Dan verandert er dus niks. Dus wat nou interveniëren als er niks verandert??quote:Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'een voorbeeld'. Het is een constante.

Ik denk ze wel te herkennen ja, zuiver en alleen dankzij de geschriften. Normaal gesproken, als je het topic blijft volgen, zul jij die ook kunnen herkennen.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik reken jou tot de groep die niet tot de 'kinderen van de nacht' behoort. Dus jij herkent die tekenen. Ben en blijf benieuwd!
[..]
Allicht. De eerste komst is al geweest en werd een enkeltje richting Golgota. Dus daar zijn we klaar mee. De tweede gaan we wel meemaken, dus ben benieuwd.

Verandert er niks aan wat? Ik snap je vraag niet.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan verandert er dus niks. Dus wat nou interveniëren als er niks verandert??

Met propaganda heb ik niets daar prik ik zo doorheen. Dus graag gewoon een voorbeeld/teken.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk ze wel te herkennen ja, zuiver en alleen dankzij de geschriften. Normaal gesproken, als je het topic blijft volgen, zul jij die ook kunnen herkennen.
Pfffff ... het OT is toch geen saai geschiedenisboek?quote:Op woensdag 10 april 2024 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar voorlopig zijn we dus nog in de 6e eeuw voor Christus. Nog 2400 jaar geschiedenis te gaan.

Aan mensen/machten. Hij intervenieert toch t.g.v. zijn almacht?quote:

Dat beschrijf ik toch hierboven. God laat rijken opkomen en vallen. Liet Cyrus de Grote Babylon overwinnen. En volgende rijken krijgen de gelegenheid hetzelfde te doen. Die opeenvolging van rijken tot het einde der tijden is dus voorzegd, omdat God dit mogelijk maakte.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Met propaganda heb ik niets daar prik ik zo doorheen. Dus graag gewoon een voorbeeld/teken.
Of het saai is, is persoonlijk. Ik vind geschiedenis bijzonder fascinerend. Ben nu toevallig in Oost Turkije al die oude steden aan het bezoeken. Super interessant.quote:Pfffff ... het OT is toch geen saai geschiedenisboek?

Antakya niet overslaan ivm de grot van Petrusquote:Op woensdag 10 april 2024 15:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat beschrijf ik toch hierboven. God laat rijken opkomen en vallen. Liet Cyrus de Grote Babylon overwinnen. En volgende rijken krijgen de gelegenheid hetzelfde te doen. Die opeenvolging van rijken tot het einde der tijden is dus voorzegd, omdat God dit mogelijk maakte.
[..]
Of het saai is, is persoonlijk. Ik vind geschiedenis bijzonder fascinerend. Ben nu toevallig in Oost Turkije al die oude steden aan het bezoeken. Super interessant.

Je vergeet "willen". Wat je niet aanstaat negeer je gewoon.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Sorry maar ik heb weinig serieuze berichten gezien waar ik een antwoord op kan/zou moeten geven.

quote:Op woensdag 10 april 2024 17:22 schreef SpecialK het volgende:
Tot nu toe weinig vervulde profetieën (laat staan profetieën die stand blijven houden bij een sceptische analyse).
Vooral veel gezwijmel over de literaire waarde van de bijbel en hoe mooi de symboliek wel niet is. Overdreven diepgaande analyses van de details.
Voelt nu een beetje alsof de TS met dit hele topic dus vooral het doel had om mensen te lokken met "bewijs voor goddelijke kennis en voorspellingen" om ze vervolgens al lezend een evangelische bijbelstudie aan te doen.
Met andere woorden. Wat de dame bij centraal station iedereen probeert aan te doen. Zoals de Amerikanen zo mooi zeggen: Razzle dazzle. Bait and switch.
Sorry maar ik ben nog niet klaar. Al het bovenstaande is in wezen introductie.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:27 schreef SpecialK het volgende:
En dat is het grote probleem met dit alles.
We weten nu WAT je gelooft.. tot in de diepe details.
Maar de vraag rest. WAAROM zou je het geloven. Er zijn talloze prachtig geschreven werken van fictie. Wat maakt deze ineens letterlijk objectief/intersubjectief waar in de realiteit die we delen?

We zijn al meer dan een maand op reis wat dat betreft. Elk detail wat jij aankaart en de emotionele lading die je er aan toe voegt is een volledig subjectieve selectie. Een selectie die onderhand een volledig uniek profiel heeft opgebouwd van "dit is hoe Ali de bijbel ziet". Niemand van de miljarden christenen nu en in het verleden hebben exact dit profiel voor ogen en kunnen stuk voor stuk weer hun eigen profiel aandragen. En op elk punt kunnen ze het met je oneens zijn. "Dit detail is onbelangrijk"... of "deze interpretatie heeft niks met Y te maken". En zij hebben wat dat betreft even veel gelijk als jij. Wat is de kans dat jij met jouw persoonlijke smaakje exact de juiste interpretatie hebt gevonden om de profetie te ondersteunen die je al een maand lang loopt te teasen?quote:Op woensdag 10 april 2024 17:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
[..]
Sorry maar ik ben nog niet klaar. Al het bovenstaande is in wezen introductie.
Jij vindt dat ik overdreven in ga op details. Wat mij betreft zijn de details nu juist zo belangrijk. Die staan er niet voor niets. Ze zorgen ervoor dat het niet zuiver geschiedschrijving is, maar laten zien dat de boodschap die door alle afzonderlijke bijbelgeschriften consistent is. Dat wijst wat mij betreft op een gemeenschappelijke oorsprong, inspiratiebron.

Ja, qua profetieën is het inderdaad jammer. Aan z’n kennis van de bijbel vanuit zijn oogpunt twijfelde waarschijnlijk niemand. Maar ook niemand die er echt om vroeg.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:22 schreef SpecialK het volgende:
Tot nu toe weinig vervulde profetieën (laat staan profetieën die stand blijven houden bij een sceptische analyse).
Vooral veel gezwijmel over de literaire waarde van de bijbel en hoe mooi de symboliek wel niet is. Overdreven diepgaande analyses van de details.
Voelt nu een beetje alsof de TS met dit hele topic dus vooral het doel had om mensen te lokken met "bewijs voor goddelijke kennis en voorspellingen" om ze vervolgens al lezend een evangelische bijbelstudie aan te doen.
Met andere woorden. Wat de dame bij centraal station iedereen probeert aan te doen. Zoals de Amerikanen zo mooi zeggen: Razzle dazzle. Bait and switch.

Dit is gewoon feitelijk onjuist. Bij alles wat ik schrijf put ik uit andere bronnen, dat heb ik ook al eerder genoemd. Ik verzin dit allemaal niet zelf. Sommige mensen hebben hun leven gewijd aan het bestuderen en onderwijzen van deze geschriften. Ik herhaal slechts hun werk en inzichten en probeer die op een begrijpelijke manier te presenteren. Maar daar kun je boeken over schrijven en die zijn er ook over geschreven, omdat je de bijbel simpelweg niet kunt uitputten, er zijn altijd weer nieuwe dingen te ontdekken, dat merk je als je je er daadwerkelijk in verdiept. Er komt ook geen 'bewijsmoment'. Ik schrijf niet met de bedoeling om 'te bewijzen'. Zo werkt dat niet bij geloof. Je kan van alles bewijzen, dat is geen garantie dat iemand ook ergens in gelooft.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
We zijn al meer dan een maand op reis wat dat betreft. Elk detail wat jij aankaart en de emotionele lading die je er aan toe voegt is een volledig subjectieve selectie. Een selectie die onderhand een volledig uniek profiel heeft opgebouwd van "dit is hoe Ali de bijbel ziet". Niemand van de miljarden christenen nu en in het verleden hebben exact dit profiel voor ogen en kunnen stuk voor stuk weer hun eigen profiel aandragen. En op elk punt kunnen ze het met je oneens zijn. "Dit detail is onbelangrijk"... of "deze interpretatie heeft niks met Y te maken". En zij hebben wat dat betreft even veel gelijk als jij. Wat is de kans dat jij met jouw persoonlijke smaakje exact de juiste interpretatie hebt gevonden om de profetie te ondersteunen die je al een maand lang loopt te teasen?
Hoe meer details je blijft aandragen hoe zwakker dat bewijsmoment wordt wat dat betreft. Voor je gevoel denk je dat je een sterke casus aan het opbouwen bent maar je maakt het steeds meer een 1-mans religie met een 1-mans bewijs.
Als je de tijd neemt om de bijbel te bestuderen, komen al die kleine details steeds nadrukkelijker naar voren en herken je ze ook veel sneller. Voor jou en vele anderen is dit, neem ik aan, volstrekt nieuwe materie. Een kennismaking, een introductie. Wat mij betreft is het juist geen warrig verhaal, maar een zeer consistent verhaal. Dus zo'n oordeel ligt wat mij betreft meer aan de lezer dan aan de materie.quote:Bonusvraag:
Als jij een universum zou ontwerpen... zou dit warrige, bijna niet in 1 hoofd te bevatten verhaal de route zijn om mensen een standvastige overtuiging te bieden? Of kan dit allemaal veel directer. Minder leunend op het aantal armbanden die iemand om had in een verhaal?

Na je dood verschijn je trouwens toch ook naakt tegenover God?quote:Op zondag 10 maart 2024 15:20 schreef dop het volgende:
Ik heb 1 prangende vraag die in mij opkomt, als ik over de schaamte van Adam en Eva lees.
Waarom worden wij mensen geboren zonder schaamte, voor onze naaktheid.
Waarom is dit in de moderne mens slechts aangeleerd gedrag?
Het staat er als of het logisch is dat Adam en Eva zich schaamde voor hun naaktheid, maar zo logisch vind ik dat niet.

Dat kan niet, want dan heb je geen lichaam meer. En het is maar de vraag of je God persoonlijk ontmoet. Is ondoenlijk met miljarden geesten. Alleen op een dag al op aarde sterven honderduizenden per dag. En dan hebben we het niet eens over andere planeten.Zo'n god heeft wel wat anders te doen.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:02 schreef ToT het volgende:
[..]
Na je dood verschijn je trouwens toch ook naakt tegenover God?

Mee eens, als hij zou bestaan, maar hij is omnipotent en overal aanwezig enzo, dus kan hij op miljarden plekken tegelijk aanwezig zijn en alles en iedereen aanhoren, toch?quote:Op woensdag 10 april 2024 18:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat kan niet, want dan heb je geen lichaam meer. En het is maar de vraag of je God persoonlijk ontmoet. Is ondoenlijk met miljarden geesten. Alleen op een dag al op aarde sterven honderduizenden per dag. En dan hebben we het niet eens over andere planeten.Zo'n god heeft wel wat anders te doen.

Waar haal je die theorie vandaan?quote:Op woensdag 10 april 2024 18:12 schreef ToT het volgende:
er zullen vast aardig wat moleculen van de ene persoon in de andere zitten

Sowieso wat je uitplast, poept, zweet en ademt komt weer in the circle of life terecht enzo.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:16 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Waar haal je die theorie vandaan?

Wie zegt dat je als lichaam terugkomt. Ja ik weet het, de katholieke kerk. Maar het staat nergens in de bijbel. Simpele mensen geloven het. Natuurlijk kan het niet, dat je als weggevreten lijk weer opstaat. En een God zou zoiets ook niet willen. Als er in de bijbel staat dat doden weer opstaan, zal daar zeker een heel andere betekenis achter schuilen en krijgen we geen zombieachtige taferelen.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:17 schreef ToT het volgende:
[..]
Sowieso wat je uitplast, poept, zweet en ademt komt weer in the circle of life terecht enzo.
Alleen antidepressiva al zijn meetbaar in rioolwater en dat komt weer overal terecht wat dieren en planten binnen krijgen.
Je pis komt uit in een rivier en uiteindelijk de zee waar het zich met ander water vermengt en dat verdampt ook weer en regent weer naar beneden enzo.

Toen Jezus stierf, liepen de zombies ook door de straten, volgens de Bijbel.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:21 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Wie zegt dat je als lichaam terugkomt. Ja ik weet het, de katholieke kerk. Maar het staat nergens in de bijbel. Simpele mensen geloven het. Natuurlijk kan het niet, dat je als weggevreten lijk weer opstaat. En een God zou zoiets ook niet willen. Als er in de bijbel staat dat doden weer opstaan, zal daar zeker een heel andere betekenis achter schuilen en krijgen we geen zombieachtige taferelen.

Julius Ceasar, ook zo'n genocidale gek.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:12 schreef ToT het volgende:
Het schijnt zelfs dat we met iedere ademteug een flinke lading koolstofatomen binnen krijgen die ooit een deel van het lichaam van Julius Caesar waren.

Net als God en Abraham, maar ook Jezus die de ongelovigen met het zwaard om zeep wil helpen.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:46 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Julius Ceasar, ook zo'n genocidale gek.

Ik zou het bij mijn eerste verwonding al niet grappig meer vindenquote:Op woensdag 10 april 2024 18:49 schreef ToT het volgende:
[..]
Net als God en Abraham, maar ook Jezus die de ongelovigen met het zwaard om zeep wil helpen.
Leuk, maar wij hebben jet fighters, tanks en nukes; bring it on, bitch!

Als je kijkt naar bestaande primitieve stammen, zelfs die nooit in aanraking zijn gekomen met de moderne mens of Abrahamitische religies, zie je ze ook wel dat ze hun schaamstreek bedekken.quote:Op zondag 10 maart 2024 15:20 schreef dop het volgende:
Ik heb 1 prangende vraag die in mij opkomt, als ik over de schaamte van Adam en Eva lees.
Waarom worden wij mensen geboren zonder schaamte, voor onze naaktheid.
Waarom is dit in de moderne mens slechts aangeleerd gedrag?
Het staat er als of het logisch is dat Adam en Eva zich schaamde voor hun naaktheid, maar zo logisch vind ik dat niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Volgens mij druist dit volledig in tegen de vele historische bronnen die we hebben over christenvervolgingen.quote:Op woensdag 10 april 2024 21:01 schreef ems. het volgende:
Ik word daar altijd een beetje verdrietig van. Hoe het smerige christendom de mooie Romeinse religie en gebruiken kapot heeft gemaakt en daarna vervolgens allemaal onschuldige mensen heeft vervolgd.
Vervolging van christenen kwam trouwens nauwelijks voor vanuit de Romeinen. Andersom daarentegen heeft het christelijke tuig zich flink laten gelden tegenover alles en iedereen die niet mee ging in hun waanzin.

Het schreeuwt ook 'bij mij is ooit het zaadje GOD ingeplant en ik ben er later bewijs voor gaan zoeken'.quote:Op woensdag 10 april 2024 17:22 schreef SpecialK het volgende:

Dat heeft niets met profetieën te maken, dat zijn gewoon schermutselingen tussen diverse dictatoriale landen. Zodra de democratie doorbreekt, breekt vrede aan. Dat heeft niks met de Bijbelse profetieën te maken (die taferelen speelt zich vooral in het MO af; bij uitstek de brandhaard sinds jaar en dag), maar alles met het gezonde verstande, de ratio en de Verlichting.quote:Op woensdag 10 april 2024 15:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat beschrijf ik toch hierboven. God laat rijken opkomen en vallen. Liet Cyrus de Grote Babylon overwinnen. En volgende rijken krijgen de gelegenheid hetzelfde te doen. Die opeenvolging van rijken tot het einde der tijden is dus voorzegd, omdat God dit mogelijk maakte.

Behalve als zo'n 200 jaar van tevoren wordt voorzegd dat het ene rijk het andere overneemt ...quote:Op woensdag 10 april 2024 21:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat heeft niets met profetieën te maken, dat zijn gewoon schermutselingen tussen diverse dictatoriale landen. Zodra de democratie doorbreekt, breekt vrede aan. Dat heeft niks met de Bijbelse profetieën te maken (die taferelen speelt zich vooral in het MO af; bij uitstek de brandhaard sinds jaar en dag), maar alles met het gezonde verstande, de ratio en de Verlichting.

Goed dat ze de brandstapel niet meer hebben als emotionele reactie. Dat houdt de discussie hier een beetje gaande.quote:Op woensdag 10 april 2024 21:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij druist dit volledig in tegen de vele historische bronnen die we hebben over christenvervolgingen.

Dit plaatje heeft betrekking op 'homovervolging in de 18e eeuw'.quote:Op woensdag 10 april 2024 22:50 schreef Beathoven het volgende:
[ afbeelding ]
Een openbare terechtstelling van mannen die voor sodomie veroordeeld zijn. (foto: Wikimedia)
Deze bladzijde slaan we even over.

Ah is ook voorspeld dat de Sovjet Unie in de periode 1989 - 2000uiteen zou vallen?quote:Op woensdag 10 april 2024 21:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Behalve als zo'n 200 jaar van tevoren wordt voorzegd dat het ene rijk het andere overneemt ...

Waarom zou dat voorspeld moeten zijn?quote:Op donderdag 11 april 2024 07:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Ah is ook voorspeld dat de Sovjet Unie in de periode 1989 - 2000uiteen zou vallen?

Over god's volk gesproken.... de Shoah is die ook voorspeld?quote:Op donderdag 11 april 2024 09:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Bijbelprofeties hebben voornamelijk betrekking op Gods volk en gaan dus over gebeurtenissen met een min of meer directe impact daarop.

Volgens mij niet nee.quote:Op donderdag 11 april 2024 09:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Over god's volk gesproken.... de Shoah is die ook voorspeld?

O ja, ik dacht altijd dat het Joodse volk, zijn volk was en is, maar daar maak jij nu een ander "volk" van?quote:Op donderdag 11 april 2024 09:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Volgens mij niet nee.
Maar de term 'Gods volk' slaat niet op een zuiver genetische afkomst.
Die heeft vooral te maken met de relatie die je met God hebt.

Dan dacht je dat verkeerd. Ik maak dat er niet van, dit is evident op basis van teksten als deze:quote:Op donderdag 11 april 2024 09:38 schreef blomke het volgende:
[..]
O ja, ik dacht altijd dat het Joodse volk, zijn volk was en is, maar daar maak jij nu een ander "volk" van?

Dat maak jij ervan. Bovendien spring je nu naar het NT, dat weer geheel los staat van het OT, ondanks de bewering van Paulus.quote:Op donderdag 11 april 2024 09:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'Gods volk' of 'Gods kind' zijn is dus geen genetische kwestie, maar een geloofskwestie. Het maakt niet uit wat je genetische afkomst is. Hoewel de messias een genetische afstammeling van Abraham zou zijn, had de belofte die God aan Abraham had gedaan dat zijn nageslacht als de sterren van de hemelen zou zijn, dus niet puur betrekking op zijn genetische nageslacht, maar op het spirituele nageslacht dat door geloof Gods kinderen zou worden in Jezus Christus.

Omdat jij het zegt?quote:Op donderdag 11 april 2024 10:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan. Bovendien spring je nu naar het NT, dat weer geheel los staat van het OT, ondanks de bewering van Paulus.

Er is één God, en dat is de Realiteit (bewustzijn).quote:Op donderdag 11 april 2024 11:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
1 Timotheüs 2: 5 Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus.
6 Hij heeft Zich gegeven als een losprijs voor allen. Dit is het getuigenis op de door God bestemde tijd.
Eén middelaar, Jezus Christus, want alleen Hij is voor de zonden van de mensheid gestorven. Iemand anders kan die rol niet aannemen.

Opium voor het volk. Het houdt de mensen mak en dom.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is één God, en dat is de Realiteit (bewustzijn).
Er is geen middelaar, die hele Jezus Christus is een waardeloze fantasie. Geloof is spiritueel vergif.

Geloof is gemakzuchtige onzin. Het verlaagt het bewustzijnsniveau, en bewustzijn is het enige wat telt. Bewustzijn is allesquote:Op donderdag 11 april 2024 14:41 schreef ToT het volgende:
[..]
Opium voor het volk. Het houdt de mensen mak en dom.
Zalig zijn de armen van geest.
TS valt al buiten de boot daarmee met dit hele filosofische gedoe en de uitgebreide posts. Hij denkt te veel na!

Ja regelmatig te horen gekregen van gelovigen als je iets dieper op bepaalde materie van het dagelijks leven in ging: "God regelt dat allemaal."quote:Op donderdag 11 april 2024 14:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Geloof is gemakzuchtige onzin. Het verlaagt het bewustzijnsniveau, en bewustzijn is het enige wat telt. Bewustzijn is alles
Dus ja, TS is verkeerd bezig.

Oneens, het is niet meer dan natuurlijk dat het topic die kant op gaat als iemand eindeloos over zijn fantasie aan het lullen is.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:45 schreef ToT het volgende:
[..]
Maar we vervuilen het topic zo wel een beetje met algemeen religie-gebash.

Ook weer waar, ja!quote:Op donderdag 11 april 2024 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Oneens, het is niet meer dan natuurlijk dat het topic die kant op gaat als iemand eindeloos over zijn fantasie aan het lullen is.

Omdat dat klontjeklaar is.quote:

Ja dat "Nazarener" die ergens in het Oude Testament vermeld zou staan, zou ook niets met Nazareth te maken hebben? Het had een heel andere betekenis die sowieso niks met Jezus te maken had?quote:Op donderdag 11 april 2024 15:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Omdat dat klontjeklaar is.
Het zou nog iets van geloofwaardigheid hebben als in het OT zou staan dat God een Zoon had. Die satan zou moeten verslaan. Niets daarvan.
Het tegengestelde wordt keer op keer vermeld: God is één en daarbuiten is er niets, noppes, nada. Dus ook geen satan die dingen zou kunnen doen buiten Gods wil.
Ook voor vergeving van zonden is géén middelaar nodig, en ook dat staat duidelijk en zonder voorbehoud vermeld.

Arm van geest wil natuurlijk niet zeggen dat je dom of onwetend moet zijn. Maar dat je je geestelijk arm acht, dat je beseft dat je zelfs niets aan God te bieden hebt, volstrekt bankroet bent.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:41 schreef ToT het volgende:
[..]
Opium voor het volk. Het houdt de mensen mak en dom.
Zalig zijn de armen van geest.
TS valt al buiten de boot daarmee met dit hele filosofische gedoe en de uitgebreide posts. Hij denkt te veel na!

bij mijn weten komt die term in het OT niet voor.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:55 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja dat "Nazarener" die ergens in het Oude Testament vermeld zou staan, zou ook niets met Nazareth te maken hebben? Het had een heel andere betekenis die sowieso niks met Jezus te maken had?

Het OT geeft duidelijk weer dat er een messias geboren zal worden, die als redder en als rechter zal optreden.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Omdat dat klontjeklaar is.
Het zou nog iets van geloofwaardigheid hebben als in het OT zou staan dat God een Zoon had. Die satan zou moeten verslaan. Niets daarvan.
Het tegengestelde wordt keer op keer vermeld: God is één en daarbuiten is er niets, noppes, nada. Dus ook geen satan die dingen zou kunnen doen buiten Gods wil.
Ook voor vergeving van zonden is géén middelaar nodig, en ook dat staat duidelijk en zonder voorbehoud vermeld.

"Heer, ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt"quote:Op donderdag 11 april 2024 16:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Arm van geest wil natuurlijk niet zeggen dat je dom of onwetend moet zijn. Maar dat je je geestelijk arm acht, dat je beseft dat je zelfs niets aan God te bieden hebt, volstrekt bankroet bent.

Waarom zouden het uitverkoren Joodse volk, lak hebben (gehad) aan de boodschap van jezus? Paulus is dan een bekeerde Jood, maar z'n boodschap gaat geheel naar de niet Joden. Blijkbaar gaan de OT profetieën en het NT niet al te best samen. Dat later in de evangeliën allerlei kunststukjes worden ingebouwd "opdat in vervulling zou gaan het woord", is meer een kwestie van zich in allerlei bochten wringen, dan van logische overeenkomst.quote:

Struisvogelpolitiek: "geloof dat god daarin ooit eens zal voorzien, dat heeft ie me me min of meer beloofd".quote:Op donderdag 11 april 2024 14:45 schreef ToT het volgende:
Ja regelmatig te horen gekregen van gelovigen als je iets dieper op bepaalde materie van het dagelijks leven in ging: "God regelt dat allemaal."

Dit idd.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom zouden het uitverkoren Joodse volk, lak hebben (gehad) aan de boodschap van jezus? Paulus is dan een bekeerde Jood, maar z'n boodschap gaat geheel naar de niet Joden. Blijkbaar gaan de OT profetieën en het NT niet al te best samen. Dat later in de evangeliën allerlei kunststukjes worden ingebouwd "opdat in vervulling zou gaan het woord", is meer een kwestie van zich in allerlei bochten wringen, dan van logische overeenkomst.

Ja nee meer van:quote:Op donderdag 11 april 2024 19:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Struisvogelpolitiek: "geloof dat god daarin ooit eens zal voorzien, dat heeft ie me me min of meer beloofd".

Die mevrouw heeft wel gelijk. De zonsondergang kan niet rationeel verklaard worden. Er is een objectieve verklaring, wat op zich al heel wonderlijk is, maar die objectieve verklaring dekt het subjectieve aspect ervan niet.quote:

Was na afloop hiervan:quote:Op donderdag 11 april 2024 19:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die mevrouw heeft wel gelijk. De zonsondergang kan niet rationeel verklaard worden. Er is een objectieve verklaring, wat op zich al heel wonderlijk is, maar die objectieve verklaring dekt het subjectieve aspect ervan niet.

Kan een niet gelovige (zoals ik) daar antwoord op geven?quote:Op zondag 10 maart 2024 11:44 schreef Loverboii het volgende:
Heeft God niet alles voorzien, ook het kwade?

Niet alle Joden hadden lak aan de boodschap van Jezus.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom zouden het uitverkoren Joodse volk, lak hebben (gehad) aan de boodschap van jezus?
Een van de eerste dingen die Paulus deed als hij in een nieuwe stad kwam, was naar de synagoge gaan om het evangelie aan de Joden te preken.quote:Paulus is dan een bekeerde Jood, maar z'n boodschap gaat geheel naar de niet Joden.
Aangezien je vooronderstellingen beide onjuist zijn, is dat 'blijkbaar' niet van toepassing.quote:Blijkbaar gaan de OT profetieën en het NT niet al te best samen. Dat later in de evangeliën allerlei kunststukjes worden ingebouwd "opdat in vervulling zou gaan het woord", is meer een kwestie van zich in allerlei bochten wringen, dan van logische overeenkomst.

euhm?quote:Op donderdag 11 april 2024 19:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan een niet gelovige (zoals ik) daar antwoord op geven?

Het hele OT kent geen wederopstanding. Diverse sekten in en rond Judea hadden wat ideeën daarover. Ik denk dat jezus lid was van de sekte der Essenen en op die manier een wederopstanding ter sprake is gekomen. in het NT. Weer contradictie OT -NT btw.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:21 schreef Vincent_student het volgende:
Ja ik weet het, de katholieke kerk. Maar het staat nergens in de bijbel. Simpele mensen geloven het. Natuurlijk kan het niet, dat je als weggevreten lijk weer opstaat. En een God zou zoiets ook niet willen. Als er in de bijbel staat dat doden weer opstaan, zal daar zeker een heel andere betekenis achter schuilen en krijgen we geen zombieachtige taferelen.

Nou, als god in mijn perceptie niet bestaat, kan ik niet bevestigen of ontkennen dat ie het kwaad heeft voorzien.quote:

Alweer onjuist.quote:Op donderdag 11 april 2024 20:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Het hele OT kent geen wederopstanding. Diverse sekten in en rond Judea hadden wat ideeën daarover. Ik denk dat jezus lid was van de sekte der Essenen en op die manier een wederopstanding ter sprake is gekomen. in het NT. Weer contradictie OT -NT btw.

Het gaat hier idd over God, dus ik denk niet dat jouw antwoord afdoend zal zijn.quote:Op donderdag 11 april 2024 20:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, als god in mijn perceptie niet bestaat, kan ik niet bevestigen of ontkennen dat ie het kwaad heeft voorzien.

Kan jij dan wel het vraagstuk beantwoorden?quote:Op donderdag 11 april 2024 20:08 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Het gaat hier idd over God, dus ik denk niet dat jouw antwoord afdoend zal zijn.

quote:Op donderdag 11 april 2024 20:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'Slapen' is in de bijbel een andere manier om de dood te beschrijven.

gewoon vrije wilquote:Op donderdag 11 april 2024 20:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan jij dan wel het vraagstuk beantwoorden?

Niet als je ook weer uit de dood opstaat.quote:Op donderdag 11 april 2024 20:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is een hele slechte beschrijving.

Ik ervaar geen onderbreking van mijn bewustzijn.quote:Op donderdag 11 april 2024 20:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet als je ook weer uit de dood opstaat.

Zo zo.quote:Op donderdag 11 april 2024 20:55 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ervaar geen onderbreking van mijn bewustzijn.
Voor mij is het: normaal dagelijks bewustzijn ---> droom-bewustzijn ---> normaal bewustzijn (repeat).
Als we dood definieren als geen bewustzijn, dan lijkt slaap daar voor mij niet op.

Ja, in Psalm 82 "staat God op in de hemelse raad, Hij spreekt recht in de kring van de goden" en zegt dat zij allen goden zijn, "zonen van de Allerhoogste" . Hosea 11:1 noemt het hele volk Israël Gods zoon en in sommige Psalmen wordt de vorst op de troon een zoon van God genoemd (Psalm 2:7; 89:27-28).quote:Op donderdag 11 april 2024 16:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het OT geeft duidelijk weer dat er een messias geboren zal worden, die als redder en als rechter zal optreden.
Die messias wordt wel degelijk Gods zoon genoemd, zoals in Psalm 2, Jesaja 9, enz.
Daarnaast is het duidelijk in symbolen geïllustreerd, zoals in het verhaal over Abraham en Isaac wat ik hierboven uitgebreid behandeld heb.
Het is dus klinkklare onzin dat in het OT niet zou staan dat de Messias Gods zoon is.

Matteüs 15:24quote:Op donderdag 11 april 2024 19:09 schreef ToT het volgende:
Ook over de boodschap van Jezus; hij wilde toch ook niet dat Zijn woord naar een bepaald volk vlak over de grens zou gaan, want dat waren maar zwijnen of honden of zo?

Jezus krijgt ook heerschappij bij zijn tweede komst. Dus die teksten helpen je niet.quote:Op vrijdag 12 april 2024 10:17 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja, in Psalm 82 "staat God op in de hemelse raad, Hij spreekt recht in de kring van de goden" en zegt dat zij allen goden zijn, "zonen van de Allerhoogste" . Hosea 11:1 noemt het hele volk Israël Gods zoon en in sommige Psalmen wordt de vorst op de troon een zoon van God genoemd (Psalm 2:7; 89:27-28).
Elke koning van Israël was messias (gezalfde).
Je geeft dit zelf ook al aan door aan te geven dat de messias Gods zoon (met kleine letter) is. Da t is heel wat anders dan de veronderstelling dat God een (hemelse) Zoon zou hebben. Daarvan is in het hele OT geen sprake.
Messiassen van het OT zijn wereldse leiders die het volk Israel moeten bevrijden van zijn vijanden en hebben niets te maken met een Zoon van God die de wereldbevolking komt redden van de eeuwige duisternis. Zie onderstaande teksten van Zacharia en Daniel die duidelijke zeggen dat de messias heerschappij zal hebben over de gehele wereld en dus niet dat hij zoals Jezus terechtgesteld gaat worden. Interessant detail is dat de eerste zin uit de tekst van Zacharia wordt gebruikt als een profetie die werd vervuld bij de intocht van Jezus in Jerusalem maar dat de tweede zin ineens een profetie zou zijn die nog vervuld moet worden in de toekomst.
(Zacharia 9:9-10) Verheug u zeer, gij dochter Sions! juich, gij dochter Jeruzalems! Ziet, uw Koning zal u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland; arm, en rijdende op een ezel, en op een veulen, een jong der ezelinnen.
En Ik zal de wagens uit Efraïm uitroeien, en de paarden uit Jeruzalem; ook zal de strijdboog uitgeroeid worden, en Hij zal den heidenen vrede spreken; en Zijn heerschappij zal zijn van zee tot aan zee, en van de rivier tot aan de einden der aarde.
(Daniel 7:13-14) Verder zag ik in de nachtgezichten, en ziet, er kwam Een met de wolken des hemels, als eens mensen zoon, en Hij kwam tot den Oude van dagen, en zij deden Hem voor Denzelven naderen.
En Hem werd gegeven heerschappij, en eer, en het Koninkrijk, dat Hem alle volken, natiën en tongen eren zouden; Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet vergaan zal, en Zijn Koninkrijk zal niet verdorven worden.

Tweede komst? En waar precies is dit geprofeteerd?quote:Op vrijdag 12 april 2024 10:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Jezus krijgt ook heerschappij bij zijn tweede komst. Dus die teksten helpen je niet.
een mens dus.quote:Overigens moeten we 'Gods zoon' wel juist verstaan. De bijbel geeft duidelijk aan dat Jezus geen gecreëerd wezen is, maar God.
Hij is dus niet beginnen te bestaan.
Jezus was God geïncarneerd in een mensenlichaam. Die titel 'zoon' had dus niets te maken met zijn geboorte als goddelijk wezen, maar met het feit dat God hem als zijn zoon had aangenomen, geadopteerd zo je wil. Dit was een bekend concept in die tijden, dat bijv. de zonnegod de keizer adopteerde als zijn eigen zoon.
Nee het ging dan ook om de door jou gebruikte hoofdletter, dat gaf ik ook duidelijk aan.quote:Zoals we hierboven hebben gezien, was het nooit de bedoeling dat Israël een menselijke koning zou krijgen, maar door rechters zou worden geregeerd en God zelf hun koning zou zijn.
1 Samuel 8:6Toen zij zeiden: Geef ons een koning om ons leiding te geven, was dit woord kwalijk in de ogen van Samuel. En Samuel bad tot de HEERE.
7Maar de HEERE zei tegen Samuel: Geef gehoor aan de stem van het volk in alles wat zij tegen u zeggen; want zij hebben ú niet verworpen, maar Míj hebben zij verworpen, dat Ik geen Koning over hen zou zijn.
Hoe kan elke koning Gods beloofde gezalfde zijn, als God nooit had gepland om Israël überhaupt een menselijke koning te geven? Dat kan niet.
Al die koningen die door de halsstarrigheid van het volk zijn aangesteld, werden dan ook simpelweg gebruikt als symbolen voor de ware koning, die in de toekomst zou komen en waarin de beloften aan Adam en Eva en Abraham zouden worden vervuld. Die werden niet vervuld in Saul, David, Salomo, of wie dan ook. De vervulling van de beloften maakt het verschil tussen deze menselijke koningen, en de goddelijke koning Jezus Christus.
Het feit dat elke koning werd gezalfd (en elke priester), en zelfs Cyrus de Grote, doet daar helemaal niets aan af.
Je verhaal over een hoofdletter slaat nergens op, het Hebreeuws kent niet eens hoofdletters.
Nee dit gaat gewoon over de algemene afkeer van mensen voor slangen. Zoals al eerder opgemerkt, de slang uit Eden was niet de satan, want die kon slechts Gods wil doen in het OT. Als het Gods wil was dat de mens zou zondigen valt het hele beeld van God om.quote:Vanaf het begin kondigt God aan dat er een nageslacht zal komen dat de kop van de slang zal vertrappen en de mensheid daarmee zal bevrijden.
"Uw nageslacht" is puur menselijk. De zonden uit het OT zijn niet te vergelijke met de Dogma van de erfzonde.quote:Dat nageslacht kan geen menselijk nageslacht zijn, omdat een zondig mens niet voor de zonden van een ander mens kan sterven en zo vergeving verkrijgen. Gods ultieme gezalfde kan dus geen menselijke koning of wat dan ook zijn. Jouw betoog gaat volledig voorbij aan de zondenkwestie, alsof God niet had beloofd om de kop van de slang te vermorzelen, en het ineens zuiver en alleen om een nationale kwestie gaat. Dan ben je gewoon selectief aan het lezen.

Welke punten? Je hebt geen punten. Vertel eens hoe een menselijke koning de beloften aan Adam en Eva en Abraham kan vervullen, als God nooit van plan was om hen een menselijke koning te geven, maar Hij de bedoeling had om zelf hun koning te zijn.quote:Op vrijdag 12 april 2024 11:09 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Tweede komst? En waar precies is dit geprofeteerd?
Je gaat weer niet in op de punten die ik aandraag maar pakt er eentje uit waar je iets mee denkt te kunnen.

(Zacharia 9:9-10) Verheug u zeer, gij dochter Sions! juich, gij dochter Jeruzalems! Ziet, uw Koning zal u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland; arm, en rijdende op een ezel, en op een veulen, een jong der ezelinnen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 11:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Welke punten? Je hebt geen punten. Vertel eens hoe een menselijke koning de beloften aan Adam en Eva en Abraham kan vervullen, als God nooit van plan was om hen een menselijke koning te geven.

Welke koning van Israël heeft heerschappij 'tot aan de einden der aarde' gehad?quote:Op vrijdag 12 april 2024 11:15 schreef hoatzin het volgende:
[..]
(Zacharia 9:9-10) Verheug u zeer, gij dochter Sions! juich, gij dochter Jeruzalems! Ziet, uw Koning zal u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland; arm, en rijdende op een ezel, en op een veulen, een jong der ezelinnen.
En Ik zal de wagens uit Efraïm uitroeien, en de paarden uit Jeruzalem; ook zal de strijdboog uitgeroeid worden, en Hij zal den heidenen vrede spreken; en Zijn heerschappij zal zijn van zee tot aan zee, en van de rivier tot aan de einden der aarde.
Waar zegt God dat dit geen mens is? Mesiassen (Koningen en hogepriesters) zijn altijd gewoon mensen. Een God of Godenzoon hoeft natuurlijk niet gezalfd te worden.

Mattheus en Marcus doen voorkomen dat jezus als toekomstige Koning van Israël in Jeruzalem wordt binnengehaald, mede omdat hij een afstammeling van Koning Davis is. Wederom tegenstelling tussen (jouw interpretatie van) het OT en de gebeurtenissen in het NT.quote:Op vrijdag 12 april 2024 11:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Deze tekst slaat op de ultieme overwinning van God die via Jezus Christus als rechter een einde zal maken aan het kwaad in de wereld, en Gods eeuwige koninkrijk van vrede zal vestigen.
Al eerder meldde ik: zijn eerste komst was enkeltje Golgota, dus vertel eens hoe en wanneer zijn tweede komst plaatsvindt?quote:Op vrijdag 12 april 2024 11:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Bij zijn tweede komst treedt hij ook op als rechter.

Inderdaad, geen enkele. Jezus ook niet. De Joden dachten mede vanwege Pesach, dat Jezus kwam om hen te bevrijden van het Romeinse juk. Dat mislukte en - mede dankzij de tempelelite - werd ie gekruisigd door de Romeinen (en dus NIET door de Joden).quote:Op vrijdag 12 april 2024 11:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Welke koning van Israël heeft heerschappij 'tot aan de einden der aarde' gehad?
Geen enkele koning van Israël. Omdat hij niet slaat op een menselijke koning van Israël.

Oftewel; zijn religie heeft hier niks te zoeken in Europa!quote:Op vrijdag 12 april 2024 10:24 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Matteüs 15:24
Toen zei Jezus tegen haar: "Ik ben alleen gestuurd naar de verdwaalde schapen van het volk Israël."
Klare taal. Het is niet voor niets dat Petrus ruzie kreeg met Paulus. En dat Petrus ergens halverwege handelingen geruisloos met de Noorderzon vertrekt (weggeschreven wordt). Petrus' visie paste niet in de theologie van Paulus.

Kerkscheuringen zijn van alle tijden blijkbaar. Het begon gelijk al met een verschil van inzicht.quote:Op vrijdag 12 april 2024 10:24 schreef hoatzin het volgende:
Klare taal. Het is niet voor niets dat Petrus ruzie kreeg met Paulus. En dat Petrus ergens halverwege handelingen geruisloos met de Noorderzon vertrekt (weggeschreven wordt). Petrus' visie paste niet in de theologie van Paulus.

Precies, die profetie is, zoals andere, gewoon niet uitgekomen. Zoals bijvoorbeeld ook de profetie (aan David) dat er altijd een nazaat van hem op de troon in Jeruzalem zou zitten niet is uitgekomen.quote:Op vrijdag 12 april 2024 11:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Welke koning van Israël heeft heerschappij 'tot aan de einden der aarde' gehad?
Geen enkele koning van Israël.
Dat staat nergens in het OT en is daar ook nergens uit af te leiden.quote:Omdat hij niet slaat op een menselijke koning van Israël.
Wederom christelijke apofenie om de boel recht te breien.quote:Deze tekst slaat op de ultieme overwinning van God die via Jezus Christus als rechter een einde zal maken aan het kwaad in de wereld, en Gods eeuwige koninkrijk van vrede zal vestigen.
Nogmaals de vraag dan, waar staat (in het OT he?) dat er twee keer zo'n messias moet of zal komen?quote:Daar heb ik nu al een half boekwerk aan gewijd in dit topic.
In profetische zin is het de rots/steen die inslaat op de voeten van het beeld van Daniël, en daarmee in één klap een einde maakt aan de wereldse machten die in rebellie zijn tegen God. Dit moet dus nog plaatsvinden. Jezus' eerste komst was slechts het eerste deel van zijn missie als messias. Bij zijn tweede komst treedt hij ook op als rechter.

Met het christelijke geloof heb je nog de bijbel om het te doen lijken alsof het ergens op slaat.quote:Op vrijdag 12 april 2024 11:48 schreef ToT het volgende:
[..]
Oftewel; zijn religie heeft hier niks te zoeken in Europa!Wodan!
Odin!

I know.quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:01 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Met het christelijke geloof heb je nog de bijbel om het te doen lijken alsof het ergens op slaat.
Wodan en Odin lijken echter niets meer dan een willekeurige fantasie te zijn.

Ik heb wel een spirituele periode gehad in mijn leven en sta op zich nog wel open voor dat soort dingen, maar veel zaken zijn op gewone aardse manieren verklaarbaar en niets is onomstotelijk bewezen en er is geen reden om er actief in te geloven.quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is weer het tegenovergestelde van mij

Met objectieve verklaringen kun je heel ver komen, maar er is ook subjectiviteit. En dus genoeg redenen om in spirituele dingen te geloven en spiritualiteit te praktiseren.quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:22 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik heb wel een spirituele periode gehad in mijn leven en sta op zich nog wel open voor dat soort dingen, maar veel zaken zijn op gewone aardse manieren verklaarbaar en niets is onomstotelijk bewezen en er is geen reden om er actief in te geloven.
Nee, ik ook niet. Wij zijn God, omdat bewustzijn God is.quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:22 schreef ToT het volgende:
Een godheid die ons geschapen zou hebben en ons observeert en beoordeelt of we ons wel aan zijn regeltjes houden? Nee, daar kan ik echt helemaal niks mee.

Ach, het oerbron-idee vind ik op zich wel interessant. Ik probeer er soms wat in te geloven, maar er zijn voor mij te weinig concrete aanwijzingen om er echt volledig in te geloven.quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:33 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Met objectieve verklaringen kun je heel ver komen, maar er is ook subjectiviteit. En dus genoeg redenen om in spirituele dingen te geloven en spiritualiteit te praktiseren.
[..]
Nee, ik ook niet. Wij zijn God, omdat bewustzijn God is.
En daarom is mijn spirituele positie tegenovergesteld aan jou. Volgens jou is er helemaal geen God, laat staan dat je het zelf bent
Maar goed, dit is verweggiestan. Dat begrijp ik wel.

Niks 'precies'. Jij past hem toe op een menselijke koning, wat je niet kunt onderbouwen. Omdat hij ook niet slaat op een menselijke koning die al is gekomen. Op basis waarvan ga jij ervan uit dat die profetie al in vervulling moet zijn gegaan? Omdat dat jou goed uitkomt?quote:Op vrijdag 12 april 2024 12:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Precies, die profetie is, zoals andere, gewoon niet uitgekomen. Zoals bijvoorbeeld ook de profetie (aan David) dat er altijd een nazaat van hem op de troon in Jeruzalem zou zitten niet is uitgekomen.
Geef dans eens antwoord op mijn vraag hoe het om een menselijke koning kon gaan als God niet van plan was om een menselijke koning aan te stellen.quote:Dat staat nergens in het OT en is daar ook nergens uit af te leiden.
Zeer goed onderbouwde inhoudelijke bijdrage weer, dit laat wel zien dat je echt serieuze bijdragen wilt leveren aan dit topic in plaats van een beetje te trollen.quote:Wederom christelijke apofenie om de boel recht te breien.
Daar heb je zelf al enkele teksten van geciteerd. Daniel, Zacharias, enz. Als in het OT over 'die dag' wordt gesproken, gaat dat meestal over de dag des oordeels, niet over de eerste komst van de Messias. Zoekt die teksten eens op. Verder ben ik nog niet klaar met mijn schrijfsels. Het zal snel genoeg blijken dat de profetische tijdlijn een eerste komst voorziet om vergeving voor zonden te brengen, en een tweede om het laatste oordeel uit te voeren.quote:Nogmaals de vraag dan, waar staat (in het OT he?) dat er twee keer zo'n messias moet of zal komen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |