abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211243745

Bassie en Adriaan is een van de succesvolste duo's uit de Nederlandse televisiegeschiedenis. Generaties kinderen groeiden op met hun avonturenseries op televisie. De series zijn in verschillende uitgaves verkrijgbaar op videoband, waar met name de oude banden gewild zijn onder liefhebbers vanwege de klassieke achtergrondmuziek. In latere uitgaves is de muziek vervangen door nieuwe, op elkaar aansluitende maar ook meer generieke achtergrondmuziek van Bert Smorenburg.

Bassie en Adriaan tourden ook door het land met een Lachspektakelshow en hadden in de jaren 70 en 80 zelfs hun eigen circus. Samen met theatergrootheid Joop van den Ende maakten ze deel uit van de top van de Nederlandse varieté. In 2003 maken ze bekend te stoppen als televisieduo, het einde van een tijdperk. De afscheidstournee moet vroegtijdig worden afgebroken omdat bij Aad van Toor (Adriaan) kanker wordt ontdekt. Gelukkig herstelt hij en in de jaren erna maken Bassie en Adriaan nog regelmatig hun entree op film en televisie.

Op het moment leidt Bas een teruggetrokken bestaan in verband met een verslechterde gezondheid en renteniert Adriaan in Spanje. Beide heren schreven een boek, waarin met name in het boek van Aad behoorlijk wat vuile was wordt buiten gehangen over eigenlijk, ehh, nou ja iedereen waar ze ooit mee hebben samengewerkt. Alles is voor Bassie (En Aad), is wel zo'n beetje een treffende samenvatting.

Een overzicht van de bekende televisieseries: De Plaaggeest, Het geheim van de sleutel, De diamant, De Huilende Professor, Het geheim van de schatkaart, De verdwenen kroon, De geheimzinnige opdracht (Europa) en De reis vol verrassingen (Amerika)

Een overzicht van de pikkeboeven waar het duo het regelmatig mee aan de stok kreeg:

Officiële website:
www.bassie-adriaan.nl
Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/user/bassieadriaanchannel
Interessante 'docu-serie' met veel anekdotes van B&A:
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_211243755
Stel, je zit in een restaurant en de ober komt naar je toe met de bestelling, terwijl je echt nog niks besteld hebt !!!

Neem je het bordje soep en de limonade dan toch aan ? :? :)
pi_211244260
Zin in de docufilm! *O*

Is het al 23 november? :@
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_211244337
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:01 schreef TLC het volgende:
Stel, je zit in een restaurant en de ober komt naar je toe met de bestelling, terwijl je echt nog niks besteld hebt !!!

Nou vooruit, als je echt zin hebt. Wel voorzichtig zijn dat je niet stikt.
In dezelfde serie zit de droom van het gevecht met de trucker. Op een gegeven moment wordt er een soort klomp in een bordje gekieperd volgens mij. Wat moet dat voorstellen? Een klomp vlees ofzo? Een dikke hamburger? En wat doet die in de soep?

Oh en Bassie doet dat dus echt wel expres. Hij tilt er zelfs zijn bord voor op!

[ Bericht 23% gewijzigd door Writersright op 09-11-2023 16:21:57 ]
  donderdag 9 november 2023 @ 17:23:08 #5
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_211244925
Sterker nog, als ik die docu leuk vind ga ik gewoon twee keer. Of drie keer. Hoe vaak zie je B&A nou in de bioscoop op zo'n groot scherm? Helemaal zin in.
Als hij tegenvalt houd ik het wel bij een keer :P
pi_211245722
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:05 schreef Writersright het volgende:

[..]
In dezelfde serie zit de droom van het gevecht met de trucker. Op een gegeven moment wordt er een soort klomp in een bordje gekieperd volgens mij. Wat moet dat voorstellen? Een klomp vlees ofzo? Een dikke hamburger? En wat doet die in de soep?

Het is weliswaar een droom, maar in de B&A geschiedenis een van de weinige momenten dat Bassie en Adriaan in een fysiek gevecht verwikkeld raken :D
  donderdag 9 november 2023 @ 19:00:33 #7
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_211245841
quote:

[..]

Blijft mooi. :D
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_211248610
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:01 schreef TLC het volgende:

Disclaimer vooraf: ja, ik weet dat het een kinderserie is en dat er karikaturen zijn.

Dan nog blijft het bijzonder. Ik heb de jaren ‘70 niet meegemaakt, maar ik kan me niet voorstellen dat het normaal is dat een restaurant van die gammele plastic stoeltjes heeft, met op het terras een Schot in klederdracht, een echtpaar waarvan de vrouw een hoed heeft die nog boven de Domtoren uit steekt, en een bakker met de koksmuts nog op, die bij gebrek aan kikkerbilletjes een bord erwtensoep en een glas ranja aanneemt.
Nog maffer blijft het dat de bakker door een plaksnor een clown niet meer als clown herkent.
  donderdag 9 november 2023 @ 22:42:56 #9
455723 WouterForest
Wat Hans eet, is geen worst.
pi_211249061
quote:

[..]

Die ''Ohooooh'' op 0:36 komt nog regelmatig in mijn gedachten opeens voorbij.
Bananen.
pi_211249685
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 21:46 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
een echtpaar waarvan de vrouw een hoed heeft die nog boven de Domtoren uit steekt
'Mag ik een kop koffie met een slagroomgebakje'

Die vrouw heeft trouwens wel gelijk, met je vingers in een slagroomgebakje is idd vies :r
pi_211261849
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 00:14 schreef TLC het volgende:

[..]
'Mag ik een kop koffie met een slagroomgebakje'

Die vrouw heeft trouwens wel gelijk, met je vingers in een slagroomgebakje is idd vies :r
Dan moet je dat met je duim doen.
pi_211264514
Vanaf aanstaande zaterdag komen Sint Nicolaas en de Zwarte Pieten weer binnen in Nederland.

Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_211264721
Vergeet dan niet de Bassie solo-special omtrent Sinterklaas
pi_211294736
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:56 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Zin in de docufilm! *O*

Is het al 23 november? :@
https://www.pathe.nl/film/26967

Maar 69 minuten.
pi_211295210
quote:
Mooi hoe ze Andre du Lord's hoofd nét uit de foto hebben gecropt. Hij is trouwens ook een van de weinige overlevende castleden die interessante dingen over de series kan zeggen.
pi_211298677
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 17:30 schreef Writersright het volgende:

[..]
Mooi hoe ze Andre du Lord's hoofd nét uit de foto hebben gecropt. Hij is trouwens ook een van de weinige overlevende castleden die interessante dingen over de series kan zeggen.
Dan hebben we Hans Leendertse nog, voor de HP, en Hans Otjes en die man die die inspecteur speelde (iemand een idee wie dat was/is?).
pi_211300606
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 22:39 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Dan hebben we Hans Leendertse nog, voor de HP, en Hans Otjes en die man die die inspecteur speelde (iemand een idee wie dat was/is?).
Daarnaast nog een van de zoons van Aad, die een groen mannetje speelde. Sowieso kan de familie er over praten gezien ze betrokken waren bij de opnames.

De vraag met acteurs buiten de familie is op wat voor voet ze staan met Aad.

(Ik dacht vroeger dat inspecteur Caletti een dubbelrol van Aad was. Vond ze heel erg lijken.)
pi_211305887
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 08:37 schreef Writersright het volgende:

[..]
Daarnaast nog een van de zoons van Aad, die een groen mannetje speelde. Sowieso kan de familie er over praten gezien ze betrokken waren bij de opnames.

De vraag met acteurs buiten de familie is op wat voor voet ze staan met Aad.

(Ik dacht vroeger dat inspecteur Caletti een dubbelrol van Aad was. Vond ze heel erg lijken.)
De vraag met acteurs binnen de familie is hoe neutraal ze zullen praten. De dochters van Bas hebben, afgaande op wat ik weet, net als hun moeder een gouden hart voor al hun dierbaren, maar zullen waken voor de reputatie van hun vader en oom. Alledrie hebben ze trouwens rollen gespeeld in de serie.
pi_211307787
Tja wanneer Aad er zelf bij betrokken is zal niemand een kritisch woord over hen/de series in een documentaire uiten. Daarvoor zou je een onafhankelijke documentatire moeten maken en gok dat Aad daar niet aan meewerkt en dat je geen rechten zal krijgen om beeldmateriaal ed van B&A er in te verwerken.

Vond zelf die "De herfst van Bassie en Adriaan" wel goed gedaan trouwens.
pi_211308480
Het is ook wel de vraag of je er iets nieuws uit haalt, als je een kritische docu maakt. De rechtszaken zullen door beide partijen worden geëvalueerd in de vorm van welles-nietes-en-hij-begon.
En gelet op de vrijwel geheel mannelijke crew acht ik de kans op grensoverschrijdende handelingen zeer klein, behalve wat harde woorden, zoals de voorvallen die beschreven staan in Aads autobiografie.
pi_211309042
Een kritische docu past ook niet bij B&A, het moet toch feestelijk zijn in de bios, deze hele franchise is gecreëerd door 2 amateurs uit Vlaardingen, alle kritiek is muggenzifterij.
pi_211310093
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2023 23:01 schreef DrDentz het volgende:
Een kritische docu past ook niet bij B&A, het moet toch feestelijk zijn in de bios, deze hele franchise is gecreëerd door 2 amateurs uit Vlaardingen, alle kritiek is muggenzifterij.
Kritisch hoeft niet te betekenen dat het een afzeikdocu (of afzeikboek) te betekenen. Juist omdat het zo uniek is wat ze hebben gedaan zou het interessant zijn om een enigzins objectief beeld van de geschiedenis te krijgen. Juist ook omdat ze (zoals alle artiesten) als amateur begonnen en vervolgens uitgroeiden tot een miljoenenbedrijf.
Een afzeikdocu is dan niet leuk, een oogkleppendocu waarin alles geprezen wordt ook niet.
pi_211314347
Wat vonden jullie eigenlijk van Keet & Koen en de Speurtocht naar Bassie & Adriaan? heb hem 1x gezien beetje half bij een nichtje, maar leuk genoeg om als B&A fan hem helemaal te kijken?
pi_211314612
Wel gezien maar weet er niks meer van eigenlijk, niet echt memorabel.
pi_211314719
Ik heb 'm nog steeds niet gezien. Weet ook niet of ik er echt interesse in heb buiten de fragmenten met B&A, zeker gezien er verder niks met Keet & Koen wordt gedaan (wat geloof ik wel de aanvankelijke gedachte was).
pi_211315768
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_211318127
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 16:09 schreef viseenoptie het volgende:
Wat vonden jullie eigenlijk van Keet & Koen en de Speurtocht naar Bassie & Adriaan? heb hem 1x gezien beetje half bij een nichtje, maar leuk genoeg om als B&A fan hem helemaal te kijken?
Het was interessant om Aad weer als Baron te zien, in een pak wat meer aan de Paul-Baron deed denken. Ook leuk om Vlugge Japie te zien maar die kwam meer awkward/zielig over met z'n rollator.
De nieuwe boeven vond ik leuk gedaan, al opereerden die volgens mij vrij los van Baron en Japie.

Keet en Koen zelf hadden het charisma van een dweil. Ze speelden ook vrij "dom"/kinderachtig.
  donderdag 16 november 2023 @ 21:38:14 #28
346653 Ceviche
pi_211318168
Ik had die Keet&Koen film gezien toen hij net uit was (een half jaar erna ofzo) en toen vond ik het meh. Wel leuk om een keer gezien te hebben, maar dat was het wel.
Nu keek ik hem vorige week met mijn kleuter en toen was ik toch wel aangenaam verrast, toch echt wel een leuke kinderfilm eigenlijk met Bassie en Adriaan erin. Dus als je je instelt op een kinderfilm, dan is het wel leuk, maar als het je om Bassie en Adriaan gaat dan valt het wat tegen.

Overigens speelt Patrick Martens in die film de rol van Koen, en in die film speelt Bas zowel Bassie als Vlugge Japie. Was Patrick vorige week in 'het jaar van' helemaal verbaasd dat beide rollen door Bas gespeeld worden 8)7
Hij zat nota bene zelf in die film :')
pi_211318960
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 21:38 schreef Ceviche het volgende:

Overigens speelt Patrick Martens in die film de rol van Koen, en in die film speelt Bas zowel Bassie als Vlugge Japie. Was Patrick vorige week in 'het jaar van' helemaal verbaasd dat beide rollen door Bas gespeeld worden 8)7
Hij zat nota bene zelf in die film :')
Als je doelt op 'oh wat een jaar', daar worden op het moment herhalingen van uitgezonden. Het zou dus kunnen dat dit voor de film is opgenomen. Al is Patrick Martens ook wel het type BN'er dat inderdaad gemaakt verbaasd gaat doen.
't Echte en 't ware!
  donderdag 16 november 2023 @ 23:09:19 #30
346653 Ceviche
pi_211319017
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 22:59 schreef Japepk het volgende:

[..]
Als je doelt op 'oh wat een jaar', daar worden op het moment herhalingen van uitgezonden. Het zou dus kunnen dat dit voor de film is opgenomen. Al is Patrick Martens ook wel het type BN'er dat inderdaad gemaakt verbaasd gaat doen.
Oh wat een jaar is dat spelletjesprogramma op rtl. Ik bedoel dat programma van sbs6 waarin ze elke aflevering terugkijken op een specifiek jaar met bn'ers en de gebeurtenissen uit dat jaar bespreken. Voor zover ik weet is dat nieuw, bepaalde bn'ers zijn er bijvoorbeeld niet jonger op geworden.
  vrijdag 17 november 2023 @ 08:24:30 #31
311340 J83
New kid, be nice
pi_211320474
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2023 23:09 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Oh wat een jaar is dat spelletjesprogramma op rtl. Ik bedoel dat programma van sbs6 waarin ze elke aflevering terugkijken op een specifiek jaar met bn'ers en de gebeurtenissen uit dat jaar bespreken. Voor zover ik weet is dat nieuw, bepaalde bn'ers zijn er bijvoorbeeld niet jonger op geworden.
Is inderdaad een nieuw programma.
pi_211320498
Ik denk dat idd een "probleem" van de film is dat het gepresenteerd werd als "eindelijk" een grote bioscoopfilm van Bassie en Adriaan met interviews en weet ik wat nog meer. Uiteindelijk zitten de 2 er kort in en zijn ze vooral slachtoffer ipv zelf meedenken/meedoen.

Komt waarschijnlijk voort uit dat hele traject wat begon met dat er opvolgers van Bassie en Adriaan gezocht werden. Dat zou dan een programma/talentenjacht worden en uiteindelijk zouden er dan 2 uitkomen die nieuwe avonturen zoudrn beleven. Dat is niet gelukt en uiteindelijk is het Keet en Koen geworden. Ik weet niet of het de intentie was maar het klonk alsof Keet en Koen dan meer avonturen zouden beleven. Blijkbaar was dit avontuur al te heftig voor ze.
pi_211350285
quote:
Ik zweer nog altijd bij de Griekse intro, en dan vooral die van de eerste aflevering.
pi_211356663
Ik moet zeggen dat de naam Fakir Aggenebbis wel leuk is gevonden. Jammer dat we hem niet zien in de serie.
  maandag 20 november 2023 @ 14:53:57 #35
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_211358185
quote:
Onbegrijpelijk dat deze allemaal zijn ingewisseld voor 1 (moderne) tune. Zeker de schatkaart en de verzonken stad hadden echt een eigen stijl.

[ Bericht 0% gewijzigd door WismutVeilchen83 op 21-11-2023 12:22:44 ]
Rini dankjewel.
pi_211358512
Ik droomde vannacht dat Paul van Gorcum om het leven kwam door een huis wat instortte :o ;(
Drommels , drommels en nog eens drommels :'(
Laten we hopen dat hij nog lang onder ons blijft :B
pi_211362429
Als Paul overlijdt zal Nederland huilen, huilen, huilen!
pi_211363506
Dan nemen we een bamihap, frikandel, zak patat of een ..... KROKET?!!!
't Echte en 't ware!
pi_211363734
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 20:24 schreef Writersright het volgende:
Als Paul overlijdt zal Nederland huilen, huilen, huilen!
Ook die loopt al tegen de 90. Zou toch wat zijn als die een uitvaart krijgt in een groene, doormidden gezaagde Lada in een kooi…
pi_211363798
Zaterdag met een vriend naar Pathe voor de docu, ben erg benieuwd! Wat een ook gebeurt, altijd blijven lachen!
pi_211365900
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 22:06 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Ook die loopt al tegen de 90. Zou toch wat zijn als die een uitvaart krijgt in een groene, doormidden gezaagde Lada in een kooi…
Ik denk dat dat het enige waardige afscheid voor hem zou zijn. Wie weet nog een aantal bekabelde gebroken telefoons die aan de achterkant van de auto hangen.
pi_211368093
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2023 22:12 schreef DrDentz het volgende:
Zaterdag met een vriend naar Pathe voor de docu, ben erg benieuwd! Wat een ook gebeurt, altijd blijven lachen!
Ik ga een dagje later. :Y
pi_211370319
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 09:41 schreef Writersright het volgende:

[..]
Ik denk dat dat het enige waardige afscheid voor hem zou zijn. Wie weet nog een aantal bekabelde gebroken telefoons die aan de achterkant van de auto hangen.
En bij Bassie een zakkende kist met ‘Dag vriendjes’, gezongen door alle nabestaanden.
pi_211414624
Paul van Gorkum was vandaag bij EditieNL _O_

Hij ziet er nog vrij fit uit voor een 90 jarige _O_ en hij speelt nog steeds een geweldige slechterik :D
pi_211414845
Is hij al 90 zeg?
Zou je niet zeggen...al is het misschien ook misleidend. Ik ken hem eigenlijk vooral als Baron met neppe gezichtsbeharing.

Aan de andere kant vh boevenspectrum keek ik laatst Floris en daar zat de 2e Boevenbaas in én Paul van Gorkum en de Schandebakker.
pi_211414967
En voor de Sinterklaasfans; Bassie en Adriaan met Sinterklaas en een voormalig plagende Zwarte Piet.Iemand met wie B en A nooit meer samen zouden werken volgens hen.

pi_211416614
Zwarte Piet was van oorsprong zo eng mogelijk om kinderen angst aan te jagen dus men zou kunnen denken dat de acteur achter De Plaaggeest misschien de ideale vertolker van Zwarte Piet zou kunnen zijn.

Weet iemand trouwens of al het Sint Nicolaas en Zwarte Piet materiaal van Bassie en Adriaan verkrijgbaar is op de markt? Die twee zijn al behoorlijk lang actief en bij de Publieke Omroep is wel eens iets zoekgeraakt en (bij andere programma's) gewist.

Voor zover ik weet is het volgende geproduceerd:
- Sinterklaas is jarig (TV-special 1975)
- Sint Nicolaas op bezoek (Hoorspel 1980)
- Oh, Kom Er Eens Kijken (TV-special 1984)
- Wie Komt Er Alle Jaren (TV-Special 1986)
- De Pepernoten in samenwerking (Hoorspel 1989)
- Telekids: Bassie en Adriaan op bezoek (TV-aflevering 1995)
- Alle Sinterklaasliedjes (Muziekalbum 1996)
- Wonderland: Sinterklaas-special (TV-aflevering 199?)
- Het Feest van Sinterklaas (TV-specials 1999-2002)
- De Reis van Zwarte Piet (TV-serie 2005)
- De Verdwenen Pakjesboot (Bioscoopfilm 2009)
- De Brief voor Sinterklaas (Bioscoopfilm 2019)

De CD's uit 1994 en 1995 waren voor zover ik weet heruitgaves.

pi_211418477
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:44 schreef TLC het volgende:

Hij ziet er nog vrij fit uit voor een 90 jarige _O_ en hij speelt nog steeds een geweldige slechterik :D
Hij gooide er nog een onvervalste Drommels uit _O_ :D
pi_211422331
Was het nog wat bij de film? Of hebben jullie allemaal een geheimhoudingscontract moeten tekenen?
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 25 november 2023 @ 16:20:47 #50
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211422401
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 20:44 schreef TLC het volgende:

Waar in de uitzending ongeveer? :@
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_211423393
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 16:15 schreef Magister_Artium het volgende:
Was het nog wat bij de film? Of hebben jullie allemaal een geheimhoudingscontract moeten tekenen?
Ik ben ook héél benieuwd.
pi_211425806
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2023 16:15 schreef Magister_Artium het volgende:
Vóór de docu eerst een woordje van Adriaan.
Eén bezoeker bleek geen kaartje te hebben en had dus pech (het was Hans Beijer, gefopt).
Daarna met het publiek een videoboodschap opgenomen voor Bassie, die er helaas vanwege ziekte niet bij kon zijn.

De docu zelf was voor 80% de interviews die eerst als "35 jaar op tv" op hun YouTube-kanaal stonden, aangevuld met extra interviews met o.a. Gert Verhulst, Danny Verbiest, Martijn Passchier en Mart Hoogkamer, en archiefbeelden/-foto's. (Misschien zaten die er deels ook al in, maar heb destijds niet al die video's bekeken.)

Tegen het einde nog wat scènes in Spanje, een stukje over de cover van Mart Hoogkamer, en een recent fragment van Bassie.

Dat was het wel denk. Leuk om gezien te hebben. Voor de diehard-fans misschien niet heel veel nieuws.
pi_211428326
Thanks voor de review. Jammer dat het eigenlijk een extended edition is van iets wat al gratis was. Vind het zelf altijd flauw wanneer bedrijven iets gratis later betaald verkopen. Het is al een beetje wat we verwachtten. Ik dacht dat met name @ArnieAlberts daar scherp op zat.

Voor het algemene publiek denk ik leuk om te zien en het zou me niet verbazen als het binnenkort op Videoland wordt uitgebracht zodat mensen die de series kijken dat ook kunnen zien. Vanuit dat oogpunt is het een leuke aanvulling op het geheel denk ik.
pi_211432745
Ondanks dat de beelden grotendeels zijn herbruikt, was het einde van documentaire ontroerend. Een ode aan broederschap na een leven lang hard werken. Opvallend ook het ruwe materiaal van bijvoorbeeld De verdwenen Kroon en De Verzonken Stad waarin je de filmklap ziet.
pi_211448533

Nu nog het goed maken met Paul van Gorcum en we kunnen zeggen eind goed, al goed. :)
pi_211448676
Leuke foto. Hans ziet er nog goed uit.
pi_211455952
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 09:00 schreef Writersright het volgende:
Thanks voor de review. Jammer dat het eigenlijk een extended edition is van iets wat al gratis was. Vind het zelf altijd flauw wanneer bedrijven iets gratis later betaald verkopen. Het is al een beetje wat we verwachtten. Ik dacht dat met name @:Arniealberts daar scherp op zat.

Voor het algemene publiek denk ik leuk om te zien en het zou me niet verbazen als het binnenkort op Videoland wordt uitgebracht zodat mensen die de series kijken dat ook kunnen zien. Vanuit dat oogpunt is het een leuke aanvulling op het geheel denk ik.
Aadje blijft natuurlijk Aadje. Alles voor de centjes.
  dinsdag 28 november 2023 @ 19:32:30 #60
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_211457524
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2023 09:00 schreef Writersright het volgende:
Thanks voor de review. Jammer dat het eigenlijk een extended edition is van iets wat al gratis was. Vind het zelf altijd flauw wanneer bedrijven iets gratis later betaald verkopen. Het is al een beetje wat we verwachtten. Ik dacht dat met name @:Arniealberts daar scherp op zat.

Dank. Jammer dat ik gelijk had.

Dit is dan denk ik toch wel het einde van het einde van het einde? Toch?
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_211457731
Ik denk het? Er zijn vast nog wel een paar snippers van beelden uit series die we niet gezien hebben. Verwijderde scenes ed. Maar dat is een handjevol.

Voor de rest is het gros uitgebracht en zijn zelfs obscure specials op hun Youtube-kanaal gezet.

Het enige "grote" wat ze nog zouden kunnen uitbrengen is een HD-versie van hun series waar mogelijk, of een release met de oorspronkelijke muziek. Beiden zie ik niet snel gebeuren.

Qua achter de schermen content is inmiddels wel naar buiten gebracht wat ze naar buiten willen brengen. Zie het boek van Aad en de docu.

Ik denk dat de tentoonstelling wellicht nog wel een paar jaar doorgaat met Aad die af en toe langskomt.

Veel franchises proberen reboots/nieuwe generaties maar na het debakel van Keet&Koen/de neefjes zie ik die vlieger niet nogmaals opstijgen.
  dinsdag 28 november 2023 @ 19:53:22 #62
328189 ArnieAlberts
pi_211457856
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:46 schreef Writersright het volgende:
Er zijn vast nog wel een paar snippers van beelden uit series die we niet gezien hebben. Verwijderde scenes ed. Maar dat is een handjevol.
Dit zie ik níet gebeuren. In de docu was hét moment geweest om deze mogelijke werkopnamen te plaatsen. Als (grote als) die er al/nog zijn, is dat op film. Maar ergens denk ik dat we dat allemaal reeds gezien hebben.

quote:
Voor de rest is het gros uitgebracht en zijn zelfs obscure specials op hun Youtube-kanaal gezet.
Meestal overgezet vanaf de opgenomen VHS(?)-banden die Aad zelf bijhield en weer redelijk netjes doorkopieerde naar verzamelbanden. Beetje jammer wel dat daarbij een geluidspoor van de tv op dat moment erdoorheen ging, maar uniek materiaal desalniettemin (Tineke!). Sommige gastoptredens waren alleen dermate slecht van kwaliteit (of van inhoud) dat deze niet op YouTube zijn gezet.

quote:
Het enige "grote" wat ze nog zouden kunnen uitbrengen is een HD-versie van hun series waar mogelijk, of een release met de oorspronkelijke muziek. Beiden zie ik niet snel gebeuren.
Opnieuw: dít was het moment om de filmrollen fatsoenlijk in te laden, en helaas is er hier (en op Pebble) gekozen voor AI. De goedkoopste en, dare I say, meeste luie variant van de opties.

Een compliment voor Martijn dat hij met dit duo al die jaren is bezig gebleven en het vuur brandend heeft gehouden (ik zei het elders ook al maar niet met zoveel woorden), en er zal vast een goede reden zijn waarom een filmscan niet haalbaar was, maar dat blijft doodzonde.

Ik zag net onderstaande videofragment, en ik schoot toch vol. Fuck.
quote:
pi_211458058
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:53 schreef ArnieAlberts het volgende:
k zag net onderstaande videofragment, en ik schoot toch vol. Fuck.
Ik had hetzelfde. Als die beelden het eind van de docu zijn, is alleen dat al de moeite om naar de bios te gaan.
't Echte en 't ware!
pi_211462729
Zondag naar de film geweest. Was best leuk. En die laatste beelden van Bas waren idd best zielig. ;( Had ergens al verwacht dat-ie dit jaar nog het loodje zou gaan leggen, maar hij lijkt het toch nog ff uit te stellen. Maja, met het motto "wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" is dat ook ergens wel logisch. ;)
pi_211463081
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 10:49 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
Zondag naar de film geweest. Was best leuk. En die laatste beelden van Bas waren idd best zielig. ;( Had ergens al verwacht dat-ie dit jaar nog het loodje zou gaan leggen, maar hij lijkt het toch nog ff uit te stellen. Maja, met het motto "wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" is dat ook ergens wel logisch. ;)
Idd zware beelden. Aan het einde zie je een klein beetje "Bas" terug in hem maar het is snel gegaan. Paar jaar terug was hij nog scherp en actief als altijd.
Wist eigenlijk niet dat hij nog kon praten. Dacht dat dat ook al niet meer kon.
  woensdag 29 november 2023 @ 14:19:39 #66
311340 J83
New kid, be nice
pi_211464590
Is die speelduur van 69 minuten inclusief de aftiteling? Vind het erg jammer dat de documentaire zo kort is :{
pi_211465202
Tina Nijkamp had het in haar Instagram-stories een paar dagen terug over een documentaire over B&A op 7 januari op NPO1. Is dat hetzelfde als wat nu bioscoop draait?
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_211466519
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 15:35 schreef Fred_B het volgende:
Tina Nijkamp had het in haar Instagram-stories een paar dagen terug over een documentaire over B&A op 7 januari op NPO1. Is dat hetzelfde als wat nu bioscoop draait?
Wie weet is het een herhaling van de eerdere NPO-documentaire, de herfst van Bassie en Adriaan.
pi_211466568
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 14:19 schreef J83 het volgende:
Is die speelduur van 69 minuten inclusief de aftiteling? Vind het erg jammer dat de documentaire zo kort is :{
Het lastige van hun carriere is dat het heel breed is en op veel stukken kan je inzoomen maar dat kost ook weer tijd. Crocksons vinden ze zelf heel leuk maar heb niet het idee dat het algemene publiek daar geen groot deel van de docu aan zou willen besteden.

De Plaaggeest is hun eerste serie en daardoor een van de interessantste qua vormen van de formule. De heren zelf hebben echter minder fijne herinneringen daaraan dus proberen daar vaak kort over te zijn.
Dan heb je nog zo'n 10 series. Hoeveel aandacht geef je elke serie?
Ook deels afhankelijk van wie er meewerkten en of Bas en Aad ze mogen.

In principe zou je van bijna elke serie makkelijk een documentaire van 69 minuten kunnen maken. Toen ze begonnen met de DVD's had het mij ook gaaf geleken als Aad/Bas een commentaartrack voor de series zouden opnemen. Had mij best boeiend geleken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2023 19:53 schreef ArnieAlberts het volgende:

Opnieuw: dít was het moment om de filmrollen fatsoenlijk in te laden, en helaas is er hier (en op Pebble) gekozen voor AI. De goedkoopste en, dare I say, meeste luie variant van de opties.

Een compliment voor Martijn dat hij met dit duo al die jaren is bezig gebleven en het vuur brandend heeft gehouden (ik zei het elders ook al maar niet met zoveel woorden), en er zal vast een goede reden zijn waarom een filmscan niet haalbaar was, maar dat blijft doodzonde.
Ik zou zelfs zeggen dat ze het een paar jaar eerder hadden moeten doen, toen fysieke media nog wat hotter was. Een mooie Blu-ray met gerestaureerd beeld was interessanter geweest dan uitgave #23 van dezelfde serie met een ander hoesje.
Hadden ze gelijk een paar leuke extra's per serie er op kunnen zetten. Ze hebben daar genoeg materiaal voor. Van foto's tot video tot muziek tot meer info over de productie en tijdsbeeld. Ze hadden bijv ook voor elke serie een korte retrospective kunnen opnemen (zoals bij de recente docu) en dat er op zetten. Had Martijn in een dagje kunnen opnemen voor alle series.
De Huilende Professor had echt goede extra's maar dat zette helaas niet het voorbeeld voor andere series.

[ Bericht 35% gewijzigd door Writersright op 29-11-2023 17:56:12 ]
  woensdag 29 november 2023 @ 20:23:59 #70
346653 Ceviche
pi_211469376
Ik hoop wel een beetje op een grotere focuserie ooit, 6 afleveringen van een uur ofzo, en dan wel met kenners of mensen die iets zinnigs te zeggen hebben (niet dat dat in deze film zo is, maar er zitten toch altijd wat uitspraken in van geïnterviewden die gewoonweg niet kloppen).
En dan wel het echte verhaal, met een aflevering over hun fitties en verhalen over hun commerciële keuzes bijvoorbeeld :+
Maar omdat ze alles in eigen beheer hebben (en zo'n docu van twee kanten niet zullen willen) zal dat er niet van komen helaas.
pi_211472596
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:23 schreef Ceviche het volgende:
Ik hoop wel een beetje op een grotere focuserie ooit, 6 afleveringen van een uur ofzo, en dan wel met kenners of mensen die iets zinnigs te zeggen hebben (niet dat dat in deze film zo is, maar er zitten toch altijd wat uitspraken in van geïnterviewden die gewoonweg niet kloppen).
En dan wel het echte verhaal, met een aflevering over hun fitties en verhalen over hun commerciële keuzes bijvoorbeeld :+
Maar omdat ze alles in eigen beheer hebben (en zo'n docu van twee kanten niet zullen willen) zal dat er niet van komen helaas.
Bot gezegd is dat zeker interessant maar zal dat moeten gebeuren of zonder copyrighted materiaal (waardoor je een droge docu krijgt) of wanneer Bas/Aad er niet meer zijn. Iets wat het lastiger maakt is dat het aantal mensen dat er bij was ook minder wordt natuurlijk.

Zeker een interessant idee en de moeite waard om te verkennen.
  donderdag 30 november 2023 @ 22:01:35 #72
328189 ArnieAlberts
pi_211480882
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:46 schreef Writersright het volgende:

[..]
De Plaaggeest is hun eerste serie en daardoor een van de interessantste qua vormen van de formule. De heren zelf hebben echter minder fijne herinneringen daaraan dus proberen daar vaak kort over te zijn.
Ga ik heel bot wezen: Waar hebben de heren nou géén minder fijne herinneringen over? Echt hoor.

We leven in een tijd waarin redacties en producties vaak bestaan uit louter 'de hoofdzaken', en de kleine niemendalletjes volledig verdwijnen in het niets, vergeten worden, wat dan ook. Dát is wat mij betreft een goudmijn die geen enkele onderzoekende journalist durft aan te grijpen.

Ik had Bas willen horen over zijn tijd voor Radio Noordzee, ik had Aad willen horen over de 41 geslaagde parachutesprongen, ik had ze wél willen horen over de periode dat ze begonnen als freelancer voor de BRT (1983-84), ik had alles willen weten over de oerversie van de liveshows. Maar daar is het nu gewoon te laat voor.

Deze vibe. Ik heb toen wel eens gereageerd dat ze een masterclass hadden kunnen geven in die tijd, en de zalen waren uitverkocht geweest. Zie hoe Bas en Aad hun verhalen vlekkeloos en naadloos aanvullen. Dít mis je zonder Bas.
  donderdag 30 november 2023 @ 22:04:35 #73
328189 ArnieAlberts
pi_211480927
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:46 schreef Writersright het volgende:

[..]
Ik zou zelfs zeggen dat ze het een paar jaar eerder hadden moeten doen, toen fysieke media nog wat hotter was. Een mooie Blu-ray met gerestaureerd beeld was interessanter geweest dan uitgave #23 van dezelfde serie met een ander hoesje.
Hadden ze gelijk een paar leuke extra's per serie er op kunnen zetten. Ze hebben daar genoeg materiaal voor. Van foto's tot video tot muziek tot meer info over de productie en tijdsbeeld. Ze hadden bijv ook voor elke serie een korte retrospective kunnen opnemen (zoals bij de recente docu) en dat er op zetten. Had Martijn in een dagje kunnen opnemen voor alle series.
De Huilende Professor had echt goede extra's maar dat zette helaas niet het voorbeeld voor andere series.
De Huilende Professor kreeg volgens mij ook echt die extra's als 'goedmakertje' voor de tegenvallende beeldkwaliteit. Slim opgelost, de grootste brokken van de Penta-tapes als deleted scene erbij, en een intro'tje van Aad.

De uitgaves waren echt een simpele reskin, maar dat was ook wat de uitgever indertijd wilde. Toen ze overstapten naar eOne, was het ook de bedoeling (in ieder geval van Martijn) om de rollen nog één keer in HD in te scannen en daarmee verder te gaan, maar eOne wilde gewoon 'quick en dirty' nog eens dezelfde dvd's in een caravanbox. Tsja, en daar sta je dan met je goeie gedrag.
  donderdag 30 november 2023 @ 22:06:13 #74
328189 ArnieAlberts
pi_211480964
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:23 schreef Ceviche het volgende:
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 08:26 schreef Writersright het volgende:

[..]
Bot gezegd is dat zeker interessant maar zal dat moeten gebeuren of zonder copyrighted materiaal (waardoor je een droge docu krijgt) of wanneer Bas/Aad er niet meer zijn. Iets wat het lastiger maakt is dat het aantal mensen dat er bij was ook minder wordt natuurlijk.

Zeker een interessant idee en de moeite waard om te verkennen.
Dit is wel ooit mijn plan geweest, maar je blijft hangen op het pijnpunt dat de rechthebbenden (niet eens zozeer Bas en/of Aad, als vooral 'hoeder' Sjef Scholte van Mountain Road) al steigeren als je 'Bassie en Adriaan' in een titel gebruikt. Er is in Nederland niet één product of merk zo scherp gespitst op het offline halen van onrechtmatig materiaal als Bassie en Adriaan. Op dat gebied is het de Nederlandse Prince.
  vrijdag 1 december 2023 @ 08:49:30 #75
311340 J83
New kid, be nice
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 1 december 2023 @ 09:26:29 #76
39237 crew  H_T
2733
pi_211483484
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 22:06 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
[..]
Dit is wel ooit mijn plan geweest, maar je blijft hangen op het pijnpunt dat de rechthebbenden (niet eens zozeer Bas en/of Aad, als vooral 'hoeder' Sjef Scholte van Mountain Road) al steigeren als je 'Bassie en Adriaan' in een titel gebruikt. Er is in Nederland niet één product of merk zo scherp gespitst op het offline halen van onrechtmatig materiaal als Bassie en Adriaan. Op dat gebied is het de Nederlandse Prince.
En als je het een titel geeft als 'Die clown en die acrobaat' of iets wat er op lijkt? Voor de goede verstaander denk ik duidelijk genoeg, en je vermijdt hun namen. Eventueel zonder het woord die om geen direct citaat te gebruiken
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_211483513
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 22:01 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Ga ik heel bot wezen: Waar hebben de heren nou géén minder fijne herinneringen over? Echt hoor.

We leven in een tijd waarin redacties en producties vaak bestaan uit louter 'de hoofdzaken', en de kleine niemendalletjes volledig verdwijnen in het niets, vergeten worden, wat dan ook. Dát is wat mij betreft een goudmijn die geen enkele onderzoekende journalist durft aan te grijpen.

Ik had Bas willen horen over zijn tijd voor Radio Noordzee, ik had Aad willen horen over de 41 geslaagde parachutesprongen, ik had ze wél willen horen over de periode dat ze begonnen als freelancer voor de BRT (1983-84), ik had alles willen weten over de oerversie van de liveshows. Maar daar is het nu gewoon te laat voor.

Deze vibe. Ik heb toen wel eens gereageerd dat ze een masterclass hadden kunnen geven in die tijd, en de zalen waren uitverkocht geweest. Zie hoe Bas en Aad hun verhalen vlekkeloos en naadloos aanvullen. Dít mis je zonder Bas.
Dat zijn echt boeiende vragen. Duiken in de evolutie. Ze kunnen makkelijk zeggen "De Plaaggeest werkte niet, toen heb ik nieuwe boefjes geschreven." maar duik daar dan dieper in. De karakters Bassie en Adriaan zjn ook geevolueerd tussen Plaaggeest/Sleutel. Wat zijn de inzichten die daar toe leidden?

Heb het idee dat Aad daar het meeste inzicht over heeft maar of hij er over zou praten is weer een tweede. In de meeste interviews is het vaak hetzelfde. Iets werkte niet dus heeft Aad het gefixt. Meestal ligt het dan aan anderen. Juist kijken wat er bij hen zelf niet werkte en hoe ze daar toe kwamen lijkt me interessant.

En idd, dat samenspel is heel boeiend. Zou idd een leuk idee zijn om in die tijd een paar shows voor volwassenen te geven. Deels inzicht, deels masterclass, deels komedie.
pi_211483532
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 22:04 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
De Huilende Professor kreeg volgens mij ook echt die extra's als 'goedmakertje' voor de tegenvallende beeldkwaliteit. Slim opgelost, de grootste brokken van de Penta-tapes als deleted scene erbij, en een intro'tje van Aad.

De uitgaves waren echt een simpele reskin, maar dat was ook wat de uitgever indertijd wilde. Toen ze overstapten naar eOne, was het ook de bedoeling (in ieder geval van Martijn) om de rollen nog één keer in HD in te scannen en daarmee verder te gaan, maar eOne wilde gewoon 'quick en dirty' nog eens dezelfde dvd's in een caravanbox. Tsja, en daar sta je dan met je goeie gedrag.
Ook al was het een goedmakertje, het was wel welkom. Frustrerend voor Martijn ook. Hij heeft duidelijk veel passie voor de series en dan wil hij ook gewoon de beste kwaliteit. Money talks maar wellicht zouden juist die scans meer geld opleveren. Mooiere DVD's, beeldkwaliteit acceptabel voor Netflix ed.
Nu schat ik de kans dat zoiets zal gebeuren vrij klein en is het eigenlijk wachten totdat AI-upscale vordert, wat een trieste benadering is.
pi_211483562
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 09:26 schreef H_T het volgende:

[..]
En als je het een titel geeft als 'Die clown en die acrobaat' of iets wat er op lijkt? Voor de goede verstaander denk ik duidelijk genoeg, en je vermijdt hun namen. Eventueel zonder het woord die om geen direct citaat te gebruiken
Ik geloof dat @ArnieAlberts de info/inzichten heeft om het qua inhoud interessant te maken maar een documentaire zonder video/foto's van de series komt al snel "droog" over, helemaal wanneer het een langere docu zou zijn. Mensen die een docu over Bassie en Adriaan willen kijken willen doorgaans ook Bassie en Adriaan (en Bas en Aad) er in zien.

Technisch gezien zou je wel interviews kunnen houden met bijvoorbeeld de acteurs die de boeven spelen en rechtenvrije foto's kunnen gebruiken maar al met al is zoiets enorm tricky.
pi_211485813
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 09:39 schreef Writersright het volgende:

[..]
maar al met al is zoiets enorm tricky.
Zeker zolang die twee geldwolven nog in leven zijn.
pi_211490094
quote:

[..]
Ik geloof dat @:Arniealberts de info/inzichten heeft om het qua inhoud interessant te maken maar een documentaire zonder video/foto's van de series komt al snel "droog" over, helemaal wanneer het een langere docu zou zijn. Mensen die een docu over Bassie en Adriaan willen kijken willen doorgaans ook Bassie en Adriaan (en Bas en Aad) er in zien.

Technisch gezien zou je wel interviews kunnen houden met bijvoorbeeld de acteurs die de boeven spelen en rechtenvrije foto's kunnen gebruiken maar al met al is zoiets enorm tricky.
Ik denk dat het bij Bassie en Adriaan wel interessant is om te zien waarom ze met zo veel mensen overhoop hebben gelegen. Natuurlijk hebben Bas en Aad door de armoede in hun jonge jaren geleerd dat je hard moet werken en moet pakken waar je recht op hebt (of in de praktijk, waar je recht op denkt te hebben).

Desalniettemin is de lijst lang met personen waarbij de relatie stukgelopen is. Denk aan Jaap Stobbe, Joop van den Ende, Harry Dickmans, Joop Dikmans, Dick Rienstra en Paul van Gorcum. En uiteindelijk is Adriaan ook boos vertrokken bij de TROS.

En ja, het is moeilijk om iets in een filmische vorm te gieten. Dan heb je te maken met de rechten van de beelden en de muziek, en wil je de medewerking van Bas en Aad zelf. Maar in een andere vorm, met bijvoorbeeld een geschreven biografie, zou het veel gemakkelijker kunnen.

Zo’n biografie kan dan mooi alles belichten. De mooie dingen, hoe Bas en Aad, met Aads creatieve talent, Bassies zakelijke talent, een portie geluk en door hard te werken, voor velen onvergetelijke kindertelevisie gemaakt hebben. Maar het kan ook een tegenhanger vormen van het boek van Aad, want dat is toch wel negatief over anderen en veel 'kijk eens hoe goed wij waren'.

[ Bericht 2% gewijzigd door luxerobots op 01-12-2023 21:47:38 ]
pi_211493817
Dat is denk ik idd de meest effectieve legale manier om zoiets te doen. Daarnaast zou je daar ook visuele dingen mee kunnen doen, zoals tekeningen, om copyright-achtige zaken te ontlopen. Of foto's van de locaties ed.

Bij zoiets is marketing een leuke uitdaging ook. Het naar voren kunnen brengen waarbij te verwachten is dat, ongeacht de waarheid, het Aad-kamp het denk ik zou spinnen als "de kinderhelden zwart willen maken".
pi_211500016
Las trouwens op hun FB dat de reden dat de series van Youtube af zijn is dat ze het kanaal overzichtelijker willen maken en opnieuw willen inrichten. Wanneer de series terugkomen durven ze niet te zeggen maar "gelukkig" kan je ze tegen betaling op Videoland kijken.
(Betaling als in: Videoland-abbo)

Wat een BS reden :')
Uiteraard kunnen ze niet voor de series playlists maken en moeten ze maar verwijderd worden. :')
  zaterdag 2 december 2023 @ 22:12:38 #85
328189 ArnieAlberts
pi_211500137
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2023 09:26 schreef H_T het volgende:

[..]
Forum.clownenacrobaat.nl kwam op een gegeven moment in plaats van Forum.bassieenadriaan.nl. Nog steeds claims.
  zaterdag 2 december 2023 @ 22:21:01 #86
328189 ArnieAlberts
pi_211500206
quote:

[..]
Ik geloof dat @:Arniealberts de info/inzichten heeft om het qua inhoud interessant te maken maar een documentaire zonder video/foto's van de series komt al snel "droog" over, helemaal wanneer het een langere docu zou zijn. Mensen die een docu over Bassie en Adriaan willen kijken willen doorgaans ook Bassie en Adriaan (en Bas en Aad) er in zien.

Waarvoor dank. Er zijn meerdere ideeën geweest - ik wilde ooit Martijn door het Adrina-depot volgen om te zien wát er nog is aan oude beelden en/of audio en hoe dat bewaard is; ik heb vluchtig met het idee gelopen om -na de blauwe biografie van Aad en het rode boekje van Bas- een paars (blauw en rood samen) óf knalgeel boekje te maken, waarin ik élke geschreven column en/of uitspraak van Bas en Aad uit eerdere interviews en/of publicaties, staaf tegen de feitelijk gebeurde (en vaak ook gedocumenteerde) versie, of vanuit het oogpunt van de andere partijen en hoe zij ernaar kijken. Ik heb toen gelopen met het plan om (vooral) de biografie even te benaderen als dat wat het pretendeert te zijn, een getuigenissenverklaring van Aad die in een mogelijke rechtszaak gebruikt kon worden. Sommige zinnen ("Vanaf dat moment zijn de rechten van alle series in bezit van Bassie & Adrina Producties.") tonen dat zwaar onsubtiel aan.

Maar ja, dan kom je met de vaste zaken uit het leven: tijd, geld, moeite. Over een paar jaar zijn Bas en Aad dood, wat boeit het men dan nog. De échte duistere verhalen over hoe Bas niet leuk met kinderen was rondom de shows komen dan pas écht naar boven, alleen denk ik dat dan de verhalen over Aad (Die zijn er ook - hij kon het gewoon wat beter verbergen) ook meer naar buiten komen.

Het zijn absolute vakmensen geweest, maar het waren ook rasechte Vlaardingers, heel direct en hard. Het is alleen zo jammer dat ze allebei (vooral Aad) zo narcistisch zijn dat ze bij henzelf werkelijk nooit de hand in eigen boezem hebben durven steken. Als er al een fout door hen werd gemaakt, had het als gevolg dat een ander incapabel werk afleverde. In elke f'ing situatie. Hou op met me.
pi_211508369
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 22:21 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Waarvoor dank. Er zijn meerdere ideeën geweest - ik wilde ooit Martijn door het Adrina-depot volgen om te zien wát er nog is aan oude beelden en/of audio en hoe dat bewaard is; ik heb vluchtig met het idee gelopen om -na de blauwe biografie van Aad en het rode boekje van Bas- een paars (blauw en rood samen) óf knalgeel boekje te maken, waarin ik élke geschreven column en/of uitspraak van Bas en Aad uit eerdere interviews en/of publicaties, staaf tegen de feitelijk gebeurde (en vaak ook gedocumenteerde) versie, of vanuit het oogpunt van de andere partijen en hoe zij ernaar kijken. Ik heb toen gelopen met het plan om (vooral) de biografie even te benaderen als dat wat het pretendeert te zijn, een getuigenissenverklaring van Aad die in een mogelijke rechtszaak gebruikt kon worden. Sommige zinnen ("Vanaf dat moment zijn de rechten van alle series in bezit van Bassie & Adrina Producties.") tonen dat zwaar onsubtiel aan.

Maar ja, dan kom je met de vaste zaken uit het leven: tijd, geld, moeite. Over een paar jaar zijn Bas en Aad dood, wat boeit het men dan nog. De échte duistere verhalen over hoe Bas niet leuk met kinderen was rondom de shows komen dan pas écht naar boven, alleen denk ik dat dan de verhalen over Aad (Die zijn er ook - hij kon het gewoon wat beter verbergen) ook meer naar buiten komen.

Het zijn absolute vakmensen geweest, maar het waren ook rasechte Vlaardingers, heel direct en hard. Het is alleen zo jammer dat ze allebei (vooral Aad) zo narcistisch zijn dat ze bij henzelf werkelijk nooit de hand in eigen boezem hebben durven steken. Als er al een fout door hen werd gemaakt, had het als gevolg dat een ander incapabel werk afleverde. In elke f'ing situatie. Hou op met me.
Ik zou het eerder zelfingenomen noemen. De heren hebben een goed product afgeleverd, waar generaties van genieten. De oudste fans van het eerste uur kunnen nu kleinkinderen hebben en met hen samen naar alle oude series kijken.
Bij veel succes komt echter veel zelfwaardering kijken. De heren Van Toor hadden geen kritiek nodig. Als hun product door de een niet werd gewaardeerd, waardeerde een ander het wel en kwam de een later met hangende pootjes terug. En als een acteur zijn beloning niet genoeg vond, werd er gewoon een ander gevraagd, die wel voor dat geld wilde werken.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zondag 3 december 2023 @ 18:27:45 #88
39237 crew  H_T
2733
pi_211508495
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 22:12 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Forum.clownenacrobaat.nl kwam op een gegeven moment in plaats van Forum.bassieenadriaan.nl. Nog steeds claims.
-O-
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_211510923
quote:

En dat is het jammere. Ze presenteren zichzelf zo graag als menselijk en down to earth maar zelf maken ze volgens hen idd weinig fouten. Juist dat zou hen en het product mooier maken. Dat groeien. Leren van dingen die ze verkeerd hebben aangepakt. Dát is inspiratie. Niet alleen het zelf opgebouwd hebben maar zelf ook fouten gemaakt hebben en er van leren.

Aan de ene kant hebben ze veel mooie en unieke kinderseries gemaakt, aan de andere kant hebben ze zo'n beetje ruzie gehad met elke andere acteur uit de series.
Had heel graag bij die royalties-rechtzaak willen kijken want dat is een who's who van Bassie en Adriaan-acteurs. Ironisch genoeg de grootste B&A-reunie die er geweest is.

En Adriaan maar berekeningen op z'n website pleuren om fans te overtuigen dat hij gelijk had. :')

Was ook vrij zielig bij die tentoonstelling paar jaar terug. Aad in z'n te krappe acrobatenpak die vervolgens bij een rondleiding al die andere acteurs af liep te blaffen. Waar ben je dan mee bezig? Zit er zoveel woede/negativiteit in je?
pi_211511283
quote:

[..]

In het boek van Aad staan behoorlijk wat conflicten beschreven, en het lag inderdaad altijd aan de ander.

Een opvallend verhaal vond ik hoe er gebroken werd met Joop Dikmans. Er was het verhaal van de Griekenlandopnames waarbij er een conflict ontstond over de eigen bijdrage voor de restaurantrekening, waarbij Joop naar Aad gesnauwd zou hebben dat hij boel aan het bedonderen was.

Daarnaast is er dan het aparte verhaal waarbij Joop gevallen was toen ze speelden dat hij het hotel moest verlaten. De schoonvader van Aad zou Joop toen in zijn eigen auto naar huis gebracht hebben, en zelf met de trein naar huis zijn gegaan. Hier in dit draadje is een andere verklaring te lezen, iets waarbij Bassie Joop geduwd zou hebben, Joop was van huis uit ook clown, en Bassie kon geen andere clown tolereren.

Ik vind het sowieso opvallend dat 't 'val-verhaal' in het boek terechtgekomen is. Aad had het er ook uit kunnen houden, maar kennelijk vond hij het belangrijk om te verklaren.

Maar goed, ik vraag me af hoeveel we ermee kunnen, Aad heeft zijn verhaal gedaan, en Joop Dikmans is ondertussen overleden. Hoogstens kan het nog aan zijn zoon of dochter gevraagd worden, of aan zijn broer, Harry Dikmans, al is die ondertussen ook al 96 jaar.

Sowieso wordt de lijst met mensen die iets gevraagd kan worden steeds kleiner. Jaap Stobbe is in 2020 overleden, Dick Rienstra in 2021 en Joop Dikmans in 2022. Ik denk dat het nog het interessantst is om Paul van Gorcum over zijn Bassie en Adriaan tijd te interviewen. In het boek van Aad wordt hij in Griekenland neergezet als een zuipschuit, en in Europa en de VS als een zeer irritante man. Desalniettemin was Paul er in 1979 al bij, als museumdirecteur, hij speelde de huilende professor in 1981 en was tot 1994 de Baron. Als hij zo'n vervelende man was, dan hadden Bas en Aad er toch niet zo lang mee samengewerkt?
pi_211511401
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2023 22:01 schreef Writersright het volgende:
Las trouwens op hun FB dat de reden dat de series van Youtube af zijn is dat ze het kanaal overzichtelijker willen maken en opnieuw willen inrichten. Wanneer de series terugkomen durven ze niet te zeggen maar "gelukkig" kan je ze tegen betaling op Videoland kijken.
(Betaling als in: Videoland-abbo)

Wat een BS reden :')
Uiteraard kunnen ze niet voor de series playlists maken en moeten ze maar verwijderd worden. :')
Zal wel van videoland moeten, logisch ook. Als ze van videoland gaan zullen ze wel weer beschikbaar komen op youtube
pi_211511423
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 22:35 schreef luxerobots het volgende:

[..]
In het boek van Aad staan behoorlijk wat conflicten beschreven, en het lag inderdaad altijd aan de ander.

Een opvallend verhaal vond ik hoe er gebroken werd met Joop Dikmans. Er was het verhaal van de Griekenlandopnames waarbij er een conflict ontstond over de eigen bijdrage voor de restaurantrekening, waarbij Joop naar Aad gesnauwd zou hebben dat hij boel aan het bedonderen was.

Daarnaast is er dan het aparte verhaal waarbij Joop gevallen was toen ze speelden dat hij het hotel moest verlaten. De schoonvader van Aad zou Joop toen in zijn eigen auto naar huis gebracht hebben, en zelf met de trein naar huis zijn gegaan. Hier in dit draadje is een andere verklaring te lezen, iets waarbij Bassie Joop geduwd zou hebben, Joop was van huis uit ook clown, en Bassie kon geen andere clown tolereren.

Ik vind het sowieso opvallend dat 't 'val-verhaal' in het boek terechtgekomen is. Aad had het er ook uit kunnen houden, maar kennelijk vond hij het belangrijk om te verklaren.

Maar goed, ik vraag me af hoeveel we ermee kunnen, Aad heeft zijn verhaal gedaan, en Joop Dikmans is ondertussen overleden. Hoogstens kan het nog aan zijn zoon of dochter gevraagd worden, of aan zijn broer, Harry Dikmans, al is die ondertussen ook al 96 jaar.

Sowieso wordt de lijst met mensen die iets gevraagd kan worden steeds kleiner. Jaap Stobbe is in 2020 overleden, Dick Rienstra in 2021 en Joop Dikmans in 2022. Ik denk dat het nog het interessantst is om Paul van Gorcum over zijn Bassie en Adriaan tijd te interviewen. In het boek van Aad wordt hij in Griekenland neergezet als een zuipschuit, en in Europa en de VS als een zeer irritante man. Desalniettemin was Paul er in 1979 al bij, als museumdirecteur, hij speelde de huilende professor in 1981 en was tot 1994 de Baron. Als hij zo'n vervelende man was, dan hadden Bas en Aad er toch niet zo lang mee samengewerkt?
Heb paul van gorcum een aantal jaar geleden eens gesproken, maar die wil daar ook niet te veel over kwijt. Hij keek wel met plezier terug naar de b&a tijd en vond het erg jammer dat hun relatie zo geëindigd is.

Vraag mij daarom ook wel af hoe het kan dat ze net zo veel mensen ruzie hebben. Verhaal. Heeft natuurlijk altijd twee kanten
pi_211512503
Ik heb het idee gekregen dat Bas en Aad van nature heel verdedigend zijn. Als je als acteur net ze werkt hun script volgt is alles goed. Als je komt met eigen ideeen of vindt dat iets beter anders kan denk ik dat dat niet altijd goed door met name Aad ontvangen wordt. Alsof hij aangevallen wordt. Dat is het idee wat ik krijg door al die ruzies. Zijn woord is God en de rest moet er naar luisteren. En dat bedoelt hij met de beste intenties.
  maandag 4 december 2023 @ 09:21:12 #94
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_211512711
Hoe het ook zij, ik was vroegergeen fan van B&A, maar heb onlangs ontdekt dat het Telekids kanaal op vrijdag en zaterdagavond laat de series herhaalt en kijk er met plezier naar. Vooral het tijdsbeeld is erg leuk. Grenzen in Europa, bedragen in guldens, rijkspolitie, oude automodellen die toen nieuw waren, bemande benzinepompen etc.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 4 december 2023 @ 19:49:01 #95
328189 ArnieAlberts
pi_211518301
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 21:57 schreef Writersright het volgende:

[..]

En Adriaan maar berekeningen op z'n website pleuren om fans te overtuigen dat hij gelijk had. :')

Altijd weer die kut-website. Weten we nog dat ie ruzie had met de (oké, cynisch en denigrerende) reporter van de VARA Gids? Letterlijk élk zinnetje analyseren. Sta daar toch boven, man.
  maandag 4 december 2023 @ 20:01:43 #96
328189 ArnieAlberts
pi_211518527
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 22:35 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik denk dat het nog het interessantst is om Paul van Gorcum over zijn Bassie en Adriaan tijd te interviewen. In het boek van Aad wordt hij in Griekenland neergezet als een zuipschuit, en in Europa en de VS als een zeer irritante man. Desalniettemin was Paul er in 1979 al bij, als museumdirecteur, hij speelde de huilende professor in 1981 en was tot 1994 de Baron. Als hij zo'n vervelende man was, dan hadden Bas en Aad er toch niet zo lang mee samengewerkt?
Goed dan. Ik ga voor één keer iets uit de doeken doen: ik heb Paul dus hierover gesproken, drie kwartier lang, way back in 2017. Ik was bij hem thuis voor iets totaal anders, maar Aads boek was nét uit, en had deze meegenomen. Ik had elk wissewasje waar Paul in genoemd werd een post-it geplakt en hem het boek voorgelegd; de rechtszaak was toen net in volle gang, en Paul had net daarvoor de uitspraak 'Ze kunnen wel over me heen lopen, maar niet heen en weer' gedaan in de media.

Hij vertelde toen al hoe dat sfeer tussen acteurs onderling en vooral met Bas best wel goed was, maar dat Hans Beijer (we spreken nu opnamesessie '93, Reis vol Verrassingen) nogal op zichzelf was. De acteurs kregen van het team de tijd en ruimte om lekker uit te gaan in de steden die ze aandeden, maar Hans Beijer bleef alsmaar op zijn hotelkamertje, tot zelfs Bas een keer hem toebeet dat hij er nodig eens op uit moest.

Ik vertel nu eigenlijk veel te veel, ik weet dat er genoeg gekkies hier meekijken (hoi gekkies - nee, hij had 'We zullen ze krijgen die Bassie en die Adriaan' niet meer op cassette liggen), maar in mijn ogen is dit een mooi objectief beeld van Paul van Gorcum. Hij heeft honderden, zo niet duizenden theaterstukken, blijspelen en kluchten gespeeld zo niet geregisseerd, stem-regie, ingesproken, geacteerd... En hij wordt herinnerd als Gargamel en De Baron. Dat is treurig. Die man is een levende legende... En toen ie aan het slot van het gesprek ondanks alles wat er speelde wel oprecht zei groot respect voor de heren te hebben en ze echte vakmannen noemde, toen dacht ik, zie je, hij is gewoon genuine. Hij is oprecht.

[ Bericht 21% gewijzigd door ArnieAlberts op 04-12-2023 20:57:46 ]
  maandag 4 december 2023 @ 20:03:14 #97
328189 ArnieAlberts
pi_211518555
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 08:46 schreef Writersright het volgende:
Ik heb het idee gekregen dat Bas en Aad van nature heel verdedigend zijn. Als je als acteur net ze werkt hun script volgt is alles goed. Als je komt met eigen ideeen of vindt dat iets beter anders kan denk ik dat dat niet altijd goed door met name Aad ontvangen wordt. Alsof hij aangevallen wordt. Dat is het idee wat ik krijg door al die ruzies. Zijn woord is God en de rest moet er naar luisteren. En dat bedoelt hij met de beste intenties.
Dit is het gewoon. Al bij Jensen! zei Aad: "Het was altijd door een derde dat er gedoe ontstond". Nee Aad, het gedoe ontstond omdat je alles in je eentje denkt te kunnen bepalen en niemand ooit een beter idee kan aandragen. En de mensen waar je wel met tegenzin naar luistert daar soms, maar ook niet altijd, een goeie invalshoek vinden.
pi_211519950
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 19:49 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Altijd weer die kut-website. Weten we nog dat ie ruzie had met de (oké, cynisch en denigrerende) reporter van de VARA Gids? Letterlijk élk zinnetje analyseren. Sta daar toch boven, man.
Aad heeft een immense bewijsdrang. Als je zou zeggen dat Aad in scene 2 in de Sleutel 30 stappen zet dan zie ik hem er voor aan om die scene te pakken en van elke stap een screenshot te maken om het tegendeel te bewijzen.

Hij zegt wel dat hij zo van de rust in Spanje geniet maar er is maar een klein vonkje nodig om hem in de pen te zien klimmen en driftig te zeggen hoe het wél zat.
pi_211519971
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 20:03 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Dit is het gewoon. Al bij Jensen! zei Aad: "Het was altijd door een derde dat er gedoe ontstond". Nee Aad, het gedoe ontstond omdat je alles in je eentje denkt te kunnen bepalen en niemand ooit een beter idee kan aandragen. En de mensen waar je wel met tegenzin naar luistert daar soms, maar ook niet altijd, een goeie invalshoek vinden.
Vermoed dat bijvoorbeeld Jaap Stobbe daarom persona non grata was. Jaap had goede ideeen, en nog erger, anderen waren het eens met hem. Wat een vernedering voor Aad.
pi_211519980
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2023 09:21 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Hoe het ook zij, ik was vroegergeen fan van B&A, maar heb onlangs ontdekt dat het Telekids kanaal op vrijdag en zaterdagavond laat de series herhaalt en kijk er met plezier naar. Vooral het tijdsbeeld is erg leuk. Grenzen in Europa, bedragen in guldens, rijkspolitie, oude automodellen die toen nieuw waren, bemande benzinepompen etc.
Dat heb ik vooral bij de Kroon door die telefooncellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')