abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212382422
Die te weinig uitgeven aan defensie

https://www.rtlnieuws.nl/(...)inig-defensie-budget

quote:
De Amerikaanse oud-president Donald Trump vindt dat Rusland mag 'doen wat het maar wil' met NAVO-landen die weinig aan hun defensie uitgeven. Specifiek gaat het dan om landen die minder uitgeven dan de door het bondgenootschap afgesproken richtlijn van 2 procent van het bruto binnenlands product.

Die uitspraak deed Trump tijdens een verkiezingsbijeenkomst in Conway, in de staat South Carolina. Daarbij stelde hij dat – mocht hij weer aan de macht komen als president – de VS die landen niet te hulp zou schieten wanneer ze worden aangevallen door Rusland.

Aanval op lidstaat
Wanneer een NAVO-lidstaat wordt aangevallen, geldt dat als een aanval op alle lidstaten. In andere woorden: stel dat een bondgenoot van de NAVO wordt aangevallen, dan schieten andere aangesloten landen te hulp.

Toen Trump nog president was, klaagde hij geregeld dat veel NAVO-landen minder geld uitgeven aan hun verdediging dan de richtlijn voorschrijft. Hij dreigde daarom de VS uit de NAVO terug te trekken.

Tijdens de verkiezingsbijeenkomst in Conway vertelde Trump ook over een gesprek dat hij tijdens zijn presidentschap met een 'president van een groot land' zou hebben gevoerd. Die president zou hem hebben gevraagd of de VS zou bijspringen als zijn land door Rusland werd aangevallen, terwijl het land naar Trumps mening te weinig aan defensie uitgaf.

Trump antwoordde naar eigen zeggen: "Nee. Sterker nog, ik zou ze aanmoedigen om te doen wat ze willen. Je moet je rekeningen betalen."

"De aanmoediging van invasies van onze naaste bondgenoten door moorddadige regimes is verwerpelijk", zei een woordvoerder van het Witte Huis. Daarbij wees hij erop dat de huidige president Joe Biden juist probeert om bondgenootschappen te sluiten, 'in plaats van op te roepen tot oorlog en geschifte chaos te promoten'.
oO/

[ Bericht 6% gewijzigd door Jippie op 11-02-2024 12:56:51 ]
pi_212382433
Tja, wie niet beseft dat Trump dichter tot Xi Jinping en Putin staat dan tot ons heeft boter op zijn hoofd. Stel je toch eens voor als hij herkozen wordt. :X
pi_212382436
Ja, hij formuleert het weer op z'n Trumps, maar onderaan de streep moet elk Navo-lid natuurlijk gewoon zijn afspraken nakomen. Dat niet doen en maar verwachten dat Amerika het wel oplost als het toch fout gaat, is inderdaad simpelweg 'de rekening niet betalen'.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_212382440
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:11 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tja, wie niet beseft dat Trump dichter tot Xi Jinping en Putin staat dan tot ons heeft boter op zijn hoofd. Stel je toch eens voor als hij herkozen wordt. :X
Over dat laatste: die kans acht ik heel groot
pi_212382525
Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. Tijd voor een Europees leger.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_212382557
quote:
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:12 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Over dat laatste: die kans acht ik heel groot
Dit dus. Maar goed het blijven achterlijke hillbillies.
Ook in moeilijke tijden.
  zondag 11 februari 2024 @ 08:36:27 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_212382565
Het is gewoon een onderhandelende boer. Niet al te subtiel.

Fascinerend, hij is nog ver van het Witte Huis, maar hij probeert nu al andere landen te beïnvloeden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 11 februari 2024 @ 08:43:28 #8
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_212382635
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:11 schreef Blastbeat het volgende:
Ja, hij formuleert het weer op z'n Trumps, maar onderaan de streep moet elk Navo-lid natuurlijk gewoon zijn afspraken nakomen. Dat niet doen en maar verwachten dat Amerika het wel oplost als het toch fout gaat, is inderdaad simpelweg 'de rekening niet betalen'.
Maar er zit een heeeeel groot verschil tussen landen dringend erop wijzen dat ze hun rekening moeten betalen en Rusland aanmoedigen om andere landen binnen te vallen. Dat is toch een bizarre opmerking? :{
pi_212382652
quote:
Er komt toch eerst nog een rechtszaak over de bestorming van het capitool?
pi_212382713
Trump is wel echt een debiel.
pi_212382731
quote:
7s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:43 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Maar er zit een heeeeel groot verschil tussen landen dringend erop wijzen dat ze hun rekening moeten betalen en Rusland aanmoedigen om andere landen binnen te vallen. Dat is toch een bizarre opmerking? :{
Voor Donald Trump is dit een milde uitspraak.
  zondag 11 februari 2024 @ 08:59:23 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212382742
Wat is dit dan weer? :') Trump :') :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212382746

[ Bericht 68% gewijzigd door TLC op 11-02-2024 09:01:52 ]
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_212382765
waarom krijgen dit soort mensen (incl putin) niet vroegtijdig een hartaanval en gebeurd dat alleen bij de normale mensen :{
pi_212382842
https://www.pzc.nl/buiten(...)e-uitgaven~a64b8c36/

In zijn rede bij de onthulling van een monument, opgedragen aan de slachtoffers van nine-eleven, stelde Trump zonder enige terughoudendheid vast dat 23 van de 28 lidstaten ‘niet betalen wat ze zouden moeten betalen’. ,,De laatste acht jaar heeft Amerika meer betaald dan alle andere landen samen”, aldus Trump.

Inmiddels is de afgesproken ondergrens van 2 procent BNP, te bereiken in uiterlijk 2024, al niet meer genoeg om al het achterstallig onderhoud te repareren. ,,Om de Navo te moderniseren en de gaten in onze troepensterkte te dichten is meer nodig.”

Dit was 2017, we zijn 7 jaar verder. Geen idee of alle lidstaten nu wel de 2 procent van het BNP betalen maar 'we' zijn hard bezig om ons beter te bewapenen en te oefenen als NAVO-landen zijnde.

Niet langer afhankelijk zijn van Amerika zou het streven moeten zijn. En snel.

Intussen draait de Amerikaanse wapenindustrie op volle toeren...
pi_212382860
Ik ga ervan uit dat de andere landen wel elkaar zullen gaan helpen?
  Redactie Sport zondag 11 februari 2024 @ 09:20:45 #17
274204 crew  Mexicanobakker
pi_212382877
Als dat gebeurt is WOIII toch al een feit. Maar je kunt net zo goed als bij Poetin zelf bij Trump ook van niets op aan.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_212382908
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:17 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ja, zo is het wel vastgelegd.

Je zou Turkije en Hongarije als de zwakste schakels kunnen zien, denk ik.
Maar Finland zit er nu bij, dat is een aanwinst.
pi_212382915
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:24 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Ja, zo is het wel vastgelegd.

Je zou Turkije en Hongarije als de zwakste schakels kunnen zien, denk ik.
Maar Finland zit er nu bij, dat is een aanwinst.
Het gaat ook om wat ze aan % bijdragen en niet een bepaald bedrag gelukkig. Ik weet niet of wij al op die norm zitten...
pi_212382929
quote:
Dat lijkt me wel. En ook verschillende staten van wat nu de VS is zullen Europa helpen als het zo ver komt.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_212382937
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:25 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Het gaat ook om wat ze aan % bijdragen en niet een bepaald bedrag gelukkig. Ik weet niet of wij al op die norm zitten...
Zo te lezen gaan we het dit jaar (eindelijk) halen:
https://www.rijksfinancie(...)5%20naar%202%2C02%25.

Het defensiebudget in 2023 stijgt naar ¤ 15,2 miljard. De defensie-uitgaven uitgedrukt in een percentage van het bruto binnenlands product (bbp) bedragen in 2023 naar verwachting 1,66%.

Op basis van de huidige CPB-ramingen stijgt het percentage defensie-uitgaven in 2024 en 2025 naar 2,02%. Nederland voldoet daarmee aan de NAVO-norm van 2% in 2024 en 2025. Het Europees NAVO-gemiddelde komt in 2024 uit op 1,94% en gelet op de recente ontwikkelingen in Oekraïne en de stijgende defensie-uitgaven van onze NAVO-bondgenoten is de verwachting dat dit percentage de komende periode waarschijnlijk doorstijgt.

Het aantal Europese bondgenoten dat voldoet aan de NAVO–norm van 2% zal verder stijgen. Vergeleken met alle NAVO-bondgenoten komt Nederland in 2024 qua verwacht bbp-percentage op plaats 12 van de 30.
pi_212382954
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:28 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Dat lijkt me wel. En ook verschillende staten van wat nu de VS is zullen Europa helpen als het zo ver komt.
Waarom denk je dat?
pi_212382991
In welke clausule van de NAVO regeltjes staat deze door trump bedachte uitzondering? :')
pi_212382992
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:31 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Waarom denk je dat?
Het zal nog minimaal 10 jaar duren voordat Putin een leger heeft opgebouwd om de EU aan te vallen. Als op dat moment Trump nog aan de macht is in de VS heeft hij de VS dus omgevormd in de Trumpdictatuur. En als dat zo is zullen de ontwikkelde staten zich af gaan scheiden van de Trumpdictatuur en kunnen ze zich weer aansluiten bij de NAVO.
Volg de pijlen.
pi_212382998
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:36 schreef Basp1 het volgende:
In welke clausule van de NAVO regeltjes staat deze door trump bedachte uitzondering? :')
Jij denkt dat Trump betrouwbaar is en zich aan regeltjes gaat houden?
Volg de pijlen.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 09:37:50 #26
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_212382999
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:04 schreef mschol het volgende:
waarom krijgen dit soort mensen (incl putin) niet vroegtijdig een hartaanval en gebeurd dat alleen bij de normale mensen :{
@GGMM vroeg dit zich ook al af.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_212383016
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:37 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Jij denkt dat Trump betrouwbaar is en zich aan regeltjes gaat houden?
Ik denk dat de functie van een Amerikaanse president nogal overschat wordt wat betreft daadwerkelijke beslissingsbevoegdheid omtrent zulke zaken.
pi_212383058
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik denk dat de functie van een Amerikaanse president nogal overschat wordt wat betreft daadwerkelijke beslissingsbevoegdheid omtrent zulke zaken.
Trump is nu geen president en hij zorgt er nu in zijn eentje voor dat illegale migranten het land binnen kunnen blijven stromen.
Volg de pijlen.
  zondag 11 februari 2024 @ 09:43:27 #29
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_212383059
Er is echt geen dag he waarop Trump niets doms zegt he
Where law ends, tyrrany begins.
pi_212383082
Terecht dat hij zich stoort aan het free rider gedrag van onder andere Nederland.
pi_212383091
Het is straks kiezen voor een demente bejaarde of een compleet volslagen idioot...

Wat een keuze daar in the US of A...

Typisch weer zo'n uitspraak van een man die alleen aan macht/geld denkt...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 11 februari 2024 @ 09:49:46 #32
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_212383136
quote:
Dan moet je natuurlijk wél een hart hebben.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_212383195
quote:
Rusland aanmoedigen het te doen gaat echter wel ongelooflijk ver.
  zondag 11 februari 2024 @ 09:55:23 #34
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212383208
We hadden al lang een EU leger moeten hebben.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 11 februari 2024 @ 09:55:45 #35
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_212383214
Trump heeft het wel goed gezien dat men niet zo laks moet zijn met defensie uitgaven. Dit is gewoon een manier om dat te bereiken. Natuurlijk gaat Amerika wel helpen als artikel 5 wordt getriggerd door een mongooltje zoals Putin. Dus niet zo janken aub :')
Je bent een waardeloze agent.
pi_212383248
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:46 schreef Chandler het volgende:
Het is straks kiezen voor een demente bejaarde of een compleet volslagen idioot...

pi_212383250
quote:
7s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:43 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ja, absoluut mee eens.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_212383330
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:45 schreef Alpha0 het volgende:
Terecht dat hij zich stoort aan het free rider gedrag van onder andere Nederland.
Als er daadwerkelijk niets tegenover stond had er toch al decennia eerder iemand aan die kant van de oceaan vraagtekens bij geplaatst? Of denk je dat van al die duizenden mensen die daar sinds het einde van WWII aan de knoppen heeft gezeten Trump de eerste is die er eens kritisch naar kijkt?
  zondag 11 februari 2024 @ 10:09:14 #39
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212383418
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:36 schreef thedeedster het volgende:
Het is gewoon een onderhandelende boer. Niet al te subtiel.

Fascinerend, hij is nog ver van het Witte Huis, maar hij probeert nu al andere landen te beïnvloeden.
I
quote:

Bizar gewoon dat van de talloze miljoenen Amerikanen (hoeveel inwoners heeft de VS, 500 miljoen zoiets? Of 50 miljoen, alsnog heel veel) er niks beters te vinden is voor de presidentsverkiezingen. Ik snap daar niks van. De grootste democratie ter wereld, my ass. :')
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_212383437
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:09 schreef MissButterflyy het volgende:
Bizar gewoon dat van de talloze miljoenen Amerikanen (hoeveel inwoners heeft de VS, 500 miljoen zoiets? Of 50 miljoen, alsnog heel veel) er niks beters te vinden is voor de presidentsverkiezingen. Ik snap daar niks van. De grootste democratie ter wereld, my ass. :')
Op zich is het niet bizar, want geld regeert daar en door geld worden mensen geplaatst... heb je geen geld maar ben je wel de perfecte kandidaat maar is er niemand die je wilt financieel wilt supporten kom je alsnog nergens..

