Daar zijn we het over eens.quote:Op zondag 10 maart 2024 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wel zie ik graag een wereld zonder oorlogen, kindermisbruik, gebroken en zieke mensen, en alle andere vormen van leed en verdriet tegemoet
Dit is onzin, in je natuurlijke staat van zijn ben je "wedergeboren",... oftewel; in Nirvana, of hemel.quote:Op zondag 10 maart 2024 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Echter zit de mens gevangen in een lichaam dat zich van nature niet aan God wil onderwerpen.
Als je dit vaak genoeg leest he, dit klinkt echt serieus eng;quote:Op zondag 10 maart 2024 17:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als Christen leef je dan ook niet vanuit schuld, maar vanuit vergeving van schuld. Zodra je vergeving hebt ontvangen, is je schuld ook vergeven. Dan kun je je concentreren op goed doen en loop je niet met een juk op je schouders.
In de bijbelse verlossingsleer betaal je niet voor je eigen schuld. Dus je wordt wel degelijk vergeven om niet.
Zo ook dit, heel eng. Jezelf vergeven, hooguit, is behoorlijk belangrijk. Verder hoeft niemand je te vergeven.quote:Op zondag 10 maart 2024 17:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vergeving van zonden is nodig om ons van de dood te redden.
Dit is dan ook wat er gebeurt, volgens bijna het hele Christendom kun je je altijd bekeren en derhalve áltijd dus in de hemel komen, wat je ook op je kerfstok hebt. Wellicht zegt jouw tak daar wat anders over, ben niet genoeg ingelezen daarop om dat te weten.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dan krijg je een absurde wereld waarin de mens constant Gods geboden kan overtreden, God die vervolgens vergeeft, en huppekee men gaat gewoon op hetzelfde pad verder.
Dat is geen duurzame manier om te regeren.
Exact, dat bestaat pas nadat Eva (Anima - de vrouwelijke energie (emotie)) in de mens is verleid tot het eten van de boom der goed en kwaad, en zelfs dan bestaat het enkel in je hoofd, het is geen wet. Het Universum(of god, hoe je het noemen wilt) is compleet neutraal.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:18 schreef dop het volgende:
er bestaat geen zwart wit concept van goed en kwaad.
Ironie anyone?quote:Op zondag 10 maart 2024 18:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, ik trek me er ook niets van aan want het slaat totaal niet op mij. Ik begrijp ook niet hoe je bij zoiets komt. Dit hele tropic draait juist om waarom ik de bijbel zo waardevol acht, daar heb ik nu al duizenden woorden aan besteed, en dan kom je met dit soort pseudopsychologisch geneuzel aanzetten. Is niet serieus te nemen. Je bent niet de enige die daar nogal een handje van heeft trouwens hoor, ik ben het wel gewend. Maar ik vind het zo jammer, het is puur op mij als persoon gericht en niet inhoudelijk.
Het verschil hier is, is dat God alwetend zou zijn en dus al wist dat het ging gebeuren, de ouder wist niet dat de kind het straat over ging steken, scheve vergelijking.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
"Van alle bomen mag je eten, behalve van die ene boom, want de dag dat je daarvan eet, zul je zeker sterven."
"Op de hele stoep mag je spelen, maar je mag niet de straat oversteken, want de dag dat je de straat oversteekt, wordt je aangereden."
Wat? Inschatting maken? Hij wist het al, alwetend, remember?quote:Op zondag 10 maart 2024 18:37 schreef dop het volgende:
God kon die inschatting ook prima maken. Hij had ook controle over hoe hard ze hun neus moesten stoten.
Zijn er ook gevallen waarin dat niet gebeurt als men het oneens is?quote:Op zondag 10 maart 2024 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als iemand op mijn zenuwen begint te werken laat ik dat wel merken ja
Dit, ieder objectief persoon met een iq ziet dat dit een zuivere machtsgreep is over een behoorlijke groep mensen.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:49 schreef dop het volgende:
Schuld, schuldig en erfzonde en vergeving is ook gewoon een (verkeerd) aangeleerd concept.
Ego heet die gevangenis idd.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je wordt erdoor bevrijd uit de mentale/biologische gevangenis van je eigen lichaam
Dit, ieder persoon is uniek. God had ook zelf een perfecte wereld kunnen schapen, maar dan was elke dag hetzelfde.quote:Op zondag 10 maart 2024 18:58 schreef dop het volgende:
Vrijheid is dat ik goed genoeg ben zoals ik ben
Rumi noemde dit "the River of Joy".quote:Op zondag 10 maart 2024 19:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En als God dat in je doet, brengt dat vreugde. Het voelt goed om goed te doen.
quote:When you do things from your soul, you feel a river moving in you, a joy.
Waarom niet? Heb je wel ns naar de rest van de natuur gekeken hoe wreed en brutal dat kan zijn? Of gaat het "enkel om de mens, want die is belangrijk, de rest van de soorten niet" ?quote:
Als je hier over nadenkt is dit al te bizar voor woorden natuurlijk he. Want dat zeggen ze (zoals we vaker roepen) állemaal. Elke religie is de enige juiste, en toevallig heb jij die gekozen ! Natuurlijk ! Ook dit is een vorm van arrogantie van de mens, want eigenlijk zeg je "hoe ik denk, is het enige juiste, want ik koos die religie". De ironie hiervan is dat dergelijke arrogantie komt van het ego, exact dátgeen wat men in de weg staat om tot "god" te komenquote:Op zondag 10 maart 2024 19:33 schreef dop het volgende:
[..]
Daar laat de houding, de bijbel is foutloos en onder Gods leiding geschreven. En er is maar een juist geloof, en een juiste weg, geen ruimte voor.
Ik ook, jammer dat god dat niet wilde, die had dat zo kunnen doen.quote:Op zondag 10 maart 2024 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wel zie ik graag een wereld zonder oorlogen, kindermisbruik, gebroken en zieke mensen, en alle andere vormen van leed en verdriet tegemoet
Ik denk dat dit meer een vorm van ontsnapping aan de realiteit is, gevoed door een alternatieve, euforische staat van bewustzijn die je weer kwijt raakt zodra je weer nuchter/terug op aarde bent. Ik denk dat je het met me eens bent dat je in die staat niet in staat bent om normaal te functioneren in de wereld, dus dat dit je 'natuurlijke staat van zijn' zou zijn, lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Als je te lang in zo'n staat blijft, beland je meestal in een inrichting en heb je speciale verzorging nodig. Of op straat tussen de daklozen.quote:Op zondag 10 maart 2024 22:01 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit is onzin, in je natuurlijke staat van zijn ben je "wedergeboren",... oftewel; in Nirvana, of hemel.
Je herkent die staat direct zodra je erin komt, omdat je iets terugvind wat je 40 jaar kwijt was; JEZELF. Ego nam de regie over in het hoofd door verslaafd te raken aan denken in dualiteiten (boom goed kwaad, eva).
En natuurlijk ben je het hier mee oneens, die zie ik ook wel aankomen, maargoed; prachtig ontwerp van God dan.
Natuurlijk zit de mens niet gevangen in een lichaam, dat lichaam is deel van of laten we het radicaler stellen, is de individuele mens.quote:Op zondag 10 maart 2024 22:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat dit meer een vorm van ontsnapping aan de realiteit is, gevoed door een alternatieve, euforische staat van bewustzijn die je weer kwijt raakt zodra je weer nuchter/terug op aarde bent. Ik denk dat je het met me eens bent dat je in die staat niet in staat bent om normaal te functioneren in de wereld, dus dat dit je 'natuurlijke staat van zijn' zou zijn, lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Als je te lang in zo'n staat blijft, beland je meestal in een inrichting en heb je speciale verzorging nodig. Of op straat tussen de daklozen.
Maar je kunt toch niks buiten je lichaam?quote:Op maandag 11 maart 2024 04:03 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Natuurlijk zit de mens niet gevangen in een lichaam, dat lichaam is deel van of laten we het radicaler stellen, is de individuele mens.
Dat men zich niet wil onderwerpen aan een idee of concept is volledig natuurlijk te noemen, het is nog altijd zo dat wij god en geloof geschapen hebben, niet andersom.
Ook ben ik van mening dat juist de mens die zich onderwerpt aan een idee euforisch word en dus losgezongen raakt van de werkelijkheid.
Je bent best nog in staat te functioneren hoor, in die staat, je weet prima wat er gebeurt en kunt je gedachten (en dus ego) gebruiken zodra dat nodig is.quote:Op zondag 10 maart 2024 22:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat dit meer een vorm van ontsnapping aan de realiteit is, gevoed door een alternatieve, euforische staat van bewustzijn die je weer kwijt raakt zodra je weer nuchter/terug op aarde bent. Ik denk dat je het met me eens bent dat je in die staat niet in staat bent om normaal te functioneren in de wereld, dus dat dit je 'natuurlijke staat van zijn' zou zijn, lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Als je te lang in zo'n staat blijft, beland je meestal in een inrichting en heb je speciale verzorging nodig. Of op straat tussen de daklozen.
Het bewustzijn van je ego!quote:Op maandag 11 maart 2024 12:11 schreef Mijk het volgende:
[..]
Je bent best nog in staat te functioneren hoor, in die staat, je weet prima wat er gebeurt en kunt je gedachten (en dus ego) gebruiken zodra dat nodig is.
Het gaat allemaal om het aansturen ervan ipv aangestuurd worden erdoor. Niet om eindeloze egoloosheid.
Juist daarom, maar dat betekent niet dat we gevangen zitten in een lichaam, we zijn dat.quote:Op maandag 11 maart 2024 07:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar je kunt toch niks buiten je lichaam?
Als er iets met je lichaam gebeurt, heeft dat meteen een impact op je hele beleefwereld.
Dat is geen leuke waarheid om te horen, omdat we graag liever kiezen hoe we zijn, wie we zijn, wie we worden.
Maar de realiteit is dat jij uit genen van je vader en moeder bestaat, en dat die in grote mate zullen bepalen hoe jij wordt.
Je hebt niet per se invloed op de processen in je lichaam, die je lichaam gebruikt om te copen met de wereld waarin we leven.
Je bent pas bevrijd uit de gevangenis van je lichaam als je dood bent.
Oké, dan begrijp ik denk ik wat je bedoelt en zijn we het eens inderdaad.quote:Op maandag 11 maart 2024 13:09 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Juist daarom, maar dat betekent niet dat we gevangen zitten in een lichaam, we zijn dat.
De genen bepalen hoe we er uit zullen zien, hoe we worden is naar mijn mening juist bepaald door de publieke opinie en cultuur waarin we opgroeien.
Ook omdat we het lichaam zijn is er naar mijn mening slechts sprake van regeneratie, geen reïncarnatie.
Ali, hoe zie je de plaats van het mannelijke en vrouwelijke in de bijbel?quote:Op maandag 11 maart 2024 13:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oké, dan begrijp ik denk ik wat je bedoelt en zijn we het eens inderdaad.
Goeie vraag, veel (wat mij betreft) interessante dingen over te zeggen. In een volgende post wilde ik het onder andere over Isaak en Rebecca hebben, en inderdaad wat die man-vruow-relatie ook in spirituele zin betekent. Ik denk dat ik er daar dus wel wat over kwijt kan. Het is eigenlijk een van de mooiste onderwerpen in de bijbel en heeft ook zeker een profetische connotatie.quote:Op maandag 11 maart 2024 13:33 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ali, hoe zie je de plaats van het mannelijke en vrouwelijke in de bijbel?
Natuurlijk is het deels geschiedschrijving maar het gaat mij dan juist om de geestelijke leer en is dat dan misschien juist het oude testament die dat behandelt?
Misschien is dit wel voer voor een nieuw topic bedenk ik me...
Ik denk ook niet dat je profetie moet zien als toekomst voorspellen, die is immers ook ongeschreven.quote:Op zaterdag 16 maart 2024 12:40 schreef Antideeltje. het volgende:
In al die lappen teksten lees ik werkelijk nauwelijks iets van profetieën. Het is een mengelmoes van uit verband gehaalde teksten, aannames, wensdenken en redenaties die irrationeel en buitengewoon vergezochte zijn. Het is doorgeschoten patroonherkenning. Kom eens met iets concreets, iets wat gewoon duidelijk is: dit is wat er is gezegd [duidelijke citaat], dit is aantoonbaar later in de geschiedenis gebeurt [duidelijke citaat/feit in de geschiedenis].
In de OP staat:quote:Op zaterdag 16 maart 2024 18:27 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat je profetie moet zien als toekomst voorspellen, die is immers ook ongeschreven.
Mij lijkt dat je profetie moet zien als, je acties hebben consequenties en leiden tot een uitkomt, in feite is het wat wel mooi beschreven word als verleden, heden en toekomst overzien.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Profetiequote:In dit topic wil ik meer in detail ingaan op enkele van de belangrijkste en meest opmerkelijke profeties die weergeven hoe de bijbel de komst van de messias en zijn daden binnen de gehele wereldgeschiedenis heeft aangekondigd.
Er zijn er wel een hele hoop niet uitgekomen. Deze worden uiteraard hardnekkig door gelovigen genegeerd dan wel zodanig verdraaid dat het (weer) enigszins klopt.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 22:09 schreef ems. het volgende:
Er is nog nooit een voorspelling uit dat broddelwerkje uit gekomen.
De bijbel is absoluut geen broddelwerk. Dat staat helemaal los van wat er allemaal waar is wat er in staat. Maar het is cultureel en artistiek gezien een hoogstaand boek (of verzameling boeken), helemaal uit die tijd.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 22:09 schreef ems. het volgende:
Er is nog nooit een voorspelling uit dat broddelwerkje uit gekomen.
wat is er precies hoogstaand aan dan?quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:15 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
De bijbel is absoluut geen broddelwerk. Dat staat helemaal los van wat er allemaal waar is wat er in staat. Maar het is cultureel en artistiek gezien een hoogstaand boek (of verzameling boeken), helemaal uit die tijd.
Het is geen leuke verzameling verhalen. Het staat vol met gruwelijkheden, niet geschikt voor kinderen.quote:Op vrijdag 29 maart 2024 17:15 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
De bijbel is absoluut geen broddelwerk. Dat staat helemaal los van wat er allemaal waar is wat er in staat. Maar het is cultureel en artistiek gezien een hoogstaand boek (of verzameling boeken), helemaal uit die tijd.
Ik heb lang niet alle posts van @Ali_Kannibali gelezen (het OT vind ik ook niet echt boeiend) maar ik mis de jaartallen in de profetieën. Hoeft niet tot op de dag nauwkeurig, maar wat concrete data zou wel overtuigend zijn.quote:Op maandag 8 april 2024 17:10 schreef Beathoven het volgende:
Doe je er ook bitcoin en medisch advies bij? Of alleen profetieën?
Als hij net als William Miller een jaartal prikt, dan hebben we straks zijn 'grote teleurstelling van 2028'.quote:Op maandag 8 april 2024 20:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb lang niet alle posts van @:Ali_kannibali gelezen (het OT vind ik ook niet echt boeiend) maar ik mis de jaartallen in de profetieën. Hoeft niet tot op de dag nauwkeurig, maar wat concrete data zou wel overtuigend zijn.
Over "dat andere verhaal": waarom zouden die kerken niet meer aan die specifieke, ontwikkelde en gevestigde exegese doen?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 07:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Let wel dat de dingen die ik ga delen intussen al zo'n 500 jaar worden bestudeerd en beschreven, eerst door de grote hervormers, en later door vele belangrijke theologen die hen volgden. Het gaat dus niet zuiver om mijn persoonlijke ideeën, maar om exegese (hoewel de meeste kerken deze niet meer onderwijzen, maar dat is een ander verhaal).
Hele hordes evangelisten* hebben toch al de terugkomst van christus voorspeld gedurende hun leven? Zelfs Paulus al. Schijnt 1 van de redenen te zijn, dat de evangeliën pas zo laat zijn geschreven: men wachtte op de terugkomst van jezus, die maar niet kwam. Dan maar opschrijven.quote:Op maandag 8 april 2024 21:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als hij net als William Miller een jaartal prikt, dan hebben we straks zijn 'grote teleurstelling van 2028'.
Fijn! Houden zo!quote:Op maandag 8 april 2024 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Even een korte update: ik post binnenkort meer, heb het nu even druk met andere zaken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We zien hier opnieuw dat God Israel zijn 'bruid' noemt. Zoals ik al zei over het verhaal van Isaac en Rebeka, is deze symboliek van God en zijn volk als een bruidegom en bruid die elkaar trouw zweren in liefde voor elkaar een van de meest gebruikte symbolen voor de messias en Zijn volk. Dit is hoe de bijbel God voorstelt: als een man die intense liefde voor zijn vrouw heeft, die met haar trouwt, en die ondanks haar ontrouw steeds opnieuw bereid is om haar terug te nemen, om de simpele reden dat hij vol van liefde jegens haar is. Zij is zijn oogappel, zijn grootste schat, zijn grote geliefde. Hij kijkt niet van boven op haar neer als een mishandelaar, klaar om toe te slaan met een stok bij het minste of geringste foutje, maar brandt van vurige liefde en de wil om haar het best mogelijke leven te geven. Het enige wat de bruid daarvoor hoeft te doen, is de bruidegom trouw blijven, zich niet laten verleiden door andere mannen, oftewel afgoden, oftewel satan die haar verleidt tot spiritueel overspel. Ik hoop dat het duidelijk is dat het idee van God als grote boosdoener en strenge rechter helemaal niet overeenkomt met hoe de bijbel God daadwerkelijk voorstelt. Ja, Hij is rechtvaardig en neemt de gevolgen van onze eigen fouten niet weg, maar bovenal is Hij genadig en altijd bereid om ons terug te nemen, lief te hebben, en te zegenen.
Hosea was slechts een van de vele profeten die aankondigden dat Israel zich van zijn afgoderijen moest afkeren als zij de zegeningen van God wilden blijven ontvangen. Ezekiel, Jesaja, de lijst is lang. Maar deze profeten werden niet gehoord. Ze werden vaak vervolgd. Jesaja werd bijvoorbeeld in tweeen gezagen. God stuurde keer op keer profeten in de hoop dat Zijn volk zich simpelweg zou bekeren, zodat ze de gevolgen van hun ontrouw niet over zichzelf zouden uitroepen.
Maar na dit honderden jaren niet te hebben gedaan, bleef er uiteindelijk maar een mogelijkheid over om het volk tot bezinning te krijgen, en dat was dus de Babylonische ballingschap.
Tijdens de Babylonische ballingschap wekte God een van de meest fascinerende profeten op, de profeet Daniel. Het boek van Daniel bevat zeer opmerkelijke profeties die rechtstreeks verwijzen naar de tijd waarin de messias zou komen.
Voor mij persoonlijk is het boek van Daniel van enorme waarde geweest, omdat een grote rol heeft gespeeld om mij te overtuigen van de goddelijke inspiratie van de bijbel.
Hoewel er nog veel meer te zeggen valt over alles wat er tot dit moment in de bijbel geschreven staat, denk ik dat er nu wel een goede basis is gelegd om de context te begrijpen waarin het boek Daniel tot stand is gekomen, en wat de relevantie ervan is. In de volgende delen zal ik dus uitgebreid ingaan op het boek van Daniel.
Verder lijkt het me wel handig om een chronologie te geven van de gebeurtenissen die ik tot nu toe heb besproken, evenals kaarten van de reizen van Abraham, Isaac en Jacob en Mozes. Sommige kaarten verschillen in details, maar dit geeft toch een goede algemene indruk denk ik. De jaartellen van de chronologie zijn berekend op basis van de chronologie die de bijbel zelf geeft door middel van genealogien, indicaties van hoe lang koningen regeerden, enzovoorts. Ook hier geldt dat hier en daar verschillen in berekeningen bestaan, maar het geeft een goed overzicht dat volstaat voor dit topic. Overigens sta ik niet in voor alle andere content op de websites waarop deze plaatjes zijn gepubliceerd, ik heb simpelweg de wat mij betreft beste plaatjes uitgekozen.
Chronlogie:
Reizen van Abraham et al
Exodus
Voor een gedetailleerde chronologie van de voornaamste personages en gebeurtenissen in de bijbel kan ik deze site van harte aanbevelen: http://timeline.biblehistory.com/home
[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 09-04-2024 21:40:23 ]
Ik had dit bericht niet gezien, maar ik heb toevallig in m'n laatste post dus een afbeelding met jaartallen en een link naar een meer uitgebreide chronologie gezet.quote:Op maandag 8 april 2024 20:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb lang niet alle posts van @:Ali_kannibali gelezen (het OT vind ik ook niet echt boeiend) maar ik mis de jaartallen in de profetieën. Hoeft niet tot op de dag nauwkeurig, maar wat concrete data zou wel overtuigend zijn.
Dat komt later in dit topic nog aan bod.quote:Op maandag 8 april 2024 21:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Over "dat andere verhaal": waarom zouden die kerken niet meer aan die specifieke, ontwikkelde en gevestigde exegese doen?
Frappant hoe "profetie" verschillend wordt uitgelegd. Ik dacht dat "profetie" betrekking zou hebben op gebeurtenissen in de toekomst (wanneer komt jezus terug en worden we veroordeeld), maar in jouw perceptie zijn het de historische gebeurtenissen. Tja, da's makkelijk profeteren.quote:Op dinsdag 9 april 2024 21:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik had dit bericht niet gezien, maar ik heb toevallig in m'n laatste post dus een afbeelding met jaartallen en een link naar een meer uitgebreide chronologie gezet.
Zal ik eens een profetie doen?quote:Op dinsdag 9 april 2024 21:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat komt later in dit topic nog aan bod.
Dan lees je toch echt niet goed. Maar je hebt ook gezegd dat je niet alles hebt gelezen. Terwijl ik juist herhaaldelijk heb aangegeven dat het onmogelijk is om zonder enige basis en zonder kennis van de historische gebeurtenissen latere profeties te interpreteren.quote:Op woensdag 10 april 2024 07:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Frappant hoe "profetie" verschillend wordt uitgelegd. Ik dacht dat "profetie" betrekking zou hebben op gebeurtenissen in de toekomst (wanneer komt jezus terug en worden we veroordeeld), maar in jouw perceptie zijn het de historische gebeurtenissen. Tja, da's makkelijk profeteren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We zien dus dat de Joden ontheemd zijn uit hun eigen land, dat de belangrijkste voorwerpen van hun tempel in de tempel van een afgod zijn geplaatst, en dat de heersende macht hun meest getalenteerde jongemannen recruteert om in dienst van de staat te treden door hun gebruiken, cultuur en religie op te dringen.
Daniël was echter vastberaden om Yahweh trouw te blijven, en daarom werd hij gezegend met een zeer specifieke profetische missie: 1:17 Aan deze vier jongemannen nu gaf God kennis en verstand van allerlei geschriften, en wijsheid, en Daniël gaf Hij inzicht in allerlei visioenen en dromen.
Nebuchadnezzar, koning van Babylon, had een droom die hij zich niet kon herinneren of verklaren. Hij eiste dat zijn zieners, astrologen, magiërs etc. (in die tijd waren dat de politiek adviseurs van zittende koningen) de droom zouden vertellen en verklaren. Zij konden dat niet, en werden daarvoor bedreigd met de dood en vernietiging van hun woningen. Zie https://www.bible.com/nl/bible/1990/DAN.2.HSV
Daniël bad echter tot God om de uitleg van de droom te krijgen, en ging met die uitleg naar Nebuchadnezzar:
27Daniël antwoordde in de tegenwoordigheid van de koning en zei: De verborgenheid die de koning vraagt, kunnen wijzen, bezweerders, magiërs en toekomstvoorspellers de koning niet te kennen geven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vervolgens geeft Daniël een beschrijving van wat Nebuchadnezzar in de droom had gezien:
31U, o koning, keek toe, en zie: een groot beeld. Dit beeld was hoog, de glans ervan uitzonderlijk. Het stond voor u. De aanblik ervan was schrikwekkend.
32Het hoofd van dit beeld was van goed goud, zijn borst en zijn armen waren van zilver, zijn buik en zijn dijen van brons,
33zijn benen van ijzer, zijn voeten gedeeltelijk van ijzer, gedeeltelijk van leem.
34 Hier keek u naar, totdat er, niet door mensenhanden, een steen werd afgehouwen. Die trof dat beeld aan zijn voeten van ijzer en leem, en verbrijzelde die.
35Toen werden het ijzer, het leem, het brons, het zilver en het goud tegelijk verbrijzeld. Ze werden als kaf op een zomerdorsvloer. De wind voerde ze weg, zodat er geen spoor van teruggevonden werd. Maar de steen die het beeld getroffen had, werd tot een grote berg en vulde de hele aarde.
Hier een video van wat Nebuchadnezzar ongeveer zou moeten hebben gezien:
Dit beeld zou dus een voorstelling zijn van "wat er in later tijd gebeuren zal". Het beeld stelt dus tijd voor, en de gebeurtenissen die in die tijd zullen plaatsvinden.
Vervolgens geeft Daniël de uitleg:
36Dit is de droom. Nu zullen wij de uitleg ervan in de tegenwoordigheid van de koning vertellen:
37U, o koning, bent een koning der koningen, want de God van de hemel heeft u het koningschap, macht, sterkte en eer gegeven.
38Overal waar de mensenkinderen wonen, heeft Hij de dieren van het veld en de vogels in de lucht in uw hand gegeven. Hij heeft u aangesteld tot heerser over dit alles. U bent dat gouden hoofd.
39Na u zal een ander koninkrijk opkomen, lager in waarde dan het uwe. Daarna nog een ander, het derde koninkrijk, van brons, dat heersen zal over de hele aarde.
40En het vierde koninkrijk zal sterk zijn als ijzer, want het ijzer verbrijzelt en vergruist alles. Juist zoals het ijzer alles verplettert, zo verbrijzelt en verplettert dit koninkrijk alles.
41Dat u verder de voeten en de tenen, gedeeltelijk van leem van een pottenbakker en gedeeltelijk van ijzer, gezien hebt – dat zal een verdeeld koninkrijk zijn. Het zal iets hebben van de hardheid van ijzer – juist daarom zag u ijzer vermengd met modderig leem.
42En de tenen van de voeten, gedeeltelijk van ijzer en gedeeltelijk van leem – dat koninkrijk zal gedeeltelijk sterk zijn en gedeeltelijk broos.
43Dat u gezien hebt ijzer vermengd met modderig leem – ze zullen zich door menselijk zaad vermengen, maar ze zullen zich niet aan elkaar hechten, zoals ijzer zich niet vermengt met leem.
44In de dagen van die koningen zal de God van de hemel echter een Koninkrijk doen opkomen dat voor eeuwig niet te gronde zal gaan en waarvan de heerschappij niet op een ander volk zal overgaan. Het zal al die andere koninkrijken verbrijzelen en tenietdoen, maar zelf zal het voor eeuwig standhouden.
45Daarom hebt u gezien dat, niet door mensenhanden, uit de berg een steen werd afgehouwen, die het ijzer, brons, leem, zilver en goud verbrijzelde. De grote God heeft de koning laten weten wat er hierna geschieden zal. De droom is waar en de uitleg ervan betrouwbaar.
46Toen wierp koning Nebukadnezar zich met het gezicht ter aarde en hij aanbad Daniël. En hij beval dat men hem een offergave en aangenaam reukwerk zou brengen.
We hoeven dus niet te gissen wat de betekenis is:
Het hele standbeeld stelt opeenvolgende wereldrijken voor.
Uiteindelijk zullen al deze rijken worden vernietigd door een interventie van God, die zijn eigen rijk opzet.
Dit rijk wordt gesymboliseerd door een 'steen', dat de voeten van het beeld raakt, waarna het hele beeld tot stof wordt verpulverd en vernietigd.
Vervolgens vult deze steen de hele aarde, oftewel Gods koninkrijk vervangt deze rijken volledig.
Deze opeenvolgende rijken blijven dus bestaan tot aan het einde der tijden. Ze worden niet door menselijke interventie weggenomen, maar door goddelijke interventie.
Het eerste rijk, het hoofd van goud, stelt Nebuchadnezzar voor, oftewel Babylon, aldus Daniël.
Wat de volgende rijken zijn, wordt later duidelijk.
In eerste instantie boog Nebuchadnezzar zich voor Daniël, omdat hij de droom had verklaard.
Maar kort daarna deed hij het volgende:
Daniël 3:1 Koning Nebukadnezar maakte een gouden beeld, waarvan de hoogte zestig el was, en zijn breedte zes el. Hij richtte het op in het dal Dura, in het gewest Babel.
Dus wat was zijn reactie? Hij moet hebben gedacht: "Aan mijn koninkrijk komt nooit een einde." En dus maakte hij een beeld volledig van goud, en iedereen moest voor dit beeld buigen.
5Op het moment dat u het geluid hoort van de hoorn, fluit, citer, luit, lier, panfluit, en allerlei muziekinstrumenten, moet u neervallen en het gouden beeld aanbidden dat koning Nebukadnezar heeft opgericht.
6Wie niet neervalt en aanbidt, zal op hetzelfde ogenblik midden in de brandende vuuroven worden geworpen.
Sadrach, Mesach en Abed-Nego weigerden echter, en werden dus inderdaad in die oven geworpen. Maar zij stierven niet:
23Maar toen deze drie mannen – Sadrach, Mesach en Abed-Nego – gebonden midden in de brandende vuuroven gevallen waren,SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er was dus een koning van Babylon, en een beeld dat werd opgezet door die koning van Babylon, en iedereen die weigerde om zich voor dat beeld te buigen en het te aanbidden, werd daarvoor gedood.
Dit thema is belangrijk, omdat er later in Openbaringen opnieuw naar wordt verwezen.
Uiteindelijk werd Nebuchadnezzar door zijn rebellie tegen God een soort beest, zijn menselijke intelligentie werd weggenomen en hij werd vernederd. Uiteindelijk lijkt hij zijn les te hebben geleerd, en zich tot de ware God der hemelen te hebben gekeerd. Maar er ging een spirituele strijd vooraf aan de bekering van deze trotse koning.
Belzasar, opvolger van Nebuchadnezzar, volhardde echter in zijn rebellie. Die was zo erg, dat hij de instrumenten uit de Joodse tempel gebruikte om wijn uit te drinken, hijzelf, zijn vrouwen en bijvrouwen. Ook dit is een profetisch symbool dat later in Openbaringen zal worden gebruikt:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarom werd het einde van Babylon op bovennatuurlijke wijze persoonlijk door God aangekondigd, en was het opnieuw Daniël die de uitleg gaf:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Klopt het dat Babylon door de Meden en Perzen werd overgenomen? Dat is inderdaad zo., in 539 v. Chr. https://nl.wikipedia.org/wiki/Perzische_Rijk
"Cyrus II de Grote volgde zijn vader Cambyses I rond 559 v.Chr. op. Op dat moment waren de Perzen nog onderworpen aan de Meden. Cyrus verenigde de Perzen, kwam in opstand tegen de Meden en stootte hun koning Astyages van de troon. Hij veroverde de rest van Medië rond 550 v.Chr. en nog meer veroveringen volgden spoedig. In 546 v.Chr. veroverde hij Lydië in Klein-Azië en in 539 v.Chr. marcheerde Cyrus triomfantelijk door de oude stad Babylon. Na deze overwinning kreeg hij naam als welwillende veroveraar. Hij stelde een beroemd manifest op, de Cyruscilinder. In dit handvest beloofde de koning om Babylon niet te terroriseren of zijn instellingen en cultuur te vernietigen. Cyrus sneuvelde volgens Herodotus tijdens een veldslag tegen de Massageten."
Als Babylon het gouden hoofd van het standbeeld was, stellen de twee zilveren armen logischerwijs de Meden en Perzen voor, onder leiding van Cyrus de Grote, die Babylon binnenviel, maar Babylon niet vernietigde. In plaats daarvan werd Babylon opgenomen in het rijk van Cyrus de Grote. Dit is een belangrijk detail voor de bijbelse interpretatie van deze gebeurtenissen.
Het rijk der Meden en Perzen (huidige Iraniërs):
Deze zelfde Cyrus was eerder door Jesaja aangekondigd als Gods 'gezalfde'. 'Gezalfde' wil zeggen degene die God heeft verkozen als dienaar. Zo werden tempelpriesters gezalfd met olie op hun hoofd, die symbool stond voor Gods Geest. Het woord 'messias' betekent ook letter 'gezalfde'. Dit is geen titel die zomaar aan iedereen wordt gegeven:
Jesaja 45:Kores, het werktuig van God
1Zo zegt de HEERE tegen Zijn gezalfde,
tegen Kores, die Ik vastgrijp bij zijn rechterhand,
om de volken vóór hem neer te werpen,
en de lendenen van koningen zal Ik ontgorden;
om deuren voor hem te openen,
poorten zullen niet gesloten worden:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cyrus de Grote stond onder andere bekend om zijn genade jegens de volkeren die hij veroverde, een passende karaktertrek voor een koning die als symbool wordt gebruikt voor de komende genadevolle messias:
"Cyrus heeft aan verschillende vijanden genade geschonken. Een van de koningen die hij versloeg, zou zelfs nog vijftien jaar zijn staatssecretaris zijn geweest. Na zijn machtsovername stuurde Cyrus onverwijld de godenbeelden en andere religieuze voorwerpen van de verschillende Mesopotamische steden terug, die door de Babylonische koningen vroeger waren geroofd en naar de hoofdstad gesleept. In de Hebreeuwse Bijbel wordt verteld dat ook de Joden de uit de Joodse tempel geroofde voorwerpen terugkregen[3] en dat velen die destijds naar Babylonië verbannen waren, toestemming kregen om naar hun vaderland, dat ook tot het Perzische Rijk behoorde, terug te keren. Hiermee kwam er een einde aan de Babylonische ballingschap.[4]" https://nl.wikipedia.org/(...)=Cyrus%20heeft%20aan,.%5B4%5D
Cyrus ('Kores') wordt hier dus gebruikt als een profetisch symbool voor de komende messias die Gods volk zal bevrijden uit de slavernij van Babylon. In spirituele zin dus de verlossing van slavernij aan zonde en dood, onder de macht van een afvallige koning, die zichzelf tot god verheft, en geen enkel respect heeft voor Yahweh en diens wil. In tegendeel, hij bespot Yahweh door de instrumenten uit de tempel te gebruiken voor drankorgies.
Deze Cyrus de Grote kreeg zijn macht van God, net als Nebuchadnezzar voor hem. Daniël geeft dus aan dat het uiteindelijk God is die macht geeft of wegneemt. Het zijn niet mensen en hun inspanningen die ervoor zorgen dat ze kunnen bereiken wat ze bereiken, maar het is God die hen die kracht en macht geeft, en het is God die uiteindelijk aan de knoppen van de wereldgeschiedenis draait. Hij kan machten laten opkomen of wegnemen, hij kan mensen vergroten of verkleinen. God heeft de ultieme controle. Dat wil niet zeggen dat Hij alles wat wij doen direct bestuurt, maar dat Hij wel in elke situatie kan interveniëren als Hij dat noodzakelijk acht voor het bereiken van zijn doelen. Dat ultieme doel is om Zijn eigen koninkrijk te stichten door middel van een messias die Gods volk bevrijdt van het juk van de zonde en dood.
Later meer.
[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-04-2024 12:50:12 ]![]()
God Ali is een hoop offers (posts) van critici of hen die Hem niet welgevallig zijn aan het negeren. Onder het mom van offtopic natuurlijk.![]()
Ongelooflijk flauw op een OPENBAAR forum. Bloedirritant ook.
Wie kaatst moet een bal verwachten...
[ Bericht 13% gewijzigd door hoatzin op 10-04-2024 13:38:38 ]![]()
Het is onacceptabel om de ultieme controle toe te schrijven aan een entiteit waarvan het bestaan onzeker is.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het zijn niet mensen en hun inspanningen die ervoor zorgen dat ze kunnen bereiken wat ze bereiken, maar het is God die hen die kracht en macht geeft, en het is God die uiteindelijk aan de knoppen van de wereldgeschiedenis draait. Hij kan machten laten opkomen of wegnemen, hij kan mensen vergroten of verkleinen. God heeft de ultieme controle. Dat wil niet zeggen dat Hij alles wat wij doen direct bestuurt, maar dat Hij wel in elke situatie kan interveniëren als Hij dat noodzakelijk acht voor het bereiken van zijn doelen. Dat ultieme doel is om Zijn eigen koninkrijk te stichten door middel van een messias die Gods volk bevrijdt van het juk van de zonde en dood.![]()
Wat dan "profetieën" als zoiets belangrijks niet wordt geprofeteerd, sterker nog zelfs bij niemand bekend is! Waarom hem dan nog verwachten?quote:Op woensdag 10 april 2024 09:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een precieze voorspelling wanneer Jezus terugkomt hoef je niet te verwachten. De bijbel is daar duidelijk over: niemand weet het precieze moment, want dat is niet aangekondigd.
Lijkt een beetje op een woekerpolis, er worden je gouden bergen beloofd je investeert kapitalen, en uiteindelijk loopt het met een sisser af en blijf je zitten met .... een lege rekening.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
Geef een voorbeeld van die ultieme controle bij mensen of machten?? In Auschwitz was ie niet i.i.g.quote:Op woensdag 10 april 2024 12:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het zijn niet mensen en hun inspanningen die ervoor zorgen dat ze kunnen bereiken wat ze bereiken, maar het is God die hen die kracht en macht geeft, en het is God die uiteindelijk aan de knoppen van de wereldgeschiedenis draait. Hij kan machten laten opkomen of wegnemen, hij kan mensen vergroten of verkleinen. God heeft de ultieme controle. Dat wil niet zeggen dat Hij alles wat wij doen direct bestuurt, maar dat Hij wel in elke situatie kan interveniëren als Hij dat noodzakelijk acht voor het bereiken van zijn doelen. Dat ultieme doel is om Zijn eigen koninkrijk te stichten door middel van een messias die Gods volk bevrijdt van het juk van de zonde en dood.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
Ik denk om dezelfde reden dat je de datum van je eigen sterven niet kent. Stel je voor dat je dat wel zou weten. Dan zou je je leven heel anders gaan inrichten. En niet per se in positieve zin.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat dan "profetieën" als zoiets belangrijks niet wordt geprofeteerd, sterker nog zelfs bij niemand bekend is! Waarom hem dan nog verwachten?
Lijkt een beetje op een woekerpolis, er worden je gouden bergen beloofd je investeert kapitalen, en uiteindelijk loopt het met een sisser af en blijf je zitten met .... een lege rekening.
De bijbel geeft een hele reeks aanwijzingen over wanneer we Jezus' terugkomst kunnen verwachten. Jezus komt 'als een dief in de nacht', maar als je die aanwijzingen ter harte neemt, ben je geen 'kind van de nacht'. Oftewel, dan zal zijn terugkomst geen verrassing zijn. Dan herken je die tekenen.
Die tekenen zullen later aan bod komen.
Probeer niet op de zaken vooruit te lopen. Ik ben hier nog aan het uiteenzetten hoe zijn eerste komst werd beschreven en geprofeteerd, en jij wil al weten wanneer zijn tweede komst is.
Dat precieze moment zul je dus niet te weten komen. Maar misschien zul je de tekenen wel leren herkennen.![]()
Wat bedoel je met 'een voorbeeld'. Het is een constante.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Geef een voorbeeld van die ultieme controle bij mensen of machten?? In Auschwitz was ie niet i.i.g.![]()
Sorry maar ik heb weinig serieuze berichten gezien waar ik een antwoord op kan/zou moeten geven.quote:Op woensdag 10 april 2024 13:26 schreef hoatzin het volgende:
God Ali is een hoop offers (posts) van critici of hen die Hem niet welgevallig zijn aan het negeren. Onder het mom van offtopic natuurlijk.![]()
Ongelooflijk flauw op een OPENBAAR forum. Bloedirritant ook.
Wie kaatst moet een bal verwachten...![]()
Was je dit allemaal aan het voorschrijven?quote:Op maandag 8 april 2024 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Even een korte update: ik post binnenkort meer, heb het nu even druk met andere zaken.![]()
Ik reken jou tot de groep die niet tot de 'kinderen van de nacht' behoort. Dus jij herkent die tekenen. Ben en blijf benieuwd!quote:Op woensdag 10 april 2024 14:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel geeft een hele reeks aanwijzingen over wanneer we Jezus' terugkomst kunnen verwachten. Jezus komt 'als een dief in de nacht', maar als je die aanwijzingen ter harte neemt, ben je geen 'kind van de nacht'. Oftewel, dan zal zijn terugkomst geen verrassing zijn. Dan herken je die tekenen.Allicht. De eerste komst is al geweest en werd een enkeltje richting Golgota. Dus daar zijn we klaar mee. De tweede gaan we wel meemaken, dus ben benieuwd.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Probeer niet op de zaken vooruit te lopen. Ik ben hier nog aan het uiteenzetten hoe zijn eerste komst werd beschreven en geprofeteerd, en jij wil al weten wanneer zijn tweede komst is.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Nee. Ik heb er wel over nagedacht. Maar ik schrijf dit nu. Soms heb je inspiratie en motivatie, en soms niet.quote:Op woensdag 10 april 2024 14:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Was je dit allemaal aan het voorschrijven?
Forum Opties Forumhop: Hop naar: