SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ken haar niet echt, maar als je niet volslagen debiel bent, heb je nul kans om de republikeinse voorverkiezingen te winnen in het huidige politieke klimaat in Amerika.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 13:39 schreef theunderdog het volgende: [..] Alleen Nikki Haley is wat dat betreft nog hoopgevend. Alhoewel dat een echte havik is, en je dat ook als een probleem kan zien.
Heb vooral interesse in de einduitslag. In die zin is iemand als Nikki Haley nog hoopgevend. Als je haar Havikken standpunten buiten beschouwing laat.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 14:16 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Ik ken haar niet echt, maar als je niet volslagen debiel bent, heb je nul kans om de republikeinse voorverkiezingen te winnen in het huidige politieke klimaat in Amerika.
Echtquote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:30 schreef nostra het volgende:
De kans is groot dat de tweede stad van Estland vroeger of later wordt binnengevallen door Rusland. Maar vinden de mensen in deze stad dat eigenlijk wel zo erg, vraagt Pieter Waterdrinker zich af.
Okquote:Op dinsdag 16 januari 2024 17:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Echt
Ik zat dit verhaaltje te lezen en ik had echt zoiets van hier klopt echt helemaal geen reet van.
Tot ik door had dat het helemaal niet over de 2e stad van Estland ging.
Ik ben vrij recent nog in de echte 2e stad geweest van Estland (Tartu) en in de 1e stad van Estland (Tallinn).
En in beide herken je bovenstaande echt totaaaaaal niet. Tartu is een universiteitsstad van rond de 100.000 inwoners. Heel erg levendig, veel jonge studenten. Echt Westers gericht.
Tallinn nog meer.
Inderdaad.quote:
quote:Op dinsdag 16 januari 2024 16:30 schreef nostra het volgende:
De kans is groot dat de tweede stad van Estland vroeger of later wordt binnengevallen door Rusland. Maar vinden de mensen in deze stad dat eigenlijk wel zo erg, vraagt Pieter Waterdrinker zich af.
Als het gaat gebeuren, dan gebeurt het vrijwel zeker hier. In de tweede stad van Estland, Narva. De laatste grenspost van de NAVO, op roepafstand van het immense Rusland. Maar hoe groot is de vrees dat Moskou – uit wraak, uit zelfverklaarde zelfverdediging of zomaar omdat het kan – een aanval zal uitvoeren op de Baltische landen?
“Die angst is gewoon smerige westerse propaganda.” In een koffietentje raak ik aan de praat met Anton, een drientwintigjarige etnische Rus. Buiten dampt de vorst, binnen zit hij in T-shirt; zijn armen als staalkabels zijn een portrettengalerij van tatoeages. Hij doet een opleiding tot vrachtwagenchauffeur. Net als zijn vader en zijn grootvader is hij hier in Narva geboren. Of hij ook het Estisch spreekt? “Nee, bijna geen woord. Waarom zou ik? Iedereen spreekt hier Russisch. We kijken naar de Russische tv.”
Voor negen van de tien inwoners van deze stad van 58 duizend inwoners is de moedertaal Russisch. Steunen veel mensen in Narva heimelijk Poetins oorlog in Oekrane? “Ik praat nooit over politiek,” reageert een andere koffiedrinker, een dertigjarige blondine in een roze bontjas, zittend aan het tafeltje naast Anton. Als ik beleefd doorvraag, ontvlamt ze ineens: “Jullie blijven maar stoken, flikker toch op!”
Jullie – dat zijn wij, de Europeanen. Iedereen jonger dan dertig die hier ter wereld kwam, deed dat in Europa. Maar door velen wordt dat niet zo gevoeld. Ze leven dan wel fysiek in de Europese Unie, hun hart en hun geest verkeren in Rusland.
SOVJETPUIST IN ESTLAND
Na Soete Suikerbol-achtige intimiteit van Tallinn, de waanzinnige schoonheid van de natuur onderweg, een woestijn van sneeuw, is Narva als stad ronduit een afknapper. De vorige keer dat ik hier was, bracht ik een bezoek aan een gepensioneerde Amsterdammer. Een oud-Marxist. Hij had hier een flatje gekocht, voor minder dan vijftienduizend euro. “Mijn vriendin woont in Petersburg, maar als ik daar ga wonen krijg ik problemen met mijn AOW. Daarom zit ik hier.” Van tijd tot tijd ging hij de grens over, naar zijn vriendin in Rusland.
Inmiddels heeft het bejaarde liefdespaar deze puist van Sovjetarchitectuur verruild voor het warme, AOW-vriendelijke Portugal. Vanwege de veranderde tijden.
Narva was het Marioepol, het Bachmoet, het Avdiivka van die dagen. Net als Poetin maalde Stalin niet om mensen. Bij de Slag om Narva in 1944 kwamen naar schatting alleen al 150 duizend Russen om het leven. Vrijwel de gehele historische stad werd weggevaagd.
VIJFDE COLONNE
“Geschiedenis interesseert me niet,” zegt een oudere Russin, als ik haar vraag of ze op foto’s weleens de architectonische pracht heeft gezien van het middeleeuwse Narva. En of ze geen angst heeft dat de geschiedenis zich zal herhalen. “Ik leef in het nu. Met mijn kinderen en kleinkinderen.”
Na een dag ronddwalen door de stad is mij dit geworden: het grote zwijgen, het zich niet willen uitspreken, de afwachtende houding. In Tallinn trof ik Esten die vrezen dat een deel van de etnische Russen in hun land een ‘Vijfde Colonne’ vormen, een slapende cel die Poetin, als hij zijn furie na Oekrane ook op het Balticum richt, met een druk op de knop kan activeren.
Tegen de avond moet ik terug zijn in de hoofdstad van Estland. Vanwege de zware sneeuwval is veel openbaar vervoer uitgevallen. Een vriendelijke man op straat raadt me aan te gaan naar de grensovergang. Voor dertig euro nemen chauffeurs van de touringcars graag een verstekeling mee, als er plaats is.
Even later sta ik op de plek die ik zo goed ken. Aan de oever van de dicht bevroren grensrivier de Narva. Rechts van mij, op de Hermannsburcht, hangt de vlag van Estland. Aan de overkant, op het fort van Ivangorod, het wit-blauw-rood van Rusland. Op het kasteel houdt een Russische militair met een groene bontmuts zijn verrekijker gericht op de buren.
“Waar moet u heen?”
“Tallinn.”
“Dertig euro, helemaal achterin is nog plek.”
Even later zit ik tussen passagiers die ‘s ochtends uit Sint-Petersburg zijn vertrokken, op weg naar Tallinn.
Op de achterbank hebben zich de vrijbuiters van de bus verzameld, de heimelijke rokers, als vroeger de keters in de klas. Ze praten onophoudelijk. Terwijl de sneeuwvlakte in parelgrijze schemering voorbijglijdt, luister ik eerst toe. Al snel weet ik zo’n beetje wie-wie is.
“Alle Polen zijn fascisten!” fulmineert een magere Rus van zestig tegen zijn buurman, een biljartbalkale Wit-Rus. “Man, wat ht ik de Polen!” Zijn bron van haat is dat de Polen auto’s met Russisch nummerbord sinds Ruslands agressie in Oekrane van de wegen weert. “Ik woon al dertig jaar in Berlijn en Moskou, heb twee paspoorten, maar dat maakt die fascisten daar niet uit!”
“Elke dag krijgt Poetin meer gelijk,” zegt de Wit-Rus, die in Moskou woont, maar op weg is naar zijn geboorteland, omdat daar de tandarts gratis is. “Als ik mijn gebit in Moskou laat doen kost me dat 3000 euro!”
FASCISTEN
Links van mij zitten twee Oezbeekse meisjes van twintig, constant turend op hun mobiel. Ze hebben Oud en Nieuw doorgebracht in Moskou, zijn nu via Rome op weg naar New York. Ze reizen zonder koffers en bagage. Alleen met creditcards en telefoon. Maar hoe doen ze dat dan met hun kleren? “We kopen steeds alles nieuw,” zegt een van hen. Hun papa’s, begrijp ik, zitten hoog in de Oezbeekse politiek.
“Zag je hoe die klote-Esten ons bij de grens vuil aankeken?” zegt de Wit-Rus dan.
“Wat denk je?” reageert de zestiger weer. “Voor die gasten zijn wij Russen ntermenschen. Die Esten zijn ook geboren fascisten.”
Als hij begint over zijn leven in Duitsland, over een matresse in Berlijn, denk ik plots: veel Esten maken zich zorgen. Maar hoe groot is de Russische Vijfde Colonne eigenlijk elders in Europa? Een samenzweringsgedachte. Ik weet het. Maar helaas, het zijn de tijden.
https://www.ewmagazine.nl(...)ding%20boven%2050%25
Okquote:Op dinsdag 16 januari 2024 17:14 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Leuk dat je ook even inhoudelijk reageert.
Ok
Idd, Narva is de 3e stad.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 17:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Echt
Ik zat dit verhaaltje te lezen en ik had echt zoiets van hier klopt echt helemaal geen reet van.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor de Baltische staten is het echt van essentieel belang dat ze de Russische diaspora uit hun land verwijderen, die vormt immers overduidelijk een vijfde colonne en daarmee een zeer groot veiligheidsrisico. Maar ook een land als Duitsland loopt een serieus risico door de aanwezigheid van veel Russen in het land.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 17:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een Russische vrouw die in Letland woont, moet misschien weg omdat ze geen Lets kan.
In de video vraagt ze waar ze naartoe kan, nou, naar Rusland misschien?
Die vrouw leeft er nu 48 jaar. En spreekt nog geen basis Lets. Dan heeft ze het toch echt aan haar zelf te danken zeg. Het is normaal dat wanneer je in een ander land gaat wonen dat je tenminste wat basiskennis op doet van de taal.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 17:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Een Russische vrouw die in Letland woont, moet misschien weg omdat ze geen Lets kan.
In de video vraagt ze waar ze naartoe kan, nou, naar Rusland misschien?
Dus je zit dat hele verhaal te lezen, mist totaal dat het over Narva gaat, en begint dan te roepen dat je het helemaal niet herkent omdat je alleen stad in Estland hebt gelezen en denkt aan die 2 steden waar jij geweest bentquote:Op dinsdag 16 januari 2024 17:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Echt
Ik ben vrij recent nog in de echte 2e stad geweest van Estland (Tartu) en in de 1e stad van Estland (Tallinn).
En in beide herken je bovenstaande echt totaaaaaal niet. Tartu is een universiteitsstad van rond de 100.000 inwoners. Heel erg levendig, veel jonge studenten. Echt Westers gericht.
Tallinn nog meer.
Daar zijn Russen met hun misplaatste gevoel een "Herrenvolk" te zijn veel te arrogant voor; die zullen gewoon van mening zijn dat de Letten maar de taal van de Russische bermensch dienen te spreken.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 18:23 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Die vrouw leeft er nu 48 jaar. En spreekt nog geen basis Lets. Dan heeft ze het toch echt aan haar zelf te danken zeg. Het is normaal dat wanneer je in een ander land gaat wonen dat je tenminste wat basiskennis op doet van de taal.
Inderdaad dan moet ze maar in Rusland gaan wonen. Al durf ik te wedden dat ze daar slechter af is dan in Letland.
"Al onze medewerkers liggen momenteel met hun ingewanden eruit hangend dood te bloeden in een Oekrans veld.quote:
Dat zeg ik toch nergensquote:Op dinsdag 16 januari 2024 18:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dus je zit dat hele verhaal te lezen, mist totaal dat het over Narva gaat, en begint dan te roepen dat je het helemaal niet herkent omdat je alleen stad in Estland hebt gelezen en denkt aan die 2 steden waar jij geweest bent.
Godverdomme hey.
toen ze er ging wonen was het nog geen ander landquote:Op dinsdag 16 januari 2024 18:23 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Die vrouw leeft er nu 48 jaar. En spreekt nog geen basis Lets. Dan heeft ze het toch echt aan haar zelf te danken zeg. Het is normaal dat wanneer je in een ander land gaat wonen dat je tenminste wat basiskennis op doet van de taal.
Inderdaad dan moet ze maar in Rusland gaan wonen. Al durf ik te wedden dat ze daar slechter af is dan in Letland.
In Estland kan je aan het vuilnis voor de deur zien waar Russen wonen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:25 schreef sp3c het volgende:
toen ik in Tallinn was hadden ze het wel over een Russische ghetto vlakbij de oude universiteit ... toen haastten ze zich wel om te stellen dat het niet echt een ghetto was maar wel Russisch
verder niet doorgevraagd maar ik kreeg wel het gevoel dat ze dat een beetje matig vonden
Neemt niet weg dat WaterdrinkerGod een van de grootste Ruslandkenners is. Zijn observaties klinken vrij plausibel.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 17:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Echt
Tallinn nog meer.
Hey ffs dat is mijn link!!quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:08 schreef ExTec het volgende:
Een uit rus gevluchte rus, die al eigenlijk al jaren vlogged, over waarom rus nu bevriest.
Maar goed; de reden omdat er nu fondsen & personeel van de nutsbedrijven omgeleid worden om bv mariupol te herbouwen, was er een die we niet op ons netvlies haddenquote:
:pquote:Op woensdag 17 januari 2024 00:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar goed; de reden omdat er nu fondsen & personeel van de nutsbedrijven omgeleid worden om bv mariupol te herbouwen, was er een die we niet op ons netvlies hadden
Dat trafo's louter frans of duits waren, is ook een leuke takeaway.
Verdiep je in de geschiedenis.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 18:23 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Dat rus elk land wat het binnenvalt daarna als een kolonie beschouwd, is geen excuus, maar juist het probleem.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:41 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Verdiep je in de geschiedenis.
Telkens hetzelfde trucje; eerst russificatie en daarna annexatie.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:46 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat rus elk land wat het binnenvalt daarna als een kolonie beschouwd, is geen excuus, maar juist het probleem.
Is een oplichter die geld bedelt. Weg met dat kanaal.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:08 schreef ExTec het volgende:
Een uit rus gevluchte rus, die al eigenlijk al jaren vlogged, over waarom rus nu bevriest.
Een groot deel van de groep in Duitsland zijn Volgaduitsers, etnische Duitsers die uit Rusland gevlucht zijn.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 18:13 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Voor de Baltische staten is het echt van essentieel belang dat ze de Russische diaspora uit hun land verwijderen, die vormt immers overduidelijk een vijfde colonne en daarmee een zeer groot veiligheidsrisico. Maar ook een land als Duitsland loopt een serieus risico door de aanwezigheid van veel Russen in het land.
Ik denk dat je het punt "een beetje" mist in je rage of het de tweede of derde stad van het land is - en dat Waterdrinker wel wat meer ervaring met Russen en co heeft dan een weekje sightseeing Baltische staten oplevert (want dat die voor een groot deel erg westers zijn is precies ook het punt).quote:Op dinsdag 16 januari 2024 17:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Echt
Tallinn nog meer.
quote:Frankrijk gaat veertigtal kruisraketten leveren aan Oekrane
Frankrijk gaat zo'n veertig SCALP-kruisraketten voor de lange afstand en enkele honderden bommen aan Oekrane leveren. Dat zei president Emmanuel Macron dinsdag op een persconferentie. Het is een nieuwe levering na een onbekend aantal SCALP's dat Frankrijk in de zomer naar Oekrane stuurde.
Volgens Macron moet Europa's prioriteit zijn "om Rusland niet te laten winnen". Hij kondigde een bezoek aan de Oekraense hoofdstad Kiev aan voor februari. Voor dat bezoek verwacht hij een nieuw bilateraal veiligheidsakkoord met Oekrane te kunnen sluiten, overeenkomstig een soortgelijk akkoord tussen het Verenigd Koninkrijk en Oekrane.
De nieuwe Franse minister van Buitenlandse Zaken Stphane Sjourn had afgelopen zaterdag bij een bezoek aan Kiev al gezegd dat de Oekraners kunnen blijven rekenen op Franse steun.
Ook in Duitsland wordt de druk op bondskanselier Olaf Scholz opgevoerd om kruisraketten aan Oekrane te leveren, zowel door oppositiepartij CDU als regeringspartijen Groenen en FDP. Volgens defensie-analisten moet Europa zijn militaire steun aan Oekrane opvoeren, wil het land weerstand kunnen blijven bieden aan de Russische aanvallen.
Estland was altijd wel een stuk welvarender en westerser dan Letland en Litouwen toen ik in de regio woonde, maar dat is ondertussen al wel een jaar of 12 geleden.quote:Op woensdag 17 januari 2024 06:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik denk dat je het punt "een beetje" mist in je rage of het de tweede of derde stad van het land is - en dat Waterdrinker wel wat meer ervaring met Russen en co heeft dan een weekje sightseeing Baltische staten oplevert (want dat die voor een groot deel erg westers zijn is precies ook het punt).
In Narva herken je het geschetste beeld wel. Daugavpils in Letland is ook zo'n oord dat de Sovjets vol Russen hebben geduwd.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 17:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Echt
Tallinn nog meer.
Volgens mij bevriest het narratief wat hij aanhangt want deze verhalen hoorde je vorige winter ook en toen bleek er ook biet zooveel van waar te wezen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:08 schreef ExTec het volgende:
Wanneer zou Egypte aan de beurt zijn? Ik bedoel Hurghada zit zomers vol met Russen..quote:Op woensdag 17 januari 2024 01:26 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Telkens hetzelfde trucje; eerst russificatie en daarna annexatie.
Hij zal best iets van Rusland weten, maar als je zo'n blunder gaat maken lol.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 23:21 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat WaterdrinkerGod een van de grootste Ruslandkenners is. Zijn observaties klinken vrij plausibel.
Met de Russen heeft hij ongetwijfeld meer ervaring. Echter zo'n journalistieke blunder maken is wel heel dom. Zeker als hij zogenaamd iets van kennis zou hebben van Estland.quote:Op woensdag 17 januari 2024 06:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik denk dat je het punt "een beetje" mist in je rage of het de tweede of derde stad van het land is - en dat Waterdrinker wel wat meer ervaring met Russen en co heeft dan een weekje sightseeing Baltische staten oplevert (want dat die voor een groot deel erg westers zijn is precies ook het punt).
Ik heb veel van Estland wel gezien, maar Narva nog niet.quote:Op woensdag 17 januari 2024 08:00 schreef J.B. het volgende:
[..]
In Narva herken je het geschetste beeld wel. Daugavpils in Letland is ook zo'n oord dat de Sovjets vol Russen hebben geduwd.
De enige fout die die gast maakt is het hebben over de tweede stad van Estland ipv. De derde. Maar hij noemt wel de juiste stad.quote:Op woensdag 17 januari 2024 08:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hij zal best iets van Rusland weten, maar als je zo'n blunder gaat maken lol.
Ik zeg ook niet dat zijn observatie in die stad niet zou kloppen. Narva ligt letterlijk tegen de Russische grens aan. En de oudere garde in Estland spreekt sowieso nog Russisch ipv Engels.
[..]
Met de Russen heeft hij ongetwijfeld meer ervaring. Echter zo'n journalistieke blunder maken is wel heel dom. Zeker als hij zogenaamd iets van kennis zou hebben van Estland.
Mijn kennis en band met Estland gaat overigens wel wat verder dan een "weekje sightseeing"
Klopt, nadat die stad in de tweede wereldoorlog in puin was geschoten mocht de autochtone bevolking niet terug van Stalin.quote:Op woensdag 17 januari 2024 08:56 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik heb veel van Estland wel gezien, maar Narva nog niet.
Maar ligt ook letterlijk tegen de grens van Rusland aan. Hebben daar dan ook veel mee, heeft Estland natuurlijk sowieso al veel gehad.
Dus ja die stad is daar gewoon mee verweven.
Als Orban/Hongarije eindelijk zijn veto afgenomen is (indien succesvol natuurlijk) hoop ik dat Fico dit niet gaan doen opeens. Dat zou echt een hondenstreek zijn.quote:Fico backs Orbn against Brussels in Ukraine aid clash
Hungarian PM blocked a 50 billion funding package for Ukraine in December.
Slovak Prime Minister Robert Fico voiced his support for Hungarian PM Viktor Orbn on Tuesday, criticizing Brussels for trying to “punish” Budapest over its stance on funds for Ukraine.
“As long as I am the head of the Slovak government, I will never agree that a country should be punished for fighting for its sovereignty. I will never agree with such an attack on Hungary,” Fico said Tuesday during a joint press conference with Orbn following bilateral talks in Budapest, Hungarian media reported.
Orbn has been embroiled in an ongoing battle with other EU leaders after blocking a 50 billion aid package for Ukraine at last December’s European Council summit.
The Hungarian leader was alone among his colleagues in the 27-member bloc in opposing the funding, arguing that further cash for Kyiv should come from a separate budget rather than from the EU budget.
“If we want to help Ukraine, which is necessary, we must do it in a way that does not damage the EU budget,” Orbn repeated on Tuesday, adding that if the EU doesn’t accept his proposal, he “will be forced to stop this process.”
For its part, Brussels has been looking for ways to circumvent Orbn’s veto ahead of a February 1 EU summit. Last week, 120 MEPs signed a petition urging the EU to take the next steps to limit Hungary’s voting rights.
But Fico came to Orbn’s defense on Tuesday, agreeing with his proposal to find alternative sources for aid to Ukraine and calling out the EU for trying to curb Hungary’s voting rights.
De stemming is morgen zie ik.quote:European Parliament to vote on resolution on stripping Hungary of EU voting rights on Jan. 18
The European Parliament will vote later this week on a resolution that calls for stripping Hungary of its voting rights at the European Council, Member of the European Parliament (MEP) Petri Sarvamaa said on Jan. 16.
Earlier this month, Sarvamaa launched a petition to remove some of Budapest's membership rights, including voting, due to the country's "erosion of the rule of law" and obstructive behavior in the face of EU consensus building.
Hungary has been blocking a 50-billion-euro funding package for Ukraine just as Kyiv entered the third calendar year of an all-out war with Russia.
"Delivering on our promises: the final letter has now been sent to the President of the Parliament," Sarvamaa, a senior member of the parliament who sits on several committees, said on the social media platform X.
"On Thursday (Jan. 18), we will be voting on a joint motion resolution, negotiated this morning with five political groups in the parliament."
The resolution calls on the European Council to strip Hungary of its voting rights under Article 7.2 of the EU treaty, which stipulates the option to suspend a member's voting rights in case of a "serious and persistent breach."
The European Council must then decide unanimously whether the breach is still occurring, after which it votes by a qualified majority to suspend the rights of the accused country.
Most political groups in the European Parliament also want a probe into the EU Commission's decision to unfreeze around $11 billion in funds for Hungary shortly before the December summit, the Euractiv outlet wrote.
Many MEPs criticized the decision, saying that the executive arm was giving in to Hungary's blackmail.
The European Commission said that the decision was taken strictly due to procedural reasons, namely due to judicial reforms undertaken by Hungary.
Although Hungarian Prime Minister Viktor Orban blocked the funding for Ukraine, he allowed other EU leaders to reach a consensus on accession talks with Kyiv by leaving the room during a key vote.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.<signature here>.
Ja, dat is best wel een grote blunder.quote:Op woensdag 17 januari 2024 09:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De enige fout die die gast maakt is het hebben over de tweede stad van Estland ipv. De derde. Maar hij noemt wel de juiste stad.
Och och, wat een blunder. Daarmee valt zijn hele artikel om.
Spijkers op laag water zoeken noemen we dat.
En het was sws al deel van de Sovjet Unie, dus Russisch was al belangrijk. De handel en orientatie was met en richting Rusland.quote:Op woensdag 17 januari 2024 09:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Klopt, nadat die stad in de tweede wereldoorlog in puin was geschoten mocht de autochtone bevolking niet terug van Stalin.
quote:Biden asks congressional leaders to White House
The president summoned top lawmakers in both parties to discuss long-running talks on a national security spending bill and related border security negotiations.
resident Joe Biden has invited congressional leaders to the White House for a meeting Wednesday to discuss ongoing negotiations over a national security spending bill to aid Ukraine and other priorities, according to three people familiar with the request.
Senate negotiators have spent months discussing a potential bipartisan agreement to add new border and immigration policy restrictions to Biden's supplemental request for $100 billion for Ukraine, Israel, Taiwan and border security. Those negotiations have yet to produce a deal.
Among those expected to attend are Senate Majority Leader Chuck Schumer, Senate Minority Leader Mitch McConnell, Speaker Mike Johnson and House Minority Leader Hakeem Jeffries.
Key committee leaders, including those heading the Appropriations committees, are also expected to attend, according to two people.
Er komt nu ook druk vanuit de republikeinen zelf om de deal te nemen. Daar dit mogelijk de beste kans is om dit er door heen te krijgen. Laten we hopen dat ze tot een overeenkomst kunnen komen op bovengenoemde overleg.quote:Senate GOP to Mike Johnson: Seriously, take a border deal
“This is a unique moment in time. It’s an opportunity to get some conservative border policy," Minority Whip John Thune (R-S.D.) said.
Speaker Mike Johnson is publicly and privately panning the Senate’s ongoing border and immigration negotiations. Senate Republicans are reminding him that it's the best deal he'll ever get.
Republicans senators said on Tuesday that they see only worse opportunities ahead to craft a border bill that can pass, given that Democrats who run the Senate and White House are now considering major changes to asylum policy, new expulsion authorities and perhaps even putting limits on presidential parole authority. If Republicans try to wait for a better deal after November's election, senators say, they could end up with GOP control over Congress and the White House — but Democrats who are in no mood to deal on the issue.
“There’s absolutely no way that we would get the kind of border policy that’s been talked about right now with a Republican majority in the Senate, unless we get a 60-vote majority, which isn’t going to happen … there aren’t many Democrats that are going to be available,” said Sen. John Thune (R-S.D.), the minority whip. “This is a unique moment in time. It’s an opportunity to get some conservative border policy.”
Thune described the current situation at the nation's southern border as a “national security emergency.” If House Republicans slam the door on an immigration deal, some in the Senate GOP worry that won't exactly jibe with their message that the border is a five-alarm fire.
Republicans contend that the domestic national security risks of surging migration are just as important as foreign aid. Over the past two months, that argument has become the reason that the GOP won’t move forward on Ukraine aid — compelling reluctant Democrats to the table in a bid to shake loose President Joe Biden's $100 billion-plus national security spending proposal.
Now senators and the Biden administration are discussing a deal that would restrict migration and beef up border funding, while also sending billions of dollars to Ukraine. Republicans spent months building a messaging campaign focused on what they see as a growing border crisis. Some of them, including Texas' own GOP governor, might be more interested in a compromise solution than delaying until next year.
Sen. John Cornyn (R-Texas) said he recently discussed with his state's governor, Greg Abbott, the idea of waiting out Democrats for a better deal after the election. Abbott’s response, according to Cornyn, was: “So we’re just supposed to take this flow of humanity across the border for the next year?
“I don’t think we should fail to do our duty just because the House may have a different view,” Cornyn said. “It makes no sense to wait if we could do something now that would be meaningful.”
Over the weekend, Johnson posted on X “absolutely not” in response to a Fox News screen that criticized a potential border deal; Thune responded that “unfortunately, there's a lot of stuff leaked out there which doesn't reflect some of what’s being discussed and negotiated."
But Johnson's position isn’t exactly a secret: He wants the hardline H.R. 2 bill that the House passed last year, reiterating his position in a conference call on Sunday.
Senate Democrats aren’t going to support that bill. And if Donald Trump wins the presidency this fall, they won't be eager to help him restrict immigration; one of his proposals to help the immigrant group known as Dreamers and restrict legal immigration was roundly defeated in 2018 (other, more moderate options failed too).
There’s a reason immigration bills don’t go anywhere in Congress: They’re big, they’re complicated and they tick off each party’s base. At the moment, the Senate GOP is making a clear recommendation to its House counterparts, who are quite in tune with that base: If we get a deal, take the win.
“We’ve got a giant problem with thousands of people coming every day. So we’ve got to work to find solutions. I wouldn’t shut the door.” said Sen. Shelley Moore Capito (R-W.Va.).
Die afkeer hadden de jongere generaties al langer, maar daar maakte je jezelf op zijn zachtst gezegd niet heel populair mee.quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:25 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En het was sws al deel van de Sovjet Unie, dus Russisch was al belangrijk. De handel en orientatie was met en richting Rusland.
Het is echt sinds de val van de SU dat de jongelui een afkeer van Rusland hebben en Westers gericht zijn.
Die afkeer van de Sovjet-Unie kwam echt niet na de val ervan, die was er tijdens het bewind ook. Kijk maar hoe graag de Baltische staten afhankelijk wilden worden.quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:25 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En het was sws al deel van de Sovjet Unie, dus Russisch was al belangrijk. De handel en orientatie was met en richting Rusland.
Het is echt sinds de val van de SU dat de jongelui een afkeer van Rusland hebben en Westers gericht zijn.
Hoe de kiem van democratie in de baltische volkeren is blijven bestaan, ondanks zo lang ondergedompeld te zijn in sovjet elende, en hoe rus zelf echt het enige volk in die contreien lijkt die dat 0 hebben, is oneindig fascinerend.quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Die afkeer hadden de jongere generaties al langer, maar daar maakte je jezelf op zijn zachtst gezegd niet heel populair mee.
Dat Trump zo overweldigend de overwinning in Iowa gekregen heeft zal niet bevorderlijk zijn voor de onderhandelingen over de 60 miljard voor Oekrane. Hierdoor zal de hulp voor Trump onder republikeinen alleen maar weer toenemen. En zijn macht dus ook.quote:Hostage to Trump: Unraveling reasons behind U.S. aid stall for Ukraine
xplore the detailed account of why the allocation of American aid to Ukraine faced the threat of disruption and how Ukraine's support became entangled in Donald Trump's pre-election strategy and more in RBC-Ukraine's material.
Materials from Politico, The Hill, The Washington Post, and CNN were used in the preparation of the article.
At the end of last year, a number of interlocutors of RBC-Ukraine in the government expressed confident optimism about unlocking American aid to Ukraine, around the beginning of 2024. For a long time, it seemed that there was every reason for this: American Democrats and Republicans, albeit slowly, were progressing towards an agreement on migration issues and strengthening the U.S.-Mexico border – precisely this was voiced by Republicans as a condition for voting for the multibillion-dollar aid package to Ukraine (as well as to Israel and Taiwan).
However, recent events indicate that the deal may fall apart. As a result, the prospects for providing American aid to Ukraine are once again in complete uncertainty. The simple reason is the presidential elections in the United States, of which Ukraine has already become a hostage.
Migration deadlock
During closed consultations that lasted for several weeks between Republicans, Democrats, and the White House administration, a compromise on migration reform was gradually reached. Democrats were ready for some concessions, as even part of their voters and establishment recognized that reform was necessary – the flow of migrants at the southern border of the United States exceeded all reasonable limits, and this problem needed to be addressed.
At the same time, the actions of the Democrats could not be too significant, as a significant portion of Democrats fundamentally oppose any anti-immigration measures. Balancing between these positions led to the negotiations lasting so long. In Washington, meanwhile, it was recognized that there were no funds for further aid packages to Ukraine.
The situation was further complicated by the fact that the other side of the negotiations – Republicans, who demand tough anti-immigration measures – does not have a clear and unified approach to the problem. The migration crisis once again highlighted the deep divide within the Republican Party, between old-school principled Republicans who are constructive – and populists from the Trumpist wing who operate on the principle of "the worse, the better."
Indeed, Senate Minority Leader, veteran of American politics Mitch McConnell, who takes a decidedly pro-Ukrainian position, advocates for the rapid adoption of migration reform and, accordingly, unblocking aid to Ukraine.
At the same time, the hyperactive group of Trumpist Republicans in the House of Representatives is already directly talking about the need to break any deals in the interests of Donald Trump's victory in the upcoming presidential elections. "I'm not willing to do too damn much right now to help a Democrat and to help Joe Biden's approval rating," Republican Rep. Troy Nehls of Texas told CNN.
The political logic of such an approach is obvious: if the problem with migrants and the border is really resolved now, Trump's headquarters will lose the main theme on which he builds his election campaign.
What's worse, Speaker of the House Mike Johnson, who has been trying to maneuver between radical and moderate Republicans in his faction, also leans towards such an approach. Johnson insists on the approval of the Republican bill H.R. 2, which was passed by the House of Representatives last May but got stuck in the Democrat-controlled Senate with no chance of approval.
Speaker of the House Mike Johnson (Photo: Getty Images)
H.R.2 envisions a return to the harsh anti-immigration measures of the Donald Trump presidency, including the construction of an additional 900 miles of wall on the border with Mexico, making it more difficult for migrants to obtain temporary asylum while their case is being considered in court, and so on.
For Democrats, such measures are categorically unacceptable. What's worse for Ukraine, they are not ready to support them, even if Johnson brings a bill to the floor that combines the provisions of H.R.2 with providing aid to Ukraine.
Conflict of priorities
Thus, providing aid to Ukraine is entirely dependent on domestic American political disputes at various levels. In addition to the global confrontation along Republican/Democrat and Trump/Biden lines, there is also an internal struggle within the Republican Party in the House of Representatives, at the center of which is Speaker Johnson.
In addition to resolving the migration issue, he now has to deal with the threat of a government shutdown – the cessation of funding for the U.S. government. Recall that Congress has not been able to approve the country's budget for the current fiscal year, resorting only to temporary measures, the deadlines for which expire on January 19 and February 2 for different parts of the government apparatus.
As a compromise, Johnson agreed with Democrats on another temporary budget that pushed the shutdown to March 1 and 8. However, this decision has sharply criticized Trumpist Republicans. They generally seek to achieve a shutdown, hoping that chaos in government administration will damage Biden's ratings, and they also demand tying the budget approval to the same harsh anti-immigration measures.
Threats of resignation have already been openly voiced against Johnson by Trumpists if he compromises with Democrats. Last year, the conflict with radical Trumpists cost Johnson's predecessor, Kevin McCarthy, the speakership.
Even moderate Republican congressmen openly speak about their political priorities. "We have two possible leverage points to get border security: our own budget, or Ukraine aid. You’d rather hold hostage our own troops’ pay? Or hold hostage Ukraine aid?" said Republican Dan Crenshaw in a comment to Politico.
Thus, as of now, the resolution of the migration problem in the U.S., and consequently, the allocation of American aid to Ukraine, is entering a deadlock. The situation is further complicated by Trump's overconfident victory in the first Republican primaries in Iowa, making him the uncontested candidate for the party in the presidential elections and giving confidence to his supporters in the American establishment.
quote:Russian Federation sends armored vehicle convoys to storm in the Avdiivka direction
Russia’s invasion forces intensified their activities in the Avdiivka direction and sent columns of armored vehicles to assault.
The serviceman of the 110th Mechanized Brigade reported on this in the @BUAR110ombr Telegram group.
He also demonstrated the Russian infantry convoy, which was moving to assault the Ukrainian positions on January 15.
“Columns are moving again. They are trying to get closer by any means, to enter Avdiivka,” the serviceman shared.
In particular, the Russian military is trying to advance east of Avdiivka.
Infantry, artillery, and strike drones were involved in the destruction of the Russian invaders.
The military noted that they managed to destroy some of the attack troops’ armored vehicles during the fighting.
“Some enemy equipment and many orcs (Russian military – ed.) were destroyed, the cannon fodder thrown out by the armor (landing – ed.) was hiding as best they could,” the military noted.
According to the Ukrainian General Staff, in the Avdiivka direction, Ukrainian defenders continue to deter Russians, who do not let go of attempts to surround Avdiivka.
“Ukrainian Defense Forces units repelled 18 invader attacks in the areas of Novobakhmutivka, Stepove, Avdiivka and another 16 attacks near Severne, Pervomaiske, and Nevelske in the Donetsk region over the last day,” the General Staff said.
Encirclement of Avdiivka probably remains a key focus of Russian efforts, but as of now, Russia has achieved very limited territorial successes at a significant price, both materially and in human terms.
The Russian military is also trying to capture the village of Stepove near Avdiivka to cut the logistic routes of the Ukrainian army.
quote:Russian colonel given 6-year sentence for failure to protect Crimean Bridge from drone strikes
A Russian military court sentenced Sergey Volkov, the head of technical development and resource support for the Russian National Guard’s maritime units, to six years in a penal colony for procuring unsuitable anti-drone radar systems to protect the Crimean Bridge, Mediazona reported on Tuesday.
The prosecution requested the accused be handed a seven-year prison sentence and be stripped of all his military decorations. Volkov, who was arrested in March after being detained at his office in the Russian National Guard’s headquarters in Moscow, did not admit guilt.
Volkov’s mistake cost the Russian army 400 million rubles (4.1 million), Mediazona reported.
At his initial hearing in March, the prosecution claimed that Volkov had been responsible for the acquisition of two “obviously faulty” Orel-UAV drones to protect the bridge. He paid 200 million rubles (2 million) for each drone, which some experts have said is more than they are worth.
More importantly, the Orel drones are incapable of intercepting small-class drones, which should have been their main function. The prosecution also said that Volkov’s actions had left the Crimean Bridge exposed “within the enemy’s attack range”, the Kommersant daily reported.
Volkov’s lawyer argued that Volkov did not have an advanced engineering education and should therefore not be held responsible for suitability of the drones.
quote:ISW: Kremlin intensifying efforts to limit criticism of war ahead of presidential election
Russian State Duma deputies have brought forth a bill proposing the confiscation of personal property from those convicted of spreading "fake news" about Russia's war in Ukraine, a move aimed to increase censorship ahead of the 2024 Russian presidential election, the Institute for the Study of War (ISW) assessed in its latest report on Jan. 15
Citing reports from independent Russian outlet Meduza, the ISW notes that lawmakers from the ruling United Russia party have proposed a bill targeting activities "against the security of the state," seeking to confiscate assets like computers, tablets, or mobile phones owned by individuals convicted under this legislation.
The draft bill, first proposed through the Government Commission on Legislative Activities was supported without any objections. The legislation is now set to go to the State Duma, the lower house of the Russian Federal Assembly, for consideration.
The ISW assesses the proposed bill as an attempt to quell any brewing dissent and silence concerned relatives who would otherwise be outspoken about their support for troop demobilization. Recently, women-led protests have emerged throughout Russia, with wives and mothers of mobilized Russian soldiers advocating for the demobilization of Russian troops from Ukraine.
Russian dictator Vladimir Putin is seeking a fifth term in office, in a vote that is likely to be heavily rigged. Analysts have predicted that Putin has sough to minimize decisions that irritate Russia's electorate ahead of the upcoming Russian presidential election, including the issue of mass mobilization.
Last November, Putin signed a law restricting media freedom during the presidential election, only allowing journalists who have an employment contract with registered media outlets to cover election commission meetings.
quote:Resistance movement burned several railroad facilities in the Russian Federation
The resistance movement burned several railway facilities in Russia, used for the logistics of the invaders.
The Defense Intelligence of Ukraine reported on this.
“Unknown opponents of the Putin regime have once again burned down several instrument cabinets at the railroad and other facilities,” Ukrainian intelligence said.
The destruction of such facilities should complicate the logistics of the Russian military for some time.
The incidents took place in the areas of the cities of Saratov, Yaroslavl, and Dzerzhinsk in the Nizhny Novgorod region.
As a result, traffic on these railway sections of central Russia was temporarily paralyzed.
“It will continue to burn as long as the Kremlin continues its criminal war against Ukraine,” the intelligence added.
At the same time, unidentified persons have recently planted explosives on a railroad train tanker in Russia.
The train was stopped several hundred meters from the Gazprom Neft terminal.
Prior to that, an explosion occurred in Russia on a section of the railway near the city of Nizhny Tagil. As a result of the explosion, nine fuel tanks were damaged. Due to severe fire and fuel burning, all damaged cars will be disposed of.
Also, on November 30 last year, an explosion occurred on the Baikal–Amur Mainline, namely in the Severomuysky Tunnel.
The tunnel is located in Buryatia. In fact, it is the only major railroad connection between Russia and China. As a result of the explosion, the 16th tank at the head of the train burned out. Also, two more tanks had holes in them.
Het desbetreffend filmpje zou hier te vinden zijn. Ik heb zelf geen telegram app dus kan hem niet bekijken.quote:Russian Ex-Cons Stormed by Troops After Holding Drunk Commanders Hostage
Former Russian prisoners hired by President Vladimir Putin to fight in Ukraine have been stormed by fellow troops after they held several drunk commanders hostage, according to a new video.
The 29-second clip was posted on January 14 by Telegram channel Poisk_in_ua, which said that the servicemen were recruited from a prison in the city of Tyumen in Russia's Siberia region. They left to join their unit on December 25 "and presumably were in training without weapons," the channel said.
In 2022 Putin revived the Stalin-era practice of throwing convicted murderers onto the battlefield to support his war in Ukraine. These prisoners included at least two convicted cannibals.
The Kremlin has recruited tens of thousands of prisoners since the war began to create its "Storm-Z" squads, which are deployed to carry out highly attritional, infantry-led frontal assaults on the most dangerous parts of the battlefield.
quote:Turkey Has Stopped Money Transfers from the Russian Federation
Problems with transferring money from Russia to Turkey, which started in December, are deepening. The transfers were stopped in January, disrupting the export of products from Turkey to Russia.
After the visit of the US Secretary of State Anthony Blinken, exporters could not receive payments from Moscow in Turkish lira and Russian rubles, some banks sent remittances back, and some banks began to reject transactions that they had previously accepted, saying that these were “prohibited goods”.
Almost all transfers have been stopped since January 1, which has caused a significant loss to exporters. For example, exporters in the automotive sector have not been able to receive their transfers since the beginning of the year. Moreover, Turkish shoe manufacturers working with a Russian company that buys most from Turkey have not received any payments from their Russian customers this month. Chemical industry companies, textile manufacturers, ship owners carrying out transportation to Russia, and others have faced similar challenges.
Recent problems with money transfers are related to the expansion of the latest EU sanctions list. For example, even if an exporting company in Turkey sells goods not subject to sanctions, the buyer may be included in the sanctions list, so there will be problems with money transfers. Furthermore, companies that were created by Russians and operate in Turkey are also experiencing difficulties right now.
Last year, Turkey’s exports to Russia increased by 23.2%, from 7 billion 647 million dollars in 2022 to 9 billion 423 million dollars in 2023. The five sectors, which export the most to Moscow, are the chemical industry, mechanical engineering, the automotive industry, fresh fruits and vegetables, and electronics.
This problem is the consequence of the trade of Turkey with Moscow. Owners of Turkish companies must understand that they are punished for their attempt to earn as much as possible by assisting the Kremlin in waging war against Ukraine and killing thousands of innocent civilians.
Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier om een brandende afvalcontainer, waar iemand een sigaret in had gegooid.quote:Op woensdag 17 januari 2024 10:28 schreef ExTec het volgende:
Nieuwe dag, nieuwe fabriek die affikt, maar heeft ongetwijfeld niks met de oorlog te maken.
[ twitter ]
Da's best een grote afvalcontainer, dan.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:32 schreef oheng het volgende:
[..]
Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier om een brandende afvalcontainer, waar iemand een sigaret in had gegooid.
Niet echt nieuwswaardig.
Klik eens op mijn link.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Da's best een grote afvalcontainer, dan.
[ twitter ]
Een brand die in een afvalcontainer ontstaat kan natuurlijk overslaan naar de rest van een pand, met alle gevolgen van dien.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:41 schreef ExTec het volgende:
[..]
Da's best een grote afvalcontainer, dan.
[ twitter ]
Opzich geeft dat in dictaturen als Rusland 99 van de 100 keer het gewenste resultaat.quote:Op woensdag 17 januari 2024 12:18 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Altijd verstandig om in te hakken op protesterende burgers.
Gedaan, kwaliteit houd niet over, kan er niet veel van maken.quote:
Het zijn dan ook geen eltie eenheden, maar Rosgvardia. Soort van oproerpolitie.quote:Op woensdag 17 januari 2024 13:57 schreef StateOfMind het volgende:
Je zou toch zeggen dat je elite eenheden beter in kunt zetten tegen de vijand dan tegen eigen burgers
Maar goed, ik ben geen generaal dyus, wat weet ik nou allemaal.
Je sarcasme detector is stuk.quote:Op woensdag 17 januari 2024 14:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gedaan, kwaliteit houd niet over, kan er niet veel van maken.
Maar ondanks ik dat geen brand CSI ben oid, komt laatste wat ik post niet over als slechts een container.
quote:
Wordt nu gemeld dat het drone fabriek was.quote:Natuurlijk is dit geen toeval. Deze gloednieuwe fabriek vliegt de lucht in, minstens 10 doden.
Ah, omdat daar specifiek elite special forces vermeld stond in die tweet.quote:Op woensdag 17 januari 2024 14:01 schreef oheng het volgende:
[..]
Het zijn dan ook geen eltie eenheden, maar Rosgvardia. Soort van oproerpolitie.
Dan zou het de OMOH zijnquote:Op woensdag 17 januari 2024 14:11 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ah, omdat daar specifiek elite special forces vermeld stond in die tweet.
Wel slordige fout dan
https://www.themoscowtime(...)sia-injures-9-a83751quote:Pro-Kremlin news website Gazeta.ru published an interview with a person identified as one of the plant’s workers who claimed the explosion was caused by unsafe handling of equipment.
“The locksmiths were trying to fix a faucet that was dripping with acid,” he was quoted as saying. “They tried to fix it by chiseling on the nut. They made a very strong blow, the bolt cracked.”
“The valve came out and the acid poured on the solution. First, there was a small fire, then there was gas,” the worker told Gazeta.ru, adding that workers began evacuating the facility as the spill grew stronger.
En Japans gok ik.quote:Op woensdag 17 januari 2024 00:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar goed; de reden omdat er nu fondsen & personeel van de nutsbedrijven omgeleid worden om bv mariupol te herbouwen, was er een die we niet op ons netvlies hadden
Dat trafo's louter frans of duits waren, is ook een leuke takeaway.
Nee, filmpje zegt zelfs dat JP en CN geprobeerd hebben zich er in te wurmen, maar dat niet gelukt is. Reden waarom mij niet bekend.quote:
Simpel, ook exact de reden waarom je alleen maar Duits/Italiaans/Amerikaans spul ziet in NL fabrieken.quote:Op woensdag 17 januari 2024 14:50 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, filmpje zegt zelfs dat JP en CN geprobeerd hebben zich er in te wurmen, maar dat niet gelukt is. Reden waarom mij niet bekend.
Acidquote:Op woensdag 17 januari 2024 14:25 schreef zuchtje het volgende:
[..]
https://www.themoscowtime(...)sia-injures-9-a83751
Een terrorist met een incendiary devicequote:Op woensdag 17 januari 2024 13:32 schreef oheng het volgende:
[..]
Hoogstwaarschijnlijk gaat het hier om een brandende afvalcontainer, waar iemand een sigaret in had gegooid.
Niet echt nieuwswaardig.
/s
Zo lang ze aanhanger van Poetin's FSB/maffia-regime zijn vormen ze een risico voor het westen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 02:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een groot deel van de groep in Duitsland zijn Volgaduitsers, etnische Duitsers die uit Rusland gevlucht zijn.
Die afkeer bestaat al sinds mensenheugenis, vandaar ook dat veel Oekraners en inwoners van de Baltische staten de Wehrmacht met open armen ontvingen toen deze hun landen binnenviel tijdens WO II. Dat voelde voor hen als een bevrijding.quote:Op woensdag 17 januari 2024 11:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die afkeer van de Sovjet-Unie kwam echt niet na de val ervan, die was er tijdens het bewind ook. Kijk maar hoe graag de Baltische staten afhankelijk wilden worden.
Dat zijn ze niet, dat is een andere groep: de normale Russen die naar Duisland gemigreerd zijn en die groep is erg klein.quote:Op woensdag 17 januari 2024 17:41 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Zo lang ze aanhanger van Poetin's FSB/maffia-regime zijn vormen ze een risico voor het westen.
Het zijn natuurlijk wel de aantallen waar veel om draait. Zijn de stormshadows opperdepop, is het fijn als je dan nog het een en ander aan misschien een b-keus hebt liggen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 19:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Stormshadow/Scalp doen het ook prima. De Taurus voegt wat dat betreft weinig toe.
Dat smerig stuk ongedierte gaat hopelijk nog wel eens door de Oekraense of een westerse inlichtingendienst gexecuteerd worden door een noodlottig ongeval onder mysterieuze omstandigheden om het leven komen. Hetzelfde geldt voor ratten als Solovyov, Skabayeva, Lavrov, Peskov enz.quote:Op woensdag 17 januari 2024 18:43 schreef polderturk het volgende:
Medvedev is een gevaarlijke genocidale gek.
[ twitter ]
De laatste jaren van hun leven in een oncomfortabele gevangenis slijten zou ik ook voor tekenen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 19:29 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat smerig stuk ongedierte gaat hopelijk nog wel eens door de Oekraense of een westerse inlichtingendienst gexecuteerd worden door een noodlottig ongeval onder mysterieuze omstandigheden om het leven komen. Hetzelfde geldt voor ratten als Solovyov, Skabayeva, Lavrov, Peskov enz.
Dat zal dan wel een Oekranse gevangenis moeten zijn, want in een Russische of westerse gevangenis zullen ze in weelde baden.quote:Op woensdag 17 januari 2024 19:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
De laatste jaren van hun leven in een oncomfortabele gevangenis slijten zou ik ook voor tekenen.
Het is geen b-keus, het zijn gewoon gelijkwaardige wapens. Zolang de Britten en Fransen blijven leveren bestaat er totaal geen noodzaak om ook de Taurus te leveren.quote:Op woensdag 17 januari 2024 19:07 schreef Nebelwerfer het volgende:
Het zijn natuurlijk wel de aantallen waar veel om draait. Zijn de stormshadows opperdepop, is het fijn als je dan nog het een en ander aan misschien een b-keus hebt liggen.
In het verlengde daarvan is de BNR's Big Five aflevering met Mart de Kruif ook een aanrader: Mart de Kruif: 'We denken dat we in een maakbare wereld leven.quote:Op woensdag 17 januari 2024 19:09 schreef Kleffe_Dop het volgende:
NAVO-admiraal: 'Samenleving moet het onverwachte gaan verwachten'
Niet alleen de legers van de NAVO-landen maar de hele samenleving moeten zich voorbereiden op een "nieuw onvoorspelbaar tijdperk". Dat heeft de Nederlandse NAVO-admiraal Rob Bauer gezegd op een NAVO-bijeenkomst in Brussel.
Bauer riep op tot een "samenlevingsaanpak" die verder gaat dan alleen militaire planning. Publieke en private organisaties moeten hun mentaliteit veranderen omdat de samenleving verandert, zei hij.
"Van een tijdperk waarin alles planbaar, voorspelbaar, controleerbaar en gericht op efficintie was, naar een tijdperk waarin alles op elk moment kan gebeuren. Een tijdperk waarin we het onverwachte moeten verwachten", zei hij. "Om volledig effectief te kunnen zijn, ook in de toekomst, hebben we een oorlogstransformatie van de NAVO nodig."
Bauer is de belangrijkste adviseur van Jens Stoltenberg, de secretaris-generaal van de NAVO. Hij is voorzitter van het Militair Comit van de NAVO, dat zich ook bezighoudt met de verdediging van NAVO-landen. De opmerkingen van Bauer komen in een tijd waarin de militaire hulp aan Oekrane stokt door politieke meningsverschillen in de Verenigde Staten en de Europese Unie.
Bauer zei dat Oekrane steun zal blijven krijgen van de NAVO in de oorlog met Rusland. De NAVO-admiraal verkondigde dat de grondgedachte van de Russische president Poetin om de oorlog te beginnen voortkwam uit "een angst voor democratie".
"Deze oorlog ging nooit over een echte veiligheidsdreiging voor Rusland, afkomstig van Oekrane of de NAVO", zei hij. "Deze oorlog gaat over Rusland dat bang is voor iets dat veel krachtiger is dan enig fysiek wapen op aarde: democratie. Als mensen in Oekrane democratische rechten kunnen hebben, zullen mensen in Rusland daar binnenkort ook naar verlangen."
"Vandaag is de 693e dag van wat Rusland dacht dat een driedaagse oorlog zou zijn", zei Bauer. "Oekrane zal elke dag onze steun krijgen, omdat de uitkomst van deze oorlog het lot van de wereld zal bepalen."
De woorden van de militair adviseur van de NAVO volgen niet lang nadat de legertop van Zweden de Zweedse bevolking had gewaarschuwd dat er oorlog kan komen in het Scandinavische land.
Bommen en raketten
De Franse president Macron sprak vannacht woorden van vergelijkbare strekking. Hij zei dat dat een Russische overwinning de internationale rechtsorde zou ondermijnen. "We kunnen Rusland niet laten winnen, en we moeten dat niet laten gebeuren", aldus de president. Macron zei dit terwijl hij meldde dat Frankrijk tientallen raketten en honderden bommen aan Oekrane gaat leveren.
Ook kondigde hij plannen aan om Frankrijk beter voor te bereiden op crises in de wereld. Hij merkte op dat de wereld aan het veranderen is, verscheurd door oorlogen en andere crises.
Taurus is wat handiger voor de kerchbrug neerhalen. En dat moet oekraine niet willen van scholz, je moet niet willen escaleren, natuurlijk.quote:Op woensdag 17 januari 2024 19:41 schreef AchJa het volgende:
Het is geen b-keus, het zijn gewoon gelijkwaardige wapens.
Een raam ongelukje zit een klein hoekjequote:Op woensdag 17 januari 2024 19:29 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Dat smerig stuk ongedierte gaat hopelijk nog wel eens door de Oekraense of een westerse inlichtingendienst gexecuteerd worden door een noodlottig ongeval onder mysterieuze omstandigheden om het leven komen. Hetzelfde geldt voor ratten als Solovyov, Skabayeva, Lavrov, Peskov enz.
Dat hele warhead icm fuse verhaal is nmm een beetje een gezocht argument, ik neem tenminste aan dat je het daar over hebt.quote:Op woensdag 17 januari 2024 19:50 schreef ExTec het volgende:
Taurus is wat handiger voor de kerchbrug neerhalen. En dat moet oekraine niet willen van scholz, je moet niet willen escaleren, natuurlijk.
Klik.quote:Op woensdag 17 januari 2024 20:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat hele warhead icm fuse verhaal is nmm een beetje een gezocht argument, ik neem tenminste aan dat je het daar over hebt.
Dat er nog maar vele grote interne protesten mogen volgenquote:Op woensdag 17 januari 2024 20:05 schreef ExTec het volgende:
Die oproer politie, rosvgardia, die eerder naar die minderheden is gestuurd peren hem, onder nogal niet ideale omstandigheden. Anders tolereer je niet dat omstanders ramen van je busjes ingooien.
[ twitter ]
Mss kun je het scholtz laten weten, kan die ze leveren.quote:Op woensdag 17 januari 2024 20:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ken het verhaal en dat is nmm een gezocht argument om de Taurus te willen hebben.
.quote:MOSKOU - De Russische oorlogsvoering leidt niet alleen in Oekrane tot slachtoffers.
Ook in Rusland zelf, op duizenden kilometers van het front, vallen doden en gewonden omdat vrienden, familieleden en dorpsgenoten van mening verschillen over de zogenaamde 'speciale militaire operatie'
quote:,,Door de genoemde beledigingen en onjuiste overtuigingen over de speciale operatie ontwikkelde Chalap?hanov een vijandig gevoel tegenover X." Deze zin uit een rechterlijke uitspraak in de Siberische regio Irkoetsk beindigt de beschrijving van een avond waarin de wodka rijkelijk vloeide. Uit woede stak Maksim Chalapchanov, een boer en voormalig ambtenaar, de heer X tegen de grond, slaat op hem in met een vuurpook en steekt hem met een mes. Het lijk werd gevonden met een 'Z' erin gekerfd, de letter die sinds de Russische invasie in Oekrane als oorlogssymbool geldt. ,,Ik was voor [de oorlog, MvD], hij was tegen", bekende de moordenaar.
Het dodelijke meningsverschil ontstond omdat Chalapchanov van plan was tegen Oekrane te gaan vechten, aldus de rechterlijke uitspraak. Zijn metgezel had daar weinig begrip voor en vroeg spottend: wat is dat nou voor leger, als je zelf je uitrusting moet aanschaffen?
Verzachtende omstandigheid
Chalapchanov moest 7 jaar de gevangenis in. Typerend voor de stand van de Russische rechtspraak: de voorstander van de oorlog werd niet veroordeeld voor het zwaardere vergrijp van moord om politieke beweegredenen.
Het 'amorele gedrag van het slachtoffer' werd door de rechter zelfs gezien als verzachtende omstandigheid. En typerend voor het meeste (huiselijk) geweld in Rusland: vaak gooit alcohol olie op het vuur.
Het geweld wordt ook de Russische huiskamers ingebracht omdat daar de tv aanstaat.
Zo stak een man volgens de openbaar aanklager zijn zuipgezel in de buik nadat die ,,het opnam voor de Oekraense autoriteiten terwijl nieuws over de Oekraense troepen" aanstond.
Een vrouw dronk met haar vriend wodka en wijn en keek het nieuws, waardoor ze ruzie kregen over de 'speciale militaire operatie'.
Zij noemde hem - wegens zijn standpunten of wegens zijn Oekraense achternaam - een 'nazi', waarna hij haar met een metalen stoel in elkaar mepte. De man moest tweenhalf jaar de bak in.
Had Zelensky net al ge-appt, hij hoeft ze niet meer.quote:Op woensdag 17 januari 2024 20:22 schreef ExTec het volgende:
Mss kun je het scholtz laten weten, kan die ze leveren.
De 'geniet maar drink met mate' campagne heeft Ruzland nog niet bereiktquote:Op woensdag 17 januari 2024 20:50 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ie-lopen-uit-de-hand
[..]
.
[..]
quote:Op woensdag 17 januari 2024 20:50 schreef michaelmoore het volgende:
,Door de genoemde beledigingen en onjuiste overtuigingen over de speciale operatie ontwikkelde Chalap?hanov een vijandig gevoel tegenover X."
Het maakt inderdaad niet heel veel uit. De CEP van een Stormshadow/SCALP is laag genoeg om onderzeers en andere schepen precies daar te raken waar je de meeste schade aanricht. Dat hebben we nu al een paar keer gezien. Dat Oekraine in staat is doelen zo te raken is nu gewoon wel duidelijk. Zo vreselijk breed is een Kilo-klasse onderzeer tenslotte nou ook weer niet. De brug is breder. Dus een Stormshadow/SCALP precies bovenop een pijler laten inslaan moet ook te doen zijn. Dan zijn er geeneens ruimte om te tellen dus dat voordeeltje van MEPHISTO valt daarmee ook weer weg.quote:Op woensdag 17 januari 2024 19:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Stormshadow/Scalp doen het ook prima. De Taurus voegt wat dat betreft weinig toe.
Exact dit dus.quote:Op woensdag 17 januari 2024 21:23 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het maakt inderdaad niet heel veel uit. De CEP van een Stormshadow/SCALP is laag genoeg om onderzeers en andere schepen precies daar te raken waar je de meeste schade aanricht. Dat hebben we nu al een paar keer gezien. Dat Oekraine in staat is doelen zo te raken is nu gewoon wel duidelijk. Zo vreselijk breed is een Kilo-klasse onderzeer tenslotte nou ook weer niet. De brug is breder. Dus een Stormshadow/SCALP precies bovenop een pijler laten inslaan moet ook te doen zijn. Dan zijn er geeneens ruimte om te tellen dus dat voordeeltje van MEPHISTO valt daarmee ook weer weg.
En het is niet dat de Russen die brug even ergens anders heen kunnen slepen. Dus is de brug niet compleet fucked na de inslagen kun je de reparatiecrews -met hun zware machines en al- wat later ook weer stormshadows laten koppen. Staat het werk ook gelijk flink lang stil. Da's ook een vrij effectieve mogelijkheid de heropening flink te vertragen.
https://www.politico.eu/a(...)ts-to-ukrainef-fico/quote:Slovakia enables arms exports to Ukraine as Fico completes backflip
Law change gives defense ministry veto over arms export licenses, allowing it to favor private-sector partners.
The Slovak parliament backed an amendment Tuesday that would empower the defense ministry to approve arms exports, paving the way for public and private weapons companies to continue arming Ukraine — and completing a volte-face from Prime Minister Robert Fico's pre-election vow "not to send another bullet" to Kyiv.
The legislature approved the change to the country’s proposed Competence Law by a narrow majority. President Zuzana Čaputov had previously vetoed the bill, approved in accelerated proceedings shortly before Christmas, reasoning that the defense ministry did not have the expert resources to assess the potential risks of arms sales to Slovakia’s international reputation and security.
But critics of the apparent reversal — the veto on arms exports has until now belonged to the foreign ministry and the SIS intelligence service — said Fico's anti-weapons posture on Ukraine had been aimed at attracting votes to his Smer party in last year's election, and that the profits to be made from arming Kyiv ensured that exports would continue.
"The oligarchs who are behind Smer from the defense sector gain a lot from being able to sell their products in Ukraine, and it was always clear they were going to continue with their supplies," Jaroslav Naď, Slovakia's defense minister under the previous government until it collapsed last year, told POLITICO.
Interessant, zal hem van de week als ik tijd heb is beluisteren.quote:Op woensdag 17 januari 2024 19:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
In het verlengde daarvan is de BNR's Big Five aflevering met Mart de Kruif ook een aanrader: Mart de Kruif: 'We denken dat we in een maakbare wereld leven.
Lol, hij zegt dat de prijzen van eieren 8 tot 11 procent zijn gestegen. Daarom doet het Kremlin natuurlijk letterlijk dagelijks uitspraken over eieren. putin heeft zelfs gesprekken met het smerige plebs om ze gerust te stellen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 21:53 schreef quirina het volgende:
De kou in Rusland is allemaal westerse propaganda en leugen!
Deze Z- patriot legt het allemaal even uit.
Ah, excuus, ik had een grotere beperking wat afstand betreft in het hoofd.quote:Op woensdag 17 januari 2024 19:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is geen b-keus, het zijn gewoon gelijkwaardige wapens. Zolang de Britten en Fransen blijven leveren bestaat er totaal geen noodzaak om ook de Taurus te leveren.
Dat ligt eraan of de ophanging hetzelfde is. Tussen de SCALP-EG en StormShadow verschilt die al, daarom hebben ze onder de vliegtuigen beide systemen gemonteerd (Scalp links, SS rechts. Of andersom) zodat ze altijd in ieder geval n van de twee wapens kunnen meenemen. Komt er een derde bij (en ik doe maar even de aanname dat die ophanging voor een Taurus ook weer anders is) dan maak je de gehele logistiek wel ineens complexer. Moet je bij gaan houden welk toestel welke raketten waar kan ophalen. Welke ophanging haal je weg op welk toestel? Dat soort dingen. Dat is niet altijd even handig als je snel moet kunnen reageren. Komt je toestel terug op een basis waar geen StormShadows meer liggen, maar wel Taurus en SCALP raketten, en vlieg je net dat toestel waar de SCALP ophanging is vervangen door die van de Taurus dan moet je maar hopen dat je volgende doel een Taurus waard is..... Of je moet naar een andere basis vliegen en een Stormshadow ophalen. Of wachten tot ze er weer zijn.quote:Op woensdag 17 januari 2024 23:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ah, excuus, ik had een grotere beperking wat afstand betreft in het hoofd.
Toch blijven 3 landen die leveren beter dan 2. Of heeft Oekrane de middelen niet om veel van het spul te verbruiken?
Hij verwijderd ook comments helaas.quote:Op woensdag 17 januari 2024 22:28 schreef oheng het volgende:
[..]
Lol, hij zegt dat de prijzen van eieren 8 tot 11 procent zijn gestegen. Daarom doet het Kremlin natuurlijk letterlijk dagelijks uitspraken over eieren. putin heeft zelfs gesprekken met het smerige plebs om ze gerust te stellen.
Hier laatste bericht van 4 uurtjes geleden. De officele eierinflatie van het Kremlin is 61,35% in 2023.
Zie ook comments sectie.
quote:The pace of grain exports across the Black Sea has been restored almost to pre-war levels - UAK
The rate of export of agricultural products along the “grain corridor” in the Black Sea has almost returned to pre-war levels, and the cost of cargo insurance has decreased significantly.
This was announced by the President of the Ukrainian Agrarian Confederation (UAK) Leonid Kozachenko on the air of Ukrainian Radio.
He recalled that before the full-scale war, the main route for grain supplies for export was the Black Sea terminals.
“On average, we exported 7.5-8 million tons of grain monthly. Now we have crossed this threshold, and this means that capacity has almost been restored. Although the Nikolaev and Kherson terminals are not working now, their restoration is still ahead. But what has been done is is very important,” Kozachenko said.
He clarified that Ukraine, in order to protect the maritime export corridor, installed “new weapons on the Black Sea shores that hit hostile targets that harm the transportation of grain.”
Kozachenko also praised the support of Great Britain, which declared its readiness to use military aircraft to escort ships owned by British companies.
“It is very important that it was the British insurance company that was the first to insure transportation. Now there are already four companies that insure transportation, and the cost of insurance has decreased significantly. Today it is 1.25% of the cost of the cargo. And we started with 7%. Because we have shown that we can protect these ships, the cost of insurance has dropped significantly,” said the president of the UAC.
Kozachenko emphasized that resolving issues with export by sea is extremely important for Ukrainian farmers, since the fourfold increase in logistics prices forced them to reduce the sowing of winter grain crops.
According to his information, in Ukraine a number of small and medium-sized farmers have begun to try to export grain on their own.
Over two years, the number of such legal entities increased by 1,500 entities. These are mainly small companies that previously exported grain using road or rail. Their products were sent mainly to the EU. Large companies were in such strong directions as the Middle East, China, and India.
“This well-established system began to crack when the Poles began to block the border, and now this issue is very aggravated. After all, the EU is very afraid when such corridors are open, and everyone, including small and medium-sized farmers, can directly supply their products to the EU. They Our small farms of 2 thousand hectares or 5 thousand hectares are considered agricultural holdings. Such European farms live on subsidies,” explained the president of the UAC.
quote:In Ukraine, made the first flight of a new kamikaze jet drone
A new kamikaze jet drone made its first flight in Ukraine.
This was announced by Maxim Glushak on his Facebook page.
The photos reveal an unmanned aerial vehicle developed in a canard configuration with a horizontal front tail.
In the aft part, there is a propulsion system of an unknown type, which in fact is a jet engine.
The presence of air intakes makes it possible to claim that a non-rocket engine is installed on the UAV.
In addition, there is a high probability that the engine thrust is adjustable.
The kamikaze drone has a straight wing with Hoerner-type wingtips, which provide additional lifting power and help to get rid of the “Dutch roll” due to weak directional stability.
Volunteers from the “Battalion Volunteer” charitable foundation took part in the tests of the new kamikaze drone.
For take-off, the drone needs a special trolley, which disappears during the climb and remains on the runway.
As Militarnyi reported previously, the Ukrainian military received the initial batch of new AQ 400 Scythe strike drones.
In an official statement, the company announced the successful completion of purchases aimed at mass production of these long-range kamikaze UAVs.
The company currently has an initial production capacity of 100 AQ 400 Scythe units per month. However, in the future, it plans to increase this number to 500 units.
quote:Belarus will teach schoolchildren to interrogate POWs in English
Optional English language course "Military Interpretation" for 10-11 grades will be introduced in Belarusian schools
The program of classes is published on the National Legal Internet Portal, writes Tochka.
Among the objectives of such training is the development of "imagination while participating in simulated communication situations" and the formation of military interpreting skills.
High school students should learn military terminology, acronyms, map classification, and general information about the US and UK armies.
Children will also learn about the life of a soldier, military training, combat training and prominent military leaders, as well as the purpose of NATO.
In addition, pupils should be able to read the content of military documents, translate them into Russian, and identify the insignia of US and British Armed Forces personnel by rank and category.
A separate session will be devoted to the interrogation of prisoners of war.
quote:Ukraine’s existence will be pretext for Russia’s attack in 10 and 50 years - Medvedev
Russia intends to always attack an independent Ukrainian state located on "historical Russian territories".
This was stated by Deputy Chairman of the Russian Security Council Dmitry Medvedev, Censor.NET reports.
"The presence of an independent state in the historical Russian territories will now be a constant pretext for the resumption of hostilities," he wrote.
Medvedev issued another round of insults against Ukraine, calling it a "cancerous tumour", its leadership illegitimate, and the country not legally independent.
"This means that the likelihood of a new clash will remain indefinitely. Almost always. Moreover, there is a one hundred per cent chance of a new conflict, no matter what security papers the West signs with the puppet regime in Kyiv," Medvedev wrote.
According to him, a new Russian attack could happen "in ten or fifty years".
Medvedev believes that Ukrainians, "no matter how much they wish death to Russians now" and "no matter how much they hate the Russian leadership", will one day choose not to fight and die forever, but to live in a "great common state".
Conversie schijnt al rond, en FR zal aantal per maand doen:quote:Op donderdag 18 januari 2024 09:10 schreef Ulx het volgende:
De AASM kan van de volgende vliegtuigen worden afgeworpen.
Mirage 2000D
Rafale
Tejas
F-16
Mirage F1
Orban heeft dat kleine beetje krediet dat hij nog dacht te hebben al eventjes terug door de plee gespoeld. Het is overduidelijk hoe hij er in staat.quote:Op donderdag 18 januari 2024 09:15 schreef Delenlill het volgende:
[ twitter ]
Dan weet Orban ook hoe het voelt om gechanteerd te worden. Maar wij moeten het afnemen van zijn veto gewoon doorzetten. En nu niet terugkrabbelen omdat hij opeens wel de 50 miljard wil vrijgeven. Want dan komt die veto de volgende keer gewoon weer natuurlijk.
High rate of fire > Bigger caliber.quote:Op woensdag 17 januari 2024 23:38 schreef Cilantro het volgende:
[ twitter ]
Nieuwe beelden van het recente gevecht tussen een Bradley en een T-90.
Rusland heeft aan het einde van de oorlog geen marine meer over in de zwarte zeequote:
Een heleboel onderzeers.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:45 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Rusland heeft aan het einde van de oorlog geen marine meer over in de zwarte zee
" the United States has spent $2.313 trillion on the war, which includes operations in both Afghanistan and Pakistan."quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:50 schreef Ulx het volgende:
Er een Afhanistan voor de Russen van maken moet worden voorkomen zegt de GOP.
[ twitter ]
Dat biden & clan gewoon eens moeten komen met een plan om oekraine te laten winnen, heeft die lul helaas een punt mee.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:50 schreef Ulx het volgende:
Er een Afhanistan voor de Russen van maken moet worden voorkomen zegt de GOP.
[ twitter ]
Of door SF gelanceerd.quote:Op donderdag 18 januari 2024 09:06 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Whoa, da's een flinke afstand.
Schiet alle optics aan gort dus de tank kan niet meer fatsoenlijk mikken.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:45 schreef ExTec het volgende:
[..]
High rate of fire > Bigger caliber.
Grappig, want iedereen die videogames speelt weet dat.
Da's de keerzijde. Drukt bigger caliber als eerste af, en is die raak, ben je toast. Mist die, is bigger caliber toast.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Schiet alle optics aan gort dus de tank kan niet meer fatsoenlijk mikken.
Moet je wel als eerste schieten.
Yep.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:46 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Wat is een EW? Electronic Warfare?
rus "deconflicteert" niet.quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:56 schreef xpompompomx het volgende:
Tijd om eens zo'n jammer aan te gooien in ZO-Finland en Estland. Kunnen ze in St. Petersburg ook eens lachen. En wie weet is vanuit het noorden van Noorwegen mogelijk om de communicatie in Moermansk eens lekker te ontregelen.
Artikel 5. Onmiddellijk St. Petersburg platbombarderen!quote:Op donderdag 18 januari 2024 11:46 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Wat is een EW? Electronic Warfare?
Gewoon referendumpje houden in Kaliningrad, daarna een SMO'tje doen om het te bevrijdenquote:Op donderdag 18 januari 2024 12:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Artikel 5. Onmiddellijk St. Petersburg platbombarderen!
Ukraine Confirms St Petersburg Attack, Claims Drone Flew Over Putin’s Valdai Residencequote:Op donderdag 18 januari 2024 11:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Of door SF gelanceerd.
Dat lijkt mij ook waarschijnlijker.
Snel onze expeditionaire macht optuigen!quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:07 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Gewoon referendumpje houden in Kaliningrad, daarna een SMO'tje doen om het te bevrijden
De Eerste Divisie is tegenwoordig de Keuken Kampioen Divisie toch?quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Snel onze expeditionaire macht optuigen!
Eerste Divisie 7 December
voetbalquote:Op donderdag 18 januari 2024 12:23 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
De Eerste Divisie is tegen de Keuken Kampioen Divisie toch?
Voetbal is de voortzetting van oorlog met andere middelen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
voetbal![]()
Oorlog is echte sport voor echte mannen!
quote:Op donderdag 18 januari 2024 13:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Voetbal is de voortzetting van oorlog met andere middelen.
Je weet dat Kaliningrad al Russisch is toch?quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:07 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Gewoon referendumpje houden in Kaliningrad, daarna een SMO'tje doen om het te bevrijden
Wellicht zouden wij een referendum kunnen houden, en dat stuk weer onder de Duitse of Poolse hegemonie laten vallen als de inwoners dit willenquote:Op donderdag 18 januari 2024 15:10 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je weet dat Kaliningrad al Russisch is toch?
Liever niet, dan heb je gelijk een berg Russen erbij. Ik hou die liever buiten de EU.quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:24 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Wellicht zouden wij een referendum kunnen houden, en dat stuk weer onder de Duitse of Poolse hegemonie laten vallen als de inwoners dit willen
Ah, dus Oekrane ook?quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
Liever niet, dan heb je gelijk een berg Russen erbij. Ik hou die liever buiten de EU.
Die zien zich als Oekraners en niet als Russen.quote:
Geen zorgen, ook daar zitten Russische wolven in schaapskleren tussen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Die zien zich als Oekraners en niet als Russen.
Ben wel benieuwd wat Amerika dan moet/gaat aanvallen in geval van NOEKS.quote:Op donderdag 18 januari 2024 10:45 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Rusland heeft aan het einde van de oorlog geen marine meer over in de zwarte zee
Dat gebeurd in ieder landquote:Op donderdag 18 januari 2024 16:15 schreef Cpt.Crow het volgende:
Ik blijf het knap vinden, een heel volk verantwoordelijk houden voor wat een paar idioten bedenken.
zitten er veel Nazi s in Kaliningrad?quote:Op donderdag 18 januari 2024 12:07 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
quote:Bijna 5 jaar cel geist tegen Poetin-criticus die is veroordeeld voor MH17-ramp
https://nos.nl/artikel/25(...)deeld-voor-mh17-ramp
In Rusland is een celstraf van vier jaar en elf maanden geist tegen Poetin-criticus Igor Girkin, meldt staatspersbureau RIA Novosti. De openbaar aanklager beschuldigt hem van het aanzetten tot extremisme. In Nederland is hij veroordeeld voor zijn rol bij het neerhalen van vlucht MH17.
Girkin zit sinds vorig jaar juli vast, in afwachting van de eis. Hij had kritiek geuit op president Poetin over het verloop van de oorlog in Oekrane. Zo stuurde hij beledigingen aan Poetin via zijn Telegram-kanaal, dat 760.000 volgers heeft. Hij drong er bij de president op aan om de macht over te dragen "aan iemand die capabel en verantwoordelijk is", aldus het Britse persbureau Reuters.
Ook bekritiseerde hij defensieminister Sjojgoe en zei dat de "speciale militaire operatie" in Oekrane niet goed wordt aangepakt. Girkin hield het niet alleen bij online kritiek. Hij verzamelde een groep mensen om zich heen, ook wel de 'Club van Boze Patriotten' genoemd, die Rusland moesten gaan redden.
quote:Op donderdag 18 januari 2024 17:03 schreef Ulx het volgende:
De stroom is net op grote delen van Krim uitgevallen.
quote:France will transfer 50 “missiles” to Ukraine every month
https://mil.in.ua/en/news(...)ukraine-every-month/
French Defense Minister Sbastien Lecornu announced the start of deliveries of unnamed missile weapons to Ukraine.
He announced this on the air of France Inter, Le figaro reports.
On January 18, on France Inter, the French Defense Minister announced that from January 2024, Paris would deliver about 50 unnamed “missiles” every month until the end of the year.
Onzin, Knigsberg is Duits en hoort gederussificeerd te worden.quote:Op donderdag 18 januari 2024 15:10 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je weet dat Kaliningrad al Russisch is toch?
Meer dan in Oekranequote:Op donderdag 18 januari 2024 16:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zitten er veel Nazi s in Kaliningrad?
Die kunnen gedeporteerd worden naar hun eigen land, Russische aanwezigheid in Centraal Europa is ongewenst.quote:Op donderdag 18 januari 2024 16:02 schreef Ulx het volgende:
[..]
Liever niet, dan heb je gelijk een berg Russen erbij. Ik hou die liever buiten de EU.
Dit is niet de echte Taurus stemming, maar een andere stemming van de oppositie.quote:
Weet ik, bovendien gaat de bondsdag er niet over.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:05 schreef oheng het volgende:
[..]
Dit is niet de echte Taurus stemming, maar een andere stemming van de oppositie.
Echte stemming over het wel of niet sturen van de Taurus is 22 februari. Even rustig afwachten dus.
Joh, vertel eens...quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:30 schreef Elan het volgende:
Russische overwinning komt steeds dichterbij.
Einde van de wereld ook, elfstedentocht ook, dijkdoobraak in de flevopolder, nieuwe ijstijd, etc...quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:30 schreef Elan het volgende:
Nieuws gelezen de laatste dagen? Het lijkt eerder toe te nemen dan af te brokkelen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Westerse steun brokkelt steeds meer af.
Zeker wel nieuws gelezen. De overwinning van Trump in Iowa bijvoorbeeldquote:Op donderdag 18 januari 2024 18:35 schreef zalkc het volgende:
[..]
Nieuws gelezen de laatste dagen? Het lijkt eerder toe te nemen dan af te brokkelen.
Wat heeft dat met dit te maken?quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Zeker wel nieuws gelezen. De overwinning van Trump in Iowa bijvoorbeeld.
Dat was een republikeinse voorverkiezing.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat lijkt me nog erg voorbarig; het initiatief is duidelijk overgegaan naar de Russen, maar er is echt niet voldoende vordering om de Oekranse posities echt in gevaar te brengen en een grote doorbraak te forceren.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:30 schreef Elan het volgende:
Niet liegen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Westerse steun brokkelt steeds meer af.
Ja leuk maar de Westerse militaire steun bestaat voornamelijk uit Amerikaanse steun. Nu de kansen steeds groter worden dat Trump gaat winnen lijkt door het grootste deel een streep te gaan qua steun.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:55 schreef oheng het volgende:
[..]
Niet liegen.
[ twitter ]
Bonus: Afgeslagen aanval op Ivanivske, treurige slachtpartij maar broodnodig om Europese levens te redden:
[ twitter ]
Trump ligt in alle peilingen mijlen ver voor op de rest van de republikeinen, ook op Biden trouwens.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:44 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat was een republikeinse voorverkiezing.
Niet meer, niet minder.
En door het slechte weer was de opkomst sowieso erg laag.
Dus dat zegt nog helemaal niks.
Hoe kan dit nou man. Zo'n tank is toch gemaakt om zo'n Bradley te slopen.quote:Op woensdag 17 januari 2024 23:38 schreef Cilantro het volgende:
[ twitter ]
Nieuwe beelden van het recente gevecht tussen een Bradley en een T-90.
Het is van heel dichtbij dus dan doet zo'n bushmaster wel wat schade. Helemaal als de waarnemingsapparatuur van die tank aan stukken geschoten is.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoe kan dit nou man. Zo'n tank is toch gemaakt om zo'n Bradley te slopen.
De verkiezingen zijn nog ver weg. Kan nog veel gebeurenquote:Op donderdag 18 januari 2024 19:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Trump ligt in alle peilingen mijlen ver voor op de rest van de republikeinen, ook op Biden trouwens.
Dat beweren de russen. In de praktijk komen andere zaken erbij kijken. En 25mm is zeer goed in staat om alle sensoren bovenop de tank aan gruzelementen te schieten. Veel van een klein kaliber is soms beter dan weinig van een groot kaliber.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Nee,quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja leuk maar de Westerse militaire steun bestaat voornamelijk uit Amerikaanse steun. Nu de kansen steeds groter worden dat Trump gaat winnen lijkt door het grootste deel een streep te gaan qua steun.
Alleen niet in de swingstates. In een paar belangrijke staat Biden gewoon voor.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:00 schreef Elan het volgende:
[..]
Trump ligt in alle peilingen mijlen ver voor op de rest van de republikeinen, ook op Biden trouwens.
Beter had die drone Putin's inrichting 'geherschikt'quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:00 schreef Ulx het volgende:
Dat dat ding onderweg nog even over een van de tig huizen van Poetin vloog is mooi meegenomen.
[ twitter ]
quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:30 schreef Elan het volgende:
Binnenkort weer de proscriptie lijsten op het forumquote:Op donderdag 18 januari 2024 20:03 schreef oheng het volgende:
Ah, eindelijk het officiele RIA bericht.
rusland vindt nieuwe geldbron.
Lekker 1 voor 1 de oligarchen beschuldigen en vervolgens al hun bezittingen confisceren. Oude tijden herleven.
Maar het werkt wel. Dat FAB spul of Oniks zijn moeilijk de lucht uit te schieten, terwijl dat bij Khinzals weer wel kan.quote:
Haha fucking vet toch. Ik heb veel wargame gespeeld (is niet heel realistisch, maar soit) en daar gingen die bushmasters ook altijd door medium tanks heen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
quote:Volgens het Duitse persbureau DPA is een van de scenario's bij Steadfast Defender 24 een Russische inval in een NAVO-lidstaat. Dat land kan in dat geval een beroep doen op bijstand van de NAVO, op basis van artikel 5 van het handvest.
Komop zeg we hebben tegenwoordig allemaal internet en een zaklampfunctie op onze telefoon.quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:50 schreef TLC het volgende:
NAVO raadt aan dat mensen een radio'tje op batterijkes en een zaklamp in huis gaat halen
https://www.msn.com/nl-nl(...)3ea65bfc8cd6d9&ei=12
Er komen de laatste tijd wel vaker van zulke berichten langs. M.i. het vaakst op Microsoft Startpagina. We leven in onzekere tijden mag worden gezegd, maar evengoed best een beetje overtrokken en paniekerig gedoe.quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:50 schreef TLC het volgende:
NAVO raadt aan dat mensen een radio'tje op batterijkes en een zaklamp in huis gaat halen
Je hebt eigenlijk zo'n knijpkat nodig voor als de stroom het niet meer doet, dan heb je weinig aan je zaklampje op je telefoon.quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Komop zeg we hebben tegenwoordig allemaal internet en een zaklampfunctie op onze telefoon.
Totdat je woonwijk met clustermunitie word bestookt.quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:56 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Er komen de laatste tijd wel vaker van zulke berichten langs. M.i. het vaakst op Microsoft Startpagina. We leven in onzekere tijden mag worden gezegd, maar evengoed best een beetje overtrokken en paniekerig gedoe.
Misschien moeten we weer ouderwetsch vuur leren maken. En bakstenen leren bakken van mest en stro.quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:03 schreef TLC het volgende:
[..]
Je hebt eigenlijk zo'n knijpkat nodig voor als de stroom het niet meer doet, dan heb je weinig aan je zaklampje op je telefoon.
Olielampje van vet en lont.quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Misschien moeten we weer ouderwetsch vuurt leren maken. En bakstenen leren bakken van mest en stro.
Die heb ikquote:Op donderdag 18 januari 2024 21:03 schreef TLC het volgende:
[..]
Je hebt eigenlijk zo'n knijpkat nodig voor als de stroom het niet meer doet, dan heb je weinig aan je zaklampje op je telefoon.
Ik heb zo'n gemeen LED-zaklampie. Genoeg om een peloton Spetsnaz blind te maken.quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:03 schreef TLC het volgende:
[..]
Het probleem is dat beloofde gelden niet gelijk staan aan uitgekeerde gelden. Daar stond pas nog een goed artikle over in de Kyivindependent.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:48 schreef zalkc het volgende:
[..]
Nee,
[ afbeelding ]
https://www.ifw-kiel.de/p(...)-now-twice-as-large/
En kaarsen, warme dekens en drinkwater en blikvoer voor enkele dagen? Dat is het overlevingspakket voor bij een overstroming. Liefst een opwindbare radio en -inderdaad- een knijpkat.quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:50 schreef TLC het volgende:
Shoigu! Gerasimov! Were is the fucking ammunition!quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:12 schreef Ulx het volgende:
Goede vraag. Het is erg stil rondom die man.
[ twitter ]
Er was vast en zeker ergens een raam in de buurtquote:Op donderdag 18 januari 2024 21:12 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Aid ja, dat is financile steun. Ik had het over het Amerikaanse aandeel in wapenleveranties.quote:Op donderdag 18 januari 2024 19:48 schreef zalkc het volgende:
[..]
Nee,
[ afbeelding ]
https://www.ifw-kiel.de/p(...)-now-twice-as-large/
Het is altijd stil rondom die man. Doet gewoon z'n werk in een kantoortje. Hij was nooit echt van de media of het publiek die man.quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:12 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Shoigu! Gerasimov! Were is the fucking ammunition!
Sokolov idem dito.quote:Op donderdag 18 januari 2024 21:12 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Joh, je hebt helemaal gelijk.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Aid ja, dat is financile steun. Ik had het over het Amerikaanse aandeel in wapenleveranties.
https://www.bbc.com/news/world-europe-62002218
Klein beetje maar. Als Trump dat stop zet zijn ze fucked.
Trump doet helemaal niks tijdens zijn termijn, belahve braaf luisteren naar de wapenlobby. Zie Afghanistan.quote:Op donderdag 18 januari 2024 22:26 schreef Elan het volgende:
[..]
Aid ja, dat is financile steun. Ik had het over het Amerikaanse aandeel in wapenleveranties.
https://www.bbc.com/news/world-europe-62002218
Klein beetje maar. Als Trump dat stop zet zijn ze fucked.
Laat hem nou, waar de rest van de wereld last heeft van die weerbarstige realiteit is het met Trump altijd zo dat hij tijdens het schijten kanker geneest, armoede oplost en wereldvrede ritselt.quote:Op donderdag 18 januari 2024 23:23 schreef oheng het volgende:
[..]
Trump doet helemaal niks tijdens zijn termijn, belahve braaf luisteren naar de wapenlobby. Zie Afghanistan.
Je cijfers zijn onzin. Met financiele hulp kan Oekraine zelf bestellen, en dat doet ze ook.
Europa moet gewoon vaart maken met zelf de productie maar aanzwengelen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 23:23 schreef oheng het volgende:
Met financiele hulp kan Oekraine zelf bestellen, en dat doet ze ook.
Het enige wat die overwinning laat zien is dat hij hoogst waarschijnlijk weer de presidentskandidaat zal zijn waar de republikeinen zich achter gaan scharen. (als hij niet uitgesloten wordt van de verkiezingen. We moeten nog wachten op de uitspraak van de hoogste gerechtshof hierover. Ook al is dit voor een aantal staten tot nu toe, er zullen er meer zijn die afwachten op het resultaat voordat zij wat gaan doen).quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:37 schreef Elan het volgende:
[..]
Ook dat klopt niet. De EU (EU als instelling + individuele EU/Niet EU maar wel Europese landen) hebben meer steun gegeven in alle 3 groepen: Militair, humanitair en financieel.quote:Op donderdag 18 januari 2024 18:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja leuk maar de Westerse militaire steun bestaat voornamelijk uit Amerikaanse steun. Nu de kansen steeds groter worden dat Trump gaat winnen lijkt door het grootste deel een streep te gaan qua steun.
Bij een grote stroomuitval hebben wij ook geen internet meer, dus ook geen mobiel internet. En de zaklamp functie op de telefoon doet het misschien een uur voordat de batterij leeg is (waarschijnlijk veel minder zelfs). En zonder stroom kan je je telefoon ook niet meer opladen.quote:Op donderdag 18 januari 2024 20:54 schreef Perrin het volgende:
[..]
Komop zeg we hebben tegenwoordig allemaal internet en een zaklampfunctie op onze telefoon.
En natuurlijk is het Trump weer die de boel verziekt. Ik hoop echt dat hij in de gevangenis belandt voordat hij weer president kan worden. Of dat hij in elk geval uitgesloten wordt voor het worden van president.quote:House Republicans signal opposition to border, Ukraine deal as Trump steps in
Former U.S. President Donald Trump on Jan. 18 warned Republican lawmakers against supporting a deal that would see comprehensive border reform tied with Ukraine aid, the Hill reported.
“I do not think we should do a Border Deal, at all, unless we get EVERYTHING needed to shut down the INVASION of Millions & Millions of people, many from parts unknown, into our once great, but soon to be great again, Country!” Trump said on Truth social media.
The Republican frontrunner's comments came just hours after House Speaker Mike Johnson met with White House officials to make a deal on a funding package request from the Biden administration that includes money for Ukraine, Israel, and border security.
Biden's ask includes $61 billion for Ukraine, $14 billion for Israel, $2 billion for Indo-Pacific security assistance and $14 billion for the border.
Top Democratic Party lawmakers have signaled willingness to compromise on border security issues to secure funding for U.S. allies.
Trump's comments are likely to reinforce the opposition of some Republicans who already intend to block the deal.
“Rather than joining Democrats and Biden in good faith, bipartisan negotiations to make progress on immigration, they are taking orders from Donald Trump and actively obstructing a bipartisan border deal,” a top Democratic Party lawmaker said.
Het probleem is dat Trump een halo effect heeft, en een grote achterban die hem op een hoog voetstuk zet.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 07:11 schreef Delenlill het volgende:
https://kyivindependent.c(...)l-as-trump-steps-in/
[..]
En natuurlijk is het Trump weer die de boel verziekt. Ik hoop echt dat hij in de gevangenis belandt voordat hij weer president kan worden. Of dat hij in elk geval uitgesloten wordt voor het worden van president.
Maar we (het westen/EU/NAVO/etc.) Moet zich toch voorbereiden op het geval dat ze weer een clown voor president krijgen.
quote:Skeptical of sending more US aid to Ukraine? Here's what Zelenskyy has to say to you.
• Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy addressed the need for more US funding at Davos this week.
• Zelenskyy addressed skeptical American voters in response to a question posed by Business Insider.
• "Peace in Ukraine means peace in Europe which means peace in the world," he said.
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy has a clear message for American voters ahead of the 2024 election: Don't give up on Ukraine.
Speaking in a group interview at the World Economic Forum in Davos on Tuesday, Zelenskyy addressed the global implications of the US vote as the fate of future funding for Ukraine hangs in the political balance.
In response to a question posed by Business Insider, Zelenskyy stressed the need for international peace and tied the reality of that peace to ongoing support for Ukraine.
"We need peace in the world," he told a room of media leaders. "Peace in Ukraine means peace in Europe which means peace in the world."
Much of the 45-minute discussion between Zelenskyy and media from around the world centered on Ukraine's fight to secure more aid from Western allies.
Zelenskyy's warnings come as the GOP appears to have completely turned its back on continued funding for Ukraine ahead of the two-year anniversary of Russia's invasion.
The Biden administration and Congress have approved more than $75 billion in aid to Ukraine since Russia attacked Ukraine in February 2021, according to the Kiel Institute for the World Economy, but Zelenskyy is adamant that Ukraine needs more.
He visited Congress in December in an effort to convince US lawmakers to approve an approximately $111 billion package — which includes aid for both Ukraine and Israel — that has been held up by Republicans since October.
GOP leaders, however, were left unmoved by Zelenskyy's visit.
Among the most vocal critics of ongoing US support for Ukraine is Republican frontrunner and former President Donald Trump, who earlier this month lambasted the "good old USA 'suckers'" for continuing to foot the "NATO bill" in Ukraine.
Trump has long been a skeptic of continued US funding to Ukraine and has championed "America First" isolationist policies instead.
During the Davos discussion, Zelenskyy acknowledged that some sects of the American political machine — what he described as radical Republican voices — have begun to cause concern with Ukraine, but pledged to work with any American president elected.
Trump and his Republican compatriots, however, cast doubt on the benefits of ongoing assistance to Ukraine, in part, because a large swath of the American voting public is increasingly opposed or indifferent to it — a political consideration which BI asked Zelenskyy to address.
The Ukrainian president in response offered a message to the skeptical American voter, arguing that sustained support for Ukraine will have long-lasting and global impacts that persist beyond Trump, Biden, and Zelenskyy himself.
"If Putin does not win — and I hope and assure that will be so — it means the future of your children will be peaceful," Zelenskyy said.
Wat ik mis in dat plaatje is dat de NAVO ook bombardementen diep in Rusland kan doen als de Russen West Europa gaan bombarderen terwijl ze bijvoorbeeld Litouwen proberen in te nemen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 07:18 schreef byah het volgende:
[ twitter ]
Dit draadje geeft wel een iets ander beeld van een mogelijk scenario wat ik niet zo voor ogen had.
Dat is helaas zo. Maar als Trump wordt verboden om president te worden zal dat een verbod zijn door het hoogste gerechtshof (supreme court). Waarvan 6 van de 9 rechters ook nog eens door de republikeinen daar geplaatst zijn (waarvan 3 zelfs door Trump). En dit zal dan om goed onderbouwde legale redenen zijn.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 07:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het probleem is dat Trump een halo effect heeft, en een grote achterban die hem op een hoog voetstuk zet.
En we hebben de gevolgen daarvan eerder gezien, en die worden anno nu zelfs hier op het forum nog goed gepraat.
Trump verbieden president te worden kan daarom voor ongewenste gevolgen zorgen.
Het nadeel van zo’n halo-effekt is wel dat als het verdwijnt, het omslaat in het tegengestelde, al eeuwen. Vraag dat maar eens aan de eerst zo gevierde Jan en Cornelis de Witt. En kijk naar hoe sommige relaties eindigen in complete onderlinge oorlogen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 07:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het probleem is dat Trump een halo effect heeft, en een grote achterban die hem op een hoog voetstuk zet.
En we hebben de gevolgen daarvan eerder gezien, en die worden anno nu zelfs hier op het forum nog goed gepraat.
Zonder zo'n irrationeel halo-effect zou een totaalidioot als hij het ook nooit zo hoog geschopt hebben.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 07:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
We zullen het zien. Ik krijg er steeds minder vertrouwen in. Vooral nu Trump zich heeft uitgesproken tegen de "borderdeal" (terwijl dat juist was wat de republikeinen wouden in ruil voor het steunpakket)quote:Biden says meeting with Congressional leaders "went well" and majority support aid for Ukraine
US President Joe Biden has said after yesterday’s meeting with US Congress leaders that the majority of American lawmakers support continued aid for Ukraine but are held up by a "small minority".
Source: Sky News, citing US President Joe Biden during a press conference on 18 January, as reported by European Pravda
Details: In a comment about his meeting with congressional leaders to discuss Ukraine and his national security supplemental, Biden said it "went well".
"I think the vast majority of members of Congress support aid to Ukraine. The question is whether a small minority is going to hold it up, which would be a disaster," Biden added.
Background:
• US President Joe Biden met with congressional leaders and members of the House of Representatives on 17 January in order to discuss the urgent need to allocate funds for Ukraine.
• Senate Republican Leader Mitch McConnell said he expected the Senate to consider a bipartisan deal on Ukraine and border security funding next week. Senate Democratic Majority Leader Chuck Schumer echoed McConnell's confidence in reaching a deal.
• The package will include more than US$60 billion in aid for Ukraine, US$14 billion for Israel, and US$14 billion to help secure the border and protect it against migrants coming into the country from the south.
• Earlier, the White House said the US had no money for further military aid for Ukraine until the adoption of a new package by the US Congress.
Zou mooi zijn als ze er in slagen om die 10 miljard tegen te houden. Wij moeten ons inderdaad niet laten chanteren.quote:Europarlement daagt Europese Commissie voor de rechter om miljarden voor Hongarije
Een grote meerderheid van het Europees Parlement wil voorkomen dat Hongarije aanspraak kan maken op 10 miljard euro aan EU-subsidies. Om dat te bereiken, wil het parlement naar het Europese Hof van Justitie in Luxemburg stappen.
Het Europees Parlement daagt een opvallende partij: de Europese Commissie. Vertaald naar de Nederlandse situatie vergelijkbaar met de Tweede Kamer die het kabinet voor de rechter sleept.
Volgens de Europese Commissie heeft Hongarije recht op de 10 miljard euro, het Europees Parlement bestrijdt dat. Een woordvoerder van het Europees Hof noemt gevallen waarin de ene EU-instelling de andere voor de rechter sleept "vrij uitzonderlijk".
Gesprekken met Oekrane
In het voorstel dat vandaag is aangenomen krijgt de juridische dienst van het parlement de opdracht de rechtszaak tegen de Europese Commissie voor te bereiden.
Europarlementarir Thijs Reuten (PvdA) was een van de Nederlandse indieners van het voorstel. Volgens hem heeft Hongarije geen recht op de 10 miljard euro omdat het geld door chantage zou zijn verkregen: premier Orbn stemde vorige maand alleen in met het openen van toetredingsonderhandelingen met Oekrane omdat hij toegang kreeg tot die miljarden euro's EU-subsidie die nog op de plank lagen, stelt Reuten.
Al ruim een jaar zijn tientallen miljarden aan Europese subsidies voor Hongarije bevroren. Het land heeft zijn rechtsstaat onvoldoende op orde, onder meer omdat het juridisch systeem niet onafhankelijk is, stelt Brussel. Om te voorkomen dat geld van Europese belastingbetalers op verkeerde plekken terechtkomt, besloot de Europese Commissie om ruim 30 miljard aan EU-geld niet uit te keren. Tot grote woede van de Hongaren.
Miljarden ontdooid
Afgelopen maand maakte de Europese Commissie bekend dat een deel van dat geld, 10 miljard euro, zou worden ontdooid. Hongarije zou voldoende hebben gedaan om de juridische onafhankelijkheid in het land te versterken.
Een paar dagen later gaf Orbn onverwacht zijn verzet tegen de start van EU-toetredingsonderhandelingen met Oekrane op. Op het moment dat de EU-leiders daar in Brussel over spraken, verliet hij de zaal.
Toeval, zegt de Europese Commissie, die bestrijdt dat er een verband is tussen het deblokkeren van de EU-gelden en de dreigementen van Hongarije. In het Europees Parlement leggen ze die relatie nadrukkelijk wl.
Chantage
De Hongaarse Katalin Cseh van de liberale fractie, waar ook de VVD en D66 deel van uitmaken, stelde samen met Reuten de resolutie op. "Het is gevaarlijk om toe te geven aan chantage", zegt Cseh. "Ik weet niet of de Europese Commissie wel beseft hoe schadelijk het is om zo'n voorbeeld te stellen. Andere autocraten zien hoe lucratief het kan zijn om met je veto te zwaaien, want dan krijg je veel geld toegestopt en krijg je je zin. Op die manier zet je de deur wagenwijd open voor verder misbruik van EU-geld."
Over twee weken is er een extra Europese top in Brussel. Daar moet een besluit vallen over het al dan niet ondersteunen van Oekrane met 50 miljard euro aan EU-geld in de komende jaren. De Hongaarse premier weigert daar tot nu toe mee in te stemmen.
Zowel Cseh als Reuten vreest dat de Europese Commissie opnieuw zal toegeven aan Orbns "chantage". Hongarije heeft nog altijd geen toegang tot 20 miljard euro aan EU-subsidies. Dat geld blijft bevroren tot het land meer hervormingen doorvoert. Maar de Europese Commissie kan die miljarden inzetten als wisselgeld om meer toezeggingen van Orbn te krijgen, schetsen de Europarlementarirs. "Dat willen we met deze resolutie ook voorkomen", zegt Reuten.
Motie van wantrouwen
De PvdA'er vindt dat de 10 miljard euro die Brussel heeft ontdooid terug moet "zolang niet aan de voorwaarden is voldaan die de Europese Commissie nota bene zelf heeft gesteld aan Hongarije".
De Hongaarse Cseh is ervan overtuigd dat het Europees Parlement een sterke zaak heeft bij het Europese Hof van Justitie. Haar liberale partij gaat zelfs nog een stap verder. "Als zoiets nog een keer gebeurt, moet er een motie van wantrouwen komen om de Europese Commissie weg te sturen", zegt ze. "Dit is politiek onderhandelen over iets heel fundamenteels. Europese waarden zijn niet te koop."
Hongarije betitelt de opstelling van het Europees Parlement als een politieke heksenjacht. "Iedere cent zou zonder verdere vertraging aan Hongarije moeten worden overgemaakt", zei Europarlementarir Balzs Hidvghi, lid van Orbns Fidesz-partij. Ook hij spreekt van ideologische chantage, maar dan van de kant van het Europees Parlement. "En dat is niet acceptabel."
De GOP is ook tegen zo'n deal. Om dezelfde reden dat Wilders tegens het oplossen van de Ter Apel crisis is. Het is een perfecte bliksemafleider. Zodra er iets is dat ze niet bevalt roepen ze dingen over de grenzen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:16 schreef Delenlill het volgende:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/01/18/7437901/
[..]
We zullen het zien. Ik krijg er steeds minder vertrouwen in. Vooral nu Trump zich heeft uitgesproken tegen de "borderdeal" (terwijl dat juist was wat de republikeinen wouden in ruil voor het steunpakket)
Lol, gelukkig maar dat ze die tegengehouden hebben. Want anders hadden ze die lading misschien wel op een olie tank kunnen laten vallen.....oh wacht, dat is precies wat er gebeurd is.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:24 schreef oheng het volgende:
Pareltje weer op RIA hoor
During interception, an Ukrainian Armed Forces drone dropped ammunition at an oil depot in the Bryansk region
Zonder twitteraccount kun je het draadje niet meer lezen.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 07:18 schreef byah het volgende:
[ twitter ]
Dit draadje geeft wel een iets ander beeld van een mogelijk scenario wat ik niet zo voor ogen had.
Deze reactie is mooi:quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:24 schreef oheng het volgende:
Pareltje weer op RIA hoor
During interception, an Ukrainian Armed Forces drone dropped ammunition at an oil depot in the Bryansk region
quote:News of the strange logic of the content: “An American plane was intercepted by Japanese air defense systems, during the interception an atomic bomb was dropped on the city of Hiroshima.
Rusland gaat West Europa bombarderen, zodat Navo niet snel genoeg kan reageren op het innemen van gebieden in Oost Europa.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 08:36 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zonder twitteraccount kun je het draadje niet meer lezen.
Wat is ongeveer de essentie?
quote:Odessa student was preparing an environmental terrorist attack on behalf of Russian Federation.
The SBU has detained an FSB agent who was preparing an environmental terrorist attack in Odessa Region.
The SBU cyber specialists have detained an FSB agent whose main task was to identify and transmit coordinates where toxic substances are stored, in particular warehouses and storage facilities with pesticides. This is reported by the SBU.
On the specified geolocations the occupants planned to carry out air attacks with the use of missile weapons and kamikaze drones of Shahed type, - reported in the special service.
According to the available data, the enemy hoped to provoke an environmental disaster in the region and thus shake up the internal situation.
To collect information, the figure began to work as a taxi driver and under the guise of transporting passengers recorded the locations of "necessary" objects.
As a result of a multi-stage special operation, the SBU officers documented the criminal actions of the FSB agent step by step and detained him while performing the task.
The agent turned out to be a student of Odessa University. In autumn 2023, he was remotely contacted by a FSB officer, whose identity has already been identified by the SBU cyber specialists.
Based on the collected evidence, the SBU investigators informed him of suspicion under part 2 of article 111 of the Criminal Code of Ukraine (high treason committed under martial law).
The investigation is ongoing. The attacker faces life imprisonment.
quote:Ukraine security service probes possible secret surveillance of journalists
KYIV, Jan 17 (Reuters) - Ukraine's domestic security service said on Wednesday it was investigating whether several employees of an investigative journalism outlet had been put under illegal surveillance, after a video online claimed to show them taking recreational drugs.
President Volodymyr Zelenskiy noted that an investigation had been launched into the incident and said exerting pressure on journalists was unacceptable.
The video, posted on Tuesday by a little-known online site, whose name translates as "people's truth", purported to show secret recordings of employees of the Bihus.info investigative journalism project.
In separate, recorded phone calls that were also posted online, several people could be heard talking about procuring cannabis and MDMA. A video showed a group of people snorting a powdered substance off a table.
"Such surveillance should be given a legal assessment, regardless of whether or not a possible violation of the law related to the circulation of narcotic substances was made public in the covertly filmed material," the SBU security service said.
Cannabis and MDMA are illegal in Ukraine, although it is in the process of legalising the former for medicinal purposes.
Bihus.info regularly publishes investigative stories about officials and wealthy individuals.
Zelenskiy, in his nightly video address, said the issue of surveillance of journalists' activity had been discussed at a meeting with the SBU and law enforcement officials.
"The SBU has initiated an investigation and will find out all the circumstances," Zelenskiy said. "Any pressure on journalists is unacceptable."
The video follows an incident on Sunday in which another prominent investigative journalist's apartment was visited by unknown men who tried to break down his door.
In a statement on Facebook, Bihus.info acknowledged the video was genuine, condemning both the use of drugs and the surveillance of its employees.
"The use of prohibited substances (even outside of working hours) is a disgrace. And there should be responsibility for this," the statement said.
"But the pressure and persecution of us and our fellow investigative (journalists) is a much bigger scandal," it continued, adding that the video made clear Bihus.info's employees had been under surveillance for a year.
Bihus.info did not directly accuse any person or organisation of responsibility for the surveillance, although editor-in-chief Denys Bihus hinted in a separate video statement that a law enforcement body could be responsible.
Bihus said camera personnel implicated by the recordings had been fired, stressing that none of its reporters was involved.
The SBU said in its statement about the video that it believed the "transparent and unimpeded work of independent and professional media is an important condition for the development of Ukraine as a democratic state".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |