abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213159148
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat bedoel je met 'een voorbeeld'. Het is een constante.
Dan verandert er dus niks. Dus wat nou interveniëren als er niks verandert??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213159149
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik reken jou tot de groep die niet tot de 'kinderen van de nacht' behoort. Dus jij herkent die tekenen. Ben en blijf benieuwd!
[..]
Allicht. De eerste komst is al geweest en werd een enkeltje richting Golgota. Dus daar zijn we klaar mee. De tweede gaan we wel meemaken, dus ben benieuwd.
Ik denk ze wel te herkennen ja, zuiver en alleen dankzij de geschriften. Normaal gesproken, als je het topic blijft volgen, zul jij die ook kunnen herkennen.

Maar voorlopig zijn we dus nog in de 6e eeuw voor Christus. Nog 2500 jaar geschiedenis te gaan.
pi_213159168
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:38 schreef blomke het volgende:

[..]
Dan verandert er dus niks. Dus wat nou interveniëren als er niks verandert??
Verandert er niks aan wat? Ik snap je vraag niet.
pi_213159180
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk ze wel te herkennen ja, zuiver en alleen dankzij de geschriften. Normaal gesproken, als je het topic blijft volgen, zul jij die ook kunnen herkennen.
Met propaganda heb ik niets daar prik ik zo doorheen. Dus graag gewoon een voorbeeld/teken.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar voorlopig zijn we dus nog in de 6e eeuw voor Christus. Nog 2400 jaar geschiedenis te gaan.
Pfffff ... het OT is toch geen saai geschiedenisboek?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213159190
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:40 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Verandert er niks aan wat?
Aan mensen/machten. Hij intervenieert toch t.g.v. zijn almacht?
pi_213159831
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Met propaganda heb ik niets daar prik ik zo doorheen. Dus graag gewoon een voorbeeld/teken.
Dat beschrijf ik toch hierboven. God laat rijken opkomen en vallen. Liet Cyrus de Grote Babylon overwinnen. En volgende rijken krijgen de gelegenheid hetzelfde te doen. Die opeenvolging van rijken tot het einde der tijden is dus voorzegd, omdat God dit mogelijk maakte.

quote:
Pfffff ... het OT is toch geen saai geschiedenisboek?
Of het saai is, is persoonlijk. Ik vind geschiedenis bijzonder fascinerend. Ben nu toevallig in Oost Turkije al die oude steden aan het bezoeken. Super interessant.
pi_213160068
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 15:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat beschrijf ik toch hierboven. God laat rijken opkomen en vallen. Liet Cyrus de Grote Babylon overwinnen. En volgende rijken krijgen de gelegenheid hetzelfde te doen. Die opeenvolging van rijken tot het einde der tijden is dus voorzegd, omdat God dit mogelijk maakte.
[..]
Of het saai is, is persoonlijk. Ik vind geschiedenis bijzonder fascinerend. Ben nu toevallig in Oost Turkije al die oude steden aan het bezoeken. Super interessant.
Antakya niet overslaan ivm de grot van Petrus

Sanliurfa (Urfa) is ook een aardige 'known in Jewish and Islamic legends as the place where Nimrod threw Abraham into a fire. ' Zolang je de "religieus beschermde" karpers met rust laat en niet gaat lopen opbakken.

Cappadocia met z'n grotkerken is mooi en er vlakbij is nog een hele bijzondere valei / canyon waarin je grotkerken van nog iets vroegere Christenen vindt als je vele trappen naar beneden gaat.

Gobekli Tepe is ook tof, als in dat het de oudste sporen van beschaving laat zien.

En de Hagia Sofia in Istanbul mag je eigenlijk ook niet missen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 10-04-2024 16:19:48 ]
  woensdag 10 april 2024 @ 16:14:48 #208
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213160078
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Sorry maar ik heb weinig serieuze berichten gezien waar ik een antwoord op kan/zou moeten geven.
Je vergeet "willen". Wat je niet aanstaat negeer je gewoon.
  woensdag 10 april 2024 @ 17:22:17 #209
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_213160762
Tot nu toe weinig vervulde profetieën (laat staan profetieën die stand blijven houden bij een sceptische analyse).

Vooral veel gezwijmel over de literaire waarde van de bijbel en hoe mooi de symboliek wel niet is. Overdreven diepgaande analyses van de details.

Voelt nu een beetje alsof de TS met dit hele topic dus vooral het doel had om mensen te lokken met "bewijs voor goddelijke kennis en voorspellingen" om ze vervolgens al lezend een evangelische bijbelstudie aan te doen.

Met andere woorden. Wat de dame bij centraal station iedereen probeert aan te doen. Zoals de Amerikanen zo mooi zeggen: Razzle dazzle. Bait and switch.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 10 april 2024 @ 17:27:50 #210
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_213160842
En dat is het grote probleem met dit alles.

We weten nu WAT je gelooft.. tot in de diepe details.

Maar de vraag rest. WAAROM zou je het geloven. Er zijn talloze prachtig geschreven werken van fictie. Wat maakt deze ineens letterlijk objectief waarheid in de keiharde singulaire realiteit?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_213160875
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:22 schreef SpecialK het volgende:
Tot nu toe weinig vervulde profetieën (laat staan profetieën die stand blijven houden bij een sceptische analyse).

Vooral veel gezwijmel over de literaire waarde van de bijbel en hoe mooi de symboliek wel niet is. Overdreven diepgaande analyses van de details.

Voelt nu een beetje alsof de TS met dit hele topic dus vooral het doel had om mensen te lokken met "bewijs voor goddelijke kennis en voorspellingen" om ze vervolgens al lezend een evangelische bijbelstudie aan te doen.

Met andere woorden. Wat de dame bij centraal station iedereen probeert aan te doen. Zoals de Amerikanen zo mooi zeggen: Razzle dazzle. Bait and switch.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:27 schreef SpecialK het volgende:
En dat is het grote probleem met dit alles.

We weten nu WAT je gelooft.. tot in de diepe details.

Maar de vraag rest. WAAROM zou je het geloven. Er zijn talloze prachtig geschreven werken van fictie. Wat maakt deze ineens letterlijk objectief/intersubjectief waar in de realiteit die we delen?
Sorry maar ik ben nog niet klaar. Al het bovenstaande is in wezen introductie.

Jij vindt dat ik overdreven in ga op details. Wat mij betreft zijn de details nu juist zo belangrijk. Die staan er niet voor niets. Ze zorgen ervoor dat het niet zuiver geschiedschrijving is, maar laten zien dat de boodschap die door alle afzonderlijke bijbelgeschriften loopt consistent is. Dat wijst wat mij betreft op een gemeenschappelijke oorsprong, inspiratiebron.

Verder begin ik nu met Daniël pas aan concrete profeties zoals jij en anderen ze verwachten. Maar wat ik wilde laten zien, is dat in wezen de hele bijbel geladen is van profetische symboliek, verwijzingen naar toekomstige gebeurtenissen, eerst op kleine schaal, later op wereldschaal. Als ik bijv. niet eerst uitleg wat het belang van Egypte als koning van het zuiden is, en Babylon als koning van het noorden, wat de relevantie van die rijken is ten opzichte van Israel, wat zij symboliseren, loop je bijv. vast in Daniel 11 en 12 waar die koning van het noorden en zuiden veelvuldig worden genoemd.

Zo zit het ook met alle verhalen uit Genesis. Alles is op die eerste schriften gebaseerd. Als je een toren bouwt, begin je ook niet met het dak aan te leggen, dan sla je eerst pijlers in de grond en daar ga je op bouwen.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe sommige users kunnen denken dat ik de bijbel, een bundel geschriften geschreven over zo'n 1500 jaar door 36 verschillende auteurs, die al zo'n 3500 jaar wordt gelezen, bestudeerd, en geanalyseerd, even in een paar posts volledig uiteen kan zetten en dan 'bewijzen' dat deze de absolute waarheid spreekt, en dat zij er dan ook nog van overtuigd moeten zijn. Dan zul je toch echt je verwachtingen moeten bijstellen van wat realistisch mogelijk is. Ik heb ook nooit gepretendeerd dat iemand hier overtuigd zou moeten raken van wat dan ook, in tegendeel.

Lees het topic uit interesse, niet als een soort uitdaging om het allemaal weleens te ontkrachten of stoer te doen wat een onzin het allemaal wel niet is. Dan mis je het doel.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-04-2024 17:52:11 ]
  woensdag 10 april 2024 @ 17:51:27 #212
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_213161123
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
[..]
Sorry maar ik ben nog niet klaar. Al het bovenstaande is in wezen introductie.

Jij vindt dat ik overdreven in ga op details. Wat mij betreft zijn de details nu juist zo belangrijk. Die staan er niet voor niets. Ze zorgen ervoor dat het niet zuiver geschiedschrijving is, maar laten zien dat de boodschap die door alle afzonderlijke bijbelgeschriften consistent is. Dat wijst wat mij betreft op een gemeenschappelijke oorsprong, inspiratiebron.
We zijn al meer dan een maand op reis wat dat betreft. Elk detail wat jij aankaart en de emotionele lading die je er aan toe voegt is een volledig subjectieve selectie. Een selectie die onderhand een volledig uniek profiel heeft opgebouwd van "dit is hoe Ali de bijbel ziet". Niemand van de miljarden christenen nu en in het verleden hebben exact dit profiel voor ogen en kunnen stuk voor stuk weer hun eigen profiel aandragen. En op elk punt kunnen ze het met je oneens zijn. "Dit detail is onbelangrijk"... of "deze interpretatie heeft niks met Y te maken". En zij hebben wat dat betreft even veel gelijk als jij. Wat is de kans dat jij met jouw persoonlijke smaakje exact de juiste interpretatie hebt gevonden om de profetie te ondersteunen die je al een maand lang loopt te teasen?

Hoe meer details je blijft aandragen hoe zwakker dat bewijsmoment wordt wat dat betreft. Voor je gevoel denk je dat je een sterke casus aan het opbouwen bent maar je maakt het steeds meer een 1-mans religie met een 1-mans bewijs.

Bonusvraag:
Als jij een universum zou ontwerpen... zou dit warrige, bijna niet in 1 hoofd te bevatten verhaal de route zijn om mensen een standvastige overtuiging te bieden? Of kan dit allemaal veel directer. Minder leunend op het aantal armbanden die iemand om had in een verhaal?
pi_213161190
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:22 schreef SpecialK het volgende:

Ja, qua profetieën is het inderdaad jammer. Aan z’n kennis van de bijbel vanuit zijn oogpunt twijfelde waarschijnlijk niemand. Maar ook niemand die er echt om vroeg.

We waren een jaar of twee geleden in het centrum van Emmen (of all places) omdat we naar Wild Lands geweest waren.

Daar zat een nogal armoedig excentriek figuur een bordje dat als hem gevraagd werd, hij in 1 minuut kon bewijzen en laten ervaren dat Jezus leeft.

Ik heb het ‘m maar niet gevraagd. Voor hetzelfde geldt krijg je een trap in de ballen.
pi_213161221
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 17:51 schreef SpecialK het volgende:

[..]
We zijn al meer dan een maand op reis wat dat betreft. Elk detail wat jij aankaart en de emotionele lading die je er aan toe voegt is een volledig subjectieve selectie. Een selectie die onderhand een volledig uniek profiel heeft opgebouwd van "dit is hoe Ali de bijbel ziet". Niemand van de miljarden christenen nu en in het verleden hebben exact dit profiel voor ogen en kunnen stuk voor stuk weer hun eigen profiel aandragen. En op elk punt kunnen ze het met je oneens zijn. "Dit detail is onbelangrijk"... of "deze interpretatie heeft niks met Y te maken". En zij hebben wat dat betreft even veel gelijk als jij. Wat is de kans dat jij met jouw persoonlijke smaakje exact de juiste interpretatie hebt gevonden om de profetie te ondersteunen die je al een maand lang loopt te teasen?

Hoe meer details je blijft aandragen hoe zwakker dat bewijsmoment wordt wat dat betreft. Voor je gevoel denk je dat je een sterke casus aan het opbouwen bent maar je maakt het steeds meer een 1-mans religie met een 1-mans bewijs.
Dit is gewoon feitelijk onjuist. Bij alles wat ik schrijf put ik uit andere bronnen, dat heb ik ook al eerder genoemd. Ik verzin dit allemaal niet zelf. Sommige mensen hebben hun leven gewijd aan het bestuderen en onderwijzen van deze geschriften. Ik herhaal slechts hun werk en inzichten en probeer die op een begrijpelijke manier te presenteren. Maar daar kun je boeken over schrijven en die zijn er ook over geschreven, omdat je de bijbel simpelweg niet kunt uitputten, er zijn altijd weer nieuwe dingen te ontdekken, dat merk je als je je er daadwerkelijk in verdiept. Er komt ook geen 'bewijsmoment'. Ik schrijf niet met de bedoeling om 'te bewijzen'. Zo werkt dat niet bij geloof. Je kan van alles bewijzen, dat is geen garantie dat iemand ook ergens in gelooft.

quote:
Bonusvraag:
Als jij een universum zou ontwerpen... zou dit warrige, bijna niet in 1 hoofd te bevatten verhaal de route zijn om mensen een standvastige overtuiging te bieden? Of kan dit allemaal veel directer. Minder leunend op het aantal armbanden die iemand om had in een verhaal?
Als je de tijd neemt om de bijbel te bestuderen, komen al die kleine details steeds nadrukkelijker naar voren en herken je ze ook veel sneller. Voor jou en vele anderen is dit, neem ik aan, volstrekt nieuwe materie. Een kennismaking, een introductie. Wat mij betreft is het juist geen warrig verhaal, maar een zeer consistent verhaal. Dus zo'n oordeel ligt wat mij betreft meer aan de lezer dan aan de materie.
pi_213161275
quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 15:20 schreef dop het volgende:
Ik heb 1 prangende vraag die in mij opkomt, als ik over de schaamte van Adam en Eva lees.
Waarom worden wij mensen geboren zonder schaamte, voor onze naaktheid.
Waarom is dit in de moderne mens slechts aangeleerd gedrag?

Het staat er als of het logisch is dat Adam en Eva zich schaamde voor hun naaktheid, maar zo logisch vind ik dat niet.
Na je dood verschijn je trouwens toch ook naakt tegenover God?
pi_213161391
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 18:02 schreef ToT het volgende:

[..]
Na je dood verschijn je trouwens toch ook naakt tegenover God?
Dat kan niet, want dan heb je geen lichaam meer. En het is maar de vraag of je God persoonlijk ontmoet. Is ondoenlijk met miljarden geesten. Alleen op een dag al op aarde sterven honderduizenden per dag. En dan hebben we het niet eens over andere planeten.Zo'n god heeft wel wat anders te doen.
pi_213161440
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 18:10 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat kan niet, want dan heb je geen lichaam meer. En het is maar de vraag of je God persoonlijk ontmoet. Is ondoenlijk met miljarden geesten. Alleen op een dag al op aarde sterven honderduizenden per dag. En dan hebben we het niet eens over andere planeten.Zo'n god heeft wel wat anders te doen.
Mee eens, als hij zou bestaan, maar hij is omnipotent en overal aanwezig enzo, dus kan hij op miljarden plekken tegelijk aanwezig zijn en alles en iedereen aanhoren, toch?

Geen lichaam, klopt idd, maar o de Dag des Oordeels worden de doden toch weer tot leven gewekt voor hun oordeel?
Ben benieuwd hoe dat zal gebeuren, er zullen vast aardig wat moleculen van de ene persoon in de andere zitten. Het schijnt zelfs dat we met iedere ademteug een flinke lading koolstofatomen binnen krijgen die ooit een deel van het lichaam van Julius Caesar waren.
pi_213161513
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 18:12 schreef ToT het volgende:
er zullen vast aardig wat moleculen van de ene persoon in de andere zitten
Waar haal je die theorie vandaan?
pi_213161532
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 18:16 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Waar haal je die theorie vandaan?
Sowieso wat je uitplast, poept, zweet en ademt komt weer in the circle of life terecht enzo. :P
Alleen antidepressiva al zijn meetbaar in rioolwater en dat komt weer overal terecht wat dieren en planten binnen krijgen.
Je pis komt uit in een rivier en uiteindelijk de zee waar het zich met ander water vermengt en dat verdampt ook weer en regent weer naar beneden enzo.
Je poep (als het niet uitgefilterd is) wordt weer door micro-organismen en plantjes geabsorbeerd die weer door grotere dieren gegeten worden. En als het wel gefilterd wordt, worden die filters vast een keer als vuil verbrand en komt het weer in de lucht die we inademen.
pi_213161574
Shit, zelfs een scheet uit iemands endeldarm adem je zo in.
pi_213161577
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 18:17 schreef ToT het volgende:

[..]
Sowieso wat je uitplast, poept, zweet en ademt komt weer in the circle of life terecht enzo. :P
Alleen antidepressiva al zijn meetbaar in rioolwater en dat komt weer overal terecht wat dieren en planten binnen krijgen.
Je pis komt uit in een rivier en uiteindelijk de zee waar het zich met ander water vermengt en dat verdampt ook weer en regent weer naar beneden enzo.
Wie zegt dat je als lichaam terugkomt. Ja ik weet het, de katholieke kerk. Maar het staat nergens in de bijbel. Simpele mensen geloven het. Natuurlijk kan het niet, dat je als weggevreten lijk weer opstaat. En een God zou zoiets ook niet willen. Als er in de bijbel staat dat doden weer opstaan, zal daar zeker een heel andere betekenis achter schuilen en krijgen we geen zombieachtige taferelen.
pi_213161586
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 18:21 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Wie zegt dat je als lichaam terugkomt. Ja ik weet het, de katholieke kerk. Maar het staat nergens in de bijbel. Simpele mensen geloven het. Natuurlijk kan het niet, dat je als weggevreten lijk weer opstaat. En een God zou zoiets ook niet willen. Als er in de bijbel staat dat doden weer opstaan, zal daar zeker een heel andere betekenis achter schuilen en krijgen we geen zombieachtige taferelen.
Toen Jezus stierf, liepen de zombies ook door de straten, volgens de Bijbel. :)
pi_213161593
Maar ik ben een atheïst, mij hoef je niet te overtuigen hoor. ;)
Ik vind het alleen wel interessante materie om over te discussiëren.

Oh, en ik ben katholiek opgevoed. :P
pi_213161798
Dat er gekken zijn die geloven dat de bijbel de waarheid is, is één ding.
Maar dat er zogenaamd veel slimmere mensen zijn die serieus over de bijbel (als objectieve waarheid) discussieren is weer een heel ander ding.
pi_213161913
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 18:12 schreef ToT het volgende:

Het schijnt zelfs dat we met iedere ademteug een flinke lading koolstofatomen binnen krijgen die ooit een deel van het lichaam van Julius Caesar waren.
Julius Ceasar, ook zo'n genocidale gek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')