abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213273426
@Seven Geen idee of het beukhaag of haagbeuk is.
Dit stukje links bij ons is ieder jaar het eerst.
De tweede > 2 meter vangt de ochtendzon, rechts van ons huis.
(Buurman is zijn huis aan het schilderen en moet daarvoor op ons grint staan.
vandaar de ronde tafel van zijn plek)

pi_213273430
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:01 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Ik vind het juist erg leuk. Had ik nog niet eerder gezegd geloof ik.

Misschien zou ik hem een meter of 2 dieper de tuin in plaatsen.
Dat ga ik morgen ook nog even proberen, maar ik denk dat dit hem toch wel wordt wat vorm betreft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_213273441
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:10 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Burkwoodii hebben wij hier, hij bloeit op dit moment al een paar weken erg fraai, ik vind het ook de mooiste. Ik ben ook geen fan van Taxus, maar soms heb je een dergelijke robuuste en dichte heester nodig, ik hoop het hier te kunnen vermijden, maar hou ‘m in m’n achterhoofd voor als andere heesters het toch niet goed gaan doen hier
Ik ben wel fan geworden van taxus. Maar het is geen vergevingsgezinde haag, dus ik wil er niet aan beginnen.
pi_213273445
quote:
5s.gif Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb de planten voor de lage haag binnen. M'n gezin is alleen niet zo enthousiast over mijn idee. Wat vinden jullie?

[ afbeelding ]
Ik vind dit idee het leukste! Hooguit de cirkel ietsje klein maken, dus de haag richting rechts. Maar eigenlijk vind ik deze vorm het meest logisch, gevoelsmatig dan….
Is dat zo?
  zaterdag 20 april 2024 @ 20:10:33 #255
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213273464
Ik kon vandaag helaas niet het geplande stuk van de windsingel aanplanten dus heb me op de oprit gestort.

500 moorden op baby esdoorns later:

Dit heeft bijna de hele dag schaduw. Ook hier wil ik veel inheems, wintergroen en een lange bloeiboog. Beplanting:
- Judaspenning
- Salomonszegel (inheems)
- helloborus
- Kaukasisch vergeet-me-nietje
- Smalbladig longkruid (inheems)
- vrouwenmantel
- 2 soorten heuchera
- 2 soorten kruipend zenegroen (1 inheems)
- 3 soorten varen (allen inheems)
- struikklimop

We moeten nog een rolluik verwijderen en dan kunnen heuchera apple crisp en struikhedera Simone ook de grond in. Dan heb ik nog zo'n 3 meter over maar dat wordt aangeplant als de laadpaal verplaatst is en de warmtepomp en schutting geplaatst.

Een deel van bovenstaande planten komen van Kwekerij Arborealis. Zij kweken zo veel mogelijk biologisch en zijn turfvrij en duurzaam en alles O+ Ook veel voedselbosplanten en inheemse planten. Ik ben fan.
Spoilers!
pi_213273498
O, ik wist dat het zou komen, dit onstuimige festijn, maar ik had niet durven dromen dat het zo volmaakt zou zijn!

En de kippencamper (ze hebben zelfs een voortent):

zaterdag 20 april 2024 @ 20:17:16 #257
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213273506
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:20 schreef Seven. het volgende:
Ik zag een hele mooie struik van zeker 2 meter hoog in de voortuin van een huis een paar honderd meter bij ons vandaan. Er lag allemaal grond tegen de stam. Dus later nog langs gereden en vastgesteld dat het gaat om een eucalyptus met de plantnet app. De voortuin lag er een beetje rommelig bij in verband met een verhuizing aldus de 3 aanwezige bouwvakkers.

1. Deze gaat nu definitief op mijn heesterlijstje.
2. Ik overweeg om een briefje in de bus te doen met vraag of ze ff bericht willen doen als ze toevallig van plan waren om de voortuin te ruimen.
Wij hebben hem ook. Leuke boom inderdaad. We hebben dit jaar een stuk top verwijderd in de hoop dat hij breder en voller wordt.
Spoilers!
pi_213273517
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 20:10 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik kon vandaag helaas niet het geplande stuk van de windsingel aanplanten dus heb me op de oprit gestort.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Een deel van bovenstaande planten komen van Kwekerij Arborealis. Zij kweken zo veel mogelijk biologisch en zijn turfvrij en duurzaam en alles O+ Ook veel voedselbosplanten en inheemse planten. Ik ben fan.
Wat een werk _O_
pi_213273521
quote:

_O-

Lekker bezig geweest! ^O^
  zaterdag 20 april 2024 @ 20:31:53 #260
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213273636
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 20:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
_O-

Lekker bezig geweest! ^O^
Die esdoorns hier }:| Ze groeien overal. In de dakgoot, op een losliggende dakpan, in dat gootje onder de ruitenwissers van mijn auto. Je trekt ze er zo uit gelukkig. Tenzij je een maand wacht, dan zitten ze muurvast.

Wat fijn dat je gewoon een normaal weiland tegenover je hebt. Onze buren hebben een akker en dat is toch een groot deel van het jaar een dorre boel. Om nog maar te zwijgen over alle gif en mest die daar de grond in wordt gepompt.
Spoilers!
pi_213273668
quote:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dit heeft bijna de hele dag schaduw. Ook hier wil ik veel inheems, wintergroen en een lange bloeiboog. Beplanting:
- Judaspenning
- Salomonszegel (inheems)
- helloborus
- Kaukasisch vergeet-me-nietje
- Smalbladig longkruid (inheems)
- vrouwenmantel
- 2 soorten heuchera
- 2 soorten kruipend zenegroen (1 inheems)
- 3 soorten varen (allen inheems)
- struikklimop

We moeten nog een rolluik verwijderen en dan kunnen heuchera apple crisp en struikhedera Simone ook de grond in. Dan heb ik nog zo'n 3 meter over maar dat wordt aangeplant als de laadpaal verplaatst is en de warmtepomp en schutting geplaatst.

Jemig, jullie hebben ook een behoorlijk stuk tuin te gaan, zeg. Leuk!
Is dat zo?
  zaterdag 20 april 2024 @ 20:44:29 #262
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213273772
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 20:35 schreef Smallish het volgende:

[..]
Jemig, jullie hebben ook een behoorlijk stuk tuin te gaan, zeg. Leuk!
De tuin is zo'n 1100 vierkante meter. 350 m2 achtertuin is vorig jaar afgekomen, op de oprit na (die nu dus half af is). Verder hebben we nog 300 m2 grasveld en 100 m2 moestuin. Plus dan nog de windsingel van 145m2. En wat paden, oprit, slootkant, bosje 1 en een bosje 2.

Met de planten die over zijn van dit jaar wordt bosje 1 aangeplant. Als het goed is, ga ik een heel eind komen dit jaar :Y
Spoilers!
pi_213273791
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik kijk uit op een strookje weiland, daarachter natuurgebied en daarachter de skyline van Amsterdam. De biologische boer heeft recentelijk een kippencamper aangeschaft, dus die staat zo nu en dan aan de overkant van het water. Dat is een leuke afwisseling op de koeien (die ik dit jaar nog niet buiten heb gezien) en de weidevogels.

Had ik al gezegd dat ik laatst een dode vleermuis had gevonden? ;( Dat is meteen de eerste keer geweest dat ik er een zag.
Klinkt als een fijne plek!

Heb je toevallig een foto gemaakt van de vleermuis of kun je vertellen waar je het dier hebt gevonden (bijvoorbeeld onder een zonnewering, of in een schuurtje)?

Boven dit soort wateren, langs de rand van de bebouwing, vliegen in de warmen maanden (vanaf mei tot augustus) in principe iedere avond vleermuizen. In de donkere uren zou je dan eens met een goede zaklamp boven het water kunnen schijnen, grote kans dat je ze ziet vliegen.
  zaterdag 20 april 2024 @ 20:59:33 #264
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213273927
Ik vond stinkende gouwe in de bak langs fe oprit. Die passen niet in het plan dus ik heb ze uitgegraven en opgepot.

Zal ik ze ergens anders neerzetten of als onkruid beschouwen en weggooien?
Spoilers!
  zaterdag 20 april 2024 @ 21:07:05 #265
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213273998
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 20:03 schreef AnneX het volgende:
@:Seven Geen idee of het beukhaag of haagbeuk is.
Dit stukje links bij ons is ieder jaar het eerst.
De tweede > 2 meter vangt de ochtendzon, rechts van ons huis.
(Buurman is zijn huis aan het schilderen en moet daarvoor op ons grint staan.
vandaar de ronde tafel van zijn plek)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dit is een beukenhaag. En die van jou is al behoorlijk op weg!

Haagbeuk is bladverliezend en bovendien eigenlijk een berk :+ . Ik heb het net zelf ook voor de honderdste keer gegoogled :') .
Resistance is futile.
pi_213274007
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 19:54 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Hier doet de beukenhaag ook nog niet veel, groot contrast met de haagbeuk van de buren. De groene beukenhaag die er al ruim een jaar staat begint nu deels wat uit te lopen, de nieuwe rode doet nog niks.
Volgens mij is beuk altijd later dan haagbeuk (wat volgens mij een vorm van berk is). Ik vind beuken wel mooier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vanyel op 20-04-2024 21:45:46 ]
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 20 april 2024 @ 21:19:59 #267
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213274101
Vandaag flink gegraven. Ik had echt overkill aan struikspirea (het zijn er blijkbaar 8 :') ), welke ik op Facebook op gratis af te halen had gezet. Ook de boswilg mocht naar een nieuw huisje. En ik had nog wat loten in de tuin gevonden: zomereik, acacia en nog één die me ontschoten is. Alleen de forsythia's heb ik nog niet uitgegraven. Ik wilde ze eigenlijk houden maar ik heb er domweg geen ruimte voor tijdens de renovatie.

M'n Duitse collega komt morgen met een aanhanger om alles in 1 keer op te halen. Dus ze gaan emigreren :+ .

Ik denk alleen dat hij de 5 boerenjasmijn niet meeneemt want licht giftig. Misschien dat ik er daar zelf nog 1 van achter hou, leuke struiken!

Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2024 @ 21:20:15 #268
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213274104
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 20:46 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Klinkt als een fijne plek!

Heb je toevallig een foto gemaakt van de vleermuis of kun je vertellen waar je het dier hebt gevonden (bijvoorbeeld onder een zonnewering, of in een schuurtje)?

Boven dit soort wateren, langs de rand van de bebouwing, vliegen in de warmen maanden (vanaf mei tot augustus) in principe iedere avond vleermuizen. In de donkere uren zou je dan eens met een goede zaklamp boven het water kunnen schijnen, grote kans dat je ze ziet vliegen.
Tikje off topic, maar midden in het centrum van 1 vd 4 grote steden zie ik ze ook elke avond vliegen in de zomer. Heel tof!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zaterdag 20 april 2024 @ 21:25:11 #269
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213274150
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 21:07 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Volgens mij is beuk altijd lager dan haagbeuk (wat volgens mij een vorm van berk is). Ik vind beuken wel mooier.
Beukenhaag kan serieus hoog worden. Deze is 30 meter hoog.

Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2024 @ 21:28:28 #270
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213274184
Over vleermuizen: ik zie ze hier bijna dagelijks (en ook in januari/februari zelfs, wat ik echt heel opvallend vond). Ik vermoed een kolonie in de buurt. Als er vleermuizen in de buurt zitten: je kunt ze tijdens de schemering lokken met een haarkam, gewoon met je duim langs de tanden gaan en dan komen ze op het geluid af.
Resistance is futile.
  Spellchecker zaterdag 20 april 2024 @ 21:45:03 #271
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_213274329
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 20:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik vond stinkende gouwe in de bak langs fe oprit. Die passen niet in het plan dus ik heb ze uitgegraven en opgepot.

Zal ik ze ergens anders neerzetten of als onkruid beschouwen en weggooien?
Als je maar handschoenen aandoet :+
  zaterdag 20 april 2024 @ 21:45:52 #272
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213274340
quote:
5s.gif Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb de planten voor de lage haag binnen. M'n gezin is alleen niet zo enthousiast over mijn idee. Wat vinden jullie?

[ afbeelding ]
Ik vind het superleuk zo! Mooie verdeling, mooie vorm. Waarom liggen ze dwars? :P
Resistance is futile.
pi_213274350
quote:
11s.gif Op zaterdag 20 april 2024 21:25 schreef Seven. het volgende:

[..]
Beukenhaag kan serieus hoog worden. Deze is 30 meter hoog.

[ afbeelding ]
Autocorrect. LaTer.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zaterdag 20 april 2024 @ 21:48:04 #274
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213274359
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 april 2024 14:32 schreef AnneX het volgende:
Nu ook officieel een mail dat mijntuin.org wordt beëindigd per 31 mei. 😢
Jammer hoor. Het mailtje met tuintaken ga ik missen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb me ingeschreven op Gardeners World nieuwsbrief, met volgens mij wekelijks 'jobs for the weekend'.
Resistance is futile.
  zaterdag 20 april 2024 @ 22:09:00 #275
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_213274513
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 april 2024 21:45 schreef maily het volgende:

[..]
Als je maar handschoenen aandoet :+
Goh, enorm giftig blijkbaar bij aanraking. Mijn huid raakt al snel geïrriteerd dus ik ga dat risico niet nemen. Ik kan in de moestuin niet eens met korte mouwen een courgette plukken zonder twee dagen jeuk te hebben.

Die gaan dus gewoon weg :W
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')