Livevideo dader Weiteveen. Waarschijnlijk opgenomen na het incident. Eveneens een heftige video van de vermoedelijke vrouw van de vermoedelijke dader.quote:Bij een geweldsincident in het Drentse Weiteveen zijn twee mensen omgekomen. De politie meldt dat er bij
het incident geschoten lijkt te zijn. Een vijftigjarige verdachte uit Klazienaveen is opgepakt.
Het incident gebeurde aan de Bargerweg. De politie kreeg rond 8.45 uur een melding van een geweldsincident.
Volgens RTV Drenthe ging de melding over een auto die op een boom gebotst zou zijn. Al snel zou zijn gebleken dat er meer aan de hand was. Een van de dodelijke slachtoffers lag in de auto, het andere in een woning.
De omgeving is ruim afgezet en hulpverlening is opgestart. De politie doet sporenonderzoek en praat met getuigen.
quote:OM verdenkt 50-jarige man uit Klazienaveen van een dubbele moord in Weiteveen
Nieuwsbericht | 19-01-2024 | 15:15
De rechter-commissaris van de rechtbank Noord-Nederland heeft vandaag besloten dat een 50-jarige man uit Klazienaveen veertien dagen langer vast blijft zitten. Ook zal hij voor observatie worden opgenomen in het Pieter Baan Centrum. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt hem van twee moorden. Volgens het OM heeft hij op dinsdag 16 januari 2024 een 38-jarige man en een 44-jarige vrouw in hun woonplaats Weiteveen met voorbedachten rade om het leven gebracht.
Daarbij is volgens het Openbaar Ministerie (OM) excessief geweld gebruikt. Uit onderzoek blijkt dat onder meer op beide slachtoffers is geschoten. De vrouw is van korte afstand doodgeschoten, de man is op meerdere manieren letsel toegebracht. Hij is beschoten, gestoken en geslagen. Van het gebruikte geweld zijn mensen deels getuige geweest, waaronder de zoon van de twee dodelijke slachtoffers.
Alles wijst er op dat de verdachte gebruik heeft gemaakt van meerdere wapens die hij heeft meegenomen naar de plaats van het delict. De verdachte was in het bezit van een wapenvergunning. We onderzoeken welke wapens hij mocht hebben en of die gebruikt zijn bij het incident.
Het OM is ermee bekend dat er een langer lopend conflict ten grondslag ligt aan dit incident, waarbij beide partijen het laatste jaar meerdere meldingen en enkele aangiften hebben gedaan van in hun ogen overlast gevend of strafbaar gedrag door de ander. Gezien het lopende onderzoek kan het OM nu nog niet ingaan op enig detail. Datzelfde geldt voor het onderzoek naar de in beslag genomen wapens en een verstrekte vergunning.
Nogmaals wil het OM benadrukken dat er twee mensen om het leven zijn gebracht die jonge kinderen en andere familieleden achterlaten. Dat heeft grote impact op hen. Het OM vraagt om respectvol om te gaan met de belangen en de gevoelens van de nabestaanden en andere betrokkenen.
quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:16 schreef inslagenreuring het volgende:
De arme man is doorgedraaid. Hoe wanhopig moet je zijn om tot zulke daden over te gaan.
Gaaf land.
De man die op eigen initiatief ging graven naar het lichaam van Willeke Dost en oprichter Steungroep Boeren en Burgers.quote:
Oh die debiel.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:18 schreef RegularOrange het volgende:
[..]
De man die op eigen initiatief ging graven naar het lichaam van Willeke Dost en oprichter Steungroep Boeren en Burgers.
Er zijn in deze reeks toch genoeg users geweest die met de feiten die bekend waren nét iets te graag het oordeeel van de rechter af willen wachten. Het staat niet gelijk aan het rechtvaardigen van een dubbele moord maar met wat we dinsdagmiddag al wisten was het meer zoeken naar een legitieme reden om 2 mensen af te slachten. Alsof er überhaupt een legitieme reden voor zou zijn.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:09 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hier werkelijk nog niemand in deze reeks gezegd dat de dubbele executie gerechtvaardigd is. Wat ik me wel kan voorstellen wat ik uit de verhalen zo concludeer is dat die Sam en Ineke zelf ook niet de meeste leuke mensen waren. Nu zijn ze helaas voor hunzelf tegen een echte idioot opgelopen…
En nog lees ik nergens dat men de moord rechtvaardigt. Dat er bepaalde onderbuikgevoelens heersen, tsja. Die onderbuikgevoelens heersen in alle lagen van de samenleving over bepaalde onderwerpen, ongeacht leeftijd, huidskleur, woonplaats etc. Kan je dus nooit voorkomen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:17 schreef Caland het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Bij dit soort pure drekpostst hoefde je niet heel lang te lezen om de ondertoon te vinden.
Precies, niet iedereen die de beweegredenen van die Richard willen weten, staan meteen voor de volle 100% achter zijn keuzes. Zeker hoe meer er bekend wordt, hoe walgelijker zijn daden blijken te zijn geweest!quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:21 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Er zijn in deze reeks toch genoeg users geweest die met de feiten die bekend waren nét iets te graag het oordeeel van de rechter af willen wachten. Het staat niet gelijk aan het rechtvaardigen van een dubbele moord maar met wat we dinsdagmiddag al wisten was het meer zoeken naar een legitieme reden om 2 mensen af te slachten. Alsof er überhaupt een legitieme reden voor zou zijn.
Het is natuurlijk niet goed te praten, maar [insert het stuk waar men het stiekem goedpraat] meestal afgesloten met ‘dit verhaal kent alleen maar verliezers’ verpakt het meestal mooier dan het is ja.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:22 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
En nog lees ik nergens dat men de moord rechtvaardigt. Dat er bepaalde onderbuikgevoelens heersen, tsja. Die onderbuikgevoelens heersen in alle lagen van de samenleving over bepaalde onderwerpen, ongeacht leeftijd, huidskleur, woonplaats etc. Kan je dus nooit voorkomen.
Als je het in dit topic nodig vind om te vermelden dat je zelf ook zo'n buutnlander zou neersteken dat niets met vergoelijken te maken heeft.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:23 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ja en wat is nou precies je conclusie?
Als je de profielen van de #FreeRichard roepers op Twitter bekijkt dan valt wel op dat ze veelal in een hoek zitten met veel afkeer van de overheid.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Online zijn/waren er wel echt veel mensen hoor, vooral omdat het hun confirmation bias bevestigd dat politie en buitenlanders kut zijn.
Je kan ook op elke slak zout leggen hé en overal de racisme kaart voor trekken. Ik concludeer uit die posts niet dat ze de moorden rechtvaardigen. Maae goed jij kijkt er schijnbaar met een ander brilletje naar 👍🏼quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:24 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet goed te praten, maar [insert het stuk waar men het stiekem goedpraat] meestal afgesloten met ‘dit verhaal kent alleen maar verliezers’ verpakt het meestal mooier dan het is ja.
Er komen gewoon steeds meer mensen bij die hun verantwoordelijkheid als volwassenen niet willen dragen en alles en iedereen behalve zichzelf de schuld van hun eigen problemen geven. Als je iemand moedwillig opzoekt om dood te schieten moet je niet zielig gaan doen alsof die ander de trekker overhaalde.quote:
Is dat een extrapolatie van je eigen gevoelens of hoe moeten we dit interpreteren?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:24 schreef Cupfighter het volgende:
Als de Pool de dader was geweest was dit topic nog veel groter met rechtse drek
Hahahahahaquote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:26 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Je kan ook op elke slak zout leggen hé en overal de racisme kaart voor trekken. Ik concludeer uit die posts niet dat ze de moorden rechtvaardigen. Maae goed jij kijkt er schijnbaar met een ander brilletje naar 👍🏼
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:25 schreef -XOR- het volgende:
Ik las in deze reeks zelfs een post dat de moord voorkomen had kunnen worden als het PVV-Polenmeldpunt nog had bestaan.
Inderdaad, als die Pool maar uit het land gesmeten was had hij ook niet vermoord kunnen worden!quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:13 schreef SpaceOddity het volgende:
Wellicht als we nu zoiets als een ''polenmeldpunt'' hadden gehad, dan was dit drama misschien voorkomen kunnen worden.
Oja, daar moest ik dan wel weer een beetje om glimlachen. Maar ik hou dan ook van infantiele dingen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:25 schreef -XOR- het volgende:
Ik las in deze reeks zelfs een post dat de moord voorkomen had kunnen worden als het PVV-Polenmeldpunt nog had bestaan.
Ah je gaat even elke post waar je iets van vind nog maar eens een keer quoten. Ach, er lopen gekkies op een forum rond. Nou nieuws hoor!quote:
Die hem in grote getallen steunen en dubbele moord proberen te rechtvaardigen (het is de schuld van de politie, het is de schuld van die slachtoffers zelf, alles behalve de dader die daadwerkelijk de trekker overhaalde) en hem een held noemen zijn allemaal pvv/FvD/bbb stemmers uit mijn eigen rechtse cirkels.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:17 schreef Caland het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Bij dit soort pure drekposts hoefde je niet heel lang te lezen om de ondertoon te vinden.
Denk ik ook. Kijkende dat dit topic al 10 delen heeft zou in dat geval de Fok! server overbelast raken.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:24 schreef Cupfighter het volgende:
Polen zijn toch vaak juist rechts?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:24 schreef Cupfighter het volgende:
Weet niet of het per definitie een rechts verhaal is, gewoon types die altijd maar op alles en iedereen boos zijn en eigen falen het liefst mogelijk op anderen willen afschuiven. Meestal wel in de wappie- en/of PVV hoek.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:30 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Die hem in grote getallen steunen en dubbele moord proberen te rechtvaardigen (het is de schuld van de politie, het is de schuld van die slachtoffers zelf, alles behalve de dader die daadwerkelijk de trekker overhaalde) en hem een held noemen zijn allemaal pvv/FvD/bbb stemmers uit mijn eigen rechtse cirkels.
Ook veel omgekeerde NL vlaggen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je de profielen van de #FreeRichard roepers op Twitter bekijkt dan valt wel op dat ze veelal in een hoek zitten met veel afkeer van de overheid.
Een niet noodzakelijkerwijs uit de omgeving komen.
Ja, toen het nog een bankhangende altijd dronken Pool was...quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:25 schreef -XOR- het volgende:
Ik woon op het platteland, dus dat is voor mij dagelijkse kost, ze zijn niet allemaal wappie, sommigen zijn gewoon boze boer en hebben er niets mee dat de wappies hun "logo" gekaapt hebben.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:33 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ook veel omgekeerde NL vlaggen.
Het is alleen nog wachten totdat de links extremistische lobby er een rechts extremistisch vreemdelingen haat motief op plakt. Degenen die de overheid de schuld van hun eigen falen geven zijn bij voorbaat vaak rechtse/nationalistische stemmers. Wappie vind ik de megalomanen die denken dat ze de wereld kunnen redden door meer belastingen te betalen, minder te douchen en de kachel lager te zetten. Personen die vinden dat je het recht hebt koelbloedig weerloze mensen te liquideren voor de ogen van hun kinderen om zakelijke conflicten te beslechten zijn het stadium van wappie al ver voorbij en eerder potentiële psychopaten in de maak.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:33 schreef Caland het volgende:
[..]
Weet niet of het per definitie een rechts verhaal is, gewoon types die altijd maar op alles en iedereen boos zijn en eigen falen het liefst mogelijk op anderen willen afschuiven. Meestal wel in de wappie- en/of PVV hoek.
Je bent al aardig op weg om zelf psychotisch te worden zo te lezen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:59 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Het is alleen nog wachten totdat de links extremistische lobby er een rechts extremistisch vreemdelingen haat motief op plakt. Degenen die de overheid de schuld van hun eigen falen geven zijn bij voorbaat vaak rechtse/nationalistische stemmers. Wappie vind ik de megalomanen die denken dat ze de wereld kunnen redden door meer belastingen te betalen, minder te douchen en de kachel lager te zetten. Personen die vinden dat je het recht hebt koelbloedig weerloze mensen te liquideren voor de ogen van hun kinderen om zakelijke conflicten te beslechten zijn het stadium van wappie al ver voorbij en eerder potentiële psychopaten in de maak.
Sowieso 'politie en rechtszaak staat totaal niet in dienst van de samenleving', die doet het vooral heel goed op verjaardagen. Want er is vast wel een oom die een boete heeft gekregen terwijl ie maar net echt 10 minuten op een plek stond waar je niet met je auto mag staan.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:17 schreef Caland het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Bij dit soort pure drekposts hoefde je niet heel lang te lezen om de ondertoon te vinden.
Toch is het een gezamelijke haat tegen overheid, politie en media. Soms komt er iemand zeggen dat er niet gespeculeerd mag worden en toen kwam het nieuws naar buiten dat er meerdere vuurwapens waren en zonder eerst te kijken werd meteen de media weer als boeman neergezet. Lekker makkelijk, er werken nogal wat mensen bij overheid, politie en media, dan wijs je altijd een soort van metaforische groep aan, daar heb je geen feiten voor nodig, integendeel zelfs.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik woon op het platteland, dus dat is voor mij dagelijkse kost, ze zijn niet allemaal wappie, sommigen zijn gewoon boze boer en hebben er niets mee dat de wappies hun "logo" gekaapt hebben.
Hoewel de meesten nu een boerenzakdoek als "logo" hebben, maar dat plaatje kent Twitter niet.
Dus ja, ik zie dat ook wel, maar dat is voor mij niet gelijk wapperdewap, het kan ook nog een boer zijn.
Deze vond ik wel grappig. Beetje de boel omdraaien. Nee, het zijn de gasten die de overheid, media en politie overal de schuld van geven en alle gebeurtenissen in de wereld daarbij betrekken, of het nu iets kleins of groots is.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:59 schreef huxley84 het volgende:
Wappie vind ik de megalomanen die denken dat ze de wereld kunnen redden door meer belastingen te betalen, minder te douchen en de kachel lager te zetten.
Ah, de humorposts worden ook weer serieus opgevat.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:25 schreef -XOR- het volgende:
Ja dus? Een eerste reactie, Poepoequote:
Vind het wel een interessante zaak, gewoon om te zien wat erachter zit. Maar nieuwsgierigheid mag schijnbaar ook niet meerquote:Op woensdag 17 januari 2024 07:19 schreef matthijst het volgende: Wel vreemd dat die Richard dacht dat die gasten hem de hele tijd aan het treiteren waren, maar je in die interviews met omwonenden weinig spannends terugleest. Misschien was die gast zelf het afgelopen jaar wel geobsedeerd met z'n slachtoffers. Woonde niet meer bij z'n vrouw, die er wellicht ook helemaal klaar mee was (zei dat ie het los moest laten, in d'r filmpje). Gast zag opeens overal die lui in: hooibaal in de sloot gegooid door een paar kinderen? "Die klote pool". Glas in het hooi?"Kutpool". Pool hangt camera's op, niet heel gek tegenwoordig. "Ze proberen me te treiteren (misschien stond z'n paardenwei deels op beeld). "Ik laat m'n dochter niet verkrachten, m'n vrouw niet vermoorden". Nee gast, ik ook niet, maar een beetje voorbarig om ze dan maar zelf af te gaan schieten. Denk ook dat er weinig verkrachte dochters en vermoorde vrouwen zijn geweest waarvan de daders dat vantevoren even aan kondigden. "Dinsdagavond, 18:30, paardenweitje, kom ik eerst je vrouw vermoorden en dan je dochter verkrachten. De camera's heb ik al klaar hangen".
Gast had waanideeën lijkt het.
Ja ik ben met je eens dat iets verkeerd opgevat kan worden, maar het gaat nu juist om die snelle conclusies, terwijl twee mensen doden werd gezien als 'ik kan het mij voorstellen'. Hoe kun je iets voorstellen zonder info, alleen afgaand op de dader? Het was voor veel mensen dan ook wishfull thinking en men koppelde het meteen aan alle zogenaamde problemen in Nederland. Dát is nu het probleem. Zo kan ik het ook. Demonstratie tegen een oorlog? Allemaal het land uit! Man legt twee mensen om, Held! (ik zeg niet dat jij het een held vond, maar het laat wel wat zien in Nederland, ondanks dat er zogenaamd nog niet genoeg info was, waar een gezond mens zichzelf de vraag stelt of een dubbele moord in welk geval ook een heldendaad is.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 12:45 schreef matthijst het volgende:
Dat was voordat er meer info bekend was.
Ik opperde dat als Sam een zware crimineel zou zijn en R bedreigde dat dat een verklaring voor zijn gedrag zou kunnen zijn.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 09:35 schreef huxley84 het volgende:
[..]
In het dorp kiezen ze massaal de kant voor Richard, noemen ze zijn daad moedig en voor sommigen is hij zelfs een held omdat hij opkomt voor zijn gezin. Ineke en Sam kunnen maar bij weinig mensen goed doen: "Het zijn écht verschrikkelijke mensen” zegt een man die in dezelfde straat woont.
Lijken van die vreemdelingen haters daar elke immigrant is er een teveel. Er werd hier ook al door sommige gespeculeerd dat die Pool misschien crimineel was en het daarom verdiende. Zo is deze zaak in extreem rechtse cirkels ook geframed dat een bende criminele Poolse immigranten een heilig Nederlands gezin tot wanhoop hebben gedreven en het verdienden om doodgeschoten te worden.
Het was geen goede grap, maar ik las het als grappig bedoeld.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik had niet bepaald het idee dat dit een humoristisch bedoelde post was, maar misschien is dit wel zo'n typisch voorbeeld van rechtse 'humor'.
Dit soort posts kunnen wel een indicatie zijn v/d verdere "verhuftering" van de samenleving.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:22 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
En nog lees ik nergens dat men de moord rechtvaardigt. Dat er bepaalde onderbuikgevoelens heersen, tsja. Die onderbuikgevoelens heersen in alle lagen van de samenleving over bepaalde onderwerpen, ongeacht leeftijd, huidskleur, woonplaats etc. Kan je dus nooit voorkomen.
Zoals je hier regelmatig ziet bedoel je, waar posters blijkbaar non stop een stel weirdos op Twitter zitten te volgen, of dat soort posts door een algoritme krijgen voorgeschoteld, en dan hier schuimbekkend komen vertellen dat half Nederland zo denktquote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:32 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Of mensen die hun mening over de maatschappij vooral baseren op wat ze op Facebook/Sociale media lezen.
Tja, ik begon niet over een Polenmeldpunt.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:17 schreef matthijst het volgende:
[..]
Het was geen goede grap, maar ik las het als grappig bedoeld.
En flikker nou eens op met dat rechtse gezwam joh. Vermoeiend.
Zou me niks verbazen als die Sam Richard ook al maandenlang een rechtse rakker noemde, daarom is ie ws geflipt![]()
Precies dit!quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:27 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Inderdaad, als die Pool maar uit het land gesmeten was had hij ook niet vermoord kunnen worden!
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:03 schreef cabe0002 het volgende:
[..]
Handelen uit noodweer is niet strafbaar
Al besproken en verworpen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:03 schreef cabe0002 het volgende:
[..]
Maar als diegene is doorgedraaid dan is het juist slim om even (tijdelijk) de wapens in te leveren.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:06 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Niet per definitie.
Het kan ook betekenen dat degene die de aangiften doet gewoon helemaal doorgedraaid is en al aangifte doet als hij de ander überhaupt tegen is gekomen of er weer een berichtje is gekomen over de verborgen gebreken en aanstaande rechtszaak.
Richard, ben jij dat? Heb je internet in je cel? Ga je weer een nieuw huilfilmpje maken binnenkort?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:03 schreef cabe0002 het volgende:
[..]
Als jij mij niet bedreigd om mijn familie te verkrachten en te vermoorden, dan is er niks aan de hand hoor.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:40 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Richard, ben jij dat? Heb je internet in je cel? Ga je weer een nieuw huilfilmpje maken binnenkort?
Oh wacht, ik moet uitkijken met wat ik tegen je zeg anders vermoord je mij straks ook nog
Of je leest je even in over de zaak.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:45 schreef cabe0002 het volgende:
[..]
Als jij mij niet bedreigd om mijn familie te verkrachten en te vermoorden, dan is er niks aan de hand hoor.
"Ach donders, lieve mensen! Het is mie toch ook weer wat he! Man in de bak, dörp helemaal in rep en roer en mensen op FOK! geleuven ons verhaal niet eens! Nou ik ga weer even plichtsgetrouw naar miej werk toe hoor!"quote:
Eh, jij vroeg zelf om bewijs door te stellen dat je het in deze reeks niet had gezien. Niet kinderachtig doen nu.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 11:30 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ah je gaat even elke post waar je iets van vind nog maar eens een keer quoten. Ach, er lopen gekkies op een forum rond. Nou nieuws hoor!
Ik vroeg helemaal niet om bewijsquote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:19 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Eh, jij vroeg zelf om bewijs door te stellen dat je het in deze reeks niet had gezien. Niet kinderachtig doen nu.
Je beweerde dat je het niet in dit topic had gezien. Vervolgens laat iemand je het zien. En dan zeg je: ik vroeg niet om bewijs.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:21 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ik vroeg helemaal niet om bewijs
Die post had helemaal niets met het rechtvaardigen van de executies te maken.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:23 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Je beweerde dat je het niet in dit topic had gezien. Vervolgens laat iemand je het zien. En dan zeg je: ik vroeg niet om bewijs.
Sowieso zit er ook wel een nuanceverschil tussen begrip tonen dat iemand zijn familie wil beschermen, en goedpraten/rechtvaardigen dat iemand de ouders voor de ogen van een kind op brute wijze om het leven brengt.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:27 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Die post had helemaal niets met het rechtvaardigen van de executies te maken.
Naja, dit is voorzover ik weet ook de eerste keer geweest dat een moordenaar een filmpje op internet gooit, dat vervolgens door z'n vrouw nog even dunnetjes wordt overgedaan.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:22 schreef Hatseflats22 het volgende:
Veel mensen zijn zonder enig voorbehoud als een blok gevallen voor dit blijkbaar voor sommige mensen aansprekende narratief. Het is tekenend, vind ik; dat nogal wat mensen niet erg goed lijken in het kritisch beschouwen van de informatie die ze toekomt. Dat men dus op basis van een emotioneel filmpje een man die min of meer toegeeft twee mensen gedood te hebben, gelijk het voordeel van de twijfel geeft.
Inderdaad.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:31 schreef ToT het volgende:
[..]
Sowieso zit er ook wel een nuanceverschil tussen begrip tonen dat iemand zijn familie wil beschermen, en goedpraten/rechtvaardigen dat iemand de ouders voor de ogen van een kind op brute wijze om het leven brengt.
Er is maar liefst ¤25 opgehaald!!!!!quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:32 schreef matthijst het volgende:
En dan heb ik het niet over die gasten die een crowd funding voor hun held opzetten.
"Hoi Richard, stiekem houden we van je hoor. Tegen niemand zeggen, hier is 25 euro. Caland en Bezsen".quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:33 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Er is maar liefst ¤25 opgehaald!!!!!
NEDERLAND GAAT NAAR DE KLOTE
Die posts gingen erover dat mensen achter hem stonden.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:27 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Die post had helemaal niets met het rechtvaardigen van de executies te maken.
Dus pas toen duidelijk werd dat het ‘bruut’ was en voor de ogen van een kind, werd het onacceptabel?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:31 schreef ToT het volgende:
[..]
Sowieso zit er ook wel een nuanceverschil tussen begrip tonen dat iemand zijn familie wil beschermen, en goedpraten/rechtvaardigen dat iemand de ouders voor de ogen van een kind op brute wijze om het leven brengt.
Ik ben niet zo'n zwart/wit kijker.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:41 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dus pas toen duidelijk werd dat het ‘bruut’ was en voor de ogen van een kind, werd het onacceptabel?
Iedereen die in eerste instantie goedkeurde dat een geschil werd opgelost met doding, zit moreel fout. Nu terugkrabbelen omdat je nog niet wist dat er een kind bij was, is écht geen goedmakertje hoor.
Het is een teken van glijdende schaal en verhuftering dat zo veel mensen überhaupt, zonder de feiten af te wachten, het wel vonden kunnen dat dit was gebeurd. Ik vind het op mijn beurt onbegrijpelijk dat mensen zich niet druk maken om het teken dat hier levensgroot aan de wand verschijnt. Op social media bleek het totaal geaccepteerd om achtereen moord te staan.
Bizar verhaal jaquote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:41 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dus pas toen duidelijk werd dat het ‘bruut’ was en voor de ogen van een kind, werd het onacceptabel?
Iedereen die in eerste instantie goedkeurde dat een geschil werd opgelost met doding, zit moreel fout. Nu terugkrabbelen omdat je nog niet wist dat er een kind bij was, is écht geen goedmakertje hoor.
Het is een teken van glijdende schaal en verhuftering dat zo veel mensen überhaupt, zonder de feiten af te wachten, het wel vonden kunnen dat dit was gebeurd. Ik vind het op mijn beurt onbegrijpelijk dat mensen zich niet druk maken om het teken dat hier levensgroot aan de wand verschijnt. Op social media bleek het breed geaccepteerd om achter een moord te staan.
Dat nu afdoen als 'grapjes' of 'misverstand' is echt een gebrek aan (zelf)inzicht.
Dit is niet waar, toen het honkbalknuppelverhaal bekend werd was ook al bekend dat die vrouw tegen een boom was gereden en door de schuld van de dader was overleden en dat de dader daarnaast ook de man nog had vermoord.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:47 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n zwart/wit kijker.
Eerst leek het er op dat de dader in een noodsituatie gehandeld had; de politie zou hem nooit geholpen hebben behalve dat er ff wat honkbalknuppels bij die kopers zijn weggehaald waarmee ze die Richeard en zijn gezin blijkbaar mee in elkaar wilden meppen.
Het was nog onbekend hoe hij naar dat huis was gegaan en met welke intenties. Dat het op doodslag of moord uitliep was uiteraard wel bekend, maar om meteen alles volledig te gaan veroordelen was de informatie te summier voor.
Ja moord is natuurlijk nooit goed en die man had ook met zijn gezin kunnen vluchten of whatever, maar er zijn zeer zeker figuren die je overal in het land en zelfs buiten het land weten op te sporen, dus het was onmogelijk in te schatten in hoeverre Richard en zijn gezin echt gevaar liepen met deze mensen. Wat is er voorgevallen? Wat is er over en weer geroepen?
Direct conclusies trekken is niet altijd even handig.
Weer zo iemand die eenzijdig heel veel opvalt maar verder oogkleppen draagt. Vermoeiende figuren.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:40 schreef Hleler het volgende:
Wel leuk om de hele week reacties van bepaalde personen te lezen die de gekste verhalen bedenken om de acties van Richard goed te praten, "het zijn vast van die asociale tokkies", "criminele buitenlanders" enz. En nu is het opeens "je mag tegenwoordig ook al geen vragen meer stellen omg je mag niks meer van links het was alleen maar een grapje".
Is het dan zo lastig om gewoon toe te geven dat je fout zat en net als de helft van Nederland in het filmpje getrapt bent?
Ja precies ja. Maar daar ging mijn post niet over. Mijn post ging over users die hier schijnbaar de executies rechtvaardigden. Dat werd en wordt nogal stellig beweerd. En het ging dus niet over mensen die achter moordenaar Richard zouden staan. Dat zijn nogal twee wezenlijke verschillen. Ik heb de posts over het rechtvaardigen van de moorden hier overigens nog steeds niet gezienquote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:38 schreef Duderinnetje het volgende:
Die posts gingen erover dat mensen achter hem stonden.
Zoveel van de eerste reacties waren ook "laten we geen overhaaste conclusies trekken, er zijn twee kanten van het verhaal" alsof het nog als compleet neutraal beschouwd moet worden.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit is niet waar, toen het honkbalknuppelverhaal bekend werd was ook al bekend dat die vrouw tegen een boom was gereden en door de schuld van de dader was overleden en dat de dader daarnaast ook de man nog had vermoord.
Heel leuk dat je de "eerste reacties" goed probeert te praten, maar ook op basis van die eerste 2 filmpjes had je je al af moeten vragen of het allemaal wel klopte, want die 2 filmpjes zo kort op elkaar waren al heel dubieus en inhoudelijk nog veel dubieuzer.
Maar laten we achteraf gaan doen alsof het er aan lag dat er bij de slachtoffers al een honkbalknuppel in beslag was genomen.
Ik vind het niet zo'n probleem om toe te geven dat het verdedigen van een moordenaar mij meer opvalt dan het verdedigen van de slachtoffers ja, misschien ligt dat aan mijquote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:59 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Weer zo iemand die eenzijdig heel veel opvalt maar verder oogkleppen draagt. Vermoeiende figuren.
Oh is dat het, ik dacht dat je gewoon heel verontwaardigd speelt te zijn zodra dit uitkomt maar dat zal dan niet.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:02 schreef Hleler het volgende:
[..]
Ik vind het niet zo'n probleem om toe te geven dat het verdedigen van een moordenaar mij meer opvalt dan het verdedigen van de slachtoffers ja, misschien ligt dat aan mij
Naja de eerste OP stond dit in. In combinatie met die filmpjes leek het wel een soort van wraakactie van Richard.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 15:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit is niet waar, toen het honkbalknuppelverhaal bekend werd was ook al bekend dat die vrouw tegen een boom was gereden en door de schuld van de dader was overleden en dat de dader daarnaast ook de man nog had vermoord.
Misschien wat minder op Facebook en Twitter kijken dan. Is beter voor je vertrouwen in de mensheid.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:04 schreef Maron het volgende:
Wat internet soms met mensen doet..😵💫totaal krankjorum..
Werd in de reconstructie in AD gemeld dat de makelaar een vriend van de dader is en zowel de makelaar van de dader als van de slachtoffers is. Die man gaf aan de belangen van alle partijen gelijkwaardig te behartigen, dat de verborgen gebreken niet zo erg waren en hij nog veel erger heeft gezien in zijn carrière, maar wat ze dan exact waren wilde hij niet melden. De slachtoffers zelf vermoeden blijkbaar ook dat de makelaar een vriend van de dader is en partij voor hem zou kiezen en het contact tussen de slachtoffers enerzijds en de dader en makelaar anderzijds verliep niet goed. Het verloop van de verkoop van het huis en de daaruit voortkomende procedures ligt ook aan de basis van dit zakelijke conflict.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:07 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat het de makelaar van de slachtoffers was?
Als het de makelaar zou zijn van zowel de verkopende als aankopende partij, dan wordt ie geschrapt lijkt me.
Volgens mij is het gewoon de verkoopmakelaar, maar is een aanname.
Dat heb je dan waarschijnlijk verkeerd begrepen. Hij kan niet makelaar zijn geweest van zowel de kopers als de verkopers.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:25 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Werd in de reconstructie in AD gemeld dat de makelaar een vriend van de dader is en zowel de makelaar van de dader als van de slachtoffers is. Die man gaf aan de belangen van alle partijen gelijkwaardig te behartigen, dat de verborgen gebreken niet zo erg waren en hij nog veel erger heeft gezien in zijn carrière, maar wat ze dan exact waren wilde hij niet melden. De slachtoffers zelf vermoeden blijkbaar ook dat de makelaar een vriend van de dader is en partij voor hem zou kiezen en het contact tussen de slachtoffers enerzijds en de dader en makelaar anderzijds verliep niet goed. Het verloop van de verkoop van het huis en de daaruit voortkomende procedures ligt ook aan de basis van dit zakelijke conflict.
Een makelaar mag niet beide partijen dienen.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 14:07 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat het de makelaar van de slachtoffers was?
Als het de makelaar zou zijn van zowel de verkopende als aankopende partij, dan wordt ie geschrapt lijkt me.
Volgens mij is het gewoon de verkoopmakelaar, maar is een aanname.
Jij hebt de posts met "geef die man een lintje" niet gezien?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:00 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ja precies ja. Maar daar ging mijn post niet over. Mijn post ging over users die hier schijnbaar de executies rechtvaardigden. Dat werd en wordt nogal stellig beweerd. En het ging dus niet over mensen die achter moordenaar Richard zouden staan. Dat zijn nogal twee wezenlijke verschillen. Ik heb de posts over het rechtvaardigen van de moorden hier overigens nog steeds niet gezien
Ik mag geen premium artikels quoten volgens mij maar er word gemeld dat hij de makelaar van de koper was en vermoedelijk bevriend met de dader. De makelaar geeft aan dat hij de belangen van zijn klanten behartigd, dat hij zich constructief tegenover kopers heeft opgesteld, dat er weinig noemenswaardige verborgen gebreken waren en hij in zijn loopbaan veel erger heeft meegemaakt.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat heb je dan waarschijnlijk verkeerd begrepen. Hij kan niet makelaar zijn geweest van zowel de kopers als de verkopers.
Nee, hij was de makelaar van de verkoper.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:46 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Ik mag geen premium artikels quoten volgens mij maar er word gemeld dat hij de makelaar van de koper was en vermoedelijk bevriend met de dader. De makelaar geeft aan dat hij de belangen van zijn klanten behartigd, dat hij zich constructief tegenover kopers heeft opgesteld, dat er weinig noemenswaardige verborgen gebreken waren en hij in zijn loopbaan veel erger heeft meegemaakt.
Ja je hebt gelijk. Maar de slachtoffers kwamen dus bij hem verhaal halen over de verborgen gebreken en vermoeden dat hij bevriend is met de dader. Dus er waren wat vragen over mogelijke belangen verstrengeling wat de makelaar zelf uiteraard ontkende.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, hij was de makelaar van de verkoper.
Heeft niks te maken met belangenverstrengeling. De makelaar werkte voor de verkoper en probeerde namens hem te bemiddelen. Wat dat bemiddelen verder inhield, daar is niet op ingegaan.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:58 schreef huxley84 het volgende:
[..]
Ja je hebt gelijk. Maar de slachtoffers kwamen dus bij hem verhaal halen over de verborgen gebreken en vermoeden dat hij bevriend is met de dader. Dus er waren wat vragen over mogelijke belangen verstrengeling wat de makelaar zelf uiteraard ontkende.
Ja dat is vrij mongolisch ja.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:37 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Jij hebt de posts met "geef die man een lintje" niet gezien?
Meeste posts waren meer posts waar men de dader tot slachtoffer maakte en de slachtoffers tot schuldigen, maar er waren ook enkele nog grotere idioten die vonden dat de dader een lintje verdient.
En wat vind je van users die de slachtoffers betitelden als ‘tokkiefiguren waar je niks aan mist’ en zichzelf ‘team dader’ verklaarden?quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:12 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ja dat is vrij mongolisch ja.
Niks mis mee.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:16 schreef Lienekien het volgende:
En wat vind je van users die de slachtoffers betitelden als ‘tokkiefiguren waar je niks aan mist’ en zichzelf ‘team dader’ verklaarden?
Nee, dat dacht ik wel. Dat is natuurlijk niet ‘mongolisch’.quote:
Je moet we leren begrijpend lezen, daar is het op jouw leeftijd denk ik al wat laat voor.quote:
Goeion grap joh. Origineel ook.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:24 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Je moet we leren begrijpend lezen, daar is het op jouw leeftijd denk ik al wat laat voor.
Linkse user doet selectief verontwaardigd. Ach. Laten we deze discussie in de DM voeren.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Goeion grap joh. Origineel ook.
Ik zal hier maar niet inhoudelijk op ingaan. Ik blijf liever nog even genieten van dat zeldzame moment dat we het eens warenquote:
quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:12 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ja dat is vrij mongolisch ja.
Zelfs als dit verhaal waar zou zijn, is het schokkend hoeveel mensen erachter stonden dat Richard voor eigen, dodelijke, rechter speelde.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 16:14 schreef matthijst het volgende:
[..]
Naja de eerste OP stond dit in. In combinatie met die filmpjes leek het wel een soort van wraakactie van Richard.
Lag bij nader inzien anders. Maar de wereld vergaat niet heur. Het is niet dat er nu opeens overal psychopate Richard copycats zijn opgestaan omdat ze op Twitter hebben lopen juichen.
#hoopikdan
Dit gaat rond in appgroepen
[ afbeelding ]
Dat kun je niet zomaar stellen, we zullen zien of het OM daar in de rechtszaal wettig en overtuigend bewijs voor levert, voor zowel moord als medeplichtigheid.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 17:39 schreef Gia het volgende:
In eerste instantie gaf ik de dader het voordeel van de twijfel. Uit de hand gelopen ruzie, iets geknapt, doorgedraaid, enz.... Had gekund.
Maar nu duidelijk is dat hij er willens en wetens zwaar bewapend naartoe is gegaan, lijkt het me duidelijk moord met voorbedachte rade.
Ik vermoed zelfs dat hij het met zijn vrouw besproken heeft. Wat haar medeplichtig maakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |