abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 maart 2024 @ 20:01:07 #151
545 dop
:copyright: dop
pi_212775746
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wel zie ik graag een wereld zonder oorlogen, kindermisbruik, gebroken en zieke mensen, en alle andere vormen van leed en verdriet tegemoet
Daar zijn we het over eens.
Jij ook bedankt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 22:01:12 #152
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212779418
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Echter zit de mens gevangen in een lichaam dat zich van nature niet aan God wil onderwerpen.
Dit is onzin, in je natuurlijke staat van zijn ben je "wedergeboren",... oftewel; in Nirvana, of hemel.

Je herkent die staat direct zodra je erin komt, omdat je iets terugvind wat je 40 jaar kwijt was; JEZELF. Ego nam de regie over in het hoofd door verslaafd te raken aan denken in dualiteiten (boom goed kwaad, eva).

En natuurlijk ben je het hier mee oneens, die zie ik ook wel aankomen, maargoed; prachtig ontwerp van God dan.
As above, so below.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 22:28:23 #153
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212780017
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 17:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als Christen leef je dan ook niet vanuit schuld, maar vanuit vergeving van schuld. Zodra je vergeving hebt ontvangen, is je schuld ook vergeven. Dan kun je je concentreren op goed doen en loop je niet met een juk op je schouders.

In de bijbelse verlossingsleer betaal je niet voor je eigen schuld. Dus je wordt wel degelijk vergeven om niet.
Als je dit vaak genoeg leest he, dit klinkt echt serieus eng;
"Je bent schuldig omdat je geboren bent."

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 17:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vergeving van zonden is nodig om ons van de dood te redden.
Zo ook dit, heel eng. Jezelf vergeven, hooguit, is behoorlijk belangrijk. Verder hoeft niemand je te vergeven.

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dan krijg je een absurde wereld waarin de mens constant Gods geboden kan overtreden, God die vervolgens vergeeft, en huppekee men gaat gewoon op hetzelfde pad verder.

Dat is geen duurzame manier om te regeren.
Dit is dan ook wat er gebeurt, volgens bijna het hele Christendom kun je je altijd bekeren en derhalve áltijd dus in de hemel komen, wat je ook op je kerfstok hebt. Wellicht zegt jouw tak daar wat anders over, ben niet genoeg ingelezen daarop om dat te weten.

quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:18 schreef dop het volgende:
er bestaat geen zwart wit concept van goed en kwaad.
Exact, dat bestaat pas nadat Eva (Anima - de vrouwelijke energie (emotie)) in de mens is verleid tot het eten van de boom der goed en kwaad, en zelfs dan bestaat het enkel in je hoofd, het is geen wet. Het Universum(of god, hoe je het noemen wilt) is compleet neutraal.

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, ik trek me er ook niets van aan want het slaat totaal niet op mij. Ik begrijp ook niet hoe je bij zoiets komt. Dit hele tropic draait juist om waarom ik de bijbel zo waardevol acht, daar heb ik nu al duizenden woorden aan besteed, en dan kom je met dit soort pseudopsychologisch geneuzel aanzetten. Is niet serieus te nemen. Je bent niet de enige die daar nogal een handje van heeft trouwens hoor, ik ben het wel gewend. Maar ik vind het zo jammer, het is puur op mij als persoon gericht en niet inhoudelijk.
Ironie anyone?

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
"Van alle bomen mag je eten, behalve van die ene boom, want de dag dat je daarvan eet, zul je zeker sterven."

"Op de hele stoep mag je spelen, maar je mag niet de straat oversteken, want de dag dat je de straat oversteekt, wordt je aangereden."
Het verschil hier is, is dat God alwetend zou zijn en dus al wist dat het ging gebeuren, de ouder wist niet dat de kind het straat over ging steken, scheve vergelijking.

quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:37 schreef dop het volgende:
God kon die inschatting ook prima maken. Hij had ook controle over hoe hard ze hun neus moesten stoten.
Wat? Inschatting maken? Hij wist het al, alwetend, remember?

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als iemand op mijn zenuwen begint te werken laat ik dat wel merken ja
Zijn er ook gevallen waarin dat niet gebeurt als men het oneens is?

quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:49 schreef dop het volgende:
Schuld, schuldig en erfzonde en vergeving is ook gewoon een (verkeerd) aangeleerd concept.
Dit, ieder objectief persoon met een iq ziet dat dit een zuivere machtsgreep is over een behoorlijke groep mensen.

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je wordt erdoor bevrijd uit de mentale/biologische gevangenis van je eigen lichaam
Ego heet die gevangenis idd.

quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:58 schreef dop het volgende:
Vrijheid is dat ik goed genoeg ben zoals ik ben
Dit, ieder persoon is uniek. God had ook zelf een perfecte wereld kunnen schapen, maar dan was elke dag hetzelfde.

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 19:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En als God dat in je doet, brengt dat vreugde. Het voelt goed om goed te doen.
Rumi noemde dit "the River of Joy".

quote:
When you do things from your soul, you feel a river moving in you, a joy.
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 19:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Sorry maar daar geloof ik niet in.
Waarom niet? Heb je wel ns naar de rest van de natuur gekeken hoe wreed en brutal dat kan zijn? Of gaat het "enkel om de mens, want die is belangrijk, de rest van de soorten niet" ?

Waar zijn die standaarden? en wat is de reden dat dat enkel weer geldt voor de mens? Zou dat kunnen komen omdat de mens weer de arrogantie heeft dat heel het universum om hen draait?

quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 19:33 schreef dop het volgende:

[..]
Daar laat de houding, de bijbel is foutloos en onder Gods leiding geschreven. En er is maar een juist geloof, en een juiste weg, geen ruimte voor.
Als je hier over nadenkt is dit al te bizar voor woorden natuurlijk he. Want dat zeggen ze (zoals we vaker roepen) állemaal. Elke religie is de enige juiste, en toevallig heb jij die gekozen ! Natuurlijk ! Ook dit is een vorm van arrogantie van de mens, want eigenlijk zeg je "hoe ik denk, is het enige juiste, want ik koos die religie". De ironie hiervan is dat dergelijke arrogantie komt van het ego, exact dátgeen wat men in de weg staat om tot "god" te komen :+

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wel zie ik graag een wereld zonder oorlogen, kindermisbruik, gebroken en zieke mensen, en alle andere vormen van leed en verdriet tegemoet
Ik ook, jammer dat god dat niet wilde, die had dat zo kunnen doen.
As above, so below.
pi_212780298
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 22:01 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dit is onzin, in je natuurlijke staat van zijn ben je "wedergeboren",... oftewel; in Nirvana, of hemel.

Je herkent die staat direct zodra je erin komt, omdat je iets terugvind wat je 40 jaar kwijt was; JEZELF. Ego nam de regie over in het hoofd door verslaafd te raken aan denken in dualiteiten (boom goed kwaad, eva).

En natuurlijk ben je het hier mee oneens, die zie ik ook wel aankomen, maargoed; prachtig ontwerp van God dan.
Ik denk dat dit meer een vorm van ontsnapping aan de realiteit is, gevoed door een alternatieve, euforische staat van bewustzijn die je weer kwijt raakt zodra je weer nuchter/terug op aarde bent. Ik denk dat je het met me eens bent dat je in die staat niet in staat bent om normaal te functioneren in de wereld, dus dat dit je 'natuurlijke staat van zijn' zou zijn, lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Als je te lang in zo'n staat blijft, beland je meestal in een inrichting en heb je speciale verzorging nodig. Of op straat tussen de daklozen.
pi_212781208
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 22:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik denk dat dit meer een vorm van ontsnapping aan de realiteit is, gevoed door een alternatieve, euforische staat van bewustzijn die je weer kwijt raakt zodra je weer nuchter/terug op aarde bent. Ik denk dat je het met me eens bent dat je in die staat niet in staat bent om normaal te functioneren in de wereld, dus dat dit je 'natuurlijke staat van zijn' zou zijn, lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Als je te lang in zo'n staat blijft, beland je meestal in een inrichting en heb je speciale verzorging nodig. Of op straat tussen de daklozen.
Natuurlijk zit de mens niet gevangen in een lichaam, dat lichaam is deel van of laten we het radicaler stellen, is de individuele mens.
Dat men zich niet wil onderwerpen aan een idee of concept is volledig natuurlijk te noemen, het is nog altijd zo dat wij god en geloof geschapen hebben, niet andersom.
Ook ben ik van mening dat juist de mens die zich onderwerpt aan een idee euforisch word en dus losgezongen raakt van de werkelijkheid.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_212781411
quote:
7s.gif Op maandag 11 maart 2024 04:03 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Natuurlijk zit de mens niet gevangen in een lichaam, dat lichaam is deel van of laten we het radicaler stellen, is de individuele mens.
Dat men zich niet wil onderwerpen aan een idee of concept is volledig natuurlijk te noemen, het is nog altijd zo dat wij god en geloof geschapen hebben, niet andersom.
Ook ben ik van mening dat juist de mens die zich onderwerpt aan een idee euforisch word en dus losgezongen raakt van de werkelijkheid.
Maar je kunt toch niks buiten je lichaam?

Als er iets met je lichaam gebeurt, heeft dat meteen een impact op je hele beleefwereld.

Dat is geen leuke waarheid om te horen, omdat we graag liever kiezen hoe we zijn, wie we zijn, wie we worden.

Maar de realiteit is dat jij uit genen van je vader en moeder bestaat, en dat die in grote mate zullen bepalen hoe jij wordt.

Je hebt niet per se invloed op de processen in je lichaam, die je lichaam gebruikt om te copen met de wereld waarin we leven.

Je bent pas bevrijd uit de gevangenis van je lichaam als je dood bent.
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 12:11:35 #157
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212784317
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 22:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je bent best nog in staat te functioneren hoor, in die staat, je weet prima wat er gebeurt en kunt je gedachten (en dus ego) gebruiken zodra dat nodig is.

Het gaat allemaal om het aansturen ervan ipv aangestuurd worden erdoor. Niet om eindeloze egoloosheid.
As above, so below.
  maandag 11 maart 2024 @ 13:02:25 #158
545 dop
:copyright: dop
pi_212784757
quote:
14s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:11 schreef Mijk het volgende:

[..]
Je bent best nog in staat te functioneren hoor, in die staat, je weet prima wat er gebeurt en kunt je gedachten (en dus ego) gebruiken zodra dat nodig is.

Het gaat allemaal om het aansturen ervan ipv aangestuurd worden erdoor. Niet om eindeloze egoloosheid.
Het bewustzijn van je ego!
En de dans, het spel dat je soms met jezelf speelt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_212784858
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 07:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar je kunt toch niks buiten je lichaam?

Als er iets met je lichaam gebeurt, heeft dat meteen een impact op je hele beleefwereld.

Dat is geen leuke waarheid om te horen, omdat we graag liever kiezen hoe we zijn, wie we zijn, wie we worden.

Maar de realiteit is dat jij uit genen van je vader en moeder bestaat, en dat die in grote mate zullen bepalen hoe jij wordt.

Je hebt niet per se invloed op de processen in je lichaam, die je lichaam gebruikt om te copen met de wereld waarin we leven.

Je bent pas bevrijd uit de gevangenis van je lichaam als je dood bent.
Juist daarom, maar dat betekent niet dat we gevangen zitten in een lichaam, we zijn dat.

De genen bepalen hoe we er uit zullen zien, hoe we worden is naar mijn mening juist bepaald door de publieke opinie en cultuur waarin we opgroeien.

Ook omdat we het lichaam zijn is er naar mijn mening slechts sprake van regeneratie, geen reïncarnatie.
pi_212784886
quote:
7s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:09 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Juist daarom, maar dat betekent niet dat we gevangen zitten in een lichaam, we zijn dat.

De genen bepalen hoe we er uit zullen zien, hoe we worden is naar mijn mening juist bepaald door de publieke opinie en cultuur waarin we opgroeien.

Ook omdat we het lichaam zijn is er naar mijn mening slechts sprake van regeneratie, geen reïncarnatie.
Oké, dan begrijp ik denk ik wat je bedoelt en zijn we het eens inderdaad.
pi_212785148
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké, dan begrijp ik denk ik wat je bedoelt en zijn we het eens inderdaad.
Ali, hoe zie je de plaats van het mannelijke en vrouwelijke in de bijbel?
Natuurlijk is het deels geschiedschrijving maar het gaat mij dan juist om de geestelijke leer en is dat dan misschien juist het oude testament die dat behandelt?
Misschien is dit wel voer voor een nieuw topic bedenk ik me...
pi_212785406
quote:
7s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:33 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ali, hoe zie je de plaats van het mannelijke en vrouwelijke in de bijbel?
Natuurlijk is het deels geschiedschrijving maar het gaat mij dan juist om de geestelijke leer en is dat dan misschien juist het oude testament die dat behandelt?
Misschien is dit wel voer voor een nieuw topic bedenk ik me...
Goeie vraag, veel (wat mij betreft) interessante dingen over te zeggen. In een volgende post wilde ik het onder andere over Isaak en Rebecca hebben, en inderdaad wat die man-vruow-relatie ook in spirituele zin betekent. Ik denk dat ik er daar dus wel wat over kwijt kan. Het is eigenlijk een van de mooiste onderwerpen in de bijbel en heeft ook zeker een profetische connotatie.
pi_212800265
Vervolg

Isaak en Rebekka

Hierboven lazen we dat God uit de volkeren een man en zijn vrouw, Abraham en Sara, had gekozen om een volk voor Zichzelf te stichten waaruit de messias zou worden geboren.

Deze Abraham kreeg twee kinderen: Ishmaël en Isaak. Tussen de twee ontstond een conflictsituatie, omdat Isaak de beloofde zoon was uit zijn daadwerkelijke vrouw Sara was, en Ishmaël het resultaat was uit het ongeloof van Sara dat God haar op late leeftijd nog een kind zou laten dragen, waardoor ze Abraham een kind bij haar dienstmaagd Hagar liet verwekken. Dit leidde tot jaloezie en conflicten.

Uiteindelijk werden Hagar en Ishmaël weggestuurd vanwege dit conflict, en bleef Isaak over als Abrahams enige zoon die hij liefhad.

God zegende Ishmaël en zijn moeder, en hij werd de vader van meerdere volkeren, met name de Ishmaëlieten en de Midianieten, die tegenwoordig onder de noemer Arabieren worden geschaard. Deze volkeren zouden zich vijandig opstellen tegenover het toekomstige volk van God, de Israëlieten (volgens sommigen is het huidige conflict in het Midden-Oosten helemaal terug te voeren op dit eerste conflict tussen de twee broers).

Ook Isaaks leven bevat meerdere profetische elementen die ons iets vertellen over diepere spirituele waarheden.

Toen het tijd was voor Isaak om te trouwen, wilde Abraham niet dat hij een vrouw uit de omliggende (afgoden dienende) volkeren, zoals de Kanaänieten, zou nemen. Dus stuurde hij een dienstknecht terug naar zijn familie om daar een vrouw te zoeken. Die vrouw werd Rebekka, kleindochter van zijn broer Nahor.

De ontmoeting tussen de dienstknecht en Rebekka zegt ons iets over hoe God Zijn kinderen ziet:

Genesis 24:15 En het gebeurde, voordat hij uitgesproken was, dat, zie, Rebekka de stad uit kwam, die bij Bethuel geboren was, de zoon van Milka, de vrouw van Nahor, de broer van Abraham; zij had haar kruik op haar schouder.
16 Het meisje was erg knap om te zien, een maagd: geen man had gemeenschap met haar gehad. Zij daalde af naar de bron, vulde haar kruik en klom weer naar boven.

22 En het gebeurde, toen de kamelen genoeg gedronken hadden, dat de man een gouden ring pakte, waarvan het gewicht een halve sikkel was, en twee armbanden voor haar armen, waarvan het gewicht tien sikkel goud was,

Op het eerste gezicht lijken deze paar verzen niet bijzonder. Maar het verhaal barst van de details die ons meer inzicht geven in de geest van God.

God handelt met de mens op basis van verbonden. Een verbond is als een contract, een belofte tussen twee partijen, die beide beloven om zich aan de voorwaarden in dat contract te houden. Als een van de partijen zich niet aan de voorwaarden houdt, is dat contract verbroken. Hierboven zagen we al dat God een verbond sloot met Adam en Eva, met Kaïn, maar ook met Noach, en met Abraham. Het verbond met Abraham is een van de belangrijkste messiaanse verbonden, omdat God hierin bij zichzelf zwoor dat in het nageslacht van Abraham alle volkeren gezegend zouden worden.

Een andere manier waarop de bijbel een verbond voorstelt, is als een huwelijk. Zoals we in een huwelijk elkaar trouw, beloven, is een verbond met God op hetzelfde gebaseerd. Later in de bijbel zien we dat God zichzelf als de 'echtgenoot' van Zijn volk beschouwt, die met Zijn volk 'getrouwd' is. Ook de latere messias wordt beschouwd als een echtgenoot die Zijn leven voor Zijn bruid geeft om haar te redden. Menselijke huwelijksrelaties zijn vanuit de bijbel dan ook oorspronkelijk bedoeld om deze liefdesrelatie van trouw tussen God en de mensheid te symboliseren, want deze vertrouwensrelatie tussen God en mens is de bron van nieuw leven. Ontrouw echter leidt tot de dood. Wanneer Gods volk achter andere goden aangaat, wordt dit dan ook beschreven als ontrouw, hoererij, prostitutie. En God is een 'jaloers' God, dat wil zeggen: Hij heeft vurige liefde voor Zijn bruid, en staat niet toe dat een ander haar misleidt en misbruik van haar maakt, omdat alleen Hij daadwerkelijk van haar houdt.

Rebekka wordt beschreven als 'erg knap'. Waarom dit detail?
Omdat God zo naar Zijn kinderen kijkt. Hij ziet niet op de eerste plaats al onze gebreken, al onze zwakheden, al onze zonden, maar Hij ziet ons zoals wij oorspronkelijk gemaakt zijn: perfect. In de bijbel gesymboliseerd door een beeldschone jonge vrouw.

Verder is zij 'maagd'. Ze heeft nooit geslachtsgemeenschap met een man gehad. Ze is puur, rein. Dit is ook hoe God Zijn kinderen ziet, als Zij hem trouw zijn: zij hebben geen gemeenschap met andere goden of idolen, zijn niet afgedwaald, hebben zich bewaard voor hun ware echtgenoot, zijn zonder zonde. Maagdelijkheid wordt door de hele bijbel heen gebruikt als een symbool voor spirituele puurheid, ten opzichte van afgoderij. Ook in profeties wordt dit regelmatig aangehaald.

Wanneer Rebekka terugkomt bij de put, geeft de dienstknecht van Abraham haar sieraden: een ring van een halve shekel goud, en armbanden van tien shekel goud.

Waarom deze maten? Wat is het belang van het gewicht van een ring en een armband?

Opnieuw zijn dit verwijzingen naar een grotere spirituele realiteit.

Wanneer de Israëlieten honderden jaren later de opdracht krijgen om het tabernakel (letterlijk een tent waar God wordt aanbeden) te bouwen, moet elke Israëliet een halve shekel (of 'sikkel') goud betalen:

Exodus 31
12 Wanneer u het aantal Israëlieten opneemt, volgens hun tellingen, dan moet ieder bij hun telling aan de HEERE een losgeld geven voor zijn leven, opdat er bij hun telling geen plaag over hen komt.
13 Dit moeten allen die bij de getelden gaan behoren, geven: een halve sikkel, gerekend volgens de sikkel van het heiligdom (de sikkel is twintig gera waard), een halve sikkel als een hefoffer voor de HEERE.
14Al wie bij de getelden gaat behoren, van twintig jaar oud en daarboven, moet het hefoffer voor de HEERE geven.
15De rijke mag niet meer en de arme niet minder geven dan een halve sikkel, als u het hefoffer voor de HEERE geeft om voor uw leven verzoening te doen.

Een 'halve sikkel' om voor je leven verzoening te doen. En iedereen moest hetzelfde betalen. Verzoening heeft voor iedereen dezelfde prijs.

Verder zijn er twee armbanden van tien sikkels. Waar komen we de tien sikkels nog meer tegen? In Leviticus 25:

2Spreek tot de Israëlieten, en zeg tegen hen: Wanneer iemand een gelofte aflegt, zullen de personen die aan de HEERE gewijd zijn, tegen een door u bepaalde waarde vrijgekocht worden.
5Is het iemand tussen vijf jaar en twintig jaar, dan is de door u bepaalde waarde voor een man twintig sikkel en voor een vrouw tien sikkel.

Wat deze tekst zegt, is dat als iemand een belofte deed aan God, bijvoorbeeld om een stuk land te doneren, of een som geld of iets anders, en diegene zijn belofte niet nakwam, daar een geldelijke straf op stond. Voor elke sekse en leeftijdscategorie was er een ander som. Voor een jonge vrouw van tussen de vijf en twintig jaar, was dit dus tien sikkel.

Dus we hebben twee gouden sieraden, van een halve sikkel en een van tien sikkel, die later in de ceremoniële wet terugkomen als de prijs die iedereen moest betalen voor zijn verzoening met God, en om zichzelf vrij te kopen als Hij zijn belofte (verbond) aan God had verbroken.

Maar hier is het niet Rebekka die deze sieraden geeft, zij is degene die ze ontvangt. Wat betekent dat?

Net als we in de vorige stukken hebben gelezen, was het God zelf die voor een messias zou zorgen, die een lam voor Adam en Eva slachtte, die via Abraham tegen Isaak zei dat God zelf voor een lam zou zorgen.

Het is God zelf die uiteindelijk de prijs van onze verzoening met hem, en onze ontrouw aan hem, betaalt. Gods verlossing is compleet en volledig.

Rebekka wordt dus een symbool van de bruid van Gods geofferde zoon (waar Isaak een symbool voor was), en Zijn Vader (Abraham) stuurt Zijn dienstknechten (engelen) om een bruid voor Hem te halen, waarbij de prijs die nodig is om haar vrij te kopen al volledig is betaald. Dit illustreert hoe Gods boodschappers overal ter wereld uit de volkeren op zoek gaan naar Gods kinderen, om hen de boodschap te brengen dat de prijs voor hun verlossing volledig is betaald, opdat zij zich opnieuw met God kunnen verzoenen.

Maar Abraham zei ook:

5En de dienaar zei tegen hem: Misschien zal die vrouw mij niet willen volgen naar dit land. Zal ik dan uw zoon terug moeten brengen naar het land waaruit u vertrokken bent?
6Abraham zei tegen hem: Wees op uw hoede dat u mijn zoon daar niet terugbrengt!
7 De HEERE, de God van de hemel, Die mij uit mijn familie en uit mijn geboorteland weggehaald heeft, Die tot mij gesproken heeft en Die mij gezworen heeft: Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven – die God zal Zijn engel voor u uit sturen, opdat u voor mijn zoon daarvandaan een vrouw zult nemen.
8Maar als die vrouw u niet wil volgen, dan bent u vrij van deze eed aan mij; breng mijn zoon echter niet daarheen terug.

Verlossing wordt ons niet opgedrongen. Het wordt aangeboden. Als wij niet met God willen worden verzoend, zal Hij ons daartoe niet dwingen. Maar de Zoon zal ons dan ook niet komen zoeken, Hij blijft waar hij thuishoort. En de gevolgen van weigering zijn dan ook voor onszelf: dan blijven wij in Babylon, in spirituele verwarring. Want de plaats waar Rebekka woonde, was de regio Babylon, en daar wil God ons uit redden, zoals Abraham zelf eerder was geroepen om dat land te verlaten en naar het door God beloofde land te gaan.

Uiteindelijk gaat Rebekka met de dienstknecht mee om Isaak te ontmoeten:

63Izak ging tegen het vallen van de avond naar buiten om te bidden in het veld. Hij sloeg zijn ogen op, en zag, en zie, er kwamen kamelen aan.
64Ook Rebekka sloeg haar ogen op en zag Izak; zij liet zich snel van de kameel glijden.
65Zij zei tegen de dienaar: Wie is die man die ons in het veld tegemoet komt lopen? De dienaar antwoordde: Dat is mijn heer. Toen pakte zij haar sluier en bedekte zich.
66De dienaar vertelde Izak al de dingen die hij gedaan had.
67Toen bracht Izak haar in de tent van zijn moeder Sara. En hij nam Rebekka en zij werd hem tot vrouw en hij had haar lief. Zo vond Izak troost na de dood van zijn moeder.

En Isaak had haar lief.

Dit zijn slechts een paar verzen uit 1 hoofdstuk dat in wezen de hele verlossingsleer weergeeft in symbolen en illustraties. Dit waren slechts enkele van de vele details, maar wat mij betreft een van de mooiste voorbeelden uit het OT van de liefdesrelatie die God met de mensheid voor ogen heeft door met Zijn offer de mensheid vrij te kopen en met Zichzelf te verzoenen.

In latere profeties, en ook in niet-profetische teksten, worden deze symbolen veelvuldig opnieuw gebruikt.

Wordt vervolgd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 13-03-2024 00:12:45 ]
pi_212805396
Ik zie er eigenlijk heel iets anders in, Rebecca is hier de nog onbewuste onbevlekte ziel die werkt naar vervolmaking, de put is immers de symbolische weg naar binnen, 'onderwereld' het verdiepen, goud is symbool voor zuiverheid.
Mocht je je verdiepen in mythologie dan zal je dat er zo uit halen.

Zo ook met sprookjes, hans en grietje nadat de heks in de oven verbrand is vinden goud en edelstenen, de weg terug naar vader (leven) en stiefmoeder (ego) is dood.
pi_212847232
In al die lappen teksten lees ik werkelijk nauwelijks iets van profetieën. Het is een mengelmoes van uit verband gehaalde teksten, aannames, wensdenken en redenaties die irrationeel en buitengewoon vergezochte zijn. Het is doorgeschoten patroonherkenning. Kom eens met iets concreets, iets wat gewoon duidelijk is: dit is wat er is gezegd [duidelijke citaat], dit is aantoonbaar later in de geschiedenis gebeurt [duidelijke citaat/feit in de geschiedenis].
pi_212850922
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 12:40 schreef Antideeltje. het volgende:
In al die lappen teksten lees ik werkelijk nauwelijks iets van profetieën. Het is een mengelmoes van uit verband gehaalde teksten, aannames, wensdenken en redenaties die irrationeel en buitengewoon vergezochte zijn. Het is doorgeschoten patroonherkenning. Kom eens met iets concreets, iets wat gewoon duidelijk is: dit is wat er is gezegd [duidelijke citaat], dit is aantoonbaar later in de geschiedenis gebeurt [duidelijke citaat/feit in de geschiedenis].
Ik denk ook niet dat je profetie moet zien als toekomst voorspellen, die is immers ook ongeschreven.
Mij lijkt dat je profetie moet zien als, je acties hebben consequenties en leiden tot een uitkomt, in feite is het wat wel mooi beschreven word als verleden, heden en toekomst overzien.
pi_212851557
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 18:27 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat je profetie moet zien als toekomst voorspellen, die is immers ook ongeschreven.
Mij lijkt dat je profetie moet zien als, je acties hebben consequenties en leiden tot een uitkomt, in feite is het wat wel mooi beschreven word als verleden, heden en toekomst overzien.
In de OP staat:

quote:
In dit topic wil ik meer in detail ingaan op enkele van de belangrijkste en meest opmerkelijke profeties die weergeven hoe de bijbel de komst van de messias en zijn daden binnen de gehele wereldgeschiedenis heeft aangekondigd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Profetie
  dinsdag 19 maart 2024 @ 16:00:16 #168
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212883646
quote:
8s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 22:09 schreef ems. het volgende:
Er is nog nooit een voorspelling uit dat broddelwerkje uit gekomen.
Er zijn er wel een hele hoop niet uitgekomen. Deze worden uiteraard hardnekkig door gelovigen genegeerd dan wel zodanig verdraaid dat het (weer) enigszins klopt.

Zo beloofde God aan David, aanvankelijk ZONDER enig voorbehoud, dat er altijd een telg uit zijn (David's) huis op de troon zou zitten in Israël. (2 Sam 7).

We weten allemaal (ok niet allemaal...) hoe dit afliep.
pi_213008448
Ik vraag me al maanden af waar Sjoemie is gebleven.
pi_213008831
quote:
8s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 22:09 schreef ems. het volgende:
Er is nog nooit een voorspelling uit dat broddelwerkje uit gekomen.
De bijbel is absoluut geen broddelwerk. Dat staat helemaal los van wat er allemaal waar is wat er in staat. Maar het is cultureel en artistiek gezien een hoogstaand boek (of verzameling boeken), helemaal uit die tijd.
pi_213013369
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:15 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
De bijbel is absoluut geen broddelwerk. Dat staat helemaal los van wat er allemaal waar is wat er in staat. Maar het is cultureel en artistiek gezien een hoogstaand boek (of verzameling boeken), helemaal uit die tijd.
wat is er precies hoogstaand aan dan?
pi_213015359
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:15 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Het is geen leuke verzameling verhalen. Het staat vol met gruwelijkheden, niet geschikt voor kinderen.
Het hoofdzakelijke thema is: een tovenaar wordt doodgemarteld en wast daarmee onze zonden weg. Als wij in die tovenaar geloven is de dood niet het einde.

Nou, toppie zeg :')
pi_213137091
Even een korte update: ik post binnenkort meer, heb het nu even druk met andere zaken.
pi_213138357
Ik vind het wel interessant dat in tijden men zo moe raakt van pogingen tot overtuigen dat er nieuwe mensen opstaan die roepen dat ze boodschappen rechtstreeks van God zelf doorkrijgen.

Hoe ideaal wil je het hebben?

Doe je er ook bitcoin en medisch advies bij? Of alleen profetieën?
pi_213141083
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2024 17:10 schreef Beathoven het volgende:

Doe je er ook bitcoin en medisch advies bij? Of alleen profetieën?
Ik heb lang niet alle posts van @Ali_Kannibali gelezen (het OT vind ik ook niet echt boeiend) maar ik mis de jaartallen in de profetieën. Hoeft niet tot op de dag nauwkeurig, maar wat concrete data zou wel overtuigend zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213141360
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb lang niet alle posts van @:Ali_kannibali gelezen (het OT vind ik ook niet echt boeiend) maar ik mis de jaartallen in de profetieën. Hoeft niet tot op de dag nauwkeurig, maar wat concrete data zou wel overtuigend zijn.
Als hij net als William Miller een jaartal prikt, dan hebben we straks zijn 'grote teleurstelling van 2028'.
pi_213141407
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 07:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Let wel dat de dingen die ik ga delen intussen al zo'n 500 jaar worden bestudeerd en beschreven, eerst door de grote hervormers, en later door vele belangrijke theologen die hen volgden. Het gaat dus niet zuiver om mijn persoonlijke ideeën, maar om exegese (hoewel de meeste kerken deze niet meer onderwijzen, maar dat is een ander verhaal).
Over "dat andere verhaal": waarom zouden die kerken niet meer aan die specifieke, ontwikkelde en gevestigde exegese doen?

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 08-04-2024 21:10:57 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213141448
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2024 21:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Als hij net als William Miller een jaartal prikt, dan hebben we straks zijn 'grote teleurstelling van 2028'.
Hele hordes evangelisten* hebben toch al de terugkomst van christus voorspeld gedurende hun leven? Zelfs Paulus al. Schijnt 1 van de redenen te zijn, dat de evangeliën pas zo laat zijn geschreven: men wachtte op de terugkomst van jezus, die maar niet kwam. Dan maar opschrijven.

* Echter, ze liggen allemaal al op het kerkhof.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 08-04-2024 21:18:52 ]
pi_213141749
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Even een korte update: ik post binnenkort meer, heb het nu even druk met andere zaken.
Fijn! Houden zo!
pi_213142585
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:32 schreef Sephael het volgende:

[..]
Fijn! Houden zo!
3e testament aan het schrijven
pi_213151510
Vervolg

In de vorige delen heb ik behandeld hoe door middel van de verhalen in Genesis de basis werd gelegd voor gebeurtenissen die later zouden gaan plaatsvinden.

Het hele oude testament is doorspekt van de referenties naar de komende messias. Het zou te veel werk zijn om alle verhalen in detail te behandelen. Ik denk echter dat ik de kern wel heb besproken: vanaf het begin belooft God om de mensheid te verlossen van de zonde en de dood door middel van een nageslacht dat hij eerst aan Adam en Eva, en later aan Abraham beloofde. Uit Abraham zouden uiteindelijk de Joodse stammen voortkomen, en uit een van die stam, Judah, zou de messias worden geboren.

Een verhaal wat ik nog wel graag wil bespreken, is Mozes.

Mozes werd door God opgeroepen om Zijn volk uit Egypte te verlossen. Gods volk was in Egypte terechtgekomen doordat Joseph, een van de 12 zonen van Jakob, door zijn broers aan een slavenhandelaar was verkocht. Daar werd hij, dankzij profetische dromen van de pharaoh die hij kon uitleggen en waardoor Egypte als machtigste land in de regio eindigde te midden van een zevenjarige hongersnood. Ook deze verhalen barsten van de profetisch verwijzingen, maar het zou dus te veel zijn om alles hier nu te behandelen.

Joseph kreeg een hoge positie binnen Egypte en zijn familie kon zich daar vestigen. Maar na 400 jaar waren de Egyptenaren vergeten hoe dit volk in Egypte terecht was gekomen, en de paraoh begon hen te onderdrukken als slaven.

God echter riep Mozes op om naar pharaoh te gaan en eiste dat de Joden hun religieuze feest mochten vieren. Farao weigerde dit, verbood hen om te stoppen met werken (wə·hi¨·bat·tem). Het resultaat was dat God plagen over Egypte uitstortte.

Voor de tiende plaag moesten de Joden een lam slachten en het bloed ervan aan hun deurstijlen smeren. 's Nachts zou een engel van God namelijk alle eerstgeborenen, van mensen en dieren, doden, maar iedereen met het bloed aan zijn deur zou worden gespaard. De Joden moesten het lam roosteren en snel eten met bittere kruiden. Dit werd het pascha of paaslam, een symbool voor de komende messias die verlossing zou bieden door zijn bloed te offeren.

Na deze plaag liet de farao de Joden eindelijk vrij. Zij trokken toen de woestijn in en het was de bedoeling dat ze binnen vrij korte tijd het beloofde land zouden bereiken.

Omdat de Joden na honderden jaren sterk waren beinvloed door de Egyptische cultuur, sloot God een nieuw verbond met Mozes en heel het volk, waarbij Mozes de wet van de tien geboden in stenen tafelen kreeg aangereikt, en Mozes zelf in boeken een gedicteerde wet moest neerschrijven.

Deze wet bevatte instructies over het te bouwen tabernakel, oftewel de tent waar offers zouden worden uitgevoerd, civiele wet, voedsel en hygienewetten, wetten over landbouw, kleding, enzovoorts. Dit wordt ook wel de ceremoniele wet genoemd. Ook de religieuze feesten, instructies voor offers, instructies voor de priesters en dergelijke stonden in deze wet.

Het tabernakel bestond onder andere uit een kist, de ark van het verbond, met daarin de stenen tafelen met de tien geboden, manna (voedsel dat God in de woesten verstrekte), en de staf van Aaron, eerste Levitische priester (Levi was een van de twaalf stammen), die gebloeid had. De wet, het brood uit de hemelen, en deze dode maar bloeiende staf, vormden als het ware de troon van God binnen het tabernakel. Ze stonden symbool voor de rechtvaardigheid van God, het leven dat God geeft, en de wederopstanding.

De boeken met de wet van Mozes lagen niet in de ark, maar naast de ark.

Ook het hele tabernakel staat bol van de symboliek die allemaal naar de komende messias verwees, tot in de kleinste details. Het lam dat werd geslacht was een symbool. Daarna volgde een waskuip, die symboliseert hoe het bloed van het lam ons reinig van onze zonden. Het hele tabernakel werd omringd door een wit gordijn, symbool voor de puurheid en rechtvaardigheid van de messias waarmee God ons omringt als we Zijn offer aannemen. Daarna volgden twee kamers, met een dak met vier kleuren: bruin, rood, paars en blauw. Blauw is de kleur van gehoorzaamheid, rood de kleur van offer. Paars is het resultaat van blauw + rood en staat voor koninklijkheid, oftewel offer + gehoorzaamheid = koninklijkheid. Bruin stond voor de aarde, menselijkheid. Dit zijn de karakteristieken van de messias.

Op de ark van het verbond lag het verzoendeksel met daarop twee bedekkende cherubijnen, allemaal van massief goud. Dit is waar God eenmaal per jaar verscheen om de opgebiechte zonden van het volk te zuiveren.

Dit tabernakel stond centraal in de religieuze feesten: 4 lentefeesten (pasen, ongezuurde broden, hemelvaart, pinksteren, symbolen voor de dood, wederopstanding, hemelvaart van Jezus en de uitstortnig van de Heilige Geest), en 3 najaarsfeesten (het trompettenfeest, de dag des oordeels, en het huttenfeest, symbolen voor de aankondiging van het oordeel, de dag des oordeels en de nieuwe aarde).

Ook hier is enorm over uit te wijden, maar de kern is dat dit tabernakel en alle gebeurtenissen eromheen, alle ceremonies en rituelen, verwijzingen waren naar de komst, de missie en het werk van de komende messias. Daarom werden alle wetten die met dit tabernakel te maken hadden ook wel een 'schaduw' genoemd: ze gaven een illustratie van zaken die nog moesten plaatsvinden. Het is ook de reden waarom Jezus later zegt dat hij niet is gekomen om de wet op te heffen, maar om die te vervullen. Jezus was de belichaming van deze wet. Hij was het lam, Hij bood het wassen, Hij was de rechtvaardigheid die wordt gegeven, Hij bracht het bloed, Hij was de wederopstanding, en Hij is uiteindelijk ook rechter. Hele boeken zijn erover geschreven waarin dit tot in detail wordt geanalyseerd.

De tempel is in profetische zin van belang, omdat de ceremonies en feesten worden gebruikt om profetische waarheden te illustreren. Zonder begrip van de tempel, zouden we veel dingen over het hoofd zien. Zo is het hele boek van Openbaringen gebouwd op basis van de structuur die de Joodse tempelfeesten geven, en zien we dezelfde symboliek ook terug in het boek van Daniel, de twee centrale profetische boeken die ik later in dit topic zal bespreken.
pi_213152086
Vervolg

Mozes zelf was niet slechts een leider van het Joodse volk, maar ook zelf een symbool van de komende messias.

Hij was door God gekozen om de Joden uit het land van slavernij te redden. Als de bijbel het over slavernij heeft, gaat dat niet slechts om fysieke slavernij, maar vooral om spirituele slavernij. Wij zijn door de zondeval namelijk allemaal slaven van de zonde en de dood geworden, en van die slavernij wil God ons redden.

Egypte zelf werd een symbool voor afgoderij en openlijke weerstand tegen God. Farao weigerde immers steeds om gehoor te geven aan de oproep van God, via Mozes, om het volk vrij te laten gaan zodat ze hun God konden eren:

Exodus 5:1Daarna kwamen Mozes en Aäron en zeiden tegen de farao: Zo zegt de HEERE, de God van Israël: Laat Mijn volk gaan om voor Mij een feest te vieren in de woestijn.
2Maar de farao zei: Wie is de HEERE, naar Wiens stem ik zou moeten luisteren door Israël te laten gaan? Ik ken de HEERE niet en ik zal Israël ook niet laten gaan.

Deze houding, 'wie is Yahweh en waarom zou ik naar hem moeten luisteren?', is tekenen voor een houding die veel van de kinderen der ongerechtigheid ook aanhangen.

Tegelijkertijd hadden de Joden het niet altijd even slecht gehad in Egypte. Ze hadden er een min of meer 'veilig' bestaan, tot de farao hun werk verzwaarde en hun slavernij intensiveerde. Het enige probleem was, dat ze niet vrij meer waren om hun God te eren, de God aan wie zij hun bestaan uberhaupt te danken hadden.

Egypte werd daarmee ook een symbool voor comfort ten koste van spirituele trouw: je kunt het materieel goed hebben, als je God maar negeert. Je bent en blijft een slaaf van de zonde en de dood, maar in ruil daarvoor heb je niet veel te makken. De Joden die onder leiding van Mozes de woestijn introkken, schreeuwden onder invloed van honger en dorst vaak uit dat ze liever in Egypte waren gebleven, dat Mozes hen de woestijn in had geleid om te sterven, dat ze verlangden naar de komkommers en uien in Egypte:

4 Het samenraapsel van vreemdelingen dat in hun midden verkeerde, werd met gulzigheid bevangen; daarom jammerden ook de Israëlieten opnieuw en zeiden: Wie zal ons vlees te eten geven?
5Wij denken terug aan de vis die wij in Egypte voor niets aten, aan de komkommers, de watermeloenen, de prei, de uien en de knoflook.
6Maar nu droogt onze ziel uit, er is helemaal niets dan dit manna voor onze ogen!

Het 'samenraapsel van vreemdelingen' waren Egyptenaren die na de plagen met de Joden uit Egypte waren vertrokken, en constant een negatieve invloed hadden op de Joden, zoals we hierboven zien. Dit is dus een categorie personen die in eerste instantie wel meegaat om verlost te worden, maar halverwege opgeeft en terugverlangt naar hun oude leven, in comfort, maar zonder God.

Mozes zelf trad op als bemiddelaar tussen het volk en God. Steeds opnieuw provoceerde het volk God met hun rebellie, hun onwil om Zijn wetten te volgen, hun ongeloof dat God hen uit die woestijn naar een beter land zou brengen. Constant vervielen ze in afgoderij en ongehoorzaamheid, en steeds opnieuw smeekte Mozes bij God of Hij hen niet zou straffen, maar genadevol zou zijn.

Deze bemiddelaarsrol tussen mens en God is ook de rol die de messias zou spelen. Nadat hij een perfect offer zou hebben gebracht, zou hij als advocaat van de mensheid in het goddelijke recht staan om de mensheid te verdedigen. Hoewel de mens vol zonde was, zou de messias hen vrijkopen, waardoor men genade van God in plaats van bestraffing kon ontvangen. De manier waarop Mozes en God met elkaar omgaan, illustreert de mentaliteit van de komende messias en Zijn rol:

Exodus 32:9Ook zei de HEERE tegen Mozes: Ik heb dit volk gezien, en zie, het is een halsstarrig volk.
10Nu dan, laat Mij begaan, zodat Mijn toorn tegen hen ontbrandt en Ik hen vernietig. Dan zal Ik ú tot een groot volk maken.
11Maar Mozes trachtte het aangezicht van de HEERE, zijn God, gunstig te stemmen, en zei: HEERE, waarom zou Uw toorn ontbranden tegen Uw volk, dat U met grote kracht en sterke hand uit het land Egypte geleid hebt?
12Waarom zouden de Egyptenaren zeggen: Met kwade bedoelingen heeft Hij hen uitgeleid, om hen in de bergen te doden en hen van de aardbodem te vernietigen? Laat Uw brandende toorn varen, en heb berouw over het kwaad voor Uw volk.
13 Denk aan Abraham, aan Izak en aan Israël, Uw dienaren, aan wie U bij Uzelf hebt gezworen en tot hen gesproken hebt: Ik zal uw nageslacht talrijk maken als de sterren aan de hemel, en dit hele land waarover Ik gesproken heb, zal Ik aan uw nageslacht geven, zodat zij het voor eeuwig in erfbezit nemen.
14Toen kreeg de HEERE berouw over het kwaad dat Hij gesproken had Zijn volk te zullen aandoen.

De hele reis onder leiding van Mozes is een symbool die ieder mens ondergaat als hij zich tot God keert: onder leiding van de messias wordt je uit het land van slavernij en werelds comfort geleid, en ga je door het water van de doop (de Rode Zee die opende). Vervolgens ontvang je instructies over Gods wetten, en leert te vertrouwen op het verzoenoffer van de messias, Zijn genade, en Zijn bemiddeling tussen jou en God. Je leert dagelijks het manna te weten, oftewel het spirituele brood waarmee God je voedt. In de woestijn, een tijd van beproevingen, gebreken, honger, dorst en gevaren, leer je te vertrouwen op God, en dat Hij je naar het beloofde land, oftewel het paradijs, zal leiden. Zul je vaak vallen? Constant, net als het volk onder Mozes. Zul je vaak falen, zeuren, verlangen om terug te gaan, God misschien zelfs beschuldigen dat hij je naar deze dorre plek heeft gebracht om je te laten sterven? Ook dat kan. Maar in al deze beproevingen is het onze taak om op God te leren vertrouwen en Hem te leren gehoorzamen. Zo worden wij voorbereid om het paradijs in te kunnen gaan, want een paradijs is alleen mogelijk als wij ons onderwerpen aan God en Zijn geboden, die uitdrukkingen zijn van rechtvaardigheid en naastenliefde. Waar Adam en Eva hadden gefaald in vertrouwen en gehoorzaamheid, worden wij uitgenodigd om opnieuw God te geloven en te gehoorzamen, en daarbij hebben wij een helper, iemand die in direct contact met God staat, die Zijn leven voor ons heeft gegeven, en die constant met God bemiddelt om te voorkomen dat we door onze fouten en zonden ten onder gaan. En als we die leider blijven volgen, zal Hij ons ook het paradijs in brengen.

Het volk in Exocus was echter zo halsstarrig, dat het na een aantal maanden van Egypte naar de grenzen van Kanaan te zijn getrokken, wonderen te hebben gezien, te hebben gegeten en gedronken, letterlijk door een bovennatuurlijke kolom van vuur te zijn geleid, nog steeds geen vertrouwen had in God. Toen ze op het punt stonden om binnen te gaan, meldden enkele van hun spionnen dat het land vol 'reuzen' was, die hen gegarandeerd een kopje kleiner zouden maken. Slechts enkele spionnen, Joshua en Caleb, waren ervan overtuigd dat ze het beloofde land wel konden binnengaan.

Opnieuw faalde het volk dus. Als straf moest het 40 jaar door de woestijn trekken, stierf de generatie die nooit wilde leren om op God te vertrouwen, en waren het uiteindelijk hun kinderen die het beloofde land wel in konden.

Ook Mozes was aan het einde zo moe, dat hij, na altijd nagenoeg perfect te zijn geweest, zich in een woede-uitbarsting liet verleiden tot een daad van ongeloof, waardoor ook hij het beloofde land niet in zou gaan.

Het verhaal van de Exodus illustreert hoe God de mensheid ertoe probeert te bewegen om Hem opnieuw te vertrowuen. Daartoe geeft Hij alle redenen, of dat nu bovennatuurlijke of natuurlijke redenen zijn. God had laten zien dat Hij betrouwbaar was, dat Hij voor dit volk zorgde, dat Hij er genade voor had, dat Hij het een betere toekomst wilde geven. Het probleem van het volk was dat het deze les niet wilde leren, maar sceptisch bleef. Dit ongeloof werd vervolgens een bron van ongehoorzaamheid aan Gods wil en wetten, waardoor het weer in de zonde verviel. Hoewel deze mensen fysiek Egypte hadden verlaten, waren zijn spiritueel er nog steeds slaven van.

En zo is het ook vaak met ons. Wij kunnen God willen volgen, maar spiritueel gezien in Egypte blijven. We kunnen ons vastklampen aan alle gemakken die deze wereld te bieden heeft, elke uitnodiging die God biedt om Egypte te verlaten afslaan, en elke test en beproeving die God ons geeft om ons geloof en vertrouwen op te bouwen falen. Uiteindelijk zullen ook wij dan simpelweg sterven. Het geloof in Gods beloften, goede intenties en wil om ons van een anders onvermijdbare slavernij en dood te redden, is essentieel om uiteindelijk in het paradijs te komen. De messias doet voor ons wat wij niet voor onszelf kunnen doen, en daarom is totaal vertrouwen in Hem, in welke situatie dan ook, essentieel. Dit is een spirituele strijd die elke Christen zal ervaren, omdat beproevingen vaak ontzettend zwaar kunnen zijn. Maar God is er altijd om een uitweg te bieden, als we maar op Hem vertrouwen.
pi_213152254
Ali kan echt lullen als Brugman. Hieronder deelt ie een post met een user.

[ Bericht 11% gewijzigd door Beathoven op 09-04-2024 20:54:39 ]
pi_213153089
Vervolg

Hierboven heb ik in zeer grote lijnen, zo beknopt mogelijk, de kern beschreven van de bijbelse verlosslingsleer, en hoe die in allerlei verhalen wordt geillustreerd.

Vanaf het begin waren er profetische beloften gedaan over hoe een komende messias de mensheid zou redden.

Vervolgens werd een volk opgericht dat te midden van de heidense naties de wil van God in de praktijk diende te brengen, en daarbij een religieus systeem kreeg in 'schaduwen', oftewel symbolische voorbeelden, dat liet zien wat het werk van de messias zou zijn en hoe deze het plan van verlossing zou voleindigen, ten gunste van iedereen die op Hem vertrouwt.

Nadat het Joodse volk zich in het beloofde land vestigde, was echter niet alles zomaar in orde. God had het bevel gegeven om de vele heidense naties in dat land te vernietigen. Dit was geen willekeurige genocide, maar een oordeel dat God over deze naties had uitgesproken nadat zij 400 jaar de tijd hadden gekregen om zich van hun zonden te bekeren. Deze naties praktiseerden dingen als mensenoffers, inclusief het offeren van kinderen, seksuele immoraliteit, en andere zaken waarmee zij hun eigen verdoemenis over zichzelf hadden uitgesproken.

Dit oordeel van de heidense naties, afgodendienaars, is ook een profetisch symbool van het laatste oordeel op kleine schaal. Waar hier slechts enkele volkeren weren veroordeeld, zal God aan het einde der tijden de hele aarde oordelen, en deze bevrijden van de goddelozen, de kwaaddoeners, degenen die systematisch hebben geweigerd om zich van hun boze daden te bekeren en zich hebben vastgeklampt aan hun afgoderijen, met alle wanstaltige praktijken waarmee dat gepaard gaat. Als mensen er zelf niet voor kiezen om het kwaad af te zweren maar zich eraan vastklampen, en God voorziet dat zij zich hier nooit meer van zullen bekeren, zal God hen uiteindelijk vernietigen om het kwaad uit te roeien. Dat is de enige manier om een wereld te creeren waarin het kwaad niet meer bestaat.

De mens moet er dus voor kiezen om zich van het kwaad te bekeren. God kan ons niet dwingen. Maar het kwaad tot in de eeuwigheid tolereren is ook geen optie. Dus wie zich vastklampt aan het kwaad, zal daar ook de gevolgen van ondergaan.

De Joden weigerden echter om volledig af te rekenen met deze volkeren. Het gevolg was dat hun afgoderijen en goddeloze praktijken een negatieve invloed zouden krijgen op de Joden. Al snel begonnen de Joden hun goden te aanbidden, hun gebruiken over te nemen, huwelijken te sluiten met hun vrouwen, enzovoorts.

In eerste instantie werd Israel geregeerd door rechters ('richteren'), want 'God was hun koning'. Maar de Joden zagen de koningen van de heidenen om zich heen, en zeiden 'wij willen ook een koning!'. Uiteindelijk was het volk zo halsstarrig, dat God hen een koning gaf, maar hen daarbij ook waarschuwde dat diezelfde koning hen zou uitbuiten, hun kinderen tot slaaf zou maken, hun vrouwen zou afnemen, hun rijkdommen afnemen, enzovoorts. En dat was dan ook wat er gebeurde.

De eerste koning was Saul, iemand die meteen in veel opzichten ontrouw was aan God. De tweede koning werd David.

De interactie tussen Saul en David is een illustratie van de strijd tussen de messias en Satan, maar het zou te veel zijn om hier nu over uit te wijden.

Na David volgde Salomo, de wijze koning.

Deze wijze koning was alleen nogal fan van vrouwen, en had dan ook honderden vrouwen in zijn harem, veel daarvan uit de omliggende heidense volken. Het resultaat was dat Israel vol kwam te staan met tempels aan goden als Baal en Asthoreth, Kanaanitische/Babylonische goden, en dat het hele volk steeds meer in afgoderij verviel.

Opeenvolgende koningen waren soms trouw aan God, soms afgodendienaars. Zoals God had beloofd, zouden velen van hen veel kwaad doen.

Opnieuw zien we dus dat God de mens niet dwingt om Hem lief te hebben en gehoorzamen, maar dat Hij ons wel de gevolgen van onze eigen keuzes laat ondergaan. Dat is de modus operandi. Met keuzes komt verantwoordelijkheid, en zo is het met elke keuze die we in het leven maken.

Om er toch voor te zorgen dat Israel niet volledig aan de afgoderij werd overgeleverd, stond God het regelmatig toe dat vijandige volkeren hen aanvielen. Dit waren vaak de Babyloniers en de Egyptenaren. Egypte lag ten zuiden van Israel, en Babylonie ten oosten. Maar om Israel te bereiken, trokken de legers van de Babyloniers door de zogenaamde 'vruchtbare sikkel', een vruchtbaar gebied rondom de Eufraat, dat vanuit Chaldea richting het noorden naar het huidige Turkije liep, en vervolgens omboog naar het zuiden richting Israel. De Babylonische legers leken dus altijd vanuit het noorden te komen.

Dit zijn belangrijke details, omdat in latere profeties worden gesproken over de 'koning van het zuiden' en de 'koning van het noorden'. Hiermee worden dus respectievelijk Egypte en Babylonie bedoeld. Niet in fysieke zin, maar in spirituele zin. Ik heb hierboven al min of meer uiteengezet wat deze naties in spirituele zin symboliseerden: Egypte een land gericht op materiaal comfort zonder acht te slaan op God, en Babylon het verlangen om Gods plaats in te nemen, de mens te verhogen tot het goddelijke. Dit zijn twee verschillende mentaliteiten, de ene minder religieus dan de andere, waar wij allemaal door kunnen worden geleid. Deze twee 'koningen' worden dan ook gebruikt als profetische symbolen voor volledige religio-politieke stromingen die het verloop van de geschiedenis zullen beinvloeden. Dit komt later in meer detail aan bod.

Uiteindelijk was de ongehoorzaamheid van de Joden zo groot, dat God het toestond dat Babylon Israel zou vernietigen en gevangen zou nemen. Dit is de Babylonische ballingschap. De Joden werden als slaven naar Babylon gebracht, en zouden daar vele jaren blijven zonder terug te kunnen keren naar hun eigen land. De tempel werd vernietigd, en deze tempel was voor de Joden het communicatiemiddel tussen hen en God. Zonder deze tempel konden zij dus geen genade van God ontvangen. Waarom liet God dit toe? Om de Joden een les te leren, om hen ertoe te bewegen zich van hun afgoderijen af te keren en weer tot hem terug te komen.

Een wat mij betreft erg mooi profetisch boek over deze constante strijd tussen God en zijn ongehoorzame kinderen, is het boek Hosea. Hosea was een profeet die werd opgedragen om met een prostituee te trouwen. Deze prostituee ging steeds weer vreemd, en steeds opnieuw werd Hosea opgedragen om haar te vergeven en terug te nemen:

Hosea 1: Ga! Neem voor u een vrouw van de hoererijen
en kinderen van de hoererijen,
want het land wendt zich in schandelijke hoererij
van de HEERE af.

God waarschuwt dat Israel gestraft zal worden voor zijn ontrouw, maar belooft ook dat hun relatie zal worden hersteld:

18Ik zal u voor eeuwig tot Mijn bruid nemen:
ja, Ik zal u tot Mijn bruid nemen in gerechtigheid en in recht,
in goedertierenheid en in barmhartigheid.
19In trouw zal Ik u voor Mij als bruid nemen;
en u zult de HEERE kennen.

Er zijn vele directe verwijzingen naar de komende Babylonische ballingschap, zoals in hoofdstuk 11 (Assyrie is een andere naam voor Babylon):

Hosea 11:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We zien hier opnieuw dat God Israel zijn 'bruid' noemt. Zoals ik al zei over het verhaal van Isaac en Rebeka, is deze symboliek van God en zijn volk als een bruidegom en bruid die elkaar trouw zweren in liefde voor elkaar een van de meest gebruikte symbolen voor de messias en Zijn volk. Dit is hoe de bijbel God voorstelt: als een man die intense liefde voor zijn vrouw heeft, die met haar trouwt, en die ondanks haar ontrouw steeds opnieuw bereid is om haar terug te nemen, om de simpele reden dat hij vol van liefde jegens haar is. Zij is zijn oogappel, zijn grootste schat, zijn grote geliefde. Hij kijkt niet van boven op haar neer als een mishandelaar, klaar om toe te slaan met een stok bij het minste of geringste foutje, maar brandt van vurige liefde en de wil om haar het best mogelijke leven te geven. Het enige wat de bruid daarvoor hoeft te doen, is de bruidegom trouw blijven, zich niet laten verleiden door andere mannen, oftewel afgoden, oftewel satan die haar verleidt tot spiritueel overspel. Ik hoop dat het duidelijk is dat het idee van God als grote boosdoener en strenge rechter helemaal niet overeenkomt met hoe de bijbel God daadwerkelijk voorstelt. Ja, Hij is rechtvaardig en neemt de gevolgen van onze eigen fouten niet weg, maar bovenal is Hij genadig en altijd bereid om ons terug te nemen, lief te hebben, en te zegenen.

Hosea was slechts een van de vele profeten die aankondigden dat Israel zich van zijn afgoderijen moest afkeren als zij de zegeningen van God wilden blijven ontvangen. Ezekiel, Jesaja, de lijst is lang. Maar deze profeten werden niet gehoord. Ze werden vaak vervolgd. Jesaja werd bijvoorbeeld in tweeen gezagen. God stuurde keer op keer profeten in de hoop dat Zijn volk zich simpelweg zou bekeren, zodat ze de gevolgen van hun ontrouw niet over zichzelf zouden uitroepen.

Maar na dit honderden jaren niet te hebben gedaan, bleef er uiteindelijk maar een mogelijkheid over om het volk tot bezinning te krijgen, en dat was dus de Babylonische ballingschap.

Tijdens de Babylonische ballingschap wekte God een van de meest fascinerende profeten op, de profeet Daniel. Het boek van Daniel bevat zeer opmerkelijke profeties die rechtstreeks verwijzen naar de tijd waarin de messias zou komen.

Voor mij persoonlijk is het boek van Daniel van enorme waarde geweest, omdat een grote rol heeft gespeeld om mij te overtuigen van de goddelijke inspiratie van de bijbel.

Hoewel er nog veel meer te zeggen valt over alles wat er tot dit moment in de bijbel geschreven staat, denk ik dat er nu wel een goede basis is gelegd om de context te begrijpen waarin het boek Daniel tot stand is gekomen, en wat de relevantie ervan is. In de volgende delen zal ik dus uitgebreid ingaan op het boek van Daniel.

Verder lijkt het me wel handig om een chronologie te geven van de gebeurtenissen die ik tot nu toe heb besproken, evenals kaarten van de reizen van Abraham, Isaac en Jacob en Mozes. Sommige kaarten verschillen in details, maar dit geeft toch een goede algemene indruk denk ik. De jaartellen van de chronologie zijn berekend op basis van de chronologie die de bijbel zelf geeft door middel van genealogien, indicaties van hoe lang koningen regeerden, enzovoorts. Ook hier geldt dat hier en daar verschillen in berekeningen bestaan, maar het geeft een goed overzicht dat volstaat voor dit topic. Overigens sta ik niet in voor alle andere content op de websites waarop deze plaatjes zijn gepubliceerd, ik heb simpelweg de wat mij betreft beste plaatjes uitgekozen.

Chronlogie:

Reizen van Abraham et al

Exodus

Voor een gedetailleerde chronologie van de voornaamste personages en gebeurtenissen in de bijbel kan ik deze site van harte aanbevelen: http://timeline.biblehistory.com/home

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 09-04-2024 21:40:23 ]
pi_213153370
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb lang niet alle posts van @:Ali_kannibali gelezen (het OT vind ik ook niet echt boeiend) maar ik mis de jaartallen in de profetieën. Hoeft niet tot op de dag nauwkeurig, maar wat concrete data zou wel overtuigend zijn.
Ik had dit bericht niet gezien, maar ik heb toevallig in m'n laatste post dus een afbeelding met jaartallen en een link naar een meer uitgebreide chronologie gezet.
pi_213153395
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 21:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Over "dat andere verhaal": waarom zouden die kerken niet meer aan die specifieke, ontwikkelde en gevestigde exegese doen?
Dat komt later in dit topic nog aan bod.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 09-04-2024 22:03:49 ]
pi_213155311
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 21:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik had dit bericht niet gezien, maar ik heb toevallig in m'n laatste post dus een afbeelding met jaartallen en een link naar een meer uitgebreide chronologie gezet.
Frappant hoe "profetie" verschillend wordt uitgelegd. Ik dacht dat "profetie" betrekking zou hebben op gebeurtenissen in de toekomst (wanneer komt jezus terug en worden we veroordeeld), maar in jouw perceptie zijn het de historische gebeurtenissen. Tja, da's makkelijk profeteren.
pi_213155313
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2024 21:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat komt later in dit topic nog aan bod.
Zal ik eens een profetie doen?
pi_213155843
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 07:43 schreef blomke het volgende:

[..]
Frappant hoe "profetie" verschillend wordt uitgelegd. Ik dacht dat "profetie" betrekking zou hebben op gebeurtenissen in de toekomst (wanneer komt jezus terug en worden we veroordeeld), maar in jouw perceptie zijn het de historische gebeurtenissen. Tja, da's makkelijk profeteren.
Dan lees je toch echt niet goed. Maar je hebt ook gezegd dat je niet alles hebt gelezen. Terwijl ik juist herhaaldelijk heb aangegeven dat het onmogelijk is om zonder enige basis en zonder kennis van de historische gebeurtenissen latere profeties te interpreteren.

Het is wat mij betreft een stuk efficiënter om eerst de basis te leggen, dan om ergens tegen het einde van de bijbel te beginnen en dan constant terug te grijpen op diezelfde historie, die dan alsnog in detail moet worden behandeld. Het lijkt me een stuk logischer om bij het begin te beginnen. Als je dat niet wil, kan ik ook niet zoveel met je kritiek.

Een precieze voorspelling wanneer Jezus terugkomt hoef je niet te verwachten. De bijbel is daar duidelijk over: niemand weet het precieze moment, want dat is niet aangekondigd.

[ Bericht 14% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-04-2024 09:12:17 ]
pi_213157750
Vervolg

Daniël (620 - 530 v. Chr.)

Babylonische ballingschap:

Daniël was een jonge Jood die tijdens de Babylonische ballingschap aan het hof van de koning van Babylon, Nebuchadnezzar, samen met drie metgezellen werd aangesteld voor een hoge functie.

Dit was een gebruikelijke praktijk in die tijd: geannexeerde gebieden werden cultureel en religieus ondermijnd door leden van andere bevolkingsgroepen te recruteren voor hoge functies, waarbij zij in naam van de heersende macht ook macht uitoefenden over andere leden van diezelfde groep.

Hierover lezen we het volgende:

1In het derde jaar van de regering van Jojakim, de koning van Juda, kwam Nebukadnezar, de koning van Babel, naar Jeruzalem en belegerde het.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We zien dus dat de Joden ontheemd zijn uit hun eigen land, dat de belangrijkste voorwerpen van hun tempel in de tempel van een afgod zijn geplaatst, en dat de heersende macht hun meest getalenteerde jongemannen recruteert om in dienst van de staat te treden door hun gebruiken, cultuur en religie op te dringen.

Daniël was echter vastberaden om Yahweh trouw te blijven, en daarom werd hij gezegend met een zeer specifieke profetische missie: 1:17 Aan deze vier jongemannen nu gaf God kennis en verstand van allerlei geschriften, en wijsheid, en Daniël gaf Hij inzicht in allerlei visioenen en dromen.

Nebuchadnezzar, koning van Babylon, had een droom die hij zich niet kon herinneren of verklaren. Hij eiste dat zijn zieners, astrologen, magiërs etc. (in die tijd waren dat de politiek adviseurs van zittende koningen) de droom zouden vertellen en verklaren. Zij konden dat niet, en werden daarvoor bedreigd met de dood en vernietiging van hun woningen. Zie https://www.bible.com/nl/bible/1990/DAN.2.HSV

Daniël bad echter tot God om de uitleg van de droom te krijgen, en ging met die uitleg naar Nebuchadnezzar:

27Daniël antwoordde in de tegenwoordigheid van de koning en zei: De verborgenheid die de koning vraagt, kunnen wijzen, bezweerders, magiërs en toekomstvoorspellers de koning niet te kennen geven.
SPOILER
Vervolgens geeft Daniël een beschrijving van wat Nebuchadnezzar in de droom had gezien:

31U, o koning, keek toe, en zie: een groot beeld. Dit beeld was hoog, de glans ervan uitzonderlijk. Het stond voor u. De aanblik ervan was schrikwekkend.
32Het hoofd van dit beeld was van goed goud, zijn borst en zijn armen waren van zilver, zijn buik en zijn dijen van brons,
33zijn benen van ijzer, zijn voeten gedeeltelijk van ijzer, gedeeltelijk van leem.
34 Hier keek u naar, totdat er, niet door mensenhanden, een steen werd afgehouwen. Die trof dat beeld aan zijn voeten van ijzer en leem, en verbrijzelde die.
35Toen werden het ijzer, het leem, het brons, het zilver en het goud tegelijk verbrijzeld. Ze werden als kaf op een zomerdorsvloer. De wind voerde ze weg, zodat er geen spoor van teruggevonden werd. Maar de steen die het beeld getroffen had, werd tot een grote berg en vulde de hele aarde.

Hier een video van wat Nebuchadnezzar ongeveer zou moeten hebben gezien:

Dit beeld zou dus een voorstelling zijn van "wat er in later tijd gebeuren zal". Het beeld stelt dus tijd voor, en de gebeurtenissen die in die tijd zullen plaatsvinden.

Vervolgens geeft Daniël de uitleg:

36Dit is de droom. Nu zullen wij de uitleg ervan in de tegenwoordigheid van de koning vertellen:
37U, o koning, bent een koning der koningen, want de God van de hemel heeft u het koningschap, macht, sterkte en eer gegeven.
38Overal waar de mensenkinderen wonen, heeft Hij de dieren van het veld en de vogels in de lucht in uw hand gegeven. Hij heeft u aangesteld tot heerser over dit alles. U bent dat gouden hoofd.
39Na u zal een ander koninkrijk opkomen, lager in waarde dan het uwe. Daarna nog een ander, het derde koninkrijk, van brons, dat heersen zal over de hele aarde.
40En het vierde koninkrijk zal sterk zijn als ijzer, want het ijzer verbrijzelt en vergruist alles. Juist zoals het ijzer alles verplettert, zo verbrijzelt en verplettert dit koninkrijk alles.
41Dat u verder de voeten en de tenen, gedeeltelijk van leem van een pottenbakker en gedeeltelijk van ijzer, gezien hebt – dat zal een verdeeld koninkrijk zijn. Het zal iets hebben van de hardheid van ijzer – juist daarom zag u ijzer vermengd met modderig leem.
42En de tenen van de voeten, gedeeltelijk van ijzer en gedeeltelijk van leem – dat koninkrijk zal gedeeltelijk sterk zijn en gedeeltelijk broos.
43Dat u gezien hebt ijzer vermengd met modderig leem – ze zullen zich door menselijk zaad vermengen, maar ze zullen zich niet aan elkaar hechten, zoals ijzer zich niet vermengt met leem.
44In de dagen van die koningen zal de God van de hemel echter een Koninkrijk doen opkomen dat voor eeuwig niet te gronde zal gaan en waarvan de heerschappij niet op een ander volk zal overgaan. Het zal al die andere koninkrijken verbrijzelen en tenietdoen, maar zelf zal het voor eeuwig standhouden.
45Daarom hebt u gezien dat, niet door mensenhanden, uit de berg een steen werd afgehouwen, die het ijzer, brons, leem, zilver en goud verbrijzelde. De grote God heeft de koning laten weten wat er hierna geschieden zal. De droom is waar en de uitleg ervan betrouwbaar.
46Toen wierp koning Nebukadnezar zich met het gezicht ter aarde en hij aanbad Daniël. En hij beval dat men hem een offergave en aangenaam reukwerk zou brengen.

We hoeven dus niet te gissen wat de betekenis is:

Het hele standbeeld stelt opeenvolgende wereldrijken voor.
Uiteindelijk zullen al deze rijken worden vernietigd door een interventie van God, die zijn eigen rijk opzet.
Dit rijk wordt gesymboliseerd door een 'steen', dat de voeten van het beeld raakt, waarna het hele beeld tot stof wordt verpulverd en vernietigd.
Vervolgens vult deze steen de hele aarde, oftewel Gods koninkrijk vervangt deze rijken volledig.
Deze opeenvolgende rijken blijven dus bestaan tot aan het einde der tijden. Ze worden niet door menselijke interventie weggenomen, maar door goddelijke interventie.

Het eerste rijk, het hoofd van goud, stelt Nebuchadnezzar voor, oftewel Babylon, aldus Daniël.

Wat de volgende rijken zijn, wordt later duidelijk.

In eerste instantie boog Nebuchadnezzar zich voor Daniël, omdat hij de droom had verklaard.

Maar kort daarna deed hij het volgende:

Daniël 3:1 Koning Nebukadnezar maakte een gouden beeld, waarvan de hoogte zestig el was, en zijn breedte zes el. Hij richtte het op in het dal Dura, in het gewest Babel.

Dus wat was zijn reactie? Hij moet hebben gedacht: "Aan mijn koninkrijk komt nooit een einde." En dus maakte hij een beeld volledig van goud, en iedereen moest voor dit beeld buigen.

5Op het moment dat u het geluid hoort van de hoorn, fluit, citer, luit, lier, panfluit, en allerlei muziekinstrumenten, moet u neervallen en het gouden beeld aanbidden dat koning Nebukadnezar heeft opgericht.
6Wie niet neervalt en aanbidt, zal op hetzelfde ogenblik midden in de brandende vuuroven worden geworpen.

Sadrach, Mesach en Abed-Nego weigerden echter, en werden dus inderdaad in die oven geworpen. Maar zij stierven niet:

23Maar toen deze drie mannen – Sadrach, Mesach en Abed-Nego – gebonden midden in de brandende vuuroven gevallen waren,
SPOILER
Er was dus een koning van Babylon, en een beeld dat werd opgezet door die koning van Babylon, en iedereen die weigerde om zich voor dat beeld te buigen en het te aanbidden, werd daarvoor gedood.

Dit thema is belangrijk, omdat er later in Openbaringen opnieuw naar wordt verwezen.

Uiteindelijk werd Nebuchadnezzar door zijn rebellie tegen God een soort beest, zijn menselijke intelligentie werd weggenomen en hij werd vernederd. Uiteindelijk lijkt hij zijn les te hebben geleerd, en zich tot de ware God der hemelen te hebben gekeerd. Maar er ging een spirituele strijd vooraf aan de bekering van deze trotse koning.

Belzasar, opvolger van Nebuchadnezzar, volhardde echter in zijn rebellie. Die was zo erg, dat hij de instrumenten uit de Joodse tempel gebruikte om wijn uit te drinken, hijzelf, zijn vrouwen en bijvrouwen. Ook dit is een profetisch symbool dat later in Openbaringen zal worden gebruikt:

SPOILER
Daarom werd het einde van Babylon op bovennatuurlijke wijze persoonlijk door God aangekondigd, en was het opnieuw Daniël die de uitleg gaf:

SPOILER
Klopt het dat Babylon door de Meden en Perzen werd overgenomen? Dat is inderdaad zo., in 539 v. Chr. https://nl.wikipedia.org/wiki/Perzische_Rijk

"Cyrus II de Grote volgde zijn vader Cambyses I rond 559 v.Chr. op. Op dat moment waren de Perzen nog onderworpen aan de Meden. Cyrus verenigde de Perzen, kwam in opstand tegen de Meden en stootte hun koning Astyages van de troon. Hij veroverde de rest van Medië rond 550 v.Chr. en nog meer veroveringen volgden spoedig. In 546 v.Chr. veroverde hij Lydië in Klein-Azië en in 539 v.Chr. marcheerde Cyrus triomfantelijk door de oude stad Babylon. Na deze overwinning kreeg hij naam als welwillende veroveraar. Hij stelde een beroemd manifest op, de Cyruscilinder. In dit handvest beloofde de koning om Babylon niet te terroriseren of zijn instellingen en cultuur te vernietigen. Cyrus sneuvelde volgens Herodotus tijdens een veldslag tegen de Massageten."

Als Babylon het gouden hoofd van het standbeeld was, stellen de twee zilveren armen logischerwijs de Meden en Perzen voor, onder leiding van Cyrus de Grote, die Babylon binnenviel, maar Babylon niet vernietigde. In plaats daarvan werd Babylon opgenomen in het rijk van Cyrus de Grote. Dit is een belangrijk detail voor de bijbelse interpretatie van deze gebeurtenissen.

Het rijk der Meden en Perzen (huidige Iraniërs):

Deze zelfde Cyrus was eerder door Jesaja aangekondigd als Gods 'gezalfde'. 'Gezalfde' wil zeggen degene die God heeft verkozen als dienaar. Zo werden tempelpriesters gezalfd met olie op hun hoofd, die symbool stond voor Gods Geest. Het woord 'messias' betekent ook letter 'gezalfde'. Dit is geen titel die zomaar aan iedereen wordt gegeven:

Jesaja 45:Kores, het werktuig van God
1Zo zegt de HEERE tegen Zijn gezalfde,
tegen Kores, die Ik vastgrijp bij zijn rechterhand,
om de volken vóór hem neer te werpen,
en de lendenen van koningen zal Ik ontgorden;
om deuren voor hem te openen,
poorten zullen niet gesloten worden:
SPOILER
Cyrus de Grote stond onder andere bekend om zijn genade jegens de volkeren die hij veroverde, een passende karaktertrek voor een koning die als symbool wordt gebruikt voor de komende genadevolle messias:

"Cyrus heeft aan verschillende vijanden genade geschonken. Een van de koningen die hij versloeg, zou zelfs nog vijftien jaar zijn staatssecretaris zijn geweest. Na zijn machtsovername stuurde Cyrus onverwijld de godenbeelden en andere religieuze voorwerpen van de verschillende Mesopotamische steden terug, die door de Babylonische koningen vroeger waren geroofd en naar de hoofdstad gesleept. In de Hebreeuwse Bijbel wordt verteld dat ook de Joden de uit de Joodse tempel geroofde voorwerpen terugkregen[3] en dat velen die destijds naar Babylonië verbannen waren, toestemming kregen om naar hun vaderland, dat ook tot het Perzische Rijk behoorde, terug te keren. Hiermee kwam er een einde aan de Babylonische ballingschap.[4]" https://nl.wikipedia.org/(...)=Cyrus%20heeft%20aan,.%5B4%5D

Cyrus ('Kores') wordt hier dus gebruikt als een profetisch symbool voor de komende messias die Gods volk zal bevrijden uit de slavernij van Babylon. In spirituele zin dus de verlossing van slavernij aan zonde en dood, onder de macht van een afvallige koning, die zichzelf tot god verheft, en geen enkel respect heeft voor Yahweh en diens wil. In tegendeel, hij bespot Yahweh door de instrumenten uit de tempel te gebruiken voor drankorgies.

Deze Cyrus de Grote kreeg zijn macht van God, net als Nebuchadnezzar voor hem. Daniël geeft dus aan dat het uiteindelijk God is die macht geeft of wegneemt. Het zijn niet mensen en hun inspanningen die ervoor zorgen dat ze kunnen bereiken wat ze bereiken, maar het is God die hen die kracht en macht geeft, en het is God die uiteindelijk aan de knoppen van de wereldgeschiedenis draait. Hij kan machten laten opkomen of wegnemen, hij kan mensen vergroten of verkleinen. God heeft de ultieme controle. Dat wil niet zeggen dat Hij alles wat wij doen direct bestuurt, maar dat Hij wel in elke situatie kan interveniëren als Hij dat noodzakelijk acht voor het bereiken van zijn doelen. Dat ultieme doel is om Zijn eigen koninkrijk te stichten door middel van een messias die Gods volk bevrijdt van het juk van de zonde en dood.

Later meer.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-04-2024 12:50:12 ]
  woensdag 10 april 2024 @ 13:26:39 #191
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_213158351
God Ali is een hoop offers (posts) van critici of hen die Hem niet welgevallig zijn aan het negeren. Onder het mom van offtopic natuurlijk. :')

Ongelooflijk flauw op een OPENBAAR forum. Bloedirritant ook.

Wie kaatst moet een bal verwachten...

[ Bericht 13% gewijzigd door hoatzin op 10-04-2024 13:38:38 ]
pi_213158502
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 12:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Het zijn niet mensen en hun inspanningen die ervoor zorgen dat ze kunnen bereiken wat ze bereiken, maar het is God die hen die kracht en macht geeft, en het is God die uiteindelijk aan de knoppen van de wereldgeschiedenis draait. Hij kan machten laten opkomen of wegnemen, hij kan mensen vergroten of verkleinen. God heeft de ultieme controle. Dat wil niet zeggen dat Hij alles wat wij doen direct bestuurt, maar dat Hij wel in elke situatie kan interveniëren als Hij dat noodzakelijk acht voor het bereiken van zijn doelen. Dat ultieme doel is om Zijn eigen koninkrijk te stichten door middel van een messias die Gods volk bevrijdt van het juk van de zonde en dood.

Het is onacceptabel om de ultieme controle toe te schrijven aan een entiteit waarvan het bestaan onzeker is.
pi_213158962
quote:
1s.gif Op woensdag 10 april 2024 09:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Een precieze voorspelling wanneer Jezus terugkomt hoef je niet te verwachten. De bijbel is daar duidelijk over: niemand weet het precieze moment, want dat is niet aangekondigd.

Wat dan "profetieën" als zoiets belangrijks niet wordt geprofeteerd, sterker nog zelfs bij niemand bekend is! Waarom hem dan nog verwachten?

Lijkt een beetje op een woekerpolis, er worden je gouden bergen beloofd je investeert kapitalen, en uiteindelijk loopt het met een sisser af en blijf je zitten met .... een lege rekening.
pi_213159027
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 12:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het zijn niet mensen en hun inspanningen die ervoor zorgen dat ze kunnen bereiken wat ze bereiken, maar het is God die hen die kracht en macht geeft, en het is God die uiteindelijk aan de knoppen van de wereldgeschiedenis draait. Hij kan machten laten opkomen of wegnemen, hij kan mensen vergroten of verkleinen. God heeft de ultieme controle. Dat wil niet zeggen dat Hij alles wat wij doen direct bestuurt, maar dat Hij wel in elke situatie kan interveniëren als Hij dat noodzakelijk acht voor het bereiken van zijn doelen. Dat ultieme doel is om Zijn eigen koninkrijk te stichten door middel van een messias die Gods volk bevrijdt van het juk van de zonde en dood.

Geef een voorbeeld van die ultieme controle bij mensen of machten?? In Auschwitz was ie niet i.i.g.
pi_213159081
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:25 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat dan "profetieën" als zoiets belangrijks niet wordt geprofeteerd, sterker nog zelfs bij niemand bekend is! Waarom hem dan nog verwachten?

Lijkt een beetje op een woekerpolis, er worden je gouden bergen beloofd je investeert kapitalen, en uiteindelijk loopt het met een sisser af en blijf je zitten met .... een lege rekening.
Ik denk om dezelfde reden dat je de datum van je eigen sterven niet kent. Stel je voor dat je dat wel zou weten. Dan zou je je leven heel anders gaan inrichten. En niet per se in positieve zin.

De bijbel geeft een hele reeks aanwijzingen over wanneer we Jezus' terugkomst kunnen verwachten. Jezus komt 'als een dief in de nacht', maar als je die aanwijzingen ter harte neemt, ben je geen 'kind van de nacht'. Oftewel, dan zal zijn terugkomst geen verrassing zijn. Dan herken je die tekenen.

Die tekenen zullen later aan bod komen.

Probeer niet op de zaken vooruit te lopen. Ik ben hier nog aan het uiteenzetten hoe zijn eerste komst werd beschreven en geprofeteerd, en jij wil al weten wanneer zijn tweede komst is.

Dat precieze moment zul je dus niet te weten komen. Maar misschien zul je de tekenen wel leren herkennen.
pi_213159112
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Geef een voorbeeld van die ultieme controle bij mensen of machten?? In Auschwitz was ie niet i.i.g.
Wat bedoel je met 'een voorbeeld'. Het is een constante.
pi_213159122
quote:
8s.gif Op woensdag 10 april 2024 13:26 schreef hoatzin het volgende:
God Ali is een hoop offers (posts) van critici of hen die Hem niet welgevallig zijn aan het negeren. Onder het mom van offtopic natuurlijk. :')

Ongelooflijk flauw op een OPENBAAR forum. Bloedirritant ook.

Wie kaatst moet een bal verwachten...
Sorry maar ik heb weinig serieuze berichten gezien waar ik een antwoord op kan/zou moeten geven.
pi_213159125
quote:
0s.gif Op maandag 8 april 2024 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Was je dit allemaal aan het voorschrijven?
pi_213159137
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:

De bijbel geeft een hele reeks aanwijzingen over wanneer we Jezus' terugkomst kunnen verwachten. Jezus komt 'als een dief in de nacht', maar als je die aanwijzingen ter harte neemt, ben je geen 'kind van de nacht'. Oftewel, dan zal zijn terugkomst geen verrassing zijn. Dan herken je die tekenen.

Ik reken jou tot de groep die niet tot de 'kinderen van de nacht' behoort. Dus jij herkent die tekenen. Ben en blijf benieuwd!
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Probeer niet op de zaken vooruit te lopen. Ik ben hier nog aan het uiteenzetten hoe zijn eerste komst werd beschreven en geprofeteerd, en jij wil al weten wanneer zijn tweede komst is.
Allicht. De eerste komst is al geweest en werd een enkeltje richting Golgota. Dus daar zijn we klaar mee. De tweede gaan we wel meemaken, dus ben benieuwd.
pi_213159140
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2024 14:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Was je dit allemaal aan het voorschrijven?
Nee. Ik heb er wel over nagedacht. Maar ik schrijf dit nu. Soms heb je inspiratie en motivatie, en soms niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')