Nou vooruit, als je echt zin hebt. Wel voorzichtig zijn dat je niet stikt.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:01 schreef TLC het volgende:
Stel, je zit in een restaurant en de ober komt naar je toe met de bestelling, terwijl je echt nog niks besteld hebt !!!
Neem je het bordje soep en de limonade dan toch aan ?![]()
Het is weliswaar een droom, maar in de B&A geschiedenis een van de weinige momenten dat Bassie en Adriaan in een fysiek gevecht verwikkeld rakenquote:Op donderdag 9 november 2023 16:05 schreef Writersright het volgende:
[..]
Nou vooruit, als je echt zin hebt. Wel voorzichtig zijn dat je niet stikt.
In dezelfde serie zit de droom van het gevecht met de trucker. Op een gegeven moment wordt er een soort klomp in een bordje gekieperd volgens mij. Wat moet dat voorstellen? Een klomp vlees ofzo? Een dikke hamburger? En wat doet die in de soep?
Oh en Bassie doet dat dus echt wel expres. Hij tilt er zelfs zijn bord voor op!
Blijft mooi.quote:Op donderdag 9 november 2023 16:05 schreef Writersright het volgende:
[..]
In dezelfde serie zit de droom van het gevecht met de trucker. Op een gegeven moment wordt er een soort klomp in een bordje gekieperd volgens mij. Wat moet dat voorstellen? Een klomp vlees ofzo? Een dikke hamburger? En wat doet die in de soep?
Disclaimer vooraf: ja, ik weet dat het een kinderserie is en dat er karikaturen zijn.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:01 schreef TLC het volgende:
Stel, je zit in een restaurant en de ober komt naar je toe met de bestelling, terwijl je echt nog niks besteld hebt !!!
Neem je het bordje soep en de limonade dan toch aan ?![]()
Die ''Ohooooh'' op 0:36 komt nog regelmatig in mijn gedachten opeens voorbij.quote:Op donderdag 9 november 2023 16:05 schreef Writersright het volgende:
[..]
'Mag ik een kop koffie met een slagroomgebakje'quote:Op donderdag 9 november 2023 21:46 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
een echtpaar waarvan de vrouw een hoed heeft die nog boven de Domtoren uit steekt
Dan moet je dat met je duim doen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 00:14 schreef TLC het volgende:
[..]
'Mag ik een kop koffie met een slagroomgebakje'
Die vrouw heeft trouwens wel gelijk, met je vingers in een slagroomgebakje is idd vies
https://www.pathe.nl/film/26967quote:Op donderdag 9 november 2023 15:56 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Zin in de docufilm!![]()
Is het al 23 november?
Mooi hoe ze Andre du Lord's hoofd nét uit de foto hebben gecropt. Hij is trouwens ook een van de weinige overlevende castleden die interessante dingen over de series kan zeggen.quote:Op dinsdag 14 november 2023 16:36 schreef Zipportal het volgende:
[..]
https://www.pathe.nl/film/26967
Dan hebben we Hans Leendertse nog, voor de HP, en Hans Otjes en die man die die inspecteur speelde (iemand een idee wie dat was/is?).quote:Op dinsdag 14 november 2023 17:30 schreef Writersright het volgende:
[..]
Mooi hoe ze Andre du Lord's hoofd nét uit de foto hebben gecropt. Hij is trouwens ook een van de weinige overlevende castleden die interessante dingen over de series kan zeggen.
Daarnaast nog een van de zoons van Aad, die een groen mannetje speelde. Sowieso kan de familie er over praten gezien ze betrokken waren bij de opnames.quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:39 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Dan hebben we Hans Leendertse nog, voor de HP, en Hans Otjes en die man die die inspecteur speelde (iemand een idee wie dat was/is?).
De vraag met acteurs binnen de familie is hoe neutraal ze zullen praten. De dochters van Bas hebben, afgaande op wat ik weet, net als hun moeder een gouden hart voor al hun dierbaren, maar zullen waken voor de reputatie van hun vader en oom. Alledrie hebben ze trouwens rollen gespeeld in de serie.quote:Op woensdag 15 november 2023 08:37 schreef Writersright het volgende:
[..]
Daarnaast nog een van de zoons van Aad, die een groen mannetje speelde. Sowieso kan de familie er over praten gezien ze betrokken waren bij de opnames.
De vraag met acteurs buiten de familie is op wat voor voet ze staan met Aad.
(Ik dacht vroeger dat inspecteur Caletti een dubbelrol van Aad was. Vond ze heel erg lijken.)
Kritisch hoeft niet te betekenen dat het een afzeikdocu (of afzeikboek) te betekenen. Juist omdat het zo uniek is wat ze hebben gedaan zou het interessant zijn om een enigzins objectief beeld van de geschiedenis te krijgen. Juist ook omdat ze (zoals alle artiesten) als amateur begonnen en vervolgens uitgroeiden tot een miljoenenbedrijf.quote:Op woensdag 15 november 2023 23:01 schreef DrDentz het volgende:
Een kritische docu past ook niet bij B&A, het moet toch feestelijk zijn in de bios, deze hele franchise is gecreëerd door 2 amateurs uit Vlaardingen, alle kritiek is muggenzifterij.
Het was interessant om Aad weer als Baron te zien, in een pak wat meer aan de Paul-Baron deed denken. Ook leuk om Vlugge Japie te zien maar die kwam meer awkward/zielig over met z'n rollator.quote:Op donderdag 16 november 2023 16:09 schreef viseenoptie het volgende:
Wat vonden jullie eigenlijk van Keet & Koen en de Speurtocht naar Bassie & Adriaan? heb hem 1x gezien beetje half bij een nichtje, maar leuk genoeg om als B&A fan hem helemaal te kijken?
Als je doelt op 'oh wat een jaar', daar worden op het moment herhalingen van uitgezonden. Het zou dus kunnen dat dit voor de film is opgenomen. Al is Patrick Martens ook wel het type BN'er dat inderdaad gemaakt verbaasd gaat doen.quote:Op donderdag 16 november 2023 21:38 schreef Ceviche het volgende:
Overigens speelt Patrick Martens in die film de rol van Koen, en in die film speelt Bas zowel Bassie als Vlugge Japie. Was Patrick vorige week in 'het jaar van' helemaal verbaasd dat beide rollen door Bas gespeeld worden
Hij zat nota bene zelf in die film
Oh wat een jaar is dat spelletjesprogramma op rtl. Ik bedoel dat programma van sbs6 waarin ze elke aflevering terugkijken op een specifiek jaar met bn'ers en de gebeurtenissen uit dat jaar bespreken. Voor zover ik weet is dat nieuw, bepaalde bn'ers zijn er bijvoorbeeld niet jonger op geworden.quote:Op donderdag 16 november 2023 22:59 schreef Japepk het volgende:
[..]
Als je doelt op 'oh wat een jaar', daar worden op het moment herhalingen van uitgezonden. Het zou dus kunnen dat dit voor de film is opgenomen. Al is Patrick Martens ook wel het type BN'er dat inderdaad gemaakt verbaasd gaat doen.
Is inderdaad een nieuw programma.quote:Op donderdag 16 november 2023 23:09 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Oh wat een jaar is dat spelletjesprogramma op rtl. Ik bedoel dat programma van sbs6 waarin ze elke aflevering terugkijken op een specifiek jaar met bn'ers en de gebeurtenissen uit dat jaar bespreken. Voor zover ik weet is dat nieuw, bepaalde bn'ers zijn er bijvoorbeeld niet jonger op geworden.
Ik zweer nog altijd bij de Griekse intro, en dan vooral die van de eerste aflevering.quote:
Onbegrijpelijk dat deze allemaal zijn ingewisseld voor 1 (moderne) tune. Zeker de schatkaart en de verzonken stad hadden echt een eigen stijl.quote:
Ook die loopt al tegen de 90. Zou toch wat zijn als die een uitvaart krijgt in een groene, doormidden gezaagde Lada in een kooi…quote:Op maandag 20 november 2023 20:24 schreef Writersright het volgende:
Als Paul overlijdt zal Nederland huilen, huilen, huilen!
Ik denk dat dat het enige waardige afscheid voor hem zou zijn. Wie weet nog een aantal bekabelde gebroken telefoons die aan de achterkant van de auto hangen.quote:Op maandag 20 november 2023 22:06 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Ook die loopt al tegen de 90. Zou toch wat zijn als die een uitvaart krijgt in een groene, doormidden gezaagde Lada in een kooi…
Ik ga een dagje later.quote:Op maandag 20 november 2023 22:12 schreef DrDentz het volgende:
Zaterdag met een vriend naar Pathe voor de docu, ben erg benieuwd! Wat een ook gebeurt, altijd blijven lachen!
En bij Bassie een zakkende kist met ‘Dag vriendjes’, gezongen door alle nabestaanden.quote:Op dinsdag 21 november 2023 09:41 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik denk dat dat het enige waardige afscheid voor hem zou zijn. Wie weet nog een aantal bekabelde gebroken telefoons die aan de achterkant van de auto hangen.
Hij gooide er nog een onvervalste Drommels uitquote:Op vrijdag 24 november 2023 20:44 schreef TLC het volgende:
Paul van Gorkum was vandaag bij EditieNL
Hij ziet er nog vrij fit uit voor een 90 jarigeen hij speelt nog steeds een geweldige slechterik
Waar in de uitzending ongeveer?quote:Op vrijdag 24 november 2023 20:44 schreef TLC het volgende:
Paul van Gorkum was vandaag bij EditieNL
Hij ziet er nog vrij fit uit voor een 90 jarigeen hij speelt nog steeds een geweldige slechterik
Ik ben ook héél benieuwd.quote:Op zaterdag 25 november 2023 16:15 schreef Magister_Artium het volgende:
Was het nog wat bij de film? Of hebben jullie allemaal een geheimhoudingscontract moeten tekenen?
Vóór de docu eerst een woordje van Adriaan.quote:Op zaterdag 25 november 2023 16:15 schreef Magister_Artium het volgende:
Was het nog wat bij de film? Of hebben jullie allemaal een geheimhoudingscontract moeten tekenen?
Aadje blijft natuurlijk Aadje. Alles voor de centjes.quote:Op zondag 26 november 2023 09:00 schreef Writersright het volgende:
Thanks voor de review. Jammer dat het eigenlijk een extended edition is van iets wat al gratis was. Vind het zelf altijd flauw wanneer bedrijven iets gratis later betaald verkopen. Het is al een beetje wat we verwachtten. Ik dacht dat met name @:Arniealberts daar scherp op zat.
Voor het algemene publiek denk ik leuk om te zien en het zou me niet verbazen als het binnenkort op Videoland wordt uitgebracht zodat mensen die de series kijken dat ook kunnen zien. Vanuit dat oogpunt is het een leuke aanvulling op het geheel denk ik.
Dank. Jammer dat ik gelijk had.quote:Op zondag 26 november 2023 09:00 schreef Writersright het volgende:
Thanks voor de review. Jammer dat het eigenlijk een extended edition is van iets wat al gratis was. Vind het zelf altijd flauw wanneer bedrijven iets gratis later betaald verkopen. Het is al een beetje wat we verwachtten. Ik dacht dat met name @:Arniealberts daar scherp op zat.
Voor het algemene publiek denk ik leuk om te zien en het zou me niet verbazen als het binnenkort op Videoland wordt uitgebracht zodat mensen die de series kijken dat ook kunnen zien. Vanuit dat oogpunt is het een leuke aanvulling op het geheel denk ik.
Dit zie ik níet gebeuren. In de docu was hét moment geweest om deze mogelijke werkopnamen te plaatsen. Als (grote als) die er al/nog zijn, is dat op film. Maar ergens denk ik dat we dat allemaal reeds gezien hebben.quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:46 schreef Writersright het volgende:
Er zijn vast nog wel een paar snippers van beelden uit series die we niet gezien hebben. Verwijderde scenes ed. Maar dat is een handjevol.
Meestal overgezet vanaf de opgenomen VHS(?)-banden die Aad zelf bijhield en weer redelijk netjes doorkopieerde naar verzamelbanden. Beetje jammer wel dat daarbij een geluidspoor van de tv op dat moment erdoorheen ging, maar uniek materiaal desalniettemin (Tineke!). Sommige gastoptredens waren alleen dermate slecht van kwaliteit (of van inhoud) dat deze niet op YouTube zijn gezet.quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:46 schreef Writersright het volgende:
Voor de rest is het gros uitgebracht en zijn zelfs obscure specials op hun Youtube-kanaal gezet.
Opnieuw: dít was het moment om de filmrollen fatsoenlijk in te laden, en helaas is er hier (en op Pebble) gekozen voor AI. De goedkoopste en, dare I say, meeste luie variant van de opties.quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:46 schreef Writersright het volgende:
Het enige "grote" wat ze nog zouden kunnen uitbrengen is een HD-versie van hun series waar mogelijk, of een release met de oorspronkelijke muziek. Beiden zie ik niet snel gebeuren.
quote:
Ik had hetzelfde. Als die beelden het eind van de docu zijn, is alleen dat al de moeite om naar de bios te gaan.quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
k zag net onderstaande videofragment, en ik schoot toch vol. Fuck.
Idd zware beelden. Aan het einde zie je een klein beetje "Bas" terug in hem maar het is snel gegaan. Paar jaar terug was hij nog scherp en actief als altijd.quote:Op woensdag 29 november 2023 10:49 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Zondag naar de film geweest. Was best leuk. En die laatste beelden van Bas waren idd best zielig.Had ergens al verwacht dat-ie dit jaar nog het loodje zou gaan leggen, maar hij lijkt het toch nog ff uit te stellen. Maja, met het motto "wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" is dat ook ergens wel logisch.
Wie weet is het een herhaling van de eerdere NPO-documentaire, de herfst van Bassie en Adriaan.quote:Op woensdag 29 november 2023 15:35 schreef Fred_B het volgende:
Tina Nijkamp had het in haar Instagram-stories een paar dagen terug over een documentaire over B&A op 7 januari op NPO1. Is dat hetzelfde als wat nu bioscoop draait?
Het lastige van hun carriere is dat het heel breed is en op veel stukken kan je inzoomen maar dat kost ook weer tijd. Crocksons vinden ze zelf heel leuk maar heb niet het idee dat het algemene publiek daar geen groot deel van de docu aan zou willen besteden.quote:Op woensdag 29 november 2023 14:19 schreef J83 het volgende:
Is die speelduur van 69 minuten inclusief de aftiteling? Vind het erg jammer dat de documentaire zo kort is
Ik zou zelfs zeggen dat ze het een paar jaar eerder hadden moeten doen, toen fysieke media nog wat hotter was. Een mooie Blu-ray met gerestaureerd beeld was interessanter geweest dan uitgave #23 van dezelfde serie met een ander hoesje.quote:Op dinsdag 28 november 2023 19:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
Opnieuw: dít was het moment om de filmrollen fatsoenlijk in te laden, en helaas is er hier (en op Pebble) gekozen voor AI. De goedkoopste en, dare I say, meeste luie variant van de opties.
Een compliment voor Martijn dat hij met dit duo al die jaren is bezig gebleven en het vuur brandend heeft gehouden (ik zei het elders ook al maar niet met zoveel woorden), en er zal vast een goede reden zijn waarom een filmscan niet haalbaar was, maar dat blijft doodzonde.
Bot gezegd is dat zeker interessant maar zal dat moeten gebeuren of zonder copyrighted materiaal (waardoor je een droge docu krijgt) of wanneer Bas/Aad er niet meer zijn. Iets wat het lastiger maakt is dat het aantal mensen dat er bij was ook minder wordt natuurlijk.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:23 schreef Ceviche het volgende:
Ik hoop wel een beetje op een grotere focuserie ooit, 6 afleveringen van een uur ofzo, en dan wel met kenners of mensen die iets zinnigs te zeggen hebben (niet dat dat in deze film zo is, maar er zitten toch altijd wat uitspraken in van geïnterviewden die gewoonweg niet kloppen).
En dan wel het echte verhaal, met een aflevering over hun fitties en verhalen over hun commerciële keuzes bijvoorbeeld
Maar omdat ze alles in eigen beheer hebben (en zo'n docu van twee kanten niet zullen willen) zal dat er niet van komen helaas.
Ga ik heel bot wezen: Waar hebben de heren nou géén minder fijne herinneringen over? Echt hoor.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:46 schreef Writersright het volgende:
[..]
De Plaaggeest is hun eerste serie en daardoor een van de interessantste qua vormen van de formule. De heren zelf hebben echter minder fijne herinneringen daaraan dus proberen daar vaak kort over te zijn.
De Huilende Professor kreeg volgens mij ook echt die extra's als 'goedmakertje' voor de tegenvallende beeldkwaliteit. Slim opgelost, de grootste brokken van de Penta-tapes als deleted scene erbij, en een intro'tje van Aad.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:46 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik zou zelfs zeggen dat ze het een paar jaar eerder hadden moeten doen, toen fysieke media nog wat hotter was. Een mooie Blu-ray met gerestaureerd beeld was interessanter geweest dan uitgave #23 van dezelfde serie met een ander hoesje.
Hadden ze gelijk een paar leuke extra's per serie er op kunnen zetten. Ze hebben daar genoeg materiaal voor. Van foto's tot video tot muziek tot meer info over de productie en tijdsbeeld. Ze hadden bijv ook voor elke serie een korte retrospective kunnen opnemen (zoals bij de recente docu) en dat er op zetten. Had Martijn in een dagje kunnen opnemen voor alle series.
De Huilende Professor had echt goede extra's maar dat zette helaas niet het voorbeeld voor andere series.
quote:Op woensdag 29 november 2023 20:23 schreef Ceviche het volgende:
Ik hoop wel een beetje op een grotere focuserie ooit, 6 afleveringen van een uur ofzo, en dan wel met kenners of mensen die iets zinnigs te zeggen hebben (niet dat dat in deze film zo is, maar er zitten toch altijd wat uitspraken in van geïnterviewden die gewoonweg niet kloppen).
En dan wel het echte verhaal, met een aflevering over hun fitties en verhalen over hun commerciële keuzes bijvoorbeeld
Maar omdat ze alles in eigen beheer hebben (en zo'n docu van twee kanten niet zullen willen) zal dat er niet van komen helaas.
Dit is wel ooit mijn plan geweest, maar je blijft hangen op het pijnpunt dat de rechthebbenden (niet eens zozeer Bas en/of Aad, als vooral 'hoeder' Sjef Scholte van Mountain Road) al steigeren als je 'Bassie en Adriaan' in een titel gebruikt. Er is in Nederland niet één product of merk zo scherp gespitst op het offline halen van onrechtmatig materiaal als Bassie en Adriaan. Op dat gebied is het de Nederlandse Prince.quote:Op donderdag 30 november 2023 08:26 schreef Writersright het volgende:
[..]
Bot gezegd is dat zeker interessant maar zal dat moeten gebeuren of zonder copyrighted materiaal (waardoor je een droge docu krijgt) of wanneer Bas/Aad er niet meer zijn. Iets wat het lastiger maakt is dat het aantal mensen dat er bij was ook minder wordt natuurlijk.
Zeker een interessant idee en de moeite waard om te verkennen.
En als je het een titel geeft als 'Die clown en die acrobaat' of iets wat er op lijkt? Voor de goede verstaander denk ik duidelijk genoeg, en je vermijdt hun namen. Eventueel zonder het woord die om geen direct citaat te gebruikenquote:Op donderdag 30 november 2023 22:06 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
[..]
Dit is wel ooit mijn plan geweest, maar je blijft hangen op het pijnpunt dat de rechthebbenden (niet eens zozeer Bas en/of Aad, als vooral 'hoeder' Sjef Scholte van Mountain Road) al steigeren als je 'Bassie en Adriaan' in een titel gebruikt. Er is in Nederland niet één product of merk zo scherp gespitst op het offline halen van onrechtmatig materiaal als Bassie en Adriaan. Op dat gebied is het de Nederlandse Prince.
Dat zijn echt boeiende vragen. Duiken in de evolutie. Ze kunnen makkelijk zeggen "De Plaaggeest werkte niet, toen heb ik nieuwe boefjes geschreven." maar duik daar dan dieper in. De karakters Bassie en Adriaan zjn ook geevolueerd tussen Plaaggeest/Sleutel. Wat zijn de inzichten die daar toe leidden?quote:Op donderdag 30 november 2023 22:01 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ga ik heel bot wezen: Waar hebben de heren nou géén minder fijne herinneringen over? Echt hoor.
We leven in een tijd waarin redacties en producties vaak bestaan uit louter 'de hoofdzaken', en de kleine niemendalletjes volledig verdwijnen in het niets, vergeten worden, wat dan ook. Dát is wat mij betreft een goudmijn die geen enkele onderzoekende journalist durft aan te grijpen.
Ik had Bas willen horen over zijn tijd voor Radio Noordzee, ik had Aad willen horen over de 41 geslaagde parachutesprongen, ik had ze wél willen horen over de periode dat ze begonnen als freelancer voor de BRT (1983-84), ik had alles willen weten over de oerversie van de liveshows. Maar daar is het nu gewoon te laat voor.
Deze vibe. Ik heb toen wel eens gereageerd dat ze een masterclass hadden kunnen geven in die tijd, en de zalen waren uitverkocht geweest. Zie hoe Bas en Aad hun verhalen vlekkeloos en naadloos aanvullen. Dít mis je zonder Bas.
Ook al was het een goedmakertje, het was wel welkom. Frustrerend voor Martijn ook. Hij heeft duidelijk veel passie voor de series en dan wil hij ook gewoon de beste kwaliteit. Money talks maar wellicht zouden juist die scans meer geld opleveren. Mooiere DVD's, beeldkwaliteit acceptabel voor Netflix ed.quote:Op donderdag 30 november 2023 22:04 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
De Huilende Professor kreeg volgens mij ook echt die extra's als 'goedmakertje' voor de tegenvallende beeldkwaliteit. Slim opgelost, de grootste brokken van de Penta-tapes als deleted scene erbij, en een intro'tje van Aad.
De uitgaves waren echt een simpele reskin, maar dat was ook wat de uitgever indertijd wilde. Toen ze overstapten naar eOne, was het ook de bedoeling (in ieder geval van Martijn) om de rollen nog één keer in HD in te scannen en daarmee verder te gaan, maar eOne wilde gewoon 'quick en dirty' nog eens dezelfde dvd's in een caravanbox. Tsja, en daar sta je dan met je goeie gedrag.
Ik geloof dat @ArnieAlberts de info/inzichten heeft om het qua inhoud interessant te maken maar een documentaire zonder video/foto's van de series komt al snel "droog" over, helemaal wanneer het een langere docu zou zijn. Mensen die een docu over Bassie en Adriaan willen kijken willen doorgaans ook Bassie en Adriaan (en Bas en Aad) er in zien.quote:Op vrijdag 1 december 2023 09:26 schreef H_T het volgende:
[..]
En als je het een titel geeft als 'Die clown en die acrobaat' of iets wat er op lijkt? Voor de goede verstaander denk ik duidelijk genoeg, en je vermijdt hun namen. Eventueel zonder het woord die om geen direct citaat te gebruiken
Zeker zolang die twee geldwolven nog in leven zijn.quote:Op vrijdag 1 december 2023 09:39 schreef Writersright het volgende:
[..]
maar al met al is zoiets enorm tricky.
Ik denk dat het bij Bassie en Adriaan wel interessant is om te zien waarom ze met zo veel mensen overhoop hebben gelegen. Natuurlijk hebben Bas en Aad door de armoede in hun jonge jaren geleerd dat je hard moet werken en moet pakken waar je recht op hebt (of in de praktijk, waar je recht op denkt te hebben).quote:Op vrijdag 1 december 2023 09:39 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik geloof dat @:Arniealberts de info/inzichten heeft om het qua inhoud interessant te maken maar een documentaire zonder video/foto's van de series komt al snel "droog" over, helemaal wanneer het een langere docu zou zijn. Mensen die een docu over Bassie en Adriaan willen kijken willen doorgaans ook Bassie en Adriaan (en Bas en Aad) er in zien.
Technisch gezien zou je wel interviews kunnen houden met bijvoorbeeld de acteurs die de boeven spelen en rechtenvrije foto's kunnen gebruiken maar al met al is zoiets enorm tricky.
Forum.clownenacrobaat.nl kwam op een gegeven moment in plaats van Forum.bassieenadriaan.nl. Nog steeds claims.quote:Op vrijdag 1 december 2023 09:26 schreef H_T het volgende:
[..]
En als je het een titel geeft als 'Die clown en die acrobaat' of iets wat er op lijkt? Voor de goede verstaander denk ik duidelijk genoeg, en je vermijdt hun namen. Eventueel zonder het woord die om geen direct citaat te gebruiken
Waarvoor dank. Er zijn meerdere ideeën geweest - ik wilde ooit Martijn door het Adrina-depot volgen om te zien wát er nog is aan oude beelden en/of audio en hoe dat bewaard is; ik heb vluchtig met het idee gelopen om -na de blauwe biografie van Aad en het rode boekje van Bas- een paars (blauw en rood samen) óf knalgeel boekje te maken, waarin ik élke geschreven column en/of uitspraak van Bas en Aad uit eerdere interviews en/of publicaties, staaf tegen de feitelijk gebeurde (en vaak ook gedocumenteerde) versie, of vanuit het oogpunt van de andere partijen en hoe zij ernaar kijken. Ik heb toen gelopen met het plan om (vooral) de biografie even te benaderen als dat wat het pretendeert te zijn, een getuigenissenverklaring van Aad die in een mogelijke rechtszaak gebruikt kon worden. Sommige zinnen ("Vanaf dat moment zijn de rechten van alle series in bezit van Bassie & Adrina Producties.") tonen dat zwaar onsubtiel aan.quote:Op vrijdag 1 december 2023 09:39 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik geloof dat @:Arniealberts de info/inzichten heeft om het qua inhoud interessant te maken maar een documentaire zonder video/foto's van de series komt al snel "droog" over, helemaal wanneer het een langere docu zou zijn. Mensen die een docu over Bassie en Adriaan willen kijken willen doorgaans ook Bassie en Adriaan (en Bas en Aad) er in zien.
Technisch gezien zou je wel interviews kunnen houden met bijvoorbeeld de acteurs die de boeven spelen en rechtenvrije foto's kunnen gebruiken maar al met al is zoiets enorm tricky.
Ik zou het eerder zelfingenomen noemen. De heren hebben een goed product afgeleverd, waar generaties van genieten. De oudste fans van het eerste uur kunnen nu kleinkinderen hebben en met hen samen naar alle oude series kijken.quote:Op zaterdag 2 december 2023 22:21 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Waarvoor dank. Er zijn meerdere ideeën geweest - ik wilde ooit Martijn door het Adrina-depot volgen om te zien wát er nog is aan oude beelden en/of audio en hoe dat bewaard is; ik heb vluchtig met het idee gelopen om -na de blauwe biografie van Aad en het rode boekje van Bas- een paars (blauw en rood samen) óf knalgeel boekje te maken, waarin ik élke geschreven column en/of uitspraak van Bas en Aad uit eerdere interviews en/of publicaties, staaf tegen de feitelijk gebeurde (en vaak ook gedocumenteerde) versie, of vanuit het oogpunt van de andere partijen en hoe zij ernaar kijken. Ik heb toen gelopen met het plan om (vooral) de biografie even te benaderen als dat wat het pretendeert te zijn, een getuigenissenverklaring van Aad die in een mogelijke rechtszaak gebruikt kon worden. Sommige zinnen ("Vanaf dat moment zijn de rechten van alle series in bezit van Bassie & Adrina Producties.") tonen dat zwaar onsubtiel aan.
Maar ja, dan kom je met de vaste zaken uit het leven: tijd, geld, moeite. Over een paar jaar zijn Bas en Aad dood, wat boeit het men dan nog. De échte duistere verhalen over hoe Bas niet leuk met kinderen was rondom de shows komen dan pas écht naar boven, alleen denk ik dat dan de verhalen over Aad (Die zijn er ook - hij kon het gewoon wat beter verbergen) ook meer naar buiten komen.
Het zijn absolute vakmensen geweest, maar het waren ook rasechte Vlaardingers, heel direct en hard. Het is alleen zo jammer dat ze allebei (vooral Aad) zo narcistisch zijn dat ze bij henzelf werkelijk nooit de hand in eigen boezem hebben durven steken. Als er al een fout door hen werd gemaakt, had het als gevolg dat een ander incapabel werk afleverde. In elke f'ing situatie. Hou op met me.
quote:Op zaterdag 2 december 2023 22:12 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Forum.clownenacrobaat.nl kwam op een gegeven moment in plaats van Forum.bassieenadriaan.nl. Nog steeds claims.
En dat is het jammere. Ze presenteren zichzelf zo graag als menselijk en down to earth maar zelf maken ze volgens hen idd weinig fouten. Juist dat zou hen en het product mooier maken. Dat groeien. Leren van dingen die ze verkeerd hebben aangepakt. Dát is inspiratie. Niet alleen het zelf opgebouwd hebben maar zelf ook fouten gemaakt hebben en er van leren.quote:Op zaterdag 2 december 2023 22:21 schreef ArnieAlberts het volgende:
Het zijn absolute vakmensen geweest, maar het waren ook rasechte Vlaardingers, heel direct en hard. Het is alleen zo jammer dat ze allebei (vooral Aad) zo narcistisch zijn dat ze bij henzelf werkelijk nooit de hand in eigen boezem hebben durven steken. Als er al een fout door hen werd gemaakt, had het als gevolg dat een ander incapabel werk afleverde. In elke f'ing situatie. Hou op met me.
In het boek van Aad staan behoorlijk wat conflicten beschreven, en het lag inderdaad altijd aan de ander.quote:Op zaterdag 2 december 2023 22:21 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Waarvoor dank. Er zijn meerdere ideeën geweest - ik wilde ooit Martijn door het Adrina-depot volgen om te zien wát er nog is aan oude beelden en/of audio en hoe dat bewaard is; ik heb vluchtig met het idee gelopen om -na de blauwe biografie van Aad en het rode boekje van Bas- een paars (blauw en rood samen) óf knalgeel boekje te maken, waarin ik élke geschreven column en/of uitspraak van Bas en Aad uit eerdere interviews en/of publicaties, staaf tegen de feitelijk gebeurde (en vaak ook gedocumenteerde) versie, of vanuit het oogpunt van de andere partijen en hoe zij ernaar kijken. Ik heb toen gelopen met het plan om (vooral) de biografie even te benaderen als dat wat het pretendeert te zijn, een getuigenissenverklaring van Aad die in een mogelijke rechtszaak gebruikt kon worden. Sommige zinnen ("Vanaf dat moment zijn de rechten van alle series in bezit van Bassie & Adrina Producties.") tonen dat zwaar onsubtiel aan.
Maar ja, dan kom je met de vaste zaken uit het leven: tijd, geld, moeite. Over een paar jaar zijn Bas en Aad dood, wat boeit het men dan nog. De échte duistere verhalen over hoe Bas niet leuk met kinderen was rondom de shows komen dan pas écht naar boven, alleen denk ik dat dan de verhalen over Aad (Die zijn er ook - hij kon het gewoon wat beter verbergen) ook meer naar buiten komen.
Zal wel van videoland moeten, logisch ook. Als ze van videoland gaan zullen ze wel weer beschikbaar komen op youtubequote:Op zaterdag 2 december 2023 22:01 schreef Writersright het volgende:
Las trouwens op hun FB dat de reden dat de series van Youtube af zijn is dat ze het kanaal overzichtelijker willen maken en opnieuw willen inrichten. Wanneer de series terugkomen durven ze niet te zeggen maar "gelukkig" kan je ze tegen betaling op Videoland kijken.
(Betaling als in: Videoland-abbo)
Wat een BS reden
Uiteraard kunnen ze niet voor de series playlists maken en moeten ze maar verwijderd worden.
Heb paul van gorcum een aantal jaar geleden eens gesproken, maar die wil daar ook niet te veel over kwijt. Hij keek wel met plezier terug naar de b&a tijd en vond het erg jammer dat hun relatie zo geëindigd is.quote:Op zondag 3 december 2023 22:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In het boek van Aad staan behoorlijk wat conflicten beschreven, en het lag inderdaad altijd aan de ander.
Een opvallend verhaal vond ik hoe er gebroken werd met Joop Dikmans. Er was het verhaal van de Griekenlandopnames waarbij er een conflict ontstond over de eigen bijdrage voor de restaurantrekening, waarbij Joop naar Aad gesnauwd zou hebben dat hij boel aan het bedonderen was.
Daarnaast is er dan het aparte verhaal waarbij Joop gevallen was toen ze speelden dat hij het hotel moest verlaten. De schoonvader van Aad zou Joop toen in zijn eigen auto naar huis gebracht hebben, en zelf met de trein naar huis zijn gegaan. Hier in dit draadje is een andere verklaring te lezen, iets waarbij Bassie Joop geduwd zou hebben, Joop was van huis uit ook clown, en Bassie kon geen andere clown tolereren.
Ik vind het sowieso opvallend dat 't 'val-verhaal' in het boek terechtgekomen is. Aad had het er ook uit kunnen houden, maar kennelijk vond hij het belangrijk om te verklaren.
Maar goed, ik vraag me af hoeveel we ermee kunnen, Aad heeft zijn verhaal gedaan, en Joop Dikmans is ondertussen overleden. Hoogstens kan het nog aan zijn zoon of dochter gevraagd worden, of aan zijn broer, Harry Dikmans, al is die ondertussen ook al 96 jaar.
Sowieso wordt de lijst met mensen die iets gevraagd kan worden steeds kleiner. Jaap Stobbe is in 2020 overleden, Dick Rienstra in 2021 en Joop Dikmans in 2022. Ik denk dat het nog het interessantst is om Paul van Gorcum over zijn Bassie en Adriaan tijd te interviewen. In het boek van Aad wordt hij in Griekenland neergezet als een zuipschuit, en in Europa en de VS als een zeer irritante man. Desalniettemin was Paul er in 1979 al bij, als museumdirecteur, hij speelde de huilende professor in 1981 en was tot 1994 de Baron. Als hij zo'n vervelende man was, dan hadden Bas en Aad er toch niet zo lang mee samengewerkt?
Altijd weer die kut-website. Weten we nog dat ie ruzie had met de (oké, cynisch en denigrerende) reporter van de VARA Gids? Letterlijk élk zinnetje analyseren. Sta daar toch boven, man.quote:Op zondag 3 december 2023 21:57 schreef Writersright het volgende:
[..]
En Adriaan maar berekeningen op z'n website pleuren om fans te overtuigen dat hij gelijk had.
Goed dan. Ik ga voor één keer iets uit de doeken doen: ik heb Paul dus hierover gesproken, drie kwartier lang, way back in 2017. Ik was bij hem thuis voor iets totaal anders, maar Aads boek was nét uit, en had deze meegenomen. Ik had elk wissewasje waar Paul in genoemd werd een post-it geplakt en hem het boek voorgelegd; de rechtszaak was toen net in volle gang, en Paul had net daarvoor de uitspraak 'Ze kunnen wel over me heen lopen, maar niet heen en weer' gedaan in de media.quote:Op zondag 3 december 2023 22:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat het nog het interessantst is om Paul van Gorcum over zijn Bassie en Adriaan tijd te interviewen. In het boek van Aad wordt hij in Griekenland neergezet als een zuipschuit, en in Europa en de VS als een zeer irritante man. Desalniettemin was Paul er in 1979 al bij, als museumdirecteur, hij speelde de huilende professor in 1981 en was tot 1994 de Baron. Als hij zo'n vervelende man was, dan hadden Bas en Aad er toch niet zo lang mee samengewerkt?
Dit is het gewoon. Al bij Jensen! zei Aad: "Het was altijd door een derde dat er gedoe ontstond". Nee Aad, het gedoe ontstond omdat je alles in je eentje denkt te kunnen bepalen en niemand ooit een beter idee kan aandragen. En de mensen waar je wel met tegenzin naar luistert daar soms, maar ook niet altijd, een goeie invalshoek vinden.quote:Op maandag 4 december 2023 08:46 schreef Writersright het volgende:
Ik heb het idee gekregen dat Bas en Aad van nature heel verdedigend zijn. Als je als acteur net ze werkt hun script volgt is alles goed. Als je komt met eigen ideeen of vindt dat iets beter anders kan denk ik dat dat niet altijd goed door met name Aad ontvangen wordt. Alsof hij aangevallen wordt. Dat is het idee wat ik krijg door al die ruzies. Zijn woord is God en de rest moet er naar luisteren. En dat bedoelt hij met de beste intenties.
Aad heeft een immense bewijsdrang. Als je zou zeggen dat Aad in scene 2 in de Sleutel 30 stappen zet dan zie ik hem er voor aan om die scene te pakken en van elke stap een screenshot te maken om het tegendeel te bewijzen.quote:Op maandag 4 december 2023 19:49 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Altijd weer die kut-website. Weten we nog dat ie ruzie had met de (oké, cynisch en denigrerende) reporter van de VARA Gids? Letterlijk élk zinnetje analyseren. Sta daar toch boven, man.
Vermoed dat bijvoorbeeld Jaap Stobbe daarom persona non grata was. Jaap had goede ideeen, en nog erger, anderen waren het eens met hem. Wat een vernedering voor Aad.quote:Op maandag 4 december 2023 20:03 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Dit is het gewoon. Al bij Jensen! zei Aad: "Het was altijd door een derde dat er gedoe ontstond". Nee Aad, het gedoe ontstond omdat je alles in je eentje denkt te kunnen bepalen en niemand ooit een beter idee kan aandragen. En de mensen waar je wel met tegenzin naar luistert daar soms, maar ook niet altijd, een goeie invalshoek vinden.
Dat heb ik vooral bij de Kroon door die telefooncellen.quote:Op maandag 4 december 2023 09:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hoe het ook zij, ik was vroegergeen fan van B&A, maar heb onlangs ontdekt dat het Telekids kanaal op vrijdag en zaterdagavond laat de series herhaalt en kijk er met plezier naar. Vooral het tijdsbeeld is erg leuk. Grenzen in Europa, bedragen in guldens, rijkspolitie, oude automodellen die toen nieuw waren, bemande benzinepompen etc.
Ik heb als kind een handtekening van hem gekregen, op mijn kaartje voor de show. Maar inderdaad, bekende personen moet je niet te veel lastigvallen. Ik ben ooit Paul Haenen in de trein tegengekomen. Toen ik iets langer keek en dacht hem te herkennen, keek hij me geïrriteerd aan. Ergens wel voor te stellen, als je voortdurend wordt herkend.quote:Op maandag 4 december 2023 22:08 schreef quirina het volgende:
Bassie was in het echt niet aardig hoor!
Hij had geen zin in kinderen die met hem op de foto wilden. heel chagarijnige nare man.
Je had het over een scène met een koffer waarbij niet Paul, maar Hans de koffer niet wilde dragen. De scène ging er juist over dat Paul het per se wél met koffer wilde spelen.quote:Op maandag 4 december 2023 20:01 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Goed dan. Ik ga voor één keer iets uit de doeken doen: ik heb Paul dus hierover gesproken, drie kwartier lang, way back in 2017. Ik was bij hem thuis voor iets totaal anders, maar Aads boek was nét uit, en had deze meegenomen. Ik had elk wissewasje waar Paul in genoemd werd een post-it geplakt en hem het boek voorgelegd; de rechtszaak was toen net in volle gang, en Paul had net daarvoor de uitspraak 'Ze kunnen wel over me heen lopen, maar niet heen en weer' gedaan in de media.
Hij vertelde toen al hoe dat sfeer tussen acteurs onderling en vooral met Bas best wel goed was, maar dat Hans Beijer (we spreken nu opnamesessie '93, Reis vol Verrassingen) nogal op zichzelf was. De acteurs kregen van het team de tijd en ruimte om lekker uit te gaan in de steden die ze aandeden, maar Hans Beijer bleef alsmaar op zijn hotelkamertje, tot zelfs Bas een keer hem toebeet dat hij er nodig eens op uit moest.
Ik vertel nu eigenlijk veel te veel, ik weet dat er genoeg gekkies hier meekijken (hoi gekkies - nee, hij had 'We zullen ze krijgen die Bassie en die Adriaan' niet meer op cassette liggen), maar in mijn ogen is dit een mooi objectief beeld van Paul van Gorcum. Hij heeft honderden, zo niet duizenden theaterstukken, blijspelen en kluchten gespeeld zo niet geregisseerd, stem-regie, ingesproken, geacteerd... En hij wordt herinnerd als Gargamel en De Baron. Dat is treurig. Die man is een levende legende... En toen ie aan het slot van het gesprek ondanks alles wat er speelde wel oprecht zei groot respect voor de heren te hebben en ze echte vakmannen noemde, toen dacht ik, zie je, hij is gewoon genuine. Hij is oprecht.
Hoe moet ik dit zien? Moet ik Hans Beijer op de plaats van Paul zetten? Of klopt er zelfs helemaal niets van deze anekdote?quote:Daar had ik een paar opnamen gepland met de boefjes. In één ervan stonden de Baron en B100 te wachten op Handige Harry. Wanneer hij aan kwam rijden moest Paul zo snel mogelijk zijn bagage in de auto gooien, instappen en wegrijden. Tijdens de opname pakte Paul zijn koffer en liep heel moeizaam weg. Ik stopte direct de opname en zei tegen hem dat het sneller moest, maar het bleek dat dit niet ging met die koffer. Het was zijn eigen koffer en die was propvol en bijna niet te tillen. In de scene was snel instappen belangrijk, dus ik zei: 'We doen het zonder die koffer.' Toen Paul dat hoorde begon hij te tieren: 'Die koffer blijft erin, ik doe het niet zonder die koffer.' Even was ik verbluft. Dit was toch niets om zon drama van te maken? Wat maakte het nou uit of hij die scène met of zonder koffer deed? Maar Paul bleef bij zijn standpunt: met koffer. Jaren later hoorde ik waarom hij zo'n theater maakte. Hij had een deal gesloten met de kofferfirma. Als hij zijn koffer duidelijk op tv liet zien, kreeg hij die gratis. Die koffer kostte amper tweehonderd gulden, maar als de Mediaraad ervan had geweten hadden wij een boete van enkele tienduizenden guldens gekregen wegens het maken van ongeoorloofde reclame.
Dat hoort er toch allemaal bij als je een (bekende) acteur wilt worden?quote:Op maandag 4 december 2023 22:23 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Ik heb als kind een handtekening van hem gekregen, op mijn kaartje voor de show. Maar inderdaad, bekende personen moet je niet te veel lastigvallen. Ik ben ooit Paul Haenen in de trein tegengekomen. Toen ik iets langer keek en dacht hem te herkennen, keek hij me geïrriteerd aan. Ergens wel voor te stellen, als je voortdurend wordt herkend.
Bartho Braat heeft ooit in een film (gemaakt door studenten) gespeeld, waarin hij constant als Jef Alberts werd herkend en door jongeren werd nageroepen met de tune van GTST. Kan me voorstellen dat je daar o9k chagrijnig van wordt.
En terwijl ik in de jaren ‘90 een cameraploeg op straat bezig zag voor het Jeugdjournaal en aan de kant even keek wat er in beeld werd gebracht, werd ik door de vaste reporter uitgescholden of ik niet door kon lopen. Ik vond het kortaf, maar misschien was er daarvoor een ettertje de hele tijd ‘boe’ aan het roepen en gekke bekken aan het trekken…
Mee eens. Iedereen kan een slechte dag hebben natuurlijk maar voor veel mensen die zo iemand ontmoeten is het misschien de enige keer dat ze hem of haar ontmoeten. Dat wil je niet negatief bestempelen. Zowel niet vanuit sociaal als financieel perspectief. Helemaal met kinderen.quote:Op dinsdag 5 december 2023 10:01 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat hoort er toch allemaal bij als je een (bekende) acteur wilt worden?
Helemaal van iemand die shows geeft voor kinderen e.d. mag je eigenlijk wel verwachten dat hij een beetje gezellig doet.
Inderdaad. Slechte dag moet kunnen, maar die verhalen over Bassie hoor je vaker op die manier. Dus dan geldt wel een beetje dat waar rook is...quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:16 schreef Writersright het volgende:
[..]
Mee eens. Iedereen kan een slechte dag hebben natuurlijk maar voor veel mensen die zo iemand ontmoeten is het misschien de enige keer dat ze hem of haar ontmoeten. Dat wil je niet negatief bestempelen. Zowel niet vanuit sociaal als financieel perspectief. Helemaal met kinderen.
Die verhalen hoor je dan wel van één kant, hè.quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
Inderdaad. Slechte dag moet kunnen, maar die verhalen over Bassie hoor je vaker op die manier. Dus dan geldt wel een beetje dat waar rook is...
Precies, en ook alle aandacht die het kind wenst. Alle verhalen aanhoren over de zwemles, de poppen, met vriendjes gebouwde hutten en een uitnodiging om te komen spelen. Daar ben je geen clown voor geworden. Een typetje dat je speelt, ben je maar even op een dag.quote:Op dinsdag 5 december 2023 16:43 schreef Retroboy2023 het volgende:
[..]
Die verhalen hoor je dan wel van één kant, hè.
Er zijn ouders die hun eigen kinderen als het belangrijkste beschouwen, en in hun ogen moet Bassie ook alleen aandacht aan HUN kind besteden en niet aan andere kinderen.
Als daar iets van wordt gezegd, word je meteen gezien als iemand met een slecht humeur...
Dank je wel, Aad.quote:Op maandag 4 december 2023 22:49 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je had het over een scène met een koffer waarbij niet Paul, maar Hans de koffer niet wilde dragen. De scène ging er juist over dat Paul het per se wél met koffer wilde spelen.
Ik heb de scène uit het boek er even bij gepakt, er wordt overigens ook uitgelegd waarom Paul de scène zo graag met koffer wilde doen:
[..]
Hoe moet ik dit zien? Moet ik Hans Beijer op de plaats van Paul zetten? Of klopt er zelfs helemaal niets van deze anekdote?
Het is slechts één anekdote. In hetzelfde hoofdstuk loopt Paul van Gorcum weg uit een Chinees restaurant omdat ze niet meteen aan tafel kunnen. Wil Paul zijn halsketting niet afdoen als de geluidsman gerinkel hoort. En willen de boeven het 'boevenlied' ook niet zingen.quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:15 schreef Writersright het volgende:
Ik vind dat kofferverhaal een beetje vreemd. Heb niet het idee dat Paul zo'n sjacheraar is en als zoiets achteraf uitkomt zou je er toch alsnog voor beboet kunnen worden? Ze maken dan immers ook sluikreclame op de DVD's ed.
Als je het zo leest, denk je dat Paul een arrogante zak is. Wat dat betreft vind ik het jammer dat Paul niet eens uitgepakt heeft in een interview over hoe hij het allemaal ervaren heeft. Want een verhaal heeft altijd twee kanten. En nu is het, vooral voor de argeloze lezer, heel verleidelijk om in de waarheid van Aad mee te gaan.quote:Als wij het landschap mooi vonden, zeiden zij dat het niets bijzonders was. Als wij heerlijk gegeten hadden, hadden zij weleens lekkerder gegeten'. We hadden altijd goeie hotelkamers, maar voor hen 'ging de kamer wel'. Ik snapte toen niet en nu - vijfentwintig jaar later - nog steeds niet wat de oorzaak was.
Ik ben er wel benieuwd naar, dus als je het op kan zoeken. Helemaal top.quote:Op dinsdag 5 december 2023 20:40 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Dank je wel, Aad.Nee, dat is flauw van me, excuus. Goed dat je me even bij de les houdt. Ik moet je bekennen, het is voor mij een paar jaar geleden dat ik het boek heb gelezen. Ik weet alleen nog dat Paul het stukje optrommelde, en naadloos zei "Dit klopt niet, want ook hier was het..." en wat volgde was een zó logisch geheel. Ik heb het ooit voor mezelf uitgeschreven back in the day. Goed als je me hier even een momentje voor geeft om dit op te zoeken voor je?
Ik heb inmiddels gevonden wat ik toen noteerde. Het meest frappante vond ik dit:quote:Op dinsdag 5 december 2023 21:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik ben er wel benieuwd naar, dus als je het op kan zoeken. Helemaal top.
Wat ik zo vreemd vind, is dat Aad het zelf meegemaakt heeft, en één en ander kan onderbouwen met de aantekeningen van Ina en de geluids- en filmbanden. Dan verwacht je dat zijn versie van het verhaal toch enigszins klopt, en niet dat er grote gaten in zitten.
Integraal plaatsen van mijn notities ga ik trouwens niet doen, hoogstens parafraseren of fragmenten. Geestig dat je het Chinese restaurant aanhaalt - ook dat is 1 van de zaken die is besproken, maar was ik oprecht al helemaal vergeten (ik snapte de notitie daarover dan ook niet helemaal meer). Kijk even mee:quote:De man heeft een geheugen, dat is bizar - speelde een stuk toneel van ruim 60 jaar geleden voor. Woordelijk. Een enorme tongtwister, niet te zuinig. Grote klasse.
Aangaande het verhaal met de koffers:quote:- Verhaal Chinese restaurant klopte wel. "Galbak" tegen van Soest wist hij zich niet te herinneren. Wel had hij een flinke scheldpartij met Hans.
Heb je wel eens de joekel van een schrijffout opgemerkt, waarin de uitzendingen voor de reeks shorties bij de BRT op pagina X vanaf eind 1984 zouden ingaan, en op de eerstvolgende pagina zouden doorlopen tot begin 1995?quote:De koffers waren zo zwaar omdat daar 4 pakken in zaten; schoon, nat, ontploft en gevlekt pak. Aad zei, "Pak die koffers dan uit", nadat Hans(!) weigerde die koffer in de auto te gooien voor die scène. Maar ze waren toen net aan het draaien op een locatie waar schorpioenen actief waren, dus hij had er inderdaad allesbehalve zin in om die koffers te openen. Niks sponsordeal, schorpioenen.
Mooi, ligt het dus niet aan mij.quote:Vindt Sjef Scholte een hele enge nare man.
Je leest in het boek ook wel tussen de regels door dat Aad vooral vindt dat hij alles geweldig heeft geregeld en dat de rest een stel Tuinesië-gangers zijn, die zonder hem niets van de wereld zouden hem gezien. Lijkt erop dat dat er ook voortdurend ingewreven werd.quote:Op dinsdag 5 december 2023 20:51 schreef luxerobots het volgende:
Als je het zo leest, denk je dat Paul een arrogante zak is. Wat dat betreft vind ik het jammer dat Paul niet eens uitgepakt heeft in een interview over hoe hij het allemaal ervaren heeft. Want een verhaal heeft altijd twee kanten. En nu is het, vooral voor de argeloze lezer, heel verleidelijk om in de waarheid van Aad mee te gaan.
Bedankt voor het delen. Aads verhaal is dat hij vroeg of de scène zonder koffer kon. En dat kon niet. Wat ik wel een beetje ongeloofwaardig vond, is dat Aad eerst de scène met en daarna zonder koffer wilde. Als de boeven op doorreis gaan, is die koffer een essentieel onderdeel van het verhaal, het lijkt me sterk dat je dat als regisseur er gemakkelijk uithaalt.quote:Op woensdag 6 december 2023 18:34 schreef ArnieAlberts het volgende:
Aangaande het verhaal met de koffers:
Ja, die was me inderdaad opgevallen.quote:Op woensdag 6 december 2023 18:34 schreef ArnieAlberts het volgende:
Heb je wel eens de joekel van een schrijffout opgemerkt, waarin de uitzendingen voor de reeks shorties bij de BRT op pagina X vanaf eind 1984 zouden ingaan, en op de eerstvolgende pagina zouden doorlopen tot begin 1995?
''Er is nog sprake van geweest om van de ''De Verdwenen Kroon'' een Hollywood-blockbuster te maken, maar helaas kwamen we er met de financiële onderhandelingen niet uit.''quote:Op woensdag 6 december 2023 22:07 schreef Writersright het volgende:
Eigenlijk zou je een parodie biografie moeten schrijven waarin je de zelfverheerlijkingsverhalen van Aad tot in het absurde aandikt.
"Wat niet veel mensen weten is dat in dat jaar de TROS op instorten stond. Dankzij het uitzenden van de serie De Verzonken Stad schoten de kijcijfers dermate omhoog dat de TROS hun bestaansrecht terugkreeg."
"Het einde van De Verdwenen Kroon was zo goed dat zelfs Hollywood opmerkte hoe goed de serie was. De producenten van de film Chitty Chitty Bang Bang hebben dit einde dan ook in hun film verwerkt. Een enorme eer, vooral gezien de film 20 jaar voor onze serie werd gemaakt."
"Bas deed de rol van Vlugge Japie overtuigend en was een beter boef dan alle andere acteurs. Hij acteerde echter zo scherp dat het een ander probleem gaf. De politie in Nederland had moeite met fictie van feiten te onderscheiden en zo verscheen Bas als Japie wekenlang op Opsporing Verzocht. Een telefoontje met de politie loste het op en we konden er achteraf om lachen."
Het pijnlijke is dat ie dat zelf al teveel doet in dat boek. De verhalen over Paul Römer die ze tegenwerkt bij de laatste reeksen kan ik nog volmondig ja-knikkend geloven (die man, echt... wat een dwaas), maar daar tegenover heb je dan weer het Weton Wesgramm/Penta Video verhaal. Dat wordt letterlijk verteld als "In 1985 werd er geprobeerd wat series op video uit te brengen, maar dat verkocht niet. Tot we het zelf gingen doen, toen werd het uiteraard weer een groot succes. Toen kwamen we erachter dat een andere partij ook bezig was, dat mocht niet."quote:Op woensdag 6 december 2023 22:07 schreef Writersright het volgende:
Eigenlijk zou je een parodie biografie moeten schrijven waarin je de zelfverheerlijkingsverhalen van Aad tot in het absurde aandikt.
Ook in interviews hoor ik hem idd het meest lovend over de Amerika-serie praten. Wellicht komt dan door het reizen, of wellicht door de inkomsten. Voor een lange serie krijgen ze meer geld, zowel bij omroepen als bij VHS-verkopen etc. zou ik denken.quote:Op woensdag 6 december 2023 22:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
''Er is nog sprake van geweest om van de ''De Verdwenen Kroon'' een Hollywood-blockbuster te maken, maar helaas kwamen we er met de financiële onderhandelingen niet uit.''
Overigens leest het boek af en toe echt zo, dat Bassie en Adriaan (maar vooral Adriaan), door hun slimme handelen overal een succes van maakten. Zelf vind ik het wel opvallend hoe positief Adriaan is over de series in Europa en Amerika. Terwijl ik dat (samen met de Plaaggeest, maar toen moesten Bas en Aad nog veel leren) toch wel de mindere series vind.
Maar goed, Aad bekijkt natuurlijk vooral in hoeverre een serie het werk van hen was, en baseert daar weer zijn beoordeling op (en ik vermoed dat dit een onbewust proces is).
Haha, wat een heerlijke anekdote. Gelukkig kunnen we er ook om lachen. Aad van Toor, #1 zakenman van 1985.quote:Op donderdag 7 december 2023 00:05 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Het pijnlijke is dat ie dat zelf al teveel doet in dat boek. De verhalen over Paul Römer die ze tegenwerkt bij de laatste reeksen kan ik nog volmondig ja-knikkend geloven (die man, echt... wat een dwaas), maar daar tegenover heb je dan weer het Weton Wesgramm/Penta Video verhaal. Dat wordt letterlijk verteld als "In 1985 werd er geprobeerd wat series op video uit te brengen, maar dat verkocht niet. Tot we het zelf gingen doen, toen werd het uiteraard weer een groot succes. Toen kwamen we erachter dat een andere partij ook bezig was, dat mocht niet."
Ze hadden een promotiedeal met het schoenenmerk.quote:Op donderdag 7 december 2023 13:10 schreef TLC het volgende:
Waarom trekken de 3 boeven niet gewoon hun schoenen uit ipv met die cementschoenen te lopen ?
Das toch niet logisch en ook niet heel handig ?![]()
In het boek lijkt het ook wel alsof hij dat zelf de leukste series vond om (mee) te maken. Vond er zelf weinig aan, omdat de boeven meer karikaturen waren dan een serieus gevaar voor B&A. Hingen er maar een beetje bij. Het draaide meer om plekken in de VS en de EU te laten zien dan een verhaal met de boeven als tegenstanders erin.quote:Op donderdag 7 december 2023 08:42 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ook in interviews hoor ik hem idd het meest lovend over de Amerika-serie praten. Wellicht komt dan door het reizen, of wellicht door de inkomsten. Voor een lange serie krijgen ze meer geld, zowel bij omroepen als bij VHS-verkopen etc. zou ik denken.
Maarja Adriaan is ook gewoon de beste onderhandelaar ooit natuurlijk. Als een deal niet wordt gemaakt ligt dat gewoon aan de ander.
Daarnaast was de interactie veel houteriger. De dialogen in andere series waren veel spontaner. In Amerika was het veel ‘clown wint rondreis door Amerika met bijgeleverde schoolse reisleider in acrobatenpak’:quote:Op donderdag 7 december 2023 14:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
In het boek lijkt het ook wel alsof hij dat zelf de leukste series vond om (mee) te maken. Vond er zelf weinig aan, omdat de boeven meer karikaturen waren dan een serieus gevaar voor B&A. Hingen er maar een beetje bij. Het draaide meer om plekken in de VS en de EU te laten zien dan een verhaal met de boeven als tegenstanders erin.
Visueel "verrijkt" door van die schuine shots van hun gezichten die steeds afgewisseld worden bij elke zin dialoog zoals je ook bij soaps zag.quote:Op donderdag 7 december 2023 23:20 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Daarnaast was de interactie veel houteriger. De dialogen in andere series waren veel spontaner. In Amerika was het veel ‘clown wint rondreis door Amerika met bijgeleverde schoolse reisleider in acrobatenpak’:
A. Kijk, nu komen we langs [bezienswaardigheid].
B. *spreekt de naam verkeerd uit*
A. *herhaalt de naam correct*
B. Wat is dat?
A. Nou Bassie, dat zal ik proberen uit te leggen.
*lange uitleg*
B. O, zit dat zo! *vat het in eigen woorden samen*
A. Je hebt het begrepen.
Het stomme is dat je die opzet ook in Europa hebt (Groothertogdom Luxemburg of de stad), maar dat het daar nog heel natuurlijk overkomt.quote:Op donderdag 7 december 2023 23:28 schreef Writersright het volgende:
[..]
Visueel "verrijkt" door van die schuine shots van hun gezichten die steeds afgewisseld worden bij elke zin dialoog zoals je ook bij soaps zag.
Waardoor het lijkt alsof de dialogen los van elaar opgenomen zijn.
Ja, eens. Het is meer het laten zien van bezienswaardigheden in de VS en de rest hangt er een beetje bij.quote:Op donderdag 7 december 2023 23:20 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Daarnaast was de interactie veel houteriger. De dialogen in andere series waren veel spontaner. In Amerika was het veel ‘clown wint rondreis door Amerika met bijgeleverde schoolse reisleider in acrobatenpak’:
B. Wat is dat?
*lange uitleg*
A. Je hebt het begrepen.
PROEST!quote:Op donderdag 7 december 2023 14:04 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ze hadden een promotiedeal met het schoenenmerk.
Damn. Nu wil ik van die reisseries een compilatie van al die scènes achter elkaar.quote:Op donderdag 7 december 2023 23:20 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
B. Wat is dat?
*lange uitleg*
A. Je hebt het begrepen.
Die Reis door Europa is helemaal lachwekkend.quote:Op vrijdag 8 december 2023 11:04 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Damn. Nu wil ik van die reisseries een compilatie van al die scènes achter elkaar.
Iemand noemde die series al 15 jaar geleden online een keer 'Ontdek je Plekje met Bassie en Adriaan', en zo is het.
Idd. Het blijft een kinderserie dus "serieuze" explosieven hoef je niet te verwachten maar er is zoveel creatiefs mogelijk om die 2 te pakken te nemen. Kijk maar naar de Plaaggeest, Sleutel etc.quote:Op vrijdag 8 december 2023 14:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die Reis door Europa is helemaal lachwekkend.
De Baron is van iemand met nog redelijke plannen verworden tot een narcistische idioot die alleen maar telefoons vermorzelt. En die boemen van Irritante Harry leveren hem wat roetvegen op z'n gezicht op. Geen idee wat ze daarmee uit wilden richten bij B&A.
Dat de ingewanden door de boot van de Baron vliegen is inderdaad niet zo geschikt voor een kinderserie. Maar wat je zegt, bij andere series konden ze het wel spannend maken. Ook zonder geweld te gebruiken.quote:Op vrijdag 8 december 2023 14:53 schreef Writersright het volgende:
[..]
Idd. Het blijft een kinderserie dus "serieuze" explosieven hoef je niet te verwachten maar er is zoveel creatiefs mogelijk om die 2 te pakken te nemen. Kijk maar naar de Plaaggeest, Sleutel etc.
Puur productietechnisch ook. Volgens mij was alleen B100 op locatie. Geef hem meer te doen. Laat hem bijv de hotelkamer van Bassie en Adriaan vuil maken in een land waardoor B&A op hun kop krijgen, of het hotel uitegooid worden. Kan makkelijk op een set.
Of nare geruchten verspreiden waardoor mensen aan wie B&A wat vragen niet willen antwoorden. Dan heb je en meer spanning en een competentere B100. Het meest nutteloze karakter uit alle series als je het mij vraagt. Zowel verhaal- als productietechnisch.
Volgens mij (en ik heb de serie niet heel lang gezien) was het zo dat de Baron de (bijna) hele tijd met Harry op de boot in Vlaardingen zat en dat B100 steeds op locatie was in Europa. Dat zorgt er automatisch voor dat de communicatie stroever is.quote:Op vrijdag 8 december 2023 15:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat de ingewanden door de boot van de Baron vliegen is inderdaad niet zo geschikt voor een kinderserie. Maar wat je zegt, bij andere series konden ze het wel spannend maken. Ook zonder geweld te gebruiken.
B100 vond ik ook irritant en saai. Dat "oh oh wat heb ik een pech" zag je van mijlenver aankomen. Interactie tussen de boeven was ook totaal niet van het niveau van de eerdere series.
Ja, de Baron en Harry zaten vooral op de boot. Dat zal ook wel budgettaire redenen hebben gehad natuurlijk. Nu hoefde van de acteurs alleen B100 mee te reizen met B&A. Dat scheelt toch weer twee man, waarvan er eentje het in de VS volgens Aadje uitgehangen had, door heel de EU slepen.quote:Op vrijdag 8 december 2023 15:08 schreef Writersright het volgende:
[..]
Volgens mij (en ik heb de serie niet heel lang gezien) was het zo dat de Baron de (bijna) hele tijd met Harry op de boot in Vlaardingen zat en dat B100 steeds op locatie was in Europa. Dat zorgt er automatisch voor dat de communicatie stroever is.
Maar hey, dat was ook het geval bij de Sleutel en ik moet zeggen dat de Boevenbaas daar er wel echt een stuk agressiever en effectiever overkwam. Echt type gangster, die zo een paar nekken zou breken.
Daarnaast was de verdeling anders met 2 man op locatie (B1 en B2) en 1 in de schuilplaats (Boevenbaas) Als je een karakter wil leren kennen is het extreem praktisch om hem interactie te geven met een ander karakter. Wanneer je iemand solo op pad hebt met vrijwel geen andere live interactie dan werkt dat minder.
De interactie die B100 met Baron had was elke keer hetzelfde. Erg saai.
Terug naar de Sleutel liep de BB constant te blaffen naar B1 waar die sleutel bleef. Daarnaast deed hij ook echt andere dingen zoals overleggen hoe ze het aan moesten pakken, versterking regelen ed. Je had echt het idee dat de BB de baas was.
Bij de Baron..tja was een rare constructie. Baron was een oude man, niet fysiek imponerend. Ook niet heel gewiekst ofzo. Die bleef alleen maar afzeiken. Was een eendimensionale parodie geworden en geen idee waarom Harrie en B100 bij hem bleven.
Over welke muziek heb je het nu precies? Kan me even niet herinneren dat er eerder muziek onder zat.quote:Op vrijdag 8 december 2023 13:45 schreef Writersright het volgende:
Zag gister voor het eerst een stukje van de plaaggeest met de oorspronkelijke plaaggeest-muziek en moet zeggen dat dat wel echt creepy overkwam. Zou zo in een horrorfilm passen. Kan me goed voorstellen dat kinderen het spannend vinden. Wat dat betreft vind ik de muziek die ze er later ingezet hebben beter bij de doelgroep passen.
Nou inderdaad. Heel onaardig. Hoorde van een moeder wiens zoontje graag even met hem op de foto wilde dat hij dat kind afsnauwde en dat jochie huilend naar haar toe rende. Zo zielig. Heel het beeld wat dat kind van die zogenaamde kindervriend had lag aan diggelen. Tuurlijk is de aandacht soms lastig maar snauwen en grauwen is nergensvoor nodig.quote:Op maandag 4 december 2023 22:08 schreef quirina het volgende:
Bassie was in het echt niet aardig hoor!
Hij had geen zin in kinderen die met hem op de foto wilden. heel chagarijnige nare man.
De spannende muziek wanneer de Plaaggeest streken aan het uithalen was.quote:Op vrijdag 8 december 2023 18:31 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Over welke muziek heb je het nu precies? Kan me even niet herinneren dat er eerder muziek onder zat.
Het lijkt me ook heel normaal dat je na een voorstelling van B&A met B&A op de foto wil. En zoiets kun je als B&A ook wel verwachten.quote:Op vrijdag 8 december 2023 20:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou inderdaad. Heel onaardig. Hoorde van een moeder wiens zoontje graag even met hem op de foto wilde dat hij dat kind afsnauwde en dat jochie huilend naar haar toe rende. Zo zielig. Heel het beeld wat dat kind van die zogenaamde kindervriend had lag aan diggelen. Tuurlijk is de aandacht soms lastig maar snauwen en grauwen is nergensvoor nodig.
Dat "hoort" er bij. Heb zelf zoiets dat als ze Bassie en Adriaan zijn, en verkleed zijn, dan zouden ze in de "meewerkstand" moeten zitten. Zijn ze gewoon Bas en Aad, dan dien je ze ook te respecteren.quote:Op vrijdag 8 december 2023 23:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het lijkt me ook heel normaal dat je na een voorstelling van B&A met B&A op de foto wil. En zoiets kun je als B&A ook wel verwachten.
Zon druk riedel met zware pianotonen wat dan ineens stopte. Het zat in de 5 minuten tv docu op YouTube toen Hans Kazan erover praatte.quote:Op vrijdag 8 december 2023 23:42 schreef Writersright het volgende:
[..]
De spannende muziek wanneer de Plaaggeest streken aan het uithalen was.
Kan geen voorbeeld op YT vinden maar het is een soort spannende horrormuziek.
Hier is het mee vervangen:
Ik ben voor!quote:Op vrijdag 15 december 2023 18:56 schreef Writersright het volgende:
In deze tijd van spinoffs en reboots zou ik wel graag een spinoff willen zien met Fakir Aggenebbis, de (joodse?) Fakir die met zijn Oosterse kunsten, zijn magische touw kan laten zweven door middel van de magische woorden "Habbe-dabbe-dau". Een soort prequel van de Plaaggeest.
Ik denk dat de professor inmiddels met emeritaat is en af en toe lezingen geeft op de clownsacademie.quote:Op zondag 17 december 2023 16:14 schreef TLC het volgende:
Ik zou weleens een spin-off willen zien van professor Chagrijn, hij was immers eerst een geleerdkundige, maar door een bedrijfsongeval is hij iemand geworden die iedereen wil laten huilenen hoe hij Joris op zijn pad heeft gevonden daar ben ik ook benieuwd naar
En wat was de aanleiding? De docu?quote:Op woensdag 20 december 2023 20:31 schreef MadMaster het volgende:
Voor de behoeftigen: Bij Khalid & Sophie was er vandaag een item over Bassie & Adriaan…
Ik heb het met een half oog/oor gezien, maar volgens mij wel…quote:Op woensdag 20 december 2023 20:53 schreef Japepk het volgende:
[..]
En wat was de aanleiding? De docu?
Ja, maar daar ging het eigenlijk amper over.quote:Op woensdag 20 december 2023 20:53 schreef Japepk het volgende:
[..]
En wat was de aanleiding? De docu?
De main stream media doet er alles aan om de échte geschiedenis van professor Chagrijn niet naar buiten te laten komen. Het was deze wedstrijd:quote:Op donderdag 21 december 2023 01:20 schreef TLC het volgende:
Hmmz ik heb het gegoogled maar ik kan het nergens terugvinden dat ooit een wedstrijd tussen Feyenoord en Ajax is afgelast omdat het veld onbespeelbaar geworden was door de hoeveelheid tranen
Het is een boevenformule in een ander jasje. De professor is de slimme gestoorde gek, Joris is de loopjongen en Jeroen (goed, gehypnotiseerde Belgische agent) het sullige hulpje.quote:Op donderdag 21 december 2023 22:41 schreef Writersright het volgende:
Wel interessant dat ze opeens nwt die professor kwamen ipv de boeventeams.
Is daarna ook niet meer gebeurd. Doet me wat denken aan de Plaaggeest naar ten tijde van de Professor wisten ze al dat de boevenformule werkte
Zo had ik er nooit naar gekeken maar je hebt gelijk. Jammer dat we niet meer van B1/Wil konden zien. Hij had een hele goede balans tussen serieus en humor, een balans die naarmate de series vorderden steeds schever richting de humorkant ging. Mooi contrast met die 1e B1 ook, die wat clownesker overkwam dan de 2e.quote:Op zondag 24 december 2023 22:48 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Het is een boevenformule in een ander jasje. De professor is de slimme gestoorde gek, Joris is de loopjongen en Jeroen (goed, gehypnotiseerde Belgische agent) het sullige hulpje.
Ik weet wel dat Wil Sibbelee, die B1 speelde, rond die tijd reuma kreeg en steeds moeilijker zijn werk kon doen. Daarnaast hebben ze met Harry Dikmans rond die tijd een conflict gekregen over zijn wensen.
https://www.nu.nl/cultuur(...)grafie-te-maken.htmlquote:Aad van Toor overweegt nieuwe hoofdstukken toe te voegen aan zijn autobiografie Moe, ik kan een salto! Het boek kwam zeven jaar geleden voor het eerst uit en krijgt nu een harde cover, waarbij de oud-acrobaat mogelijk iets wil toevoegen over de laatste jaren.
"In de afgelopen zeven jaar is alweer zoveel gebeurd waar ik heel veel over kan vertellen", vertelt de inmiddels 81-jarige acrobaat, beter bekend als Adriaan. "Dat zou ik de fans niet willen onthouden."
Van Toor wil mogelijk ook meer gedachten delen met zijn fans over ouder worden. "Met ouder worden op zich heb ik niet veel problemen", zegt hij. "Maar ik vind het wel lastig dat je de wereld om je heen ziet sterven. Steeds meer oude vrienden ontvallen ons. Het hoort bij mijn leeftijd. Maar aan dat proces kan ik nog niet goed wennen.'
In Moe, ik kan een salto! deelt Van Toor herinneringen aan de halve eeuw dat hij als acrobaat op het podium stond en in tv-series speelde met zijn broer Bas.
Bas en Aad van Toor traden in 2003 voor het laatst op als Bassie & Adriaan. Aad van Toor was destijds ernstig ziek, maar hij herstelde. Hij woont inmiddels in Spanje. Bas van Toor ging solo nog jaren door met optreden, tot hij in 2018 moest stoppen vanwege gezondheidsproblemen. Hij lijdt aan een auto-immuunziekte en kan niet goed meer praten en bewegen.
Straks komen er evenveel versies van zijn boek als dat er versies van de tv-series zijn. Inclusief verdwenen hoofdstukken.quote:Op dinsdag 26 december 2023 17:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/cultuur(...)grafie-te-maken.html
Er was ook een rechtszaak, waarbij de 'boevenacteurs' gelijk kregen en waardoor Bassie en Adriaan 15.000 euro aan de tegenspelers moesten betalen.quote:Op dinsdag 26 december 2023 18:25 schreef Writersright het volgende:
"Zoveel gebeurd?"
Bijgelegd met Hans Beijer, Bassie die flink achteruit is gegaan, B2 dood, de tentoonstelling, de docu?
Vraag me af in hoeverre zijn toevoegingen veel zullen bijdragen en of mensen die het 1e boek kochten, deze versie kopen.
Goed punt. Dáár zou Aad graag over schrijven. Om even uit te leggen hoe het écht zit en hoe ondankbaar die acteurs zijn.quote:Op dinsdag 26 december 2023 18:44 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er was ook een rechtszaak, waarbij de 'boevenacteurs' gelijk kregen en waardoor Bassie en Adriaan 15.000 euro aan de tegenspelers moesten betalen.
Wat trouwens weinig is als je het verdeelt over de verschillende acteurs.
Ja, wordt weer een grote rant over hoe goed Aad het allemaal wel niet geregeld had en wat voor gieren die acteurs zijn.quote:Op dinsdag 26 december 2023 21:37 schreef Writersright het volgende:
[..]
Goed punt. Dáár zou Aad graag over schrijven. Om even uit te leggen hoe het écht zit en hoe ondankbaar die acteurs zijn.
Behalve b100 want die lijkt nu weer vriendjes met Aad te zijn.quote:Op donderdag 28 december 2023 12:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, wordt weer een grote rant over hoe goed Aad het allemaal wel niet geregeld had en wat voor gieren die acteurs zijn.
Hoe dan ook heeft bijna geen enkele acteur lang meegedaan, behalve Paul van Gorcum. Handige Harry en B100 speelden twee series mee, B2 drie series (maar overleden, dus die gaat niet veel meer eisen) en veel anderen maar één serie.quote:Op donderdag 28 december 2023 13:02 schreef Writersright het volgende:
[..]
Behalve b100 want die lijkt nu weer vriendjes met Aad te zijn.
De Schandebakker. De figurant der figuranten.quote:Op vrijdag 29 december 2023 01:50 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Hoe dan ook heeft bijna geen enkele acteur lang meegedaan, behalve Paul van Gorcum. Handige Harry en B100 speelden twee series mee, B2 drie series (maar overleden, dus die gaat niet veel meer eisen) en veel anderen maar één serie.
Wat zouden we eigenlijk kunnen vertellen over alle cameo’s en figuranten? In elk geval dat de familie Van Toor veel in beeld is. Bas’ oudste dochter Liesbeth als caissière bij het circus in De Plaaggeest en als cafébezoeker in De Sleutel (droom van de flamenco). De zoons van Adriaan speelden mee in De Plaaggeest en de HP. Moeder Van Toor kijkt naar de vulkaanwarmte op Lanzarote, Coby en Ina zijn samen op reis naar Kreta.
Welke figuranten hebben we nog meer?
De zwager van Aad, speelt in De verdwenen kroon de rol van agent.quote:Op vrijdag 29 december 2023 01:50 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
In elk geval dat de familie Van Toor veel in beeld is. Bas’ oudste dochter Liesbeth als caissière bij het circus in De Plaaggeest en als cafébezoeker in De Sleutel (droom van de flamenco). De zoons van Adriaan speelden mee in De Plaaggeest en de HP. Moeder Van Toor kijkt naar de vulkaanwarmte op Lanzarote, Coby en Ina zijn samen op reis naar Kreta.
André du Lord, de schoonbroer van Bas en Aad, speelde mee in de Sleutel en Diamant.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:07 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
De zwager van Aad, speelt in De verdwenen kroon de rol van agent.
André en de bakker zijn bijpersonen. Die hebben ook echt een rol. De agent, Theo van Woerden, kan nog, want niet echt een grote bijrol. Sjaan, de receptioniste, zou ook nog kunnen. Is dat trouwens niet de eerste vrouw van Aad?quote:Op vrijdag 29 december 2023 12:05 schreef luxerobots het volgende:
[..]
André du Lord, de schoonbroer van Bas en Aad, speelde mee in de Sleutel en Diamant.
B2 speelde toch ook buspassagier in Griekenland?quote:Op vrijdag 29 december 2023 01:50 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Hoe dan ook heeft bijna geen enkele acteur lang meegedaan, behalve Paul van Gorcum. Handige Harry en B100 speelden twee series mee, B2 drie series (maar overleden, dus die gaat niet veel meer eisen) en veel anderen maar één serie.
Wat zouden we eigenlijk kunnen vertellen over alle cameo’s en figuranten? In elk geval dat de familie Van Toor veel in beeld is. Bas’ oudste dochter Liesbeth als caissière bij het circus in De Plaaggeest en als cafébezoeker in De Sleutel (droom van de flamenco). De zoons van Adriaan speelden mee in De Plaaggeest en de HP. Moeder Van Toor kijkt naar de vulkaanwarmte op Lanzarote, Coby en Ina zijn samen op reis naar Kreta.
Ja. En Bassie's vrouw ook.quote:Op vrijdag 29 december 2023 22:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
B2 speelde toch ook buspassagier in Griekenland?
Zondag 7 januari, 18:09, NPO1 en een dag later op 2docquote:Een portret van het iconische duo Bassie en Adriaan, die wel vijftig jaar lang samen hebben gewerkt. Ze vertellen over hoe ze die tijd hebben beleefd.
Over deze documentaire:
De documentaire Een Schat Aan Herinneringen, over het leven en werk van Bas (87) en Aad (80) van Toor. Ook acteurs Hans Beijer (75), die jarenlang in ‘Bassie & Adriaan’ de domme boef B100 speelde, en Danny Verbiest (77), die wereldberoemd werd als Vlaamse hond Samson, verlenen hun medewerking aan het project en zijn te zien als sprekers. Mart Hoogkamer (24) kreeg van zijn jeugdhelden bij hoge uitzondering toestemming om een nieuwe versie op te nemen van In Spanje wat exclusief in de documentaire aan bod komt.
Regie: Freek Haverman
Omroep: AVROTROS
Productie: Playback Images in samenwerking met Mountain Road Entertainment Group
https://www.2doc.nl/docum(...)n-herinneringen.html
https://www.avrotros.nl/l(...)an-herinneringen~29/
De Schot die zo nationalistisch is, dat hij zelfs een terrasje aan de Loosdrechtse Plassen niet zonder kilt en doedelzak betreedt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 20:25 schreef TLC het volgende:
Nog enkele figuranten :
het hoofd
'Mijn avondjapon, mijn goede avondjapon'![]()
'Ik wil graag een slagroomgebakje'
Thanks. Ben benieuwdquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:38 schreef Nober het volgende:
Bassie & Adriaan - Een schat aan herinneringen
[..]
Zondag 7 januari, 18:09, NPO1 en een dag later op 2doc
Net als de Schandebakker die in bakkerskledij op het terras ging zitten.quote:Op woensdag 3 januari 2024 10:19 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
De Schot die zo nationalistisch is, dat hij zelfs een terrasje aan de Loosdrechtse Plassen niet zonder kilt en doedelzak betreedt.
Bassie op z'n slagroomtaartjes misschien?quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:25 schreef Writersright het volgende:
Zijn Bassie of Adriaan eigenlijk wel eens verliefd geworden in een serie? Of wezen flirten?
Enige wat ik me kan herinneren is een scene met Bassie en een dame in de Geheime Agenten scene, maar dat is een droomscene
Zelf dacht ik vroeger dat ze met elkaar getrouwd waren, ze droegen immers beiden een trouwring
quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:25 schreef Writersright het volgende:
Zijn Bassie of Adriaan eigenlijk wel eens verliefd geworden in een serie? Of wezen flirten?
Enige wat ik me kan herinneren is een scene met Bassie en een dame in de Geheime Agenten scene, maar dat is een droomscene
Zelf dacht ik vroeger dat ze met elkaar getrouwd waren, ze droegen immers beiden een trouwring
ChatGPT is het met je eensquote:Op vrijdag 5 januari 2024 01:41 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]![]()
Ik zie Adriaan al voor Bassie op de knieën gaan…
Genoeg plekken voor een huwelijksreis in elk geval.
Bassie is in de series een soort kind zodat de kijkende kinderen iemand hebben om zich in te herkennen, en Adriaan is de straight man van het duo die een soort vader en grote broer tegelijk is, dus veel ruimte voor romantiek is er wat dat betreft niet. Daar zijn kleine kinderen ook helemaal niet in geïnteresseerd. Ik kan me in elk geval niet herinneren dat er echt op gezinspeeld is.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:25 schreef Writersright het volgende:
En Bassie die permanent rondloopt in zijn clownskostuum.quote:Op donderdag 4 januari 2024 09:32 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Net als de Schandebakker die in bakkerskledij op het terras ging zitten.
In het oorspronkelijke einde van Het geheim van de sleutel hebben ze wel hun twee vriendinnetjes uitgenodigd in de caravan 😉quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:25 schreef Writersright het volgende:
Volgens mij is zijn make up in de serie geen make up maar permanent. Hij doet er alles mee, ook slapen. Volgens mij zien we hem het ook nooit bijwerken of opdoen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:37 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
En Bassie die permanent rondloopt in zijn clownskostuum.
Ik denk dat de dames het wel spannend vonden om in de caravan te gaan waar het briefje HIER WONEN DE DIAMANTDIEVEN hing.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:10 schreef JOO het volgende:
[..]
In het oorspronkelijke einde van Het geheim van de sleutel hebben ze wel hun twee vriendinnetjes uitgenodigd in de caravan 😉
De enige keer dat we dat zien is hier:quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:35 schreef Writersright het volgende:
[..]
Volgens mij is zijn make up in de serie geen make up maar permanent. Hij doet er alles mee, ook slapen. Volgens mij zien we hem het ook nooit bijwerken of opdoen.
Vind ik niet kunnen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:37 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
En Bassie die permanent rondloopt in zijn clownskostuum.
Heb hem in de serie toch weleens gezien met een pyjama.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:35 schreef Writersright het volgende:
[..]
Volgens mij is zijn make up in de serie geen make up maar permanent. Hij doet er alles mee, ook slapen. Volgens mij zien we hem het ook nooit bijwerken of opdoen.
Klopt. Maar hij slaapt met make up op. Zie ook de Plaaggeestquote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:57 schreef Halcon het volgende:
[..]
Heb hem in de serie toch weleens gezien met een pyjama.
In De Diamant laat Bassie aan Adriaan een foto van zijn moeder zien, die ook als clown geschminkt is. Dat impliceert eigenlijk wel dat het erfelijk is. En dat Bassie en Adriaan elkaar niet zo goed kennen, want Adriaan heeft Bassie's moeder ook nog nooit gezien.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:35 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat was toch een Klaris-toevoeging, uit de hermontage uit ca 1993 (aldus de eindcredits, uitgebracht op video in '96)? In de originele uitzendingen zat daar geen muziek onder.quote:Op vrijdag 8 december 2023 23:42 schreef Writersright het volgende:
[..]
De spannende muziek wanneer de Plaaggeest streken aan het uithalen was.
Kan geen voorbeeld op YT vinden maar het is een soort spannende horrormuziek.
Hier is het mee vervangen:
De reden dat het boek is geworden zoals het is, is omdat het diende als 'bewijsstuk' in de rechtszaak. Tussen 2005 en 2015 heeft Aad (in tegenstelling tot wat hij beweerde jarenlang) NIET geschreven aan het boek. Toen heeft ie het opgepakt en in één ruk alles afgeschreven. Als je het B&A-deel leest en dan na een tijdje het jongensjaren/Crocksons-deel (dus out of order), ik zeg je, je leest twee totaal verschillend geschreven boeken.quote:Op dinsdag 26 december 2023 18:44 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er was ook een rechtszaak, waarbij de 'boevenacteurs' gelijk kregen en waardoor Bassie en Adriaan 15.000 euro aan de tegenspelers moesten betalen.
Wat trouwens weinig is als je het verdeelt over de verschillende acteurs.
Niet zo disturbing als de intens gay-erotic fanfic die er rond 2004-2005 op een internetforum werd gepubliceerd, van een onmogelijke liefde tussen Adriaan en Inspecteur/Adjudant van der Steen.quote:
Enkel het clownsneusloze camerashot in de opening van De Plaaggeest, dat na 2 video-uitgaves uit de aflevering is gekniptquote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:35 schreef Writersright het volgende:
[..]
Online, ja. Bij Paul de Leeuw in '98 zag je Bas (in de achtergrond) zich ook opmaken/transformeren tot Bassie. Toen als grap wel onder leiding van Mari van de Ven en Geke, de twee 'transformatie-experts' van Koffietijdquote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:56 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
De enige keer dat we dat zien is hier:
Als kind dacht ik overigens ook dat Bassie gewoon een ander "soort" mens was en dat de make-up bij zijn lichaam hoorde.
En wanneer zijn waterscooter wordt gejat door die kolere-acrobaat!quote:Op zaterdag 6 januari 2024 16:00 schreef Ceviche het volgende:
En ook zonder schmink, als de bakker die onderuitgaat in Rome
Gek genoeg vind ik dat dan weer helemaal prima (al weet ik natuurlijk niet hoe expliciet een en ander werd beschreven), Adriaan gaat zijn gang maar. Maar niet met Bassie, dat vind ik nasty.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 23:28 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Niet zo disturbing als de intens gay-erotic fanfic die er rond 2004-2005 op een internetforum werd gepubliceerd, van een onmogelijke liefde tussen Adriaan en Inspecteur/Adjudant van der Steen.
Ja, echt. Auteur daarvan werd later schrijver.
Oh ja, die ook nog natuurlijkquote:Op zaterdag 6 januari 2024 23:30 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
En wanneer zijn waterscooter wordt gejat door die kolere-acrobaat!
quote:Bassie & Adriaan - Een schat aan herinneringen
Vijftig jaar lang hebben Bas en Aad van Toor samengewerkt. Eerst 25 jaar lang als het acrobatenduo The Crocksons en daarna 25 jaar als clown Bassie en acrobaat Adriaan. Ze reisden de wereld over voor hun populaire televisieserie. Naast hun televisieserie gingen ze ook de theaters in Nederland en België in met hun eigen shows. Een druk bestaan voor de broers. Bas en Aad van Toor vertellen hoe zij hun tijd als Bassie en Adriaan hebben beleefd. Ook Hans Beijer als B100 vertelt over zijn belevenissen in de series. Verder komen Paul de Leeuw en Gert Verhulst aan het woord over hun samenwerking met Bassie & Adriaan.
Nee, dan heb ik toch liever dat ze, zoals vrijwel elk kinderseriekarakter, zich onthouden van wc, seks en ziektes.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 23:28 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Niet zo disturbing als de intens gay-erotic fanfic die er rond 2004-2005 op een internetforum werd gepubliceerd, van een onmogelijke liefde tussen Adriaan en Inspecteur/Adjudant van der Steen.
Ja, echt. Auteur daarvan werd later schrijver.
Haha. Dat was zó puberaal....en tegelijk vond ik De verloren Dildo wel een grappig stukje, vooral de parodie op die oersaaie taalliedjes.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:57 schreef damsco het volgende:
Ze hadden die gasten van mastermovies er ook wel bij mogen halen.
"Ik heb gelezen dat schapen kankerverwekkend zijn"quote:Op zondag 7 januari 2024 18:57 schreef damsco het volgende:
Ze hadden die gasten van mastermovies er ook wel bij mogen halen.
Dat dacht ik op voorhand ook. Maar vond hem eigenlijk toch wel wat toevoegen. En hij was de enige die ook een licht kritische noot liet vallen, of gewoon objectief was...quote:Op zondag 7 januari 2024 19:04 schreef Vincent_student het volgende:
Goeie docu. Alles op een rij. Paul de Leeuw voegde weinig toe, die had er uit gemogen.
En dan is deze bios->tv-versie weer teruggeschroefd naar 45-50 min. Zag vooral net voor Spanje 2023 ineens wel heel veel springertjes qua edits en knipjes. Een enkele keer zelfs een zwart springertje (dat je even een frame zwart hebt - een doodzonde in montage).quote:Op zondag 7 januari 2024 18:55 schreef Writersright het volgende:
Vind deze versie van de docu beter dan de YouTube versie. Goede toevoegingen van Gert, Danny en Martijn. Had van Martijn wel meer willlen horen eigenlijk.
(Vond het wel jammer dat we geen comments kregen van Danny over de Samson-aflevering)
Hans Beijer was trouwens wel echt extreem positief over de twee.
Ik snap waarom hij er niet in zit maar Paul van Gorchum had veel bij kunnen dragen. Hij deed immers al mee sinds de Diamant, heeft echt de evolutie meegemaakt.
Nee, vond ik juist niet. Het feit dat Paul die show als 1 van zijn hoogtepunten uit zijn carrière vond - moet je wel de context hebben dat hij dat TV-seizoen voor de NCRV werkte en daar was eigenlijk alles vreselijk. Dan is dit best wel eervol en mooi.quote:Op zondag 7 januari 2024 19:04 schreef Vincent_student het volgende:
Goeie docu. Alles op een rij. Paul de Leeuw voegde weinig toe, die had er uit gemogen.
Ga ik werk van maken voor jequote:Op zondag 7 januari 2024 19:08 schreef Paul het volgende:
Weet iemand of Bassie bij zo Vader zo Zoon met Paul de Leeuw nog ergens online terug is te zien?
Ik had dat gevoel met sommmige serie-fragmenten. Die leken soms echt heel random afgekapt.quote:Op zondag 7 januari 2024 19:43 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
En dan is deze bios->tv-versie weer teruggeschroefd naar 45-50 min. Zag vooral net voor Spanje 2023 ineens wel heel veel springertjes qua edits en knipjes. Een enkele keer zelfs een zwart springertje (dat je even een frame zwart hebt - een doodzonde in montage).
Zelfs het slot was dermate ingekort dat de emotie daar een beetje stukviel. Maar, wel mooie stukken. Alleen door hoe Gert was gemonteerd, was zijn beeld vooral "ja Bas en Aad zagen er wel wat commercieel voordeel in"
In de trailer en de docu zei Paul de Leeuw ook dat 'iedereen opgegroeid is met Bassie en Adriaan'. Terwijl dat juist niet zo is. Er zijn vijftigplussers die te oud waren en buiten de doelgroep vielen toen toen Bassie en Adriaan op tv kwamen. En er zijn juist ook weer tieners en twintigers die te jong zijn, en weer naar andere dingen op hun schermen keken.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:06 schreef Ceviche het volgende:
'Gelukkig' was er blijkbaar nog wel ruimte voor Paul de Leeuw die de halve tekst van een liedje vergeet en dan nog even zegt dat hij dat heel vaak heeft gezongen
Aaaah verrek ja, het Bohemian Rhapsody-verhaalquote:Op zondag 7 januari 2024 20:06 schreef Ceviche het volgende:
De docu in de bioscoop was 90% herhaling en 10% nieuwe feitjes en dat hebben ze in deze montage teruggebracht naar 5% ofzo.
Ik vond dat Paul de Leeuw een hele leuke anekdote had over het hele bohemian rhapsody gebeuren, Martijn Passchier vertelde over hoe hij een zwaar ongeluk had gehad (in coma gelegen als ik me goed herinner) waarna B&A van zich lieten horen wat ook echt een beter beeld schetst van het ontstaan van hun samenwerking/vriendschap, en persoonlijk vond ik het wel grappig dat Gert zeker 4 keer benoemde dat B&A iets hebben gedaan 'omdat ze commercieel zijn ingesteld' maar dat hebben ze nu gereduceerd tot 1 keer (daar valt op zich wel mee te leven).
'Gelukkig' was er blijkbaar nog wel ruimte voor Paul de Leeuw die de halve tekst van een liedje vergeet en dan nog even zegt dat hij dat heel vaak heeft gezongen
Ik vond het vooral heel erg 'lui' ogen toen er meerdere keren echt leaderbeeld werd gebruikt voor montagebeeld.quote:Op zondag 7 januari 2024 19:53 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik had dat gevoel met sommmige serie-fragmenten. Die leken soms echt heel random afgekapt.
Ik vond het ook wel erg veel anekdotes. Ze hebben duidelijk de hele stapel met bestaande archiefbeelden en interviews erbij gepakt, en daar een nieuw verhaal van gemonteerd. Er zat weinig nieuws in. Volgens mij alleen het gedeelte met Mart Hoogkramer en het einde dat er bijgeschoten is.quote:Op zondag 7 januari 2024 19:47 schreef ArnieAlberts het volgende:
Ik vond het jammer dat de hermontage zo pijnlijk merkbaar was net voor 'Spanje 2023'. Er werd ineens heel, heel erg gas gegeven. De series van 'De diamant', 'Kroon' en 'Stad' zijn niet eens bij naam genoemd, er gingen dingen nogal door elkaar...
Toen het over de muziek ging, zei Aad dat hij geen instrumenten bespeelde. Maar dat hij een man erbij had, en dat Aad het voorzong, en dat toen de arrangementen erbij gemaakt werden en dat het toen opgenomen kon worden.quote:En eerlijk, ik vond de rol van Martijn Passchier nogal onderschreven. Die man is de reden dat die series sinds 2000 opgefrist zijn en konden worden. Wel in samenspraak met Aad, maar zomaar 'fan' vond ik toch wat afzwakkend.
Ik vermoed dat het een haastklus is geweest om er een tv-versie van te maken.quote:Op zondag 7 januari 2024 19:53 schreef Writersright het volgende:
Ik had dat gevoel met sommmige serie-fragmenten. Die leken soms echt heel random afgekapt.
Waarom inkorten voor tvquote:Op zondag 7 januari 2024 20:31 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het een haastklus is geweest om er een tv-versie van te maken.
Ik wist niet dat Bassie 7 instrumenten bespeelde, wat wel in de bioscoop benoemd werd maar dat heeft deze montage ook niet gered. Vond ik toch ook een leuk weetje.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Toen het over de muziek ging, zei Aad dat hij geen instrumenten bespeelde. Maar dat hij een man erbij had, en dat Aad het voorzong, en dat toen de arrangementen erbij gemaakt werden en dat het toen opgenomen kon worden.
Die man was natuurlijk Aad Klaris, die niet bij naam genoemd werd, maar wel in zijn eentje verantwoordelijk is voor een hele stapel hits.
Dit viel mij ook opquote:Op zondag 7 januari 2024 20:23 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ik vond het vooral heel erg 'lui' ogen toen er meerdere keren echt leaderbeeld werd gebruikt voor montagebeeld.
Er zijn vast zat leuke fragmenten te vinden. Maar dan hadden ze de originele filmbeelden door moeten spitten, dat kostte waarschijnlijk teveel geld/tijd.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik vond het wel een leuk programma. Ik had wel meer 'achter de schermen' van de opnames van de series willen zien.
Wat betekent dat precies?quote:Op zondag 7 januari 2024 20:23 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ik vond het vooral heel erg 'lui' ogen toen er meerdere keren echt leaderbeeld werd gebruikt voor montagebeeld.
Leaderbeelden zijn een soort reclame stukjes die je van te voren al te zien krijgt. In sommige gevallen worden zelfs de Leaderbeelden helemaal niet in een programma gebruikt, maar gebruikelijk is om een paar interessante stukjes te laten zien om iemand te prikkelen naar je serie of film te laten kijken.quote:
Blijkbaar blijven ze hun streken behouden 😄quote:Op zondag 7 januari 2024 21:33 schreef Japepk het volgende:
Dat wist ik niet. Wel ironisch want het is ook een trucje wat heel bekend was uit bijvoorbeeld de Schatkaart. Dat we in de leader dingen zien (van de trein springen) die niet in de serie zaten.
Daar is een hele simpele reden voor: de documentaire is gemaakt in co-productie met Bas en Aad (en hun productiemaatschappijen). Oftewel: zij hebben een vinger in de pap bij het eindproduct en hoe zij eruit komen. Criticasters, tegenstanders of zelfs 'vijanden' zoals de acteurs die hen voor de rechter hebben gesleept worden dus niet meegenomen in het verhaal, want Bas en Aad moeten en zullen de sympathieke hoofdpersonen zijn - ook al weet heel de wereld dat het niet zo zwart-wit ligt.quote:Op zondag 7 januari 2024 20:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het was in mijn ogen allemaal wat rommelig en weinig feitelijk. Wat mij betreft was het interessanter geweest met een andere opzet. Ik heb bijvoorbeeld de documentaire over Dick Maas gezien, en daar gaat het ook over wat er misgegaan is, de productiemaatschappij van hem is er met de rechten vandoor gegaan, en hij had een zepert in de VS met een remake van De Lift.
Bij Bassie en Adriaan had je dus dat circus, wat heel veel tijd kostte, maar eigenlijk weinig opleverde. En natuurlijk de talloze ruzies die ze gehad hebben. Daar hadden ze best wat meer mee kunnen doen (het circus was kort, maar de ruzies of conflicten ontbraken volledig).
Waarschijnlijk door Aad. Die vond dat Hans Beijer wel wat complimenteuzer had mogen zijn.quote:Op zondag 7 januari 2024 22:34 schreef Papabear het volgende:
Begin van de avond had ik de docu op NPO gezien en wilde hem zojuist nog eens bekijken, maar lijkt offline te zijn gehaald
Ik ook ja, ik was net klaar met kijken wel. Nu staat hij er niet meer op.quote:Op zondag 7 januari 2024 22:34 schreef Papabear het volgende:
Begin van de avond had ik de docu op NPO gezien en wilde hem zojuist nog eens bekijken, maar lijkt offline te zijn gehaald
Heeft iemand die nog? Er staan er slechts een paar in de waybackmachinequote:Op zondag 7 januari 2024 22:55 schreef Writersright het volgende:
[..]
Begonnen als een Youtube doc in hoofdstukjes van 5 minuten.
480pquote:
Ik heb hem gisteren via Ziggo Go gezien. Hij stond kort op NPO Start, maar daar werd hij weer verwijderd. Dat vrees ik ook voor de bovenstaande video.quote:
Kwaliteit is idd niet al te best, maar beter dan niks. Ik heb hem gedownload. Altijd leuk om later nog eens te kijkenquote:Op maandag 8 januari 2024 10:11 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
480p
Ben benieuwd hoelang het duurt voordat hij offline wordt gehaald
Misschien komt er postuum een wat objectievere documentaire met ook de schaduwkanten van het duo... En wie weet dan wel met Van Gorcum, als hij dan nog leeft.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:12 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik vond het een slechte docu. Vooral een lofzang op Bassie en Adriaan die met name bij Hans Beijer genant was. Weinig objectief en de mindere kanten van het duo komen nauwelijks aan bod.
Die is nog ouder dan Bas en Aad (al oogt ie niet zo)quote:Op maandag 8 januari 2024 10:13 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
Misschien komt er postuum een wat objectievere documentaire met ook de schaduwkanten van het duo... En wie weet dan wel met Van Gorcum, als hij dan nog leeft.
Bioscoopversie was 69 minuten.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:12 schreef Claude_Viole het volgende:
Verder vond ik het een leuke reportage, maar er was niet erg veel diepgang. Daarnaast was 45 erg kort. Was die in de bioscoop niet langer?
Danny Verbiest heeft dit zelf ontkend en gezien en ik geloof hem eerder dan Bas en Aad. Ook gezien Bas en Aad niet al te best zijn in anderen credits geven. Als je hun verhaal gelooft hebben ze alles goed gedaan, behalve dat circus van ze. En dat was uiteraard niet hun schuld.quote:Op maandag 8 januari 2024 08:43 schreef J83 het volgende:
Dus Samson is wél op Lara gebaseerd... Verder een flinke tegenvaller deze documentaire, voornamelijk een lofzang.
gewoon 69 minuten vrij maken voor de mannenquote:Op maandag 8 januari 2024 10:30 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Te kort timeslot (45/50 min) voor de 69 minuten
Wat me wel verbaasde was dat korte shot uit de Kroon, Adriaan die het knip-gebaar in beeld deedquote:Op zondag 7 januari 2024 20:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er zijn vast zat leuke fragmenten te vinden. Maar dan hadden ze de originele filmbeelden door moeten spitten, dat kostte waarschijnlijk teveel geld/tijd.
Nee, Bas (in dit interview uit 2011) is teveel in zijn eigen verhaal gaan geloven. Hij zei ook "En Aad zei..." enzo. Ik geloof nog steeds eerder Danny dan Bas.quote:Op maandag 8 januari 2024 08:43 schreef J83 het volgende:
Dus Samson is wél op Lara gebaseerd... Verder een flinke tegenvaller deze documentaire, voornamelijk een lofzang.
Doet mij vermoeden dat er veel meer achter de scenes-materiaal is dan dat tot nu toe is gedeeld. Zo was er van de Huilende Professor ook ooit een blooper op hun website gepost met Adjudant van der Steen. Volgens mij bij het interview met Dick.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:31 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Wat me wel verbaasde was dat korte shot uit de Kroon, Adriaan die het knip-gebaar in beeld deed
In de 2011-versie (35 Jaar Op TV) noemde Aad Jaap Stobbe als plaaggeest nog bij naam, en dat hij het niet fijn vond om met hem te werken. Ook dat is allemaal weggehakt.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:12 schreef Scorpion_17 het volgende:
Ik vond het een slechte docu. Vooral een lofzang op Bassie en Adriaan die met name bij Hans Beijer genant was. Weinig objectief en de mindere kanten van het duo komen nauwelijks aan bod.
Die blooper die jij noemt was uit de Kroon - Adjudant zonder broek. Ook van Schatkaart was een bloopertje, met Inspecteur de Vries. Ik dénk dat van Schatkaart, Kroon en Stad de ruwe filmrollen naar video zijn overgekopieerd, en dat er dus hele korte scènesnippets over zijn - maar nooit hele lange bloopers.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:34 schreef Writersright het volgende:
[..]
Doet mij vermoeden dat er veel meer achter de scenes-materiaal is dan dat tot nu toe is gedeeld. Zo was er van de Huilende Professor ook ooit een blooper op hun website gepost met Adjudant van der Steen. Volgens mij bij het interview met Dick.
Vond die hele vroege foto van ze, met Bassie en Adriaan die aan het schilderen/behangen waren ook interessant, Nog nooit gezien. Leek een promofoto van voor of tijdens de Plaaggeest.
[ afbeelding ]
Deze dus, met Aad opvallend in normale kleren.
Pin me er niet op vast - volgens mij was dit een foto uit een blad voor een reportage dat Adriaan een eigen huis had gekocht.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:34 schreef Writersright het volgende:
[..]
Doet mij vermoeden dat er veel meer achter de scenes-materiaal is dan dat tot nu toe is gedeeld. Zo was er van de Huilende Professor ook ooit een blooper op hun website gepost met Adjudant van der Steen. Volgens mij bij het interview met Dick.
Vond die hele vroege foto van ze, met Bassie en Adriaan die aan het schilderen/behangen waren ook interessant, Nog nooit gezien. Leek een promofoto van voor de Plaaggeest.
[ afbeelding ]
Deze dus, met Aad opvallend in normale kleren.
Dat verklaart een en ander. Wel zonde dat, ondanks dat het snippers zijn, die random ergens worden gepost door ze. Zelfde geldt voor de oorspronkelijke eindes, die nu op Youtube staan. Zou mooi zijn om dat soort stukjes en eventueel promomateriaal op een DVD-set van de betreffende serie te hebben. In plaats daarvan kregen we magere DVD's met weinig extra's (karaoke-liedjes) die keer op keer opnieuw werden uitgebracht. Soms zelfs met minder content, zoals de Amerika-DVD waar het deel bij Universal Studios op een bepaald moment uit was geknipt.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:40 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Die blooper die jij noemt was uit de Kroon - Adjudant zonder broek. Ook van Schatkaart was een bloopertje, met Inspecteur de Vries. Ik dénk dat van Schatkaart, Kroon en Stad de ruwe filmrollen naar video zijn overgekopieerd, en dat er dus hele korte scènesnippets over zijn - maar nooit hele lange bloopers.
In de bioscoop duurde de film 70 minuten ongeveer, maar eerlijk gezegd zat daar niet meer diepgang in. Wel wat leuke anekdotes die ze er nu uitgesneden hebben (heel irritant vind ik dat) maar wat ik me vooral herinner is dat er nog veel meer nadruk lag op 'wat hadden we het druk, we waren altijd aan het werk, maar wat een fantastische tijd en wat een fantastische dingen hebben we neergezet, en alles deden we zelf, en alles verzonnen we zelf, en regelden we zelf, en betaalden we zelf, en wat wij verzonnen was leuker en beter dan wat andere mensen verzonnen, en de andere acteurs pasten goed in de rol die wij gecreëerd hebben, maar het succes lag in hoe goed wij de rol geschreven hebben...' enzovoort.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:12 schreef Claude_Viole het volgende:
[..]
Ik heb hem gisteren via Ziggo Go gezien. Hij stond kort op NPO Start, maar daar werd hij weer verwijderd. Dat vrees ik ook voor de bovenstaande video.
Verder vond ik het een leuke reportage, maar er was niet erg veel diepgang. Daarnaast was 45 erg kort. Was die in de bioscoop niet langer?
Idealiter neemt iemand "beide" docus (Youtube, Bioscoop), voegt diegene beeldmateriaal toe (zoals interviews met mensen als Aad Klaris en andere acteurs, shots uit de series, extra materiaal als bloopers, foto's ed) en doet diegene een voice over die andere zaken belicht. Dan zou je tot een mooie docu kunnen komen.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:56 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Ik zou de originele bioscoopdocu niet kopen bijvoorbeeld, ik vond hem wel leuk om in de bioscoop te zien maar bevat voor mij te weinig interessante informatie.
De vroegere 35-jaar docustukjes zou ik dan weer wel kopen. Die vond ik wel heel leuk om te kijken (afgezien van die irritante bn'ers).
Heb jij die 2011-versie nog?quote:Op maandag 8 januari 2024 10:38 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
In de 2011-versie (35 Jaar Op TV) noemde Aad Jaap Stobbe als plaaggeest nog bij naam, en dat hij het niet fijn vond om met hem te werken. Ook dat is allemaal weggehakt.
Het is allemaal treurig.
Oh ik vond dat juist leuk om te zien.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:57 schreef Writersright het volgende:
Vraag me ook echt af wie van de kijkers het Crocksons-deel nou echt wilde zien. Bas en Aad houden er maar niet over op maar ik denk dat 99% van de kijkers zoiets had van "Wanneer beginnen ze nou over Bassie en Adriaan?". Helemaal met deze ingekorte versie.
Prima dat jij het leuk vond. Ieder zijn voorkeurquote:Op maandag 8 januari 2024 11:26 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Oh ik vond dat juist leuk om te zien.
Maar verder wel eens dat het alleen maar lofzang was en hoe goed ze alles zelf deden
Het zal wel teveel 'heiligschennis' zijn om eens een écht eerlijke documentaire over ze te maken, want ik denk dat er best een beerput is.
Of een link in beeld van Adriaan's webshop.quote:Op maandag 8 januari 2024 11:36 schreef ArnieAlberts het volgende:
Ik vind het allang knap dat er geen één videoband of dvd-cover in beeld is gekomen. Of ja, toch, maar dan alleen uit het archiefbeeld van bij de Lachspektakelshow.
Het is jammer dat het zo oppervlakkig was. Het hoeft niet diep of negatief te worden maar dit was een kans om een echt goede documentaire neer te zetten die hun geschiedenis op een positieve maar enigzins objectieve manier vastlegde. Ook credits aan anderen geven. Aandacht geven aan de andere acteurs die de serie groot hebben gemaakt. Zeggen wanneer je iets fout hebt gedaan, wat geleerd hebt.quote:Op maandag 8 januari 2024 11:30 schreef Japepk het volgende:
Zijn wij ook niet een beetje té negatief over ze? Ja, het was een redelijk kritiekloze docu, maar zo is het ook aangekondigd. Een schat aan herinneringen. En uiteindelijk hebben ze die mooie dingen wel gemaakt, zijn er geen verhalen over zaken die te ver gingen. Alleen dat ze altijd moeilijk deden over geld. Met die mensen braken ze dan en ze gingen zelf door. Die rechtszaak is nu natuurlijk een beetje genant, maar wat moet je daar verder over vertellen. Ze hebben gewoon een bloemlezing uit hun oeuvre willen laten zien, meer niet. André van Duin was begin deze eeuw met niets anders op televisie. Ik schreef al eerder dat de écht nieuwe toevoegingen ook stijltechnisch bij de docu pasten, die sentimentele beelden aan het eind.
Daar ben ik het mee eens. Nóg meer een kijkje in de keuken was van toegevoegde waarde geweest. Wat was de inspiratie voor de series? Dat soort dingen. Maar die hele vete met Aad Klaris, dat is gewoon geweest. Destijds uitgevochten met een niet voor iedereen acceptabele afloop. Maar zo'n verhaal weer oprakelen voegt m.i. ook niks toe. Het was wel fair geweest als ze in de interviews gewoon man en paard hadden genoemd. Nu zat er bijvoorbeeld over de Baron alleen nog in dat er na de schatkaart 'iemand anders kwam die dat van Aad overnam', terwijl in de docuserie er nog leuke anekdotes over Paul worden verteld. Die mocht toch eigenlijk niet ontbreken, met hoofdrollen in de helft van alle series en een prominente bijrol. Hij is in interviews nooit te beroerd om nog even 3x Drommels eruit te gooien en beantwoordt vragen over Bassie en Adriaan ook altijd keurig. Hij zal echt niet met vuile was zijn gaan gooien.quote:Op maandag 8 januari 2024 11:47 schreef Writersright het volgende:
[..]
Het is jammer dat het zo oppervlakkig was. Het hoeft niet diep of negatief te worden maar dit was een kans om een echt goede documentaire neer te zetten die hun geschiedenis op een positieve maar enigzins objectieve manier vastlegde. Ook credits aan anderen geven. Aandacht geven aan de andere acteurs die de serie groot hebben gemaakt. Zeggen wanneer je iets fout hebt gedaan, wat geleerd hebt.
Dat kunnen kleine dingen zijn. Waardering voor hoe de Dikmansen een van de meest populaire karakters uit de hele serie gestalte gaven (Werd B2 uberhapt genoemd?) of hoe de enorme groei van de Plaaggeest naar de Sleutel qua scriptschrijven en casten ging. We kregen alleen te horen hoe Bassie en Adriaan goed werden ontvangen en de Plaaggeest niet. Dat is prima en belangrijk.
Als je echter naar beide series kijkt is het feit dat het een groot verhaal werd in de Sleutel, en eigenlijk de blauwdruk voor alle series, minstens even belangrijk. Wat werkte niet aan Aad voor het episodisch format van de Plaaggeest? Als je het heel nuchter bekijkt zou een vervolg op de Plaaggeest ook episodisch kunnen worden gemaakt met een minder enge slechterik. Dat is echter niet gebeurd. Aad merkte duidelijk dat het format wat hij oorspronkelijk had bedacht minder goed werkte.
Je hebt wel gelijk natuurlijk, maar ik denk dat we B&A zo leuk vinden dat we ook graag zo'n goede docu hadden gewild. Iedereen hier weet hoe B&A in elkaar zitten en dat er vaak gesteggel is geweest over geld en dat ze met de meeste mensen ruzie lijken te hebben gekregen, maar nog steeds vinden we die series fantastisch (en is er ook veel respect voor de mooie dingen die B&A hebben gemaakt) en blijft er hier maar gepraat worden over nieuwe feitjes of theorieën. Voor ons hoeft het niet zo opgepoetst, een docu die een eerlijk beeld schetst van het geheel, dat hadden we leuk gevonden en dan is dit meer een soort compilatie. Een gemiste kans, dat is jammer.quote:Op maandag 8 januari 2024 11:30 schreef Japepk het volgende:
Zijn wij ook niet een beetje té negatief over ze? Ja, het was een redelijk kritiekloze docu, maar zo is het ook aangekondigd. Een schat aan herinneringen. En uiteindelijk hebben ze die mooie dingen wel gemaakt, zijn er geen verhalen over zaken die te ver gingen. Alleen dat ze altijd moeilijk deden over geld. Met die mensen braken ze dan en ze gingen zelf door. Die rechtszaak is nu natuurlijk een beetje genant, maar wat moet je daar verder over vertellen. Ze hebben gewoon een bloemlezing uit hun oeuvre willen laten zien, meer niet. André van Duin was begin deze eeuw met niets anders op televisie. Ik schreef al eerder dat de écht nieuwe toevoegingen ook stijltechnisch bij de docu pasten, die sentimentele beelden aan het eind.
Dat is eigenlijk een heel goed punt. Stop er favoriete fragmenten in of korte compilaties van herkenbare dingen. (Montage van Bassie die het over slagroomtaarten heeft, een compilaties van Watzeggies) Dat miste ook.quote:Op maandag 8 januari 2024 12:11 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Ook voor een eenzijdige positieve docu had er zoveel meer in gekund. Dat je voor de tv zit en denkt: O ja, dat was ook zo ontzettend leuk, of grappig of bijzonder. Dat je juist zin krijgt de series weer te gaan kijken. Dat miste ik, dat gevoel.
Wees blij, er zijn technische mogelijkheden om dat ook daar weg te halen. Om deze reden heb ik mijn slaap vannacht even voor een drie kwartier uitgesteld. :pquote:Op maandag 8 januari 2024 11:32 schreef Paul het volgende:
op uitz gemist van mn provider is het nog gewoon terug te kijken
Ik zei tijdens het kijken hardop: 'iemand anders?! Niet de minste!'quote:Op maandag 8 januari 2024 11:58 schreef Japepk het volgende:
Nu zat er bijvoorbeeld over de Baron alleen nog in dat er na de schatkaart 'iemand anders kwam die dat van Aad overnam',
Ah, geschreven door iemand die dit topic bezoektquote:Op maandag 8 januari 2024 12:51 schreef TLC het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)compilaties-a4186248
Maar even gedownload voordat die ook verdwijntquote:Op maandag 8 januari 2024 13:10 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ah, geschreven door iemand die dit topic bezoekt
Dit is zoveel beter:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |