https://www.ad.nl/binnenl(...)nt-erasmus~aa50bf8e/quote:Bij schietpartijen in Rotterdam zijn op twee verschillende locaties drie mensen omgekomen: een 39-jarige vrouw, haar 14-jarige dochter en een 46-jarige man, die docent is aan het Erasmus MC. De verdachte is een student en een bekende van politie en justitie.
De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb spreekt van een 'afschuwelijk incident' dat zich heeft afgespeeld in zijn stad. Na de schietpartijen ontstond er chaos en paniek rondom het Erasmus MC. Inmiddels is het ziekenhuis weer vrijgegeven.
De man rende met een kogelwerend vest en een wapen het ziekenhuis in, loste er meerdere schoten en stichtte brand. Kort daarvoor nam hij de woning van een buurtgenoot onder vuur, om ook hier brand te stichten.
Eén van de slachtoffers is een 46-jarige docent van het Erasmus MC. Ook een vrouw van 39 jaar kwam direct om het leven. Zij woonde in dezelfde buurt als de schutter, maar het is nog onduidelijk of ze directe buren waren. Haar 14-jarige dochter raakte ernstig gewond en is later in het ziekenhuis overleden. Zij was één van een tweeling.
De schutter is volgens de politie een 32-jarige student van het ziekenhuis. Hij is een bekende van de politie en stond in 2021 terecht wegens dierenmishandeling en werd daarvoor ook veroordeeld. Het is nog niet duidelijk waarom hij zo door het lint ging. Volgens de politie handelde hij alleen en heeft het er alle schijn van dat hij het op deze mensen had voorzien. Een van de mogelijke scenario's die wordt onderzocht is dat hij is afgewezen voor een opleiding. Of hij les kreeg van de overleden docent is niet duidelijk.
Paniek
De chaos en paniek bij het ziekenhuis was groot toen de man rond drie uur een leslokaal van het gebouw binnen stormde met een wapen. Daar schoot hij volgens de politie op de 46-jarige docent. Tientallen medewerkers en bezoekers hoorden de schoten en beleefden angstige minuten. Sommigen vluchtten een kamertje in, anderen renden zo snel ze konden naar buiten en weer anderen barricadeerden afdelingen. Na de schietpartij stichtte de man brand in het ziekenhuis.
Kort voor de schietpartij in het ziekenhuis had de man het vuur geopend op de woning van een van zijn buren aan het Heiman Dullartplein dat op steenworp afstand ligt. De 39-jarige bewoonster van het huis overleefde dit niet. Haar 14-jarige dochter raakte ernstig gewond, maar bezweek in de loop van de dag aan haar verwondingen. Ook werd hier brand gesticht.
Zoektocht
De politie zette meerdere arrestatieteams in om de verdachte te kunnen overmeesteren en verspreidde zijn signalement; hij liep rond met een handvuurwapen in gevechtskleding en had vermoedelijk een motor bij zich. Onder het helikopterplatform buiten het gebouw kon hij uiteindelijk worden ingerekend.
Het ziekenhuis werd na de schietpartij deels ontruimd. Sommige mensen moesten met hun handen omhoog het gebouw verlaten. Een aantal patiënten is op ziekenhuisbedden naar buiten gereden. Tientallen medewerkers en bezoekers moesten buiten wachten. Operaties die bezig waren zijn wel doorgegaan. Aan het begin van de avond zijn alle gebouwen vrijgegeven en konden bezoekers weer op bezoek bij opgenomen patiënten.
De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb spreekt van een 'afschuwelijk incident' en een 'gitzwarte' dag in zijn stad. Hij sprak tijdens een persconferentie zijn medeleven uit aan de nabestaanden van de omgekomen slachtoffers.
Zijn advocate heeft zijn dossier opgevraagd, daar stonden mails in over hem (kreeg hij eind juli/begin augustus, een week voor de meest gedeelde 4chan link). https://archive.4plebs.org/pol/thread/436995585/#q437025278quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:39 schreef Hathor het volgende: [..] Ik denk op het moment dat hij het gevoel kreeg dat hem zijn diploma ontnomen werd. Dat heeft er blijkbaar flink ingehakt bij hem.
Ze adviseerde mee te werken aan een onderzoek, hij wilde niet door een hoepel springen.quote:I took responsibility! I redid that bachelors test 6 times because I kept thinking I was the problem. I now have written emails proof that the teachers had a meeting where they decided that they were going to flunk me no matter what I did on the test. How is that not literally sabotage?
quote:I already have a lawyer. She says I need to cooperate with the faculty to try to patch things up so i still get the diploma but im demoralized. I will forever suffer because of my aspergers, so fixing this one problem will just make me a wagie.
Tijd om een account te openen op 4chan!quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:09 schreef Tijn het volgende:
Goffer, ik had de lapo maar zit op mobiel en had het niet door
quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:09 schreef Tijn het volgende:
Goffer, ik had de lapo maar zit op mobiel en had het niet door
Wij waren erbij, het moment dat er echt inhakte bij hemquote:Op vrijdag 29 september 2023 13:11 schreef Nober het volgende:
[..]
Tijd om een account te openen op 4chan!
Zou wat zijn als de strafmaat afhangt van hoe zeker men is dat je schuldig bent: Jaaaa weet je, ongeveer 50% kans dat je 't gedaan hebt (of je hebt het gedaan of je hebt het niet gedaan snap je) dus in plaats van 20 jaar geven we je 10 jaar.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit kan dus niet. Er zijn geen percentages in het recht. De rechter oordeelt dat de verdachte schuldig is of niet. Er is niet zoiets als “nou, we weten het niet helemaal zeker, maar we vertrouwen het niet helemaal, dus sluit maar op”.
Als je de doodstraf hanteert, gaan er met 100% zekerheid onschuldige mensen hier het slachtoffer van worden. Rechterlijke dwalingen gebeuren nou eenmaal, dat is een gegeven.
"U bent de dader van die schietpartij waarschijnlijk niet, maar ach dan hebben we in ieder geval toch iemand ervoor veroordeeld. 20 uur schoffelen voor u!"quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zou wat zijn als de strafmaat afhangt van hoe zeker men is dat je schuldig bent: Jaaaa weet je, ongeveer 50% kans dat je 't gedaan hebt (of je hebt het gedaan of je hebt het niet gedaan snap je) dus in plaats van 20 jaar geven we je 10 jaar.
Ik stel voor je ze gewoon een beetje doodmaakt. Een half uur naar Guus Meeuwis luisteren ofzoquote:Op vrijdag 29 september 2023 13:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Zou wat zijn als de strafmaat afhangt van hoe zeker men is dat je schuldig bent: Jaaaa weet je, ongeveer 50% kans dat je 't gedaan hebt (of je hebt het gedaan of je hebt het niet gedaan snap je) dus in plaats van 20 jaar geven we je 10 jaar.
zoals ik het las heeft de buurvrouw er voor gezorgd dat de dierenbescherming o.a. de hond weg heeft gehaald.quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:39 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik denk op het moment dat hij het gevoel kreeg dat hem zijn diploma ontnomen werd. Dat heeft er blijkbaar flink ingehakt bij hem.
Rutte heeft nieuw porselein besteld, zijn oude vaas bleek niet meer te lijmen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:33 schreef Toine51 het volgende:
Hoe vaak moet het nog mis gaan met die debielen die los lopen...
Moordenaar Els Borst
Tramschutter Gökman T
Thijs H
Tristan van der V
Zal er nog wel zat vergeten zijn ben ik bang....
Nog meer bezuinigen op de GGZ, dát heeft geholpen hoor.....
Bart van U heet de moordenaar van Els Borst.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:33 schreef Toine51 het volgende:
Moordenaar Els Borst
Tramschutter Gökman T
Thijs H
Tristan van der V
Die stages moet hij gedaan hebben, want hij had de opleiding immers afgerond. Hij kreeg alleen het diploma niet op aandringen van het OMquote:Op vrijdag 29 september 2023 12:50 schreef Momo het volgende:
[..]
Wat ik had gelezen was het wel nodig voor stages en werk later met patiënten natuurlijk.
Aan de andere kant, het probleem lost zichzelf uiteindelijk wel vanzelf op. Dat heeft die Rutte toch wel goed gezienquote:Op vrijdag 29 september 2023 13:33 schreef Toine51 het volgende:
Moordenaar Els Borst
Tramschutter Gökman T
Thijs H
Tristan van der V
AIVD ingelicht.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:36 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
In mijn echte naam zit ook een T 😱
Beetje jammer alleen van de onschuldige slachtoffers, maar achquote:Op vrijdag 29 september 2023 13:37 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Aan de andere kant, het probleem lost zichzelf uiteindelijk wel vanzelf op. Dat heeft die Rutte toch wel goed gezien
Tja, dat zijn er 4 op de 18.000.000 die zoiets doen en niet dus voldoende opgemerkt werden.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:33 schreef Toine51 het volgende:
Moordenaar Els Borst
Tramschutter Gökman T
Thijs H
Tristan van der V
Eerder handelen bij aangiftes en signalen van de omgeving.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:41 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Tja, dat zijn er 4 op de 18.000.000 die zoiets doen en niet dus voldoende opgemerkt werden.
Hoe is 0 volgens jou haalbaar?
Niet, maar, bij dit specifieke geval was er wel degelijk duidelijk dat er een onhoudbare situatie was ontstaan. En dat gebeurt veel vaker, mensen die eigenlijk niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. De politie constateert dat zijn huis vervuild is, vol uitwerpselen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:41 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Tja, dat zijn er 4 op de 18.000.000 die zoiets doen en niet dus voldoende opgemerkt werden.
Plus, mensen moeten zich wel willen laten behandelen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:41 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Maar deze vent is toch ook voor de rechter gekomen of niet? Hij is dus opgemerkt. Dat de rechter daar vervolgens niets of te weinig mee doet is niet aan het GGZquote:Op vrijdag 29 september 2023 13:47 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Eerder handelen bij aangiftes en signalen van de omgeving.
Bij veel van de daders was er al voorkennis van de GGZ of justitie.
Vooral bij dierenmishandeling, zwaar belachelijk dat hij ervan af gekomen is met een taakstraf en geen behandeling van zijn zieke geestquote:Op vrijdag 29 september 2023 13:47 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Eerder handelen bij aangiftes en signalen van de omgeving.
Bij veel van de daders was er al voorkennis van de GGZ of justitie.
Zeg ik toch ook? Sneller handelen en niet zomaar iemand los laten lopen. Hulpinstanties inschakelen oid. Maar de bezuinigingen op zorg werpt wel steeds zijn negatieve vruchten af..quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:50 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Maar deze vent is toch ook voor de rechter gekomen of niet? Hij is dus opgemerkt. Dat de rechter daar vervolgens niets of te weinig mee doet is niet aan het GGZ
Er is al een ander topic over dat de kosten van de zorg onhoudbaar zijn.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:54 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Zeg ik toch ook? Sneller handelen en niet zomaar iemand los laten lopen. Hulpinstanties inschakelen oid. Maar de bezuinigingen op zorg werpt wel steeds zijn negatieve vruchten af..
Je kan niet alles tegenhouden maar het komt wel vaak voor dat hulp en justitie flink te kort zijn geschoten bij veel van zulke incidenten..
En een ziekenhuis de komende tijd zwaar beschadigd door brandschade.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:12 schreef bloodymary1 het volgende:
Verschrikkelijk toch dat 3 levens zomaar beëindigd worden door zo'n halvegare mongool.
En niet geheel onbelangrijk: hoe ga je dat inhoudelijk doen? Het lijkt wel of men denkt dat de ggz een toverstafje heeft of dat mensen over het algemeen zonder problemen meewerken aan behandeling en met een paar maanden weer perfect functioneren.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:57 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Er is al een ander topic over dat de kosten van de zorg onhoudbaar zijn.
Maar, als alle instanties die je noemt optimaal moeten gaan draaien zodat iedereen bij afwijkend gedrag in de picture komt en gelijk aangepakt wordt.
Simpele vragen: Hoe gaan we dat betalen, hoe gaan we dat regelen in tijden van personeelstekort en ben je bereid om daar een aanzienljke belastingverhoging voor te accepteren?
Tja, dat is de hamvraag en we moeten van ver komen want zelfs voor veel mildere gevallen zijn de wachtlijsten al afgrijselijk blaartrekkend lang en daar worden mensen natuurlijk ook niet veel gezonder van.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:57 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Maar, als alle instanties die je noemt optimaal moeten gaan draaien zodat iedereen bij afwijkend gedrag in de picture komt en gelijk aangepakt wordt.
Simpele vragen: Hoe gaan we dat betalen, hoe gaan we dat regelen in tijden van personeelstekort en ben je bereid om daar een aanzienljke belastingverhoging voor te accepteren?
Alleen klaslokalen, er is niets beschadigd in het ziekenhuis (1 CT, door sprinklers maar daar is al alternatief voor)quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:00 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
En een ziekenhuis de komende tijd zwaar beschadigd door brandschade.
Het zou al een hoop schelen als "milde gevallen" geweerd worden en dat er ook ergens een soort acceptatie komt dat het leven niet altijd leuk is. Die tiktok jongvolwassenen, die drukken op de wachtlijsten.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:03 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Tja, dat is de hamvraag en we moeten van ver komen want zelfs voor veel mildere gevallen zijn de wachtlijsten al afgrijselijk blaartrekkend lang en daar worden mensen natuurlijk ook niet veel gezonder van.
Ja, dit. Zijn bereidheid tot zelfinzicht was bijzonder klein/niet bestaand. Hij voelde zich tegengewerkt, maar kon niet te rade gaan bij zichzelf waarom dat was en hoe zijn eigen abnormale gedrag daar o.a. de reden voor was. Vraag me af of hij uberhaupt de strekking van de Eed van Hippocrates begreep.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:02 schreef ZarB het volgende:
Stel dat de ggz was ingeschakeld nadat de straf voor dierenmishandeling erop zat. Dan was dat op vrijwillige basis geweest. Denkt men dat deze meneer de deur had open gedaan en gezegd: ah jongens kom erin! Koffie staat klaar, laten we mij eens even goed behandelen.
Ik denk dat de kans, zeg maar ongeveer, 0 is. Of zou de ggz moeten zeggen: tja u bent veroordeeld, dat weten we, maar het zit ons toch niet helemaal lekker dus huppekee opsluiten. Zekere voor het onzekere.
Dat is staat zeg maar helemaal onderaan de lijst met dingen die belangrijk zijn na zo'n aanslagquote:Op vrijdag 29 september 2023 14:00 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
En een ziekenhuis de komende tijd zwaar beschadigd door brandschade.
Milde gevallen leveren het meest op, want die zijn makkelijk behandelbaar en dus is de zorgverzekeraar daar groot fan van ("Doe maar een cursusje mindfulness, succes he"). Ingewikkelde patienten met meerdere stoornissen en problematiek vallen steeds vaker buiten de boot.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:05 schreef ZarB het volgende:
[..]
Het zou al een hoop schelen als "milde gevallen" geweerd worden en dat er ook ergens een soort acceptatie komt dat het leven niet altijd leuk is. Die tiktok jongvolwassenen, die drukken op de wachtlijsten.
True, maar wel als het een vleugel zou zijn geweest waar patienten werden behandeld. Ik lees hierboven echter dat dat niet het geval was.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:07 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dat is staat zeg maar helemaal onderaan de lijst met dingen die belangrijk zijn na zo'n aanslag
Participatiesamenleving. In plaats van een instelling in het bos, nu bij u in de wijk.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:08 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Milde gevallen leveren het meest op, want die zijn makkelijk behandelbaar en dus is de zorgverzekeraar daar groot fan van ("Doe maar een cursusje mindfulness, succes he"). Ingewikkelde patienten met meerdere stoornissen en problematiek vallen steeds vaker buiten de boot.
Ik dus ook, ik snap niet hoe hij op zo'n opleiding wordt toegelaten, ik ben maar een simpele ziel en heb geen idee, maar, wordt alleen maar het intellect getest voor toelating? Geen psychologische testen of iets?quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:06 schreef SEMTEX het volgende: Vraag me af of hij uberhaupt de strekking van de Eed van Hippocrates begreep.
Klopt. Er is best wat mogelijk hoor. Maar daarvoor moeten we dan niet alleen geld inleveren maar ook fundementele vrijheden. Bij twijfel opsluiten.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:02 schreef ZarB het volgende:
[..]
En niet geheel onbelangrijk: hoe ga je dat inhoudelijk doen? Het lijkt wel of men denkt dat de ggz een toverstafje heeft of dat mensen over het algemeen zonder problemen meewerken aan behandeling en met een paar maanden weer perfect functioneren.
Stel dat de ggz was ingeschakeld nadat de straf voor dierenmishandeling erop zat. Dan was dat op vrijwillige basis geweest. Denkt men dat deze meneer de deur had open gedaan en gezegd: ah jongens kom erin! Koffie staat klaar, laten we mij eens even goed behandelen.
Ik denk dat de kans, zeg maar ongeveer, 0 is. Of zou de ggz moeten zeggen: tja u bent veroordeeld, dat weten we, maar het zit ons toch niet helemaal lekker dus huppekee opsluiten. Zekere voor het onzekere.
En dit is dus de crux, dat valt gewoon (bijna) niet te behandelen. Je kunt hopen dat iemand begrijpt dat het zo werkt bij diegene en dat ze op basis daarvan niet in de problemen komen. Bij de meesten lukt dat wel (al blijven de meesten zich altijd slachtoffer voelen maar doen ze niet zulke domme dingen). In -gelukkig- zeldzame gevallen leidt het tot dit soort acties en daar kun je gewoon echt verrekte weinig aan doen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:06 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ja, dit. Zijn bereidheid tot zelfinzicht was bijzonder klein/niet bestaand. Hij voelde zich tegengewerkt, maar kon niet te rade gaan bij zichzelf waarom dat was en hoe zijn eigen abnormale gedrag daar o.a. de reden voor was. Vraag me af of hij uberhaupt de strekking van de Eed van Hippocrates begreep.
Dat wel, ik bedoel dat materiele schade totaal niet relevant is. Als er een hele vleugel in rook op gaat (zonder patiëntenquote:Op vrijdag 29 september 2023 14:09 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
True, maar wel als het een vleugel zou zijn geweest waar patienten werden behandeld. Ik lees hierboven echter dat dat niet het geval was.
Ik heb jarenlang in settingen gewerkt waarbij je zou verwachten dat het personeel enigszins stabiel is, maar de grootste mafkezen bevonden zich in de teams ipv achter de dikke deuren.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:10 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Ik dus ook, ik snap niet hoe hij op zo'n opleiding wordt toegelaten, ik ben maar een simpele ziel en heb geen idee, maar, wordt alleen maar het intellect getest voor toelating? Geen psychologische testen of iets?
Vraag me uberhaupt af of psychopathie te behandelen, laat staan te genezen is.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:11 schreef ZarB het volgende:
[..]
En dit is dus de crux, dat valt gewoon (bijna) niet te behandelen. Je kunt hopen dat iemand begrijpt dat het zo werkt bij diegene en dat ze op basis daarvan niet in de problemen komen. Bij de meesten lukt dat wel (al blijven de meesten zich altijd slachtoffer voelen maar doen ze niet zulke domme dingen). In -gelukkig- zeldzame gevallen leidt het tot dit soort acties en daar kun je gewoon echt verrekte weinig aan doen.
Volgens mij kunnen ze alleen ingrijpen als hij een gevaar voor zichzelf of omwonenden vormt. Dus zolang hij zijn eigen huis niet in de fik stak, konden ze weinig beginnen. En dieren tellen dan blijkbaar niet meequote:Op vrijdag 29 september 2023 14:14 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Nogmaals stel ik niet dat de GGZ of welke instantie dit drama had kunnen voorkomen. Waar ik wel echt een probleem mee heb is dat er kennelijk wordt geconstateerd dat zijn huis ernstig vervuild was en hij onredelijk veel overlast veroorzaakte, door de politie, en dat het kennelijk daar dan bij blijft.
Dat is echt wel een gebrek in het systeem waarin we allemaal een leefbare woonomgeving willen, hoe kan het bestaan dat zo iemand gewoon daar de boel kan blijven verzieken. Ik zou het prima vinden als hier wetgeving voor kwam, en best streng.
Totdat iemand een gevaar voor zichzelf of omgeving vormt blijft hulpverlening op vrijwillige basis. Als iemand in rotzooi wil blijven leven moet ie dat zelf weten. Maar wat betreft dierenmishandeling ben ik het helemaal eens. Dat moeten ze echt veel en veel strenger aanpakken want dat zegt zoveel over hoe gestoord iemand is.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:14 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Nogmaals stel ik niet dat de GGZ of welke instantie dit drama had kunnen voorkomen. Waar ik wel echt een probleem mee heb is dat er kennelijk wordt geconstateerd dat zijn huis ernstig vervuild was en hij onredelijk veel overlast veroorzaakte, door de politie, en dat het kennelijk daar dan bij blijft.
Dat is echt wel een gebrek in het systeem waarin we allemaal een leefbare woonomgeving willen, hoe kan het bestaan dat zo iemand gewoon daar de boel kan blijven verzieken. Ik zou het prima vinden als hier wetgeving voor kwam, en best streng.
Ja en ik denk dat daar iets moet veranderen. Decennia terug hadden ze het wel eens over aso containers ergens op een industrie terrein, prima wat mij betreftquote:Op vrijdag 29 september 2023 14:15 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen ze alleen ingrijpen als hij een gevaar voor zichzelf of omwonenden vormt. Dus zolang hij zijn eigen huis niet in de fik stak, konden ze weinig beginnen. En dieren tellen dan blijkbaar niet mee
Gooi je het toch op gevaar voor volksgezondheidquote:Op vrijdag 29 september 2023 14:17 schreef ZarB het volgende:
Als iemand in rotzooi wil blijven leven moet ie dat zelf weten.
Dat verhaal over de "eenzame gefrustreerde student" vind ik ook te walgelijk voor woorden. Zo enorm zalvend allemaal. Who fucking cares over die vent. Interessant op informele plekken, zoals hier, maar donder op met dat sensationele gedoe in de media.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik denk dat je dit het beste kunt omschrijven als een school shooting alleen zat die school helaas in/bij een ziekenhuis. De media klopt wel veel dingen op, de foto van de rennende verpleegsters in vol ornaat zijn bijvoorbeeld het reanimatie team dat daadwerkelijk naar de plek toe ging waar ze moesten zijn.
Eens. Zou voor veel mensen een perfecte oplossing zijn.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:17 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Ja en ik denk dat daar iets moet veranderen. Decennia terug hadden ze het wel eens over aso containers ergens op een industrie terrein, prima wat mij betreft
Nee dat lijkt me prima zo.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:17 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Ja en ik denk dat daar iets moet veranderen.
Ik vind dat overlast in de woonomgeving ook veel te lang door kan gaan. Echt bizar die verhalen die je soms hoort.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:18 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Gooi je het toch op gevaar voor volksgezondheidbreekt nog een keer cholera uit door zo'n mafkees
Dit blijft idd een mooi probleem.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
Deze week brak de pleuris uit omdat de basisverzekering 10 euro duurder is, vandaag de pleuris dat er wordt bezuinigd op de GGZ.
Is ook wel lastig natuurlijk.
Verpleegkundigen, Bosbeetle, verpleegkundigen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik denk dat je dit het beste kunt omschrijven als een school shooting alleen zat die school helaas in/bij een ziekenhuis. De media klopt wel veel dingen op, de foto van de rennende verpleegsters in vol ornaat zijn bijvoorbeeld het reanimatie team dat daadwerkelijk naar de plek toe ging waar ze moesten zijn.
Nog iets verder terug hadden ze pauper kolonies in Drenthequote:Op vrijdag 29 september 2023 14:17 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Ja en ik denk dat daar iets moet veranderen. Decennia terug hadden ze het wel eens over aso containers ergens op een industrie terrein, prima wat mij betreft
En dat heeft alleen maar geleid tot een afkeur voor bruine bonenquote:Op vrijdag 29 september 2023 14:23 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nog iets verder terug hadden ze pauper kolonies in DrentheWaar mensen wel even opgevoed zouden worden.
Een tweede Drenthe moet je inderdaad niet willenquote:Op vrijdag 29 september 2023 14:23 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nog iets verder terug hadden ze pauper kolonies in DrentheWaar mensen wel even opgevoed zouden worden.
quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Verpleegkundigen, Bosbeetle, verpleegkundigen.
Die hebben ze aan de rand van Eindhoven wel, maar ook die zitten vol en er zullen ongetwijfeld wachtlijsten zijn. Verder zijn dat meestal mensen die wel overlast veroorzaken en een gevaar voor zichzelf vormen. Deze knakker betaalde blijkbaar zijn rekeningen, viel niemand aan en dan kun je niet zoveel uithalen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:17 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Nee dat klopt, ik heb zelf helaas ook ervaringen gehad met compleet doorgesnoven bovenburen, er is gewoon niets aan te doen, zeker in mijn geval, koopappartement. Maar het is natuurlijk een gotspe dat dit kan. En nee niet meteen je huis uit na een keer de muziek hard, maar als je herhaaldelijk ernstige overlast veroorzaakt dan moet er gewoon een interventie zijn, is mijn mening... en ja daar zal ik het mee moeten doenquote:Op vrijdag 29 september 2023 14:29 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Die hebben ze aan de rand van Eindhoven wel, maar ook die zitten vol en er zullen ongetwijfeld wachtlijsten zijn. Verder zijn dat meestal mensen die wel overlast veroorzaken en een gevaar voor zichzelf vormen. Deze knakker betaalde blijkbaar zijn rekeningen, viel niemand aan en dan kun je niet zoveel uithalen.
Er is een verband tussen toename cannabisgebruik en toename psychoses. Niet iedereen is er gevoeligvoor, maar je komt erachter als het te laat is.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
Deze week brak de pleuris uit omdat de basisverzekering 10 euro duurder is, vandaag de pleuris dat er wordt bezuinigd op de GGZ.
Is ook wel lastig natuurlijk.
Iemand tot behandeling dwingen (en deze man had duidelijk behandeling nodig) kan idd alleen als je een gevaar voor jezelf of anderen vormt. Maar die grens ligt heel hoog. Dan moet je bij wijze van spreken al met het wapen in je hand staan of al op het dak staan om er af te springen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:15 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen ze alleen ingrijpen als hij een gevaar voor zichzelf of omwonenden vormt. Dus zolang hij zijn eigen huis niet in de fik stak, konden ze weinig beginnen. En dieren tellen dan blijkbaar niet mee
Ook wel typisch NL, gelijk de 'maars' belichten (die ik wel van je begrijp). Laten we eens proberen hoe ver we komen met oplossingen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 13:57 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Er is al een WGGZ wetquote:Op vrijdag 29 september 2023 14:36 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ook wel typisch NL, gelijk de 'maars' belichten (die ik wel van je begrijp). Laten we eens proberen hoe ver we komen met oplossingen.
Ben je verdachte van of veroordeeld voor ernstige dierenmishandeling en zijn op dat moment signalen van psychotisch gedrag en verslavingsproblematiek aanwezig zou je bijvoorbeeld een onderzoek naar recidive-gevaar en psychisch gedrag kunnen verplichten.
De kosten hiervan breng je in rekening bij de veroordeelde.
Iemand die gepakt wordt voor alcoholmisbruik kun je ook verplichten tot het volgen van een cursus die ze zelf moeten betalen.
Het personeelstekort is wat lastiger op te vangen, maar je kunt ervoor kiezen om dit niet bij een zorginstelling maar bijvoorbeeld bij een reclassering neer te leggen.
Vet! Ik hoop dat ik de versierde lijkzak hebquote:Op vrijdag 29 september 2023 14:38 schreef Horzula het volgende:
Kom je op mijn schietpartijtje?
