Sterkquote:Op vrijdag 17 november 2023 16:16 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nouja, zolang je Hamas erkent als legitieme representatie van het Palestijnse volk, dan kun je moeilijk klagen dat ze op hun flikker krijgen na een oorlogsverklaring. Dan hadden ze hun huiswerk maar beter moeten doen.
Al die dingen zijn niet gratis om te maken en een heel groot deel van de Russische "verkopen" aan dat soort landen worden nooit betaald. Niet een geweldige stroom van inkomsten dus.quote:Op vrijdag 17 november 2023 16:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
Moet het wel instorten
Ik gok dat ze in dat geval ineens merkavas en namers gaan verkopen aan floplanden als Angola
Iedereen weet hoe link zo'n ineenstorting zou zijn (zie USSR) en niemand gaat dat opzettelijk veroorzaken.quote:Op vrijdag 17 november 2023 16:33 schreef sp3c het volgende:
[..]
Moet het wel instorten
Ik gok dat ze in dat geval ineens merkavas en namers gaan verkopen aan floplanden als Angola
Als je een verdraaid perspectief hebt over wat een vrijheidsstrijders zijn.. dan ja.quote:
Wat ik echt ongelofelijk vind is dat progressieve mensen die iedere scheet richting vrouwen al gewelddadig vinden nu opeens verkrachting "verzet" noemen. Niemand die eerlijk naar deze situatie kijkt zal zeggen dat Isral nooit wat stouts heeft gedaan, maar om dat dan maar aan te grijpen om keihard onvervalst misdadige terreur goed te praten snap ik echt niet. Walgelijk is het.quote:Op vrijdag 17 november 2023 16:16 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nouja, zolang je Hamas erkent als legitieme representatie van het Palestijnse volk, dan kun je moeilijk klagen dat ze op hun flikker krijgen na een oorlogsverklaring. Dan hadden ze hun huiswerk maar beter moeten doen.
Okquote:Op vrijdag 17 november 2023 16:37 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als je een verdraaid perspectief hebt over wat een vrijheidsstrijders zijn.. dan ja.
7 oktober was gewoon een pogrom. Jodenjacht in optima forma. Daar is niks vrijheidsstrijd aan, dat was gewoonweg jodenjacht en pogrom om angst in te boezemen, maatschappelijke en sociale zaakschade te veroorzaken en aandacht te vestigen op de eigen zaak. De zuivere definitie van terrorisme. Dus gewoon terrorisme.
Niets meer niets minder.
Zou ik ook niet doen met (ik meen) 2 carrier flottieljes in de buurt en niet mis te verstane waarschuwingen: don'tquote:Op vrijdag 17 november 2023 16:18 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
O.a. nummer n reden dat Iran zich niet zo openlijk met dit gedonder bemoeit.
Geen idee.quote:Op vrijdag 17 november 2023 15:56 schreef OllieA het volgende:
Waarom zijn die pro-Palestijnse/anti-Isral betogers zo vaak gemaskerd? Schamen ze zich een beetje voor de standpunten die ze uitdragen?
Nee, het was de bedoeling dat Hezbollah zou bijspringen om het een 2 front war te maken en dat Hamas het lang genoeg zou volhouden dat Israel net zoals in alle voorgaande oorlogen gedwongen werd door de internationale gemeenschap om te stoppen. Die 'felle' protesten wereldwijd die oproepen tot een wapenstilstand zijn deels geregisseerd.quote:Op vrijdag 17 november 2023 16:06 schreef sturmpie het volgende:
is toch gestoord, weten Hamas bij voorbaat dat ze plat gebombardeerd worden gaan ze op 7 oktober hun ondergang even bewerkstelligen, achterlijke inteelt daar, hoe kan je als Hamas nou zo dom zijn, Israel slaat altijd hard terug.
Hamas gedraagt zich zo dom dat ze hun ondergang zelf in gang hebben gezet.
Het gaat al mis met de redenering dat Isral een bezettende macht is. Isral bezette Gaza helemaal niet.quote:
Wel meer volgens mij inmiddelsquote:Op vrijdag 17 november 2023 16:41 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zou ik ook niet doen met (ik meen) 2 carrier flottieljes in de buurt en niet mis te verstane waarschuwingen: don't
Ja klopt maar Hamas een soort barbapapa noemen is wel lachwekkend als het niet zo triest was.quote:Op vrijdag 17 november 2023 16:51 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het gaat al mis met de redenering dat Isral een bezettende macht is. Isral bezette Gaza helemaal niet.
Tja hoe is dat beeld ontstaanquote:Op vrijdag 17 november 2023 16:53 schreef Vallon het volgende:
Menigeen heeft helaas een beeld van een commandocentrum dat naadloos past in een Hollywood film. Niet in staat te (willen of kunnen) bedenken dat een gedecentraliseerde terreurorganisatie prima uit de weg kan met weet ik veel telegram-kanaal dat vanuit Qatar wordt aangestuurd.
Definieer eerst maar eens waarom hamas vrijheidsstrijders moeten zijn. Daar opende wij immers de discussie mee.quote:
Ik stel nergens dat ze vrijheidsstrijders moetenquote:Op vrijdag 17 november 2023 17:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Definieer eerst maar eens waarom hamas vrijheidsstrijders moeten zijn. Daar opende wij immers de discussie mee.
Tja, zij heeft gewerkt als vertegenwoordiger van Nederland bij de 'Palestijnse Autoriteit' en is nu actief voor het The Rights Forum, een notoire anti-Isralische organisatie. Dit zijn van die radicale activisten, die zich vervolgens in de media doodleuk komen presteren als een 'neutrale' expert.quote:Op vrijdag 17 november 2023 16:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ja klopt maar Hamas een soort barbapapa noemen is wel lachwekkend als het niet zo triest was.
Dat is een heel bijzonder standpunt. Vertel eens, waarom denk je dat?quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:16 schreef MissButterflyy het volgende:
Interessant artikel. Ik denk dat er uiteindelijk nog wel een deportatie van alle Arabieren uit Isral gaat komen.
[url]‘Wraak is een goede zaak’, zegt een Joodse kolonist op de Westelijke Jordaanoever https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/17/wraak-is-een-goede-zaak-zegt-een-kolonist-op-de-westelijke-jordaanoever-a4181109 https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/17/wraak-is-een-goede-zaak-zegt-een-kolonist-op-de-westelijke-jordaanoever-a4181109[/url]
Het werkelijke probleem is welk land die lui dan zou moeten opvangen. Ik durf te gokken dat dat weer Europa zal worden.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:16 schreef MissButterflyy het volgende:
Interessant artikel. Ik denk dat er uiteindelijk nog wel een deportatie van alle Arabieren uit Isral gaat komen.
[url]‘Wraak is een goede zaak’, zegt een Joodse kolonist op de Westelijke Jordaanoever https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/17/wraak-is-een-goede-zaak-zegt-een-kolonist-op-de-westelijke-jordaanoever-a4181109 https://www.nrc.nl/nieuws/2023/11/17/wraak-is-een-goede-zaak-zegt-een-kolonist-op-de-westelijke-jordaanoever-a4181109[/url]
Het gaat gewoon helemaal niet gebeuren. Ruim twee miljoen staatsburgers in Isral zijn Arabisch. Die zitten in het leger, werken bij de overheid en zitten in de politiek. Het idee dat al die mensen even gaan worden gedeporteerd is echt absurd.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het werkelijke probleem is welk land die lui dan zou moeten opvangen. Ik durf te gokken dat dat weer Europa zal worden.
Het is vooral ook zo hilarisch dat sommigen met allerlei Palestijnse sympathien hier dan klagen:quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:33 schreef HeatWave het volgende:
[ twitter ]
Welke kant zou nou het slechtste zijn, het is zoooooo fucking lastig.
Echt, fuck die Gaza-pijpers.
Boven staat mn uitleg waarom het terroristen zijn. Zuivere definitie er van komt overeen met de 7 oktober pogroms.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ik stel nergens dat ze vrijheidsstrijders moeten
Ik stel dat je beiden kunt zijn, jij zegt van niet dus dan hebben we echt jouw definities nodig
Ah, ok, ik dacht dat ze het over de Gazanen had.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het gaat gewoon helemaal niet gebeuren. Ruim twee miljoen staatsburgers in Isral zijn Arabisch. Die zitten in het leger, werken bij de overheid en zitten in de politiek. Het idee dat al die mensen even gaan worden gedeporteerd is echt absurd.
dat is volgens mij heel simpel uitgelegd.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Definieer eerst maar eens waarom hamas vrijheidsstrijders moeten zijn. Daar opende wij immers de discussie mee.
"Staakt-het-vuren" komt er bij de meesten eigenlijk neer opdat Isral de wapens zou moeten neerleggen, niet de Palestijnen.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:36 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Waarom staken ze het vuren niet?
Isral onderdrukt niemand. Het geweld van Hamas is een doelbewuste keuze en nergens voor nodig.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:42 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat is volgens mij heel simpel uitgelegd.
Hamas komt in opstand tegen de onderdrukker Israel.
vanuit de Palestijnse kant zijn Hamas de vrijheidsstrijders.
Het is wel zo dat Hamas de muis is en Israel de leeuw, dus de kans op winnen zit er niet in.
Maar omdat ze van tijd tot tijd tegen Israel strijden, tegen de onderdrukker, voor vrijheid, dat maakt ze vrijheidsstrijder.
Hamas is 'n speerpunt van haat tegen Israel. Alle frustratie en haat die in 't palestijnse volk zit tegen Israel dat uit zich via Hamas.
Maar nu na 7 oktober is 't dus hoog tijd om Hamas en iedereen die Hamas steunt uit te roeien.
Ja dat zeg ik ook al de hele tijdquote:Op vrijdag 17 november 2023 17:38 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Boven staat mn uitleg waarom het terroristen zijn. Zuivere definitie er van komt overeen met de 7 oktober pogroms.
Daarmee is het genoeg qua uitleg.
Zolang Isral er baat bij heeft, worth it. Volgens mensen als Howard in ieder geval.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:25 schreef BlaZ het volgende:
Het werkelijke probleem is welk land die lui dan zou moeten opvangen. Ik durf te gokken dat dat weer Europa zal worden.
Hmm, en je kunt vast ook wel de post laten zien waar ik zoiets zou hebben gezegd?quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:47 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Zolang Isral er baat bij heeft, worth it. Volgens mensen als Howard in ieder geval.
Ik heb gezien hoe je de vraag of het 't je waard zou zijn driemaal ontweken hebt. Wat valt er dan te concluderen?quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, en je kunt vast ook wel de post laten zien waar ik zoiets zou hebben gezegd?
Dat lijkt me nou juist een schoolvoorbeeld van iemand die wel iets te persoonlijk betrokken is.quote:Omgang met Isral doet gemoederen hoog oplopen bij Buitenlandse Zaken. ‘Al onze geloofwaardigheid verloren’
De ontslagbrief van de diplomate die deze week opstapte uit onvrede over de kabinetssteun voor Isral, onderstreept hoezeer dit onderwerp een splijtzwam is op het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Beelden van zes vroeggeboren kinderen die waren overleden in het Al Ahli ziekenhuis in Gaza-Stad, omdat de elektriciteit van hun couveuses was uitgeschakeld, waren de druppel voor de ervaren diplomate Anglique Eijpe. Op LinkedIn schrijft ze: ‘Na alle mensonterende beelden die we de afgelopen weken gezien hebben, was deze door mensen gecreerde en te voorkomen tragedie wat me uiteindelijk bewoog mijn ontslagbrief in te dienen.’
In die brief schrijft ze dat de top van het departement niet luisterde naar haar waarschuwingen ‘in de week na 7 oktober’ om de ‘expliciet genocidale intenties geuit door onze bondgenoot Isral’ serieus te nemen. Haar aanvankelijke ‘hoop’ dat het beleid van ‘onvoorwaardelijke steun’ aan Isral zou worden aangepast, vervloog onder andere doordat de regering doorging met het leveren van F-35 onderdelen aan Isral. Dit maakt Nederland volgens Eijpe ‘waarschijnlijk direct betrokken bij oorlogsmisdaden’.
Het is gepeperde taal die aangeeft hoe hoog de gemoederen zijn opgelopen bij Buitenlandse Zaken. Afgelopen maand ondertekenden 350 ambtenaren er een protestbrief tegen het Nederlandse beleid. Daarin wordt onder meer ‘het uitblijven van medeleven met en sympathie voor Palestijnse burgerslachtoffers’ gesignaleerd, wat verklaard wordt uit het ‘institutioneel racisme binnen onze organisatie’.
Grote verdeeldheid
Het brede protest is, zegt een ervaren diplomaat, ‘redelijk uniek’ in de geschiedenis van het ministerie. ‘Ik heb dit niet eerder in die vorm gezien de afgelopen dertig, veertig jaar.’ Het zijn volgens hem vooral jongere ambtenaren. ‘Niet iedereen van de nieuwe generatie loopt automatisch in de pas en accepteert dat ambtenaren ook maar een radertje zijn en dit soort kritiek niet openlijk mogen uiten.’ Verklaarbaar is het wel, zegt hij. ‘Mensenrechten, Den Haag als hoofdstad van recht en vrede, iedereen krijgt het met de paplepel ingegoten. Nu is het verschil met wat we in de praktijk doen voor sommigen wel erg groot.’
Voor de duidelijkheid: er lopen op het ministerie niet alleen protesterende ambtenaren rond. Er zijn genoeg andere (top)diplomaten die vierkant achter Israls recht op zelfverdediging staan en vinden dat Nederland zijn invloed kan optimaliseren met de huidige koers. Daarbij speelt ook een grote rol dat twee van Nederlands belangrijkste bondgenoten – de Verenigde Staten en Duitsland – zich onomwonden achter Isral scharen. Berlijn versnelde sinds 7 oktober de exportprocedures om sneller wapens naar Isral te sturen.
Dat het Isralbeleid een splijtzwam is op het departement, is niets nieuws, beaamt Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma (D66), die van 2011 tot 2012 als diplomaat in Ramallah werkte. ‘Ik zag dagelijks de uitbreiding van de nederzettingen die ons tweestatenbeleid in gevaar brachten. Ik zag dagelijks hoe Palestijnse kinderen werden vastgezet. Daar rapporteerden wij over naar Den Haag, maar daar zat toen minister Uri Rosenthal (VVD, red.) en die zat daar helemaal niet op te wachten. Hij lunchte bij wijze van spreken wekelijks met de Isralische ambassadeur en daar had hij genoeg aan. Het is aan ambtenaren om dat te accepteren, maar ik kreeg toen door mijn overstap naar de politiek gelukkig een andere manier om me te uiten.’
Ook in de politieke arena is Isral voor sommige partijen een moeilijk onderwerp. Dat GroenLinks-PvdA-lijsttrekker Frans Timmermans nu door sommigen binnen de partij bekritiseerd wordt omdat hij te pro-Isralisch zou zijn, zal hem bekend voorkomen. Tien jaar geleden stapte partijgenoot Dsire Bonis op als Kamerlid omdat Timmermans, destijds minister van Buitenlandse Zaken, niet zwichtte voor haar oproepen de druk op Isral op te voeren omdat dat land zich niet hield aan zijn internationale verplichtingen.
‘Angstcultuur’
Op Buitenlandse Zaken heeft een nieuwe generatie diplomaten de afgelopen jaren al vaker van zich laten horen. Een rapport waarin ‘institutioneel racisme’ op het departement werd geconstateerd stuitte een jaar geleden op onbegrip bij de oudere generatie diplomaten, maar jongeren herkenden zich zich erin. Een van hen sprak tegen de Volkskrant van een ‘angstcultuur om je uit te spreken over dingen die de incrowd niet goed vindt’.
Ditmaal is die interne onvrede bij een deel van de ambtenaren wel openlijk geuit. Dat er tegelijkertijd vertrouwelijke documenten zijn gelekt, heeft de woede van de departementsleiding gewekt en tot aangifte geleid. Vooral omdat de lekkende ambtenaar hierdoor de veiligheid en het functioneren van een collega in Isral in gevaar heeft gebracht. Ondertussen worden er door de minister en de ambtelijke top wel gesprekken en ‘luistersessies’ gehouden met ambtenaren in Den Haag en op de posten. De ambtelijke top heeft ook met een afvaardiging van de protestbriefschrijvers gesproken.
Eijpe ziet in haar ontslagbrief een ‘pijnlijke herhaling’ van de besluitvorming in aanloop naar de Irak-oorlog en ziet een groot contrast met het Nederlandse Oekranebeleid. ‘We hebben in een paar weken al onze geloofwaardigheid verloren door de heldere en duidelijke inconsistentie van onze stellingname inzake een genocide en etnische zuiveringen die zich voor onze ogen afspelen’.
Ze vermeldt dat sinds 7 oktober ‘het onvoorstelbare aantal’ van 26 familieleden van haar voormalige echtgenoot in Gaza zijn omgekomen. Tegelijk verzet ze zich tegen de neiging binnen Buitenlandse Zaken om haar stellingname te verklaren uit haar ‘persoonlijke en emotionele betrokkenheid’. Het is vaak gebeurd, schrijft ze, dat haar expertise en ervaring zo ten onrechte zijn ‘getrivialiseerd’.
Waar honderden BZ-ambtenaren blijven werken in een systeem dat ze van ‘institutioneel-racistisme’ beschuldigen, zette Eijpe de enige stap die ambtenaren in Nederland kunnen zetten als ze het beleid onverenigbaar vinden met hun geweten: ze stapte op.
Ik weet het ook niet. Altijd wanneer ik voor vrijheid aan het strijden ben probeer ik festivalgangers overhoop te knallen. Zal ze leren, die Israelische regering!quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik ook al de hele tijd
Waarom kunnen het niet ook vrijheidsstrijders
Ze ziet er trouwens wel uit zoals ik verwacht had.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat lijkt me nou juist een schoolvoorbeeld van iemand die wel iets te persoonlijk betrokken is.
heel raar dat mensen het woord bezetten gebruiken. Waar halen ze het vandaan???quote:Op vrijdag 17 november 2023 16:51 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het gaat al mis met de redenering dat Isral een bezettende macht is. Isral bezette Gaza helemaal niet.
Bijzonder dat beelden van kinderen in couveuses de druppel waren. Je zou toch zeggen dat de beelden van 7 oktober van een duidelijke schokkendere aard waren.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Dat lijkt me nou juist een schoolvoorbeeld van iemand die wel iets te persoonlijk betrokken is.
In je hoofd klonk dit vast messcherpquote:Op vrijdag 17 november 2023 18:08 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet. Altijd wanneer ik voor vrijheid aan het strijden ben probeer ik festivalgangers overhoop te knallen. Zal ze leren, die Israelische regering!
Het is ook weer niet zo dat ze zomaar zonder gegronde intelligence dat ziekenhuis als doel hadden.quote:Op vrijdag 17 november 2023 17:09 schreef sp3c het volgende:
Het is meer dat mensen vraagtekens zetten bij het beschieten van een ziekenhuis om een laptop 10 geweren en een scherfvest
Niet dat men Stargate Command had verwacht ofzo
Natuurlijk ben je dan biasedquote:Ze vermeldt dat sinds 7 oktober ‘het onvoorstelbare aantal’ van 26 familieleden van haar voormalige echtgenoot in Gaza zijn omgekomen. Tegelijk verzet ze zich tegen de neiging binnen Buitenlandse Zaken om haar stellingname te verklaren uit haar ‘persoonlijke en emotionele betrokkenheid’. Het is vaak gebeurd, schrijft ze, dat haar expertise en ervaring zo ten onrechte zijn ‘getrivialiseerd’.
quote:Op vrijdag 17 november 2023 18:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
In je hoofd klonk dit vast messcherp
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |