Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
We zijn er klaar voor. Alweer de 25e editie van de Top 2000. Op de TV is veel veranderd. Jaren het baken van de Top 2000, nouja, van de slippendrager, bleek Matthijs van Nieuwkerk zich toch te misdragen. Hij moest vorig jaar na de nacht van de popmuziek plots het veld ruimen en keert dit jaar niet meer terug. Een smet op het Top 2000-blazoen, maar op de radio ging alles naar behoren. Toen mochten we naar een jaar rust. En relatieve rust kregen we. 2023 was een jaar waar niet bijzonder veel van te zeggen is. De laatste maand is het weer mis in Israel, maar dat zijn we intussen eigenlijk al bijna gewend. Al die andere conflicten, nouja, tsja. Een jaar zonder hoogtepunten dus eigenlijk. Gelukkig is er het enige echte hoogtepunt tussen kerst en oud en nieuw, de Top 2000.
Zijn er ons nog mensen ontvallen? Ja, absoluut. Jeff Beck, Bachman, Crosby, Sakamoto, Sinead O'Connor, Robbie Robertson. Het wordt bijna normaal he? Niet een van de allergrootsten, al weet je nooit of iemand de stembooster op het juiste moment wil inzetten. Sinead en Faithless zullen nog wel in de bonus gaan.
Gelukkig zijn er nog andere dingen geweest die voor wat relevantie zorgen. Wat denken jullie van Barbenheimer! Eerst even een serieuze film, en daarna nog de schijtlolligheden van Oppenheimer. Daar zullen vast wel wat liedjes vandaan komen. Klinkt lekker. Al met al: Veel plezier!
Radio 2 Top 2000: Editie 2023 We zijn alweer bij editie 25 van de Top 2000. Een lijst die een muzikale reis heeft gemaakt, alleen Queen in het laatste uur is een zekerheidje. De 60s zijn uitgefaseerd en de 90s vieren tegenwoordig hoogtij. Nirvana mocht er in 2005 in, daarna kwam metal, en toen kwam ook het recente slappe zomerhitje. 168 uur met nonstop muziek, reclame, gelul van Gijs Staverman en nieuws. Met hier en daar een albumversie tegenwoordig.
De Top 2000 in beeld Cultura 24 NPO 1 Extra: Twee jaar lang zoomers is mooi geweest, dit jaar weer het CAFÉ! 24/7 te zien. Tevens met een uurtje doventolk.
Nederland 3 NPO 3: Diep in de nacht. Daar kijkt dus eigenlijk niemand naar.
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOKkers in beeld
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Je weet zelf ook wel dat dat dan ten koste gaat van andere klassiekers.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
Op vrijdag 15 december 2023 09:26 schreef NailQueen het volgende: Wat is er eigenlijk met Mumford & Sons gebeurd? Ze zijn zo'n beetje van de aardbodem verdwenen.
Op vrijdag 15 december 2023 09:26 schreef NailQueen het volgende: Wat is er eigenlijk met Mumford & Sons gebeurd? Ze zijn zo'n beetje van de aardbodem verdwenen.
NIET - Nick Drake - Day Is Done NIET - Diana Ross - Upside Down 2043 - Sammy Davis Jr. - Mr. Bojangles 2041 - INXS - Original Sin 2025 - Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream
???? - Q65 - The Life I Live ???? - Chris Isaak - Blue Hotel ???? - Jefferson Airplane - Somebody To Love ???? - Neil Young - Harvest ???? - The Monkees - I'm A Believer ???? - J.J. Cale - Call Me The Breeze ???? - Ten Years After - I'm Going Home ???? - Wolfmother - Woman ???? - Chicago - 25 Or 6 To 4 ???? - Curtis Mayfield - Move On Up ???? - Dido - White Flag ???? - Muddy Waters - Mannish Boy ???? - Doobie Brothers - Long Train Runnin' ???? - Shadows - Apache ???? - Robert Cray Band - Right Next Door (Because Of Me) ???? - America - Ventura Highway ???? - Willie Nelson - Always On My Mind ???? - Sugarhill Gang - Rapper's Delight ???? - Deep Purple - Black Night ???? - Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Summertime ???? - Editors - The Racing Rats ???? - Steve Harley & Cockney Rebel - Make Me Smile (Come Up And See Me) ???? - MGMT - Kids ???? - Orchestral Manoeuvres In The Dark - Enola Gay ???? - Cuby & the Blizzards - Somebody Will Know Someday ???? - Pat Benatar - Love Is A Battlefield ???? - Iron Butterfly - In A Gadda Da Vida (Albumversie) ???? - Crosby, Stills, Nash & Young - Almost Cut My Hair ???? - Bob Dylan - Like A Rolling Stone ???? - The National - Bloodbuzz Ohio
Op vrijdag 15 december 2023 09:32 schreef Dagoduck het volgende: NIET - Nick Drake - Day Is Done NIET - Diana Ross - Upside Down 2043 - Sammy Davis Jr. - Mr. Bojangles 2041 - INXS - Original Sin 2025 - Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream
???? - Q65 - The Life I Live ???? - Chris Isaak - Blue Hotel ???? - Jefferson Airplane - Somebody To Love ???? - Neil Young - Harvest ???? - The Monkees - I'm A Believer ???? - J.J. Cale - Call Me The Breeze ???? - Ten Years After - I'm Going Home ???? - Wolfmother - Woman ???? - Chicago - 25 Or 6 To 4 ???? - Curtis Mayfield - Move On Up ???? - Dido - White Flag ???? - Muddy Waters - Mannish Boy ???? - Doobie Brothers - Long Train Runnin' ???? - Shadows - Apache ???? - Robert Cray Band - Right Next Door (Because Of Me) ???? - America - Ventura Highway ???? - Willie Nelson - Always On My Mind ???? - Sugarhill Gang - Rapper's Delight ???? - Deep Purple - Black Night ???? - Ella Fitzgerald & Louis Armstrong - Summertime ???? - Editors - The Racing Rats ???? - Steve Harley & Cockney Rebel - Make Me Smile (Come Up And See Me) ???? - MGMT - Kids ???? - Orchestral Manoeuvres In The Dark - Enola Gay ???? - Cuby & the Blizzards - Somebody Will Know Someday ???? - Pat Benatar - Love Is A Battlefield ???? - Iron Butterfly - In A Gadda Da Vida (Albumversie) ???? - Crosby, Stills, Nash & Young - Almost Cut My Hair ???? - Bob Dylan - Like A Rolling Stone ???? - The National - Bloodbuzz Ohio
Mooi lijstje
Q65
That's history. I say history because it happened in the past. Murray Walker
Bedankt. Voornamelijk nummers die vorig jaar 1500-2000 stonden. Daardoor iets minder gevarieerd qua genres dan andere jaren.
Mja, dit. Troy en Nothing Compares zijn haar echte klassiekers, terwijl je Mandinka eigenlijk nooit hoort. Ik denl dat dat ook de reden is dat ie nét niet de Top heeft gehaald.
[..] Tienduizend keer liever Dromen Zijn Bedrog dan 'Monnie in me Djakka'.
Die Marco bedoelde ik niet, ik doelde op een zeker figuur dat dit jaar de steun van de linkerhersenhelft kreeg. Zoals deze hiervoor. Dan kan Marco vast wennen.
Het is eigenlijk een nummer van een rapper (Glen Faria, net als Duurt Te Lang), maar dan tijdens Beste Zangers in een levenslied-jasje gestoken. Vandaar de vreemde tekst.
[..] Het is eigenlijk een nummer van een rapper (net als Duurt Te Lang), maar dan tijdens Beste Zangers in een levenslied-jasje gestoken. Vandaar de vreemde tekst.
Zo leer ik elke dag weer iets nieuws.
That's history. I say history because it happened in the past. Murray Walker
[..] Het is eigenlijk een nummer van een rapper (Glen Faria, net als Duurt Te Lang), maar dan tijdens Beste Zangers in een levenslied-jasje gestoken. Vandaar de vreemde tekst.
Ik weet niet of Beste Zangers nou een vloek of een zegen is voor de lijst. Er komt best wel eens wat moois uit, maar het programma heeft wel heel veel invloed
Living Colour goden Helaas hebben ze het net niet gered.
Hier schreef Tim86 het volgende: HOI MET DE POLITIE JA MET DE BRANDWEER HET ZIJN DE MOFFEN IK HERHAAL HET ZIJN DE MOFFEN VERSTOPT UW FIETSEN MENSEN VERSTOPT UW FIETSEN EN OPEN DE OGEN
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Echt diep triest dat het oeuvre van A-ha in de Top 2000 nu gedecimeerd is tot het onvermijdelijke Take On Me. Ik kan er met de kop echt niet bij dat "The Sun Always Shines On TV" niet gewoon steady in die lijst staat.
In het verleden ook nog wel opgestemd. Vorig jaar nog dacht ik.
[..] Amsterdam is voor Europese begrippen ook maar een provincieplaatsje hoor
Had ik al verteld dat ik in de meivakantie naar Aruba ga? Voor het eerst in bijna 10 jaar weer.
Ik ga mee
[..] Amsterdam is voor Europese begrippen ook maar een provincieplaatsje hoor
Over Amsterdam heb ík het niet gehad. Ik ga niet vaak naar concerten in de kop van Noord Holland en ik haal die failliet gegane tent in Heerhugowaard, Waerdse Tempel, en nu dan de Victorie door elkaar.
quote:
Had ik al verteld dat ik in de meivakantie naar Aruba ga? Voor het eerst in bijna 10 jaar weer.
Nice, kan je je eigen brood aanschaffen daar. Ik ga binnenkort weer even naar Curacao, het bezoek onlangs was te kort...
Op vrijdag 15 december 2023 10:30 schreef DJ11 het volgende: Verschil tussen Gijs Staverman en Bart Arens die door een nummer heen praat terwijl de artiest al zingt: Bart start het nummer opnieuw in...
[..] Over Amsterdam heb ík het niet gehad. Ik ga niet vaak naar concerten in de kop van Noord Holland en ik haal die failliet gegane tent in Heerhugowaard, Waerdse Tempel, en nu dan de Victorie door elkaar. [..] Nice, kan je je eigen brood aanschaffen daar. Ik ga binnenkort weer even naar Curacao, het bezoek onlangs was te kort...
De Waerdse Tempel is net weer heropend. Andere naam natuurlijk. Het is heel tof om een poptempel op loopafstand van je huis te hebben.
Klein probleem, ze lijken zich te storten op het Nederlandse lied.
Nou ja... er hebben toch mensen op gestemd. En ik hoor dit nog altijd 600 keer liever dan Tino Martin. Dat was echt het ideale plaspauze- en koffiehaal-moment.
[..] Nou ja... er hebben toch mensen op gestemd. En ik hoor dit nog altijd 600 keer liever dan Tino Martin. Dat was echt het ideale plaspauze- en koffiehaal-moment.
Ook op Tino Martin hebben mensen gestemd en daarbij had ik inderdaad dezelfde opmerking kunnen plaatsen...
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Kende het nummer niet maar die van Horan klonk wel ok.
Op vrijdag 15 december 2023 10:36 schreef Cee het volgende: Zeg me dat het superieure origineel wel de T2000 heeft gehaald anders luister ik dit jaar niet eens.
Op vrijdag 15 december 2023 10:36 schreef Cee het volgende: Zeg me dat het superieure origineel wel de T2000 heeft gehaald anders luister ik dit jaar niet eens.
Tot volgend jaar
Het heeft er überhaupt nooit in gestaan. Kwam niet verder dan #12 in de Tipparade, terwijl deze zouteloze cover op #7 in de Top 40 stond.
We schakelen door naar het nachtelijke Radio 1-programma.
[..] Als Robyn em nou een paar jaar eerder in de slipstream van With Every Heartbeat had uitgebracht. Dat werd wel een dikke top 5 hit hier.
Denk ik eerlijk gezegd niet. Het is gewoon de Nederlandse muziekcultuur. In die tijd zaten artiesten met een serieus gezicht en een gitaar op schoot aan tafel in DWDD om een 'credible' cover van "What Is Love" van Haddaway te vertolken.
Bedenk even dat dit zonder schijtlol stemacties gewoon in de lijst had gestaan.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
[..] Kunnen we dit even aan een zeker iemand hier vertellen, want de Top 40 is een betere graadmeter voor populariteit dan dat Last.fm ooit geweest is.
Het zegt gelukkig niet alles, maar muziek die in Nederland onbekend is gebleven, haalt verdomd lastig de Top 2000. Ik heb als (notoire) Pet Shop Boys-fan niet eens meer de moeite genomen om te stemmen op minder bekende, maar uitstekende singles als Being Boring en Left To Own Devices (laatstgenoemde nota bene een top 20-hit). Je hoort ze nooit op de radio, haast niemand kent die nummers nog. En zo zijn - voor de goede orde - nog duizenden.
[..] Het zegt gelukkig niet alles, maar muziek die in Nederland onbekend is gebleven, haalt verdomd lastig de Top 2000. Ik heb als (notoire) Pet Shop Boys-fan niet eens meer de moeite genomen om te stemmen op minder bekende, maar uitstekende singles als Being Boring en Left To Own Devices (laatstgenoemde nota bene een top 20-hit). Je hoort ze nooit op de radio, haast niemand kent die nummers nog. En zo zijn - voor de goede orde - nog duizenden.
Dat is niet heel gek toch?
[..] Denk ik eerlijk gezegd niet. Het is gewoon de Nederlandse muziekcultuur. In die tijd zaten artiesten met een serieus gezicht en een gitaar op schoot aan tafel in DWDD om een 'credible' cover van "What Is Love" van Haddaway te vertolken.
Dat was wel een beetje het singer songwriter tijdperk inderdaad. Best veel dance/hiphop bangers die hier niets deden toen. Pursuit Of Happiness nog zo'n voorbeeld. Was in België nochtans een dikke hit.
Remember the jester that showed you tears The script for tears
[..] Die boycotten uit het verleden waren zo gek nog niet.
Het lijkt wel alsof iedere stemactie die een klein beetje aandacht heeft gekregen het heeft gehaald dit jaar
Weet nog wel dat er dat soort acties waren voor een carnavalsplaat uit mijn regio, Samson en Gert, de IKEA-gids en het clublied van NAC maar die hebben het nooit gehaald
[..] Denk ik eerlijk gezegd niet. Het is gewoon de Nederlandse muziekcultuur. In die tijd zaten artiesten met een serieus gezicht en een gitaar op schoot aan tafel in DWDD om een 'credible' cover van "What Is Love" van Haddaway te vertolken.
Hier in Den Helder vinden alleen coverbands nog gretig aftrek. En als ik de poppodia een beetje zie is dat in de rest van het land ook wat de mensen willen.
[..] Het lijkt wel alsof iedere stemactie die een klein beetje aandacht heeft gekregen het heeft gehaald dit jaar
Weet nog wel dat er dat soort acties waren voor een carnavalsplaat uit mijn regio, Samson en Gert, de IKEA-gids en het clublied van NAC maar die hebben het nooit gehaald
Wees blij met dat laatste. Anders stond er nog veel meer rotzooi in.
[..] Het lijkt wel alsof iedere stemactie die een klein beetje aandacht heeft gekregen het heeft gehaald dit jaar
Er zijn er dit jaar ook veel mislukt hoor. Er zijn er zelfs bij die deze week niet eens haalden.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Heel blij dat dit de lijst net niet gehaald heeft zeg. Stemactie genot
Klopt, maar er bestaan in Nederland geen 'mechanismen' om missers met terugwerkende kracht ongedaan te maken en nummers te herwaarderen. Eens geflopt blijft geflopt. En wat scoort cq. flopt, wordt doorgaans door muzieksamenstellers en DJ's bepaald.
D'r was inderdaad een of andere figuur die op Facebook en Reddit een heel legertje Porcupine-stemmers bij elkaar had gestemd.
Hot take: Porcupine Tree en The National zijn net zo erg stemactieplaten als de Hunekop en consorten, maar omdat het binnen y'alls muziekstraatje past vinden we het schijnbaar oké.
Ik moet uur 9-10 nog terugluisteren, daar zijn er dan nog.. 5? uit mijn hoofd.
Ik heb niet meegedaan en vind het ook prima als ie erin staat, maar is voor mij geen must ofzo. Overgrote deel van de luisteraars heeft ws nog nooit van de band gehoord.
Ik vind jullie nu allemaal niet meer leuk. Dit scheelt echt max 5 stemmen.
[..] D'r was inderdaad een of andere figuur die op Facebook en Reddit een heel legertje Porcupine-stemmers bij elkaar had gestemd.
Hot take: Porcupine Tree en The National zijn net zo erg stemactieplaten als de Hunekop en consorten, maar omdat het binnen y'alls muziekstraatje past vinden we het schijnbaar oké.
[..] Klopt, maar er bestaan in Nederland geen 'mechanismen' om missers met terugwerkende kracht ongedaan te maken en nummers te herwaarderen. Eens geflopt blijft geflopt. En wat scoort cq. flopt, wordt doorgaans door muzieksamenstellers en DJ's bepaald.
Dat bestaat, en dat heet 'Tiktok', 'reclames' of 'populaire tv-serie'.
[..] D'r was inderdaad een of andere figuur die op Facebook en Reddit een heel legertje Porcupine-stemmers bij elkaar had gestemd.
Amen. Een handjevol mensen in Nederland kent Porcupine Tree of The National. Iedereen zit met een naar de radio te luisteren als die voorbijkomen. Pretentieuze alternatieve meuk.
Blinded By The Light was denk ik zelfs met 30 extra stemmen niet kansrijk
[..] Dat is er bewust op gegooid. Cher was de eerste die er een grote hit mee scoorde.
Neil Young deed er ooit een hele tour mee.
Leuke hot take, maar een stemactie om muziek die je oprecht goed vindt in de lijst te krijgen is wel wezenlijk anders dan van die flauwgrappige trolacties.
[..] Amen. Een handjevol mensen in Nederland kent Porcupine Tree of The National. Iedereen zit met een naar de radio te luisteren als die voorbijkomen. Pretentieuze alternatieve meuk.
Dat laatste vind ik niet, maar ik mis het niet als het ontbreekt.
[..] Kunnen we dit even aan een zeker iemand hier vertellen, want de Top 40 is een betere graadmeter voor populariteit dan dat Last.fm ooit geweest is.
Het ging om of ie op de radio was gedraaid. (als we het over Robyn hebben)
Nog wel een verschil of mensen erop stemmen omdat het goede platen zijn die ondergewaardeerd zijn en die Henk en Ingrid nog nooit gehoord hebben, dan een om op een band te stemmen omdat ze uit een bepaalde regio komen, uit nostalgie of op een stel YouTubers met aidsnummers omdat je naar bepaalde video's zou kijken.
Ik heb de The National actie gemist dan, was die er?
[..] Leuke hot take, maar een stemactie om muziek die je oprecht goed vindt in de lijst te krijgen is wel wezenlijk anders dan van die flauwgrappige trolacties.
Dit jaar zijn Porcupine en The National zo'n beetje de enige 'alternatieve' platen die in de Top binnenkomen (na jaren van een toename van alt-classics). Dat maakt het wel een beetje suspicious imho.
[..] Nog wel een verschil of mensen erop stemmen omdat het goede platen zijn die ondergewaardeerd zijn en die Henk en Ingrid nog nooit gehoord hebben, dan een om op een band te stemmen omdat ze uit een bepaalde regio komen, uit nostalgie of op een stel YouTubers met aidsnummers omdat je naar bepaalde video's zou kijken.
De bankzitters (daar doel je ws op) zijn enorm populair onder de jeugd. En die stemmen ook. Zo gek is dat dus niet.
[..] Nog wel een verschil of mensen erop stemmen omdat het goede platen zijn die ondergewaardeerd zijn en die Henk en Ingrid nog nooit gehoord hebben, dan een om op een band te stemmen omdat ze uit een bepaalde regio komen, uit nostalgie of op een stel YouTubers met aidsnummers omdat je naar bepaalde video's zou kijken.
Misschien, maar het blijft dan toch een stemactie? Enige voordeel is dat het niet direct van de artiesten zelf komt.
En trouwens, Henk en Ingrid vinden Porcupine Tree misschien wel fantastisch. Ik ken ze ook nog maar 3 jaar, dankzij een stel Fok!kers, en had het niet willen missen. Zo'n notering in de Top 2000 kan ook ineens iets bekender maken voor het grotere publiek. Alleen hopen dat ze niet in de nacht zitten
[..] Dit jaar zijn Porcupine en The National zo'n beetje de enige 'alternatieve' platen die in de Top binnenkomen (na jaren van een toename van alt-classics). Dat maakt het wel een beetje suspicious imho.
Komt ook vooral omdat Porcupine Tree nu als optie stond en geen vrije keuze plaat meer was.
[..] En trouwens, Henk en Ingrid vinden Porcupine Tree misschien wel fantastisch. Ik ken ze ook nog maar 3 jaar, dankzij een stel Fok!kers, en had het niet willen missen. Zo'n notering in de Top 2000 kan ook ineens iets bekender maken voor het grotere publiek. Alleen hopen dat ze niet in de nacht zitten
En dat kan niet gelden voor de nummers van stemacties die wij kut vinden?
[..] Dit jaar zijn Porcupine en The National zo'n beetje de enige 'alternatieve' platen die in de Top binnenkomen (na jaren van een toename van alt-classics). Dat maakt het wel een beetje suspicious imho.
Denk dat de groep stemmers die in de alternatieve hoek zit nog best aanzienlijk is. En ja die stemmen eerder op The National of Porcupine Tree. Is niets dubieus aan. En er staan nou eenmaal ook vrij weinig andere alternative classics op de keuzelijst die niet al in de Top 2000 staan
[..] En trouwens, Henk en Ingrid vinden Porcupine Tree misschien wel fantastisch. Ik ken ze ook nog maar 3 jaar, dankzij een stel Fok!kers, en had het niet willen missen. Zo'n notering in de Top 2000 kan ook ineens iets bekender maken voor het grotere publiek. Alleen hopen dat ze niet in de nacht zitten
Ik ken Henk en Ingrid al wat langer en ik denk niet dat ze Porcupine Tree kunnen waarderen
[..] De bankzitters (daar doel je ws op) zijn enorm populair onder de jeugd. En die stemmen ook. Zo gek is dat dus niet.
Dat jij en ik het kut vinden, is weer wat anders.
Hun YouTube video's en challenges zijn populair en dat vinden die kids heel leuk, niet hun muziek. Dat is maar een bijverschijnsel. Als elk ander persoon die nummers had uitgebracht hadden ze geen fuck gegeven om die nummers.
[..] Hun YouTube video's en challenges zijn populair en dat vinden die kids heel leuk, niet hun muziek. Dat is maar een bijverschijnsel. Als elk ander persoon die nummers had uitgebracht hadden ze geen fuck gegeven om die nummers.
[..] Amen. Een handjevol mensen in Nederland kent Porcupine Tree of The National. Iedereen zit met een naar de radio te luisteren als die voorbijkomen. Pretentieuze alternatieve meuk.
Nou, mijn moeder vindt The National leuk en het is nou niet alsof zij zo'n muziekkenner is
Die band werd best wel gedraaid op de radio in het verleden.
[..] Ik heb de The National actie gemist dan, was die er?
Gretzl's jaarlijks terugkerende post met Last.fm statistiekjes die tonen dat The National twee keer vaker was gedraaid op Radio 2 dit jaar dan een Suzan en Freek-albumtrack die er wél instaat.
Dan snap ik wel dat Radio 2 het op een begeven moment opgeeft.
Ja, ik denk dat het best wel iets kan zijn voor mensen die bijvoorbeeld ook naar prog zoals Yes en Pink Floyd hebben geluisterd in de old days. Zal niet voor iedereen zijn, ook omdat het wel lange nummers zijn, ben benieuwd waar ze staan inderdaad.
Ze stonden voor het eerst in de keuzelijst. The National is gewoon een populaire band in de alternatieve scene, en dat is best een substantiele groep. Zie Arcade Fire, Spinvis, Tame Impala etc.
[..] Ze stonden voor het eerst in de keuzelijst. The National is gewoon een populaire band in de alternatieve scene, en dat is best een substantiele groep. Zie Arcade Fire, Spinvis, Tame Impala etc.
Als je dan ziet dat van AF everything now er in staat, kun je toch als fan alleen maar janken?
[..] Denk dat de groep stemmers die in de alternatieve hoek zit nog best aanzienlijk is. En ja die stemmen eerder op The National of Porcupine Tree. Is niets dubieus aan. En er staan nou eenmaal ook vrij weinig andere alternative classics op de keuzelijst die niet al in de Top 2000 staan
Zowel National als Porcupine werden tijdens de stemweek pas aan de lijst toegevoegd. En dankzij de E500 kun je zien dat alt-liedjes die sinds jaar en dag als vrije keuze worden toegevoegd er 9 van de 10 keer tóch niet inkomen. Dat laat zien dat van de mensen die op 'alternatieve' platen stemmen, ook eerder stemmen op wat er al in de Top of op de keuzelijst staat.
Kijk bij een act als Joost Klein kan ik mij best voorstellen dat pubers daarop gaan stemmen, want die is creatief en uniek en spreekt de jeugd aan. De Bankzitters hebben geen enkele muzikale talent en kunnen niet live zingen zonder autotune. Hun talenten liggen echt op een ander vlak.
[..] Kijk bij een act als Joost Klein kan ik mij best voorstellen dat pubers daarop gaan stemmen, want die is creatief en uniek en spreekt de jeugd aan. De Bankzitters hebben geen enkele muzikale talent en kunnen niet live zingen zonder autotune. Hun talenten liggen echt op een ander vlak.
Dat maakt de jeugd dus geen zak uit. Die vinden het leuk en ja, dat is kut voor ons.
[..] Als je dan ziet dat van AF everything now er in staat, kun je toch als fan alleen maar janken?
Ik blijf het intens random vinden dat Rebellion Lies er nooit in heeft gestaan. AFAIK hebben alle voormalige Snob-nummer 1s het zo'n beetje allemaal gehaald, behalve die.
[..] Ik blijf het intens random vinden dat Rebellion Lies er nooit in heeft gestaan. AFAIK hebben alle voormalige Snob-nummer 1s het zo'n beetje allemaal gehaald, behalve die.
Ik vind RL ook niet geweldig hoor, maar ik weet dat het een fan favorite is.
Ik zou liever Tunnels of No cars go in de T2000 hebben.
[..] Ze stonden voor het eerst in de keuzelijst. The National is gewoon een populaire band in de alternatieve scene, en dat is best een substantiele groep. Zie Arcade Fire, Spinvis, Tame Impala etc.
Het verschil met die genoemde artiesten is dat die allemaal 'hitjes' hebben gehad die óók op Radio 2 werden gedraaid. Porcupine en National kwamen pas op de keuzelijst dankzij fan-gepush. Als Arcade Fire-fans dat deden dan hadden we allang Rebellion Lies in de lijst gehad.
Op vrijdag 15 december 2023 11:00 schreef Scorpion_17 het volgende: Nou t goede nieuws is dat er volgend jaar weer waylt plekjes vrijkomen als Utrecht en west Friesland eruit vallen
[..] The national en porcupine tree bewijzen anders.
Ja, het zal vooral te maken hebben met wat er in de keuzelijst stond. En vooral hoeveel nummers. Ik de poging meer zwarte muziek in de lijst te krijgen zijn er bijvoorbeeld heel veel nummers van zwarte artiesten toegevoegd, dat heeft alleen maar averechts gewerkt volgens mij, behalve een tijdelijke binnenkomst van Miles Davis
Op vrijdag 15 december 2023 11:08 schreef Slobeend het volgende: I Need My Girl heeft 156 miljoen streams op Spotify, maar Henk en Ingrid kennen ze niet dus is het een stemactie.
Op Spotify luisteren er mensen uit alle hoeken van de wereld. Maar een klein deel daarvan bestaat uit Nederlanders, en een nog kleiner deel daarvan geeft een f*ck om de Top 2000.
Op vrijdag 15 december 2023 11:08 schreef Slobeend het volgende: I Need My Girl heeft 156 miljoen streams op Spotify, maar Henk en Ingrid kennen ze niet dus is het een stemactie.
Inderdaad staan recente nummers in met veel minder streams. Ook als je enkel naar Nederland zou kijken. Tegenwoordig hoeven nummers niet meer op de radio gedraaid worden om veel fans en luisteraars te hebben.
[..] Ja, het zal vooral te maken hebben met wat er in de keuzelijst stond. En vooral hoeveel nummers. Ik de poging meer zwarte muziek in de lijst te krijgen zijn er bijvoorbeeld heel veel nummers van zwarte artiesten toegevoegd, dat heeft alleen maar averechts gewerkt volgens mij, behalve een tijdelijke binnenkomst van Miles Davis
Helaas heb je gelijk. Staat genoeg rotzooi in die zo vervangen kan worden door soul bijvoorbeeld
[..] Het verschil met die genoemde artiesten is dat die allemaal 'hitjes' hebben gehad die óók op Radio 2 werden gedraaid. Porcupine en National kwamen pas op de keuzelijst dankzij fan-gepush. Als Arcade Fire-fans dat deden dan hadden we allang Rebellion Lies in de lijst gehad.
Bron van fan-gepush?
Er zijn echt heel veel jaren waarin juist Rebellion Lies stemacties waren, was hier ook iemand die daar altijd aan meedeed (ik stemde er ook altijd op maar vanwege mijn favo nummer). Uit betrouwbare bron wel eens vernomen dat Rebellion Lies daardoor altijd geweerd is. Sinds AF er in staat is Rebellion Lies een beetje opgegeven helaas.
Op vrijdag 15 december 2023 11:11 schreef MielMonteur het volgende: Zelfde punt als net met Nachtzuster; prima plaat, maar bij lange niet zo iconisch als een Killing Me Softly of een Karma Chameleon
vooralsnog zou het niet erg zijn om deze gewoon rond 1900-2000 te hebben imo
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
[..] Ik blijf het intens random vinden dat Rebellion Lies er nooit in heeft gestaan. AFAIK hebben alle voormalige Snob-nummer 1s het zo'n beetje allemaal gehaald, behalve die.
Ja vind ik ook. Al heeft Arcade Fire z'n momentum al wel in het verleden liggen helaas. Instant Street en Anesthetize zijn trouwens de andere oud Snob #1s die de Top 2000 nooit hebben gehaald.
Er zijn echt heel veel jaren waarin juist Rebellion Lies stemacties waren, was hier ook iemand die daar altijd aan meedeed (ik stemde er ook altijd op maar vanwege mijn favo nummer). Uit betrouwbare bron wel eens vernomen dat Rebellion Lies daardoor altijd geweerd is. Sinds AF er in staat is Rebellion Lies een beetje opgegeven helaas.
Met hierin de quote: "Dit jaar extra aandacht voor het volgende nummer:
Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
We hebben een flinke groep verzameld om massaal op dit nummer te stemmen, maar we kunnen elke stem gebruiken, want dit nummer hoort zeker gewoon in de lijst thuis. Dus elke stem is welkom."
Het hele idee van nummers niet vergeten... En ondertussen worden ze vergeten
We hebben een flinke groep verzameld om massaal op dit nummer te stemmen, maar we kunnen elke stem gebruiken, want dit nummer hoort zeker gewoon in de lijst thuis. Dus elke stem is welkom."
[..] Nou woah massale stemactie een reddit post met 6 of 20 duimpjes omhoog.
De poster zegt dat die ook een heel legertje stemmers op Facebook had opgetrommeld. Dat konden we ook zien in de facebook-stemlijst-statistiekjes van Bakkiestro.
Toch gek dat Britney Spears er vgm nog nooit heeft ingestaan. Was toch wel een icoon in de 90s. Was ook verbaasd dat deze zo dicht tegen de lijst aanhikt.
Of stond deze er wel een paar keer in? Ik weet het niet meer
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Op vrijdag 15 december 2023 11:21 schreef MTheBassman het volgende: Toch gek dat Britney Spears er vgm nog nooit heeft ingestaan. Was toch wel een icoon in de 90s. Was ook verbaasd dat deze zo dicht tegen de lijst aanhikt.
Op vrijdag 15 december 2023 11:21 schreef MTheBassman het volgende: Toch gek dat Britney Spears er vgm nog nooit heeft ingestaan. Was toch wel een icoon in de 90s. Was ook verbaasd dat deze zo dicht tegen de lijst aanhikt.
Dit nummer stond er afgelopen 2 jaar in!
En Baby One More Time eenmalig, in 2007. Die zou best terug mogen eigenlijk.
Wel in 2021 en 2022. En Baby One More Time heeft er in verleden in gestaan.
Deze stond er al een paar keer in (vorig jaar nog), Baby one more time stond er ook al een keer in.
Ik begrijp dat gehakketak over wel of niet massale stemacties niet. Als je de moeite wil doen om zo'n actie te initiëren, dan is daar niks op tegen. Iedereen stemt uiteindelijk individueel en het resultaat is (ongeveer) hetgeen je in de laatste week van december te horen krijgt, als we de samenstellers mogen geloven.
Als een stemactie een lobby is voor een song die op basis van het aantal uitgebrachte stemmen niet in de lijst had moeten staan, dan is het een ander verhaal, die niet zo zeer op de betreffende artiest/song betrekking heeft, maar op de samenstellers van de lijst bij Radio 2...