Ik zeg nog niet wat we gaan doen, maar neem je pistool mee!
Heb ook in het stadsdeel gewoond waar die mijnheer vandaan kwam.
Is het al bekend of het aan de cultuur lag van de Tarik Ramadan universiteit?
Zo werkt het over het algemeen al.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:36 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ook wel typisch NL, gelijk de 'maars' belichten (die ik wel van je begrijp). Laten we eens proberen hoe ver we komen met oplossingen.
Ben je verdachte van of veroordeeld voor ernstige dierenmishandeling en zijn op dat moment signalen van psychotisch gedrag en verslavingsproblematiek aanwezig zou je bijvoorbeeld een onderzoek naar recidive-gevaar en psychisch gedrag kunnen verplichten.
De kosten hiervan breng je in rekening bij de veroordeelde.
Iemand die gepakt wordt voor alcoholmisbruik kun je ook verplichten tot het volgen van een cursus die ze zelf moeten betalen.
Het personeelstekort is wat lastiger op te vangen, maar je kunt ervoor kiezen om dit niet bij een zorginstelling maar bijvoorbeeld bij een reclassering neer te leggen.
Want is het minder erg wanneer mensen niet jong en mooi zijn?quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:39 schreef Rupibma het volgende:
Zag net een tiktok van de vrouw en kind. Ze zijn nog zo jong en mooi
Ik weet dat de Wvggz bestaatquote:
Maar wat dan? Permanent opsluiten? Dat vindt menig mens dus ook onmenselijk. Je hebt ze erbij zitten, mensen die al 25 jaar in een TBS-kliniek zitten. Meestal willen die er ook niet meer uit.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:50 schreef ZarB het volgende:
Een betere oplossing zou zijn dat moeizame behandeltrajecten veel eerder stopgezet worden. Sommige mensen zullen nooit succesvol behandeld worden. Dat er een stoornis is wil vervolgens niet zeggen dat het behandeld kan worden. Dus eerder de stekker uit die behandeling en overplaatsen naar de pi. Dan kan de ggz zich weer op iemand anders richten.
Mensen die delicten plegen waarbij ze vervolgens een antisociale persoonlijkheidstoornis vaststellen hoef je het uberhaupt al niet te proberen.
Dat denk ik ook zo vaak, sommige mensen zijn niet te helpen, als je moord uit lust, of pedofiel bent ofzo, ik denk dat dat niet te genezen is. Maar goed, weet ik veelquote:Op vrijdag 29 september 2023 14:50 schreef ZarB het volgende:
Een betere oplossing zou zijn dat moeizame behandeltrajecten veel eerder stopgezet worden. Sommige mensen zullen nooit succesvol behandeld worden. Dat er een stoornis is wil vervolgens niet zeggen dat het behandeld kan worden. Dus eerder de stekker uit die behandeling en overplaatsen naar de pi. Dan kan de ggz zich weer op iemand anders richten.
Mensen die delicten plegen waarbij ze vervolgens een antisociale persoonlijkheidstoornis vaststellen hoef je het uberhaupt al niet te proberen.
Nee naar Drenthequote:Op vrijdag 29 september 2023 14:52 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Maar wat dan? Permanent opsluiten? Dat vindt menig mens dus ook onmenselijk. Je hebt ze erbij zitten, mensen die al 25 jaar in een TBS-kliniek zitten. Meestal willen die er ook niet meer uit.
Tbs kan ook een leven lang duren dus of je dan in de bajes zit of in een tbs kliniek maakt dan niet zoveel meer uit. En als je een gevaar voor de maatschappij blijft dan vind ik het helemaal prima om levenslang op te sluiten.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:52 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Maar wat dan? Permanent opsluiten? Dat vindt menig mens dus ook onmenselijk. Je hebt ze erbij zitten, mensen die al 25 jaar in een TBS-kliniek zitten. Meestal willen die er ook niet meer uit.
Deze docu haakt daar wel mooi op in: https://www.2doc.nl/documentaires/2023/08/in-de-tbs.htmlquote:Op vrijdag 29 september 2023 14:52 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
[..]
Dat denk ik ook zo vaak, sommige mensen zijn niet te helpen, als je moord uit lust, of pedofiel bent ofzo, ik denk dat dat niet te genezen is. Maar goed, weet ik veel
Frederiksoord en de Veenkolonies zijn tegenwoordig toeristische attractiesquote:
Ik denk dat iedereen dat wel denkt, maar dat zo iemand dan vaak een advocaat als Gerard Roethof neemt die allerlei tegenargumenten probeert te verzinnen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:56 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Ik heb overigens totaal geen probleem om uitzichtloze gevallen gewoon levenslang zonder kans op gratie te geven. Ik zal wel de empathie van een witte haai met pms hebben, maar het boeit me gewoon niet bij dat soort gevallen.
Ik vind het een lastige.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:56 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Ik heb overigens totaal geen probleem om uitzichtloze gevallen gewoon levenslang zonder kans op gratie te geven. Ik zal wel de empathie van een witte haai met pms hebben, maar het boeit me gewoon niet bij dat soort gevallen.
Ik heb in de forensische ggz gewerkt en ben het met je eens. Ik ben er niet voor niks mee gestopt. En dat had niet te maken met bezuinigingen of incompetent personeel (deels maar) , maar vooral met heel veel letterlijk kansloze gevallen die veel te veel kansen kregen. Ik weet dat het er nog is maar ik ben blij dat ik het niet meer dagelijks hoef te aanschouwen.quote:Op vrijdag 29 september 2023 14:56 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
Niet iemand uit woede schoppen hè.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:01 schreef britneycheers het volgende:
Ben ik de enige die vind dat wat het OM gedaan heeft echt niet door de beugel kan?
Hoe kan het zo zijn dat het OM een brief stuurt naar een opleidingsinstituut met zeer privacy gevoelige informatie. Zijn diploma lag notabene al klaar. Tijdens een VOG -aanvraag komt zelfs deze gedetailleerde info niet naar voren, slechts waar je voor veroordeeld ben kijken ze naar.
Dit betekent in de praktijk dat als ik bijvoorbeeld een keer uit woede iemand een schop geef, het OM deze informatie naar mijn opleiding kan sturen.
Omdat een opleiding tot basisarts een grondige screening vereist, denk ik. Ik ben ook wel benieuwd of dat bij elke arts in spe gedaan wordt.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:01 schreef britneycheers het volgende:
Ben ik de enige die vind dat wat het OM gedaan heeft echt niet door de beugel kan?
Hoe kan het zo zijn dat het OM een brief stuurt naar een opleidingsinstituut met zeer privacy gevoelige informatie. Zijn diploma lag notabene al klaar. Tijdens een VOG -aanvraag komt zelfs deze gedetailleerde info niet naar voren, slechts waar je voor veroordeeld ben kijken ze naar.
Dit betekent in de praktijk dat als ik bijvoorbeeld een keer uit woede iemand een schop geef, het OM deze informatie naar mijn opleiding kan sturen.
Herkenbaar.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:01 schreef ZarB het volgende:
[..]
Ik heb in de forensische ggz gewerkt en ben het met je eens. Ik ben er niet voor niks mee gestopt. En dat had niet te maken met bezuinigingen of incompetent personeel (deels maar) , maar vooral met heel veel letterlijk kansloze gevallen die veel te veel kansen kregen. Ik weet dat het er nog is maar ik ben blij dat ik het niet meer dagelijks hoef te aanschouwen.
Ik vermoed dat er meer speelde en dat hij al langer onder de radar was.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:03 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Omdat een opleiding tot basisarts een grondige screening vereist, denk ik. Ik ben ook wel benieuwd of dat bij elke arts in spe gedaan wordt.
Mag zeker nietquote:Op vrijdag 29 september 2023 15:01 schreef britneycheers het volgende:
Het meest schrijnende vond ik de hoeveelheid shit die onder de pet wordt gehouden. Naar de buitenwereld doen alsof het allemaal fantastische zorg is en dat er maar heel weinig incidenten zijn blablabla. Ik heb talloze zieke incidenten meegemaakt maar dat werd door de afdeling communicatie keurig onder de pet gehouden. En de volgende dag stond er weer een flut verhaaltje in de landelijke krant. Over hoe goed het allemaal gaat. Onbehandelbare patienten die 100 kansen krijgen terwijl ze gewoon níet willen en incident na incident veroorzaken.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:04 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Herkenbaar.
Hier ook forensische psychiatrie.
Nu ben ik ziek en kom wellicht niet meer terug in mijn huidige functie. Vind ik het erg? Deels omdat ik de ggz heel mooi vindt. Maar deels ook zeker niet door dat deze tak van zorg echt kneiterhard achteruit gaat
Het zal vast een ethische dilemma zijn geweest.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:03 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Niet iemand uit woede schoppen hè.
Ik denk dat het niet mag wat het OM deed. Ben ik blij dat daar toch mensen zitten die nadenken en aan de veiligheid van zijn patiënten denken? Ja.
En nu wordt ie ter beschikking gesteld aan de staat.quote:Op vrijdag 29 september 2023 15:07 schreef britneycheers het volgende:
[..]
Het zal vast een ethische dilemma zijn geweest.
In dit geval kan ik wel begrijpen dat het voor Fouad L aanvoelde alsof hij door de overheid wordt tegen gewerkt aan alle kanten. Vooral omdat hij al psychotische kenmerken had. Mensen met een psychose zijn vaak wantrouwig naar de staat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |