin, moet die olijf niet in een grotere pot en wat verse grond?
  zondag 7 juli 2019 @ 09:24:27 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187791051
M'n intratuin lijstje voor vandaag:

Vijverfilter
Japanse holpijp voor in de vijver
Vingerhoedskruid
Paar planten in pot voor onder het balkon

Maar eerst yoga :) .
Resistance is futile.
  zondag 7 juli 2019 @ 09:26:45 #45
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187791056
Ik had vorig jaar een terras achter mijn tuinhuis aangelegd met 50x50 tegels die ik gekregen had van iemand verderop die ze overhad. Nu kwamen daar tussen de tegels plantjes op uit zaad, ik had die tegels al een half jaar gestapeld in de voortuin laten liggen. Ik dacht hee dat lijken wel kleine Verbena bonariensis plantjes en die in een potje gezet en jawel nu bloeit het 1 meter hoog. Er stond ook nog wat anders bij dat bleek een Buddleja maar hij bloeit nog niet dus ik weet het nog niet 100% zeker.

Nu heb ik dus een hele hoek met vaste planten erbij.
Oh dr staat ook nog Limonium latifolium bij die stonden voor 1 euro bij de Plus super op de kar.

pi_187791265
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 09:16 schreef kaasplankje het volgende:
@:Patroon leuke tuin, moet die olijf niet in een grotere pot en wat verse grond?
Bedankt! Goed idee om eens een grotere pot te kopen met nieuwe verse grond.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 7 juli 2019 @ 10:09:56 #47
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_187791332
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 20:29 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Die ga ik onthouden voor in mijn voortuin.
Rond augustus kun je ze in de bonus krijgen bij de AH, net als de pluimhortensia.
#tip :P
  zondag 7 juli 2019 @ 10:26:13 #48
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187791439
quote:
2s.gif Op zaterdag 6 juli 2019 21:29 schreef sigme het volgende:
Denk eraan dat vingerhoedskruid tamelijk giftig is. Niet combineren met grazende kinderen.
Je kan het wel heel goed (laten) uitzaaien. En de hommels zijn er ook dol op. Oh en 't is geen vaste plant maar tweejarig.
pi_187793972
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 10:09 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Rond augustus kun je ze in de bonus krijgen bij de AH, net als de pluimhortensia.
#tip :P
Goed om te weten :) even kijken of ik een plek heb waar de hond er niet aan kan.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187793977
Weet iemand wat dit spul is wat mijn tuin terroriseert?

I solemnly swear i'm up to no good
pi_187794679
Ziet eruit als een klaver soort? TP.

En goed gedaan zeg Seven & Six met vogelvijver.
( gaat het goed met de pols? van Six) .

Over verbena: ik moest er even aan wennen...de buurvrouw noemt het haar lievelingsbloemen.
Het is ook wel mooi inderdaad en menshoog.
Op 2 van de 3 plaatsen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187796914
Ja seven ik kan me voorstellen dat je het iets anders wil indelen. Wel erg leuk dat vogelvijvertje zo met dan wat groen eromheen.

De manshoge verbena is mooi :Y

Deze plant (zonnehoed denk ik gewoon) doet het in pot op het balkon tegen de mediteraanse blauwe afscheiding naar de buren echt fantastisch... als ie uitgebloeit is gaat ie de tuin in.. of niet.. ik ben er nog niet uit. Wat zouden jullie doen :?

pi_187797064
Zonnehoed stond in de tuin en verdween na 2 jaar.
Jarenlang lillik gevonden, en nu prima.
Dus nieuwe gekocht, in voor- en achtertuin.
Ik ga even kijken hoe het erbij staat.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus, als je een zonnig plekje hebt, zou ik doen. Je ziet wel wat het wordt...

[ Bericht 80% gewijzigd door AnneX op 07-07-2019 17:13:02 ]
pi_187797134
Ik heb er ook een in de tuin staan. Vind het wel een leuke hogere bloem :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187797198
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 17:00 schreef AnneX het volgende:
Zonnehoed stond in de tuin en verdween na 2 jaar.
Jarenlang lillik gevonden, en nu prima.
Dus nieuwe gekocht, in voor- en achtertuin.
Ik ga even kijken hoe het erbij staat.
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 17:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb er ook een in de tuin staan. Vind het wel een leuke hogere bloem :)
Ik had er ook 2, 2 gele aan weerzijden van het blauwe bankje, maar na een jaar of 2,3 werden ze minder hoog en zijn ze ineens verdwenen..... dus mss hou ik het wel gewoon bij pot.
pi_187797426
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 17:06 schreef Bluezz het volgende:

[..]


[..]

Ik had er ook 2, 2 gele aan weerzijden van het blauwe bankje, maar na een jaar of 2,3 werden ze minder hoog en zijn ze ineens verdwenen..... dus mss hou ik het wel gewoon bij pot.
Inmiddels foto’s hierboven voor een indruk.
Zet je die uit de pot in de volle grond, en haal je nieuwe voor op het balkon.
Zó creëer je grote groepen in de jaren.
pi_187797471
Trekken die planten zich terug in de winter?

Dit is de mijne



Beetje gehavend. Staat ook pas sinds gisteren.

[ Bericht 67% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 07-07-2019 17:31:58 ]
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187797776
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 15:01 schreef AnneX het volgende:
Ziet eruit als een klaver soort? TP.

En goed gedaan zeg Seven & Six met vogelvijver.
( gaat het goed met de pols? van Six) .

Over verbena: ik moest er even aan wennen...de buurvrouw noemt het haar lievelingsbloemen.
Het is ook wel mooi inderdaad en menshoog.
Op 2 van de 3 plaatsen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hm zou kunnen. Het woekert enorm!
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 7 juli 2019 @ 18:36:23 #59
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_187799879
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 14:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Weet iemand wat dit spul is wat mijn tuin terroriseert?

[ afbeelding ]
Dat is de springklaver waar ik het laatst over had.
Als je daar met je handen doorheen gaat springen er allemaal witte zaden uit.
Als je het lelijk vindt, gelijk weghalen... het groeit super snel en irritant weg te halen.
Er komen gele bloemetjes uit als je het laat gaan.
pi_187799901
Leuk! Zo tussen je ooievaarsbekken in AX.
En die kleur van TP is ook leuk.
Nou wie weet zet ik m toch in de volle grond. Zal m ook even in mijntuinorgie zetten, dan weet ik wanneer ik er iets mee moet doen :D
pi_187800084
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 18:36 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Dat is de springklaver waar ik het laatst over had.
Als je daar met je handen doorheen gaat springen er allemaal witte zaden uit.
Als je het lelijk vindt, gelijk weghalen... het groeit super snel en irritant weg te halen.
Er komen gele bloemetjes uit als je het laat gaan.
Roze bloemetjes. Maar echt zooo veel. Wat een troep zeg.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187800186
Ondertussen bij mijn zus in de tuin.... (ze was het weekend weg en bij thuiskomst trof ze dit aan.. het had geregend) dweilende annabelles -O-

pi_187800203
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 18:46 schreef Bluezz het volgende:
Ondertussen bij mijn zus in de tuin.... (ze was het weekend weg en bij thuiskomst trof ze dit aan.. het had geregend) dweilende annabelles -O-

[ afbeelding ]
Oei ja die worden zo zwaar he. Zo zonde. Komt dat nog goed?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187801894
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 18:46 schreef Bluezz het volgende:
Ondertussen bij mijn zus in de tuin.... (ze was het weekend weg en bij thuiskomst trof ze dit aan.. het had geregend) dweilende annabelles -O-

[ afbeelding ]
Ja erg vervelend is dat, bij watergeven met sproeikop ook altijd goed opletten. Wij hebben ze met een touwtje bij elkaar gebonden.
Maar ik kan 't mis hebben...
  zondag 7 juli 2019 @ 19:57:59 #65
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187801928
Hydrangea omvalleriana
  zondag 7 juli 2019 @ 20:50:52 #66
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187802789
Groene vingers :9 , kunnen jullie aangeven wat de volgende groeisels zijn, of ze onkruid zijn en wat ik ermee zal doen?


Deze is al vergane glorie op de foto, maar was een leuke blom met roze kelkjes. Ontstond uit een stengel met een puntig vliesje. Zodra dat openbarstte, kwam er een kring aan kelken uit.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 7 juli 2019 @ 20:52:07 #67
34027 devlinmr
Trolivier
pi_187802808
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 20:50 schreef Duderinnetje het volgende:
Groene vingers :9 , kunnen jullie aangeven wat de volgende groeisels zijn, of ze onkruid zijn en wat ik ermee zal doen?

[ afbeelding ]
Allium denk ik

Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  zondag 7 juli 2019 @ 20:54:17 #68
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187802850
Dit vind ik een rotding want hij gááát maar door met groeien en mijn bosbessen wegdrukken. :{w

Kan ik dit plantje gewoon weghalen of doe ik dan iets verkeerd? Is het woekerend?
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 7 juli 2019 @ 20:55:24 #69
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187802871
Dit mormel zit me ook buitengewoon dwars.
Hoe krijg ik het weg?

Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 7 juli 2019 @ 20:57:04 #70
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187802893
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 20:52 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Allium denk ik

[ afbeelding ]
Dat is 'm! Schoonheid! Is dat een vaste plant? (Wij ontdekken de tuin na een verhuizing, dus ik weet nog niet wat er zoal groeit en bloeit).

[ Bericht 0% gewijzigd door Duderinnetje op 07-07-2019 21:08:16 ]
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 7 juli 2019 @ 20:58:21 #71
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_187802920
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 20:54 schreef Duderinnetje het volgende:
Dit vind ik een rotding want hij gááát maar door met groeien en mijn bosbessen wegdrukken. :{w

Kan ik dit plantje gewoon weghalen of die ik dan iets verkeerd? Is het woekerend? [ afbeelding ][ afbeelding ]
Persicaria. Komen nog bloemstengels in. Best leuk. Gewoon wegknippen wat in de weg zit, kan de plant wel tegen.

Is ook een vaste plant.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 7 juli 2019 @ 21:06:20 #72
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187803092
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 20:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Persicaria. Komen nog bloemstengels in. Best leuk. Gewoon wegknippen wat in de weg zit, kan de plant wel tegen.

Is ook een vaste plant.
Oké, geen beruchte groene ploert dus?
Hij doet maar wat hij wil hier.
Maar dan geef ik hem nog een kans. Dank voor de info. :)
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187803272
Ik had na de vakantie ineens dit



In een kleine border onder het keukenraam staan.
Blijkt dus een Mirabilis Jalapa ofwel nachtschone te zijn.

En nu kan ik niet wachten tot hij straks helemaal in bloei staat O+



Bloemetjes gaan dus pas rond 16:00 open _O-
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187803304
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 19:56 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja erg vervelend is dat, bij watergeven met sproeikop ook altijd goed opletten. Wij hebben ze met een touwtje bij elkaar gebonden.
Watergeven bij Hortensia en sowieso alles in pot en grond geef ik water bij en rond wortelkluit.
( en ik tel zachtjes tot 30, dies gek).

Om het “dweilen” van Annabelle tegen te gaan, heeft men de Strong Annabelle bedacht met sterkere stelen.
Buurman verderop heeft een keurig hekwerk gefabriceerd, waartussen de struiken groeien en bloeien.
Vier stokken op de hoek en daartussen gaas dat mee naar boven wordt geschoven tot de hoogte dat bloemknoppen zich ontwikkelen. En je ziet er niks meer van.

Zus van Bloes kan nog met lange bamboestokken (tc) iets fabriceren ( schuin insteken) om te ondersteunen op hoogte.

Dude: spannend om de nieuwe tuin te ontdekken. Ga je het ook netjes vastleggen met foto’s of vertrouw je op je geheugen volgend jaar.
(Pssst.zijn de draken al geweest?) in kleine letters.
  zondag 7 juli 2019 @ 21:27:38 #75
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187803537
quote:
1s.gif Op zondag 7 juli 2019 21:17 schreef AnneX het volgende:

[..]

Dude: spannend om de nieuwe tuin te ontdekken. Ga je het ook netjes vastleggen met foto’s of vertrouw je op je geheugen volgend jaar.
(Pssst.zijn de draken al geweest?) in kleine letters.
Aangaande vastleggen tuin : voornemens en daden... tjaaaa..............

Wat betreft draken: Helemaal op het einde van juli! Zij zien dan ook (vanuit inmiddels torenhoge lichaamslengte 8)7 ) huidig huis en tuin.
We verheugen ons erop. Ze zijn leuke jonge vrouwen geworden. O+
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 7 juli 2019 @ 21:37:12 #76
34027 devlinmr
Trolivier
pi_187803691
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 20:57 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Dat is 'm! Schoonheid! Is dat een vaste plant? (Wij ontdekken de tuin na een verhuizing, dus ik weet nog niet wat er zoal groeit en bloeit).
Is een ui, een bol dus
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  One tough cookie zondag 7 juli 2019 @ 23:44:41 #77
169210 liesje1979
pi_187806186
Morgen na een lang weekend weer terug naar mijn plantjes en hier lekker bijlezen. Ook wel weer zin in. O+
  maandag 8 juli 2019 @ 06:19:08 #78
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187807612
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 20:55 schreef Duderinnetje het volgende:
Dit mormel zit me ook buitengewoon dwars.
Hoe krijg ik het weg?

[ afbeelding ]
Smeerwortel. Helemaal uitgraven.
pi_187807628
Gister naar de tuin geweest waar het voor mij allemaal begon. Was toen huisbewaarder, woonde daar zo fijn. Heb vaste fuchsia struikjes meegekregen, valariaan en moerasspirea. Vond m'n tuin top maar zie nu dat het nog veel beter kan. Binnenkort komen ze hierheen en dan krijg ik nog wat plantjes. Ze hebben veel inheemse Nederlandse planten dus lekker Hollands.

Ga binnenkort m'n geveltuin omgooien. De planten die er nu staan zijn niet bestand tegen de droogte en m'n tuinslang komt daar niet en gieters vind ik gedoe daar. Krijgt in de middag flink wat zon, iemand tips?
  maandag 8 juli 2019 @ 06:45:34 #80
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187807656
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 06:19 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Smeerwortel. Helemaal uitgraven.
Ik vreesde al dat ik aan het peuren moest. Dank!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187807823
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2019 06:45 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik vreesde al dat ik aan het peuren moest. Dank!
Het bloeit mooi, als je er een in een hoekje kan laten staan zou ik dat doen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187809516
Ik krijg er elke dag 3-4 molshopen bij. Iemand tips om mollen te weren/bestrijden? Ik wil best klemmen plaatsen want ik heb geen ontzag voor die beesten, maar ik zou niet met mezelf kunnen leven als een van de buurtpoezen (die op mollen probeert te jagen) erin terechtkomt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 8 juli 2019 @ 10:56:15 #83
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187809692
quote:
2s.gif Op maandag 8 juli 2019 07:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Het bloeit mooi, als je er een in een hoekje kan laten staan zou ik dat doen.
Mijn tuin ís een hoekje. :P
En hij groeit KEIGROOT voor de dorpel.
Als ik hem elders ook tegenkom, zal ik hem een kans geven, al moet ik op beperkte oppervlakte wel echt kiezen.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187809708
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 10:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik krijg er elke dag 3-4 molshopen bij. Iemand tips om mollen te weren/bestrijden? Ik wil best klemmen plaatsen want ik heb geen ontzag voor die beesten, maar ik zou niet met mezelf kunnen leven als een van de buurtpoezen (die op mollen probeert te jagen) erin terechtkomt.
Ervaring leert dat het enige wat een beetje helpt, klemmen zijn.
Er zijn ook grote gezichtmassagestaven, geurkorrels, aardstralen en andere prijzige afleidingen, maar die hebben in mijn ervaring weinig effect op de mollenstand

On hondeneuzen te sparen zetten wij een emmer op de kop over de klem, met een baksteen erop.

Protip: zet de klemmen met geschoeide handen, mollen ruiken mensenvlees van verre en lopen dan een endje om.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187809869
quote:
7s.gif Op maandag 8 juli 2019 10:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Ervaring leert dat het enige wat een beetje helpt, klemmen zijn.
Er zijn ook grote gezichtmassagestaven, geurkorrels, aardstralen en andere prijzige afleidingen, maar die hebben in mijn ervaring weinig effect op de mollenstand

On hondeneuzen te sparen zetten wij een emmer op de kop over de klem, met een baksteen erop.

Protip: zet de klemmen met geschoeide handen, mollen ruiken mensenvlees van verre en lopen dan een endje om.
Kijk, dat zijn nog eens tips. Ik ga meteen klemmen bestellen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 8 juli 2019 @ 11:43:33 #86
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187810338
quote:
14s.gif Op maandag 8 juli 2019 11:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Kijk, dat zijn nog eens tips. Ik ga meteen klemmen bestellen.
Mollen gaan vanzelf weer weg. Ik heb ze ook gehad en op een geg. moment trekken ze weer verder.
pi_187810352
quote:
9s.gif Op maandag 8 juli 2019 11:43 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Mollen gaan vanzelf weer weg. Ik heb ze ook gehad en op een geg. moment trekken ze weer verder.
Na de hele buurt eerst verzamelt te hebben in je tuin >:O
pi_187810361
quote:
7s.gif Op maandag 8 juli 2019 10:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Ervaring leert dat het enige wat een beetje helpt, klemmen zijn.
Er zijn ook grote gezichtmassagestaven, geurkorrels, aardstralen en andere prijzige afleidingen, maar die hebben in mijn ervaring weinig effect op de mollenstand

On hondeneuzen te sparen zetten wij een emmer op de kop over de klem, met een baksteen erop.

Protip: zet de klemmen met geschoeide handen, mollen ruiken mensenvlees van verre en lopen dan een endje om.
_O-
pi_187810401
quote:
9s.gif Op maandag 8 juli 2019 11:43 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Mollen gaan vanzelf weer weg. Ik heb ze ook gehad en op een geg. moment trekken ze weer verder.
Ik wou het eerst afwachten, maar aangezien ik er dagelijks zoveel hopen bij krijg en m'n gazon er niet meer uitziet, doe ik er toch maar iets aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 8 juli 2019 @ 11:50:36 #90
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187810415
Als je mollen hebt dan is je grond rijk van regenwormen en dus in goede conditie.
pi_187810614
Ik heb geen ene mol ooit gehad -O-
pi_187810688
quote:
9s.gif Op maandag 8 juli 2019 11:43 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Mollen gaan vanzelf weer weg. Ik heb ze ook gehad en op een geg. moment trekken ze weer verder.
Nou, dat is qua gedragsbiologie niet echt wat mollen doen. Ze hebben een territorium, en afgezien van wat buitenterritoriale bewegingen in de lente, blijven ze erbinnen. Tenzij ze op zoek zijn naar een eigen territorium, kleine molletjes worden groot.
Het kan zijn dat ze bij jou te weinig vingen, en daarom weer weggegaan zijn; ze verkennen nieuwe terreinen (en als daar al een mol woont dan molt de een de ander).
Je ziet ze niet altijd even goed, want afhankelijk van de grondwaterstand zitten ze meer/minder aan de oppervlakte.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187810790
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 12:07 schreef Bluezz het volgende:
Ik heb geen ene mol ooit gehad -O-
Sssst.

#fokwet w/
pi_187810861
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 11:50 schreef kaasplankje het volgende:
Als je mollen hebt dan is je grond rijk van regenwormen en dus in goede conditie.
Jij bent wel een rasoptimist!

Ik denk eigenlijk dat de mollen terug blijven komen. De vorige bewoner had een of andere enorme roller om molshopen mee plat te maken. Dat was een teken aan de wand.

De buurkat had er één vermoord, maar de kat heeft een belletje gekregen. ;(
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 8 juli 2019 @ 12:52:19 #95
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187811253
Ik vind het fascinerende dieren met die grote graafklauwen, als je die eens van dichtbij ziet. Verder als 't alleen de molshopen zijn waar je last van hebt, die kan je gewoon uitharken.
pi_187811311
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 12:52 schreef kaasplankje het volgende:
Ik vind het fascinerende dieren met die grote graafklauwen, als je die eens van dichtbij ziet. Verder als 't alleen de molshopen zijn waar je last van hebt, die kan je gewoon uitharken.
haha een grasveld vol met molshopen hahah en dan uitharken.. :D
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 8 juli 2019 @ 13:00:34 #97
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187811404
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 12:55 schreef Patroon het volgende:

[..]

haha een grasveld vol met molshopen hahah en dan uitharken.. :D
Man het is zo weer over gegroeid met gras.
pi_187812205
Werken flesjes in de grond niet? Deed m'n opa altijd met wijn en colaflesjes
  maandag 8 juli 2019 @ 14:41:20 #99
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187812928
Vooropgesteld: ik heb geen (ervaring met) mollen in de tuin.
Maar om nou onschuldige dieren in een nare klem te laten lopen omdat ze het gazon aantasten... ik zou daar zelf wel enige moeite mee hebben. Ja of je hele gezin moet ledematen breken doordat ze steeds in gaten lopen of zo (ik weet niet wat een mol exact veroorzaakt.) Maar om esthetische redenen, ach. Jullie wonen er en die mollen wonen er, al dan niet tijdelijk, kennelijk ook. Het is jammer dat ze niet meebetalen aan de hypotheek, maar ze woonden er wellicht wél al veel eerder. :P

Volgens mij zijn het heel interessante diertjes, wat bouw, functie en gedrag betreft. Wat kaas al zei hierboven; ze zijn prachtig om te zien.
Juist leuk om filmpjes over te kijken met de kinderen misschien, en juist hun aanwezigheid te gebruiken om iets over ze te leren. Het idee dat je als mens nu eenmaal niet alleen woont op een stuk land, en hoe je het toch samen moet zien te rooien, lijkt me voor kinderen erg leuk en interessant.

En wie weet zijn ze volgend jaar vertrokken (die kinderen 8-) ) en dan heb je je gazon ook weer zo ingezaaid.

Maar nogmaals: geen ervaring met mollen en wat ze eventueel permanent kunnen mollen aan huis en haard. Ik werd daardoor echter niet gehinderd een duit in het zakje te doen. :7
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187813031
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 14:41 schreef Duderinnetje het volgende:
Vooropgesteld: ik heb geen (ervaring met) mollen in de tuin.
Maar om nou onschuldige dieren in een nare klem te laten lopen omdat ze het gazon aantasten... ik zou daar zelf wel enige moeite mee hebben. Ja of je hele gezin moet ledematen breken doordat ze steeds in gaten lopen of zo (ik weet niet wat een mol exact veroorzaakt.) Maar om esthetische redenen, ach. Jullie wonen er en die mollen wonen er, al dan niet tijdelijk, kennelijk ook. Het is jammer dat ze niet meebetalen aan de hypotheek, maar ze woonden er wellicht wél al veel eerder. :P

Volgens mij zijn het heel interessante diertjes, wat bouw, functie en gedrag betreft. Wat kaas al zei hierboven; ze zijn prachtig om te zien.
Juist leuk om filmpjes over te kijken met de kinderen misschien, en juist hun aanwezigheid te gebruiken om iets over ze te leren. Het idee dat je als mens nu eenmaal niet alleen woont op een stuk land, en hoe je het toch samen moet zien te rooien, lijkt me voor kinderen erg leuk en interessant.

En wie weet zijn ze volgend jaar vertrokken (die kinderen 8-) ) en dan heb je je gazon ook weer zo ingezaaid.

Maar nogmaals: geen ervaring met mollen en wat ze eventueel permanent kunnen mollen aan huis en haard. Ik werd daardoor echter niet gehinderd een duit in het zakje te doen. :7
Interessante visie ^O^

Voelt zich nu schuldig elke avond met mierenkorrels te strooien en kattenschrik apparaatjes tegen kattenschijt. :')
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_187813460
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 14:41 schreef Duderinnetje het volgende:
Vooropgesteld: ik heb geen (ervaring met) mollen in de tuin.
Maar om nou onschuldige dieren in een nare klem te laten lopen omdat ze het gazon aantasten... ik zou daar zelf wel enige moeite mee hebben. Ja of je hele gezin moet ledematen breken doordat ze steeds in gaten lopen of zo (ik weet niet wat een mol exact veroorzaakt.) Maar om esthetische redenen, ach. Jullie wonen er en die mollen wonen er, al dan niet tijdelijk, kennelijk ook. Het is jammer dat ze niet meebetalen aan de hypotheek, maar ze woonden er wellicht wél al veel eerder. :P

Volgens mij zijn het heel interessante diertjes, wat bouw, functie en gedrag betreft. Wat kaas al zei hierboven; ze zijn prachtig om te zien.
Juist leuk om filmpjes over te kijken met de kinderen misschien, en juist hun aanwezigheid te gebruiken om iets over ze te leren. Het idee dat je als mens nu eenmaal niet alleen woont op een stuk land, en hoe je het toch samen moet zien te rooien, lijkt me voor kinderen erg leuk en interessant.

En wie weet zijn ze volgend jaar vertrokken (die kinderen 8-) ) en dan heb je je gazon ook weer zo ingezaaid.

Maar nogmaals: geen ervaring met mollen en wat ze eventueel permanent kunnen mollen aan huis en haard. Ik werd daardoor echter niet gehinderd een duit in het zakje te doen. :7
Ook hoe ik er naar kijk maar ben ook een softie met dieren. Weet dat er muizen in de tuinkast zitten maar ach, heb er geen last van en binnen (willen ze) niet komen want katten.
  maandag 8 juli 2019 @ 15:19:10 #102
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187813481
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 14:48 schreef Patroon het volgende:

[..]

Interessante visie ^O^

Voelt zich nu schuldig elke avond met mierenkorrels te strooien en kattenschrik apparaatjes tegen kattenschijt. :')
Nou door kattenschrikapparaatjes vallen geen doden. - Hoop ik. :P

En mieren laat ik zelf inderdaad ook lopen. Wij hebben er VEEL in deze tuin. :o Vind ik wel mooi om naar te kijken, op een kleedje op het terras. Een hele samenleving op zich.

Soms komen er ook wel een paar binnen (net als spinnen, kevers, vliegjes etc.). Ik heb er niet zo'n last van (al griezel ik wel van sommige insecten). Het wordt anders als ze in ons eten gaan zitten of zo, natuurlijk, want dan hebben we iets uit te vechten.
Maar voor de rest kan ik er in komen dat insecten nu eenmaal niet precies weten waar ik vind dat mijn territorium begint.

Ik zet kevertjes etc. wél buiten omdat ik denk dat dat voor hen fijner is, want binnen zijn geen bloemetjes en hun familie woont vast in de tuin en ze weten de weg niet naar buiten in mijn huis, dus dat vind ik dan sneu. Ik stel me dan voor dat moederkever thuis zit te wachten met de grassprieten op tafel en pa al maar niet thuiskomt. ;(

#drukleven #indestad #notabene
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187813552
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 15:17 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ook hoe ik er naar kijk maar ben ook een softie met dieren. Weet dat er muizen in de tuinkast zitten maar ach, heb er geen last van en binnen (willen ze) niet komen want katten.
Ach ja, de meeste mensen zijn soft tot een bepaald punt. We hebben liever geen muizen in onze voorraadkast of muggen in onze slaapkamer.

Ik was ook soft ten aanzien van mollen. In onze vorige tuin hadden we er wel eens een en die ging dan maar z'n gang. Maar er is heel rap niks meer over van m'n gazon en dat vind ik te gortig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187813711
Ik wil dit trouwens nog wel proberen:

"Zelfs met een mol in de tuin is het mogelijk om een effen gazon te behouden. Wanneer er een nieuwe hoop tevoorschijn komt, kan je simpelweg de aarde (met bijvoorbeeld een hark) verspreiden over het gazon. Het graafgat van de mol is nauwelijks zichtbaar en de aarde die verspreid ligt, valt veel minder hard op dan een molshoop. Het gras kan blijven doorgroeien – dus geen bruine plekken – en na een regenbui zul je al heel goed moeten zoeken waar de hoop zich oorspronkelijk bevond. Nog eens met de grasmaaier erover en het enige effect van de mol is dat hij de bodem verlucht, wat de gezondheid van je gazon alleen maar ten goede komt." (bron)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187813807
quote:
6s.gif Op maandag 8 juli 2019 15:19 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Nou door kattenschrikapparaatjes vallen geen doden. - Hoop ik. :P

En mieren laat ik zelf inderdaad ook lopen. Wij hebben er VEEL in deze tuin. :o Vind ik wel mooi om naar te kijken, op een kleedje op het terras. Een hele samenleving op zich.

Soms komen er ook wel een paar binnen (net als spinnen, kevers, vliegjes etc.). Ik heb er niet zo'n last van (al griezel ik wel van sommige insecten). Het wordt anders als ze in ons eten gaan zitten of zo, natuurlijk, want dan hebben we iets uit te vechten.
Maar voor de rest kan ik er in komen dat insecten nu eenmaal niet precies weten waar ik vind dat mijn territorium begint.

Ik zet kevertjes etc. wél buiten omdat ik denk dat dat voor hen fijner is, want binnen zijn geen bloemetjes en hun familie woont vast in de tuin en ze weten de weg niet naar buiten in mijn huis, dus dat vind ik dan sneu. Ik stel me dan voor dat moederkever thuis zit te wachten met de grassprieten op tafel en pa al maar niet thuiskomt. ;(

#drukleven #indestad #notabene
Ik heb in principe geen problemen met mieren, alleen ik merk dat mijn hele terras die tegen mijn woning aanligt begint te verzakken..ze halen al het zand eronder weg :(
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_187813849
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 15:36 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik heb in principe geen problemen met mieren, alleen ik merk dat mijn hele terras die tegen mijn woning aanligt begint te verzakken..ze halen al het zand eronder weg :(
Mieren laat ik ook gewoon hun gang gaan, maar mijn ouders hadden vroeger een mierentrek door ons huis en dat was wel erg vervelend.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 8 juli 2019 @ 16:02:26 #107
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187814257
Het kloterige van mollen is, denk ik, dat áls je ze dodelijk wilt bestrijden, het nogal gruwelijk moet.
Je moet een mooi en fascinerend O+ dier in een klem laten lopen.

Ik zou het mijn kat of een wilde fret of een bever (etc) niet willen aandoen en ik zou er bij een mol ook niet van slapen.

Kon je mollen vermoorden door ze met een welgemikte klap tegen de muur naar de eeuwige jachtvelden te laten vertrekken, dan zou ik er geloof ik minder moeite mee hebben. Of je een dier wel of niet verkiest te bestrijden / uit te roeien, hangt ook af van hoe naargeestig de methode is. Ik vraag me af of zo'n klem er in een fractie van een seconde een einde aan maakt, of dat er een kans is dat het afschuwelijk uitpakt voor zo'n dier.
Voor mij zou dat meetellen althans.

Misschien werkt de harkmethode Claudia! Het hele gezin aan de hark. O+ *O* Valt te proberen, toch?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187814340
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:02 schreef Duderinnetje het volgende:
Het kloterige van mollen is, denk ik, dat áls je ze dodelijk wilt bestrijden, het nogal gruwelijk moet.
Je moet een mooi en fascinerend O+ dier in een klem laten lopen.

Ik zou het mijn kat of een wilde fret of een bever (etc) niet willen aandoen en ik zou er bij een mol ook niet van slapen.

Kon je mollen vermoorden door ze met een welgemikte klap tegen de muur naar de eeuwige jachtvelden te laten vertrekken, dan zou ik er geloof ik minder moeite mee hebben. Of je een dier wel of niet verkiest te bestrijden / uit te roeien, hangt ook af van hoe naargeestig de methode is. Ik vraag me af of zo'n klem er in een fractie van een seconde een einde aan maakt, of dat er een kans is dat het afschuwelijk uitpakt voor zo'n dier.
Voor mij zou dat meetellen althans.

Misschien werkt de harkmethode Claudia! Het hele gezin aan de hark. O+ *O* Valt te proberen, toch?
Je kan ook in elk mollengat een wilde bloem planten...dan heb je straks een mooie wilde tuin. Goed voor de biodiversiteit!
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 8 juli 2019 @ 16:11:10 #109
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187814414
Ik denk dat we inmiddels wat afdwalen van bloemen en planten, maar gazon is ook wel een soort van planten, natuurlijk. :+
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187814460
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:11 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik denk dat we inmiddels wat afdwalen van bloemen en planten, maar gazon is ook wel een soort van planten, natuurlijk. :+
Ik probeerde ook weer wat terug te grijpen naar de bloemen en planten :+
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_187814475
quote:
6s.gif Op maandag 8 juli 2019 15:19 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Maar voor de rest kan ik er in komen dat insecten nu eenmaal niet precies weten waar ik vind dat mijn territorium begint.
Ja precies dit. Ik ben wel hard tegen beestjes die mijn kamerplanten bedreigen want die hebben nu eenmaal een heel kunstmatig ecosysteem waarin de schadelijke beestjes geen natuurlijke vijanden hebben en dan ben ik maar die vijand.

Maar buiten: een beetje luis in mijn roos is weer leuk voor de mieren enerzijds en de lieveheersbeestjes anderzijds en afgezien van wat mottige blaadjes hebben mijn rozen (of hibiscus) er verder geen last van. De kamperfoelie staat pas net dus daar spuit ik wel met mijn zelfgemaakte zeepsop/spiritus oplossing want anders gaat hij ten onder aan de luis en bijkomende meeldauw of andere schimmels.

quote:
Ik zet kevertjes etc. wél buiten omdat ik denk dat dat voor hen fijner is, want binnen zijn geen bloemetjes en hun familie woont vast in de tuin en ze weten de weg niet naar buiten in mijn huis, dus dat vind ik dan sneu. Ik stel me dan voor dat moederkever thuis zit te wachten met de grassprieten op tafel en pa al maar niet thuiskomt. ;(

#drukleven #indestad #notabene
O+
  maandag 8 juli 2019 @ 16:21:55 #112
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187814642
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:14 schreef yinu het volgende:

[..]

Ja precies dit. Ik ben wel hard tegen beestjes die mijn kamerplanten bedreigen want die hebben nu eenmaal een heel kunstmatig ecosysteem waarin de schadelijke beestjes geen natuurlijke vijanden hebben en dan ben ik maar die vijand.

Maar buiten: een beetje luis in mijn roos is weer leuk voor de mieren enerzijds en de lieveheersbeestjes anderzijds en afgezien van wat mottige blaadjes hebben mijn rozen (of hibiscus) er verder geen last van. De kamperfoelie staat pas net dus daar spuit ik wel met mijn zelfgemaakte zeepsop/spiritus oplossing want anders gaat hij ten onder aan de luis en bijkomende meeldauw of andere schimmels.
[..]

O+
En wat een luizen waren er dit jaar! Ik geloof niet dat ik het ooit in een tuin zo erg heb gehad. Geen luizenvallen gezet >:) , maar wel gespoten met biospul (ik eet veel in mijn tuin namelijk op).

Ik had ook wel zó veel luis, dat ik al begreep dat het bestellen van lieveheerbeestjes niet eens zin had. Ongekend.

Maar wel suf dat ik dat rondspuit en een gewonde mol in een val zielig vind. Maar ik vind dat dus wel.

Ben wel blij aangaande de huidige tuin dat er veel minder slakken zijn dan bij het oude huis. Ik verloor het daar altijd van het honderdkoppige slakkenleger, maar nu heb ik vijf slakken of zo. We groeten elkaar elke ochtend. Gaat er zo'n joviale slijmrand omhoog. :W
Zo familiair zijn we al.

[ Bericht 1% gewijzigd door Duderinnetje op 08-07-2019 16:29:41 ]
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187814701
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:21 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

En wat een luizen waren er dit jaar! Ik geloof niet dat ik het ooit in een tuin zo erg heb gehad. Geen luizenvallen gezet >:) , maar wel gespoten met biospul (ik eet veel in mijn tuin namelijk op).

Ik had ook wel zó veel luis, dat ik al begreep dat het bestellen van lieveheerbeestjes niet eens zin had. Ongekend.

Maar wel suf dat ik dat rondspuit en een gewonde mol in een val zielig vind. Maar ik vind dat dus wel.

Ben wel blij aangannde de huidige tuin dat er veel minder slakken zijn dan bij het oude huis. Ik verloor het daar altijd van het honderdkoppige slakkenleger, maar nu heb ik vijf slakken of zo. We groeten elkaar elke ochtend. Zo familiair zijn we al.
Ik raap de slakken altijd op (afgelopen zaterdag na de regen had ik er in 5 minuten 15!) en dan zet ik ze uit in gemeenteperkjes :@ #softie #ikvindslakkenleuk #maarmijnhostasook
  maandag 8 juli 2019 @ 16:27:57 #114
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187814762
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:25 schreef yinu het volgende:

[..]

Ik raap de slakken altijd op (afgelopen zaterdag na de regen had ik er in 5 minuten 15!) en dan zet ik ze uit in gemeenteperkjes :@ #softie #ikvindslakkenleuk #maarmijnhostasook
Toch niet naaktslakken? *ril*
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187814946
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:27 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Toch niet naaktslakken? *ril*
:X

Ziehier het slakken-uitzetprogramma

  maandag 8 juli 2019 @ 16:48:42 #116
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187815131
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:38 schreef yinu het volgende:

[..]

:X

Ziehier het slakken-uitzetprogramma

[ afbeelding ]
Oh, die gaan nog. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Duderinnetje op 08-07-2019 17:13:19 ]
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187815927
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:38 schreef yinu het volgende:

[..]

:X

Ziehier het slakken-uitzetprogramma

[ afbeelding ]
Beetje knoflookboter en een kwartiertje in de oven... heerlijk! ;)

Hier ook veel slakken, overal ook van die lekkere sporen en gaten in de bladeren... ik doe er niets aan verder hoor, ze eten hun buikje maar rond, geen last van.
pi_187816086
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 14:41 schreef Duderinnetje het volgende:
<knip>
Jullie wonen er en die mollen wonen er, al dan niet tijdelijk, kennelijk ook. Het is jammer dat ze niet meebetalen aan de hypotheek, maar ze woonden er wellicht wél al veel eerder. :P

Volgens mij zijn het heel interessante diertjes, wat bouw, functie en gedrag betreft. Wat kaas al zei hierboven; ze zijn prachtig om te zien.
<knip>
Ik ben het met je eens hoor, en ik strijd hier ook altijd tegen de klemmen. Maar, bij gevraagd advies: als je mollen weg wil hebben helpt in mijn ervaring enkel mollen.

Eens, ooit, heb ik er met de hand twee (levend! erg levend!) gevangen en weer uitgezet. Dat vond ik wel stoer :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 8 juli 2019 @ 17:56:22 #119
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_187816158
Klemmen vind ik erg naar en dan druk ik mij nog zacht uit. Het gebeurt nogal eens dat zo'n klem niet in een keer dood namelijk. En dan moet zo'n beestje eerst uren afzien.. :N
I solemnly swear i'm up to no good
  Spellchecker maandag 8 juli 2019 @ 18:01:14 #120
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187816214
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:25 schreef yinu het volgende:

[..]

Ik raap de slakken altijd op (afgelopen zaterdag na de regen had ik er in 5 minuten 15!) en dan zet ik ze uit in gemeenteperkjes :@ #softie #ikvindslakkenleuk #maarmijnhostasook
Ik gooi ze over de schutting in de heg.
pi_187816287
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:14 schreef yinu het volgende:

[..]

Ja precies dit. Ik ben wel hard tegen beestjes die mijn kamerplanten bedreigen want die hebben nu eenmaal een heel kunstmatig ecosysteem waarin de schadelijke beestjes geen natuurlijke vijanden hebben en dan ben ik maar die vijand.
Een tuin is evenzeer een kunstmatig ecosysteem. Als ik de natuur haar gang zou laten gaan, dan werd mijn tuin een loofbos (als ik mijn buurman, bioloog, mag geloven). Dus je bent als tuinier voortdurend bezig met manipulatie. Het helpt wel als je niet te zeer tegen de wetten van de natuur in probeert te gaan. Het scheelt althans een hoop tijd en frustratie.

En net zoals jij je kamerplanten probeert te beschermen, zo probeer ik mijn gazon te beschermen. Er komt in mijn tuin wel meer beplanting waardoor mollen minder ruimte krijgen om te graven, maar dat zal het straks des te belangrijker maken om mijn stuk gazon te beschermen. Ja, dat is esthetisch gemotiveerd: ik wil graag een stuk gras en niet een veld vol zandhopen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187816378
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:25 schreef yinu het volgende:

[..]

Ik raap de slakken altijd op (afgelopen zaterdag na de regen had ik er in 5 minuten 15!) en dan zet ik ze uit in gemeenteperkjes :@ #softie #ikvindslakkenleuk #maarmijnhostasook
Ik las ten aanzien van mijn vorige tuin, waar ik last had van de taxuskever, het advies om de beesten een voor een op te sporen. En zulk advies begrijp ik dan weer niet, want wie heeft er in hemelsnaam tijd voor om kevers en slakken uit tuinen te halen?

Mijn hosta's zouden binnen een week volledig weg zijn geweest als ik niet met korrels had gestrooid. Nu schijnen mollen slakken te eten, wat wel weer aangenaam is. Alleen komen de mollen niet in de achterste helft van de tuin, vermoedelijk omdat het er te drassig is. }:|

Mijn strategie nu wordt: geen planten nemen die gemakkelijk bezwijken aan slakken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187816477
Ja godverdomme, lees ik net dat mollen rond deze periode jongen hebben gekregen. :'(



Ik pak wel een hark.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187816568
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 18:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ja godverdomme, lees ik net dat mollen rond deze periode jongen hebben gekregen. :'(

Ik pak wel een hark.
O+

Dit topic kan wel hernoemd worden als Bloemen en Planten in Eigen Tuin voor de Weekhartigen.

Ik voel me altijd een beetje een muts met mijn fietsmandje vol slakken.
pi_187816591
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 18:46 schreef Bluezz het volgende:
Ondertussen bij mijn zus in de tuin.... (ze was het weekend weg en bij thuiskomst trof ze dit aan.. het had geregend) dweilende annabelles -O-

[ afbeelding ]
Mijn roze boeren liggen er ook zo bij.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_187816629
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2019 18:28 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Mijn roze boeren liggen er ook zo bij.
RIP
pi_187816632
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 18:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Een tuin is evenzeer een kunstmatig ecosysteem. Als ik de natuur haar gang zou laten gaan, dan werd mijn tuin een loofbos (als ik mijn buurman, bioloog, mag geloven). Dus je bent als tuinier voortdurend bezig met manipulatie. Het helpt wel als je niet te zeer tegen de wetten van de natuur in probeert te gaan. Het scheelt althans een hoop tijd en frustratie.

En net zoals jij je kamerplanten probeert te beschermen, zo probeer ik mijn gazon te beschermen. Er komt in mijn tuin wel meer beplanting waardoor mollen minder ruimte krijgen om te graven, maar dat zal het straks des te belangrijker maken om mijn stuk gazon te beschermen. Ja, dat is esthetisch gemotiveerd: ik wil graag een stuk gras en niet een veld vol zandhopen.
Bij de weg: mollen zoeken de randjes, eigenlijk zitten ze liever niet onder belopen terrein.
Oh, en mollen met jongen maken boven hun nest een enórme reuzenmolshoop.

quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 16:07 schreef Patroon het volgende:

[..]

Je kan ook in elk mollengat een wilde bloem planten...dan heb je straks een mooie wilde tuin. Goed voor de biodiversiteit!
Dit heb ik ook wel geprobeerd, maar het werkt niet goed. De mollengang is geen lekkere plaats voor een plant, zeker niet als mol met regelmaat de gang doorloopt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187816674
"Vermijd hippe planten! De populaire, opgeflufte hortensia’s ‘Annabel’ zijn zulke watjes dat ze het vorig jaar zomer allemaal hebben begeven. Ook buxushaagjes hebben niet voor niets overal het loodje gelegd. Die struikjes werden massaal en met veel kunst(mest) en vliegwerk gekweekt. Gevolg: ze hadden geen enkele resistentie tegen de buxusschimmel en -mot." (bron)

O-)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187816737
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 18:31 schreef sigme het volgende:

Dit heb ik ook wel geprobeerd, maar het werkt niet goed. De mollengang is geen lekkere plaats voor een plant, zeker niet als mol met regelmaat de gang doorloopt.
Ja, hij komt hier heel regelmatig op dezelfde plek terug. Ik stamp de hoop plat en de dag erna ligt er weer een hoop. Ik ga daar maar mee stoppen en de aarde gewoon weghalen en elders strooien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187816846
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 18:37 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, hij komt hier heel regelmatig op dezelfde plek terug. Ik stamp de hoop plat en de dag erna ligt er weer een hoop. Ik ga daar maar mee stoppen en de aarde gewoon weghalen en elders strooien.
Op zich werkt klieren wel, maar dan moet je zeker ook de gangen dichtstampen. Als de mol een gang wil houden komt 'ie er driemaal daags door.Dreimaal daags dichtstampen. Als een gang steeds onklaar gemaakt is en het is geen hoofdroute, wil de mol z'n pad wel eens verleggen.
Dan kan je daarna vredig co-existeren ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 8 juli 2019 @ 18:59:11 #131
34027 devlinmr
Trolivier
pi_187817140
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 18:33 schreef Claudia_x het volgende:
"Vermijd hippe planten! De populaire, opgeflufte hortensia’s ‘Annabel’ zijn zulke watjes dat ze het vorig jaar zomer allemaal hebben begeven. Ook buxushaagjes hebben niet voor niets overal het loodje gelegd. Die struikjes werden massaal en met veel kunst(mest) en vliegwerk gekweekt. Gevolg: ze hadden geen enkele resistentie tegen de buxusschimmel en -mot." (bron)

O-)
Die ene en enige buxus van mij komt anders weer aardig op stoom dit jaar. Zeker weer voor de helft voorzien van frisse groene blaadjes.
T is dat ik hem van mijn moeder heb gekregen ooit, anders was ie allang pleite geweest.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_187817906
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 18:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik las ten aanzien van mijn vorige tuin, waar ik last had van de taxuskever, het advies om de beesten een voor een op te sporen. En zulk advies begrijp ik dan weer niet, want wie heeft er in hemelsnaam tijd voor om kevers en slakken uit tuinen te halen?
:W
En paar weken lang elke avond met een schaar naar buiten en je hebt de rest van de zomer geen slakken.
Maar korrels vind ik zielig. En vies. En onnatuurlijk.
Zo zijn we allemaal lekker op onze eigen manier irrationeel.

Dit moment ben ik op zoek naar de (snij)bietmoordenaar. Al zeker 40 zaailingen opgevreten dit voorjaar, terwijl er niks anders ernstig wordt aangetast. Alles wat biet of snijbiet het wordt vakkundig binnen 3 dagen met de grond gelijk gemaakt.
Maar dat is meer voor het moestuintopic eigenlijk.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_187817942
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2019 18:31 schreef Bluezz het volgende:

[..]

RIP
Neuh, liggend zien ze er ook prima uit imo.
Ik zou zelf mijn dagen ook het liefst liggend slijten, dus ik kan het ze niet kwalijk nemen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_187818852
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2019 19:39 schreef Vanyel het volgende:

Neuh, liggend zien ze er ook prima uit imo.
Ik zou zelf mijn dagen ook het liefst liggend slijten, dus ik kan het ze niet kwalijk nemen.
:D

Ik heb rode duizendknoop. (niet de japanse woekerende soort overigens :P )
Die kunnen ook dweilen hoor :o
  maandag 8 juli 2019 @ 20:48:21 #135
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187819372
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 14:41 schreef Duderinnetje het volgende:
Vooropgesteld: ik heb geen (ervaring met) mollen in de tuin.
Maar om nou onschuldige dieren in een nare klem te laten lopen omdat ze het gazon aantasten... ik zou daar zelf wel enige moeite mee hebben. Ja of je hele gezin moet ledematen breken doordat ze steeds in gaten lopen of zo (ik weet niet wat een mol exact veroorzaakt.) Maar om esthetische redenen, ach. Jullie wonen er en die mollen wonen er, al dan niet tijdelijk, kennelijk ook. Het is jammer dat ze niet meebetalen aan de hypotheek, maar ze woonden er wellicht wél al veel eerder. :P

Volgens mij zijn het heel interessante diertjes, wat bouw, functie en gedrag betreft. Wat kaas al zei hierboven; ze zijn prachtig om te zien.
Juist leuk om filmpjes over te kijken met de kinderen misschien, en juist hun aanwezigheid te gebruiken om iets over ze te leren. Het idee dat je als mens nu eenmaal niet alleen woont op een stuk land, en hoe je het toch samen moet zien te rooien, lijkt me voor kinderen erg leuk en interessant.

En wie weet zijn ze volgend jaar vertrokken (die kinderen 8-) ) en dan heb je je gazon ook weer zo ingezaaid.

Maar nogmaals: geen ervaring met mollen en wat ze eventueel permanent kunnen mollen aan huis en haard. Ik werd daardoor echter niet gehinderd een duit in het zakje te doen. :7
Precies, je bent geen eigenaar van je tuin maar die share je met alle dieren. Je mag dan een papiertje hebben waarop staat dat je de grond hebt gekocht maar die merel en die roodborst wonen net zo hard op dat landje.
  maandag 8 juli 2019 @ 20:51:36 #136
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187819417
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2019 19:37 schreef Vanyel het volgende:

[..]

:W
En paar weken lang elke avond met een schaar naar buiten en je hebt de rest van de zomer geen slakken.
Maar korrels vind ik zielig. En vies. En onnatuurlijk.
Zo zijn we allemaal lekker op onze eigen manier irrationeel.

Dit moment ben ik op zoek naar de (snij)bietmoordenaar. Al zeker 40 zaailingen opgevreten dit voorjaar, terwijl er niks anders ernstig wordt aangetast. Alles wat biet of snijbiet het wordt vakkundig binnen 3 dagen met de grond gelijk gemaakt.
Maar dat is meer voor het moestuintopic eigenlijk.
Muizen?
pi_187820416
Ik heb echt geen idee. Houden die van biet?
Het is iets dat al het andere laat staan. Sla, wortels, tuinbonen, peultjes, courgette, pompoen, knoflook, aardappels. Allerlei soorten groente zijn veilig (soms wel een hap eruit, maar dat telt niet), maar deze niet.
Nu ik het opschrijf bedenk ik dat wel de sommige koolrabis gaten hadden. Die zagen er slakkig uit.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 8 juli 2019 @ 23:32:56 #138
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187822962
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 10:26 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Je kan het wel heel goed (laten) uitzaaien. En de hommels zijn er ook dol op. Oh en 't is geen vaste plant maar tweejarig.
Ik laat ze lekker hun gang gaan. Met de salomonszegel hoeven ze niet meer de concurrentie aan, want die staan nu bij de vijver.

Schaamteloze crosspost:



En even het totaalplaatje, sommigen hebben dit al in ons verbouwingstopic gezien:



@AnneX, met Six. zijn pols gaat het stukken beter maar nog niet 100%.
Resistance is futile.
  maandag 8 juli 2019 @ 23:36:28 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187823017
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 18:46 schreef Bluezz het volgende:
Ondertussen bij mijn zus in de tuin.... (ze was het weekend weg en bij thuiskomst trof ze dit aan.. het had geregend) dweilende annabelles -O-

[ afbeelding ]
Dat doet altijd een beetje pijn... -O-

Maar damn, spectaculaire bloei heeft ze wel!
Resistance is futile.
  maandag 8 juli 2019 @ 23:41:36 #140
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187823127
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 06:30 schreef Koettie het volgende:
Gister naar de tuin geweest waar het voor mij allemaal begon. Was toen huisbewaarder, woonde daar zo fijn. Heb vaste fuchsia struikjes meegekregen, valariaan en moerasspirea. Vond m'n tuin top maar zie nu dat het nog veel beter kan. Binnenkort komen ze hierheen en dan krijg ik nog wat plantjes. Ze hebben veel inheemse Nederlandse planten dus lekker Hollands.

Ga binnenkort m'n geveltuin omgooien. De planten die er nu staan zijn niet bestand tegen de droogte en m'n tuinslang komt daar niet en gieters vind ik gedoe daar. Krijgt in de middag flink wat zon, iemand tips?
Stokrozen!



En siergrassen houden vaak van zon.

Ook nog iets wintergroens?
Resistance is futile.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 00:17:50 #141
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187823603
Wat betreft mollen, slakken, muizen.. ik heb hier een muisje die op het vogelvoer afkomt. Dat trek ik wel. Zijn neefje zat vorig jaar binnen, net een dag voor we op vakantie gingen. Dat trok ik niet.

Mollen.. twijfelachtig. Waarschijnlijk zou ik eerst proberen te verjagen met flessen en pesten, maar bij geen verbetering: einde verhaal.

De Vlaamse Gaaien hebben voor mij afgerekend met de duiven. En de tuin is afgestemd op kleine vogeltjes, dus de grotere vogels zijn te lomp en onhandig om er echt een concurrentiestrijd van te maken.

Slakken: heb ik na wat twijfelen toch maar een bierval voor neergezet, maar ik heb ook weinig last van ze. Ik overweeg wel nog steeds egels O+ maar ik denk dat ze niet zo van grind houden. Als ze diepte goed in kunnen schatten, dan zie ik geen probleem om een loopplankje te maken naar de tuinbakken.

Verder heb ik 2 insectenhotels maar daar wil ik er nog een paar van om bij elkaar te hangen.

En dan moet er nog een keer een vleermuizenkastje komen. En ik wil nog een echte composthoop met compostwormen enzo.

Ik heb ook een kattenverjager, dat werkt echt goed. Alleen ze werken ook tegen mijn stiefdochters en naar mijn idee ook vogeltjes (al kan dat laatste ook op toeval berusten).

Het stikt in onze tuin trouwens van de kikkers. Ik zie er elke dag wel een paar. Het zou me niet verbazen als een reiger een keer besluit een bezoekje te brengen, maar die krijgt het dan wel knap lastig in de aanvliegroute vanwege de hanglampen en de staalkabel die midden door de tuin loopt.
Resistance is futile.
pi_187824348
quote:
2s.gif Op maandag 8 juli 2019 23:41 schreef Seven. het volgende:

[..]

Stokrozen!

[ afbeelding ]

En siergrassen houden vaak van zon.

Ook nog iets wintergroens?
Stokrozen staan al tussen de tegels! We hebben een Stokrozen straat. Zal vanavond even foto maken van 't zielige zooitje wat er nu staat.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 06:27:02 #143
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187824369
quote:
7s.gif Op maandag 8 juli 2019 23:32 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik laat ze lekker hun gang gaan. Met de salomonszegel hoeven ze niet meer de concurrentie aan, want die staan nu bij de vijver.

Schaamteloze crosspost:

[ afbeelding ]

En even het totaalplaatje, sommigen hebben dit al in ons verbouwingstopic gezien:

[ afbeelding ]

@:AnneX, met Six. zijn pols gaat het stukken beter maar nog niet 100%.
Mooi zeg!
pi_187824375
quote:
7s.gif Op maandag 8 juli 2019 23:32 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik laat ze lekker hun gang gaan. Met de salomonszegel hoeven ze niet meer de concurrentie aan, want die staan nu bij de vijver.

Schaamteloze crosspost:

[ afbeelding ]

En even het totaalplaatje, sommigen hebben dit al in ons verbouwingstopic gezien:

[ afbeelding ]

@:AnneX, met Six. zijn pols gaat het stukken beter maar nog niet 100%.
O+ ik vind jouw tuin zo leuk.
Die inspireert mij om ook iets met mijn tuin te doen.
Achtertuin dan, de voortuin heb ik al afgeschreven.
pi_187824572
Die hogetonenshit! :r
Mijn ouders hebben ze ook, tegen steenmarters bij de auto. Ben ik de 40 al gepasseerd maar nog elke keer moet ik rennen als ik daar de auto uit stap. Wat een misselijkmakend geluid zeg.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  dinsdag 9 juli 2019 @ 09:57:40 #146
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187825719
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 07:30 schreef Vanyel het volgende:
Die hogetonenshit! :r
Mijn ouders hebben ze ook, tegen steenmarters bij de auto. Ben ik de 40 al gepasseerd maar nog elke keer moet ik rennen als ik daar de auto uit stap. Wat een misselijkmakend geluid zeg.
Haha, ik heb er zelf gelukkig weinig last van :P
Resistance is futile.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 10:11:42 #147
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187825878
quote:
14s.gif Op maandag 8 juli 2019 17:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens hoor, en ik strijd hier ook altijd tegen de klemmen. Maar, bij gevraagd advies: als je mollen weg wil hebben helpt in mijn ervaring enkel mollen.

Eens, ooit, heb ik er met de hand twee (levend! erg levend!) gevangen en weer uitgezet. Dat vond ik wel stoer :D
:o _O_

Ik moet jou nooit ontmoeten IRL, want ik koester de mythische proporties die je in mijn hoofd hebt aangenomen enorm. :D
Dat kan in het echt alleen maar tegenvallen. Of ik vind dan mijn hele leven een slappe mislukking of zo. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Duderinnetje op 09-07-2019 10:18:35 ]
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187826512
quote:
2s.gif Op maandag 8 juli 2019 23:36 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat doet altijd een beetje pijn... -O-

Maar damn, spectaculaire bloei heeft ze wel!
Ja zeker! Haar druif is ook zo huge!!!
Ik heb een stekje van haar Annabel in een blauwe pot :D op het blauwe bankje staan *O*
pi_187827390
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 07:30 schreef Vanyel het volgende:
Die hogetonenshit! :r
Mijn ouders hebben ze ook, tegen steenmarters bij de auto. Ben ik de 40 al gepasseerd maar nog elke keer moet ik rennen als ik daar de auto uit stap. Wat een misselijkmakend geluid zeg.
Haha, ja, ik kan daar zelf ook slecht tegen. Soms is de remedie erger dan de kwaal.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187827401
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 10:11 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

:o _O_

Ik moet jou nooit ontmoeten IRL, want ik koester de mythische proporties die je in mijn hoofd hebt aangenomen enorm. :D
Dat kan in het echt alleen maar tegenvallen. Of ik vind dan mijn hele leven een slappe mislukking of zo. :P
Je mag hier best komen oefenen met mollen vangen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 12:20:51 #151
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187827474
Wij hebben wat kuipen met planten voor de deur staan hier bij de portiekflat en nu zit er in het gebladerte een bruine rat zag ik net. Ik hoorde geritsel en bleef even kijken.
pi_187827510
Ik zou voor jullie eens het geluid hier 's nachts moeten opnemen. Ik dacht lekker rustig in de natuur te wonen, maar de natuur maakt meer lawaai dan de stad 's nachts.

Het lijkt hierop:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187827531
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 12:20 schreef kaasplankje het volgende:
Wij hebben wat kuipen met planten voor de deur staan hier bij de portiekflat en nu zit er in het gebladerte een bruine rat zag ik net. Ik hoorde geritsel en bleef even kijken.
Oei. Pak hem bij zijn staart en gooi hem in de Maas. :r

@Claudia: liever dan sirenes en toeters in de stad, tóch?
pi_187827617
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 12:24 schreef AnneX het volgende:

@:Claudia: liever dan sirenes en toeters in de stad, tóch?
Sommige mensen uploaden 10 uur aan zulke soundscapes op YouTube ter ontspanning. Dus ik mag niet klagen, denk ik. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 12:56:14 #155
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187828022
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 12:24 schreef AnneX het volgende:

[..]

Oei. Pak hem bij zijn staart en gooi hem in de Maas. :r

@:Claudia: liever dan sirenes en toeters in de stad, tóch?
Ik ga hem killen want ik heb ook zo mijn grenzen. :P
  dinsdag 9 juli 2019 @ 13:36:20 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187828540
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 12:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou voor jullie eens het geluid hier 's nachts moeten opnemen. Ik dacht lekker rustig in de natuur te wonen, maar de natuur maakt meer lawaai dan de stad 's nachts.

Het lijkt hierop:

Punt is vooral dat je het beter hoort omdat die permanente ruis van de stad het geluid van de natuur niet dempt ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_187829100
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 12:56 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik ga hem killen want ik heb ook zo mijn grenzen. :P
_O-
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 14:56:51 #158
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187829454
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 12:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Je mag hier best komen oefenen met mollen vangen.
Ik krijg, ondanks goede intenties, nauwelijks een vlieg heelhuids te pakken als ik hem redden wil van de binnenhuizige ruitendood.

Je moet echt sigme hebben. Zij is de Poetin van de lage landen, in die zin dat ze gewoon achteloos met de ene blote hand een mol uit een grasveld trekt, terwijl ze met de andere een brandnetelstengel tot thee knijpt boven een glas kokend water.

Dat glas heeft ze dan zojuist ook zelf geblazen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Duderinnetje op 09-07-2019 18:13:26 ]
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 9 juli 2019 @ 15:59:43 #159
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187830408
De Poetin van de lage landen _O-
Resistance is futile.
pi_187830420
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 14:56 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik krijg, ondanks goede intenties, nauwelijks een vlieg heelhuids te pakken als ik hem redden wil van de binnenhuizige ruitendood.

Je moet echt sigme hebben. Zij is de Poetin van de lage landen, in die zin dat ze gewoon achteloos met de ene blote hand een mol uit een grasveld trekt, terwijl ze met de andere een brandnetelstengel tot thee kijpt boven een glas kokend water.

Dat glas heeft ze dan zojuist ook zelf geblazen.
:D!

In mijn familie werd bij ongewenst gedierte vroeger gewoon de luchtbuks gepakt. Er was wel eens collateral damage, zoals het rechteroog van mijn tante. Dan weten jullie wat mijn maatstaf is.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 16:16:31 #161
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187830688
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 16:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

:D!

In mijn familie werd bij ongewenst gedierte vroeger gewoon de luchtbuks gepakt. Er was wel eens collateral damage, zoals het rechteroog van mijn tante. Dan weten jullie wat mijn maatstaf is.
LOL, kom jij ook van de boerderij of zo?

Mijn pa vertelt nog wel eens een mooi verhaal over hoe ratten vangen er begin jaren '70 aan toe ging. Hadden mijn pa en opa de ingang van een rattennest gevonden in de spouwmuur. Dus uiteraard moet je daarvoor de Zündapp aanslingeren, tuinslang aan de uitlaat hangen en het andere eind in de ingang van het nest hangen. Goed gas geven en een paar minuten later komen de ratten vanzelf naar buiten. Waar ze echter niet echt rekening mee hadden gehouden is dat die beesten in paniek op zoek gaan naar een verstopplek, ze rennen niet dus niet zoals in de film hun vrijheid tegemoet in een open veld of zo.. De tweede rat die naar buiten kwam, kroop direct het eerste beste donkere gat in dat 'ie tegenkwam. Dat was dus de broekspijp van mijn vader zijn overall _O- _O- . Gelijk afknijpen vlak boven de knie natuurlijk, maar je gaat er natuurlijk ook niet op meppen met een knuppel in zo'n situatie en die rat wilde er echt niet meer uit. Uiteindelijk moesten ze de tuinslang onderin de overall hangen om die rat er weer uit te krijgen.

Fucking hell...! Dat waren nog eens tijden :7 .
Resistance is futile.
pi_187830842
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 16:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

LOL, kom jij ook van de boerderij of zo?

Mijn pa vertelt nog wel eens een mooi verhaal over hoe ratten vangen er begin jaren '70 aan toe ging. Hadden mijn pa en opa de ingang van een rattennest gevonden in de spouwmuur. Dus uiteraard moet je daarvoor de Zündapp aanslingeren, tuinslang aan de uitlaat hangen en het andere eind in de ingang van het nest hangen. Goed gas geven en een paar minuten later komen de ratten vanzelf naar buiten. Waar ze echter niet echt rekening mee hadden gehouden is dat die beesten in paniek op zoek gaan naar een verstopplek, ze rennen niet dus niet zoals in de film hun vrijheid tegemoet in een open veld of zo.. De tweede rat die naar buiten kwam, kroop direct het eerste beste donkere gat in dat 'ie tegenkwam. Dat was dus de broekspijp van mijn vader zijn overall _O- _O- . Gelijk afknijpen vlak boven de knie natuurlijk, maar je gaat er natuurlijk ook niet op meppen met een knuppel in zo'n situatie en die rat wilde er echt niet meer uit. Uiteindelijk moesten ze de tuinslang onderin de overall hangen om die rat er weer uit te krijgen.

Fucking hell...! Dat waren nog eens tijden :7 .
Mijn hemel. :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187831189
Jullie verhalen _O-
  dinsdag 9 juli 2019 @ 16:54:47 #164
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_187831218
Hm wij schoten nooit op dieren ofzo. We hebben wel de varkens eens proberen dronken te voeren.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 9 juli 2019 @ 19:03:27 #165
286949 Thinkk-Pinkk
Tickety-boo
pi_187833118
Die plantsnap app is wel heel handig trouwens. Bij sommige planten zat geen kaartje en nu weet ik toch mooi wat voor planten het zijn.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187839388
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 16:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

LOL, kom jij ook van de boerderij of zo?

Mijn pa vertelt nog wel eens een mooi verhaal over hoe ratten vangen er begin jaren '70 aan toe ging. Hadden mijn pa en opa de ingang van een rattennest gevonden in de spouwmuur. Dus uiteraard moet je daarvoor de Zündapp aanslingeren, tuinslang aan de uitlaat hangen en het andere eind in de ingang van het nest hangen. Goed gas geven en een paar minuten later komen de ratten vanzelf naar buiten. Waar ze echter niet echt rekening mee hadden gehouden is dat die beesten in paniek op zoek gaan naar een verstopplek, ze rennen niet dus niet zoals in de film hun vrijheid tegemoet in een open veld of zo.. De tweede rat die naar buiten kwam, kroop direct het eerste beste donkere gat in dat 'ie tegenkwam. Dat was dus de broekspijp van mijn vader zijn overall _O- _O- . Gelijk afknijpen vlak boven de knie natuurlijk, maar je gaat er natuurlijk ook niet op meppen met een knuppel in zo'n situatie en die rat wilde er echt niet meer uit. Uiteindelijk moesten ze de tuinslang onderin de overall hangen om die rat er weer uit te krijgen.

Fucking hell...! Dat waren nog eens tijden :7 .
_O-
pi_187844053
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 19:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Die plantsnap app is wel heel handig trouwens. Bij sommige planten zat geen kaartje en nu weet ik toch mooi wat voor planten het zijn.
Ja handig he!
Mijn schoonzus postte gister op fb een bloem in een plant die ze niet kende.. met mijn telefoon via de app plantnet een foto van mijn laptop genomen :D En ze had haar antwoord.
  woensdag 10 juli 2019 @ 12:52:37 #168
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187844869
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 16:16 schreef Seven. het volgende:

[..]

LOL, kom jij ook van de boerderij of zo?

Mijn pa vertelt nog wel eens een mooi verhaal over hoe ratten vangen er begin jaren '70 aan toe ging. Hadden mijn pa en opa de ingang van een rattennest gevonden in de spouwmuur. Dus uiteraard moet je daarvoor de Zündapp aanslingeren, tuinslang aan de uitlaat hangen en het andere eind in de ingang van het nest hangen. Goed gas geven en een paar minuten later komen de ratten vanzelf naar buiten. Waar ze echter niet echt rekening mee hadden gehouden is dat die beesten in paniek op zoek gaan naar een verstopplek, ze rennen niet dus niet zoals in de film hun vrijheid tegemoet in een open veld of zo.. De tweede rat die naar buiten kwam, kroop direct het eerste beste donkere gat in dat 'ie tegenkwam. Dat was dus de broekspijp van mijn vader zijn overall _O- _O- . Gelijk afknijpen vlak boven de knie natuurlijk, maar je gaat er natuurlijk ook niet op meppen met een knuppel in zo'n situatie en die rat wilde er echt niet meer uit. Uiteindelijk moesten ze de tuinslang onderin de overall hangen om die rat er weer uit te krijgen.

Fucking hell...! Dat waren nog eens tijden :7 .
:D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 10 juli 2019 @ 12:53:30 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187844882
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 14:56 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik krijg, ondanks goede intenties, nauwelijks een vlieg heelhuids te pakken als ik hem redden wil van de binnenhuizige ruitendood.

Je moet echt sigme hebben. Zij is de Poetin van de lage landen, in die zin dat ze gewoon achteloos met de ene blote hand een mol uit een grasveld trekt, terwijl ze met de andere een brandnetelstengel tot thee knijpt boven een glas kokend water.

Dat glas heeft ze dan zojuist ook zelf geblazen.
O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_187846508
Het regent zo lekker voor de tuin O+
  woensdag 10 juli 2019 @ 20:14:36 #171
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187851377
Nou wat een feest inderdaad.
pi_187865112
Ja, de tuin had het wel weer nodig.

Ik ben blij, want de kiwi in mijn kas leek na de vorige hevige regenval verzopen maar loopt toch weer uit. O+

En de mol blijft maar graven. }:|
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187865830
Hier is het nog steeds droog.
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 11 juli 2019 @ 17:41:14 #174
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187866988
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:48 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, de tuin had het wel weer nodig.

Ik ben blij, want de kiwi in mijn kas leek na de vorige hevige regenval verzopen maar loopt toch weer uit. O+

En de mol blijft maar graven. }:|
Goed nieuws! Wat hij nu graaft, kan hij morgen niet meer graven. O-)
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 11 juli 2019 @ 19:01:17 #175
6941 APK
Factual, I think.
pi_187868270
Een vraag mbt schijfcactussen, misschien dat iemand antwoord kan geven:
Ik heb een paar stekken meegenomen uit Griekenland en die wil ik graag tuinrijp maken.
Ze hebben een paar dagen liggen drogen en daarna heb ik ze in een pot gestopt. Ze staan nu in de vensterbank in de zon (eentje buiten, maar die doet nog niets).
Nu komen er uitstulpingen (waarschijnlijk nieuwe bladeren) en hoe moet ik ze nou verzorgen?
Een beetje zoeken op google zegt vooral geen water geven, maar alles in mij schreeuwt om water te geven omdat ik bang ben dat de moederschijf helemaal leeggetrokken gaat worden...
Ze zijn vier weken geleden afgesneden en drie weken geleden in de pot gestopt (toen heb ik wel wat water gegeven omdat het bloedheet was).

Iemand?





Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_187868478
Water heeft geen zin, ze hebben nog geen wortels. Dus dan is er vooral kans op rot. Pas water als er wortels zijn!
  donderdag 11 juli 2019 @ 19:28:36 #177
6941 APK
Factual, I think.
pi_187868773
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 19:12 schreef Koettie het volgende:

Water heeft geen zin, ze hebben nog geen wortels. Dus dan is er vooral kans op rot. Pas water als er wortels zijn!
Hoe kom je er dan achter of er wortels aanzitten? :o
Hoe lang kan zoiets ongeveer duren?
(Ik heb ze half ingegraven dus kan het niet zien).
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_187868837
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 19:28 schreef APK het volgende:

[..]

Hoe kom je er dan achter of er wortels aanzitten? :o
Hoe lang kan zoiets ongeveer duren?
(Ik heb ze half ingegraven dus kan het niet zien).
Af en toe even aan wiebelen /zachtjes trekken of ze al vast zitten. Doe ik ook met m'n euforbia's :P kan wel een tijdje duren!
  donderdag 11 juli 2019 @ 19:35:44 #179
6941 APK
Factual, I think.
pi_187868914
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2019 19:32 schreef Koettie het volgende:

Af en toe even aan wiebelen /zachtjes trekken of ze al vast zitten. Doe ik ook met m'n euforbia's :P kan wel een tijdje duren!
Ze zitten nu al muurvast :P
Ik ben een beetje bang dat ik te lang wacht en dat ze gaan verschrompelen, is mij al eerder gebeurd met kleinere varianten.
(Deze waren meer dan 2kg extra bagage op de terugweg :P )
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_187869178
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 19:35 schreef APK het volgende:

[..]

Ze zitten nu al muurvast :P
Ik ben een beetje bang dat ik te lang wacht en dat ze gaan verschrompelen, is mij al eerder gebeurd met kleinere varianten.
(Deze waren meer dan 2kg extra bagage op de terugweg :P )
Beter te lang dan te kort. Zou over 3 weken oid nog eens kijken of er wortels zijn. Beetje zandige/droge grond. Water geven zonder wortels heeft geen zin. Je kan voor de zekerheid even voorzichtig kijken of er wortels zijn.
pi_187898664
Ik heb mijn aliums na de bloei afgeknipt en binnen laten drogen. Nu zitten er allemaal zwarte zaadjes in. Het lijkt mij dat ik die kan zaaien om meer/nieuwe aliums te krijgen. Klopt dat? En wanneer kan ik dan het beste zaaien?
pi_187898841
Is dit (echte) Salie? Lees overal dat het maar 50cm wordt maar deze zijn bijna een meter denk ik.



Heb al zaailingen! Die mogen in een ander stukje als ze groter zijn. Door de grote bladeren wordt de bodem mooi bedekt. Hopelijk gaan m'n katten dan de Kattenbak gebruiken.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 17:31:31 #183
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187902851
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 13:14 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb mijn aliums na de bloei afgeknipt en binnen laten drogen. Nu zitten er allemaal zwarte zaadjes in. Het lijkt mij dat ik die kan zaaien om meer/nieuwe aliums te krijgen. Klopt dat? En wanneer kan ik dan het beste zaaien?
Best in de winter!

https://www.pokon.nl/blog/allium-zaaien/
Resistance is futile.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 17:33:33 #184
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187902877
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 13:27 schreef Koettie het volgende:
Is dit (echte) Salie? Lees overal dat het maar 50cm wordt maar deze zijn bijna een meter denk ik.

[ afbeelding ]

Heb al zaailingen! Die mogen in een ander stukje als ze groter zijn. Door de grote bladeren wordt de bodem mooi bedekt. Hopelijk gaan m'n katten dan de Kattenbak gebruiken.
[ afbeelding ]
Ik denk niet dat het echte salie is, het grijzige blad ontbreekt. Misschien ff close up fotootje nemen en door plantnet halen?
Resistance is futile.
pi_187902963
quote:
7s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 17:33 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het echte salie is, het grijzige blad ontbreekt. Misschien ff close up fotootje nemen en door plantnet halen?
Die blijft Salie roepen :P
  zaterdag 13 juli 2019 @ 18:25:23 #186
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187903431
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 17:39 schreef Koettie het volgende:

[..]

Die blijft Salie roepen :P
Haha :+ lekker handig!
Resistance is futile.
pi_187905947
Het blijkt een salvia forskaohlei te zijn!
  zaterdag 13 juli 2019 @ 21:25:46 #188
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187905965
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 21:24 schreef Koettie het volgende:
Het blijkt een salvia forskaohlei te zijn!
^O^
Resistance is futile.
  zondag 14 juli 2019 @ 07:33:23 #189
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_187911033
Dat Plantnet schijnt alleen geschikt te zijn voor heel eenvoudig herkenbare planten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  zondag 14 juli 2019 @ 08:29:19 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187911154
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 07:33 schreef jajablahblah het volgende:
Dat Plantnet schijnt alleen geschikt te zijn voor heel eenvoudig herkenbare planten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat je vader gelijk heeft!
Resistance is futile.
pi_187911164
Dat ligt nogal aan wat je makkelijk vindt :D
Als ik het zelf niet ken, en plantnet kent het wel, is het iig voor mij te moeilijk.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_187911743
Mijn clematis stekjes zijn mislukt. Ze begonnen eerst wel uit te lopen, maar daarna stopten ze en de laatste week werd het blad bruin.
Gisteren naar het tuincentrum geweest voor 2 clematissen. Het is uiteindelijk, na lang wikken en wegen, de Gladys Picard geworden.
pi_187969240
De (niet woekerende) rode duizendknoop gaat lekker *O*



  woensdag 17 juli 2019 @ 16:01:03 #194
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187969274
Persicaria amplexicaulis?
  woensdag 17 juli 2019 @ 16:05:14 #195
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187969362
Mijn zus had een Verbena officinalis 'Bampton' mooi ding zeg.



plaatje van de internet.
pi_187970150
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 16:01 schreef kaasplankje het volgende:
Persicaria amplexicaulis?
Yup :D
pi_187971986
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 16:01 schreef kaasplankje het volgende:
Persicaria amplexicaulis?
Ah, dus inderdaad familie van de adderwortel!

Wij hebben hier last van perzikkruid, weet iemand hoe dat te bestrijden is?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187979662
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 18:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Ah, dus inderdaad familie van de adderwortel!

Wij hebben hier last van perzikkruid, weet iemand hoe dat te bestrijden is?
Ik las perzikhuid _O- Dus ik dacht hoe kan je dáár nou last van hebben :?
Weet t dus niet :P
pi_187980157
Ik wil een paar akebia's in een sering laten klimmen, maar vraag me af of de sering dan niet 'gewurgd' zal worden?
  donderdag 18 juli 2019 @ 06:26:08 #200
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187981314
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 18:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Ah, dus inderdaad familie van de adderwortel!

Wij hebben hier last van perzikkruid, weet iemand hoe dat te bestrijden is?
Dat raapt toch heel makkelijk?
pi_187985962
Hoi allen :W sinds een paar maanden bezitter van een grote tuin (900 m2 oid). We zijn momenteel enorm in gevecht met haagwinde (dat gaat redelijk), het grasmaaien is heerlijk en we ontdekken wat voor struiken en bomen in de tuin staan. Voorheen nooit eerder een tuin gehad, dus bar weinig verstand er van.

Nu komen er af en toe spontaan bomen op in de tuin. Soms een eik, meestal zijn het beukjes.
Twee daarvan zijn inmiddels behoorlijk uit de kluiten gegroeid. De vorige bewoonster heeft ze niet tijdig verwijderd. Ze staan pal naast fruitboompjes, die ook vrij recent geplant zijn (vorig jaar misschien?) en verdringen deze behoorlijk. Hoe kunnen we die beukenboompjes het beste verwijderen? Het lijkt me haast ondoenlijk om de stronk/wortels te verwijderen zonder die van de fruitboom te beschadigen.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_187986458
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:44 schreef Lot_1 het volgende:
Hoi allen :W sinds een paar maanden bezitter van een grote tuin (900 m2 oid). We zijn momenteel enorm in gevecht met haagwinde (dat gaat redelijk),
vergeet het maar. Tenzij je het platspuit met Roundup ga je dit niet winnen
quote:
het grasmaaien is heerlijk en we ontdekken wat voor struiken en bomen in de tuin staan. Voorheen nooit eerder een tuin gehad, dus bar weinig verstand er van.

Nu komen er af en toe spontaan bomen op in de tuin. Soms een eik, meestal zijn het beukjes.
Twee daarvan zijn inmiddels behoorlijk uit de kluiten gegroeid. De vorige bewoonster heeft ze niet tijdig verwijderd. Ze staan pal naast fruitboompjes, die ook vrij recent geplant zijn (vorig jaar misschien?) en verdringen deze behoorlijk. Hoe kunnen we die beukenboompjes het beste verwijderen? Het lijkt me haast ondoenlijk om de stronk/wortels te verwijderen zonder die van de fruitboom te beschadigen.
Zo dicht mogelijk bij de grond afzagen en verder lekker laten zitten.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_187987477
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:44 schreef Lot_1 het volgende:
We zijn momenteel enorm in gevecht met haagwinde (dat gaat redelijk),
Zo vaak mogelijk, zo mogelijk dagelijks of minimaal wekelijks een rondje door de tuin en weg trekken. Ja, het is agressief spul maar als er iets anders staat dan zal het uiteindelijk verdrongen worden. Anders was de hele wereld nu bedekt geweest met pispotjes.
pi_187991640
Heeft iemand ervaring met de website www.tuinplant.nl

Ik wil graag een vlinderstruik flower power. Lijkt bijna nergens leverbaar te zijn en daar wel.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187992609
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 19:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Heeft iemand ervaring met de website www.tuinplant.nl

Ik wil graag een vlinderstruik flower power. Lijkt bijna nergens leverbaar te zijn en daar wel.
Oh die is leuk, zou 'm zo bestellen :Y
Waarom niet?
  donderdag 18 juli 2019 @ 20:34:29 #206
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187992853
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 19:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Heeft iemand ervaring met de website www.tuinplant.nl

Ik wil graag een vlinderstruik flower power. Lijkt bijna nergens leverbaar te zijn en daar wel.
Ik heb toevallig die Flower Power voor de deur staan in onze geveltuin. Gekocht bij TC aan de Kromme Zandweg alhier.
pi_187993859
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:22 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Oh die is leuk, zou 'm zo bestellen :Y
Waarom niet?
Ik weet niet of de site betrouwbaar is. Vandaar. En kan ook niks over leveringen vinden. Dus denk wie weet heeft hier iemand ervaring met die website :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187993865
quote:
6s.gif Op donderdag 18 juli 2019 20:34 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik heb toevallig die Flower Power voor de deur staan in onze geveltuin. Gekocht bij TC aan de Kromme Zandweg alhier.
Helaas geen kromme zandweg hier ;)
I solemnly swear i'm up to no good
  Spellchecker donderdag 18 juli 2019 @ 21:32:57 #209
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187993877
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:32 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Helaas geen kromme zandweg hier ;)
Ook geen Halsterseweg? :@
pi_187993932
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:32 schreef maily het volgende:

[..]

Ook geen Halsterseweg? :@
Nee maaaaarr mijn ouders wonen in West Brabant.. Dusse zouden ze die bij de intratuin in halsteren hebben? :D in dat geval ga ik zondag even bij mijn ouders op bezoek :+

Op hun website staat hij niet vandaar.
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 18 juli 2019 @ 21:37:10 #211
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_187993935
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:31 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik weet niet of de site betrouwbaar is. Vandaar. En kan ook niks over leveringen vinden. Dus denk wie weet heeft hier iemand ervaring met die website :)
Nou als ik die feedback zo lees zou ik het wel aandurven.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  Spellchecker donderdag 18 juli 2019 @ 21:38:19 #212
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187993951
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:37 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Nee maaaaarr mijn ouders wonen in West Brabant.. Dusse zouden ze die bij de intratuin in halsteren hebben? :D in dat geval ga ik zondag even bij mijn ouders op bezoek :+
Geen idee, maar ik heb je ooit weleens zien posten dat je daar weleens kwam ;)
pi_187993958
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:37 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Nou als ik die feedback zo lees zou ik het wel aandurven.
Awesome :D ik vind het zo tof die kleuren van die struik.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_187993964
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:38 schreef maily het volgende:

[..]

Geen idee, maar ik heb je ooit weleens zien posten dat je daar weleens kwam ;)
Ja die winkel is echt veel beter dan die Coppelmans hier.
I solemnly swear i'm up to no good
  Spellchecker donderdag 18 juli 2019 @ 21:39:39 #215
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187993971
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:39 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ja die winkel is echt veel beter dan die Coppelmans hier.
Een van de beste zelfs .... ;)
Maar niet de goedkoopste :@
pi_187994027
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:39 schreef maily het volgende:

[..]

Een van de beste zelfs .... ;)
Maar niet de goedkoopste :@
Nee dat klopt. Ze weten wel van de prijsjes. Maar ik heb er nog nooit een slechte plant gekocht.

En nu heb ik zin in de kerst show.. In juli :')
I solemnly swear i'm up to no good
  Spellchecker donderdag 18 juli 2019 @ 21:46:52 #217
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187994104
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:43 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Nee dat klopt. Ze weten wel van de prijsjes. Maar ik heb er nog nooit een slechte plant gekocht.

En nu heb ik zin in de kerst show.. In juli :')
Je hoeft nog maar 2 maandjes ofzo te wachten ...... dan zijn de bomen bij de entree weer met kunstsneeuw gewit, en iedereen loopt nog in haar/zijn korte broek.
Maar de entree is gewijzigd, dus ben benieuwd hoe ze dat dit jaar gaan doen. (De vele bomen vlak voor de winkel zijn weg, en er is een reuze zandbak gemaakt.)
pi_187994201
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:46 schreef maily het volgende:

[..]

Je hoeft nog maar 2 maandjes ofzo te wachten ...... dan zijn de bomen bij de entree weer met kunstsneeuw gewit, en iedereen loopt nog in haar/zijn korte broek.
Maar de entree is gewijzigd, dus ben benieuwd hoe ze dat dit jaar gaan doen. (De vele bomen vlak voor de winkel zijn weg, en er is een reuze zandbak gemaakt.)
Oh echt. Dat is dan nog niet zo lang of wel? Al is het alweer zeker maart geweest dat ik daar voor het laatst geweest ben.
I solemnly swear i'm up to no good
  Spellchecker donderdag 18 juli 2019 @ 21:57:02 #219
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187994272
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:52 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Oh echt. Dat is dan nog niet zo lang of wel? Al is het alweer zeker maart geweest dat ik daar voor het laatst geweest ben.
Wij komen er regelmatig (ook zonder iets te kopen). Ik geef je een seintje ;)
pi_187994409
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2019 21:57 schreef maily het volgende:

[..]

Wij komen er regelmatig (ook zonder iets te kopen). Ik geef je een seintje ;)
Thanks! Maar ik wacht sowieso tot november hoor anders vind ik het ook zo raar haha.
I solemnly swear i'm up to no good
  Spellchecker donderdag 18 juli 2019 @ 22:07:09 #221
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_187994423
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:05 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Thanks! Maar ik wacht sowieso tot november hoor anders vind ik het ook zo raar haha.
Dan is de kerstshow in ieder geval geopend .... en er is een draaimolen, en erwtensoep .... en .... en .... ;)
pi_187994447
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:07 schreef maily het volgende:

[..]

Dan is de kerstshow in ieder geval geopend .... en er is een draaimolen, en erwtensoep .... en .... en .... ;)
Ik ga voor de draaimolen :Y
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 18 juli 2019 @ 22:14:24 #223
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_187994510
Nou wil ik ook een flower power vlinderstruik (een normale hebben we al staan volgens mij) _O_

Misschien bij Groenrijk of Avri, is alweer iets dichterbij.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_187994565
Als ik een witte hortensia wil hebben met van die grote witte bollen. Welke moet ik dan hebben om niet die dweilende te hebben.
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 18 juli 2019 @ 23:27:47 #225
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_187996003
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 22:17 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Als ik een witte hortensia wil hebben met van die grote witte bollen. Welke moet ik dan hebben om niet die dweilende te hebben.
Volgens mij heet die Strong Annabelle
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  vrijdag 19 juli 2019 @ 08:39:37 #226
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187999224
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 23:27 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Volgens mij heet die Strong Annabelle
Klopt. Ik heb 'm en ik moet zeggen, het doet niet 100% wat het belooft. De onderste korte takken dweilen wel een beetje omdat ze vooral opzij groeien in plaats van de lucht in. De bovenste lange takken blijven best goed rechtop staan. Na een regenbui gaan ze wel hangen maar even het water eraf schudden en ze staan weer rechtop.

Dit is het eerste jaar in mijn tuin, volgend jaar verwacht ik meer groei de hoogte in.
Resistance is futile.
pi_187999234
Ga ik die halen dankjewel :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188026502
Hier geen Annebelle's (gelukkig, ik vind ze echt niet mooi), wel 3 bloeiende hortensia's.
Eentje groenwit, eentje echt wit, eentje lichtblauw (maar die staat in het kippenhok, dus die ziet niemand :') ).




De vlinderstruik is ook goed los.


De Oost-Indische kers doet het ook weer uitstekend, allemaal zaailingen, waaronder een onverwacht rode.



De rode wederik (achteraan links op de foto), verliest altijd de rode bladkleur als 'ie gaat bloeien.
Er voor staat wat zonnehoed in bloei, en links daarvan aardpeer, die bloeit zelden.
Van die bloem met de kleine lichtpaarse bloemetjes heb ik geen idee wat het is. Eronder staat een bladerdek van judaspenning.


Flink gesnoeide vijg is al weer helemaal in blad. Vijgen groeien zo verschrikkelijk hard, geen snoeien tegen!


De bloemenweide, een lust voor 't oog.


En dan de echte lusthof nog, met parelende druifjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_188026672
Die bloemenweide _O_ (rest ook hoor)
  zaterdag 20 juli 2019 @ 18:01:09 #230
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188026865
Sigme _O_ whoa!

Doe je die Oost-Indische Kers wel eens in je salade?
Resistance is futile.
pi_188026974
@Seven. De Oost-Indische kers eet ik wel eens in het voorbijgaan. Lekkere scherpte, vind ik.
Van de kersjes heb ik wel eens kappertjes gemaakt, dat zou ik eigenlijk weer eens moeten doen (zeg ik elk jaar tegen mezelf).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 20 juli 2019 @ 18:08:36 #232
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188026990
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 18:07 schreef sigme het volgende:
@:Seven. De Oost-Indische kers eet ik wel eens in het voorbijgaan. Lekkere scherpte, vind ik.
Van de kersjes heb ik wel eens kappertjes gemaakt, dat zou ik eigenlijk weer eens moeten doen (zeg ik elk jaar tegen mezelf).
Morgen weer een mooie dag om in de tuin bezig te zijn. Ik zeg, doen!
Resistance is futile.
pi_188027863
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 18:08 schreef Seven. het volgende:

[..]

Morgen weer een mooie dag om in de tuin bezig te zijn. Ik zeg, doen!
Er zitten nog geen kersjes an ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_188028005
Sigme, wat voor grassoort is dat achter die druifjes. Lijkt op lampepoetsersgras, alleen dan een reuzensoort. Ben benieuwd wat dit is?
Is dat zo?
pi_188028186
quote:
5s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 19:23 schreef Smallish het volgende:
Sigme, wat voor grassoort is dat achter die druifjes. Lijkt op lampepoetsersgras, alleen dan een reuzensoort. Ben benieuwd wat dit is?
Chinees prachtriet, antwoordt mijn liefste. Miscanthus sinensis.
Hij heeft het eigenhandig gezaaid(!), vertroeteld en uitgeplant O+
We hebben wel eens geprobeerd een pol uit te steken voor iemand die het ook wel wou hebben, maar het zijn keiharde klonten waar je met een bijl op los moet. Het bloeit in de herfst, sterft bovengronds af in de winter en komt elk jaar vrolijk weer op.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_188029142
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 19:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Chinees prachtriet, antwoordt mijn liefste. Miscanthus sinensis.
Hij heeft het eigenhandig gezaaid(!), vertroeteld en uitgeplant O+
We hebben wel eens geprobeerd een pol uit te steken voor iemand die het ook wel wou hebben, maar het zijn keiharde klonten waar je met een bijl op los moet. Het bloeit in de herfst, sterft bovengronds af in de winter en komt elk jaar vrolijk weer op.
Met recht prachtriet! Wij hebben een hele lange rand lampepoetsersgras. De pollen nu zijn vier keer zo groot als het vorige (eerste) jaar. Nieuwe tuin dus. Jouw foto gaf me visioenen van prachtige grassen die uiteindelijk manshoog worden. :D

De bloementuin is overigens echt prachtig! Idd een lust voor het oog. O+
Is dat zo?
pi_188029540
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 17:42 schreef sigme het volgende:
Hier geen Annebelle's (gelukkig, ik vind ze echt niet mooi), wel 3 bloeiende hortensia's.
Eentje groenwit, eentje echt wit, eentje lichtblauw (maar die staat in het kippenhok, dus die ziet niemand :') ).
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De vlinderstruik is ook goed los.
[ afbeelding ]

De Oost-Indische kers doet het ook weer uitstekend, allemaal zaailingen, waaronder een onverwacht rode.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De rode wederik (achteraan links op de foto), verliest altijd de rode bladkleur als 'ie gaat bloeien.
Er voor staat wat zonnehoed in bloei, en links daarvan aardpeer, die bloeit zelden.
Van die bloem met de kleine lichtpaarse bloemetjes heb ik geen idee wat het is. Eronder staat een bladerdek van judaspenning.
[ afbeelding ]

Flink gesnoeide vijg is al weer helemaal in blad. Vijgen groeien zo verschrikkelijk hard, geen snoeien tegen!
[ afbeelding ]

De bloemenweide, een lust voor 't oog.
[ afbeelding ]

En dan de echte lusthof nog, met parelende druifjes.
[ afbeelding ]
Ooh wauw die bloemenweide O+
Eens wat betreft de Annabel ik heb zelf liever ook de hortensia hier ook diverse kleuren (wit paars/blauw en roze)
pi_188032397
Ik vind dan juist die gewone gekleurde hortensia's weer niks. Gelukkig is er heel veel keus *O*
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 21 juli 2019 @ 00:16:51 #239
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_188033052
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 23:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik vind dan juist die gewone gekleurde hortensia's weer niks. Gelukkig is er heel veel keus *O*
Vaak worden ze allemaal roze :D tenzij je iets met de grond doet.
Ik heb witte in de voortuin en nu na aantal weken volle bloei worden ze roze.

De pluimhortensia's zijn er bij de AH zag ik gister.
14,99.
  zondag 21 juli 2019 @ 09:07:40 #240
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188035457
Ik vind gekleurde hortensia's ook prachtig maar ik heb ooit een keus gemaakt voor alleen witte bloemen, dus ik ben erg bij met Annabelle (strong).
Resistance is futile.
pi_188036734
De bloementuin van sigme is prachtig! om te zien en voor de insecten.

Zojuist een rondje achtertuin: 2 x strong Annabelle.
Die had ik rücksichtslos kortgezet op 10 cm. na de hete zomer.
De nieuwe blauwe hibiscus blijkt wit, ondanks het plaatje. Ook mooi.
De enige originele ( van de drie) bloeit nu ook volop. 16 jaar oud.




pi_188037365
Toch is wat kleur tussen wit ook leuk ;)

Mijn hibiscus die ik vorig jaar helemaal onthoofd had heeft alleen nog flinke uitlopers... zal wel niet gaan bloeien dit jaar denk ik.

Ik was ooit begonnen met alleen maar blauw/paars in de tuin, maar er zit wel e.e.a. tussen met een andere kleur omdat ik dan zo'n plant ook maar eens probeer of krijg; duizendknoop/rood, hortensia's/roze (niet mijn favo planten of kleur, maar vooruit ik heb er maar 2)

Mijntuin zei dat ik de uitgebloeide bloemetjes van de campanula eruit kon trekken voor 2e bloei, maar als ik dat doe komen er een heleboel niet uitgebloeide strengen mee, zonde!! Dus dat laat ik zitten, dan maar 1 bloei.

Vlinderstruik in pot is zowat uitgebloeid, die daarnaast in volle grond heeft een vreemde vorm gekregen :D maar bloeit nog wel!
pi_188037644
Kleuren versterken elkaar met een mooie wit ertussen. ( net als in kleding).

Hibiscus wordt korter gezet in het voorjaar. ( bloeit ná de langste dag. ).
Misschien/ waarschijnlijk heb je de knopvorming eruit geknipt?
Nieuw jaar - nieuwe kansen.

Kon je de campanula niet “gewoon” snoeien of knippen op bloemetjes hoogte?
Dadelijk ga ik ook even het een en ander korter zetten.
pi_188037851
De campanula is een groot tapijt. Vind t wel best dit jaar ivm energie en bukken en inspanning. Vlg jaar beter *O*
  zondag 21 juli 2019 @ 14:47:48 #245
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_188039384
Ik koop echt van alles door elkaar omdat ik vaak op aanbiedingen ga :D

Ik heb in de voortuin een witte vlinderstruik, 6 witte hortensia's (die allemaal roze worden), een super grote donker roze & nog een licht roze boerenhortensia.
In de achtertuin 2 black knight vlinderstruiken in pot, 8 rode vlinderstruik in een border, witte pluimhortensia, paarse salie, 2 paarse campanula's en dan nog een roze Japans iets :P

Valt het op dat ik van heesters houd?
Ik ben lui en die zijn super simpel te onderhouden en toch veel kleur in de tuin.
pi_188039946
Oh zijn dat heesters? Wist ik niet :D
Bij mij moet t ook winterhard/vast en makkelijk zijn. Anders wordt je uitgezet o|O >:)
  One tough cookie zondag 21 juli 2019 @ 21:29:26 #247
169210 liesje1979
pi_188046111
Ik doe aan alle kleurtjes, maar mijn voorkeur zit in wit, paars, blauw en roze. Maar ik heb ook een klein beetje geel en hopelijk ooit een oranje canna kreta, die ik heb opgekweekt uit zaden die ik bij mijn werk heb geoogst. Maar die is nu nog te klein om te bloeien.

Gewoon wat zomaar plaatjes. Ik heb mijn potten verplaatst naar bij mijn terrasje. Ik wil namelijk eigenlijk ooit dat stuk ook volplanten zodat je echt paadjes krijgt. Maar zover is het nog niet,
De stoel heb ik een paar weken geleden bij het grofvuil weggehaald. Blij mee. :D
Oh en sorry, de foto is niet scherp.


Mijn Afrikaanse lelie doet het ook nog steeds goed en produceert as we speak 3 nieuwe stengels met knoppen. O+ Ik laat bewust twee uitgebloeide stengels staan omdat ik daar de zaden van wil oogsten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Mijn framboos gaat ook vruchten maken. O+

@Goitske deze heb ik ook bij de AH gekocht en doet het prima, heb hem alleen een paar maanden eerder gekocht dan jij, dus misschien krijg jij dit jaar ook al wel frambozen! :D

Ik probeer al jaren eens pinda's te groeien. Altijd zonder succes. :') De pinda van dit jaar ziet er ook niet helemaal lekker uit. Ik heb hem wat extra voeding gegeven en misschien helpt het iets dat hij nu een plekje in wat meer zon staat.


Kleurtjes.


En als laatste mijn logeergeraniums. Hopelijk kan ik ze komende 4 a 5 weken in leven houden want mijn bovenbuurman steekt er altijd veel tijd en energie in. :+
  zondag 21 juli 2019 @ 21:53:30 #248
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188046573
@Bluezz, knip je de uitgebloeide toppen uit je vlinderstruik?
Resistance is futile.
  zondag 21 juli 2019 @ 21:58:10 #249
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188046638
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 14:47 schreef SacreCoeur het volgende:
Ik koop echt van alles door elkaar omdat ik vaak op aanbiedingen ga :D

Ik heb in de voortuin een witte vlinderstruik, 6 witte hortensia's (die allemaal roze worden), een super grote donker roze & nog een licht roze boerenhortensia.
In de achtertuin 2 black knight vlinderstruiken in pot, 8 rode vlinderstruik in een border, witte pluimhortensia, paarse salie, 2 paarse campanula's en dan nog een roze Japans iets :P

Valt het op dat ik van heesters houd?
Ik ben lui en die zijn super simpel te onderhouden en toch veel kleur in de tuin.
Haha, mooie verzameling. Witte vlinderstruik, dat ik daar nooit aan gedacht heb!
Resistance is futile.
  zondag 21 juli 2019 @ 22:01:25 #250
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188046671
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2019 11:27 schreef AnneX het volgende:
De bloementuin van sigme is prachtig! om te zien en voor de insecten.

Zojuist een rondje achtertuin: 2 x strong Annabelle.
Die had ik rücksichtslos kortgezet op 10 cm. na de hete zomer.
De nieuwe blauwe hibiscus blijkt wit, ondanks het plaatje. Ook mooi.
De enige originele ( van de drie) bloeit nu ook volop. 16 jaar oud.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Had ik ook met een paar van mijn maagdenpalmen, die bleken paars ipv wit :+

Je struiken staan er allemaal prachtig bij ^O^
Resistance is futile.
pi_188047056
quote:
14s.gif Op zondag 21 juli 2019 21:29 schreef liesje1979 het volgende:
Ik doe aan alle kleurtjes, maar mijn voorkeur zit in wit, paars, blauw en roze. Maar ik heb ook een klein beetje geel en hopelijk ooit een oranje canna kreta, die ik heb opgekweekt uit zaden die ik bij mijn werk heb geoogst. Maar die is nu nog te klein om te bloeien.

Gewoon wat zomaar plaatjes. Ik heb mijn potten verplaatst naar bij mijn terrasje. Ik wil namelijk eigenlijk ooit dat stuk ook volplanten zodat je echt paadjes krijgt. Maar zover is het nog niet,
De stoel heb ik een paar weken geleden bij het grofvuil weggehaald. Blij mee. :D
Oh en sorry, de foto is niet scherp.
[ afbeelding ]

Mijn Afrikaanse lelie doet het ook nog steeds goed en produceert as we speak 3 nieuwe stengels met knoppen. O+ Ik laat bewust twee uitgebloeide stengels staan omdat ik daar de zaden van wil oogsten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]

Mijn framboos gaat ook vruchten maken. O+
[ afbeelding ]
@:Goitske deze heb ik ook bij de AH gekocht en doet het prima, heb hem alleen een paar maanden eerder gekocht dan jij, dus misschien krijg jij dit jaar ook al wel frambozen! :D

Ik probeer al jaren eens pinda's te groeien. Altijd zonder succes. :') De pinda van dit jaar ziet er ook niet helemaal lekker uit. Ik heb hem wat extra voeding gegeven en misschien helpt het iets dat hij nu een plekje in wat meer zon staat.
[ afbeelding ]

Kleurtjes.
[ afbeelding ]

En als laatste mijn logeergeraniums. Hopelijk kan ik ze komende 4 a 5 weken in leven houden want mijn bovenbuurman steekt er altijd veel tijd en energie in. :+ [ afbeelding ]
Ziet er mooi uit!
Ik moet nog even ze alle 3 apart zetten moet nog even bakken scoren... Dus deze zomervakantie ff op jacht :@
Ik hoop dat ze wat gaan doen. Mijn aardbeien doen het hèel goed ook al hele serie stekjes van die worden deze week opgehaald door m'n oude buurmeisje. Ding ging zo hard dat ik te veel had dus een aar hou ik zelf rest mag ze op halen
  maandag 22 juli 2019 @ 07:30:11 #252
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188049650
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 17:42 schreef sigme het volgende:
Van die bloem met de kleine lichtpaarse bloemetjes heb ik geen idee wat het is
Thalictrum delavayi? Mooie bloemenweide. ^O^
pi_188050006
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 07:30 schreef kaasplankje het volgende:
Thalictrum delavayi
Even plaatjes gegoogeld, daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben :Y.
Knáp hoor!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_188051774
Voor Seven:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188053151
quote:
7s.gif Op zondag 21 juli 2019 21:53 schreef Seven. het volgende:
@:bluezz, knip je de uitgebloeide toppen uit je vlinderstruik?
Nee?
Daar zegt tuinorgie niks over, ik doe niks als ik geen mail krijg _O- :D :D
Is dat goed? Dan doe ik het straks ffies!
pi_188053159
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2019 10:51 schreef AnneX het volgende:
Voor Seven:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D
Ik zag laatst ook zoiets staan in een tuin (met planten erin) en dacht ook meteen aan Seven!
pi_188053171
quote:
14s.gif Op zondag 21 juli 2019 21:29 schreef liesje1979 het volgende:
Ik doe aan alle kleurtjes, maar mijn voorkeur zit in wit, paars, blauw en roze. Maar ik heb ook een klein beetje geel en hopelijk ooit een oranje canna kreta, die ik heb opgekweekt uit zaden die ik bij mijn werk heb geoogst. Maar die is nu nog te klein om te bloeien.

Gewoon wat zomaar plaatjes. Ik heb mijn potten verplaatst naar bij mijn terrasje. Ik wil namelijk eigenlijk ooit dat stuk ook volplanten zodat je echt paadjes krijgt. Maar zover is het nog niet,
De stoel heb ik een paar weken geleden bij het grofvuil weggehaald. Blij mee. :D
Oh en sorry, de foto is niet scherp.
[ afbeelding ]

Mijn Afrikaanse lelie doet het ook nog steeds goed en produceert as we speak 3 nieuwe stengels met knoppen. O+ Ik laat bewust twee uitgebloeide stengels staan omdat ik daar de zaden van wil oogsten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ afbeelding ]

Mijn framboos gaat ook vruchten maken. O+
[ afbeelding ]
@:Goitske deze heb ik ook bij de AH gekocht en doet het prima, heb hem alleen een paar maanden eerder gekocht dan jij, dus misschien krijg jij dit jaar ook al wel frambozen! :D

Ik probeer al jaren eens pinda's te groeien. Altijd zonder succes. :') De pinda van dit jaar ziet er ook niet helemaal lekker uit. Ik heb hem wat extra voeding gegeven en misschien helpt het iets dat hij nu een plekje in wat meer zon staat.
[ afbeelding ]

Kleurtjes.
[ afbeelding ]

En als laatste mijn logeergeraniums. Hopelijk kan ik ze komende 4 a 5 weken in leven houden want mijn bovenbuurman steekt er altijd veel tijd en energie in. :+ [ afbeelding ]
Leuk terrasje zo Liesje!
Ik vind geraniums ook altijd heel leuk!
Vooral zo'n hele rij aan een balkon of zo.. ooit gehad maar kapot gestoten door de schilders }:| }:|
  maandag 22 juli 2019 @ 14:28:49 #258
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188055004
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2019 10:51 schreef AnneX het volgende:
Voor Seven:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, GEWELDIG!!! We hebben alleen geen ruimte meer. Maar ooit moet onze schuur plat en ik sta wel open voor een ronde schuur.
Resistance is futile.
  maandag 22 juli 2019 @ 14:44:46 #259
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188055339
Je eigen tuin-bar. _O_
pi_188089388
Dat dit dahlia geweld allemaal uit een knol komt.



Iemand hier had eerder een vraag over dahlia’s?
pi_188091264
Uitgebloeide blommen uit de vlinderstruik geknipt ^O^

Kreeg van een collega een mandje met 4 bloeiende buitenplanten erin, 1tje is een hei.
Andere 3 opzoeken in de app, want ze gaan er snel uit, vind het zo'n lief gebaar maar ik hou niet van die mandjes _O- :@

Die Dahlia's zijn mooiiii en groooot AX _O_
pi_188091507
Ben weer een border aan het maken.. Dus wij graven... Fundering van het muurtje tussen ons en de achterburen :o

Daar komt dus volgend jaar ook maar een verhoogde border als we de tuin gaan aanpakken :+

I solemnly swear i'm up to no good
  Spellchecker woensdag 24 juli 2019 @ 12:48:57 #263
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188091708
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2019 10:51 schreef AnneX het volgende:
Voor Seven:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
_O_
pi_188092249
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 12:30 schreef Bluezz het volgende:
Uitgebloeide blommen uit de vlinderstruik geknipt ^O^

Kreeg van een collega een mandje met 4 bloeiende buitenplanten erin, 1tje is een hei.
Andere 3 opzoeken in de app, want ze gaan er snel uit, vind het zo'n lief gebaar maar ik hou niet van die mandjes _O- :@

Die Dahlia's zijn mooiiii en groooot AX _O_
Mandjes :X

Nou, de muur stáat! Think w/
  woensdag 24 juli 2019 @ 15:09:49 #265
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188094507
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2019 13:14 schreef AnneX het volgende:
Mandjes
Ik zie er wel wat in hoor, mandjes. Bij ons in augustus gevelonderhoud dus volgend jaar maar eens mee beginnen?

Op de volkstuin heeft de hagelbui van 't weekend het terrasdak vd veranda veranderd in gatenkaas.
  woensdag 24 juli 2019 @ 15:11:29 #266
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188094550
Ik denk vanavond maar eens sproeien...!
Resistance is futile.
pi_188098192
Ik sproei iedere avond. Naja sproeien. Ik flikker de tuinslang in de border en laat die gewoon een tijd lopen. Vult vanzelf.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188099658
Ik ga morgenochtend vroeg sproeien dnek ik. Of is in de avond beter?
  woensdag 24 juli 2019 @ 20:11:33 #269
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188099793
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 20:04 schreef Koettie het volgende:
Ik ga morgenochtend vroeg sproeien dnek ik. Of is in de avond beter?
Aangezien het om 12 uur al 30 graden is, verdampt er wel aanzienlijk minder als je 's avonds sproeit.
Resistance is futile.
  woensdag 24 juli 2019 @ 20:12:14 #270
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188099809
Maar ja, de temperatuur dropt sowieso amper onderbde 30 graden :+
Resistance is futile.
pi_188099830
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 20:04 schreef Koettie het volgende:
Ik ga morgenochtend vroeg sproeien dnek ik. Of is in de avond beter?
https://www.landleven.nl/(...)de-tuin-te-sproeien/
pi_188100084
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 15:09 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik zie er wel wat in hoor, mandjes. Bij ons in augustus gevelonderhoud dus volgend jaar maar eens mee beginnen?
[ afbeelding ]
Op de volkstuin heeft de hagelbui van 't weekend het terrasdak vd veranda veranderd in gatenkaas.
Dat is niet één mandje.

Dat is een muur van bloemen in verschillende bakken en potten en ook manden.
In tet tc hier kun je in het voorjaar je hanging basket optuigen en na IJsheiligen ophalen.
Práchtige combi’s zie je overal hangen.

Denk zomaar, dat Bloes een ander mandje kreeg. w/
pi_188100147
quote:
Goeie tips.
Ik sproei alleen water láag rond de kluit. ( en tel tot 30 ...) en om de twee/drie dagen.
En niet nog eens als regenbui op de bladeren.
  One tough cookie woensdag 24 juli 2019 @ 20:29:06 #274
169210 liesje1979
pi_188100196
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2019 10:15 schreef AnneX het volgende:
Dat dit dahlia geweld allemaal uit een knol komt.

[ link | afbeelding ]

Iemand hier had eerder een vraag over dahlia’s?
Prachtig!!

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 12:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ben weer een border aan het maken.. Dus wij graven... Fundering van het muurtje tussen ons en de achterburen :o

Daar komt dus volgend jaar ook maar een verhoogde border als we de tuin gaan aanpakken :+

[ afbeelding ]
Je bent lekker bezig, Tot dat jullie het gaan aanpakken kan je in het voorste stukje wel wat planten toch?
  One tough cookie woensdag 24 juli 2019 @ 20:30:14 #275
169210 liesje1979
pi_188100226
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 18:43 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik sproei iedere avond. Naja sproeien. Ik flikker de tuinslang in de border en laat die gewoon een tijd lopen. Vult vanzelf.
Jij hebt allemaal nieuwe plantjes toch? Die zou ik ook elke dag te drinken geven. :Y
pi_188100250
Mijn buurman en buurvrouw zijn zo lief om mijn plantjes water te geven elke ochtend terwijl wij op vakantie zijn O+
  woensdag 24 juli 2019 @ 20:50:30 #277
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188100696
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 20:04 schreef Koettie het volgende:
Ik ga morgenochtend vroeg sproeien dnek ik. Of is in de avond beter?
Ik zou zelf zeggen de avond liever.
  Spellchecker woensdag 24 juli 2019 @ 20:51:35 #278
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_188100732
Bedek je tuin tegen de droogte
quote:
Martel uw planten niet langer door ze te sproeien, maar bedek de blote aarde
Tijdens lange periodes van droogte raken onze grondwater­reserves stilletjesaan uitgeput, vaak met een sproeiverbod tot gevolg. Volgens landschapsarchitect Louis De Jaeger is er een alternatief voor het sproeien van je tuin: de blote aarde bedekken.

Beeld je in dat je poedelnaakt gedropt wordt in het midden van de woestijn. De zon brandt op heel je lichaam. Wat is het eerste dat je gaat zoeken? Water en schaduw. Och ja, en misschien ook kleren. Helaas pindakaas, die zal je jammer genoeg niet vinden, je zit immers in het midden van de woestijn, of was je dat al vergeten? Het enige wat je rest, is hopen dat er een of andere god je water en verfrissing zal geven met een magische tuinslang, anders ben je morsdood binnen de week.

Voilà, nu weet je perfect hoe dat plantje in je tuin zich voelt. Het staat in het midden van de blote aarde, te blaken in de zon. De zon begint met de bovenste laag van de aarde uit te drogen en voor je het weet, zit je tot enkele tientallen centimeters diep met een quasi dode droge laag.

Gelukkig speelt de tuineigenaar in dat geval af en toe voor god en geeft dat plantje of struikje op tijd en stond een sprenkeling water. Het plezier is van korte duur, de volgende dag krek hetzelfde scenario. Uitgeput van de vorige dag, en de dagen ervoor, en de weken ervoor, ontsnapt het plantje elke dag ei zo na aan de dood.

Mensen hebben niet door dat ze planten enorm martelen door ze te besproeien
Keer op keer klagen mensen dat hun planten te snel doodgaan en deze week zal dat net zo zijn. Wat ze niet doorhebben, is dat ze de planten eigenlijk enorm aan het martelen zijn. De plantenvakbond zou wellicht pleiten voor het laten afmaken in plaats van ze een hele zomer lang iedere dag letterlijk een druppeltje hoop te geven. Een plant of struik planten in de blote aarde kan je bijna vergelijken met een cavia in de oven zetten en je afvragen waarom zij ongelukkig is hoewel je af en toe een glas water over haar gooit.
Het is enorm belangrijk dat je in de meeste gevallen de blote aarde te allen tijde bedekt houdt met een zo dik mogelijke laag mulch: organisch materiaal zoals houtsnippers, stro, gemaaid gras, snoeiafval. De aarde is als een mens: in de winter wil je een zo dik mogelijke laag tegen de kou, in de zomer zo’n groot mogelijke parasol. In de tuin komen beide gelukkig op hetzelfde neer. Een zeer simpel trucje dat velen enorm veel tuinslangtijd zal besparen, alsook de waterrekening zal verlagen.
Onze grondwaterreserves raken stilletjes aan uitgeput, wetenschappers trekken al meerdere jaren aan de alarmbel. Op den duur wordt het zo problematisch dat water een fossiele brandstof aan het worden is. Het is dan ook uit den boze om kostbaar water te gebruiken om je hosta’s water te geven. Nadat je je plant hopelijk op de juiste plek hebt gezet, isoleer je de grond best zo dik mogelijk. Op die manier blijft het vocht in de bodem, hebben de helpende bodemorganismen een goede omgeving, warmt de bodem niet zo snel op en koelt hij ook minder snel af in de winter. Je planten zullen nog zo gelukkig zijn, en jij ook. Waar wacht je op, deze week komt er een hittegolf! Bedek je tuin!
  woensdag 24 juli 2019 @ 20:52:16 #279
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188100758
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2019 20:24 schreef AnneX het volgende:

[..]

Dat is niet één mandje.

Dat is een muur van bloemen in verschillende bakken en potten en ook manden.
In tet tc hier kun je in het voorjaar je hanging basket optuigen en na IJsheiligen ophalen.
Práchtige combi’s zie je overal hangen.
[ link | afbeelding ]
Denk zomaar, dat Bloes een ander mandje kreeg. w/
1 mandje maakt vele mandjes. ;)
Hoe truttiger hoe beter. w/
  woensdag 24 juli 2019 @ 20:53:34 #280
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_188100786
quote:
#climatepanic
pi_188101443
quote:
14s.gif Op woensdag 24 juli 2019 20:29 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Prachtig!!
[..]

Je bent lekker bezig, Tot dat jullie het gaan aanpakken kan je in het voorste stukje wel wat planten toch?
We gaan for the time being inderdaad de planten wat meer naar voren zetten.
quote:
14s.gif Op woensdag 24 juli 2019 20:30 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Jij hebt allemaal nieuwe plantjes toch? Die zou ik ook elke dag te drinken geven. :Y
Klopt ja alles nieuw aangeplant dus die hebben nog veel water nodig aan de oppervlakte.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188101609
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 20:52 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

1 mandje maakt vele mandjes. ;)
Hoe truttiger hoe beter. w/
:D
Mijn mandje is niet truttig, maar gewoon lilluk :+

En ik geef 's avonds de planten met de gieter water, gewoon zoals je een kamerplant water geeft.
Loop dat zo'n 3 of 4 keer met een volle 5 ltr gieter.
Gras krijgt niks.. dat komt wel weer goed met een regenbui heb ik van vorig zomer geleerd.
  One tough cookie woensdag 24 juli 2019 @ 21:34:21 #283
169210 liesje1979
pi_188101749
Ik heb sinds gister al mijn potten gemulcht behalve de pinda want als die het toch nog gaat doen moet hij wel weer de grond in kunnen. De meeste planten in mijn border hebben wel voldoende wortel om wat droogte aan te kunnen, ik kijk dan altijd naar mijn hortensia, als die slap gaat hangen dan rek ik het nog een dagje en dan geef ik water.
pi_188102640
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 20:50 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik zou zelf zeggen de avond liever.
Ik zag ivn het advies smorgens en dan direct bij de plant zijn wortels dus niet besproeien.
Savonds niet ivm mat blijven dus grotere kans op schimmel
pi_188102710
quote:
14s.gif Op woensdag 24 juli 2019 21:34 schreef liesje1979 het volgende:
Ik heb sinds gister al mijn potten gemulcht behalve de pinda want als die het toch nog gaat doen moet hij wel weer de grond in kunnen. De meeste planten in mijn border hebben wel voldoende wortel om wat droogte aan te kunnen, ik kijk dan altijd naar mijn hortensia, als die slap gaat hangen dan rek ik het nog een dagje en dan geef ik water.
IVN gaf ook advies planten kun je beter 1x goed bewateren bijv 1x per week ipv elke dag zodat ze langere diepe wortels krijgen en beter tegen een stootje kunnen.
pi_188103712
Ik sproei eigenlijk zelden, meestal red alles zich wel. Maar met temperaturen van nu in het verschiet.. Net water gegeven. Mulch doe/heb ik al. Alle afgebloeide bloemen gaan gewoon de tuin in. Onkruid ook, zonder wortels (tenzij het al zaad zet). En vaak groenafval ook. :P M'n tuin is rem grote composthoop. :+

Zaterdag gaat 't weer regenen, dat moet wel lukken zonder nog eens water. Met uitzondering van de potten
pi_188103728
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2019 22:11 schreef Goitske het volgende:

[..]

Ik zag ivn het advies smorgens en dan direct bij de plant zijn wortels dus niet besproeien.
Savonds niet ivm mat blijven dus grotere kans op schimmel
Schimmel? Het regent toch ook gewoon regelmatig. Zie nu wel allemaal salamandertjes verschijnen. Die zijn blij met het vocht. <3
  One tough cookie woensdag 24 juli 2019 @ 23:09:27 #288
169210 liesje1979
pi_188103793
Ik heb geen ruimte voor een composthoop, plantafval probeer ik wel in de tuin te houden. Maar vrij actief ben ik vooral in het voeren van banaan. :') Ik eet elke dag wel een banaan en de schil gaat dan in stukjes in de tuin of pot.
  One tough cookie woensdag 24 juli 2019 @ 23:10:34 #289
169210 liesje1979
pi_188103807
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2019 23:05 schreef Koettie het volgende:

[..]

Schimmel? Het regent toch ook gewoon regelmatig. Zie nu wel allemaal salamandertjes verschijnen. Die zijn blij met het vocht. <3
Salamandertjes, leuk! Ik zie voornamelijk slakken na het water geven. :')
pi_188106203
quote:
10s.gif Op woensdag 24 juli 2019 23:10 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Salamandertjes, leuk! Ik zie voornamelijk slakken na het water geven. :')
Ik beginnen hier ook weer. Egel een paar weken weg en poef. Slakken.
pi_188110497
quote:
14s.gif Op woensdag 24 juli 2019 21:34 schreef liesje1979 het volgende:
Ik heb sinds gister al mijn potten gemulcht behalve de pinda want als die het toch nog gaat doen moet hij wel weer de grond in kunnen. De meeste planten in mijn border hebben wel voldoende wortel om wat droogte aan te kunnen, ik kijk dan altijd naar mijn hortensia, als die slap gaat hangen dan rek ik het nog een dagje en dan geef ik water.
Wat is mulchen? :D
  One tough cookie donderdag 25 juli 2019 @ 13:00:27 #292
169210 liesje1979
pi_188110976
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 12:35 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Wat is mulchen? :D
Een laagje over de aarde leggen, Dit voorkomt onkruid maar wat ik belangrijker vind, het vocht verdampt niet zo snel aan het oppervlakte van de pot dus minder water nodig. Kan met van alles, oude bladeren etc ik heb houtsnippers gebruikt. Gejat uit het speeltuintje hier achter. :@
  One tough cookie donderdag 25 juli 2019 @ 13:01:51 #293
169210 liesje1979
pi_188111004
Sommige mensen mulchen hun hele tuin en zweren daarbij, Tot nu toe heb ik het dus alleen op mijn potten gedaan.
pi_188111018
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juli 2019 20:31 schreef Goitske het volgende:
Mijn buurman en buurvrouw zijn zo lief om mijn plantjes water te geven elke ochtend terwijl wij op vakantie zijn O+
Zou het niet gewoon zijn dat de sproeiers zo hoog staan dat ze automatisch jouw plantjes in de tuin ook meenemen? Of zijn het pensionado's die gewoon de dagindeling moeten opvullen en dan plantjes wateren als een oplossing zien?
pi_188112823
quote:
6s.gif Op donderdag 25 juli 2019 13:02 schreef rmrt2010 het volgende:

[..]

Zou het niet gewoon zijn dat de sproeiers zo hoog staan dat ze automatisch jouw plantjes in de tuin ook meenemen? Of zijn het pensionado's die gewoon de dagindeling moeten opvullen en dan plantjes wateren als een oplossing zien?
Laatste, zijn mijn buren van verderop in de straat. Woonden eerst naast hun, wij zijn 3 jaar geleden in de straat verhuisd.
En als wij met vakantie gaan dan geven zij de plantjes water, zetten de container bij de weg en doen de post
pi_188119028
Hm mijn hortensia boom achter staat echt weg te fikken met deze temperaturen. Bladeren helemaal bruin wat kan ik doen :o
Behalve morgen de parasol erop.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_188120002
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juli 2019 13:00 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Een laagje over de aarde leggen, Dit voorkomt onkruid maar wat ik belangrijker vind, het vocht verdampt niet zo snel aan het oppervlakte van de pot dus minder water nodig. Kan met van alles, oude bladeren etc ik heb houtsnippers gebruikt. Gejat uit het speeltuintje hier achter. :@
^O^
pi_188120322
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 19:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hm mijn hortensia boom achter staat echt weg te fikken met deze temperaturen. Bladeren helemaal bruin wat kan ik doen :o
Behalve morgen de parasol erop.
Idem met clematis Margaret Hunt: verbrande bladeren en verdorde bloemen.
Ik ga hem kortzetten (10 cm. boven de grond) en ws gaat ze weer groeien en bloeien, alleen minder hoog.

Tip van parasol gaat naar buurvrouw. Hoorde het al eerder.
  donderdag 25 juli 2019 @ 22:41:33 #299
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188123859
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2019 19:27 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hm mijn hortensia boom achter staat echt weg te fikken met deze temperaturen. Bladeren helemaal bruin wat kan ik doen :o
Behalve morgen de parasol erop.
Niet je limelight toch?
Resistance is futile.
  donderdag 25 juli 2019 @ 22:43:36 #300
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188123896
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 20:24 schreef AnneX het volgende:

[..]

Idem met clematis Margaret Hunt: verbrande bladeren en verdorde bloemen.
Ik ga hem kortzetten (10 cm. boven de grond) en ws gaat ze weer groeien en bloeien, alleen minder hoog.

Tip van parasol gaat naar buurvrouw. Hoorde het al eerder.
Ah, ik hoop op een voorspoedig herstel. Margaret heb je het wel eens over, dit jaar niet zo spectaculair als 2 jaar geleden dus.
Resistance is futile.
pi_188124487
quote:
11s.gif Op donderdag 25 juli 2019 22:41 schreef Seven. het volgende:

[..]

Niet je limelight toch?
Nee die staan voor en krijgen meer schaduw. Mijn achtertuin ligt op zuid-zuid-oost en daar heeft mijn pinky winky lekker staan weg fikken :'(
I solemnly swear i'm up to no good
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')