De boodschapper wordt neergeschoten? Pim Fortuyn wordt neergeschoten.quote:Groninger hoogleraar waarschuwt: ‘Een stem voor de PVV is vaak een stem tegen jezelf’
Wanneer we niet opletten kan Nederland volgens de Groninger hoogleraar John Morijn aansluiten in het rijtje Polen, Hongarije en Slowakije, waar radicaal-rechts het voor het zeggen kreeg. Volgens Morijn heeft Nederland nauwelijks in de gaten wat het land dan te wachten staat.
Een partij als de PVV kan volgens hem in korte tijd veel schade aanrichten.
John Morijn heeft de verkiezingen van vorige week woensdag van een afstandje gevolgd vanuit zijn tijdelijke woon-werkplaats Princeton in de VS. Hij is een jaar lang gasthoogleraar bij de Amerikaanse topuniversiteit.
Over de verkiezingsuitslag met de PVV met 37 zetels als overwinnaar is hij niet eens zo heel erg verbaasd. ‘Die past in een brede trend in Europa dat populistische partijen vaker worden gekozen’, zegt Morijn, die in Groningen gasthoogleraar recht en politiek in internationale betrekkingen is en daarnaast lesgeeft over Europese mensenrechten.
Geen besef
Waar hij zich zorgen over maakt is dat er in Nederland volgens hem nauwelijks besef is van wat de uitslag voor gevolgen kan hebben. Hij uitte zijn bezorgdheid op X in een lang bericht dat meer dan een half miljoen keer werd bekeken en veel bijval kreeg.
Morijn bestudeerde de afgelopen jaren in Polen en Hongarije wat er na overwinningen van radicaal-rechts gebeurde en sprak veel met collega’s in die landen.
‘Wat zij telkens vertelden was dat ze eerst wat lacherig deden over de overwinning van de antidemocratische partijen. Dat ze zich helemaal niet realiseerden hoe serieus het was. Maar ze waren daarna telkens verbaasd over de snelheid van de ontwikkelingen en het tempo waarin zaken als de rechterlijke macht, de journalistiek en de wetenschap werden afgebroken.’
Schromelijk onderschat
Nu zeggen ze in die landen volgens Morijn dat ze de gevolgen van de overwinning van radicaal-rechts schromelijk hebben onderschat.
‘In Nederland zitten we nog in het stadium met Wilders die zegt dat hij sommige van zijn plannen nu niet zo urgent vindt. Maar het is nog volstrekt onduidelijk wat we dan wél van hem kunnen verwachten. Het gevaar ontstaat wanneer er pogingen volgen om die plannen in wetgeving te vertalen.’
Het patroon waarin de veranderingen vervolgens lopen is voorspelbaar, verklaart Morijn, verwijzend naar Hongarije, waar de populist Viktor Orbán sinds 2010 regeert, en Polen, waar de partij Recht en Rechtvaardigheid (PiS) de macht heeft sinds 2015. Bij de verkiezingen in oktober verloor PiS overigens haar machtspositie.
‘Het is niet voor niets dat de eerste felicitaties voor Wilders juist uit Hongarije kwamen’, aldus Morijn. ‘Dan weet je dus welke kant we op kunnen gaan. Ik wil daarvoor waarschuwen.’
Wij-zij-verhalen
Het begint altijd met een wij-zij-verhaal, verklaart Morijn: ‘Een retoriek waarin er zondebokken worden benoemd; vreemdelingen, rechters, journalisten, LHBTI’ers, pro-Europa stemmers. Wanneer je daar de verkiezingen mee wint, dan opent zich de weg die ideeën in wetgeving te vertalen, die dus per definitie groepen uitsluit.’
‘Natuurlijk stapt er dan iemand naar de rechter’, vervolgt Morijn. ‘De rechter zal dan - volkomen voorspelbaar - zeggen dat de plannen niet binnen wettelijke grenzen passen. Omdat ze strijdig zijn met Europese standaarden voor mensenrechten bijvoorbeeld. Je kunt nou eenmaal niet hele groepen buiten de haakjes plaatsen.’
Boodschapper wordt neergeschoten
Vervolgens krijgt de rechter het om de oren. Morijn: ‘De boodschapper wordt neergeschoten. De rechter heeft het gedaan en wordt ervan beschuldigd een politieke uitspraak te hebben gedaan of activistisch bezig te zijn.’
De onpartijdigheid of onafhankelijkheid van rechters wordt in twijfel getrokken en er ontstaat druk om rechters te vervangen. Zowel in Polen als Hongarije ging het zo. ‘Dat hoeft in Nederland niet heel snel te gaan gebeuren, ik beschrijf gewoon de dynamiek.’
Niet alleen rechters, maar ook journalisten, leraren en allerlei maatschappelijke organisaties krijgen met vergelijkbare druk te maken, vaak inclusief intimidatie en bedreigingen, aldus Morijn.
Ze passen hun gedrag aan, worden voorzichtiger en houden zich in. Morijn werkte tot twee jaar geleden ook voor het College voor de Rechten van de Mens en zegt vanuit die ervaring: ‘Ik ken ook in Nederland rechters, wetenschappers en journalisten die de druk voelen en zich ook nu al strategischer gedragen.’
‘Als je dit patroon in de praktijk brengt, dan moet je niet denken dat het in Nederland op een andere manier uitpakt dan in alle andere landen. Het patroon is namelijk altijd hetzelfde. Wij staan gewoon op een ander moment in dat patroon.’
'PVV-stemmers zijn geen wappies'
Morijn erkent dat juist door de rechtervleugel zo neer te zetten PVV-kiezers het gevoel zullen hebben te worden ‘gedemoniseerd’. ‘Ik heb veel begrip voor de proteststemmers, die in de PVV een alternatief vinden’, zegt Morijn erover. ‘Mijn oproep is ook om PVV-stemmers vooral niet weg te zetten als wappies, want dat zijn ze gewoon niet.’
Vaak zijn het mensen in een kwetsbare positie, zegt Morijn. ‘Juist hun problemen kun je alleen maar oplossen binnen een rechtsstaat. Zij zullen dus de meeste schade lijden van het draaiboek dat ik beschrijf.’ Hoe meer macht de PVV krijgt, des te slechter ziet het er dus uit voor de PVV-kiezers, zegt de hoogleraar.
Mensen die minder sterk staan in de samenleving, denk aan de toeslagenouders, hebben er alle belang bij dat er onafhankelijke rechters en kritische journalisten zijn, betoogt Morijn. Hetzelfde geldt voor maatschappelijke organisaties als de Consumentenbond, die wantoestanden aankaarten.
Hij pakt ook de stikstofkwestie erbij. ’Dat is een goede illustratie van wat er gebeurt als je doet alsof Europese wetgeving waarin is afgesproken de natuur te beschermen niet bestaat. Dan krijg je dus op een langere termijn veel grotere problemen. Voor veel plannen van de PVV geldt het ook.’
Verschil met Polen en Hongarije is wel dat de PVV het hier niet alleen voor het zeggen zal krijgen. De partij van Wilders zal alleen via een coalitie met andere partijen kunnen regeren.
Morijn: ‘Wanneer je daarom denkt dat het zo’n vaart niet loopt, dan onderschat je dus het risico. Die waarschuwing geldt heel sterk voor mogelijke coalitiepartners: weet waarmee je in bed stapt. Als je plannen van Wilders, ook al zijn ze wat verwaterd, toch in de praktijk brengt, dan zal je wetgeving nodig hebben.’
Gemakkelijk
Veel burgers wijzen nu naar de toeslagenaffaire, de tekorten op de woningmarkt, zorgen over dure boodschappen als oorzaak van de winst van de PVV. Morijn vindt dat te gemakkelijk. ‘Mijn vraag is dan: wat heb je zelf gedaan? Was je politiek actief? Steunde je milieuorganisaties, consumentenorganisaties of een club die zich inzet voor mensenrechten? Wanneer je je nu actief opstelt dan heb je minder kans zo verrast te worden op de manier waarop men in andere landen werd verrast.’
quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:18 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
De boodschapper wordt neergeschoten? Pim Fortuyn wordt neergeschoten.
Verder bevestigt hij precies het wereldbeeld waar PVV stemmers zo'n hekel aan hebben: linksige hoogleraren en media die tegen hen zijn en precies weten wat goed en slecht voor hun is.
Misschien eens luisteren naar de bezwaren van PVV stemmers in plaats van te zeggen dat ze het allemaal fout zien.
quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:27 schreef Arnhemunited het volgende:
Een linkse hoogleraar die aan een van de meest elitaire universiteiten lesgeeft. Die weet natuurlijk exact wat er in de samenleving speelt
Tegen zulke ijzersterke inhoudelijke argumenten is natuurlijk geen kruid gewassen.quote:
Klopt helemaal.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Tegen zulke ijzersterke inhoudelijke argumenten is natuurlijk geen kruid gewassen.
Nou ja zo iemand kan in elk geval wel zien wat de feiten zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:27 schreef Arnhemunited het volgende:
Een linkse hoogleraar die aan een van de meest elitaire universiteiten lesgeeft. Die weet natuurlijk exact wat er in de samenleving speelt
Dat is ook een manier om te zeggen dat je zijn tekst niet gelezen danwel begrepen hebt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:27 schreef Arnhemunited het volgende:
Uiteraard, de PVV internetsoldaten staan klaar om hem verrot te schelden.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
[..]
[..]
Tegen zulke ijzersterke inhoudelijke argumenten is natuurlijk geen kruid gewassen.
Ik wil niemand een facist noemen, maar Italië heeft facisme letterlijk uitgevondenquote:Op vrijdag 1 december 2023 10:45 schreef nixxx het volgende:
Ik zie eerder een soort parallel met Italië denk ik. Polen en Hongarije hebben als voormalig Oostblok staten toch een meer dictatoriale en autocratische bestuurscultuur. Ik zie in Nederland de soep echt niet zo heet gegeten worden.
Natuurlijk wel. Maar het is de zoveelste 'expert' die zegt dat er 2,5 miljoen stemmers zijn die gewoon dom zijn enquote:Op vrijdag 1 december 2023 10:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is ook een manier om te zeggen dat je zijn tekst niet gelezen danwel begrepen hebt.
Ik heb het ook niet doorgelezen, maar klopt het dat TS het stukje aangrijpt om de PVV in een soort van slachtofferrol te drukken en is het vooral een roep voor de PVV en tegen de linkse elite waar TS zo tegen is?quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:41 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is ook een manier om te zeggen dat je zijn tekst niet gelezen danwel begrepen hebt.
Goed punt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:50 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
Ik wil niemand een facist noemen, maar Italië heeft facisme letterlijk uitgevonden
Nee hoor, ik heb het echt gelezen!quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:51 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Maar het is de zoveelste 'expert' die zegt dat er 2,5 miljoen stemmers zijn die gewoon dom zijn en
het allemaal niet begrijpen. Hetzelfde was het geval toen de BBB de provinciale verkiezingen won.
Als je rechts van de VVD stemt wordt je door dit soort figuren altijd als achterlijk weggezet, maar dat er zogenaamd wel naar geluisterd moet worden. Wat uiteraard nooit gebeurd.
Oh, en de toeslagenouders hebben in eerste instantie veel gehad aan de rechters ja.
Vervolgens kom je hier mee. Je hebt het dus misschien wel gelezen, maar dan snap je het niet.quote:Natuurlijk wel. Maar het is de zoveelste 'expert' die zegt dat er 2,5 miljoen stemmers zijn die gewoon dom zijn en
het allemaal niet begrijpen.
Deels, ik vind wat deze hoogleraar zegt wel hout snijden.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:52 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet doorgelezen, maar klopt het dat TS het stukje aangrijpt om de PVV in een soort van slachtofferrol te drukken en is het vooral een roep voor de PVV en tegen de linkse elite waar TS zo tegen is?
En zo ja, is het een nieuwstopic waardig, of had TS het ook in 1 van de lopende topics kunnen plaatsen?
Hij kijk gewoon naar de ideeen van de PVV en terkt de conclusie dat die partij een gevaar is voor de democratische rechtsstaat.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:51 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Maar het is de zoveelste 'expert' die zegt dat er 2,5 miljoen stemmers zijn die gewoon dom zijn en
het allemaal niet begrijpen. Hetzelfde was het geval toen de BBB de provinciale verkiezingen won.
Als je rechts van de VVD stemt wordt je door dit soort figuren altijd als achterlijk weggezet, maar dat er zogenaamd wel naar geluisterd moet worden. Wat uiteraard nooit gebeurd.
Oh, en de toeslagenouders hebben in eerste instantie veel gehad aan de rechters ja.
Als heel veel mensen het in Nederland heel goed zouden hebben, dan zou de PVV toch nooit zoveel stemmen hebben gekregen?quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:37 schreef Document1 het volgende:
Tja. Heel veel mensen hebben geen idee hoe goed ze het eigenlijk hebben in Nederland. Ik snap best dat je wil dat immigratie stopt, heel goed zelfs, maar om dan de sleutels aan een mafkees met geblondeerd haar te geven?
Silvio Berlusconi zou ik ook geen democraat in hart en nieren noemenquote:Op vrijdag 1 december 2023 10:53 schreef nixxx het volgende:
[..]
Goed punt.
Maar denk niet heel relevant meer qua deel van stemgerechtigden die dat nog meegemaakt hebben. De mensen die nog onder de communistische partij geleefd hebben zijn er een stuk meer.
Nou, leg het maar eens haarfijn uit dan.quote:Vervolgens kom je hier mee. Je hebt het dus misschien wel gelezen, maar dan snap je het niet.
Veel de mensen in die wereld zien dit soort dingen als een positieve ontwikkeling. Voor hun is er dus geen reden om migratie of Islamisering te beperken of bestrijden. Sterker nog, als je het aan sommige vermeende 'experts' zou overlaten, zouden we open grenzen hebben.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:58 schreef JimmyJames het volgende:
Als de elite nou de zorgen van veel Nederlanders serieus had genomen aangaande islam & asielinstroom en er iets aan had gedaan, dan stond de PVV nu op nog geen 5 zetels.
Aangaande het land waar politici, cabaretiers, advocaten en journalisten worden bedreigd en omgelegd, heeft hij alvorens deze waarschuwing toch ook al zeker een waarschuwing tegen meer diversiteit afgegeven?quote:Niet alleen rechters, maar ook journalisten, leraren en allerlei maatschappelijke organisaties krijgen met vergelijkbare druk te maken, vaak inclusief intimidatie en bedreigingen, aldus Morijn.
Deels als in TS probeert het wel, maar de lappen tekst die hij plaats snijden enorm hout ipv dat ze zo demoniserend zijn als waar TS van loopt te betichten?quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:54 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Deels, ik vind wat deze hoogleraar zegt wel hout snijden.
Het is wel vooruithuilen wbt "demoniseren" want dat doet de beste man helemaal niet. Integendeel.
Dat is iig mijn conclusie, maar je ziet hierboven dat dat niet bij iedereen zo is.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:07 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Deels als in TS probeert het wel, maar de lappen tekst die hij plaats snijden enorm hout ipv dat ze zo demoniserend zijn als waar TS van loopt te betichten?
Hij zegt juist het tegenovergestelde.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:51 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
het allemaal niet begrijpen.
Wat een hallucinant stuk. Wilders Vormt een Groot Gevaar! Maar wacht, we leven in een coalitieland. Maar nee, Wilders Vormt een Groot Gevaar!quote:Verschil met Polen en Hongarije is wel dat de PVV het hier niet alleen voor het zeggen zal krijgen. De partij van Wilders zal alleen via een coalitie met andere partijen kunnen regeren.
Morijn: ‘Wanneer je daarom denkt dat het zo’n vaart niet loopt, dan onderschat je dus het risico. Die waarschuwing geldt heel sterk voor mogelijke coalitiepartners: weet waarmee je in bed stapt. Als je plannen van Wilders, ook al zijn ze wat verwaterd, toch in de praktijk brengt, dan zal je wetgeving nodig hebben.’
Nou, beste prof. dr. Morijn, we stemmen.quote:Veel burgers wijzen nu naar de toeslagenaffaire, de tekorten op de woningmarkt, zorgen over dure boodschappen als oorzaak van de winst van de PVV. Morijn vindt dat te gemakkelijk. ‘Mijn vraag is dan: wat heb je zelf gedaan? Was je politiek actief? Steunde je milieuorganisaties, consumentenorganisaties of een club die zich inzet voor mensenrechten? Wanneer je je nu actief opstelt dan heb je minder kans zo verrast te worden op de manier waarop men in andere landen werd verrast.’
Uiteraard, kritiek op de grote leider moet meteen worden gesmoord!!!!!quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:01 schreef HowardRoark het volgende:
Het zou goed zijn als al die activisten vanuit de academische wereld hun meningen eens voor zich houden.
Nou dat doe jij onder andere.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:16 schreef Claudia_x het volgende:
Ook lachwekkend is dat hij de indruk heeft dat er hier laconiek op de uitslag wordt gereageerd. Het tegendeel is waar.
Gefeliciteerd. Het is je meteen alweer gelukt om een stropop op te tuigen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteraard, kritiek op de grote leider moet meteen worden gesmoord!!!!!
Precies zoals fascisme dat wil.
Je zegt letterlijkquote:Op vrijdag 1 december 2023 11:18 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Het is je meteen alweer gelukt om een stropop op te tuigen.
Dus hij moet zijn bek houden. Dus je bent mensen de mond aan het snoeren.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:01 schreef HowardRoark het volgende:
Het zou goed zijn als al die activisten vanuit de academische wereld hun meningen eens voor zich houden.
Er mag best kritiek worden geleverd op mensen die kritiek leveren. Zeggen dat het goed zou zijn als de academische wereld wat minder vooringenomen en activistisch is, is iets anders dan oproepen tot censuur van academici.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Uiteraard, kritiek op de grote leider moet meteen worden gesmoord!!!!!
Precies zoals fascisme dat wil.
Goh, dat had ik niet verwacht. Een nieuw broertje van Leo Lukassen dus. De moeite niet waard.quote:zegt Morijn, die in Groningen gasthoogleraar recht en politiek in internationale betrekkingen is en daarnaast lesgeeft over Europese mensenrechten.
Ik vind het argument van PVV stemmers:quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een hallucinant stuk. Wilders Vormt een Groot Gevaar! Maar wacht, we leven in een coalitieland. Maar nee, Wilders Vormt een Groot Gevaar!
Die laatste opmerking is ook lachwekkend. Alsof de VVD en NSC niet weten dat je wetgeving nodig hebt.
[..]
Nou, beste prof. dr. Morijn, we stemmen.
En dat doet Timmermans niet en al z'n linkse vrienden niet en de academici niet en Omtzigt niet. Of heb je de demonstraties, de columns in kranten, de open brieven en de onwil om coalitiegesprekken aan te gaan gemist?quote:
Ja of gewoon niet de ideeën die jij wilt horen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er mag best kritiek worden geleverd op mensen die kritiek leveren. Zeggen dat het goed zou zijn als de academische wereld wat minder vooringenomen en activist is, is iets anders dan oproepen tot censuur van academici.
Mijn LinkedIn-tijdlijn zit vol met academici en daarin valt mij vooral de monocultuur op en het gebrek aan een vrije uitwisseling van ideeën.
Dit vind ik ook wel wat naïef. PiS begon in een coalitie met het slopen van de rechtsstaat omdat zijn partner zat te slapen. Ik lees er wat meer in dat VVD en NSC bij de les moeten blijven.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een hallucinant stuk. Wilders Vormt een Groot Gevaar! Maar wacht, we leven in een coalitieland. Maar nee, Wilders Vormt een Groot Gevaar!
Die laatste opmerking is ook lachwekkend. Alsof de VVD en NSC niet weten dat je wetgeving nodig hebt.
Het zijn inderdaad niet de ideeën die ik wil horen. Daar is namelijk geen ruimte voor. Als je het waagt om tegen de heersende mening in te gaan, dan staat je aanstelling op het spel.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:21 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja of gewoon niet de ideeën die jij wilt horen.
En HowarkRoark zegt gewoon letterlijk dat deze man zijn bek moet houden. Veel letterlijker kan de mond snoeren nauwelijks.
Maar ja, met die dramaqueens als Timmermans. Het is een wonder dat dit bolletje nog rond draait.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:45 schreef nixxx het volgende:
Ik zie eerder een soort parallel met Italië denk ik. Polen en Hongarije hebben als voormalig Oostblok staten toch een meer dictatoriale en autocratische bestuurscultuur. Ik zie in Nederland de soep echt niet zo heet gegeten worden.
Nou er zijn nog steeds een hoop mensen die het gevaar voor de democratische rechtsstaat lopen te bagatelliseren. Dus de oproep is aan hen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dat doet Timmermans niet en al z'n linkse vrienden niet en de academici niet en Omtzigt niet. Of heb je de demonstraties, de columns in kranten, de open brieven en de onwil om coalitiegesprekken aan te gaan gemist?
Waarom zou dat uitsluiten dat het een monocultuur betreft? Zou veeleer een bevestiging zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:21 schreef Hexagon het volgende:
Ja of gewoon niet de ideeën die jij wilt horen.
Fok!kers gonna fok! ?quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:10 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is iig mijn conclusie, maar je ziet hierboven dat dat niet bij iedereen zo is.
Die zitten weer eens in het "links" mapje wild om zich heen te klikken.
Die relativeer ik ook. Daar is óók ruimte voor in een vrije samenleving. En juist aan de universiteit zou er ruimte moeten zijn voor debat.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou er zijn nog steeds een hoop mensen die het gevaar voor de democratische rechtsstaat lopen te bagatelliseren. Dus de oproep is aan hen.
Vinden dat mensen in een bepaalde wereld wat vaker hun mening voor zich mogen houden is niet hetzelfde als stellen dat deze mensen gecensureerd moeten worden. Het ene is een advies, het tweede komt neer op macht en dwang.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je zegt letterlijk
[..]
Dus hij moet zijn bek houden. Dus je bent mensen de mond aan het snoeren.
Nee dat ligt anders; ze luisteren niet goed, of het is hen niet goed uitgelegd.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Als heel veel mensen het in Nederland heel goed zouden hebben, dan zou de PVV toch nooit zoveel stemmen hebben gekregen?
Dat is er dan ook, al zul je in dergelijke debatten wel met iets beters moeten aankomen dan onderbuik gereutel dat rechtstreeks tegen onze rechtsstaat in gaatquote:Op vrijdag 1 december 2023 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die relativeer ik ook. Daar is óók ruimte voor in een vrije samenleving. En juist aan de universiteit zou er ruimte moeten zijn voor debat.
Ik hoop dat 'hen' hem een spiegel weet voor te houden, al zal ie alweer in zijn activistische holletje teruggetrokken zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:23 schreef Hexagon het volgende:
Nou er zijn nog steeds een hoop mensen die het gevaar voor de democratische rechtsstaat lopen te bagatelliseren. Dus de oproep is aan hen.
Misschien klopt er dan wel gewoon een hoop niet aan.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het zijn inderdaad niet de ideeën die ik wil horen. Daar is namelijk geen ruimte voor. Als je het waagt om tegen de heersende mening in te gaan, dan staat je aanstelling op het spel.
Dat roept iedere spookrijder die zijn zin niet krijgt. Gezien de hoeveelheid antiwetenschappelijke onzin die de PVV en consorten uitbraken is het niet zo raar dat wetenschappers degenen die dat gaan herhalen de wind van voren krijgen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:23 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Waarom zou dat uitsluiten dat het een monocultuur betreft? Zou veeleer een bevestiging zijn.
Als jij zonder een gesprek aan te gaan het standpunt van een ander bij voorbaal "onderbuikgereutel" noemt en op grond daarvan weigert een debat aan te gaan, dan is er dus géén vrije uitwisseling van ideeën. En dat is exact mijn ervaring aan de universiteit.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is er dan ook, al zul je in dergelijke debatten wel met iets beters moeten aankomen dan onderbuik gereutel die rechtstreeks tegen onze rechtsstaat in gaan.
Oftewel ze moeten gewoon hun bek houden.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:24 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Vinden dat mensen in een bepaalde wereld wat vaker hun mening voor zich mogen houden
De culturele en historische achtergronden van landen waarmee vergeleken wordt in acht nemen? Waarom zou je het zo ingewikkeld maken als je ook gewoon angst kan zaaien? Hij is niet voor niets hoogleraar.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:45 schreef nixxx het volgende:
Uit jouw vermelde bron;quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:14 schreef Claudia_x het volgende:
Wanneer je je nu actief opstelt dan heb je minder kans zo verrast te worden op de manier waarop men in andere landen werd verrast.’
Voor talloze mensen was deze uitslag een totale verrassing, mensen moesten elkaar maar vast houden, gingen bijna huilen. etc etc.quote:Wanneer je je nu actief opstelt dan heb je minder kans zo verrast te worden op de manier waarop men in andere landen werd verrast.’
Wat je ook in overweging zou kunnen nemen, is dat onze intellectuelen intolerant zijn en niet openstaan voor afwijkende ideeën. En dat is juist wat je van academici mag verwachten.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Misschien klopt er dan wel gewoon een hoop niet aan.
Stroman.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:28 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oftewel ze moeten gewoon hun bek houden.
Niks anders dan de mond willen snoeren.
"Afwijkende mening" is vaak een eufemisme om lekker in de slachtofferrol te gaan wentelen als hetgene wat je zegt gewoonweg onzin of onethisch is.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat je ook in overweging zou kunnen nemen, is dat onze intellectuelen intolerant zijn en niet openstaan voor afwijkende ideeën. En dat is juist wat je van academici mag verwachten.
Nee hoor, hoe letterlijk wil je het hebben dat iemand zijn bek moeten houden wegens een onwelgevallige mening.quote:
Nee, ik doe dat niet op voorhand. Je moet gewoon niet raar opkijken dat je niet serieus of zelfs uitgenodigd wordt als je standpunten onwettig of erger zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als jij zonder een gesprek aan te gaan het standpunt van een ander bij voorbaal "onderbuikgereutel" noemt en op grond daarvan weigert een debat aan te gaan, dan is er dus géén vrije uitwisseling van ideeën. En dat is exact mijn ervaring aan de universiteit.
Mijn probleem is niet dan anderen het met me oneens zijn, maar dat ik op voorhand geen kans krijg om mijn mening te uiten. Wrang genoeg is de cultuur aan de universiteit daar niet veilig genoeg voor: er is geen "safe space" voor andersdenkenden.
Jawel, je vertekent het standpunt dat de ander inneemt. En je doet het niet één keer, maar twee keer. Niet chic.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee hoor, hoe letterlijk wil je het hebben dat iemand zijn bek moeten houden wegens een onwelgevallige mening.
Wat is er precies anders aan dan dat deze professor zijn mond zou moeten houden?quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jawel, je vertekent het standpunt dat de ander inneemt. En je doet het niet één keer, maar twee keer. Niet chic.
Hoezo is zijn beroep van belang? Waar spreekt hij uit hoofde van welke wetenschap?quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
"Oei, een wetenschapper ziet een trend en uit zijn onderbouwde zorgen, laat ik hem snel links noemen en mijn ogen en oren sluiten."
Dit is inderdaad het grote probleem binnen deze wereld. En door een gebrek aan diversiteit aan ideeën of visies creëer natuurlijk ook echokamers waar mensen steeds meer overtuigd zullen raken van hun eigen gedachtegoed.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er mag best kritiek worden geleverd op mensen die kritiek leveren. Zeggen dat het goed zou zijn als de academische wereld wat minder vooringenomen en activistisch is, is iets anders dan oproepen tot censuur van academici.
Mijn LinkedIn-tijdlijn zit vol met academici en daarin valt mij vooral de monocultuur op en het gebrek aan een vrije uitwisseling van ideeën.
Correct.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat je ook in overweging zou kunnen nemen, is dat onze intellectuelen intolerant zijn en niet openstaan voor afwijkende ideeën. En dat is juist wat je van academici mag verwachten.
Wat bedoel je met 'ontwettig' zijn? Het hele punt van politieke discours is dat er getracht wordt te bepalen wat (niet) wettig dient te zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Je moet gewoon niet raar opkijken dat je niet serieus of zelfs uitgenodigd wordt als je standpunten onwettig of erger zijn.
Een aantal standpunten van de pvv en dus Wilders.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:37 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'ontwettig' zijn? Het hele punt van politieke discours is dat er getracht wordt te bepalen wat (niet) wettig dient te zijn.
Ik heb het over 'je' in algemene zin.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:33 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee, ik doe dat niet op voorhand. Je moet gewoon niet raar opkijken dat je niet serieus of zelfs uitgenodigd wordt als je standpunten onwettig of erger zijn.
Daarmee wim ik overigens niet ontkennen dat er een bias heerst in de academische wereld, het staat hier alleen los van.
Een zienswijze die me doet denken aan een citaat van Chomsky:quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:39 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Een aantal standpunten van de pvv en dus Wilders.
Toch raar dat het decennialang goed ging tot het populisme de kop op stak. Het is niet eens een kwestie van links of rechts, het is het (al dan niet) deels willen ontmantelen van de rechtstaat om plannen door te voeren die tegen diezelfde rechtstaat ingaan.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:41 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Een zienswijze die me doet denken aan een citaat van Chomsky:
The smart way to keep people passive and obedient is to strictly limit the spectrum of acceptable opinion, but allow very lively debate within that spectrum—even encourage the more critical and dissident views.
Vreemd argument, dat is helemaal geen onwettig idee?quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:47 schreef Akathisia het volgende:
Ik denk dat de aarde om de zon draait!
*Straatcommando in de Bijbel kijken doet*
Da's een onwettig idee! Weg ermee!
Je zit wel vroeg aan de drank zeg.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:47 schreef Akathisia het volgende:
Dit is niet waar, SP wil hogere belasting voor rijken dat wil Wilders niet!quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:48 schreef TheIncredibleTwo het volgende:
Het enige wat grote gevolgen kan hebben is dat het economische model van PVV (die is gemodelleerd naar de SP). Voor de rest tja, …..
Nederland kent geen top-down bestuursstijl en die gaat er onder de PVV ook niet magisch komen
Zucht.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:48 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Vreemd argument, dat is helemaal geen onwettig idee?
Ook al is het Jezus Christus van Nazareth. Je politieke meninkje is er slechts eentje. Net zo relevant als de gemiddelde pownews reportage.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
"Oei, een wetenschapper ziet een trend en uit zijn onderbouwde zorgen, laat ik hem snel links noemen en mijn ogen en oren sluiten."
Je laat wel goed zien waarom veel mensen dus geen zin hebben in een "discussie" op deze grondenquote:
Polen, Hongarije en Slowakije zijn dan misschien behoorlijk rechts en dat heeft natuurlijk ook negatieve aspecten. Maar die landen zijn wel assertief en komen voor hun eigen volk op. In Nederland bukken politici veel te makkelijk voor Brussel.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:30 schreef Nober het volgende:
Dus beter een dictatuur dan Poolse, Hongarijse, Slowaakse toestanden wat dat ook mogen zijn.
Dus populisme is een oorzaak, doch geen gevolg? Duidelijk.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Toch raar dat het decennialang goed ging tot het populisme de kop op stak. Het is niet eens een kwestie van links of rechts, het is het (al dan niet) deels willen ontmantelen van de rechtstaat om plannen door te voeren die tegen diezelfde rechtstaat ingaan.
Dat is paradoxaal, want waar trek je de grens. Je zou kunnen zeggen dat het democratisch is als de meerderheid van zowel de kamer als senaat er voor zijn.
Tja, ik vraag me af of de mensen die op PVV hebben gestemd überhaupt het programma wel hebben gelezen of alleen stemmen omdat Geert wel even wat aan de vluchtelingenproblematiek gaat doen... De eerste pagina's van zijn verkiezingsprogramma beginnen daar namelijk mee dus dan weet je het wel al.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb het echt gelezen!
[..]
Vervolgens kom je hier mee. Je hebt het dus misschien wel gelezen, maar dan snap je het niet.
Het punt is vooral dat we niet moeten pretenderen dat we in absolutistische zin weten wat is en wat moet zijn. Ergens binnen ons samen bestaan (in die zin: democratie overstijgend) moeten we de ruimte scheppen om over een consensus (vastgelegd in een wet of niet) heen te kunnen stappen. De universiteit is hier de aangewezen plek voor omdat daar bij uitstek de twijfel geïnternaliseerd dient te zijn, zoals C al aangaf.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:48 schreef Straatcommando. het volgende:
Toch raar dat het decennialang goed ging tot het populisme de kop op stak. Het is niet eens een kwestie van links of rechts, het is het (al dan niet) deels willen ontmantelen van de rechtstaat om plannen door te voeren die tegen diezelfde rechtstaat ingaan.
Dat is paradoxaal, want waar trek je de grens. Je zou kunnen zeggen dat het democratisch is als de meerderheid van zowel de kamer als senaat er voor zijn.
Dat zeg ik niet.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:55 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dus populisme is een oorzaak, doch geen gevolg? Duidelijk.
Niet echt, misschien hun achterban maar dat is dan ook alles.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:54 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]Maar die landen zijn wel assertief en komen voor hun eigen volk op.
Gewoon een klassiek (en uitgekauwd) voorbeeld van een consensusverandering waarbij het overtreden van de eerder geldende wet in hindsight als verantwoord/moreel gezien wordt. Jij denkt nu namelijk opnieuw, als een herboren priester, dat we een moralistisch/ideologisch hoogtepunt bereikt hebben.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je laat wel goed zien waarom veel mensen dus geen zin hebben in een "discussie" op deze gronden
Waken voor verval is niet hetzelfde als denken dat we de piek hebben bereikt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 12:02 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Gewoon een klassiek (en uitgekauwd) voorbeeld van een consensusverandering waarbij het overtreden van de eerder geldende wet in hindsight als verantwoord/moreel gezien wordt. Jij denkt nu namelijk opnieuw, als een herboren priester, dat we een moralistisch/ideologisch hoogtepunt bereikt hebben.
Was jij niet diegene die vond dat de Republikeinen maar de verkiezingsuitslag van 2020 moesten negeren, desnoods met geweld?quote:Op vrijdag 1 december 2023 12:02 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Gewoon een klassiek (en uitgekauwd) voorbeeld van een consensusverandering waarbij het overtreden van de eerder geldende wet in hindsight als verantwoord/moreel gezien wordt. Jij denkt nu namelijk opnieuw, als een herboren priester, dat we een moralistisch/ideologisch hoogtepunt bereikt hebben.
Is dat eigenlijk wel zo? De grote maatschappelijke problemen die we nu ervaren, daarvan is de koers vaak al decennia eerder ingezet. Het is makkelijker een gezapige middle of the road-koers te varen als de ontwrichtende gevolgen daarvan ver achter de horizon liggen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik pleit al sinds 2001 voor een invasie van het Witte Huis.quote:Op vrijdag 1 december 2023 12:11 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Was jij niet diegene die vond dat de Republikeinen maar de verkiezingsuitslag van 2020 moesten negeren, desnoods met geweld?
Dan kies ik toch maar even voor de wet, met jakobinisme heb ik niets.
Hij is sowieso goed in het opentrappen van open deuren.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:27 schreef Arnhemunited het volgende:
Een heleboel mensen weten dat ook, maar ze weten ook dat Geert aardig hoog zat in de peilingen en dat hij de enige is die echt iets aan immigratie wil doen. Zie het meer als een wanhoop stem, omdat het huidige beleid het flink laat afweten op het gebied van immigratie.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:56 schreef bondage het volgende:
[..]
Tja, ik vraag me af of de mensen die op PVV hebben gestemd überhaupt het programma wel hebben gelezen of alleen stemmen omdat Geert wel even wat aan de vluchtelingenproblematiek gaat doen... De eerste pagina's van zijn verkiezingsprogramma beginnen daar namelijk mee dus dan weet je het wel al.
Klopt, maar het is maar de vraag of het allemaal uitvoerbaar is. Ik zie in zijn programma heel veel mooie punten maar veel daarvan lijken me gewoon niet haalbaar. En dat is simpelweg de reden dat ik niet op de PVV stem. Ik heb uit wanhoop maar gewoon blanco gestemd want er zit echt niets tussen waar ik me mee verbonden voel.quote:Op vrijdag 1 december 2023 12:37 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Een heleboel mensen weten dat ook, maar ze weten ook dat Geert aardig hoog zat in de peilingen en dat hij de enige is die echt iets aan immigratie wil doen. Zie het meer als een wanhoop stem, omdat het huidige beleid het flink laat afweten op het gebied van immigratie.
Heb je het bericht gelezen?quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:27 schreef Arnhemunited het volgende:
Zeker, een hoop zal niet lukken. Hij zal zeker water bij de wijn moeten doen. Als ze dan allemaal uitkomen bij redelijke, maar harde en rechtvaardige maatregelen,dan zijn een hoop mensen tevreden.quote:Op vrijdag 1 december 2023 12:41 schreef bondage het volgende:
[..]
Klopt, maar het is maar de vraag of het allemaal uitvoerbaar is. Ik zie in zijn programma heel veel mooie punten maar veel daarvan lijken me gewoon niet haalbaar. En dat is simpelweg de reden dat ik niet op de PVV stem. Ik heb uit wanhoop maar gewoon blanco gestemd want er zit echt niets tussen waar ik me mee verbonden voel.
Eerderquote:Op vrijdag 1 december 2023 11:47 schreef Akathisia het volgende:
quote:Op vrijdag 1 december 2023 12:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Eerder
Persoon roept "de aarde is plat!"
Andere wetenschappers roepen "Dat is onzin en al 10000x bewezen"
Persoon "Huuuuuuu, monocultuur aan meningen. Ik mag niks meer zeggen. Ik ben zo zielig"
En geen buitenlanders meer naar ons land vanaf nu en uit de EU stappen gaat hiervoor zorgen?quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:13 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Die wil gewoon dat Nederland Nederland blijft, ze hun rekeningen en boodschappen kunnen betalen, baanzekerheid, goedkoop en betrouwbaar vervoer en energie, hun zoon of dochter een betaalbare woning kan vinden en veilig over straat kan.
Van jou ook niet.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:19 schreef Gibson88 het volgende:
Linkse krankzinnige met een grote bek. Niks van aantrekken.
En een paar wereldvreemde users die hem wel serieus nemen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:19 schreef Gibson88 het volgende:
Linkse krankzinnige met een grote bek. Niks van aantrekken.
Geen idee, ik kan niet in de toekomst kijken.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:15 schreef Momo het volgende:
[..]
En geen buitenlanders meer naar ons land vanaf nu en uit de EU stappen gaat hiervoor zorgen?
Inb4 teleurgesteld. En in plaats van Wilders dan af te rekenen op zijn onrealistische luchtkastelen ligt het aan de andere partijen die hem bUiteNgeSlotEnquote:Op vrijdag 1 december 2023 13:01 schreef Momo het volgende:
Valt mij sowieso wel op hoeveel mensen geen idee hebben waar ze op stemmen en wat er precies in het verkiezingenprogramma staat, ook al kunnen ze natuurlijk nooit al die zaken uitvoeren in verband met coalities, maar toch. Mensen stemmen vanuit sentiment of als tegenstem. Minder buitenlanders en de rest van het programma zal ze een worst zijn. Al is dat altijd misschien wel zo geweest dat mensen zich niet zo verdiepen.
Nou ik kan je zeggen dat uit de EU stappen niet zal zorgen voor economische voorspoed. En dat de boodschappen van Gerda dan alleen maar duurder worden. Maar schijnbaar is alles geoorloofd om asielzoekers buiten de deur te houden. En weet je, ik als centrum progressief stemmer ben nog wel best voor om te zorgen dat er minder asielzoekers binnen komen binnen de regels (zonder opt-out etc.) die er nu zijn. Je kunt niet zoveel extra mensen opnemen als de druk op allerlei voorzieningen zo groot is. Plannen in het partijprogramma van PVV pakken echt niet zo goed uit voor de gemiddelde Nederlander, stel ze zouden die precies zo uitvoeren. Dat is een beetje het punt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:24 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Geen idee, ik kan niet in de toekomst kijken.
Het partijprogramma is tegenstrijdig, ongrondwettelijk en onbetaalbaar.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Nou ik kan je zeggen dat uit de EU stappen niet zal zorgen voor economische voorspoed. En dat de boodschappen van Gerda dan alleen maar duurder worden. Maar schijnbaar is alles geoorloofd om asielzoekers buiten de deur te houden. En weet je, ik als centrum progressief stemmer ben nog wel best voor om te zorgen dat er minder asielzoekers binnen komen binnen de regels (zonder opt-out etc.) die er nu zijn. Je kunt niet zoveel extra mensen opnemen als de druk op allerlei voorzieningen zo groot is. Plannen in het partijprogramma van PVV pakken echt niet zo goed uit voor de gemiddelde Nederlander, stel ze zouden die precies zo uitvoeren. Dat is een beetje het punt.
Er is ook weinig zelfreflectie bij de mensen die die partijen zo zat zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als mensen als deze zich nu eens druk zouden maken over waarom mensen wegrennen bij de andere partijen, zouden ze echt wat bijdragen. Zie ook weinig zelfreflectie bij die partijen waarom mensen hen zo zat zijn.
kijk, nog iemand die het niet begrijptquote:Op vrijdag 1 december 2023 13:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er is ook weinig zelfreflectie bij de mensen die die partijen zo zat zijn.
Er zijn 26 partijen waar je op kan stemmen. Dus ze hadden ook op een partij kunnen stemmen die en geen gevestigde partij zijn en ook niet de democratische rechtstaat willen beschadigen.
Dus heel goed dat deze professor daar op wijst.
quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:51 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
Zegt hij dat ja?quote:'PVV-stemmers zijn geen wappies'
Morijn erkent dat juist door de rechtervleugel zo neer te zetten PVV-kiezers het gevoel zullen hebben te worden ‘gedemoniseerd’. ‘Ik heb veel begrip voor de proteststemmers, die in de PVV een alternatief vinden’, zegt Morijn erover. ‘Mijn oproep is ook om PVV-stemmers vooral niet weg te zetten als wappies, want dat zijn ze gewoon niet.’
Vaak zijn het mensen in een kwetsbare positie, zegt Morijn. ‘Juist hun problemen kun je alleen maar oplossen binnen een rechtsstaat. Zij zullen dus de meeste schade lijden van het draaiboek dat ik beschrijf.’ Hoe meer macht de PVV krijgt, des te slechter ziet het er dus uit voor de PVV-kiezers, zegt de hoogleraar.
Mensen die minder sterk staan in de samenleving, denk aan de toeslagenouders, hebben er alle belang bij dat er onafhankelijke rechters en kritische journalisten zijn, betoogt Morijn. Hetzelfde geldt voor maatschappelijke organisaties als de Consumentenbond, die wantoestanden aankaarten.
Schrijnend hoe slecht mensen lezen inderdaadquote:
Misschien eens luisteren naar de bezwaren van PVV stemmers in plaats van te zeggen dat ze het allemaal fout zien.
Rechtbanken geven geen loyaliteit weg aan het internationalisme (wtf?), de rechtspraak is geen vriendendienst.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:42 schreef Confetti het volgende:
Hij heeft een punt in zoverre dat het democratische stelsel wel degelijk relatief zwak is en niet bestand tegen autoritaire partijen die het tijdelijk voor het zeggen hebben.
Dat gezegd hebbende kan het afbreken van staatsgevaarlijke instituties zoals rechtbanken die hun loyaliteit aan het internationalisme hebben gegeven, en politieke geluiden die de soevereiniteit van het land in gevaar brengen, te vermorzelen door autoritaire wetgeving. Het autoritisme dient dan een nobel doel.
Het huidige stelsel is niet per definitie het beste voor het land.
Heb je wel eens een hoogleraar gesproken?quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dat gejank van links is wel vermoeiend.
“Hoogleraar”, ja ook zo’n nietszeggende titel tegenwoordig.
Van alle politici die door de jaren heen zijn vermoord, waren dit “rechtse” politici die neer werden geschoten en vermoord door links.
Met uiteraard “rechts” uit de islam hoek, die twee liggen elkaar vreemd goed op elkaars schoot.
Beetje zoals hitler destijds met bepaalde Moefti aan de macht in de Arabische wereld.
Als je op het punt aangekomen bent dat je zo tegen de realiteit aankijkt, is elk beargumenteerd tegengeluid idd vrij zinloos.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:42 schreef Confetti het volgende:
Dat gezegd hebbende kan het afbreken van staatsgevaarlijke instituties zoals rechtbanken die hun loyaliteit aan het internationalisme hebben gegeven, en politieke geluiden die de soevereiniteit van het land in gevaar brengen, te vermorzelen door autoritaire wetgeving. Het autoritisme dient dan een nobel doel.
Ik begrijp het juist heel goed. Sommige mensen willen graag vooral geen kritiek op de PVV zodat die ongestoord hun antidemocratische ideetjes kunnen doorvoeren. Dus moet het allemaal met de mantel der liefde bedekt worden.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
kijk, nog iemand die het niet begrijpt
Ik zou zeggen dat hoogleraar wel een titel is die juist alles zeggend is. Absoluut expert in je eigen vakgebied.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dat gejank van links is wel vermoeiend.
“Hoogleraar”, ja ook zo’n nietszeggende titel tegenwoordig.
‘Een stem voor de PVV is vaak een stem tegen jezelf’quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Schrijnend hoe slecht mensen lezen inderdaad
Feit is wel dat de zaken die het leven van de werkende burger zuur en onbetaalbaar maken allemaal ook worden opgedrongen door diezelfde EU. Klimaatplannen zorgen voor hogere prijzen, de instroom van asielzoekers kost de staat jaarlijks vele miljarden, statushouders kost de staat vele miljarden omdat ze nauwelijks werken, uitkeringen hebben en een hoog beroep op zorg doen (vandaar ook die jaarlijkse stijging van de zorgpremie), de boycot en sancties van de EU op grondstoffen uit Rusland zorgt voor hogere prijzen van boodschappen, energie en vervoer, de toetreding tot de EU van landen met een economie die een bodemloze put zijn zorgt voor de verdamping van belastinggeld en ga zo maar door.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Nou ik kan je zeggen dat uit de EU stappen niet zal zorgen voor economische voorspoed. En dat de boodschappen van Gerda dan alleen maar duurder worden. Maar schijnbaar is alles geoorloofd om asielzoekers buiten de deur te houden. En weet je, ik als centrum progressief stemmer ben nog wel best voor om te zorgen dat er minder asielzoekers binnen komen binnen de regels (zonder opt-out etc.) die er nu zijn. Je kunt niet zoveel extra mensen opnemen als de druk op allerlei voorzieningen zo groot is. Plannen in het partijprogramma van PVV pakken echt niet zo goed uit voor de gemiddelde Nederlander, stel ze zouden die precies zo uitvoeren. Dat is een beetje het punt.
Dat EU-wetgeving boven de nationale wetgeving staat is in de jurisprudentie bepaald. Het ruimhartig interpreteren van internationale verdragen, EU-richtlijnen, het EU-handvest. Allemaal in de jurisprudentie bepaald en vrijwel altijd kiest de rechterlijke macht voor de weg van de minste internationale weerstand. Het is nooit genoeg. Rechters moeten beseffen dat hun gezag aan hun Nederlanderschap is ontleend en dat zij de nationale belangen iedere keer moeten meewegen. Dat doen ze vrijwel nooit. Ze zitten daar in hun ivoren torentje en papieren werkelijkheid beslissingen te nemen die de democratie daadwerkelijk ondermijnen. In feite is het een ongecontroleerde en ongekozen tweede wetgevende macht geworden.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:51 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Rechtbanken geven geen loyaliteit weg aan het internationalisme (wtf?), de rechtspraak is geen vriendendienst.
Dit staat echt compleet los van de juridische werkelijkheid, echt bizar.
'de ultieme wil van het volk'quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:09 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat EU-wetgeving boven de nationale wetgeving staat is in de jurisprudentie bepaald. Het ruimhartig interpreteren van internationale verdragen, EU-richtlijnen, het EU-handvest. Allemaal in de jurisprudentie bepaald en vrijwel altijd kiest de rechterlijke macht voor de weg van de minste internationale weerstand. Het is nooit genoeg. Rechters moeten beseffen dat hun gezag aan hun Nederlanderschap is ontleend en dat zij de nationale belangen iedere keer moeten meewegen. Dat doen ze vrijwel nooit. Ze zitten daar in hun ivoren torentje en papieren werkelijkheid beslissingen te nemen die de democratie daadwerkelijk ondermijnen. In feite is het een ongecontroleerde en ongekozen tweede wetgevende macht geworden.
Ik zeg niet dat de Poolse of Hongaarse route de juiste is, maar enig tegengas tegen de rechterlijke macht is zeker gewenst. Ze doen al decennia vrijwel wat ze willen. Ook zij staan niet boven de ultieme wil van het volk.
Dat is een creatief stukje omdenken, dat moet ik je nageven.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:07 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
‘Een stem voor de PVV is vaak een stem tegen jezelf’
Dus volgens de hoogleraar ben je dus dom als je op de PVV stemt, want die mensen weten niet wat goed voor ze is. Daarom moeten wij ze opvoeden.
Misschien moet jij nog eens het artikel beter lezen.
Waarom steeds migratie erbij halen?quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:37 schreef Document1 het volgende:
Tja. Heel veel mensen hebben geen idee hoe goed ze het eigenlijk hebben in Nederland. Ik snap best dat je wil dat immigratie stopt, heel goed zelfs, maar om dan de sleutels aan een mafkees met geblondeerd haar te geven?
Nou, omdat de PVV al die andere punten grotendeels belooft te financieren door de grenzen goed te sluiten.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:19 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Waarom steeds migratie erbij halen?
PVV heeft nog meer standpunten hoor...
En daarbij, heel veel mensen hebben het niet zo goed hier in NL hoor..
Probeert er eens eentje van die linkse academische idealisten een stukje verbinding te zoeken ... krijg je nog dit.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Schrijnend hoe slecht mensen lezen inderdaad
Klinkt eerder als een minderwaardigheidscomplex.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is een creatief stukje omdenken, dat moet ik je nageven.
Als we geen maatregelen nemen zullen de kosten alleen nog maar veel hoger worden. Daarnaast is de aarde niet bedoeld als een mijn met grondstoffen waar je veel meer uithaalt dan ( met aanpassingen) echt nodig heeft.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:08 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Feit is wel dat de zaken die het leven van de werkende burger zuur en onbetaalbaar maken allemaal ook worden opgedrongen door diezelfde EU. Klimaatplannen zorgen voor hogere prijzen, de instroom van asielzoekers kost de staat jaarlijks vele miljarden, statushouders kost de staat vele miljarden omdat ze nauwelijks werken, uitkeringen hebben en een hoog beroep op zorg doen (vandaar ook die jaarlijkse stijging van de zorgpremie), de boycot en sancties van de EU op grondstoffen uit Rusland zorgt voor hogere prijzen van boodschappen, energie en vervoer, de toetreding tot de EU van landen met een economie die een bodemloze put zijn zorgt voor de verdamping van belastinggeld en ga zo maar door.
Je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:19 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Hij zegt juist dat het heel begrijpelijk en logisch is (dus juist niet dom), maar dat er ook nadelige consequenties kunnen zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:07 schreef Arnhemunited het volgende:
[..]
‘Een stem voor de PVV is vaak een stem tegen jezelf’
Dus volgens de hoogleraar ben je dus dom
Hij zegt juist dat mensen PVV stemmen omdat die oog hebben voor een aantal problemen die andere partijen te weinig hebben aangepakt. Hij zegt echter ook dat er punten zijn die voor diezelfde mensen nadelig kunnen uitpakken.quote:als je op de PVV stemt, want die mensen weten niet wat goed voor ze is.
Dat staat er al helemaal niet.quote:Daarom moeten wij ze opvoeden.
[..]
Verder bevestigt hij precies het wereldbeeld waar PVV stemmers zo'n hekel aan hebben: linksige hoogleraren en media die tegen hen zijn en precies weten wat goed en slecht voor hun is.
Ja, je kan ook iedereen een miljoen beloven of zelfs duizend euro @MarkRutte. Maar sinterklaas bestaat niet dus dan gaat dat ergens anders pijn doen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
[ twitter ]
Topshow.
He hoezo onbetaalbaar????? Gewoon stoppen met linkse hobby's joh dan houd je nog geld over ook.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
[ twitter ]
Topshow.
Wilders' financiële paragraaf ziet eruit als mijn zomerbegroting toen ik 18 was.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:51 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
He hoezo onbetaalbaar????? Gewoon stoppen met linkse hobby's joh dan houd je nog geld over ook.
Het is wel een gok ja, maar goed, als je gaat bezuinigingen op klimaat en asiel, die zijn samen ca 60 miljard per jaar. Laat zeggen dat je die kosten reduceert met 70%. 0,7 x 60 miljard = 42 miljard wat je bespaart. Dan heb je een best potje over. Bovendien als de mens meer koopkracht heeft, zal deze ook meer uitgeven. Indirect komt dit ook weer terug in de vorm van belastingen (uitgezonderd de boodschappen), omdat de mens meer gaat uitgeven.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
[ twitter ]
Topshow.
Ah, dus nu ben sneer je mij ook nog voor PVV aanhanger. Wat een zwaktebod.quote:Op vrijdag 1 december 2023 13:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik begrijp het juist heel goed. Sommige mensen willen graag vooral geen kritiek op de PVV zodat die ongestoord hun antidemocratische ideetjes kunnen doorvoeren. Dus moet het allemaal met de mantel der liefde bedekt worden.
Gevestigde partijen zijn misschien verantwoordelijk dat men niet op ze stemt. Die kiezers zijn echter zelf verantwoordelijk waar ze dan wel op stemmen.
Nee, alleen help je ze bij de aandacht afleiden van hun ondemocratische ideetjes.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, dus nu ben sneer je mij ook nog voor PVV aanhanger. Wat een zwaktebod.
Het verhogen van het minimumloon wat de overheid nu al doet voor 2024 kost al 11 miljard.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:03 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Het is wel een gok ja, maar goed, als je gaat bezuinigingen op klimaat en asiel, die zijn samen ca 60 miljard per jaar. Laat zeggen dat je die kosten reduceert met 70%. 0,7 x 60 miljard = 42 miljard wat je bespaart. Dan heb je een best potje over. Bovendien als de mens meer koopkracht heeft, zal deze ook meer uitgeven. Indirect komt dit ook weer terug in de vorm van belastingen (uitgezonderd de boodschappen), omdat de mens meer gaat uitgeven.
Ah, natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:05 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, alleen help je ze bij de aandacht afleiden van hun ondemocratische ideetjes.
Het grappig trieste is dat het beleid voor klimaat en milieu is het op enorme schaal kappen van bomen is en die verwerken tot houtsnippers om ze te verstoken.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:07 schreef Momo het volgende:
[..]
Het verhogen van het minimumloon wat de overheid nu al doet voor 2024 kost al 11 miljard.
Bovendien zijn investeringen van klimaat/milieu wel voor het belang van de toekomst, ook voor Henk en Ingrid. Je energievoorziening, duurzaamheid, leefomgeving etc. zelfs als je niet in klimaatverandering geloofd.
Ja het kappen van bomen is het inderdaad precies ons klimaat en milieu beleid. Doen alsof al ons beleid enkel biomassa is zodat je daarom niks aan klimaat of milieu hoeft te doen. Los kritiek op biomassa bestaat niet.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het grappig trieste is dat het beleid voor klimaat en milieu is het op enorme schaal kappen van bomen is en die verwerken tot houtsnippers om ze te verstoken.
Nee, ik ben misschien op microniveau verantwoordelijk voor dat er mensen niet op mijn favoriete partij stemmen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, natuurlijk.
Wat een gelul van je weer.
Zoals ik al zei, je begrijpt er helemaal niets van. Juist mensen als jij zijn er verantwoordelijk voor dat mensen naar de populisten rennen.
Hoe kom je aan die bedragen? Ik heb geen zin om hier heel veel tijd in te steken, dus even vlug wat ge-Google:quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:03 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Het is wel een gok ja, maar goed, als je gaat bezuinigingen op klimaat en asiel, die zijn samen ca 60 miljard per jaar. Laat zeggen dat je die kosten reduceert met 70%. 0,7 x 60 miljard = 42 miljard wat je bespaart. Dan heb je een best potje over. Bovendien als de mens meer koopkracht heeft, zal deze ook meer uitgeven. Indirect komt dit ook weer terug in de vorm van belastingen (uitgezonderd de boodschappen), omdat de mens meer gaat uitgeven.
Ik begrijp niet wat je hier nu probeert te zeggen, maar het is wel degelijk beleid om op enorme schaal kappen van bomen is en die verwerken tot houtsnippers om ze te verstoken. Daarmee is dat niet het enige beleid. Meer klimaatbeleid? Belastinggeld geven aan mensen met leasewagens om deze elektrisch te laten rijden, of zonnepanelen te plaatsen op eigen huizen en hun overproductie duur op te kopen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja het kappen van bomen is het inderdaad precies ons klimaat en milieu beleid. Doen alsof al ons beleid enkel biomassa is zodat je daarom niks aan klimaat of milieu hoeft te doen. Los kritiek op biomassa bestaat niet.
De PvdA heeft onder Kok "zijn ideologische veren afgeschud" en sindsdien koerst die partij lijnrecht op zijn eigen ondergang af, de fusie met GroenLinks en het aanstellen van de elitaire, volgevreten Frans Timmermans heeft ook de laatste PvdA-ers zich definitief van de partij laten vervreemden.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:20 schreef Cpt.Crow het volgende:
Links zou zich eens moeten afvragen waarom er zo weinig arbeiders en andere laagopgeleiden stemmen op een partij zoals PvdA/GL. Het zijn elitaire groepjes geworden, staan mijlenver buiten de realiteit. Vroeger, 30 tot 40 jaar geleden, vertelden mijn ooms, allen havenarbeiders, mij dat mensen zoals ons op de PvdA stemmen. Ik ben die sociale klasse ontgroeid maar het sentiment nooit vergeten.
Nu maakt 'links' zich druk over zaken die voor de gemiddelde burger simpelweg niet spelen of niet (acuut) relevant zijn. En ik denk dat het aansluiten bij de recente pro-Palestina demonstraties met daarbij het roepen van antisemitische leuzen, wapperen met Hamas- en Talibanvlaggen mensen het laatste zetje heeft gegeven deze verkiezingen.
quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je hier nu probeert te zeggen, maar het is wel degelijk beleid om op enorme schaal kappen van bomen is en die verwerken tot houtsnippers om ze te verstoken. Daarmee is dat niet het enige beleid. Meer klimaatbeleid? Belastinggeld geven aan mensen met leasewagens om deze elektrisch te laten rijden, of zonnepanelen te plaatsen op eigen huizen en hun overproductie duur op te kopen.
Geld en beleid wat veel beter besteed was geweest aan de stroominfrastructuur die in capaciteit veel te klein is.
Ok, je zegt net eerder dat biomassa, het beleid is.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het grappig trieste is dat het beleid voor klimaat en milieu is het op enorme schaal kappen van bomen is en die verwerken tot houtsnippers om ze te verstoken.
Wanneer er in de EU in de nationale parlementen meer partijen aan de macht komen met vergelijkbare standpunten als de PVV zou het Europese asielbeleid natuurlijk ook gewijzigd kunnen worden.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die bedragen? Ik heb geen zin om hier heel veel tijd in te steken, dus even vlug wat ge-Google:
Klimaatsubsidies kosten ons elk jaar 5,5 miljard euro. In het klimaatfonds zit inderdaad een fors bedrag van 35 miljard euro, maar het gaat hier om incidentele uitgave. Stel dat je alleen het eigen risico afschaft, wat 5 miljard per jaar kost. Dan ben je in 7 jaar door die 35 miljard heen. Maar Wilders' verlanglijstje is veel groter dan alleen het afschaffen van het eigen risico.
Volgens de PVV kost asielopvang 20 miljard per jaar. Maar klopt dat bedrag? Daar kun je dusvraagtekens bij plaatsen. Maar zelfs als het klopt, dan is het maar zeer de vraag of het haalbaar is. De asielopvang compleet stopzetten (of zelfs halveren) lukt niet onder de huidige omstandigheden. Je zal dan op z'n minst uit de EU moeten stappen, en dat brengt dan weer enorme kosten met zich mee. En zelfs dan is het de vraag of een Nexit het gewenste effect heeft. De Brexit leidde juist tot een immigratie-explosie aan de andere kant van de plomp.
En dat is even snel berekend. Al denk ik dat Wilders ongeveer even lang bezig is geweest met zijn doorberekening.
Ja een partij als PvdA moet echt eens weer iemand kiezen die de taal van de gewone burger spreekt. Timmermans komt inderdaad gewoon heel elitair over. Ook al had hij wel alle ervaring die wel relevant kan zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:34 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
De PvdA heeft onder Kok "zijn ideologische veren afgeschud" en sindsdien koerst die partij lijnrecht op zijn eigen ondergang af, de fusie met GroenLinks en het aanstellen van de elitaire, volgevreten Frans Timmermans heeft ook de laatste PvdA-ers zich definitief van de partij laten vervreemden.
Tesla-subsidies voor de haves zijn niet alleen typisch vvd-beleid, ook d66 vaart die koers.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:38 schreef Momo het volgende:
[..]
[..]
Ok, je zegt net eerder dat biomassa, het beleid is.
Partijen als SP en PvdA GL zijn ook gewoon tegen subsidies op biomassa, omdat dat eigen een fop oplossing is.
En dat hele biomassa is natuurlijk ook weer typisch VVD beleid, net als die subsidies op aanschaffen van bepaalde zaken. Vooral de hoge inkomensgroep met een eigen huis en geld de kans krijgt om te verduurzamen.
Ik zou het beleid inderdaad ook anders doen dan nu. Maar goed dat betekend niet dat we ons hele klimaat of milieu beleid maar moet laten varen of dat alles maar onzin is omdat bepaalde zaken niet goed verdeeld zijn nu.
Zie de open brief van PvdA'er Lutz Jacobi aan de PvdA. Die zegt ook ongeveer dit. Ze zijn er wel, maar too little, too late.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:20 schreef Cpt.Crow het volgende:
Links zou zich eens moeten afvragen waarom er zo weinig arbeiders en andere laagopgeleiden stemmen op een partij zoals PvdA/GL. Het zijn elitaire groepjes geworden, staan mijlenver buiten de realiteit. Vroeger, 30 tot 40 jaar geleden, vertelden mijn ooms, allen havenarbeiders, mij dat mensen zoals ons op de PvdA stemmen. Ik ben die sociale klasse ontgroeid maar het sentiment nooit vergeten.
Nu maakt 'links' zich druk over zaken die voor de gemiddelde burger simpelweg niet spelen of niet (acuut) relevant zijn. En ik denk dat het aansluiten bij de recente pro-Palestina demonstraties met daarbij het roepen van antisemitische leuzen, wapperen met Hamas- en Talibanvlaggen mensen het laatste zetje heeft gegeven deze verkiezingen.
Ja schuren daar ook wel tegen aan.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:42 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Tesla-subsidies voor de haves zijn niet alleen typisch vvd-beleid, ook d66 vaart die koers.
Dan nog. Ze kunnen ook op de SP stemmen. Of op NSC of Splinter of de piratenpartij of op de SGP.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:20 schreef Cpt.Crow het volgende:
Niet alleen de taal van de gewone burger spreken, maar die gewone burger tot speerpunt van zijn partijprogramma maken.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:41 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja een partij als PvdA moet echt eens weer iemand kiezen die de taal van de gewone burger spreekt. Timmermans komt inderdaad gewoon heel elitair over. Ook al had hij wel alle ervaring die wel relevant kan zijn.
Een kiezer heeft het volledige recht te stemmen op een partij die democratisch beschikbaar gesteld is als verkiesbare, politieke partij.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dan nog. Ze kunnen ook op de SP stemmen. Of op NSC of Splinter of de piratenpartij of op de SGP.
Maar de keuze valt op de antidemocratische PVV, en dat is toch echt de verantwoordelijkheid van die kiezer en niet van wie anders dan ook.
Maar die kiezer is dan ook volledig verantwoordelijk voor wat die partij allemaal aanricht, en niet wie anders dan ook.quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:04 schreef Cpt.Crow het volgende:
[..]
Een kiezer heeft het volledige recht te stemmen op een partij die democratisch beschikbaar gesteld is als verkiesbare, politieke partij.
Dan kunnen we jou dus volledig verantwoordelijk houden voor de toegenomen polarisatie en massale immigratie van de afgelopen jaren. Bedankt hè.quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar die kiezer is dan ook volledig verantwoordelijk voor wat die partij allemaal aanricht, en niet wie anders dan ook.
En dat mag deze professor zeker wel duidelijk maken.
Welk wetsvoorstel was dat?quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:15 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
Dan kunnen we jou dus volledig verantwoordelijk houden voor de toegenomen polarisatie en massale immigratie van de afgelopen jaren. Bedankt hè.
En ook nog bedankt voor het woningtekortquote:
Ik zou eens naar de doorrekening van het programma kijken, hun programma pakt juist prima uit voor de gemiddelde burger.quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:03 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Niet alleen de taal van de gewone burger spreken, maar die gewone burger tot speerpunt van zijn partijprogramma maken.
Niet op de VVD gestemd.quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:17 schreef CryptoPunk het volgende:
[..]
En ook nog bedankt voor het woningtekort
Jacobi is voorstander van een bredere samenwerking tussen zelfstandige linkse partijen, waarbij ze ook expliciet d66 noemt en dat bevreemd me. D66 is dé elitaire rechtse egoïstenpartij bij uitstek, die hebben geen enkele interesse in de Nederlandse middenklasse.quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:45 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Zie de open brief van PvdA'er Lutz Jacobi aan de PvdA. Die zegt ook ongeveer dit. Ze zijn er wel, maar too little, too late.
quote:Op vrijdag 1 december 2023 15:25 schreef superniger het volgende:
Linkse tranen smaken het lekkerst. 👅
Logisch op zich - ze ziet binnen de PvdA plek voor de onder- en middenklasse. Dan kun je vanuit daar aansluiting zoeken bij anderen. Niet alleen bij D66, maar ook bij VVD / CDA.quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:24 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Jacobi is voorstander van een bredere samenwerking tussen zelfstandige linkse partijen, waarbij ze ook expliciet d66 noemt en dat bevreemd me. D66 is dé elitaire rechtse egoïstenpartij bij uitstek, die hebben geen enkele interesse in de Nederlandse middenklasse.
Deze hoogleraar geeft een paar hele heldere voorbeelden wat de risico's zijn, waarom hij dat zegt en besluit zelfs dat hij de stemkeuze begrijpt en PVV'ers zeker niet demonische gekkies zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:18 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dus alleen hele arme mensen die niet rond kunnen komen hebben op de pvv gestemd?quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Als heel veel mensen het in Nederland heel goed zouden hebben, dan zou de PVV toch nooit zoveel stemmen hebben gekregen?
Het is wel een goede maar het doet zeker pijn bij jou.quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ben je nou trots op deze basisschool opmerking?
En nog steeds hebben mensen die het niet zo goed hebben hier het beter dan 99% van de wereldbevolking.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:19 schreef Toine51 het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:27 schreef Arnhemunited het volgende:
Klopt. Ik voel gewoon plaatsvervangende schaamte.quote:Op vrijdag 1 december 2023 17:12 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het is wel een goede maar het doet zeker pijn bij jou.
Daar heb je empathie voor nodig. Weet je wel zeker dat dat is wat je voelt ?quote:Op vrijdag 1 december 2023 17:17 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Klopt. Ik voel gewoon plaatsvervangende schaamte.
Ga wegquote:Op vrijdag 1 december 2023 17:12 schreef machtpen het volgende:
[..]
Het is wel een goede maar het doet zeker pijn bij jou.
Ben je nou trots op deze middelbare school opmerking?quote:Op vrijdag 1 december 2023 17:23 schreef machtpen het volgende:
[..]
Daar heb je empathie voor nodig. Weet je wel zeker dat dat is wat je voelt ?
Goh, beloftes hebben we de afgelopen jaar ook onder Rutte gezien.quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
[ twitter ]
Topshow.
Hardop gelachen; een PVV-stemmer die de andere partijen van een gebrek aan realisme beschuldigt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:01 schreef Cpt.Crow het volgende:
Er is ook teveel focus op het klimaat door 'links'. Denken dat het klimaat volledig maakbaar is neigt naar pure arrogantie. Zeker als je beseft wat de invloed van Nederland is. Stel dat de wereld een ansichtkaart is zijn wij een klein, minuscuul stukje van de postzegel.
In het grotere plaatje is het helemaal belachelijk. Zet de leeftijd van de aarde af tegen de tijd dat de mens bestaat en wij, de mensheid, zijn slechts een korte lichtflits. We overschatten onze invloed op wat dan ook ernstig. De aarde zal ons overleven en herstellen.
Wij, de mens, zullen niet in staat zijn het klimaat te vormen naar onze zin. Zelfs niet als letterlijk de volledige mensheid meewerkt. De invloed van alleen een land als Nederland is al snel helemaal verwaarloosbaar in dat grotere plaatje.
'Dus moeten we niets doen?' Is dan altijd de (wat dommige) vraag. Nee, dat zeg ik niet. Maar een beetje realisme zou geen kwaad kunnen.
Ik vind het met name sterk te wijzen op het feit dat wanneer NL compleet ophoudt te bestaan, dus geen negatieve invloed meer heeft op de wereld, de wereld nog steeds naar de tyfus zal gaan.quote:Op vrijdag 1 december 2023 16:01 schreef Cpt.Crow het volgende:
Er is ook teveel focus op het klimaat door 'links'. Denken dat het klimaat volledig maakbaar is neigt naar pure arrogantie. Zeker als je beseft wat de invloed van Nederland is. Stel dat de wereld een ansichtkaart is zijn wij een klein, minuscuul stukje van de postzegel.
In het grotere plaatje is het helemaal belachelijk. Zet de leeftijd van de aarde af tegen de tijd dat de mens bestaat en wij, de mensheid, zijn slechts een korte lichtflits. We overschatten onze invloed op wat dan ook ernstig. De aarde zal ons overleven en herstellen.
Wij, de mens, zullen niet in staat zijn het klimaat te vormen naar onze zin. Zelfs niet als letterlijk de volledige mensheid meewerkt. De invloed van alleen een land als Nederland is al snel helemaal verwaarloosbaar in dat grotere plaatje.
'Dus moeten we niets doen?' Is dan altijd de (wat dommige) vraag. Nee, dat zeg ik niet. Maar een beetje realisme zou geen kwaad kunnen.
Jaquote:Op vrijdag 1 december 2023 16:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ben je nou trots op deze basisschool opmerking?
Je kan je sowieso afvragen of het op de universiteit niet primair over het betreffende wetenschappelijke onderwerp behoort te gaan ipv de politiek. Als je het zo leuk vond om over politiek te praten wordt dan lid van een politieke partij , maar laat het op de faculteit over de wetenschap gaan.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als jij zonder een gesprek aan te gaan het standpunt van een ander bij voorbaal "onderbuikgereutel" noemt en op grond daarvan weigert een debat aan te gaan, dan is er dus géén vrije uitwisseling van ideeën. En dat is exact mijn ervaring aan de universiteit.
Mijn probleem is niet dan anderen het met me oneens zijn, maar dat ik op voorhand geen kans krijg om mijn mening te uiten. Wrang genoeg is de cultuur aan de universiteit daar niet veilig genoeg voor: er is geen "safe space" voor andersdenkenden.
Pssst, GL heeft nooit in een kabinet gezeten.quote:Op vrijdag 1 december 2023 12:48 schreef Cockwhale het volgende:
Mensen hebben niet op populisme gestemd, maar op anti-immigranten en anti-klimaatmaatregelen. Daarnaast snap mensen niks van psychologie en gedrag als ze niet inzien dat mensen ook tegen een voorkauwend, belerend, wijsneuzerig en wegkijkend kabinet hebben gestemd. Dit is te danken aan de politieke partijen zoals D66, GroenLinks, PvdA, VVD, CDA, CU en niemand anders.
"Alles wat geld kost wordt goedkoper, en al het geld wat je krijgt wordt meer!"quote:Op vrijdag 1 december 2023 14:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je hebt gelijk.
[ twitter ]
Topshow.
De beste man is hoogleraar recht en politiek. Dat is het onderwerp waar het op die faculteit over gaat.quote:Op vrijdag 1 december 2023 20:17 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Je kan je sowieso afvragen of het op de universiteit niet primair over het betreffende wetenschappelijke onderwerp behoort te gaan ipv de politiek. Als je het zo leuk vond om over politiek te praten wordt dan lid van een politieke partij , maar laat het op de faculteit over de wetenschap gaan.
Je hoeft niet in het kabinet te hebben gezeten om mensen richting PVV te bewegen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 20:30 schreef probeer het volgende:
[..]
Pssst, GL heeft nooit in een kabinet gezeten.
[..]
"Alles wat geld kost wordt goedkoper, en al het geld wat je krijgt wordt meer!"
Heus niet populistisch inderdaad. /s
Te bang om na te denken over zijn argumenten, dus doe je maar deze bizar omslachtige persoonlijke aanval.quote:Op vrijdag 1 december 2023 22:33 schreef TLC het volgende:
Als deze hoogleraar zo alleswetend is waarom plaatst hij dan zijn berichtje op X ? dat is het platform van die antisemtische en putin in zn reet neukende musk
Nee hoor, maar ik vind het gewoon een beetje de pot verwijt de ketelquote:Op vrijdag 1 december 2023 22:45 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Te bang om na te denken over zijn argumenten
Ben jij zo'n gekkie die zijn eigen schoenen in de fik zet als Nike wat stoms heeft gedaan?quote:Op vrijdag 1 december 2023 23:04 schreef TLC het volgende:
[..]
Nee hoor, maar ik vind het gewoon een beetje de pot verwijt de ketel
Oxford, toch een van de meest elitaire universiteiten ter wereld leverde oa Boris Johnson, Michael Gove, Jeremy Hunt, David Cameron, Jacob Rees-Mogg, Theresa May. Allemaal conservatieve, rechtse politici die op een elitaire universiteit zaten.quote:Op vrijdag 1 december 2023 10:27 schreef Arnhemunited het volgende:
Dit zegt hij dus helemaal nergens. Je bent blijkbaar toch te bang om op de man zelf in te gaan en verzin je maar wat om wederom een kromme persoonlijke aanval te doen.quote:Op vrijdag 1 december 2023 23:07 schreef TLC het volgende:
Maar goed, het is natuurlijk pas echt een democratie als je eigen partij gewonnen heeft, wint een ander is het ondemocratisch en gaan we klagen en huilen
Precies. Meningen uitingen daar houden we niet van. Vooral als het linkse meningen zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:01 schreef HowardRoark het volgende:
Het zou goed zijn als al die activisten vanuit de academische wereld hun meningen eens voor zich houden. Dat het overgrote deel binnen die wereld uitgesproken Links is en zich groen en geel erger aan het in hun ogen 'domme' volk' dat rechts stemt is inmiddels een bekend verhaal.
Ook de argumenten van deze man zijn buitengewoon slecht. Nee, een stem op de PVV is geen stem tegen jezelf en ook de retoriek waar hij de PVV van probeert te beschuldigen is niets meer dan projectie. Juist vanuit de academische wereld is men alleen maar bezig om alles en iedereen te demoniseren of weg te zetten als een vermeend gevaar, zodra het niet aansluit bij het eigen wereldbeeld.
[..]
Veel de mensen in die wereld zien dit soort dingen als een positieve ontwikkeling. Voor hun is er dus geen reden om migratie of Islamisering te beperken of bestrijden. Sterker nog, als je het aan sommige vermeende 'experts' zou overlaten, zouden we open grenzen hebben.
Eigenlijk zouden alleen de mensen in de academische wereld die vanuit de leerschool van Cliteur komen, zich publiekelijk mogen uiten. Die zijn tenminste niet activistisch.quote:Op vrijdag 1 december 2023 23:27 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Precies. Meningen uitingen daar houden we niet van. Vooral als het linkse meningen zijn.
Dit is dus niet wat er gezegd is of ook maar wat er bedoeld is.quote:Op vrijdag 1 december 2023 23:57 schreef Repentless het volgende:
Kortom: "Er is maar 1 juiste manier om te stemmen (...)
Nee? Wat bedoelt deze man dan volgens jou?quote:Op zaterdag 2 december 2023 00:01 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dit is dus niet wat er gezegd is of ook maar wat er bedoeld is.
Hij zegt een hele hoop dingen waarvan een van die dingen is dat stemmen op een partij als de PVV gevaarlijk kan zijn, zo kijkend naar Polen of Hongarije. Dat er maar een manier is om te stemmen is niet wat hij zegt of zelfs ook maar bedoelt.quote:Op zaterdag 2 december 2023 00:08 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee? Wat bedoelt deze man dan volgens jou?
Nee? Welk alternatief biedt hij dan?quote:Op zaterdag 2 december 2023 00:24 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hij zegt een hele hoop dingen waarvan een van die dingen is dat stemmen op een partij als de PVV gevaarlijk kan zijn, zo kijkend naar Polen of Hongarije. Dat er maar een manier is om te stemmen is niet wat hij zegt of zelfs ook maar bedoelt.
Hij waarschuwt hier voor.quote:Op zaterdag 2 december 2023 00:08 schreef Repentless het volgende:
[..]
Nee? Wat bedoelt deze man dan volgens jou?
Terwijl, me dunkt, dat gevoel van je niet meer kritisch mogen uiten en daardoor wellicht zelfs belemmerd wordt in je werk, voor veel PVV-stemmers toch heel herkenbaar zou moeten zijn?quote:Wij-zij-verhalen
Het begint altijd met een wij-zij-verhaal, verklaart Morijn: ‘Een retoriek waarin er zondebokken worden benoemd; vreemdelingen, rechters, journalisten, LHBTI’ers, pro-Europa stemmers. Wanneer je daar de verkiezingen mee wint, dan opent zich de weg die ideeën in wetgeving te vertalen, die dus per definitie groepen uitsluit.’
‘Natuurlijk stapt er dan iemand naar de rechter’, vervolgt Morijn. ‘De rechter zal dan - volkomen voorspelbaar - zeggen dat de plannen niet binnen wettelijke grenzen passen. Omdat ze strijdig zijn met Europese standaarden voor mensenrechten bijvoorbeeld. Je kunt nou eenmaal niet hele groepen buiten de haakjes plaatsen.’
Boodschapper wordt neergeschoten
Vervolgens krijgt de rechter het om de oren. Morijn: ‘De boodschapper wordt neergeschoten. De rechter heeft het gedaan en wordt ervan beschuldigd een politieke uitspraak te hebben gedaan of activistisch bezig te zijn.’
De onpartijdigheid of onafhankelijkheid van rechters wordt in twijfel getrokken en er ontstaat druk om rechters te vervangen. Zowel in Polen als Hongarije ging het zo. ‘Dat hoeft in Nederland niet heel snel te gaan gebeuren, ik beschrijf gewoon de dynamiek.’
Niet alleen rechters, maar ook journalisten, leraren en allerlei maatschappelijke organisaties krijgen met vergelijkbare druk te maken, vaak inclusief intimidatie en bedreigingen, aldus Morijn.
Ze passen hun gedrag aan, worden voorzichtiger en houden zich in. Morijn werkte tot twee jaar geleden ook voor het College voor de Rechten van de Mens en zegt vanuit die ervaring: ‘Ik ken ook in Nederland rechters, wetenschappers en journalisten die de druk voelen en zich ook nu al strategischer gedragen.’
‘Als je dit patroon in de praktijk brengt, dan moet je niet denken dat het in Nederland op een andere manier uitpakt dan in alle andere landen. Het patroon is namelijk altijd hetzelfde. Wij staan gewoon op een ander moment in dat patroon.’
[..]
Ja, leuk. Dit is dus verkeerd volgens deze man. Zijn goed recht hoor. Wat is het alternatief?quote:Op zaterdag 2 december 2023 00:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Hij waarschuwt hier voor.
[..]
Terwijl, me dunkt, dat gevoel van je niet meer kritisch mogen uiten en daardoor wellicht zelfs belemmerd wordt in je werk, voor veel PVV-stemmers toch heel herkenbaar zou moeten zijn?
Stemmen op een partij die de liberaal-democratische waarden verdedigt. Dus niet eentje die zich opstelt als vijand van de vrije pers en doet alsof we politiek gekleurde rechtsspraak hebben en basale vrijheden wil afnemen. Zo moeilijk is het allemaal niet. Sterker, uitgerekend in Nederland heb je een miljoen partijtjes waartussen mensen kunnen kiezen en als het ze niet bevalt kunnen ze ook zelf relatief makkelijk een partij starten.quote:Op zaterdag 2 december 2023 00:54 schreef Repentless het volgende:
[..]
Ja, leuk. Dit is dus verkeerd volgens deze man. Zijn goed recht hoor. Wat is het alternatief?
Toch is het de grootste partij geworden.quote:Op zaterdag 2 december 2023 08:29 schreef Buitendam het volgende:
Je hebt bij de PVV geen inspraak, je kunt geen fuctie in de partij bekleden en niet stemmen voor beleid. 1 man, 1 leider bepaalt alles en je moet volgen. Daarnaast noemt ie de vrije pers tuig van de richel en stroomt het partijprogramma over van ideeën in strijd met de grondwet.
Die zijn samen net zo'n enge kliek. Moet je je voorstellen hoe het voor je is als student van Cliteur als je er andere ideeën op nahoudt.quote:Op vrijdag 1 december 2023 23:31 schreef probeer het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden alleen de mensen in de academische wereld die vanuit de leerschool van Cliteur komen, zich publiekelijk mogen uiten. Die zijn tenminste niet activistisch.
Wel interessant hoe jij dit stuk interpreteert op een totaal andere wijze dan wat die man bedoelt. Zit daar toch een stuk vooringenomenheid in?quote:Op vrijdag 1 december 2023 11:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
[..]
Nou, beste prof. dr. Morijn, we stemmen.
En in Nederland is de universiteit van Leiden echt stukken elitairder dan Groningen. Daar heeft Cliteur heel wat zeer rechtse engnekken geboetseerd…quote:Op vrijdag 1 december 2023 23:09 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Oxford, toch een van de meest elitaire universiteiten ter wereld leverde oa Boris Johnson, Michael Gove, Jeremy Hunt, David Cameron, Jacob Rees-Mogg, Theresa May. Allemaal conservatieve, rechtse politici die op een elitaire universiteit zaten.
Nu moet iedereen in Den Haag heel goed nadenken over wat ze gaan doen.quote:Op zaterdag 2 december 2023 08:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Toch is het de grootste partij geworden.
En nu?
Nu wordt je uitkering stopgezetquote:Op zaterdag 2 december 2023 08:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
En nu?
Haha moest er wel om lachen.quote:Op zaterdag 2 december 2023 08:58 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Nu wordt je uitkering stopgezet
Dit. Maar dat mag je niet zeggen.quote:
Ik mag toch hopen dat je iets meer vertrouwen hebt in onze rechtsstaat en de democratie in Nederland dan te verzanden in de domme oneliner “duh nazi’s”.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dit. Maar dat mag je niet zeggen.
“Hij die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen.”
Het gaat om de manier waarop. Hitler won ook de verkiezingen van 1932. En in Weimar hadden ze dezelfde waangedachten, dat de gematigde partijen in de coalitie er wel voor zouden zorgen, dat de extreme punten van de NSDAP in toom gehouden zouden worden. We hebben geziennwat een doorslaand succes dat was. En Weimar was ook een rechtstaat en een democratie.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat je iets meer vertrouwen hebt in onze rechtsstaat en de democratie in Nederland dan te verzanden in de domme oneliner “duh nazi’s”.
Alles verder dan gl/pvda is in jouw ogen 'extreem'. En je continue nazi vergelijkingen, frames en verwijzingen worden oud.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het gaat om de manier waarop. Hitler won ook de verkiezingen van 1932. En in Weimar hadden ze dezelfde waangedachten, dat de gematigde partijen in de coalitie er wel voor zouden zorgen, dat de extreme punten van de NSDAP in toom gehouden zouden worden. We hebben geziennwat een doorslaand succes dat was. En Weimar was ook een rechtstaat en een democratie.
Dus nee, ik heb er niet zoveel vertrouwen in.
Begrijpend lezen is dus ook al niet je forte.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alles verder dan gl/pvda is in jouw ogen 'extreem'. En je continue nazi vergelijkingen, frames en verwijzingen worden oud.
Dit zielige stokpaardje maak jij bij iedereen die het niet meer je eens is.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alles verder dan gl/pvda is in jouw ogen 'extreem'.
Nogmaals, lees nog eens mn post.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Begrijpend lezen is dus ook al niet je forte.
And if it walks like a duck, talks like a duck, looks like a duck, chances are, it IS a duck.
Gossie nog eentje van de circlejerk. Nog wat anders toe te voegen?quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:46 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Dit zielige stokpaardje maak jij bij iedereen die het niet meer je eens is.
Ach wel een leuke variatie op de uitgekauwde Pim opmerking die de rest hier meent te moeten maken.
Dat jij de PVV niet extreem vindt ligt meer aan jou dan aan de mate van extremiteit van GL.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alles verder dan gl/pvda is in jouw ogen 'extreem'. En je continue nazi vergelijkingen, frames en verwijzingen worden oud.
Ik heb pvv nog niet stelselmatig geweld zien plegen. Gl aanhangers, afa's, die wel.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:56 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Dat jij de PVV niet extreem vindt ligt meer aan jou dan aan de mate van extremiteit van GL.
Ik denk dat hij in de eerste zin van die quote al mis gaat, het begint niet met het wij-zij verhaal. Het begint met een probleem dat een groot deel van de kiezers ervaart en dat een groot deel van de politiek niet aanpakt. Kan natuurlijk verschillende redenen hebben zoals dat het voor hun achterban geen probleem is of niet belangrijk.quote:Op zaterdag 2 december 2023 00:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Hij waarschuwt hier voor.
[..]
Terwijl, me dunkt, dat gevoel van je niet meer kritisch mogen uiten en daardoor wellicht zelfs belemmerd wordt in je werk, voor veel PVV-stemmers toch heel herkenbaar zou moeten zijn?
Is het niet wat vroeg op de dag voor dergelijk geraaskal?quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ik heb pvv nog niet stelselmatig geweld zien plegen. Gl aanhangers, afa's, die wel.
Als het gaat om migratie, dan worden die problemen natuurlijk bewust gecultiveerd door partijen als de VVD. Ze oplossen is electoraal helemaal niet zo interessant omdat je dan een aantal mooie zondebokken zoals overlast door asielzoekers of de EU kwijtraakt…quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:03 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk dat hij in de eerste zin van die quote al mis gaat, het begint niet met het wij-zij verhaal. Het begint met een probleem dat een groot deel van de kiezers ervaart en dat een groot deel van de politiek niet aanpakt.
Ja dat is wel een deel van het vieze politieke spel.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als het gaat om migratie, dan worden die problemen natuurlijk bewust gecultiveerd door partijen als de VVD. Ze oplossen is electoraal helemaal niet zo interessant omdat je dan een aantal mooie zondebokken zoals overlast door asielzoekers of de EU kwijtraakt…
Hoe het tegenwoordig gaat in veel dorpen en steden is toch een goede reden om van het land een politiestaat te maken?quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:54 schreef Canopus het volgende:
Wilders toont zich als een doorgewinterde strateeg. Als een sluwe vos voegt hij eerst wat toegeeflijkheid toe om geleidelijk aan meer macht te vergaren. Met verleidelijke beloften zet hij een toneelstuk op, maar uiteindelijk lopen we het risico te belanden in een politiestaat. Mensen die dit niet zien, die willen het niet zien, of zijn gewoon blind.
quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:17 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoe het tegenwoordig gaat in veel dorpen en steden is toch een goede reden om van het land een politiestaat te maken?
Als je dit roept over Nederland, dan sla je volgens mij de plank volledig mis. Als de journalistiek in Nederland zichzelf grenzen oplegt, zal dat eerder komen vanwege angst voor 'boze' moslims, dan voor ene Geert W. uit Venlo. En hoe in ons stelsel een partijtje, dat nog geen kwart van de stemmen heeft gehaald, de rechterlijke macht en de wetenschap gaat beinvloeden, is mij een raadsel.quote:‘Wat zij telkens vertelden was dat ze eerst wat lacherig deden over de overwinning van de antidemocratische partijen. Dat ze zich helemaal niet realiseerden hoe serieus het was. Maar ze waren daarna telkens verbaasd over de snelheid van de ontwikkelingen en het tempo waarin zaken als de rechterlijke macht, de journalistiek en de wetenschap werden afgebroken.’
Nu gaat ie proberen formeren? Wat anders?quote:Op zaterdag 2 december 2023 08:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
En nu?
Nou, bijvoorbeeld zo ...quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
En hoe in ons stelsel een partijtje, dat nog geen kwart van de stemmen heeft gehaald, de rechterlijke macht en de wetenschap gaat beinvloeden, is mij een raadsel.
quote:https://nos.nl/artikel/21(...)catuur-ontluisterend
In het weekblad zegt Teeven (VVD) dat hij heeft bezuinigd op de advocatuur omdat hij "verstrenging" van het strafrecht er niet doorheen kreeg toen de VVD met de PvdA ging regeren. Teeven wilde graag minimumstraffen invoeren, maar de PvdA wilde daar niet aan.
"Toen heb ik me toegelegd op de bezuiniging op de advocatuur", citeert De Groene Teeven in het artikel. "Het is een andere manier om hetzelfde effect te bereiken. Als je aan een advocaat niet al te veel tijd geeft om aan een verdachte te besteden, dan wordt het ook niet zo veel, die verdediging." Het stuk is het derde in een reeks over de vraag 'Beleven we een emotionalisering van het strafrecht?'.
Van Tongeren hekelt de motieven van Teeven en vindt dat de bezuinigingen moeten worden teruggedraaid of stopgezet. "Afknijpen van verdediging in strafzaken beperkt de toegang tot het recht en is een aantasting van de rechtsstaat", stelt Van Tongeren op Twitter. In een toelichting aan de NOS zegt Van Tongeren dat hij een onafhankelijk onderzoek wil naar het effect van de al doorgevoerde bezuinigingen. "Ik wil weten wat de consequenties zijn voor burgers en toekomstige verdachten."
Enkel dat je met je demonisatie van alles dat niet bruin rechts is de volgende Fjotolf Hansen aan het maken bent. Heb je niks geleerd????quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gossie nog eentje van de circlejerk. Nog wat anders toe te voegen?
Als oprah iedereen nazi noemen die verder is dan gl, en dan ook nog eens iemand anders verwijten....
'Beschuldig je vijand van datgene waar jij schuldig aan bent'.
Fijn weekend verders...
Deze man had al veel, veel eerder buschauffeur moeten worden.quote:
Ik weet niet precies wat jij daar leest, maar dat is geen voorbeeld van de rechterlijke macht beinvloeden. En daarnaast, die man is toch buschauffeur?quote:
Natuurlijk wel. Rechters maken afwegingen op basis van de verhalen van de twee partijen die voor ze staan. Wanneer je bij een van de twee partijen een stoelpoot afzaagt, heeft dat toch invloed op de beslissingen van die rechters?quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat jij daar leest, maar dat is geen voorbeeld van de rechterlijke macht beinvloeden.
Loop je nou te trollen?quote:En daarnaast, die man is toch buschauffeur?
Das war einmal. Ondertussen is hij weer het belangrijke baasje aan het spelen.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat jij daar leest, maar dat is geen voorbeeld van de rechterlijke macht beinvloeden. En daarnaast, die man is toch buschauffeur?
Met alle respect maar als je de invloed van de PVV niet ziet, dan heb je toch je ogen dicht. Ze hebben de hele politiek wat betreft hun hoofdthema succesvol naar rechts getrokken. Maatregelen die simpelweg praktisch, juridisch of qua mensenrechten niet kunnen worden toch aangekondigd en toegejuicht. En partijen of organisaties die voorzichtig tegengas bieden, bijvoorbeeld vanwege het belang van onze rechtsstaat, worden van alle kanten beschimpt.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als je dit roept over Nederland, dan sla je volgens mij de plank volledig mis. Als de journalistiek in Nederland zichzelf grenzen oplegt, zal dat eerder komen vanwege angst voor 'boze' moslims, dan voor ene Geert W. uit Venlo. En hoe in ons stelsel een partijtje, dat nog geen kwart van de stemmen heeft gehaald, de rechterlijke macht en de wetenschap gaat beinvloeden, is mij een raadsel.
Laat deze meneer nog maar even in de VS verblijven. Hij zit daar goed.
Het heeft mogelijk invloed op de rechtsgang, maar niet op de rechterlijke macht.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:45 schreef probeer het volgende:
Natuurlijk wel. Rechters maken afwegingen op basis van de verhalen van de twee partijen die voor ze staan. Wanneer je bij een van de twee partijen een stoelpoot afzaagt, heeft dat toch invloed op de beslissingen van die rechters?
Dat heeft de PVV niet gedaan, dat hebben degenen die op de PVV hebben gestemd gedaan.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:46 schreef KareldeStoute het volgende:
Met alle respect maar als je de invloed van de PVV niet ziet, dan heb je toch je ogen dicht. Ze hebben de hele politiek wat betreft hun hoofdthema succesvol naar rechts getrokken.
Uhuhquote:Op zaterdag 2 december 2023 10:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het heeft mogelijk invloed op de rechtsgang, maar niet op de rechterlijke macht.
Tja, als je zo gaat redeneren is het inderdaad een heilige.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:49 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat heeft de PVV niet gedaan, dat hebben degenen die op de PVV hebben gestemd gedaan.
Ok, je begrijpt het verschil niet. Ben niet verbaasd.quote:
Wie? Kabouter Timmermans?quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, als je zo gaat redeneren is het inderdaad een heilige.
Ow sorry, je was serieus toen je vroeg om een uitleg over het verband tussen het beïnvloeden van rechtspraak en rechters? Dat kon je dus zelf niet bedenken? Typisch.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ok, je begrijpt het verschil niet. Ben niet verbaasd.
Grof verbaal geweld, haha, toe maar. Wat een heerlijke woke omschrijving. Hilarisch ook dat dit van iemand komt die zelf niet anders kan dan de discussie proberen te voeren op basis van stropoppen en anderen demoniseren.quote:Op zaterdag 2 december 2023 10:11 schreef Hexagon het volgende:
De reacties van de fanatieke PVV-aanhangers in dit topic bevestigen wel waar deze hoogleraar voor waarschuwt. Iedereen die het niet met de grote leider eens is wordt met grof verbaal geweld aangevallen. Puur om mensen de mond te snoeren.
De enige vraag die ik heb gesteld is deze 'En daarnaast, die man is toch buschauffeur?'quote:Op zaterdag 2 december 2023 11:02 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow sorry, je was serieus toen je vroeg om een uitleg over het verband tussen het beïnvloeden van rechtspraak en rechters? Dat kon je dus zelf niet bedenken? Typisch.
Je roept helemaal zelf op dat kritische wetenschappers hun bek moeten houden. En als je dat op een minder friettent-manier doet dan je medestanders, maakt dat het niet minder ernstig.quote:Op zaterdag 2 december 2023 11:05 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Grof verbaal geweld, haha, toe maar. Wat een heerlijke woke omschrijving. Hilarisch ook dat dit van iemand komt die zelf niet anders kan dan de discussie proberen te voeren op basis van stropoppen en anderen demoniseren.
Rechtspraak is een proces waarin rechters een oordeel vellen. Wanneer je die rechtspraak beïnvloed door een van de twee beargumenterende partijen te korten, beïnvloed je het vermogen van rechters om correct recht te spreken.quote:Op zaterdag 2 december 2023 11:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
De enige vraag die ik heb gesteld is deze 'En daarnaast, die man is toch buschauffeur?'
Hoe dat in jouw hoofd een vraag wordt over een uitleg tussen het beïnvloeden van rechtspraak en rechters is mij een raadsel. Ik heb jou zeker niet nodig om het verschil tussen de begrippen 'rechtsgang' en 'rechterlijke macht' uit te leggen. En gezien je reacties tot nu toe is dat maar goed ook, want jij begrijpt er werkelijk niks van.
En dat is dus niet de rechterlijke macht.quote:Op zaterdag 2 december 2023 11:09 schreef probeer het volgende:
Rechtspraak is een proces waarin rechters een oordeel vellen. Wanneer je die rechtspraak beïnvloed door een van de twee beargumenterende partijen te korten, beïnvloed je het vermogen van rechters om correct recht te spreken.
Want mensen mogen zich niet zorgen maken over de ideeen van de PVV?quote:Op zaterdag 2 december 2023 11:52 schreef AchJa het volgende:
We zijn ondertussen zo'n anderhalve week verder en nog is men ziedend... De een na de ander komt al vingerwapperend voorbij om de uitslag aan de kaak te stellen en ons te waarschuwen voor het grote gevaar wat de PVV heet...
Democratie is natuurlijk alleen maar goed als de uitslag in de kraam te pas komt.
Nee, sterker nog je moet het ermee eens zijn anders ben je extreem links.quote:Op zaterdag 2 december 2023 11:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Want mensen mogen zich niet zorgen maken over de ideeen van de PVV?
Wanneer je het stukje van die man uit de OP leest, krijg je dan het idee dat hij ziedend is? Of eerder, ik noem maar wat, bezorgd?quote:Op zaterdag 2 december 2023 11:52 schreef AchJa het volgende:
We zijn ondertussen zo'n anderhalve week verder en nog is men ziedend... De een na de ander komt al vingerwapperend voorbij om de uitslag aan de kaak te stellen en ons te waarschuwen voor het grote gevaar wat de PVV heet...
Democratie is natuurlijk alleen maar goed als de uitslag in de kraam te pas komt.
De zware wapens zijn toch niet in handen van de PVV? De geschiedenis zal zich daardoor hier dus niet kunnen herhalen zoals in de tijd van de nazi's in Duitsland, ondanks dat er veel burgers ontevreden zijn over de Islam en dat de Nederlandse burgers in tegenstelling tot de bedrijven te weinig geld te besteden hebben en dat er veel criminaliteit is in het land.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dit. Maar dat mag je niet zeggen.
“Hij die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen.”
Hij waagt het om kritiek te hebben op de ideeen van de grote leider. Dan moet die man natuurlijk meteen de mond worden gesnoerd.quote:Op zaterdag 2 december 2023 11:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Wanneer je het stukje van die man uit de OP leest, krijg je dan het idee dat hij ziedend is? Of eerder, ik noem maar wat, bezorgd?
Hoe dan ook dient de boodschapper aangevallen te worden.quote:Op zaterdag 2 december 2023 11:59 schreef probeer het volgende:
[..]
Wanneer je het stukje van die man uit de OP leest, krijg je dan het idee dat hij ziedend is? Of eerder, ik noem maar wat, bezorgd?
Dat is voor mij dan ook het grootste gevaar. De VVD wordt vaak als een soort redelijke partij neergezet, maar ze zijn doordrongen van haat voor onze rechtstaat. De rechtstaat is voor hun slechts het hard aanpakken van criminelen, niet de rechten die wij als burgers verdienen.quote:
En dat van mensen die pretenderen liberalen te zijn.quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:10 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat is voor mij dan ook het grootste gevaar. De VVD wordt vaak als een soort redelijke partij neergezet, maar ze zijn doordrongen van haat voor onze rechtstaat. De rechtstaat is voor hun slechts het hard aanpakken van criminelen, niet de rechten die wij als burgers verdienen.
Nu hebben we als grootste partij eentje die de VVD maar soft vindt en is opeens de VVD begenadigd met de rol om hun naar het redelijke te trekken. Terwijl de VVD ook al geen kampioen van mensenrechten is en onafhankelijke rechtspraak soms ook maar in de weg vind staan van "wat nu nodig is".
De basis ligt er al voor een situatie waarin iedereen die zich verzet tegen autoritaire maatregelen onderdeel is van het linkse complot van landverraders. Dan zijn rechters, journalisten, hoogleraren en zelfs dissidenten in de coalitie vijanden van het volk waarvan koste wat kost voorkomen moet worden dat ze schade aan het land kunnen berokkenen.
Waar dat eindigt moet dan maar blijken. Dat gaat waarschijnlijk echt niet eindigen met ovens. Er zijn meer autoritaire regimes dan nazi-Duitsland. Maar sommigen zullen niet rusten tot wij daar ook eentje van zijn.
Vooral in je dure witte wijk uiteraard.quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:12 schreef probeer het volgende:
[..]
En dat van mensen die pretenderen liberalen te zijn.
Ben je je koffers al aan het inpakken?quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:21 schreef Rustin_ het volgende:
Hongarije en Polen klinken als prima landen om te wonen.
Ben het wel aan het overwegen. Lagere belastingen, minder immigranten, goedkopere boodschappen en vaste lasten, veiligheid op straat, geen verloedering in de openbare ruimte, traditionele architectuur, een regering die de eigen identiteit bevestigd i.p.v. het afbreken van de eigen identiteit subsidieert, etc. etc.quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ben je je koffers al aan het inpakken?
quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:26 schreef Rustin_ het volgende:
[..]
loop je door de afval op straat en worden jij en je dierbaren vrijwel dagelijks lastiggevallen door grotendeels geïmporteerd tuig.
Is verhuizen binnen Nederland dan niet veel praktischer dan naar dat soort gekke landen?quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:26 schreef Rustin_ het volgende:
[..]
Ben het wel aan het overwegen. Lagere belastingen, minder immigranten, goedkopere boodschappen en vaste lasten, veiligheid op straat, geen verloedering in de openbare ruimte, traditionele architectuur, een regering die de eigen identiteit bevestigd i.p.v. het afbreken van de eigen identiteit subsidieert, etc. etc.
Dat zie ik er in Nederland allemaal niet van komen. Hier ben je als bovenmodaal verdienende burger een melkkoe, betaal je je rot aan energie en woonlasten, kost een stukje kipfilet 5 euro, loop je door de afval op straat en worden jij en je dierbaren vrijwel dagelijks lastiggevallen door grotendeels geïmporteerd tuig.
Is gewoon zo. Ik heb gisteren nog een "gevecht" moeten stoppen gewoon in het centrum waar een stel zwarten een man en vrouw van middelbare leeftijd aanvielen. Iedereen loopt ook maar gewoon door en doet alsof ze niks zien.quote:
Poeh hé. De VVD is echt hartstikke gevaarlijk als we dit allemaal zouden moeten geloven. En welke rechten zouden wij als burgers verdienen, waar de VVD niet aan wil? En welke mensenrechten worden voor de VVD geschonden?quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:10 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Dat is voor mij dan ook het grootste gevaar. De VVD wordt vaak als een soort redelijke partij neergezet, maar ze zijn doordrongen van haat voor onze rechtstaat. De rechtstaat is voor hun slechts het hard aanpakken van criminelen, niet de rechten die wij als burgers verdienen.
Nu hebben we als grootste partij eentje die de VVD maar soft vindt en is opeens de VVD begenadigd met de rol om hun naar het redelijke te trekken. Terwijl de VVD ook al geen kampioen van mensenrechten is en onafhankelijke rechtspraak soms ook maar in de weg vind staan van "wat nu nodig is".
De basis ligt er al voor een situatie waarin iedereen die zich verzet tegen autoritaire maatregelen onderdeel is van het linkse complot van landverraders. Dan zijn rechters, journalisten, hoogleraren en zelfs dissidenten in de coalitie vijanden van het volk waarvan koste wat kost voorkomen moet worden dat ze schade aan het land kunnen berokkenen. Dan is er slechts nog een directe aanleiding nodig en kan het hard gaan.
Waar dat eindigt moet dan maar blijken. Dat gaat waarschijnlijk echt niet eindigen met ovens. Er zijn meer autoritaire regimes dan nazi-Duitsland. Maar sommigen zullen niet rusten tot wij daar ook eentje van zijn.
Ik word echt helemaal nooit lastiggevallen op straat en woon in een van de grote steden en niet eens in een van de beste wijken.quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:27 schreef Rustin_ het volgende:
Oh en als je deze waarheid (die iedereen die in een stad woont in het Westen van het land kan bevestigen) benoemd ben je een enge racist.
Dan zou ik een deel van deze problemen minder ervaren inderdaad, maar zeker niet alles.quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Is verhuizen binnen Nederland dan niet veel praktischer dan naar dat soort gekke landen?
Je hebt zeker geen partner?quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:31 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik word echt helemaal nooit lastiggevallen op straat en woon in een van de grote steden en niet eens in een van de beste wijken.
Duitsland was ook een democratie. Ik heb niet zo'n vertrouwen in de democratie en rechtsstaat.quote:Op zaterdag 2 december 2023 09:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat je iets meer vertrouwen hebt in onze rechtsstaat en de democratie in Nederland dan te verzanden in de domme oneliner “duh nazi’s”.
Jij snapt best dat ik het over de algemene tendens heb.quote:Op zaterdag 2 december 2023 11:59 schreef probeer het volgende:
quote:Op zaterdag 2 december 2023 11:57 schreef Hexagon het volgende:
Want mensen mogen zich niet zorgen maken over de ideeen van de PVV?
I rest my case...quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:03 schreef Hexagon het volgende:
Hij waagt het om kritiek te hebben op de ideeen van de grote leider. Dan moet die man natuurlijk meteen de mond worden gesnoerd.
Met rechtvaardigheid heeft onze "rechtsstaat" al lang niks meer te maken. Het is een systeem waarvan wordt verteld dat het zo goed is, maar uiteindelijk staat het niet aan je kant. Als je verkracht, mishandeld of opgelicht wordt hoef je niks te verwachten van de politie of de rechterlijke macht.quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:32 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Duitsland was ook een democratie. Ik heb niet zo'n vertrouwen in de democratie en rechtsstaat.
Veel Nederlanders lijkt het niet zo te interesseren.
Wilders is niet het echte gevaar. Binnen elite kringen, waar men stevig bepaalde invloedrijke instanties naar de hand had weten te zetten, voelt men dat hun macht en invloed wel eens in het geding zou kunnen komen als de PVV aan de macht komt. Daar komt de ophef vandaan.quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:30 schreef Rustin_ het volgende:
Oh maar Wilders is het echte gevaar...
Hoe fucking blind kan je zijn?
Ja meer kan ik er niet van maken. Mensen mogen van jou hun zorgen niet uiten over de ideeen van de PVV.quote:
Alsof ik PVV gestemd heb met je "grote leider"....quote:Op zaterdag 2 december 2023 12:36 schreef Hexagon het volgende:
Ja meer kan ik er niet van maken. Mensen mogen van jou hun zorgen niet uiten over de ideeen van de PVV.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |