abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212382422
Die te weinig uitgeven aan defensie

https://www.rtlnieuws.nl/(...)inig-defensie-budget

quote:
De Amerikaanse oud-president Donald Trump vindt dat Rusland mag 'doen wat het maar wil' met NAVO-landen die weinig aan hun defensie uitgeven. Specifiek gaat het dan om landen die minder uitgeven dan de door het bondgenootschap afgesproken richtlijn van 2 procent van het bruto binnenlands product.

Die uitspraak deed Trump tijdens een verkiezingsbijeenkomst in Conway, in de staat South Carolina. Daarbij stelde hij dat – mocht hij weer aan de macht komen als president – de VS die landen niet te hulp zou schieten wanneer ze worden aangevallen door Rusland.

Aanval op lidstaat
Wanneer een NAVO-lidstaat wordt aangevallen, geldt dat als een aanval op alle lidstaten. In andere woorden: stel dat een bondgenoot van de NAVO wordt aangevallen, dan schieten andere aangesloten landen te hulp.

Toen Trump nog president was, klaagde hij geregeld dat veel NAVO-landen minder geld uitgeven aan hun verdediging dan de richtlijn voorschrijft. Hij dreigde daarom de VS uit de NAVO terug te trekken.

Tijdens de verkiezingsbijeenkomst in Conway vertelde Trump ook over een gesprek dat hij tijdens zijn presidentschap met een 'president van een groot land' zou hebben gevoerd. Die president zou hem hebben gevraagd of de VS zou bijspringen als zijn land door Rusland werd aangevallen, terwijl het land naar Trumps mening te weinig aan defensie uitgaf.

Trump antwoordde naar eigen zeggen: "Nee. Sterker nog, ik zou ze aanmoedigen om te doen wat ze willen. Je moet je rekeningen betalen."

"De aanmoediging van invasies van onze naaste bondgenoten door moorddadige regimes is verwerpelijk", zei een woordvoerder van het Witte Huis. Daarbij wees hij erop dat de huidige president Joe Biden juist probeert om bondgenootschappen te sluiten, 'in plaats van op te roepen tot oorlog en geschifte chaos te promoten'.
oO/

[ Bericht 6% gewijzigd door Jippie op 11-02-2024 12:56:51 ]
pi_212382433
Tja, wie niet beseft dat Trump dichter tot Xi Jinping en Putin staat dan tot ons heeft boter op zijn hoofd. Stel je toch eens voor als hij herkozen wordt. :X
pi_212382436
Ja, hij formuleert het weer op z'n Trumps, maar onderaan de streep moet elk Navo-lid natuurlijk gewoon zijn afspraken nakomen. Dat niet doen en maar verwachten dat Amerika het wel oplost als het toch fout gaat, is inderdaad simpelweg 'de rekening niet betalen'.
"Wenn ein Nazi am Tisch sitzt, und daneben 10 andere, die dasitzen und mit ihm diskutieren, dann hast du einen Tisch mit 11 Nazis."
pi_212382440
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:11 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tja, wie niet beseft dat Trump dichter tot Xi Jinping en Putin staat dan tot ons heeft boter op zijn hoofd. Stel je toch eens voor als hij herkozen wordt. :X
Over dat laatste: die kans acht ik heel groot
pi_212382525
Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. Tijd voor een Europees leger.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_212382557
quote:
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:12 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Over dat laatste: die kans acht ik heel groot
Dit dus. Maar goed het blijven achterlijke hillbillies.
Ook in moeilijke tijden.
  zondag 11 februari 2024 @ 08:36:27 #7
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_212382565
Het is gewoon een onderhandelende boer. Niet al te subtiel.

Fascinerend, hij is nog ver van het Witte Huis, maar hij probeert nu al andere landen te beïnvloeden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 11 februari 2024 @ 08:43:28 #8
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_212382635
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:11 schreef Blastbeat het volgende:
Ja, hij formuleert het weer op z'n Trumps, maar onderaan de streep moet elk Navo-lid natuurlijk gewoon zijn afspraken nakomen. Dat niet doen en maar verwachten dat Amerika het wel oplost als het toch fout gaat, is inderdaad simpelweg 'de rekening niet betalen'.
Maar er zit een heeeeel groot verschil tussen landen dringend erop wijzen dat ze hun rekening moeten betalen en Rusland aanmoedigen om andere landen binnen te vallen. Dat is toch een bizarre opmerking? :{
pi_212382652
quote:
Er komt toch eerst nog een rechtszaak over de bestorming van het capitool?
pi_212382713
Trump is wel echt een debiel.
pi_212382731
quote:
7s.gif Op zondag 11 februari 2024 08:43 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Maar er zit een heeeeel groot verschil tussen landen dringend erop wijzen dat ze hun rekening moeten betalen en Rusland aanmoedigen om andere landen binnen te vallen. Dat is toch een bizarre opmerking? :{
Voor Donald Trump is dit een milde uitspraak.
  zondag 11 februari 2024 @ 08:59:23 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212382742
Wat is dit dan weer? :') Trump :') :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212382746

[ Bericht 68% gewijzigd door TLC op 11-02-2024 09:01:52 ]
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_212382765
waarom krijgen dit soort mensen (incl putin) niet vroegtijdig een hartaanval en gebeurd dat alleen bij de normale mensen :{
pi_212382842
https://www.pzc.nl/buiten(...)e-uitgaven~a64b8c36/

In zijn rede bij de onthulling van een monument, opgedragen aan de slachtoffers van nine-eleven, stelde Trump zonder enige terughoudendheid vast dat 23 van de 28 lidstaten ‘niet betalen wat ze zouden moeten betalen’. ,,De laatste acht jaar heeft Amerika meer betaald dan alle andere landen samen”, aldus Trump.

Inmiddels is de afgesproken ondergrens van 2 procent BNP, te bereiken in uiterlijk 2024, al niet meer genoeg om al het achterstallig onderhoud te repareren. ,,Om de Navo te moderniseren en de gaten in onze troepensterkte te dichten is meer nodig.”

Dit was 2017, we zijn 7 jaar verder. Geen idee of alle lidstaten nu wel de 2 procent van het BNP betalen maar 'we' zijn hard bezig om ons beter te bewapenen en te oefenen als NAVO-landen zijnde.

Niet langer afhankelijk zijn van Amerika zou het streven moeten zijn. En snel.

Intussen draait de Amerikaanse wapenindustrie op volle toeren...
pi_212382860
Ik ga ervan uit dat de andere landen wel elkaar zullen gaan helpen?
  Redactie Sport zondag 11 februari 2024 @ 09:20:45 #17
274204 crew  Mexicanobakker
pi_212382877
Als dat gebeurt is WOIII toch al een feit. Maar je kunt net zo goed als bij Poetin zelf bij Trump ook van niets op aan.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_212382908
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:17 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Ja, zo is het wel vastgelegd.

Je zou Turkije en Hongarije als de zwakste schakels kunnen zien, denk ik.
Maar Finland zit er nu bij, dat is een aanwinst.
pi_212382915
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:24 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Ja, zo is het wel vastgelegd.

Je zou Turkije en Hongarije als de zwakste schakels kunnen zien, denk ik.
Maar Finland zit er nu bij, dat is een aanwinst.
Het gaat ook om wat ze aan % bijdragen en niet een bepaald bedrag gelukkig. Ik weet niet of wij al op die norm zitten...
pi_212382929
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:17 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Dat lijkt me wel. En ook verschillende staten van wat nu de VS is zullen Europa helpen als het zo ver komt.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_212382937
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:25 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Het gaat ook om wat ze aan % bijdragen en niet een bepaald bedrag gelukkig. Ik weet niet of wij al op die norm zitten...
Zo te lezen gaan we het dit jaar (eindelijk) halen:
https://www.rijksfinancie(...)5%20naar%202%2C02%25.

Het defensiebudget in 2023 stijgt naar ¤ 15,2 miljard. De defensie-uitgaven uitgedrukt in een percentage van het bruto binnenlands product (bbp) bedragen in 2023 naar verwachting 1,66%.

Op basis van de huidige CPB-ramingen stijgt het percentage defensie-uitgaven in 2024 en 2025 naar 2,02%. Nederland voldoet daarmee aan de NAVO-norm van 2% in 2024 en 2025. Het Europees NAVO-gemiddelde komt in 2024 uit op 1,94% en gelet op de recente ontwikkelingen in Oekraïne en de stijgende defensie-uitgaven van onze NAVO-bondgenoten is de verwachting dat dit percentage de komende periode waarschijnlijk doorstijgt.

Het aantal Europese bondgenoten dat voldoet aan de NAVO–norm van 2% zal verder stijgen. Vergeleken met alle NAVO-bondgenoten komt Nederland in 2024 qua verwacht bbp-percentage op plaats 12 van de 30.
pi_212382954
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:28 schreef Hallojo het volgende:

[..]
Dat lijkt me wel. En ook verschillende staten van wat nu de VS is zullen Europa helpen als het zo ver komt.
Waarom denk je dat?
pi_212382991
In welke clausule van de NAVO regeltjes staat deze door trump bedachte uitzondering? :')
pi_212382992
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:31 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Waarom denk je dat?
Het zal nog minimaal 10 jaar duren voordat Putin een leger heeft opgebouwd om de EU aan te vallen. Als op dat moment Trump nog aan de macht is in de VS heeft hij de VS dus omgevormd in de Trumpdictatuur. En als dat zo is zullen de ontwikkelde staten zich af gaan scheiden van de Trumpdictatuur en kunnen ze zich weer aansluiten bij de NAVO.
Volg de pijlen.
pi_212382998
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 09:36 schreef Basp1 het volgende:
In welke clausule van de NAVO regeltjes staat deze door trump bedachte uitzondering? :')
Jij denkt dat Trump betrouwbaar is en zich aan regeltjes gaat houden?
Volg de pijlen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')