abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 maart 2024 @ 20:01:07 #151
545 dop
:copyright: dop
pi_212775746
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wel zie ik graag een wereld zonder oorlogen, kindermisbruik, gebroken en zieke mensen, en alle andere vormen van leed en verdriet tegemoet
Daar zijn we het over eens.
Jij ook bedankt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 22:01:12 #152
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212779418
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 15:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Echter zit de mens gevangen in een lichaam dat zich van nature niet aan God wil onderwerpen.
Dit is onzin, in je natuurlijke staat van zijn ben je "wedergeboren",... oftewel; in Nirvana, of hemel.

Je herkent die staat direct zodra je erin komt, omdat je iets terugvind wat je 40 jaar kwijt was; JEZELF. Ego nam de regie over in het hoofd door verslaafd te raken aan denken in dualiteiten (boom goed kwaad, eva).

En natuurlijk ben je het hier mee oneens, die zie ik ook wel aankomen, maargoed; prachtig ontwerp van God dan.
As above, so below.
  Moderator zondag 10 maart 2024 @ 22:28:23 #153
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212780017
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 17:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als Christen leef je dan ook niet vanuit schuld, maar vanuit vergeving van schuld. Zodra je vergeving hebt ontvangen, is je schuld ook vergeven. Dan kun je je concentreren op goed doen en loop je niet met een juk op je schouders.

In de bijbelse verlossingsleer betaal je niet voor je eigen schuld. Dus je wordt wel degelijk vergeven om niet.
Als je dit vaak genoeg leest he, dit klinkt echt serieus eng;
"Je bent schuldig omdat je geboren bent."

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 17:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Vergeving van zonden is nodig om ons van de dood te redden.
Zo ook dit, heel eng. Jezelf vergeven, hooguit, is behoorlijk belangrijk. Verder hoeft niemand je te vergeven.

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dan krijg je een absurde wereld waarin de mens constant Gods geboden kan overtreden, God die vervolgens vergeeft, en huppekee men gaat gewoon op hetzelfde pad verder.

Dat is geen duurzame manier om te regeren.
Dit is dan ook wat er gebeurt, volgens bijna het hele Christendom kun je je altijd bekeren en derhalve áltijd dus in de hemel komen, wat je ook op je kerfstok hebt. Wellicht zegt jouw tak daar wat anders over, ben niet genoeg ingelezen daarop om dat te weten.

quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:18 schreef dop het volgende:
er bestaat geen zwart wit concept van goed en kwaad.
Exact, dat bestaat pas nadat Eva (Anima - de vrouwelijke energie (emotie)) in de mens is verleid tot het eten van de boom der goed en kwaad, en zelfs dan bestaat het enkel in je hoofd, het is geen wet. Het Universum(of god, hoe je het noemen wilt) is compleet neutraal.

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, ik trek me er ook niets van aan want het slaat totaal niet op mij. Ik begrijp ook niet hoe je bij zoiets komt. Dit hele tropic draait juist om waarom ik de bijbel zo waardevol acht, daar heb ik nu al duizenden woorden aan besteed, en dan kom je met dit soort pseudopsychologisch geneuzel aanzetten. Is niet serieus te nemen. Je bent niet de enige die daar nogal een handje van heeft trouwens hoor, ik ben het wel gewend. Maar ik vind het zo jammer, het is puur op mij als persoon gericht en niet inhoudelijk.
Ironie anyone?

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
"Van alle bomen mag je eten, behalve van die ene boom, want de dag dat je daarvan eet, zul je zeker sterven."

"Op de hele stoep mag je spelen, maar je mag niet de straat oversteken, want de dag dat je de straat oversteekt, wordt je aangereden."
Het verschil hier is, is dat God alwetend zou zijn en dus al wist dat het ging gebeuren, de ouder wist niet dat de kind het straat over ging steken, scheve vergelijking.

quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:37 schreef dop het volgende:
God kon die inschatting ook prima maken. Hij had ook controle over hoe hard ze hun neus moesten stoten.
Wat? Inschatting maken? Hij wist het al, alwetend, remember?

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als iemand op mijn zenuwen begint te werken laat ik dat wel merken ja
Zijn er ook gevallen waarin dat niet gebeurt als men het oneens is?

quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:49 schreef dop het volgende:
Schuld, schuldig en erfzonde en vergeving is ook gewoon een (verkeerd) aangeleerd concept.
Dit, ieder objectief persoon met een iq ziet dat dit een zuivere machtsgreep is over een behoorlijke groep mensen.

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je wordt erdoor bevrijd uit de mentale/biologische gevangenis van je eigen lichaam
Ego heet die gevangenis idd.

quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 18:58 schreef dop het volgende:
Vrijheid is dat ik goed genoeg ben zoals ik ben
Dit, ieder persoon is uniek. God had ook zelf een perfecte wereld kunnen schapen, maar dan was elke dag hetzelfde.

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 19:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En als God dat in je doet, brengt dat vreugde. Het voelt goed om goed te doen.
Rumi noemde dit "the River of Joy".

quote:
When you do things from your soul, you feel a river moving in you, a joy.
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 19:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Sorry maar daar geloof ik niet in.
Waarom niet? Heb je wel ns naar de rest van de natuur gekeken hoe wreed en brutal dat kan zijn? Of gaat het "enkel om de mens, want die is belangrijk, de rest van de soorten niet" ?

Waar zijn die standaarden? en wat is de reden dat dat enkel weer geldt voor de mens? Zou dat kunnen komen omdat de mens weer de arrogantie heeft dat heel het universum om hen draait?

quote:
1s.gif Op zondag 10 maart 2024 19:33 schreef dop het volgende:

[..]
Daar laat de houding, de bijbel is foutloos en onder Gods leiding geschreven. En er is maar een juist geloof, en een juiste weg, geen ruimte voor.
Als je hier over nadenkt is dit al te bizar voor woorden natuurlijk he. Want dat zeggen ze (zoals we vaker roepen) állemaal. Elke religie is de enige juiste, en toevallig heb jij die gekozen ! Natuurlijk ! Ook dit is een vorm van arrogantie van de mens, want eigenlijk zeg je "hoe ik denk, is het enige juiste, want ik koos die religie". De ironie hiervan is dat dergelijke arrogantie komt van het ego, exact dátgeen wat men in de weg staat om tot "god" te komen :+

quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 19:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wel zie ik graag een wereld zonder oorlogen, kindermisbruik, gebroken en zieke mensen, en alle andere vormen van leed en verdriet tegemoet
Ik ook, jammer dat god dat niet wilde, die had dat zo kunnen doen.
As above, so below.
pi_212780298
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 22:01 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dit is onzin, in je natuurlijke staat van zijn ben je "wedergeboren",... oftewel; in Nirvana, of hemel.

Je herkent die staat direct zodra je erin komt, omdat je iets terugvind wat je 40 jaar kwijt was; JEZELF. Ego nam de regie over in het hoofd door verslaafd te raken aan denken in dualiteiten (boom goed kwaad, eva).

En natuurlijk ben je het hier mee oneens, die zie ik ook wel aankomen, maargoed; prachtig ontwerp van God dan.
Ik denk dat dit meer een vorm van ontsnapping aan de realiteit is, gevoed door een alternatieve, euforische staat van bewustzijn die je weer kwijt raakt zodra je weer nuchter/terug op aarde bent. Ik denk dat je het met me eens bent dat je in die staat niet in staat bent om normaal te functioneren in de wereld, dus dat dit je 'natuurlijke staat van zijn' zou zijn, lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Als je te lang in zo'n staat blijft, beland je meestal in een inrichting en heb je speciale verzorging nodig. Of op straat tussen de daklozen.
pi_212781208
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 22:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik denk dat dit meer een vorm van ontsnapping aan de realiteit is, gevoed door een alternatieve, euforische staat van bewustzijn die je weer kwijt raakt zodra je weer nuchter/terug op aarde bent. Ik denk dat je het met me eens bent dat je in die staat niet in staat bent om normaal te functioneren in de wereld, dus dat dit je 'natuurlijke staat van zijn' zou zijn, lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Als je te lang in zo'n staat blijft, beland je meestal in een inrichting en heb je speciale verzorging nodig. Of op straat tussen de daklozen.
Natuurlijk zit de mens niet gevangen in een lichaam, dat lichaam is deel van of laten we het radicaler stellen, is de individuele mens.
Dat men zich niet wil onderwerpen aan een idee of concept is volledig natuurlijk te noemen, het is nog altijd zo dat wij god en geloof geschapen hebben, niet andersom.
Ook ben ik van mening dat juist de mens die zich onderwerpt aan een idee euforisch word en dus losgezongen raakt van de werkelijkheid.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_212781411
quote:
7s.gif Op maandag 11 maart 2024 04:03 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Natuurlijk zit de mens niet gevangen in een lichaam, dat lichaam is deel van of laten we het radicaler stellen, is de individuele mens.
Dat men zich niet wil onderwerpen aan een idee of concept is volledig natuurlijk te noemen, het is nog altijd zo dat wij god en geloof geschapen hebben, niet andersom.
Ook ben ik van mening dat juist de mens die zich onderwerpt aan een idee euforisch word en dus losgezongen raakt van de werkelijkheid.
Maar je kunt toch niks buiten je lichaam?

Als er iets met je lichaam gebeurt, heeft dat meteen een impact op je hele beleefwereld.

Dat is geen leuke waarheid om te horen, omdat we graag liever kiezen hoe we zijn, wie we zijn, wie we worden.

Maar de realiteit is dat jij uit genen van je vader en moeder bestaat, en dat die in grote mate zullen bepalen hoe jij wordt.

Je hebt niet per se invloed op de processen in je lichaam, die je lichaam gebruikt om te copen met de wereld waarin we leven.

Je bent pas bevrijd uit de gevangenis van je lichaam als je dood bent.
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 12:11:35 #157
57816 crew  Mijk
BAM
pi_212784317
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 22:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je bent best nog in staat te functioneren hoor, in die staat, je weet prima wat er gebeurt en kunt je gedachten (en dus ego) gebruiken zodra dat nodig is.

Het gaat allemaal om het aansturen ervan ipv aangestuurd worden erdoor. Niet om eindeloze egoloosheid.
As above, so below.
  maandag 11 maart 2024 @ 13:02:25 #158
545 dop
:copyright: dop
pi_212784757
quote:
14s.gif Op maandag 11 maart 2024 12:11 schreef Mijk het volgende:

[..]
Je bent best nog in staat te functioneren hoor, in die staat, je weet prima wat er gebeurt en kunt je gedachten (en dus ego) gebruiken zodra dat nodig is.

Het gaat allemaal om het aansturen ervan ipv aangestuurd worden erdoor. Niet om eindeloze egoloosheid.
Het bewustzijn van je ego!
En de dans, het spel dat je soms met jezelf speelt.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_212784858
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 07:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Maar je kunt toch niks buiten je lichaam?

Als er iets met je lichaam gebeurt, heeft dat meteen een impact op je hele beleefwereld.

Dat is geen leuke waarheid om te horen, omdat we graag liever kiezen hoe we zijn, wie we zijn, wie we worden.

Maar de realiteit is dat jij uit genen van je vader en moeder bestaat, en dat die in grote mate zullen bepalen hoe jij wordt.

Je hebt niet per se invloed op de processen in je lichaam, die je lichaam gebruikt om te copen met de wereld waarin we leven.

Je bent pas bevrijd uit de gevangenis van je lichaam als je dood bent.
Juist daarom, maar dat betekent niet dat we gevangen zitten in een lichaam, we zijn dat.

De genen bepalen hoe we er uit zullen zien, hoe we worden is naar mijn mening juist bepaald door de publieke opinie en cultuur waarin we opgroeien.

Ook omdat we het lichaam zijn is er naar mijn mening slechts sprake van regeneratie, geen reïncarnatie.
pi_212784886
quote:
7s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:09 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Juist daarom, maar dat betekent niet dat we gevangen zitten in een lichaam, we zijn dat.

De genen bepalen hoe we er uit zullen zien, hoe we worden is naar mijn mening juist bepaald door de publieke opinie en cultuur waarin we opgroeien.

Ook omdat we het lichaam zijn is er naar mijn mening slechts sprake van regeneratie, geen reïncarnatie.
Oké, dan begrijp ik denk ik wat je bedoelt en zijn we het eens inderdaad.
pi_212785148
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké, dan begrijp ik denk ik wat je bedoelt en zijn we het eens inderdaad.
Ali, hoe zie je de plaats van het mannelijke en vrouwelijke in de bijbel?
Natuurlijk is het deels geschiedschrijving maar het gaat mij dan juist om de geestelijke leer en is dat dan misschien juist het oude testament die dat behandelt?
Misschien is dit wel voer voor een nieuw topic bedenk ik me...
pi_212785406
quote:
7s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:33 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ali, hoe zie je de plaats van het mannelijke en vrouwelijke in de bijbel?
Natuurlijk is het deels geschiedschrijving maar het gaat mij dan juist om de geestelijke leer en is dat dan misschien juist het oude testament die dat behandelt?
Misschien is dit wel voer voor een nieuw topic bedenk ik me...
Goeie vraag, veel (wat mij betreft) interessante dingen over te zeggen. In een volgende post wilde ik het onder andere over Isaak en Rebecca hebben, en inderdaad wat die man-vruow-relatie ook in spirituele zin betekent. Ik denk dat ik er daar dus wel wat over kwijt kan. Het is eigenlijk een van de mooiste onderwerpen in de bijbel en heeft ook zeker een profetische connotatie.
pi_212800265
Vervolg

Isaak en Rebekka

Hierboven lazen we dat God uit de volkeren een man en zijn vrouw, Abraham en Sara, had gekozen om een volk voor Zichzelf te stichten waaruit de messias zou worden geboren.

Deze Abraham kreeg twee kinderen: Ishmaël en Isaak. Tussen de twee ontstond een conflictsituatie, omdat Isaak de beloofde zoon was uit zijn daadwerkelijke vrouw Sara was, en Ishmaël het resultaat was uit het ongeloof van Sara dat God haar op late leeftijd nog een kind zou laten dragen, waardoor ze Abraham een kind bij haar dienstmaagd Hagar liet verwekken. Dit leidde tot jaloezie en conflicten.

Uiteindelijk werden Hagar en Ishmaël weggestuurd vanwege dit conflict, en bleef Isaak over als Abrahams enige zoon die hij liefhad.

God zegende Ishmaël en zijn moeder, en hij werd de vader van meerdere volkeren, met name de Ishmaëlieten en de Midianieten, die tegenwoordig onder de noemer Arabieren worden geschaard. Deze volkeren zouden zich vijandig opstellen tegenover het toekomstige volk van God, de Israëlieten (volgens sommigen is het huidige conflict in het Midden-Oosten helemaal terug te voeren op dit eerste conflict tussen de twee broers).

Ook Isaaks leven bevat meerdere profetische elementen die ons iets vertellen over diepere spirituele waarheden.

Toen het tijd was voor Isaak om te trouwen, wilde Abraham niet dat hij een vrouw uit de omliggende (afgoden dienende) volkeren, zoals de Kanaänieten, zou nemen. Dus stuurde hij een dienstknecht terug naar zijn familie om daar een vrouw te zoeken. Die vrouw werd Rebekka, kleindochter van zijn broer Nahor.

De ontmoeting tussen de dienstknecht en Rebekka zegt ons iets over hoe God Zijn kinderen ziet:

Genesis 24:15 En het gebeurde, voordat hij uitgesproken was, dat, zie, Rebekka de stad uit kwam, die bij Bethuel geboren was, de zoon van Milka, de vrouw van Nahor, de broer van Abraham; zij had haar kruik op haar schouder.
16 Het meisje was erg knap om te zien, een maagd: geen man had gemeenschap met haar gehad. Zij daalde af naar de bron, vulde haar kruik en klom weer naar boven.

22 En het gebeurde, toen de kamelen genoeg gedronken hadden, dat de man een gouden ring pakte, waarvan het gewicht een halve sikkel was, en twee armbanden voor haar armen, waarvan het gewicht tien sikkel goud was,

Op het eerste gezicht lijken deze paar verzen niet bijzonder. Maar het verhaal barst van de details die ons meer inzicht geven in de geest van God.

God handelt met de mens op basis van verbonden. Een verbond is als een contract, een belofte tussen twee partijen, die beide beloven om zich aan de voorwaarden in dat contract te houden. Als een van de partijen zich niet aan de voorwaarden houdt, is dat contract verbroken. Hierboven zagen we al dat God een verbond sloot met Adam en Eva, met Kaïn, maar ook met Noach, en met Abraham. Het verbond met Abraham is een van de belangrijkste messiaanse verbonden, omdat God hierin bij zichzelf zwoor dat in het nageslacht van Abraham alle volkeren gezegend zouden worden.

Een andere manier waarop de bijbel een verbond voorstelt, is als een huwelijk. Zoals we in een huwelijk elkaar trouw, beloven, is een verbond met God op hetzelfde gebaseerd. Later in de bijbel zien we dat God zichzelf als de 'echtgenoot' van Zijn volk beschouwt, die met Zijn volk 'getrouwd' is. Ook de latere messias wordt beschouwd als een echtgenoot die Zijn leven voor Zijn bruid geeft om haar te redden. Menselijke huwelijksrelaties zijn vanuit de bijbel dan ook oorspronkelijk bedoeld om deze liefdesrelatie van trouw tussen God en de mensheid te symboliseren, want deze vertrouwensrelatie tussen God en mens is de bron van nieuw leven. Ontrouw echter leidt tot de dood. Wanneer Gods volk achter andere goden aangaat, wordt dit dan ook beschreven als ontrouw, hoererij, prostitutie. En God is een 'jaloers' God, dat wil zeggen: Hij heeft vurige liefde voor Zijn bruid, en staat niet toe dat een ander haar misleidt en misbruik van haar maakt, omdat alleen Hij daadwerkelijk van haar houdt.

Rebekka wordt beschreven als 'erg knap'. Waarom dit detail?
Omdat God zo naar Zijn kinderen kijkt. Hij ziet niet op de eerste plaats al onze gebreken, al onze zwakheden, al onze zonden, maar Hij ziet ons zoals wij oorspronkelijk gemaakt zijn: perfect. In de bijbel gesymboliseerd door een beeldschone jonge vrouw.

Verder is zij 'maagd'. Ze heeft nooit geslachtsgemeenschap met een man gehad. Ze is puur, rein. Dit is ook hoe God Zijn kinderen ziet, als Zij hem trouw zijn: zij hebben geen gemeenschap met andere goden of idolen, zijn niet afgedwaald, hebben zich bewaard voor hun ware echtgenoot, zijn zonder zonde. Maagdelijkheid wordt door de hele bijbel heen gebruikt als een symbool voor spirituele puurheid, ten opzichte van afgoderij. Ook in profeties wordt dit regelmatig aangehaald.

Wanneer Rebekka terugkomt bij de put, geeft de dienstknecht van Abraham haar sieraden: een ring van een halve shekel goud, en armbanden van tien shekel goud.

Waarom deze maten? Wat is het belang van het gewicht van een ring en een armband?

Opnieuw zijn dit verwijzingen naar een grotere spirituele realiteit.

Wanneer de Israëlieten honderden jaren later de opdracht krijgen om het tabernakel (letterlijk een tent waar God wordt aanbeden) te bouwen, moet elke Israëliet een halve shekel (of 'sikkel') goud betalen:

Exodus 31
12 Wanneer u het aantal Israëlieten opneemt, volgens hun tellingen, dan moet ieder bij hun telling aan de HEERE een losgeld geven voor zijn leven, opdat er bij hun telling geen plaag over hen komt.
13 Dit moeten allen die bij de getelden gaan behoren, geven: een halve sikkel, gerekend volgens de sikkel van het heiligdom (de sikkel is twintig gera waard), een halve sikkel als een hefoffer voor de HEERE.
14Al wie bij de getelden gaat behoren, van twintig jaar oud en daarboven, moet het hefoffer voor de HEERE geven.
15De rijke mag niet meer en de arme niet minder geven dan een halve sikkel, als u het hefoffer voor de HEERE geeft om voor uw leven verzoening te doen.

Een 'halve sikkel' om voor je leven verzoening te doen. En iedereen moest hetzelfde betalen. Verzoening heeft voor iedereen dezelfde prijs.

Verder zijn er twee armbanden van tien sikkels. Waar komen we de tien sikkels nog meer tegen? In Leviticus 25:

2Spreek tot de Israëlieten, en zeg tegen hen: Wanneer iemand een gelofte aflegt, zullen de personen die aan de HEERE gewijd zijn, tegen een door u bepaalde waarde vrijgekocht worden.
5Is het iemand tussen vijf jaar en twintig jaar, dan is de door u bepaalde waarde voor een man twintig sikkel en voor een vrouw tien sikkel.

Wat deze tekst zegt, is dat als iemand een belofte deed aan God, bijvoorbeeld om een stuk land te doneren, of een som geld of iets anders, en diegene zijn belofte niet nakwam, daar een geldelijke straf op stond. Voor elke sekse en leeftijdscategorie was er een ander som. Voor een jonge vrouw van tussen de vijf en twintig jaar, was dit dus tien sikkel.

Dus we hebben twee gouden sieraden, van een halve sikkel en een van tien sikkel, die later in de ceremoniële wet terugkomen als de prijs die iedereen moest betalen voor zijn verzoening met God, en om zichzelf vrij te kopen als Hij zijn belofte (verbond) aan God had verbroken.

Maar hier is het niet Rebekka die deze sieraden geeft, zij is degene die ze ontvangt. Wat betekent dat?

Net als we in de vorige stukken hebben gelezen, was het God zelf die voor een messias zou zorgen, die een lam voor Adam en Eva slachtte, die via Abraham tegen Isaak zei dat God zelf voor een lam zou zorgen.

Het is God zelf die uiteindelijk de prijs van onze verzoening met hem, en onze ontrouw aan hem, betaalt. Gods verlossing is compleet en volledig.

Rebekka wordt dus een symbool van de bruid van Gods geofferde zoon (waar Isaak een symbool voor was), en Zijn Vader (Abraham) stuurt Zijn dienstknechten (engelen) om een bruid voor Hem te halen, waarbij de prijs die nodig is om haar vrij te kopen al volledig is betaald. Dit illustreert hoe Gods boodschappers overal ter wereld uit de volkeren op zoek gaan naar Gods kinderen, om hen de boodschap te brengen dat de prijs voor hun verlossing volledig is betaald, opdat zij zich opnieuw met God kunnen verzoenen.

Maar Abraham zei ook:

5En de dienaar zei tegen hem: Misschien zal die vrouw mij niet willen volgen naar dit land. Zal ik dan uw zoon terug moeten brengen naar het land waaruit u vertrokken bent?
6Abraham zei tegen hem: Wees op uw hoede dat u mijn zoon daar niet terugbrengt!
7 De HEERE, de God van de hemel, Die mij uit mijn familie en uit mijn geboorteland weggehaald heeft, Die tot mij gesproken heeft en Die mij gezworen heeft: Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven – die God zal Zijn engel voor u uit sturen, opdat u voor mijn zoon daarvandaan een vrouw zult nemen.
8Maar als die vrouw u niet wil volgen, dan bent u vrij van deze eed aan mij; breng mijn zoon echter niet daarheen terug.

Verlossing wordt ons niet opgedrongen. Het wordt aangeboden. Als wij niet met God willen worden verzoend, zal Hij ons daartoe niet dwingen. Maar de Zoon zal ons dan ook niet komen zoeken, Hij blijft waar hij thuishoort. En de gevolgen van weigering zijn dan ook voor onszelf: dan blijven wij in Babylon, in spirituele verwarring. Want de plaats waar Rebekka woonde, was de regio Babylon, en daar wil God ons uit redden, zoals Abraham zelf eerder was geroepen om dat land te verlaten en naar het door God beloofde land te gaan.

Uiteindelijk gaat Rebekka met de dienstknecht mee om Isaak te ontmoeten:

63Izak ging tegen het vallen van de avond naar buiten om te bidden in het veld. Hij sloeg zijn ogen op, en zag, en zie, er kwamen kamelen aan.
64Ook Rebekka sloeg haar ogen op en zag Izak; zij liet zich snel van de kameel glijden.
65Zij zei tegen de dienaar: Wie is die man die ons in het veld tegemoet komt lopen? De dienaar antwoordde: Dat is mijn heer. Toen pakte zij haar sluier en bedekte zich.
66De dienaar vertelde Izak al de dingen die hij gedaan had.
67Toen bracht Izak haar in de tent van zijn moeder Sara. En hij nam Rebekka en zij werd hem tot vrouw en hij had haar lief. Zo vond Izak troost na de dood van zijn moeder.

En Isaak had haar lief.

Dit zijn slechts een paar verzen uit 1 hoofdstuk dat in wezen de hele verlossingsleer weergeeft in symbolen en illustraties. Dit waren slechts enkele van de vele details, maar wat mij betreft een van de mooiste voorbeelden uit het OT van de liefdesrelatie die God met de mensheid voor ogen heeft door met Zijn offer de mensheid vrij te kopen en met Zichzelf te verzoenen.

In latere profeties, en ook in niet-profetische teksten, worden deze symbolen veelvuldig opnieuw gebruikt.

Wordt vervolgd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 13-03-2024 00:12:45 ]
pi_212805396
Ik zie er eigenlijk heel iets anders in, Rebecca is hier de nog onbewuste onbevlekte ziel die werkt naar vervolmaking, de put is immers de symbolische weg naar binnen, 'onderwereld' het verdiepen, goud is symbool voor zuiverheid.
Mocht je je verdiepen in mythologie dan zal je dat er zo uit halen.

Zo ook met sprookjes, hans en grietje nadat de heks in de oven verbrand is vinden goud en edelstenen, de weg terug naar vader (leven) en stiefmoeder (ego) is dood.
pi_212847232
In al die lappen teksten lees ik werkelijk nauwelijks iets van profetieën. Het is een mengelmoes van uit verband gehaalde teksten, aannames, wensdenken en redenaties die irrationeel en buitengewoon vergezochte zijn. Het is doorgeschoten patroonherkenning. Kom eens met iets concreets, iets wat gewoon duidelijk is: dit is wat er is gezegd [duidelijke citaat], dit is aantoonbaar later in de geschiedenis gebeurt [duidelijke citaat/feit in de geschiedenis].
pi_212850922
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 12:40 schreef Antideeltje. het volgende:
In al die lappen teksten lees ik werkelijk nauwelijks iets van profetieën. Het is een mengelmoes van uit verband gehaalde teksten, aannames, wensdenken en redenaties die irrationeel en buitengewoon vergezochte zijn. Het is doorgeschoten patroonherkenning. Kom eens met iets concreets, iets wat gewoon duidelijk is: dit is wat er is gezegd [duidelijke citaat], dit is aantoonbaar later in de geschiedenis gebeurt [duidelijke citaat/feit in de geschiedenis].
Ik denk ook niet dat je profetie moet zien als toekomst voorspellen, die is immers ook ongeschreven.
Mij lijkt dat je profetie moet zien als, je acties hebben consequenties en leiden tot een uitkomt, in feite is het wat wel mooi beschreven word als verleden, heden en toekomst overzien.
pi_212851557
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 maart 2024 18:27 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat je profetie moet zien als toekomst voorspellen, die is immers ook ongeschreven.
Mij lijkt dat je profetie moet zien als, je acties hebben consequenties en leiden tot een uitkomt, in feite is het wat wel mooi beschreven word als verleden, heden en toekomst overzien.
In de OP staat:

quote:
In dit topic wil ik meer in detail ingaan op enkele van de belangrijkste en meest opmerkelijke profeties die weergeven hoe de bijbel de komst van de messias en zijn daden binnen de gehele wereldgeschiedenis heeft aangekondigd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Profetie
  dinsdag 19 maart 2024 @ 16:00:16 #168
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_212883646
quote:
8s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 22:09 schreef ems. het volgende:
Er is nog nooit een voorspelling uit dat broddelwerkje uit gekomen.
Er zijn er wel een hele hoop niet uitgekomen. Deze worden uiteraard hardnekkig door gelovigen genegeerd dan wel zodanig verdraaid dat het (weer) enigszins klopt.

Zo beloofde God aan David, aanvankelijk ZONDER enig voorbehoud, dat er altijd een telg uit zijn (David's) huis op de troon zou zitten in Israël. (2 Sam 7).

We weten allemaal (ok niet allemaal...) hoe dit afliep.
pi_213008448
Ik vraag me al maanden af waar Sjoemie is gebleven.
pi_213008831
quote:
8s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 22:09 schreef ems. het volgende:
Er is nog nooit een voorspelling uit dat broddelwerkje uit gekomen.
De bijbel is absoluut geen broddelwerk. Dat staat helemaal los van wat er allemaal waar is wat er in staat. Maar het is cultureel en artistiek gezien een hoogstaand boek (of verzameling boeken), helemaal uit die tijd.
pi_213013369
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:15 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
De bijbel is absoluut geen broddelwerk. Dat staat helemaal los van wat er allemaal waar is wat er in staat. Maar het is cultureel en artistiek gezien een hoogstaand boek (of verzameling boeken), helemaal uit die tijd.
wat is er precies hoogstaand aan dan?
pi_213015359
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2024 17:15 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Het is geen leuke verzameling verhalen. Het staat vol met gruwelijkheden, niet geschikt voor kinderen.
Het hoofdzakelijke thema is: een tovenaar wordt doodgemarteld en wast daarmee onze zonden weg. Als wij in die tovenaar geloven is de dood niet het einde.

Nou, toppie zeg :')
pi_213137091
Even een korte update: ik post binnenkort meer, heb het nu even druk met andere zaken.
pi_213138357
Ik vind het wel interessant dat in tijden men zo moe raakt van pogingen tot overtuigen dat er nieuwe mensen opstaan die roepen dat ze boodschappen rechtstreeks van God zelf doorkrijgen.

Hoe ideaal wil je het hebben?

Doe je er ook bitcoin en medisch advies bij? Of alleen profetieën?
pi_213141083
quote:
1s.gif Op maandag 8 april 2024 17:10 schreef Beathoven het volgende:

Doe je er ook bitcoin en medisch advies bij? Of alleen profetieën?
Ik heb lang niet alle posts van @Ali_Kannibali gelezen (het OT vind ik ook niet echt boeiend) maar ik mis de jaartallen in de profetieën. Hoeft niet tot op de dag nauwkeurig, maar wat concrete data zou wel overtuigend zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')