That's america....
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_212383447
quote:

Wie is de demente bejaarde? Trump staat de laatste tijd ook vaak een beetje verdwaasd te praten.
pi_212383463
quote:

[..]
I
[..]
Ruim 341 miljoen inwoners :)
pi_212383468
quote:

[..]
I
[..]
Meer dan 330 miljoen...
  zondag 11 februari 2024 @ 10:13:18 #44
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212383474
Bizarre uitspraak, maar toch moeten we als EU echt beter samenwerken en ons beter houden aan de budgetten die we samen afspreken, zeker met zo'n schizofreen land als de VS waar ze om de 4 jaar weer een andere gek aan het roer hebben die een 180 graden draai maakt. We kunnen niet bouwen op zulke landen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212383480
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:10 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wie is de demente bejaarde? Trump staat de laatste tijd ook vaak een beetje verdwaasd te praten.
Verdwaasd != dement en of alles vergeten...
Like trump...
pi_212383489
quote:
Dat zou het definitieve einde van de VS als leidende wereldmacht zijn. De republikeinen doen nu al hard hun best dat voor elkaar te krijgen en met de president erbij is het over.
  zondag 11 februari 2024 @ 10:28:47 #47
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_212383613
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:03 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Als er daadwerkelijk niets tegenover stond had er toch al decennia eerder iemand aan die kant van de oceaan vraagtekens bij geplaatst? Of denk je dat van al die duizenden mensen die daar sinds het einde van WWII aan de knoppen heeft gezeten Trump de eerste is die er eens kritisch naar kijkt?
Dat doen ze ook al decennia lang.

quote:
Both former presidents George W. Bush and Barack Obama regularly expressed frustration with NATO member governments for not spending more of their domestic budgets on defense.
https://www.cnbc.com/2018(...)more-on-defense.html

Blijkbaar was er een hardere toon nodig voor de profiterende Europese landen hun afspraken eens serieus gingen nemen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_212383657
Het is een dag in de week met een 'd' erin, Trump zegt iets doms.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_212383658
Heerlijk, lekker de boel opstoken. _O-

En dan al die verontwaardiging. _O-
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_212383664
quote:
14s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:28 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
[..]

Blijkbaar was er een hardere toon nodig voor de profiterende Europese landen hun afspraken eens serieus gingen nemen.
Die hardere toon was Putin's oorlog.
Volg de pijlen.
pi_212383740
Klinkt logisch.
pi_212383832
Laten we niet vergeten dat Europa jaarlijks ontzettend veel miljarden kwijt is aan de vluchtelingenstromen uit het Midden Oosten die de VS al vele decennia veroorzaakt met hun bombardementen (Iran, Irak, Afghanistan, Syrië, Jemen). Dat moet ook gewoon meetellen als deel van het defensiebudget en dan halen we die 2% makkelijk.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2024 10:54:47 ]
pi_212383868
Of je het mee moet laten tellen weet ik niet, defensie wordt er immers niet sterker van, maar er zou wel een of andere tegoedkoming voor mogen zijn.

Immers zonder al die oorlogen daar zouden ze hier in veel mindere mate naar toe komen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_212383880
quote:

[..]
[..]

Maar die omslag kwam pas in 2022 onder Biden's presidentschap, dus dat is dan toch een prestatie van Biden en niet van Trump?
pi_212383886
quote:

[..]
[..]

Europa geeft zijn geld liever uit aan een overdreven weldadig sociaal stelsel en opvang van "vluchtelingen" uit Syrië en allerlei Afrikaanse failed states. Het besef dat een groot deel van die "vluchtelingen" niet onze vrienden zijn, maar dat ze ons vijandig gezind zijn moet nog altijd indalen bij onze naieve politici.

Het is steeds meer een kwestie van voor of tegen ons zijn, van de Russen, Chinezen, Noord-Koreanen en andere volkeren die tot de as van het kwaad behoren is het volstrekt duidelijk dat ze tegen ons zijn. Van Trump en zijn aanhang is dat inmiddels ook duidelijk. Het is te hopen dat het weldenkende deel der republikeinen het MAGA deel aan het verstand kan brengen dat de Amerikanen het in hun eentje ook niet zullen redden tegen de as van het kwaad.
pi_212383897
En Putin ziet dit natuurlijk als een open uitnodiging.

De Baltische Staten zijn een makkelijke prooi zonder hulp.
Ook voor het Ruzzische leger in de huidige staat, laat staan als, ze een paar de tijd nemen om het leger weer op te bouwen.
A murky, forgotten land.
pi_212383913
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:54 schreef Nielsch het volgende:
Laten we niet vergeten dat Europa jaarlijks ontzettend veel miljarden kwijt is aan de vluchtelingenstromen uit het Midden Oosten die de VS al vele decennia veroorzaakt met hun bombardementen (Iran, Irak, Afghanistan, Syrië, Jemen). Dat moet ook gewoon meetellen als deel van het defensiebudget en dan halen we die 2% makkelijk.
Mischien kunnen we een vluchtelingen ruil met de VS doen, Europa wat zuid Amerikanen en de VS wat mensen uit deze oorlogsgebieden. :D
pi_212383934
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:54 schreef Nielsch het volgende:
Een groot deel van die vluchtelingenstromen worden vooral door de Russen veroorzaakt; de Amerikanen hebben bijv. nooit ziekenhuizen of woongebieden in Syrië gebombardeerd met het doel een vluchtelingenstroom richting Europa op gang te laten komen om datzelfde Europa te destabiliseren.
  Moderator / Redactie Sport zondag 11 februari 2024 @ 11:04:58 #59
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212383935
Ik kan niet geloven dat ik het zeg, want ik ben echt zo pro-democratie als je maar zijn kan, maar ik hoop echt dat deze man door de rechterlijke macht wordt uitgeschakeld.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  zondag 11 februari 2024 @ 11:05:25 #60
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212383941
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:00 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Europa geeft zijn geld liever uit aan een overdreven weldadig sociaal stelsel en opvang van "vluchtelingen" uit Syrië en allerlei Afrikaanse failed states. Het besef dat een groot deel van die "vluchtelingen" niet onze vrienden zijn, maar dat ze ons vijandig gezind zijn moet nog altijd indalen bij onze naieve politici.

Het is steeds meer een kwestie van voor of tegen ons zijn, van de Russen, Chinezen, Noord-Koreanen en andere volkeren die tot de as van het kwaad behoren is het volstrekt duidelijk dat ze tegen ons zijn. Van Trump en zijn aanhang is dat inmiddels ook duidelijk. Het is te hopen dat het weldenkende deel der republikeinen het MAGA deel aan het verstand kan brengen dat de Amerikanen het in hun eentje ook niet zullen redden tegen de as van het kwaad.
As van het kwaad. :')

Bijna al m’n kleding en spullen in huis komen van de as van het kwaad.

Je bent een beetje para.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_212383946
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Mischien kunnen we een vluchtelingen ruil met de VS doen, Europa wat zuid Amerikanen en de VS wat mensen uit deze oorlogsgebieden. :D
Vind dat een mooie deal, wat Zuid-Amerikaanse chica's ruilen tegen een blik Kalifatima's :Y
A murky, forgotten land.
pi_212383984
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:05 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Je bent een beetje para.
Nee hoor; de geopolitieke ambities van de Chinezen en Russen zijn volstrekt duidelijk en die hebben niets met vreedzame coëxistentie te maken.
pi_212383987
Is hier een filmpje van of is dit verhaal weer compleet uit z'n verband getrokken?
pi_212384003
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:00 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]

WeApoNs of MasS disTruCtion
pi_212384005
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:08 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Is hier een filmpje van of is dit verhaal weer compleet uit z'n verband getrokken?
De ironie dat dit uitgerekend uit jouw toetsenbord moet komen :')
A murky, forgotten land.
pi_212384051
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:05 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Je bent een beetje para.
Ja en? Siemens, Bosch en BMW leverden in 1939 ook gewoon aan andere landen.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 11 februari 2024 @ 11:12:26 #67
485843 crew  Jippie
pi_212384054
Voor Trump bestaat de wereld uit Trump
pi_212384070
quote:
2s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:12 schreef Jippie het volgende:
Hopelijk ook dat als het nodig is, dat hij ook Nederland erkent als bondgenoot ;)
pi_212384076
Volgens mij tellen de contributies aan Oekraïne mee in de 2% guideline. Of Ally moet als lidstaat vertaald worden.

quote:
Military and financial assistance by one Ally to another, specifically to support the defence effort of the recipient, should be included in the defence expenditure of the donor nation and not in that of the recipient.
Zou er een overlap zijn met de "je moet niet aan Oekraine leveren" roepers en de "je moet aan de 2% voldoen" roepers. :7

[ Bericht 1% gewijzigd door stalybridge op 11-02-2024 11:22:14 ]
pi_212384081
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:09 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Hahaha, ja 100% dit _O-
Цой жив
pi_212384099
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:13 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Hopelijk ook dat als het nodig is, dat hij ook Nederland erkent als bondgenoot ;)
Nederland mag dan niet aan de afspraken voldoen, wij doen/deden wel altijd mee oorlogen en missies :Y

Danwel actief of als steun.
A murky, forgotten land.
  zondag 11 februari 2024 @ 11:20:39 #72
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212384156
quote:
2s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:12 schreef Jippie het volgende:
Ikke ikke en de rest kan stikken
  zondag 11 februari 2024 @ 11:21:16 #73
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212384165
Oh voor de mensen die hem een baas vinden hier, je hoort bij de rest.
pi_212384201
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:21 schreef Momo het volgende:
Oh voor de mensen die hem een baas vinden hier, je hoort bij de rest.
Dat.
Als Trump aan de macht komt, zou dat hoe dan ook negatieve gevolgen hebben voor Europa.

En aangezien wij allemaal (ga ik even van uit) in Europa wonen, snap ik niet waarom mensen daar om staan te juichen.
A murky, forgotten land.
pi_212384239
Er zit een gouden randje aan deze imbeciele opmerking, vind ik...

We MOETEN ONS DEFENSIE-APPARAAT WEER OPBOUWEN. Als Trump wint, dan hebben we geen keus meer en moeten we aan de gang. Onmiddellijk.

Maar het is een debiel en het blijft een debiel. Fuck Amerika als hij wint.

Oh... niet dat Rusland wat kán doen, trouwens. :')

[ Bericht 21% gewijzigd door Cuendillar op 11-02-2024 11:32:48 ]
Intolerant voor intolerantie
pi_212384282
quote:

[..]
Geen filmpje dus. Zal allemaal wel meevallen dan.
pi_212384303
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:27 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Geen filmpje dus. Zal allemaal wel meevallen dan.
En als hij het wel 100% zo gezegd en bedoeld heeft, ben jij het met hem eens.
Цой жив
  zondag 11 februari 2024 @ 11:29:14 #78
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212384412
Laten we dit ook vooral niet vergeten. Toen de Amerikanen werden aangevallen zijn de NAVO-partners te hulp geschoten. Ook Nederlandse jongens zijn gedood in Afghanistan en Irak.

twitter
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  zondag 11 februari 2024 @ 11:39:42 #81
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212384454
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:35 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Bedankt. Stevige taal. Europa gaat nu betalen?
Nee ik ben bang dat Putin nu ook hier 100.000+ doden moet laten vallen hierdoor. Geheel terecht natuurlijk.
pi_212384486
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:39 schreef Momo het volgende:

[..]
Nee ik ben bang dat Putin nu ook hier 100.000+ doden moet laten vallen hierdoor. Geheel terecht natuurlijk.
Niet terecht. Waarom zou Putin heel Europa willen overnemen? Dat leger is al bijna kapot als ik de verhalen hier zo hoor.
pi_212384528
quote:

[..]
Het is wel typerend voor mensen zoals hem. Alles wat binnen hun straatje past slikken ze als zoete koek zonder de feiten te checken. Past het er niet in dan zijn ze opeens wel heel kritisch.
  zondag 11 februari 2024 @ 11:45:13 #84
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212384554
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Niet terecht. Waarom zou Putin heel Europa willen overnemen? Dat leger is al bijna kapot als ik de verhalen hier zo hoor.
Maar in het hoofd van de haatdwerg is toch heel Europa eigenlijk van Rusland? Want ooit in jaar x....
pi_212384706
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Niet terecht. Waarom zou Putin heel Europa willen overnemen?
Om dezelfde redenen dat er al allemaal andere landjes om dat kutland in zijn ingenomen.
quote:
Dat leger is al bijna kapot als ik de verhalen hier zo hoor.
Waar maak je je druk om dan?
Conscience do cost.
pi_212384772
Openlijk twijfel zaaien of de NATO gaat reageren is levensgevaarlijk.
pi_212384790
Waarom heeft elk land incapabele leiders of kandidaten? Is dat het Napoleon complex wat al die gasten hebben ofzo?
pi_212384827
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:45 schreef Momo het volgende:

[..]
Maar in het hoofd van de haatdwerg is toch heel Europa eigenlijk van Rusland? Want ooit in jaar x....
:D
Gelukkig komt Nederland niet voor in de Russische geschiedenis.
pi_212384830
quote:
84s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:59 schreef Starhopper het volgende:
Wat is dit dan weer? :') Trump :') :')
Bijzondere is dat Trump hier geen stem in heeft en welliswaar het Kremlin pleased, maar hier niet eens in lijn met het Kremlin praat gegeven Putin in het interview met Carlson aan had gegeven alleen in Oekraine geintereseerd te zijn.

Kremlin is ook nog eens anti-NATO, dus waarom zou het Kremlin landen binnenvallen die nauwelijks uitgeven aan de NATO. Dan zouden ze ongevraagd de grootste emotionele steun aan NATO geven.

ERROR: Cannot compute. :')
pi_212384831
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:13 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Ik weet niet of we als Nederland blij moeten zijn om bondgenoot van een fascistenstaat te zijn.

Maar Trump heeft ironisch genoeg wel een punt, we moeten in Europa wel echt een goed defensieapparaat hebben als verdediging tegen psychopatische fascisten zoals Trump.
pi_212384836
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:36 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Het zal nog minimaal 10 jaar duren voordat Putin een leger heeft opgebouwd om de EU aan te vallen. Als op dat moment Trump nog aan de macht is in de VS heeft hij de VS dus omgevormd in de Trumpdictatuur. En als dat zo is zullen de ontwikkelde staten zich af gaan scheiden van de Trumpdictatuur en kunnen ze zich weer aansluiten bij de NAVO.
Trump is dan sowieso niet aan de macht.
pi_212384850
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:00 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Gok eens waar ze hun vlagkleuren vandaan hebben?
pi_212384873
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:25 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Nee, Nederland is wat dat betreft een van de wanbetalers.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_212384891
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:02 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Gok eens waar ze hun vlagkleuren vandaan hebben?
Luxemburg.
pi_212384897
quote:
4s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:00 schreef aloa het volgende:

[..]
Trump is dan sowieso niet aan de macht.
Hoezo sowieso niet?
Volg de pijlen.
pi_212384908
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:05 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Hoezo sowieso niet?
Hij mag maar 2 x 4 jaar zitten.
  zondag 11 februari 2024 @ 12:06:02 #97
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_212384912
quote:
8s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:52 schreef ems. het volgende:

[..]
Om dezelfde redenen dat er al allemaal andere landjes om dat kutland in zijn ingenomen.
[..]
Waar maak je je druk om dan?
Dat is de Sovjet erfenis. Er wonen nou eenmaal veel Russen in de voormalige Sovjet-staten en die landen hebben vaak de grootste moeite om de rechten van de Russische minderheid in hun land te respecteren. Vanuit het Kremlin is het altijd het beleid geweest om het Russische volk, waar ook ter wereld, te beschermen en tot op heden heeft men nog niet afgeweken van dat beleid, of eroverheen gegaan.
pi_212384913
quote:

[..]
I
[..]
Zo rond de 325 miljoen als ik me niet vergis.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_212384922
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:20 schreef Momo het volgende:

[..]
Ikke ikke en de rest kan stikken
Geld ook voor al die "Niet onze oorlog roepers" hier in Nederland..
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_212384936
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:05 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Hoezo sowieso niet?
Omdat Trump over 10 jaar, àls hij op opnieuw gekozen is, dan alweer 6 jaar geen president meer is :7

Maar om de Baltische staten aan te vallen, als ze geen steun krijgen, hoeft hij het leger niet eens 10 jaar op te bouwen.
A murky, forgotten land.
pi_212384946
quote:

[..]
Jij weet niet heel veel van geschiedenis he?
pi_212384971
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:08 schreef Farenji het volgende:

[..]
En niet alleen van geschiedenis :7
A murky, forgotten land.
pi_212384972
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:08 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Omdat Trump over 10 jaar, àls hij op opnieuw gekozen is, dan alweer 6 jaar geen president meer is :7
Tja, dat dacht men van Hitler ook.
  zondag 11 februari 2024 @ 12:09:38 #104
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212384974
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:06 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Dat is de Sovjet erfenis. Er wonen nou eenmaal veel Russen in de voormalige Sovjet-staten en die landen hebben vaak de grootste moeite om de rechten van de Russische minderheid in hun land te respecteren. Vanuit het Kremlin is het altijd het beleid geweest om het Russische volk, waar ook ter wereld, te beschermen en tot op heden heeft men nog niet afgeweken van dat beleid, of eroverheen gegaan.
Er wonen veel mensen met Nederlandse roots in Michigan. Snel de de helft van de rest van de bevolking afknallen daar, kinderen ontvoeren en dorpen plat branden.
pi_212385004
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:08 schreef Farenji het volgende:

[..]
Als hij de geschiedenis lessen van een Poetin monoloog voor waar aan neemt hoeft hij dat niet te weten. :7
pi_212385031
quote:

[..]
Jawel hoor. Maar niet in zo'n grote mate. Zoek maar eens op Peter de Grote en Nederland.
pi_212385034
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:09 schreef Farenji het volgende:

[..]
Zie jij het dan serieus gebeuren dat Trump na zijn onverhoopt 2e termijn op Hitleriaanse/Putleriaanse de absolute macht grijpt tot aan zijn dood?

Die man is, trouwens ook al heel oud en leeft over 10 jaar waarschijnlijk niet eens meer.
A murky, forgotten land.
pi_212385063
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:09 schreef Momo het volgende:

[..]
Er wonen veel mensen met Nederlandse roots in Michigan. Snel de de helft van de rest van de bevolking afknallen daar, kinderen ontvoeren en dorpen plat branden.
De VOC mentaliteit *O*

Gr gr Jan-Peter
A murky, forgotten land.
pi_212385077
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:09 schreef Farenji het volgende:

[..]
Hitler was dan geen 87
  zondag 11 februari 2024 @ 12:15:00 #110
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_212385080
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:09 schreef Momo het volgende:

[..]
Appels met peren vergelijken.
pi_212385084
Het is niet zo dat als Trump wegvalt, het gedachtegoed of de instelling dat ook doen natuurlijk. Hetzelfde geldt voor Poetin. Was het maar één gek.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_212385092
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:14 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Hitler was dan geen 87 88
O-)
A murky, forgotten land.
pi_212385109
quote:

[..]
Is je wel eens opgevallen dat veel mensen Oekraïense vlaggetjes hebben hier en het op het nieuws vaak gaat over oorlog?

Dat komt omdat Rusland ongerichte massamoorden aan het plegen is in regio's waar vaak een meerderheid met Russische roots woont. Hiervoor gebruiken ze menselijke golf aanvallen waar heel veel Russische jongens aan doodgaan.
  zondag 11 februari 2024 @ 12:16:58 #114
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212385114
quote:
Omdat normale mensen slordig omgaan met hun eindige hoeveelheid energie in hun lichaamsbatterij, en dus eerder doodgaan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_212385120
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:15 schreef Cruzinats het volgende:

[..]
Appels met peren vergelijken.
Niet in het voordeel van jou als je ook maar iets van geschiedenis zou weten.
pi_212385153
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:12 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Zie jij het dan serieus gebeuren dat Trump na zijn onverhoopt 2e termijn op Hitleriaanse/Putleriaanse de absolute macht grijpt tot aan zijn dood?

Die man is, trouwens ook al heel oud en leeft over 10 jaar waarschijnlijk niet eens meer.
Hij heeft ook (aangetrouwde) familie die het stokje kunnen (en wsch willen) overnemen.

Maar let wel, Hitler pleegde in 1923 al een staatsgreep, de Bierkellerputsch die op sommige punten vergelijkbaar is met de bestorming van het Capitool die door Trump is opgezet. En toen Hitler pas in 1933 democratisch(!!) aan de macht kwam hadden veel mensen iets van "ach joh laat het hem maar proberen, het is een idioot, wat is nou het ergste wat kan gebeuren?" maar het eerste wat die gast deed was de complete democratie buitenspel zetten. Dat is hoogstwaarschijnlijk ook het eerste wat Trump gaat doen als ie verkozen wordt.
pi_212385191
Opmerkelijke uitspraak van een man die er bekend om staat zijn rekeningen niet te betalen.
Incelfrikandel
pi_212385250
En dan zijn er nog deze opmerkingen van de (waarschijnlijke) Republikeinse presidentskandidaat. Als hij opnieuw wordt verkozen breken er 'interessante' tijden aan.

twitter
pi_212385346
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:20 schreef Farenji het volgende:

[..]
Hij heeft ook (aangetrouwde) familie die het stokje kunnen (en wsch willen) overnemen.

Maar let wel, Hitler pleegde in 1923 al een staatsgreep, de Bierkellerputsch die op sommige punten vergelijkbaar is met de bestorming van het Capitool die door Trump is opgezet. En toen Hitler pas in 1933 democratisch(!!) aan de macht kwam hadden veel mensen iets van "ach joh laat het hem maar proberen, het is een idioot, wat is nou het ergste wat kan gebeuren?" maar het eerste wat die gast deed was de complete democratie buitenspel zetten. Dat is hoogstwaarschijnlijk ook het eerste wat Trump gaat doen als ie verkozen wordt.
Ik denk dat je iets te ver doordraaft. Trump gooit de Amerikaanse democratie niet omver. De vergelijking Trump-Hitler is ook wel behoorlijk scheef.

Ja oke, beide zijn/waren volstrekt idioot. Die geef ik je.

ON: Gevaarlijke uitspraak die een bom legt onder de NATO. Tijd voor Europa om zelf de handschoen op te pakken. Breng de wapenindustrie in Duitsland maar op gang. Trekt de economie daar ook direct uit het slop.
pi_212385354
En met deze uitspraak zorgt Trump er wel voor dat we hier in Europa defensie weer eens serieus gaan nemen. Ik mag toch hopen dat dat zijn einddoel is. En niet de daadwerkelijke vernietiging van Europa door Rusland.

Vanuit zijn kant begrijp ik het trouwens wel. Zelf geven ze enorm veel geld uit aan defensie terwijl wij hier, met de Russen als onze naaste buren, er de kantjes van af lopen. En als er ooit iets gebeurd dan staan we hier met de bek vol tanden en moeten we de yanks weer lief aan kijken.
pi_212385366
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:38 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik denk dat je iets te ver doordraaft. Trump gooit de Amerikaanse democratie niet omver. De vergelijking Trump-Hitler is ook wel behoorlijk scheef.
We gaan het zien, ben je bereid om er een fles whiskey op in te zetten? Dan kan ik me in ieder geval nog bezatten als de VS in een dictatuur verandert.
pi_212385386
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:38 schreef matigeuser het volgende:
En met deze uitspraak zorgt Trump er wel voor dat we hier in Europa defensie weer eens serieus gaan nemen. Ik mag toch hopen dat dat zijn einddoel is. En niet de daadwerkelijke vernietiging van Europa door Rusland.

Vanuit zijn kant begrijp ik het trouwens wel. Zelf geven ze enorm veel geld uit aan defensie terwijl wij hier, met de Russen als onze naaste buren, er de kantjes van af lopen. En als er ooit iets gebeurd dan staan we hier met de bek vol tanden en moeten we de yanks weer lief aan kijken.
https://www.statista.com/(...)s-of-nato-countries/

Alle buurlanden van Rusland, die het meeste te vrezen hebben van een Russische inval, voldoen keurig aan de 2% NAVO norm anders (Polen, Letland, Estland, Litouwen en Finland).
pi_212385394
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:39 schreef Farenji het volgende:

[..]
We gaan het zien, ben je bereid om er een fles whiskey op in te zetten? Dan kan ik me in ieder geval nog bezatten als de VS in een dictatuur verandert.
Ik drink niet, dus heb er niks aan. Maar gaat niet gebeuren. Hij breekt vast weer wat zinvolle dingen af, maar niet de democratie. Daarvoor heeft hij op veel plekken een ruime meerderheid nodig. Die heeft hij niet.

De macht van de president is ook niet oneindig.
pi_212385401
quote:

[..]

Ja oke, beide zijn/waren volstrekt idioot. Die geef ik je.

ON: Gevaarlijke uitspraak die een bom legt onder de NATO. Tijd voor Europa om zelf de handschoen op te pakken. Breng de wapenindustrie in Duitsland maar op gang. Trekt de economie daar ook direct uit het slop.
Hitler-vergelijkingen gaan vrijwel altijd mank, maar Trump flirt wel degelijk met dictatoriale ideeën:

twitter
pi_212385404
quote:

[..]

Het is anders wel behoorlijk alarmerend dat een Amerikaanse president zijn nederlaag niet wilde erkennen en eigenlijk van plan was gewoon te blijven zitten. En het ergste is nog dat hij nu gewoon weer presidentskandidaat is en een grote kans heeft te winnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zwoerd op 11-02-2024 13:32:30 ]
Цой жив
pi_212385409
Of dit uitspraak, zorgt ervoor dat Europa straks eigen wapenindustrie zal oprichten. En misschien gaat dit voor Amerikaans industrie veel geld kosten.

In dat geval vind ik het juist prima. Hierdoor worden Europa sterker van.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_212385417
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:45 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Het is anders wel behoorlijk alarmerend dat een Amerikaanse president zijn nederlaag niet wilde erkennen en eigenlijk van plan gewoon te blijven zitten. En het ergste is nog dat hij nu gewoon weer presidentskandidaat is en een grote kans heeft te winnen.
Ja,dat is natuurlijk triest en licht alarmerend. Positief is dan weer dat het overgrote deel ook weer niet met deze idioterie wilde meewerken.
pi_212385423
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:39 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik voorzie een burgeroorlog als dat zo ver komt. Democratische staten gaan het niet pikken om onder een Trump dictatuur de leven.
pi_212385441
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:47 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Ja,dat is natuurlijk triest en licht alarmerend. Positief is dan weer dat het overgrote deel ook weer niet met deze idioterie wilde meewerken.
Maar uiteindelijk heeft practisch de gehele Republikeinse partij er niet echt een probleem mee, aangezien hij nu alweer op handen gedragen wordt.
Цой жив
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 12:51:06 #130
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212385452
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:45 schreef Alpha0 het volgende:
Nederland voegt te weinig toe aan de collectieve defensie maar is bepaald geen free rider
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212385465
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:38 schreef matigeuser het volgende:

Het is gewoon dom populistisch geleuter van het niveau FvD. Ja de VS geeft veel meer geld uit aan defensie, ja wij hebben er van geprofiteerd, maar het is zeker niet zo dat het liefdadigheid was en er niks voor terug kwam. algemeen dollargebruik om maar wat te noemen. Het voordeel van de VS boven China is dat ze veel meer bevriende landen hebben. Waar China mot heeft met bijna ieder buurland heeft de VS heel veel bondgenoten die misschien niet militair meekomen, maar economisch zeker hun steentje bijdragen. De EU heeft bijvoorbeeld meer steun aan Oekraïne gegeven van de VS. In de kwestie Taiwan zullen onze vliegdekschepen de oorlog niet winnen, maar de economische schade voor China is veel groter, dan wanneer alleen de VS boos wordt.

En die bondgenoten gooien ze allemaal overboord om makkelijk te scoren bij een verkiezing met halve waarheden.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 11 februari 2024 @ 12:55:23 #132
485843 crew  Jippie
pi_212385473
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:09 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
WeApoNs of MasS disTruCtion
pi_212385478
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:45 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Het is anders wel behoorlijk alarmerend dat een Amerikaanse president zijn nederlaag niet wilde erkennen en eigenlijk van plan gewoon te blijven zitten. En het ergste is nog dat hij nu gewoon weer presidentskandidaat is en een grote kans heeft te winnen.
Precies, ik ben er allerminst gerust op, en ik denk dat het naief is om dit te bagatelliseren. Toen Trump vorige keer aan de macht kwam was ie onervaren, kende de weg nog niet, en was het voor een deel een uit de hand gelopen grap voor hem. Nu heeft ie wel ervaring en is ie ook nog eens een enorme wrok jegens heel veel mensen. Het is een haatdragende gefrustreerde klootzak geworden die wraak wil nemen en daar moeten we we ons echt zorgen over maken.

Bovendien heeft hij zelf meerdere malen openlijk verwezen naar de dictatuur die onder hem zal komen, dit komt echt niet uit de lucht vallen. Ook de verbanden met Hitler zijn er genoeg, in sommige toespraken citeert hij bijna letterlijk uit toespraken van Hitler, en dat is ook geen toeval.
pi_212385479
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:49 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Maar uiteindelijk heeft practisch de gehele Republikeinse partij er niet echt een probleem mee, aangezien hij nu alweer op handen gedragen wordt.
Money, fear and power.

Money > Trump en z'n gevolg
Fear > bang voor de reactie tegen hen als Trump wint
Power > alternatief is winst voor de Democraten.

Ja, principieel zou je zeggen: bekijk het maar Donald, we reorganiseren binnen the GOP en laten de Democraten met Sleepy Joe winnen. We pakken ze de volgende keer.

Feit is dat - zeker de Amerikaanse - wereld gerund wordt door geld en macht. Je sluit je liever tegen je zin aan bij de 'sterke leider', dan tegen hem in verzet komen en je je zorgvuldig opgebouwde carrière op het spel zet. Uiteindelijk is Trump ook maar een oude, seniele passant.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 11 februari 2024 @ 12:56:13 #135
485843 crew  Jippie
pi_212385480
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:08 schreef NeeOfTochJA het volgende:
pi_212385504
En weer gaan wij ons richten op de uitspraken van Trump, enkel om Trump te bashen. We gaan zijn uitspraken niet interpreteren als: oke, laten we dan echt investeren in Defensie, en zorgen voor flinke Europese macht binnen de NAVO.

Trump is een anti-intellectuele nihilist. Een clown. Maar dat maakt weinig uit in essentie. Zijn democratische tegenhanger is ook een seniele gek.
  zondag 11 februari 2024 @ 13:01:59 #137
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212385508
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:00 schreef theunderdog het volgende:
En weer gaan wij ons richten op de uitspraken van Trump, enkel om Trump te bashen. We gaan zijn uitspraken niet interpreteren als: oke, laten we dan echt investeren in Defensie, en zorgen voor flinke Europese macht binnen de NAVO.

Trump is een anti-intellectuele nihilist. Een clown. Maar dat maakt weinig uit in essentie. Zijn democratische tegenhanger is ook een seniele gek.
Stel je voor je geeft kritiek op een persoon die zulke gevaarlijke uitspraken doet.
pi_212385510
quote:
3s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:29 schreef NgInE het volgende:
Ik ben niet tegen een Europees leger. Maar punt is wel met de jaren focus daarop, Europese landen de investering in hun eigen defensie hebben lopen verwaarlozen.

Uiteraard kan/moet integratie binnen de EU het doel zijn. Maar laten we er eerst voor zorgen dat elk land aan de 2% norm voldoet, en er een sterke Europese macht/invloed komt binnen de NAVO.
pi_212385517
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:01 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Stel je voor je geeft kritiek op een persoon die zulke gevaarlijke uitspraken doet.
Stel je voor dat je kritiek geeft en het daarbij blijft. Alleen maar kritiek. Om vervolgens afhankelijk te blijven van dat zelfde land.
  zondag 11 februari 2024 @ 13:04:44 #140
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212385526
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het is gewoon dom populistisch geleuter van het niveau FvD. Ja de VS geeft veel meer geld uit aan defensie, ja wij hebben er van geprofiteerd, maar het is zeker niet zo dat het liefdadigheid was en er niks voor terug kwam. algemeen dollargebruik om maar wat te noemen. Het voordeel van de VS boven China is dat ze veel meer bevriende landen hebben. Waar China mot heeft met bijna ieder buurland heeft de VS heel veel bondgenoten die misschien niet militair meekomen, maar economisch zeker hun steentje bijdragen. De EU heeft bijvoorbeeld meer steun aan Oekraïne gegeven van de VS. In de kwestie Taiwan zullen onze vliegdekschepen de oorlog niet winnen, maar de economische schade voor China is veel groter, dan wanneer alleen de VS boos wordt.

En die bondgenoten gooien ze allemaal overboord om makkelijk te scoren bij een verkiezing met halve waarheden.
Datzelfde geldt overigens voor het domrechtse gebral hier als "Geen cent meer naar Zuid-Europa".
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 11 februari 2024 @ 13:05:59 #141
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_212385533
Prima joh, als hij dan de rekening voor dat gekluns van de VS in het midden oosten ook eindelijk eens oppakt. Inclusief vluchtelingen én indachtig de oorlog met Iran die hij gaat beginnen. We verschepen de complete vluchtelingenstroom graag naar Florida. Wens 'em ook veel succes met zijn muur verder.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_212385547
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:56 schreef Farenji het volgende:

[..]
Precies, ik ben er allerminst gerust op, en ik denk dat het naief is om dit te bagatelliseren. Toen Trump vorige keer aan de macht kwam was ie onervaren, kende de weg nog niet, en was het voor een deel een uit de hand gelopen grap voor hem. Nu heeft ie wel ervaring en is ie ook nog eens een enorme wrok jegens heel veel mensen. Het is een haatdragende gefrustreerde klootzak geworden die wraak wil nemen en daar moeten we we ons echt zorgen over maken.

Bovendien heeft hij zelf meerdere malen openlijk verwezen naar de dictatuur die onder hem zal komen, dit komt echt niet uit de lucht vallen. Ook de verbanden met Hitler zijn er genoeg, in sommige toespraken citeert hij bijna letterlijk uit toespraken van Hitler, en dat is ook geen toeval.
Het erge is: er was helemaal niets om ons druk over te maken, als wij 15 jaar geleden al minder naïef waren geworden. Al tijden zijn er geluiden dat Europa minder afhankelijk moet worden van Amerika.

Bedoel: het land is ver te verkiezen boven China, Rusland. Maar het is en blijft een land met behoorlijke achterlijke staten he.
pi_212385558
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:03 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Stel je voor dat je kritiek geeft en het daarbij blijft. Alleen maar kritiek. Om vervolgens afhankelijk te blijven van dat zelfde land.
We zijn in Europa al begonnen met een inhaalslag wat betreft defensie, maar dat was natuurlijk niet door de uitspraken van Trump, maar al door de annexatie van de Krim en later Oekraine. Wat Trump zegt gaat wel wat verder dan "zorg voor een goed leger", hij legt hier een bommetje (npi) onder de hele NAVO door te dreigen zich niet aan zo'n beetje het allerbelangrijkste verdragspunt te gaan houden.
pi_212385590
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:10 schreef Farenji het volgende:

[..]
We zijn in Europa al begonnen met een inhaalslag wat betreft defensie, maar dat was natuurlijk niet door de uitspraken van Trump, maar al door de annexatie van de Krim en later Oekraine. Wat Trump zegt gaat wel wat verder dan "zorg voor een goed leger", hij legt hier een bommetje (npi) onder de hele NAVO door te dreigen zich niet aan zo'n beetje het allerbelangrijkste verdragspunt te gaan houden.
Inhaalslag?

De meeste NAVO-landen zitten nog steeds niet aan die 2%. Nederland haalt de 2% niet, Belgie is helemaal een ramp met haar 1,17%. Drones? hebben we amper, luchtafweer? nagenoeg onbestaand, Tanks? LOL.

Uiteindelijk is woordgebruik natuurlijk semantiek. Maar als dit een inhaalslag is.....
pi_212385601
quote:
4s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:05 schreef aloa het volgende:

[..]
Hij mag maar 2 x 4 jaar zitten.
Net als Putin en Erdogan enzo?
Volg de pijlen.
pi_212385649
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:13 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Inhaalslag?

De meeste NAVO-landen zitten nog steeds niet aan die 2%. Nederland haalt de 2% niet, Belgie is helemaal een ramp met haar 1,17%. Drones? hebben we amper, luchtafweer? nagenoeg onbestaand, Tanks? LOL.

Uiteindelijk is woordgebruik natuurlijk semantiek. Maar als dit een inhaalslag is.....
Is inderdaad semantiek, sinds de gebeurtenissen in het oosten en ook door IS is men echt wel overtuigd van het belang en dat weet je best. Dit soort haarkloverij doe je volgens mij alleen zodat je niet op de rest van mijn post in hoeft te gaan. Zoals je ook alles wat men over Trump zegt "pareert" met "jA mAAr bIDen".
pi_212385674
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:01 schreef StateOfMind het volgende:
En Putin ziet dit natuurlijk als een open uitnodiging.

De Baltische Staten zijn een makkelijke prooi zonder hulp.
Ook voor het Ruzzische leger in de huidige staat, laat staan als, ze een paar de tijd nemen om het leger weer op te bouwen.
Zonder de VS schieten we dit Rusland ook wel terug naar de middeleeuwen, met legers als dat van Finland en Polen, die al staan al te trappelen om orde op zaken te mogen stellen.
  zondag 11 februari 2024 @ 13:22:46 #148
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212385682
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:21 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Zonder de VS schieten we dit Rusland ook wel terug naar de middeleeuwen, met legers als dat van Finland en Polen, die al staan al te trappelen om orde op zaken te mogen stellen.
Ze zijn nu net hier een beetje aan het wakker worden in Nederland en Duitsland, beste nog even wachten denk ik.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212385690
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:19 schreef Farenji het volgende:

[..]
Is inderdaad semantiek, sinds de gebeurtenissen in het oosten en ook door IS is men echt wel overtuigd van het belang en dat weet je best. Dit soort haarkloverij doe je volgens mij alleen zodat je niet op de rest van mijn post in hoeft te gaan. Zoals je ook alles wat men over Trump zegt "pareert" met "jA mAAr bIDen".
Het is mij totaal vreemd waarom je zo aangebrand reageert.

Als Trump daad bij woord voegt wanneer hij president is, dan is artikel 5 onbestaand. Met de huidige stand van zaken binnen de EU, zijn wij gewoon fucked. Die gehele 'inhaalslag' waar jij het over hebt, gaat veel te langzaam.

Je zou ook gewoon toe kunnen geven dat jij dacht dat wij goed bezig waren, maar dat je niet wist dat de meeste landen nog steeds niet aan de 2% norm voldoen.
pi_212385715
Artikel 5 is nooit echt getest. Ik geloof er niks van dat iedereen bijspringt als een van de Baltische Staten onder de voet wordt gelopen.

Nederland moet haar eigen grondgebied weer op 1 zetten en dus investeren binnen Nederland. Als de shit de ventilator raakt is het ieder voor zich en dan wil je je beste apparatuur niet in het Oostblok hebben staan.
pi_212385774
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:25 schreef Confetti het volgende:
Artikel 5 is nooit echt getest. Ik geloof er niks van dat iedereen bijspringt als een van de Baltische Staten onder de voet wordt gelopen.

Nederland moet haar eigen grondgebied weer op 1 zetten en dus investeren binnen Nederland. Als de shit de ventilator raakt is het ieder voor zich en dan wil je je beste apparatuur niet in het Oostblok hebben staan.
Als Trump aan de macht is, heb ik ook geen vertrouwen in zijn handelen. Maar anders weet ik zeker dat artikel 5 gelijk ingaat.

Dat laatste, Nederland voor zich, is romantische flauwekul.
pi_212385803
quote:

Dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat iedereen bereid is bij te springen. Maar het is natuurlijk niet dat als een of ander land dat niet veel voorstelt een NAVO land aanvalt, dat het dan nodig is dat elke NAVO land er bovenop springt.

Wat er alleen nu anders is, is dat een toekomstig president van een van de meest invloedrijke landen op militair gebied bij voorbaat al de middelvinger opsteekt.
pi_212385826
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:21 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Munitie is het toverwoord.

Destijds met de luchtaanvallen op Libië waren de Europese landen al binnen een paar weken door de bommen en raketten heen, waarna we bij de VS aanklopten.

Ook anno nu heeft Rusland door de oorlogseconomie de capaciteit opgebouwd om zo'n 10.000 artillerie shells per dag af te vuren op Oekraïne (was in het begin veel meet, maar toch).

Oekraïne daarentegen heeft ondanks alle Westerse hulp en Westerse munitie maar zo'n 2000 stuks per dag.

Dus de vraag is of en hoe lang we het nu op dit moment zouden kunnen volhouden met onze eigen voorraden.
A murky, forgotten land.
  zondag 11 februari 2024 @ 14:04:47 #154
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212386160
2 procent van het bruto binnenlands product.
gewoon netjes aan de regeltjes houden dan is iedereen tevreden
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212386341
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:04 schreef sturmpie het volgende:
2 procent van het bruto binnenlands product.
gewoon netjes aan de regeltjes houden dan is iedereen tevreden
Als je dat denkt, dan heb je de afgelopen jaren niet opgelet hoor. Als je de republikeinen hun "zin" geeft, dan vinden ze gewoon wat anders om dwars te gaan liggen. Al zou iedereen 4% uitgeven, dan vindt Trump wel een andere reden om bondgenoten te verraden. "Ja maar ze hinderen onze tech industrie, ze zijn woke, landbouwproducten zijn te goedkoop enz enz enz, dus ze hoeven niet op ons te rekenen want ze zijn vijandig."
  zondag 11 februari 2024 @ 14:28:30 #156
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212386394
quote:

[..]
I
[..]
320 miljoen inwoners maar je hebt daar maar twee grote politieke partijen, een paar interne afsplitsingen zoals the freedom caucus van trump of the tea party en een paar onafhankelijke zoals bernie sanders die alleen kan meedoen als hij zich inschrijft bij de democratische partij.

partijen zoals the libertarian movement met jo jorgensen staan ook op het stembiljet maar daar stemt zo'n 0,1% op (maar die stemmen kan genoeg zijn om het verschil te zijn tussen de race van de demente bejaarde en de oude seniel) op swing states
pi_212386446
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:28 schreef Origami94 het volgende:

[..]
320 miljoen inwoners maar je hebt daar maar twee grote politieke partijen, een paar interne afsplitsingen zoals the freedom caucus van trump of the tea party en een paar onafhankelijke zoals bernie sanders die alleen kan meedoen als hij zich inschrijft bij de democratische partij.

partijen zoals the libertarian movement met jo jorgensen staan ook op het stembiljet maar daar stemt zo'n 0,1% op (maar die stemmen kan genoeg zijn om het verschil te zijn tussen de race van de demente bejaarde en de oude seniel) op swing states
Vergeet de socialistische partij niet.
  zondag 11 februari 2024 @ 14:40:09 #158
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_212386541
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Helaas, jij bent het die het onderschat.

De potus bepaalt of hij het Amerikaanse leger te hulp laat schieten in een artikel-5-situatie. Daarmee hoeft een Amerikaanse prrsident dus helemaal niet officieel uit de navo te stappen om precies dat de facto te bewerkstelligen.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_212386548
Trump ^O^ _O_
  zondag 11 februari 2024 @ 15:03:43 #160
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212386818
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:23 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Als je dat denkt, dan heb je de afgelopen jaren niet opgelet hoor. Als je de republikeinen hun "zin" geeft, dan vinden ze gewoon wat anders om dwars te gaan liggen. Al zou iedereen 4% uitgeven, dan vindt Trump wel een andere reden om bondgenoten te verraden. "Ja maar ze hinderen onze tech industrie, ze zijn woke, landbouwproducten zijn te goedkoop enz enz enz, dus ze hoeven niet op ons te rekenen want ze zijn vijandig."
nee hoor, als iedereen zich aan de 2% houdt is Trump tevreden, hij laat gewoon even weten dat navo-landen zich aan de 2% moeten houden
pi_212386835
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:03 schreef sturmpie het volgende:

[..]
nee hoor, als iedereen zich aan de 2% houdt is Trump tevreden, hij laat gewoon even weten dat navo-landen zich aan de 2% moeten houden
aparte manier wel om dat te uiten overigens.
pi_212386872
quote:

[..]
Doe jij alsof of ben je echt zo naïef?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212386881
quote:

[..]
nee hoor, als iedereen zich aan de 2% houdt is Trump tevreden,
Hij kan zich niet eens aan de kieswet van z'n eigen land houden. Waar haal je het vertrouwen vandaan voor deze claim?

quote:
hij laat gewoon even weten dat navo-landen zich aan de 2% moeten houden
Dit is geen gewone manier van communiceren. Dit is bovendien enorm schadelijk voor de VS.
pi_212386900
quote:

[..]
Die "Russische minderheid" (lees: Russische vijfde colonne) levert in ieder land waar ze aanwezig is alleen maar problemen op en zou gedeporteerd moeten worden naar hun moederland.
  zondag 11 februari 2024 @ 15:08:39 #165
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_212386904
Een verzekering afsluiten, de rekening niet betalen en vervolgens naar een ander wijzen als je verteld wordt dat je niet meer verzekerd bent 8)7
Heel veel sambal
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 15:12:12 #166
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212386967
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:08 schreef Nyamuk het volgende:
Een verzekering afsluiten, de rekening niet betalen en vervolgens naar een ander wijzen als je verteld wordt dat je niet meer verzekerd bent 8)7
daar is hier niet echt sprake van
pi_212386981
quote:
Artikel 5 is nooit echt getest
. Ik geloof er niks van dat iedereen bijspringt als een van de Baltische Staten onder de voet wordt gelopen.

Eeeuhm, jawel, na 9/11. En daarom zat de Navo dus in Afghanistan.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_212386987
Ben wel echt compleet verrast dat Trump zoiets zou roepen. Helemaal geschokt.

Tja, het volk verdiend waar ze op stemmen. We mogen idd hopen dat Trump het niet word. Al is Biden eigenlijk ook al weer veel te oud en seniel. Is het nou zo moeilijk om een jongere kandidaat te vinden?
  zondag 11 februari 2024 @ 15:14:22 #169
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_212386999
quote:
88s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:12 schreef sp3c het volgende:

[..]
daar is hier niet echt sprake van
Nog niet. Maar dat is zo te lezen wel de grote angst, vind je niet?
Heel veel sambal
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 15:15:19 #170
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212387009
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:14 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Nog niet. Maar dat is zo te lezen wel de grote angst, vind je niet?
nee sowieso niet, de rekening betaald men gewoon
  zondag 11 februari 2024 @ 15:15:26 #171
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212387010
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Doe jij alsof of ben je echt zo naïef?
hij laat gewoon even iedereen schrikken, zo is Trump, hij heeft gelijk dat hij eist dat iedereen zich aan de navo-regel van 2% houdt. als hij zegt dat hij niet gaat helpen als je onder de 2% zit dan krab je je wel even op je hoofd, dan gaan mensen nadenken. USA als militaire grootmacht moet altijd de klusjes opknappen als 't zo laat is, groot gelijk dat hij op z'n minst verwacht dat iedere lidstaat zich aan de 2% houdt.

als je van zijn uitspraak schrikt ben je naïef imo. blaffende honden bijten niet, je moet de context begrijpen en niet gelijk je broek volschijten van angst want ojee stel je voor .... etc....
  zondag 11 februari 2024 @ 15:17:03 #172
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212387027
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:05 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
aparte manier wel om dat te uiten overigens.
hij creërt 'n schrik-effect bij de landen die niet de 2% norm aanhouden, gewoon even wakker schudden, verder niks aan de hand. business as usual. je moet soms even van je laten horen als men denkt USA lost 't wel op zoals gewoonlijk. voor wat hoort wat.
pi_212387038
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 12:00 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik weet niet of we als Nederland blij moeten zijn om bondgenoot van een fascistenstaat te zijn.

Maar Trump heeft ironisch genoeg wel een punt, we moeten in Europa wel echt een goed defensieapparaat hebben als verdediging tegen psychopatische fascisten zoals Trump.
Puur alleen voor bescherming is prima toch?
  zondag 11 februari 2024 @ 15:18:59 #174
pi_212387049
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:15 schreef sturmpie het volgende:

[..]
hij laat gewoon even iedereen schrikken, zo is Trump, hij heeft gelijk dat hij eist dat iedereen zich aan de navo-regel van 2% houdt. als hij zegt dat hij niet gaat helpen als je onder de 2% zit dan krab je je wel even op je hoofd, dan gaan mensen nadenken. USA als militaire grootmacht moet altijd de klusjes opknappen als 't zo laat is, groot gelijk dat hij op z'n minst verwacht dat iedere lidstaat zich aan de 2% houdt.

als je van zijn uitspraak schrikt ben je naïef imo. blaffende honden bijten niet, je moet de context begrijpen en niet gelijk je broek volschijten van angst want ojee stel je voor .... etc....
Dit
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:17 schreef sturmpie het volgende:

[..]
hij creërt 'n schrik-effect bij de landen die niet de 2% norm aanhouden, gewoon even wakker schudden, verder niks aan de hand. business as usual. je moet soms even van je laten horen als men denkt USA lost 't wel op zoals gewoonlijk. voor wat hoort wat.
En dit

Al die jankende sneeuwvlokjes tegenwoordig :')
pi_212387059
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:15 schreef sturmpie het volgende:

[..]

Uhm nee. Het is een ontzettende leugenaar en oplichter.

En voor wie was dit dan bedoeld?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  zondag 11 februari 2024 @ 15:21:09 #176
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212387081
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:07 schreef Glazenmaker het volgende:
Dit is geen gewone manier van communiceren. Dit is bovendien enorm schadelijk voor de VS.
nee hoor, 't is juist schadelijk als je je niet aan de 2% houdt, Trump heeft groot gelijk navo-landen eraan te herinneren dat ze zich aan de 2% moeten houden. nu zit de schrik er wel even in. wat als USA niet komt opdraven ... dan zit je in de shit.

verder is 't ondenkbaar dat rusland navo-leden en EU zou aanvallen
Putin zou dat nooit doen, leidt nergens toe, totaal geen reden toe

je kan allerlei filmscenario's en doemscenario's bedenken, de realiteit is nogal simpel, EU&NAVO is super veilig.
  zondag 11 februari 2024 @ 15:21:13 #177
pi_212387084
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Uhm nee. Het is een ontzettende leugenaar en oplichter.

En voor wie was dit dan bedoeld?
Je kan toch lezen of niet soms? Voor al die profiterende landen die niks willen bijdragen aan defensie maar wel verwachten dat USA braaf hun weer komt redden als er nood aan de man is....
pi_212387119
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:17 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ik neem dit

quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:18 schreef cabe0002 het volgende:

[..]
Dit
[..]
En dit

Al die jankende sneeuwvlokjes tegenwoordig :')
En dit maar met een grote zak zout. Het zijn bizarre uitspraken, iedereen die daar anders over denkt is niet echt serieus te nemen. Zo zet je iig niemand scherp, maargoed trump is dan ook een parodie op een mens.
pi_212387131
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:21 schreef cabe0002 het volgende:

[..]
Je kan toch lezen of niet soms? Voor al die profiterende landen die niks willen bijdragen aan defensie maar wel verwachten dat USA braaf hun weer komt redden als er nood aan de man is....
Wanneer waren de eerdere keren dan?
  zondag 11 februari 2024 @ 15:25:03 #180
pi_212387151
quote:
2s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:23 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Wanneer waren de eerdere keren dan?
pi_212387163
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik ben niet tegen een Europees leger. Maar punt is wel met de jaren focus daarop, Europese landen de investering in hun eigen defensie hebben lopen verwaarlozen.

Uiteraard kan/moet integratie binnen de EU het doel zijn. Maar laten we er eerst voor zorgen dat elk land aan de 2% norm voldoet, en er een sterke Europese macht/invloed komt binnen de NAVO.
Er zou ook iets van een kernwapen programma moeten komen. Rusland is een groot land en voor afschriking hebben we wel wat meer nodig lijkt mij.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  zondag 11 februari 2024 @ 15:26:31 #182
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_212387173
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 10:34 schreef Discombobulate het volgende:
Heerlijk, lekker de boel opstoken. _O-

En dan al die verontwaardiging. _O-
Het valt inderdaad wel op hoe ontzettend makkelijk mensen op de kast zijn te krijgen door deze man. De realiteit is dat helaas te veel Europese landen een grote fout gemaakt door niet genoeg in de eigen defensie te investeren. En men denkt nu dat het aan andere landen zoals de VS is, om hun te beschermen, maar zo werkt het gewoon niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 11 februari 2024 @ 15:26:39 #183
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212387176
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:25 schreef cabe0002 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Geen antwoord dus.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_212387193
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:26 schreef NgInE het volgende:

[..]
Er zou ook iets van een kernwapen programma moeten komen. Rusland is een groot land en voor afschriking hebben we wel wat meer nodig lijkt mij.
Veel mensen zijn daar juist toch pissed of voor?
  zondag 11 februari 2024 @ 15:29:50 #185
pi_212387230
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Geen antwoord dus.
Jij vraagt serieus wanneer de USA ons heeft gered? WW2 much? Ga eens effe terug naar de schoolbank jij....
  zondag 11 februari 2024 @ 15:30:39 #186
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212387248
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:29 schreef cabe0002 het volgende:

[..]
Jij vraagt serieus wanneer de USA ons heeft gered? WW2 much? Ga eens effe terug naar de schoolbank jij....
Ah, juist, en voldeden onze militaire uitgaven toen niet aan de destijds geldende NAVO-normen?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 11 februari 2024 @ 15:31:00 #187
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_212387255
quote:

[..]
Dat hebben Frankrijk en Engeland al, een Nederlands kernwapenprogramma zal daar weinig aan toevoegen. Als het überhaupt van de grond komt na jaren van protesten, bezwaarprocedures en rechtszaken tot aan de raad van state.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_212387261
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:30 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ah, juist, en hadden toen een te lage bijdrage aan het NAVO-budget?
De president van toen had iig niet zo'n rare denkbeelden als trump nu heeft
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 15:32:25 #189
236264 crew  capricia
pi_212387277
quote:

[..]
Volgens mij hebben wij de VS gesteund in Afghanistan.
Daar zijn ook Nederlanders bij omgekomen.

Tevens is het tot nu toe alleen de VS geweest die aanspraak op Artikel 5 van de Navo maakte:
Na de aanslagen op 11 september 2001 in New York en Washington. De NAVO heeft de Verenigde Staten na deze aanslagen bijgestaan.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212387293
quote:

[..]
Daar is dit voor bedoeld?
Dat is het publiek voor deze uitspraak?

Wat denk je nu zelf?
  zondag 11 februari 2024 @ 15:33:34 #191
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212387296
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:31 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
De president van toen had iig niet zo'n rare denkbeelden als trump nu heeft
Trump is een beetje zoals Lindbergh in Philip Roth's "The plot against America".
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_212387304
quote:

[..]
De Europese NAVO tak kan, naast Frankrijk en Engeland, inderdaad wel een paar staten meer gebruiken met raketten die met kernkoppen uitgerust kunnen worden.
  zondag 11 februari 2024 @ 15:34:59 #193
pi_212387312
quote:

[..]
Ah, juist, en hadden toen een te lage bijdrage aan het NAVO-budget?
Troll maar door...Er was niet eens een NAVO toen. En nee, ook zonder de NAVO hadden we in ieder geen voldoende defensie om onszelf te kunnen verdedigen tegen een serieuze vijand.... :')
  Trouwste user 2022 zondag 11 februari 2024 @ 15:35:46 #194
7889 tong80
Spleenheup
pi_212387334
quote:

Ha ha ha. Jij bent er één die na het kwijtraken van een hand een jongetje van 10 verwijt met illegaal vuurwerp te hebben gespeeld. Dat het lekker puh is. Zijn lesje heeft geleerd en het nooit meer zal doen. :{

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 11 februari 2024 @ 15:38:21 #195
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212387390
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:34 schreef cabe0002 het volgende:

[..]
Troll maar door...Er was niet eens een NAVO toen. En nee, ook zonder de NAVO hadden we in ieder geen voldoende defensie om onszelf te kunnen verdedigen tegen een serieuze vijand.... :')
Zie capricia in NWS / Trump: Putin mag NATO landen binnen vallen die niet betalen
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_212387405
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:29 schreef cabe0002 het volgende:

[..]
Ja leuk, maar dat had niks met de Navo te maken.
  zondag 11 februari 2024 @ 15:40:07 #197
pi_212387429
quote:
2s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:38 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ja leuk, maar dat had niks met de Navo te maken.
Heeft alles met Navo te maken
pi_212387501
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:40 schreef cabe0002 het volgende:

[..]
Heeft alles met Navo te maken
Nope.
  zondag 11 februari 2024 @ 15:47:12 #199
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212387567
quote:
destijds geldende NAVO-normen?
tijdens WW2 was er geen navo, die is pas in 1947 opgericht onder leiding van USA
pi_212387569
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:18 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Puur alleen voor bescherming is prima toch?
Zoals de maffia je ook "beschermt"? Nee dank je.
  zondag 11 februari 2024 @ 15:48:11 #201
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212387579
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:47 schreef sturmpie het volgende:

[..]
tijdens WW2 was er geen navo, die is pas in 1947 opgericht onder leiding van USA
Joh, dat was mijn hele punt een beetje.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 11 februari 2024 @ 15:57:44 #202
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_212387713
quote:
3s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:29 schreef NgInE het volgende:
Is het niet makkelijker om gewoon de rekening te betalen? Zo'n leger is ook niet voor niks.
pi_212387732
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:57 schreef the-eye het volgende:

[..]
Is het niet makkelijker om gewoon de rekening te betalen? Zo'n leger is ook niet voor niks.
Dat heet ook gewoon chantage

"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_212387738
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:47 schreef Farenji het volgende:

[..]
Zoals de maffia je ook "beschermt"? Nee dank je.
Wat :')
  zondag 11 februari 2024 @ 16:03:35 #205
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_212387823
Follow the money. Als alle NATO landen >2% aan defensie besteden. Waar denk je waar dat geld heen gaat. De wapen industrie en het meeste dus in Amerika. Overigens ben ik het wel eens dat we ons aan onze afspraken moeten houden en ook 2% of meer moeten besteden. Maar jongens dit is toch niet de manier!

De yankees doen goed hun best om geen vertrouwen meer te hebben in Amerika.

Wat dat betreft ben ik voor een stevige Europese leger en dat we investeren in een Europese defensie industrie die andere landen voorbijstreeft. Je gaat grote machtsblokken krijgen en daar mogen we niet knel tussen zitten.
pi_212387857
quote:
10s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:59 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Kom op zeg. Het is inmiddels toch wel duidelijk dat Trump zich niet aan afspraken kan/wil houden, dat het een onbetrouwbare pathologisch leugenaar is en dat ie volledig gestoord in z'n kop is. Die wil je niet als beschermer. Waarom moet ik dit uitleggen?
  zondag 11 februari 2024 @ 16:09:27 #207
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212387907
quote:
10s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:59 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Misschien moet je eens terugluisteren wat Trump over de financiele steun aan Oekraine zei. Een lening die nooit geind wordt zolang Oekraine doet wat de VS willen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_212388220
Trump heeft een punt
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_212388347
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:35 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ha ha ha. Jij bent er één die na het kwijtraken van een hand een jongetje van 10 verwijt met illegaal vuurwerp te hebben gespeeld. Dat het lekker puh is. Zijn lesje heeft geleerd en het nooit meer zal doen. :{

:T
Wat een rare reactie.

En nee.
  zondag 11 februari 2024 @ 16:34:12 #210
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_212388398
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:58 schreef TLC het volgende:

[..]
Dat heet ook gewoon chantage

Mwoah toch niet als het gaat om het nakomen van bestaande afspraken? Trump wordt hier niet beter van
pi_212388415
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:09 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Misschien moet je eens terugluisteren wat Trump over de financiele steun aan Oekraine zei. Een lening die nooit geind wordt zolang Oekraine doet wat de VS willen.
:')
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 16:35:30 #212
236264 crew  capricia
pi_212388421
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:26 schreef Aloulu het volgende:
Trump heeft een punt
Ja. We moeten gewoon de gemaakte afspraken nakomen.
Vind het ook wel lekker makkelijk, je snor zo drukken. :{
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212388428
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:06 schreef Farenji het volgende:

[..]
Kom op zeg. Het is inmiddels toch wel duidelijk dat Trump zich niet aan afspraken kan/wil houden, dat het een onbetrouwbare pathologisch leugenaar is en dat ie volledig gestoord in z'n kop is. Die wil je niet als beschermer. Waarom moet ik dit uitleggen?
Dat heeft niets te maken met die achterlijke vergelijking die je maakte.
  zondag 11 februari 2024 @ 16:37:04 #214
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_212388438
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:03 schreef fjs het volgende:
Follow the money. Als alle NATO landen >2% aan defensie besteden. Waar denk je waar dat geld heen gaat. De wapen industrie en het meeste dus in Amerika. Overigens ben ik het wel eens dat we ons aan onze afspraken moeten houden en ook 2% of meer moeten besteden. Maar jongens dit is toch niet de manier!

Wat dat betreft ben ik voor een stevige Europese leger en dat we investeren in een Europese defensie industrie die andere landen voorbijstreeft. Je gaat grote machtsblokken krijgen en daar mogen we niet knel tussen zitten.
Ik denk dat Trump snel een einde aan die oorlog zal breien mocht hij de verkiezingen winnen dus in hoeverre is dit dan ten gunste van de wapenindustrie? Of moet ik het zien als een doekje tegen het bloeden?
  zondag 11 februari 2024 @ 16:38:42 #215
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212388450
quote:
10s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:35 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
:')
Ah, niet geluisterd dus.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 11 februari 2024 @ 16:41:57 #216
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_212388490
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:37 schreef the-eye het volgende:

[..]
Ik denk dat Trump snel een einde aan die oorlog zal breien mocht hij de verkiezingen winnen dus in hoeverre is dit dan ten gunste van de wapenindustrie? Of moet ik het zien als een doekje tegen het bloeden?
Denk dat je mijn post niet goed hebt gelezen. Als elk NATO land 2% of meer investeert dan komt dat ten goede van de defensie industrie van de US. Heb het helemaal niet over Oekraïne.
pi_212388520
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:37 schreef the-eye het volgende:

[..]
Trump zal de steun aan Oekraïne volledig stopzetten. Dat zal het einde van de oorlog inderdaad versnellen, maar of we daar nou vrolijk van moeten worden, hier in het westen....
pi_212388546
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ah, niet geluisterd dus.
Nope :)
  Forum Admin zondag 11 februari 2024 @ 16:45:59 #219
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212388584
quote:
Trump heeft een punt
En haalt zijn eigen punt meteen onderuit door zo'n domme uitspraak er aan vast te hangen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 11 februari 2024 @ 16:46:00 #220
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212388586
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:43 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Trump zal de steun aan Oekraïne volledig stopzetten. Dat zal het einde van de oorlog inderdaad versnellen, maar of we daar nou vrolijk van moeten worden, hier in het westen....
Schier eindeloos er maar aflaat tegenaan gooien wordt Oekraine ook niet beter van.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_212388612
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:45 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
En haalt zijn eigen punt meteen onderuit door zo'n domme uitspraak er aan vast te hangen.
Beetje zoals een gracht met krokodillen bij de Mexicaanse grens aan te laten leggen enzo....

Hij heeft echt wel goede punten, MAARRRRRRR...... :X
  Forum Admin zondag 11 februari 2024 @ 16:47:46 #222
pi_212388614
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Schier eindeloos er maar aflaat tegenaan gooien wordt Oekraine ook niet beter van.
Daar denken ze zelf toch heel anders over.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212388652
quote:
Trump heeft een punt
Nee.

Wat Trump hier stelt gaat volledig in tegen het handvest van de NAVO. De afspraak is dat lidstaten elkaar te hulp schieten in het geval van een aanval, ongeacht het wel of niet halen van de 2-procentsnorm.

Verder wekt Trump de indruk dat de NAVO een of andere pot is waar alle lidstaten geld in stoppen. De VS spenderen veel meer dan andere landen omdat zij een supermacht zijn met globale belangen.

De NAVO-lidstaten hebben bovendien toegezegd dat ze zullen toewerken naar die 2 procent. Als Trump daarover twijfelt moet hij dat tegen de betreffende landen zeggen ipv zulke uitspraken doen en daarmee het verstrekken in de NAVO ondermijnen.
  zondag 11 februari 2024 @ 16:50:21 #224
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_212388673
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:41 schreef fjs het volgende:

[..]
Denk dat je mijn post niet goed hebt gelezen. Als elk NATO land 2% of meer investeert dan komt dat ten goede van de defensie industrie van de US. Heb het helemaal niet over Oekraïne.
Wat ik bedoel is dat met Trump de Amerikaanse wapen industrie z'n afzetmarkt in Oekraine kwijtraakt dus het me wat vreemd overkomt dat Trump dit nu zou doen om de wapen industrie te paaien. die zitten, denk ik, niet op hem te wachten.
pi_212388693
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Tsja, makkelijk om zo te lullen als het niet jouw land is dat wordt aangevallen door een despoot die claimt dat jouw land 'niet bestaat'.
  zondag 11 februari 2024 @ 16:51:17 #226
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212388706
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:47 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Daar denken ze zelf toch heel anders over.
Lang niet iedereen, en wij gaan ze niet direct militair helpen en zelf gaan ze het niet winnen. Dan wordt het misschien eens tijd om ze in te fluisteren dat ze beter af zijn met onderhandelingen voordat de geldstroom echt opdroogt op een moment dat de Russen momentum hebben.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 16:51:18 #227
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212388709
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:41 schreef fjs het volgende:

[..]
Ook maar vrij beperkt, want erikaanse spulletjes zijn in de regel nogal aan de prijs zijn vooral de kleinere industrieën die er echt van gaan profiteren
  zondag 11 februari 2024 @ 16:52:30 #228
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212388735
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:50 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Tsja, makkelijk om zo te lullen als het niet jouw land is dat wordt aangevallen door een despoot die claimt dat jouw land 'niet bestaat'.
Wat wil je dan? Dat ze zich tot de laatste man doodvechten en Rusland het hele land bij zichzelf voegt?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Forum Admin zondag 11 februari 2024 @ 16:54:05 #229
pi_212388758
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:51 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Lang niet iedereen, en wij gaan ze niet direct militair helpen en zelf gaan ze het niet winnen. Dan wordt het misschien eens tijd om ze in te fluisteren dat ze beter af zijn met onderhandelingen voordat de geldstroom echt opdroogt op een moment dat de Russen momentum hebben.
het overgrote deel wel en wil staat daar dus niet voor open
  Forum Admin zondag 11 februari 2024 @ 16:54:25 #230
pi_212388762
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:52 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Wat wil je dan? Dat ze zich tot de laatste man doodvechten en Rusland het hele land bij zichzelf voegt?
Dat gaat nooit gebeuren
pi_212388791
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:52 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het gaat er niet om wat ik wil. Oekraïne moet zelf bepalen of het door wil vechten, en wat mij betreft blijven wij ze daarin steunen.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:01:20 #232
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212388895
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Het gaat er niet om wat ik wil. Oekraïne moet zelf bepalen of het door wil vechten, en wat mij betreft blijven wij ze daarin steunen.
Ik vind ook wel dat je ze moet blijven steunen maar je moet ze wel duidelijk maken dat die steun niet voor de eeuwigheid gegarandeerd kan worden en ook dat ze harikiri aan het plegen zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_212389021
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:03 schreef fjs het volgende:

Alleen zorgen dit soort uitspraken ervoor dat Europese landen het vertrouwen in de VS als bondgenoot verliezen en dus ook in hun wapenindustrie.
pi_212389041
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:01 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ik vind ook wel dat je ze moet blijven steunen maar je moet ze wel duidelijk maken dat die steun niet voor de eeuwigheid gegarandeerd kan worden en ook dat ze harikiri aan het plegen zijn.
Zelfs als je doet, moet je dat niet van de daken schreeuwen (zoals Trump nu dus doet, met z'n ondermijning van de NAVO). Want Poetin wacht juist op dat moment en hij probeert dat sentiment ook aan te wakkeren in het westen.
  zondag 11 februari 2024 @ 17:12:53 #235
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212389116
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:07 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Zelfs als je doet, moet je dat niet van de daken schreeuwen (zoals Trump nu dus doet, met z'n ondermijning van de NAVO). Want Poetin wacht juist op dat moment en hij probeert dat sentiment ook aan te wakkeren in het westen.
Uiteraard moeten politici dat niet front stage doen, maar ik ga ervan uit dat er op de achtergrond echt wel wordt overlegd daarover.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 11 februari 2024 @ 17:17:00 #236
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_212389168
Elke dag langer oorlog is elke dag meer slachtoffers en dagen vanaf nu veranderen echt niets aan de gesprekken die er uiteindelijk gevoerd moeten worden om tot een oplossing te komen
In het geval dat Putin het leven laat zou er weleens een veel groter probleem kunnen ontstaan dus ik zie dit liever zo snel mogelijk ogelost worden
  zondag 11 februari 2024 @ 17:19:38 #237
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212389211
Geen verrassing natuurlijk, Trump heeft sowieso de europese NATO leden op scherp gezet tijdens zijn presidentschap vwb de afspraak en dat is ook niet meer dan terecht.

Nederland voldoet ondertussen al een jaar of 30 niet aan de afspraak dus wat dat betreft zijn het vooral krokodillentranen hier in Nederland. Dat hij het allemaal weer op zijn Trumps formuleert doet daar verder niks aan af.
pi_212389297
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:19 schreef AchJa het volgende:
Nederland voldoet ondertussen al een jaar of 30 niet aan de afspraak dus wat dat betreft zijn het vooral krokodillentranen hier in Nederland.
Maar, maar, we hebben toegezegd te gaan toewerken naar het absolute minimum! En zelfs in een jaar dat op ons eigen contintent oorlog wordt, komen we daar niet aan in de praktijk. Maar we hebben we de intentie hoor. Ooit.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_212389484
quote:
Eu landen hebben die plicht überhaupt. Hopelijk gaat de Europese oorlogs economie eindelijk een keer aan.
pi_212389545
quote:
10s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Maar, maar, we hebben toegezegd te gaan toewerken naar het absolute minimum! En zelfs in een jaar dat op ons eigen contintent oorlog wordt, komen we daar niet aan in de praktijk. Maar we hebben we de intentie hoor. Ooit.
Ja erg sterk is het niet maar laten we wel zijn dat het opeens verdubbelen van de begroting ook de problemen met zich meebrengt hoe we het in godesnaam doelmatig gaan spenderen.

Overigens voor Nederlandse begrippen een snelle omslag. Van iets van 12 miljard in 2021 naar 22 miljard in 2025.
pi_212389583
quote:

[..]
Een door de Russen gewonnen oorlog zou een rampscenario betekenen voor Europa, dan kunnen de Baltische staten, Finland en Polen de borst nat maken.
pi_212389631
quote:

[..]
Gelukkig gaat Trump daar niet in zijn eentje over.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 17:50:56 #243
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212389676
quote:
Trump heeft een punt
Nee, Trump heeft ergens een klok horen luiden en geen idee waar de klepel hangt
pi_212389739
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:04 schreef Nattekat het volgende:
Ik kan niet geloven dat ik het zeg, want ik ben echt zo pro-democratie als je maar zijn kan, maar ik hoop echt dat deze man door de rechterlijke macht wordt uitgeschakeld.
Daar hoef je niet pro-democratie voor te zijn; hij schakelt zichzelf uit via de rechterlijke macht, gezien hij zelf al die strafbare feiten begaat. Het zou bijzonder apart zijn om hem niet te vervolgen voor het nu al decennia durende criminele gedrag van de heer Trump (gezien zijn paar duizend rechtszaken over de jaren heen).

Hij heeft al uitermate veel mazzel dat er in de VS een two tiered system is waarin rijkaards zoals hij vaak buiten schot blijven. En daarbovenop is hij ook nog eens republikein, welke ook aardig uit de wind gehouden worden door collega-republikeinen.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_212389750
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:40 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Eu landen hebben die plicht überhaupt. Hopelijk gaat de Europese oorlogs economie eindelijk een keer aan.
Er was de Oekraïne 1 miljoen artillerie granaten belooft voor 2023. De helft werd geleverd, zo ga je geen oorlogen winnen. Nu hopen ze dit jaar op een productie te komen van 1 miljoen, de urgentie ontbreekt totaal mijns inziens. We leren niets, zelfs niet van het zeer recente verleden.

quote:
Wer die Vergangenheit nicht kennt, kann die Gegenwart nicht verstehen und die Zukunft nicht gestalten.
H. Kohl
quote:
Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times.
M. Hopf
Ukraine-half-is-better-than-nothing-when-it-comes-to-ammunition
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212389762
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:19 schreef AchJa het volgende:
Geen verrassing natuurlijk, Trump heeft sowieso de europese NATO leden op scherp gezet tijdens zijn presidentschap vwb de afspraak en dat is ook niet meer dan terecht.

Nederland voldoet ondertussen al een jaar of 30 niet aan de afspraak dus wat dat betreft zijn het vooral krokodillentranen hier in Nederland. Dat hij het allemaal weer op zijn Trumps formuleert doet daar verder niks aan af.
Misschien willen al die bijstandsmoedertjes en beroepswerkelozen die we in de voorbije decennia met belastinggeld gefêteerd hebben ipv het aan defensie te besteden wel uit dankbaarheid voor ons de loopgraven in wanneer de Russen hun veldtocht tegen het westen starten, dan zou dat geld achteraf prima besteed blijken te zijn. ^O^
pi_212389810
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja erg sterk is het niet maar laten we wel zijn dat het opeens verdubbelen van de begroting ook de problemen met zich meebrengt hoe we het in godesnaam doelmatig gaan spenderen.

Overigens voor Nederlandse begrippen een snelle omslag. Van iets van 12 miljard in 2021 naar 22 miljard in 2025.
Net opgezocht en de defensie begroting van 2024 is 45 procent hoger dan die van 2023.
pi_212389833
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:48 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Gelukkig gaat Trump daar niet in zijn eentje over.
Is het niet zo dat de president van de VS uiteindelijk zijn handtekening bij elke wetgeving moet zetten voordat het ten uitvoer kan worden gebracht?
pi_212389900
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:50 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee, Trump heeft ergens een klok horen luiden en geen idee waar de klepel hangt
Bullshit. Trump heeft een punt en een goed punt ook.

Iedereen kijkt daar nu langs maar dat is hun probleem.

Doe wat nodig is of onderga de gevolgen.
pi_212389902
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:01 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Is het niet zo dat de president van de VS uiteindelijk zijn handtekening bij elke wetgeving moet zetten voordat het ten uitvoer kan worden gebracht?
Dat is nog even iets anders dan in zijn eentje beslissen de oorlog te stoppen.
pi_212389925
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:05 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat is nog even iets anders dan in zijn eentje beslissen de oorlog te stoppen.
Het wordt wel knap lastig als circa de helft van het oorlogsbudget gaat wegvallen voor Oekraïne.
pi_212389964
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het wordt wel knap lastig als circa de helft van het oorlogsbudget gaat wegvallen voor Oekraïne.
Ook daar gaat Trump niet in zijn eentje over.
pi_212389978
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:09 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ook daar gaat Trump niet in zijn eentje over.
Als hij zijn handtekening niet wil zetten wel, vrees ik als hij president is.
pi_212390047
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:05 schreef Cuendillar het volgende:

[..]

Prima om erop te wijzen dat tal van lidstaten die norm niet halen, maar de NAVO draait om defensieve samenwerking, elkaar verdedigen wanneer een lidstaat wordt aangevallen.

Terecht hoor, die kritiek, maar laten we niet vergeten dat NAVO-bondgenoten de Amerikanen te hulp kwamen na 9/11. Die missies in Afghanistan hebben ons mensenlevens van soldaten en tientallen miljarden euro's gekost. Allemaal omdat wij onze bondgenoot hielpen toen die een beroep deed op Artikel 5.
pi_212390071
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:14 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Prima om erop te wijzen dat tal van lidstaten die norm niet halen, maar de NAVO draait om defensieve samenwerking, elkaar verdedigen wanneer een lidstaat wordt aangevallen.

Terecht hoor, die kritiek, maar laten we niet vergeten dat NAVO-bondgenoten de Amerikanen te hulp kwamen na 9/11. Die missies in Afghanistan hebben ons mensenlevens van soldaten en tientallen miljarden euro's gekost. Allemaal omdat wij onze bondgenoot hielpen toen die een beroep deed op Artikel 5.
Allemaal waar en dat speelt ook allemaal mee.

Het zal ook zo'n vaart niet lopen. :)

Maar het punt blijft geldig en zou nou eens wat mensen wakker moeten maken.
  zondag 11 februari 2024 @ 18:41:15 #256
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212390600
Ook zonder de Amerikanen slopen we die oud-ijzer schroothoop van Putler. Wat willen ze beginnen tegen de ~120 F-35s van Europa als ze al moeite hebben met het neerhalen van kartonnen drones?
  zondag 11 februari 2024 @ 19:57:10 #258
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_212391645
|:( Wat een idioot is het ook.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 20:02:35 #259
236264 crew  capricia
pi_212391713
Ik hoop dat dit soort opmerkingen (of dreigementen) van Trump er toe bij zal dragen dat we als Europa heel snel naar de 2% gaan.

En wat mij betreft de komende tijd nog meer. We hebben wel een achterstand in te halen. En we hebben een zeer agressieve buurman die in zijn hok terug geslagen moet worden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 11 februari 2024 @ 20:03:50 #260
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_212391732
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:53 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Daar hoef je niet pro-democratie voor te zijn; hij schakelt zichzelf uit via de rechterlijke macht, gezien hij zelf al die strafbare feiten begaat. Het zou bijzonder apart zijn om hem niet te vervolgen voor het nu al decennia durende criminele gedrag van de heer Trump (gezien zijn paar duizend rechtszaken over de jaren heen).

Hij heeft al uitermate veel mazzel dat er in de VS een two tiered system is waarin rijkaards zoals hij vaak buiten schot blijven. En daarbovenop is hij ook nog eens republikein, welke ook aardig uit de wind gehouden worden door collega-republikeinen.
Nou de Amerikaanse wet zegt nu al dat je geen deel kan nemen aan verkiezingen (of wat dan ook] als je deel hebt genomen aan een opstand (6 januari) maar het lijkt erop alsof Niemand dat durft te handhaven.
Where law ends, tyrrany begins.
  zondag 11 februari 2024 @ 20:10:15 #261
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212391840
quote:
2s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:03 schreef Gunner het volgende:

[..]
Nou de Amerikaanse wet zegt nu al dat je geen deel kan nemen aan verkiezingen (of wat dan ook] als je deel hebt genomen aan een opstand (6 januari) maar het lijkt erop alsof Niemand dat durft te handhaven.
Ja, daar gaan ze dan over brainstormen, of hij letterlijk deel heeft genomen of niet.
pi_212391926
Een open deur die Trump intrapt, lijkt mij niet meer dan logisch dat ieder zijn steentje moet bijdragen,
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_212391955
Het is essentieel in Europa Israëlisch wapentuig te gaan fabriceren in licentie. Wie hebben echt niet de tijd om het wiel zelf nog eens te gaan uitvinden. De illusie moet echt doorbroken worden.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 20:18:03 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212391957
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:05 schreef Cuendillar het volgende:

[..]

Ok

Wat is het punt denk jij?
Waar denk jij dat het pijntje zit bij de Amerikanen?
  zondag 11 februari 2024 @ 20:20:41 #265
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_212392007
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 19:57 schreef Kentekenplaat het volgende:
|:( Wat een idioot is het ook.
Was weer 'ns op zijn 'Trumpiaans' hè. Bot tot op het bot. ;)
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_212392056
Trump heeft een punt dat de NAVO leden zich aan de richtlijn moeten houden maar brengt het vervolgens weer als een totaalmongool. En een paar kanslozen hier krijgen daar nog een klein stijfje van ook.

Anyway, de Baltische staten en Polen zitten allemaal boven de 2%. Goed bezig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2024 21:06:07 ]
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 20:25:37 #267
236264 crew  capricia
pi_212392087
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:23 schreef Nielsch het volgende:
Trump heeft een punt dat de NAVO leden zich aan de richtlijn moeten houden maar brengt het vervolgens weer als een totaalmongool. En een paar kanslozen krijgen daar nog een klein stijfje van ook.

Anyway, de Baltische staten en Polen zitten allemaal boven de 2%. Goed bezig.
Ik besteed liever ons geld hieraan dan aan het afschaffen van het eigen risico van de zorgverzekering.
Vind dit namelijk wel wat essentiëler.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 20:30:06 #268
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212392154
Polen is idd precies waar de schoen wringt bij de Amerikanen

Ik wacht ff Cuendilar zijn reactie of voor ik er op terug kom
pi_212392203
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:41 schreef AchJa het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Dit Jaar 1.95% bnp voor Nederland.

quote:
Voldoen aan de NAVO-norm van 2%
In 2014 hebben NAVO-landen afgesproken dat ieder land 2% van het bruto binnenlands product (bbp) uitgeeft aan defensie. En dat de landen die dit nog niet deden de jaren daarna groeien naar die norm van 2%. In 2024 stijgt de begroting voor Defensie naar ¤ 21,4 miljard. Dit is 1,95% van het bbp
pi_212392288
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:30 schreef sp3c het volgende:
Polen is idd precies waar de schoen wringt bij de Amerikanen

Ik wacht ff Cuendilar zijn reactie of voor ik er op terug kom
Polen zit op 3,9%?
  zondag 11 februari 2024 @ 20:40:46 #271
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 20:42:11 #272
236264 crew  capricia
pi_212392338
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:40 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kortom, na 30 jaar er (ruim) onder zitten zijn we er nog steeds niet...

[ afbeelding ]
Dit zou wmb een veel hogere prioriteit moeten hebben.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 20:45:02 #273
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212392378
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:38 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Polen zit op 3,9%?
En waar zijn al die Polen als de NAVO op pad gaat?
  zondag 11 februari 2024 @ 20:50:29 #274
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_212392471
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Dat gedoe met die Belgische opstand. Dat was toch ook maar wat verwend huilgedrag van koning Willem I of niet?
pi_212392586
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ja, maar mijn vakantie is veel belangrijker prio -O-
pi_212392659
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:18 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ok

Wat is het punt denk jij?
Waar denk jij dat het pijntje zit bij de Amerikanen?
Anders ff niet naar de bekende weg vragen. :{

Ik denk dat de term "freeloader" de lading (lol) wel dekt.
pi_212392698
Het is wel wat ironisch dat Trump klaagt over onbetaalde bonnetjes. Is hij zelf niet een notoire wanbetaler? _O-
pi_212392705
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:45 schreef sp3c het volgende:

[..]
En waar zijn al die Polen als de NAVO op pad gaat?
Leveren 15.000 van de 90.000 troepen voor Steadfast Defender.
pi_212392736
quote:

[..]
Kernwapen programma is leuk enzo, maar laten we er eerst maar voor zorgen dat wij als EU kunnen zeggen dat wij ook zonder kernwapens kunnen afschrikken.
pi_212392807
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Nee.

Wat Trump hier stelt gaat volledig in tegen het handvest van de NAVO. De afspraak is dat lidstaten elkaar te hulp schieten in het geval van een aanval, ongeacht het wel of niet halen van de 2-procentsnorm.

Verder wekt Trump de indruk dat de NAVO een of andere pot is waar alle lidstaten geld in stoppen. De VS spenderen veel meer dan andere landen omdat zij een supermacht zijn met globale belangen.

De NAVO-lidstaten hebben bovendien toegezegd dat ze zullen toewerken naar die 2 procent. Als Trump daarover twijfelt moet hij dat tegen de betreffende landen zeggen ipv zulke uitspraken doen en daarmee het verstrekken in de NAVO ondermijnen.
Zo werkt dat niet. Trump zijn uitspraken zijn debiel, en gaan ook volledig tegen Amerikaanse belangen in. Hij is een seniele nihilistische bejaarde die in zijn laatste levensjaren nog de boel op stelte wil zetten.

MAAR, het is simpelweg aan ons (EU landen) om te voldoen aan die 2%. En dat gaat nog niet bijster snel/goed.
  zondag 11 februari 2024 @ 21:13:48 #281
293744 RichardHammond
Tante van Jan en Monique
pi_212392842
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Kan me bijna niet voorstellen dat in de jaren 70 slechts tussen de 2% en 3% werd uitgegeven en we tegelijkertijd zoveel dienstplichtigen hadden en al het bijbehorende materiaal.
pi_212393229
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:18 schreef Digi2 het volgende:
Het is essentieel in Europa Israëlisch wapentuig te gaan fabriceren in licentie. Wie hebben echt niet de tijd om het wiel zelf nog eens te gaan uitvinden. De illusie moet echt doorbroken worden.
Ik koester geen enkele illusie; er gaat hier in Europa weer tien/twintig jaar overlegd worden over FCAS en Tempest, waarna er over dertig jaar eindelijk een handjevol op het moment van invoeren reeds verouderde, maar peperdure jachtvliegtuigen in dienst genomen gaat worden. :')

We ontberen hier in Europa de "can do mentaliteit" om dingen van de grond te krijgen, iets waar vooral onze grootste economie en belangrijkste industriestaat Duitsland enorm last van heeft.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 21:37:38 #283
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212393359
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:02 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Anders ff niet naar de bekende weg vragen. :{

Ik denk dat de term "freeloader" de lading (lol) wel dekt.
geef nou maar gewoon antwoord :{

denk jij dat met 2% BNP over de linie het probleem is opgelost?
pi_212393363
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:25 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik besteed liever ons geld hieraan dan aan het afschaffen van het eigen risico van de zorgverzekering.
Vind dit namelijk wel wat essentiëler.
De sociale stelsels in landen als bijv. Nederland, Duitsland en België mogen ook echt wel eens flink versoberd worden. Aan een capabele defensie hebben we met zijn allen immers veel meer dan aan het verbranden van belastinggeld aan de kunstnagels van één of ander bijstandsmoedertje of de maandelijkse nieuwe tatoeage van een beroepswerkeloze.
pi_212393463
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:41 schreef AchJa het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Maar volgens sommige hier zijn wij (EU) met een ''inhaalslag' bezig. _O-
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 21:44:57 #286
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212393473
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:44 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Maar volgens sommige hier zijn wij (EU) met een ''inhaalslag' bezig. _O-
zijn we ook

Nederland zit voor 2024 bv al op 1.95%
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 21:46:08 #287
236264 crew  capricia
pi_212393485
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:37 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De sociale stelsels in landen als bijv. Nederland, Duitsland en België mogen ook echt wel eens flink versoberd worden. Aan een capabele defensie hebben we met zijn allen immers veel meer dan aan het verbranden van belastinggeld aan de kunstnagels van één of ander bijstandsmoedertje of de maandelijkse nieuwe tatoeage van een beroepswerkeloze.
We kunnen een heel stuk van onze welvaart en sociale zekerheid wel vaarwel zeggen voor lange tijd als er een inval van Rusland in de navo-landen plaats gaan vinden.

En als wij direct in oorlog zijn met Rusland, een stuk van je burgerrechten ook.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 21:47:24 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212393497
we hoeven echt ons sociale stelsel niet om te gooien om een fatsoenlijke krijgsmacht op te tuigen

we hebben het slechts over 2 (of 3 O-) ) procent van het BNP
pi_212393500
Altijd jammer als een enorme randdebiel ergens ook een punt heeft.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 21:53:57 #290
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212393563
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:47 schreef Harmankardon het volgende:
Altijd jammer als een enorme randdebiel ergens ook een punt heeft.
nou mooi dan dat hij totaal geen punt heeft

de landen die het meeste risico lopen op wat Russische aandacht zitten nagenoeg allemaal boven de 2% bnp, die niet helpen omdat Belgie geen tanks meer heeft lijkt me een beetje onaardig
pi_212393565
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:37 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Jij denkt dat ze in het leger geen tatoeages hebben?
pi_212393607
quote:
88s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:44 schreef sp3c het volgende:

[..]
zijn we ook

Nederland zit voor 2024 bv al op 1.95%
Inhaalslag: 'strijd die wordt geleverd om een achterstand goed te maken'.

Als dit het tempo is van Europese landen, dan lijkt mij dat nogal een matige 'inhaalslag'.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 21:59:26 #293
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212393631
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Inhaalslag: 'strijd die wordt geleverd om een achterstand goed te maken'.

Als dit het tempo is van Europese landen, dan lijkt mij dat nogal een matige 'inhaalslag'.
mij niet, bij defensie lopen projecten jaren tot decennia, als je nu op 4% gaat zitten omdat Trump misschien eventueel kampioen wordt en dan boos gaat doen dan blijft er aan het eind van het jaar minimaal 2% over
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 22:00:01 #294
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212393640
al vind ik het wel een beetje flauw om op 1.95 te gaan zitten om een lange neus naar die flapdrol te maken

die 0.05% zal het verschil niet maken
pi_212393650
quote:
88s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:59 schreef sp3c het volgende:

[..]
mij niet, bij defensie lopen projecten jaren tot decennia, als je nu op 4% gaat zitten omdat Trump misschien eventueel kampioen wordt en dan boos gaat doen dan blijft er aan het eind van het jaar minimaal 2% over
Je focust hier enkel op Nederland.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 22:01:12 #296
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212393655
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 22:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je focust hier enkel op Nederland.
ik focus altijd enkel op Nederland

de rest boeit me geen kut
pi_212393665
quote:
88s.gif Op zondag 11 februari 2024 22:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

Beetje dom.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 22:02:04 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212393670
mogelijk maar voor deze discussie niet heel relevant
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 22:02:28 #299
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_212393674
quote:
Maar biden vrijspel geven….

Kiezen tussen die 2 presidenten is beetje kiezen tussen de pest en cholera
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_212393725
quote:
88s.gif Op zondag 11 februari 2024 22:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

Jammer, dat doet Trump namelijk ook wat betreft de VS, bovendien staat dat haaks op Art 5 van de NATO statuten.
pi_212393759
Ik had niet gedacht het ooit te zeggen, maar ik hoop dat Nikki Haley nog voor een verassing gaat zorgen.
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 22:09:23 #302
236264 crew  capricia
pi_212393768
quote:
Het is zo jammer dat dat systeem kennelijk deze twee mannen als enige uitkomst voortbrengt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator zondag 11 februari 2024 @ 22:09:45 #303
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212393773
het grote probleem van de Amerikanen is sowieso niet die 2%, die moeten we om verschillende redenen zelf uit willen geven, niet omdat de Amerikanen boos zijn omdat ze meer uitgeveven dan ons, dan geven ze maar gewoon minder uit en kopen ze maar 5 supercarriers ipv 11, dat is mij echt om het even

De Amerikanen zijn boos omdat de inzet achterblijft, Capricia noemde Afghanistan als voorbeeld van Europeanen die Amerika kwamen helpen ... zo zien zij dat niet, Amerikanen denken dat ISAF staat voor I Saw Americans Fighting en daar zit het probleem, als we met zijn allen als NAVO besluiten ergens actie te ondernemen dan moeten we met zijn allen actie ondernemen maar een heleboel grote landen geven structureel niet thuis

De Turken vinden zichzelf superbelangrijk, superveel mannekes in groene pakken, god weet hoe hoog op de firepower index en superstrong!!11! en toen de NAVO evacueerde uit Kabul bleven ze in eerste instantie gewoon

ja kunst, je bent uberhaupt nauwelijks buiten Kabul geweest tijdens de hele missie :')

alles komt neer op de Amerikanen, in iets mindere mate de Britten en dan kleine bondgenoten als Denemarken en de Baltics en ja ook op Nederland en de rest (grote landen met grote legers) blijft liefst gewoon in het achterveld bij de meisjes en de lekkere broodjes om de veldartillerie te wijzen waar ze moeten ontplooien ofzo

daar zit het probleem en dat is niet opgelost als iedereen een arbitrair bedrag aan defensie uitgeeft
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')