Geloof is gemakzuchtige onzin. Het verlaagt het bewustzijnsniveau, en bewustzijn is het enige wat telt. Bewustzijn is allesquote:Op donderdag 11 april 2024 14:41 schreef ToT het volgende:
[..]
Opium voor het volk. Het houdt de mensen mak en dom.
Zalig zijn de armen van geest.
TS valt al buiten de boot daarmee met dit hele filosofische gedoe en de uitgebreide posts. Hij denkt te veel na!
Ja regelmatig te horen gekregen van gelovigen als je iets dieper op bepaalde materie van het dagelijks leven in ging: "God regelt dat allemaal."quote:Op donderdag 11 april 2024 14:43 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Geloof is gemakzuchtige onzin. Het verlaagt het bewustzijnsniveau, en bewustzijn is het enige wat telt. Bewustzijn is alles
Dus ja, TS is verkeerd bezig.
Oneens, het is niet meer dan natuurlijk dat het topic die kant op gaat als iemand eindeloos over zijn fantasie aan het lullen is.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:45 schreef ToT het volgende:
[..]
Maar we vervuilen het topic zo wel een beetje met algemeen religie-gebash.
Ook weer waar, ja!quote:Op donderdag 11 april 2024 15:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Oneens, het is niet meer dan natuurlijk dat het topic die kant op gaat als iemand eindeloos over zijn fantasie aan het lullen is.
Omdat dat klontjeklaar is.quote:
Ja dat "Nazarener" die ergens in het Oude Testament vermeld zou staan, zou ook niets met Nazareth te maken hebben? Het had een heel andere betekenis die sowieso niks met Jezus te maken had?quote:Op donderdag 11 april 2024 15:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Omdat dat klontjeklaar is.
Het zou nog iets van geloofwaardigheid hebben als in het OT zou staan dat God een Zoon had. Die satan zou moeten verslaan. Niets daarvan.
Het tegengestelde wordt keer op keer vermeld: God is één en daarbuiten is er niets, noppes, nada. Dus ook geen satan die dingen zou kunnen doen buiten Gods wil.
Ook voor vergeving van zonden is géén middelaar nodig, en ook dat staat duidelijk en zonder voorbehoud vermeld.
Arm van geest wil natuurlijk niet zeggen dat je dom of onwetend moet zijn. Maar dat je je geestelijk arm acht, dat je beseft dat je zelfs niets aan God te bieden hebt, volstrekt bankroet bent.quote:Op donderdag 11 april 2024 14:41 schreef ToT het volgende:
[..]
Opium voor het volk. Het houdt de mensen mak en dom.
Zalig zijn de armen van geest.
TS valt al buiten de boot daarmee met dit hele filosofische gedoe en de uitgebreide posts. Hij denkt te veel na!
bij mijn weten komt die term in het OT niet voor.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:55 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja dat "Nazarener" die ergens in het Oude Testament vermeld zou staan, zou ook niets met Nazareth te maken hebben? Het had een heel andere betekenis die sowieso niks met Jezus te maken had?
Het OT geeft duidelijk weer dat er een messias geboren zal worden, die als redder en als rechter zal optreden.quote:Op donderdag 11 april 2024 15:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Omdat dat klontjeklaar is.
Het zou nog iets van geloofwaardigheid hebben als in het OT zou staan dat God een Zoon had. Die satan zou moeten verslaan. Niets daarvan.
Het tegengestelde wordt keer op keer vermeld: God is één en daarbuiten is er niets, noppes, nada. Dus ook geen satan die dingen zou kunnen doen buiten Gods wil.
Ook voor vergeving van zonden is géén middelaar nodig, en ook dat staat duidelijk en zonder voorbehoud vermeld.
"Heer, ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt"quote:Op donderdag 11 april 2024 16:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Arm van geest wil natuurlijk niet zeggen dat je dom of onwetend moet zijn. Maar dat je je geestelijk arm acht, dat je beseft dat je zelfs niets aan God te bieden hebt, volstrekt bankroet bent.
Waarom zouden het uitverkoren Joodse volk, lak hebben (gehad) aan de boodschap van jezus? Paulus is dan een bekeerde Jood, maar z'n boodschap gaat geheel naar de niet Joden. Blijkbaar gaan de OT profetieën en het NT niet al te best samen. Dat later in de evangeliën allerlei kunststukjes worden ingebouwd "opdat in vervulling zou gaan het woord", is meer een kwestie van zich in allerlei bochten wringen, dan van logische overeenkomst.quote:
Struisvogelpolitiek: "geloof dat god daarin ooit eens zal voorzien, dat heeft ie me me min of meer beloofd".quote:Op donderdag 11 april 2024 14:45 schreef ToT het volgende:
Ja regelmatig te horen gekregen van gelovigen als je iets dieper op bepaalde materie van het dagelijks leven in ging: "God regelt dat allemaal."
Dit idd.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom zouden het uitverkoren Joodse volk, lak hebben (gehad) aan de boodschap van jezus? Paulus is dan een bekeerde Jood, maar z'n boodschap gaat geheel naar de niet Joden. Blijkbaar gaan de OT profetieën en het NT niet al te best samen. Dat later in de evangeliën allerlei kunststukjes worden ingebouwd "opdat in vervulling zou gaan het woord", is meer een kwestie van zich in allerlei bochten wringen, dan van logische overeenkomst.
Ja nee meer van:quote:Op donderdag 11 april 2024 19:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Struisvogelpolitiek: "geloof dat god daarin ooit eens zal voorzien, dat heeft ie me me min of meer beloofd".
Die mevrouw heeft wel gelijk. De zonsondergang kan niet rationeel verklaard worden. Er is een objectieve verklaring, wat op zich al heel wonderlijk is, maar die objectieve verklaring dekt het subjectieve aspect ervan niet.quote:
Was na afloop hiervan:quote:Op donderdag 11 april 2024 19:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die mevrouw heeft wel gelijk. De zonsondergang kan niet rationeel verklaard worden. Er is een objectieve verklaring, wat op zich al heel wonderlijk is, maar die objectieve verklaring dekt het subjectieve aspect ervan niet.
Kan een niet gelovige (zoals ik) daar antwoord op geven?quote:Op zondag 10 maart 2024 11:44 schreef Loverboii het volgende:
Heeft God niet alles voorzien, ook het kwade?
Niet alle Joden hadden lak aan de boodschap van Jezus.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:03 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom zouden het uitverkoren Joodse volk, lak hebben (gehad) aan de boodschap van jezus?
Een van de eerste dingen die Paulus deed als hij in een nieuwe stad kwam, was naar de synagoge gaan om het evangelie aan de Joden te preken.quote:Paulus is dan een bekeerde Jood, maar z'n boodschap gaat geheel naar de niet Joden.
Aangezien je vooronderstellingen beide onjuist zijn, is dat 'blijkbaar' niet van toepassing.quote:Blijkbaar gaan de OT profetieën en het NT niet al te best samen. Dat later in de evangeliën allerlei kunststukjes worden ingebouwd "opdat in vervulling zou gaan het woord", is meer een kwestie van zich in allerlei bochten wringen, dan van logische overeenkomst.
euhm?quote:Op donderdag 11 april 2024 19:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan een niet gelovige (zoals ik) daar antwoord op geven?
Het hele OT kent geen wederopstanding. Diverse sekten in en rond Judea hadden wat ideeën daarover. Ik denk dat jezus lid was van de sekte der Essenen en op die manier een wederopstanding ter sprake is gekomen. in het NT. Weer contradictie OT -NT btw.quote:Op woensdag 10 april 2024 18:21 schreef Vincent_student het volgende:
Ja ik weet het, de katholieke kerk. Maar het staat nergens in de bijbel. Simpele mensen geloven het. Natuurlijk kan het niet, dat je als weggevreten lijk weer opstaat. En een God zou zoiets ook niet willen. Als er in de bijbel staat dat doden weer opstaan, zal daar zeker een heel andere betekenis achter schuilen en krijgen we geen zombieachtige taferelen.
Nou, als god in mijn perceptie niet bestaat, kan ik niet bevestigen of ontkennen dat ie het kwaad heeft voorzien.quote:
Alweer onjuist.quote:Op donderdag 11 april 2024 20:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Het hele OT kent geen wederopstanding. Diverse sekten in en rond Judea hadden wat ideeën daarover. Ik denk dat jezus lid was van de sekte der Essenen en op die manier een wederopstanding ter sprake is gekomen. in het NT. Weer contradictie OT -NT btw.
Het gaat hier idd over God, dus ik denk niet dat jouw antwoord afdoend zal zijn.quote:Op donderdag 11 april 2024 20:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, als god in mijn perceptie niet bestaat, kan ik niet bevestigen of ontkennen dat ie het kwaad heeft voorzien.
Kan jij dan wel het vraagstuk beantwoorden?quote:Op donderdag 11 april 2024 20:08 schreef Loverboii het volgende:
[..]
Het gaat hier idd over God, dus ik denk niet dat jouw antwoord afdoend zal zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |