In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.
Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Isralische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Isral trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Isralische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
In 1948 werd tijdens de Genocide Conventie van de Verenigde Naties besloten dat genocide voortaan volgens het internationaal recht een misdrijf zou zijn. Artikel 2 definieert genocide als “handelingen, gepleegd met de bedoeling een nationale, etnische, raciale of religieuze groep geheel of gedeeltelijk te vernietigen door het toebrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel of het doden van leden van de groep, of het opzettelijk opleggen van levensomstandigheden die tot gevolg hebben dat een groep fysiek geheel of gedeeltelijk wordt vernietigd”. ... Talrijke academici zijn heel duidelijk. Historicus Omar Bartov, professor in Holocaust- en genocidestudies aan Brown University in Providence, Rhode Island, zegt: “Mogelijk zien we op dit moment etnische zuivering plaatsvinden, en in combinatie met grootschalige, buitensporige moord op burgers kan dit uitmonden in genocide.” Professor Ilan Papp, een Isralische historicus die verbonden was aan de Universiteit van Haifa, zegt: “Wat zich voor onze ogen ontvouwt, is een genocidale situatie. Dit is een grootschalige operatie van moord, etnische zuivering en ontvolking.” Er kan dus geen twijfel zijn over het feit dat de Isralische regering zich momenteel schuldig maakt aan etnische zuivering in Gaza.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op vrijdag 17 november 2023 14:54 schreef Caland het volgende: [..] Mwah, op het moment dat Israel over zou gaan tot het vermoorden van 2 miljoen burgers (natuurlijk doen ze dat niet) trekt de hele internationale gemeenschap daar zijn handen vanaf en is Israel binnen een week van de kaart geveegd. Nogal een domme quote van je, wederom.
Eh, zoals gebruikelijk vergeten we dat nucleaire staten nooit echt worden aangepakt. Isral is zo'n staat.
Op vrijdag 17 november 2023 15:56 schreef OllieA het volgende: Waarom zijn die pro-Palestijnse/anti-Isral betogers zo vaak gemaskerd? Schamen ze zich een beetje voor de standpunten die ze uitdragen?
Ik kan je garanderen van niet. Het is gewoon pure intimidatie.
[..] Eh, zoals gebruikelijk vergeten we dat nucleaire staten nooit echt worden aangepakt. Isral is zo'n staat.
Dit is er eentje die afhankelijk is van de westerse wereld om te blijven functioneren. Als de geldstromen stoppen en de vliegdekschepen wegvaren is het snel over.
Op vrijdag 17 november 2023 15:56 schreef OllieA het volgende: Waarom zijn die pro-Palestijnse/anti-Isral betogers zo vaak gemaskerd? Schamen ze zich een beetje voor de standpunten die ze uitdragen?
En daar sta je dan op de voorpagina van een krant, nadat je online hebben zitten reppen over hoe bijzonder het gedachtegoed van Bin Laden wel niet is en dat je nu nooit meer op eenzelfde manier naar de wereld kunt kijken.
twitter
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op vrijdag 17 november 2023 16:02 schreef HowardRoark het volgende: En daar sta je dan op de voorpagina van een krant, nadat je online hebben zitten reppen over hoe bijzonder het gedachtegoed van Bin Laden wel niet is en dat je nu nooit meer op eenzelfde manier naar de wereld kunt kijken.
Op vrijdag 17 november 2023 16:02 schreef HowardRoark het volgende: En daar sta je dan op de voorpagina van een krant, nadat je online hebben zitten reppen over hoe bijzonder het gedachtegoed van Bin Laden wel niet is en dat je nu nooit meer op eenzelfde manier naar de wereld kunt kijken.
gaan ze huilie huilie doen, free palestine huilie huilie hadden ze op 7 oktober moeten bedenken achterlijke inteelt gaza hamas plat bombarderen zootje ongeregeld
't meest debiele nieuwsbericht was dat waar ze zeggen dat Hamas express op reactie uit is, die zijn toch dom, Israel heeft 'n enorm leger en dat uitdagen dan ga je er echt aan, gewoon gaza plat bombarderen
Op vrijdag 17 november 2023 15:54 schreef Slayage het volgende: In 1948 werd tijdens de Genocide Conventie van de Verenigde Naties besloten dat genocide voortaan volgens het internationaal recht een misdrijf zou zijn. Artikel 2 definieert genocide als “handelingen, gepleegd met de bedoeling een nationale, etnische, raciale of religieuze groep geheel of gedeeltelijk te vernietigen door het toebrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel of het doden van leden van de groep, of het opzettelijk opleggen van levensomstandigheden die tot gevolg hebben dat een groep fysiek geheel of gedeeltelijk wordt vernietigd”. ... Talrijke academici zijn heel duidelijk. Historicus Omar Bartov, professor in Holocaust- en genocidestudies aan Brown University in Providence, Rhode Island, zegt: “Mogelijk zien we op dit moment etnische zuivering plaatsvinden, en in combinatie met grootschalige, buitensporige moord op burgers kan dit uitmonden in genocide.” Professor Ilan Papp, een Isralische historicus die verbonden was aan de Universiteit van Haifa, zegt: “Wat zich voor onze ogen ontvouwt, is een genocidale situatie. Dit is een grootschalige operatie van moord, etnische zuivering en ontvolking.” Er kan dus geen twijfel zijn over het feit dat de Isralische regering zich momenteel schuldig maakt aan etnische zuivering in Gaza.
[..] Dit is er eentje die afhankelijk is van de westerse wereld om te blijven functioneren. Als de geldstromen stoppen en de vliegdekschepen wegvaren is het snel over.
Als dat gebeurt en het gaat fout voor Isral zullen we paddestoel wolken over het hele Midden-Oosten zien.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
[..] Dit is er eentje die afhankelijk is van de westerse wereld om te blijven functioneren. Als de geldstromen stoppen en de vliegdekschepen wegvaren is het snel over.
Een nucleaire staat is een nucleaire staat. En voor dat soort staten zijn de regels anders. Als de geldstromen stoppen en de bescherming wegvalt, dan hebben wij een probleem. Niet zo groot als het probleem van de Arabische wereld, maar wel bijna zo groot.
Dit is ook zo'n realiteit die Hamassletjes (m/v) zich niet kunnen voorstellen. De keuze die leidt tot het einde van de staat Isral is de keuze die leidt tot atoombommen in het middenoosten (minimaal).
is toch gestoord, weten Hamas bij voorbaat dat ze plat gebombardeerd worden gaan ze op 7 oktober hun ondergang even bewerkstelligen, achterlijke inteelt daar, hoe kan je als Hamas nou zo dom zijn, Israel slaat altijd hard terug. Hamas gedraagt zich zo dom dat ze hun ondergang zelf in gang hebben gezet.
Wat ik niet begrijp is waarom al die pro-palestina mensen, die het immers zo goed voor hebben met de gewone Palestijn die ook enkel slachtoffers is van de situatie, niet roepen om de onvoorwaardelijke overgave van Hamas. Daarmee is dit conflict meteen opgelost.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey; Where wealth accumulates, and men decay" - Oliver Goldsmith, The Deserted Village
Op vrijdag 17 november 2023 16:07 schreef AgLarrr het volgende: Wat ik niet begrijp is waarom al die pro-palestina mensen, die het immers zo goed voor hebben met de gewone Palestijn die ook enkel slachtoffers is van de situatie, niet roepen om de onvoorwaardelijke overgave van Hamas. Daarmee is dit conflict meteen opgelost.
ja, juist, ik ben 't helemaal met je eens. Als de Gazanen massaal Hamas aangeven of laten zien waar ze schuil houden dan scheelt dat veel burgerslachtoffers.
[..] Als dat gebeurt en het gaat fout voor Isral zullen we paddestoel wolken over het hele Midden-Oosten zien.
Als de staat op het randje van faillissement zit volgt daaruit niet automatisch dat ze daarom zonder invasie van de omliggende landen zomaar gaan nuken.
[..] Ik lees niet alle posts, maar ik heb nu al denk ik 10x gelezen dat Pallywood helemaal gedebunkt is, maar nooit de daadwerkelijke debunking en als je er naar vraagt krijg je nooit het geweldige bewijs te zien.
Op vrijdag 17 november 2023 16:07 schreef AgLarrr het volgende: Wat ik niet begrijp is waarom al die pro-palestina mensen, die het immers zo goed voor hebben met de gewone Palestijn die ook enkel slachtoffers is van de situatie, niet roepen om de onvoorwaardelijke overgave van Hamas. Daarmee is dit conflict meteen opgelost.
hamas is in hun ogen een 'vrijheidsstrijders' organisatie.....
Welke vrijheidsstrijders echter al groepsverkachtend, borstafsnijdend, keelafsnijdend, in de brand stekend en moordend hun 'vrijheidsstrijd' aangaan, is mij echter onduidelijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
Op vrijdag 17 november 2023 16:06 schreef sturmpie het volgende: is toch gestoord, weten Hamas bij voorbaat dat ze plat gebombardeerd worden gaan ze op 7 oktober hun ondergang even bewerkstelligen, achterlijke inteelt daar, hoe kan je als Hamas nou zo dom zijn, Israel slaat altijd hard terug. Hamas gedraagt zich zo dom dat ze hun ondergang zelf in gang hebben gezet.
Ik denk dat ze een beetje verrast waren door hun eigen succes. Ze weten dat bombardementen op Gaza altijd negatief werken op de steun voor Isral. Maar deze keer is Isral bozer dan gebruikelijk en wordt het dus een beetje enger.
[..] Een nucleaire staat is een nucleaire staat. En voor dat soort staten zijn de regels anders. Als de geldstromen stoppen en de bescherming wegvalt, dan hebben wij een probleem. Niet zo groot als het probleem van de Arabische wereld, maar wel bijna zo groot.
Dit is ook zo'n realiteit die Hamassletjes (m/v) zich niet kunnen voorstellen. De keuze die leidt tot het einde van de staat Isral is de keuze die leidt tot atoombommen in het middenoosten (minimaal).
Als een buitenlands leger in Tel Aviv staat: ja. Als ze zoals de SU imploderen hoeft dat helemaal niet.
[..] Als de staat op het randje van faillissement zit volgt daaruit niet automatisch dat ze daarom zonder invasie van de omliggende landen zomaar gaan nuken.
er is 'n nuclear verdrag mbt nucleaire wapens, nuken dat gaat nooit gebeuren, de enige nucleaire oorlog die we kennen is die op 't einde van WO2 in Japan, en dat is ook de laatste. geen enkel land met kernwapens is uit op 'n kernoorlog, 't is meer 'n hebbedingetje dat status geeft.
[..] hamas is in hun ogen een 'vrijheidsstrijders' organisatie.....
Welke vrijheidsstrijders echter al groepsverkachtend, borstafsnijdend, keelafsnijdend, in de brand stekend en moordend hun 'vrijheidsstrijd' aangaan, is mij echter onduidelijk.
[..] Als de staat op het randje van faillissement zit volgt daaruit niet automatisch dat ze daarom zonder invasie van de omliggende landen zomaar gaan nuken.
Bij economische problemen zal Isral inderdaad niet met bommen gaan gooien, maar als ze door economische problemen gedwongen worden om hun bestaanszekerheid te compromitteren… oef, daar zou ik geen geld op willen zetten.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Het halve land is militair en ze hebben best een mooie militaire industrie uit de grond gestampt
[..] hamas is in hun ogen een 'vrijheidsstrijders' organisatie.....
Nouja, zolang je Hamas erkent als legitieme representatie van het Palestijnse volk, dan kun je moeilijk klagen dat ze op hun flikker krijgen na een oorlogsverklaring. Dan hadden ze hun huiswerk maar beter moeten doen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey; Where wealth accumulates, and men decay" - Oliver Goldsmith, The Deserted Village
[..] er is 'n nuclear verdrag mbt nucleaire wapens, nuken dat gaat nooit gebeuren, de enige nucleaire oorlog die we kennen is die op 't einde van WO2 in Japan, en dat is ook de laatste. geen enkel land met kernwapens is uit op 'n kernoorlog, 't is meer 'n hebbedingetje dat status geeft.
Dat heeft Isral volgens mij niet getekend.. en voor Isral zijn de atoomwapens hun levensverzekering. Er is denk ik geen enkel land dat zo bereid is om die wapens in te zetten.
[ Bericht 0% gewijzigd door nixxx op 17-11-2023 16:23:54 ]
[..] er is 'n nuclear verdrag mbt nucleaire wapens, nuken dat gaat nooit gebeuren, de enige nucleaire oorlog die we kennen is die op 't einde van WO2 in Japan, en dat is ook de laatste. geen enkel land met kernwapens is uit op 'n kernoorlog, 't is meer 'n hebbedingetje dat status geeft.
Isral heeft die dingen niet voor de leuk. Net zoals de VS, Rusland etc ze niet voor de lol hebben. De belangrijkste reden waarom ze niet worden gebruikt is precies omdat de vijand weet dat ze gebruikt zullen worden. Voor Isral is er geen twijfel mogelijk over het feit dat ze die dingen kunnen gebruiken en zullen gebruiken als het bestaan van Eretz Israel in gevaar komt. Het is van een ongekende naviteit te denken dat een volgende shoah zal worden beantwoord met het gemeenschappelijke zingen van 'give peace a chance'
[..] Isral heeft die dingen niet voor de leuk. Net zoals de VS, Rusland etc ze niet voor de lol hebben. De belangrijkste reden waarom ze niet worden gebruikt is precies omdat de vijand weet dat ze gebruikt zullen worden. Voor Isral is er geen twijfel mogelijk over het feit dat ze die dingen kunnen gebruiken en zullen gebruiken als het bestaan van Eretz Israel in gevaar komt. Het is van een ongekende naviteit te denken dat een volgende shoah zal worden beantwoord met het gemeenschappelijke zingen van 'give peace a chance'
O.a. nummer n reden dat Iran zich niet zo openlijk met dit gedonder bemoeit.
[..] Het halve land is militair en ze hebben best een mooie militaire industrie uit de grond gestampt
Zo snel zal dat echt niet gaan
Niet in een maandje nee, maar al die militaire speeltjes kosten heel veel geld iedere maand en gebruiken onderdelen uit het buitenland. Daarnaast kan je leger nog zo groot zijn, maar als je economie is ingestort kun je niet lang oorlog voeren of zelfs dat leger in het veld houden zonder buitenlandse hulp.
[..] Als een buitenlands leger in Tel Aviv staat: ja. Als ze zoals de SU imploderen hoeft dat helemaal niet.
Ik denk dat je totaal niet begrijpt waar je het over hebt. Die bommen gaan vliegen als zelfs maar dreigt dat Isral een oorlog gaat verliezen. Dat is lang voordat de andere kant Isral verslagen heeft. 7 oktober heeft iedereen in Isral herinnerd aan wat een moment van onoplettendheid kan betekenen.
[..] O.a. nummer n reden dat Iran zich niet zo openlijk met dit gedonder bemoeit.
nder andere. Maar ook dat 'wij' zo nadrukkelijk vinden dat Isral het recht van zelfverdediging heeft. Een conventionele oorlog in Gaza is het mindere probleem.
[..] Ik denk dat je totaal niet begrijpt waar je het over hebt. Die bommen gaan vliegen als zelfs maar dreigt dat Isral een oorlog gaat verliezen. Dat is lang voordat de andere kant Isral verslagen heeft. 7 oktober heeft iedereen in Isral herinnerd aan wat een moment van onoplettendheid kan betekenen.
In het verleden hebben ze dat niet gedaan en volgens mij was de SU niet aangevallen door een ander land dus ik snap je post berhaupt niet. Ik spreek daar toch duidelijk over een economische implosie.
[..] Dat heeft Isral volgens mij niet getekend.. en voor Isral zijn de atoomwapens hun levensverzekering. Er is denk ik geen enkel land dat zo bereid is om die wapens in te zetten.
Klopt, Isral heeft het non-proliferatie verdrag nooit ondertekend. Officieel hebben ze geen nucleair arsenaal want dat is nogal gnant voor hun Amerikaanse vrienden. Maar iedereen weet dat ze die dingen hebben en wat de doctrine voor inzetten is. En dat is kortweg : Isral gaat niet alleen ten onder.
[..] Mwah, op het moment dat Israel over zou gaan tot het vermoorden van 2 miljoen burgers (natuurlijk doen ze dat niet) trekt de hele internationale gemeenschap daar zijn handen vanaf en is Israel binnen een week van de kaart geveegd.
Nogal een domme quote van je, wederom.
Ja hoe en door wie worden ze weggevaagd? En denk je dat dat land daarna zelf nog bestaat?
[..] In het verleden hebben ze dat niet gedaan en volgens mij was de SU niet aangevallen door een ander land dus ik snap je post berhaupt niet. Ik spreek daar toch duidelijk over een economische implosie.
In het verleden hebben ze nooit een oorlog verloren. En ook die economische implosie van jou gaat leiden tot een nucleair conflict als daardoor Isral in een positie komt dat de volgende oorlog mogelijk verloren kan worden. De drempel voor atoombommen is dan lager, niet hoger.
Het is overigens tamelijk bedroevend dat het onderwijs over MAD zo slecht is.
[..] Niet in een maandje nee, maar al die militaire speeltjes kosten heel veel geld iedere maand en gebruiken onderdelen uit het buitenland. Daarnaast kan je leger nog zo groot zijn, maar als je economie is ingestort kun je niet lang oorlog voeren of zelfs dat leger in het veld houden zonder buitenlandse hulp.
Moet het wel instorten
Ik gok dat ze in dat geval ineens merkavas en namers gaan verkopen aan floplanden als Angola
[..] Nouja, zolang je Hamas erkent als legitieme representatie van het Palestijnse volk, dan kun je moeilijk klagen dat ze op hun flikker krijgen na een oorlogsverklaring. Dan hadden ze hun huiswerk maar beter moeten doen.
Sterk
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
Ik gok dat ze in dat geval ineens merkavas en namers gaan verkopen aan floplanden als Angola
Al die dingen zijn niet gratis om te maken en een heel groot deel van de Russische "verkopen" aan dat soort landen worden nooit betaald. Niet een geweldige stroom van inkomsten dus.
Als je een verdraaid perspectief hebt over wat een vrijheidsstrijders zijn.. dan ja.
7 oktober was gewoon een pogrom. Jodenjacht in optima forma. Daar is niks vrijheidsstrijd aan, dat was gewoonweg jodenjacht en pogrom om angst in te boezemen, maatschappelijke en sociale zaakschade te veroorzaken en aandacht te vestigen op de eigen zaak. De zuivere definitie van terrorisme. Dus gewoon terrorisme.
Niets meer niets minder.
[..] Nouja, zolang je Hamas erkent als legitieme representatie van het Palestijnse volk, dan kun je moeilijk klagen dat ze op hun flikker krijgen na een oorlogsverklaring. Dan hadden ze hun huiswerk maar beter moeten doen.
Wat ik echt ongelofelijk vind is dat progressieve mensen die iedere scheet richting vrouwen al gewelddadig vinden nu opeens verkrachting "verzet" noemen. Niemand die eerlijk naar deze situatie kijkt zal zeggen dat Isral nooit wat stouts heeft gedaan, maar om dat dan maar aan te grijpen om keihard onvervalst misdadige terreur goed te praten snap ik echt niet. Walgelijk is het.
[..] Als je een verdraaid perspectief hebt over wat een vrijheidsstrijders zijn.. dan ja.
7 oktober was gewoon een pogrom. Jodenjacht in optima forma. Daar is niks vrijheidsstrijd aan, dat was gewoonweg jodenjacht en pogrom om angst in te boezemen, maatschappelijke en sociale zaakschade te veroorzaken en aandacht te vestigen op de eigen zaak. De zuivere definitie van terrorisme. Dus gewoon terrorisme.
[..] O.a. nummer n reden dat Iran zich niet zo openlijk met dit gedonder bemoeit.
Zou ik ook niet doen met (ik meen) 2 carrier flottieljes in de buurt en niet mis te verstane waarschuwingen: don't
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata) Hegel: "De waarheid is subjectief" Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Geen idee. Misschien weet @Slayage daarop het antwoord?
Op vrijdag 17 november 2023 16:06 schreef sturmpie het volgende: is toch gestoord, weten Hamas bij voorbaat dat ze plat gebombardeerd worden gaan ze op 7 oktober hun ondergang even bewerkstelligen, achterlijke inteelt daar, hoe kan je als Hamas nou zo dom zijn, Israel slaat altijd hard terug. Hamas gedraagt zich zo dom dat ze hun ondergang zelf in gang hebben gezet.
Nee, het was de bedoeling dat Hezbollah zou bijspringen om het een 2 front war te maken en dat Hamas het lang genoeg zou volhouden dat Israel net zoals in alle voorgaande oorlogen gedwongen werd door de internationale gemeenschap om te stoppen. Die 'felle' protesten wereldwijd die oproepen tot een wapenstilstand zijn deels geregisseerd.
Opvallend dat op een CNN het narratief meer en meer richting Hamas aka. Palestijnse tragedie lijkt te gaan verschuiven. Primair omdat er geen high-tech StarWars-room is aangetoond dat zou liggen onder het ziekenhuisterrein en niet vergeten, dat in IoU verkiezingsretoriek z'n tol gaat (op)eisen. Het feit dat er wapens en andere zaken zijn die geen enkele functie hebben in een ziekenhuisomgeving, wordt gemarginaliseerd en lijkt van geen belang.
Menigeen heeft helaas een beeld van een commandocentrum dat naadloos past in een Hollywood film. Niet in staat te (willen of kunnen) bedenken dat een gedecentraliseerde terreurorganisatie prima uit de weg kan met weet ik veel telegram-kanaal dat vanuit Qatar wordt aangestuurd.
Los daarvan begrijpen veel mensen niet dat Hamas c.s. "rechten" als gevestigd door democratie, niet zien als doel die te bewerkstelligen maar als middel om hun onderdrukking als voorbeeldige zienswijze vanzelf tot stand te laten komen.
Maar goed we gaan zien wat Isral gaat uitspoken om gegijzelden te bevrijden, daders te pakken en terreur te stoppen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata) Hegel: "De waarheid is subjectief" Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Menigeen heeft helaas een beeld van een commandocentrum dat naadloos past in een Hollywood film. Niet in staat te (willen of kunnen) bedenken dat een gedecentraliseerde terreurorganisatie prima uit de weg kan met weet ik veel telegram-kanaal dat vanuit Qatar wordt aangestuurd.
Interessant artikel. Ik denk dat er uiteindelijk nog wel een deportatie van alle Arabieren uit Isral gaat komen.
[url]‘Wraak is een goede zaak’, zegt een Joodse kolonist op de Westelijke Jordaanoever https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/17/wraak-is-een-goede-zaak-zegt-een-kolonist-op-de-westelijke-jordaanoever-a4181109 https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/17/wraak-is-een-goede-zaak-zegt-een-kolonist-op-de-westelijke-jordaanoever-a4181109[/url]
[..] Ja klopt maar Hamas een soort barbapapa noemen is wel lachwekkend als het niet zo triest was.
Tja, zij heeft gewerkt als vertegenwoordiger van Nederland bij de 'Palestijnse Autoriteit' en is nu actief voor het The Rights Forum, een notoire anti-Isralische organisatie. Dit zijn van die radicale activisten, die zich vervolgens in de media doodleuk komen presteren als een 'neutrale' expert.
Op vrijdag 17 november 2023 17:16 schreef MissButterflyy het volgende: Interessant artikel. Ik denk dat er uiteindelijk nog wel een deportatie van alle Arabieren uit Isral gaat komen.
[url]‘Wraak is een goede zaak’, zegt een Joodse kolonist op de Westelijke Jordaanoever https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/17/wraak-is-een-goede-zaak-zegt-een-kolonist-op-de-westelijke-jordaanoever-a4181109 https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/17/wraak-is-een-goede-zaak-zegt-een-kolonist-op-de-westelijke-jordaanoever-a4181109[/url]
Dat is een heel bijzonder standpunt. Vertel eens, waarom denk je dat?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op vrijdag 17 november 2023 17:16 schreef MissButterflyy het volgende: Interessant artikel. Ik denk dat er uiteindelijk nog wel een deportatie van alle Arabieren uit Isral gaat komen.
Het werkelijke probleem is welk land die lui dan zou moeten opvangen. Ik durf te gokken dat dat weer Europa zal worden.
[..] Het werkelijke probleem is welk land die lui dan zou moeten opvangen. Ik durf te gokken dat dat weer Europa zal worden.
Het gaat gewoon helemaal niet gebeuren. Ruim twee miljoen staatsburgers in Isral zijn Arabisch. Die zitten in het leger, werken bij de overheid en zitten in de politiek. Het idee dat al die mensen even gaan worden gedeporteerd is echt absurd.
https://www.timesofisrael.com/liveblog-november-17-2023/ National Security Council chairman Tzachi Hanegbi says that the war cabinet last night agreed to a “special request” from the US to allow two trucks of fuel into Gaza each day to operate the Strip’s sewage treatment system, which is on the verge of collapse.
Hanegbi says the collapse of the system would have risked the mass spread of disease in Gaza, which would impact both the Palestinian civilians in the enclave and the thousands of Israeli troops operating there.
[..] Het gaat gewoon helemaal niet gebeuren. Ruim twee miljoen staatsburgers in Isral zijn Arabisch. Die zitten in het leger, werken bij de overheid en zitten in de politiek. Het idee dat al die mensen even gaan worden gedeporteerd is echt absurd.
[..] Definieer eerst maar eens waarom hamas vrijheidsstrijders moeten zijn. Daar opende wij immers de discussie mee.
dat is volgens mij heel simpel uitgelegd. Hamas komt in opstand tegen de onderdrukker Israel. vanuit de Palestijnse kant zijn Hamas de vrijheidsstrijders. Het is wel zo dat Hamas de muis is en Israel de leeuw, dus de kans op winnen zit er niet in. Maar omdat ze van tijd tot tijd tegen Israel strijden, tegen de onderdrukker, voor vrijheid, dat maakt ze vrijheidsstrijder.
Hamas is 'n speerpunt van haat tegen Israel. Alle frustratie en haat die in 't palestijnse volk zit tegen Israel dat uit zich via Hamas.
Maar nu na 7 oktober is 't dus hoog tijd om Hamas en iedereen die Hamas steunt uit te roeien.
[..] dat is volgens mij heel simpel uitgelegd. Hamas komt in opstand tegen de onderdrukker Israel. vanuit de Palestijnse kant zijn Hamas de vrijheidsstrijders. Het is wel zo dat Hamas de muis is en Israel de leeuw, dus de kans op winnen zit er niet in. Maar omdat ze van tijd tot tijd tegen Israel strijden, tegen de onderdrukker, voor vrijheid, dat maakt ze vrijheidsstrijder.
Hamas is 'n speerpunt van haat tegen Israel. Alle frustratie en haat die in 't palestijnse volk zit tegen Israel dat uit zich via Hamas.
Maar nu na 7 oktober is 't dus hoog tijd om Hamas en iedereen die Hamas steunt uit te roeien.
Isral onderdrukt niemand. Het geweld van Hamas is een doelbewuste keuze en nergens voor nodig.
[..] Boven staat mn uitleg waarom het terroristen zijn. Zuivere definitie er van komt overeen met de 7 oktober pogroms. Daarmee is het genoeg qua uitleg.
Op vrijdag 17 november 2023 17:25 schreef BlaZ het volgende: Het werkelijke probleem is welk land die lui dan zou moeten opvangen. Ik durf te gokken dat dat weer Europa zal worden.
Zolang Isral er baat bij heeft, worth it. Volgens mensen als Howard in ieder geval.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
[..] Hmm, en je kunt vast ook wel de post laten zien waar ik zoiets zou hebben gezegd?
Ik heb gezien hoe je de vraag of het 't je waard zou zijn driemaal ontweken hebt. Wat valt er dan te concluderen?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
Omgang met Isral doet gemoederen hoog oplopen bij Buitenlandse Zaken. ‘Al onze geloofwaardigheid verloren’
De ontslagbrief van de diplomate die deze week opstapte uit onvrede over de kabinetssteun voor Isral, onderstreept hoezeer dit onderwerp een splijtzwam is op het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Beelden van zes vroeggeboren kinderen die waren overleden in het Al Ahli ziekenhuis in Gaza-Stad, omdat de elektriciteit van hun couveuses was uitgeschakeld, waren de druppel voor de ervaren diplomate Anglique Eijpe. Op LinkedIn schrijft ze: ‘Na alle mensonterende beelden die we de afgelopen weken gezien hebben, was deze door mensen gecreerde en te voorkomen tragedie wat me uiteindelijk bewoog mijn ontslagbrief in te dienen.’
In die brief schrijft ze dat de top van het departement niet luisterde naar haar waarschuwingen ‘in de week na 7 oktober’ om de ‘expliciet genocidale intenties geuit door onze bondgenoot Isral’ serieus te nemen. Haar aanvankelijke ‘hoop’ dat het beleid van ‘onvoorwaardelijke steun’ aan Isral zou worden aangepast, vervloog onder andere doordat de regering doorging met het leveren van F-35 onderdelen aan Isral. Dit maakt Nederland volgens Eijpe ‘waarschijnlijk direct betrokken bij oorlogsmisdaden’.
Het is gepeperde taal die aangeeft hoe hoog de gemoederen zijn opgelopen bij Buitenlandse Zaken. Afgelopen maand ondertekenden 350 ambtenaren er een protestbrief tegen het Nederlandse beleid. Daarin wordt onder meer ‘het uitblijven van medeleven met en sympathie voor Palestijnse burgerslachtoffers’ gesignaleerd, wat verklaard wordt uit het ‘institutioneel racisme binnen onze organisatie’.
Grote verdeeldheid Het brede protest is, zegt een ervaren diplomaat, ‘redelijk uniek’ in de geschiedenis van het ministerie. ‘Ik heb dit niet eerder in die vorm gezien de afgelopen dertig, veertig jaar.’ Het zijn volgens hem vooral jongere ambtenaren. ‘Niet iedereen van de nieuwe generatie loopt automatisch in de pas en accepteert dat ambtenaren ook maar een radertje zijn en dit soort kritiek niet openlijk mogen uiten.’ Verklaarbaar is het wel, zegt hij. ‘Mensenrechten, Den Haag als hoofdstad van recht en vrede, iedereen krijgt het met de paplepel ingegoten. Nu is het verschil met wat we in de praktijk doen voor sommigen wel erg groot.’
Voor de duidelijkheid: er lopen op het ministerie niet alleen protesterende ambtenaren rond. Er zijn genoeg andere (top)diplomaten die vierkant achter Israls recht op zelfverdediging staan en vinden dat Nederland zijn invloed kan optimaliseren met de huidige koers. Daarbij speelt ook een grote rol dat twee van Nederlands belangrijkste bondgenoten – de Verenigde Staten en Duitsland – zich onomwonden achter Isral scharen. Berlijn versnelde sinds 7 oktober de exportprocedures om sneller wapens naar Isral te sturen.
Dat het Isralbeleid een splijtzwam is op het departement, is niets nieuws, beaamt Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma (D66), die van 2011 tot 2012 als diplomaat in Ramallah werkte. ‘Ik zag dagelijks de uitbreiding van de nederzettingen die ons tweestatenbeleid in gevaar brachten. Ik zag dagelijks hoe Palestijnse kinderen werden vastgezet. Daar rapporteerden wij over naar Den Haag, maar daar zat toen minister Uri Rosenthal (VVD, red.) en die zat daar helemaal niet op te wachten. Hij lunchte bij wijze van spreken wekelijks met de Isralische ambassadeur en daar had hij genoeg aan. Het is aan ambtenaren om dat te accepteren, maar ik kreeg toen door mijn overstap naar de politiek gelukkig een andere manier om me te uiten.’
Ook in de politieke arena is Isral voor sommige partijen een moeilijk onderwerp. Dat GroenLinks-PvdA-lijsttrekker Frans Timmermans nu door sommigen binnen de partij bekritiseerd wordt omdat hij te pro-Isralisch zou zijn, zal hem bekend voorkomen. Tien jaar geleden stapte partijgenoot Dsire Bonis op als Kamerlid omdat Timmermans, destijds minister van Buitenlandse Zaken, niet zwichtte voor haar oproepen de druk op Isral op te voeren omdat dat land zich niet hield aan zijn internationale verplichtingen.
‘Angstcultuur’ Op Buitenlandse Zaken heeft een nieuwe generatie diplomaten de afgelopen jaren al vaker van zich laten horen. Een rapport waarin ‘institutioneel racisme’ op het departement werd geconstateerd stuitte een jaar geleden op onbegrip bij de oudere generatie diplomaten, maar jongeren herkenden zich zich erin. Een van hen sprak tegen de Volkskrant van een ‘angstcultuur om je uit te spreken over dingen die de incrowd niet goed vindt’.
Ditmaal is die interne onvrede bij een deel van de ambtenaren wel openlijk geuit. Dat er tegelijkertijd vertrouwelijke documenten zijn gelekt, heeft de woede van de departementsleiding gewekt en tot aangifte geleid. Vooral omdat de lekkende ambtenaar hierdoor de veiligheid en het functioneren van een collega in Isral in gevaar heeft gebracht. Ondertussen worden er door de minister en de ambtelijke top wel gesprekken en ‘luistersessies’ gehouden met ambtenaren in Den Haag en op de posten. De ambtelijke top heeft ook met een afvaardiging van de protestbriefschrijvers gesproken.
Eijpe ziet in haar ontslagbrief een ‘pijnlijke herhaling’ van de besluitvorming in aanloop naar de Irak-oorlog en ziet een groot contrast met het Nederlandse Oekranebeleid. ‘We hebben in een paar weken al onze geloofwaardigheid verloren door de heldere en duidelijke inconsistentie van onze stellingname inzake een genocide en etnische zuiveringen die zich voor onze ogen afspelen’.
Ze vermeldt dat sinds 7 oktober ‘het onvoorstelbare aantal’ van 26 familieleden van haar voormalige echtgenoot in Gaza zijn omgekomen. Tegelijk verzet ze zich tegen de neiging binnen Buitenlandse Zaken om haar stellingname te verklaren uit haar ‘persoonlijke en emotionele betrokkenheid’. Het is vaak gebeurd, schrijft ze, dat haar expertise en ervaring zo ten onrechte zijn ‘getrivialiseerd’.
Waar honderden BZ-ambtenaren blijven werken in een systeem dat ze van ‘institutioneel-racistisme’ beschuldigen, zette Eijpe de enige stap die ambtenaren in Nederland kunnen zetten als ze het beleid onverenigbaar vinden met hun geweten: ze stapte op.
Dat lijkt me nou juist een schoolvoorbeeld van iemand die wel iets te persoonlijk betrokken is.
Ik weet het ook niet. Altijd wanneer ik voor vrijheid aan het strijden ben probeer ik festivalgangers overhoop te knallen. Zal ze leren, die Israelische regering!
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
wat er op 7 oktober is gebeurd, massamoord, pogrom, dat is echt ziek, ga die terroristen allemaal vermoorden.
nu zijn ze er mee bezig, en dan heb je allerlei huilie huilie in de media en zelfs Macron die zegt wapenstilstand terwijl iedereen het er wel over eens is dat die massamoordenaars de kogel moeten krijgen.
dus laat Israel gewoon haar gang gaan, Gaza met de grond gelijk maken en Hamas uitroeien want niemand keurt 7 oktober goed behalve een groep ziekelijk gestoorden
en deze is leus is de juiste: Free Palestine from Hamas.
Dus dan heb je Gaza, die klagen en huilie want 't is niet fijn om gebombardeerd te worden. Niemand die de witte vlag hijst en de schuilplaatsen van Hamas aanwijst, zwijgen is in deze steunen dus die hele bevolking zet zichzelf in de slachtofferrol door niet voor zichzelf op te komen en gebukt te gaan onder de terreur van Hamas en blabla
[..] Dat lijkt me nou juist een schoolvoorbeeld van iemand die wel iets te persoonlijk betrokken is.
Bijzonder dat beelden van kinderen in couveuses de druppel waren. Je zou toch zeggen dat de beelden van 7 oktober van een duidelijke schokkendere aard waren.
Het artikel laat wel duidelijk zien dat er interne problemen zijn bij de overheid. Het is niet de taak van deze mensen om politieke standpunten in te nemen. Je kunt geen overheid hebben met activisten vermomd als ambtenaar of diplomaat.
[..] Ik weet het ook niet. Altijd wanneer ik voor vrijheid aan het strijden ben probeer ik festivalgangers overhoop te knallen. Zal ze leren, die Israelische regering!
Op vrijdag 17 november 2023 17:09 schreef sp3c het volgende: Het is meer dat mensen vraagtekens zetten bij het beschieten van een ziekenhuis om een laptop 10 geweren en een scherfvest
Niet dat men Stargate Command had verwacht ofzo
Het is ook weer niet zo dat ze zomaar zonder gegronde intelligence dat ziekenhuis als doel hadden.
twitter
Er is dagenlang om en in het ziekenhuis gevochten en dat is niet omdat IDF lukraak wat die kant op stond te piefpafpoefen natuurlijk. Er zaten gewoon militanten en die hebben het lang genoeg afgehouden om een hoop vol te storten en weg te halen.
Overigens zou zelfs als ze live via een bodycamverbinding Stargate Command aan hadden getroffen in vol bedrijf, er nog steeds geroepen worden dat het nep was.
Ze vermeldt dat sinds 7 oktober ‘het onvoorstelbare aantal’ van 26 familieleden van haar voormalige echtgenoot in Gaza zijn omgekomen. Tegelijk verzet ze zich tegen de neiging binnen Buitenlandse Zaken om haar stellingname te verklaren uit haar ‘persoonlijke en emotionele betrokkenheid’. Het is vaak gebeurd, schrijft ze, dat haar expertise en ervaring zo ten onrechte zijn ‘getrivialiseerd’.