Jammer! Ik had bij mn vorige huis een goeie sloot liggen en daar een pomp aan vast, die druppelde een 200m slang vol in de tuin.quote:Op woensdag 17 april 2024 15:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat slootje? Nee, dat is niet echt een optie. Staat vaker leeg dan dat er iets in staat, en bovendien ligt dat nog een 18 meter van de plek waar het water moet zijn.
Dat zou inderdaad wel heel goed zijn. Onze sloot is vooral mooi voor de planten die er in voorjaar en zomer instaan. En een fijne oversteek voor de kattenquote:Op woensdag 17 april 2024 15:10 schreef Puala het volgende:
[..]
Jammer! Ik had bij mn vorige huis een goeie sloot liggen en daar een pomp aan vast, die druppelde een 200m slang vol in de tuin.
Wist ik niet, dat laurier niet tegen wind kan. Dat verbaast me wel, want het is zo’n sterke plant. Maar in dat geval zou ik het ook niet proberen, nee.quote:Op woensdag 17 april 2024 14:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Van laurier heb ik toch vaak gelezen dat ze niet zo van wind houden, dus die heb ik helemaal niet in de tuin. De kamperfoelie staat er al drie jaar en is in die tijd amper gegroeid.
Ik heb wel door de nieuwe klimhortensia ontdekt dat het er echt heel erg droog is. Ik wist dat wel, maar niet dat het zoo droog is als het blijkt te zijn. Door de wind, natuurlijk. Dus ik zal er in ieder geval iets van een druppeldarm ofzo neer gaan leggen, zodat we daar vaker water kunnen geven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 19 april 2024 14:32 schreef AnneX het volgende:
Nu ook officieel een mail dat mijntuin.org wordt beëindigd per 31 mei. 😢
Jammer hoor. Het mailtje met tuintaken ga ik missen.Zeker jammer. Dit moet toch te vermarkten zijn, zou je denken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Kook ook niet zo. 😎quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb de planten voor de lage haag binnen. M'n gezin is alleen niet zo enthousiast over mijn idee. Wat vinden jullie?
[ afbeelding ]
Ik snap 'em nog niet. Wat bedoel je met 'de lijn van de border rechts volgen'?quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:52 schreef AnneX het volgende:
[..]
Kook ook niet zo. 😎
De vorm / lijn in ieder geval niet. Misschien - omdat je nu vanaf boven kijkt - een lijn van elders in de tuin volgen. Van de border links of rechts.
En vanaf de grond dat het als een ‘zichtlijn’ werkt. Weet even geen andere beschrijving.
Edit: bijv. de lijn van de border rechts volgen. 😇
Nu een ‘blokkade’…Dan wordt het zicht geleid…richting polder.
Ah ja, nu snap ik het.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:00 schreef AnneX het volgende:
De stenen border rechts heeft een bocht naar rechts. )
De geplande haag een bocht naar links. (
Dan zou ik eerder ) ) doen. 😉
Dan vervolg je trouwens ook de lijn van de border in het midden, onder op de foto.
Precies wat ik ook dacht, dat ziet er een stuk vloeiender uit denk ik.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:00 schreef AnneX het volgende:
De stenen border rechts heeft een bocht naar rechts. )
De geplande haag een bocht naar links. (
Dan zou ik eerder ) ) doen. 😉
Dan vervolg je trouwens ook de lijn van de border in het midden, onder op de foto.
Wel slim om het zo uit te zetten en dan een van bovenaf-foto te makenquote:Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb de planten voor de lage haag binnen. M'n gezin is alleen niet zo enthousiast over mijn idee. Wat vinden jullie?
[ afbeelding ]
Ik vind het juist wel leuk als die haag een andere lijn volgt, eigenlijk. Deze vind ik minder dan de eerste.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:18 schreef Claudia_x het volgende:
Zoiets? Ik moet bekennen dat ik het nog niet zie.
[ afbeelding ]
Voor mij is het een onrustig beeld en het ‘sluit’ het zicht op de tuin op.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het juist wel leuk als die haag een andere lijn volgt, eigenlijk. Deze vind ik minder dan de eerste.
Heeft de haag een bepaalde doel?quote:Op zaterdag 20 april 2024 16:49 schreef Claudia_x het volgende:
[ afbeelding ]
Het idee was om een soort hofje te creëren rondom de gouden regen (de heester in de kleine cirkel), om het grasveld op te breken en om wat meer dieptewerking in de tuin te krijgen.quote:
Als je een hofje wil creëren, is je eerste opzet beter. De gouden regen als middelpunt van twee halve cirkels. Je zou hem voor een speels effect aan de onderkant weer wat naar buiten kunnen laten lopen. Dus meer een flauwe s-vorm.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het idee was om een soort hofje te creëren rondom de gouden regen (de heester in de kleine cirkel), om het grasveld op te breken en om wat meer dieptewerking in de tuin te krijgen.
Ik zet het haagje ook gerust elders of op een heel andere manier neer als dat beter werkt.
De zon valt op dat stuk best mee. Daar komt ochtendzon en (na)middagzon. Dus er komt wel zon, maar niet op het heetst van de dag, dan is er schaduw. Het is daar denk ik echt de wind die de planten uitdroogt.quote:Op woensdag 17 april 2024 21:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wist ik niet, dat laurier niet tegen wind kan. Dat verbaast me wel, want het is zo’n sterke plant. Maar in dat geval zou ik het ook niet proberen, nee.
En is het dan niet een idee om op zoek te gaan naar droogteresistente planten? Hoeveel zon krijgt dat stuk tuin?
Ik wacht op een nieuwe fotoquote:Op zaterdag 20 april 2024 17:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je een hofje wil creëren, is je eerste opzet beter. De gouden regen als middelpunt van twee halve cirkels. Je zou hem voor een speels effect aan de onderkant weer wat naar buiten kunnen laten lopen. Dus meer een flauwe s-vorm.
Ik zou de ronding dan spiegelen aan dat rechtse perkjequote:Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Weet je wel hoe hard het waait en hoe koud het is?![]()
Zoiets?
[ afbeelding ]
Klinkt als een slim plan. Ik denk dat je qua heesters dan uitkomt bij de olijfwilg en osmanthus (hebben we hier beiden staan) of taxus. Misschien nog struikklimop erbij, een beetje echt een windbrekend bosje maken.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De zon valt op dat stuk best mee. Daar komt ochtendzon en (na)middagzon. Dus er komt wel zon, maar niet op het heetst van de dag, dan is er schaduw. Het is daar denk ik echt de wind die de planten uitdroogt.
Ik ga op zoek naar een paar grotere, groenblijvende heesters die goed tegen wind kunnen. Die zet ik op de kop en in de border waarin ook de kersenboom staat. De kersenboom is een laagstam en heel jong, dus die houdt voorlopig weinig wind tegen. Ik heb er vorig najaar een weigelia gepant, maar ook als heel jonge plant, dus die moet voorlopig ook nog vooral groeien. Dus ik wil daar een al grotere heester bij zetten. En dan groenblijvend, zodat deze altijd goed genoeg gevuld is om echt wat wind tegen te houden.
Je bedoelt even groot maken? Dat kan ik wel nog even proberen. Morgen!quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:02 schreef maily het volgende:
[..]
Ik zou de ronding dan spiegelen aan dat rechtse perkje
Dus een beetje meer naar rechts ook.
Dat is een mooi water achter je tuin, ik hoef je adres niet te weten, maar je woont erg landelijk zo te zien? Kijk je uit op agrarisch land?quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zoiets?
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 20 april 2024 18:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je bedoelt even groot maken? Dat kan ik wel nog even proberen. Morgen!
(Ik gebruik er de touwtje-aan-de-heester-truc voor zodat het een perfecte cirkel wordt.)
Zoiets. Ik zou hem aan de onderkant wat langer maken, net als boven. Op die manier maak je een hofje, met een doorlopende lijn, waardoor je meteen een looplijn maakt.quote:Op zaterdag 20 april 2024 17:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zoiets?
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |