De naaimachine is altijd de primaire machine. Overlock en coverlock zijn alleen aanvullingen.quote:Op zaterdag 30 december 2023 21:21 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik dacht even dat het of-of was
Heb helemaal geen grote ambities.
Wil gewoon knuffel en dingen als onderzetters naaien
quote:Op zaterdag 30 december 2023 22:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De naaimachine is altijd de primaire machine. Overlock en coverlock zijn alleen aanvullingen.
En je kunt echt prima zonder.
Het is hartstikke leuk, ook om het te leren. Simpel beginnen.quote:
Ik heb twee boeken gekregen met eenvoudig en iets minder eenvoudig waarbij elk detail met foto's wordt uitgelegd.quote:Op zaterdag 30 december 2023 22:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is hartstikke leuk, ook om het te leren. Simpel beginnen.
En je mag alles vragen!
Dank!quote:Op dinsdag 9 januari 2024 09:42 schreef Aure het volgende:
Wat leuk Sodium! Veel naaiplezier met je machine!
Herkenbaar, in mijn hoofd maak ik ook veel meer kleding dan ik in het echt tijd voor heb, in mijn hoofd gaat het ook in één keer goed en zoveel sneller dan in het echtquote:Op donderdag 11 januari 2024 20:08 schreef Sodium het volgende:
[..]
Dank!Nu even kijken wat een mooi startproject is. Ik heb geen grote plannen, maar zou op termijn graag simpele (stretch)shirts met lange mouwen willen kunnen naaien. Die draag ik veel als basislaag onder andere kleding en het lijkt mij fijn om die voor mijzelf te kunnen maken in kleuren die passen bij items die ik al heb (ipv afhankelijk te zijn van wat er in de winkel hangt). Ik begin meteen al duizend mogelijkheden te zien.
Dat probleem voorzie ik ook en juist daarom verlaag ik de lat. Werk, sport, familie en vrienden, andere hobby's: genoeg te doen. Maar zelfs al zou ik 1 dag per maand achter de naaimachine kruipen en iets kleins maken, dan leer ik er nog steeds iets van. En dat is wat telt.quote:Op donderdag 11 januari 2024 22:10 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Herkenbaar, in mijn hoofd maak ik ook veel meer kleding dan ik in het echt tijd voor heb, in mijn hoofd gaat het ook in één keer goed en zoveel sneller dan in het echt
Dat klopt helemaal, en het is ook gewoon heel erg leuk om te doen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 07:40 schreef Sodium het volgende:
[..]
Dat probleem voorzie ik ook en juist daarom verlaag ik de lat. Werk, sport, familie en vrienden, andere hobby's: genoeg te doen. Maar zelfs al zou ik 1 dag per maand achter de naaimachine kruipen en iets kleins maken, dan leer ik er nog steeds iets van. En dat is wat telt.
Hoop dat je er veel mooie dingen mee gaat maken, succes met je nieuwe machinequote:Op dinsdag 9 januari 2024 07:43 schreef Sodium het volgende:
ik ben in het bezit van een naaimachine!
Met jullie advies in gedachten ben ik op zoek gegaan naar een tweedehandsje en liep onlangs in een kringloopwinkel tegen een kèkke jaren-70-Singer aan. Kostte twee tientjes en mocht een week op proef mee. Na een paar uurtjes spelen was mijn eindconclusie dat ie het deed en zo werden de eerste scrunchies met reststoffen gemaakt. Toen 'ie ook door de scrunchie-test gekomen was, heb ik 'm weggebracht voor onderhoud. Daar hebben ze 'm afgesteld, geolied, geslepen en een lampje ingedraaid ('oooh, hij heeft licht!'). En nu draait ie weer echt als een zonnetje en kan ik los.
Zal binnenkort een keer een foto plaatsen.
Dat scheelt zoveelquote:Op vrijdag 12 januari 2024 08:09 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal, en het is ook gewoon heel erg leuk om te doen.
Ik heb ook een lastig figuur en kan zo dingen aanpassen dat ik het wel aan kan, je kan zelf de kleuren kiezen en ben je niet afhankelijk van de smaak van de winkel inkoper
Oeh, hoe kom je aan zo’n paspop? Ik heb er een die behoorlijk richting mijn maat kwam en die ik met een hoes erover heb opgevuld tot nog meer mijn maat. Maar het is het nog niet helemaal.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:17 schreef Ynske het volgende:
[..]
Dat scheelt zoveel
Ik kan niet wachten tot het maart is, dan krijg ik mijn op maat gemaakte paspop (grote billen en borsten, smalle taille)
En dan lekker mooie kleren mouleren op de pop en dan kleren van maken.
Voor nu lopen er nog een paar projectjes met carnavalsbroeken voor een carnavalsgroep aan te passen, een ridderpak voor de kleine maken voor carnaval, en verder werken aan de 1/2 schaalmodellen van de plooienrokjes, poloshirts en andere afwerkingen voor mijn opleiding
Ik had eerst een paspop die verstelbaar was, inderdaad geprobeerd om op te vullen maar eigenlijk onmogelijk om daar je model mee te maken.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:29 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Oeh, hoe kom je aan zo’n paspop? Ik heb er een die behoorlijk richting mijn maat kwam en die ik met een hoes erover heb opgevuld tot nog meer mijn maat. Maar het is het nog niet helemaal.
Klinkt wel interessant. Maar (momenteel) echt te prijzig. Volgens is er in mijn woonplaats ook een cursus moulage, ik zal er eena naar kijkenquote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:42 schreef Ynske het volgende:
[..]
Ik had eerst een paspop die verstelbaar was, inderdaad geprobeerd om op te vullen maar eigenlijk onmogelijk om daar je model mee te maken.
Vorig jaar heb ik via Ton Verswijveren een cursus moulage gedaan, en hij maakt deze paspoppen op maat. Prijzig ja, maar je hebt er zoveel meer plezier van.
http://www.verswijveren.nl/
Mouleren is echt een eye-opener voor mij geweest, vooral vanwege mijn model.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:46 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Klinkt wel interessant. Maar (momenteel) echt te prijzig. Volgens is er in mijn woonplaats ook een cursus moulage, ik zal er eena naar kijken
misschien kun je met zoiets wat? https://thefashionbasement.be/product/paspop-op-maat/quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:46 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Klinkt wel interessant. Maar (momenteel) echt te prijzig. Volgens is er in mijn woonplaats ook een cursus moulage, ik zal er eena naar kijken
Ah, daar zal ik eens naar kijken. Heb anderhalf jaar geleden een workshop bij haar gevolgd en bij ieder kledingstuk met mouwen nog plezier van.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 10:50 schreef Ynske het volgende:
[..]
misschien kun je met zoiets wat? https://thefashionbasement.be/product/paspop-op-maat/
Hoe ziet zo'n workshop er uit? Je krijgt een standaard confectiepatroon en dat ga je aanpassen?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 11:11 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ah, daar zal ik eens naar kijken. Heb anderhalf jaar geleden een workshop bij haar gevolgd en bij ieder kledingstuk met mouwen nog plezier van.
Dit was puur aanpassen van een deel van een patroon (mouwen). Ze hield een presentatie en je kon vragen stellen. Was wel een eyeopener.quote:Op maandag 15 januari 2024 09:37 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Hoe ziet zo'n workshop er uit? Je krijgt een standaard confectiepatroon en dat ga je aanpassen?
Hier kun je les voor ogen waarbij je gewoon dingen maakt en hulp bij krijgt of je volgt de Ensaid opleiding, of je tekent aan de hand van de boeken maar doet geen examen.quote:Op maandag 15 januari 2024 09:35 schreef Morri2 het volgende:
Hier heeft de naaimachine een tijd stilgestaan. We hadden een pup en die slokte al onze tijd op![]()
Ik zou best graag weer naailessen nemen, maar helaas zit hier alles bomvol, met wachtlijsten van 40-60 mensen![]()
En om nu een complete opleiding te volgen is me toch te gek.
Eindhoven zit ik. Al veel gemaild en ik kreeg of niet eens antwoord terug, of het was 'we zitten vol en de wachtlijst is gesloten'.quote:Op maandag 15 januari 2024 11:11 schreef Ynske het volgende:
[..]
Hier kun je les voor ogen waarbij je gewoon dingen maakt en hulp bij krijgt of je volgt de Ensaid opleiding, of je tekent aan de hand van de boeken maar doet geen examen.
Waar in het land zit je? Hier in het zuiden weet ik nog wel een aantal plekken.
Kijk ook eens bij Studio Dotter. Zij heeft naast normale naailessen ook heel veel online lessenquote:Op maandag 15 januari 2024 11:42 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Eindhoven zit ik. Al veel gemaild en ik kreeg of niet eens antwoord terug, of het was 'we zitten vol en de wachtlijst is gesloten'.
Dit ziet er niet uit als iets wat ik zou willen. Ik zie ook niet welke lessen er online gegeven worden. Het filmpje gaat over wat je aan materiaal nodig hebt. Dat ben ik echt wel ontstegen. Bovendien zat er zo'n irritant pingelmuziekje onder dat je werkelijk overal in filmpjes hoort. Ik raak daar gestresst van. Als al die online lessen met die pingel zijn, dan trek ik dat niet.quote:Op maandag 15 januari 2024 11:49 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Kijk ook eens bij Studio Dotter. Zij heeft naast normale naailessen ook heel veel online lessen
Zij heeft veel cursussen op haar site staan. Dat is er 1 van. Ik heb ook bij de volks universiteit een cursus gevolgd, daar misschien eens kijkenquote:Op maandag 15 januari 2024 11:56 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Dit ziet er niet uit als iets wat ik zou willen. Ik zie ook niet welke lessen er online gegeven worden. Het filmpje gaat over wat je aan materiaal nodig hebt. Dat ben ik echt wel ontstegen. Bovendien zat er zo'n irritant pingelmuziekje onder dat je werkelijk overal in filmpjes hoort. Ik raak daar gestresst van. Als al die online lessen met die pingel zijn, dan trek ik dat niet.
Ik zoek eigenlijk eerder iets als lessen waar je zelf kiest wat je gaat maken, en dat je daar hulp kunt vragen als je vastzit. En vaak steek je ook veel op van andere cursisten, is mijn ervaring.
Volksuniversiteit hier in de buurt heeft geen naailessen. Er is vanalles, maar geen naailessen.quote:Op maandag 15 januari 2024 13:01 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Zij heeft veel cursussen op haar site staan. Dat is er 1 van. Ik heb ook bij de volks universiteit een cursus gevolgd, daar misschien eens kijken
Hier ook niet meer 😉quote:Op maandag 15 januari 2024 14:51 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Volksuniversiteit hier in de buurt heeft geen naailessen. Er is vanalles, maar geen naailessen.
Wauw! Zelf dit patroon ontworpen ook? Het ziet er heel erg netjes uitquote:Op woensdag 24 januari 2024 19:09 schreef Ynske het volgende:
Oeps over twee weken is het carnaval....
En onze man past niet meer in zijn drakenpakje wat ik 2 jaar geleden gemaakt had.
Mama ik wil ridder zijn op school!
Dus wij naar de stoffenwinkel stof uitzoeken, en mama heeft een ridderpakje gemaakt.
[ afbeelding ]
Ja, maar stelt niet veel voor hoor ;-)quote:Op woensdag 24 januari 2024 19:26 schreef Mrs.Peel het volgende:
[..]
Wauw! Zelf dit patroon ontworpen ook? Het ziet er heel erg netjes uit
Wat een gezelligheidquote:Op maandag 4 maart 2024 18:50 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb even een middagje genaaid![]()
[ afbeelding ]
Dank jequote:Op maandag 4 maart 2024 19:00 schreef Kaatje1 het volgende:
Wat een lieve koppies.
Ben momenteel machine loos. Twee weken geleden liepen de grijpers vast. De machines laten ophalen (hadden ze vorige week pas tijd voor) zodat ze ook schoongemaakt en geolied konden worden. Nu ben ik bezig om het kamertje op te ruimen. Allemaal stukjes stof die ik bewaard had toch maar weggegooid, tenzij er echt nog iets van gemaakt kan worden.
Dank jequote:
Tuurlijkquote:Op maandag 4 maart 2024 20:22 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dank je
Twijfelde even over posten, want dit handgenaaid is. Alleen naaien is naaien dacht ik toen
JIj bent ook van alle markten thuis he Leuk hoorquote:Op maandag 4 maart 2024 18:50 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik heb even een middagje genaaid![]()
[ afbeelding ]
Aws! Dank je welquote:Op dinsdag 5 maart 2024 07:55 schreef Dotteke het volgende:
[..]
JIj bent ook van alle markten thuis he Leuk hoor
Niks mis met "rare" vormen en alles goed aan een paspop vindenquote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:51 schreef Ynske het volgende:
Ik ben zo happy, doodmoe dat wel, maar zo happy.
Mijn paspop vandaag opgehaald en hij is zo mooi. met al mijn rare vormen
Eigenlijk wil ik nu ermee aan de slag voor te mouleren maar dat gaat morgen worden.
Hij is precies op maat gemaakt.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:23 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Niks mis met "rare" vormen en alles goed aan een paspop vinden
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Baal alleen wel, want had stof gekocht bij een grotere winkel in Nijmegen en daar blijken nu allemaal vlekken in te zitten welke er niet uit te krijgen zijn.
Kind in tranen, want nu kan ik dat morgen niet naar school aan
[ Bericht 31% gewijzigd door Ynske op 10-03-2024 20:24:15 ]Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.
Dale Carnegie
Fijn van de paspop, maar wat balen van de stof. Hopelijk hebben ze die nog wel (en schoon)quote:Op zondag 10 maart 2024 20:18 schreef Ynske het volgende:
Vandaag heerlijk aan het mouleren geweest. Heb een bovenstukje met Franse coupe gemaakt.
Baal alleen wel, want had stof gekocht bij een grotere winkel in Nijmegen en daar blijken nu allemaal vlekken in te zitten welke er niet uit te krijgen zijn.
Kind in tranen, want nu kan ik dat morgen niet naar school aan
Ik zou zelf eerder een tweedehands kopen bij een naaimachine winkel, maar als je hem zo koopt, geef hem een onderhoudsbeurt.quote:Op zondag 10 maart 2024 21:30 schreef summer2bird het volgende:
Hoi, ik wil een naaimachine kopen omdat ik dat af en toe heb gedaan vroeger en altijd erg leuk vond.
Ik heb geen groot budget en krijg van veel mensen IRL het advies om er bij de kringloop 1 te kopen.
Is dit volgens jullie een goed plan? Ik zag dat er in mijn lokale kringloop een singer inspiration stond voor 35 euro, is dat heel dom om te kopen?
Goed om een oude hobby weer nieuw leven in te blazen! Ik heb vrij recent voor een paar tientjes een Singer uit 1970 in een kringloopwinkel op de kop getikt en heb daar geen spijt van. Ik had wel een probleem met niet-passende spoeltjes, maar een lokale naaimachineboer kon mij vertellen welke spoeltjes ik nodig had en dat probleem was dus snel verholpen.quote:Op zondag 10 maart 2024 21:30 schreef summer2bird het volgende:
Hoi, ik wil een naaimachine kopen omdat ik dat af en toe heb gedaan vroeger en altijd erg leuk vond.
Ik heb geen groot budget en krijg van veel mensen IRL het advies om er bij de kringloop 1 te kopen.
Is dit volgens jullie een goed plan? Ik zag dat er in mijn lokale kringloop een singer inspiration stond voor 35 euro, is dat heel dom om te kopen?
Wat een leukerdquote:Op zaterdag 13 april 2024 13:11 schreef Ynske het volgende:
Hier voor zoonlief aan de slag geweest, poloshirtje op maat getekend en genaaid
[ afbeelding ]
Tricky niet als je maar de juiste stappen doorloopt.quote:Op zaterdag 13 april 2024 13:47 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Wat een leukerd
Hoe moeilijk is zo'n poloshirtje, voor een beginner? Of is het best tricky?
Jeetje, dat klinkt lastig. Ik denk dat ik blij mag zijn met min of meer confectiematen. Het enige dat ik vaak moet aanpassen is de lengte van broeken. Die zijn vaak net te kort.quote:Op zaterdag 13 april 2024 18:05 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik hoop de lol van kleding maken weer een beetje terug te krijgen. Gisteren is hier een naaidocente geweest om mijn maten goed op te nemen en uit te leggen hoe ik de verschillende maten van mijn lijf (heb lipoedeem) in elkaar kan laten overlopen zodat ik iets draagbaars kan maken. Mijn bovenlijf breedte is maat 46-48, maar de ruglengte en voorlengte maat 36 en mijn armen konden niet afgevinkt worden bij maat 60.
Benen zijn niet gemeten, ik heb twee fijne modellen voor een broek waar ik nauwelijks iets aan hoef te doen.
Dat is fijn Kaatje, hopelijk gaat het je lukken en krijg je er weer zin in.quote:Op zaterdag 13 april 2024 18:05 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik hoop de lol van kleding maken weer een beetje terug te krijgen. Gisteren is hier een naaidocente geweest om mijn maten goed op te nemen en uit te leggen hoe ik de verschillende maten van mijn lijf (heb lipoedeem) in elkaar kan laten overlopen zodat ik iets draagbaars kan maken. Mijn bovenlijf breedte is maat 46-48, maar de ruglengte en voorlengte maat 36 en mijn armen konden niet afgevinkt worden bij maat 60.
Benen zijn niet gemeten, ik heb twee fijne modellen voor een broek waar ik nauwelijks iets aan hoef te doen.
Ik heb naaien geleerd door 2 lessen te nemen. Ging mij te langzaam een keer per week.quote:Op dinsdag 16 april 2024 22:52 schreef Morri2 het volgende:
Ik rommel intussen maar wat aan zonder naailessen. Ik sta ergens op een wachtlijst die niet al te lang is: slechts een jaar. YouTube werkt prima, als je weet welke zoekterm je moet gebruiken.
Ik heb ook twee bladen ontdekt met duidelijke instructies en plaatjes. My Image en Fibre Mood. Paar blousjes uit die laatste gemaakt, en dat beviel goed. Over het algemeen zijn het erg wijde of oversized modellen, maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben vooral erg verguld met die Fibre Mood.
De nieuwste Fibre Mood viel vandaag in de bus, en daaruit ga ik nog een blousje en een soort van bomber jack met ballonmouwen maken. En uit de My Image ga ik deze week beginnen aan een simpele wijde broek van viscose. Het smockwerk op de broekband gaat nog een uitdaging worden, denk ik.
Soms is het gewoon fijn om vragen te kunnen stellen. En ik heb gemerkt dat je toch tijdens zo'n les allerlei foefjes en truucjes leert waar je geen weet van had.quote:Op woensdag 17 april 2024 08:50 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ik heb naaien geleerd door 2 lessen te nemen. Ging mij te langzaam een keer per week.
DUs ben zelf aan de slag gegaan en het zeer goed onder de knie gekregen
Dat is zeker waar, maar ik denk dat je tegenwoordig op internet ook heel veel kan vinden.quote:Op woensdag 17 april 2024 08:56 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Soms is het gewoon fijn om vragen te kunnen stellen. En ik heb gemerkt dat je toch tijdens zo'n les allerlei foefjes en truucjes leert waar je geen weet van had.
Uiteindelijk lukt het me ook wel om iets in elkaar te naaien. Ik heb alleen vaak het idee dat het beter kan, of handiger.
Je moet wel weten waarop je moet zoeken. Om een voorbeeld te geven: ik had een blouse met, en dat weet ik nu pas, een dubbele schouderpas. Ik snapte maar niet hoe je die fatsoenlijk in elkaar zet. Op YouTube gezocht met allerlei zoektermen. Uiteindelijk, na uren, vond ik het. En pas toen kwam ik erachter dat zoiets 'dubbele schouderpas' heet. En in het Engels 'double yoke'. Je moet het maar net weten.quote:Op woensdag 17 april 2024 08:58 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Dat is zeker waar, maar ik denk dat je tegenwoordig op internet ook heel veel kan vinden.
Zo heb ik kwa breien en haken heel veel van internet geleerd als ik ergens niet uit kwam
Dat is ook weer waar, zeker in het Engels kan je heel veel vinden. Ook in het haken.quote:Op woensdag 17 april 2024 09:03 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Je moet wel weten waarop je moet zoeken. Om een voorbeeld te geven: ik had een blouse met, en dat weet ik nu pas, een dubbele schouderpas. Ik snapte maar niet hoe je die fatsoenlijk in elkaar zet. Op YouTube gezocht met allerlei zoektermen. Uiteindelijk, na uren, vond ik het. En pas toen kwam ik erachter dat zoiets 'dubbele schouderpas' heet. En in het Engels 'double yoke'. Je moet het maar net weten.
Binnenkort zal op de bbc weer “great British sewing bee” beginnen, denk medio mei. Daar kom je ook veel van dit soort termen tegen en ook wel truukjes (tegenwoordig helaas wat minder).quote:Op woensdag 17 april 2024 09:03 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Je moet wel weten waarop je moet zoeken. Om een voorbeeld te geven: ik had een blouse met, en dat weet ik nu pas, een dubbele schouderpas. Ik snapte maar niet hoe je die fatsoenlijk in elkaar zet. Op YouTube gezocht met allerlei zoektermen. Uiteindelijk, na uren, vond ik het. En pas toen kwam ik erachter dat zoiets 'dubbele schouderpas' heet. En in het Engels 'double yoke'. Je moet het maar net weten.
Wat ik meestal doe is, print en een simpel patroon, effen en dan wat aparter zodat, in dit geval, de mooie plooien goed uitkomen. Bij een print vallen ze in mijn ogen een beetje wegquote:Op woensdag 17 april 2024 10:13 schreef Morri2 het volgende:
Deze gaat 'm worden. Ik weet alleen niet of ik dat stof met een printje moet pakken, of effen stof. De print vind ik leuk, maar ik ben bang dat het misschien, vanwege het opvallende model, een beetje 'too much' wordt? En dat ik beter voor effen kan gaan?
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inderdaad. Ik had van dat printstof een gewone blouse willen maken. Maar toen zag ik dit patroon, en ik heb niet genoeg effen meer. Ik zal dus even geduld moeten hebben en stof moeten gaan halenquote:Op woensdag 17 april 2024 10:37 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Wat ik meestal doe is, print en een simpel patroon, effen en dan wat aparter zodat, in dit geval, de mooie plooien goed uitkomen. Bij een print vallen ze in mijn ogen een beetje weg
De Cara en de Malia zijn ook erg leuk. Ik denk dat ik die, vanwege de lange mouwen, ga bewaren voor het najaar. Beter weer moet toch ooit eens komenquote:Op woensdag 17 april 2024 10:43 schreef Aure het volgende:
Leuk Morri!
Ik wil ook iets uit die fibremood maken, ik zat te denken aan Cara en Malia.
Ik hoop dat jij het plezier weer gaat terugvinden Kaatje, het is een leuke hobby
quote:Op woensdag 17 april 2024 10:47 schreef Aure het volgende:
Mijn laatste creaties waren voor de kinderen uiteraardMooi en wat een leuke kidsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Opzaterdag 15 februari 2025 08:01 schreef JustinK het volgende:[/b]
Dot houdt van lekker vlot :P
Hier en daar doen links het niet.quote:Op zaterdag 30 december 2023 21:20 schreef Aure het volgende:
Het topic voor iedereen met een naaimachine!
Communities:
Sancho: http://www.sancho.nl/
Stoffenwinkels:
http://www.hetstoffenwinkeltje.nl
https://www.jansikkes.nl/
En Matson winkel zit al heel lang niet meer in Utrecht helaas.quote:Op vrijdag 19 april 2024 08:49 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Hier en daar doen links het niet.
Sancho is al jaren dood, helaas.
De links van het Stoffenwinkeltje en Jan Sikkes zijn dood.
Misschien de volgende winkels er bij zetten? Ik heb er goede ervaringen mee, in ieder geval.
Budgetstoffen (Online, of afhalen in Harderwijk)
Textielstad (Tilburg)
En misschien Inge Naaimachines in Eindhoven bij de 'Naaimachinewinkels' erbij zetten. Fijne winkel waar ook veel workshops gegeven worden.
Inge Naaimachines
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 24 april 2024 17:57 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb weer een quilt gemaakt, maar met dubbele tussenvulling. Dus hij is lekker dik en hopelijk ideaal als speelkleed/boxkleed voor de aankomende babyalleen de stofjes vallen een beetje weg in het geheel, dat is wel jammer.
In spoiler nog een foto van de achterkant en een close-up.Wat een leuke quilt, gezellige kleurtjes.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We have far more in common than that which devides us..
Wel Lekker met die weer zijde dragen.quote:Op maandag 24 juni 2024 20:39 schreef loveli het volgende:
Eindelijk weer wat rust om iets af te maken. Lapje zijde van 8 euro p meter is nu een simpele, mouwloze zomerjurk. Precies op tijd.
Kostte wat meer tijd omdat ik Franse naden wilde, geen spijt van.
Welkom. Het topic is niet zo actief, maar als je vragen hebt… Stel ze gerust.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 19:59 schreef Uil__1984 het volgende:
Goedeavond creatievelingen,
Ik ben nieuw hier en hoop hier wat ideeën en inspiratie op te doen. Ik maak al langer wat kleding, voornamelijk voor mijn kinderen. Maar door ziekte 3 jaar niet veel gedaan. Nu wil ik het weer gaan oppakken. Ben nu bezig met een jurkje voor mijn dochter.
Al is het nu iets te warm op de zolderkamer 😉
Hoi hoi UI__ volgende keer type ik je naam zonde die __ als je het niet erg vindt.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 19:59 schreef Uil__1984 het volgende:
Goedeavond creatievelingen,
Ik ben nieuw hier en hoop hier wat ideeën en inspiratie op te doen. Ik maak al langer wat kleding, voornamelijk voor mijn kinderen. Maar door ziekte 3 jaar niet veel gedaan. Nu wil ik het weer gaan oppakken. Ben nu bezig met een jurkje voor mijn dochter.
Al is het nu iets te warm op de zolderkamer 😉
Bijna klaar dusquote:Op donderdag 1 augustus 2024 21:31 schreef Ynske het volgende:
Langzaam begint mijn jurk tot stand te komen.
Zelf getekend, uitgewerkt en uitgevoerd.
Knoopsgaten nog, rok aan bovenlijfje en een riem, en dan is hij klaar...
[ afbeelding ]
Die zaten met een speldje vast om te zien waar ze moeten komenquote:Op vrijdag 2 augustus 2024 11:16 schreef Kaatje1 het volgende:
Wat goed zeg @:ynske Maar ik zie al knopen, of zitten die tijdelijk vast. Leuke stof ook.
Hier net als bij @:auro het is echt wat te warm en zin is een beetje weg daardoor. Maar zo meteen even de notches op stof zetten, dan kan het patroon eraf en kan de stof gelockt worden. Ook de naaikamer even opruimen staat op planning, werkt ook vast lekkerder
Ik vind knopen altijd zo lastig om te zetten. Heb je nog een handigheidje daarvoor?quote:Op vrijdag 2 augustus 2024 12:03 schreef Ynske het volgende:
[..]
Die zaten met een speldje vast om te zien waar ze moeten komen
Het uitmeten bedoel je? Dat teken ik uit op papier.quote:Op dinsdag 6 augustus 2024 15:18 schreef Uil__1984 het volgende:
[..]
Ik vind knopen altijd zo lastig om te zetten. Heb je nog een handigheidje daarvoor?
Doodengquote:Op vrijdag 30 augustus 2024 21:30 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben ook wat huiverig voor knoopsgaten. Dan gaat het wel goed op het proeflapje, maar niet op het echte project.
En uithalen van knoopsgaten is zo’n rotklus.
Crea bea familiequote:Op vrijdag 30 augustus 2024 21:36 schreef essnhills het volgende:
Volgende week zaterdag gaat mijn broer trouwen
Mijn moeder heeft een jasje voor mij genaaid
[ afbeelding ]
En ik heb hier een groene jurk bij aan
Moet wel nog even gestreken worden
Ik stem voor de grotequote:Op zaterdag 31 augustus 2024 09:59 schreef Ynske het volgende:
Hulp gevraagd....
Grote of kleine knopen?
De grote had ik eerst gekocht, kleine is willekeurig ene gekozen die ik had liggen, als dat formaat dan moet ik nog even nieuwe knopen gaan halen.
Jurk wederom geheel zelf getekend en gemaakt.
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 19 september 2024 08:02 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
Klein quiltje gemaakt, perfect voor in de boxmet een hele dunne tussenvulling dus ideaal voor de zomer.
Ik hoop dat de foto's zichtbaar zijn want imgur doet ineens moeilijkMooi quilt Ceviche en de foto is ook goed zichtbaarSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Dank je welquote:Op vrijdag 20 september 2024 05:53 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Mooi quilt Ceviche en de foto is ook goed zichtbaar
Wat gaaf geworden zeg!quote:Op zaterdag 21 september 2024 17:02 schreef Ynske het volgende:
[ afbeelding ]
Voor mijn grote kleine Spiderman
O hoe kan dan traag internet?quote:Op zondag 22 september 2024 01:35 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Dank je welfijn dat het is gelukt, ik ben langer bezig geweest met uploaden dan met die quilt zelf
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In echte tijd was ik meer tijd kwijt aan de quilt maar die was wel in twee dagen klaar, dat uploaden duurde wat meer dagen maar wel minder tijd.
Ik ben ook gewoon een halve digibeet met dat soort dingen. Het moet gewoon werken![]()
quote:Op zondag 22 september 2024 09:33 schreef Ceviche het volgende:
[..]Je moet er wel geduld voor hebben, er zijn ook andere sites waar je je foto kan uploaden? Heb je die wel eens geprobeerd?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In echte tijd was ik meer tijd kwijt aan de quilt maar die was wel in twee dagen klaar, dat uploaden duurde wat meer dagen maar wel minder tijd.
Ik ben ook gewoon een halve digibeet met dat soort dingen. Het moet gewoon werkenWie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
Mja dit werkte altijd fijn, maar anders ga ik op zoek naar een andere. Komt wel goedquote:Op zondag 22 september 2024 11:40 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Je moet er wel geduld voor hebben, er zijn ook andere sites waar je je foto kan uploaden? Heb je die wel eens geprobeerd?
O dat is leuk, zit je daar dan met beginners of gewoon van alles door elkaar?quote:Op woensdag 2 oktober 2024 10:06 schreef Aure het volgende:
Ik heb mij voor het eerst opgegeven voor een naaidag hier in de buurt. Ben zo benieuwd! Ik kom de laatste tijd niet zo toe aan naaien dus ik vond dit wel even een fijne stok achter de deur.
Alles door elkaar! En in principe is het gewoon in dezelfde ruimte aan je projecten werken en is het geen naailes, maar kan je anderen natuurlijk wel om tips vragen. Ik ga dus thuis al verschillende dingen uitknippen zodat het alleen nog in elkaar hoeftquote:Op woensdag 2 oktober 2024 16:36 schreef Dotteke het volgende:
[..]
O dat is leuk, zit je daar dan met beginners of gewoon van alles door elkaar?
O dat is wel leuk. Ik heb vroeger een les of twee naailes gehad. Was 1x in de week dus vond het te langzaam gaanquote:Op woensdag 2 oktober 2024 16:37 schreef Aure het volgende:
[..]
Alles door elkaar! En in principe is het gewoon in dezelfde ruimte aan je projecten werken en is het geen naailes, maar kan je anderen natuurlijk wel om tips vragen. Ik ga dus thuis al verschillende dingen uitknippen zodat het alleen nog in elkaar hoeft
De term ' naaien' is wat misleidend, 90% is meten, knippen, markeren, spelden, strijken (en grmpf tornen).quote:Op woensdag 2 oktober 2024 16:37 schreef Aure het volgende:
Ik ga dus thuis al verschillende dingen uitknippen zodat het alleen nog in elkaar hoeft
Daarom ga ik nu 2x 2 uur in de week. Ben nu bezig met mijn opleiding voor het onderdeel tailleuse, in februari examen voor costumière.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 16:40 schreef Dotteke het volgende:
[..]
O dat is wel leuk. Ik heb vroeger een les of twee naailes gehad. Was 1x in de week dus vond het te langzaam gaan
Ben het toen mijzelf maar aangaan leren
Nou echt he. Ik teken en knip dus vaak een boel dingen op één dag en dan kan ik een tijd vooruit. Maar ik ben door al mn geknipte projecten heen en omdat ik ook best druk ben komt het er nu helemaal niet meer vanquote:Op woensdag 2 oktober 2024 16:47 schreef loveli het volgende:
[..]
De term ' naaien' is wat misleidend, 90% is meten, knippen, markeren, spelden, strijken (en grmpf tornen).
Lekker bezig toch.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 16:51 schreef Ynske het volgende:
[..]
Daarom ga ik nu 2x 2 uur in de week. Ben nu bezig met mijn opleiding voor het onderdeel tailleuse, in februari examen voor costumière.
Gister een halve schaal polosluiting gemaakt en vandaag bezig met een shirtje op halve schaal met een blinde sluiting.
Ik kan daar zo van genieten.
Linkje?quote:Op woensdag 2 oktober 2024 17:29 schreef Aure het volgende:
Ik vind het trouwens ook elk jaar heel leuk om een adventkalender te kopen voor mezelf en ik heb er dit jaar dus eentje met naai(kleding)labels! Zo superleuk, ik zag dat er uiteindelijk 2 merken waren die er eentje hebben uitgebracht, maar ik hou het bij degene waar ik sowieso al veel labels van koop (Kylie and the machine). Kan dus niet wachten tot december![]()
Ik heb hem bij mijn naaijuf besteld:quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ze heeft ook die andereSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik heb zelf dus die eerste! Ik twijfelde wel even om ze allebei te kopenof misschien moet ik die andere bewaren voor volgend jaar haha.
En als je dit in Google gooit dan vind je ook wel andere webshops met deze kalenders
[ Bericht 4% gewijzigd door Aure op 02-10-2024 20:18:33 ]
Fijnquote:Op zondag 13 oktober 2024 12:57 schreef Ynske het volgende:
Ben zo happy, een hele mooie wollen stof gevonden voor mijn examen. En ook een mooie stof voor een examenblouse. Op de stoffenmarkt vandaag
dank je wel!quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:11 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Fijn
Moet je dan thuis wat maken? Hoeveel weet je al van wat het moet worden? Ik vind het echt interessant dat je zo'n opleiding doet, ontzettend nuttig en je maakt zulke mooie dingen
Oef als ik dit lees krijg ik al buikpijn.quote:Op zondag 13 oktober 2024 17:33 schreef Ynske het volgende:
[..]
dank je wel!
Er zijn exameneisen welke je doorkrijgt, dat teken je zelf en dan maken.
Deze module een rok met rits, zakken en voering, een jurk met kraag en mouwen en een blouse.
Daarnaast wat handwerken zoals limt applicatie, vilt applicatie, koord opnaaien, parelstiksel, kraaltjes, duits borduren, soutache.
En halve schaal modellen van 5 ingezette rechter mouwen, 5 kragen, gefestoneerd knoopsgat, gepaspelleerd knoopsgat, 4 ingezette zakken en een geruite plooirok.
Volgend examen is pantalon, gevoerde blazer, jack.
Oosters borduren, Arabisch borduren, hongaars borduren, ingrijpsteek, zigzag- en band opnaaien, schaduw borduren.
Halve schaal blinde sluiting, sluiting herenpantalon, polosluiting, harmonica zak, raglanmodel
Dit doe je allemaal thuis cq op de les. En tijdens het examen teken je patronen, maak je stofleggingen en maak je vlieseline modellen van de examen opdrachten (3)
Gaaf hoor, maar klinkt ook intimiderendquote:Op zondag 13 oktober 2024 17:33 schreef Ynske het volgende:
[..]
dank je wel!
Er zijn exameneisen welke je doorkrijgt, dat teken je zelf en dan maken.
Deze module een rok met rits, zakken en voering, een jurk met kraag en mouwen en een blouse.
Daarnaast wat handwerken zoals limt applicatie, vilt applicatie, koord opnaaien, parelstiksel, kraaltjes, duits borduren, soutache.
En halve schaal modellen van 5 ingezette rechter mouwen, 5 kragen, gefestoneerd knoopsgat, gepaspelleerd knoopsgat, 4 ingezette zakken en een geruite plooirok.
Volgend examen is pantalon, gevoerde blazer, jack.
Oosters borduren, Arabisch borduren, hongaars borduren, ingrijpsteek, zigzag- en band opnaaien, schaduw borduren.
Halve schaal blinde sluiting, sluiting herenpantalon, polosluiting, harmonica zak, raglanmodel
Dit doe je allemaal thuis cq op de les. En tijdens het examen teken je patronen, maak je stofleggingen en maak je vlieseline modellen van de examen opdrachten (3)
Valt reuze mee, al die dingen als halve schaalmodellen en borduren en examenstukken maak je al thuis, eventueel onder begeleiding van je docent.quote:Op zondag 13 oktober 2024 18:12 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Oef als ik dit lees krijg ik al buikpijn.
Maar wat ontzettend gaaf dat je dit doet
Dat intimiderende had ik ook bij het begin van de eerste module, maar eenmaal ermee bezig valt het toch wel mee hoor. Al scheelt het dat ik goede begeleiding heb.quote:Op zondag 13 oktober 2024 18:30 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Gaaf hoor, maar klinkt ook intimiderend
Wel echt ideaal.
Blijft het voor de hobby of ben je van plan er je werk van te maken?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.
Dale Carnegie
Dat het leuk is kan ik me zo goed voorstellen, maar het is zoveel. Vereist ook best wel tijd en discipline en dan met een kleine in huis. Is er een afgepaste tijd die ervoor staat of kan je er net zo lang over doen als je wilt?quote:Op zondag 13 oktober 2024 18:41 schreef Ynske het volgende:
[..]
Valt reuze mee, al die dingen als halve schaalmodellen en borduren en examenstukken maak je al thuis, eventueel onder begeleiding van je docent.
en eenmaal aan het tekenen is dat ook goed te doen tijdens het examen. Je maakt gemiddeld 60 lessen om patronen te tekenen per module, en daar maak je bij 1/3e ook al een stoflegging of vlieseline model bij.
Dat zit toch wel in je vingers dan.
Ik vind het ook echt leuk om te doen.
Je kunt ieder jaar in februari of juni examen doen. Ik heb dit jaar door omstandigheden geen examen gedaan dus wil nu in februari proberen.quote:Op zondag 13 oktober 2024 18:46 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Dat het leuk is kan ik me zo goed voorstellen, maar het is zoveel. Vereist ook best wel tijd en discipline en dan met een kleine in huis. Is er een afgepaste tijd die ervoor staat of kan je er net zo lang over doen als je wilt?
Ah, het is dus niet echt schools, je gaat verder wanneer je klaar bent voor de volgende stapquote:Op zondag 13 oktober 2024 18:54 schreef Ynske het volgende:
[..]
Je kunt ieder jaar in februari of juni examen doen. Ik heb dit jaar door omstandigheden geen examen gedaan dus wil nu in februari proberen.
Ja, en omdat ik nog geen stof had voor mijn examen stukken ben ik qua tekenen al begonnen aan de volgende modulequote:Op zondag 13 oktober 2024 19:04 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ah, het is dus niet echt schools, je gaat verder wanneer je klaar bent voor de volgende stap
Een lego shirtje,quote:Op zaterdag 19 oktober 2024 10:34 schreef Ynske het volgende:
Morgen naar een legobeurs, even een nieuw shirtje gemaakt
[ afbeelding ]
A wat liefquote:Op dinsdag 29 oktober 2024 12:44 schreef Ceviche het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Babyslofjes genaaid. Ik kan het alleen niet zo netjes.
Maar ze passen mijn baby![]()
O wat een schatjesquote:Op maandag 4 november 2024 15:43 schreef Ceviche het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Twee knuffels gemaakt, een vader en moederhond met 4 puppies die in de rok van de moederhond kunnen
Het komt van een panel, dus eigenlijk alleen alle onderdelen uitknippen, aan elkaar naaien en opvullen.
Tof hoor, hier t weekend even een trui in elkaar gezet. Volgende meer precisie steken in de punten maar niet geheel ontevreden.quote:Op maandag 2 december 2024 00:07 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
Een tas gemaakt van een panel van Stacy Iest Hue (back to school, heet het).
Het was vrij eenvoudig in elkaar te zetten, maar zo leuk
Jammer dat het topic zo rustig is, mijn posts zijn nu erg spammerig aan het worden
Hebben jullie nog mooie projecten?
Even een trui in elkaar gezet?quote:Op maandag 2 december 2024 06:35 schreef Ynske het volgende:
[..]
Tof hoor, hier t weekend even een trui in elkaar gezet. Volgende meer precisie steken in de punten maar niet geheel ontevreden.
[ afbeelding ]
Mn examenblouse is nu ook klaar, alleen nog strijken. Ben nu bezig met de examen rok.
Mooi!quote:Op maandag 2 december 2024 06:35 schreef Ynske het volgende:
[..]
Tof hoor, hier t weekend even een trui in elkaar gezet. Volgende meer precisie steken in de punten maar niet geheel ontevreden.
[ afbeelding ]
Mn examenblouse is nu ook klaar, alleen nog strijken. Ben nu bezig met de examen rok.
Ja, sochtends getekend en geknipt daarna in elkaar gezet, totaal een uurtje of 3,5 mee bezig geweestquote:Op maandag 2 december 2024 07:04 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Even een trui in elkaar gezet?
Wauw, mooi hoor
Dat doe je snel. Vond het ook altijd leuk om kleding te maken.quote:Op maandag 2 december 2024 08:14 schreef Ynske het volgende:
[..]
Ja, sochtends getekend en geknipt daarna in elkaar gezet, totaal een uurtje of 3,5 mee bezig geweest
Dat is inderdaad een drempel als je er geen hebt.quote:Op maandag 2 december 2024 08:16 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Dat doe je snel. Vond het ook altijd leuk om kleding te maken.
Soms denk ik wel zal ik weer eens. Maar ik heb geen naaimachine meer en aanschaffen is ook weer zo ding
Dat is het leukste ervan, je ziet niet snel een tweede lopen in dat kledingstukquote:Op maandag 2 december 2024 08:25 schreef Ynske het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een drempel als je er geen hebt.
Ik vind het vaak ook leuker dan de kleren die in de winkel liggen.
De kleine zoekt hier stof uit en daar maken we dan wat van, is er ook altijd heel enthousiast over.
Getekend ook nogquote:Op maandag 2 december 2024 08:14 schreef Ynske het volgende:
[..]
Ja, sochtends getekend en geknipt daarna in elkaar gezet, totaal een uurtje of 3,5 mee bezig geweest
Leuk dat je aan ‘ons’ denkt. Ik zit echter al vrij ruim in de patronen.quote:Op woensdag 4 december 2024 12:28 schreef loveli het volgende:
Zo'n grote tafel is ideaal, jaloers, ik moet het doen met de vloer.
Spam. Ik ga waarschijnlijk een bestelling doen op Simplicity.com, want 75% korting. Dat betekent o.a. patronen van New Look voor 1 dollar.
Als iemand ook een patroon wil, dan bestel ik hem mee, dan kost het je geen internationale verzendkosten.
Woah gaaf zegquote:Op woensdag 4 december 2024 15:11 schreef Ynske het volgende:
Zondag starten de zwemlessen van zoonlief, oei we hebben geen badjas.
Mama gaat aan de slag om te tekenen.
[ afbeelding ]
En daarna aan de naai.
[ afbeelding ]
Zoo lief is blij
quote:Op zaterdag 7 december 2024 10:44 schreef Aure het volgende:
Ik heb dus 2 adventkalenders met naailabels erin. Dit is mijn buit tot nu toe, echt heel leuk!
Links is l'etiquette home couture en rechts Kylie and the Machine.Die zijn echt heel leuk ja! Zijn ze vooral voor de sier aan kleding en dergelijke?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja in principe wel, maar achterin je hals bijvoorbeeld is het wel soms sneller herkennen wat de achterkant isquote:Op zaterdag 7 december 2024 12:59 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Die zijn echt heel leuk ja! Zijn ze vooral voor de sier aan kleding en dergelijke?
Ah ja, ik wist wel dat er iets functioneels aan zou moeten kunnen zijn, maar ik kwam er gewoon niet opquote:Op zaterdag 7 december 2024 13:52 schreef Aure het volgende:
[..]
Ja in principe wel, maar achterin je hals bijvoorbeeld is het wel soms sneller herkennen wat de achterkant isdus het kan wel functioneel zijn. En die lange dunne horizontale (zoals die DIY Magic) kunnen ook als lusje dienen. Verder naai ik ze ook vaak aan de zijkant in een zijnaad, dan is het wel echt voor de sier ja. Of zoals bij die Elsie die hierboven staat, als patch opnaaien.
Het is een jas zonder mouwen en knopen, dat scheelt. Maar naaien is nooit goedkoper of makkelijker dan kopen.quote:Op zondag 8 december 2024 13:21 schreef Seven. het volgende:
Even een vraagje voor de kenners: ik kom wat leuks tegen op Vinted en voor ik een verzoek ga doen bij m'n moeder.. Is dit een lastige om te maken?
Ik weet niet hoe goed je moeder is in naaien... Als 1 makkelijk is en 5 moeilijk is dit denk ik een 3 a 4. Ik zou het zelf prima aandurven.quote:Op zondag 8 december 2024 13:21 schreef Seven. het volgende:
Even een vraagje voor de kenners: ik kom wat leuks tegen op Vinted en voor ik een verzoek ga doen bij m'n moeder.. Is dit een lastige om te maken?
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Deze is tweedehands nog ver over 400 euroquote:Op zondag 8 december 2024 14:23 schreef loveli het volgende:
[..]
Het is een jas zonder mouwen en knopen, dat scheelt. Maar naaien is nooit goedkoper of makkelijker dan kopen.
Op zich.. m'n moeder kan best goed naaienquote:Op zondag 8 december 2024 14:29 schreef Aure het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe goed je moeder is in naaien... Als 1 makkelijk is en 5 moeilijk is dit denk ik een 3 a 4. Ik zou het zelf prima aandurven.
Maar er gaat wel flink stof inzitten dus goedkoop wordt het zeker niet
En je weet zeker dat je daarbij niet wordt opgelicht?quote:Op zondag 8 december 2024 19:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Deze is tweedehands nog ver over 400 euro
Haha, labeltje en verificatie aanwezig maar ik vind het echt teveel geld voor een lang vest. Voor een winterjas zou ik het misschien overwegen.quote:Op zondag 8 december 2024 19:38 schreef Elleska het volgende:
[..]
En je weet zeker dat je daarbij niet wordt opgelicht?
Doet mij denken aan deze van de H&M:
https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1236790001.html
Scheelt een nulletje.
Voering zit los, zie ik.quote:Op maandag 9 december 2024 10:21 schreef loveli het volgende:
De split achter lijkt juist de voering te laten zien, deel van de charme.
Je draagt het als lang vest. Of voor de waaghalzen, alleen een stringetje in combinatie met een paar blokhakken.quote:Op maandag 9 december 2024 10:25 schreef Lienekien het volgende:
Ik snap die split niet. Hoe kun je dit dragen als jurk met een split die tot zo hoog gaat?
quote:Op maandag 9 december 2024 13:27 schreef loveli het volgende:
Dries van Noten, zal geen fast fashion oplossing zijn. Ziet eruit als voeringstof met 2 goede kanten, hoge rugsplit voor een soort cape effect.
Of er zit een naadje los
Even zoeken of je hem op bewegend beeld kunt terugvinden.
https://www.driesvannoten.com/en-nl/pages/silent-archives
Yes, deze foto bedoel je:quote:Op maandag 9 december 2024 21:53 schreef Aure het volgende:
Voering zit inderdaad los bij de split en onderaan. Als je m op Vinted hebt gevonden zie je nog andere foto'shet is volgens mij ook meer de bedoeling dat je het ergens overheen draagt als vest dan dat je m draagt als jurk.
Gaat je vast lukken Ynske, ik duim voor jequote:Op donderdag 19 december 2024 17:32 schreef Ynske het volgende:
Nog 6 weken tot examen, vandaag bijna de laatste hand aan mn kledingstukken gelegd.
Blouse was al klaar, jurk moeten de knoopsgaten nog open gemaakt worden, knopen erop en omgezoomd. En de rok hoeft alleen tailleband nog met de hand vastgezet te worden. Geeft zoveel rust dat dit klaar is.
Nog 6 weken tekenen, tekenen, tekenen, benieuwd of t gaat lukken.
Dank je welquote:Op woensdag 15 januari 2025 19:43 schreef Kaatje1 het volgende:
Leuk die kleertjes n ik vind de kleuren wel leuk hoor. Heb deze dingen al een tijd niet gemaakt, alle mini kinderen in mijn omgeving zijn flink stuk groter.
Heb goed gekeken, maar wat is er verkeerd gegaan?
Ben ook weer begonnen. Nu moest ik bij schouder en hals verstevigingsband doen, dat had ik gelukkig in huis, wit weliswaar en binnenkant van de stof is zwart, netjes geplakt, berg ik het rolletje op, blijk ik ook zwart band te hebben
Ah, ik keek naar de beenboordjes (daar ging het bij mij vaak verkeerdquote:Op woensdag 15 januari 2025 19:59 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Dank je welbij de broekjes zit de bovenste rand ondersteboven. De goede kant is aan de binnenkant terecht gekomen. Ach ja.
Ik vind hier ook steeds van alles terug waarvan ik niet meer wist dat ik het had. Ik had een poos geleden een shirt gemaakt met verstevigingstape bij de bias (als ik het goed zeg), maar toen was ik klaar en toen liet overal dat tape los. Ik had er voornamelijk naast genaaid.
Toen heb ik het shirt in de kast gegooid. Twee jaar later al het tape er maar af gehaald en het blijkt een prima shirt, ook zonder die tape. Verwarrend.
Ben erg benieuwd naar je kledingstuk, post je een foto als die af is?
Leuk! Die fout heb ik ook wel eens gemaakt geloof ikquote:Op woensdag 15 januari 2025 18:38 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Wat kleertjes in elkaar genaaid voor mijn baby. Vooral het jurkje vind ik erg leuk geworden. De rest vind ik zelf ook leuk maar dat vindt niet iedereen mooi volgens mij
En een stomme beginnersfout met de broekjes, maar ik had gewoon geen zin om het weer los te tornen, ik ga er maar vanuit dat niemand ernaar kijkt. Dat krijg je ervan als je er drie tegelijk maakt, dan maak je ook drie keer dezelfde fout![]()
Ahh tof zeg! En lekker praktischquote:Op woensdag 15 januari 2025 21:26 schreef Aure het volgende:
Voor de kerstvakantie maakte ik deze electra nog voor mezelf:
[ afbeelding ]
(Ik had alleen een lelijke slaapkamerfoto dus ik heb AI even de omgeving laten veranderen)
[ afbeelding ]
Kersttruien voor de jongens met een Tree-rex![]()
[ afbeelding ]
En gisteravond bleken alle truien van Jip in de was te zitten/hingen nog aan de waslijn te drogen dus maakte ik deze even snel voor hem voor vandaag(lag al geknipt klaar hoor)
In dit geval gaat het om oefen examen tekeningen. Die moet je tekenen en tijdens het examen bijvoorbeeld ook een stof legging of vlieseline model van maken.quote:Op donderdag 16 januari 2025 18:30 schreef loveli het volgende:
Maak je het kledingstuk ook, of gaat het alleen om het patroon? Je bent toch bezig voor een examen?
Lief, dat wanhopige gevoel had ik dus vanmorgen, uit gevoel van onbegrepen heid. En dat maakt me dan dat ik echt denk van ik kan het niet. Maar met doorzetten zie je dan toch dat je gedachten kloppen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:08 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik vind het knap (en zou in een hoekje wanhopig zijn wanneer ik dit zou moeten maken)
Even voor mijn begrip, op het examen krijg je dus de tekening van het pakje en dan moet je daarvan een werkend patroon van maken en en “dummie”?quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:19 schreef Ynske het volgende:
[..]
Lief, dat wanhopige gevoel had ik dus vanmorgen, uit gevoel van onbegrepen heid. En dat maakt me dan dat ik echt denk van ik kan het niet. Maar met doorzetten zie je dan toch dat je gedachten kloppen.
Wat ik steeds doe is eerst opschrijven wat ik zie. Met coupenaad/zonder, met figuurnaad/ zonder, waar en hoe zitten knopen of lijnen etc en zo kom ik dan tot een tekening
Ja. Je tekent eerst een patroon op 1/4 schaal van het plaatje, dan neem je dat over op patroonpapier, dat plak je op een stuk papier zoals je het op stof zou leggen . Die stukken neem je over op vlieseline en maak je met de hand van vlieseline modelletje hiervan.quote:Op donderdag 16 januari 2025 19:28 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Even voor mijn begrip, op het examen krijg je dus de tekening van het pakje en dan moet je daarvan een werkend patroon van maken en en “dummie”?
Dank jequote:Op woensdag 22 januari 2025 20:35 schreef Ynske het volgende:
@:ceviche mooi!
Boh ik merk dat ik echt vastloopt in mijn gedachten met tekenen. Maakt t lastig.
Voorbeeld achter is plooirok, plooien dezelfde richting uit 7 stuks. Voor 6 plooien (3 naar links en 3 naar rechts) en 1 stolp. Dat is opzich niet moeilijk te tekenen maar, en daar gaan mijn hersenen weer die een loopje met me nemen. De plooien voor zijn even breed getekend als achter terwijl de stolp veel breeder is, dan de middelste plooi achter. En dat kan niet, gaat niet , is onmogelijk, want het voorpand is even breed als het achterpand.
T zal wel een wazig verhaal zijn. Maar boh wat kraken mn hersenen
Je moet vanuit tekst een patroon tekenen? Beginnen de plooien op dezelfde plek vanuit de zijnaad?quote:Op woensdag 22 januari 2025 20:35 schreef Ynske het volgende:
@:ceviche mooi!
Boh ik merk dat ik echt vastloopt in mijn gedachten met tekenen. Maakt t lastig.
Voorbeeld achter is plooirok, plooien dezelfde richting uit 7 stuks. Voor 6 plooien (3 naar links en 3 naar rechts) en 1 stolp. Dat is opzich niet moeilijk te tekenen maar, en daar gaan mijn hersenen weer die een loopje met me nemen. De plooien voor zijn even breed getekend als achter terwijl de stolp veel breeder is, dan de middelste plooi achter. En dat kan niet, gaat niet , is onmogelijk, want het voorpand is even breed als het achterpand.
T zal wel een wazig verhaal zijn. Maar boh wat kraken mn hersenen
Bij het achterpand ja, bij het voorpand neequote:Op woensdag 22 januari 2025 23:48 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Je moet vanuit tekst een patroon tekenen? Beginnen de plooien op dezelfde plek vanuit de zijnaad?
Ik voorzie een slapeloze nacht voor mezelf, hier ga ik over dubben
Maar op het voorpand zie ik rechts 4 kleine plooien, links 3 kleine en in het midden 1 grote. En die kleinen op t voorpand lijken smaller dan die 7 op t achterpandquote:Op donderdag 23 januari 2025 06:34 schreef Ynske het volgende:
[..]
Bij het achterpand ja, bij het voorpand nee
Die middenvoor telt qua vouw mee bij links.quote:Op donderdag 23 januari 2025 07:26 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Maar op het voorpand zie ik rechts 4 kleine plooien, links 3 kleine en in het midden 1 grote. En die kleinen op t voorpand lijken smaller dan die 7 op t achterpand
Dan het voorpand toch breder? Maar dan komt het door de plooien uit als even groot?quote:Op donderdag 23 januari 2025 06:34 schreef Ynske het volgende:
Plaatje bij het praatje
[ afbeelding ]
Dit is wat je krijgt en daar moet je een patroon uitwerking van tekenen.
Ik ben heel benieuwd naar deze cliffhangerquote:Op donderdag 23 januari 2025 07:36 schreef Ynske het volgende:
[..]
Die middenvoor telt qua vouw mee bij links.
Dan heb je dus links 4 en rechts 4.
Als ik ze opmeet zijn voor en achter de smalle even breed.
Zo naar de les, ik houd jullie op de hoogte wat de juiste uitwerking is
Haha.quote:Op donderdag 23 januari 2025 10:01 schreef Ynske het volgende:
Ik denk te moeilijk, lol
Het is dus een soort kilt. Een plooirok waarbij in het voorpand 2 platte stukken zijn en 1 stolp om de plooien naar de andere kant te vouwen .
Klopt die bouw je helemaal, zo ook met een stolpplooirok en een plooirok.quote:Op donderdag 23 januari 2025 14:00 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Haha.
Kijk jij naar de Sewing bee? Volgens mij was daar afgelopen seizoen een item hoe een kilt tot stand komt. Zonder naald en draad maar helemaal gevouwen
Er zijn ook wat filmpjes. Leuk om te zien, enorm gedoe om ze aan te trekquote:Op donderdag 23 januari 2025 14:31 schreef Ynske het volgende:
[..]
Klopt die bouw je helemaal, zo ook met een stolpplooirok en een plooirok.
Nee kan ik niet kijken, is helaas te laat op de avond.
[ Bericht 85% gewijzigd door Ceviche op 01-02-2025 15:09:43 ]
Kun je hem niet meer innemen in de taille waardoor hij beter komt te zitten?quote:Op donderdag 6 februari 2025 18:26 schreef Kaatje1 het volgende:
Jurk was een leuke poging en ik stop ermee. Had 'm vandaag grotendeels in elkaar zitten. Trek 'm aan om te zien of die niet veel te lang was (ja dus, maar da's niet erg) maar het model is zo onflatteus dat ik er niet verder mee ga. Ik ben dik, maar hiermee (er zit een plooi voor) zie ik er uit of ik zwanger ben van een 5-ling. Zowel de stof als het model zijn niet geschikt.
Ik ga maar weer terug naar mijn vertrouwde patronen.
Da's ellendig dat je net nu ziek bent.quote:Op donderdag 6 februari 2025 18:38 schreef Ynske het volgende:
[..]
Kun je hem niet meer innemen in de taille waardoor hij beter komt te zitten?
Hier helemaal in de stress.
Volgende week examen, moet nog alles strijken en leren, maar lig al dik 1,5 week plat met een bijholteontsteking.
Had ik afgespeld en geregen maar dan nog komt de plooi (bij mij) enorm uitsteken. Ik heb jaren geleden ook zoiets gemaakt, maar dan met een "knoop" ipv die plooi. En dat had hetzelfde effect. Ik had het dus kunnen wetenquote:Op donderdag 6 februari 2025 19:30 schreef Ynske het volgende:
Je zou nog de zijnaad wat kunnen innemen
Ik vind het sowieso een beetje een onflatteus model, een hele magere vrouw zou er ook niet goed uitzien denk ik.quote:Op donderdag 6 februari 2025 18:45 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Da's ellendig dat je net nu ziek bent.
Innemen kan niet (er zit geen taille in) het is de plooi die 't 'm doet (https://www.stoffen-hemme(...)rda-5782-nl-de-gb-fr)
Ik ga lekker terug naar mijn vertrouwde patronen die helemaal op mijn lijf zijn aangepast.
Oef dat is balenquote:Op donderdag 6 februari 2025 18:38 schreef Ynske het volgende:
[..]
Volgende week examen, moet nog alles strijken en leren, maar lig al dik 1,5 week plat met een bijholteontsteking.
Mijn lijf varieert van ca maat 44 tot meer dan 60 en mijn lengte komt overeen met maat 34/36quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:47 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso een beetje een onflatteus model, een hele magere vrouw zou er ook niet goed uitzien denk ik.
Ik weet nog dat ik een tijdje de knipmode (als ik het goed herinner) had en dat ze elk nummer één 'plussize' model hadden, en al die modellen waren vormeloze oversized hobbezakken. Of patronen die wel een model hadden, maar in mijn ogen heel onflatteus ontworpen waren. Zoals deze: https://nl.pinterest.com/pin/171559067048350290/
Met een ander stofje of andere lengte ofzo had het wel beter gekund denk ik dan.
Zo jammer want het kan juist zoveel betekenen om je goed te voelen in je kleren, zeker als je het zelf gemaakt hebt, maar een matig ontwerp kan juist het tegenovergestelde doen.
Heb je trouwens de patronen van de LMV?quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:51 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Mijn lijf varieert van ca maat 44 tot meer dan 60 en mijn lengte komt overeen met maat 34/36. Dus ik moet wel eea kunnen aanpassen. Daarnaast kan ik ook niets knellends verdragen. Iets kopen is ook erg lastig.
In m'n vaste patronen voel ik me prima, maar ik zou wel eens wat anders willen.
Dank jequote:Op donderdag 6 februari 2025 19:49 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Oef dat is balen
Aan je skills zal het niet liggen, wellicht valt het mee. Hoop dat je je snel beter voelt!
Oef da's wel heel heftig dan. Hopelijk werken de medicijnen snel. Kan je ook eventueel uitstel krijgen?quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:55 schreef Ynske het volgende:
[..]
Dank je
Zit nu onder speciale neusspray die de holtes meer moeten openen en antibiotica.
Echt heb dagen gehad dat ik dacht dat ik doodging () van de pijn in mn hoofd. Gelukkig gaat t nu weer een beetje beter. Maar slechtere timing kon ik niet hebben
Dank! Misschien kom ik daarop terug.quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:54 schreef Ynske het volgende:
[..]
Heb je trouwens de patronen van de LMV?
Ik heb daar een jurk voor mezelf van gemaakt die mooi valt bij vollere maten.
Franse naad modellen zijn sowieso mooier bij vollere modellen
Ik wil best eens met je kijken naar wat leuk kan zijn als je dat leuk vind
Fijn!quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:03 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Dank! Misschien kom ik daarop terug.
Bij LMV vond ik nooit iets leuks. En ik ben ook erg kieskeurig. Hou niet van ruches of veel plooien of andere toeters en bellen. Liefst iets heel simpels van drukke stof.
Een kennisje is bezig met een patroon voor een jurk, helemaal op mijn maten (opdracht van haar opleiding). Hopelijk bevalt dat goed.
Uitstel betekent examengeld opnieuw betalenquote:Op donderdag 6 februari 2025 19:59 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Oef da's wel heel heftig dan. Hopelijk werken de medicijnen snel. Kan je ook eventueel uitstel krijgen?
Dat is knap waardeloos. Beterschapquote:Op donderdag 6 februari 2025 18:38 schreef Ynske het volgende:
[..]
Oei, dat zijn wel lastige maten. Misschien zelf patronen leren tekenen?quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:51 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Mijn lijf varieert van ca maat 44 tot meer dan 60 en mijn lengte komt overeen met maat 34/36. Dus ik moet wel eea kunnen aanpassen. Daarnaast kan ik ook niets knellends verdragen. Iets kopen is ook erg lastig.
Zelf tekenen vind ik echt te lastig, ken mezelf. Lutterloh heb ik ooit naar gekeken en andere systemen ook, maar dat is niets voor mij, ik mis een bepaald inzicht om het voor me te zien (volg altijd netjes de instructies om een rits in te zetten en sta er iedere keer weer van te kijken dat klopt 😂) Vorig jaar heeft een naaidocent een bestaand patroon helemaal op mijn lijf aangepast. Daar heb ik zelf varianten van gemaakt (andere halslijn en verschillende mouwen) .quote:Op vrijdag 7 februari 2025 08:47 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Oei, dat zijn wel lastige maten. Misschien zelf patronen leren tekenen?
En ken je het Lutterloh-systeem?
Ik heb een vogue 1780 patroon in de verkeerde maat liggen dat ik nooit ga gebruiken. Deze review met link naar vlog (incl. proefstuk en aanpassingen) bespreekt wat ervan te maken is.quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:51 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Oh, dat is echt een mooi patroon. Welke maat is het want ik heb een erg grote maat nodigquote:Op vrijdag 7 februari 2025 15:17 schreef loveli het volgende:
[..]
Ik heb een vogue 1780 patroon in de verkeerde maat liggen dat ik nooit ga gebruiken. Deze review met link naar vlog (incl. proefstuk en aanpassingen) bespreekt wat ervan te maken is.
https://sewing.patternreview.com/review/pattern/184946
Iets voor jou? Dan stuur ik hem op.
L/XL/XXL. De dame van de review zit tussen M en L, maar maakt uiteindelijk de XS met wat aanpassingen. Als je je adres DMt stuur ik hem op.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 15:23 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Oh, dat is echt een mooi patroon. Welke maat is het want ik heb een erg grote maat nodig
Da’s wel een heel verschil inderdaad. Ik stuur je een dmquote:Op vrijdag 7 februari 2025 17:21 schreef loveli het volgende:
[..]
L/XL/XXL. De dame van de review zit tussen M en L, maar maakt uiteindelijk de XS met wat aanpassingen. Als je je adres DMt stuur ik hem op.
quote:
Oh, dat is wel een handige site! Ik koop zelden dit soort patronen. Vooral ook omdat ik er slechte ervaringen mee heb, en ze ook nog eens duur zijn. Maar die reviews helpen wel enorm.quote:Op vrijdag 7 februari 2025 15:17 schreef loveli het volgende:
[..]
Ik heb een vogue 1780 patroon in de verkeerde maat liggen dat ik nooit ga gebruiken. Deze review met link naar vlog (incl. proefstuk en aanpassingen) bespreekt wat ervan te maken is.
https://sewing.patternreview.com/review/pattern/184946
Iets voor jou? Dan stuur ik hem op.
Heerlijk ieni. Ik had dat ooit ook eens en achter mij een kast met stof, patronen, knopen ,garen, ritsen en dergelijkquote:Op zaterdag 15 februari 2025 19:03 schreef ieniminimuis het volgende:
[ afbeelding ]
Met machines. Wat een luxe om zo'n ruime tafel te hebben
Op minerva.com staan ook veel reviews en Instagram is erg nuttig om te zien hoe leuk een patroon werkelijk is (#vxxxx voor een vogue patroon, #mxxxx voor mccalls, enz.) Nooit gedacht dat ik fan van insta zou worden.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 09:31 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Oh, dat is wel een handige site! Ik koop zelden dit soort patronen. Vooral ook omdat ik er slechte ervaringen mee heb, en ze ook nog eens duur zijn. Maar die reviews helpen wel enorm.
Ik moest op Instagram bij #vogue1780 heel erg lachenquote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:01 schreef loveli het volgende:
[..]
Op minerva.com staan ook veel reviews en Instagram is erg nuttig om te zien hoe leuk een patroon werkelijk is (#vxxxx voor een vogue patroon, #mxxxx voor mccalls, enz.) Nooit gedacht dat ik fan van insta zou worden.
Bovenstaande link is de beste om te vinden hoe de maat valt en waar aanpassingen nodig waren.
Eens in de zoveel tijd heeft simplicity een actie van 70% korting op alle patronen. Dan kosten patronen tussen de 1 en 7 dollar per stuk, afhankelijk van het merk. Dan loonde het wel om een stapel patronen van m'n wishlist te kopen. Sinds kort verzenden ze niet meer naar Europa.
Ik probeer de aanschaf toch een beetje te vermijden. Laatst heb ik in de aanbieding een patroon voor een klassiek jeansjasje (Simplicity S8845) gekocht. Daar aas ik al ljaren op; in de naaitijdschriften kwam het maar niet voorbij.Aangezien ik maar geen naailessen kan vinden moet er óf een filmpje bij zitten, óf hele goede tekeningen en instructies. Van dit jasje was er op YouTube een 'sew along'.quote:Op zaterdag 15 februari 2025 20:01 schreef loveli het volgende:
[..]
Op minerva.com staan ook veel reviews en Instagram is erg nuttig om te zien hoe leuk een patroon werkelijk is (#vxxxx voor een vogue patroon, #mxxxx voor mccalls, enz.) Nooit gedacht dat ik fan van insta zou worden.
Bovenstaande link is de beste om te vinden hoe de maat valt en waar aanpassingen nodig waren.
Eens in de zoveel tijd heeft simplicity een actie van 70% korting op alle patronen. Dan kosten patronen tussen de 1 en 7 dollar per stuk, afhankelijk van het merk. Dan loonde het wel om een stapel patronen van m'n wishlist te kopen. Sinds kort verzenden ze niet meer naar Europa.
Ik ga dat met dat jeans jasje ook doen. Ik ga eerst eens met restjes jeans knutselen, voordat ik met duurdere jeansstof aan de slag ga. Als het mis gaat is het jammer En bovendien kom je met zo'n lapjesjas makkelijk met 'fouten' weg. Je lapt de fouten op, en het lijkt net alsof het zo hoortquote:Op zondag 16 februari 2025 10:14 schreef Kaatje1 het volgende:
Hierdoor weet ik wel dat ik eerst een test versie maak
Ik heb haar opgezocht op Instagram en ben eens door haar creaties aan het bladeren. Ik heb flink gelachen.quote:
Ik had ooit een nieuw patroon van een broek. Kon op de markt een stuk stof meenemen voor 2,50. Nog niet de helft daarvan gebruikt voor de broek als testversie. Ik krijg aan een stuk door complimenten eroverquote:Op zondag 16 februari 2025 10:37 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik ga dat met dat jeans jasje ook doen. Ik ga eerst eens met restjes jeans knutselen, voordat ik met duurdere jeansstof aan de slag ga. Als het mis gaat is het jammer En bovendien kom je met zo'n lapjesjas makkelijk met 'fouten' weg. Je lapt de fouten op, en het lijkt net alsof het zo hoort
Oh, soms zijn die proefdingen gewoon heel erg leuk! Zo had ik ooit een wijd zomerjasje 'proef gedraaid' met ongebleekt katoen. Dat viel zo goed uit dat ik geen tweede van ander stof heb gemaakt.quote:Op zondag 16 februari 2025 10:52 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Ik had ooit een nieuw patroon van een broek. Kon op de markt een stuk stof meenemen voor 2,50. Nog niet de helft daarvan gebruikt voor de broek als testversie. Ik krijg aan een stuk door complimenten erover
Leuk!quote:Op maandag 17 februari 2025 19:42 schreef Ceviche het volgende:
[ afbeelding ]
Nog een babyvestje gemaakt.
De drukknoopjes zijn echt superhandig, want er is geen drukapparaat nodig, ze kunnen gewoon met de vingers ingeklikt worden. Mijn handen zitten vol kloofjes enzo maar het gaat echt makkelijk. Kost wel wat meer maar dan heb je ook wat.
Daar heb ik goede dingen over gehoord! Ik vond hem een beetje te prijzig (voelde ook wel alsof ik hem op de gok zou kopen voor twee projectjes ofzo).quote:Op dinsdag 18 februari 2025 08:13 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Leuk!
Die drukapparaten heb ik nooit fijn gevonden. Vaak moest je ook flink hard knijpen, of met een hamer aan de slag. Ik heb drukkers altijd vermeden. Totdat de Prym Vario Creative Tool uit kwam. Wat een fijn ding is dat! Alles gaat heel erg licht met dat ding; je hoeft maar weinig druk uit te oefenen. Geprobeerd in de winkel en meteen gekocht.
Toegegeven. Hij is inderdaad vrij prijzig. Maar omdat het allemaal zo makkelijk gaat ben ik eerder geneigd projectjes te maken waar je er eentje nodig hebt. Dice trays bijvoorbeeld. Of voor tassen. Of versiering (oogjes met daar doorheen koorden). Daar waagde ik me nooit aan. Nu wel.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 14:53 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Daar heb ik goede dingen over gehoord! Ik vond hem een beetje te prijzig (voelde ook wel alsof ik hem op de gok zou kopen voor twee projectjes ofzo).
Ik heb zo'n 8 euro ding van de actiondie doet het werk wel, maar het is echt onmogelijk om de ijzeren dingetjes te vervangen, zo vast zitten die. Bron van frustratie.
Kleine tip aan iedereen die er nog een zoekt, doe het niet tenzij je een waterpomptang hebt
Oh ja, aan die toepassingen had ik niet gedacht. Ik dacht alleen aan babykleding en incidenteel een sluiting ofzo.quote:Op woensdag 19 februari 2025 08:46 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Toegegeven. Hij is inderdaad vrij prijzig. Maar omdat het allemaal zo makkelijk gaat ben ik eerder geneigd projectjes te maken waar je er eentje nodig hebt. Dice trays bijvoorbeeld. Of voor tassen. Of versiering (oogjes met daar doorheen koorden). Daar waagde ik me nooit aan. Nu wel.
Super leuk!quote:Op zondag 23 februari 2025 16:37 schreef Ynske het volgende:
Beetje op de groei... En er moet nog een pet bij.
Maar.... T lijkt wel op Super Mario toch
[ afbeelding ]
dank jequote:
Ik wil niet zeggen dat ik hoger zit als beginner, er is zoveel te leren, bij elk kledingstuk leer ik weer wat nieuws.quote:Ik heb ook zo’n moeder die opeens een outfit kon maken als ik de dag van tevoren met een idee kwam, erg fijn! En voor mij de reden dat ik ook ben gaan leren te naaien (al zit ik nog op beginners niveau).
Ik zie al drukknopen er op, zo ver ben ik sowieso nog niet. Ook nog nooit knoopsgaten gemaakt. Wel een losse knoop met lusje, maar dat moet ook nog een aantal keer geoefend worden.quote:Op zondag 23 februari 2025 19:39 schreef Ynske het volgende:
[..]
dank je
[..]
Ik wil niet zeggen dat ik hoger zit als beginner, er is zoveel te leren, bij elk kledingstuk leer ik weer wat nieuws.
Deze tuinbroek heeft een dubbele voorbovenpand en dubbel achter bovenpand, dus even lopen stoeien hoe dit netjes vast te zetten en zo ook met de omslag en terugslag in de zij. Die had strakker gekund.
Ik denk maar zo, hoe meer oefeningen hoe meer kunst 😉
Die drukknopen zijn kamsnaps, meer als erdoor prikken en met de tang erop knijpen is het niet. En vele malen makkelijker dan de stress met knoopsgatenquote:Op zondag 23 februari 2025 19:44 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Ik zie al drukknopen er op, zo ver ben ik sowieso nog niet. Ook nog nooit knoopsgaten gemaakt. Wel een losse knoop met lusje, maar dat moet ook nog een aantal keer geoefend worden.
quote:Op zondag 2 maart 2025 18:23 schreef Myraela het volgende:
Jongens, ik ben ook begonnen met naaien.Omdat ik verstandig ben en vaak nogal impulsief ben met hobby's heb ik de naaimachine nog even geleend van m'n moeder. Maar wel al veel te veel geld uitgegeven aan de andere benodigdheden.
En ik wil vooral heel veel stoffen verzamelen.
Maar ik ben nu dus 4 dagen bezig, en ik vind het helemaal leuk.
Eerste projectje: kinderschortje voor bij speelgoedkeuken
[ afbeelding ]
Tweede projectje: mini boodschappentasje ook voor speelgoedkeuken
[ afbeelding ]
Derde projectje: slinger met naam
[ afbeelding ]
En het laatste projectje van vandaag: dubbelzijdig giletje
[ afbeelding ]
Ik had naaien eerder moeten ontdekken. Wat is dit leuk.Misschien hou ik deze hobby langer vol.
Ik was dus ook heel erg bang voor de ruzie met de naaimachine, maar het valt me alles mee. Al doe ik niets met de settings, gewoon standaard rechte steek. De rest komt ooit vast nog wel.quote:Op zondag 2 maart 2025 18:53 schreef Ceviche het volgende:
[..]van nul naar honderd
Maar het is zo leuk, elke dag voldoening uit je eigen naaisels
Ziet er goed uit hoor! Ik was de eerste weken vooral ruzie aan het maken met de naaimachine
Leuk dat je het zo leuk vindt!quote:Op zondag 2 maart 2025 19:44 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik was dus ook heel erg bang voor de ruzie met de naaimachine, maar het valt me alles mee. Al doe ik niets met de settings, gewoon standaard rechte steek. De rest komt ooit vast nog wel.
Enige wat ik lastig vind is dat het onderdraad dan soms ineens op is. Als ik dan met een zichtbare naad bezig ben, dan kan ik wel even balen. Als daar een trucje voor is, hoor ik het graag.
En ik moet geduld leren. Geduld om uit te tekenen en uit te meten. En om uit te halen als het niet helemaal netjes is. Maar eerst maar eens een beetje behendigheid hierin krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |