Ik vind het juist wel leuk als die haag een andere lijn volgt, eigenlijk. Deze vind ik minder dan de eerste.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:18 schreef Claudia_x het volgende:
Zoiets? Ik moet bekennen dat ik het nog niet zie.
[ afbeelding ]
Voor mij is het een onrustig beeld en het ‘sluit’ het zicht op de tuin op.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het juist wel leuk als die haag een andere lijn volgt, eigenlijk. Deze vind ik minder dan de eerste.
Heeft de haag een bepaalde doel?quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb de planten voor de lage haag binnen. M'n gezin is alleen niet zo enthousiast over mijn idee. Wat vinden jullie?
[ afbeelding ]
Het idee was om een soort hofje te creëren rondom de gouden regen (de heester in de kleine cirkel), om het grasveld op te breken en om wat meer dieptewerking in de tuin te krijgen.quote:
Als je een hofje wil creëren, is je eerste opzet beter. De gouden regen als middelpunt van twee halve cirkels. Je zou hem voor een speels effect aan de onderkant weer wat naar buiten kunnen laten lopen. Dus meer een flauwe s-vorm.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het idee was om een soort hofje te creëren rondom de gouden regen (de heester in de kleine cirkel), om het grasveld op te breken en om wat meer dieptewerking in de tuin te krijgen.
Ik zet het haagje ook gerust elders of op een heel andere manier neer als dat beter werkt.
De zon valt op dat stuk best mee. Daar komt ochtendzon en (na)middagzon. Dus er komt wel zon, maar niet op het heetst van de dag, dan is er schaduw. Het is daar denk ik echt de wind die de planten uitdroogt.quote:Op woensdag 17 april 2024 21:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wist ik niet, dat laurier niet tegen wind kan. Dat verbaast me wel, want het is zo’n sterke plant. Maar in dat geval zou ik het ook niet proberen, nee.
En is het dan niet een idee om op zoek te gaan naar droogteresistente planten? Hoeveel zon krijgt dat stuk tuin?
Ik wacht op een nieuwe fotoquote:Op zaterdag 20 april 2024 17:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je een hofje wil creëren, is je eerste opzet beter. De gouden regen als middelpunt van twee halve cirkels. Je zou hem voor een speels effect aan de onderkant weer wat naar buiten kunnen laten lopen. Dus meer een flauwe s-vorm.
Ik zou de ronding dan spiegelen aan dat rechtse perkjequote:Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Weet je wel hoe hard het waait en hoe koud het is?![]()
Zoiets?
[ afbeelding ]
Klinkt als een slim plan. Ik denk dat je qua heesters dan uitkomt bij de olijfwilg en osmanthus (hebben we hier beiden staan) of taxus. Misschien nog struikklimop erbij, een beetje echt een windbrekend bosje maken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De zon valt op dat stuk best mee. Daar komt ochtendzon en (na)middagzon. Dus er komt wel zon, maar niet op het heetst van de dag, dan is er schaduw. Het is daar denk ik echt de wind die de planten uitdroogt.
Ik ga op zoek naar een paar grotere, groenblijvende heesters die goed tegen wind kunnen. Die zet ik op de kop en in de border waarin ook de kersenboom staat. De kersenboom is een laagstam en heel jong, dus die houdt voorlopig weinig wind tegen. Ik heb er vorig najaar een weigelia gepant, maar ook als heel jonge plant, dus die moet voorlopig ook nog vooral groeien. Dus ik wil daar een al grotere heester bij zetten. En dan groenblijvend, zodat deze altijd goed genoeg gevuld is om echt wat wind tegen te houden.
Je bedoelt even groot maken? Dat kan ik wel nog even proberen. Morgen!quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:02 schreef maily het volgende:
[..]
Ik zou de ronding dan spiegelen aan dat rechtse perkje
Dus een beetje meer naar rechts ook.
Dat is een mooi water achter je tuin, ik hoef je adres niet te weten, maar je woont erg landelijk zo te zien? Kijk je uit op agrarisch land?quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zoiets?
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je bedoelt even groot maken? Dat kan ik wel nog even proberen. Morgen!
(Ik gebruik er de touwtje-aan-de-heester-truc voor zodat het een perfecte cirkel wordt.)
Zoiets. Ik zou hem aan de onderkant wat langer maken, net als boven. Op die manier maak je een hofje, met een doorlopende lijn, waardoor je meteen een looplijn maakt.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zoiets?
[ afbeelding ]
Taxus ben ik geen fan van. Olijfwilg heb ik hier al staan, en die doet het inderdaad goed, dus daar zat ik ook aan te denken. Ik vind die osmanthus ook wel een goede optie. De Burkwoodii vind ik een mooie vaieteit, maar die groeit kennelijk niet zo heel snel. Er is een snelgroeiende varieteit, maar die vind ik wel minder mooi.quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:07 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Klinkt als een slim plan. Ik denk dat je qua heesters dan uitkomt bij de olijfwilg en osmanthus (hebben we hier beiden staan) of taxus. Misschien nog struikklimop erbij, een beetje echt een windbrekend bosje maken.
Als je een al wat grotere heester haalt, dan wel bij voorkeur van een kweker waar hij al goed in de wind heeft kunnen groeien.
Mooie foto's!!quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:43 schreef sigme het volgende:
Koud, hagelbuien, regen. Maar als de zon schijnt is er toch al vanalles te bewonderen hier.
De walnoot bloeit en krijgt bladeren; als ze net ontluiken zijn de bladeren rood.
[ afbeelding ]
Zo ook de verse blaadjes van de wilde wingerd:
[ afbeelding ]
De ranonkel bloeit nog altijd; dat loopt wel op z'n end maar de appelbes staat al klaar om in bloei te komen
[ afbeelding ]
Deze waarvan ik elk jaar opnieuw vergeten ben hoe die heet, met de mooie blauwe bloemetjes. De rode wederik erachter woekert vrolijk voort, die probeer ik ieder jaar ongeveer uit te roeien en dan hebben we een redelijk evenwicht. Daarachter een helleborus en een paar gele tulpen.
[ afbeelding ]
De vaste korenbloem is ook al bijna aan bloeien toe
[ afbeelding ]
De rododendrons zijn al begonnen; de lichtgele met de roze op de achtergrond
[ afbeelding ]
De roze met de gele op de achtergrond
[ afbeelding ]
En last but not least; de horrortulp is dit jaar vrij lief'lijk, en bovendien geflankeerd door een handvol horrorzusjes.
Achter het hekje komt ook steeds meer bloei, dat was een gemengd pakket ooit, met daslook, zomerklokje en nog zo was van dat uiïge spul.
[ afbeelding ]
Ik vind het juist erg leuk. Had ik nog niet eerder gezegd geloof ik.quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb de planten voor de lage haag binnen. M'n gezin is alleen niet zo enthousiast over mijn idee. Wat vinden jullie?
[ afbeelding ]
Burkwoodii hebben wij hier, hij bloeit op dit moment al een paar weken erg fraai, ik vind het ook de mooiste. Ik ben ook geen fan van Taxus, maar soms heb je een dergelijke robuuste en dichte heester nodig, ik hoop het hier te kunnen vermijden, maar hou ‘m in m’n achterhoofd voor als andere heesters het toch niet goed gaan doen hierquote:Op zaterdag 20 april 2024 18:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Taxus ben ik geen fan van. Olijfwilg heb ik hier al staan, en die doet het inderdaad goed, dus daar zat ik ook aan te denken. Ik vind die osmanthus ook wel een goede optie. De Burkwoodii vind ik een mooie vaieteit, maar die groeit kennelijk niet zo heel snel. Er is een snelgroeiende varieteit, maar die vind ik wel minder mooi.
Ik ga mijn kweker eens vragen wat voor formaten hij van beide kan leveren.
Planten moet zorgvuldig gekozen, helaas. Goed om te weten dat taxus het goed doet hier, maar als het niet hoeft, hoef ik hem niet.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:10 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Burkwoodii hebben wij hier, hij bloeit op dit moment al een paar weken erg fraai, ik vind het ook de mooiste. Ik ben ook geen fan van Taxus, maar soms heb je een dergelijke robuuste en dichte heester nodig, ik hoop het hier te kunnen vermijden, maar hou ‘m in m’n achterhoofd voor als andere heesters het toch niet goed gaan doen hier
Hier doet de beukenhaag ook nog niet veel, groot contrast met de haagbeuk van de buren. De groene beukenhaag die er al ruim een jaar staat begint nu deels wat uit te lopen, de nieuwe rode doet nog niks.quote:Op zaterdag 20 april 2024 19:14 schreef Seven. het volgende:
Wij zitten met smart te wachten tot de beukhaag uitloopt. Bizar hoeveel verschil daar in kan zitten, onderweg naar mijn werk zie ik hagen die al helemaal in het blad zitten, bij ons zijn ze er 2 van de 40 in blad.
Ik kijk uit op een strookje weiland, daarachter natuurgebied en daarachter de skyline van Amsterdam. De biologische boer heeft recentelijk een kippencamper aangeschaft, dus die staat zo nu en dan aan de overkant van het water. Dat is een leuke afwisseling op de koeien (die ik dit jaar nog niet buiten heb gezien) en de weidevogels.quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:23 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Dat is een mooi water achter je tuin, ik hoef je adres niet te weten, maar je woont erg landelijk zo te zien? Kijk je uit op agrarisch land?
Dat soort lange bermen langs waterkanten zijn perfect voor bijvoorbeeld Bunzings etc om te scharrelen en echt lange kanalen worden ook wel gebruikt als vaste vliegroute voor vleermuizen.
Edit; ben dus mild jaloers 😄
Zeg ik niet elk jaar tegen je dat het een boshyacint is?quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:43 schreef sigme het volgende:
Koud, hagelbuien, regen. Maar als de zon schijnt is er toch al vanalles te bewonderen hier.
De walnoot bloeit en krijgt bladeren; als ze net ontluiken zijn de bladeren rood.
[ afbeelding ]
Zo ook de verse blaadjes van de wilde wingerd:
[ afbeelding ]
De ranonkel bloeit nog altijd; dat loopt wel op z'n end maar de appelbes staat al klaar om in bloei te komen
[ afbeelding ]
Deze waarvan ik elk jaar opnieuw vergeten ben hoe die heet, met de mooie blauwe bloemetjes. De rode wederik erachter woekert vrolijk voort, die probeer ik ieder jaar ongeveer uit te roeien en dan hebben we een redelijk evenwicht. Daarachter een helleborus en een paar gele tulpen.
[ afbeelding ]
De vaste korenbloem is ook al bijna aan bloeien toe
[ afbeelding ]
De rododendrons zijn al begonnen; de lichtgele met de roze op de achtergrond
[ afbeelding ]
De roze met de gele op de achtergrond
[ afbeelding ]
En last but not least; de horrortulp is dit jaar vrij lief'lijk, en bovendien geflankeerd door een handvol horrorzusjes.
Achter het hekje komt ook steeds meer bloei, dat was een gemengd pakket ooit, met daslook, zomerklokje en nog zo wat van dat uiïge spul.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |