abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_211243745

Bassie en Adriaan is een van de succesvolste duo's uit de Nederlandse televisiegeschiedenis. Generaties kinderen groeiden op met hun avonturenseries op televisie. De series zijn in verschillende uitgaves verkrijgbaar op videoband, waar met name de oude banden gewild zijn onder liefhebbers vanwege de klassieke achtergrondmuziek. In latere uitgaves is de muziek vervangen door nieuwe, op elkaar aansluitende maar ook meer generieke achtergrondmuziek van Bert Smorenburg.

Bassie en Adriaan tourden ook door het land met een Lachspektakelshow en hadden in de jaren 70 en 80 zelfs hun eigen circus. Samen met theatergrootheid Joop van den Ende maakten ze deel uit van de top van de Nederlandse varieté. In 2003 maken ze bekend te stoppen als televisieduo, het einde van een tijdperk. De afscheidstournee moet vroegtijdig worden afgebroken omdat bij Aad van Toor (Adriaan) kanker wordt ontdekt. Gelukkig herstelt hij en in de jaren erna maken Bassie en Adriaan nog regelmatig hun entree op film en televisie.

Op het moment leidt Bas een teruggetrokken bestaan in verband met een verslechterde gezondheid en renteniert Adriaan in Spanje. Beide heren schreven een boek, waarin met name in het boek van Aad behoorlijk wat vuile was wordt buiten gehangen over eigenlijk, ehh, nou ja iedereen waar ze ooit mee hebben samengewerkt. Alles is voor Bassie (En Aad), is wel zo'n beetje een treffende samenvatting.

Een overzicht van de bekende televisieseries: De Plaaggeest, Het geheim van de sleutel, De diamant, De Huilende Professor, Het geheim van de schatkaart, De verdwenen kroon, De geheimzinnige opdracht (Europa) en De reis vol verrassingen (Amerika)

Een overzicht van de pikkeboeven waar het duo het regelmatig mee aan de stok kreeg:

Officiële website:
www.bassie-adriaan.nl
Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/user/bassieadriaanchannel
Interessante 'docu-serie' met veel anekdotes van B&A:
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_211243755
Stel, je zit in een restaurant en de ober komt naar je toe met de bestelling, terwijl je echt nog niks besteld hebt !!!

Neem je het bordje soep en de limonade dan toch aan ? :? :)
pi_211244260
Zin in de docufilm! *O*

Is het al 23 november? :@
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_211244337
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:01 schreef TLC het volgende:
Stel, je zit in een restaurant en de ober komt naar je toe met de bestelling, terwijl je echt nog niks besteld hebt !!!

Nou vooruit, als je echt zin hebt. Wel voorzichtig zijn dat je niet stikt.
In dezelfde serie zit de droom van het gevecht met de trucker. Op een gegeven moment wordt er een soort klomp in een bordje gekieperd volgens mij. Wat moet dat voorstellen? Een klomp vlees ofzo? Een dikke hamburger? En wat doet die in de soep?

Oh en Bassie doet dat dus echt wel expres. Hij tilt er zelfs zijn bord voor op!

[ Bericht 23% gewijzigd door Writersright op 09-11-2023 16:21:57 ]
  donderdag 9 november 2023 @ 17:23:08 #5
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_211244925
Sterker nog, als ik die docu leuk vind ga ik gewoon twee keer. Of drie keer. Hoe vaak zie je B&A nou in de bioscoop op zo'n groot scherm? Helemaal zin in.
Als hij tegenvalt houd ik het wel bij een keer :P
pi_211245722
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:05 schreef Writersright het volgende:

[..]
In dezelfde serie zit de droom van het gevecht met de trucker. Op een gegeven moment wordt er een soort klomp in een bordje gekieperd volgens mij. Wat moet dat voorstellen? Een klomp vlees ofzo? Een dikke hamburger? En wat doet die in de soep?

Het is weliswaar een droom, maar in de B&A geschiedenis een van de weinige momenten dat Bassie en Adriaan in een fysiek gevecht verwikkeld raken :D
  donderdag 9 november 2023 @ 19:00:33 #7
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_211245841
quote:

[..]

Blijft mooi. :D
soooo, da's mooi!
be merry, swete Lorde!
pi_211248610
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:01 schreef TLC het volgende:

Disclaimer vooraf: ja, ik weet dat het een kinderserie is en dat er karikaturen zijn.

Dan nog blijft het bijzonder. Ik heb de jaren ‘70 niet meegemaakt, maar ik kan me niet voorstellen dat het normaal is dat een restaurant van die gammele plastic stoeltjes heeft, met op het terras een Schot in klederdracht, een echtpaar waarvan de vrouw een hoed heeft die nog boven de Domtoren uit steekt, en een bakker met de koksmuts nog op, die bij gebrek aan kikkerbilletjes een bord erwtensoep en een glas ranja aanneemt.
Nog maffer blijft het dat de bakker door een plaksnor een clown niet meer als clown herkent.
  donderdag 9 november 2023 @ 22:42:56 #9
455723 WouterForest
Wat Hans eet, is geen worst.
pi_211249061
quote:

[..]

Die ''Ohooooh'' op 0:36 komt nog regelmatig in mijn gedachten opeens voorbij.
Bananen.
pi_211249685
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 21:46 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
een echtpaar waarvan de vrouw een hoed heeft die nog boven de Domtoren uit steekt
'Mag ik een kop koffie met een slagroomgebakje'

Die vrouw heeft trouwens wel gelijk, met je vingers in een slagroomgebakje is idd vies :r
pi_211261849
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 00:14 schreef TLC het volgende:

[..]
'Mag ik een kop koffie met een slagroomgebakje'

Die vrouw heeft trouwens wel gelijk, met je vingers in een slagroomgebakje is idd vies :r
Dan moet je dat met je duim doen.
pi_211264514
Vanaf aanstaande zaterdag komen Sint Nicolaas en de Zwarte Pieten weer binnen in Nederland.

Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_211264721
Vergeet dan niet de Bassie solo-special omtrent Sinterklaas
pi_211294736
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:56 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Zin in de docufilm! *O*

Is het al 23 november? :@
https://www.pathe.nl/film/26967

Maar 69 minuten.
pi_211295210
quote:
Mooi hoe ze Andre du Lord's hoofd nét uit de foto hebben gecropt. Hij is trouwens ook een van de weinige overlevende castleden die interessante dingen over de series kan zeggen.
pi_211298677
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:30 schreef Writersright het volgende:

[..]
Mooi hoe ze Andre du Lord's hoofd nét uit de foto hebben gecropt. Hij is trouwens ook een van de weinige overlevende castleden die interessante dingen over de series kan zeggen.
Dan hebben we Hans Leendertse nog, voor de HP, en Hans Otjes en die man die die inspecteur speelde (iemand een idee wie dat was/is?).
pi_211300606
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 22:39 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Dan hebben we Hans Leendertse nog, voor de HP, en Hans Otjes en die man die die inspecteur speelde (iemand een idee wie dat was/is?).
Daarnaast nog een van de zoons van Aad, die een groen mannetje speelde. Sowieso kan de familie er over praten gezien ze betrokken waren bij de opnames.

De vraag met acteurs buiten de familie is op wat voor voet ze staan met Aad.

(Ik dacht vroeger dat inspecteur Caletti een dubbelrol van Aad was. Vond ze heel erg lijken.)
pi_211305887
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 08:37 schreef Writersright het volgende:

[..]
Daarnaast nog een van de zoons van Aad, die een groen mannetje speelde. Sowieso kan de familie er over praten gezien ze betrokken waren bij de opnames.

De vraag met acteurs buiten de familie is op wat voor voet ze staan met Aad.

(Ik dacht vroeger dat inspecteur Caletti een dubbelrol van Aad was. Vond ze heel erg lijken.)
De vraag met acteurs binnen de familie is hoe neutraal ze zullen praten. De dochters van Bas hebben, afgaande op wat ik weet, net als hun moeder een gouden hart voor al hun dierbaren, maar zullen waken voor de reputatie van hun vader en oom. Alledrie hebben ze trouwens rollen gespeeld in de serie.
pi_211307787
Tja wanneer Aad er zelf bij betrokken is zal niemand een kritisch woord over hen/de series in een documentaire uiten. Daarvoor zou je een onafhankelijke documentatire moeten maken en gok dat Aad daar niet aan meewerkt en dat je geen rechten zal krijgen om beeldmateriaal ed van B&A er in te verwerken.

Vond zelf die "De herfst van Bassie en Adriaan" wel goed gedaan trouwens.
pi_211308480
Het is ook wel de vraag of je er iets nieuws uit haalt, als je een kritische docu maakt. De rechtszaken zullen door beide partijen worden geëvalueerd in de vorm van welles-nietes-en-hij-begon.
En gelet op de vrijwel geheel mannelijke crew acht ik de kans op grensoverschrijdende handelingen zeer klein, behalve wat harde woorden, zoals de voorvallen die beschreven staan in Aads autobiografie.
pi_211309042
Een kritische docu past ook niet bij B&A, het moet toch feestelijk zijn in de bios, deze hele franchise is gecreëerd door 2 amateurs uit Vlaardingen, alle kritiek is muggenzifterij.
Kijk eens dom, ja ho maar
pi_211310093
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:01 schreef DrDentz het volgende:
Een kritische docu past ook niet bij B&A, het moet toch feestelijk zijn in de bios, deze hele franchise is gecreëerd door 2 amateurs uit Vlaardingen, alle kritiek is muggenzifterij.
Kritisch hoeft niet te betekenen dat het een afzeikdocu (of afzeikboek) te betekenen. Juist omdat het zo uniek is wat ze hebben gedaan zou het interessant zijn om een enigzins objectief beeld van de geschiedenis te krijgen. Juist ook omdat ze (zoals alle artiesten) als amateur begonnen en vervolgens uitgroeiden tot een miljoenenbedrijf.
Een afzeikdocu is dan niet leuk, een oogkleppendocu waarin alles geprezen wordt ook niet.
pi_211314347
Wat vonden jullie eigenlijk van Keet & Koen en de Speurtocht naar Bassie & Adriaan? heb hem 1x gezien beetje half bij een nichtje, maar leuk genoeg om als B&A fan hem helemaal te kijken?
pi_211314612
Wel gezien maar weet er niks meer van eigenlijk, niet echt memorabel.
pi_211314719
Ik heb 'm nog steeds niet gezien. Weet ook niet of ik er echt interesse in heb buiten de fragmenten met B&A, zeker gezien er verder niks met Keet & Koen wordt gedaan (wat geloof ik wel de aanvankelijke gedachte was).
pi_211315768
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_211318127
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 16:09 schreef viseenoptie het volgende:
Wat vonden jullie eigenlijk van Keet & Koen en de Speurtocht naar Bassie & Adriaan? heb hem 1x gezien beetje half bij een nichtje, maar leuk genoeg om als B&A fan hem helemaal te kijken?
Het was interessant om Aad weer als Baron te zien, in een pak wat meer aan de Paul-Baron deed denken. Ook leuk om Vlugge Japie te zien maar die kwam meer awkward/zielig over met z'n rollator.
De nieuwe boeven vond ik leuk gedaan, al opereerden die volgens mij vrij los van Baron en Japie.

Keet en Koen zelf hadden het charisma van een dweil. Ze speelden ook vrij "dom"/kinderachtig.
  donderdag 16 november 2023 @ 21:38:14 #28
346653 Ceviche
pi_211318168
Ik had die Keet&Koen film gezien toen hij net uit was (een half jaar erna ofzo) en toen vond ik het meh. Wel leuk om een keer gezien te hebben, maar dat was het wel.
Nu keek ik hem vorige week met mijn kleuter en toen was ik toch wel aangenaam verrast, toch echt wel een leuke kinderfilm eigenlijk met Bassie en Adriaan erin. Dus als je je instelt op een kinderfilm, dan is het wel leuk, maar als het je om Bassie en Adriaan gaat dan valt het wat tegen.

Overigens speelt Patrick Martens in die film de rol van Koen, en in die film speelt Bas zowel Bassie als Vlugge Japie. Was Patrick vorige week in 'het jaar van' helemaal verbaasd dat beide rollen door Bas gespeeld worden 8)7
Hij zat nota bene zelf in die film :')
pi_211318960
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 21:38 schreef Ceviche het volgende:

Overigens speelt Patrick Martens in die film de rol van Koen, en in die film speelt Bas zowel Bassie als Vlugge Japie. Was Patrick vorige week in 'het jaar van' helemaal verbaasd dat beide rollen door Bas gespeeld worden 8)7
Hij zat nota bene zelf in die film :')
Als je doelt op 'oh wat een jaar', daar worden op het moment herhalingen van uitgezonden. Het zou dus kunnen dat dit voor de film is opgenomen. Al is Patrick Martens ook wel het type BN'er dat inderdaad gemaakt verbaasd gaat doen.
't Echte en 't ware!
  donderdag 16 november 2023 @ 23:09:19 #30
346653 Ceviche
pi_211319017
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 22:59 schreef Japepk het volgende:

[..]
Als je doelt op 'oh wat een jaar', daar worden op het moment herhalingen van uitgezonden. Het zou dus kunnen dat dit voor de film is opgenomen. Al is Patrick Martens ook wel het type BN'er dat inderdaad gemaakt verbaasd gaat doen.
Oh wat een jaar is dat spelletjesprogramma op rtl. Ik bedoel dat programma van sbs6 waarin ze elke aflevering terugkijken op een specifiek jaar met bn'ers en de gebeurtenissen uit dat jaar bespreken. Voor zover ik weet is dat nieuw, bepaalde bn'ers zijn er bijvoorbeeld niet jonger op geworden.
  vrijdag 17 november 2023 @ 08:24:30 #31
311340 J83
New kid, be nice
pi_211320474
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 23:09 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Oh wat een jaar is dat spelletjesprogramma op rtl. Ik bedoel dat programma van sbs6 waarin ze elke aflevering terugkijken op een specifiek jaar met bn'ers en de gebeurtenissen uit dat jaar bespreken. Voor zover ik weet is dat nieuw, bepaalde bn'ers zijn er bijvoorbeeld niet jonger op geworden.
Is inderdaad een nieuw programma.
pi_211320498
Ik denk dat idd een "probleem" van de film is dat het gepresenteerd werd als "eindelijk" een grote bioscoopfilm van Bassie en Adriaan met interviews en weet ik wat nog meer. Uiteindelijk zitten de 2 er kort in en zijn ze vooral slachtoffer ipv zelf meedenken/meedoen.

Komt waarschijnlijk voort uit dat hele traject wat begon met dat er opvolgers van Bassie en Adriaan gezocht werden. Dat zou dan een programma/talentenjacht worden en uiteindelijk zouden er dan 2 uitkomen die nieuwe avonturen zoudrn beleven. Dat is niet gelukt en uiteindelijk is het Keet en Koen geworden. Ik weet niet of het de intentie was maar het klonk alsof Keet en Koen dan meer avonturen zouden beleven. Blijkbaar was dit avontuur al te heftig voor ze.
pi_211350285
quote:
Ik zweer nog altijd bij de Griekse intro, en dan vooral die van de eerste aflevering.
pi_211356663
Ik moet zeggen dat de naam Fakir Aggenebbis wel leuk is gevonden. Jammer dat we hem niet zien in de serie.
  maandag 20 november 2023 @ 14:53:57 #35
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_211358185
quote:
Onbegrijpelijk dat deze allemaal zijn ingewisseld voor 1 (moderne) tune. Zeker de schatkaart en de verzonken stad hadden echt een eigen stijl.

[ Bericht 0% gewijzigd door WismutVeilchen83 op 21-11-2023 12:22:44 ]
Rini dankjewel.
pi_211358512
Ik droomde vannacht dat Paul van Gorcum om het leven kwam door een huis wat instortte :o ;(
Drommels , drommels en nog eens drommels :'(
Laten we hopen dat hij nog lang onder ons blijft :B
pi_211362429
Als Paul overlijdt zal Nederland huilen, huilen, huilen!
pi_211363506
Dan nemen we een bamihap, frikandel, zak patat of een ..... KROKET?!!!
't Echte en 't ware!
pi_211363734
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 20:24 schreef Writersright het volgende:
Als Paul overlijdt zal Nederland huilen, huilen, huilen!
Ook die loopt al tegen de 90. Zou toch wat zijn als die een uitvaart krijgt in een groene, doormidden gezaagde Lada in een kooi…
pi_211363798
Zaterdag met een vriend naar Pathe voor de docu, ben erg benieuwd! Wat een ook gebeurt, altijd blijven lachen!
pi_211365900
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 22:06 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Ook die loopt al tegen de 90. Zou toch wat zijn als die een uitvaart krijgt in een groene, doormidden gezaagde Lada in een kooi…
Ik denk dat dat het enige waardige afscheid voor hem zou zijn. Wie weet nog een aantal bekabelde gebroken telefoons die aan de achterkant van de auto hangen.
pi_211368093
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 22:12 schreef DrDentz het volgende:
Zaterdag met een vriend naar Pathe voor de docu, ben erg benieuwd! Wat een ook gebeurt, altijd blijven lachen!
Ik ga een dagje later. :Y
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_211370319
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 09:41 schreef Writersright het volgende:

[..]
Ik denk dat dat het enige waardige afscheid voor hem zou zijn. Wie weet nog een aantal bekabelde gebroken telefoons die aan de achterkant van de auto hangen.
En bij Bassie een zakkende kist met ‘Dag vriendjes’, gezongen door alle nabestaanden.
pi_211414624
Paul van Gorkum was vandaag bij EditieNL _O_

Hij ziet er nog vrij fit uit voor een 90 jarige _O_ en hij speelt nog steeds een geweldige slechterik :D
pi_211414845
Is hij al 90 zeg?
Zou je niet zeggen...al is het misschien ook misleidend. Ik ken hem eigenlijk vooral als Baron met neppe gezichtsbeharing.

Aan de andere kant vh boevenspectrum keek ik laatst Floris en daar zat de 2e Boevenbaas in én Paul van Gorkum en de Schandebakker.
pi_211414967
En voor de Sinterklaasfans; Bassie en Adriaan met Sinterklaas en een voormalig plagende Zwarte Piet.Iemand met wie B en A nooit meer samen zouden werken volgens hen.

pi_211416614
Zwarte Piet was van oorsprong zo eng mogelijk om kinderen angst aan te jagen dus men zou kunnen denken dat de acteur achter De Plaaggeest misschien de ideale vertolker van Zwarte Piet zou kunnen zijn.

Weet iemand trouwens of al het Sint Nicolaas en Zwarte Piet materiaal van Bassie en Adriaan verkrijgbaar is op de markt? Die twee zijn al behoorlijk lang actief en bij de Publieke Omroep is wel eens iets zoekgeraakt en (bij andere programma's) gewist.

Voor zover ik weet is het volgende geproduceerd:
- Sinterklaas is jarig (TV-special 1975)
- Sint Nicolaas op bezoek (Hoorspel 1980)
- Oh, Kom Er Eens Kijken (TV-special 1984)
- Wie Komt Er Alle Jaren (TV-Special 1986)
- De Pepernoten in samenwerking (Hoorspel 1989)
- Telekids: Bassie en Adriaan op bezoek (TV-aflevering 1995)
- Alle Sinterklaasliedjes (Muziekalbum 1996)
- Wonderland: Sinterklaas-special (TV-aflevering 199?)
- Het Feest van Sinterklaas (TV-specials 1999-2002)
- De Reis van Zwarte Piet (TV-serie 2005)
- De Verdwenen Pakjesboot (Bioscoopfilm 2009)
- De Brief voor Sinterklaas (Bioscoopfilm 2019)

De CD's uit 1994 en 1995 waren voor zover ik weet heruitgaves.

pi_211418477
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:44 schreef TLC het volgende:

Hij ziet er nog vrij fit uit voor een 90 jarige _O_ en hij speelt nog steeds een geweldige slechterik :D
Hij gooide er nog een onvervalste Drommels uit _O_ :D
pi_211422331
Was het nog wat bij de film? Of hebben jullie allemaal een geheimhoudingscontract moeten tekenen?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2023 @ 16:20:47 #50
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211422401
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:44 schreef TLC het volgende:

Waar in de uitzending ongeveer? :@
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')